Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:47
sprankel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:50:
[...]

Afgestraft zou ik het niet noemen, en u vriendin een probleem noemen, auwtch ;) eerder dat de auto meer door heeft dan je dacht :9

En dan kom je op een ander pijnpunt in autoveiligheid, u vriendin heeft als bestuurder 3 tot 4 keer meer kans op overlijden in een ongeluk. De reden hiervoor is dat ze vermoedelijk niet anders kan dan veel te dicht op het stuur te gaan zitten en dat gordelspanners veel te agressief ingesteld staan voor een dergelijke lichaamsbouw, dat is namelijk allemaal berekend op een doorsnee man met een doorsnee lichaamsbouw.

In pogingen daar iets aan te doen proberen fabrikanten net dat soort situaties te detecteren en bijvoorbeeld airbags uit te zetten. Maar hoe dan ook, voorstoelen zijn altijd in eerste instantie voor een doorsnee lichaamsbouw van een volwassen man ingericht. Ik weet het, iets met gendergelijkheid enzo maar ik ben breng slechts de boodschap over.

Dan kan ik je enkel de tips geven die ook gelden voor kinderen vooraan, stoel zo ver mogelijk achteruit en zo hoog mogelijk zetten. Het beste is; gaat je vriendin begrijpelijk niet graag horen, zou ik ook niet willen horen in haar plaats, dat ze achteraan plaats neemt.
Ze heeft geen rijbewijs, dus op de bestuurdersstoel iig geen problemen. De passagiersstoel staat ook gewoon in een normale houding, wellicht iets te ver naar voren want ze houdt niet van "zwevende" benen, maar achter mij kan bijvoorbeeld niemand echt zitten in de CLA dus daar moet het toch wel voor gemaakt zijn als je een achterbank in de auto zet - bij haar kan er wel iemand redelijk comfortabel achter.

Nouja, t arme (en blijkbaar te magere) meidje spreekt iig geen Nederlands dus ze zal het niet snel lezen hier als ik over dr praat :+

Woont in Helsinki

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-07 17:26
Heeft er hier iemand meer info over de komende Mercedes eqa? Ik heb begrepen dat hij toch echt dit jaar nog gaat komen.

Staat er iemand bij een dealer op een lijst oid? Lijkt toch een mooi “normaal” model te worden als je de foto’s ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-07 17:35
Aight! schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:26:
Zijn er toevallig ook leden met een oudere Mercedes? Een W203, als ik het goed heb? Nog tips waar ik op moet letten?

Dit model past nog mooi binnen mijn budget en het lijkt me wel tof om Mercedes te rijden :D
Eigenlijk zou ik Mercedes moeten afraden: ik ben aan mijn derde bezig, en je wil op een bepaald moment niet anders meer. Dat kan een nadeel zijn, want het zijn niet de goedkoopste auto's. ;)
Maar ik vind het persoonlijk wel de moeite waard. En het gewone onderhoud en gebruik zijn ook niet speciaal duur, alleen als er iets kapot gaat, dan is het meestal wel duur. En hoe ouder de auto, hoe meer kans natuurlijk.
Mijn ervaringen zijn met een W203, een handgeschakelde diesel, en een W211 met automaat, een 200 kompressor. Dus samen ongeveer de auto die jij laat zien :+
Die motor was ok, maar beetje zwak voor de E, waarschijnlijk beter in die C. De automaat vond ik wel fijn, maar ik had hem wel laten spoelen. Nu wil mijn vrouw in elk geval nooit meer een handbak.
Verder vind ik de bouwkwaliteit van die C nog steeds geweldig. Mijn huidige W205 is natuurlijk moderner, maar de deuren voelen niet zo stevig als toen. Wij hebben heel veel fijne en betrouwbare Kms in die auto gemaakt, en alleen omdat een diesel voor ons niet meer rendabel was hebben we hem weggegaan.
Voor wat de bekende problemen met dit type zijn, zou ik de bestaande fora bekijken. Dat durf ik niet te zeggen. Als het je laatste geld is, dan zou ik het niet doen, je moet je wel een wat duurdere reparatie kunnen veroorloven.
Een nadeel dat me nu nog te binnen schiet: de achterbak is kleiner dan je denkt, door de aflopende daklijn. Voordeel is weer dat hij er beter uitziet! 8)

PS3 PSN: FDK

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:00
Intelligo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Ze heeft geen rijbewijs, dus op de bestuurdersstoel iig geen problemen. De passagiersstoel staat ook gewoon in een normale houding, wellicht iets te ver naar voren want ze houdt niet van "zwevende" benen,
Is mogelijk een combinatie, laag gewicht, stoel ver naar voor, gordel zal laag hangen want anders gaan de voeten inderdaad zweven, sowiezo dat de airbags dan enkel op lage kracht gebruikt gaan worden maar ja, dan kan ik mij wel inbeelden dat de auto beslist ze volledig uit te zetten.

Mogelijks maakt de auto net van zijn oren (want hij vraag expliciet om te stoppen met rijden) omdat hij tot oordeel is gekomen dat hij de situatie niet veilig kan houden. En moet de melding airbag uitgezet eerder geïnterpreteerd worden als de auto heeft alle veiligheidsfuncties uitgezet voor de passagier, stop de wagen en corrigeer. Mogelijks kan de dealer dit beter beantwoorden.

De reden dat je jonge kinderen een zitje moet geven is omdat de gordel anders in de nek gaat snijden, op een voorstoel zit je dan nog met een gordelspanner die terug trekt, dat levert geen al te mooi resultaat op bij een zwaar ongeluk. Of dan gaan ze de gordel achter de rug doen want de 'schuine gordel is lastig", dan gaat het bovenlichaam naar beneden tot het tegen de benen zit, dan durft de onderrug wel al eens knak te zeggen met alle gevolgen van dien.

Sommige merken en sommige landen verbieden overigens expliciet van kinderen vooraan te zetten en laten ook niet toe om een omgekeerde buggy op de passagiers stoel te zetten. Ik heb mij altijd al afgevraagd wie op het geweldige idee kwam de optie schakel passagier airbag uit door hier met je sleutel in te draaien als je een baby vooraan zet. Is er een probleem met het kind wat je uiteraard als zorgzame ouder snel wilt kunnen zien en oplossen, allemaal goed en wel maar wie rijd er ondertussen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:22

Aight!

'A toy robot...'

fdkuyper schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:45:
[...]

Eigenlijk zou ik Mercedes moeten afraden: ik ben aan mijn derde bezig, en je wil op een bepaald moment niet anders meer. Dat kan een nadeel zijn, want het zijn niet de goedkoopste auto's. ;)
Maar ik vind het persoonlijk wel de moeite waard. En het gewone onderhoud en gebruik zijn ook niet speciaal duur, alleen als er iets kapot gaat, dan is het meestal wel duur. En hoe ouder de auto, hoe meer kans natuurlijk.
Mijn ervaringen zijn met een W203, een handgeschakelde diesel, en een W211 met automaat, een 200 kompressor. Dus samen ongeveer de auto die jij laat zien :+
Die motor was ok, maar beetje zwak voor de E, waarschijnlijk beter in die C. De automaat vond ik wel fijn, maar ik had hem wel laten spoelen. Nu wil mijn vrouw in elk geval nooit meer een handbak.
Verder vind ik de bouwkwaliteit van die C nog steeds geweldig. Mijn huidige W205 is natuurlijk moderner, maar de deuren voelen niet zo stevig als toen. Wij hebben heel veel fijne en betrouwbare Kms in die auto gemaakt, en alleen omdat een diesel voor ons niet meer rendabel was hebben we hem weggegaan.
Voor wat de bekende problemen met dit type zijn, zou ik de bestaande fora bekijken. Dat durf ik niet te zeggen. Als het je laatste geld is, dan zou ik het niet doen, je moet je wel een wat duurdere reparatie kunnen veroorloven.
Een nadeel dat me nu nog te binnen schiet: de achterbak is kleiner dan je denkt, door de aflopende daklijn. Voordeel is weer dat hij er beter uitziet! 8)
Hahaha mooie reactie! Bedankt, ik zal eens Googlen. Tja voor de reparaties dat hoort er nu eenmaal bij toch. Grote auto, grote kosten vertelde mijn garage altijd bij mijn V70.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 23:39
GilbertvH schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Dit is de melding die ik zie als ik een kind voorin vervoer:

[Afbeelding]
Zit je kind in een stoeltje bevestigd met isofix? Dat zou de reden kunnen zijn, de wet schrijft namelijk voor dat een kind vooraan mag zitten als de airbag gedeactiveerd kan worden. (België) of de stoel detecteert een kleiner gestalte en daarom krijg je de boodschap.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15-07 16:34

FireDrunk

BBG'er
Ik was altijd in de veronderstelling dat het gewoon een melding was dat je passagier gedetecteerd is.
Ik krijg de melding ook regelmatig als mijn vrouw er zit, en die is toch niet heel klein :+ (~1.70m)

Even niets...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
FireDrunk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:06:
Ik was altijd in de veronderstelling dat het gewoon een melding was dat je passagier gedetecteerd is.
Ik krijg de melding ook regelmatig als mijn vrouw er zit, en die is toch niet heel klein :+ (~1.70m)
Ik vond dat ze dat bij aanschaf best even mochten aangeven dat je bij deze auto een grotere vrouw/vriendin dient te organiseren.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk

FireDrunk

BBG'er
_O-

[Voor 100% gewijzigd door FireDrunk op 29-05-2020 08:45]

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipCl
Intelligo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Ik vond dat ze dat bij aanschaf best even mochten aangeven dat je bij deze auto een grotere vrouw/vriendin dient te organiseren.
Oei, dan heb ik een groot probleem, mijn vrouw is slechts 1,55 meter *;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Oei, dan heb ik een groot probleem, mijn vrouw is slechts 1,55 meter *;
Die van mij zit er iets boven maar als ze hetzelfde wegen, dan denk ik dat je haar een met zand verzwaard kussentje moet geven op de passagierstoel :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Intelligo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:26:
[...]

Die van mij zit er iets boven maar als ze hetzelfde wegen, dan denk ik dat je haar een met zand verzwaard kussentje moet geven op de passagierstoel :+
oOo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
PhilipCl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:35:
[...]

Zit je kind in een stoeltje bevestigd met isofix? Dat zou de reden kunnen zijn, de wet schrijft namelijk voor dat een kind vooraan mag zitten als de airbag gedeactiveerd kan worden. (België) of de stoel detecteert een kleiner gestalte en daarom krijg je de boodschap.
Nope. Gewoon op de voorstoel met de gordel om (klein stukje van school naar huis)
Ik heb de melding nog nooit gehad als mijn vrouw naast mij zit en die is ook om door een ringetje te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:55
GilbertvH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Nope. Gewoon op de voorstoel met de gordel om (klein stukje van school naar huis)

[...]

Ik heb de melding nog nooit gehad als mijn vrouw naast mij zit en die is ook om door een ringetje te halen.
Idem. Mijn vrouw is 1m52, daar heeft de auto (C-klasse, 2019) nog nooit over gepiept.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk

FireDrunk

BBG'er
Misschien ligt het ook aan de positie van de stoel. Die staat hier helemaal naar achter, helemaal naar beneden en redelijk achterover.

(Lang leve niets op de achterbank :+ )

Even niets...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
FireDrunk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:14:
Misschien ligt het ook aan de positie van de stoel. Die staat hier helemaal naar achter, helemaal naar beneden en redelijk achterover.

(Lang leve niets op de achterbank :+ )
De wipstand, zegmaar. Got it :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:12
ctrlaltdelbe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Idem. Mijn vrouw is 1m52, daar heeft de auto (C-klasse, 2019) nog nooit over gepiept.
Volgens mij is het een MBUX dingetje...

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-07 21:31
Voor de A / CLA eigenaren ...
Hoe is jullie ervaring met de sync functie van de climate control ? De functie die er voor moet zorgen dat het warm/koud blijft voor een half uur als je even weg bent ?

ik merk juist eerder dat het nog warmer wordt als je de functie gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
DvD77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:52:
Voor de A / CLA eigenaren ...
Hoe is jullie ervaring met de sync functie van de climate control ? De functie die er voor moet zorgen dat het warm/koud blijft voor een half uur als je even weg bent ?

ik merk juist eerder dat het nog warmer wordt als je de functie gebruikt.
Sync? Bedoel jij niet Rest? En dat laatste gebruikt de warmte van de motorruimte om het interieur warm te houden. Met dit weer niet echt nodig, denk ik. :p

You save everyone, but who saves you?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DvD77
S_Chief schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Sync? Bedoel jij niet Rest? En dat laatste gebruikt de warmte van de motorruimte om het interieur warm te houden. Met dit weer niet echt nodig, denk ik. :p
haha rest inderdaad... wist het even niet uit mn hoofd..
maar is dus alleen een 'kachel' functie en geen airco dus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Met rest bedoelen ze dan ook restwarmte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DvD77
S_Chief schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:24:
Met rest bedoelen ze dan ook restwarmte.
Volgens de handleiding :
met de restwarmte van de motor kan de frontruimte van de auto , afhankelijk van de ingestelde temperatuur, circa 30 minuten worden verwarmd of geventileerd. ... beetje dubbel dus. Al staat er dan niet " gekoeld"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Als er niet verwarmt wordt is het idd puur ventileren. Je A/C-compressor draait immers niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:30
Bij mij worden er passagiers op de achterbank gedetecteerd. Voor zover ik weet heb ik geen kinderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk

FireDrunk

BBG'er
Groot ego, of last van extreme bumperklevers? (en dan bedoel ik niet die aan de voorkant :+ )

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 05:43
Ook ík ben in de "markt"voor een BEV en heb de EQA wel/niet op mijn shortlist

wél.... omdat wat ik tot nu toe lees goed lijkt aan te sluiten bij wat ik zoek.

niét... omdat het nog stééds allemaal ERG vaag is.... wat ze beloven,
ondertussen geloof ik geen r meer, dat één of ander waargemaakt gaat worden, vooral de prijs. JAMMER

2x9 DMH320M6A-120BB (=5.750Wp) op ZW 230° met dakoek 47° op SAJ R5-5K-S2 omvormer (top 5.500VA) (NO-Groningen, beetje schaduw aan einde van de dag))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Zijn er hier mensen met ervaringen mbt de 350de motorisering? Ben er namelijk enigszins voor in de markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Hansieo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:54:

ondertussen geloof ik geen r meer, dat één of ander waargemaakt gaat worden, vooral de prijs. JAMMER
Koop je via leasing, valt de EQC toevallig niet in je budget? En wat geloof je niet, want als ik die auto journalisten bezig hoor zou de EQ van Mercedes op niets trekken, wel ... ik heb er een uitgebreide testrit mee gedaan en vergeleken met een reeks andere EV's, wat mij betreft is de Mercedes één van de betere! Veel van de reviews bevat foute of onvolledige informatie!

[Voor 23% gewijzigd door PhilipCl op 31-05-2020 17:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:54:

Logisch dat het vaag is. De EQA is nog niet eens geïntroduceerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
PhilipCl schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Koop je via leasing, valt de EQC toevallig niet in je budget? En wat geloof je niet, want als ik die auto journalisten bezig hoor zou de EQ van Mercedes op niets trekken, wel ... ik heb er een uitgebreide testrit mee gedaan en vergeleken met een reeks andere EV's, wat mij betreft is de Mercedes één van de betere! Veel van de reviews bevat foute of onvolledige informatie!
Hallo Philip,
De auto koop ik prive en valt ruim binnen mijn budget. (ik wil tot max Tesla Y gaan...)
áls.... als de auto al zo ver klaar zou zijn... dan moet er al véél meer JUISTE informatie zijn. en niet zoals je zélf al aangeeft "Veel van de reviews bevat foute of onvolledige informatie!"

Verder lees ik een prijs van € 45.000..... lol

De nwe Skoda ENYAQ (waar al veel méér juiste informatie over is..) komt in AWD voor.... ~€ 45.000 en als topper VRS ~€ 47.500.

En dan Mercedes?? € 45.000... lol... wedden???

Je geeft aan dat
"ik heb er een uitgebreide testrit mee gedaan en vergeleken met een reeks andere EV's, wat mij betreft is de Mercedes één van de betere!"
en dat zou uitstekend nieuws zijn, want voor deze prijs AWD én power én Mercedes (lage afschrijving) en mooi compact... dan kunnen Audi (€75.000 en BMW wel inpakken). Wáár blijf dan nieuwe (JUISTE ???) informatie???

Kortom, ik HOOP dat je gelijk hebt... maar ik ben bang dat ze te laat zijn voordat ik ( en met mij andere) de knoop ga doorhakken want ik zie dit zéker niet op korte/middellange termijn gebeuren. Alles is nog té vaag.

2x9 DMH320M6A-120BB (=5.750Wp) op ZW 230° met dakoek 47° op SAJ R5-5K-S2 omvormer (top 5.500VA) (NO-Groningen, beetje schaduw aan einde van de dag))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:07:
[...]

Hallo Philip,
De auto koop ik prive en valt ruim binnen mijn budget. (ik wil tot max Tesla Y gaan...)
áls.... als de auto al zo ver klaar zou zijn... dan moet er al véél meer JUISTE informatie zijn. en niet zoals je zélf al aangeeft "Veel van de reviews bevat foute of onvolledige informatie!"

Verder lees ik een prijs van € 45.000..... lol

De nwe Skoda ENYAQ (waar al veel méér juiste informatie over is..) komt in AWD voor.... ~€ 45.000 en als topper VRS ~€ 47.500.

En dan Mercedes?? € 45.000... lol... wedden???

Je geeft aan dat
"ik heb er een uitgebreide testrit mee gedaan en vergeleken met een reeks andere EV's, wat mij betreft is de Mercedes één van de betere!"
en dat zou uitstekend nieuws zijn, want voor deze prijs AWD én power én Mercedes (lage afschrijving) en mooi compact... dan kunnen Audi (€75.000 en BMW wel inpakken). Wáár blijf dan nieuwe (JUISTE ???) informatie???

Kortom, ik HOOP dat je gelijk hebt... maar ik ben bang dat ze te laat zijn voordat ik ( en met mij andere) de knoop ga doorhakken want ik zie dit zéker niet op korte/middellange termijn gebeuren. Alles is nog té vaag.
Jullie praten volledig langs elkaar heen. EQA en EQC zijn 2 verschillende auto's.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
S_Chief schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Logisch dat het vaag is. De EQA is nog niet eens geïntroduceerd.
En dat betekend???
prijs: niet juist
exacte model: niet juist
aandrijving: niet juist
capaciteit: niet juist

vaag+vaag=héél vaag, maar ik snap dat ze bang zijn dat mensen andere auto's gaan kopen die er al zíjn, of dicht bij productie, dus gooien ze (maar ook andere merken) kreten en beloftes de lucht in, in de hoop dat mensen blijven wachten. ík niet...

@Intelligo Zou best kunnen dat hij de EQC bedoelde...

[Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 01-06-2020 08:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:12:
[...]

@Intelligo Zou best kunnen dat hij de EQC bedoelde...
Dat staat letterlijk in zijn bericht.

Daarnaast - NIET geintroduceerd. Dus alles is speculatie. Dat jij je daar zo op vastpint... dat is echt een keuze. Koop je toch wat anders?

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
Intelligo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:16:
[...]

Daarnaast - NIET geintroduceerd. Dus alles is speculatie. Dat jij je daar zo op vastpint... dat is echt een keuze. Koop je toch wat anders?
Sry, je hebt gelijk, ik dacht dat hij op mijn EQA discussie inging en las daardoor over zijn EQC opmerking heen.

Appels en peren EQA en EQC, naar mijn idee.
EQA va € 45.000
EQC va € 81.000
Zoals je zelf (en ik ook) aan aangeeft, ga ik niet wachten op "concept" totdat het rijp is en dán kompleet ánders uitpakt.

Ik zou wél wachten als er meer concrete informatie zou zijn, ook al zou het dan wat langer wachten betekenen.
Kortom ik denk dat de "concept" info met planning 2021.... eind 2022 gaat zijn, of zelfs begin 2023.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Intelligo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Jullie praten volledig langs elkaar heen. EQA en EQC zijn 2 verschillende auto's.
@Hansieo ik stelde de vraag of de EQC in je budget past! De EQA word verwacht (introductie) einde jaar, dus levering begin 2021.

De Model Y waar je naar verwijst is ook pas beschikbaar in 2021. En de info staar op de website van Tesla en kost al snel 70.000 euro. Leg wat bij en je hebt een veel kwalitatievere Mercedes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:25:
[...]

Sry, je hebt gelijk, ik dacht dat hij op mijn EQA discussie inging en las daardoor over zijn EQC opmerking heen.

Appels en peren EQA en EQC, naar mijn idee.
EQA va € 45.000
EQC va € 81.000
Zoals je zelf (en ik ook) aan aangeeft, ga ik niet wachten op "concept" totdat het rijp is en dán kompleet ánders uitpakt.

Ik zou wél wachten als er meer concrete informatie zou zijn, ook al zou het dan wat langer wachten betekenen.
Kortom ik denk dat de "concept" info met planning 2021.... eind 2022 gaat zijn, of zelfs begin 2023.
Aankondigjng EIND 2020! Dus nog paar maanden geduld! Hooguit 6.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Intelligo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:16:
[...]

Koop je toch wat anders?
Inderdaad, zolang het maar een ster draagt! :w

[Voor 19% gewijzigd door PhilipCl op 01-06-2020 08:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
@PhilipCl

EQC bedrag heb ik niet over voor een EV auto waarme we slechts met z'n tweetjes door europa gaan trekken. Voor NL en omgeving heb ik alvast panelen op het dak laten leggen)
Van huis uit ben ik quattro rijder (al vanaf 1985) dus ben best wel verwend, maar dan nóg is (naar mijn mening) ook de prijs van een Audi EV mij te gek.

Wachten tot einde dit jaar/ begin/medio volgend jaar is voor mij geen enkel probleem, ALS ... ik maar (vrij) zeker weet dát dit of dat model er dan ook is , wát de va prijzen gaan worden en wát ik dan kan verwachten.

"concepts" kan ik zélf óók prima maken op de pc.. gaaf, goedkoop, snel, AWD 1.000KM uit een lading en opladen 10 minuten... beloftes, dromen en vooral gebakken lucht betaal ik niet voor ..en ga ik niety op wachten

Jouw Model Y prijs klopt niet, of je hebt er al één en ander bij opgeteld.
Volgens de dealer (te Groningen) is de va prijs straks € 65.000
en dat is nog een stevig gat met de Mercedes EQC va € 81.000 en dan moét ik nog aardig aanvinken

Om een indruk te geven wat er zoal op mijn lijstje staat: Volvo XC40 Recharge, Polestar-2 (als zit hoog genoeg is) Model-Y, Skoda ENYAC (mits uiterlijk in echt bevalt...) Nissan Ariya, BYD Tang 600D, Mercedes EQA (A),

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:36:
@PhilipCl

EQC bedrag heb ik niet over voor een EV auto waarme we slechts met z'n tweetjes door europa gaan trekken. Voor NL en omgeving heb ik alvast panelen op het dak laten leggen)
Van huis uit ben ik quattro rijder (al vanaf 1985) dus ben best wel verwend, maar dan nóg is (naar mijn mening) ook de prijs van een Audi EV mij te gek.

Wachten tot einde dit jaar/ begin/medio volgend jaar is voor mij geen enkel probleem, ALS ... ik maar (vrij) zeker weet dát dit of dat model er dan ook is , wát de va prijzen gaan worden en wát ik dan kan verwachten.

"concepts" kan ik zélf óók prima maken op de pc.. gaaf, goedkoop, snel, AWD 1.000KM uit een lading en opladen 10 minuten... beloftes, dromen en vooral gebakken lucht betaal ik niet voor ..en ga ik niety op wachten

Jouw Model Y prijs klopt niet, of je hebt er al één en ander bij opgeteld.
Volgens de dealer (te Groningen) is de va prijs straks € 65.000
en dat is nog een stevig gat met de Mercedes EQC va € 81.000 en dan moét ik nog aardig aanvinken

Om een indruk te geven wat er zoal op mijn lijstje staat: Volvo XC40 Recharge, Polestar-2 (als zit hoog genoeg is) Model-Y, Skoda ENYAC (mits uiterlijk in echt bevalt...) Nissan Ariya, BYD Tang 600D, Mercedes EQA (A),
Ik zal zo even bellen met Gorden Wagener voor je...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:36:
@PhilipCl

Jouw Model Y prijs klopt niet, of je hebt er al één en ander bij opgeteld. Volgens de dealer (te Groningen) is de va prijs straks € 65.000 en dat is nog een stevig gat met de Mercedes EQC va € 81.000 en dan moét ik nog aardig aanvinken.
Model Y LR start vanaf 64.000 euro + kleurtje 1.100 á 2.200 euro + 1.100 euro voor trekhaak + 1.100 euro voor wit interieur + 6.400 euro voor FSD = 75.815 euro in totaal. Voor de performance tel je er nog 6.000 euro bij. Dat zijn nu eenmaal de Tesla prijzen, ik verzin ze niet. https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#battery

Dan is de meerprijs voor een EQC relatief weinig, men krijgt namelijk veel meer kwaliteit voor een relatief lage meerkost.

Maar de keuze ligt geheel bij jou, maar als ik het goed begrijp heb je wel een voorkeur voor Mercedes, klopt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
@PhilipCl

Bedankt voor je uitleg.

Volgens mij heb je bij de tesla-Y een paar prijzen (dubbel??) opgeteld/bijgeteld die de Y al vanaf fabriek heeft.

Ik denk dat je de Metallic lak 2x rekende terwijl ze eigenlijk beide niet nodig zijn omdat je voor wit interieur kiest en de model-Y af fabriek met 0 extra komt voor parel-wit (soort metallic).
Wil je anders dan 1.100 voor een andere kleur en de dure (raar hé) 2.200 is voor rood. (geldklopperij naar mijn idee)

Dan je FSD optie van 6.400, zit dezelfde/vergelijkbare autonome functie in de standaard in de EQC ??
Je performance pack voor de Tesla??is dat nodig??
De EQC gaat van 0-100 in 5 sec (pas op.. hartfalen.. :P )
De Model Y 5.1 Sec (moet dat echt terug naar performance pack 3.7 Sec ?? dan graag óók een defibrillator :P

Kortom, appels met appels, en dán is er een flínk gat, maar bedankt voor je input.

En je laatste vraag.. JA ik zou graag deze ( EQA) Mercedes testen/rijden/kopen INDIEN... de beloftes nagekomen worden en de prijs níet teveel afwijkt van wat ze beloven... € 45.000.

Ik zou zéfs nog meer willen betalen áls de andere beloftes nagekomen worden...... 2021 is érg dichtbij en nog niets concreets.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
Hansieo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:49:
@PhilipCl

Bedankt voor je uitleg.

Volgens mij heb je bij de tesla-Y een paar prijzen (dubbel??) opgeteld/bijgeteld die de Y al vanaf fabriek heeft.

Ik denk dat je de Metallic lak 2x rekende terwijl ze eigenlijk beide niet nodig zijn omdat je voor wit interieur kiest en de model-Y af fabriek met 0 extra komt voor parel-wit (soort metallic).
Wil je anders dan 1.100 voor een andere kleur en de dure (raar hé) 2.200 is voor rood. (geldklopperij naar mijn idee)

Dan je FSD optie van 6.400, zit dezelfde/vergelijkbare autonome functie in de standaard in de EQC ??
Je performance pack voor de Tesla??is dat nodig??
De EQC gaat van 0-100 in 5 sec (pas op.. hartfalen.. :P )
De Model Y 5.1 Sec (moet dat echt terug naar performance pack 3.7 Sec ?? dan graag óók een defibrillator :P

Kortom, appels met appels, en dán is er een flínk gat, maar bedankt voor je input.

En je laatste vraag.. JA ik zou graag deze ( EQA) Mercedes testen/rijden/kopen INDIEN... de beloftes nagekomen worden en de prijs níet teveel afwijkt van wat ze beloven... € 45.000.

Ik zou zéfs nog meer willen betalen áls de andere beloftes nagekomen worden...... 2021 is érg dichtbij en nog niets concreets.....
Ik heb niets dubbel geteld, klik op de link en bekijk hetzelf! De EQC heeft automatisch veranderen van rijvak, dus is FSD nodig om te vergelijken in het geval van Tesla. Maar ik geef toe, bij EQC is dat ook een rij-assistentie optie van 1.525 euro. En de EQC Business Solution versie, met rij-assistentie kost volgens de configurator (Belgische) 77.585 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Momenteel heb ik een facelift B-klasse van de vorige generatie (W246) met vrij weinig opties. Ik ben er tevreden mee. Enkel de kofferruimte is soms wat aan de kleine kant met 2 kinderen.

Het is bijna tijd om een nieuwe auto te kiezen en ik heb de keuze uit een bmw 2 active tourer, bmw 2 gran tourer en de nieuwe Mercedes B-klasse. Op basis van de ruimte zeg ik zeker de gran tourer maar ik was 5 jaar geleden helemaal niet onder de indruk van de active tourer. Verouderd interieur, slechte zichtbaarheid door de dikke A stijlen en een weinig comfortabele ophanging.

De nieuwe B-klasse dan maar? In aantal liters is de kofferruimte kleiner geworden... Ik kan van de oude B-klasse echter geen detailmaten meer vinden zoals in de brochure van de nieuwe. Ik kan het wel zelf gaan meten maar mogelijk meet ik dan niet hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Admiral Freebee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:15:
Momenteel heb ik een facelift B-klasse van de vorige generatie (W246) met vrij weinig opties. Ik ben er tevreden mee. Enkel de kofferruimte is soms wat aan de kleine kant met 2 kinderen.

Het is bijna tijd om een nieuwe auto te kiezen en ik heb de keuze uit een bmw 2 active tourer, bmw 2 gran tourer en de nieuwe Mercedes B-klasse. Op basis van de ruimte zeg ik zeker de gran tourer maar ik was 5 jaar geleden helemaal niet onder de indruk van de active tourer. Verouderd interieur, slechte zichtbaarheid door de dikke A stijlen en een weinig comfortabele ophanging.

De nieuwe B-klasse dan maar? In aantal liters is de kofferruimte kleiner geworden... Ik kan van de oude B-klasse echter geen detailmaten meer vinden zoals in de brochure van de nieuwe. Ik kan het wel zelf gaan meten maar mogelijk meet ik dan niet hetzelfde.
Autoweek.nl heeft vaak wel gedetaileerde afmetingen van alle modellen in het specificatie-overzicht

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10-07 23:39

Mijn zus heeft ooit eens met een gran tourer als vervangwagen moeten rijden... :/ Ze vond dat maar een lompe wagen. ;w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Intelligo het is dit soort detail dat ik zoek. In de handleiding staat het niet en de brochure heb ik niet meer. Op auto sites vind ik enkel de buitenafmetingen en het aantal liter kofferruimte. Maar de ene koffer is de andere niet.

@Robinho96 ja, lelijk is hij sowieso :D maar dat wil ik hem vergeven als hij praktisch is en redelijk comfortabel rijdt. Het is net dat laatste waar ik voor vrees. Bovendien moet ik er extra voor betalen en dan wil ik toch graag de nieuwe B graag zien :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:43
Admiral Freebee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:31:
@Intelligo het is dit soort detail dat ik zoek. In de handleiding staat het niet en de brochure heb ik niet meer. Op auto sites vind ik enkel de buitenafmetingen en het aantal liter kofferruimte. Maar de ene koffer is de andere niet.

[Afbeelding]

@Robinho96 ja, lelijk is hij sowieso :D maar dat wil ik hem vergeven als hij praktisch is en redelijk comfortabel rijdt. Het is net dat laatste waar ik voor vrees. Bovendien moet ik er extra voor betalen en dan wil ik toch graag de nieuwe B graag zien :P
Alstublieft. :) https://media.daimler.com...picture.xhtml?oid=7542469 Dat zijn de specifieke afmetingen van de B-Klasse W246.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Robinho96 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:59:
[...]

Mijn zus heeft ooit eens met een gran tourer als vervangwagen moeten rijden... :/ Ze vond dat maar een lompe wagen. ;w
Helemaal gelijk! Staat bij mij op nummer 2 van allerlelijkste auto’s. Wat een gedrocht.

Echt BMW onwaardig...

[Voor 3% gewijzigd door Redondo1982 op 02-06-2020 18:34]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• InterCC
'Mijn' EQC is overigens besteld en wordt gemaakt. Ik had bijzonder veel geluk dat Stern enige tijd geleden de productieslots die Mercedes hen aanbood heeft gevuld met diverse auto's. Eén daarvan (en ook de enige in canvasietblauw wat ik wil) komt exact overeen met mijn wensen (qua velgen, Business solution plus, AMG, rijassistentie plus en smartphone pakket). Voordeel was ook dat die besteld is toen rijassistentie plus een actie was, dus die prijs gaat er vanaf. Grootste voordeel is dat-ie 14 augustus verwacht wordt en die levertijd nog steeds als erg realistisch wordt gezien. Dan nog in de werkplaats voor aflevering, maar in augustus wordt de auto naar verwachting afgeleverd. :)
Vandaag bericht dat financiële check voor lease positief was, dus alles is rond! Nu nog wachten tot eind augustus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:22

Aight!

'A toy robot...'

Met al die nieuwe Mercedes mag er best even een berichtje tussendoor van een youngtimer :P.

Nou van het weekend voor het eerst zelf in een Mercedes C180 Kompressor combi gereden uit 2005. Wat rijdt dat fijn zeg, alles voelde een stuk degelijker aan dan mijn Volvo V70. Ik had gedacht dat hij ook een stuk kleiner zou zijn dan de V70 maar dat viel ook wel mee. Ik vond alleen het cruise control pookje lelijk, maar daar wen je vanzelf ook weer aan ;-).

Helaas was de onderhoudshistorie niet bekend, vier verschillende banden van vier verschillende merken, dus ik zoek nog even verder. Een hele mooie avantgarde met xenon gevonden, alleen is dat wel een sedan. Ik weet niet of ik spijt ga krijgen als ik een sedan koop i.p.v een station. Ik hou wel van een platte laadklep en fijn om gewoon je fiets achterin te kunnen gooien :P. (de sedan heeft ook helaas geen trekhaak)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Aight! schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:55:
Met al die nieuwe Mercedes mag er best even een berichtje tussendoor van een youngtimer :P.

Nou van het weekend voor het eerst zelf in een Mercedes C180 Kompressor combi gereden uit 2005. Wat rijdt dat fijn zeg, alles voelde een stuk degelijker aan dan mijn Volvo V70. Ik had gedacht dat hij ook een stuk kleiner zou zijn dan de V70 maar dat viel ook wel mee. Ik vond alleen het cruise control pookje lelijk, maar daar wen je vanzelf ook weer aan ;-).

Helaas was de onderhoudshistorie niet bekend, vier verschillende banden van vier verschillende merken, dus ik zoek nog even verder. Een hele mooie avantgarde met xenon gevonden, alleen is dat wel een sedan. Ik weet niet of ik spijt ga krijgen als ik een sedan koop i.p.v een station. Ik hou wel van een platte laadklep en fijn om gewoon je fiets achterin te kunnen gooien :P. (de sedan heeft ook helaas geen trekhaak)
Even kijken of je een nieuwer type kwam kopen, die rijdt imo nog iets beter dan die jij gereden hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Admiral Freebee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:31:

[Afbeelding]

Als je lelijk niet erg vind zijn er zat goedkopere merken die een hele grote berg meer praktisch zijn.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipCl
InterCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:38:
'Mijn' EQC is overigens besteld en wordt gemaakt. Ik had bijzonder veel geluk dat Stern enige tijd geleden de productieslots die Mercedes hen aanbood heeft gevuld met diverse auto's. Eén daarvan (en ook de enige in canvasietblauw wat ik wil) komt exact overeen met mijn wensen (qua velgen, Business solution plus, AMG, rijassistentie plus en smartphone pakket). Voordeel was ook dat die besteld is toen rijassistentie plus een actie was, dus die prijs gaat er vanaf. Grootste voordeel is dat-ie 14 augustus verwacht wordt en die levertijd nog steeds als erg realistisch wordt gezien. Dan nog in de werkplaats voor aflevering, maar in augustus wordt de auto naar verwachting afgeleverd. :)
Vandaag bericht dat financiële check voor lease positief was, dus alles is rond! Nu nog wachten tot eind augustus.
Proficiat met je keuze! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Intelligo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:22:
[...]

Als je lelijk niet erg vind zijn er zat goedkopere merken die een hele grote berg meer praktisch zijn.
Moet je mij niet vertellen maar de keuze is tussen die drie auto's :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online

Acties:
  • +2Henk 'm!

• genialegek
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:02
InterCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:38:
Dat is lekker als alles zo mooi op z’n plek valt. Veel (voor)pret, schitterende auto!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sprankel
Nu ik iets meer ervaring het mij het rijassistentie systeem tot dus ver mijn ervaringen:

- Het systeem houd zich strikt aan de verkeersregels, heel jammer voor de flitskas maar heel gevaarlijk ook. Matrixborden die van 5 km op voorhand de snelheid omlaag halen, wegenwerken of afritten waar men graag goed op voorhand de snelheid aanduid, de auto passeert het bord en vervolgens haalt hij meteen zijn snelheid omlaag, als je dan niet wakker bent durven er bij de achterliggers al eens uitwijkings manoeuvres plaats te vinden. Hij mist dus de optie om zijn verkeersregels te interpreteren op basis van het overige verkeer (en dus bewust overtredingen te maken)

- Aan de steer assist geraak ik niet zo goed uit, als hij aangeeft dat hij volledig stuurt en je gaat een scherpe lange bocht in dan gaat hij eerst een beetje richting de lijn en vervolgens stuurt hij heel de bocht zelf door. Echter als je bij het insnijden van de bocht waar hij eerst een beetje de lijn opzoekt een correctie doet, dan kan je zelf heel de bocht sturen, hij helpt wel mee maar hij neemt het niet meer autonoom. In beide scenario's is het dashboard hetzelfde, steer assist volledig groen

- Ik slaag er niet in hem een afrit zelf te laten nemen, rijvak wisselen doe ik continu maar dan kom je aan de afrit, hij mindert snelheid maar zelfs als ik dan vraag rijvak naar rechts, zelfs al geeft hij dat hij rijvak gaat wisselen, ik moet hem echt zelf over de stippellijn trekken, beter nog, hij werkt subtiel een beetje tegen, zie volgend punt.

- Wat betreft het subtiel tegenwerken of meewerken moet je zien als je bent aan het rijden, hij geeft aan dat hij passief is (dus je moet zelf sturen) , als je echt een ruk aan je stuur zou geven dan zit je ergens tegen => dan is het stuur wat zwaar waardoor je iets meer kracht moet zetten voor een kleine correctie. Maar dan is de weg plots wat meer open en dan stuurt hij lichter, is denk ik vooral iets wat gewenning nodig heeft omdat je stuur continu veranderd en subtiel tegenwerkt of meewerkt.

- De parkassist werkt heel goed, je hoeft ook totaal niet traag te rijden om parkeervakken te ontdekken, heb wel de indruk dat je het best goed op voorhand activeert, lijkt een vertraging op te zitten van 5 seconden voor hij daadwerkelijk parkeervakken detecteert. Hij pikt ze ook vlot op op voorwaarde dat ze volledig belijnd zijn en dan de belijning ook volledig zichtbaar is, getest met een rugzak op de lijn van een parkeervak => no go.
Het parkeren zelf is vrij indrukwekkend.

- Autostrade rijd hij volledig autonoom, ook file vorming maar in stedelijk gebied, ofwel ligt het aan mij maar je komt aan lichten, je stopt, steerassist gaat naar passief en het duurt vaak lang voor hij terug actief komt. Of hij stopt achter een achterligger (automatisch) aan de lichten maar hij blijft staan als de boel terug begint te rijden (ik denk dat er een timer opstaat, als de voorligger X seconden stil staat dat hij dan niet autonoom terug wilt optrekken).
Bijkomstig ook het eerste punt dat terug komt, scherpe bocht, bijna een afslag waar een bord 30 voor staat wat heel duidelijk voor die scherpe bocht is maar strikt genomen blijft die 30 gelden voor heel die weg dus de auto rijd 30 heel de weg tot grote frustraties van al de rest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk

FireDrunk

BBG'er
sprankel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:12:
Nu ik iets meer ervaring het mij het rijassistentie systeem tot dus ver mijn ervaringen:

- Het systeem houd zich strikt aan de verkeersregels, heel jammer voor de flitskas maar heel gevaarlijk ook. Matrixborden die van 5 km op voorhand de snelheid omlaag halen, wegenwerken of afritten waar men graag goed op voorhand de snelheid aanduid, de auto passeert het bord en vervolgens haalt hij meteen zijn snelheid omlaag, als je dan niet wakker bent durven er bij de achterliggers al eens uitwijkings manoeuvres plaats te vinden. Hij mist dus de optie om zijn verkeersregels te interpreteren op basis van het overige verkeer (en dus bewust overtredingen te maken)
Kan je (godzijdank) uitzetten. Heb ik ook gedaan. Hij pikte hier ook vaak parallelwegen op. Als je dus op een 80km/h weg rijdt, en er is een parallel weg van 50 (of zelfs 30), ging de auto ineens heel langzaam rijden op die 80km/h weg.
- Aan de steer assist geraak ik niet zo goed uit, als hij aangeeft dat hij volledig stuurt en je gaat een scherpe lange bocht in dan gaat hij eerst een beetje richting de lijn en vervolgens stuurt hij heel de bocht zelf door. Echter als je bij het insnijden van de bocht waar hij eerst een beetje de lijn opzoekt een correctie doet, dan kan je zelf heel de bocht sturen, hij helpt wel mee maar hij neemt het niet meer autonoom. In beide scenario's is het dashboard hetzelfde, steer assist volledig groen
Dat went ook wel een beetje, ik merk dat als je zelf heel licht meehelpt, is het super makkelijk. Wachten tot de auto helemaal zelf iets gaat doen, is vaak vermoeiender, omdat je eigenlijk continue bezig bent met wat de auto gaat doen, ipv op de weg letten. Het bewust een klein beetje sturen, is een (voor mij) lichte breinactiviteit, en de auto helpt prima mee.
- Ik slaag er niet in hem een afrit zelf te laten nemen, rijvak wisselen doe ik continu maar dan kom je aan de afrit, hij mindert snelheid maar zelfs als ik dan vraag rijvak naar rechts, zelfs al geeft hij dat hij rijvak gaat wisselen, ik moet hem echt zelf over de stippellijn trekken, beter nog, hij werkt subtiel een beetje tegen, zie volgend punt.
Mja, dit verschilt erg per afrit, maar correct punt. Dikkere markeringen ziet hij (mijns inziens terecht) niet als extra rijstrook. Het 1 keer knipperen en wisselen van rijbaan, is echt precies dat. Rijbaan wisselen. En niet -> neem de afslag.
- Wat betreft het subtiel tegenwerken of meewerken moet je zien als je bent aan het rijden, hij geeft aan dat hij passief is (dus je moet zelf sturen) , als je echt een ruk aan je stuur zou geven dan zit je ergens tegen => dan is het stuur wat zwaar waardoor je iets meer kracht moet zetten voor een kleine correctie. Maar dan is de weg plots wat meer open en dan stuurt hij lichter, is denk ik vooral iets wat gewenning nodig heeft omdat je stuur continu veranderd en subtiel tegenwerkt of meewerkt.
Precies dit, de auto stuurt licht als hij zelf weinig correcties aan het uivoeren is, en wat zwaarder in een bocht. Na wat meer km's rijervaring weet je wel wanneer je wat kan doen.
- De parkassist werkt heel goed, je hoeft ook totaal niet traag te rijden om parkeervakken te ontdekken, heb wel de indruk dat je het best goed op voorhand activeert, lijkt een vertraging op te zitten van 5 seconden voor hij daadwerkelijk parkeervakken detecteert. Hij pikt ze ook vlot op op voorwaarde dat ze volledig belijnd zijn en dan de belijning ook volledig zichtbaar is, getest met een rugzak op de lijn van een parkeervak => no go.
Moet ik nog proberen, maar ivm Corona-thuiswerken heb ik denk ik in 3 maanden tijd, 100KM (vooral snelweg) gereden.
- Autostrade rijd hij volledig autonoom, ook file vorming maar in stedelijk gebied, ofwel ligt het aan mij maar je komt aan lichten, je stopt, steerassist gaat naar passief en het duurt vaak lang voor hij terug actief komt. Of hij stopt achter een achterligger (automatisch) aan de lichten maar hij blijft staan als de boel terug begint te rijden (ik denk dat er een timer opstaat, als de voorligger X seconden stil staat dat hij dan niet autonoom terug wilt optrekken).
Bijkomstig ook het eerste punt dat terug komt, scherpe bocht, bijna een afslag waar een bord 30 voor staat wat heel duidelijk voor die scherpe bocht is maar strikt genomen blijft die 30 gelden voor heel die weg dus de auto rijd 30 heel de weg tot grote frustraties van al de rest.
Dat blijven staan hoort zo, dat is een (verplichte?) optie, zodat je niet snel uit de auto kan springen, en de auto zelf weg rijdt zonder jou. Je kan het zelf triggeren door even heel licht het gaspedaal aan te raken, of de resume knop op het stuur te gebruiken.

Maar laten we vooral ook wat positieve punten noemen:
- Als je uit een bocht komt en de auto automatisch snelheid maakt, gaat dat echt _lekker_ vlot!
- Het automatisch snelheid minderen voor bijvoorbeeld een rotonde, en de snelheid waarmee de auto een rotonde neemt is echt perfect voor mijn rijstijl :+

Nog een negatief puntje wat jij niet aanhaalt:
- De auto detecteert regelmatig mijn hand(en) aan het stuur niet. Dit kan komen omdat ik eerder met drie vingers aan het stuur rijdt, maar ook regelmatig als ik twee handen aan het stuur heb op ontspannen modus (tien over half 4), miept de auto wel eens dat ik moet sturen.

Even niets...

• sprankel
FireDrunk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Kan je (godzijdank) uitzetten. Heb ik ook gedaan. Hij pikte hier ook vaak parallelwegen op. Als je dus op een 80km/h weg rijdt, en er is een parallel weg van 50 (of zelfs 30), ging de auto ineens heel langzaam rijden op die 80km/h weg.
Wat bedoel je met uitzetten? Distronic op een fixed snelheid zetten ipv variabel?
[...]

Dat went ook wel een beetje, ik merk dat als je zelf heel licht meehelpt, is het super makkelijk. Wachten tot de auto helemaal zelf iets gaat doen, is vaak vermoeiender, omdat je eigenlijk continue bezig bent met wat de auto gaat doen, ipv op de weg letten. Het bewust een klein beetje sturen, is een (voor mij) lichte breinactiviteit, en de auto helpt prima mee.
Ik snap wat je bedoeld, je moet eerst een beetje een leap of faith nemen, maar ik snap niet waarom je niet een beetje mag helpen bij het insturen en vervolgens de rest autonoom laten afwerken, je moet er echt afblijven als je dat wilt.

Mja, dit verschilt erg per afrit, maar correct punt. Dikkere markeringen ziet hij (mijns inziens terecht) niet als extra rijstrook. Het 1 keer knipperen en wisselen van rijbaan, is echt precies dat. Rijbaan wisselen. En niet -> neem de afslag.
Het idee is dat hij op GPS rijd en dat hij zelf van de autostrade op de afrit terecht komt, dat heeft hij bij mij nog nooit gedaan terwijl ik wel al klachten heb gehoord dat hij de verkeerde afslag nam.

Dat blijven staan hoort zo, dat is een (verplichte?) optie, zodat je niet snel uit de auto kan springen, en de auto zelf weg rijdt zonder jou. Je kan het zelf triggeren door even heel licht het gaspedaal aan te raken, of de resume knop op het stuur te gebruiken.
Uit de auto springen vereist een deur open gooien maar het zal inderdaad ergens iets zijn als je te lang stilstaat dat de bestuurder mogelijks niet meer aan het opletten is. Maar tijdens een file zou hij moeten volgen dus het enigste verschil is hoe lang je stilstaat.

- Als je uit een bocht komt en de auto automatisch snelheid maakt, gaat dat echt _lekker_ vlot!
- Het automatisch snelheid minderen voor bijvoorbeeld een rotonde, en de snelheid waarmee de auto een rotonde neemt is echt perfect voor mijn rijstijl :+
Ik heb het omgekeerde issue, de snelheid waarmee hij over een rondpunt gaat, als ik gehaast ben rijd ik zo maar niet als ik op mijn gemak rijd :9 Maar strikt genomen geld daar ook een limiet van 50.

- De auto detecteert regelmatig mijn hand(en) aan het stuur niet. Dit kan komen omdat ik eerder met drie vingers aan het stuur rijdt, maar ook regelmatig als ik twee handen aan het stuur heb op ontspannen modus (tien over half 4), miept de auto wel eens dat ik moet sturen.
Zonder mensen op ideeën te willen brengen maar de auto kijkt totaal niet of er wel of niet handen zijn, hij kijkt of het stuur soms iets doet wat hij zelf niet doet, auto zet het stuur op 51,87 graden maar hij registreert 51,65 graden. Een heel klein tikje is dus voldoende maar in theorie, hang wat gewicht langs beide kanten, dan gaat hij continu kleine afwijkingen detecteren. (illegaal)

• FireDrunk

FireDrunk

BBG'er
Ik bedoel het automatisch verlagen van de ingestelde snelheid van de ACC naar de snelheid op een herkend verkeersbord. Dat kan je (permanent) uitzetten in het menu.

Even niets...

• sprankel
FireDrunk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:13:
Ik bedoel het automatisch verlagen van de ingestelde snelheid van de ACC naar de snelheid op een herkend verkeersbord. Dat kan je (permanent) uitzetten in het menu.
Nog niet gevonden, eens zoeken dan maar tot mijn grote ergernis zijn er functies verdwenen, bluetooth tethering, connecteren naar een wifi hotspot (dus niet zelf hotspot spelen) en airflow in climate settings, hoewel het allemaal mooi in het handleiding staat, nergens te vinden (ntg 5.5 / nieuwe wagen)

• PhilipCl
sprankel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:12:

Interessant om lezen! Met welk model rij jij?

• sprankel
PhilipCl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Interessant om lezen! Met welk model rij jij?
C300de (dus ook nog met het volledig hybride verhaal), volledig rij assistentiepakket, parkeer assistent, 360 graden camera + uitgebreide NTG5.5 (anders mis je bepaalde functies), NTG 6.0 (beter gekend als MBUX) voegt niets toe wat autonoom rijden betreft voor zover ik weet maar ik dacht dat de nieuwe E klasse wel net een stapje verder gaat.

• Redondo1982
sprankel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:07:
[...]

C300de (dus ook nog met het volledig hybride verhaal), volledig rij assistentiepakket, parkeer assistent, 360 graden camera + uitgebreide NTG5.5 (anders mis je bepaalde functies), NTG 6.0 (beter gekend als MBUX) voegt niets toe wat autonoom rijden betreft voor zover ik weet maar ik dacht dat de nieuwe E klasse wel net een stapje verder gaat.
Hoe rijdt zo'n hybride van MB? Ik ben zelf in de markt voor een 350de.

Ik had het al eerder gevraagd in dit topic, maar geen reactie gekregen. Waarschijnlijk omdat de motor vrij nieuw is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
Redondo1982 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:55:
[...]

Hoe rijdt zo'n hybride van MB? Ik ben zelf in de markt voor een 350de.

Ik had het al eerder gevraagd in dit topic, maar geen reactie gekregen. Waarschijnlijk omdat de motor vrij nieuw is.
Zou de 350 laten staan in jou plaats, techniek was nog niet klaar, die werd bv met standaard luchtvering geleverd omdat de ophanging het anders niet kan trekken maar de luchtvering staat algemeen gekend als een kostenpost. Trekt ook continu zijn 12V batterij defect omdat ze niet bijgeladen word als je zuiver EV rijd, je zit nog met een klassieke dynamo. (terwijl heel de auto wel op 12V werkt en niet op 400V dus terwijl je elektrisch rijd trek je iedere keer die 12V batterij leeg met allerhande storingen tot gevolg)

Hybride klinkt eenvoudig maar eigenlijk is het complexer dan een EV, immers je vertrekt van een EV en daar voeg je een ICE bij, niet omgekeerd. Immers stroom kan je altijd opwekken maar geen ICE is geen aangedreven multiriem en geen vacuum. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, climate control, dynamo, stuurbekrachtiging, alles moet kunnen werken zonder een ICE.

Edit: als gevolg dat een hybride een EV is met een ICE en niet omgekeerd, als die 400V batterij defect is, je gaat nergens nog naar toe, een denkfout die soms gemaakt word, ik rijd hem gewoon als klassieke wagen dus who cares dat die batterij defect gaat.

Tenzij je een soft hybride hebt die enkel ondersteund maar nooit zuiver als EV rijd, daar kun je vrij simpel een batterij en elektromotor in gooien.

Het hybride verhaal zelf, het werkt heel goed, range en verbruik is enorm afhankelijk van bestuurder, voorverwarmen is belangerijk, weten tot hoe ver je rem gaat voor je daadwerkelijk je remmen gebruikt, zetelverwarming gebruiken ipv climate control (omgekeerd dus van bij een ICE).

Overschakelen naar ICE, ik heb het probleem dat hij dit niet duidelijk aangeeft op het dash dus ik weet niet altijd goed op wat ik op dat moment juist aan het rijden ben, de overschakeling is dus vlekkeloos.

De hybride A klasse is nog net een stapje verder, daar zit bijvoorbeeld geen startmotor meer in maar volgens dat ik begrepen heb kan 300de zowel startmotor als elektromotor gebruiken om de ICE te starten. (moeilijk om dat soort info los te krijgen bij Mercedes)

[Voor 5% gewijzigd door sprankel op 05-06-2020 00:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
sprankel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:42:
[...]

Zou de 350 laten staan in jou plaats, techniek was nog niet klaar, die werd bv met standaard luchtvering geleverd omdat de ophanging het anders niet kan trekken maar de luchtvering staat algemeen gekend als een kostenpost. Trekt ook continu zijn 12V batterij defect omdat ze niet bijgeladen word als je zuiver EV rijd, je zit nog met een klassieke dynamo. (terwijl heel de auto wel op 12V werkt en niet op 400V dus terwijl je elektrisch rijd trek je iedere keer die 12V batterij leeg met allerhande storingen tot gevolg)

Hybride klinkt eenvoudig maar eigenlijk is het complexer dan een EV, immers je vertrekt van een EV en daar voeg je een ICE bij, niet omgekeerd. Immers stroom kan je altijd opwekken maar geen ICE is geen aangedreven multiriem en geen vacuum. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, climate control, dynamo, stuurbekrachtiging, alles moet kunnen werken zonder een ICE.

Edit: als gevolg dat een hybride een EV is met een ICE en niet omgekeerd, als die 400V batterij defect is, je gaat nergens nog naar toe, een denkfout die soms gemaakt word, ik rijd hem gewoon als klassieke wagen dus who cares dat die batterij defect gaat.

Tenzij je een soft hybride hebt die enkel ondersteund maar nooit zuiver als EV rijd, daar kun je vrij simpel een batterij en elektromotor in gooien.

Het hybride verhaal zelf, het werkt heel goed, range en verbruik is enorm afhankelijk van bestuurder, voorverwarmen is belangerijk, weten tot hoe ver je rem gaat voor je daadwerkelijk je remmen gebruikt, zetelverwarming gebruiken ipv climate control (omgekeerd dus van bij een ICE).

Overschakelen naar ICE, ik heb het probleem dat hij dit niet duidelijk aangeeft op het dash dus ik weet niet altijd goed op wat ik op dat moment juist aan het rijden ben, de overschakeling is dus vlekkeloos.

De hybride A klasse is nog net een stapje verder, daar zit bijvoorbeeld geen startmotor meer in maar volgens dat ik begrepen heb kan 300de zowel startmotor als elektromotor gebruiken om de ICE te starten. (moeilijk om dat soort info los te krijgen bij Mercedes)
Dank voor de uitgebreide info, maar ik heb het over de nieuwe 350de. Bedoel jij deze ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
Redondo1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 01:09:
[...]

Dank voor de uitgebreide info, maar ik heb het over de nieuwe 350de. Bedoel jij deze ook?
Ik had het op de c350e en gezien er geen c350de bestaat ben jij dus niet bezig over de C klasse 8)7

Ik neem aan de GLE 350de? Zelfde aandrijflijn maar een veel zwaardere batterij. De topsnelheid zuiver elektrisch ligt hoger maar dat komt omdat je bij een hybride met het probleem zit dat als je een kleine batterij langdurig belast je teveel warmte krijgt, grotere batterij kan meer vermogen geven zonder warm te lopen dus het is zuiver een thermische limiet want in theorie, gezien de elektromotor voor de versnellingsbak zit, is de limiet hoeveel vermogen levert hij. (elektromotoren hebben in theorie geen versnellingsbak nodig maar ze hebben wel een max toerental)

Voor verbruik is een diesel op hybride ideaal, kleine benzine motoren die een zware hybride moeten trekken, vrolijk word je niet aan de pomp. Ik zit zelf op een 5 liter indien geen batterij maar in hybride trek ik ritten tot 100km op 2.5 liter.

Maar die GLE, die verbruikt meer, veel meer. Het te gebruiken accu vermogen is 3 keer groter, kijk niet naar het totaal accupakket, men laat immers niet toe volledig leeg of volledig vol te gaan voor levensduur met als gevolg dat je 4 kwh verliest, tikt iets harder door op een 13.6 als op een 31kwh batterij pack.

Echter de range komt met moeite aan factor 2 terwijl de topsnelheid op 210 blijft hangen en de 0-100 gevoelig hoger ligt, enigste verklaring is dus dat die wagen veel meer energie nodig heeft wat je zowel aan de laadpaal als aan de gewone pomp gaat voelen.

Uiteraard nog afwachten of er geen kinderziektes ontstaan met deze generatie hybrides maar so far so good als ik rond kijk.

[Voor 3% gewijzigd door sprankel op 05-06-2020 03:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
sprankel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 03:09:
[...]

Ik had het op de c350e en gezien er geen c350de bestaat ben jij dus niet bezig over de C klasse 8)7

Ik neem aan de GLE 350de? Zelfde aandrijflijn maar een veel zwaardere batterij. De topsnelheid zuiver elektrisch ligt hoger maar dat komt omdat je bij een hybride met het probleem zit dat als je een kleine batterij langdurig belast je teveel warmte krijgt, grotere batterij kan meer vermogen geven zonder warm te lopen dus het is zuiver een thermische limiet want in theorie, gezien de elektromotor voor de versnellingsbak zit, is de limiet hoeveel vermogen levert hij. (elektromotoren hebben in theorie geen versnellingsbak nodig maar ze hebben wel een max toerental)

Voor verbruik is een diesel op hybride ideaal, kleine benzine motoren die een zware hybride moeten trekken, vrolijk word je niet aan de pomp. Ik zit zelf op een 5 liter indien geen batterij maar in hybride trek ik ritten tot 100km op 2.5 liter.

Maar die GLE, die verbruikt meer, veel meer. Het te gebruiken accu vermogen is 3 keer groter, kijk niet naar het totaal accupakket, men laat immers niet toe volledig leeg of volledig vol te gaan voor levensduur met als gevolg dat je 4 kwh verliest, tikt iets harder door op een 13.6 als op een 31kwh batterij pack.

Echter de range komt met moeite aan factor 2 terwijl de topsnelheid op 210 blijft hangen en de 0-100 gevoelig hoger ligt, enigste verklaring is dus dat die wagen veel meer energie nodig heeft wat je zowel aan de laadpaal als aan de gewone pomp gaat voelen.

Uiteraard nog afwachten of er geen kinderziektes ontstaan met deze generatie hybrides maar so far so good als ik rond kijk.
Top, leuke info. Ja, betreft GLE (Coupe om precies te zijn).

Hoe zijn de rij-eigenschappen van zo’n hybride auto? Rijdt het anders dan een gewone auto? En ik bedoel dan in de zin van dat je er wat van merkt zodra hij schakelt van elektra naar diesel. Ik heb wel al filmpjes gekeken, maar daar moet je altijd voor oppassen of het allemaal wel betrouwbaar is.

[Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 05-06-2020 08:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
[...]

Je kan zowiezo niet uit de auto springen want bestuurdersdeur open = automaat in P.

Tenzij je dat via het raam wilt doen :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Intelligo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Je kan zowiezo niet uit de auto springen want bestuurdersdeur open = automaat in P.

Tenzij je dat via het raam wilt doen :+
Dat zou dus maximaal irritant zijn voor de persoon die rijdt als je er naast zit. Verkeerslicht op groen en je doet je deur even open wanneer je bijrijder bent. :x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
InterCC schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Dat zou dus maximaal irritant zijn voor de persoon die rijdt als je er naast zit. Verkeerslicht op groen en je doet je deur even open wanneer je bijrijder bent. :x
Die functie zit op de bestuurdersdeur. Als je bijrijder het voor elkaar krijgt om de bestuurdersdeur te openen is hij/zij zowiezo al maximaal irritant over je heen geklommen

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
Redondo1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Top, leuke info. Ja, betreft GLE (Coupe om precies te zijn).

Hoe zijn de rij-eigenschappen van zo’n hybride auto? Rijdt het anders dan een gewone auto? En ik bedoel dan in de zin van dat je er wat van merkt zodra hij schakelt van elektra naar diesel. Ik heb wel al filmpjes gekeken, maar daar moet je altijd voor oppassen of het allemaal wel betrouwbaar is.
De weglegging van de C klasse is extreem comfort, dat wilt zeggen dat als je 120 rijd en je trapt het pedaal in, dat doet niets, je hoort niet veel en je voelt niet veel. Maar je wilt dat pedaal niet te lang indrukken of je mag u rijbewijs afgeven.

Als je dat vanuit stilstand of heel lage snelheid doet dan kan de wagen zijn vermogen niet wegsteken, die elektromotor knalt instant 400nm erdoor en sleurt de diesel er gewoon door waardoor je bijna zo goed als instant 700nm lost wat op lage snelheden redelijk wat G krachten oplevert, eenmaal de ICE op vol vermogen komt schakelt de elektromotor terug maar daar merk je niets van. De 700nm is dus een software begrenzing waarbij je die vrijwel instant krijgt, je hebt dus niet dat klassiek gevoel van vermogen die opgebouwd word.

De versnellingsbak is naadloos, ik voel hem niet schakelen. En doordat de elektromotor continu bijspringt om op die grens van 700 te blijven, als de ICE door het schakelen lager in de toeren komt, dat voel je niet omdat de electromotor gewoon aanvult.

De GLE is natuurlijk een pak zwaarder dus dat gaat wel een impact hebben op het wow effect bij lagere snelheden, verschoot mij een ongeluk de eerste keer dat ik hem intrapte vanuit stilstand ook omdat het instant is (terwijl ik het wel al op de snelweg gedaan had)

Hij houd ook de batterij op peil, hij gaat hem niet echt opladen (tenzij je dat expliciet vraagt) maar hij houd wel een min reserve aan zodat je ook als de batterij "leeg" is nog altijd je vermogen blijft behouden. Het is dus niet dat de pret stopt als de batterij "leeg" is. En gezien de elektromotor voor de versnellingsbak zit, ook geen issues dat de elektromotor ermee stopt, hij blijft assisteren tot topsnelheid. De Mini hybride is daar een drama in, boven de 120 doet die elektromotoren niets meer dus dat sprint 0-100 al wat je wilt maar op een autostrade, niet vooruit te branden.

Uiteraard, als je blijft prestaties vragen na elkaar met een lege batterij, op een gegeven moment gaat hij weigeren maar het is niet dat als de batterij "leeg" is dat je plots niets meer hebt. Of als de batterij warm loopt kan het zijn dat hij gaat weigeren full performance geeft. Tenzij je in E save gaat rijden, dan merk je dat hij meer als een klassieke ICE met vermogen opbouw gaat rijden.

Op dat vlak heeft Mercedes echt wel zijn zaakjes op orde, vind het jammer dat het merk nogal vrij veel "instragram gehalte" begint te krijgen door veel show te verkopen zonder inhoud terwijl ze technisch gewoon enorm sterk staan zowel binnen hun eigen ontwikkelde versnellingsbakken, hybride techniek en autonoom rijden.

• Redondo1982
sprankel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:04:
[...]

De weglegging van de C klasse is extreem comfort, dat wilt zeggen dat als je 120 rijd en je trapt het pedaal in, dat doet niets, je hoort niet veel en je voelt niet veel. Maar je wilt dat pedaal niet te lang indrukken of je mag u rijbewijs afgeven.

Als je dat vanuit stilstand of heel lage snelheid doet dan kan de wagen zijn vermogen niet wegsteken, die elektromotor knalt instant 400nm erdoor en sleurt de diesel er gewoon door waardoor je bijna zo goed als instant 700nm lost wat op lage snelheden redelijk wat G krachten oplevert, eenmaal de ICE op vol vermogen komt schakelt de elektromotor terug maar daar merk je niets van. De 700nm is dus een software begrenzing waarbij je die vrijwel instant krijgt, je hebt dus niet dat klassiek gevoel van vermogen die opgebouwd word.

De versnellingsbak is naadloos, ik voel hem niet schakelen. En doordat de elektromotor continu bijspringt om op die grens van 700 te blijven, als de ICE door het schakelen lager in de toeren komt, dat voel je niet omdat de electromotor gewoon aanvult.

De GLE is natuurlijk een pak zwaarder dus dat gaat wel een impact hebben op het wow effect bij lagere snelheden, verschoot mij een ongeluk de eerste keer dat ik hem intrapte vanuit stilstand ook omdat het instant is (terwijl ik het wel al op de snelweg gedaan had)

Hij houd ook de batterij op peil, hij gaat hem niet echt opladen (tenzij je dat expliciet vraagt) maar hij houd wel een min reserve aan zodat je ook als de batterij "leeg" is nog altijd je vermogen blijft behouden. Het is dus niet dat de pret stopt als de batterij "leeg" is. En gezien de elektromotor voor de versnellingsbak zit, ook geen issues dat de elektromotor ermee stopt, hij blijft assisteren tot topsnelheid. De Mini hybride is daar een drama in, boven de 120 doet die elektromotoren niets meer dus dat sprint 0-100 al wat je wilt maar op een autostrade, niet vooruit te branden.

Uiteraard, als je blijft prestaties vragen na elkaar met een lege batterij, op een gegeven moment gaat hij weigeren maar het is niet dat als de batterij "leeg" is dat je plots niets meer hebt. Of als de batterij warm loopt kan het zijn dat hij gaat weigeren full performance geeft. Tenzij je in E save gaat rijden, dan merk je dat hij meer als een klassieke ICE met vermogen opbouw gaat rijden.

Op dat vlak heeft Mercedes echt wel zijn zaakjes op orde, vind het jammer dat het merk nogal vrij veel "instragram gehalte" begint te krijgen door veel show te verkopen zonder inhoud terwijl ze technisch gewoon enorm sterk staan zowel binnen hun eigen ontwikkelde versnellingsbakken, hybride techniek en autonoom rijden.
Nogal thx voor je uitleg. Mbt het laatste stuk: tja, alles draait om show. De mensen met kennis prikken daar doorheen, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Zij zijn niet de doelgroep, omdat zij de kennis zelf vergaren voordat ze tot een oordeel komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nog even over de 2019 B-klasse. Door corona kan ik momenteel nog geen proefrit krijgen maar ik lees negatieve ervaringen over de lane assist. Deze zou wel eens drastisch ingrijpen door hard te remmen bij het overschrijden van een lijn zonder te knipperen. Soms is dit onterecht omdat je weinig plaats hebt en dicht bij de kant moet rijden of bij het kruisen op 60-wegen. Uitschakelen zou wel kunnen maar moet voor elke rit gebeuren. De wagen die via mijn werk aangeboden wordt heeft lane assist maar ik zit niet te wachten op onverwachte harde correcties. Ik heb liever een trilling van het stuur of een geluiddsignaal maar ik weet niet of dat een mogelijkheid is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:42:
Nog even over de 2019 B-klasse. Door corona kan ik momenteel nog geen proefrit krijgen maar ik lees negatieve ervaringen over de lane assist. Deze zou wel eens drastisch ingrijpen door hard te remmen bij het overschrijden van een lijn zonder te knipperen. Soms is dit onterecht omdat je weinig plaats hebt en dicht bij de kant moet rijden of bij het kruisen op 60-wegen. Uitschakelen zou wel kunnen maar moet voor elke rit gebeuren. De wagen die via mijn werk aangeboden wordt heeft lane assist maar ik zit niet te wachten op onverwachte harde correcties. Ik heb liever een trilling van het stuur of een geluiddsignaal maar ik weet niet of dat een mogelijkheid is?
Als je een dikke doorgetrokken streep over/op gaat kan hij inderdaad vrij heftig remmen weet ik uit ervaring. Je moet OF aanleren om echt elke keer als je dat doet je knipperlicht te gebruiken, of hem inderdaad elke keer uitzetten (dat laatste doe ik)

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Intelligo bij de A klasse heb je blijkbaar nog de keuze tussen "waarschuwing" en "gevoelig". Maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:57

Rivanov

Apple freak

Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:55:
@Intelligo bij de A klasse heb je blijkbaar nog de keuze tussen "waarschuwing" en "gevoelig". Maakt dat nog uit?

[Afbeelding]
Nee, hij grijpt ten alle tijden in met een remactie. Je kunt dit wel uitschakelen, maar dit moet iedere keer als je de auto instapt. Kunt dit niet permanent uitschakelen helaas.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:55:

[Afbeelding]
Met hierboven, dat maakt dus niet uit, "veiligheid boven alles" hoewel ik de eerste keer een hartverzakking kreeg toen hij ineens vol in de ankers ging.

Het voelde iig niet erg veilig.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Rivanov & @Intelligo Daar vreesde ik dus al voor. Een collega van mij heeft ook wel eens gehad dat zijn BMW onterecht een noodstop uitvoerde en vertrouwt daardoor het systeem niet meer. Ik vrees dat het werken van de lane assist op deze manier ook zo'n verhaal wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:48
wd200 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:57:
Heeft er iemand ervaring met het achteraf plaatsen van een afneembare trekhaak voor A W177 2019 AMG line. volgens trekhaakcentrum kan het voor 773 euro.

ik zal hem enkel gebruiken voor een motortrailer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:42:
Ik heb het op de A klasse ook en ja eigenlijk is het irritant aan de andere kant het kan je het wel scherp houden om.
1. gewoon fatsoenlijke tussen de lijntjes te blijven rijden.
2. alert maken als het wel mis gaan.

Ik heb moeten leren een standaard lijntje niet meer af te snijden wat ik voorheen wel deed ..
en toch wel een paar keer profijt gehad omdat je wel weer even oplet O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@wd200 ja, maar ik woon in België en daar wordt vaak nogal creatief met de belijning omgesprongen. Ook zal ik niet de enige chauffeur zijn en mijn vrouw wil gewoon dat het werkt en niet ineens gek doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:15:
@wd200 ja, maar ik woon in België en daar wordt vaak nogal creatief met de belijning omgesprongen. Ook zal ik niet de enige chauffeur zijn en mijn vrouw wil gewoon dat het werkt en niet ineens gek doet.
Het systeem doet niet ineens gek, het systeem werkt ;-)
maar snap je punt heel goed.
las ergens online dat iemand de camera had "afgeplakt"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
Admiral Freebee schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:15:
Heb er zelf geen last van, hij vergelijkt ook de belijning met wat hij op zijn navigatie heeft, dus zal ook afhangen of die up to date is. De 2020 update is uit maar om hem geïnstalleerd te krijgen, 8)7 (niet aan Mercedes voor hulp vragen, die beweren bij hoog en laag dat die nog niet uit is, na een screenshot heb ik ze niet meer gehoord :O )

Het punt is, je moet altijd u pinker gebruiken, dat is een gewoonte die ik wel heb maar als je die niet hebt, ofwel leer je het af, ofwel zet je dat systeem uit. Maar ook bij wegenwerken, geen issue mee, hij ziet dat zijn lijnen niet kloppen met wat hij verwacht denk ik.

Wat betreft de auto doet iets wat jij niet wilt, jij hebt altijd controle, auto die een noodstop uitvoert en de bestuurder komt klagen dat hij dat niet wou en dat hij het niet meer vertrouwt dan heb je 2 zaken niet begrepen, die systemen zijn niet bedoeld om (blind) op te vertrouwen en jij hebt altijd controle. Als de auto begint te remmen, 1 tikje tegen het gaspedaal en weg is rem actie, ook al rijd je recht op een betonnen muur af.

Moet je wel leren omgaan met die rijsystemen en daar schort het, dealers geven geen uitleg en bestuurders nemen niet de moeite om het uit te zoeken. Als de auto dan plots begint te remmen en je hebt geen flauw idee hoe je hem tegenhoud, dan heb je het voertuig niet onder controle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
sprankel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:49:
[...]

Heb er zelf geen last van, hij vergelijkt ook de belijning met wat hij op zijn navigatie heeft, dus zal ook afhangen of die up to date is. De 2020 update is uit maar om hem geïnstalleerd te krijgen, 8)7 (niet aan Mercedes voor hulp vragen, die beweren bij hoog en laag dat die nog niet uit is, na een screenshot heb ik ze niet meer gehoord :O )

Het punt is, je moet altijd u pinker gebruiken, dat is een gewoonte die ik wel heb maar als je die niet hebt, ofwel leer je het af, ofwel zet je dat systeem uit. Maar ook bij wegenwerken, geen issue mee, hij ziet dat zijn lijnen niet kloppen met wat hij verwacht denk ik.

Wat betreft de auto doet iets wat jij niet wilt, jij hebt altijd controle, auto die een noodstop uitvoert en de bestuurder komt klagen dat hij dat niet wou en dat hij het niet meer vertrouwt dan heb je 2 zaken niet begrepen, die systemen zijn niet bedoeld om (blind) op te vertrouwen en jij hebt altijd controle. Als de auto begint te remmen, 1 tikje tegen het gaspedaal en weg is rem actie, ook al rijd je recht op een betonnen muur af.

Moet je wel leren omgaan met die rijsystemen en daar schort het, dealers geven geen uitleg en bestuurders nemen niet de moeite om het uit te zoeken. Als de auto dan plots begint te remmen en je hebt geen flauw idee hoe je hem tegenhoud, dan heb je het voertuig niet onder controle.
Leren omgaan met rijsystemen is één ding maar een onverwachte false positive kan nog altijd een schrikreactie veroorzaken.

Mijn huidige auto heeft een radar en kan autonoom remmen om een aanrijding te vermijden. Ik heb in al die jaren nog nooit gehad dat de auto remde zonder dat er een reden voor was. Wel zijn er regelmatig waarschuwingen die onterecht zijn zoals onder bepaalde hoogspanningsmasten.

Als de lane assist er bijvoorbeeld voo rzou zorgen dat de auto plots remt als ik ruimte moet nemen om langs een fietser te rijden en daardoor dicht bij de middenstreep kom dan kan dat even schrikken zijn. De richtingaanwijzer zou ik normaal niet gebruiken want dan denken mijn achterliggers dat ik de parking van de supermarkt ga opdraaien.

Punt is, er zijn in mijn omgeving veel wegen die onlogisch ingedeeld zijn en waar je vaak dicht bij de middenstreep of belijning aan de zijkant van de weg moet rijden. Als dat remacties genereert dan zou ik daar niet gelukkig mee zijn en uiteindelijk het systeem uitschakelen.

Nu goed, er komt veel "als" voor in mijn verhaal. Het zal wellicht toch de B-klasse worden en dan zien we wel weer :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trinity999
  • Laatst online: 19:52
[...]

. De 2020 update is uit maar om hem geïnstalleerd te krijgen, 8)7 (niet aan Mercedes voor hulp vragen, die beweren bij hoog en laag dat die nog niet uit is, na een screenshot heb ik ze niet meer gehoord :O )
Oww ja??
En welk versienummer heeft deze 2020 dan volgens jouw?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
[...]

Wat is dit nu weer voor afdeling sterke verhalen?

Tis eigenlijk heel simpel. Steden, drukke snelwegen, dikke prima

Buitengebied, systeem uit.

[Voor 8% gewijzigd door Intelligo op 09-06-2020 18:16]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

[...]

Jij rijdt toch in een C300DE of heb ik wat gemist? Dat is in ieder geval nog met de, volgens mij Comand Online of was het de Garmin navigatie? Verder is dit dan niet te vergelijken met de Lane-assists van de nieuwe modellen. Veel meer ontwikkeld onderwijl.

@Admiral Freebee
De nieuwe Lane-assist is onderdeel van EuroNCAP testen, dus mag niet permanent uit en is zelfs o.a. onderdeel van de standaard functies van de nieuwe A en B-klasse.

Als de ruimte te smal wordt, hier in NL bijvoorbeeld bij Houten op de A27 en op de Merwedebrug, zal hij de Lane-assist uit zichzelf uitschakelen en niet ingrijpen. Remmen doet hij niet als in een noodrem, hij corrigeert en houdt vooral een beetje in, maar dit is om de auto middels de remmen en beetje sturen op zijn plaats te houden (binnen de lijn).

Voordeel van die functies? Ook bijvoorbeeld sidewind-assist (rukwind-assist noem ik het...) heb je door dit, erg handig met zware windstoten :) staat nergens vziw, maar zit er dus wel op.

In het begin raakte ik veelal de lijntjes, maar ben er nu wel aan gewend en schijnbaar rij ik netter, want heb zelden dat ie ingrijpt, wel zo nu en dan een tikje aan het stuur van *let op je rijdt op de streep*. (optie waarschuwen eerst)

[Voor 22% gewijzigd door KRGT op 09-06-2020 18:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@KRGT bedankt voor de uitgebreide achtergrond :) iets meer gerust gesteld nu. Nu nog mijn werkgever wat aanzetten tot vaart maken want ik denk dat ze mij liever nog langer met mijn huidige wagen zien rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
trinity999 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Oww ja??
En welk versienummer heeft deze 2020 dan volgens jouw?
360, update OTA werkt niet hier en als hij het doet, hij doet enkel de kaarten van je thuislocatie, Benelux dus.

Naast de kaarten is er immers nog een spraakbediening, ook voor Benelux ben je verplicht deze via USB te doen.

Alle kaarten samen is rond de 30GB
KRGT schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Jij rijdt toch in een C300DE of heb ik wat gemist? Dat is in ieder geval nog met de, volgens mij Comand Online of was het de Garmin navigatie? Verder is dit dan niet te vergelijken met de Lane-assists van de nieuwe modellen. Veel meer ontwikkeld onderwijl.
Klopt op NTG5.5, NTG6.0 voegt voor zover ik weet geen functionaliteit toe voor rij assistentie. Je kan inderdaad ook de Garmin navigatie hebben maar hoewel je dan wel betaald voor heel je rij assistentie pakket, de helft werkt niet.

Ik weet het, Mercedes verkoopt MBUX als een totaal nieuw systeem maar dat is zuiver marketing, er is geen nieuw systeem. NTG6.0 is gewoon een iteratie van 5.5 gekend als Comand online. Versie 6.0 voegt met name touch en handherkenning toe met een opgefriste interface toe, de rest was al aanwezig in 5.5, uitzondering daar gelaten.

Ik spreek liever in NTG versies omdat Comand online kan slagen op 4.5, 4.7, 5.0, 5.1, 5.2 of 5.5 en zeker als je meerdere iteraties spreekt, dan zitten er wel grote verschillen op.

Maar als jij denkt dat MBUX iets toevoegt van rij assistentie, graag een bron hiervoor, voor zover ik weet heb je daar de 2020 E klasse voor nodig die een kleine upgrade geeft met betere hand detectie en iets verder mee stuurt in scherpe bochten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

sprankel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:44:
[...]

360, update OTA werkt niet hier en als hij het doet, hij doet enkel de kaarten van je thuislocatie, Benelux dus.

Naast de kaarten is er immers nog een spraakbediening, ook voor Benelux ben je verplicht deze via USB te doen.

Alle kaarten samen is rond de 30GB

[...]

Klopt op NTG5.5, NTG6.0 voegt voor zover ik weet geen functionaliteit toe voor rij assistentie. Je kan inderdaad ook de Garmin navigatie hebben maar hoewel je dan wel betaald voor heel je rij assistentie pakket, de helft werkt niet.

Ik weet het, Mercedes verkoopt MBUX als een totaal nieuw systeem maar dat is zuiver marketing, er is geen nieuw systeem. NTG6.0 is gewoon een iteratie van 5.5 gekend als Comand online. Versie 6.0 voegt met name touch en handherkenning toe met een opgefriste interface toe, de rest was al aanwezig in 5.5, uitzondering daar gelaten.

Ik spreek liever in NTG versies omdat Comand online kan slagen op 4.5, 4.7, 5.0, 5.1, 5.2 of 5.5 en zeker als je meerdere iteraties spreekt, dan zitten er wel grote verschillen op.

Maar als jij denkt dat MBUX iets toevoegt van rij assistentie, graag een bron hiervoor, voor zover ik weet heb je daar de 2020 E klasse voor nodig die een kleine upgrade geeft met betere hand detectie en iets verder mee stuurt in scherpe bochten.
Ik benoem nergens een relatie met MBUX en assistenties, het is meer de relatie leeftijd / facelift jaarmodel en dus hardware/software versies.

De ervaringen die ik heb in de verschillende gereden modellen, waaronder de S, E, en de nieuwe A, B, EQC etc, is er een verschil in hoe de auto ingrijpt, vooral merkbaar als je de nieuwe hardware/software uitvoeringen rijdt, zoals die A, B, CLA's en EQC's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
KRGT schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:58:
[...]

Ik benoem nergens een relatie met MBUX en assistenties, het is meer de relatie leeftijd / facelift jaarmodel en dus hardware/software versies.

De ervaringen die ik heb in de verschillende gereden modellen, waaronder de S, E, en de nieuwe A, B, EQC etc, is er een verschil in hoe de auto ingrijpt, vooral merkbaar als je de nieuwe hardware/software uitvoeringen rijdt, zoals die A, B, CLA's en EQC's.
Als ik niet pink, als het een volle lijn is, hij stuurt tegen, maakt van zijn oren en slaagt de remmen langs 1 kant dicht, bij een stippellijn gaat hij protesteren maar niet zo heftig.

Maar die verhalen dat hij dat continu doet, ik heb die ervaring niet, ook niet bij wegenwerken en de vaak creatieve belijning in België. Maar ik heb familie met exact dezelfde wagen, zwaar ontevreden want die auto grijpt continu in met veel klachten over hoe onterecht en irritant dat wel niet is.

Vandaar is mijn conclusie, als je de gewoonte hebt altijd te pinken (ook al rijd je helemaal alleen) dan heb je er geen of nauwelijks last van, als je die gewoonte niet hebt, ofwel leer je die gewoonte aan ofwel zet je uit zuivere frustratie dat systeem uit. En hij haalt info uit zijn navigatie, dus mogelijks zit daar een verschil mocht je out of date kaarten hebben.

Of het zou moeten zijn dat nog van gedacht ga veranderen maar tot hier toe, zeker op autosnelweg, het enigste wat ik doe is met opzet tikjes tegen het stuur geven en mijn pinker aanzetten zodat hij zelf van rijvak wisselt waarbij ik zo heel de Antwerpse ring over ga inclusief tunnels en 7 rijvakken, nu niet bepaald de meest eenvoudige opdracht voor de auto.

En dan kom ik toe in de haven waarbij je de meest idiote belijning hebt waarbij je zelfs verplicht bent over volle lijnen te rijden over een verdrijvingsvlak maar daar reageert hij niet op, ik vermoed omdat ik ze kruis.

Maar een stippellijn in het midden van de weg kruisen om naast een fietser te rijden zonder richting aan te geven, dat is logisch dat hij protesteert om dezelfde reden dat je op u rijexamen gebuisd zou zijn.

Ofwel neem je het dan voor lief dat hij wat tegenwerkt, ofwel pink je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:18
Eind juli zou de bestelde CLA shooting brake geleverd gaan worden. Besteld middels Athlon. Kreeg vandaag bericht van de dealer dat de levering sowieso twee maanden vertraagd is. Nu dus eind september. Wachten dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
mavical schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:57:
Eind juli zou de bestelde CLA shooting brake geleverd gaan worden. Besteld middels Athlon. Kreeg vandaag bericht van de dealer dat de levering sowieso twee maanden vertraagd is. Nu dus eind september. Wachten dus.
Dat is balen. Twee maanden ook meteen. Behoorlijk fors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:18
InterCC schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Dat is balen. Twee maanden ook meteen. Behoorlijk fors.
Op zich valt het nog mee. Het oude leasecontract loopt af op 20 november. Athlon wil de MB toch niet eerder inzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
mavical schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:32:
[...]

Op zich valt het nog mee. Het oude leasecontract loopt af op 20 november. Athlon wil de MB toch niet eerder inzetten.
Dan kom je er nog goed mee weg. Ik zou het minder grappig vinden, maar kreeg gelukkig te horen dat mijn in bestelling staande EQC twee weken eerder verwacht wordt. Hopelijk blijft dat vooruitzicht, maar ik zal het zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
Niet vertellen tegen Mercedes, ik heb hun 400 euro op factuur gevraagd als ze die info willen 8)7 O-)

Vanaf 5.5 kan je geen kaarten meer updaten via FAT32
Echter 5.5 leest noch NTFS of exFAT out of the box

Het probleem is GP, je moet in het antieke MBR zitten => diskpart => select disk X => clean => convert MBR => create partition primary

Daarna kan je gewoon in verkenner een quick format doen op NTFS.

Vervolgens leest hij USB tot minstens maar vermoedelijk zelfs meer van 256GB

Tevens ook achtergekomen dat de OTA update slechts een update pakket toevoegt, hij blijft dus op de oude map werken met daar een kleine update over. Via USB gaat hij echt zijn basis kaart updaten.

Geen idee in hoeverre van toepassing op NTG6.0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
sprankel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:02:
Niet vertellen tegen Mercedes, ik heb hun 400 euro op factuur gevraagd als ze die info willen 8)7 O-)

Vanaf 5.5 kan je geen kaarten meer updaten via FAT32
Echter 5.5 leest noch NTFS of exFAT out of the box

Het probleem is GP, je moet in het antieke MBR zitten => diskpart => select disk X => clean => convert MBR => create partition primary

Daarna kan je gewoon in verkenner een quick format doen op NTFS.

Vervolgens leest hij USB tot minstens maar vermoedelijk zelfs meer van 256GB

Tevens ook achtergekomen dat de OTA update slechts een update pakket toevoegt, hij blijft dus op de oude map werken met daar een kleine update over. Via USB gaat hij echt zijn basis kaart updaten.

Geen idee in hoeverre van toepassing op NTG6.0
Tja, of je de wegen die veranderen nou update en de rest zo laat, of elke weg die nog steeds exact hetzelfde gebleven is nog een keer download maakt natuurlijk geen jota uit.

Wat jij eigenlijk wilt staat gelijk aan bij elke Windows versie update je gehele windows opnieuw downloaden.

Je posts hebben een erg hoog ik-ben-geweldig-en-mercedes-is-achterlijk gehalte. Leest niet lekker weg en ik begrijp dan ook volkomen dat jou dealer je niet graag helpt.

[Voor 4% gewijzigd door Intelligo op 10-06-2020 08:13]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sprankel
Intelligo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Tja, of je de wegen die veranderen nou update en de rest zo laat, of elke weg die nog steeds exact hetzelfde gebleven is nog een keer download maakt natuurlijk geen jota uit.

Wat jij eigenlijk wilt staat gelijk aan bij elke Windows versie update je gehele windows opnieuw downloaden.

Je posts hebben een erg hoog ik-ben-geweldig-en-mercedes-is-achterlijk gehalte. Leest niet lekker weg en ik begrijp dan ook volkomen dat jou dealer je niet graag helpt.
Ik heb geen problemen met mijn dealer, die belde mij juist om te zeggen dat ik voor een strip die los aan het komen is aan de achterkant en om het engeering menu te activeren (tegenwoordig moet je daar Xentry voor gebruiken), dat ik daar gewoon voor mag langs komen en dat ik daar geen service afspraak voor moet maken.

Tevens wist de dealer mij bij afhalen te bedanken voor het flexibel zijn, geduld en begrip vanwege de coronatoestanden in tegenstelling tot zijn andere klanten.

Ik brand namelijk mijn dealer niet af voor iets waar zij geen schuld aan hebben in tegenstelling tot hun doorsnee klant die daar staat te eisen dat zijn wagen binnen de 24 uur geleverd moet zijn.

Dat die strip los komt, is met lijm, shit happens, maak ik echt geen drama van.

Echter als Mercedes mij iets verkoopt dan moet het ook werken, voor mij is dat heel logisch.

Dan kan je een discussie voeren over wat een update is, maar een nieuwe Windows versie, verkeerde vergelijking want dat zou een upgrade zijn naar bijvoorbeeld 6.0 (MBUX). Het zijn ook geen Windows updates want dan spreken we over daadwerkelijk de software upgraden. Het is enkel de kaarten waar we over spreken.

Mercedes verkoopt mij daar een service van 3 jaar updates voor, OTA met verlenging, dik te betalen.

Dan stel ik vast dat OTA niet werkt, en mocht het werken dat je niet echt de update binnen krijgt, de reden hiervoor is dat dit teveel bandbreedte zuipt (later meer daarover)

Dan stel ik vast dat via USB ook niet werkt

Dan kun je discussiëren over het nut van kaartenupdates maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik betaal voor die updates en ze werken niet.

Ok shit happens, bel je met support (niet dealer), beweren ze bij hoog en laag dat er geen updates zijn, je moet zelf met "bewijzen" afkomen voor je ze geloven. En eenmaal ze zover zijn, waarom de boel niet werkt, stil aan de overkant.

Vervolgens moet ik uren liggen zoeken want documentatie, sorry maar die is 0.0. Zoek maar eens uit welke zekering voor wat dient, zelfs dat soort basis info krijg je niet van Mercedes.

Als ik dan 5 uur moeten liggen zoeken waarom hun dienst waar ik voor betaal niet werkt terwijl het daar beeld zonder klank is omdat ze zelf geen enkel idee hebben over wat ze zelf verkopen, ja dan draai ik de rollen om en betaal maar dik als je een oplossing wilt. Dat is namelijk ook het antwoord wat jij gaat krijgen, maak maar een service appointment, betalend, om een update uit te voeren waar je reeds voor betaald hebt.

En dan zou je kunnen zeggen dat ik overdrijf, moest dat nu enkel om die kaarten gaan ik zou nog zeggen ja. Maar men verkoopt mij nog allerhande "services" waarvan de helft niet werkt, daar heb je immers "full internet" voor nodig.

Moet je mij toch is uitleggen hoor, je betaald voor een "mercedes me" abbonement met 4G, je betaald voor office in car, internetradio, Wifi en heel de nest maar van het moment iets teveel "data" nodig hebt, hier een link naar Vodafone/Proximus waar u een databundel aan 30 euro per maand kan kopen.
Er is ook 1tje van 10 euro, dat is wel per dag.

Dit is zelfs gewoon illegaal onder gedwongen koppelverkoop. Ik wist dat ze dit probeerden, wat ik niet wist is dat de opties om hier niet aan te moeten meedoen eruit gesloopt zijn. Wacht sorry, niet eruit gesloopt, verborgen achter een geheim enginering menu. (Bluetooth tethering & wifi hotspot connect)

Dan heb je nog grapjes als hun audio, wat Mercedes als "Burmester" verkoopt, dat zijn instap Harmon Kardon low end luidsprekers wat op zich ok is, maar haal er de naam "Burmester" af en neem het als instap systeem.
Hun daadwerkelijk "instap" systeem, ik hoop dat je goed kan zingen want de hoge en lage tonen, die mag je zelf spelen. Op dat vlak ben ik beschaamd in hun plaats.

En ik kan zo wel nog even verder gaan met meer voorbeelden maar ik vind het eigenlijk triestig hoe een merk met een dergelijke rijke geschiedenis, met een grote naam, met heel goede techniek in eigen huis (zeldzaam) er vervolgens ervan uitgaat dat de bestuurder een kleuter is die je alles kan wijsmaken.

Kan je zeggen ja dat is commercieel, Audi en BMW doen het ook, dat een ander het doet is geen excuus.

Maar wat ik eigenlijk nog triestiger vind is dat iedereen daar intrapt en dat iedereen dat allemaal maar normaal vind.

Als ik dan iemand tegen de borst stoot omdat ik zijn illusie uit elkaar laat spatten over zijn geluidsysteem of over zijn mbux systeem of over zijn AMG uitlaat wat een stukje niet aangesloten plastic is, ik voel mij daar niet schuldig over, ik ben niet diegene die mijn klanten illusies verkoopt.

• p3pp3rb0x
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-07 17:12
Ik zag vandaag ineens dat In-Car Office gratis te activeren is (voor mijn 2020 A-klasse tenminste). Voorheen moest ik daar voor betalen, waarvan ik dacht dat het de kosten niet waard was.

Als echte hollander nu dus wel aangezet. Even wachten wanneer de app in de auto zichtbaar wordt. Wie gebruikt In-Car Office al en wat zijn je bevindingen?
Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True