Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• freakk
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-03 16:52
@jip_86 mensen mogen niet eens in mijn auto eten/drinken laat staan rijden hahahah

@Rivanov voornamelijk het rijden over doorgetrokken strepen (dat is wat die niet leuk vind) zorgt voor de schrikreactie, over onderbroken strepen is een klein tikje waar je zo doorheen stuurt zonder knipperlicht te gebruiken.

• algalid
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19:43
Ik was aan het denken over die smartphone functionaliteit, maar met MBUX navigatie valt het grote voordeel weg om via spraak te zoeken naar een bepaalde plek zonder exacte straatnaam te hoeven intikken. Dan kun je nog wel notificaties zien maar de Android Auto interface vind ik nu wel ouderwets uitzien itt MBUX. Muziek en podcasts stream ik over Bluetooth, echt zoeken in de muziek doe ik nauwelijks tijdens het rijden, hoewel het met de beperkte interface ook wel kan.

Hebben jullie enige redenen/situaties gehad om Apple Carplay/Android Auto te gebruiken ipv MBUX?

• Djensen
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-03 21:40
Ik ben altijd erg tevreden geweest over de nauwkeurigheid van google maps. Ik heb het idee dat de realtime traffic functie van de ingebouwde navigatie ook goed zijn werk doet maar daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt.

Als dit voldoende is zie ik geen reden om elke keer mijn telefoon te koppelen met een kabeltje, te veel handelingen :)

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

De MBUX update zit er dan toch echt aan te komen. :)
USE TIDAL STREAMING SERVICE DIRECTLY VIA MBUX IN THE A-CLASS

Mercedes-Benz A-Class customers with MBUX Series 177 will be able to use the Norwegian music streaming service TIDAL directly in the vehicle from October. For older models and users of Mercedes Me the TIDAL App can be used on the smartphone (also via Carplay).

USE DIRECTLY VIA MBUX ONLY VIA INTERNET IN THE CAR
For the use of the TIDAL service via MBUX in the new A-Class of the 177 series, a corresponding update will be made in September / October by means of over-the-air. However, there is one drawback to this: usage requires additional data volume as online streaming via the Internet-in-the-car function in the vehicle, since the data is transferred via the built-in SIM card of the vehicle (and thus the use of the offer with data volume from Vodafone ).

TIDAL STREAMING SERVICE
TIDAL is not just a streaming service, but also offers a variety of exclusive content in hi-fi sound quality - ie lossless audio quality - for members from 52 countries. The TIDAL X program connects fans with unique live events, meetings, ticket giveaways, livestreams and more directly with artists like JAY-Z, Beyoncé, Bon Jovi, Nicki Minaj, Damian Marley, Lil Wayne, Alicia Keys and more.

12 MONTHS FREE TRIAL
As of October, Mercedes-Benz customers will be able to start a free trial period of 12 months via the Mercedes me portal, as long as TIDAL is a new customer and a vehicle for Mercedes me is linked. In addition, the terms of use must be accepted and TIDAL selected via the Mercedes me portal.

After the trial's free trial, customers can use their TIDAL membership to continue accessing albums, livestreams and TIDAL X concerts - but then either for $ 9.99 in premium quality or for $ 19.99 in hi-fi quality.
Bron: https://blog.mercedes-ben...-oktober-direkt-via-mbux/

@algalid De reden dat ik persé Apple CarPlay in mijn auto wilde, was om future-proof te zijn. Ik rij deze auto de komende 4 jaar, en in die 4 jaar kan er nog veel gebeuren vanuit Apple op dat gebied (of niet..) Dus als er dan mooie nieuwe functionaliteiten beschikbaar komen, dan kan ik deze tenminste gebruiken. En qua leasebedrag maakt het weinig uit. ;)

Rivanov wijzigde deze reactie 26-09-2018 06:39 (8%)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• wh00pz
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15:36
@Rivanov heeftie van jou ook draadloos opladen voor smartphone?

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

wh00pz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:34:
@Rivanov heeftie van jou ook draadloos opladen voor smartphone?
Nee.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:42
Vriend van me heeft de nieuwste A-Klasse met AMG Pakket. Dus ik zei: werkt CarPlay ook? Hij: geen idee. Er zit wel een aansluiting in de auto die op CarPlay lijkt, dus een icoontje wat een soort casten lijkt.

Hij dus nieuwe lightning kabel gehaald, want er moet een USB-C to lightning in, maar geen CarPlay. Is dat niet standaard op een nieuwe Benz?

Is geimporteerd uit Duitsland overigens.

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Nee, dat is niet standaard.
algalid schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:42:
Ik kan ook enkele bevindingen posten na een goede weekendrit:
  • De auto houdt niet echt van hoge drempels. Hier en daar hoor je wel een stevig metalen botsgeluid, is dat het te lage chassis?
Al bij al vind ik het een erg aangename wagen om mee te rijden. Hij rijdt bijzonder stabiel, altijd belangrijk.
Het is zelfs zonder AMG Line al behoorlijk krap op drempels ja. Zelf ook één keer de grond geraakt tijdens een proefrit.

En hij rijdt behoorlijk volwassen ja, dat hebben ze echt goed voor elkaar.

S_Chief wijzigde deze reactie 27-09-2018 14:49 (92%)

You save everyone, but who saves you?

• E30325
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-10-2018
Je kan eventueel opvragen of de auto dat heeft, is optiecode 14U (Smartphone-integratie). Deze optie is echter een tijdje niet leverbaar geweest op de eerste auto's.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

KaiseRRuby schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:24:
Vriend van me heeft de nieuwste A-Klasse met AMG Pakket. Dus ik zei: werkt CarPlay ook? Hij: geen idee. Er zit wel een aansluiting in de auto die op CarPlay lijkt, dus een icoontje wat een soort casten lijkt.

Hij dus nieuwe lightning kabel gehaald, want er moet een USB-C to lightning in, maar geen CarPlay. Is dat niet standaard op een nieuwe Benz?

Is geimporteerd uit Duitsland overigens.
Vanaf productie eind augustus is Carplay beschikbaar gekomen op de A-klasse. Dus die van je vriend is dus te oud, of heeft de optie überhaupt niet op zijn auto. Het is namelijk geen standaard uitrusting.

Hoelang heeft ie de auto?

Bij mijn A-klasse lag trouwens een verloopkabel van USB-C naar normale USB in het dashboardkastje. Nette service van Mercedes.

Rivanov wijzigde deze reactie 27-09-2018 21:27 (10%)

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:08
algalid schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:22:
Ik was aan het denken over die smartphone functionaliteit, maar met MBUX navigatie valt het grote voordeel weg om via spraak te zoeken naar een bepaalde plek zonder exacte straatnaam te hoeven intikken. Dan kun je nog wel notificaties zien maar de Android Auto interface vind ik nu wel ouderwets uitzien itt MBUX. Muziek en podcasts stream ik over Bluetooth, echt zoeken in de muziek doe ik nauwelijks tijdens het rijden, hoewel het met de beperkte interface ook wel kan.

Hebben jullie enige redenen/situaties gehad om Apple Carplay/Android Auto te gebruiken ipv MBUX?
Heb geen smartphone integratie maar stiekem denk ik er over te gaan kijken of ik die nog wel kan activeren. Navigatie heb ik al twee keer een afslag gemist omdat de volgende aanwijzing net iets te laat was en ik daardoor verkeerd voorgesorteerd stond. Ook kan ik de 20GB datalimiet dan aanspreken.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

@jip_86 misschien dat het "binnenkort" kan wanneer Mercedes de on-demand service gaat uitrollen waarbij je achteraf opties kunt activeren. Maar ik weet niet of de smartphone integratie enkel softwarematig werkt of dat er ook hardwarematig iets aanwezig moet zijn. Ik denk overigens dat het enkel sofwarematig is. Ik zie het namelijk ook terug bij mijn licentieoverzicht in de auto (bij Systeem instellingen)

Overigens ben ik tot nu toe zeer te spreken over de MBUX navigatie i.c.m. Live Traffic. Heb sinds ik de A-klasse heb geen Waze meer gebruikt. Ja één keer om het via Carplay te testen. ;)

Rivanov wijzigde deze reactie 27-09-2018 22:00 (18%)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

@jip_86 Zo wordt het vermeld bij mijn licentieoverzicht:

En wat wordt bedoeld met HD Radio?

Rivanov wijzigde deze reactie 28-09-2018 07:01 (91%)

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:28

MrBubbles

Ik mis je

Autumn is coming. Maar even mijn nederige E posten naast al dat A klasse geweld. _/-\o_

I didn't ask for this, I was chosen.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Mooie bak @MrBubbles ! d:)b

@jip_86 Hier nog een recent artikel van deze week, dat Mercedes een 'subscription-model' wil gaan invoeren voor diensten en ook andere opties zoals eventueel stoelverwarming etc.

Mercedes-Benz to charge for in-car services

Rivanov wijzigde deze reactie 28-09-2018 07:59 (84%)

• jip_86
Rivanov schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:59:

[Afbeelding]
Jep op basis daarvan dacht ik dus al dat dat zou kunnen. Maar blijkbaar word daar dus aan gewerkt als ik je link zo lees.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

https://www.autoweek.nl/n...es-benz-b-klasse-gesnapt/

Dan lijkt mij van het filmpje;

Dan het interieur ?

• Aight!
  • Laatst online: 19:27

Aight!

'A toy robot...'

MrBubbles schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:47:
Autumn is coming. Maar even mijn nederige E posten naast al dat A klasse geweld. _/-\o_

[Afbeelding]
Mooie bak man! Vindt een E-klasse combi echt vet, zou zo een graag als opvolger voor mijn V70 willen rijden!

Alles erop en eraan?

Te koop CANON EF 70-200 F/4 : https://tweakers.net/aanbod/1937148/canon-ef-70-200mm-f-4l-usm.html

• MrBubbles

MrBubbles

Ik mis je

Aight! schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:12:
[...]

Mooie bak man! Vindt een E-klasse combi echt vet, zou zo een graag als opvolger voor mijn V70 willen rijden!

Alles erop en eraan?
Ja hij is redelijk compleet. Heeft alleen geen Distronic wat ik wel heel jammer vind. Wel nachtzichtcamera e.d.
Fijne auto met de juiste motorisering (350cdi)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

XelleratioN schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:23:
[...]

Ik heb hier ook last van. Wil niet zeggen 9/10 keer geen verbinding, maar toch zeker wel 5/10. Geen idee waar het aan ligt :-(
Even hier op terugkomend. Ik had dit gemeld bij de klantenservice van Mercedes Me. Hun hebben de 4G communicatiemodule op afstand gereset en sindsdien heb ik gewoon netjes direct 4G ontvangst zodra ik de auto instap. :)

• S_Chief
  • Niet online
MrBubbles schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:55:
[...]

Ja hij is redelijk compleet. Heeft alleen geen Distronic wat ik wel heel jammer vind. Wel nachtzichtcamera e.d.
Fijne auto met de juiste motorisering (350cdi)
Geen rijassistentiepakket plus maar wel de nachtzichtcamera? Dat is een bijzondere keuze geweest dan.

• 1063865
  • Registratie: maart 2019
  • Niet online
Vandaag proefritje gemaakt in de C300 coupe en de GLC250 coupe.

Beide erg prettige wagens. Maar lijken zeker van binnen erg op de huidige privé auto (C).

Lastige keuze. Opzich doet de privé C na bijna 2 jaar nog prima dienst, maar wil weer eens wat anders.

1063865 wijzigde deze reactie 29-09-2018 19:30 (21%)

• MrBubbles

MrBubbles

Ik mis je

S_Chief schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:25:
[...]

Geen rijassistentiepakket plus maar wel de nachtzichtcamera? Dat is een bijzondere keuze geweest dan.
Ja dat weet ik verder ook niet. Het zit er jammer genoeg niet op. Die camera gebruik ik trouwens toch nooit. Net zoals het trillen van het stuur of dat koffiemoment gepiep. Dat maak ik zelf wel uit en heb ik de auto niet voor nodig. Inklappende spiegels gebruik ik ook niet want ik merk dat auto's dan juist dichter op je parkeren. Verder tevreden met de opties die ik fijn vind (stoelverwarming)Ik vind alleen de keuze voor de kleur van het leer wat minder. Dat had ik zelf niet gekozen, maar ja dan moet je nieuw gaan rijden. :P

Hij gaat trouwens wel weer weg. Weer op zoek naar iets anders. :)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

MrBubbles schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:41:
[...]

Ja dat weet ik verder ook niet. Het zit er jammer genoeg niet op. Die camera gebruik ik trouwens toch nooit. Net zoals het trillen van het stuur of dat koffiemoment gepiep. Dat maak ik zelf wel uit en heb ik de auto niet voor nodig. Inklappende spiegels gebruik ik ook niet want ik merk dat auto's dan juist dichter op je parkeren. Verder tevreden met de opties die ik fijn vind (stoelverwarming)Ik vind alleen de keuze voor de kleur van het leer wat minder. Dat had ik zelf niet gekozen, maar ja dan moet je nieuw gaan rijden. :P

De inklapbare spiegels op de A-klasse zijn echt een lachertje. Klappen maar amper in. Vind het altijd erg handig om op de auto te hebben, zodat ik makkelijk kan zien of de auto gesloten is. Maar de spiegels van de A-klasse klappen zo minimaal in dat ik af en toe nog het idee heb dat de auto niet gesloten is. :+

• S_Chief
  • Niet online
MrBubbles schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:41:
[...]

Dat is snel. Wat heb je op het oog?

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Rivanov schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:59:

[Afbeelding]

En wat wordt bedoeld met HD Radio?

[Afbeelding]
HD Radio is helaas alleen beschikbaar in de USA en is zoiets als DAB+ maar werkt gewoon over de FM.

It's All In The "Mix"

• MrBubbles

MrBubbles

Ik mis je

S_Chief schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:11:
[...]

Dat is snel. Wat heb je op het oog?
Sowieso een model zonder amg pakket. Ik merk dat met dit pakket ik veel meer opmerkingen krijg dan voorheen. Dat vind ik vervelend.

• algalid
MrBubbles schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:40:Sowieso een model zonder amg pakket. Ik merk dat met dit pakket ik veel meer opmerkingen krijg dan voorheen. Dat vind ik vervelend.
Een AMG GT 4 is dan uitgesloten ;) Het Autosalon in Parijs zal een paar nieuwe motorisaties geven van de E. Ik zou denken dat 2019 mss wat updates zou brengen voor de E-klasse (in lijn van de GLE).

• S_Chief
  • Niet online
Denk dat je dat pas bij de mopf in 2020 mag verwachten.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

MrBubbles schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:47:

[Afbeelding]
d:)b Wel maatje groter dan de A.

Doe overstap naar nieuwe lease maatschappij en vakantie periode wal langer kunnen nadenken over toekomstige auto. Nog jaar de C350e door rijden is nog geen twee jaar oud of toch nieuwe a220 of C200. Zelf nog niet helemaal over uit. De A stuk gunstiger in bijteling. Die heeft nu streepje voor. Van de week nog eens rondje doen met de A en C...

Superdaantje wijzigde deze reactie 30-09-2018 12:59 (9%)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• 1063865
  • Niet online
Superdaantje schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:57:
[...]

d:)b Wel maatje groter dan de A.

Doe overstap naar nieuwe lease maatschappij en vakantie periode wal langer kunnen nadenken over toekomstige auto. Nog jaar de C350e door rijden is nog geen twee jaar oud of toch nieuwe a220 of C200. Zelf nog niet helemaal over uit. De A stuk gunstiger in bijteling. Die heeft nu streepje voor. Van de week nog eens rondje doen met de A en C...
Ik dacht dat je hem al had laten bestellen?

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Klopt, maar overstap naar nieuwe LM en vakantie periode ging het allemaal even niet zo soepel. En toen was de actie afgelopen op de A200. Dus terug naar de tekentafel. De A220 heeft de voorkeur. Gezien de bijtelling. Die komt op zo'n 550,- de C stuk hoger ;-)

Gelukkig is het rond met de LM en ligt de bal bij mij om nu definitieve keuze te maken. Hier dan ook maar paar nachtjes overslapen.

Superdaantje wijzigde deze reactie 30-09-2018 13:44 (11%)

• 1063865
  • Niet online
Ik zou er nog een nachtje over slapen ;).
Met je budget kun je mijn inziens iets veel leukers/mooiers rijden.

Ik zou op z'n minst wachten op de limousine!

1063865 wijzigde deze reactie 30-09-2018 14:01 (17%)

• E30325
De limousine is reeds te bestellen, echter niet als 220 Launch Edition ...

• algalid
De eerste "live foto's" van de A35 zijn online verschenen:
https://blog.mercedes-ben...-von-dessen-weltpremiere/
https://www.autoexpress.c...mg-a-35-revealed-pictures

De persconferentie begint morgenvroeg om 8:00 (het begin van een drukke persdag):
YouTube: Live stream of the Mercedes-Benz press conference at the 2018 Paris ...

algalid wijzigde deze reactie 01-10-2018 19:38 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• S_Chief
  • Niet online
Yes. Naast de A35 zijn er ook twee andere wereldpremières, namelijk de GLE en de B.

Mercedes-Benz toont drie wereldprimeurs in Parijs

B-Klasse, GLE en Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Tijdens de Autosalon van Parijs (4-14 oktober) ligt de focus van Mercedes-Benz Cars niet alleen op het showdebuut van de accu-elektrische Mercedes-Benz EQC. Ook zijn er wereldprimeurs in de vorm van de GLE en B-Klasse.

Tevens is er het publieksdebuut voor een compleet nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance: de Mercedes-AMG A 35 4MATIC. De nieuwe zescilindervariant Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ 4-door Coupé rondt het nieuws van Mercedes-AMG op de show in de Franse hoofdstad af. smart presenteert in Parijs een showcar, om het twintigjarig bestaan van het merk kracht bij te zetten.

De GLE is de bestverkochte SUV in de historie van Mercedes-Benz. Op de openbare weg is hij net zo comfortabel als een luxueuze limousine, maar in het terrein komt de nieuwe GLE sterker voor de dag dan ooit. Het nieuwe model biedt aanzienlijk meer interieurruimte, een nieuw bedieningsconcept, verder uitgebreide en verfijnde rijassistentiesystemen, de beste aerodynamica in het segment, een compleet nieuw motorenprogramma en een keur aan andere innovaties.

De nieuwe B-Klasse legt de nadruk op de sportiviteit van de Sports Tourer. Hij oogt dynamischer dan zijn voorganger en is wendbaar, wat hij weet te combineren met meer comfort. Bovendien is het interieur ruimer geworden en zijn de motoren efficiënter en milieubewuster. Het avantgardistische interieur zorgt voor een ongekend ruimtegevoel, mede dankzij het unieke design van het dashboard. De intuïtieve bediening van het lerende MBUX multimediasysteem is baanbrekend. Geavanceerde rijassistenten bezorgen de B-Klasse een van de hoogste niveaus van actieve veiligheid in deze klasse, met functies die afkomstig zijn uit de S-Klasse.

Nieuwe instap in de wereld van Driving Performance: Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Met de A 35 4MATIC presenteert Mercedes-AMG een compleet nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance. Het model – gebaseerd op de nieuwe A-Klasse – wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor met 225 kW/306 pk. Carrosserie, onderstel, vierwielaandrijving, transmissie, rijprogramma’s, finetuning – de engineers van AMG hebben elk onderdeel ontworpen voor maximale rijdynamiek voor ogen, zonder het dagelijks gebruikscomfort tekort te doen.

Ook de AMG GT-familie is uitgebreid: met de nieuwe 270 kW/367 pk sterke zescilinder in de Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ 4‑door Coupé heeft de sportwagen een aantrekkelijk geprijsd nieuwe instapmodel gekregen. De looks, technologie, uitrusting en individualiseringsmogelijkheden zijn identiek aan die van de sterkere zescilindervariant AMG GT 53 4MATIC+ die afgelopen maart werd gelanceerd.

smart: in voor alles en nooit saai

Met de wereldpremière van de smart showcar werpt het merk een speelse uitdrukking aan zijn visie op het leven: eenvoudig, compact en puur, maar nooit saai, en altijd onconventioneel. Ter ere van het twintigjarig bestaan van smart refereert de showcar bovendien aan de vroegere studiemodellen crossblade (2002) en forspeed (2011). Als radicale elektrische cabrio was met name die laatste bij uitstek een voorbeeld van de nieuwe beursmagneet.

Het speciale model ‘edition pureblack’ is nu te koop. Dit model combineert een matzwarte lak met hoogglanzend zwarte exterieuruitrustingen – waaronder de dorpelverbreders, dakspoiler en diffusor – en met rode accenten.

Showprimeurs: meer nieuwe modellen van Mercedes-Benz EQ

Het nieuwe product- en technologiemerk EQ onthult twee modellen in Parijs. De EQC beleeft zijn showdebuut en is het eerste, volledig elektrische seriemodel van Mercedes-Benz EQ. Deze Mercedes-Benz onder de elektrische auto’s symboliseert een nieuw mobiliteitstijdperk met uitgebreide services voor de elektromobiliteit van vandaag én morgen. De EQC maakt indruk met zijn totaalpakket aan sterke punten, waaronder het comfort, de kwaliteit en de actieradius.

De showcar EQ Silver Arrow is een verwijzing naar het toekomstige design van het merk. De eenzitter brengt tegelijkertijd een ode aan de succesvolle W 125 recordauto uit 1937.

De A-Klasse Limousine beleeft eveneens zijn showdebuut. Hij vormt het compacte instapmodel in de wereld van premium limousines van Mercedes-Benz.

De nieuwe Mercedes-Benz GLE zit boordevol innovaties. Het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL op 48-voltbasis is een wereldprimeur, terwijl er op het gebied van rijassistentiesystemen een stap voorwaarts wordt gezet met de actieve file-assistent. Het interieur is nog ruimer en comfortabeler, een derde zitrij is als optie leverbaar. Het infotainmentsysteem beschikt over grotere displays, een fullcolour head-up display met een resolutie van 720 x 240 pixels en de MBUX-interieurassistent, die hand- en armbewegingen herkent en de bedieningsintenties ondersteunt. Het exterieurdesign straalt niet alleen kracht en onverzettelijkheid uit, het creëert ook nieuwe maatstaven op aerodynamicagebied in het SUV-segment. De GLE beschikt bij zijn marktintroductie begin 2019 over een compleet nieuw motorengamma. De nieuwe 4MATIC zorgt voor dynamiek op de weg en onovertroffen prestaties in het terrein. Later wordt een plug-in hybrid met bijzonder grote actieradius toegevoegd aan het modellengamma. De prijzen van de nieuwe GLE worden bij de verkoopstart bekendgemaakt, die tegen het einde van de herfst gaat plaatsvinden.

In 1997 legde Mercedes-Benz de basis voor het premium SUV-segment met de introductie van de M-lasse. Sinds herfst 2015 draagt deze modelserie de naam GLE, waarmee zijn positie als SUV van de E‑Klasse wordt verduidelijkt. Op dit moment is Mercedes-Benz in het SUV-segment bijzonder succesvol vertegenwoordigd met zeven modellen (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS en G-Klasse). De nieuwe GLE beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Mondial de l’Automobil in Paris (4 t/m 14 oktober 2018). Hij staat begin 2019 bij de dealers in de VS en Europa en vanaf voorjaar 2019 in China. De GLE wordt geproduceerd in Tuscaloosa (Alabama/VS).

De vijf belangrijkste innovaties van de nieuwe GLE:
  • E-ACTIVE BODY CONTROL: volledig gekoppeld hydropneumatisch, actief onderstel op 48-voltbasis, voor het eerst in combinatie met de eveneens nieuw ontwikkelde luchtvering. Dit is het enige systeem op de markt waarbij de veer- en demperkrachten individueel kunnen worden geregeld bij elk wiel. Dit compenseert knik- en duikbewegingen.
  • Actieve file-assistent: dit rijassistentiesysteem stelt de GLE in staat om een stilstaande rij auto’s vroegtijdig te herkennen en de bestuurder actief te ondersteunen in stop-and-go verkeer tot een snelheid van 60 km/h, het helpt zelfs bij het vormen van een rijbaan voor de hulpdiensten.
  • Afslagfunctie: van de actieve remassistent: als er een aanrijding dreigt met een tegenligger bij het afslaan over een tegemoetkomende rijbaan, kan de GLE worden afgeremd tot snelheden die gebruikelijk zijn bij zulke manoeuvres.
  • 4MATIC: voor het eerst leverbaar voor zes- en achtcilinders en de plug-in hybrid: volledig variabele vierwielaandrijving (Torque on Demand, TonD). Dit systeem regelt de koppelverdeling over de voor- en achteras van 0‑100%, afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Met het optionele offroad-pakket is een eveneens volledig variabele vierwielaandrijving (TonD) met Low Range en High Range voorhanden. Deze wereldprimeur maakt de GLE nog terreinvaardiger.
  • Zitcomfort: de nieuwe GLE heeft een veel langere wielbasis (plus 80 mm), en zodoende een ruimer interieur. Voor extra comfort zorgt vooral de optionele volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij – een derde zitrij is als optie leverbaar.
Exterieurdesign: krachtige uitstraling

De esthetische aantrekkingskracht van de GLE komt voort uit de harmonieuze interactie tussen emotie en intelligentie. Het design is van een tijdloze schoonheid, een combinatie van hightech en ambachtelijk vakmanschap, en gereduceerd tot het wezenlijke.

Moderne luxe, op de weg en in het terrein: dat is de designboodschap van de nieuwe GLE. De proporties van de auto met een lange wielbasis, korte overhangen en grote velgen die de wielkasten goed opvullen laten er geen twijfel over bestaan dat deze auto zich in elk terrein thuis voelt en dat hij overal een goed figuur slaat. De GLE is ontworpen volgens de designstrategie van sensuele puurheid en het aantal lijnen is gereduceerd om de royale oppervlakken beter tot hun recht te laten komen. De oppervlakken worden afgewisseld met nauwkeurige grafische elementen.

Het front van de GLE straalt onverzettelijkheid en kracht uit door de rechtopstaande grille met achthoekige SUV-vorm, de prominente verchroomde bodembeschermingsplaat en de motorkap met twee powerdomes. Deze uitstraling wordt benadrukt door het kenmerkende koplampdesign overdag en ’s nachts.

Het ULTRA RANGE-grootlicht van de MULTIBEAM LED-koplampen beschikt over de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, de helderheid van het grootlicht blijft boven de referentiewaarde van 1 lux over een afstand van meer dan 650 meter.

Van opzij bekeken zorgen de brede C-stijlen die typerend zijn voor de GLE voor een soevereine uitstraling. De grote velgen in de maat 18 tot 22 inch vullen de markante wielkasten goed op. Dit onderstreept het robuuste SUV-karakter van de GLE, net als de dakreling en de optionele verlichte treeplanken opzij. De verchroomde zijruitframes verwijzen daarentegen eerder naar een premiumlimousine.

De GLE oogt ook van achteren bijzonder dynamisch. Hiervoor zorgt met name de gespierde schouderpartij, die zich uitstrekt van de C-stijlen tot de achterlichten. De reflectoren zijn verder naar onder geplaatst, waardoor de achterlichten smaller ogen. Ze zijn opgedeeld in twee delen. Dit laat de achterzijde niet alleen breder ogen, het zorgt ook voor een onmiskenbaar nachtdesign met de verlichte blokken die kenmerkend zijn voor de SUV’s van Mercedes-Benz, in dit geval met verlichte rand. De finishing touch aan de achterzijde vormt de verchroomde bodembeschermingsplaat.

Aerodynamica: veel finetuning voor de laagste cw–waarde in dit segment

De nieuwe GLE heeft een cw-waarde van 0,29, de laagste in dit segment. Het is tevens een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige model (cw 0,32). Het aerodynamische design levert een belangrijke bijdrage aan een laag praktijkverbruik. Tal van details werden geoptimaliseerd met behulp van vele rekenloops, CAE-simulaties (computer-aided engineering) en metingen in de windtunnel in Sindelfingen.

Tot de genomen maatregelen behoren:
  • Een koelluchtregeling achter de grille, voor een vraaggestuurde aanvoer van koellucht (AIRPANEL)
  • Wielspoilers met aerodynamische profielen voor de voorwielen
  • Geoptimaliseerde buitenspiegels
  • Extra wielspoilers voor de achterwielen
  • Zijspoilers met afdichting naar de D-stijl op de achterklep
  • Achterlichten met speciale spoilerranden
  • Royale bekleding van de onderzijde en de cardanastunnel, tankafdekking, aerodynamische bekleding van de achteras en geoptimaliseerde achterdiffusor
  • Aerovelgen met aerodynamisch geoptimaliseerde banden.
Interieurdesign: luxueus elegant en progressief-krachtig

Het interieur van de nieuwe GLE kenmerkt zich door het spanningsveld tussen de luxueuze, elegante ambiance van een Mercedes-Benz limousine en de robuuste, progressieve details van een SUV. Het centrale designelement van het dashboard is een sportieve, stijlvolle cockpit-unit die is ingebed in een krachtige, markant gevormde drager. De daaronder liggende drager loopt vloeiend over in de portierpanelen; het geïntegreerde sierdeel loopt eveneens rond de bestuurder en de voorpassagier om aan te sluiten op de portieren.

De opvallende, verhoogde middenconsole vormt een robuust contrast met het dashboard, dat lijkt te zweven. Kenmerkend voor offroaders: de twee opvallende handgrepen op de middenconsole. Het interieur onderscheidt zich niet alleen door een goede ergonomie, de lederen oppervlakken zorgen tevens voor een moderne, luxueuze uitstraling waaraan ook de sierdelen en de elegante zonneschermen bijdragen. Alle bedieningselementen en displays beschikken over een nieuw design. De bedieningselementen met haptische en akoestische feedback lijken uit een enkel stuk metaal te zijn gefreesd. De verfijnde afwerking hiervan en de piramidestructuren maken duidelijk dat perfectie en vakmanschap hoog op de prioriteitenlijst stonden. Het nieuwe sportstuur met zijn markante, sculptuurachtige spaken benadrukt de indrukwekkende uitstraling van SUV-interieur.

Interieur: meer ruimte achterin en een derde zitrij als optie

Een maatje meer: de nieuwe GLE heeft een aanzienlijk langere wielbasis dan zijn voorganger (2.995 mm, plus 80 mm). Dit zorgt voor veel meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden, met name achterin. De beenruimte op de tweede zitrij is met 69 mm toegenomen tot 1.045 mm. De hoofdruimte achterin bedraagt met de standaard vaste bankunit met leuning die in de verhouding 40:20:40 kan worden neergeklapt 1.025 mm, een toename van 33 mm. En omdat de A-stijlen rechterop staan, zijn het ruimtegevoel en het instapcomfort voorin nogmaals verbeterd.

Als optie kan de GLE, als enige in zijn segment, worden geleverd met een tweede zitrij met zesvoudige volledig elektrische verstelling. De linker- en rechterstoel kunnen afzonderlijk in lengterichting worden verschoven over een afstand van 100 mm. De hoek van de achterbankleuning kan worden aangepast en in de verhouding 40:20:40 worden neergeklapt. De hoofdsteunen zijn in hoogte verstelbaar. De achterzitplaatsen kunnen een schakelaar in de portierbekleding worden versteld. De achterbankleuning is bovendien volledig elektrisch neerklapbaar via een separaat schakelaar in de bagageruimte.

De bagageruimte heeft een volume tot 825 liter als de tweede zitrij in gebruik is en tot 2.055 liter als deze wordt neergeklapt. De laadopening is 72 mm groter geworden, zodat grote voorwerpen eenvoudiger in- en uitgeladen kunnen worden. Handige houders en beschermingselementen zijn als accessoire leverbaar voor het transport van sportequipment in de bagageruimte. Als de GLE is voorzien van de luchtvering AIRMATIC, kan de achterzijde via een schakelaar met circa 40 mm worden verlaagd, wat het in- en uitladen gemakkelijker maakt.

Nog meer flexibiliteit is mogelijk met de optionele neerklapbare derde zitrij, die het totaalaantal zitplaatsen naar zeven brengt. Dankzij de EASY ENTRY-functie van de volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij kunnen de passagiers die helemaal achterin zitten eenvoudig in- en uitstappen.

De ENERGIZING-stoelkinetica is een andere innovatie die leverbaar is voor de voorstoelen in combinatie met volledig elektrische stoelverstelling met memoryfunctie. De ENERGIZING-stoelkinetica ondersteunt veranderingen in de zitpositie door kleine bewegingen in de zitting en rugleuning.

ENERGIZING-comfortprogramma: nu met gids

Het optionele ENERGIZING-comfortprogramma koppelt diverse comfortsystemen aan elkaar. Het maakt gebruik van muziek- en lichtsferen alsmede een aantal massagemodi voor een groot aantal ontspanningsprogramma’s.

De ENERGIZING COACH is een nieuwe feature. Deze service is gebaseerd op een intelligent algoritme en het adviseert een programma op basis van de situatie en de persoon. Als er een Garmin® wearable wordt gedragen, wordt er rekening gehouden met zaken als het stressniveau en de slaapkwaliteit. Alles wordt in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat de bestuurder ook na een inspannende of juiste monotone rit ontspannen op de bestemming aankomt.

MBUX: nu met interieurassistent

De GLE is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Tot de verbeteringen ten opzichte van de versie in de A-Klasse, waarin dit revolutionaire systeem debuteerde, behoren twee grote 12,3 inch/31,2 cm displays, die naast elkaar zijn geplaatst voor een indrukwekkende widescreenlook. De informatie van het combi-instrument en het mediadisplay kan eenvoudig worden afgelezen op de grote displays met hoge resolutie. Door elementen op een aantrekkelijke manier weer te geven, wordt het bedieningsgemak van de intuïtieve bedieningsstructuur onderstreept. Ook maken de fraaie graphics indruk.

Afhankelijk van de stemming en aansluitend op het gekozen interieur is er keuze uit vijf verschillende weergavestijlen:
  • Modern klassiek is een doorontwikkeling van de klassieke weergave met elegante en lichte materialen.
  • Sport heeft een hightech turbinelook met sportieve contrasten in zwart/geel.
  • Progressief staat voor digitalisering in een gereduceerde vorm.
  • In de weergavestijl Bescheiden zijn alle displays gereduceerd tot het hoogstnoodzakelijke.
De optionele MBUX-interieurassistent maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning. Een camera in de dakconsole registreert bewegingen van de handen en armen van de bestuurder en voorpassagier. Als een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert de weergave in het mediadisplay en worden bepaalde elementen prominenter weergegeven. Het systeem is in staat om te herkennen of de hand van de bestuurder of voorpassagier is en weet zodoende bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefunctie moet worden ingeschakeld.

Daarnaast zijn er functies die kunnen worden aangestuurd door middel van eenvoudige handgebaren: het leeslampje kan bijvoorbeeld worden in- en uitgeschakeld door de hand uit te strekken richting de achteruitkijkspiegel. De bestuurder en voorpassagier kunnen elk een persoonlijke, favoriete functie programmeren die wordt ingeschakeld met de wijs- en middelvinger in V-vorm.

De bediening van het MBUX-systeem is op tal van manieren verbeterd. Zo heeft het instellingenmenu een nieuwe vormgeving en de eerste setup-assistent is verbeterd. Tot de circa veertig nieuwe MBUX-functies in de GLE behoren:
  • Ondersteuning voor offroad-specifieke rijprogramma’s (vrij rijden-modus en aansturing afzonderlijke wielen)
  • Uitgebreide offroad-displays in het combi-instrument en head-up display (lineaire en laterale hellingshoek, Torque on Demand, veringniveau)
  • De instelling voor de full-screen kaartweergave in het combi-instrument kan direct hier worden aangepast
  • ENERGIZING COACH
  • ADAPT-bestuurdersstoelverstelling: als de lichaamsmaten worden ingevoerd, past de stoel zich hier automatisch op aan
  • Meer online functies: in-car office kan nu bijvoorbeeld e-mails voorlezen en je kunt ze ook hiermee opstellen
  • Integratie van online muziek (TIDAL) in Europa
  • Een groter aantal apps, bijvoorbeeld specifieke functies in de verschillende landen. Zo is bijvoorbeeld online muziek beschikbaar via provider Kuwo in China. Informatie met betrekking tot POI’s wordt daar beschikbaar gesteld door Baidu Wiki.
Een unieke feature van MBUX – Mercedes Benz User Experience is zijn lerende vermogen dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX op wat de gebruiker wil gaan doen. Iemand die bijvoorbeeld op dinsdag vaak zijn of haar moeder belt, ontvangt haar telefoonnummer als suggestie in het display op deze dag. En wie op bepaalde tijdstippen overschakelt naar een radiostation voor het nieuwsbericht, krijgt deze zender te zien als suggestie.

Andere sterke punten van het systeem zijn de touchscreenbediening van het mediadisplay en het gebruik van augmented reality-technologie voor het navigatiedisplay: een videobeeld van de omgeving wordt aangevuld met handige navigatie-informatie, bijvoorbeeld pijlen of huisnummers die automatisch worden gekoppeld aan het beeld in het mediadisplay. Dit maakt het zoeken naar een bepaald huisnummer of een specifieke straat eenvoudiger. De intelligente spraakbediening met natuurlijke taalherkenning is eveneens verbeterd. Dit systeem kan worden geactiveerd met het trefwoord “Hey Mercedes”. Het systeem begrijpt nu veel complexere commando’s, in eerste instantie in de drie belangrijke wereldtalen Mandarijn, Amerikaans-Engels en Duits.

Ook leverbaar is een head‑up display van de nieuwste generatie waarvan de resolutie (720 x 240 pixels) en uitgebreide projectie nieuwe maatstaven creëren. Belangrijke informatie wordt geprojecteerd in de voorruit, waardoor de bestuurder zijn aandacht bij het verkeer kan houden. Ook is dit systeem minder vermoeiend voor de bestuurder, omdat zijn ogen niet continu opnieuw hoeven te focussen tussen dichtbij en veraf. Een systeem met lenzen en spiegels projecteert een circa 45 x 15 cm groot fullcolour beeld in de voorruit. Vanuit het oogpunt van de bestuurder lijkt deze boven de motorkap te zweven op een afstand van circa 3 m. Het virtuele beeld is nu ruim twee keer zo groot en 20% feller voor een betere zichtbaarheid bij zonnig weer. Ook is er ruimte om meer informatie te tonen, waaronder de gekozen audiobron, een geselecteerd telefoonnummer en de ontvangst en accustatus van de telefoon die aan het systeem is gekoppeld. Daarnaast toont het systeem de aankomsttijd en resterende afstand tot de eindbestemming als het navigatiesysteem is ingeschakeld. De bestuurder kan de informatie selecteren die hij belangrijk vindt, waaronder extra offroad-content zoals de hellingshoek, koppelverdeling en acceleratiekrachten.

Aandrijflijn: zescilinder lijnmotor met EQ Boost in de GLE 450 4MATIC

Bij zijn introductie is de GLE in eerste instantie met een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor leverbaar. Andere motoren, waaronder diesels en een plug-in hybrid, volgen later.

Het eerste benzinemodel, de GLE 450 4MATIC, wordt aangedreven door een zescilindermotor met 48-volttechnologie. Deze levert 270 kW/367 pk vermogen en 500 Nm koppel, maar voor korte tijd zijn er 16 kW/22 pk en 250 Nm extra beschikbaar door de EQ Boost-functie. Een geïntegreerde startmotor/dynamo (ISG) is verantwoordelijk voor de hybride functies, zoals de EQ Boost en energieterugwinning.

Door de toepassing van een ISG is er geen multiriem meer nodig, waardoor de motor iets compacter kon worden uitgevoerd. Dat creëerde ruimte voor uitlaatgasnabehandeling dicht bij de motor. Het 48-voltsysteem voorziet niet alleen grote stroomverbruikers als de waterpomp en aircocompressor van elektriciteit, maar ook de ISG. Die laatste wint eveneens energie terug.

4MATIC: wendbaar op de weg, onovertroffen in het terrein

Alle varianten van de nieuwe GLE zijn uitgerust met een 9G-TRONIC automatische transmissie. De viercilinders hebben 4MATIC-vierwielaandrijving met een tussenbak die de aandrijfkrachten in een vaste verhouding van 50:50 naar de voor- en achteras stuurt. Doorslippende wielen worden afgeremd met een remingreep op het betreffende wiel.

Bij de overige motoren, zoals de GLE 450, wordt standaard een tussenbak met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling toegepast. Hiermee kunnen de aandrijfkrachten tussen de assen worden verdeeld (Torque on Demand), waarbij maximaal 100% van de krachten naar één as gaat. Optioneel kan worden gekozen voor een tussenbak die is aangepast voor onovertroffen prestaties in het terrein. Deze heeft niet alleen een lamellenkoppeling, maar ook een lage gearing en een automatisch sperrend differentieel.

De tussenbak met Torque on Demand zorgt voor meer wendbaarheid en rijveiligheid. Op de openbare weg – vooral in bochten – beïnvloedt hij actief de gierbewegingen van de auto om overstuur of juist onderstuur op te roepen.

Rijassistentiesystemen: ondersteuning bij filerijden

De GLE is voorzien van de nieuwste generatie rijassistentiesystemen van Mercedes-Benz, wat betekent dat de actieve veiligheid verder is verbeterd. Sommige functies zijn zelfs buiten het SUV-segment nog ongeëvenaard.

Het is een situatie die veel automobilisten bekend zal voorkomen: bij het uitkomen van een bocht wordt plotseling het begin van een file zichtbaar. En dat is precies waar de nieuwe GLE de bestuurder mee kan helpen.

Als de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing is ingeschakeld, weet de GLE al dat er een file staat voordat het stilstaande verkeer in zicht komt. Als de auto via Live Traffic Information de locatie van de file doorkrijgt, remt hij van tevoren automatisch af naar zo’n 100 km/h. De actieve remassistent kan de GLE vervolgens tijdig vóór de file tot stilstand afremmen.

Eenmaal in de file neemt de actieve file-assistent de bestuurder veel werk uit handen. Als er wegmarkeringen zijn, kan het systeem de GLE zelfstandig in zijn rijbaan houden. Daarbij bewaart het automatisch een veilige afstand tot zijn voorganger tot een snelheid van 60 km/h. Automatisch optrekken na een stop kan het systeem ook, mits de GLE niet langer dan een minuut heeft stilgestaan.

Als de file is opgelost, accelereert de GLE automatisch naar de voor de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing ingestelde snelheid. Heeft de bestuurder die niet ingesteld, dan kijkt het systeem naar verkeersborden en houdt het de aangegeven maximumsnelheid aan.

De actieve file-assistent herkent files door het wegtype, de snelheid van andere voertuigen en de afstand tussen die voertuigen te analyseren. Het maakt daarvoor gebruik van een stereoscopische camera (SMPC) en een langeafstandsradar. De GLE is tevens uitgerust met radarsensoren op de voorste hoeken van de carrosserie. Daarmee houdt de auto invoegende voertuigen in de gaten. Als de actieve stuurassistent en de actieve afstandsassistent zijn geactiveerd, wordt de actieve file-assistent automatisch ingeschakeld wanneer er op de snelweg een file wordt gedetecteerd. De bestuurder wordt op de hoogte gebracht doordat het ‘groene stuurwiel’-symbool van de actieve stuurassistent in het combi-instrument wordt aangevuld met een filesymbool.

Een nieuwe functie van de actieve stuurassistent is dat het systeem de bestuurder kan helpen om in de file ruimte te maken voor hulpdiensten. Als de GLE in een file rijdt waarin de snelheid niet boven de 60 km/h uitkomt, houdt de actieve stuurassistent de SUV aan de buitenkant van zijn rijbaan. Als er geen wegmarkeringen zijn, volgt de auto zijn voorganger.

Altijd klaar om te helpen: groot aantal andere assistenten beschikbaar

De nieuwe GLE zet niet alleen in de file een enorme stap richting autonoom rijden. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nu nóg meer bij het sturen en afstand houden. Zo wordt de snelheid van de auto bijvoorbeeld automatisch verlaagd voor bochten en kruisingen. Dit wordt aangevuld met de uitwijk-stuurassistent, een verregaand verbeterde versie van de actieve spoorassistent en de aanvullende functies van de actieve noodstopassistent.

Helemaal nieuw is de zogenoemde afslagfunctie van de actieve remassistent. Wanneer er bij het afslaan naar links een aanrijding dreigt met een tegenligger, dan remt het systeem automatisch. Dat gebeurt als de bestuurder de richtingaanwijzer aanzet, er een tegenligger wordt gedetecteerd (met de langeafstandsradar en stereoscopische camera) en het nog mogelijk is om de GLE af te remmen voor de middenlijn van de weg.

Net als de recent geïntroduceerde A-Klasse, is de nieuwe GLE uitgerust met actieve dodehoekassistent met waarschuwingssignaal bij wegrijden. Dat verlaagt de kans op een aanrijding met andere weggebruikers, bijvoorbeeld met passerende fietsers. De actieve dodehoekassistent werkt ook als de GLE stilstaat. Als de bestuurder het portier opent, waarschuwt het systeem voor naderende auto’s, motoren en fietsen. Deze functie is actief tot 3 minuten nadat de motor van de GLE is uitgezet. De waarschuwing wordt zowel visueel (via de buitenspiegel) als akoestisch (via een geluidssignaal) gegeven.

Aanhangwagenassistent: ondersteuning bij het rangeren

De aanhangwagenassistent is nieuw voor Mercedes-Benz en optioneel te bestellen op de GLE. Het maakt met name achteruitrijden met een aanhangwagen voor onervaren bestuurders een stuk makkelijker en stuurt automatisch bij tot een snelheid van 5 km/h. Een sensor in de trekhaak voorziet het systeem van de benodigde informatie.

De assistent kan worden ingeschakeld door de GLE in zijn achteruitversnelling te zetten en daarna op de parkeertoets te drukken. Om de aanhangwagenassistent te kunnen gebruiken, moet de auto met aanhangwagen recht staan.

De bestuurder kan de aanhangwagenassistent via het multimediasysteem MBUX – Mercedes-Benz User Experience intuïtief bedienen. Hij of zijn hoeft alleen maar de gewenste manoeuvre te selecteren (de hoek van de bocht achteruit of de functie Pull Straight) en kan daarna via diverse camera’s een oogje in het zeil houden. Virtuele lijnen op het display geven het traject, de voertuigbreedte en de afstand naar obstakels aan.

E-ACTIVE BODY CONTROL: het 48-voltonderstel

Het optionele onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL staat garant voor een ongekend rijcomfort en een optimale wendbaarheid. Het werkt in combinatie met de nieuw ontwikkelde luchtvering AIRMATIC, dat het enige systeem op de markt is waarbij de vering en demping per wiel kan worden gevarieerd. Dat betekent dat het niet alleen rolbewegingen tegengaat, maar ook knik- en duikbewegingen van de carrosserie. Samen met de ROAD SURFACE SCAN en de curve tilting function CURVE (waardoor de GLE tegen de bocht in leunt) zorgt E-ACTIVE BODY CONTROL voor een uitzonderlijke hoge mate van comfort.

E-ACTIVE BODY CONTROL werd door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld, werkt met een spanning van 48 volt en is als optie leverbaar voor de motorvarianten met zes of meer cilinders. Op een slecht wegdek kan het systeem zelfs energie terugwinnen, waarmee het zo’n 50% minder energie verbruikt dan het vergelijkbare systeem op de S-Klasse. De hydropneumatiek genereert krachten die samen met de luchtvering de carrosserie van de GLE ondersteunen en dempen, onder meer bij langs- en dwarsacceleratie en bij het rijden op een glooiend wegdek.

De vrij rijden-modus is een volledig nieuwe offroad-functie die van pas komt als de GLE bijvoorbeeld vast komt te zitten in mul zand. In zo’n situatie wordt de rijhoogte meerdere keren achter elkaar automatisch verhoogd en verlaagd (als dat mogelijk is). Daardoor varieert de druk op de banden en krijgt de GLE meer tractie. Een andere nieuwe functie voor offroad-inzet is de mogelijkheid om de rijhoogte per wiel aan te passen via het touchscreen van het multimediasysteem. Dat is handig in ruw terrein als bijvoorbeeld één wiel vastzit in een greppel of als één wiel volledig ingeveerd is.

E-ACTIVE BODY CONTROL is ook uitgerust met de curve tilting function CURVE. Die zorgt ervoor dat de GLE, net als een motorfiets, tegen de bochten in leunt, waardoor er vrijwel geen centrifugale krachten op de inzittenden inwerken. De ROAD SURFACE SCAN werkt met een stereoscopische camera en controleert continu het wegdek voor de auto. Daardoor kan het onderstel alvast inspelen op bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek.

Naast E-ACTIVE BODY CONTROL is de GLE is ook leverbaar met een nieuw ontwikkeld onderstel met stalen vering of een nieuw ontwikkeld onderstel met luchtvering AIRMATIC met adaptief verstabare demping plus (ADS+).

Perstekst van de GLE is nogal groot, maar net wanneer je denkt dat ze een auto niet intelligenter en comfortabeler kunnen maken.. Heel gaaf.

• algalid
Dat is nogal een brok tekst over de GLE! Het stukje MBUX was interessant:
  • Die gesture control zal wel even gimmick zijn zoals in de BMW, maar je kan er wel het volume mee regelen (niet met de A-klasse MBUX voice control).
  • Off-road is niet goed voor het lage chassis van de A dus die features zullen wel bij de GLE blijven.
  • De B-klasse toont verschillende kleuren voor MBUX (zal wel 1 van de 40 features zijn voor GLE)
  • Aankondiging van Tidal (OK, niet echt verrassend)
Ik vind de air turbines leuker dan de luchtrooster"blokken" maar het past wel in de GLE.

EDIT: Een erg uitgebreide preview van 24 minuten van de GLE:

En 15 minuten voor de A35

algalid wijzigde deze reactie 01-10-2018 22:23 (23%)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Kan die A35 AMG achterbumper ook op mijn A200? :+

• S_Chief
  • Niet online
algalid schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:27:
Dat is nogal een brok tekst over de GLE! Het stukje MBUX was interessant:
  • Die gesture control zal wel even gimmick zijn zoals in de BMW, maar je kan er wel het volume mee regelen (niet met de A-klasse MBUX voice control).
  • Off-road is niet goed voor het lage chassis van de A dus die features zullen wel bij de GLE blijven.
  • De B-klasse toont verschillende kleuren voor MBUX (zal wel 1 van de 40 features zijn voor GLE)
  • Aankondiging van Tidal (OK, niet echt verrassend)
Ik vind de air turbines leuker dan de luchtrooster"blokken" maar het past wel in de GLE.

EDIT: Een erg uitgebreide preview van 24 minuten van de GLE:
[YouTube: All-new Mercedes GLE Premiere REVIEW AMG-Line Exterior Interior 2019 - AutogefÃŒhl]

En 15 minuten voor de A35
[YouTube: New entry-level AMG! Mercedes-AMG A35 REVIEW 2019 AClass AMG - AutogefÃŒhl]
Ik vind het stukje van de ADAPT-bestuurdersstoelverstelling ook interessant. Ben benieuwd of dat ook naar de andere modellen komt.
Rivanov schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:
Kan die A35 AMG achterbumper ook op mijn A200? :+

• algalid
Daar is de nieuwe B-klasse:
https://www.autoweek.nl/n...e-mercedes-benz-b-klasse/

Hij ziet er nu uit als een GLA met een grotere koffer (of kijk ik nu helemaal mis).

Ik heb een ander probleempje, na een aantal weken dat die "online kaartenupdate" nog altijd niet werkt vraag ik me af of dat enkel in mijn Mercedes Me portaal is, of is dat ook bij anderen hier het geval?

Ik weet nu niet of die "Ga langs bij uw dealer" boodschap echt zo is of dat het portaal gewoon slecht werkt.

algalid wijzigde deze reactie 02-10-2018 11:55 (47%)

• freakk
algalid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:27:
Daar is de nieuwe B-klasse:
https://www.autoweek.nl/n...e-mercedes-benz-b-klasse/

Hij ziet er nu uit als een GLA met een grotere koffer (of kijk ik nu helemaal mis).

Ik heb een ander probleempje, na een aantal weken dat die "online kaartenupdate" nog altijd niet werkt vraag ik me af of dat enkel in mijn Mercedes Me portaal is, of is dat ook bij anderen hier het geval?

Ik weet nu niet of die "Ga langs bij uw dealer" boodschap echt zo is of dat het portaal gewoon slecht werkt.
Oke de online kaartenupdate werkt hoe dan ook niet op het moment dat er ook een spraakupdate bij zit (wat bij deze update het geval is). Dat betekend dat je het manueel zal moeten doen, dit kan je bij de dealer doen maar kan je ook heel goed zelf doen als je de instructies volgt. Ik heb het 2 weken geleden gedaan daarna was de optie in de portal ineens offline vanwege onderhoud, weet niet of dit nog steeds zo is. @Rivanov had dit probleem ook dat het offline is en hij had nog niet geupdate weet niet of het hem intussen gelukt is

• algalid
@freakk Bedankt voor de info. Ik laat het dan maar zo tot de oktober update, zoveel nieuwe wegen duiken er nu ook weer niet op. De foutmelding kon wel wat beter op dat portaal. Het vakje software updates geeft voorlopig ook nog niet thuis. Ik begin te denken dat het eind oktober zal worden voor die MBUX update.

In de "geavanceerde view" van MBUX Navigatie is die "Online kaartenupdate" ook grijs idd. Ik vraag me wel af hoe ze in UK en DE nog altijd kunnen updaten, erg consistent is het niet.

algalid wijzigde deze reactie 02-10-2018 12:14 (22%)

• Silversin
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:15
Vraagje over de panoramadak in de CLA. Dacht dat deze automatisch sluit wanneer het regent. Nou gisteren niks van gemerkt. Of heb ik het verkeerd?

• algalid
Silversin schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:02:
Vraagje over de panoramadak in de CLA. Dacht dat deze automatisch sluit wanneer het regent. Nou gisteren niks van gemerkt. Of heb ik het verkeerd?
Stonden je ruitenwissers op de automatische stand? Er is dan nog een delay dus wss ben je al wat nat voor het dak zich sluit.

• Silversin
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:15
algalid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Stonden je ruitenwissers op de automatische stand? Er is dan nog een delay dus wss ben je al wat nat voor het dak zich sluit.
Ja die waren al een paar minuten aan het wipen. Geen ramp op zich. Maar dingen handmatig doen in een Mercedes, poeh :+

• algalid
Silversin schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:11: Ja die waren al een paar minuten aan het wipen. Geen ramp op zich. Maar dingen handmatig doen in een Mercedes, poeh :+
Uiteraard te begrijpen, nouja, dan kunnen we niet anders concluderen dat de automatische sluiting niet heeft gewerkt.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

@freakk @algalid Krijg ook nog steeds de foutmelding op de portal bij de kaartenupdate. Al contact gehad met zowel dealer als Mercedes Me klantenservice, maar beiden konden mij niet helpen.

De MBUX update deze maand maar afwachten.

• freakk
@Rivanov heb je net nog eens gekeken toevallig? ik kwam er net wel gewoon op

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

freakk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:17:
@Rivanov heb je net nog eens gekeken toevallig? ik kwam er net wel gewoon op
Wederom de melding dat het om technische redenen niet beschikbaar is.

• algalid
Ik denk dat de update nakende is, er staat al iets van carplay/android auto dat te bestellen zou zijn:
https://shop.mercedes-ben...Smartphone-integratie/602

In lijn van al hun andere functies is het uiteraard "niet beschikbaar voor uw voertuig" :+
Het kost ruim €302, er zit geen inductief laden bij (dat matje zal wel in de fabriek moeten worden geïnstalleerd en zit er niet "uitgeschakeld" bij - code 897). Die hoge prijs is dezelfde als in de catalogus met code 14U.

algalid wijzigde deze reactie 02-10-2018 20:40 (7%)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

algalid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:35:
Ik denk dat de update nakende is, er staat al iets van carplay/android auto dat te bestellen zou zijn:

In lijn van al hun andere functies is het uiteraard "niet beschikbaar voor uw voertuig" :+
Het kost ruim €302, er zit geen inductief laden bij (dat matje zal wel in de fabriek moeten worden geïnstalleerd en zit er niet "uitgeschakeld" bij - code 897). Die hoge prijs is dezelfde als in de catalogus met code 14U.
Slecht nieuws dat de afbeeldingen ook de 7" variant van Carplay laten zien op het 10.25" scherm. Had stille hoop dat ze middels een komende update dit gaan aanpassen naar full width Carplay.

• algalid
Rivanov schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:54:
Slecht nieuws dat de afbeeldingen ook de 7" variant van Carplay laten zien op het 10.25" scherm. Had stille hoop dat ze middels een komende update dit gaan aanpassen naar full width Carplay.
Mogelijk zijn de screenshots al lang gemaakt en dan zo in de shop verzeild geraakt, maar dat is optimistisch gedacht. Er zijn ook geen Android Auto screenshots, hoe zou dat eruit zien?

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Iemand enig idee of je kunt uitschakelen dat de achterruitwisser inschakelt, bij het in z'n achteruit zetten van de auto? Krijg het niet gevonden, kan het helemaal niet?

• freakk
Gebeurt dat automatisch als het regent ofzo @Rivanov? Heb het niet eerder gezien eigenlijk.

Ik hoop echt op carplay integratie die aangekocht kan worden

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

freakk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:44:
Gebeurt dat automatisch als het regent ofzo @Rivanov? Heb het niet eerder gezien eigenlijk.

Ik hoop echt op carplay integratie die aangekocht kan worden
Ja, als de regensensor actief is en je de auto in z'n achteruit zet.

• freakk
@algalid ik krijg dit bericht erbij, heb jij dat ook af heb ik gewoon echt pech.

Smartphone-integratie is voor uw voertuig A 200 Business Solution door de af fabriek geïntegreerde hardware helaas niet beschikbaar.

@Rivanov ik heb geen idee dan zou denken dat het uit te zetten is idd

• algalid
@Rivanov Je kan nog eens de menu's bekijken maar valt normaal niet uit te zetten. Een omweg is wel om de stand "0" te kiezen, uiteraard niet ideaal in de regen!

@freakk Deze onvriendelijke boodschap geeft voorlopig aan dat ze het nog niet aan kunnen zetten. Beetje dezelfde als "Neem contact op met uw servicedealer". Op andere fora krijgen mensen dezelfde boodschap te zien ook al voldoen ze aan de 2 voorwaarden (uitgebreide MBUX + 10" scherm). Wel grappig dat ze dat 10" scherm vereisen en de Apple Carplay dan in de letterbox komt, gewoon om onder je nagels te raken.

algalid wijzigde deze reactie 02-10-2018 21:57 (56%)

• freakk
@algalid ahh oke het had natuurlijk gekund dat alleen de eerste oplevering dit bericht kreeg maar dat is weer een opluchting dan

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

@freakk @algalid Ik krijg dezelfde melding in de Shop.
Smartphone-integratie is voor uw voertuig A 200 Business Solution door de af fabriek geïntegreerde hardware helaas niet beschikbaar.
Maar op mijn A200 zit het ook al op. :+

Dus die melding slaat nergens op.

Rivanov wijzigde deze reactie 03-10-2018 06:17 (6%)

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Iamhere schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:57:
Ik zou er nog een nachtje over slapen ;).
Met je budget kun je mijn inziens iets veel leukers/mooiers rijden.

Ik zou op z'n minst wachten op de limousine!
Ieder zijn eigen keuzes. De C200 is afgevallen met een 70K + als fiscale waarde is het ons de bijteling niet waard. Tesla S 75 viel af omdat hier geen trekhaak onder kan. En mij nu soms al suf zoek voor beschikbare laadpaal. Thuis niet, want die hebben we op eigen erf staan. C350e nog jaar of twee door rijden niet onze favoriete optie. Bij het plaatsen van trekhaak verliezen wij de 15% bijteling. En te veel gedoe gehad met entertainment systeem. Meermaals software opnieuw ingeschoten. En vrouw lief wil toch liever maatje kleiner...

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt en voor de A220 gekozen. Model staat ons wel aan en is goed aan te kleden en rijd ook lekker. Kunnen we komende drie jaar wel mee vooruit denken we...

Zo is gisteren de A220 AMG Line Grijs, Lederpakket zwart, lindehout zwart in bestelling gegaan bij de dealer met alle beschikbare opties. Zoals:
Premium Plus Pack
Rijassistentiepakket
Bagageruimtepakket
Nightpakket
AR voor navigatie
Burmester + DAB
Stoelventilatie/-verwarming
Voorverwarmingsinstallatie
Connectiviteitspakket smartphone + navigatie
voorbereiding voor digitale voertuigsleutel + draadloos laden
Head-up display
360°-Camera
Onderstel adaptief
Brandstoftank met grote inhoud

Nog geen leverdatum gehoord vanuit de dealer, maar verwacht dat het wel januari of later wordt ;-)

Superdaantje wijzigde deze reactie 03-10-2018 12:57 (4%)

• algalid
@Superdaantje Proficiat met je bestelling!

Zal het niet aanpassen zijn met de kleinere A itt C350e? Zijn een A-sedan of de nieuwe B geen optie? :)
Als je het volledige rijassistentiepakket bestelt is eind 2018 de vroegste datum, maar hopelijk krijg je spoedig een vaste datum geprikt.

• S_Chief
  • Niet online
Superdaantje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Ieder zijn eigen keuzes. De C200 is afgevallen met een 70K + als fiscale waarde is het ons de bijteling niet waard. Tesla S 75 viel af omdat hier geen trekhaak onder kan. En mij nu soms al suf zoek voor beschikbare laadpaal. Thuis niet, want die hebben we op eigen erf staan. C350e nog jaar of twee door rijden niet onze favoriete optie. Bij het plaatsen van trekhaak verliezen wij de 15% bijteling. En te veel gedoe gehad met entertainment systeem. Meermaals software opnieuw ingeschoten. En vrouw lief wil toch liever maatje kleiner...

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt en voor de A220 gekozen. Model staat ons wel aan en is goed aan te kleden en rijd ook lekker. Kunnen we komende drie jaar wel mee vooruit denken we...

Zo is gisteren de A220 AMG Line Grijs, Lederpakket zwart, lindehout zwart in bestelling gegaan bij de dealer met alle beschikbare opties. Zoals:
Premium Plus Pack
Rijassistentiepakket
Bagageruimtepakket
Nightpakket
AR voor navigatie
Burmester + DAB
Stoelventilatie/-verwarming
voorbereiding voor digitale voertuigsleutel + draadloos laden
Head-up display
360°-Camera
Onderstel adaptief
Brandstoftank met grote inhoud

Nog geen leverdatum gehoord vanuit de dealer, maar verwacht dat het wel januari of later wordt ;-)
Had je Comand of Garmin in de C?

Augmented Reality voor MBUX is heel gaaf btw.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

S_Chief schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Had je Comand of Garmin in de C?
Had in de eerste C met Command. Die is terug gegaan, omdat er motorisch iets mis mee was en ze kregen dit niet gefixed. Toen de uitvoering gekregen met Garmin. En daar veel ellende meegehad met de software. Tijdens het rijden strepen op het scherm en vervolgens totaal zwart. Geen navigatie, Radio, etc meer...

AR zelf nog niet live werkend gezien, maar leek ons wel leuke optie. En hoop ook bruikbaar in NL/DE
algalid schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:58:
@Superdaantje Proficiat met je bestelling!

Zal het niet aanpassen zijn met de kleinere A itt C350e? Zijn een A-sedan of de nieuwe B geen optie? :)
Als je het volledige rijassistentiepakket bestelt is eind 2018 de vroegste datum, maar hopelijk krijg je spoedig een vaste datum geprikt.
Rijden nu de estate en de A is mooie kleine vervanger. Formaat is niet aanpassen. Denk dat ik dingen als luchtvering en extra power wel ga missen. Al is het brommertje in de a220 voor ons vlot genoeg. En uiteindelijk is de a de keuze waar we keer op keer terug komen. Ook al houdt ik nu budget over. Die komt dan wel weer in andere vorm terug. ;-)

Van levertijd m.b.t. rijassistentiepakket was mij bekend. Houdt dan ook rekening met begin 2019.

Edit: verwachte leverdatum is eind januari op dit moment. :)

Superdaantje wijzigde deze reactie 04-10-2018 10:13 (24%)

• jip_86
algalid schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:35:

Ik kom niet eens ingelogd, zowel de aanmelden als registreren knop doen niets. De online ervaring is in ieder geval wel redelijk consistent zullen we maar zeggen :X
Al vanaf poging tot registreren van Mercedes Me is het continu dat pagina's niet thuis geven, hij alles weer kwijt is of gewoon verschrikkelijk traag is |:(

• algalid
Wat een teleurstelling, Mercedes zit nog wat te knoeien met GDPR. MBUX update utigesteld tot 7 december via Mercedes Me bericht:
Elke dag werken we aan de ontwikkeling van nieuwe, fascinerende en innovatieve Mercedes me connect-services die de omgang met uw voertuig en het dagelijkse wegverkeer aanzienlijk vergemakkelijken. Met ingang van 7-dec-2018 staan deze u in veel van onze actuele modellen ter beschikking.

• freakk
algalid schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:23:
Wat een teleurstelling, Mercedes zit nog wat te knoeien met GDPR. MBUX update utigesteld tot 7 december via Mercedes Me bericht:

[...]
sooo dat is een flinke uitselling. van eind september naar december dat moesten wij met opleveringen eens proberen bij klanten

• algalid
@freakk Het is eigenlijk wel een blamage :( Ondertussen zijn er nog andere (uiteraard onbestelbare) opties verschenen (toch als je niet inlogt in die Mercedes Me shop):

Het gaat om die "premium navigatie" en de "DAB digitale radio" naast de smartphone integratie. Ik geloof dat quasi iedere A eigenaar die navigatie heeft, zal wel voor die ene arme drommel zijn die dacht te besparen.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

algalid schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:23:

[...]
Damnit. :(

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Dealer kon geen antwoord geven op de vraag m.b.t. de optie "Brandstoftank met grote inhoud" voor de a klasse. Standard heeft de tank 42l als ik het goed heb, maar wat wordt de inhoud met deze optie. Iemand een idee?

Dealer heeft geen antwoord en in de chat met MB hebben ze die ook niet. Is te technisch. In de documentatie deze ook niet tegengekomen verder. De optie is nog niet zo lang beschikbaar. Wel blind geselecteerd en besteld O-)

• S_Chief
  • Niet online
Superdaantje schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:46:
Dealer kon geen antwoord geven op de vraag m.b.t. de optie "Brandstoftank met grote inhoud" voor de a klasse. Standard heeft de tank 42l als ik het goed heb, maar wat wordt de inhoud met deze optie. Iemand een idee?

Dealer heeft geen antwoord en in de chat met MB hebben ze die ook niet. Is te technisch. In de documentatie deze ook niet tegengekomen verder. De optie is nog niet zo lang beschikbaar. Wel blind geselecteerd en besteld O-)
220? 43 liter standaard en 51 liter optioneel dacht ik.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Hier dacht ik zelf ook aan... Moet met huidige auto toch voor beurt bij andere MB dealer langs daar nog eens vragen.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Als BMW-rijder heb ik echt geen benul van de must-have opties (sportstoelen?, welke navi) op een Mercedes. Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe A-klasse dus wat moet ik echt aanvinken.

Moshi wijzigde deze reactie 06-10-2018 13:49 (7%)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Moshi schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:48:
Als BMW-rijder heb ik echt geen benul van de must-have opties (sportstoelen?, welke navi) op een Mercedes. Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe A-klasse dus wat moet ik echt aanvinken.
Waarom ga je niet even langs de dealer? Even in het echt bekijken :-)

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Moshi schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:48:
Wat vind je belangrijk?
Heb je al test rit gemaakt.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur voor must have opties. Zo wilde wij minimaal
Leren bekleding
Rijassistentiepakket
Premium Plus Pakket (stoelen elec incl geheugen, multibeam led, etc. etc..)
Burmester + DAB
360°-Camera
Onderstel adaptief
Head-up display

Superdaantje wijzigde deze reactie 06-10-2018 15:30 (83%)

• algalid
Ik zou bij de Mercedes voorraad zien voor enkele exemplaren als voorbeeld en inspiratie. De interieurs staan daar ook bij zodat je een idee hebt van stoffen en kleuren.

Ik zou zeker de 2 grote schermen nemen (uitgebreid instrumentenpaneel en mediascherm) voor het dashboard. En LED adaptieve headlights. Als je sportief bent ingesteld is de AMG style of Edition 1 te overwegen. Adaptieve ophanging is ook een optie.

Op YouTube staan talloze Mercedes A video's die elk knopje en optie uitleggen, ben je op 20-40 minuten op de hoogte. De testmodellen zijn meestal maximaal uitgerust met opties

algalid wijzigde deze reactie 06-10-2018 15:01 (16%)

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

AMG Line vind ik echt een must. Zonder vind ik de A niet lekker smoelen. Maar dat vind ik persoonlijk bij een 1-serie zonder M-Package of A3 zonder S-Line ook.

• E30325
Mwah, een Progressive met de optionele 18 inch dubbelspaaks en Night pakket ziet er ook wel aardig uit. Zeker gezien het aandeel A klasse met AMG pakket vrij groot is, zeker als Business Solution. Van mij mogen ze echter wel wat aan de extreem saaie kleur keuze doen, in Januari komt blauw metallic en uni geel (hardloper inderdaad) beschikbaar maar een mooie donkerrood of fel blauw metallic (zoals op de eerste facelift W176 modellen) o.i.d. zoals BMW wel heeft, zit er niet in voorlopig.

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Qua kleur mag er wel meer keuze komen. Desalniettemin ben ik heel blij met mijn Mountain Grey. Krijg er ook heel veel complimenten over. Sportief maar toch ook chique.

• Asgaro
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:17
Nog mensen problemen met op Mercedes Me in te loggen? Ik geraak er noch op via Chrome/Edge/IE/smartphone app.
TOO_MANY_REDIRECTS of andere error.

Strava profile - Steam profile

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Asgaro schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:28:
Nog mensen problemen met op Mercedes Me in te loggen? Ik geraak er noch op via Chrome/Edge/IE/smartphone app.
TOO_MANY_REDIRECTS of andere error.
Welke URL?

• Asgaro
Bv de Portal button rechtsboven op https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/
Ik klik daarop: vervolgens op Login/Aanmelden: dan verschijnt er een soort pop-up window en daar loopt het fout. In Chrome zie ik bv staan: me-us.secure.mercedes-benz.com redirected you too many times.

Dacht dat het aan een Chrome extensie lag die iets blokkeert maar in andere browsers is het dus ook...

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Asgaro schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

Bv de Portal button rechtsboven op https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/
Ik klik daarop: vervolgens op Login/Aanmelden: dan verschijnt er een soort pop-up window en daar loopt het fout. In Chrome zie ik bv staan: me-us.secure.mercedes-benz.com redirected you too many times.

Dacht dat het aan een Chrome extensie lag die iets blokkeert maar in andere browsers is het dus ook...
En probeer het eens via 4G? Ik kan hier gewoon inloggen.

• Asgaro
KRGT schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

En probeer het eens via 4G? Ik kan hier gewoon inloggen.
Goeie tip. Maar zeer bizar: dan is het ook nog altijd 😛 Ik heb ook de App Data eens gecleared maar dat helpt niet.
Of eerder: bij clearen App Data moet je bij startup vd app inloggen: dit lukt. Maar zodra ik dan in de app naar Edit Details wil gaan (Het land staat verkeerd) kan ik daar dus nog steeds niet inloggen.

Asgaro wijzigde deze reactie 07-10-2018 13:55 (3%)

• E30325
Superdaantje schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:46:

Bijzonder geval, standaard heeft een A klasse 43 liter. Op een A 160, A 180 en A 200 is geen grotere tank te bestellen. Op een A 220 of A 250 zou sinds zeer recent standaard of tegen meerprijs (?) de grotere tank mee moeten komen. Er staat inderdaad vrijwel nergens vermeld wat de inhoud is maar deze zou 51 liter moeten zijn. In de laatste prijslijst staat er bij de limousine A 220 4MATIC namelijk dat deze een tank met 51 liter inhoud heeft, en de rest 43 liter. De A 220 4MATIC limousine komt dus standaard met deze grotere tank (optiecode 916) ... dus of de prijslijst is (nog) niet correct of de A 220 / A 250 hatchback zijn helemaal niet leverbaar met de grotere tank door een fout in het dealer of offerte systeem.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De optie wel besteld (prijs 60,-) voor de A220 hatchback. Alleen is er weinig tot geen informatie te vinden over de capaciteit. 51l is al mooie capaciteit. Ga er in januari wel achter komen als auto geleverd wordt ;-)

• algalid
@Superdaantje Het is in principe 51L volgens Duitse kopers.

Er is ook wat meer informatie bekend over nieuwe opties voor de A-klasse (via JESMB.de / Mercedes Passion Blog in het Duits):

Korte samenvatting:
  • Zongeel en Denimblauw als nieuwe kleuren voor €702
  • Een ENERGIZING pakket met massagestoelen en ambient lighting
  • De 2 grote schermen zijn als Displaypakket bestelbaar (€1475)
  • Automatische opener voor garagedeur in de middenspiegel (iedereen hoopte eerder op kofferopener)
  • A35 vanaf oktober en A200d vanaf november

algalid wijzigde deze reactie 09-10-2018 10:36 (10%)

• Thijs8472
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-03 20:23
Ik ben sinds kort ook een Mercedes rijder, ik wilde iets comfortabels in een benzine uitvoering met conventionele automaat. Mijn 'huismerk' (PSA) maakte geen betrouwbare benzinemotor dus het is een zeer goed aangeklede 2014'er S205 C200 geworden met een Exclusive exterieur en Avantgarde interieur in Cavansietblauw. Ben er zelf erg content mee:

• S_Chief
  • Niet online
@Thijs8472 Erg mooi! Exclusive zie je weinig, maar het staat heel chic.

• Thijs8472
Dank! Exclusive was een impliciete eis omdat ik de verlaagde Avantgarde vering niet erg prettig vind, ik kom van een hydraulisch geveerde Citroën dus ik wilde enkel het comfortonderstel of Airmatic. Maar ik deel de mening dat het er ook wat chiquer uitziet.

Het aanbod niet-Avantgarde's benzine auto's in Nederland was wel erbarmelijk dus ik heb vooral in Duitsland gekeken. Daar was de afstand vaak net te ver voor een impulsbezoekje (lees Stuttgart of verder). Toevallig kwam deze originele NL auto voorbij en daar hoefde ik alleen maar voor naar Groningen dus toen was de keuze snel gemaakt. Het enige wat ik 'mis' is een achteruitrijcamera, maar iets met eerste wereld problemen.

• S_Chief
  • Niet online
@Thijs8472 Meeste mensen kiezen idd Avantgarde of AMG Line, maar zo'n Exclusive is net een kleine S-klasse. Vind dat alle lines erg goed passen bij het model.

Zo'n originele achteruitrijcamera kan je makkelijk laten toevoegen overigens. Zijn (minstens) twee bedrijven die dat perfect kunnen doen. Mijn C miste dat helaas ook (net als een alarm, onpopulaire optie in Duitsland), maar beide heb ik na het importeren gelijk laten plaatsen.

De camera is inderdaad een FWP, maar je zal maar net zien dat de sensoren een paaltje missen die je met een camera wel zou opmerken. Voor mij de reden geweest om het toch te nemen.

• Thijs8472
@S_Chief Die inbouwbedrijven zijn Rotgans in Waalwijk en die meneer op het Nederlandse Mercedes forum? Ik denk dat ik eerst die lelijke pianolak middenconsole ga vervangen door zwart essen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Thijs8472 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:01:
@S_Chief Die inbouwbedrijven zijn Rotgans in Waalwijk en die meneer op het Nederlandse Mercedes forum? Ik denk dat ik eerst die lelijke pianolak middenconsole ga vervangen door zwart essen.
Onderstaande link is die in Mariënvelde.
https://www.facebook.com/MBenzNL/

PS, iemand nog een 11 jaar oude, nieuwe C klasse kopen?
https://www.mercedes-youn...m_nieuwstaat-2043506.html

Fable wijzigde deze reactie 11-10-2018 11:11 (21%)

• S_Chief
  • Niet online
@Thijs8472 Rüttchen Gorinchem en MBenzNL. Rotgans ken ik wat minder goed maar daar lees je ook wel eens het eea over.

Zwart essenhout is mooi. Ik heb het ook (icm leder in Saharabeige), zou het niet anders willen.
Wel grappig, maar ondanks alles veel te duur. Zit op het eerste oog niet eens zo bijzonder in de opties. Exterieurkleur is wel mooi.

S_Chief wijzigde deze reactie 11-10-2018 11:14 (51%)

• jip_86
Had ik dus via het Mercedes Me portaal een bericht gestuurd waarin ik mijn zorgen uit over het ruwe gedrag van de spoorassistent bij de nieuwe A. Merkte vooral in het begin wel kleine schrikreacties waar je abrubt terug wil sturen. Aangegeven dat ik me afvraag wat er bijvoorbeeld gebeurd als ik 130 langs een vrachtwagen rijd en daarbij bijvoorbeeld net de lijn raak omdat ik genoeg afstand wil houden van de vrachtwagen. Of als ik eens iemand zou laten rijden die erg schrikachtig is.

Werd ik dus vandaag gebeld door de dealer. Ze horen het vaker maar hebben geen mogelijkheid tot terugkoppeling naar Mercedes. Manier hoe dat wel kan is het te vermelden bij een werkplaatsafspraak, dan kan ik het vermelden bij een beurt bijv 8)7

Echt heel raar dat dat het enige kanaal is om feedback terug te koppelen terwijl iedereen de klacht herkend :X

jip_86 wijzigde deze reactie 11-10-2018 22:42 (12%)

• S_Chief
  • Niet online
@jip_86 Welke dealer is dat? Ik vind het erg vreemd klinken. Feedback kunnen ze altijd doorgeven aan Stuttgart.

• jip_86
S_Chief schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:54:
@jip_86 Welke dealer is dat? Ik vind het erg vreemd klinken. Feedback kunnen ze altijd doorgeven aan Stuttgart.
Wensink Hoogeveen. Lijkt me verder ook sterk dat ze iets in de garage wel kunnen, maar niet op hun kantoor.

jip_86 wijzigde deze reactie 11-10-2018 23:13 (15%)

• MrBubbles

MrBubbles

Ik mis je

jip_86 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:12:
[...]

Wensink Hoogeveen. Lijkt me verder ook sterk dat ze iets in de garage wel kunnen, maar niet op hun kantoor.
Hoogeveen vind ik persoonlijk de beste MB dealer waar ik ben geweest. Verstand van zaken, je wordt snel geholpen en ze denken echt met je mee. Als ik dichterbij zou wonen was voor mij de keuze snel gemaakt.

Iemand nog een raped C63 AMG? :r

• freakk
gratis af te halen?

• algalid
Een staaltje van design by committee of eerder by configurator? Niet moeders mooiste...

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Dag dames & heren ;),

Vanwege de oriëntatie op een nieuwe auto is sinds vorige week ook concreet interesse in de Mercedes ontstaan te weten: CLS 400 Shooting Brake ofwel de CLS 500 Shooting Brake. Vanwege de betrouwbaarheid van het blok is in uitzonderlijke gevallen (vriendinlief eist dat de 650i dan eruit gaat) is de C63 of de E63 AMG (station) ook een optie.

Ik ben zeer bekend met BMW en totaal niet met Mercedes. Ik heb wat rond zitten neuzen naar de navigatie systemen van Mercedes (Comand / iDrive achtig iets) maar ik weet niet precies wat ik daarin hebben moet c.q. hoe ik dat herkennen kan. Bij BMW heb je op de 5-series vanaf 2010 veelal een CIC systeem of een NBT systeem. NBT meestal te herkennen aan de grotere draaiknop en dat systeem is écht een heel stuk sneller dan het oude. Ook grafisch ziet dat er veel beter uit.

Hoe zit dat precies bij Mercedes? Waar kan ik de 'leeftijd' aan herkennen en hoe herken ik het meest 'up to date' systeem (wat eventueel geleverd is)? Is daar optisch iets aan te herkennen?

Vraag 2 (excuses voor de algemeenheid)
Wat zijn de must have opties bij Mercedes en welke opties zijn kostbaar en voegen niks of weinig toe?

Voorbeeld van een auto die op de optielijst staat: CLS 500 SB
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True