Redondo1982 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:41:
[...]
Hou me ten goede, ik heb nog nooit een auto geleased. Als je de optie Airmatic neemt dan komt er toch een meerprijs tegenover en zo zou je toch eea kunnen dekken? Desnoods nog met een extra verhoging om je nog verder in te dekken? Bovendien als je een auto koopt, tenzij het een G-Klasse of AMG is, dan kan je servicepakketten nemen bij MB. Die zal een lease-maatschappij ook wel nemen, maar dit is zo berekend dat MB er altijd aan verdient.
Je kan jezelf ook uit de markt prijzen door het niet aan te bieden en je concurrenten wel. Ik weet niet of BMW of Audi het wel hebben.
Een dealer gaat nooit onderdelen herstellen maar altijd vervangen, als er dus een lek ontstaat in de luchtvering dan gaat die bijvoorbeeld een volledige demper vervangen en niet gewoon de dichtingen vervangen met een repair kit.
Je moet ook een diagnose stellen, gratis vervangwagen, onderdelen opsturen, etc waardoor herstellingen vrij duur zijn. Dealer prijzen Airmatic herstelling van 2000 euro voor een E klasse en 5000 euro voor een S klasse zijn niet ongewoon.
Mocht men die meerkost in de optie prijs steken dan neemt niemand die optie nog want dan is ze te duur, waarom de moeite nog doen om ze aan te bieden? Of je moet het doorrekenen aan de leasing maar de leasing wilt net zo weinig mogelijk kosten, de leasing zal dus antwoorden, als die luchtvering meer onderhoud kosten met zich mee brengt, haal die optie dan maar van de lijst.
Overigens legt de leasing wel meer restricties op, men wilt bijvoorbeeld geen excentrieke kleuren want dat pakt nadelig uit voor de restwaarde dus op een leasing kan je doorgaans enkel neutrale kleuren kiezen als zwart en grijs.
De leasing markt is echter groot dus het gevolg is dat het voor fabrikanten zelfs niet meer de moeite is om nog andere kleuren aan te bieden voor die paar particulieren die dan toch echt graag knalgeel wensen. Tenzij je naar een auto gaat die niet typerend door lease rijders genomen word zoals een G klasse of AMG model waar je plots wel veel kleuren kan kiezen.
Zelfde probleem met een service contract, uiteindelijk moet het links of rechts betaald worden waarbij je nog altijd concurentieel wilt blijven.
Vergeet ook niet dat hoe hoger het segment hoe meer marge men heeft, een dure herstelling onder garantie op een S klasse doet Mercedes veel minder pijn dan op een A klasse.
Nogmaals, ik zeg niet dat airmatic een slecht of onbetrouwbaar systeem is, enkel dat het technisch gezien, van het moment er slijtage is je verplicht bent meteen die slijtage aan te pakken waar je met een klassieke ophanging in theorie kan doorrijden tot de APK/keuring zegt dat het niet meer mag omdat je een gevaar op de weg bent geworden (hoewel ik niet adviseer van het zover te laten komen).