Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er kan ook verschil in hardware zitten. Bijvoorbeeld de turbo.

Bevestigd wel de geruchten dat Mercedes langzaam afscheid neemt van Renault.

[ Voor 39% gewijzigd door S_Chief op 14-04-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
snelwin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
Dag mede MB rijders,

Sinds kort ben ik in het bezit van een MB A200 Limousine Business Solution AMG 2019 met Night Upgrade. Nu ben ik met behulp van de handleiding en video's op internet alle functionaliteiten uit aan het spelen die de auto heeft. En dat zijn er nogal wat.

Zo zou er ook de Augmented Reality navigation functionaliteit op moeten zitten volgens deze https://www.mercedes-benz...Sol_A-Limo_leaflet_NL.pdf prijslijst, maar die optie wordt nergens gegeven..

Uit video's heb ik gezien dat er een knop zichtbaar zou moeten zijn rechts van het navigatie scherm waar AR geactiveerd kan worden. Deze is alleen helaas niet zichtbaar voor mij.

Omdat ik niet de eerste berijder ben van deze auto kom ik er niet helemaal uit of deze functie er nu wel (standaard) of niet bij zit. Weet iemand of deze optie er op hoort te zitten en zo ja, wat ik dan verkeerd doe?

Alvast bedankt! _/-\o_
Je kan het gemakkelijk zien. Achter je voorruit moeten twee camera's zitten (de driehoeken) waar 1 voor Augmented Reality gebruikt wordt. Heb je er maar 1 dan heb je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S_Chief schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:17:
Er kan ook verschil in hardware zitten. Bijvoorbeeld de turbo.

Bevestigd wel de geruchten dat Mercedes langzaam afscheid neemt van Renault.
Kan inderdaad. Even afwachten. De 200d en 220d waren iig voor zover ik kon vinden hardwarematig gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
snelwin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
Dag mede MB rijders,

Sinds kort ben ik in het bezit van een MB A200 Limousine Business Solution AMG 2019 met Night Upgrade. Nu ben ik met behulp van de handleiding en video's op internet alle functionaliteiten uit aan het spelen die de auto heeft. En dat zijn er nogal wat.

Zo zou er ook de Augmented Reality navigation functionaliteit op moeten zitten volgens deze https://www.mercedes-benz...Sol_A-Limo_leaflet_NL.pdf prijslijst, maar die optie wordt nergens gegeven..

Uit video's heb ik gezien dat er een knop zichtbaar zou moeten zijn rechts van het navigatie scherm waar AR geactiveerd kan worden. Deze is alleen helaas niet zichtbaar voor mij.

Omdat ik niet de eerste berijder ben van deze auto kom ik er niet helemaal uit of deze functie er nu wel (standaard) of niet bij zit. Weet iemand of deze optie er op hoort te zitten en zo ja, wat ik dan verkeerd doe?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door PhilipCl op 14-04-2020 22:54 . Reden: Had bericht niet goed gelezen, info is overbodig. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 08:43
Vandaag via de leasemaatschappij een MB CLA schooting brake 180d laten bestellen. Zou in november geleverd moeten worden. Zoals al eerder hier is aangehaald komt er een andere motor voor de180D. In oktober wordt het productieproces stil gelegd. Een nieuwe motor komt er niet automatisch in. Zijn nog geen prijzen bekend etc. Dealer probeert nu deze bestelling ergens tussen te drukken. Mocht dat niet lukken dan gaat de hele bestelling niet door op de voorwaarden zoals ze nu zijn vastgelegd. Ingewikkeld zeg maar. Gaat het toch allemaal niet lukken dan komt toch weer een EV in beeld.

[ Voor 6% gewijzigd door mavical op 15-04-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mavical schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:59:
Vandaag via de leasemaatschappij een MB CLA schooting brake 180d laten bestellen. Zou in november geleverd moeten worden. Zoals al eerder hier is aangehaald komt er een andere motor voor de180D. In oktober wordt het productieproces stil gelegd. Een nieuwe motor komt er niet automatisch in. Zijn nog geen prijzen bekend etc. Dealer probeert nu deze bestelling ergens tussen te drukken. Mocht dat niet lukken dan gaat de hele bestelling niet door op de voorwaarden zoals ze nu zijn vastgelegd. Ingewikkeld zeg maar. Gaat het toch allemaal niet lukken dan komt toch weer een EV in beeld.
Ik geloof dat de productie van de CLA zowiezo al stil ligt door Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:23:
[...]

Ik geloof dat de productie van de CLA zowiezo al stil ligt door Corona.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xBytez
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 20:13
In Januari ook maar besloten om een mooie CLA180 Coupé Business Solution Luxury Plus te bestellen bij Wensink Groningen (deze gaat via leasemaatschappij Athlon).
Initiële leverdatum was volgens Athlon week 15 (volgens de dealer begin mei).
Helaas een paar dagen geleden de brief van Athlon ontvangen dat de verwachte leverdatum is verzet naar eind september. Au!

[ Voor 8% gewijzigd door xBytez op 17-04-2020 17:09 . Reden: Leestekens + Coupé ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
xBytez schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:18:
In Januari ook maar besloten om een mooie CLA180 Business Solution Luxury Plus te bestellen bij Wensink Groningen (deze gaat via leasemaatschappij Athlon).
Initele leverdatum was volgens Athlon week 15 (volgens de dealer begin mei).
Helaas een paar dagen geleden de brief van Athlon ontvangen dat de verwachte leverdatum is verzet naar eind september. Au!
Auwsch, ik heb een EQC in bestelling, ik hoop echt niet dat ik dergelijk nieuws ga ontvangen, zou mij helemaal niet goed uitkomen. Heb jij enig idee in welke fabriek de CLA gemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xBytez
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 20:13
PhilipCl schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:37:
[...]

Auwsch, ik heb een EQC in bestelling, ik hoop echt niet dat ik dergelijk nieuws ga ontvangen, zou mij helemaal niet goed uitkomen. Heb jij enig idee in welke fabriek de CLA gemaakt wordt?
Na wat Googlen zie ik dat de CLA wordt gemaakt in Kecskemét, Hongarijë.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
xBytez schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:38:
[...]

Correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
xBytez schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:38:
[...]

Ik lees dat die fabriek vanaf 28 april terug opgestart zou worden, dan lijkt mij de leverdatum dat je gekregen hebt toch rijkelijk laat. Bron: https://www.flandersinves...%93-de-toestand-hongarije

EQC wordt gemaakt in Bremen en die fabriek zou maandag terug opgestart worden, er zou sprake van opstart op 20 april zijn, hopelijk is dat ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
xBytez schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:18:
In Januari ook maar besloten om een mooie CLA180 Business Solution Luxury Plus te bestellen bij Wensink Groningen (deze gaat via leasemaatschappij Athlon).
Initele leverdatum was volgens Athlon week 15 (volgens de dealer begin mei).
Die van mij (CLA shooting brake) is gisteren eveneens via Athlon besteld. Verwachte afleverdatum week 52 2020....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om ook nog even wat geluid te geven nu ik de auto heb, situation report:

Inmiddels 960km gereden, gemiddeld verbruik van de "originele" tank diesel 1L op 20,74km.
Dat valt me niks tegen want ik heb in het begin best lopen rotzooien, sportief rijden, etc.

Het gruwelijk irritante kraakje in het dashboard is als sneeuw voor de zon verdwenen - ik had al een afspraak bij de dealer, maar goed als 'ie niet kraakt is het moeilijk zoeken natuurlijk. Wordt vervolgd.

Voor de rest een hele fijne auto. Vergelijk met de oude (Jag S-Type 2.7d):
-Er is meer rijgeluid te horen. Het is toch een klasse lager wat dat betreft.
-Verbruikt letterlijk de helft van de Jag. Dat is dan wel weer lekker!
-Klein tankje, 43 liter. Maar goed, daar haal je dan alsnog zo'n 1000km op, dus is ok. Icm met de huidige lage brandstofprijzen was de eerste keer tanken wel even een verassing. Nu al vol, voor zo weinig? :+
-De AMG stoelen zitten verbazingwekkend lekker, ook op de langere ritten.
-Het "Advanced Audio" pack geeft mooi geluid - het max volume is wel wat aan de lage kant (of heb ik gehoorbeschadiging :+ )
-De Mercedes Me app is heel fijn. Ik vind voornamelijk de Send to vehicle optie die je daardoor in Google Maps krijgt erg handig. De route direct in je auto als je instapt, kan je gewoon al uren vooraf erheen sturen :)
-Android Auto gebruik ik niet. Ik ben allergisch voor kabeltjes aansluiten als ik instap. Telefoon zit in mijn zak en daar zit 'ie prima, dan maar Spotify via BT.

Al met al blij met de auto. De Jag is inmiddels ook weg, dat was na alle kilometers en avonturen samen nog best een momentje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07 03:15
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:55:
...
-De Mercedes Me app is heel fijn. Ik vind voornamelijk de Send to vehicle optie die je daardoor in Google Maps krijgt erg handig. De route direct in je auto als je instapt, kan je gewoon al uren vooraf erheen sturen :)
...
Deze optie kende ik nog niet. Hoe krijg je dit voor elkaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

matz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:30:
[...]

Deze optie kende ik nog niet. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Zoek de locatie die je wilt in Google Maps, druk op "Share" en dan kan je hem oa naar whatsapp sturen e.d., maar daar vind je ook de "Send to vehicle" knop van Mercedes Me. Dan krijg je nog een klein bevestigings scherm waar de auto&kenteken ziet, en de "Send" knop.

En dan krijg je een popup in de auto (als hij al aan staat direct, of als je nog niet in de auto zit ongv 10sec na het starten) en kan je kiezen om erheen te navigeren of X/cancel.

Kind kan de was doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29
-Android Auto gebruik ik niet. Ik ben allergisch voor kabeltjes aansluiten als ik instap. Telefoon zit in mijn zak en daar zit 'ie prima, dan maar Spotify via BT.
Bij mij werkt 'Volgende' en 'Vorige' nummer dan niet :( Bij jou wel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:48:
[...]

ik heb hetzelfde, maar als ik android auto aanzet (zonder kabel) dan kan ik wel nummer switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wacht, android auto zonder kabel? Dat werkt toch pas in de volgende versie van Android Auto?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:06:
Wacht, android auto zonder kabel? Dat werkt toch pas in de volgende versie van Android Auto?
Ik weet niet wanneer dat kan. Maar ik weet wel als ik android auto aanzet dan kan ik wel nummer skippen.
Ik zie dan ook geen Android auto op het MBUX systeem voor de duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:48:
[...]

Werkt bij mij prima. Niks aan ingesteld. BT verbonden en gaan. Ik gebruik een Xiaomi Mi9 met Android 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, maar dan heb je geen screensharing?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsrace
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 15:39

IJsrace

null

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:33:
[...]

Zoek de locatie die je wilt in Google Maps, druk op "Share" en dan kan je hem oa naar whatsapp sturen e.d., maar daar vind je ook de "Send to vehicle" knop van Mercedes Me. Dan krijg je nog een klein bevestigings scherm waar de auto&kenteken ziet, en de "Send" knop.

En dan krijg je een popup in de auto (als hij al aan staat direct, of als je nog niet in de auto zit ongv 10sec na het starten) en kan je kiezen om erheen te navigeren of X/cancel.

Kind kan de was doen!
Wow, ik wist niet dat van deze optie. Ik gebruikte meestal daarom Android Auto met Maps navigatie (die onthoudt zelf suggesties van je laatste zoekopdrachten op desktop bijvoorbeeld). Dit maakt het wel iets makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloederig schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:26:
[...]

Wow, ik wist niet dat van deze optie. Ik gebruikte meestal daarom Android Auto met Maps navigatie (die onthoudt zelf suggesties van je laatste zoekopdrachten op desktop bijvoorbeeld). Dit maakt het wel iets makkelijker :)
Je hoeft je telefoon niet in te pluggen op die manier dat vind ik een groot voordeel, en is Android Auto niet ook nog steeds op zo'n dom klein deel van het scherm?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 12:50
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:27:
[...]

Je hoeft je telefoon niet in te pluggen op die manier dat vind ik een groot voordeel, en is Android Auto niet ook nog steeds op zo'n dom klein deel van het scherm?
Is dit alleen voor Android Auto? Voor Apple Car Play mote je dus wel een kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobraa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:30:
[...]

Is dit alleen voor Android Auto? Voor Apple Car Play mote je dus wel een kabel gebruiken.
Ik gebruik GEEN android auto - ik bedoelde door je route vanaf maps naar de auto te sturen met de Me app hoef je hem niet in te pluggen.

Ik begreep trouwens van de USA mercedes website dat Android Auto Wireless inderdaad wel zou moeten (gaan) werken op de CLA C118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsrace
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 15:39

IJsrace

null

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:27:
[...]

Klopt. Ik moet zeggen dat ik de player van mijn podcast app via AA ook handiger vind werken dan de bluetooth verbinding. Er zit toch altijd een soort vertraging in en vooruit- en terugspoelen (wat met een podcast relatief vaak gebeurd) is dan echt onhandig tijdens het rijden, dus ik plug hem sowieso wel in.
Ook heb ik het (nog niet zelf bevestigde) vermoeden dat Mercedes navigatie achter loopt met fileinformatie t.o.v. Waze / Maps. Dat is met mijn gebruikelijke route naar kantoor nogal vervelend, maar misschien moet ik het toch eens een betere kans geven dan dat ik tot nog toe heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:31:
[...]

Ik gebruik GEEN android auto - ik bedoelde door je route vanaf maps naar de auto te sturen met de Me app hoef je hem niet in te pluggen.

Ik begreep trouwens van de USA mercedes website dat Android Auto Wireless inderdaad wel zou moeten (gaan) werken op de CLA C118
Ja had het gelezen inderdaad dat je het niet gebruik, maar de combi zonder kabel snapte ik niet helemaal. Maar je bedoelde daar mee Spotify via BT.

Vind je de navi van MB goed? Ik vind het echt ruk!

[ Voor 4% gewijzigd door Cobraa op 21-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl

De Mercedes Me app is heel fijn. Ik vind voornamelijk de Send to vehicle optie die je daardoor in Google Maps krijgt erg handig. De route direct in je auto als je instapt, kan je gewoon al uren vooraf erheen sturen :)
Leuk om hiervan te kunnen leren, misschien moet er iemand een afzonderlijk topic aanmaken rond de mogelijkheden van MBUX en Mercedes Me app; om met tips & Trics te delen; zo kunnen we allemaal van elkaar leren. Want voor de zakelijke rijder kan het een en het ander geïntegreerd worden middels de in-car office optie, afspraken met hun bestemming komt dan zichtbaar in de auto en kan men de navigatie het adres overnemen, zo kan men ook een takenlijst tonen, met telefoonnummers, een soort van todolijst. Nu ik heb mijn Mercedes nog niet, maar dit is wat ik erover gelezen heb, hoe goed dit in de praktijk werkt zal ik nog laten weten.

[ Voor 28% gewijzigd door PhilipCl op 21-04-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaka_m4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-01-2021
Nou ik was erg teleurgesteld over het geluid van de cla35 amg en afgelopen weekend heb ik als eerste van NL :-) een Milltek uitlaatsysteem er onder laten zetten. Wat een wereld van verschil!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:01:
[...]

Leuk om hiervan te kunnen leren, misschien moet er iemand een afzonderlijk topic aanmaken rond de mogelijkheden van MBUX en Mercedes Me app; om met tips & Trics te delen; zo kunnen we allemaal van elkaar leren. Want voor de zakelijke rijder kan het een en het ander geïntegreerd worden middels de in-car office optie, afspraken met hun bestemming komt dan zichtbaar in de auto en kan men de navigatie het adres overnemen, zo kan men ook een takenlijst tonen, met telefoonnummers, een soort van todolijst. Nu ik heb mijn Mercedes nog niet, maar dit is wat ik erover gelezen heb, hoe goed dit in de praktijk werkt zal ik nog laten weten.
Ik heb naar het office-pakket gekeken maar het niet genomen. Leek me niet echt een toevoeging, maar als je veel buiten de deur werkt kan het wellicht een uitkomst zijn.

Inderdaad wel een idee om daar een topic over te openen om mogelijkheden te verzamelen. Ik ben er alleen te lui voor :+
zaka_m4 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:34:
Nou ik was erg teleurgesteld over het geluid van de cla35 amg en afgelopen weekend heb ik als eerste van NL :-) een Milltek uitlaatsysteem er onder laten zetten. Wat een wereld van verschil!!
Dat soort mededelingen ZONDER video/audio materiaal is natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://newfastuff.com/wp-content/uploads/2019/04/1xabHyc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:51:

Inderdaad wel een idee om daar een topic over te openen om mogelijkheden te verzamelen. Ik ben er alleen te lui voor :+
Ik wil dit wel doen, maar ik heb geen flauw idee hoe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaka_m4
Haha ja ik dacht al zou ik foto's plaatsen of niet :-). Maar hier wat foto's ben er niet uit hoe ik filmpjes in het forum kan toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kflzBRDh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PffDlxCh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B9MaLJ7h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AylYlG7h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zaka_m4 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:59:
Haha ja ik dacht al zou ik foto's plaatsen of niet :-). Maar hier wat foto's ben er niet uit hoe ik filmpjes in het forum kan toevoegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die moeten dan eerst even op Youtube geupload worden (of een andere videodienst).

Ziet er wel bruut uit overigens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
zaka_m4 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk maar hoe je het regelt, maar ik moet het echt horen nu haha. Je geeft ons eerst een lolly en zodra je het papiertje eraf haalt neem je hem terug -kan niet hoor ;)

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaka_m4
Redondo1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
[...]

Kijk maar hoe je het regelt, maar ik moet het echt horen nu haha. Je geeft ons eerst een lolly en zodra je het papiertje eraf haalt neem je hem terug -kan niet hoor ;)
hahaha sorry ik ga het regelen voor jullie :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
Cobraa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:32:
[...]

Ja had het gelezen inderdaad dat je het niet gebruik, maar de combi zonder kabel snapte ik niet helemaal. Maar je bedoelde daar mee Spotify via BT.

Vind je de navi van MB goed? Ik vind het echt ruk!
Kan je iets meer duiden waarom je de navigatie "ruk" vindt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 16:57
mavical schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:43:
[...]

Vanuit eigen ervaring (dus niet namens Cobraa), kan er niets tippen aan de realtime informatie die een systeem als Waze voorziet (zowel op vlak van verkeersgeleiding bij file, live politiecontroles, etc.) en voelt elk in-car navigatiesysteem dan ook ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
[...]

Ik heb nog geen ervaring met Mercedes, maar tijdens de testrit was ik best wel onder de indruk ... die dingen werken tegenwoordig online. Later zal ik laten weten of Waze echt beter is ... is afwachten.

(Info: Waarschijnlijk zal ik MB systeem toch moeten gebruiken daar ik electrisch ga rijden en het systeem stelt voor waar te gaan laden, helaas zal Waze dat nog niet kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:49:
[...]

Vanuit eigen ervaring (dus niet namens Cobraa), kan er niets tippen aan de realtime informatie die een systeem als Waze voorziet (zowel op vlak van verkeersgeleiding bij file, live politiecontroles, etc.) en voelt elk in-car navigatiesysteem dan ook ondermaats.
Wat die real-time info (controles) betreft heb je een punt. Dus, in combinatie met Carplay of Android Auto is dat alsnog mooi geïntegreerd dacht ik. Want uwe telefoon vastmaken in de luchtventilatie naast zo een mooi scherm dat het nieuwe MBUX systeem heeft is ook geen zicht hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Laatst online: 10-09 20:00
[...]

Vanuit mijn ervaring ben ik het dus niet met jullie eens dat het "ruk is" en niet kan tippen aan Waze. Mijn ervaringen zijn totaal anders. Om te beginnen is de routekeuze van MB veel logischer en heeft me nog nooit een niet uit te voeren route aangegeven.
Waze en Google hebben me al meerdere malen routes opgegeven waarbij je totaal niet bij de eindbestemming kan komen.Wat erg vreemd is gezien de reputatie dat juist Google het meest "up to date"is.

Wat ook erg vaak voorkomt is dat Waze op lokale en provinciale wegen aangeeft dat er een file op de route is terwijl er niets is. En waar de weg vrij is, sta je vervolgens stil
Bij online traffic van MB heb ik deze fout maar 1 keer meegemaakt.
Voor incidenten en snelheidscontroles gebruik ik FM. ook veel beter dan Waze.
Ik gebuik in de auto geen Waze meer.

Wat overigens ook super werkt bij MB is de W3W navigatie. Als het adres niet bekend gebruik ik W3W en je rijdt er zo naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:22
Kijk voorzichtig rond naar een benzine auto en in mijn zoek criteria duikt vaak een c-klasse 180cgi 156pk op. 1.8 dus heeft niks met de thp van psa te maken. Is het beetje een goed blok? Reviews op AW zijn wel lovend. 2010+. Kom zelf van een ‘13 v70 d3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
trinity999 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:00:
[...]

Wat overigens ook super werkt bij MB is de W3W navigatie. Als het adres niet bekend gebruik ik W3W en je rijdt er zo naar toe.
Gebruik jij what3words vaak, ik ben erg nieuwsgierig naar de werking en toepassingsgebied er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
[...]

Ik bedacht nu nog iets anders, voor wie de rij-assistentie opties heeft aangeschaft kan je haast toch niet anders dan de MB Navigatie gebruiken. Als,ik het goed begrepen heb dan heeft dat systeem toch navigatiedata nodig ... tenzij ik mij vergis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de navigatie van MB. De CLA is inmiddels besteld. Ik ben nu in het bezit van een Renault Talisman die is uitgerust met TomTom. Dat systeem werkt echt voor geen meter. Loopt via een server in Frankrijk. Gebruik nu een losse TomTom die altijd correct is ook op de binnenwegen. Hoop dus echt dat de MB navigatie hieraan kan tippen. Voor flitsers gebruik ik standaard FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
mavical schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:18:
Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de navigatie van MB. De CLA is inmiddels besteld. Ik ben nu in het bezit van een Renault Talisman die is uitgerust met TomTom. Dat systeem werkt echt voor geen meter. Loopt via een server in Frankrijk. Gebruik nu een losse TomTom die altijd correct is ook op de binnenwegen. Hoop dus echt dat de MB navigatie hieraan kan tippen. Voor flitsers gebruik ik standaard FM.
Heb je het rij-assistentie pakket bij besteld? Die houdt de auto aan de snelheidsbeperkingen ... 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:43
mavical schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:18:
Voorheen gebruikte ik altijd Waze, maar vanaf het moment dat ik de A-Klasse ben gaan rijden gebruik ik de MBUX navigatie met de Live Traffic en dat werkt gewoon top. Al meer dan 1,5 jaar alweer en ruim 72.000km. :)

Voor flitsers uiteraard wel Flitsmeister.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:26:
[...]

Heb je het rij-assistentie pakket bij besteld? Die houdt de auto aan de snelheidsbeperkingen ... 🙃
Ik heb besteld een mercedes CLA business solution luxury. Zit dat er dan op ? Weet wel dat verkeerslichten zichtbaar worden gemaakt in het scherm alsmede de live de afritten. Ik zie in de folder wel een rijassistentiepakket plus (2300 euro). Heb ik niet. Is dat wat je bedoeld ?

[ Voor 11% gewijzigd door mavical op 21-04-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:44:
[...]

Gebruik jij what3words vaak, ik ben erg nieuwsgierig naar de werking en toepassingsgebied er van.
Vaak is overdreven, maar ik gebruik het wel. Als je eenmaal gewend bent hoe het werkt is het doel wel snel in te geven. Vooral als je geen adres of straatnaam in de buurt hebt [nieuwbouwplannen bijvoorbeeld]
Het is wel geinig als je bijv. op een grote parkeerplaats precies een parkeervak kan aangeven en hij er dan precies naar toe navigeert. Afgezien van het nut natuurlijk, laat het wel zien waarvoor je kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:49:
[...]

Ik bedacht nu nog iets anders, voor wie de rij-assistentie opties heeft aangeschaft kan je haast toch niet anders dan de MB Navigatie gebruiken. Als,ik het goed begrepen heb dan heeft dat systeem toch navigatiedata nodig ... tenzij ik mij vergis natuurlijk.
Daar heb je gelijk in. Bij de assistent-pakketten wordt de navigatiegebruikt voor dynamische begeleiding. Zoals o.a voor snelheid verminderen voor kruispunt een rotondes en in ieder geval bij LED multibeam ook voor de verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
trinity999 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:21:
[...]

Vaak is overdreven, maar ik gebruik het wel. Als je eenmaal gewend bent hoe het werkt is het doel wel snel in te geven. Vooral als je geen adres of straatnaam in de buurt hebt [nieuwbouwplannen bijvoorbeeld]
Het is wel geinig als je bijv. op een grote parkeerplaats precies een parkeervak kan aangeven en hij er dan precies naar toe navigeert. Afgezien van het nut natuurlijk, laat het wel zien waarvoor je kan gebruiken
Van zodra ik mijn auto heb ga ik er is mee experimenteren! Ziet er veel belovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
mavical schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:53:
[...]

Ik zie in de folder wel een rijassistentiepakket plus (2300 euro). Heb ik niet. Is dat wat je bedoeld ?
Ik vermoed, er staat mij iets bij dat het standaard op een EQC zit, maar dat mag een mens hopen voor wat da ding kost. Die augmented reality ziet er ook de max uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
trinity999 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:27:
[...]

Daar heb je gelijk in. Bij de assistent-pakketten wordt de navigatiegebruikt voor dynamische begeleiding. Zoals o.a voor snelheid verminderen voor kruispunt een rotondes en in ieder geval bij LED multibeam ook voor de verlichting
Over LED Multibeam headlights gesproken ... Bjorn heeft er een video van gemaakt, indrukwekkend! YouTube: Mercedes EQC with LED matrix headlights test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:37
Lynx schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:37:
Kijk voorzichtig rond naar een benzine auto en in mijn zoek criteria duikt vaak een c-klasse 180cgi 156pk op. 1.8 dus heeft niks met de thp van psa te maken. Is het beetje een goed blok? Reviews op AW zijn wel lovend. 2010+. Kom zelf van een ‘13 v70 d3.
THP is niet van PSA. Het is een motor die PSA samen met BMW ontwikkeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Lynx schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:37:
Wat heeft Mercedes überhaupt met PSA te maken?

Prima motor overigens. Je leest wel eens pechgevallen over kettingen die vervangen moeten worden (net zoals je bij elke motor wel een minpunt kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:22
Verwarring alom. Psa heeft een 1.6 met zelfde vermogen en veel problemen. Ik heb even hardop overwogen of het over hetzelfde blok ging maar op basis van inhoud geconcludeerd dat dat niet het geval kan zijn.

Essentie blijft dus de vraag of de cgi een betrouwbaar blok is. Net even gekeken naar een 2010 met 120k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
[...]

Vind de route bepaling niet echt goed. Heb vaak mee gemaakt dat hij mij via een route wilt sturen waar veel file staat of afgesloten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
Cobraa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:21:
[...]

Vind de route bepaling niet echt goed. Heb vaak mee gemaakt dat hij mij via een route wilt sturen waar veel file staat of afgesloten wegen.
Ja dat is niet fijn. Daar zou ik persoonlijk ook op afhaken. Temeer omdat de losse TomTom 5200 Go mij nog nooit teleur heeft gesteld en echt alles weet zo ook op de binnenwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Cobraa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:21:
[...]

En is dat een ervaring met een recente versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
mavical schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
[...]

Ja dat is niet fijn. Daar zou ik persoonlijk ook op afhaken. Temeer omdat de losse TomTom 5200 Go mij nog nooit teleur heeft gesteld en echt alles weet zo ook op de binnenwegen.
Ja precies dat dus
PhilipCl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:30:
[...]

En is dat een ervaring met een recente versie?
Ja, ik gebruik Mercedes Navigatie al 4 jaar, heb het nooit echt een topper gevonden. Denk dat Apple Car Play geen volledig scherm is om meer het MBUX systeem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:49:
[...]

Nee, dit werkt los van elkaar, het rij assistentie heeft ook totaal andere data nodig dan wat de gewone navigatie aangeeft en veel meer gericht op wat heb ik nu dan waar ga ik naar toe en welke route moet ik nemen.

Rij assistentie wil je bijvoorbeeld weten hoeveel rijvakken er zijn en hoe de belijning eruit ziet. Ook wil je exact weten hoe een bocht eruit ziet.

Voor navigatie wil je niet weten hoe een bocht er exact uitziet, immers als je die bocht in detail gaat tekenen dan krijg je teveel informatie op het scherm en ben jij meer bezig met die informatie te analyseren dan met daadwerkelijk te zien welke afslag je moet hebben. Ik moet niet exact weten hoeveel graden een bocht is en dat er 8 kleine knikjes inzitten, ik moet enkel weten dat er een bocht is, ongeveer hoe scherp die is en dat ik net na de bocht ik naar links moet afslaan, en liefst zie ik die informatie in een split second.

Voor zuiver navigatie wil je dus een zo eenvoudig mogelijke map waar je toch zoveel mogelijk informatie geeft, je moet een balans vinden. Daarom dat ik ook niet geloof in dat huidig augmented navigatie wat ze nu als optie aanbieden, heel leuk voor de show maar daadwerkelijk als navigatie gebruiken, tegen dat je op de scherm alle informatie verwerkt hebt ben je verkeerd gereden, enkel voor heel specifieke cases kan het zin hebben maar voor algemene navigatie, ik geloof er niet in.

Een Waze is vooral heel sterk door de community, als ik op Waze rijd in een verlaten hoek en die stuurt mij een straat in die ik niet in mag, dan markeer ik die en pas ik het later aan. En als er ergens een evenement is, altijd wel ergens iemand in de buurt die het in Waze steekt. Of als PostNL het huisnummer niet vind (huisnummers zijn vaak een ramp), dan pas ik het aan op Waze en plots weet PostNL het toch te vinden.

En daar laat Europa steken vallen als je het mij vraagt, we hadden al lang een systeem moeten hebben dat in detail de wegen beschrijft waar alle overheden ook verplicht zijn om evenementen, aanpassingen of wat dan ook in te geven. Maar ook toestaan dat burgers veranderingen of fouten kunnen doorgeven en vervolgens heel de industrie hier live op laten inpluggen alsook hun hier voor laten betalen of korting geven tot hun zelfs betalen als ze correcties of updates terug geven. Al die sensors op wagens zijn ideaal, je kan er zelfs de staat van je wegennet mee in kaart brengen echter nu ontwikkelt iedereen zijn eigen systeem terwijl je eigenlijk al die data centraal wilt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Het navigatiesysteem wordt weldegelijk gebruikt voor de rijassistenten. Je hoeft die data alleen niet op het scherm te zien natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
S_Chief schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:56:
Het navigatiesysteem wordt weldegelijk gebruikt voor de rijassistenten. Je hoeft die data alleen niet op het scherm te zien natuurlijk.
Ja en nee, het maakt gebruik van de input van het navigatiesysteem alsook deelt het voor een stuk data, maar het is en blijft een apart systeem waarbij de vraag was of je verplicht bent dat navigatiesysteem te gebruiken als je rijassistentie aan hebt staan, het antwoord daarop is nee, je kan perfect navigatie uitzetten of Waze gebruiken terwijl rijassistentie zijn ding doet.

Dat je die data niet op het scherm hoeft te zien, als de rijassistentie een kaart gebruikt die met veel meer detail getekend is en je zou diezelfde kaart willen gebruiken voor navigatie, dan zou je die on the fly moeten converteren.

Ik heb amateur ervaring met navigatie kaarten tekenen, dat is niet zo simpel als een beetje minder detail tekenen, soms ga je iets totaal anders tekenen dan de werkelijkheid omdat het gewoon simpeler is om op te navigeren dan wat de werkelijkheid is met name als de werkelijkheid heel complex is, dan ga je echt denken van hoe kan ik dat tekenen zodat jij dit gemakkelijk kan gebruiken om hier nu concreet te navigeren in dit complex gegeven.

Als je dat on the fly wilt doen dan heb je heel slimme AI nodig alsook rekenkracht, logica zelf steek je gewoon andere kaarten voor de rij assistentie dan wat je gebruikt voor de navigatie.

Edit, omdat het mogelijks wat simpeler uit te leggen is met een concreet voorbeeld

Wat je hier hebt is een tol locatie op een snelweg, 16 rijvakken met uitsparing aan de zijkant om te gebruiken als de tol tijdelijk opgeheven word.

Een rij assistentie wilt deze situatie met zoveel mogelijk detail om te beginnen met effectief 16 rijvakken. Maar voor navigatie is dit nutteloos dus Google Maps trekt gewoon 1 lijn met een simpel blokje over de lijnen om aan te geven dat daar iets speciaal is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1fZrnjh/Capture2.jpg

Waze doet iets anders, de lijn word doorgetrokken maar er word heel simpel een omweg bij gezet, het lijkt zelfs bijgetekend door een kleuter (met opzet gedaan om de bestuurder niet te verwarren), die momenteel aangeduid staat als gesloten. In dit concreet voorbeeld, indien de tunnel tijdelijk tol vrij is, dan moet het verkeer naar de uiterste rijstrook waar een poort open gaat zodat je kan door rijden zonder tol, daarvoor dat men op Waze dit zo aangepast heeft, in een oogopslag kan ik zelfs zeggen dat die tunnel momenteel tol heft. En dat is ook de informatie die je als bestuurder wilt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5r68ypR/capture3.jpg

Ik heb geen technische tekening van deze situatie maar beeld je meer een tekening in die van een architect komt, dat is wat je wilt voor een rij assistentie.

Edit 2:
Het zou mij verwonderen dat Mercedes voor hun rij assistentie in de achtergrond hun kaarten niet always up to date houden, want als die rij assistentie met verouderde info aan het werken is, omdat de bestuurder zijn kaart niet up to date houd of omdat ze er geld voor willen vragen, dan zou Mercedes hier aansprakelijk voor gesteld kunnen worden, immers men wist dat er een fout in die kaart (wegens een eerder incident bijvoorbeeld), men had er een update voor maar men heeft nagelaten deze te voorzien aan de gebruiker.

Los van de imago schade die je loopt door incidenten met dit soort systemen.

[ Voor 41% gewijzigd door sprankel op 23-04-2020 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
sprankel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 01:05:
[...]

Edit 2:
Het zou mij verwonderen dat Mercedes voor hun rij assistentie in de achtergrond hun kaarten niet always up to date houden, want als die rij assistentie met verouderde info aan het werken is, omdat de bestuurder zijn kaart niet up to date houd of omdat ze er geld voor willen vragen, dan zou Mercedes hier aansprakelijk voor gesteld kunnen worden, immers men wist dat er een fout in die kaart (wegens een eerder incident bijvoorbeeld), men had er een update voor maar men heeft nagelaten deze te voorzien aan de gebruiker.

Los van de imago schade die je loopt door incidenten met dit soort systemen.
Nee,
Rij assistentie is geen navigatie. Rij assistentie maakt gebruik met hulp van de navigatie data maar is niet leidend.Daarvoor zitten er ook camera's op de auto en werkt het ook bij niet actuele kaartinformatie.

De huidige rij assistent systemen zijn LEVEL-2. Daarbij ben jij te alle tijden volledig verantwoordelijk en niet autofabrikant. Mercedes kan dus nooit verantwoordelijk worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
trinity999 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:23:
[...]

Nee,
Rij assistentie is geen navigatie. Rij assistentie maakt gebruik met hulp van de navigatie data maar is niet leidend.Daarvoor zitten er ook camera's op de auto en werkt het ook bij niet actuele kaartinformatie.

De huidige rij assistent systemen zijn LEVEL-2. Daarbij ben jij te alle tijden volledig verantwoordelijk en niet autofabrikant. Mercedes kan dus nooit verantwoordelijk worden gesteld.
Ik bekijk het mogelijks allemaal wat complexer en meer in detail maar Mercedes kan wel degelijk verantwoordelijk gesteld worden,

Als een autofabrikant, gelijk welke, erachter komt dat er een fout in de wagen zit waar zij weet van hebben die aanleiding kan geven tot een ongeluk dan voeren zij een recall uit waarbij ze alles terug roepen, Waarom?Omdat als mijn remleiding morgen al rijdend springt, ik rijd iemand dood omdat mijn remmen niet werken, en ik kan aantonen dat de fabrikant wist dat daar een fout zat maar heeft nagelaten deze te herstellen of te informeren, dan zijn ze aansprakelijk met verzwarende omstandigheden.

Echter als een fabrikant een fout vind waar ze niet voor aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat het niet tot ongeval kan leiden, dan zijn de voorwaarden voor herstelling vaak, "indien de klant klaagt dat" en "indien het voertuig onder garantie zit" boek herstelling onder garantie code "xxxx". Ofwel indien een fabrikant een fout vind waar zij niet aansprakelijk voor gesteld kunnen worden, tenzij jij klaagt, gaan zij niets herstellen, recalls zijn dus altijd iets waarvoor ze anders aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden.

Het is inderdaad niet zo dat het huidige rij assistentie systeem de controle overneemt, het is een hulpmiddel, Als jij u stuur lost en je geraakt van de weg dan heb je vrij weinig om de fabrikant verantwoordelijk te stellen.
Als jij aan het rijden bent en plots slaagt je stuur volledig om, dat is een ander verhaal, met name als je kan aantonen dat dit dusdanig onverwacht was (maar daarom zijn die huidige systemen ingesteld om nooit abrupt te corrigeren)
Als er 5 auto's op dezelfde strook autostrade iedere keer een bijna ongeluk hebben gehad, men weet ervan, men heeft er zelfs een oplossing voor maar men laat na mij om de hoogte te stellen, dan heb je juridisch gezien wel degelijk een zaak om hun aanpsrakelijk te stellen als je daar iets voor hebt. Of dat het een hulpsysteem is of niet maakt in dit geval niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
trinity999 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:21:
[...]

Zou je willen delen welke Syntax je gebruikt?
Ik krijg het niet werkend, geprobeerd in het Engels en Nederlands maar ze geeft geen sjoege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
sprankel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:46:
[...]

En daar laat Europa steken vallen als je het mij vraagt, we hadden al lang een systeem moeten hebben dat in detail de wegen beschrijft waar alle overheden ook verplicht zijn om evenementen, aanpassingen of wat dan ook in te geven. Maar ook toestaan dat burgers veranderingen of fouten kunnen doorgeven en vervolgens heel de industrie hier live op laten inpluggen alsook hun hier voor laten betalen of korting geven tot hun zelfs betalen als ze correcties of updates terug geven. Al die sensors op wagens zijn ideaal, je kan er zelfs de staat van je wegennet mee in kaart brengen echter nu ontwikkelt iedereen zijn eigen systeem terwijl je eigenlijk al die data centraal wilt koppelen.
Naar mijn gevoel is what3words hier een antwoord op! https://what3words.com/about-us/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
koesie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

Zou je willen delen welke Syntax je gebruikt?
Ik krijg het niet werkend, geprobeerd in het Engels en Nederlands maar ze geeft geen sjoege
Klik hier https://what3words.com/winks.sage.averages en je komt op een parkingplaats op parking C aan de Heizel in Brussel! In de map kan je linksboven naar sateliet beelden veranderen, en dan zie je de grote parking.

Update: en nu in het Nederlands https://what3words.com/blijf.sneeuwen.pluizig

[ Voor 17% gewijzigd door PhilipCl op 23-04-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:51:
[...]

Klik hier https://what3words.com/winks.sage.averages en je komt op een parkingplaats op parking C aan de Heizel in Brussel! In de map kan je linksboven naar sateliet beelden veranderen, en dan zie je de grote parking.
Bedankt, maar ik bedoelde meer wat zeg je tegen de spraak assistent in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
koesie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:53:
[...]

Bedankt, maar ik bedoelde meer wat zeg je tegen de spraak assistent in de auto?
Zou zou het moeten werken: YouTube: what3words Voice Navigation: MBUX in the Mercedes-Benz A-Class (2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
sprankel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:46:
[...]

Nee, dit werkt los van elkaar, het rij assistentie heeft ook totaal andere data nodig dan wat de gewone navigatie aangeeft en veel meer gericht op wat heb ik nu dan waar ga ik naar toe en welke route moet ik nemen.
Ik weet niet of wat je zegt helemaal klopt, want als men Max Range aanzet dan informeert de auto dat je best al snelheid kan minderen als je aan een rondpunt komt, of een bocht neemt, moet dan de route niet actief staan in het navigatie systeem, hoe kan de auto dat anders weten? Maar ik zal het voor je uitzoeken van zodra ik mijn Mercedes heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipCl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet of wat je zegt helemaal klopt, want als men Max Range aanzet dan informeert de auto dat je best al snelheid kan minderen als je aan een rondpunt komt, of een bocht neemt, moet dan de route niet actief staan in het navigatie systeem, hoe kan de auto dat anders weten? Maar ik zal het voor je uitzoeken van zodra ik mijn Mercedes heb.
Je route hoeft niet actief te zijn voor je auto om de GPS te gebruiken om te zien waar de weg heen gaat.

Als jij op een rotonde afrijd met 0 andere mogelijkheden ziet je auto dat prima. Hij kan de kaart ook "bekijken" op de achtergrond zonder dat jij je navigatie instelt. Daarnaast heeft hij er ook camera's voor maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:49
Hey allemaal,

Toch even een post hier.
Ik ben em aan het oriënteren op een nieuwe Lease, en daarbij is ook de B-klasse voorbijgekomen.
Nu past een standaard Business solution daar redelijk in, alleen gaf de verkoper (natuurlijk) het advies om toch ook te kijken naar een Business Luxury versie.

Hoe kijken jullie daartegen aan?
In basis geef ik weinig om het leer in ieder geval.

andere overweging is om te wachten tot de B250 e om te kijken of dat beter in het totaalplaatje gaat passen, omdat het brandstof component daarbij lager zou zijn. Heeft iemand daar meer weet van?
De introductie stond voor dit jaar in ieder geval en ik heb nog wel even de tijd om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genialegek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-01-2024
Rob-T6 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:43:
Hey allemaal,

Toch even een post hier.
Ik ben em aan het oriënteren op een nieuwe Lease, en daarbij is ook de B-klasse voorbijgekomen.
Nu past een standaard Business solution daar redelijk in, alleen gaf de verkoper (natuurlijk) het advies om toch ook te kijken naar een Business Luxury versie.

andere overweging is om te wachten tot de B250 e om te kijken of dat beter in het totaalplaatje gaat passen, omdat het brandstof component daarbij lager zou zijn. Heeft iemand daar meer weet van?
De introductie stond voor dit jaar in ieder geval en ik heb nog wel even de tijd om te wachten.
https://www.mercedes-benz...olution-leaflet-NL_NL.pdf

Hier heb je een overzicht wat standaard zit bij de Business Solution uitvoeringen. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Mercedes en mijn voorkeur gaat wel sterk uit naar een Luxury of AMG omdat dan warmtewerend glas ook mogelijk is (standaard bij AMG).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Rob-T6 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:43:
Hey allemaal,

Toch even een post hier.

Business is gewoon een pakket om auto's aantrekkelijk te maken voor de lease markt zonder daadwerkelijk de prijs aan te passen van het voertuig zelf.

Doorgaans is de regel dat de "bussiness" editie wel de voornaamste opties heeft maar een paar klassiekers niet.

Wat dit juist is hangt van model tot model, land tot land af, vaak kan je in de "bussiness" editie geen elektrische stoelen krijgen of zetelverluchting of het maximale audio pakket, dat is zodat ze nog een reden hebben om hun a la carte editie te verkopen.

Of dat je dat de moeite vind hangt vooral af wat je van de korting vind, welke opties je wenst en met name of er opties ontbreken in die bussiness editie die je toch graag wenst, is zeer persoonlijk.

Als het een lease bak word, dan heb ik niets gezegd, als je hem privé wilt kopen, die 7-DSG bak, afblijven.

Is in feite een dubbele manuele versnellingsbak met een robot die het bediend met 2 koppelingen, dat laat toe heel snel te schakelen (je moet enkel de koppeling omgooien) alsook heb je geen verlies op de overbrenging (hence waarom deze techniek word toegepast op gewone wagens bij zowat alle merken)

Allemaal heel leuk, maar dat soort versnellingsbak heeft 1 groot probleem, na verloop van tijd krijg je speling op de tandwielen die in en uit elkaar geschoven worden, geen probleem bij een echte manuele versnellingsbak gezien de bestuurder die speling wel opvangt maar voor een robot, dat is miserie, dure miserie.

Geen issue voor een hypercar waar je gewoon heel snel wilt kunnen schakelen maar niet iets wat ik moet hebben op een daily driver. De 9G tronic is wat je momenteel wilt hebben bij Mercedes, klassieke automaat met hydraulische overbrenging waarbij geen tandwielen in en uit elkaar gaan (planetaire tandwielen).
PhilipCl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
[...]

Goh, ik denk dat ik hier met sommige mensen een beetje vastloop op wat is de definitie van een navigatie systeem, wat is de definitie van een navigatieysteem actief te hebben en wat is de definitie van een rijhulpsysteem.

Als je het heel eenvoudig wilt stellen, ja de navigatie is altijd actief in de achtergrond, ook al staat hij niet op je scherm.

Als je het iets meer werkelijk wilt hebben, alle inputs van de auto, inclusief locatiebepaling zijn vrij beschikbaar op het interne CAN netwerk. De software "navigatie" gaat de navigatie afhandelen zoals jij die gewoon bent. Echter als andere systemen die locatie gegevens nodig hebben, dan kunnen zij deze gewoon opvragen en gebruiken.
Het rijhulpsysteem zal niet afhankelijk zijn van die "navigatie software", alleen omdat je dat niet wilt vanuit veiligheid gesproken, je wilt niet afhankelijk zijn van een end user software, daar worden totaal andere eisen aan gesteld, deze zal dus rechtstreeks die locatiebepaling opvragen en op zijn eigen kaarten lopen al kan deze uiteraard ook de kaart gebruiken die de navigatie software ook gebruikt. Uiteraard gaat een rijhulpsysteem niet enkel naar een kaart kijken, die neemt alle inputs samen inclusief sensoren, camera's, dynamische info over IoT, etc

Heel specifiek op die max range dat je vraagt, dat zou ik eens testen want het zou kunnen zijn dat deze info niet van het rijhulpsysteem komt maar het zou mij verwonderen dat de navigatie software hiervoor verantwoordelijk is.

Overigens op NTG 5.5 is het zo dat als navigatie open staat op het volledig digitale main cluster deze afsluit als je Android auto open zet op het 2de scherm, vermoedelijk omdat de NTG 5.5 niet tegelijk navigatie en Android auto kan draaien. Maar of dit nog zo is op NTG 6.0 weet ik niet (beter gekend als MBUX, is gewoon same old systeem met een update maar kom)

De locatiebepaling doet de auto zelf in een apart systeem, dit zal niet zuiver enkel GPS positie zijn, het zal ook kijken naar inputs van pakweg het ESP systeem. Als je weet waar je bent op een kaart en je weet met welke snelheid en in welke richting je beweegt, dan heb je die GPS niet nodig. Beter nog, deze manier van locatie bepalen is veel nauwkeuriger dan GPS dus men combineert deze, een van de redenen waarom een ingebouwde navigatie altijd duurder was dan een losse unit.
Je kan dit snel testen door een tunnel in te rijden, navigeert je navigatie gewoon door? Dan heb je een deftige ingebouwde navigatie zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door sprankel op 24-04-2020 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
sprankel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:04:
[...]

Goh, ik denk dat ik hier met sommige mensen een beetje vastloop op wat is de definitie van een navigatie systeem, wat is de definitie van een navigatieysteem actief te hebben en wat is de definitie van een rijhulpsysteem.

Als je het heel eenvoudig wilt stellen, ja de navigatie is altijd actief in de achtergrond, ook al staat hij niet op je scherm.
Ik heb de online handleiding even bekeken en eigenlijk hebben we beiden een beetje gelijk.

Het staat als volgt beschreven:

De ECO-assistent kan bij actieve routebegeleiding nog nauwkeuriger werken wanneer de route wordt gehandhaafd. De basisfunctie functioneert ook zonder actieve routebegeleiding. Niet op alle verkeerstekens en verkeerssituaties kan worden geanticipeerd. De is kwaliteit is afhankelijk van het beschikbare kaartmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Nu online
zaka_m4 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:26:
[...]

hahaha sorry ik ga het regelen voor jullie :-).
Still waiting :9~

Vraagjes:
- Is dit alleen de uitlaat of ook een remap van de ecu? Met het laatste zal ook je garantie vervallen en dat lijkt me wel zonde voor zo'n nieuwe auto.
- Kan je ook alleen het gedeelte nemen tot aan de einddemper? Als ik bijv. een 45s wil kopen dan behoud ik wel graag de originele AMG eindpipes.

Let me know...thx

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
PhilipCl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:54:
[...]

Ik heb de online handleiding even bekeken en eigenlijk hebben we beiden een beetje gelijk.

Het staat als volgt beschreven:

De ECO-assistent kan bij actieve routebegeleiding nog nauwkeuriger werken wanneer de route wordt gehandhaafd. De basisfunctie functioneert ook zonder actieve routebegeleiding. Niet op alle verkeerstekens en verkeerssituaties kan worden geanticipeerd. De is kwaliteit is afhankelijk van het beschikbare kaartmateriaal.
Uiteraard als er geen actieve routebegeleiding is dan weet de auto niet dat ik de volgende afslag ga nemen of rechtdoor ga rijden op een autostrade en dan kan hij hier niet op anticiperen, zeker de hybride/EV modellen gaan die afslag anticiperen met maximaal energie recuperatie door op voorhand het gas te lossen en de snelheid te optimaliseren nog voor je aan de afslag komt, als het goed is neem je dan de afslag zonder iets te doen.

Zonder actieve routebegeleiding kan hij pas beginnen anticiperen op het moment je daadwerkelijk de afslag neemt om de ideale snelheid voor de bocht te nemen maar ondertussen heb je wel al ingegrepen door u snelheid te minderen voor de afslag zelf.

De routebegeleiding is dus hier een input voor het rijhulpsysteem zodat het rijhulpsysteem beter kan inschatten wat er gaat gebeuren waardoor je het zou kunnen omschrijven als "nauwkeuriger". Uiteraard kan het rijhulpsysteem praten met de navigatie software maar dat mag niet kritisch zijn, als de navigatie software tilt slaagt mag dit geen effect hebben op het rijhulpsysteem wat inhoud dat het rijhulpsysteem volledig autonoom werkt en dus is niet vereist dat de navigatie software draait.

Maar ik ga hier echt wel in detail, meeste bestuurders willen gewoon weten, moet de navigatie opstaan? Nee het blijft volledig actief maar bepaalde features mis je omdat de auto niet kan inschatten welke route je gaat nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door sprankel op 24-04-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TabacosPrimeros
  • Niet online
Heeft er iemand een foto of een directe ervaring met een A klasse berline in zijn patagoniërood jasje?

In de configurator lijkt het een interessante kleur, maar wil natuurlijk wel eens in real life bekijken. Hoop dat de dealers hier in België snel terug open gaan.

https://www.mercedes-benz...ecode/CCci/BE/nl/MQLYCEEA

Laat maar gevonden.

https://www.sewell.com/Ve...uston-TX/4232835473#close

Ik denk wel dat de kleur er in real life er anders uitziet.

[ Voor 39% gewijzigd door TabacosPrimeros op 26-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Weet er hier toevallig iemand of Mercedes hun fabrieken al terug opgestart heeft, ik zou graag mijne Mercedes (EQC) geleverd zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
PhilipCl schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:17:
Weet er hier toevallig iemand of Mercedes hun fabrieken al terug opgestart heeft, ik zou graag mijne Mercedes (EQC) geleverd zien worden.
Nou voor iedereen die een CLA in bestelling heeft, er is hoop. Gisteren 2 volle trucks met CLA’s zien staan. Overwegend zwarte en witte. Het transport komt dus langzaam weer op gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipCl schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:17:
Die vraag kan je dealer het beste beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was opzoek naar een setje dakdragers voor de CLA C118, moet bij Merc 299 kosten.

De C117 zouden niet passen, en die setjes zijn wel te vinden 2ehands...

Toch gaan proberen. Zijn gewoon precies hetzelfde, setje voor 60 euro op de kop getikt.

Doeidoei Mercedes, wat sneu om te zeggen dat dat niet past en een ander onderdeelnummer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOgUYcERwoGwxDp_Hi0qe3YM6fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80OjlTfgsx22cO8qyWSahKLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:54:
[...]

Die vraag kan je dealer het beste beantwoorden.
Die zijn in België gesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeek
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-08 08:19
PhilipCl schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:43:
[...]

Heb er eentje via mail kunnen contacteren en snel een persoonlijke reactie teruggekregen dat ze gingen navragen of mijn wagen al geproduceerd was of niet. (Levering gepland 29 april) geen reactie meer gekregen daarna. Is ondertussen 3 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PhilipCl schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:43:
[...]

Voor België is er een tijdelijk nummer bereikbaar:
U hebt interesse in een nieuwe Mercedes-Benz of hebt een vraag?
Ook in de huidige omstandigheden staan we u graag te woord via
0800 - 114 12
We noteren uw aanvraag en volgen deze zo snel mogelijk op.
Had jij deze al geprobeerd te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
Vorkie schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:22:
[...]

Voor België is er een tijdelijk nummer bereikbaar:

[...]

Had jij deze al geprobeerd te bereiken?
Bedankt, ga ik zo dadelijk is bellen se.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CLA nu compleet met dakbox. Ik heb een "opblaas" boot, zo'n wat serieuzere met alu vloer en buitenboordmotor, en dat gaat allemaal niet echt in de kofferbak.

Nu gaat ie mooi bovenin! Box is ook lang genoeg voor de motor (Electrisch) en de kampeerspullen passen er ook nog deels bij. Helemaal top!

Wel geen gezicht natuurlijk maar ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k14a8sDYhBIzyw0jd5X1kWxJUro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbrT4oVQysaticsvXKsvTt3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:31:
CLA nu compleet met dakbox. Ik heb een "opblaas" boot, zo'n wat serieuzere met alu vloer en buitenboordmotor, en dat gaat allemaal niet echt in de kofferbak.

Nu gaat ie mooi bovenin! Box is ook lang genoeg voor de motor (Electrisch) en de kampeerspullen passen er ook nog deels bij. Helemaal top!

[Afbeelding]
Opzich vind ik het niet heel slecht staan.

Had je nog naar de sierstukken van de uitlaat gekeken? Ik durf ze er niet af te trekken.
Dat opzet stuk van AliExpress passen niet perfect. Je blijft een stukje chroom zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobraa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:53:
[...]

Opzich vind ik het niet heel slecht staan.

Had je nog naar de sierstukken van de uitlaat gekeken? Ik durf ze er niet af te trekken.
Dat opzet stuk van AliExpress passen niet perfect. Je blijft een stukje chroom zien.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad (lees: zin in gehad) maar ik heb wel even mijn hand er op gehouden na 4 uur rijden en ze waren gewoon koud, dus ik denk dat ik ze best kan wrappen eigenlijk.. zonder eraf te halen.

Is er hier iemand goed in Photoshop? Ik wil eigenlijk eens zien hoe het er uit zou zien met de uitlaatdelen, de achter & voor ster en die 2 strepen naast de ster aan de voorkant in het zwart.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matz
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:57:
[...]

Ik heb er nog geen tijd voor gehad (lees: zin in gehad) maar ik heb wel even mijn hand er op gehouden na 4 uur rijden en ze waren gewoon koud, dus ik denk dat ik ze best kan wrappen eigenlijk.. zonder eraf te halen.

Is er hier iemand goed in Photoshop? Ik wil eigenlijk eens zien hoe het er uit zou zien met de uitlaatdelen, de achter & voor ster en die 2 strepen naast de ster aan de voorkant in het zwart.
Ik heb toevallig de uitlaatdelen ook zwart laten wrappen toen ik mijn volledige auto heb laten doen. Dit was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matz schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb toevallig de uitlaatdelen ook zwart laten wrappen toen ik mijn volledige auto heb laten doen. Dit was geen enkel probleem.
Kijk! Daar heb ik wat aan. Welk model & uitvoering was dat als ik vragen mag? :) Een fotootje zou helemaal gewaardeerd worden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:31:

[Afbeelding]
Maximaal 50kg in zo'n box toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:16:
[...]

Maximaal 50kg in zo'n box toch?
Iets meer, 75kg totaal mag er op de bars. De box weegt zo'n 12kg geloof ik. De accu's voor de boot gaan dan ook in de kofferbak.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matz
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:15:
[...]

Kijk! Daar heb ik wat aan. Welk model & uitvoering was dat als ik vragen mag? :) Een fotootje zou helemaal gewaardeerd worden! _/-\o_
CLA - BS AMG. De auto is geleverd in het zwart. Bij het wrappen heb ik daarbij een aantal accenten nog zwart gelaten, zoals de spiegels, 'onderlip' van de voorkant die doorloopt naar de wielkast, zij-strip, sierlijsten en het dak. De ster e.d. heb ik wel gelaten zoals het is. Vind het persoonlijk mooier staan in de originele kleur.

Ik heb een poging gedaan om gelijk een foto te maken. De belichting is helaas niet heel sterk, waardoor er reflectie van het licht te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyBegYYdjFfzpPjUsOMv94EWPaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuslKmIa7B2A2RRERISYCIQj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGZynLWN4GqVU7jpWCGzww6621c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfbXWrOalZPGsyHs1MVcgFA1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door matz op 28-04-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
matz schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:39:
[...]

CLA - BS AMG. De auto is geleverd in het zwart. Bij het wrappen heb ik daarbij een aantal accenten nog zwart gelaten, zoals de spiegels, 'onderlip' van de voorkant die doorloopt naar de wielkast, zij-strip, sierlijsten en het dak. De ster e.d. heb ik wel gelaten zoals het is. Vind het persoonlijk mooier staan in de originele kleur.

Ik heb een poging gedaan om gelijk een foto te maken. De belichting is helaas niet heel sterk, waardoor er reflectie van het licht te zien is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijf het iets moois vinden. Waarom heb je die kleur niet direct gekozen? En heb je de kleur laten aanpassen op de papieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matz schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super, bedankt! Dat is dus wat ik ook wil wrappen, maar dan ook de achter-ster, voor ster en die 2 lijstjes ernaast. Moet dan prima gaan. All black here i come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobraa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:44:
[...]

Blijf het iets moois vinden. Waarom heb je die kleur niet direct gekozen? En heb je de kleur laten aanpassen op de papieren?
Ik geloof dat de meerprijs voor die kleur iets van 2200 euro is. Daar kan je hem ook voor wrappen en dan zit je niet met het lak-beschadigingsprobleem, wellicht dat dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matz
Het klopt wat Intelligo zegt. Voor een mindere prijs heb ik het kunnen wrappen. Wel in een iets andere kleur dan de magno grey. Zo paste het in het lease budget en komt er ook geen bijtelling bij, omdat het na levering van de auto is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matz schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:56:
Het klopt wat Intelligo zegt. Voor een mindere prijs heb ik het kunnen wrappen. Wel in een iets andere kleur dan de magno grey. Zo paste het in het lease budget en komt er ook geen bijtelling bij, omdat het na levering van de auto is gedaan.
Bij mij waren er ook wat opties die in de lease over die 4j periode zo'n 3x de aanschafprijs werden. Die heb ik dus gewoon achteraf aangeschaft (android auto etc)
Pagina: 1 ... 25 ... 70 Laatste