Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:12:
[...]
Tja, of je de wegen die veranderen nou update en de rest zo laat, of elke weg die nog steeds exact hetzelfde gebleven is nog een keer download maakt natuurlijk geen jota uit.
Wat jij eigenlijk wilt staat gelijk aan bij elke Windows versie update je gehele windows opnieuw downloaden.
Je posts hebben een erg hoog ik-ben-geweldig-en-mercedes-is-achterlijk gehalte. Leest niet lekker weg en ik begrijp dan ook volkomen dat jou dealer je niet graag helpt.
Ik heb geen problemen met mijn dealer, die belde mij juist om te zeggen dat ik voor een strip die los aan het komen is aan de achterkant en om het engeering menu te activeren (tegenwoordig moet je daar Xentry voor gebruiken), dat ik daar gewoon voor mag langs komen en dat ik daar geen service afspraak voor moet maken.
Tevens wist de dealer mij bij afhalen te bedanken voor het flexibel zijn, geduld en begrip vanwege de coronatoestanden in tegenstelling tot zijn andere klanten.
Ik brand namelijk mijn dealer niet af voor iets waar zij geen schuld aan hebben in tegenstelling tot hun doorsnee klant die daar staat te eisen dat zijn wagen binnen de 24 uur geleverd moet zijn.
Dat die strip los komt, is met lijm, shit happens, maak ik echt geen drama van.
Echter als Mercedes mij iets verkoopt dan moet het ook werken, voor mij is dat heel logisch.
Dan kan je een discussie voeren over wat een update is, maar een nieuwe Windows versie, verkeerde vergelijking want dat zou een upgrade zijn naar bijvoorbeeld 6.0 (MBUX). Het zijn ook geen Windows updates want dan spreken we over daadwerkelijk de software upgraden. Het is enkel de kaarten waar we over spreken.
Mercedes verkoopt mij daar een service van 3 jaar updates voor, OTA met verlenging, dik te betalen.
Dan stel ik vast dat OTA niet werkt, en mocht het werken dat je niet echt de update binnen krijgt, de reden hiervoor is dat dit teveel bandbreedte zuipt (later meer daarover)
Dan stel ik vast dat via USB ook niet werkt
Dan kun je discussiëren over het nut van kaartenupdates maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik betaal voor die updates en ze werken niet.
Ok shit happens, bel je met support (niet dealer), beweren ze bij hoog en laag dat er geen updates zijn, je moet zelf met "bewijzen" afkomen voor je ze geloven. En eenmaal ze zover zijn, waarom de boel niet werkt, stil aan de overkant.
Vervolgens moet ik uren liggen zoeken want documentatie, sorry maar die is 0.0. Zoek maar eens uit welke zekering voor wat dient, zelfs dat soort basis info krijg je niet van Mercedes.
Als ik dan 5 uur moeten liggen zoeken waarom hun dienst waar ik voor betaal niet werkt terwijl het daar beeld zonder klank is omdat ze zelf geen enkel idee hebben over wat ze zelf verkopen, ja dan draai ik de rollen om en betaal maar dik als je een oplossing wilt. Dat is namelijk ook het antwoord wat jij gaat krijgen, maak maar een service appointment, betalend, om een update uit te voeren waar je reeds voor betaald hebt.
En dan zou je kunnen zeggen dat ik overdrijf, moest dat nu enkel om die kaarten gaan ik zou nog zeggen ja. Maar men verkoopt mij nog allerhande "services" waarvan de helft niet werkt, daar heb je immers "full internet" voor nodig.
Moet je mij toch is uitleggen hoor, je betaald voor een "mercedes me" abbonement met 4G, je betaald voor office in car, internetradio, Wifi en heel de nest maar van het moment iets teveel "data" nodig hebt, hier een link naar Vodafone/Proximus waar u een databundel aan 30 euro per maand kan kopen.
Er is ook 1tje van 10 euro, dat is wel per dag.
Dit is zelfs gewoon illegaal onder gedwongen koppelverkoop. Ik wist dat ze dit probeerden, wat ik niet wist is dat de opties om hier niet aan te moeten meedoen eruit gesloopt zijn. Wacht sorry, niet eruit gesloopt, verborgen achter een geheim enginering menu. (Bluetooth tethering & wifi hotspot connect)
Dan heb je nog grapjes als hun audio, wat Mercedes als "Burmester" verkoopt, dat zijn instap Harmon Kardon low end luidsprekers wat op zich ok is, maar haal er de naam "Burmester" af en neem het als instap systeem.
Hun daadwerkelijk "instap" systeem, ik hoop dat je goed kan zingen want de hoge en lage tonen, die mag je zelf spelen. Op dat vlak ben ik beschaamd in hun plaats.
En ik kan zo wel nog even verder gaan met meer voorbeelden maar ik vind het eigenlijk triestig hoe een merk met een dergelijke rijke geschiedenis, met een grote naam, met heel goede techniek in eigen huis (zeldzaam) er vervolgens ervan uitgaat dat de bestuurder een kleuter is die je alles kan wijsmaken.
Kan je zeggen ja dat is commercieel, Audi en BMW doen het ook, dat een ander het doet is geen excuus.
Maar wat ik eigenlijk nog triestiger vind is dat iedereen daar intrapt en dat iedereen dat allemaal maar normaal vind.
Als ik dan iemand tegen de borst stoot omdat ik zijn illusie uit elkaar laat spatten over zijn geluidsysteem of over zijn mbux systeem of over zijn AMG uitlaat wat een stukje niet aangesloten plastic is, ik voel mij daar niet schuldig over, ik ben niet diegene die mijn klanten illusies verkoopt.