Als je voor 85mm gaat zou ik ook nog eens kijken naar de nieuwe Viltrox 85mm f2.0 EVO die een paar maanden uit is. Stukje trager maar wel betere autofocus en andere prettige features.Tommie12 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Dat gewicht ben ik ook wat bang voor.
Ben even in een andere richting aan het denken en dan denk ik aan een 85 mm lens.
Dat geeft me net iets meer afstand als op 75mm (niet veel natuurlijk), maar wel weer meer bokeh. De 1.4 van Viltrox of Sigma is doenbaar in prijs, de 1.8 is helemaal niet duur, zeker bij Cotswold…
Of een 135mm ….
Keuzes….
een retour 35mm 1.4 GM (Sony EF) voor 699... Die kon ik niet laten liggen. Ben erg benieuwd naar het objectief.
Stabilisatie zit al op je camerabody? Misschien iets minder goed dan ingebouwd in de lens, dat wel.Tommie12 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:07:
Nadeel, van de 35-150 is dat die nogal groot en zwaar uitvalt, en geen stabilisatie heeft.
http://www.avfoto.nl
Iemand hier wel eens in New York (of gelijkwaardige stad) geweest en me wat tips kan geven welke objectieven hij/zij toen mee had?
Ik denk over:
Zeiss 24-70 f/4 (all round en compact, maar niet de scherpste)
Sony 50 f/1.8 (voor 's avonds)
en optioneel
(Loxia 35 f/2.8) (manueel maar wel lekker scherp)
(Sigma 100-400) (leek me wel vet vanaf ver weg de skyline dichterbij te krijgen).
Maar aan de andere kant, ik vlieg alleen met handbagage en ga ook niet de hele dag 4 lenzen meeslepen.
Wat is wijsheid?
Ik denk over:
en optioneel
(Sigma 100-400) (leek me wel vet vanaf ver weg de skyline dichterbij te krijgen).
Maar aan de andere kant, ik vlieg alleen met handbagage en ga ook niet de hele dag 4 lenzen meeslepen.
Wat is wijsheid?
Ik ging ooit eens naar Vegas met slechts een Sigma 35mm 1.4 en Sony 135mm 1.8. Werkte prima! Ik gebruik nu vooral de wat nieuwere Sony 28-60 kit lens op trips en die is haarscherp, licht en klein.Malfoi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:15:
Iemand hier wel eens in New York (of gelijkwaardige stad) geweest en me wat tips kan geven welke objectieven hij/zij toen mee had?
Ik denk over:
en optioneel
Wat is wijsheid?
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Meestal red ik het wel met een 25-105mm en een 55mm in de meeste steden waar ik kom.
Het is vooral wat je zelf wil. Als je de plaats hebt zou ik toch de 24-70 en de Sigma 100-400 mee nemen… maar eigenlijk wil je ook een statief…Malfoi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:15:
Ik denk over:
en optioneel
Wat is wijsheid?
Waarom enkel handbagage?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vlieg maar voor 4 dagen en heb economy light, dus enkel handbagage.Tommie12 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:19:
[...]
Het is vooral wat je zelf wil. Als je de plaats hebt zou ik toch de 24-70 en de Sigma 100-400 mee nemen… maar eigenlijk wil je ook een statief…
Waarom enkel handbagage?
Statief zit ik ook over te denken, qua gewicht zou het nog wel uit kunnen maar mijn statief heeft van die scherpe metalen voetjes, weet niet of dat door de security heen komt.
Mijns inziens ontbreekt het belangrijkste type lens voor stadsgezichten (en landschappen) in je suggesties: een groothoeklens - en in geval van reisfotografie zou een groothoekzoom verreweg het handigste zijn. Dat zou je allerbelangrijkste lens moeten zijn voor een tripje naar New York.
16mm kun je daar voor vrijwel elk stadsgezicht gebruiken en is met een mooie lucht optimaal voor bijvoorbeeld het bekende uitzicht op Manhattan vanuit Brooklyn Bridge Park bij de pylonen, terwijl 35mm daar al te krap is. Hetzelfde geldt op veel andere plaatsen.
Aan een 100-400mm heb je niet heel veel. De hoge gebouwen zijn indrukwekkend door hun verhoudingen ten opzichte van de omgeving - in een close-up valt dat weg. Als je bijvoorbeeld op Top of the Rock staat is het best aardig om close-ups te maken van iconische gebouwen, maar de groothoekfoto's zullen veel fraaier zijn.
Als fotograferen een belangrijk doel is tijdens deze reis, zou ik eigenlijk nog even een groothoekzoom aanschaffen. De PZ 16-35mm f4 is heel goed (heb ik zelf sinds mijn 16-35mm GM optisch gedegradeerd terugkwam van reparatie). De Sony-Zeiss 16-35mm f4 heb ik ook gehad en deze is helemaal niet slecht (is relatief veel beter dan de Sony-Zeiss 24-70mm f4) maar het is wel verstandig om 'm op 35mm iets af te stoppen.
Naast een groothoekzoom kun je een standaardzoom meenemen, maar eigenlijk heb je dan het meeste aan een f2.8-lens om ook uit de hand te kunnen fotograferen tot iets na zonsondergang. Een statief zou ik ook meenemen. Dat doe ik zelf altijd en is nooit een probleem bij de security, maar ik heb geen spikes aan de voeten, dus dat kan wel een punt zijn. (Houd er wel rekening mee dat je op sommige plaatsen geen statief mag gebruiken.)
16mm kun je daar voor vrijwel elk stadsgezicht gebruiken en is met een mooie lucht optimaal voor bijvoorbeeld het bekende uitzicht op Manhattan vanuit Brooklyn Bridge Park bij de pylonen, terwijl 35mm daar al te krap is. Hetzelfde geldt op veel andere plaatsen.
Aan een 100-400mm heb je niet heel veel. De hoge gebouwen zijn indrukwekkend door hun verhoudingen ten opzichte van de omgeving - in een close-up valt dat weg. Als je bijvoorbeeld op Top of the Rock staat is het best aardig om close-ups te maken van iconische gebouwen, maar de groothoekfoto's zullen veel fraaier zijn.
Als fotograferen een belangrijk doel is tijdens deze reis, zou ik eigenlijk nog even een groothoekzoom aanschaffen. De PZ 16-35mm f4 is heel goed (heb ik zelf sinds mijn 16-35mm GM optisch gedegradeerd terugkwam van reparatie). De Sony-Zeiss 16-35mm f4 heb ik ook gehad en deze is helemaal niet slecht (is relatief veel beter dan de Sony-Zeiss 24-70mm f4) maar het is wel verstandig om 'm op 35mm iets af te stoppen.
Naast een groothoekzoom kun je een standaardzoom meenemen, maar eigenlijk heb je dan het meeste aan een f2.8-lens om ook uit de hand te kunnen fotograferen tot iets na zonsondergang. Een statief zou ik ook meenemen. Dat doe ik zelf altijd en is nooit een probleem bij de security, maar ik heb geen spikes aan de voeten, dus dat kan wel een punt zijn. (Houd er wel rekening mee dat je op sommige plaatsen geen statief mag gebruiken.)
Eens met hierboven, een groothoek is wel aan te raden. Zelf geb ik altijd een 12mm Voigtländer bij me (super compact). Een statief zou ik ook aanraden (zonder spikes), dit mag gewoon mee als handbagage. Ga je naar b.v. de Empire Strate Building, dan mag je hem daar niet gebruiken. Zelf heb ik dat opgelost met een Platypod
losse kleine middenkolom erop met balhoofd die ik daar op de muur kon zetten.
Goede input... maar dan moet ik snel op zoek naar een (betaalbare) groothoek. Niet iets dat op korte termijn gebudgetteerd was. Maar misschien een tweedehands 7Artisans 12mm. Nog even beter onderzoeken of dat een beetje wat is qua scherpte.li2003 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:01:
Mijns inziens ontbreekt het belangrijkste type lens voor stadsgezichten (en landschappen) in je suggesties: een groothoeklens - en in geval van reisfotografie zou een groothoekzoom verreweg het handigste zijn. Dat zou je allerbelangrijkste lens moeten zijn voor een tripje naar New York.
Die 100-400 had ik inderdaad in gedachten voor closeups/uitsnedes van bepaalde gebouwen (bijv. de punt van Empire State, of Chrysler). De vraag is alleen of ik daarvoor 1kg wil meesjouwen.
Ik ga eens kijken of ik die spikes er misschien uit kan draaien. Maar dank voor de tip.KL643 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:30:
Eens met hierboven, een groothoek is wel aan te raden. Zelf geb ik altijd een 12mm Voigtländer bij me (super compact). Een statief zou ik ook aanraden (zonder spikes), dit mag gewoon mee als handbagage. Ga je naar b.v. de Empire Strate Building, dan mag je hem daar niet gebruiken. Zelf heb ik dat opgelost met een Platypodlosse kleine middenkolom erop met balhoofd die ik daar op de muur kon zetten.
Mocht het niet lukken, dan neem ik een minitripod mee en moet dan op zoek naar iets waar die dan weer op kan zeggen (bankje, prullenbak, etc.).
[ Voor 14% gewijzigd door Malfoi op 16-02-2026 13:18 ]
Persoonlijk vind ik 12mm wel heel wijd en gebruik ik dat eigenlijk alleen voor interieurs waar het een uitkomst kan zijn. Buiten (landschappen, stadsgezichten) heb ik zelden meer dan 16mm nodig.Als je nog op zoek gaat naar een extra lens, zou ik een handige groothoekzoom kiezen (tenzij je een lichtsterke prime nodig hebt voor bijvoorbeeld melkwegfotografie), bijvoorbeeld een tweedehands Sony-Zeiss 16-35mm f4. En anders kun je het doen met de lenzen die je al hebt, wat voornamelijk op de Sony-Zeiss 24-70mm f4 zou neerkomen.
Met een gorillapod/ministatief kun je waarschijnlijk wel uit de voeten in het Brooklyn Bridge Park - op de stenen bij de pylonen. En op Top of the Rock, waar ik zeker heen zou gaan ruim een uur voor zonsondergang (zodat je licht en donker meemaakt), zijn statieven sowieso verboden (wellicht is daar het meenemen van een ministatief in bagage tegenwoordig al problematisch).
Met een gorillapod/ministatief kun je waarschijnlijk wel uit de voeten in het Brooklyn Bridge Park - op de stenen bij de pylonen. En op Top of the Rock, waar ik zeker heen zou gaan ruim een uur voor zonsondergang (zodat je licht en donker meemaakt), zijn statieven sowieso verboden (wellicht is daar het meenemen van een ministatief in bagage tegenwoordig al problematisch).
[ Voor 7% gewijzigd door li2003 op 17-02-2026 08:47 ]
In het ergste geval kun je ook meerdere foto's met de wijdste lens die je al hebt maken en een panorama maken, zodat het lijkt alsof je met een 10-12-16mm hebt geschoten.
www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt Als je een DM stuurt dat je van Tweakers bent volg ik natuurlijk terug. Alleen fotografen.
Ligt er aan wat je wilt fotograferen in New York City. Wil je gaan voor gebouwen of voor de mensen, energie en dynamiek van de stad? Of beide?
Voor een korte citytrip en zeker New York City waar je veel loopt zou ik zelf het zo licht mogelijk houden ipv met een backpack met lenzen te gaan sjouwen.
Is f4 genoeg qua diafragma zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen en alleen die meenemen met een body. Wil je toch meer in low light en het donker schieten dan zou je kunnen gaan voor een 16-35mm f2.8 achtige optie (Sony 16-35, Tamron 16-30 of de Tamron 20-40) .
Wanneer je meer de mensen en dynamiek van de stad wilt fotograferen zou ik zeker ook iets meenemen wat valt in de 50mm tot 85mm range.
Ik vind zelf dit Youtube kanaal wel een aanrader voor New York City fotografie en een idee te krijgen welke lenzen welk resultaat opleveren: https://www.youtube.com/@PhotoTripps23
Voor een korte citytrip en zeker New York City waar je veel loopt zou ik zelf het zo licht mogelijk houden ipv met een backpack met lenzen te gaan sjouwen.
Is f4 genoeg qua diafragma zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen en alleen die meenemen met een body. Wil je toch meer in low light en het donker schieten dan zou je kunnen gaan voor een 16-35mm f2.8 achtige optie (Sony 16-35, Tamron 16-30 of de Tamron 20-40) .
Wanneer je meer de mensen en dynamiek van de stad wilt fotograferen zou ik zeker ook iets meenemen wat valt in de 50mm tot 85mm range.
Ik vind zelf dit Youtube kanaal wel een aanrader voor New York City fotografie en een idee te krijgen welke lenzen welk resultaat opleveren: https://www.youtube.com/@PhotoTripps23
li2003 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:19:
Persoonlijk vind ik 12mm wel heel wijd en gebruik ik dat eigenlijk alleen voor interieurs waar het een uitkomst kan zijn. Buiten (landschappen, stadsgezichten) heb ik zelden meer dan 16mm nodig.Als je nog op zoek gaat naar een extra lens, zou ik een handige groothoekzoom kiezen (tenzij je een lichtsterke prime nodig hebt voor bijvoorbeeld melkwegfotografie), bijvoorbeeld een tweedehands Sony-Zeiss 16-35mm f4. En anders kun je het doen met de lenzen die je al hebt, wat voornamelijk op de Sony-Zeiss 24-70mm f4 zou neerkomen.
Goeie input, beiden. Dank! Ik ga hier noge even over nadenken.Ricktachtig schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:32:
Ligt er aan wat je wilt fotograferen in New York City. Wil je gaan voor gebouwen of voor de mensen, energie en dynamiek van de stad? Of beide?
Ben zeker van plan om veel te lopen dus idd liefst niet al te veel bepakking. En zeker wil ik ook gewoon met mijn eigen ogen genieten, niet alleen door de lens.
Had wel in m'n hoofd zitten dat ik van te voren een beetje mijn dagen plan, dus dat o.a. niet steeds alle lenzen hoef mee te sjouwen. Gelukkig heb ik een centrale plek om te slapen, dus kom altijd wel langs dat hotel waar ik dan even kan opfrissen/omkleden en lenzen kan wisselen (voordat ik 's avonds de stad in ga en dan een lichtsterkere lens meeneem).
Hm, met stitchen heb ik nog niet zo veel ervaring, maar is nog wel een optie. Heb de software ervoor in ieder geval.DutchEZmoder schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:46:
In het ergste geval kun je ook meerdere foto's met de wijdste lens die je al hebt maken en een panorama maken, zodat het lijkt alsof je met een 10-12-16mm hebt geschoten.
Stitchen met goede software is niet moeilijk, maar zorg voor goede overlap en dus voldoende opnames.Malfoi schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
[...]
[...]
Hm, met stitchen heb ik nog niet zo veel ervaring, maar is nog wel een optie. Heb de software ervoor in ieder geval.
Je camera in portrait en dan horizontaal bewegen kan ook, maar een statief is dan belangrijk, zeker als je dat 's avonds wil doen met iets langere sluitertijden.
Weet niet of je vaker in NYC bent geweest? Maar er bestaat niet echt een centrale plek in NYC. Van Central Park naar Brooklyn doe je bijvoorbeeld al 45 minuten over met de metro laat staan dat je het zou lopen. Of je wilt van Times Square (niet mijn aanrader om heen te gaan, maar snap het bij een eerste bezoek) naar One World Trade Center dan zit je ook 20 minuten in de metro of echt wel een 1,5 uur lopen als je een beetje nog wat wilt zien onderweg.Malfoi schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
Had wel in m'n hoofd zitten dat ik van te voren een beetje mijn dagen plan, dus dat o.a. niet steeds alle lenzen hoef mee te sjouwen. Gelukkig heb ik een centrale plek om te slapen, dus kom altijd wel langs dat hotel waar ik dan even kan opfrissen/omkleden en lenzen kan wisselen (voordat ik 's avonds de stad in ga en dan een lichtsterkere lens meeneem).
Nog nooit, en ik snap wel wat je bedoelt. Wat ik met mijn "centraal" bedoelde is vrij centraal in Manhatten. Stel ik ben overdag in en rond Central Park, en wil 's avonds naar Times Square, dan kom ik langs mijn hotel waar ik dan lenzern kan wisselen en om kan kleden.Ricktachtig schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:03:
[...]
Weet niet of je vaker in NYC bent geweest? Maar er bestaat niet echt een centrale plek in NYC. Van Central Park naar Brooklyn doe je bijvoorbeeld al 45 minuten over met de metro laat staan dat je het zou lopen. Of je wilt van Times Square (niet mijn aanrader om heen te gaan, maar snap het bij een eerste bezoek) naar One World Trade Center dan zit je ook 20 minuten in de metro of echt wel een 1,5 uur lopen als je een beetje nog wat wilt zien onderweg.
Maar dat de afstanden niet te onderschatten zijn, dat snap ik.
Maar wellicht gaan we te veel off topic, ik zou zeggen - ik ga me nog even verder beraadslagen over de lenskeuzes en laat het t.z.t. nog wel even weten wat het geworden is.
OTMalfoi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Nog nooit, en ik snap wel wat je bedoelt. Wat ik met mijn "centraal" bedoelde is vrij centraal in Manhatten. Stel ik ben overdag in en rond Central Park, en wil 's avonds naar Times Square, dan kom ik langs mijn hotel waar ik dan lenzern kan wisselen en om kan kleden.
Maar wellicht gaan we te veel off topic, ik zou zeggen - ik ga me nog even verder beraadslagen over de lenskeuzes en laat het t.z.t. nog wel even weten wat het geworden is.
:strip_exif()/f/image/OUqTLhnXQa6RUFJqC2NRRAdC.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip: Metro nemen naar Brooklyn en te voet terug wandelen naar Manhattan. Dan krijg je dit zicht.
Je gaat sowieso een mooie tijd hebben. Ben benieuwd naar de foto’s.Malfoi schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Nog nooit, en ik snap wel wat je bedoelt. Wat ik met mijn "centraal" bedoelde is vrij centraal in Manhatten. Stel ik ben overdag in en rond Central Park, en wil 's avonds naar Times Square, dan kom ik langs mijn hotel waar ik dan lenzern kan wisselen en om kan kleden.
Ik heb een tweedehands Samyang 18mm f2.8 op de kop getikt voor de trip. Kon hem nog niet echt testen maar ga ik dit weekend even doen.
Wat me wel opviel, het verstellen van de diafragmabladen is best luid bij deze lens. Iemand hier die deze lens toevallig heeft en kan bevestigen dat het zo "hoort"?
Wat me wel opviel, het verstellen van de diafragmabladen is best luid bij deze lens. Iemand hier die deze lens toevallig heeft en kan bevestigen dat het zo "hoort"?
Ik heb een oude A7III die ik niet meer gebruik, daar had ik een full spectrum camera van gemaakt, maar de sluiter is nu stuk en tijdens het opnieuw openmaken om de sluiter te vervangen brak ik per ongeluk een intern kabeltje, denk van de zoeker. Kan iemand een goede reparateur aanbevelen om de sluiter te vervangen, ribbon kabel te vervangen en om een Clear Glass plaatje op de sensor te plakken? Sluiter en glasplaatje kan ik zelf meegeven. Ik had een bericht naar Dutch Digital Works gestuurd, maar die geven geen antwoord, dus zoek nu een ander. Alvast bedankt!
@DutchEZmoder 't Is voor mij een tikje uit de buurt, maar een dergelijk akkefietje zou ik onmiddellijk aan Rofa in Den Haag toevertrouwen.
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 23-03-2026 14:14 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dankje, ik zal eens een kijkje nemen!bobcom schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:58:
@DutchEZmoder 't Is voor mij een tikje uit de buurt, maar een dergelijk akkefietje zou ik onmiddellijk aan Rofa in Den Haag toevertrouwen.
Ben de laatste tijd nogal gecharmeerd door foto’s gemaakt met een heel brede lens.
Ik heb meer en meer zijn in de Laowa 10mm zero-d.
Iemand hier die er al wat ervaring mee heeft?
Grootste nadeel schijnt de vignettering te zijn.
Tot hiertoe is mijn breedste lens de 17-28 mm van Tamron.
Prima lens 😊 Had al en Voigtländer 12mm maar heb toch nog een Laiwa 10mm 2de hands op de kop getikt. Geen spijt van. Toch wel lekker 2.8 lichtsterkte. Nou vind ik vignetting sowieso nooit zo'n probleem en met het profiel in LR los je het aardig op. Op mijn Flickr pagina (from-reinier) kan je wel wat resultaten zien.
[ Voor 3% gewijzigd door KL643 op 25-03-2026 06:52 ]
Een paar weken (maanden?) geleden heb ik advies voor een lichtsterke telelens voor mijn a6700.OA voor het binnen in een gymzaal foto's maken. Vandaag heb ik weer de 18-135 kitlens gebruikt, nu om daar filmpjes mee te maken. Dat is uiteraard vele malen beter dan een telefoon. Maar meer dan dat kan ik er niet over zeggen, alle instellingen zeggen me niet zo heel en ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua film van de a6700 en betere opties.
Maar die lichtsterke telelens zou ik toch wel graag voor de fotografie willen. Ik was al bijna zover dat ik de tamron 70-180 G2 had besteld. Ik deed nog even een laatste check en toen viel mij op dat deze voor fullfame is. Dan moet het met dezelfde specs ook lichter is mijn gedachte. Maar chatgpt zegt dat er eigenlijk niet is; te kleine doelgroep en het zou een te klein verschil worden met de fullframe equivalent. Klinkt logisch, als ik er over nadenk.
Heb ik dan het verkeerde merk systeemcamera gekocht? Als ik een lichtsterke aps-c 'only' telelens wil? Of bestaat deze combi niet in de markt?
Ik vermoed dat laatste. Wat ik dan toch wel weer jammer vind, ik heb juist voor aps-c gekozen voor de kleinere compactere lenzen.
(Nu ben ik toch maar naar de sony 70-350 aan het kijken. Dat wordt een compromis.)
Maar die lichtsterke telelens zou ik toch wel graag voor de fotografie willen. Ik was al bijna zover dat ik de tamron 70-180 G2 had besteld. Ik deed nog even een laatste check en toen viel mij op dat deze voor fullfame is. Dan moet het met dezelfde specs ook lichter is mijn gedachte. Maar chatgpt zegt dat er eigenlijk niet is; te kleine doelgroep en het zou een te klein verschil worden met de fullframe equivalent. Klinkt logisch, als ik er over nadenk.
Heb ik dan het verkeerde merk systeemcamera gekocht? Als ik een lichtsterke aps-c 'only' telelens wil? Of bestaat deze combi niet in de markt?
Ik vermoed dat laatste. Wat ik dan toch wel weer jammer vind, ik heb juist voor aps-c gekozen voor de kleinere compactere lenzen.
(Nu ben ik toch maar naar de sony 70-350 aan het kijken. Dat wordt een compromis.)
Deze keer heeft chat gpt gelijk.Adam1980 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:16:
Een paar weken (maanden?) geleden heb ik advies voor een lichtsterke telelens voor mijn a6700.OA voor het binnen in een gymzaal foto's maken. Vandaag heb ik weer de 18-135 kitlens gebruikt, nu om daar filmpjes mee te maken. Dat is uiteraard vele malen beter dan een telefoon. Maar meer dan dat kan ik er niet over zeggen, alle instellingen zeggen me niet zo heel en ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua film van de a6700 en betere opties.
De lichtsterke lenzen zijn duur, en worden niet in heel grote serie gemaakt, en dus maken ze die enkel in ff.
Voor telelenzen geldt dat niet. Het is vooral bij groothoeklenzen en als we in equivalenten gaan vergelijken, dan win je nooit iets met een lens voor een kleinere sensor.Adam1980 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:16:
Overigens is de Tamron 70-180mm lichter en ingeschoven compacter dan de aps-c Fujifilm 50-140mm f/2.8.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Denk dat fabrikanten ervanuit gaan dat de consument APS-C gebruikt omdat het wat lichter is en FF voor gebruikers die geen compromis willen. Een lichtsterke telelens maken voor APS-C is dan wat tegenstrijdig.
Je moet rekening houden met de omrekenfactor van FF naar APS-C. De Tamron 70-180 F2.8 wordt op APS-C omgerekend een 105-270 F4. Het dichts in de buurt daarvan komt de Sigma 100-300 F4, een lens van meer dan anderhalve kilo. Hij wordt niet meer gemaakt maar zou gecorrigeerd voor inflatie nu rond de €1500 kosten denk ik. Wat dat betreft is de Tamron 70-180 G2 goedkoop en licht. Weegt net iets meer dan de helft, en kost in NL rond de 1150.Adam1980 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:16:
[...]
[...]
Alhoewel de Tamron gemaakt is voor FF, heb je er op APS-C in zoverre voordeel bij dat je alleen het centrum van het beeld gebruikt. Daar is de lens scherper, en heb je minder last van vignettering en abberaties. Dubbel feest dus. Ik denk dat je een hoop plezier gaat hebben van de Tamron, en mocht je ooit naar FF over willen stappen is het nog steeds een prima lens die je gewoon kan blijven gebruiken.
17mm is al UWA, wat mis je?Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:33:
Ben de laatste tijd nogal gecharmeerd door foto’s gemaakt met een heel brede lens.
10mm is extreem, waarom geen 14mm of 16mm.
Laowa is vaak duur en niet altijd AF dus...
Ik heb de indruk dat het goedkoper en gemakkelijker kan.
Ik heb alleen ervaring met APS-c maar kijk eens naar de budget merken zoals Samyang, Viltrox, Sigma en Tamron.
14mm en 16mm ligt wel een beetje dicht op 17mm. De Laowa 10mm heeft AF, al maakt dat niet heel veel uit op een UW. Samyang 12mm is een fisheye, dat wil je niet. Mijn meest bijzondere foto's heb ik geschoten met mijn Voigtländer 12mm. Gebouwd als een tank en erg compact. Dus ja, een UW is zeker de moeite waard om in je arsenaal te hebben.
Ik had ooit eens de Sony 14mm F/1.8 GM gekregen van een vrouw waarmee ik datete, top lens, haarscherp wijd open. Gebruik 'm alleen bijna nooit, met zo'n wijde lens moet je heel creatief te werk gaan om er wat moois uit te halen. Ik hou zelf meer van 24mm+
Dat is wel een top lens voor astrofotografie, en voor het noorderlicht. Maar dat doe je dus niet vaak.DutchEZmoder schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:09:
Ik had ooit eens de Sony 14mm F/1.8 GM gekregen van een vrouw waarmee ik datete, top lens, haarscherp wijd open. Gebruik 'm alleen bijna nooit, met zo'n wijde lens moet je heel creatief te werk gaan om er wat moois uit te halen. Ik hou zelf meer van 24mm+
Ik vind die hele wijde lenzen ook leuk om op het strand te spelen, maar dan altijd met een interessant element in de voorgrond.
Dit is met 17 mm.
:strip_exif()/f/image/PknhwReDM8FsIg9r4fHqBUoO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q09yf5fwEEBjEN4buXdM4ygq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat een 16mm prime meer lol geeft tijdens het fotograferen dan een 17-28 zoom op de uiterste stand.
Dan ben je toch telkens aan het stoten tegen de beperkingen van de lens.
Dan ben je toch telkens aan het stoten tegen de beperkingen van de lens.
Tommie, heb jij een 100-400 A-mount? Er schijnt een mk2 van de 100-400 e-mount aan te komen. Wat zou jij graag in een nieuwe lens zien? Groter diafragma? En verder.... ?
Ik heb de 70-400mm f4.0- 5.6 in A-mount met de La-EA5 adapter, en dat werkt goed. Het enige punt wat niet werkt is een focus bracketing opname, maar daar kan ik mee leven.PStweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 05:37:
Tommie, heb jij een 100-400 A-mount? Er schijnt een mk2 van de 100-400 e-mount aan te komen. Wat zou jij graag in een nieuwe lens zien? Groter diafragma? En verder.... ?
Ik heb die lens ooit voor 600€ gekocht, en ik hou er van. Ik heb nog geen converter geprobeerd op die lens, en ik weet ook niet of dat zou werken. De vraag is dan of ik een goedkope A converter (2dehands) of dure E kies
Ik heb idd ook gezien in de rumours dat er 2 versies zouden komen, een 100-400 f4.0 of 4.5, en dan eentje met variabel diaphragma.
Die eerste gaat gewoon te duur en veel te zwaar zijn…, anderzijds, daar zou je nog een converter van 2x op kunnen gebruiken, dan heb je 200-800 f 8 of f9.
Op de versie met variabel diaphragma kan waarschijnlijk de 1.4 converter, en dat lijkt me ook wel wat als je veel mm’s zoekt.
Groter diaphragma is altijd leuk, maar ik ga niet met lenzen sleuren die meer dan 1,5 kg wegen, en ik ga ook geen lens kopen van 5000€….
Eigenlijk is mijn gearlijstje eerder:
- Laowa 10mm zero D, of iets anders onder de 15mm en f2.8 of beter.
- body uit de R reeks
- tele vervangen als ik daarmee meer in de richting van 600mm kan komen.
Nee, kopen is een grote stap. Maar ik dacht inderdaad aan converter, en die zal wel compatible zijn als je naar de laatste releases kijkt. En ook (betere) IS, ander kleurtje zwart, powerzoom voor sport videos en dergelijke. Interne filters. Is de 70-400 scherp genoeg voor 24mp of merk je dat niet.Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:33:
[...]
Ik heb de 70-400mm f4.0- 5.6 in A-mount
Groter diaphragma is altijd leuk, maar ik ga niet met lenzen sleuren die meer dan 1,5 kg wegen, en ik ga ook geen lens kopen van 5000€….
Eigenlijk is mijn gearlijstje eerder:
- Laowa 10mm zero D, of iets anders onder de 15mm en f2.8 of beter.![]()
- body uit de R reeks![]()
- tele vervangen als ik daarmee meer in de richting van 600mm kan komen.
Gewicht valt bij sony meestal nog mee, maar hoge prijs is wel een dingetje.
Ik snap niet echt wat je nu bedoelt.PStweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:52:
[...]
Nee, kopen is een grote stap. Maar ik dacht inderdaad aan converter, en die zal wel compatible zijn als je naar de laatste releases kijkt. En ook (betere) IS, ander kleurtje zwart, powerzoom voor sport videos en dergelijke. Interne filters. Is de 70-400 scherp genoeg voor 24mp of merk je dat niet.
Gewicht valt bij sony meestal nog mee, maar hoge prijs is wel een dingetje.
Video maak ik niet, de kleur van de lens kan me gestolen worden, en ja OSS mag altijd beter.
Mijn camera heeft 33MP, en ik denk dat de lens scherp genoeg is daarvoor.
Het schijnt een 100-400 F/4.5 GM te worden. Ietsje meer lichtopbrengst tov de 4.5-5.6, waarschijnlijk wel een flink prijskaartje.
Zelf leek het me wel een beetje interessant bij F/4, 1.4x TC erop voor 560mm F/5.6 of 2x TC voor 800mm F/8. Maar als F/4.5 wordt dat F/6.3 en F/9... Voor wildlife zijn de 200-600 of 400-800 dan nog wel beter.
Zelf leek het me wel een beetje interessant bij F/4, 1.4x TC erop voor 560mm F/5.6 of 2x TC voor 800mm F/8. Maar als F/4.5 wordt dat F/6.3 en F/9... Voor wildlife zijn de 200-600 of 400-800 dan nog wel beter.
[ Voor 45% gewijzigd door DutchEZmoder op 21-04-2026 12:28 ]
Ik doe alleen heel zelden aan wildlife, landschap is meer mijn ding, en dan heb ik zelden meer dan 400mm nodig. Het is alleen nuttig als je op grote afstand bv de maan boven een kerk of standbeeld wil krijgen.DutchEZmoder schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:24:
Het schijnt een 100-400 F/4.5 GM te worden. Ietsje meer lichtopbrengst tov de 4.5-5.6, waarschijnlijk wel een flink prijskaartje.
400-800 is ook moeilijk te hanteren, en om dan je onderwerp te zoeken is niet zo makkelijk.
Die 100-400 4.5 wordt geschat op 4-5000€. Dat ga ik echt niet uitgeven. Als ik wil upgraden koop ik liever een 100-400 4.5/5.6 G1. HEt verschil met de G2 zal ik waarschijnlijk nooit merken, en de prijs zal dan wel zakken. Ik koop mijn objectieven meestal 2dehands.
Zojuist de Sony 20-70 F/4 besteld
€1200 - €200 cashback. Vond het wel een goeie deal... Op vakantie merk ik vaak dat ik 28mm niet wijd genoeg vind, <F/4 heb ik nooit nodig op een wijde lens, dus dit leek me ideaal.
Ben van voornamelijk prime lenzen bijna helemaal over gegaan naar zoom lenzen. Primes gebruik ik nog wel, maar een stuk minder vaak merk ik.
Zoom line-up van 20-70, 70-200 en 400-800 nu
Iemand ervaring met deze 20-70?
Ben van voornamelijk prime lenzen bijna helemaal over gegaan naar zoom lenzen. Primes gebruik ik nog wel, maar een stuk minder vaak merk ik.
Niet persoonlijk, maar alle reviews zijn heel enthousiast erover, dus volgens mij een hele nette koopDutchEZmoder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:27:
Zojuist de Sony 20-70 F/4 besteld€1200 - €200 cashback. Vond het wel een goeie deal... Op vakantie merk ik vaak dat ik 28mm niet wijd genoeg vind, <F/4 heb ik nooit nodig op een wijde lens, dus dit leek me ideaal.
Ik ga die lens hopelijk van het weekend even uittesten.
Ben zelf nog op zoek naar een wijdere lens dan de Tamron 35-150mm. Twijfel dan tussen een 24-70mm f2.8, 20-70mm f4 of een andere wijd angle zoom.
M'n pa heeft de 20-70 f4 en van het weekend heb ik een opdracht om fotos te maken. Mooi moment om die lens uit te testen.
Het enige waar ik aan twijfel is het diafragma van max f4. Voor veel doeleinde genoeg maar voor die enkele keer waarbij ik al het licht nodig heb kan het toch net het verschil maken.
Ben zelf nog op zoek naar een wijdere lens dan de Tamron 35-150mm. Twijfel dan tussen een 24-70mm f2.8, 20-70mm f4 of een andere wijd angle zoom.
M'n pa heeft de 20-70 f4 en van het weekend heb ik een opdracht om fotos te maken. Mooi moment om die lens uit te testen.
Het enige waar ik aan twijfel is het diafragma van max f4. Voor veel doeleinde genoeg maar voor die enkele keer waarbij ik al het licht nodig heb kan het toch net het verschil maken.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Niet met die lens, mijn line up is 17-28 2.8, 28-75 2.8, 70-400 4-5.6DutchEZmoder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:27:
Zojuist de Sony 20-70 F/4 besteld€1200 - €200 cashback. Vond het wel een goeie deal... Op vakantie merk ik vaak dat ik 28mm niet wijd genoeg vind, <F/4 heb ik nooit nodig op een wijde lens, dus dit leek me ideaal.
Mis jij de gap tussen 200 en 400 niet?
Anders past daar nog een 300 2.8 tussen, of een teleconverter.
Ben benieuwd hoe je 'm gaat vinden! Denk niet dat F4 een probleem gaat worden, tenminste ligt eraan wat voor opdracht je gaat doen.thijsco19 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:44:
Ik ga die lens hopelijk van het weekend even uittesten.
Netjes! Tamron denk ik? Mis die gap niet echt, ik heb beide teleconverters voor het geval dat. Maar zelfs op safari niet echt nodig gehad, vaak crop ik dat kleine stukje nog. Voordeel van een 50 en 60MP cameraTommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:37:
[...]
Niet met die lens, mijn line up is 17-28 2.8, 28-75 2.8, 70-400 4-5.6
Mis jij de gap tussen 200 en 400 niet?
Anders past daar nog een 300 2.8 tussen, of een teleconverter.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchEZmoder op 22-04-2026 19:51 ]
Ik ga in iedergeval mee met 2 videografen die bruiloften filmen.DutchEZmoder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:48:
[...]
Ben benieuwd hoe je 'm gaat vinden! Denk niet dat F4 een probleem gaat worden, tenminste ligt eraan wat voor opdracht je gaat doen.
Aangezien een gedeelte binnen afspeelt is licht heel belangrijk, en dat kan ik niet controleren. Dan is een lens met een diafragma van 2.8 toch net wat handiger dan eentje met F4. Is toch weer 1 stop verschil.
Maar verwacht dat ik die 1 stop wel kan oplossen met een langzamere sluitertijd en hogere iso.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Die eerste 2 zijn idd Tamron. Ben er wel tevreden over. De 70-400 is een Sony A die ik met converter gebruik.DutchEZmoder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:49:
[...]
Netjes! Tamron denk ik? Mis die gap niet echt, ik heb beide teleconverters voor het geval dat. Maar zelfs op safari niet echt nodig gehad, vaak crop ik dat kleine stukje nog. Voordeel van een 50 en 60MP cameraAlhoewel die 300mm van Sony wel een droom lens is... Wil ik ooit toch liever de 400mm prime, hopelijk een mk2 met ingebouwde teleconverter net als die van Nikon.
Ik denk dat veel mensen dromen van een 400 of 600 prime … tot je die in je handen hebt, en je beseft dat je een verhuisbedrijf nodig hebt om die ergens mee te nemen.
Ik weet niet of licht het belangrijkste is.thijsco19 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:06:
[...]
Ik ga in iedergeval mee met 2 videografen die bruiloften filmen.
Aangezien een gedeelte binnen afspeelt is licht heel belangrijk, en dat kan ik niet controleren. Dan is een lens met een diafragma van 2.8 toch net wat handiger dan eentje met F4. Is toch weer 1 stop verschil.
Maar verwacht dat ik die 1 stop wel kan oplossen met een langzamere sluitertijd en hogere iso.
Ik durf wel gaan tot 6400 ISO, en dan heb je niet zo veel licht nodig.
Voor een huwelijk heb je ook geen supersnelle sluitertijden nodig, tenzij de bruidegom weg spurt….
Ik zou de lens wel op f4 houden zodat je toch wat bokeh hebt, en je de personen wat isoleert van de achtergrond.
Moet goedkomen joh, voor video zet je je camera denk ik op 1/48 sluitertijd? Dan kan die ISO hartstikke laag blijven zelfs op F4. Succes!thijsco19 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:06:
[...]
Ik ga in iedergeval mee met 2 videografen die bruiloften filmen.
Ja dat wel... Ben er nog niet helemaal over uit, heb nu een 400-800 en die is ook gigantisch, maar vind ik niet zo erg. Misschien toch maar voor de 300mm gaan als ik weer wat geld hebTommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
[...]
Die eerste 2 zijn idd Tamron. Ben er wel tevreden over. De 70-400 is een Sony A die ik met converter gebruik.
Ik denk dat veel mensen dromen van een 400 of 600 prime … tot je die in je handen hebt, en je beseft dat je een verhuisbedrijf nodig hebt om die ergens mee te nemen.
Ja daarom ben ik heel blij met de 300 en dan de 1.4 of 2.0 TC erop heb je iets wat makkelijk mee neemt.Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
[...]
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:14:
[...]
Ik weet niet of licht het belangrijkste is.
Ik durf wel gaan tot 6400 ISO, en dan heb je niet zo veel licht nodig.
Voor een huwelijk heb je ook geen supersnelle sluitertijden nodig, tenzij de bruidegom weg spurt….
Ik zou de lens wel op f4 houden zodat je toch wat bokeh hebt, en je de personen wat isoleert van de achtergrond.
Ik hoef mij gelukkig alleen bezig te houden met het maken van foto's met de focus op de videografen.DutchEZmoder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:21:
[...]
Moet goedkomen joh, voor video zet je je camera denk ik op 1/48 sluitertijd? Dan kan die ISO hartstikke laag blijven zelfs op F4. Succes!
Laatst had ik aan iso 6400 niet genoeg. Moest dan wel mijn sluitertijd hoger houden ivm beweging.
Ik vond het best tegenvallen hoe hoog ik nog in de iso moest gaan om een beetje goede belichting te houden. Toegegeven, het was met een F2.8 lens maar schoot niet op F2.8, daar had ik ook nog een beetje winst kunnen behalen.
:strip_exif()/f/image/RwPUt7CKFgLzEsxVphDPb5jw.jpg?f=fotoalbum_large)