Rob-T6 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:43:
Hey allemaal,
Toch even een post hier.
Ik ben em aan het oriënteren op een nieuwe Lease, en daarbij is ook de B-klasse voorbijgekomen.
Nu past een standaard Business solution daar redelijk in, alleen gaf de verkoper (natuurlijk) het advies om toch ook te kijken naar een Business Luxury versie.
Hoe kijken jullie daartegen aan?
In basis geef ik weinig om het leer in ieder geval.
Business is gewoon een pakket om auto's aantrekkelijk te maken voor de lease markt zonder daadwerkelijk de prijs aan te passen van het voertuig zelf.
Doorgaans is de regel dat de "bussiness" editie wel de voornaamste opties heeft maar een paar klassiekers niet.
Wat dit juist is hangt van model tot model, land tot land af, vaak kan je in de "bussiness" editie geen elektrische stoelen krijgen of zetelverluchting of het maximale audio pakket, dat is zodat ze nog een reden hebben om hun a la carte editie te verkopen.
Of dat je dat de moeite vind hangt vooral af wat je van de korting vind, welke opties je wenst en met name of er opties ontbreken in die bussiness editie die je toch graag wenst, is zeer persoonlijk.
Als het een lease bak word, dan heb ik niets gezegd, als je hem privé wilt kopen, die 7-DSG bak, afblijven.
Is in feite een dubbele manuele versnellingsbak met een robot die het bediend met 2 koppelingen, dat laat toe heel snel te schakelen (je moet enkel de koppeling omgooien) alsook heb je geen verlies op de overbrenging (hence waarom deze techniek word toegepast op gewone wagens bij zowat alle merken)
Allemaal heel leuk, maar dat soort versnellingsbak heeft 1 groot probleem, na verloop van tijd krijg je speling op de tandwielen die in en uit elkaar geschoven worden, geen probleem bij een echte manuele versnellingsbak gezien de bestuurder die speling wel opvangt maar voor een robot, dat is miserie, dure miserie.
Geen issue voor een hypercar waar je gewoon heel snel wilt kunnen schakelen maar niet iets wat ik moet hebben op een daily driver. De 9G tronic is wat je momenteel wilt hebben bij Mercedes, klassieke automaat met hydraulische overbrenging waarbij geen tandwielen in en uit elkaar gaan (planetaire tandwielen).
PhilipCl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
[...]
Ik weet niet of wat je zegt helemaal klopt, want als men Max Range aanzet dan informeert de auto dat je best al snelheid kan minderen als je aan een rondpunt komt, of een bocht neemt, moet dan de route niet actief staan in het navigatie systeem, hoe kan de auto dat anders weten? Maar ik zal het voor je uitzoeken van zodra ik mijn Mercedes heb.
Goh, ik denk dat ik hier met sommige mensen een beetje vastloop op wat is de definitie van een navigatie systeem, wat is de definitie van een navigatieysteem actief te hebben en wat is de definitie van een rijhulpsysteem.
Als je het heel eenvoudig wilt stellen, ja de navigatie is altijd actief in de achtergrond, ook al staat hij niet op je scherm.
Als je het iets meer werkelijk wilt hebben, alle inputs van de auto, inclusief locatiebepaling zijn vrij beschikbaar op het interne CAN netwerk. De software "navigatie" gaat de navigatie afhandelen zoals jij die gewoon bent. Echter als andere systemen die locatie gegevens nodig hebben, dan kunnen zij deze gewoon opvragen en gebruiken.
Het rijhulpsysteem zal niet afhankelijk zijn van die "navigatie software", alleen omdat je dat niet wilt vanuit veiligheid gesproken, je wilt niet afhankelijk zijn van een end user software, daar worden totaal andere eisen aan gesteld, deze zal dus rechtstreeks die locatiebepaling opvragen en op zijn eigen kaarten lopen al kan deze uiteraard ook de kaart gebruiken die de navigatie software ook gebruikt. Uiteraard gaat een rijhulpsysteem niet enkel naar een kaart kijken, die neemt alle inputs samen inclusief sensoren, camera's, dynamische info over IoT, etc
Heel specifiek op die max range dat je vraagt, dat zou ik eens testen want het zou kunnen zijn dat deze info niet van het rijhulpsysteem komt maar het zou mij verwonderen dat de navigatie software hiervoor verantwoordelijk is.
Overigens op NTG 5.5 is het zo dat als navigatie open staat op het volledig digitale main cluster deze afsluit als je Android auto open zet op het 2de scherm, vermoedelijk omdat de NTG 5.5 niet tegelijk navigatie en Android auto kan draaien. Maar of dit nog zo is op NTG 6.0 weet ik niet (beter gekend als MBUX, is gewoon same old systeem met een update maar kom)
De locatiebepaling doet de auto zelf in een apart systeem, dit zal niet zuiver enkel GPS positie zijn, het zal ook kijken naar inputs van pakweg het ESP systeem. Als je weet waar je bent op een kaart en je weet met welke snelheid en in welke richting je beweegt, dan heb je die GPS niet nodig. Beter nog, deze manier van locatie bepalen is veel nauwkeuriger dan GPS dus men combineert deze, een van de redenen waarom een ingebouwde navigatie altijd duurder was dan een losse unit.
Je kan dit snel testen door een tunnel in te rijden, navigeert je navigatie gewoon door? Dan heb je een deftige ingebouwde navigatie zitten.
[
Voor 39% gewijzigd door
sprankel op 24-04-2020 01:37
]