ocf81 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:39:
[...]
Het proces natuurlijk. Dat voorbeeld van het lekken is bij uitstek een vorm van inmenging van buitenaf. Dat kan je niet zo maar tot stand brengen, daar is spionage voor nodig. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed dat je daar over valt, want het is overduidelijk dat dit met elkaar in verband staat.
offtopic:
Laten we even 1 ding recht zetten: Het lek werd bewezen via een contra-spionage actie vanuit de verschillende EU inlichtingendiensten, de spionage werd door Rusland uitgevoerd via Orbán. Het was een "publiek geheim" waar de andere landen van de EU weinig mee konden omdat er geen hard bewijs was. Met de contra-spionage actie kreeg men hard bewijs in handen en wist men 100% dat Rusland spioneert door Hongarije als actor in te zetten.
Ik val er niet over omdat het al een ongelijk speelveld is om mee te beginnen. Zelfs als we de extremen voorbeelden even negeren dan was het vooral Orbán die buitenlandse partijen (zoals Le Pen en Netanyahu) inzet om zichzelf te promoten. Gaan we richting de extreme voorbeelden dan waren er duidelijke signalen dat de kant van Orbán betaalde voor stemmen, en dan hebben we nog niet over het feit dat de kant van Orbán het politieke systeem zo aangepast heeft dat het vooral voordelig is voor hun.Laten we even 1 ding recht zetten: Het lek werd bewezen via een contra-spionage actie vanuit de verschillende EU inlichtingendiensten, de spionage werd door Rusland uitgevoerd via Orbán. Het was een "publiek geheim" waar de andere landen van de EU weinig mee konden omdat er geen hard bewijs was. Met de contra-spionage actie kreeg men hard bewijs in handen en wist men 100% dat Rusland spioneert door Hongarije als actor in te zetten.
Jouw moeite met de timing van het bericht over het lekken kan ik begrijpen. Maar dat bericht was er nooit geweest tenzij er een lek was. Dat de informatie op de meest effectieve manier ingezet is vind ik ook niet vreemd. Dat is ook wat ik bedoelde met dat ik de nare smaak kan begrijpen.
Maar als je naar het compleet plaatje kijk dan is zie je toch echt een ongelijke speelveld in het voordeel van Orbán. Dat Magyar gewonnen heeft kan in mijn ogen alleen verklaard worden door te oordelen dat Orbán dusdanig incompetent was dat zelfs met een ongelijk speelveld ze geen kans hadden.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn