Redondo1982 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:12:
Weet je wat het echt is? Als ik in een auto stap met Burmester dan ben ik tevreden. Misschien is het allemaal perceptie, maar ik vind het geluid meer dan voldoende. Hij is zuiver, ook op hard volume.
De vraag is gewoon waar je zelf waarde aan hecht. Je bent het niet verplicht te nemen. Bovendien zijn de afdekkapjes erg mooi, en kan je waarschijnlijk zelf daaronder wel het eea vervangen indien gewenst. Dan betaal je wel dubbel, maar dan is het wel naar je zin.
Ik geloof je direct dat je tevreden bent met de "Burmester" audio maar ik kan niet zeggen dat er Burmester inzit want dit is geen niveau van Burmester. Als je vooral de kapjes wilt, die zijn in verschillende varianten los te kijgen al dan niet met verlichting er nog bij.
Nu op zich, echte Burmesters in een auto steken, zou weg gesmeten geld zijn, een auto is simpelweg niet ideaal als klank kast door zijn vorm maar het is geen high end audio.
Maar als je tevreden bent en je vind dit top klinken, houden zo. Geluid is en blijft voor een groot deel subjectief dus dan zit je vrij snel in een welles niets waarbij er absoluut, zeker in het high end, veel gepraat word over gouden kabels gesmeed door elfen bij nachtlicht, uitspraak heb ik niet zelf uitgevonden, is een topic op het forum.
Ikzelf ga ook geen set van 10k kopen, ik vind dat de moeite niet waard voor dat beetje dat je terug krijgt maar als we objectief naar die setup kijken, dan valt er wel het een & ander over te zeggen.
@
Vorkie
Ja, er zit zeker verschil tussen de speakers, het zijn idd iets betere bij Mercedes "Burmester" als je ze naast datgeen legt wat ze standaard steken maar het is en blijft lage kwaliteit.
De cone is niet proper afgewerkt maar eigenlijk is dat niet het echte issue. De achterkant is waar ze zwaar door de mand vallen, je zou namelijk verwachten dat ze grote ventilatie gaten hebben zodat het diagram zonder weerstand op en neer kan gaan om zijn druk verschil (geluid) te maken. Dan zou je ze moeten openmaken om de spoel te bekijken maar het spreekt voor zich dat de afwerking ook daar niet het van het gaat zijn.
Een ander issue is de aansluiting, je zou verwachten dat dat je gebalanceerd audio kan voeren waarbij je de aansluitingspinnen ver uit elkaar wilt, immers als je ze echt naast elkaar zit dan doe je het nut van gebalanceerd audio totaal teniet. Of het zou moeten zijn dat je kabels goed geïsoleerd zijn over heel korte afstand maar dat is ook niet het geval.
Kan je zeggen, hoeft dat allemaal, van het moment je naar een aftermarket speaker kijkt, mag je nog de goedkoopste nemen, dan is dit aanwezig, dat zijn namelijk standaard zaken.
Een ander probleem is de plaatsing, als een luidspreker welke zijn werk doet door heel snel zijn diagram te bewegen niet goed vast zit in de kast of in dit geval deur, dan begint die te klapperen. Mag je nog de beste luidspreker hebben dat je wilt, je krijgt dat nooit goed afgesteld. Bijkomstig is er ook totaal geen isolatie naar het deurpaneel, dan ga je drukverschillen (geluid) lekken in de deur waarbij de deur als klankkast gaat fungeren, ook niet bepaald positief.
Wat zie je hier dan wel? Heel veel kleine speakers met elk zijn eigen tweeter en 2 grote bassen. Door de kleine oppervlakte en de vele speakers hou je het benodigde volume uit elke speaker laag (anders gaan de problemen hier boven u speakers instant de nek om draaien)
De weerstand is ook laag dus gooi daar een lage weerstand versterker tussen en je bent vertrokken.
Vervolgens stel je dat bas heavy af, gooi je er een agressieve surround upsampling over met nog extra dynamisch bereik (vergelijk het met agressieve photoshop filters) en je krijgt wat men verkoopt als "high end" bij elk Duits automerk (dit is geen zuiver Mercedes probleem)
Als je dan gewoon bent van naar een flatscreen te kijken met ingebouwd audio waar je geen bas hebt en je gaat naar dit luisteren, alleen al het feit dat daar veel bas aanwezig is (doorgaans veel te veel), dan krijg je het gevoel dat dit iets speciaal is.
Als je echter gewoon bent elke dag wel een paar uur muziek te luisteren en je speelt zelf, en dat is natuurlijk ook heel subjectief, dan valt deze oplossing meteen door de mand.
En dan kan je nog veel over details discussie voeren maar sorry, dit is geen high end, dit is instap consumenten wat duidelijk zo goedkoop mogelijk moest zijn.
Maar langs de andere kant, vroeger betaalde je gemakkelijk enkele duizenden euro's voor de optie high end audio, nu betaal je daar onder de 1000 euro voor. Maar vroeger was dat dan Harmon kardon zonder de problemen hierboven met een pioneer versterker ertussen, nu is dat fancy geluidsmerk X dat verschillend is per merk en als je het neemt, het fancy geluidsmerk X staat minstens 10 keer aangeduid in de auto zodat iedereen het zeker gezien heeft.
Dat alleen al, als je het nuchter bekijkt, zou redelijk veel alarmbellen moeten doen afgaan.
Ikzelf zit op de advanced audio, simpelweg omdat het de standaard uitrusting was, maar ik hou mijn geld op zak en ik steek er wel iets aftermarket in. Zeker niets super high-end, gewoon standaard high-end is meer dan goed genoeg.
Ben enkel nog aan het dubben of ik er een losse versterker in wil, niet enkel ben je instant 800 euro kwijt voor enkel een gewone versterker, je moet andere kabels (gebalanceerd audio) gaan trekken en zowat heel het interieur moet eruit.