Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Voor 1000 lijkt mij het een no brainer, de 200 bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Same, voor 1000 euro zou ik echt niet twijfelen.

You save everyone, but who saves you?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 04-06 05:56
Mercedes À klasse. (2017), BE edition

2 vraagjes

1/ Op website van Apple staat dat CarPlay is ondersteund, maar vermoed dat dit niet klopt?

2/ MercedesMe geactiveerd, maar lijkt me niet echt iets van info te geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:34:
[...]

Dat zal ik de volgende keer proberen, goede tip!
Bedankt!!
Hier ook ‘last’ van. Oplossing: sleutel in de auto leggen 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
GigaPixels schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:44:

2 vraagjes

1/ Op website van Apple staat dat CarPlay is ondersteund, maar vermoed dat dit niet klopt?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet wel de juiste optie ervoor hebben. Uit m'n hoofd smartphone integratie oid.

En wat geeft de Mercedes me website aan ipv de app?

[Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 18-05-2020 00:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:48
GigaPixels schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:44:

2 vraagjes

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet minimaal een NTG 5.1 hebben om Carplay te kunnen activeren zonder bypass. Alle systemen daarvoor zijn afhankelijk van een bypass systeem, welke ik je direct afraad.

Ik vermoed dat de vorige A klasse naar NTG 5.1 is geswitched door een modeljaar-update of facelift ergens rond medio 2016. De facelift CLA (117) werd ook uitgerust met NTG 5.1 medio 2016. Zoek dit even uit en laat hem dan even activeren met zo’n OBD stick. Origineel MB slaat nergens op en zonde van je geld.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05-06 22:36
Asgaro schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:10:
Zijn er mensen die hun ervaringen met het Rijassistentie packet willen neerpennen? Meerbepaald dus over DISTRONIC PLUS, het automatisch volgen van de wagen op gepaste afstand, het automatisch herstarten van in stilstand bij filerijden, het automatisch binnen een rijvlak blijven, hoe de systemen werken binnen de bebouwde kom, ... ?

Feitelijk vind je hier niet zó veel over, maar zou er graag nog meer ervaringen over lezen. Komt ongetwijfeld ook doordat het Rijassistentie packet tot voor kort enkel in hogere klasses te vinden was, en nog niet in de A klasse.
Heb er nog maar beperkte ervaring mee, dat gaat de komende weken veranderen maar op een autostrade moet je niets meer doen behalve richting aangeven als je van rijvak wilt wisselen.
Bochten, ook de wat scherpere zijn geen probleem (het is niet dat hij enkel heel zwakke bochten doet), enkel ronde punten en complexe kruispunten moet je echt wel overnemen. Snelheid word ook aangepast in de bochten, afslag, etc
Binnen de bebouwde kom, hij pikt zwakke weg gebruikers op, ook die op het voetpad lopen en mogelijks gaan oversteken, gaf hij mooi een waarschuwing, rem indrukken, voetganger stak over, rem los en hij reed gewoon verder zonder verdere interactie.

Echter in de bebouwde kom kom je er vrij snel achter dat het systeem niet perfect is, het baanvak gaat bijvoorbeeld wat naar links en rechts van het baanvaak is een rij geparkeerde wagens, dat had hij totaal niet goed begrepen. De wagen dacht dat namelijk dat die rij geparkeerde wagens file was en wilde rechtendoor om dan vermoedelijk/hopelijk vol in de remmen te gaan. Je moet het dus echt als ondersteuning zien en tenzij je naar het hiernamaals wilt gaan, echt wel blijven opletten en de handen aan het stuur houden. (die filmpjes met tesla zonder handen aan het stuur is omdat ze de auto om de tuin leiden want ook Tesla staat hands free niet toe, is ook al een paar keer serieus verkeerd afgelopen trouwens).

En dan kom je meteen aan het grote pijnpunt van al die rij assistentie systemen, hoe goed ze ook mogen werken, het zijn geen zelfrijdende systemen. Dat het 99 % van de tijd goed werkt maakt het net vaak gevaarlijk want dan gaan mensen er in vertrouwen maar dan kom je plots bij de laatste %, en als de bestuurder dan niet aan het opletten is, dan heb je een dik probleem.

En hoe hard Tesla ook mag proberen, in werkelijkheid zitten ze op hetzelfde niveau als Mercedes, ze krijgen enkel meer aandacht en buiten de EU laten ze meer toe (onder EU regels hebben ze de oudere wagens serieus mogen terug schroeven) maar het is algemeen geweten dat Tesla meer risico neemt op dat vlak.

Waar ik wel nog best onder de indruk van was, het parkeren, meestal is dit een feature dat ofwel totaal niet werkt ofwel enkel werkt als je hem een plaats geeft die super gemakkelijk is met extreem veel ruimte waar je 5 keer moet langs rijden voor hij het oppikt. De Mercedes pikte het plaatsje van de eerste keer op en parkeerde zich zonder probleem terwijl het eerder onder een moeilijk plaatsje viel met weinig ruimte, geen belijning en nog een laadpaal waar hij niet tegen mocht zitten ook.

Het auto file rijden nog geen ervaring mee maar gezien de eerdere ervaringen verwacht ik daar geen issues mee.

Wat wel een vaak gehoord issue is, die rijhulpsystemen spelen op safe waardoor ze in druk verkeer lastig worden, ze laten genoeg ruimte tussen jou en je voorganger maar dan kruipen andere bestuurders daar tussen. Het rijvak wisselen door enkel richting aan te geven, dan mag er echt wel geen verkeer achterop komen.
En o wee als je van rijvak wisselt zonder richting aan te geven, er zijn er genoeg die dat systeem graag uit de auto zouden slopen want als je die (slechte) gewoonte hebt, de auto zal het je afleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:20
sprankel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:37:
[...]

Heb er nog maar beperkte ervaring mee, dat gaat de komende weken veranderen maar op een autostrade moet je niets meer doen behalve richting aangeven als je van rijvak wilt wisselen.
Bochten, ook de wat scherpere zijn geen probleem (het is niet dat hij enkel heel zwakke bochten doet), enkel ronde punten en complexe kruispunten moet je echt wel overnemen. Snelheid word ook aangepast in de bochten, afslag, etc
Binnen de bebouwde kom, hij pikt zwakke weg gebruikers op, ook die op het voetpad lopen en mogelijks gaan oversteken, gaf hij mooi een waarschuwing, rem indrukken, voetganger stak over, rem los en hij reed gewoon verder zonder verdere interactie.

Echter in de bebouwde kom kom je er vrij snel achter dat het systeem niet perfect is, het baanvak gaat bijvoorbeeld wat naar links en rechts van het baanvaak is een rij geparkeerde wagens, dat had hij totaal niet goed begrepen. De wagen dacht dat namelijk dat die rij geparkeerde wagens file was en wilde rechtendoor om dan vermoedelijk/hopelijk vol in de remmen te gaan. Je moet het dus echt als ondersteuning zien en tenzij je naar het hiernamaals wilt gaan, echt wel blijven opletten en de handen aan het stuur houden. (die filmpjes met tesla zonder handen aan het stuur is omdat ze de auto om de tuin leiden want ook Tesla staat hands free niet toe, is ook al een paar keer serieus verkeerd afgelopen trouwens).

En dan kom je meteen aan het grote pijnpunt van al die rij assistentie systemen, hoe goed ze ook mogen werken, het zijn geen zelfrijdende systemen. Dat het 99 % van de tijd goed werkt maakt het net vaak gevaarlijk want dan gaan mensen er in vertrouwen maar dan kom je plots bij de laatste %, en als de bestuurder dan niet aan het opletten is, dan heb je een dik probleem.

En hoe hard Tesla ook mag proberen, in werkelijkheid zitten ze op hetzelfde niveau als Mercedes, ze krijgen enkel meer aandacht en buiten de EU laten ze meer toe (onder EU regels hebben ze de oudere wagens serieus mogen terug schroeven) maar het is algemeen geweten dat Tesla meer risico neemt op dat vlak.

Waar ik wel nog best onder de indruk van was, het parkeren, meestal is dit een feature dat ofwel totaal niet werkt ofwel enkel werkt als je hem een plaats geeft die super gemakkelijk is met extreem veel ruimte waar je 5 keer moet langs rijden voor hij het oppikt. De Mercedes pikte het plaatsje van de eerste keer op en parkeerde zich zonder probleem terwijl het eerder onder een moeilijk plaatsje viel met weinig ruimte, geen belijning en nog een laadpaal waar hij niet tegen mocht zitten ook.

Het auto file rijden nog geen ervaring mee maar gezien de eerdere ervaringen verwacht ik daar geen issues mee.

Wat wel een vaak gehoord issue is, die rijhulpsystemen spelen op safe waardoor ze in druk verkeer lastig worden, ze laten genoeg ruimte tussen jou en je voorganger maar dan kruipen andere bestuurders daar tussen. Het rijvak wisselen door enkel richting aan te geven, dan mag er echt wel geen verkeer achterop komen.
En o wee als je van rijvak wisselt zonder richting aan te geven, er zijn er genoeg die dat systeem graag uit de auto zouden slopen want als je die (slechte) gewoonte hebt, de auto zal het je afleren.
Bedankt voor de info! Interessant om lezen!

Strava profile - Steam profile

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:16
sprankel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:37:
[...]
Ik heb daar enorm last van. Ik woon in Finland en in/om Helsinki is het prima, maar in de lege delen van Finland word ik helemaal gek van de rijhulp.Er zijn een hoop wegen met lichte bochten er in, die je prima rechtdoor kan rijden want je kan kilometers vooruit kijken, leeg. Stukje bocht afsnijden is echt dikke paniek voor de CLA. Ik zet hem dan ook standaard uit zodra ik de auto start, heel irritant. Ik wacht op een "hack" die hem std uit zet :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:40
Asgaro schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:10:
Zijn er mensen die hun ervaringen met het Rijassistentie packet willen neerpennen? Meerbepaald dus over DISTRONIC PLUS, het automatisch volgen van de wagen op gepaste afstand, het automatisch herstarten van in stilstand bij filerijden, het automatisch binnen een rijvlak blijven, hoe de systemen werken binnen de bebouwde kom, ... ?

Feitelijk vind je hier niet zó veel over, maar zou er graag nog meer ervaringen over lezen. Komt ongetwijfeld ook doordat het Rijassistentie packet tot voor kort enkel in hogere klasses te vinden was, en nog niet in de A klasse.
Ik heb dat pakket nu ruim een half jaar (auto Oktober vorige jaar gekregen), en moet zeggen dat ik er best tevreden over ben. Ik heb hem genomen vanwege de Adaptive Cruiscontrol, niet vanwege het automatische karakter. Dat is zoals hierboven al gezegd werd, vooral leuk als ondersteuning. Als je puur kijkt naar de ACC is het systeem echt prima. Gewoon wat je er van verwacht. Op de snelweg is het heerlijk, en de automatische rijbaan wissel mogelijkheid, zie ik ook als ondersteuning van deze functie. Die twee samen met een niet al te volle snelweg, maakt toeren gewoon heerlijk ontspannen.

Wegrijden bij het stoplicht als ACC aan staat werkt ook wel ok. Ik heb een A220 (vrij vlot dus) en die rijdt redelijk vlot weg, soms net niet snel genoeg, maar dan geef je wat gas bij. Mijn vorige auto (Golf 7 met ACC) reed langzamer weg, dus het is iets beter geworden. Start-Stop systemen werken ook prima. Ze zijn wel iets aggresiever dan de Golf was (die zette bij uitrollen de motor al uit, en deed de start-stop-cyclus maar 1 keer per stilstand). De mercedes is daar iets grimmiger in (als je 10cm rijdt, zet hij hem direct weer uit), dat kan in een flinke file wat onrustig zijn, maar met 1 druk op de knop zet je die start-stop uit, en merk je er niets meer van.

Dat gezegd hebbende, zijn de punten van @sprankel zeker waar. Het is en blijft een hulpsysteem, geen volwaardige autopilot. Je moet (vooral binnen de bebouwde kom, en daar net buiten) echt wel opletten. Zo zijn dingen als van die vluchtheuvels die aan het begin van dorpjes staan (je kent ze wel, die zorgen dat als je met 80 aan komt rijden, je even hard af moet remmen, omdat er een heel scherp klein bochtje in de weg zit) funest voor het systeem. Daar rijdt de auto nog net niet recht overheen als je niet oplet :+

Daarnaast volgt hij echt je voorganger, dus als die een afslag langzaam neemt, heb je kans dat hij er achteraan rijdt, ipv rechtdoor. Dat soort kleine dingen.

Ik heb maar zelden last van de rijbaan-assistent. Soms is het wel vervelend, maar ik zet hem niet uit, zo ben ik ook weer niet. Het went, en je weet waar de quirks liggen op een gegeven moment.

TL;DR; Is het het geld waard? Ik vind van wel, want ACC was voor mij een must-have op de auto. Is het het waard als AutoPilot? Als je veel snelwegkilometers maakt (buiten de drukke randstad wegen), ja.
Zit je alleen maar op de A4 rond Amsterdam of binnen de bebouwde kom? Nee, daar werkt het systeem niet goed genoeg voor.

[Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 18-05-2020 08:12]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-06 08:59
Redondo1982 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Je moet minimaal een NTG 5.1 hebben om Carplay te kunnen activeren zonder bypass. Alle systemen daarvoor zijn afhankelijk van een bypass systeem, welke ik je direct afraad.

Ik vermoed dat de vorige A klasse naar NTG 5.1 is geswitched door een modeljaar-update of facelift ergens rond medio 2016. De facelift CLA (117) werd ook uitgerust met NTG 5.1 medio 2016. Zoek dit even uit en laat hem dan even activeren met zo’n OBD stick. Origineel MB slaat nergens op en zonde van je geld.
Klopt, ik heb nog zon kastje, binnen 10 seconden had ik Apple Car play & Android Auto. Dat was ook bij een A klasse uit 2017.

Honda CBR 600 RR 2009 | Mercedes-Benz CLA 2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Cobraa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Klopt, ik heb nog zon kastje, binnen 10 seconden had ik Apple Car play & Android Auto. Dat was ook bij een A klasse uit 2017.
Ja, is peanuts. Bizar dat MB hier zoveel geld voor vraagt. Het is maar klein stukje software. Als ze dit nu vragen voor een hardware-aanpassing dan begrijp ik dit, maar geld vragen om je klanten makkelijker te laten integreren met het systeen van MB vind ik sowieso belachelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
FireDrunk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Daarnaast volgt hij echt je voorganger, dus als die een afslag langzaam neemt, heb je kans dat hij er achteraan rijdt, ipv rechtdoor. Dat soort kleine dingen.
Weet je toevallig ook of hij toen de belijning goed in beeld had? En zo ja, op navigatie aan het rijden of niet?

Heb zelf nog niet genoeg ervaring met het systeem om dit soort nuance eruit te halen maar van wat ik begrepen heb volgt hij normaal niet de voorligger op voorwaarde dat de belijning gekend is en overeenkomt met wat hij registreert met zijn camera's.

Als die niet overeenkomt of hij kan ze niet detecteren dan gaat hij de voorligger volgen en de belijning zelfs negeren. Probleem is bijvoorbeeld wegenwerken waarbij er totaal andere lijnen overgeschilderd zijn op de gewone, on the fly belijning interpreteren met daaraan gekoppeld dat die niet altijd even correct volgens de regels geschilderd zijn, dat soort zaken zijn gigantische struikelblokken voor dergelijke systemen. In dat geval zegt Mercedes dat ze letterlijk gewoon kijken naar het overige verkeer maar hij zou dat moeten melden op het dash dat hij niet naar de lijnen aan het kijken is.
Redondo1982 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Ja, is peanuts. Bizar dat MB hier zoveel geld voor vraagt. Het is maar klein stukje software. Als ze dit nu vragen voor een hardware-aanpassing dan begrijp ik dit, maar geld vragen om je klanten makkelijker te laten integreren met het systeen van MB vind ik sowieso belachelijk.
Ik spreek voor de volledige auto branche want dit is niet specifiek MB:

Eigenlijk willen ze niet integreren met jou smartphone, klassieke verhaal in de IT, ze willen hun eigen eco systeem en geen open standaard. Immers dan kunnen ze zich niet onderscheiden of ze verliezen een heel deel services.

Als iedereen met Waze afkomt dan verkopen zij geen navigatie systemen meer met daaraan gekoppeld kaartenupdates & live abonnementen.

En morgen komt Google/IOS met een of andere auto integratie op een publiek IoT platform rechtstreeks geïntegreerd in IOS/Android, het staat in de sterren geschreven. Telefoon op zak? Auto gaat open, geen sleutel meer nodig. Weet je niet waar de auto staat? Vraag het aan Siri. Auto voorverwarmen? Heeft je telefoon al geregeld want hij zag dat je een afspraak had staan in je kalender en Waze weet het nu al dus de navigatie staat ook al klaar.

Maar de autofabrikanten gaan dit niet willen want zij verkopen je liever services zoals Mercedes Me met abonnementen maar nogmaals, dit gaat niet specifiek over Mercedes maar over de hele branche.

Dus eerst houden ze de boot af en kreeg je geen Apple carplay of Android auto, maar er is toch altijd wel een merk dat het toch aanbied en dan begint de vraag te stijgen en het aanbod volgt. En dan las je onlangs dat BMW na jaren te zeggen geen Android, plots toch Android gaat ondersteunen. Op een gegeven moment hebben ze teveel klanten die afhaken en naar de concurrent loopt die het wel aanbied.

Hetzelfde verhaal zal zich dus herhalen als morgen Apple of Google verder gaat integreren, dat de autobranche dat gevecht om hun eigen systemen te behouden op voorhand al verloren heeft hebben ze nog niet door. Zij zijn niet zo thuis in hoe het al die gesloten en propriétaire technieken in de IT vergaan zijn, zelfs al waren ze superieur dan nog zijn ze in de vergeethoek beland: Zipdisks, FireWire, super audio cd's, en nog vele andere, ondanks dat ze technisch effectief veel beter waren hebben ze het moeten afleggen tegen de meer open standaarden die breed omarmd werden.

[Voor 49% gewijzigd door sprankel op 19-05-2020 00:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
De CLA is inmiddels 4500km/1,5maand oud, en gistermiddag hield het bestuurdersraam er ineens mee op. Deur open, raam gaat stukje naar beneden(automatisch) en dat was t dan. Niet meer terug omhoog, reageerde niet meer op knop of op sleutel ook.

Paar uur later en een paar keer in en uit gestapt etc deed hij het weer.

Daarnaast de 1e en 2e x dat hij een DPF regen doorliep en ik net de stad in reed en niet meer snelweg een vieze brandlucht in de auto.

Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van de Benz. Tot nu toe al minder dan mn 15 jaar en 360.000km oude Jag.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobraa
sprankel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:38:
[...]

Weet je toevallig ook of hij toen de belijning goed in beeld had? En zo ja, op navigatie aan het rijden of niet?

Heb zelf nog niet genoeg ervaring met het systeem om dit soort nuance eruit te halen maar van wat ik begrepen heb volgt hij normaal niet de voorligger op voorwaarde dat de belijning gekend is en overeenkomt met wat hij registreert met zijn camera's.

Als die niet overeenkomt of hij kan ze niet detecteren dan gaat hij de voorligger volgen en de belijning zelfs negeren. Probleem is bijvoorbeeld wegenwerken waarbij er totaal andere lijnen overgeschilderd zijn op de gewone, on the fly belijning interpreteren met daaraan gekoppeld dat die niet altijd even correct volgens de regels geschilderd zijn, dat soort zaken zijn gigantische struikelblokken voor dergelijke systemen. In dat geval zegt Mercedes dat ze letterlijk gewoon kijken naar het overige verkeer maar hij zou dat moeten melden op het dash dat hij niet naar de lijnen aan het kijken is.

[...]

Eigenlijk willen ze niet integreren met jou smartphone, klassieke verhaal in de IT, ze willen hun eigen eco systeem en geen open standaard. Immers dan kunnen ze zich niet onderscheiden of ze verliezen een heel deel services.

Als iedereen met Waze afkomt dan verkopen zij geen navigatie systemen meer met daaraan gekoppeld kaartenupdates & live abonnementen.

En morgen komt Google/IOS met een of andere auto integratie op een publiek IoT platform rechtstreeks geïntegreerd in IOS/Android, het staat in de sterren geschreven. Telefoon op zak? Auto gaat open, geen sleutel meer nodig. Weet je niet waar de auto staat? Vraag het aan Siri. Auto voorverwarmen? Heeft je telefoon al geregeld want hij zag dat je een afspraak had staan in je kalender en Waze weet het nu al dus de navigatie staat ook al klaar.

Maar de autofabrikanten gaan dit niet willen want zij verkopen je liever services zoals Mercedes Me met abonnementen maar nogmaals, dit gaat niet specifiek over Mercedes maar over de hele branche.

Dus eerst houden ze de boot af en kreeg je geen Apple carplay of Android auto, maar er is toch altijd wel een merk dat het toch aanbied en dan begint de vraag te stijgen en het aanbod volgt. En dan las je onlangs dat BMW na jaren te zeggen geen Android, plots toch Android gaat ondersteunen. Op een gegeven moment hebben ze teveel klanten die afhaken en naar de concurrent loopt die het wel aanbied.

Hetzelfde verhaal zal zich dus herhalen als morgen Apple of Google verder gaat integreren, dat de autobranche dat gevecht om hun eigen systemen te behouden op voorhand al verloren heeft hebben ze nog niet door. Zij zijn niet zo thuis in hoe het al die gesloten en propriétaire technieken in de IT vergaan zijn, zelfs al waren ze superieur dan nog zijn ze in de vergeethoek beland: Zipdisks, FireWire, super audio cd's, en nog vele andere, ondanks dat ze technisch effectief veel beter waren hebben ze het moeten afleggen tegen de meer open standaarden die breed omarmd werden.
Dat is ook de reden waarom je geen volledig scherm hebt, zodra je Apple Car play gebruikt. Heel raar want in de E klasse is hij wel volledig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Intelligo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:15:
De CLA is inmiddels 4500km/1,5maand oud, en gistermiddag hield het bestuurdersraam er ineens mee op. Deur open, raam gaat stukje naar beneden(automatisch) en dat was t dan. Niet meer terug omhoog, reageerde niet meer op knop of op sleutel ook.

Daarnaast de 1e en 2e x dat hij een DPF regen doorliep en ik net de stad in reed en niet meer snelweg een vieze brandlucht in de auto.

Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van de Benz. Tot nu toe al minder dan mn 15 jaar en 360.000km oude Jag.
Mercedes heeft ook gewoonweg een hoop kinderfouten in vnl. nieuwe modellen. Maarja, je moet het nieuwe type CLA sowieso niet vergelijken met een Jag zonder elektronica. Ik wil het niet goedpraten, maar de CLA zal vnl. foutjes hebben die te wijten zijn aan de elektronica.

Sowieso vind ik de switch van een Jag naar een CLA een gewaagde stap. De CLA is een hork vergeleken met een Jag. Als je eenmaal comfort gewend bent dan zal je eigenlijk nooit meer een CLA (of A) willen. Een B-Klasse is dan een betere keus mits je een MB uit het CC segment wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
Cobraa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Dat is ook de reden waarom je geen volledig scherm hebt, zodra je Apple Car play gebruikt. Heel raar want in de E klasse is hij wel volledig.
Ze hebben MBUX nog niet fullscreen gemaakt voor Carplay. Is denk niet om poppetje te treiteren, want als je iets aanbiedt dan kan je het maar beter goed doen.

Ik ben benieuwd hoe het in de nieuwe E zal verlopen, want die heeft nu MBUX.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online

Helaas is dat regenereren op ongeluklige momenten iets waar alle moderne diesels mee te maken kunnen krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
sprankel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:38:
[...]

Maak die auto's gewoon een paar honderd duurder, want dat merkt niemand. Biedt het vanaf het begin goed aan en zorg dat mensen tevreden zijn. Die strategie werkt beter, want een autofabrikant moet zich concentreren op het hoofdgedeelte: auto's maken. De Apple's en Google's van deze wereld zijn toch te machtig. En waarom zou je deze giganten willen verbeteren? Je kan er beter voor zorgen dat je deze partijen
voor blijft mbt auto's maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
S_Chief schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Helaas is dat regenereren op ongeluklige momenten iets waar alle moderne diesels mee te maken kunnen krijgen.
Tuurlijk, maar dat hoort niet door de luchtroosters naar binnen geblazen te worden.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Redondo1982 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Mercedes heeft ook gewoonweg een hoop kinderfouten in vnl. nieuwe modellen. Maarja, je moet het nieuwe type CLA sowieso niet vergelijken met een Jag zonder elektronica. Ik wil het niet goedpraten, maar de CLA zal vnl. foutjes hebben die te wijten zijn aan de elektronica.

Sowieso vind ik de switch van een Jag naar een CLA een gewaagde stap. De CLA is een hork vergeleken met een Jag. Als je eenmaal comfort gewend bent dan zal je eigenlijk nooit meer een CLA (of A) willen. Een B-Klasse is dan een betere keus mits je een MB uit het CC segment wilt.
Nouja, "zonder electronica"... Dat is nogal een statement. De Jag had ook alles electrisch, navi, bluetooth, follow-me-home verlichting, biturbo met dus ook een hoop motorelectronica etc. Voordeel was dat het ook de Sport uitvoering was, dus lager en iets harder geveerd dan de normale. Kwa onderstel-comfort ben ik dus wel tevreden met de CLA.

Een B klasse is natuurlijk geen porem, doet bijna pijn aan mn ogen.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobraa
Redondo1982 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Ze hebben MBUX nog niet fullscreen gemaakt voor Carplay. Is denk niet om poppetje te treiteren, want als je iets aanbiedt dan kan je het maar beter goed doen.

Ik ben benieuwd hoe het in de nieuwe E zal verlopen, want die heeft nu MBUX.
Denk eerlijk gezegd niet dat ze het full screen gaan maken. Puur om de berijders MBUX te laten gebruiken.
Werkt naar mijn idee wel goed, aangezien ik Apple Car play nooit gebruik om deze reden dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matz
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:52
Cobraa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Denk eerlijk gezegd niet dat ze het full screen gaan maken. Puur om de berijders MBUX te laten gebruiken.
Werkt naar mijn idee wel goed, aangezien ik Apple Car play nooit gebruik om deze reden dus.
Ik heb van Wensink begrepen dat het wel in de pijplijn zit om einde jaar Apple carplay full screen te maken. In hoeverre dit nog klopt is natuurlijk de vraag. Maar blijkbaar is het wel een aandachtspunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18:30
De vraag is zijn er al merken/modellen waar het wel al full screen is? Ik heb enkel nog maar MB, Renault & Volvo Apple Carplay werkend gezien en daar allemaal hetzelfde schermformaat. Zou het niet kunnen dat het vanuit Apple by design niet mogelijk is om in een hogere resolutie te werken? Bij Android Auto moest je in het begin (weet niet hoe het nu is) ook via een truukje naar 720p gaan.

EDIT: blijkbaar ligt het niet aan Apple, zie hier: YouTube: New Apple CarPlay iOS13 On Mercedes E-Class 12.3 Inch Wide Screen

[Voor 19% gewijzigd door RigolleM op 19-05-2020 14:51]

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 01:24
Vanmorgen de EQC gereden. Ik vind het een heerlijke auto. Super stil, beste goede wegligging (rondje Posbank bij Arnhem gedaan), rijassistentie plus beviel goed en zelfs het regeneratief remmen went behoorlijk snel (wel in D-. Voor D-- heb ik wat meer kilometers nodig). De proefritauto was overigens een Business Solution AMG met alles erop. Overigens is er met normaal rijgedrag best 'zuinig' mee te rijden waardoor de 350-400 kilometer range ook te behalen is zonder als een 80+'er te rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
InterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:39:
Vanmorgen de EQC gereden. Ik vind het een heerlijke auto. Super stil, beste goede wegligging (rondje Posbank bij Arnhem gedaan), rijassistentie plus beviel goed en zelfs het regeneratief remmen went behoorlijk snel (wel in D-. Voor D-- heb ik wat meer kilometers nodig). De proefritauto was overigens een Business Solution AMG met alles erop. Overigens is er met normaal rijgedrag best 'zuinig' mee te rijden waardoor de 350-400 kilometer range ook te behalen is zonder als een 80+'er te rijden.
Niet zoals een Prius rijder zeg maar... :O

Heb je foto's gemaakt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
Redondo1982 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Niet zoals een Prius rijder zeg maar... :O

Heb je foto's gemaakt?
Ik heb geen foto's gemaakt. De EQC leent zich naar mijn mening ook uitstekend voor een beetje doorrijden. Ik vond het pedaal in sport modus overigens wel wat zenuwachtig voor stadsverkeer met regelmatig afremmen en optrekken. Met de brandstofversies (een C Coupe en E Coupe gereden, geen bezit overigens) is dat niet het geval. Op comfort is dat gevoel helemaal weg en rijdt het heel soepel (maar met pedaal was enthousiaster indrukken komt de achterwielaandrijving alsnog snel bij en is er ruim voldoende vermogen op mooi te versnellen. Met ruim 400pk is het evengoed niet vervelend om af en toe net wat sneller op te trekken.

Als de offerte van Wensink binnen is ga ik 'm bij Athlon neerleggen voor een voorstel en dan de knoop maar doorhakken in de hoop dat er ergens nog plek op de band is om 'm op enigszins schappelijke termijn te produceren.

Overigens gaf de dealer (Wensink Arnhem) aan dat volgend jaar een EQC op de markt komt met andere -snellere- lader. Verder had hij geen details, maar wel dat het 2021 zou zijn.

• indostylo
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-05 19:24
Hallo allemaal,
Leuk om te zien dat er een Mercedes community bestaat onder de Tweakers.

Ik heb een vraagje over mijn Mercedes.

Sinds maart, rij ik in een CLA shooting brake 220. Ik vind het een fijne auto, maar er is toch één functie waar ik me het meest aan irriteer, het is de “Lane Keeping Assist”.

Als ik met cruise control rij, op een 80 weg of op de snelweg bijv. heb ik wel eens dat ik per ongeluk over de witte lijn rij, maar dan gaat mijn stuurwiel hard trillen, en dat de wiel (ligt aan welke kant van de auto over de witte lijn gaat) vol op in de rem. Het is mij al vele malen overkomen en het geeft altijd een schrik voor mij en mijn passagiers.

Mijn vraag is, voor Tweakers die ook de nieuwe cla shooting brake rijden, is dit normaal? Trillende stuur, en de wielen aan een kant van de auto, automatisch vol in de rem gaat?

Ik rij voor mijn werk af en toe wel eens in een A6 Avant of BMW 5 station. En naar mijn ervaring met beide auto’s, hoort een Lane Assist het stuur te corrigeren.

Bijv, in de BMW 5 station, kan ik gerust één knie tegen de onderkant van mijn stuurwiel drukken, en de Lane Assist, rijdt grotendeels van de snelweg route vanzelf. En in de Audi ook, geeft de lane assist een corrigerende beweging terug naar het midden als ik over de witte streep rij.

Maar is het normaal dat een Mercedes Lane assist veel onder doet tov, Audi & BMW?

Ik hoop / denk niet dat mijn CLA nu al defect / mankementen heeft, dat ding heeft pas 7k KM gelopen.

Voordat ik dan een afspraak maak bij de garage, misschien is het wel makkelijker om eerst aan medetweakers te vragen hierover.

• sprankel
Redondo1982 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Maak die auto's gewoon een paar honderd duurder, want dat merkt niemand. Biedt het vanaf het begin goed aan en zorg dat mensen tevreden zijn. Die strategie werkt beter, want een autofabrikant moet zich concentreren op het hoofdgedeelte: auto's maken. De Apple's en Google's van deze wereld zijn toch te machtig. En waarom zou je deze giganten willen verbeteren? Je kan er beter voor zorgen dat je deze partijen
voor blijft mbt auto's maken.
Kun je ook over zetelverwarming zeggen, als een gekeken hoe belachelijk weinig dat voorstelt, dat zijn wat metaaldraden in een matje. Of de "elektrische stoelen" optie, voor de presafe te laten werken zijn die stoelen standaard reeds volledig elektrisch, je kan enkel niet vooruit of achteruit met de stoel. Presafe moet immers de stoelen kunnen bedienen als hij een impact verwacht (en dus zijn ze elektrisch) wat ook inhoud dat hij ze moet terug zetten als het vals alarm is dus die geheugen functie, die zit er eigenlijk ook standaard op.

De realiteit is dat die opties heel winstgevend zijn, als ik alleen al kijk naar hoeveel keer het "AMG" pakket aangetikt word wat zuiver wat andere plastic is want er is niets werkelijk "AMG" aan, dat is ook zuiver winst voor MB. En al die opties geven je flexibiliteit, komt er een nieuw model uit? Gooi wat "dure" opties gratis bij het oud model en het verkoopt.

Ik beschouw een heel deel van de opties waaronder ook de Burmester als fake en gooi u geld door het raam maar het verkoopt. En als het verkoopt is het blijkbaar toch zo dat de markt het vraagt en bij de concurrenten heb je hetzelfde verhaal.

@indostylo

Wat je wilt noemt bij Mercedes 'steer assist' waarbij hij tot op zekere hoogte gaat ondersteunen in het sturen. Wat je krijg bij 'lane keeping assist' is dat hij gaat ingrijpen als je u lijnen oversteekt zonder richting aan te geven.

Probleem daarbij is dat er (nog) geen uniforme namen afgesproken zijn en dat je dus bij die assistentiesystemen goed moet uitzoeken wat ze juist doen bij wel merk. De 'steer assist' gaat bijvoorbeeld dan weer verder bij Mercedes dan het 'lane assist' van een Audi.

De knie tegen het stuur, dat zou eigenlijk niet mogen werken want het is ook gewoon illegaal zo te rijden met gelijk welk merk met gelijk welk assistentiesysteem dat momenteel te krijgen is.

[Voor 16% gewijzigd door sprankel op 20-05-2020 01:13]

• Redondo1982
sprankel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:49:
[...]

Kun je ook over zetelverwarming zeggen, als een gekeken hoe belachelijk weinig dat voorstelt, dat zijn wat metaaldraden in een matje. Of de "elektrische stoelen" optie, voor de presafe te laten werken zijn die stoelen standaard reeds volledig elektrisch, je kan enkel niet vooruit of achteruit met de stoel. Presafe moet immers de stoelen kunnen bedienen als hij een impact verwacht (en dus zijn ze elektrisch) wat ook inhoud dat hij ze moet terug zetten als het vals alarm is dus die geheugen functie, die zit er eigenlijk ook standaard op.

De realiteit is dat die opties heel winstgevend zijn, als ik alleen al kijk naar hoeveel keer het "AMG" pakket aangetikt word wat zuiver wat andere plastic is want er is niets werkelijk "AMG" aan, dat is ook zuiver winst voor MB. En al die opties geven je flexibiliteit, komt er een nieuw model uit? Gooi wat "dure" opties gratis bij het oud model en het verkoopt.

Ik beschouw een heel deel van de opties waaronder ook de Burmester als fake en gooi u geld door het raam maar het verkoopt. En als het verkoopt is het blijkbaar toch zo dat de markt het vraagt en bij de concurrenten heb je hetzelfde verhaal.
Begrijp je verhaal, maar AMG Line en Burmester zijn dan wel verkeerde voorbeelden. Ik vind dat je bij beide waar voor je geld krijgt. AMG Line is niet alleen maar plastic. En zonder Burmester klinkt het allemaal een héél stuk minder, maar ik ben wel met je eens dat je bij andere fabrikanten met B&O en H&K gewoon bullshit krijgt.

Ik vind wel dat MB het héél sterk doet met het night-pakket. Die verzacht heel geniepig de wonden haha. Meestal kost dat een paar honderd en je denkt dan van: zo, daar krijg ik veel voor terug. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 20-05-2020 08:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GilbertvH
indostylo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 00:39:
Hallo allemaal,

Sinds maart, rij ik in een CLA shooting brake 220. Ik vind het een fijne auto, maar er is toch één functie waar ik me het meest aan irriteer, het is de “Lane Keeping Assist”.

Als ik met cruise control rij, op een 80 weg of op de snelweg bijv. heb ik wel eens dat ik per ongeluk over de witte lijn rij, maar dan gaat mijn stuurwiel hard trillen, en dat de wiel (ligt aan welke kant van de auto over de witte lijn gaat) vol op in de rem. Het is mij al vele malen overkomen en het geeft altijd een schrik voor mij en mijn passagiers.

Mijn vraag is, voor Tweakers die ook de nieuwe cla shooting brake rijden, is dit normaal? Trillende stuur, en de wielen aan een kant van de auto, automatisch vol in de rem gaat?

Ik rij voor mijn werk af en toe wel eens in een A6 Avant of BMW 5 station. En naar mijn ervaring met beide auto’s, hoort een Lane Assist het stuur te corrigeren.

Bijv, in de BMW 5 station, kan ik gerust één knie tegen de onderkant van mijn stuurwiel drukken, en de Lane Assist, rijdt grotendeels van de snelweg route vanzelf. En in de Audi ook, geeft de lane assist een corrigerende beweging terug naar het midden als ik over de witte streep rij.

Maar is het normaal dat een Mercedes Lane assist veel onder doet tov, Audi & BMW?

Ik hoop / denk niet dat mijn CLA nu al defect / mankementen heeft, dat ding heeft pas 7k KM gelopen.

Voordat ik dan een afspraak maak bij de garage, misschien is het wel makkelijker om eerst aan medetweakers te vragen hierover.
Wat @sprankel ook al aangeeft is dit 'normaal' bij de CLA. Ik rijd zelf ook de CLA SB en ervaar hetzelfde. Het is een uiterst straf afgesteld systeem wat je natuurlijk prima helpt bij het niet opletten om ongelukken te voorkomen, maar in het dagelijks verkeer kan het echt een crime zijn. Je kunt het natuurlijk ook gewoon uitschakelen. Óf je zet de functie tussen je favorieten en scrollt op je rechterscherm naar beneden óf je drukt in je middenconsole op het autootje en zet in dat menu direct de functie uit. Helaas kan dit (nog) niet permanent en moet je dat iedere keer bij het starten van de auto doen.

• mavical
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:29
YouTube: Geluid isolatie glas - Mercedes weetje die u misschien nog niet wist...

Interessant filmpje over extra geïsoleerd glas in de MB. Kennelijk als optie te verkrijgen in een aantal modellen. Bij de CLA kan ik me deze optie niet herinneren.

[Voor 14% gewijzigd door mavical op 20-05-2020 09:16]

• snelwin
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 05-06 13:18
Hallo allemaal,

Dit is een "pain in the arse" van menig MB-rijder. Je schrikt je een ongeluk als de auto plots op de rem vliegt en het stuur begint te corrigeren. Menig MB gerelateerd forum staat er vol mee. Voor zover ik weet is de reden dat het niet standaard uit te schakelen is, is omdat MB met deze functionaliteit aan bepaalde veiligheidseisen voldoet.

Als oplossing wordt gegeven om het uit te schakelen bij elke rit, wat @GilbertvH ook al benoemde. Dit kan vereenvoudigd worden door de functie als favoriete in te stellen.

Op verschillende forums kom je ook shady manieren tegen om het standaard uit te schakelen maar hier ben ik niet aan begonnen.

• indostylo
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-05 19:24
snelwin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Dit is een "pain in the arse" van menig MB-rijder. Je schrikt je een ongeluk als de auto plots op de rem vliegt en het stuur begint te corrigeren. Menig MB gerelateerd forum staat er vol mee. Voor zover ik weet is de reden dat het niet standaard uit te schakelen is, is omdat MB met deze functionaliteit aan bepaalde veiligheidseisen voldoet.

Als oplossing wordt gegeven om het uit te schakelen bij elke rit, wat @GilbertvH ook al benoemde. Dit kan vereenvoudigd worden door de functie als favoriete in te stellen.

Op verschillende forums kom je ook shady manieren tegen om het standaard uit te schakelen maar hier ben ik niet aan begonnen.
Je kunt iemand met een zwak hart wel een hartaanval geven... de mate waarmee geremd wordt is gewoon TE ruig. Het ziet er uit als een last minute oplossing.

Ik zal zo even proberen om de functie in mijn favorieten te zetten.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik snap echt niet waar jullie last van hebben. Als ik met mijn auto VOL in de rem ga, vliegen alle spullen door de auto. Je gaat mij niet vertellen dat dat systeem dat bij jullie doet.

Zoals al eerder aangegeven bij mij:

- Bij de eerste keer: stuur trillen
- Bij (~) de tweede keer: stuur trillen + gas los
- Bij (~) de derde keer: stuur trillen, gas los + correctie stuurbeweging.
- Bij (~) de vierde keer: hardere correctie, en lichte rem beweging.

Ik heb echt nog *nooit* gehad dat mijn passagiers echt schrokken, ja ze merken het, mijn vrouw kijkt even op. Maar hartaanvallen? Dan moet je terug naar de garage mijns inziens...

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
snelwin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:17:
[...]
Dit is een "pain in the arse" van menig MB-rijder. Je schrikt je een ongeluk als de auto plots op de rem vliegt en het stuur begint te corrigeren. Menig MB gerelateerd forum staat er vol mee.
Menig bestuurder van de huidige A en alles op dat platform. Andere modellen hebben hier geen last van.

Maar omdat het hier zo'n beetje vol zit met alleen maar bestuurders van CC-modellen lees je er veel over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 17:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wagen is eindelijk aangekomen bij de verdeler! Nu wachten op goedkeuring vanuit de fleetmanager!

• trinity999
  • Laatst online: 20:45
Redondo1982 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:12:
[...]

En zonder Burmester klinkt het allemaal een héél stuk minder, maar ik ben wel met je eens dat je bij andere fabrikanten met B&O en H&K gewoon bullshit krijgt.
Ben ik absoluut niet met je eens. Burmester klinkt niet verkeerd voor de prijs, maar als je de prijs buiten beschouwing laat staat B&O echt ver daarboven. In mijn vorige auto zat B&O en dat klonk verre weg beter. Nu zal in de a klasse de naam Burmester misschien overgewaardeerd zijn, het klinkt echter stukken beter dan het standaard geluidsysteem.

• Redondo1982
trinity999 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Ben ik absoluut niet met je eens. Burmester klinkt niet verkeerd voor de prijs, maar als je de prijs buiten beschouwing laat staat B&O echt ver daarboven. In mijn vorige auto zat B&O en dat klonk verre weg beter. Nu zal in de a klasse de naam Burmester misschien overgewaardeerd zijn, het klinkt echter stukken beter dan het standaard geluidsysteem.
Prima toch? Ieder een eigen smaak. Er zullen ook wel wat gradaties inzitten plus de akoustiek die divers is. In mijn V klinkt de Burmester ook minder dan in m’n vrouw haar GLC.

• Redondo1982
Intelligo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Nouja, "zonder electronica"... Dat is nogal een statement. De Jag had ook alles electrisch, navi, bluetooth, follow-me-home verlichting, biturbo met dus ook een hoop motorelectronica etc. Voordeel was dat het ook de Sport uitvoering was, dus lager en iets harder geveerd dan de normale. Kwa onderstel-comfort ben ik dus wel tevreden met de CLA.

Een B klasse is natuurlijk geen porem, doet bijna pijn aan mn ogen.
Nee, klopt...iets teveel shoutout. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er 15 jaar tussenzit en er veel is veranderd. Maar dat begreep je wel denk ik.

B-klasse ook niet mijn ding, maar wel het enige comfortabele in het cc segment. Als je persé MB wilt met dit budget dan ontkom je er niet aan.

• sprankel
trinity999 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Het punt wat jullie missen is dat er helemaal geen B&O of Burmester in die wagens zit, autofabrikanten gaan bij die merken hun naam shoppen en claimen dat het systeem is afgesteld en gekozen door een B&O of Burmester maar ze mogen enkel kiezen uit off the shell onderdelen.

Je betaald dus vooral voor heel veel logo's die overal te zien zijn in de wagen maar het zegt eigenlijk niets over de daadwerkelijke kwaliteit die je krijgt. In de praktijk komt het vaak neer als een kleine uitbreiding op het audio systeem dat eronder zit.

Als je mij niet gelooft, dat mag uiteraard, schroef even die luidsprekers en versterkers eruit en zoek de B&O, Burmester, Canton en andere onderdelen, een linkje naar iemand die het reeds gedaan heeft mag ook maar de eerste die er daadwerkelijk een Burmester of B&O luidspreker uitschroeft, zou een first zijn dat ik het zie.

Soms is het een nadeel om een vader te hebben die audiofiel is maar als ik een tip mag geven over de echte high end audio merken, het publiek kent die merken niet. Audio is een extreem moeilijk te verkopen product omdat het enorm lastig is als consument om objectief de kwaliteit te beoordelen. En om redenen die ik niet begrijp zijn luidsprekers een pak minder onderhevig aan de alsmaar zakkende elektronica prijzen.

De gekende merken zijn dus vooral consumenten merken met veel marketing en design, dat verkoopt immers. Maar de merken die resoluut voor kwaliteit gaan, dat krijg je niet verkocht bij het brede publiek. Martin Audio is een voorbeeld dat vooral op festivals zal voorkomen, voor thuis toepassingen, Focal, Magico, MartinLogan om er een paar op te noemen.

Daarmee heb ik niet gezegd dat een Burmester of B&O geen goede luidsprekers maakt, ze zijn echter duur voor wat ze aanbieden en hun naam plakken op bijvoorbeeld Harmon Kardon (Samsung) luidsprekers in auto's, bij hun oude klanten schiet dat in het verkeerde keelgat.

• S_Chief
  • Niet online
mavical schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:14:
YouTube: Geluid isolatie glas - Mercedes weetje die u misschien nog niet wist...

Interessant filmpje over extra geïsoleerd glas in de MB. Kennelijk als optie te verkrijgen in een aantal modellen. Bij de CLA kan ik me deze optie niet herinneren.
Alleen de grotere modellen hebben deze optie.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 05-06 22:03
S_Chief schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Alleen de grotere modellen hebben deze optie.
Bij de configuratie van de C300de was het in ieder geval een optie inderdaad :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
sprankel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Het punt wat jullie missen is dat er helemaal geen B&O of Burmester in die wagens zit, autofabrikanten gaan bij die merken hun naam shoppen en claimen dat het systeem is afgesteld en gekozen door een B&O of Burmester maar ze mogen enkel kiezen uit off the shell onderdelen.

Je betaald dus vooral voor heel veel logo's die overal te zien zijn in de wagen maar het zegt eigenlijk niets over de daadwerkelijke kwaliteit die je krijgt. In de praktijk komt het vaak neer als een kleine uitbreiding op het audio systeem dat eronder zit.

Als je mij niet gelooft, dat mag uiteraard, schroef even die luidsprekers en versterkers eruit en zoek de B&O, Burmester, Canton en andere onderdelen, een linkje naar iemand die het reeds gedaan heeft mag ook maar de eerste die er daadwerkelijk een Burmester of B&O luidspreker uitschroeft, zou een first zijn dat ik het zie.

Soms is het een nadeel om een vader te hebben die audiofiel is maar als ik een tip mag geven over de echte high end audio merken, het publiek kent die merken niet. Audio is een extreem moeilijk te verkopen product omdat het enorm lastig is als consument om objectief de kwaliteit te beoordelen. En om redenen die ik niet begrijp zijn luidsprekers een pak minder onderhevig aan de alsmaar zakkende elektronica prijzen.

De gekende merken zijn dus vooral consumenten merken met veel marketing en design, dat verkoopt immers. Maar de merken die resoluut voor kwaliteit gaan, dat krijg je niet verkocht bij het brede publiek. Martin Audio is een voorbeeld dat vooral op festivals zal voorkomen, voor thuis toepassingen, Focal, Magico, MartinLogan om er een paar op te noemen.

Daarmee heb ik niet gezegd dat een Burmester of B&O geen goede luidsprekers maakt, ze zijn echter duur voor wat ze aanbieden en hun naam plakken op bijvoorbeeld Harmon Kardon (Samsung) luidsprekers in auto's, bij hun oude klanten schiet dat in het verkeerde keelgat.
Audiofielen zijn mafklappers. Bekenden van mij zijn audiofielen, hierdoor ook in de materie gedoken en als je je gaat storen aan hen dan is het een gebed zonder end.

In mijn optiek is het altijd een nadeel om een audiofiel in je omgeving te hebben. Ze zijn immers nooit tevreden. Het is allemaal subjectief, maar ze verkondigen het als objectief. Niet aan storen, en gewoon prima geluid in je auto nemen wat je zelf kan waarnemen. Een opwaardering naar Burmester is een prima prijs en kan je het zelf niet voor inelkaar knutselen.

De merken die jij noemt voor thuistoepassingen is ook heel subjectief. Daar komt al het spul voorbij, te weten van KEF, B&W en Focal t/m Sonos Faber. Het is maar tot hoe ver je kennis reikt, en hoe makkelijk je te manipuleren bent. Ik heb naar 40k zuilen zitten luisteren. Mooi hoor, maar ik hoorde niks speciaals tov de 20k zuilen die net ingeruild waren. De audiofiel uiteraard wel; en de verkoper ook, want die had er net een leuke klant aan over gehouden. ;)

• sprankel
Redondo1982 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:01:
[...]

Audiofielen zijn mafklappers. Bekenden van mij zijn audiofielen, hierdoor ook in de materie gedoken en als je je gaat storen aan hen dan is het een gebed zonder end.

In mijn optiek is het altijd een nadeel om een audiofiel in je omgeving te hebben. Ze zijn immers nooit tevreden. Het is allemaal subjectief, maar ze verkondigen het als objectief. Niet aan storen, en gewoon prima geluid in je auto nemen wat je zelf kan waarnemen. Een opwaardering naar Burmester is een prima prijs en kan je het zelf niet voor inelkaar knutselen.

De merken die jij noemt voor thuistoepassingen is ook heel subjectief. Daar komt al het spul voorbij, te weten van KEF, B&W en Focal t/m Sonos Faber. Het is maar tot hoe ver je kennis reikt, en hoe makkelijk je te manipuleren bent. Ik heb naar 40k zuilen zitten luisteren. Mooi hoor, maar ik hoorde niks speciaals tov de 20k zuilen die net ingeruild waren. De audiofiel uiteraard wel -en de verkoper ook-, want die had er net een leuke klant aan over gehouden. ;)
Valt wel mee, ikzelf heb momenteel helemaal niets high end van audio staan thuis en de oudere audiofiel, die vond dat toch allemaal wat duur dus die bouwde dan maar zelf zijn elektrostatische luidsprekers, een zelfgemaakte uitrektafel om die folie te kunnen uitrekken zonder hem te scheuren (na 5 gescheurde pogingen zat er niets anders op) en een hele zomer met extra maanden later waren ze klaar.

Kostprijs zonder versterkers om ze gewoon te kopen met die specs, 20-30k, zonder subwoofer en kan je zeggen was het dit dan waard?

Je hoort het verschil niet tussen een echte vleugelpiano en wat daar uitkomt en als er bezoek kwam werd wel eens meer dan eens gevraagd wie er toch zo mooi piano aan het spelen was. Hij negeerde altijd dergelijke vragen met een smile tot achter zijn oren.

Jeugdsentiment daar gelaten om terug te komen op die Burmester in Mercedes,
nogmaals, er zit 0.0 Burmester in die auto. Er is geen opwaardering naar Burmester, het zit er gewoon niet in. Behalve de roostertjes en het logo in de software, niets maar dan ook niets komt van Burmester wat ook niet verwonderlijk is gezien Burmester helemaal geen luidsprekers maakt die geschikt zijn voor de auto sector.

Dat heeft niets met subjectief, audiofielen of wat dan ook te maken, de een noemt het marketing, ik neig eerder naar oplichting maar ieder zijn mening.

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 06-06 12:23
Redondo1982 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Minder goed? Zeg maar slecht en achterhaald!

Als ik even mag spreken voor een ander: een achterhaalde auto kopen is nooit goed en dus op alle fronten slecht. Zeker een auto die afhankelijk is van de nieuwste techniek.
Er is niets slecht en achterhaald aan de EQC, en het laden is ook geen probleem, jij focust je waarschijnlijk op de 110 kW laadcapaciteit en vergelijkt het met de 250 kW van een ander merk, echter hou je geen rekening met de laadcurve! Want uiteindelijk zal de laadtijd van 10% naar 80% niet zo een groot verschil maken in tijd! Zelfs de efficiëntie is aan vergelijkbare snelheid niet zo verschillend, tenzij jij een sedan gaat vergelijken met een SUV ... maar dat is appelen met peren vergelijken. In het Tesla aanbod vandaag kan alleen vergeleken worden met Model X en die heeft in normale omstandigheden 177 Wu per km en EQC 192 Wu per km ... maar als we dan de overige elementen van een wagen gaan vergelijken, rijcomfort enzo, geluidsisolatie, of zaken die er toedoen tijdens het rijden, een head-up display bijvoorbeeld. Wel dan steekt de EQC er met kop en schouders bovenuit!

• PhilipCl
InterCC schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:39:
Het is ook gewoon een super auto, heb er eentje in bestelling, nog 4 weken geduld. Ik heb een vergelijking gedaan met e-Tron, i-Pace en Tesla. En laat u niets wijsmaken, door bijvoorbeeld rijbereik en laadsnelheid. Ik rij matig en ik kwam aan 380 km bereik, en het laden gaat misschien niet zo snel, doch de curve is vlakker en houdt veel langer een constante laadsnelheid vast, met als resultaat dat de gehele laadsessie niet veel langer is dan bijvoorbeeld een Tesla. We spreken over paar minuten. En ja, de 7,4 kW op AC is een minpuntje, maar ik kan thuis laden en dus geen probleem. Maar al de rest! De beste EV voor mij!

• InterCC
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:30:
[...]

Het is ook gewoon een super auto, heb er eentje in bestelling, nog 4 weken geduld. Ik heb een vergelijking gedaan met e-Tron, i-Pace en Tesla. En laat u niets wijsmaken, door bijvoorbeeld rijbereik en laadsnelheid. Ik rij matig en ik kwam aan 380 km bereik, en het laden gaat misschien niet zo snel, doch de curve is vlakker en houdt veel langer een constante laadsnelheid vast, met als resultaat dat de gehele laadsessie niet veel langer is dan bijvoorbeeld een Tesla. We spreken over paar minuten. En ja, de 7,4 kW op AC is een minpuntje, maar ik kan thuis laden en dus geen probleem. Maar al de rest! De beste EV voor mij!
Wanneer heb je 'm besteld? Bij de dealer kreeg ik nogal lange levertijd te horen.. Ook voor mij is 7,4kw op AC geen enkel probleem met thuis laden. Ik rij niet zoveel en helemaal niet zoveel lange ritten. Als ik al een keer onderweg moet laden is het enkel om thuis te komen en daar verder opladen. Het rijden in de EQC voor die 1,5 uur beviel uitstekend. Ik hoop 'm volgende week te kunnen bestellen als ik de offertes van Wensink en Athlon voor zakelijk lease heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipCl
InterCC schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Wanneer heb je 'm besteld? Bij de dealer kreeg ik nogal lange levertijd te horen.. Ook voor mij is 7,4kw op AC geen enkel probleem met thuis laden. Ik rij niet zoveel en helemaal niet zoveel lange ritten. Als ik al een keer onderweg moet laden is het enkel om thuis te komen en daar verder opladen. Het rijden in de EQC voor die 1,5 uur beviel uitstekend. Ik hoop 'm volgende week te kunnen bestellen als ik de offertes van Wensink en Athlon voor zakelijk lease heb.
@InterCC ik heb besteld in februari, en door corona twee weken vertraging, viel dus nog reuze goed mee. Ik heb wat meer tijd genomen om de EQC op de rooster te leggen, heb er twee volle dagen mee rond gereden! En dat was een feest! Uiteraard heeft de EQC min en pluspunten, net zoals elke wagen dat heeft. Maar op vlak van comfort ... gewoon de beste! Hopelijk voeg je de head-up toe? Welk kleur zou je kiezen? Ga je voor de AMG look? Die vind ik mooier! De augmented reality is ook iets dat je best toevoegt en de Android Auto best ook. Ik heb er ook de trekhaak bijgenomen, bij EQC kan je die netjes laten verdwijnen door op een knopje te drukken. Ik kan hier nog een hele lijst opsommen waarin de EQC zich onderscheidt van de rest, maar dat is misschien iets teveel enthousiasme. Wat zou de levertermijn zijn als je volgende week besteld?

• InterCC
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:22:
[...]

@InterCC ik heb besteld in februari, en door corona twee weken vertraging, viel dus nog reuze goed mee. Ik heb wat meer tijd genomen om de EQC op de rooster te leggen, heb er twee volle dagen mee rond gereden! En dat was een feest! Uiteraard heeft de EQC min en pluspunten, net zoals elke wagen dat heeft. Maar op vlak van comfort ... gewoon de beste! Hopelijk voeg je de head-up toe? Welk kleur zou je kiezen? Ga je voor de AMG look? Die vind ik mooier! De augmented reality is ook iets dat je best toevoegt en de Android Auto best ook. Ik heb er ook de trekhaak bijgenomen, bij EQC kan je die netjes laten verdwijnen door op een knopje te drukken. Ik kan hier nog een hele lijst opsommen waarin de EQC zich onderscheidt van de rest, maar dat is misschien iets teveel enthousiasme. Wat zou de levertermijn zijn als je volgende week besteld?
Head-up heb ik er niet bij. Dat doet mij niet zoveel. Wel AMG en canvasiet blauw. Dit is hoe ik bij de dealer de offerte heb aangevraagd en die heb ik nog niet omdat woensdag het systeem schijnbaar niet werkte en hij niet gelijk een offerte kon maken. https://www.mercedes-benz...ecode/CCci/NL/nl/M58DVZ6N

Trekhaak doe ik ook niet. Achterin de bumper zit dan die opening en een trekhaak gebruik ik nooit (heb ik nu wel, maar dus onnodig). Wel fijn dat die niet zichtbaar is (in de proefrit auto wel aanwezig en toen ook een gekeken hoe dat ging).

Bij mij gaf de dealer (Wensink Arnhem) aan einde jaar, dus misschien zelfs 2020. Ik hoop wel dat het een stuk sneller gaat en meer richting jouw levertijd, want die is aanzienlijk schappelijker. :)

Wat is jouw configuratie?

• Intelligo
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:21:
[...]

Er is niets slecht en achterhaald aan de EQC, en het laden is ook geen probleem, jij focust je waarschijnlijk op de 110 kW laadcapaciteit en vergelijkt het met de 250 kW van een ander merk, echter hou je geen rekening met de laadcurve! Want uiteindelijk zal de laadtijd van 10% naar 80% niet zo een groot verschil maken in tijd! Zelfs de efficiëntie is aan vergelijkbare snelheid niet zo verschillend, tenzij jij een sedan gaat vergelijken met een SUV ... maar dat is appelen met peren vergelijken. In het Tesla aanbod vandaag kan alleen vergeleken worden met Model X en die heeft in normale omstandigheden 177 Wu per km en EQC 192 Wu per km ... maar als we dan de overige elementen van een wagen gaan vergelijken, rijcomfort enzo, geluidsisolatie, of zaken die er toedoen tijdens het rijden, een head-up display bijvoorbeeld. Wel dan steekt de EQC er met kop en schouders bovenuit!
Kleine correctie, de Model X doet 187Wh/km en de EQC 237Wh/km. NEDC waardes gebruiken kan inmiddels echt niet meer...

Maar goed - als je er mee uit de voeten kunt en alles werkt snel zat voor je gebruik, dan is het natuurlijk een non-issue en hij is wel een x of 10 mooier dan een Model X

Woont in Helsinki

• PhilipCl
@InterCC ik heb er eentje besteld in het designo diamant wit, AMG, met premium package, want in huidige wagen heb (X3) heb ik head-up en zou het niet meer willen missen, heb wel de trekhaak, en interieur heb ik voor beige/zwart gekozen, met massage functie, en dan was het budget op. Graag had ik die 21 AMG velgen gehad , maar helaas geen winterbanden mogelijk en moest ik tweede set velgen met banden aanschaffen en dat paste ook niet in het budget.

• PhilipCl
Intelligo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Kleine correctie, de Model X doet 187Wh/km en de EQC 237Wh/km. NEDC waardes gebruiken kan inmiddels echt niet meer...

Maar goed - als je er mee uit de voeten kunt en alles werkt snel zat voor je gebruik, dan is het natuurlijk een non-issue en hij is wel een x of 10 mooier dan een Model X
@Intelligo
De cijfers die ik vermeld komen van een echte wereld test uitgevoerd door Bjorn Nyland, is op zijn kanaal terug te vinden. Ik hecht geen belang aan de waarden die worden opgegeven (NEDC, WLTP, EPA) en al helemaal niet als ze van Tesla komen. Tijdens de uitgebreide testrit die ikzelf heb gedaan, tekende de EQC een verbruik op van 207 Wh/km, dat was een mix autosnelweg (120) en gewone weg aan 70 of 50, totale gereden afstand ruim 400 km op één dag. Heb er nog een tweede dag mee gereden met vergelijkbare resultaten. Ik ben wel een rustige chauffeur, dat helpt natuurlijk. En heb zoveel als mogelijk met one pedal gereden, dat kan perfect met de EQC, alleen stoppen dat hij nog niet, maar voor de rest, perfect bruikbaar.

• sprankel
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:39:
[...]

@Intelligo
De cijfers die ik vermeld komen van een echte wereld test uitgevoerd door Bjorn Nyland, is op zijn kanaal terug te vinden. Ik hecht geen belang aan de waarden die worden opgegeven (NEDC, WLTP, EPA) en al helemaal niet als ze van Tesla komen. Tijdens de uitgebreide testrit die ikzelf heb gedaan, tekende de EQC een verbruik op van 207 Wh/km, dat was een mix autosnelweg (120) en gewone weg aan 70 of 50, totale gereden afstand ruim 400 km op één dag. Heb er nog een tweede dag mee gereden met vergelijkbare resultaten. Ik ben wel een rustige chauffeur, dat helpt natuurlijk. En heb zoveel als mogelijk met one pedal gereden, dat kan perfect met de EQC, alleen stoppen dat hij nog niet, maar voor de rest, perfect bruikbaar.
Als ik even mag inpikken, het is enorm lastig om een range op te geven voor een EV omdat daar een hogere variatie op zit dan we gewoon zijn van ICE motoren.

Immers een ICE motor verliest 75% van zijn brandstof aan warmte wat inhoud dat als je 10 liter verbruikt je 7.5 liter brandstof naar warmte omgezet hebt. Als je dan even nadenkt hoe lang het soms niet duurt in de winter tegen dat je het wat warm krijgt in een ICE en dan kijk je terug naar dat 75% omgezet in warmte, de hoeveelheid energie nodig om een auto te verwarmen is enorm.

Bij ICE was dat geen probleem, je recupereert dat gewoon uit je verlies. Nog beter zou zijn als je een ICE kan ontwikkelen die minder brandstof omzet naar verlies (wat men continu probeert) maar het is en blijft een vrij inefficiënte omzetting waarbij je een dikke radiator nodig hebt om die warmte kwijt te spelen aan de omgeving.

Een EV zet vrij efficiënt zijn energiebron om naar beweging en dus gaat die verwarming je heel veel extra verbruik opleveren. Daardoor schommelt het verbruik veel meer wat ook nog afhankelijk is van de bestuurder, sommige hebben het graag warm, andere zetten de verwarming heel laag maar compenseren met zetelverwarming. In een ICE is zetelverwarming extra verbruik, daar kan je beter de verwarming hoger zetten maar bij een EV is het omgekeerd en kan je beter die zetelverwarming gebruiken.

Echter om te compenseren kan je zowat elke EV/Hybride voorverwarmen terwijl hij aan de stekker hangt maar niet iedereen gebruikt dat. Het rem gedrag en rijgedrag aanpassen zodat je in de praktijk zo goed als nooit de remschijven gebruikt, dat maakt ook een verschil.

Maar sommige EV's hebben nu warmtepompen of andere trucjes om de range verloren aan warmte tegen te gaan. Alles samen maakt het enorm moeilijk om een praktijk range op te geven of om te gaan vergelijken en waar een ICE aan 120 min of meer altijd hetzelfde zal verbruiken, bij een EV gaat dat niet op. Maar waar een ICE heel veel gaat verbruiken in file, daar heeft een EV dan weer geen last van maar niemand is ooit bezig over hoeveel een ICE verbruikt in file vorming.

Een beperkte range heeft nog een ander issue, dit geld ook voor ICE (mocht je ooit een ICE hebben gehad met een heel kleine brandstoftank dan ken je dit reeds maar is zeldzaam), je word heel snel geconfronteerd met het feit dat afhankelijk van wat je doet u verbruik enorm schommelt.
Immers als je een range hebt van 1200 km, je gaat nooit geen 1200 km worst case condities rijden. Als je dan 50 km worst case condities doet, op die 1200 km range merk je daar niets van. Als je echter een bereik hebt van 150km, dan ga je na 50 km worst case verbruik niet veel meer over hebben.

Overigens ooit met een ICE met wel voldoende range dit probleem gehad, echter de brandstoftank was aan de lege kant met nog een opgegeven range van 95km terwijl het tankstation 35 km verder was, toen bleek dat die 35km stapvoets file rijden was en de opgegeven range vrij snel en vrij hard begon te zakken, tegen dat ik in dat tankstation aankwam had ik op het dashboard niets meer staan, het enigste wat dat nog deed was aan/uit/aan/uit met in giga druklettters "nu tanken" zonder de mogelijkheid dat weg te krijgen, ik kreeg geen toerenteller, geen menu, niets meer en eerlijk is eerlijk, de billen waren dicht geknepen.

Meer range is dus meer de variatie in verbruik uitsmeren waardoor het eind getal meer stabiel blijft.

• PhilipCl
@sprankel een hele mooie uitleg en zal wel juist, echter ... ik ben de EQC ingestapt en heb er mee rond gereden zoals ik altijd rij, nu precies om te weten te komen wat het verbruik dan zou zijn. Verwarming op 21, doe ik anders ook. Buiten was het rond de 7 graden. Ik heb mij niet aangepast aan de wagen, wel gebruik gemaakt van de mogelijkheden ... en ik was heel blij met het resultaat, waarschijnlijk kan het nog wat beter, maar 386 km range is dicht bij wat Mercedes claimt! Nog een 4 weken wachten en ik kan ermee aan de slag. Uiteraard deel ik de info wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
@PhilipCl

Volgens de mercedes EQ ready app

Brussel - Amsterdam

213 km

-10° = 97% batterij // 77.5 kWh
0° = 84% batterij // 67,1 kWh
10 ° = 72% batterij // 57.6 kWh
20° = 61% batterij // 48.7 kWh
30° = 63 % batterij // 50.5 kWh

Omgerekend naar totaal range

-10° = 220km range
0° = 254 km range
10° = 296 km range
20° = 349km range
30° = 338km range

Deze app houd wel rekening met de route (zuiver autostrade in dit geval) en ik vermoed ook huidig verkeer maar de impact naar range zuiver op buitentemperatuur is veel hoger dan bij een ICE.

Op zich geen probleem maar het maakt het vergelijken van verbruik cijfers een pak lastiger. Je verwarming naar 19 trekken en de zetelverwarming opzetten zal je range ten goede komen overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
@sprankel nog een week of 4 wachten en dan zal ik je het in detail kunnen toelichten. Het valt mij op dat die app aan 130 km per uur rekent.

[Voor 24% gewijzigd door PhilipCl op 22-05-2020 19:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
PhilipCl schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:30:
@sprankel nog een week of 4 wachten en dan zal ik je het in detail kunnen toelichten. Het valt mij op dat die app aan 130 km per uur rekent.
Klopt & een ICE is vooral efficiënt in de hoogste versnelling aan het laagste toerental maar de basis oorzaak daarvan is dat een ICE in de eerste plaats heel inefficiënt is in zijn omzetting van brandstof naar beweging.

Een EV is, door de bocht genomen, altijd even efficiënt en heeft door de bocht genomen geen versnellingen nodig (klopt niet helemaal). Een snelweg is dus niet bepaald ideaal voor een EV, hoge snelheid = meer luchtweerstand en niets dat dit compenseert in tegenstelling tot een ICE.

Een EV gaat dus minder verbruiken in steden maar extra op een snelweg.

Op zich allemaal geen issue, het is gewoon allemaal anders dan we gewoon zijn. Overigens het verschil in temperatuur op de Mercedes app, als je niet naar de absolute cijfers maar naar het verschil kijkt, dan blijf je gewoon met 50% meerverbruik zitten als de temperatuur onder 0 gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
sprankel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Klopt & een ICE is vooral efficiënt in de hoogste versnelling aan het laagste toerental maar de basis oorzaak daarvan is dat een ICE in de eerste plaats heel inefficiënt is in zijn omzetting van brandstof naar beweging.

Een EV is, door de bocht genomen, altijd even efficiënt en heeft door de bocht genomen geen versnellingen nodig (klopt niet helemaal). Een snelweg is dus niet bepaald ideaal voor een EV, hoge snelheid = meer luchtweerstand en niets dat dit compenseert in tegenstelling tot een ICE.

Een EV gaat dus minder verbruiken in steden maar extra op een snelweg.

Op zich allemaal geen issue, het is gewoon allemaal anders dan we gewoon zijn. Overigens het verschil in temperatuur op de Mercedes app, als je niet naar de absolute cijfers maar naar het verschil kijkt, dan blijf je gewoon met 50% meerverbruik zitten als de temperatuur onder 0 gaat.
@sprankel misschien focus jij je veel te veel op het verbruik en ontgaat het grootste voordeel van een EV jou, namelijk de bijdrage aan een betere luchtkwaliteit in de directe omgeving waarin wij leven, steden en dorpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
PhilipCl schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:10:
[...]

@sprankel misschien focus jij je veel te veel op het verbruik en ontgaat het grootste voordeel van een EV jou, namelijk de bijdrage aan een betere luchtkwaliteit in de directe omgeving waarin wij leven, steden en dorpen.
Nee hoor, ik hou er rekening mee dat ik in de winter niet op mijn werk geraak met mijn batterij terwijl dat in de zomer geen enkel probleem gaat zijn (hybride), al wil ik wel weten of ik er in de winter toch niet geraak met de auto heel warm te stoken aan de stekker en vervolgens met verwarming volledig uit + zetelverwarming te rijden zonder dat ik zit te bibberen achter mijn stuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
sprankel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Nee hoor, ik hou er rekening mee dat ik in de winter niet op mijn werk geraak met mijn batterij terwijl dat in de zomer geen enkel probleem gaat zijn (hybride), al wil ik wel weten of ik er in de winter toch niet geraak met de auto heel warm te stoken aan de stekker en vervolgens met verwarming volledig uit + zetelverwarming te rijden zonder dat ik zit te bibberen achter mijn stuur.
En hoeveel km moet jij dan doen, meer dan 300 km heen en terug?

• sprankel
PhilipCl schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:29:
[...]

En hoeveel km moet jij dan doen, meer dan 300 km heen en terug?
Een kleine 90 heen en terug op een gewone dag maar dat durft al eens serieus uitlopen met als bijkomend probleem dat op sommige bestemmingen een laadpaal uitgesloten is omdat je op een werf staat waar er nog niet veel infrastructuur is en dat ik thuis geen privé parkeerplaats heb waar ik altijd zeker ben dat ik kan laden. Vandaar dat er dus ook een 2 liter diesel aanwezig is om over te nemen wat enkel Mercedes aanbied, met een kleine 3 cilinder benzine, die gaan niet vooruit en het verbruik is gigantisch hoog, iets met een klein motortje die veel te hard moet werken om al dat gewicht te trekken. (11 liter/100km was niet ongewoon in de test ritjes)

Het plan is om de meerderheid van het dag tot dag zuiver elektrisch te doen maar met een opgegeven range van iets boven de 50 word dat best lastig in de winter (laad infrastructuur aanwezig op normale werkplaats). De EQ app is in ieder geval duidelijk, ik haal het niet bij koude temperaturen en daar heb ik eigenlijk geen app voor nodig om mij dat te vertellen. Maar dat neemt niet weg dat ik het ga proberen in de winter maar ik ga heel creatief moeten zijn met de verwarming. Bij vries temp kan je overigens niet zuiver EV rijden met de hybrides.

Total km per jaar zit momenteel op 40k, er zijn geen ideale oplossingen en je moet situatie per situatie bekijken. Of een werkgever hebben die zo slim is om ruilwagens te voorzien zodat je de wagen eenvoudig en snel tijdelijk kan omruilen voor een dag of langer.

Maar om terug te komen op het basis verhaal, EV rijden is gewoon anders en zeker als je thuis kan laden met een paar honderd km range, als je hem iedere avond inplugt, voor de meerderheid is dat 95% van de tijd meer dan voldoende. Eigenlijk zou een EV zijn verbruik opgesplitst moeten tonen, hoeveel gebruikt hij om te rijden en hoeveel voor al de rest want nu roept iedereen hoeveel range ze halen maar zonder details valt daar weinig over te zeggen. Wat was de buitentemperatuur? Was hij voorverwarmd? Stond de climatecontrol op energiebesparend of niet? (eco drive stand activeert dit bij Mercedes) Hoeveel is er gerecupereerd uit de remmen?

Om je een idee te geven, ik haalde reeds bij het test rijden van verschillende hybrides beduidend meer dan wat de dealer doorgaans te horen kreeg. Maar als je het ding niet voorverwarmd, niet anticiperend rijd waarbij ik probeerde nooit aan de gewone remschijven te komen en de verwarming op gezellig 23° zet en dan ga je nog wat snelweg rijden aan te hoge snelheden, die 50+ range kan je gerust leeg trekken onder de 20km.

• PhilipCl
@sprankel wat is je max aantal km op één dag .. want met 90 km op een dag is een EV uiteraard geen probleem.

• Bloederig
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 16:06
Even een vraagje: nu het mooiere weer in het land is rijd ik af en toe met de ramen open van mijn A160 (W177) en het viel mij op dat de turbo duidelijk hoorbaar is bij het optrekken: een fluitende oplopende toon en zodra ik van het gas af ga hoor je een decompressie geluid. Betekent dit dat er ergens een lekje zit of is dit normaal bij de 1.3 'Renault'?
Ben vandaag even langs de dealer gereden maar vanwege de pandemie waren er alleen 2 verkopers aanwezig die het te druk hadden om even mee te lopen dus vandaar maar even hier :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Bloederig schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:13:
Even een vraagje: nu het mooiere weer in het land is rijd ik af en toe met de ramen open van mijn A160 (W177) en het viel mij op dat de turbo duidelijk hoorbaar is bij het optrekken: een fluitende oplopende toon en zodra ik van het gas af ga hoor je een decompressie geluid. Betekent dit dat er ergens een lekje zit of is dit normaal bij de 1.3 'Renault'?
Ben vandaag even langs de dealer gereden maar vanwege de pandemie waren er alleen 2 verkopers aanwezig die het te druk hadden om even mee te lopen dus vandaar maar even hier :)
Dat is normaal. Toen ik in 2018 bij de intro een tour ermee reed viel het mij ook al op.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Dat is gewoon de turbo die de auto heeft? Of dacht je dat ie ongeblazen was :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
Ik ken de specifieke layout niet van de motor en ik kan niet horen wat jij hoort, maar ik zou even laten test rijden door een mekanieker die deze motor kent.

Kan zijn dat je de turbo hoort fluiten maar de druk lossen als je van het gas gaat, dat lijkt mij eigenaardig dat je dat hoort. Dat is de druk tussen turbo en inlaatklep maar gas los is inlaatklep dicht dus dan moet je die druk kwijt zien te spelen of de Turbo gaat niet lang leven. Vroeger was dat met een klep naar atmosfeer en het typisch psssjt geluid maar dat word niet meer gedaan omdat iedere gram lucht die aangezogen word van buiten gemeten is. Tegenwoordig word dat doorgaans ergens voor de turbo gelost maar na de mass airflow sensor (map) maar dat hoor je doorgaans helemaal niets van, tot ergernis van de mensen die de pssjt geluiden van vroeger leuk vonden.

Maar kan zijn dat het normaal is, kan zijn dat hij ergens lekt, daar heb je dus die mechanieker voor nodig.
PhilipCl schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 07:01:
@sprankel wat is je max aantal km op één dag .. want met 90 km op een dag is een EV uiteraard geen probleem.
Zuiver werk, zonder omrijden of zonder tussenstop, 406KM heen & terug richting Frankrijk. Geen enkele laadpaal op bestemming te vinden, zelfs nergens bij het hotel dat 16KM van bestemming ligt voor het geval ik niet dezelfde dag terug kom. Maar ik heb ook van die werkbestemmingen in NL waar ik enkel een stopcontact kan krijgen, voor een hybride is dat ok maar voor een EV ben je daar niet veel mee.

Maar dat is dan nog exclusief over de middag iets gaan eten waar je ook de auto voor moet nemen of op de terugweg ergens stoppen bij familie of boodschappen doen.

Op zich zou je dat met een stop aan een fast charger nog kunnen opvangen, mijn grootste probleem daarin is, ik heb geen privé oprit of parking thuis dus ik heb geen zekerheid dat ik thuis altijd kan laden wat eigenlijk by far het grootste issue was. En de dichste paal staat nu al op 850 meter. Maar dan is hij bezet, dan staan er auto's die niet moeten staan, dan is hij eens defect waarbij de eerst volgende paal uiteraard ook bezet is want de andere is niet beschikbaar.

Mocht het een EV geworden zijn, de ECQ zou buiten budget zijn gegaan maar er lagen andere EV's op tafel inclusief de offertes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06-06 12:19
Mijn C-klasse heeft in de console een compartiment waarin je je telefoon draadloos kunt opladen. Kun je hierin zonder risico ook een telefoon leggen die geen ondersteuning heeft voor draadloos laden? En die tegelijkertijd opladen via de USB poort?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
RexP schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:58:
Mijn C-klasse heeft in de console een compartiment waarin je je telefoon draadloos kunt opladen. Kun je hierin zonder risico ook een telefoon leggen die geen ondersteuning heeft voor draadloos laden? En die tegelijkertijd opladen via de USB poort?
Ja, kan geen kwaad.

De eerste draadloze laders met speciale hoesjes stonden altijd aan maar dat magnetisch veld was dusdanig zwak dat het geen kwaad kon. (Duracell heeft daar nog een volledig geflopte lijn voor uitgebracht, geen enkele telefoon ondersteunde het toen native dus altijd met hoesjes, techniek was gewoon nog niet klaar)

Tegenwoordig worden er magneten (om de telefoon in een betere positie te krijgen) en sterkere velden gebruikt, in theorie zou je daar iets mee stuk kunnen maken maar dan krijg je hetzelfde verhaal met laden aan een stekker, die gaan nooit uit zichzelf dit activeren, er moet communicatie zijn tussen lader en ontvanger, hoogstens een kleine start stroom.

Maw, die draadloze lader in je Mercedes communiceert over NFC, tenzij jou telefoon en die lader overeenkomen gaat die draadloze lader juist niets doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trinity999
  • Laatst online: 20:45
Een turbo dien je onder normale omstandigheden niet opvallend te horen, is dat wel dan wil dat meestal zeggen dat je erg veel vuil [aanslag] op je schoepen van de turbo zit. Dat openbaart zich meestal in de fluittoon die je hoort. Tank je veel bij witte pomp?

Als je van het gas gaat hoor je waarschijnlijk de waste gate. Als de druk te hoog wordt gaat deze open.
Dat wat Sprankel schrijft is natuurlijk onjuist. Iedere turbo heeft een waste gate en niet je turbo gaat stuk maar je blaast je motor op als de druk te hoog wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sprankel
trinity999 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Een turbo dien je onder normale omstandigheden niet opvallend te horen, is dat wel dan wil dat meestal zeggen dat je erg veel vuil [aanslag] op je schoepen van de turbo zit. Dat openbaart zich meestal in de fluittoon die je hoort. Tank je veel bij witte pomp?

Als je van het gas gaat hoor je waarschijnlijk de waste gate. Als de druk te hoog wordt gaat deze open.
Dat wat Sprankel schrijft is natuurlijk onjuist. Iedere turbo heeft een waste gate en niet je turbo gaat stuk maar je blaast je motor op als de druk te hoog wordt.
Wastegate is een regelbare klep die uitlaatgassen laat ontsnappen in de uitlaat zonder ze door de turbo te sturen. Immers als je continu al u uitlaatgassen door de turbo jaagt gaat die sneller en sneller beginnen draaien tot er iets defect gaat (kan de motor zijn maar hoeft niet perse). Typerend staat deze dicht* tot je aan maximale turbo druk komt waarna ze open* gaat en bij regelt zodat de druk stabiel op maximaal toegelaten druk staat terwijl je aan het optrekken bent. In hoeverre deze dicht* slaagt bij gas los durf ik niet meteen te zeggen, je krijgt immers ook meteen een pak minder uitlaatgassen en je wilt de turbo op druk/toeren houden voor het geval er geschakeld word.

*Hoe ver dicht en open juist is en de mate van regelbaarheid hangt af van turbo tot turbo en de software.

Blow off klep of tegenwoordig een hercirculatieklep zit op de inlaat tussen turbo en inlaatklep (gasklephuis), deze staat continu dicht en word volledig opengetrokken als de inlaatklep dicht slaagt.
Het probleem is dat je airflow onder druk van turbo naar inlaatklep brengt, als je de inlaatklep plots dicht slaagt heb je drukopbouw in de inlaat en de enigste manier dat die druk weg kan is door terug naar de turbo te gaan, dit zou een terugslag geven waar je turbo niet bepaald happy van word dus er gaat een klep volledig open die de overdruk kan "dumpen", vroeger in de atmosfeer met veel pssjt geluiden, tegenwoordig dus terug in de inlaat ergens achter de mass airflow sensor maar voor de inlaat van de turbo.

Wastegate is dus regeling van uitlaatgassen, blow off/hercirculatie is op overdruk op inlaat lucht.

*variaties op mogelijk, bovenstaande is geschreven op benzine techniek, diesels hebben geen (klassiek) inlaatklep/gasklephuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipCl
@sprankel ik herken je verhaal, ik heb ook dagen dat ik 400 á 500 km doe, maar gelukkig is dat meestal richting Nederland, minder vaak richting Frankrijk (Parijs), Nederland is geen probleem snelladers genoeg, Frankrijk wat minder maar regio Parijs nog wel te doen. Maar mocht ik frequent naar Frankrijk gaan dan was het voor mij ook een hybride geworden. De Nederlanders hebben hun zaakjes toch weer goed voor elkaar. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Zo, mijn offerteaanvragen staan uit. Wensink uiteraard, maar na mijn proefrit dinsdag heb ik nog steeds geen offerte ontvangen (vrijdagmiddag kreeg ik een offerte voor koop en niet lease, terwijl de verkoper dat wist, maar goed). Vandaag reactie dat hij er mee aan de slag gaat. Uit lichte frustratie ook maar bij Stern een offerte opgevraagd en daar snel en inhoudelijk advies. Ook dat de exacte configuratie zoals ik die wens al bij Mercedes in productie staat in opdracht van Stern. Verwachte leveringsdatum halverwege augustus, wat een aangename verassing is. Wensink geeft november/december aan en Stern gaf aan op de productielijn nog diverse plaatsen gereserveerd te hebben waarin ze nog aanpassingen kunnen doen. Anders zou het waarschijnlijk september of oktober worden. Op het eerste gezicht lijkt Stern ook maar beperkt duurder dan Athlon en Leaseplan en voor een paar tientjes lease ik net zo gemakkelijk bij een dealer (o.a. wat betere leasevoorwaarden met meer/minderkilometers).

Al met al positief en als Athlon en Leaseplan deze week met een offerte komen kan ik de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen. Ah, en natuurlijk die financiële check nog even door, maar daarvan verwacht ik dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-06 10:52
Hallo allemaal,

Yup, dit is "as designed" en ongelofelijk k*t. Ik heb er geen andere woorden voor. Ik deactiveer dit gelijk als ik instap. (Twee knoppen drukken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.lammers
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-06 10:52

Hier heb ik het ook meegemaakt. En heb ook al meegemaakt dat er alleen geluid uit de speakers voor komt en dus alle klanken mis. Want zoveel geluid komt er niet uit twee speakers.

En zoals je weet heb ik nog meer dingentjes waarvan ik denk: Geen Merc meer voor mij.
Vind het nog steeds een mooie auto om te zien hoor, maar zo irritant al die kleine dingen. Nee... dan heb ik toch echt betere ervaring bij\met BMW.

Een kleine troost is dat ik nog een BMW F32 in de garage heb staan. Kan ik in ieder geval probleemloos rijden als ik dat wil. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redondo1982
InterCC schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:55:
Zo, mijn offerteaanvragen staan uit. Wensink uiteraard, maar na mijn proefrit dinsdag heb ik nog steeds geen offerte ontvangen (vrijdagmiddag kreeg ik een offerte voor koop en niet lease, terwijl de verkoper dat wist, maar goed). Vandaag reactie dat hij er mee aan de slag gaat. Uit lichte frustratie ook maar bij Stern een offerte opgevraagd en daar snel en inhoudelijk advies. Ook dat de exacte configuratie zoals ik die wens al bij Mercedes in productie staat in opdracht van Stern. Verwachte leveringsdatum halverwege augustus, wat een aangename verassing is. Wensink geeft november/december aan en Stern gaf aan op de productielijn nog diverse plaatsen gereserveerd te hebben waarin ze nog aanpassingen kunnen doen. Anders zou het waarschijnlijk september of oktober worden. Op het eerste gezicht lijkt Stern ook maar beperkt duurder dan Athlon en Leaseplan en voor een paar tientjes lease ik net zo gemakkelijk bij een dealer (o.a. wat betere leasevoorwaarden met meer/minderkilometers).

Al met al positief en als Athlon en Leaseplan deze week met een offerte komen kan ik de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen. Ah, en natuurlijk die financiële check nog even door, maar daarvan verwacht ik dat het wel goed komt.
Heb je zelf al gekeken in de landelijke voorraad? Mocht er wat tussenstaan -best veel EQC en daar schrok ik erg van- dan kan je binnen twee weken rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
m.lammers schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Hier heb ik het ook meegemaakt. En heb ook al meegemaakt dat er alleen geluid uit de speakers voor komt en dus alle klanken mis. Want zoveel geluid komt er niet uit twee speakers.

En zoals je weet heb ik nog meer dingentjes waarvan ik denk: Geen Merc meer voor mij.
Vind het nog steeds een mooie auto om te zien hoor, maar zo irritant al die kleine dingen. Nee... dan heb ik toch echt betere ervaring bij\met BMW.

Een kleine troost is dat ik nog een BMW F32 in de garage heb staan. Kan ik in ieder geval probleemloos rijden als ik dat wil. :+
Ik had ergens begrepen dat het niet sluiten van ruiten en daken kwam omdat het systeem denkt dat er iets tussen zit, de ruit/dak wilt dan niet sluiten of niet gesloten blijven.

Truc zou zijn knop om venster/dak te sluiten ingedrukt houden voor 15 seconden, dan zou hij de boel resetten en zou het dicht moeten blijven. Nog niet zelf meegemaakt maar blijkbaar wel een gekend probleem.

@Redondo1982

Om de co2 boetes naar beneden te halen en om te verhinderen dat ze teveel co2 certificaten van anderen moeten overkopen terwijl ze nog zoveel mogelijk co2 ongunstige wagens willen verkopen, met name de dure varianten met zware motoren waar ze veel marge op hebben, schrijven ze massaal EV's in op dealers. Op die manier zijn ze toch "verkocht" en tellen ze mee in de cijfers maar dan krijg je dus veel stock.

Hybrides is een ander verhaal, daar overstijgt de vraag het aanbod (fiscale regels)

[Voor 19% gewijzigd door sprankel op 25-05-2020 23:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
m.lammers schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Oh, dat met de speakers heb ik niet gehad.Ik heb het "Advanced Audio' pack.

Wel nu regelmatig storingen/meldingen over de passagiersairbag, zowel op het teller-scherm als het navi-scherm full size.

Ik heb het gevoel dat deze auto een hoop bij de dealer gaat staan.

Om het positieve dan ook even te belichten, ik heb over de afgelopen ~5000km 4.4L/100km verbruikt. Dat valt me alleszins mee.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GilbertvH
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:21:
[...]

Wel nu regelmatig storingen/meldingen over de passagiersairbag, zowel op het teller-scherm als het navi-scherm full size.
Ik heb enkel meldingen over de passagiersairbag op het tellerscherm als ik een kind voorin vervoer. Alsof de stoel aan het gewicht kan merken dat er een kind zit en aangeeft dat de airbag geactiveerd is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
GilbertvH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Ik heb enkel meldingen over de passagiersairbag op het tellerscherm als ik een kind voorin vervoer. Alsof de stoel aan het gewicht kan merken dat er een kind zit en aangeeft dat de airbag geactiveerd is...
Mijn vriendin mag dan wat aan de magere kant zijn, maar vergelijkbaar met een kind is het nou ook weer niet... :+

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GilbertvH
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Mijn vriendin mag dan wat aan de magere kant zijn, maar vergelijkbaar met een kind is het nou ook weer niet... :+
8) Ik heb de melding dan ook alleen op het tellerscherm en niet rechts. Verder heb ik het nog nooit gehad dus ik wijt het echt aan de jonge metgezel voorin. Verder is mijn CLA (vooralsnog) zonder problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
GilbertvH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:55:
[...]

8) Ik heb de melding dan ook alleen op het tellerscherm en niet rechts. Verder heb ik het nog nooit gehad dus ik wijt het echt aan de jonge metgezel voorin. Verder is mijn CLA (vooralsnog) zonder problemen.
Dit kreeg ik rechts:
(p.s. wat ziet dat scherm er ranzig uit zo in de volle zon :'( )

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Redondo1982 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Heb je zelf al gekeken in de landelijke voorraad? Mocht er wat tussenstaan -best veel EQC en daar schrok ik erg van- dan kan je binnen twee weken rijden.
Dit is waarschijnlijk een ontzettende noob vraag, maar waar kan ik die inzien? Ik dacht enkel bij een dealer..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
InterCC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Dit is waarschijnlijk een ontzettende noob vraag, maar waar kan ik die inzien? Ik dacht enkel bij een dealer..
In de online voorraad staan iig 0 EQC's in NL, bij Mercedes zelf

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:08:
[...]

In de online voorraad staan iig 0 EQC's in NL, bij Mercedes zelf
Daar gaat iets niet goed. Bij Wensink Arnhem gaven ze aan nog een paar modellen op voorraad te hebben, maar die stonden niet op de website van Mercedes Nederland. Wel op de eigen website mb-wensink.nl site. Wel allemaal 2019 modellen die nog de oude prijs hebben en niet helemaal in de gewenste configuratie, helaas.
Misschien is dat nog vaker/meer het geval.

Stern gaf in ieder geval aan dat toen Mercedes verschillende productieplekken voor de EQC aanbood (met gratis rijassistentie plus) ze meteen behoorlijk wat gereserveerd hebben. Toevallig dus ook één in exact mijn configuratie en gewenste kleur (canvasiet blauw, wat niet zo gangbaar is).
Ik wacht nog op Athlon (AMG pakket niet toe toe voegen in de configurator), maar ik vermoed dat ze niet zo scherp zijn qua prijs.
Leaseplan lijkt te goedkoopste met een paar tientjes, maar dan ga ik liever voor een dealer met ook wat betere leasevoorwaarden (en dus snellere levering).

Opvallend vind ik het wel dat in dit geval Stern aanzienlijk goedkoper is dan Wensink. Opvolging van offerte, zorgvuldigheid en nabellen ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GilbertvH
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Dit kreeg ik rechts:

[Afbeelding]
Damn! Ik gebruik de touch functionaliteit bewust niet i.v.m. (vette) vingerafdrukken. Die melding ken ik niet. Deze heb ik dan ook (gelukkig) nog niet gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
GilbertvH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Damn! Ik gebruik de touch functionaliteit bewust niet i.v.m. (vette) vingerafdrukken. Die melding ken ik niet. Deze heb ik dan ook (gelukkig) nog niet gehad.
Met het invoeren van (Finse) adressen MOET je het scherm wel gebruiken. Daar kan de assistent echt niet tegenop.En om nou over dat toetsenbord te scrollen met het touchpad... dat is zo jaren 90.

Ik ben net even gaan kijken en in normale omstandigheden zie je er eigenlijk niets van. Het is dat ten tijde van die foto de zon precies naar binnen kwam.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:18:
[...]

Met het invoeren van (Finse) adressen MOET je het scherm wel gebruiken. Daar kan de assistent echt niet tegenop.En om nou over dat toetsenbord te scrollen met het touchpad... dat is zo jaren 90.

Ik ben net even gaan kijken en in normale omstandigheden zie je er eigenlijk niets van. Het is dat ten tijde van die foto de zon precies naar binnen kwam.
Ik voer geen enkel adres meer in via de auto zelf.
Bestemming wordt opgezocht via de google maps app op mijn android toestel.
Van daaruit deel is de locatie en stuur hem naar de auto via de Mercedes Me app.
En binnen no time krijg ik een notificatie in de auto.
Werkt super

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
koesie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Ik voer geen enkel adres meer in via de auto zelf.
Bestemming wordt opgezocht via de google maps app op mijn android toestel.
Van daaruit deel is de locatie en stuur hem naar de auto via de Mercedes Me app.
En binnen no time krijg ik een notificatie in de auto.
Werkt super
Vind ik ook prima en doe ik normaal vooraf, maar als ik al in de auto zit ga ik niet mn telefoon opgraven om een adres op te zoeken, dat zou echt omslachtig zijn.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
InterCC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Autotrack e.d. Bij de dealer zelf kan het ook, maar soms overzien ze het niet helemaal op die gedateerde systemen van ze. Ik heb weleens meegekeken, maar daar word je niet vrolijk van.

Online voorraad van MB klopt sowieso van geen kanten. Zeggen ze bij de dealer zelf ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InterCC
Redondo1982 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Autotrack e.d. Bij de dealer zelf kan het ook, maar soms overzien ze het niet helemaal op die gedateerde systemen van ze. Ik heb weleens meegekeken, maar daar word je niet vrolijk van.

Online voorraad van MB klopt sowieso van geen kanten. Zeggen ze bij de dealer zelf ook.
Grappig (eigenlijk schrijnend) dat een extern platform zoals Autotrack waar de dealers op doorplaatsen een beter beeld geven van de situatie dan het interne dealer netwerk.

Dat er nog behoorlijk veel beschikbaar zijn snap ik wel nu ik het overzicht bekeken heb. Groot deel is 2019 en begin 2020 voordat de prijs aangepast is en Business Solution pakketten zijn toegevoegd (waar Premium Plus onderdeel van is en die erg volledig zijn en beter geprijsd). Een begin 2020 auto is daarmee ruim € 10.000 duurder voor dezelfde of mindere specificaties. Ik begrijp niet dat ze de prijs van die auto's niet bijstellen (alsof de MediaMarkt oude TV's niet afprijsd, maar duurder laat zijn dan een nieuwer model), maar goed. Niet echt bevorderlijk voor de voorraadstatus, maar dat moeten ze maar zien. :)

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Heeft er iemand ervaring met het achteraf plaatsen van een afneembare trekhaak voor A W177 2019 AMG line. volgens trekhaakcentrum kan het voor 773 euro.

ik zal hem enkel gebruiken voor een motortrailer

[Voor 14% gewijzigd door wd200 op 27-05-2020 08:03]

• GilbertvH
Intelligo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Dit kreeg ik rechts:

[Afbeelding]
Dit is de melding die ik zie als ik een kind voorin vervoer:

• Intelligo
GilbertvH schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Dit is de melding die ik zie als ik een kind voorin vervoer:

[Afbeelding]
Bij mij ziet het er vrijwel hetzelfde uit, maar in het Engels (auto staat in Engels) en met een groot oranje uitroepteken erbij. Zal het eens proberen vast te leggen als ie weer komt, maar hij verdwijnt automatisch na x seconden en meestal tijdens het rijden, dus is wat lastig

Woont in Helsinki

• sprankel
Intelligo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Bij mij ziet het er vrijwel hetzelfde uit, maar in het Engels (auto staat in Engels) en met een groot oranje uitroepteken erbij. Zal het eens proberen vast te leggen als ie weer komt, maar hij verdwijnt automatisch na x seconden en meestal tijdens het rijden, dus is wat lastig
Dat is heel eigenaardig dat hij dat tijdens het rijden doet. Toevallig iets van materiaal dat je op de passagiersstoel hebt liggen? Dat durft immers zelf in mijn vorige wagen van 18 jaar oud wel eens de airbags in de war sturen.

Anders word het idd uitlezen met als gokje ofwel een defecte sensor of communicatie problemen.

Achtergrond: airbags zijn explosief geladen met heel snelle chemische reacties, als je een airbag uit een auto schroeft, je houd u neus tegen de airbag en je laat hem afgaan op full kracht, laat ons stellen dat het eens iets anders is dan uzelf op te hangen want dat vertel je niet na want ik verwacht dat er niet veel over blijft boven de romp van je lichaam.

Optimaal airbag deployment is dus noodzakelijk en multi stage airbags zijn al heel lang standaard, dat wilt zeggen dat hij meerdere ladingen heeft en afhankelijk van de situatie beslist hoeveel ladingen hij laat afgaan waarbij vroeger een simpele sensor in de rail van de stoel ervoor zorgt dat hij nooit op full kracht afgaat als je te dicht op je stuur zit. Geen gordel dragen resulteert in geen airbags.

Bij een nieuwe Mercedes voor zover ik de details heb, reken sowiezo op airbags met heel veel stages, hij kijkt naar de volledige positie van de stoel, het gewicht, hoe hoog de gordel zit, sommige modellen trekken ook even aan de gordel bij het vertrek om letterlijk te voelen welk vlees hij in de kuip heeft.
Als het full rij assistentie/pre safe pakket genomen is, als hij aankomend gevaar detecteert, gordel word opgespannen, airbag deployment word berekend, houding stoel word aangepast voor berekende airbag deployment, snelheid wagen veranderd, airbag deployment word herberkend, houding stoel word aangepast, klap is onvermijdelijk, luidsprekers spelen een speciaal geluid af waardoor je een natuurlijk reflex uitlokt waarbij de oren in bescherm modus gaan, klap, airbag deployment (kan tijdelijk gehoorschade geven, uitzonderlijk permanent), emergency call activated.

Als bestuurder merk je daar niets van, dat is shit roepen en vervolgens zit je versuft te kijken naar airbags die leeg gelopen zijn. Tenzij je het ziet aankomen, dan kan het zijn dat je door adrenaline een slow time effect ervaart.

Maar om terug te komen op je issue, alles onder de 12 jaar, airbags hebben geen nut dus als hij denkt dat er een jong kind op die stoel zit, dan schakelt hij de airbags uit want het enige wat je dan bereikt is dat je het kind kan verwonden terwijl er geen positief effect is. Of indien hij weet dat er gewoon niemand zit, dan heeft het ook weinig nut geluidsoverlast te veroorzaken voor de andere passagiers.

Maar als hij al rijdend dat begint aan te passen, dan is er iets niet ok.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
sprankel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Dat is heel eigenaardig dat hij dat tijdens het rijden doet. Toevallig iets van materiaal dat je op de passagiersstoel hebt liggen? Dat durft immers zelf in mijn vorige wagen van 18 jaar oud wel eens de airbags in de war sturen.

Anders word het idd uitlezen met als gokje ofwel een defecte sensor of communicatie problemen.

Achtergrond: airbags zijn explosief geladen met heel snelle chemische reacties, als je een airbag uit een auto schroeft, je houd u neus tegen de airbag en je laat hem afgaan op full kracht, laat ons stellen dat het eens iets anders is dan uzelf op te hangen want dat vertel je niet na want ik verwacht dat er niet veel over blijft boven de romp van je lichaam.

Optimaal airbag deployment is dus noodzakelijk en multi stage airbags zijn al heel lang standaard, dat wilt zeggen dat hij meerdere ladingen heeft en afhankelijk van de situatie beslist hoeveel ladingen hij laat afgaan waarbij vroeger een simpele sensor in de rail van de stoel ervoor zorgt dat hij nooit op full kracht afgaat als je te dicht op je stuur zit. Geen gordel dragen resulteert in geen airbags.

Bij een nieuwe Mercedes voor zover ik de details heb, reken sowiezo op airbags met heel veel stages, hij kijkt naar de volledige positie van de stoel, het gewicht, hoe hoog de gordel zit, sommige modellen trekken ook even aan de gordel bij het vertrek om letterlijk te voelen welk vlees hij in de kuip heeft.
Als het full rij assistentie/pre safe pakket genomen is, als hij aankomend gevaar detecteert, gordel word opgespannen, airbag deployment word berekend, houding stoel word aangepast voor berekende airbag deployment, snelheid wagen veranderd, airbag deployment word herberkend, houding stoel word aangepast, klap is onvermijdelijk, luidsprekers spelen een speciaal geluid af waardoor je een natuurlijk reflex uitlokt waarbij de oren in bescherm modus gaan, klap, airbag deployment (kan tijdelijk gehoorschade geven, uitzonderlijk permanent), emergency call activated.

Als bestuurder merk je daar niets van, dat is shit roepen en vervolgens zit je versuft te kijken naar airbags die leeg gelopen zijn. Tenzij je het ziet aankomen, dan kan het zijn dat je door adrenaline een slow time effect ervaart.

Maar om terug te komen op je issue, alles onder de 12 jaar, airbags hebben geen nut dus als hij denkt dat er een jong kind op die stoel zit, dan schakelt hij de airbags uit want het enige wat je dan bereikt is dat je het kind kan verwonden terwijl er geen positief effect is. Of indien hij weet dat er gewoon niemand zit, dan heeft het ook weinig nut geluidsoverlast te veroorzaken voor de andere passagiers.

Maar als hij al rijdend dat begint aan te passen, dan is er iets niet ok.
Het materiaal dat op die stoel ligt als dat gebeurd is mijn vriendin :+ En ik kan je garanderen dat het geen kind is :+

Woont in Helsinki

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-06 08:34

Aight!

'A toy robot...'

Zijn er toevallig ook leden met een oudere Mercedes? Een W203, als ik het goed heb? Nog tips waar ik op moet letten?

Ik was opzoek naar een vervanger voor mijn V70n uit 2003. En ook bij BMW en Audi rond gekeken kwam ik laatst onderstaande auto tegen op autoscout.

https://www.autoservicebe...i_youngtimer-2418462.html

Vindt het interieur vergeleken met een BMW 3 uit 2005 wat verouderd, maar zeker mooier dan een A4. De auto zit vol met opties, dakraampje, stoelverwarming, parkeersensoren, etc. Dus daar ga ik zeker op voorruit, een C-klasse is wel iets kleiner dan een V70, maar dat maakt mij niet zoveel uit (scheelt weer in de wegenbelasting ;-)). Nu heb ik alleen ervaring met Volvo's en hoge kilometerstanden (vorige auto, S70 benzine bij 250.000km gekocht en huidige auto diesel bij 330.000 km) maar hoe houdt een Mercedes zich met hoge kilometerstanden? Is het vragen om problemen of kunnen die dat ook makkelijk aan (zie de taxi's).

Dit model past nog mooi binnen mijn budget en het lijkt me wel tof om Mercedes te rijden :D

• sprankel
Intelligo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:07:
[...]

Het materiaal dat op die stoel ligt als dat gebeurd is mijn vriendin :+ En ik kan je garanderen dat het geen kind is :+
Aha, dan moet ik natuurlijk even vragen, of het vriendin materiaal op die stoel speciale bewegingen aan het doen is :+

Ooit een achterbank gehad met een subtiele opvoeding voor kinderen, als je echt begon te spelen met de gordel dan gaf de gordel je 2 minuten 0.0 speling, straftijd zeg maar _/-\o_

Geen idee wat de auto wel of niet kan detecteren maar je hebt ook vriendin materiaal dat de voetjes op of tegen het dash legt, slecht plan, heel slecht plan.

Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon wat meer op restaurant moet gaan met de vriendin, gevaarlijke vraag om te stellen maar ze zal wel meer dan 40 kilo wegen neem ik aan? :+ :+

• Intelligo
sprankel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:32:
[...]

Aha, dan moet ik natuurlijk even vragen, of het vriendin materiaal op die stoel speciale bewegingen aan het doen is :+

Ooit een achterbank gehad met een subtiele opvoeding voor kinderen, als je echt begon te spelen met de gordel dan gaf de gordel je 2 minuten 0.0 speling, straftijd zeg maar _/-\o_

Geen idee wat de auto wel of niet kan detecteren maar je hebt ook vriendin materiaal dat de voetjes op tegen of op het dash legt, slecht plan, heel slecht plan.

Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon wat meer op restaurant moet gaan met de vriendin, gevaarlijke vraag om te stellen maar ze zal wel meer dan 40 kilo wegen neem ik aan? :+ :+
Ha! :+ Nee. De auto moet nog "ingewijd" worden, dus dat was het niet :')

Gevaarlijke vraag maar het begint er dan op te lijken dat ze misschien toch het probleem is. Ze is nogal klein gebouwd. 30jr oud maar toch nog altijd ID moeten laten zien voor een fles wijn, zegmaar. 47kilo plusminus.

Maar goed, dat mag het toch niet zijn? Word ik nou door mn auto afgestraft in mn vriendin-keuze? :+

Woont in Helsinki

• sprankel
Intelligo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Ha! :+ Nee. De auto moet nog "ingewijd" worden, dus dat was het niet :')

Gevaarlijke vraag maar het begint er dan op te lijken dat ze misschien toch het probleem is. Ze is nogal klein gebouwd. 30jr oud maar toch nog altijd ID moeten laten zien voor een fles wijn, zegmaar. 47kilo plusminus.

Maar goed, dat mag het toch niet zijn? Word ik nou door mn auto afgestraft in mn vriendin-keuze? :+
Afgestraft zou ik het niet noemen, en u vriendin een probleem noemen, auwtch ;) eerder dat de auto meer door heeft dan je dacht :9

En dan kom je op een ander pijnpunt in autoveiligheid, u vriendin heeft als bestuurder 3 tot 4 keer meer kans op overlijden in een ongeluk. De reden hiervoor is dat ze vermoedelijk niet anders kan dan veel te dicht op het stuur te gaan zitten en dat gordelspanners veel te agressief ingesteld staan voor een dergelijke lichaamsbouw, dat is namelijk allemaal berekend op een doorsnee man met een doorsnee lichaamsbouw.

In pogingen daar iets aan te doen proberen fabrikanten net dat soort situaties te detecteren en bijvoorbeeld airbags uit te zetten. Maar hoe dan ook, voorstoelen zijn altijd in eerste instantie voor een doorsnee lichaamsbouw van een volwassen man ingericht. Ik weet het, iets met gendergelijkheid enzo maar ik ben breng slechts de boodschap over.

Dan kan ik je enkel de tips geven die ook gelden voor kinderen vooraan, stoel zo ver mogelijk achteruit en zo hoog mogelijk zetten. Het beste is; gaat je vriendin begrijpelijk niet graag horen, zou ik ook niet willen horen in haar plaats, dat ze achteraan plaats neemt.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True