Ik ben eindelijk uitgeraakt aan Mercedes hun ophanging systemen.
Agility control => Billstein B4 DampMatic
Oorspronkelijk techniek van Sachs, in licentie genomen door Billstein en in samenwerking met Mercedes om tot de Billstein DampMatic te komen.
Comfort suspension => Billstein B4 DampMatic 2
Verbetering waar ze de zachte demping beter kunnen afstellen waardoor het comfort iets beter is. Bij sommige modellen kan je kiezen tussen agility control & comfort zonder bij te betalen, neem dus de comfort.
Body control => Billstein Damptronic, beschikbaar in B4, B6, & B16
Continu computer gestuurde dempers waarbij het ook mogelijk is de instellingen aan te passen, lees, deze kan je on the fly aanpassen, DampMatic niet.
Dan heb je ook nog verlaagde DampMatic en Sport varianten, voor zover ik kan achterhalen zit hem dat vooral in een ander type veer maar zou ook kunnen dat de dempers zelf anders afgesteld staan. De basis techniek blijft hetzelfde.
De beste uitleg over DampMatic dat ik gevonden heb:
Onderaan op de onderste afbeelding klikken en dan de uitleg verder open klikken.
https://www.thyssenkrupp-...pers/conventional-dampers
DampMatic is zelf regulerend, dat wil zeggen dat de bestuurder of computers geen effect hebben op hun afstelling. DampMatic is standaard op alle Mercedes voortuigen (welke naam Mercedes er al dan niet aan geeft) behalve de S klasse die met luchtvering als standaard komt. Luchtvering is net als Damptronic reguleerbaar via electronica.
swtimmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:05:
Hij lijkt wat meer vierkant te zijn van achteren, niet? Het touchpad lijkt een stuk platter te zijn en ik zie op het stuur niet meer die touchpads?
Blijft jammer dat MBUX niet gewoon een upgrade is/was voor de oudere E. Toont aan dat er nog veel te leren valt van Tesla. Helaas mocht/kon ik niet wachten met bestellen, toch altijd jammer als er iets nieuwers op de markt is :-)
Ik snap niet waarom iedereen in dat verhaal trapt dat MBUX een compleet nieuw systeem is, het is gewoon NTG 6 dat NTG 5.5 opvolgt. Het is met andere woorden gewoon een vernieuwde versie van de reeds gekende Comand Online die weliswaar wel aanpassingen aan de hardware vereist. Als je door de fancy touch heen kijkt en de wat verbeterde spraakbediening en je staat bij de dealer omdat het een update van 2 uur nodig heeft dan snap je dat het OTA verhaal van NTG 6 hetzelfde is van NTG 5.5 net zoals je exact evenveel opties krijgt op het digitale dashboard, mocht wat meer zijn maar dan ga je moeten wachten op een nieuwe NTG versie.
[
Voor 29% gewijzigd door
sprankel op 05-03-2020 23:46
]