Ok, ik heb nog enkele lowlight opnames gemaakt om te vergelijken tussen de Google en de Nokia camera app.
Zie:
https://imgur.com/a/hbkwe
Deze opnames zijn bij ~1 lux (gemeten) gemaakt, met standaard instellingen met uitzondering van het feit dat ik bij de Nokia app de flash uit heb moeten forceren.
In de EXIF gegevens zie ik dat in de nokia app voor ISO 1600 heeft gekozen, terwijl de google app voor ISO 800 koos. Beide kozen ze verder voor f/1.8 1/20sec. Desondanks de lagere ISO zie je dat er veel meer ruis is in de Google app dan in die van Nokia. Nokia doet maw redelijk agressieve noise reduction, wat een verklaring kan zijn voor het gebrek aan detail dat we in sommige foto's zien.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur bij weinig licht uit naar de Nokia app, boven de Google camera app. Bij eerdere testopnames bij weinig licht zag ik btw hetzelfde, ook als beide apps voor dezelfde ISO kiezen was er meer noise in de Google versie.
Edit: ik heb natuurlijk mijn best gedaan om beide apps zo gelijk mogelijk te behandelen. Denk dat dit de 20ste poging oid was, elke keer wel bewoog ik teveel tussen foto's/veranderde het licht door bewegende wolken te hard/kwamen er auto's aan die de weg verlichtten met hun koplampen/...
[
Voor 13% gewijzigd door
Ives op 04-04-2018 21:01
]