Heb het spel gisteravond ook uitgespeeld, wel grappig om te lezen dat ik dezelfde ervaring had als veel mensen hier: met de eerste zone (linksonder) had de game me direct te pakken, was gelijk hooked. Alleen halverwege het tweede gebied (Faith) verwaterde dit toch snel. Op een gegeven moment weet je het allemaal wel, prepper voorraden, weer een gebouw van de sekte bevrijden etc.
Na het tweede gebied kon het voor mij niet snel genoeg gaan en wilde ik gewoon zo snel mogelijk naar het einde toe (vond de bovenste zone verreweg het slechts trouwens). Niet omdat het spel slecht is, maar op een gegeven moment voelt het meer als een grind dan dat je echt progressie aan het maken bent. Zo liep ik al redelijk snel met 40k rond, verwachtende dat er wel ergens een incidentele uitgave nodig was. Dit bleek niet het geval. Ik heb het spel serieus met het wapen dat ik als eerst opgepakt heb uitgespeeld. Waarom? Omdat deze gewoon qua statistieken evenveel damage doet als een wapen wat je pas veel later unlocked, vrij raar vond ik. Een AK is bijvoorbeeld niet beter dan het eerste wapen wat je kan kopen, maar unlocked dus wel veel later. Met het vliegtuig wat je in de eerste zone krijgt kan je overigens ook elke vijand/basis tot aan het einde mee vernederen, andere vliegtuigen kopen is niet nodig en niks motiveert je ook om dat te doen. Vond het wel jammer dat er bij vlieg- en voertuigen (ook helikopters) geen stats te zien waren welke beter was, of waarom je deze moest aankopen.
De omgeving, het jagen is natuurlijk allemaal prachtig, helaas is het verhaal alleen ook niet al te sterk. Dat een bepaalde sekte zo ongestoord zijn gang kan gaan in een vrij bekend/belangrijk deel van Amerika voelde voor mij ook redelijk onrealistisch. Ik koos ook voor de arrestatie op het einde en dat vond ik een vrij kudt einde om eerlijk te zijn. De andere met de radio vind ik dan wel weer lekker en goed verzonnen,
spoiler:wint die klootzak toch
. Daar krijg ik wel een glimlach van op me gezegd, mede omdat ik het totaal niet heb aan zien komen of verwacht had. Leuke plottwist.
Daarnaast las ik wel wat interessants over Joseph, wat het einde en het secret einde een boeiende en leuke toelichting geeft.
spoiler:Bij het secret einde als uiteindelijk het besluit komt om hem niet te arresteren zegt Joseph "sometimes it's best to leave well enough alone". Een zin die de sheriff uitspreekt in de helikopter, iets wat hij nooit gehoord kan hebben. Hierdoor wordt gespeculeerd dat hij dus misschien geen gekkie is en lulkoek oreert, maar wel degelijk godlike celestial powers of contact met God heeft.
Hetzelfde geldt voor het einde met de atoombommen. Hier brengt hij een metafoor waarin hij zegt dat als je hem arresteert het vanuit de hemel los zal gaan. Precies wat er gebeurd als je hem zijn boeien omdoet. Dit is wel degelijk vrij bizar, aangezien de atoombommen naar alle waarschijnlijkheid niet door Joseph zijn geplaatst/voorbereid. Tussen het bevrijden van de laatste zone en de missie dat je naar Joseph gaat bevrijden vind namelijk een radio uitzending van het nieuws plaats. Hierin wordt gezegd dat de US en Noord Korea met elkaar in conflict zijn en er mogelijk een nucleaire oorlog plaats zal vinden. Onze sektegekkie heeft de nukes dus niet af laten gaan, hij had gewoon heel veel geluk met de timing. Je kan het ook anders interpreteren: hij had helemaal geen geluk en God was echt bij hem en zijn raadgever al die tijd, hij wilde niet dat Joseph gearresteerd zou worden en zette daarom de laatste optie in om hem te redden. We houden nooit mogen interfereren. Vanaf moment één is het de bedoeling geweest dat Joseph hoe dan ook altijd moet overleven.
However, ik vind dit soort dingetjes altijd interessant. Al met al wel mee vermaakt, ga het alleen geen tweede keer spelen.