Als je voor 85mm gaat zou ik ook nog eens kijken naar de nieuwe Viltrox 85mm f2.0 EVO die een paar maanden uit is. Stukje trager maar wel betere autofocus en andere prettige features.Tommie12 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Dat gewicht ben ik ook wat bang voor.
Ben even in een andere richting aan het denken en dan denk ik aan een 85 mm lens.
Dat geeft me net iets meer afstand als op 75mm (niet veel natuurlijk), maar wel weer meer bokeh. De 1.4 van Viltrox of Sigma is doenbaar in prijs, de 1.8 is helemaal niet duur, zeker bij Cotswold…
Of een 135mm ….
Keuzes….
een retour 35mm 1.4 GM (Sony EF) voor 699... Die kon ik niet laten liggen. Ben erg benieuwd naar het objectief.
Stabilisatie zit al op je camerabody? Misschien iets minder goed dan ingebouwd in de lens, dat wel.Tommie12 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:07:
Nadeel, van de 35-150 is dat die nogal groot en zwaar uitvalt, en geen stabilisatie heeft.
http://www.avfoto.nl
Iemand hier wel eens in New York (of gelijkwaardige stad) geweest en me wat tips kan geven welke objectieven hij/zij toen mee had?
Ik denk over:
Zeiss 24-70 f/4 (all round en compact, maar niet de scherpste)
Sony 50 f/1.8 (voor 's avonds)
en optioneel
(Loxia 35 f/2.8) (manueel maar wel lekker scherp)
(Sigma 100-400) (leek me wel vet vanaf ver weg de skyline dichterbij te krijgen).
Maar aan de andere kant, ik vlieg alleen met handbagage en ga ook niet de hele dag 4 lenzen meeslepen.
Wat is wijsheid?
Ik denk over:
en optioneel
(Sigma 100-400) (leek me wel vet vanaf ver weg de skyline dichterbij te krijgen).
Maar aan de andere kant, ik vlieg alleen met handbagage en ga ook niet de hele dag 4 lenzen meeslepen.
Wat is wijsheid?
Ik ging ooit eens naar Vegas met slechts een Sigma 35mm 1.4 en Sony 135mm 1.8. Werkte prima! Ik gebruik nu vooral de wat nieuwere Sony 28-60 kit lens op trips en die is haarscherp, licht en klein.Malfoi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:15:
Iemand hier wel eens in New York (of gelijkwaardige stad) geweest en me wat tips kan geven welke objectieven hij/zij toen mee had?
Ik denk over:
en optioneel
Wat is wijsheid?
https://www.flickr.com/photos/jeroenvanderwardt/albums www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt
Meestal red ik het wel met een 25-105mm en een 55mm in de meeste steden waar ik kom.
Het is vooral wat je zelf wil. Als je de plaats hebt zou ik toch de 24-70 en de Sigma 100-400 mee nemen… maar eigenlijk wil je ook een statief…Malfoi schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:15:
Ik denk over:
en optioneel
Wat is wijsheid?
Waarom enkel handbagage?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vlieg maar voor 4 dagen en heb economy light, dus enkel handbagage.Tommie12 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:19:
[...]
Het is vooral wat je zelf wil. Als je de plaats hebt zou ik toch de 24-70 en de Sigma 100-400 mee nemen… maar eigenlijk wil je ook een statief…
Waarom enkel handbagage?
Statief zit ik ook over te denken, qua gewicht zou het nog wel uit kunnen maar mijn statief heeft van die scherpe metalen voetjes, weet niet of dat door de security heen komt.
Mijns inziens ontbreekt het belangrijkste type lens voor stadsgezichten (en landschappen) in je suggesties: een groothoeklens - en in geval van reisfotografie zou een groothoekzoom verreweg het handigste zijn. Dat zou je allerbelangrijkste lens moeten zijn voor een tripje naar New York.
16mm kun je daar voor vrijwel elk stadsgezicht gebruiken en is met een mooie lucht optimaal voor bijvoorbeeld het bekende uitzicht op Manhattan vanuit Brooklyn Bridge Park bij de pylonen, terwijl 35mm daar al te krap is. Hetzelfde geldt op veel andere plaatsen.
Aan een 100-400mm heb je niet heel veel. De hoge gebouwen zijn indrukwekkend door hun verhoudingen ten opzichte van de omgeving - in een close-up valt dat weg. Als je bijvoorbeeld op Top of the Rock staat is het best aardig om close-ups te maken van iconische gebouwen, maar de groothoekfoto's zullen veel fraaier zijn.
Als fotograferen een belangrijk doel is tijdens deze reis, zou ik eigenlijk nog even een groothoekzoom aanschaffen. De PZ 16-35mm f4 is heel goed (heb ik zelf sinds mijn 16-35mm GM optisch gedegradeerd terugkwam van reparatie). De Sony-Zeiss 16-35mm f4 heb ik ook gehad en deze is helemaal niet slecht (is relatief veel beter dan de Sony-Zeiss 24-70mm f4) maar het is wel verstandig om 'm op 35mm iets af te stoppen.
Naast een groothoekzoom kun je een standaardzoom meenemen, maar eigenlijk heb je dan het meeste aan een f2.8-lens om ook uit de hand te kunnen fotograferen tot iets na zonsondergang. Een statief zou ik ook meenemen. Dat doe ik zelf altijd en is nooit een probleem bij de security, maar ik heb geen spikes aan de voeten, dus dat kan wel een punt zijn. (Houd er wel rekening mee dat je op sommige plaatsen geen statief mag gebruiken.)
16mm kun je daar voor vrijwel elk stadsgezicht gebruiken en is met een mooie lucht optimaal voor bijvoorbeeld het bekende uitzicht op Manhattan vanuit Brooklyn Bridge Park bij de pylonen, terwijl 35mm daar al te krap is. Hetzelfde geldt op veel andere plaatsen.
Aan een 100-400mm heb je niet heel veel. De hoge gebouwen zijn indrukwekkend door hun verhoudingen ten opzichte van de omgeving - in een close-up valt dat weg. Als je bijvoorbeeld op Top of the Rock staat is het best aardig om close-ups te maken van iconische gebouwen, maar de groothoekfoto's zullen veel fraaier zijn.
Als fotograferen een belangrijk doel is tijdens deze reis, zou ik eigenlijk nog even een groothoekzoom aanschaffen. De PZ 16-35mm f4 is heel goed (heb ik zelf sinds mijn 16-35mm GM optisch gedegradeerd terugkwam van reparatie). De Sony-Zeiss 16-35mm f4 heb ik ook gehad en deze is helemaal niet slecht (is relatief veel beter dan de Sony-Zeiss 24-70mm f4) maar het is wel verstandig om 'm op 35mm iets af te stoppen.
Naast een groothoekzoom kun je een standaardzoom meenemen, maar eigenlijk heb je dan het meeste aan een f2.8-lens om ook uit de hand te kunnen fotograferen tot iets na zonsondergang. Een statief zou ik ook meenemen. Dat doe ik zelf altijd en is nooit een probleem bij de security, maar ik heb geen spikes aan de voeten, dus dat kan wel een punt zijn. (Houd er wel rekening mee dat je op sommige plaatsen geen statief mag gebruiken.)
Eens met hierboven, een groothoek is wel aan te raden. Zelf geb ik altijd een 12mm Voigtländer bij me (super compact). Een statief zou ik ook aanraden (zonder spikes), dit mag gewoon mee als handbagage. Ga je naar b.v. de Empire Strate Building, dan mag je hem daar niet gebruiken. Zelf heb ik dat opgelost met een Platypod
losse kleine middenkolom erop met balhoofd die ik daar op de muur kon zetten.
Goede input... maar dan moet ik snel op zoek naar een (betaalbare) groothoek. Niet iets dat op korte termijn gebudgetteerd was. Maar misschien een tweedehands 7Artisans 12mm. Nog even beter onderzoeken of dat een beetje wat is qua scherpte.li2003 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:01:
Mijns inziens ontbreekt het belangrijkste type lens voor stadsgezichten (en landschappen) in je suggesties: een groothoeklens - en in geval van reisfotografie zou een groothoekzoom verreweg het handigste zijn. Dat zou je allerbelangrijkste lens moeten zijn voor een tripje naar New York.
Die 100-400 had ik inderdaad in gedachten voor closeups/uitsnedes van bepaalde gebouwen (bijv. de punt van Empire State, of Chrysler). De vraag is alleen of ik daarvoor 1kg wil meesjouwen.
Ik ga eens kijken of ik die spikes er misschien uit kan draaien. Maar dank voor de tip.KL643 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:30:
Eens met hierboven, een groothoek is wel aan te raden. Zelf geb ik altijd een 12mm Voigtländer bij me (super compact). Een statief zou ik ook aanraden (zonder spikes), dit mag gewoon mee als handbagage. Ga je naar b.v. de Empire Strate Building, dan mag je hem daar niet gebruiken. Zelf heb ik dat opgelost met een Platypodlosse kleine middenkolom erop met balhoofd die ik daar op de muur kon zetten.
Mocht het niet lukken, dan neem ik een minitripod mee en moet dan op zoek naar iets waar die dan weer op kan zeggen (bankje, prullenbak, etc.).
[ Voor 14% gewijzigd door Malfoi op 16-02-2026 13:18 ]
Persoonlijk vind ik 12mm wel heel wijd en gebruik ik dat eigenlijk alleen voor interieurs waar het een uitkomst kan zijn. Buiten (landschappen, stadsgezichten) heb ik zelden meer dan 16mm nodig.Als je nog op zoek gaat naar een extra lens, zou ik een handige groothoekzoom kiezen (tenzij je een lichtsterke prime nodig hebt voor bijvoorbeeld melkwegfotografie), bijvoorbeeld een tweedehands Sony-Zeiss 16-35mm f4. En anders kun je het doen met de lenzen die je al hebt, wat voornamelijk op de Sony-Zeiss 24-70mm f4 zou neerkomen.
Met een gorillapod/ministatief kun je waarschijnlijk wel uit de voeten in het Brooklyn Bridge Park - op de stenen bij de pylonen. En op Top of the Rock, waar ik zeker heen zou gaan ruim een uur voor zonsondergang (zodat je licht en donker meemaakt), zijn statieven sowieso verboden (wellicht is daar het meenemen van een ministatief in bagage tegenwoordig al problematisch).
Met een gorillapod/ministatief kun je waarschijnlijk wel uit de voeten in het Brooklyn Bridge Park - op de stenen bij de pylonen. En op Top of the Rock, waar ik zeker heen zou gaan ruim een uur voor zonsondergang (zodat je licht en donker meemaakt), zijn statieven sowieso verboden (wellicht is daar het meenemen van een ministatief in bagage tegenwoordig al problematisch).
[ Voor 7% gewijzigd door li2003 op 17-02-2026 08:47 ]
In het ergste geval kun je ook meerdere foto's met de wijdste lens die je al hebt maken en een panorama maken, zodat het lijkt alsof je met een 10-12-16mm hebt geschoten.
https://www.flickr.com/photos/jeroenvanderwardt/albums www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt
Ligt er aan wat je wilt fotograferen in New York City. Wil je gaan voor gebouwen of voor de mensen, energie en dynamiek van de stad? Of beide?
Voor een korte citytrip en zeker New York City waar je veel loopt zou ik zelf het zo licht mogelijk houden ipv met een backpack met lenzen te gaan sjouwen.
Is f4 genoeg qua diafragma zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen en alleen die meenemen met een body. Wil je toch meer in low light en het donker schieten dan zou je kunnen gaan voor een 16-35mm f2.8 achtige optie (Sony 16-35, Tamron 16-30 of de Tamron 20-40) .
Wanneer je meer de mensen en dynamiek van de stad wilt fotograferen zou ik zeker ook iets meenemen wat valt in de 50mm tot 85mm range.
Ik vind zelf dit Youtube kanaal wel een aanrader voor New York City fotografie en een idee te krijgen welke lenzen welk resultaat opleveren: https://www.youtube.com/@PhotoTripps23
Voor een korte citytrip en zeker New York City waar je veel loopt zou ik zelf het zo licht mogelijk houden ipv met een backpack met lenzen te gaan sjouwen.
Is f4 genoeg qua diafragma zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen en alleen die meenemen met een body. Wil je toch meer in low light en het donker schieten dan zou je kunnen gaan voor een 16-35mm f2.8 achtige optie (Sony 16-35, Tamron 16-30 of de Tamron 20-40) .
Wanneer je meer de mensen en dynamiek van de stad wilt fotograferen zou ik zeker ook iets meenemen wat valt in de 50mm tot 85mm range.
Ik vind zelf dit Youtube kanaal wel een aanrader voor New York City fotografie en een idee te krijgen welke lenzen welk resultaat opleveren: https://www.youtube.com/@PhotoTripps23