1. Erkenning wordt (inderdaad) altijd gegeven door een ander.
2. Het kan andere aspecten hebben
3. En het kan altijd ingetrokken worden
Beïnvloeding van het stemgedrag is een vorm van inbreuk, omdat het probeert om daarin een (lichte) vorm van ondermijning te plegen omtrent de wilsbestemming van een volk.
Inbreuk op wat? Welk recht wordt verstoord/overtreden? Het volk mag stemmen, het volk mag zijn eigen keuze maken, de EU heeft geen beperkingen opgelegd. Het heeft alleen een waarheid publiek gemaakt waardoor Hongarije een diplomatieke tik op de vingers heeft gekregen. Maar dat gebeurt de hele tijd. De conclusie dat het de schuld van Orban is niet door de EU gemaakt.
verstoord in de juridisch context: Het verstoren van het uitvoeren.Maatregelen die de soevereiniteit van een mede-lidstaat aantasten welke buiten het juridisch raamwerk van de EU vallen zijn volgens mij automatisch een inbreuk.
Juridisch raamwerk is een dusdanig breed begrip dat het alles en niks kan dekken. Het is handig als we specifiek blijven, zeker gezien de EU als geheel extreem veel wetten en regels kent.
Willekeur is dan wat overblijft, en dat is funest voor de geloofwaardigheid van de EU als instituut.
Over je heen laten lopen is ook niet goed voor je geloofwaardigheid. Het is de reden waarom Magna Carta (en soortgelijke) zo belangrijk zijn.
Jouw hele argument fixeert zich op de soevereiniteit en dat die aangetast is. Ik zie echter geen enkele optie hoe je die juridisch kan maken. Soevereiniteit is om te beginnen al een vrij zwak juridisch(!) concept. De enige route die ik zie is op basis van ethiek waar soevereiniteit wel sterk is, maar dat kan alleen als je mensen kan overtuigen het gelijkheidsprincipe overboord te gooien, en dan moet men ook nog bereid te zijn om de aanleiding (spionage voor Rusland) te vergeten. En gezien bijna elke reactie dit feit benoemt zie ik dat niet gebeuren.
Ik deel jouw standpunt dat invloed van buiten af op interne aangelegenheden van een natie altijd voor een groot deel onwenselijk is. Maar elk land/unie (ook Nederland) zal invloed uitoefenen op de interne processen van een ander land/unie. Dat is omdat elke land/natie de wens heeft om zijn eigen belangen te verdedigen (en te versterken). Maar ook dat argument kent geen juridische opties, het is namelijk erg lastig omdat in tekst te vangen, dus blijft ook hier ethiek over.
Daarom schreef ik ook met "voor een groot deel", omdat beïnvloeding van buitenaf echt wel wenselijk is. Zo zal iemands overtuiging over de waarde van de EU bij de Nederlandse verkiezing echt wel invloed hebben, maar dat is voor die kiezer wenselijk.
Laat mij de stelling nog verder kantelen door te zeggen dat het uitspreken van waarheden juist belangrijk is voor de interne democratie van een land. En ter onderbouwing verwijs ik naar Nederlandse misdrijven en misstanden die wij in het binnen en buitenland hebben gedaan en waar wij door de internationale gemeenschap op de vingers zijn getikt (denk oorlog, klimaat, handel, belastingen, slavernij, racisme, onteigenen van kinderen, visserij, etc). Het merendeel is klein bier in verhouding tot spionage, maar bij elke onthulling is Nederland er (uiteindelijk) beter van geworden.
Het contra-argument zou dan zijn dat geheimen verbergen schadelijk is voor een democratie. Ik verwijs hier naar elke doofpot waar dan ook ter wereld.
En nu de reden waarom ik bereid was die kanteling te maken: De EU heeft dus geholpen met het versterken van de interne democratie van een bevriende natie waardoor het in de toekomst makkelijker is om de soevereiniteit te erkennen. Immers de overtuiging dat Hongarije a "puppet state" van Rusland is zal dan namelijk niet meer bestaan.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel