Geen idee, als er iets is waar ik enorm aan hekel bij Mercedes dan is het dan is het dat van het moment je technisch gaat ze alles verborgen proberen houden. Iedere keer ik een vraag stel aan de dealer krijg ik als antwoord, we vragen het na bij de technische dienst of we vragen het na bij de importeur wat vertaald wilt zeggen, je krijgt er nooit geen antwoord op. Ik heb geen andere keuze dan hun WIS ergens te downloaden om mij verder in te lezen bij Mercedes maar gezien ik net overstap naar het merk, ik heb de meest recente versie nodig.
Dus ik heb niet de informatie om daar bij Mercedes op te antwoorden maar controlelampjes zijn het gevolg van een alarm conditie. Er zijn altijd bepaalde voorwaarden die voldaan moeten worden en indien het alarm hoog word kunnen hier gevolgen aan gekoppeld worden.
Een voorbeeld:
Conditie: temperatuurmeting koelvloeistof wijkt minstens 30% af van berekende waarde.
Berekende waarde: indien de motor minstens 8 uur stil gestaan heeft word de buitentemperatuur gelezen op voorwaarde dat deze tussen 0 en 20 graden is tenzij alarm hoog is op de buitentemperatuur sensor.
Deze waarde word gebruikt als start waarde en word verhoogt met X graden per minuut.
Na X minuten word de berekende waarde vergeleken met de meting van de koelvloeistof, indien deze afwijkt tussen marge laag en marge hoog komt alarm hoog.
Indien alarm hoog: Code PXXX word gegeneerd, CEL gaat branden, inlaat lucht gelimiteerd tot X gram/sec
Reset conditie: Meting is terug in bereik berekende waarde en dit voor 5 opeenvolgende controles, CEL gaat uit en code blijft bewaard als een stored foutcode.
Deze heb ik voor alle duidelijkheid half uit mijn duim gezogen en half zoals ik ze min of meer ooit las in technische documenten van merk X.
Wat ik wil zeggen is dat afhankelijk hoe de fabrikant deze alarmcondities programmeert je wel of geen CEL kunt krijgen. Een alarmconditie op een communicatie bus bijvoorbeeld, ook al zit dit niet op de motor zal hoogstwaarschijnlijk wel een CEL doen oplichten of net een andere controle lampje zoals ESP storing.
Ik weet dat Mercedes sensoren heeft die de dikte van de remblok meten, als een controle check op de input van deze sensoren zegt dat die sensor fout is, dan kan ik mij inbeelden dat die geprogrammeerd staat om de CEL te laten oplichten. Zonder gedetailleerde technische info van Mercedes, kan ik dit echter niet bevestigen of nagaan of mijn vermoedens al dan niet foutief zijn.
Meestal is een CEL motor gerelateerd, om te beginnen omdat een CEL in zijn naam verwijst naar de motor maar ook omdat enkel lampjes oplichten als het desbetreffend alarm daadwerkelijk een probleem is dat dringend nagekeken moet worden. Je kan ook een alarm hebben dat hoog komt omdat er een storing gevonden is bij het audio systeem, in dat geval zal je zelden een lampje zien opbranden maar de foutcode zal wel bestaan en kan worden uitgelezen. Je hebt ook pending codes, dat wilt zeggen dat de condities op zich wel voldaan zijn maar dat de condities ook bepalen dat deze condities minstens X tijd vervult moeten zijn voor het alarm echt hoog komt.
Een probleem met die alarmcondities is als deze foutief afgaan, meeste monteurs lezen foutcode X, temperatuurmeting koelvloeistof foutief, vervangen de koelvloeistof sensor en that is that. Meestal is het probleem opgelost, maar af en toe komt diezelfde code gewoon terug in welk geval de meeste monteurs plots niet meer weten wat gedaan. Je moet dan de alarmcondities bekijken en nagaan waarom deze vervuld worden, mogelijk is die buitentemperatuur sensor toch defect, mogelijk doet de thermostaat niet wat hij moet doen of mogelijks zit je met een elektrisch probleem zoals foutieve massa.
Soms heb je ook escalerende alarmen, dat is het geval waarbij je plots 10 foutcodes uitleest, dan moet je ook is heel goed gaan nadenken want meestal zit je met 1 probleem dat meerdere alarmen hoog laat komen. In de praktijk kijkt men vaak naar welk onderdeel het goedkoopste is om te vervangen van de 10 opties die men heeft, men vervangt dat, reset de boel, hoopt dat er nu wat minder gaan zijn en zien vaak dat ze alle 10 terug komen en vervolgens geeft men het op. Meestal hebben ze eigenlijk al geen zin om naar een wagen te kijken met 10 foutcodes.
Dit soort diagnose en begrijpen hoe die alarmen werken, dat is het verschil tussen een doorsnee auto monteur die goed is om mijn olie te vervangen en een heel goede monteur die effectief een diagnose kan stellen.