Jaja, op vrijdag 21 augustus was het zover: ik mocht m'n wagen afhalen!
Een Mercedes A 180d Business Solution (die editie bevat op zich al veel snufjes, waaronder het 2x 10" dashboard, parkeerpakket en sinds modeljaar 2020 (toch in België) ook verwarmde zetels).
Kleur: Denim Blue

De rode knipperlichten en rode achterlichten, gecombineerd met het blauwe, vind ik een mooi effect geven.
Extra opties: 7G-DCT automatische schakeling, High Performance LED lights, Driving Assistance package.
Impressie: heel tevreden mee. Het is ook mijn eerste wagen met Automatic, wat een gemak!
Foto's van de eerste dag hieronder: had een dag verlof genomen en het was fantastisch weer dus onmiddellijk de wagen aan een photoshoot onderworpen

Zijn wel genomen met Vivid Colour mode, maar de wagen spettert echt in zonlicht.
Ook zonder zonlicht en met camera zonder Vivid Colours aan, vind ik de wagen er uitspringen wanneer ik die geparkeerd zie staan op straat.
Doorheen de bebouwde kom zie ik vaak mensen de wagen in het oog houden en dat is wel leuk
Als er mensen vragen hebben, laat maar weten!
- MBUX Fresh Up 3 zit er bijvoorbeeld nog niet op.
- Sfeerverlichting onder de zijspiegels (at night) zit er nog op gelukkig! Alsook de zonnebrilhouder. Ik had wat schrik wegens dit artikel
Asgaro in "Het grote Mercedes-Benz-topic - Deel 2" maar misschien is dit enkel voor de Duitse markt.
Driving Assistance pack impressies:
Heel tevreden mee! Ben wel fan van stufjes en neem altijd genoeg tijd om ze "een kans te geven".
- Adaptive Cruise Control (Distronic Plus) werkt heel goed en gebruik ik vrijwel altijd op wegen van 70 km/u en hoger. In de bebouwde kom werkt het uiteraard ook, maar soms wil je niet voluit 50 km/u rijden, bv als er fietsers rijden of je een zebrapad nadert.
- Automatisch herkennen van snelheidsborden en, indien ACC actief, overnemen van de snelheid: werkt goed. Wel niet 100% accuraat. Al 2 situaties gehad waar die een fout bord overneemt: bv van een parallelweg waar men wat trager moet rijden. Maar over het algemeen werkt het vlot.
- Automatisch sturen: heeft zijn nut, maar is nog niet het niveau van autonomiteit dat je verwacht om echt comfortabel te zijn. Na een bepaalde tijd moeten de handen op het stuur, anders begint het systeem te piepen (en zou het, nog later, vertragen).
Ik gebruik het echter wel, maar gewoon op de snelweg: daar staat het echt op punt. Vooral bij regenachtig weer met wind vind ik het echt handig dat ik stabiel rij en niet zelf continu moet corrigeren.
Het is dus daar een gewoonte aan het worden om de handen losjes op het stuur te houden, om zo te kunnen ingrijpen indien nodig.
- Automatisch van rijstrook wisselen: werkt ook goed. Enkel op snelweg dat ik dit doe.
- Automatisch inparkeren: nog niet getest. Moet eens een locatie vinden met weinig verkeer om het rustig te testen
Ik ben een tevreden man
Zonder zonlicht en met camera zonder Vivid Colour mode: