211 pk in een CLA is niets niks hoor. Uiteraard niet het koppel en de souplesse van een 6 in lijn, V8 en V10 (heb ik ze allemaal?

), maar zeker niet verkeerd.
algalid schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:49:
De CLS is een erg lange generatie dus je ziet daar wel een heleboel facelifts met allerlei schermen. Kan je een jaartal plakken op de exemplaren waar je naar kijkt? Normaal gezien heb je vanaf 2016 een optie voor 8 inch schermen. De meest recente modellen kunnen 10 en 13 inch schermen krijgen (maar ik begrijp dat die niet in je shortlist staan).
Valt wel mee. Per generatie is er maar een mopf tegenwoordig.
Ja, dat zijn de grootste schermen in die generatie. Lijkt klein maar irl valt het wel mee. Voor de gigaschermen moet je net een generatie verder zijn.
algalid schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:08:
[...]
Als het daarover gaat is het Comand systeem iets "primitiever" omdat het uiteraard een oudere generatie is. Je navigeert via een draaiknop bij de "radio". Niet iedereen houdt ervan.
Hier is een Youtube video. en
hier.
Hij is wel solide, ik denk dat het wel wat te vroeg is voor de vele rij-assistentiesystemen die pas later kwamen en verder verbeterd in de nieuwste generatie. Normaal zit er wel Distronic, Lane keep assist, attention assist en brake assist tussen, maar geen automatic lane change. Afhankelijk van de productiedatum kan het nog meevallen (als je de exemplaren vindt).
Het verschil qua rijassistentiesystemen valt m.i. behoorlijk mee. Ik rij zelf een mopf 204 met rijassistentiepakket plus, en ik heb laatst in de nieuwe CLS gereden. Enige wat je erbij krijgt is zelf sturen en inderdaad automatisch wisselen van rijbanen. Uiteraard is het weer een extra feature, maar ik zou het eerder een evolutie dan revolutie noemen.
@
Typhone Deels elektrische stoelen zijn al standaard bij de C en hoger (alleen handmatig schuiven), vol elektrisch heb je met memory (en dan zit de stoelbediening in de deur ipv aan de zijkant van de stoel).
Standaard audio is niet slecht, maar voorkeur gaat uit naar Harman/Kardon Logic 7. Zie je op zich vrij veel in de vollere auto's dus dat is niet heel lastig.
Rijassistentiepakket Plus is een absolute aanrader. Daarin zit Distronic Plus, actieve spoorassistent, actieve dodehoekassistent, Pre-Safe brake, BAS plus en automatische kinderzitherkenning in.
Leder is bij Mercedes standaard al erg goed, stukken beter dan BMW (waar je direct voor nappa moet gaan want standaard is nogal.. slecht).
Achteruitrijcamera zie je redelijk veel, maar als dat er niet op zit kan je dat makkelijk achteraf toevoegen. Alarm idem.
Navigatie: Comand. De wagens waar jij naar kijkt zijn voornamelijk NTG 4.5 en NTG 5 (5 heeft een hele andere, nieuwe GUI, dus het verschil zie je snel). De W204 mopf zal je niet vinden met NTG 5, de allerlaatste W212's en de facelift C218 wel. Bij alle generaties geldt dat zaken als Spotify gewoon via BT gaan, niet via een ingebouwde app als BMW. NTG 5 kan soms werken met Carplay/Android Auto, maar daar heb je weer smartphone integratie voor nodig (ik weet hier weinig van).
AMG pakket komt direct met sport parameterlenkung (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging)
Handigste is de brochure van elk model ff opzoeken en dan de meest interessante opties op je lijstje zetten. Wat je ook kiest, het zijn allemaal fijne wagens.
Mijn lijstje aan eisen destijds:
- Lederen interieur
- COMAND
- Intelligent Light System
- Parktronic
- Achteruitrijcamera
- Harman/Kardon
- Rijassistentiepakket Plus