Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:08:
[...]
Het is vanaf het begin, de auto is net anderhalve maand / 3800km oud. Ik ben de enige bestuurder.
De dealer heeft er nog niks mee gedaan, behalve "dat is normaal". Tja, zou ook best kunnen, ik vind het toch raar en irritant gedrag. En omdat iedereen een 180d met 7bak en niet de 200d met 8bak besteld is het ook lastig controleren met een andere auto. Codes zijn er niet.
Over die grassprietes - dat is blijkbaar het systeem. De CLA SB waar we het mee nakeken deed precies hetzelfde, OOK een AMG line. Ik heb het vermoeden dat het komt doordat de auto zo laag is. Hij gaat ook af van stoepranden en enthousiaste kiezels. Ik raak ook meermaals per week de grond bij drempels, er zit net voor de wielen een soort spantrand? van plastic, onder de voorbumper, en dat zit echt veel te dicht bij de weg.
Even de details opgezocht en je hebt geen klassieke automaat maar het dubbele koppelings verhaal met dubbele bak. Dat wilt zeggen je hebt bak A met 1/3/5/7 en bak B met 2/4/6/8
Als je wilt "schakelen" gooit hij de koppeling om van bak A naar B of vica versa.
Terwijl een bak niet gekoppeld is gaat gerobotiseerd een ander tandwiel/versnelling steken.
Grootste voordeel is minder verlies op overbrenging omdat je met klassieke koppelingen kan werken in plaat van op hydraulisch te zitten en dus minder verbruik. Je kan ook super snel van versnelling wisselen omdat je niet schakelt tijdens het wisselen van versnelling waardoor het vroeger vooral populair was bij exotische super wagens.
Grootste nadeel is dat tandwielen versteken slijtage en speling geeft, dat soort bakken staan niet gekend om 500K km te lopen mits onderhouden, eerder 150k en de problemen beginnen.
Een ander nadeel, en dat verklaart gedeeltelijk je probleem, je kan niet van even naar even versnelling gaan, idem met oneven.
Als je dus van 8 naar 6 wilt gaan, dit gaat niet want die zitten beide in bak B en ik denk dat het dit is wat je automaat wilt doen. Hij moet dus ofwel eerst naar 5 of 7 schakelen in bak A, echter terugschakelen met meerdere versnellingen gaan ze niet willen doen want dan komen de bestuurders klagen dat de automaat raar doet dus hij moet naar 5.
Even doorlopen wat er gebeurd
Jij bent dus aan het rijden in 8 en de automaat wil naar 6
A: 1/3/5/7
B: 2/4/6/8
8 B gekoppeld - 5A geselecteerd
wissel
5A gekoppeld - 6B geselecteerd
wissel
6B gekoppeld
Om dan van 6 naar 8
6B gekoppeld - 7A geselecteerd
wissel
7A gekoppeld - 8B geselecteerd
wissel
8B gekoppeld
Dat verklaard dus een heel stuk van je eigenaardig schakelgedrag, maar dat een dergelijke bak van 8 naar 6 wilt gaan in die situatie, dat is een schoonheidsfoutje in de software als je het mij vraagt. Als ik mag gokken, eentje die voort komt dat de 8-DCT verder ontwikkeld is uit de 7-DCT
Vraag is of er een software update voor bestaat en zo ja, of de dealer wel zin heeft om hem te doen.
Edit: voor het issue met je bumpers, ik heb daar ergens een gerelateerde TSB voor zien passeren, iets met plastic in de bumper die slecht afgewerkt was waardoor de sensor eigenaardige dingen begint te doen (zit vlak achter het plastic van de bumper). Voor de US markt zijn ze verplicht hun TSB's te publiceren (dus daar kan je zoeken) maar als ik hoor dat je bumper dan ook nog de grond raakt wetende dat die sensoren in die bumper tegen het plastic hangen, alleen al voor de kalibratie is dat een drama.
Redondo1982 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:04:
[...]
Mijn vorige auto, ook een CLA (180 motor), heb ik weleens gereset. Dan gaat de automaat terug naar de beginstand. Althans voor mij werkte het. Zoek maar eens op internet.
Het schijnt te gaan om de eerste 50 schakelingen, en aan de hand hiervan maakt de auto een profiel van de bestuurder. Wat doet namelijk iedereen als hij/zij de nieuwe auto ophaalt? Juist! Voorzichtig rijden...
50 schakelingen is wel héél kort om het profiel van een bestuurder in beeld te krijgen, mijn oude 5bak had toch een paar duizend km nodig voor hij volledig bij de les was, het eerste uur was een drama zelfs, bak was extreem zenuwachtig, wist totaal niet wat doen en schakelde all over the place. Maar ik spreek dan ook over high tech techniek, 20 jaar terug op de markt gebracht wel te verstaan. Na een uur begon het te beteren en na een paar duizend km schakelde hij perfect.
Nu techniek staat niet stil maar om echt in te leren, dan moet die bak toch wel even kijken hoe jij rijd om te weten hoe zich te gedragen? 50 schakelmomenten ben je snel door namelijk.
[
Voor 21% gewijzigd door
sprankel op 12-05-2020 22:59
]