# 1
Ik zou deze foto nog iets bijcroppen van links zodat de vogel niet zo centraal in beeld staat (mede ook omdat hij weg kijkt). Rechts van de foto zou ik het kleine takje ook nog weg halen omdat ik die wat vind storen. De vogel kijkt er niet naar (is immers achter hem) maar hij "wijst" er wel naar toe, wat het heel onrustig kijken maakt omdat daar niks interessants te zien is.
# 2
Leuke ondeugende pose van het vogeltje. Wel jamer dat zijn kopje net wat overbelicht lijkt (iets dat in de reflectie minder het geval is). Dat trekt wel meteen de aandacht dus dat is prima maar links er naast zit meteen een heel donker deel dat ook om de aandacht vraagt maar waar niet veel te zien is. Nou vertelde je dat dit op een hoge ISO geschoten is als ik het goed heb en dan wordt dat natuurlijk wat lastiger maar wie weet zit er nog wat in.
Je hoeft dan ook niet meteen de schaduwen op te lichten maar andere opties zijn bijvoorbeeld een paar takjes clonen en de donkere delen heel licht een groenzweem te geven waardoor het geheel iets meer blend.
Wellicht zou je hem nog iets van onderen kunnen croppen zodat de lichte delen in het water aan de rand wat minder opvallen. Je kan er ook voor kiezen deze iets donkerder te maken. Als ik nu naar de vogel kijk dan valt mij vooral in mijn ooghoek de lichte waterreflectie links onderin de foto op. Iets van de groene reflectie er overheen clonen voor een klein deel zou ook kunnen helpen en wat natuurlijker zijn wellicht.
# 3
Hele gave foto en lijkt echt haarscherp. Mooi contrast tussen het felle groen en het rode. Misschien dat je het rode nog net iets meer aan kan zetten want nu lijkt het groene meer aanwezig dan het rode.
# 4
Deze ook een beetje aan de lichte kant in vergelijking met de diepere kleuren van de achtergrond (zowel bruin als groen). Qua compositie mocht hij wel iets meer in het midden staan (verticaal, iets meer ruimte boven dus). Nu staat er wel een deel van de reflectie op maar daar is weinig te zien.
Niet heel spannend maar geen gekke foto.
# 5
Ook deze is haarscherp en mij vallen zo geen gekke dingen op. Mooie plaat!
# 6
Iets zegt mij dat deze een klein beetje front focus had waardoor hij net niet helemaal lekker scherp "oogt", pun intended. Maar goed dat kan ik mis hebben. Deze foto doet mij wat minder, zowel qua vogel als omgeving.
# 7
Deze foto is qua kleur en omgeving echt super. Jammer vind ik persoonlijk dat de vogel zo omhoog kijkt, meer ook omdat ik het nou niet echt een mooie vogel vind om naar te kijken. Maar goed, je kan moeilijk instructies geven aan zo'n vogel natuurlijk. Misschien dat hij met wat meer ruimte in 3:2 wat beter oogt?
# 8
Deze is wel scherp maar mijn oog valt toch meteen op de begroeiing links, deze is onscherp en neemt een groot deel in beslag en ook vlakbij het onderwerp. Ik zou de linker kant een flink eind croppen maar zorgen dat je de reflectie wel behoud. Dan zou er dus iets van de bovenkant ook afvallen, maar dat kan wel denk ik. Dan zou ik het wel een gave foto vinden!
Heel misschien hier ook iets het geel in de vogel aandikken? Deze lijkt nu ook wat contrastloos in vergelijking met de achtergrond.
# 9
Hier geldt eigenlijk het zelfde als bij foto 8 met daarbij dat de achtergrond ook zo klein toch wel erg ruw oogt en daardoor wat onrustig.
# 10
Veel bruin maar wel een hele mooie plaat qua compositie en ook erg scherp. Mooi om alle kleine details te zien. Je zou de achtergrond nog wat rustiger kunnen maken door iets ruisreductie toe te passen met bijvoorbeeld een zachte brush. Wellicht een heel klein beetje een vignet er omheen, maar echt heel licht. Gave foto!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8