Ik heb afgelopen maandag MIUI10 vaarwel gezegd en de overstap gemaakt naar de
Oreo versie van Resurrection Remix. Ik was vrij laat met de upgrade van MIUI9 naar MIUI10, dit was vooral ingegeven door het hoge iPhone gehalte en de enorme hoeveelheid wit van MIUI10.
Helaas ben ik er niet in geslaagd om een werkbaar dark-theme te vinden die niet voorzien was van over-the-top aanpassingen aan knoppen, iconen en notificaties (de darktheme die ik voor MIUI9 had is niet compatibel met MIUI10). Daarnaast wilde ik ook meer controle over achtergrondprocessen, dit vooral omdat MIUI soms erg aggressief taken beëindigt (zoals Spotify wanneer ik gebeld wordt tijdens muziek luisteren).
Met RR ben ik tot nu toe erg tevreden, om deze te flashen moest eerst de bootloader unlocked worden, dit ging vrij eenvoudig via de
mi-unlock tool van Xiaomi. Daarna eerst een Dummy-recovery uitgevoerd om de
anti-rollback te omzeilen en toen kon na het installeren van de
nieuwste firmware ook
TWRP geflasht worden. Vanuit TWRP was het zo gepiept om RR te flashen, evenals de Open-gapps pico (kleinst mogelijke google-apps met volledige Play Store en navigatie functionaliteit). Na het doorlopen van de initiële setup van android nogmaals terug naar TWRP om Magisk (voor root) te flashen.
Ben erg tevreden met de performance en batterijduur (nacht van maandag op dinsdag van 100% naar 97%). Heb alsnog gisteravond Amplify en Greenify geïnstalleerd om dit nog verder te verbeteren.
Het enige wat ik in eerste instantie kwijt was, was de optie om dual-apps te gebruiken (erg handig wanneer je ook de whatsapp voor je werknummer en je werkmail op 1 toestel wilt hebben, maar gescheiden van je privé). Heb hiervoor als alternatief
Island gevonden, dit is van dezelfde maker als Greenify en werkt erg goed. Fijnste daaraan is dat je de apps op je "eiland" ook kunt pauzeren, waardoor je in je vrije tijd nooit gehinderd wordt door werk-mail of whatsapps.