swtimmer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:57:
[...]
En qua deuren van andere wagens en ander soort "kraswerk" in de stad, helpt zo'n coating dan ook goed? Opzich vind ik de kosten nog wel meevallen als ik zo rond kijk. Mijn lokale wasplek gaf aan dat een keramische coating misschien zelfs nog beter is.
Je hebt sealers wat een "langdurige" wax is, je hebt coatings die reageren met zuurstof om uit te harden en coatings die je met warmte moet uitharden (lees met warmte apperatuur moet opzitten). Die laatste noemt men vaak keramisch maar er worden allerhande namen door elkaar gebruikt. De naam glas slaagt vooral op het uiterlijk, de lak gaat namelijk zwaar gaan spiegelen, net zoals glas maar men verwijst ook graag naar bestandsdelen.
De sealers leveren geen hardheid op, andere coatings wel. Sealers moet je regelmatig herhalen, lees jaarlijks. Andere coatings krijgen soms garanties tot 5 jaar, met name diegene die met warmte uitgehard worden krijgen langere garanties is mijn indruk.
Wat betreft krasbestendigheid, zelfde verhaal als gorilla glas, de hardheid is hoger en dus zijn er zaken die niet meer gaan krassen maar net zoals met gorilla glas is het niet een "het kan niet meer krassen" product.
Met name de oppervlakkige krassen zoals swirls van het wassen en inwerking van de natuurelementen worden tegengegaan (UV, chemicaliën afkomstig van vogelpoep, insecten, sappen van bomen, etc), strooizout, etc.
Zaken zoals steenslag, deur tegen deur, vandalisme, daar is een coating niet sterk genoeg voor om het tegen te houden (waarmee ik niet gezegd heb dat het niets doet maar daarvoor moet je niet een coating nemen). Dan moet je echt al met (doorzichtige) folie gaan werken wat ook geen 100% garantie is maar dat is héél prijzig. Vaak word dan enkel folie aan de voorkant gedaan waar de kans op steenslag groot is. Die techniek staat niet stil, het is niet meer zoals vroeger dat je het van ver kon zien dat er een beschermfolie opligt meer het blijft door de prijs, zeker voor de volledige wagen, eerder iets als je een heel dure wagen hebt.
De coating ligt op de lak waardoor je totale lakdichtheid toeneemt, eenmaal de coating weg is zit je dus terug op je originele lak en als het goed is, nog in originele staat wat zeer positief uitvalt voor de rest waarde. Gezien de coating een gladde structuur heeft en de poriën van de lak opvult heeft zowel water als vuil weinig meer om zich aan vast te houden. Prijs technisch gezien is het eigenlijk een nul operatie.
De reden waarom die coatings zo duur zijn is omdat ze arbeidsintensief zijn. Prijzen zijn vaak op aanvraag omdat je de lak eerst moet voorbereiden, wassen, kleien, polieren om dan pas aan de coating te beginnen. Een gloednieuwe auto is dus al een pak goedkoper omdat ze daar minder werk hebben om echt al het vuil eraf te krijgen. Als er ook maar iets van (diepgaand) vuil op de lak zit dan zal de coating niet hechten en kan je helemaal opnieuw beginnen. Bijkomstig vallen fouten in de lak 5 keer harder op na een coating door het spiegel effect, denk bijvoorbeeld aan appelsienhuid, dat kan je best eerst oplossen.
Maar gezien veel kleine zelfstandigen het aanbieden en sommige het achter hun uren doen of als hobby staat er druk op de prijs (en vermoedelijk ook op de kwaliteit).
Overigens niet dat ik er aandelen in heb ofzo

maar begrijp niet waarom ze dat niet als optie meteen in de fabriek aanbieden.
Bij lichte of felle kleuren krijg je wel een donkere auto bij weinig licht en een heel opvallende bij veel licht, mogelijk ook iets dat niet of net wel gewenst is.