Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:45
chim0 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 06:40:
Kan ik ervan uitgaan dat de bandbreedte dus 200mbit is, omdat de 2 lijnen worden gebonden? Dit zou toch ruim voldoende moeten zijn? Wat wel raar is, is dat als ik de site van KPN postcode check uitvoer, ik het volgende te zien krijg:

[...]
Deze waardes kloppen perfect met wat het modem aangeeft per lijn, dus ik weet niet wat voor abonnement hoofbewoner heeft dat hij bonding heeft.
De reden dat de website van KPN op dit moment minder aangeeft komt, omdat ze opnieuw vanwege de corona maatregelen zo min mogelijk monteurs willen uitsturen. Bij 9 van de 10 huizen moet echter ‘Pair Bonding’ nog worden gemaakt en dus een monteur. Om die reden zeggen ze nu in heel Nederland het maximale over 1 lijn.

[ Voor 24% gewijzigd door king006 op 28-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:09
@king006 Duidelijk! Het zal dus niet aan de bandbreedte liggen.

Bedenk me trouwens net dat ik nog een Experiabox V10 heb liggen (ooit gekregen van een kennis bij een verhuizing). Weet iemand of de switch daarvan IGMP snooping ondersteunt? Anders kan ik die gewoon gebruiken als switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 29 november 2020 @ 06:19:
@king006 Duidelijk! Het zal dus niet aan de bandbreedte liggen.

Bedenk me trouwens net dat ik nog een Experiabox V10 heb liggen (ooit gekregen van een kennis bij een verhuizing). Weet iemand of de switch daarvan IGMP snooping ondersteunt? Anders kan ik die gewoon gebruiken als switch.
Let wel op met DHCP en NAT. Meestal levert die experiabox als switch gebruiken alleen maar problemen op. Kun je beter voor 15 euro zo'n klein netgear switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@chim0,

Je kan altijd deze switch kopen bij KPN:
https://m.apparatuurvoort...h-netgear-gs105e/?pos=681

Die werkt sowieso ook voor TV ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Racer89 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:43:
[...]

Let wel op met DHCP en NAT. Meestal levert die experiabox als switch gebruiken alleen maar problemen op. Kun je beter voor 15 euro zo'n klein netgear switch kopen.
Ook als ik DHCP en NAT uitzet en alleen de LAN poorten gebruik?
king006 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:09:
@chim0,

Je kan altijd deze switch kopen bij KPN:
https://m.apparatuurvoort...h-netgear-gs105e/?pos=681

Die werkt sowieso ook voor TV ontvangers.
Heb ik gezien idd. Zou ik moeten overleggen met mijn huisgenoot.

Als ik op "igmp snooping kpn" zoek, kom ik wel wat topics tegen, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Vandaar dat ik dacht, als ik die Eperiabox als switch zou kunnen gebruiken, scheelt weer 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@chim0 Ik weet het even niet zeker maar zulke dingen zijn meestal naar beperkt aanpasbaar in provider modems. Meestal kun je ze niet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@chim0,

Je kan het proberen! Maar volgens mij werkt dat niet met de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 00:32

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik heb alleen ervaring met de Experiabox V10a maar zo ver ik weet kan je DHCP en NAT niet uitschakelen. Zo'n switch van Netgear er tussen en klaar ben je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 13:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Als jullie op de site gaan kijken voor eventueel verlengen, zie je dan ook dat op je adres langzamere snelheden heb staan als maximum dan dat je nu hebt?

Heb nu 80 om 20 MBits en volgens KPN zou ik nu maximaal 40 mbit download net aan kunnen.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:44
@Dutchredgaming Heb je nu pairbonding, dat zou het verschil kunnen verklaren. Maar wat bedoel je met verlengingen? Dat doe je toch als je bent ingelogd of door even te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 13:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

jongetje schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:00:
@Dutchredgaming Heb je nu pairbonding, dat zou het verschil kunnen verklaren. Maar wat bedoel je met verlengingen? Dat doe je toch als je bent ingelogd of door even te bellen?
Wij zijn al klant bij KPN en keek dat we een nieuwe abonnement kunnen afsluiten voor een lager bedrag

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:40
Dutchredgaming schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:01:
[...]

Wij zijn al klant bij KPN en keek dat we een nieuwe abonnement kunnen afsluiten voor een lager bedrag
Dan moet je ff bellen of chatten, even naar opzeggingen toe en wie weet krijg je een aanbod.
De aanbiedingen op de site zijn voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Racer89 en @king006 Ik heb sindsdien niks meer gehoord van m'n huisgenoot, dus het zal wel. Hij komt maar naar mij toe als ie problemen heeft. We zouden er 3 weken geleden naar kijken, maar er is niks van gekomen. Ik doe ondertussen gewoon lekker m'n ding en hoor vanzelf wel weer wanneer ik nodig ben. Blijkbaar is het geen prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Dutchredgaming schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:51:
Heb nu 80 om 20 MBits en volgens KPN zou ik nu maximaal 40 mbit download net aan kunnen.
Ik herhaal het nog even :) KPN heeft de optie 'Pair Bonding' tijdelijk uitgezet in alle systemen waardoor ze nu alleen snelheden tonen over 1 enkele lijn. Dit hebben ze gedaan als corona maatregel zodat ze zo min mogelijk monteurs naar klanten hoeven sturen.

@chim0,

Duidelijk! ;) we horen het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door king006 op 08-12-2020 09:46 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is een ex-Telfort DSL abo / lijn (all-in-one) nu precies hetzelfde als een KPN abo / lijn of zit er toch nog verschil tussen?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-12-2020 21:47 ]

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:59
king006 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:45:
[...]

Ik herhaal het nog even :) KPN heeft de optie 'Pair Bonding' tijdelijk uitgezet in alle systemen waardoor ze nu alleen snelheden tonen over 1 enkele lijn. Dit hebben ze gedaan als corona maatregel zodat ze zo min mogelijk monteurs naar klanten hoeven sturen.
Klopt, ik was eigenijk van plan om van Ziggo weer terug te gaan naar KPN omdat ze de snelheid van Ziggo bijna konden haken (200 vs 250).
Op het moment dat ik de bestelling wilde afronden was de snelheid 'maar' 100dus wacht ik het nog even af.
Werd tussendoor ook nog een KPN medewerker gebeld voor een zakelijk aanbod. Afspraak gemaakt om een en ander door te spreken en helaas belde hij een half uur na de afgesproken tijd (en toen kon ik niet).
En als ik nu zo kijk is de oploadsnelheid ook al een stuk trager geworden. Was op mijn huisadres 31 en nu nog maar 10.
Dat ze nu geen pair bonding doen kan ik me voorstellen, dat de upload snelheid nu zo terugloopt dan weer niet.

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:35
TR1969 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:31:
[...]
.
En als ik nu zo kijk is de oploadsnelheid ook al een stuk trager geworden. Was op mijn huisadres 31 en nu nog maar 10.
Dat ze nu geen pair bonding doen kan ik me voorstellen, dat de upload snelheid nu zo terugloopt dan weer niet.
Als 100mbit download via 1 aderpaar gehaald kan worden dan ligt de upload in de regel rond de 30, en bij 200mbit pairbonding lijn dan ca. 60mbit. Aleen de geadverteerde upload snelheid is dan 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@TR1969,

Klopt inderdaad! :( ze hadden het alleen wat beter moeten bekijken, want sommige huizen zijn al gereed voor pair bonding waarbij geen monteur hoeft te komen. Echter bieden ze daar ook geen bonding meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
king006 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:15:
@TR1969,

Klopt inderdaad! :( ze hadden het alleen wat beter moeten bekijken, want sommige huizen zijn al gereed voor pair bonding waarbij geen monteur hoeft te komen. Echter bieden ze daar ook geen bonding meer aan.
Ik denk dat KPN niet van elk huis weet welke aansluiting er is gemonteerd en al helemaal niet of een bewoner er mee heeft lopen rommelen. Dan is het nu eenvoudiger om het niet aan te bieden ipv problemen te hebben bij het afsluiten en alsnog monteurs naar woningen te sturen.

Al lijkt mij 100Mbit een prima snelheid op een enkel aderpaar. Of heb je een specifieke usecase voor die 200Mbit? Al merk ik dat KPN niet zo moeilijk is met het afcappen van snelheden. Ik heb een 50/5 abonnement maar haal met mijn pairbonding lijn 58/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@jongetje,

De snelheid 100/30 is zeker een prima snelheid :) echter als je nu 250/25 gewend ben bij Ziggo, is het natuurlijk een achteruitgang en heb je liever 200/60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05
Dat artikel zit helaas achter een betaalmuur. Zou het het hier willen copy-pasten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 20:56

mwa

Andrehj schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:19:
[...]

Dat artikel zit helaas achter een betaalmuur. Zou het het hier willen copy-pasten?
reviews: Long Reach VDSL: laatste upgrade voor KPN's kopernetwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 23:39
om even terug te komen op waarom er geen bonding op dit moment geleverd wordt.
dit heeft puurt te maken met keuze die kpn ingesteld heeft kwa corona maatregelen,
om reisbewegingen te beperken van monteurs en ze elkaar ook zo min mogelijk tegen komen bij telefooncentrales/kabelverdelers.

zodra straks de regels weer minder worden zal kpn ook weer bonding gaan leveren :) dus is puur even geduld hebben. of nu single lijn aanvragen en zodra kan straks na bonding laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
king006 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:

De snelheid 100/30 is zeker een prima snelheid :) echter als je nu 250/25 gewend ben bij Ziggo, is het natuurlijk een achteruitgang en heb je liever 200/60.
Dat heb ik dus. Bij m'n ex Ziggo 250, nu KPN 100. Merk je wel, ook qua latency met gamen. Al moet ik zeggen dat ik daar een vaste kabel had en nu powerlines, al heb ik daar geen problemen mee. Draait als een zonnetje. Haal volgens mij ook de volle snelheid. Gisteren een torrent binnen geharkt met 9,8MB/sec.

Dat was een ander verhaal bij m'n broertje met Tele2 20mbit. Modem liep om de haverklap vast en m'n powerlines verbraken elke keer de verbinding (oud huis met slechte bedrading). Om een ander modem gevraagd (bleek een drama ding te zijn) maar kregen gewoon weer dezelfde. Een gebruikte, helemaal vergeeld en stinken van een roker. 8)7

@jopoh > king006 in "[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

40 uur geleden is mijn lijn er kort uitgeklapt (of beter alle twee de lijnen), en haal nu volgens het modem 10% meer dan voorheen (66mbit/s ipv 60mbit/s). Maar die kleine upgrade komt pas in februari dus ik vraag mij af wat er veranderd is..

Overigens hoef ik niet eens per se glasvezel, als ze nu gewoon mijn wijkcentrale een upgrade hadden gegeven zodat ik theoretisch 100mbit/s per lijn had kunnen halen was het mij goed geweest. Maar nee, dat moest natuurlijk weer opgeschort worden en wanneer ik glasvezel krijg staat nog in de sterren geschreven..

Ze hebben wel echt wonderen verricht met de latency, waar die jaren geleden zo rond de 25-35 hing, is dat nu 4-5ns..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:31
Kuusj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:19:
40 uur geleden is mijn lijn er kort uitgeklapt (of beter alle twee de lijnen), en haal nu volgens het modem 10% meer dan voorheen (66mbit/s ipv 60mbit/s). Maar die kleine upgrade komt pas in februari dus ik vraag mij af wat er veranderd is..

Overigens hoef ik niet eens per se glasvezel, als ze nu gewoon mijn wijkcentrale een upgrade hadden gegeven zodat ik theoretisch 100mbit/s per lijn had kunnen halen was het mij goed geweest. Maar nee, dat moest natuurlijk weer opgeschort worden en wanneer ik glasvezel krijg staat nog in de sterren geschreven..

Ze hebben wel echt wonderen verricht met de latency, waar die jaren geleden zo rond de 25-35 hing, is dat nu 4-5ns..
Ik gok dat G.INP op je lijn is ingeschakeld: https://forum.kpn.com/int...?postid=738294#post738294

https://www.kpn-wholesale....inp-voor-bonded-dsl-.htm
Je kan inloggen op je modem en bij DSL statistieken zien wat je interleaving delay nu is.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 23-12-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

krakendmodem schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:42:
[...]

Ik gok dat G.INP op je lijn is ingeschakeld: https://forum.kpn.com/int...?postid=738294#post738294

https://www.kpn-wholesale....inp-voor-bonded-dsl-.htm
Je kan inloggen op je modem en bij DSL statistieken zien wat je interleaving delay nu is.
Die heb ik vorig jaar al gehad, dat gaf een groot verschil in latency. Enige wat ik nu kan zien is dat de signaalsterkte van de lijnen grotendeels gelijk is nu, waar dat eerst best wat verschilde.

Ach ja het is misschien niet de snelste verbinding ooit, maar wel retestabiel en met een heel lage latency, wat belangrijker is dan 200mbit/s en allemaal willekeurige problemen zoals bij Ziggo vaak het geval is.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Kuusj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:50:
[...]

Die heb ik vorig jaar al gehad, dat gaf een groot verschil in latency. Enige wat ik nu kan zien is dat de signaalsterkte van de lijnen grotendeels gelijk is nu, waar dat eerst best wat verschilde.

Ach ja het is misschien niet de snelste verbinding ooit, maar wel retestabiel en met een heel lage latency, wat belangrijker is dan 200mbit/s en allemaal willekeurige problemen zoals bij Ziggo vaak het geval is.
Tsja, ik heb nooit de luxe over pairbonding gehad of g.inp :P. Wel dan weer glasvezel sinds een paar maanden. Maar als die latency op DSL ook maar.rond de 5-7ms is hoef je om de latency niet naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Weer verhuisd (vier keer al afgelopen jaar, vraag maar niks) en we hebben hier nu Ziggo Start (60/10) maar hoofdbewoner heeft KPN aangevraagd en ik heb al gecheckt het maximaal haalbare hier is 40/10, dus dat is wel minder. Hij biedt woonruimte aan met basis internet, als je extra's wil moet je bijbetalen (logisch).

Glasvezel is niet aangelegd hier (zit midden in de ghetto) en ik weet niet wat die andere bewoner gebruikt aan internet. Ik heb hem nog niet ontmoet, dus ik weet niet of ie überhaupt een PC of laptop heeft, maar ik weet iig dat het geen tweaker is, dus zal niet veel gebruiken.

Mijn powerlines klappen er wel uit wanneer de wasmachine draait, heb ik ondervonden, maar dat is een andere discussie. Het is een appartement, dus je kan ook niet veel doen qua kabels etc. Hij gaat over naar KPN met een reden, alleen die kan ik hier niet delen (o.a. goedkoper dan Ziggo). Is ook niet relevant verder, maar al zouden we een duurder abonnement nemen, wordt het toch niet sneller want die 40/10 is hier blijkbaar het maximaal haalbare. Met Ziggo kan hier wel de hoogste snelheid worden gehaald, alleen dat is natuurlijk duurder en zou ik het verschil zelf bij moeten betalen. Misschien toch maar weer een keer bespreken met hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@chim0 Wat is nu je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Haha geen vraag eigenlijk. Weet ook niet waarom ik het postte. Meer een opmerking dat hier zo'n lage snelheid beschikbaar is. 40/10 anno 2021 come on..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:50
@chim0 Buiten gebieden hebben vaak nog minder 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
chim0 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:16:
[...]

Haha geen vraag eigenlijk. Weet ook niet waarom ik het postte. Meer een opmerking dat hier zo'n lage snelheid beschikbaar is. 40/10 anno 2021 come on..
Tsja, dat is het nadeel van de gebruikte techniek. Als Ziggo alleen dsl had gehad dan was Ziggo nu de partij die alle kritiek had ;)

Voor de downloads is het misschien wat vervelender, maar voor normaal internetgebruik is het snel zat. Ik werk op een 20Mbit ADSL verbinding en ik merk vrijwel het verschil niet tov van ons snelle bedrijfsnetwerk (die zo dichtgetimmerd en traag is dat zelfs ADSL beter werkt :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Bij mij werken sinds vandaag blijkbaar bv NPO123 niet zo goed meer: het beeld is hakkelend en het geluid ook. Eigenlijk werkt alleen een lokale zender zoals Omroep Brabant nu wel goed. Ik vermoed omdat die zender kwalitatief wat minder beeld heeft (dus minder bandbreedte nodig heeft). Inmiddels heb ik het modem uit/aan gezet en ook het tv-kastje (en keurig ruim 30 seconden gewacht). Internet werkt verder wel gewoon goed. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?

NB: het viel me net trouwens wel op dat na een herstart van de modem mijn download van 44Mbit naar 50Mbit is gegaan. O+

[ Voor 11% gewijzigd door pven op 08-01-2021 07:22 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:07

The Zep Man

🏴‍☠️

pven schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:18:
Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Contact opnemen met KPN.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 20:55
pven schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:18:
Bij mij werken sinds vandaag blijkbaar bv NPO123 niet zo goed meer: het beeld is hakkelend en het geluid ook. Eigenlijk werkt alleen een lokale zender zoals Omroep Brabant nu wel goed. Ik vermoed omdat die zender kwalitatief wat minder beeld heeft (dus minder bandbreedte nodig heeft). Inmiddels heb ik het modem uit/aan gezet en ook het tv-kastje (en keurig ruim 30 seconden gewacht). Internet werkt verder wel gewoon goed. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?

NB: het viel me net trouwens wel op dat na een herstart van de modem mijn download van 44Mbit naar 50Mbit is gegaan. O+
Het is een landelijke storing, door de kwaliteit van HD naar SD te zetten lost het probleem tijdelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
badboynova schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:51:
[...]

Het is een landelijke storing, door de kwaliteit van HD naar SD te zetten lost het probleem tijdelijk op.
nieuws: KPN-klanten maken melding van tv-storing

Ik zit het net te lezen. :Y) Ik heb inderdaad weer beeld, dus kindjes zijn blij. :+

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:33
Okay, iets heel bizars icm met KPN/Budget internet met de ExperiaBox 10 en een TP-link Deco M5 mesh systeem.

Al maanden draaien de Deco M5 Access points via bedrade ethernet backhaul als een zonnetje bedraad op de EB10.

Dindsdag zag ik opeens dat 1 van de Decos via WiFi/mesh verbonden was met de hoofd unit terwijl ipv ethernet.
Reset de Deco- Internet plat
Reset het modem- internet plat op alle poorten maar wel IPTV over de switch (geen internet over de switch)
1 deco beneden aansluiten- internet werkt
Deco beneden en boven aansluiten (bedraad) - internet plat
Hoofd deco van beneden naar boven halen (testen of kabel werkt) - internet werkt
2 de deco beneden bedraad aansluiten (naast bedrade boven) - internet plat

Heel raar! Niets aan de Decos gedaan, maar alle devices werken dus niet als beide Deco M5s op verschillende poorten op de router zijn aangesloten. Ook andere PCs op andere poorten hebben dan geen internet meer! Maar IPTV van kpn doet het dan wel.
Wat kan dit zijn?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
KPN reset mijn Fritzbox??

Vannacht om 01:12 kreeg ik dit mailtje van mijn Fritzbox (mijn eigen gekochte FB, dus niet gehuurd van KPN oid):
Door uw internetaanbieder zijn de instellingen in uw FRITZ!Box geladen. Daarbij zijn de actuele instellingen gewist.
De FRITZ!Box is door uw internetaanbieder opnieuw opgestart. Alle tot nu toe in uw FRITZ!Box 7590 geprotocolleerde gebeurtenissen zijn daarbij gewist.
28.01.21 01:11:56 FRITZ!Box-instellingen uit een back-upbestand in de FRITZ!Box geladen.
WTF? Sinds wanneer kan en mag KPN zomaar mijn FB rebooten en zelfs instellingen wijzigen? Ik kan er zelf vanuit buiten weliswaar bij, maar het is niet de bedoeling dat mijn provider aan mijn apparatuur komt. Als ik dat beheer door KPN had willen laten doen had ik er wel eentje bij KPN gehuurd ipv mijn eigen apparatuur aangeschaft. :(

Iemand een idee wat hier aan de hand is of dit vaker meegemaakt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

TFHfony

Professional Weirdo

Andrehj schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:01:

Vannacht om 01:12 kreeg ik dit mailtje van mijn Fritzbox (mijn eigen gekochte FB, dus niet gehuurd van KPN oid):

[...]

WTF? Sinds wanneer kan en mag KPN zomaar mijn FB rebooten en zelfs instellingen wijzigen? Ik kan er zelf vanuit buiten weliswaar bij, maar het is niet de bedoeling dat mijn provider aan mijn apparatuur komt. Als ik dat beheer door KPN had willen laten doen had ik er wel eentje bij KPN gehuurd ipv mijn eigen apparatuur aangeschaft. :(

Kijk eens in je Fritz!Box wat je hebt ingesteld op Internet -> Onlinemonitor -> Aanbiedersdiensten
Als je hier iets aanvinkt, kan de provider inderdaad instellingen in je Fritz!Box aanpassen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Andrehj schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:01:

[...]

Even googlen op TR-069. Zo te lezen had je deze optie aan staan en dan kan een provider inderdaad updates naar je modem pushen.

https://nl.avm.de/actueel...r%20mogelijk%20te%20maken.

KPN zal hierin waarschijnlijk geen onderscheid hebben gemaakt tussen eigen modems en gehuurde modems.

Nu is de vraag wat KPN heeft aangepast en welke instellingen je kwijt bent.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 28-01-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dank jullie wel, die instelling stond idd aan. Is nu uit. TR-069 kende ik nog niet.
Welke instellingen ik kwijt ben weet ik niet, heb nog niets gemerkt. Wellicht dat ik nog iets tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 12:39
Ik heb internet van KPN, maar het hele weekend vliegt het er om de havenklap al uit. Dan is het weer even terug en schiet het er weer uit.

Gisteren heb ik tig sms'jes ontvangen dat er een storing zou zijn, vervolgens sms dat het opgelost zou zijn, toen weer sms dat er storing was etc etc.

Ik woon in Zwolle. Meer mensen met het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
@Andrehj,

Datzelfde heb ik twee geleden gehad. Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee wat er is gewijzigd. Uiteraard heb ik de genoemde opties toen ook uitgezet zodat ze dat niet meer kunnen doen.

Ik snap overigens wel dat ze het doen, ze kunnen immers niet zien wie er een Fritz!Box van hun heeft en wie niet.

[ Voor 22% gewijzigd door king006 op 14-02-2021 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb vandaag de ExperiaBox door een Zyxel VMG4005-B50A vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9msoQiBRlMhTvsA3atAo-jpKQU=/fit-in/656x/filters:strip_exif()/i/2003269408.png?f=imagenormal

Klein kastje! Hier achter hangt een Unifi USG. Voor de Zyxel hoefde ik niks te doen. Inpluggen en meteen brandde de groen lampjes. Voor de Unifi USG moet ik de volgende instellingen opvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSXYIeygGqHADZktqWxtQWUmgBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2niWPqbaAMmMdBpRy1fMV970.png?f=fotoalbum_large

IPTV werkt trouwens ook met deze setup. Ik heb een dubbele ADSL lijn, dus 2 x 50mbit, wat 100mbit in totaal maakt. Mochten mensen nog twijfelen, deze setup werkt dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Erhnam op 18-03-2021 16:23 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Erhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:22:
IPTV werkt trouwens ook met deze setup. Ik heb een dubbele ADSL lijn, dus 2 x 50mbit, wat 100mbit in totaal maakt. Mochten mensen nog twijfelen, deze setup werkt dus!
Mooi werk, heb je ook dat script gebruikt om de rest van de settings goed te zetten op je USG of is/was dat niet nodig? Ik zit er ook aan te denken namelijk, kost alleen best wel wat geld voor alleen een Vplus modem wat niks doet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdehoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-04 22:10
Erhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:22:

[Afbeelding]

Klein kastje! Hier achter hangt een Unifi USG. Voor de Zyxel hoefde ik niks te doen. Inpluggen en meteen brandde de groen lampjes. Voor de Unifi USG moet ik de volgende instellingen opvoeren.

[Afbeelding]

Jazeker werkt dit! Heb het al een paar maanden met een edgerouter x erachter 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Enforcer schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Mooi werk, heb je ook dat script gebruikt om de rest van de settings goed te zetten op je USG of is/was dat niet nodig? Ik zit er ook aan te denken namelijk, kost alleen best wel wat geld voor alleen een Vplus modem wat niks doet verder.
Nee, dat was niet nodig. Het is echt inpluggen en klaar. Je moet alleen zorgen dat je de USG kan bedienen, door deze bijvoorbeeld een vast IP adres te geven. Verder moet je de username/wachtwoord op de USG invoeren. kpn / kpn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:08
Probeer om een Cisco 897VA een ipv6 adres te laten ophalen middels DHCPv6-PD bij KPN. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn volgens alle handleidingen maar ik loop toch vast. Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
version 15.6
!
ip cef
ipv6 unicast-routing
ipv6 cef
!
interface Ethernet0.6
 encapsulation dot1Q 6
 pppoe enable group global
 pppoe-client dial-pool-number 1
!
!
interface Vlan1
 ip address 192.168.178.1 255.255.255.0
 ip nat inside
 ip virtual-reassembly in
 ipv6 address ISP_PREFIX ::1:0:0:0:1/64
 ipv6 enable
!
interface Dialer1
 ip address negotiated
 no ip redirects
 no ip unreachables
 no ip proxy-arp
 ip nat outside
 ip virtual-reassembly in
 encapsulation ppp
 dialer pool 1
 dialer idle-timeout 0
 dialer-group 1
 ipv6 address autoconfig default
 ipv6 enable
 ipv6 dhcp client pd ISP_PREFIX
 ppp authentication pap callin
 ppp pap sent-username kpn password 7 07043142
 ppp ipcp dns request
 no cdp enable
!
ip nat inside source list ACL_NAT interface Dialer1 overload
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 Dialer1
ip ssh version 2
!
dialer-list 1 protocol ip permit
dialer-list 1 protocol ipv6 permit
ipv6 route ::/0 Dialer1
!

Ik krijg met #sh ipv6 dhcp interface de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
Dialer1 is in client mode
  Prefix State is SOLICIT (28)
  Retransmission timer expires in 00:01:46
  Address State is IDLE
  Prefix Rapid-Commit: disabled
  Address Rapid-Commit: disabled

Een DEBUG ipv6 dhcp detail geeft de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
*Apr 22 21:05:06.468: IPv6 DHCP: detailed packet contents
*Apr 22 21:05:06.468:   src FE80::BE26:C7FF:FE6A:AEFA
*Apr 22 21:05:06.468:   dst FF02::1:2 (Dialer1)
*Apr 22 21:05:06.468:   type SOLICIT(1), xid 1388951
*Apr 22 21:05:06.468:   option ELAPSED-TIME(8), len 2
*Apr 22 21:05:06.468:     elapsed-time 65535
*Apr 22 21:05:06.468:   option CLIENTID(1), len 10
*Apr 22 21:05:06.468:     00030001BC26C76AAEFA
*Apr 22 21:05:06.468:   option ORO(6), len 6
*Apr 22 21:05:06.468:     IA-PD,DNS-SERVERS,DOMAIN-LIST
*Apr 22 21:05:06.468:   option IA-PD(25), len 12
*Apr 22 21:05:06.468:     IAID 0x00170001, T1 0, T2 0
*Apr 22 21:05:06.468: IPv6 DHCP: Sending SOLICIT to FF02::1:2 on Dialer1

De SOLICIT wordt dus wel verzonden maar niet beantwoordt :'( iemand een idee?

[ Voor 25% gewijzigd door mukky op 22-04-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
mukky schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:52:
Probeer om een Cisco 897VA een ipv6 adres te laten ophalen middels DHCPv6-PD bij KPN. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn volgens alle handleidingen maar ik loop toch vast. Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
version 15.6
!
ip cef
ipv6 unicast-routing
ipv6 cef
!
interface Ethernet0.6
 encapsulation dot1Q 6
!
!
interface Vlan1
 ip nat inside
 ip virtual-reassembly in
 ipv6 address ISP_PREFIX ::1:0:0:0:1/64
 ipv6 enable
!
interface Dialer1
 ip address negotiated
 no ip redirects
 no ip unreachables
 no ip proxy-arp
 ip nat outside
 ip virtual-reassembly in
 encapsulation ppp
 dialer pool 1
 dialer idle-timeout 0
 dialer-group 1
 ipv6 enable
 ipv6 dhcp client pd ISP_PREFIX
 ppp ipcp dns request
 no cdp enable
!
ip ssh version 2
!
!

Ik krijg met #sh ipv6 dhcp interface de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
Dialer1 is in client mode
  Prefix State is SOLICIT (28)
  Retransmission timer expires in 00:01:46
  Address State is IDLE
  Prefix Rapid-Commit: disabled
  Address Rapid-Commit: disabled

Een DEBUG ipv6 dhcp detail geeft de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
*Apr 22 21:05:06.468: IPv6 DHCP: detailed packet contents
*Apr 22 21:05:06.468:   src FE80::BE26:C7FF:FE6A:AEFA
*Apr 22 21:05:06.468:   dst FF02::1:2 (Dialer1)
*Apr 22 21:05:06.468:   type SOLICIT(1), xid 1388951
*Apr 22 21:05:06.468:   option ELAPSED-TIME(8), len 2
*Apr 22 21:05:06.468:     elapsed-time 65535
*Apr 22 21:05:06.468:   option CLIENTID(1), len 10
*Apr 22 21:05:06.468:     00030001BC26C76AAEFA
*Apr 22 21:05:06.468:   option ORO(6), len 6
*Apr 22 21:05:06.468:     IA-PD,DNS-SERVERS,DOMAIN-LIST
*Apr 22 21:05:06.468:   option IA-PD(25), len 12
*Apr 22 21:05:06.468:     IAID 0x00170001, T1 0, T2 0
*Apr 22 21:05:06.468: IPv6 DHCP: Sending SOLICIT to FF02::1:2 on Dialer1

De SOLICIT wordt dus wel verzonden maar niet beantwoordt :'( iemand een idee?
Wellicht een domme vraag, maar als je een experiabox aansluit op de aansluiting, krijg je dan wel een ipv6 toegewezen? Niet alle aansluitingen hebben namelijk al ipv6. VVDSL wel, maar VDSL/adsl niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
krakendmodem schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:14:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar als je een experiabox aansluit op de aansluiting, krijg je dan wel een ipv6 toegewezen? Niet alle aansluitingen hebben namelijk al ipv6. VVDSL wel, maar VDSL/adsl niet altijd.
Dank voor het meedenken. De oplossing was nog vele malen dommer dan jouw vraag :) Het werkte ineens nadat ik de router opnieuw had opgestart. Blijkbaar is de ipv6 stack van een IOS router niet zo robuust als je van Cisco zou verwachten. Ik ben de config verder aan het finetunen en zal m hier delen voor de liefhebber/ter referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Inmiddels heb ik een eigen config samengesteld die naar tevredenheid werkt voor ipv4 en ipv6 op een Bonded VDSL lijn van KPN op een Cisco 897VAB-K9, een paar notities:
  • DNS servers zijn van Cloudflare Family
  • Een basis firewall is nodig omdat IPv6 niet meer verborgen gaat achter NAT en ICMP verkeer noodzakelijk is voor IPv6. Ik maar gebruikt van de Cisco Zone Based Firewall (ZBF)
  • Televisie en bellen worden (nog) niet ondersteund in deze configuratie
  • MTU staat op 1500, dit wordt ondersteund op het KPN netwerk
Nuttige links voor de geïnteresseerden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
version 15.6
!
ip dhcp excluded-address 192.168.178.1 192.168.178.10
!
ip dhcp pool LAN
 import all
 network 192.168.178.0 255.255.255.0
 default-router 192.168.178.1
 dns-server 1.1.1.2 1.0.0.2
 lease 0 2
!
ip cef    
ipv6 unicast-routing
ipv6 cef  
ipv6 dhcp pool ISP_PREFIX
 dns-server 2606:4700:4700::1112
 dns-server 2606:4700:4700::1002
!           
parameter-map type inspect param-map
 ipv6 routing-header-enforcement loose
 sessions maximum 10000
!        
controller VDSL 0
 operating mode vdsl2
 line-mode bonding
 sync mode itu
 sra      
!        
class-map type inspect match-any ALL-TRAFFIC
 match protocol tcp
 match protocol udp
 match protocol icmp
class-map type inspect match-any ALLOW-ICMP-FROM-INTERNET
 match access-group name ALLOW-ICMPv4-ACL
 match access-group name ALLOW-ICMPv6-ACL
!         
policy-map type inspect I-2-O-POLICY
 class type inspect ALL-TRAFFIC
  inspect
 class class-default
  drop    
policy-map type inspect O-2-I-POLICY
 class type inspect ALLOW-ICMP-FROM-INTERNET
  inspect
 class class-default
  drop    
!         
zone security INSIDE
zone security OUTSIDE
zone-pair security I2O source INSIDE destination OUTSIDE
 service-policy type inspect I-2-O-POLICY
zone-pair security O2I source OUTSIDE destination INSIDE
 service-policy type inspect O-2-I-POLICY
!         
interface Ethernet0
 no ip address
!         
interface Ethernet0.6
 encapsulation dot1Q 6
!         
interface GigabitEthernet0
 no ip address
!
interface Vlan1
 ip nat inside
 ip virtual-reassembly in
 zone-member security INSIDE
 ipv6 address ISP_PREFIX ::1/64
 ipv6 enable
 ipv6 nd other-config-flag
 ipv6 dhcp server ISP_PREFIX
!
interface Dialer1
 ip address negotiated
 no ip redirects
 no ip unreachables
 no ip proxy-arp
 ip nat outside
 ip virtual-reassembly in
 ip verify unicast reverse-path
 zone-member security OUTSIDE
 encapsulation ppp
 dialer pool 1
 dialer idle-timeout 0
 dialer-group 1
 ipv6 enable
 ipv6 verify unicast reverse-path
 ipv6 dhcp client pd ISP_PREFIX rapid-commit
 ppp ipcp dns request
 no cdp enable
!
ip ssh version 2
!
ip access-list standard ACL_NAT
 permit 192.168.178.0 0.0.0.255
!
ip access-list extended ALLOW-ICMPv4-ACL
 permit icmp any any echo-reply
 permit icmp any any unreachable
 permit icmp any any echo
 permit icmp any any time-exceeded
 permit icmp any any timestamp-request
 permit icmp any any timestamp-reply
 deny   ip any any
!
!
ipv6 access-list ALLOW-ICMPv6-ACL
 permit icmp any any destination-unreachable
 permit icmp any any packet-too-big
 permit icmp any any time-exceeded
 permit icmp any any parameter-problem
 permit icmp any any echo-request
 permit icmp any any echo-reply
 deny ipv6 any any

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwon
  • Laatst online: 10:37
Ben sinds begin maart via Budget Thuis klant en de laatste tijd had ik erg veel last van een klapperende lijn. Soms waren er meer dan 50 syncs per dag, was echt niet te doen.

Budget gebeld en het zou aan mijn eigen modem (Fritzbox) liggen. Op hun instructie het meegeleverde modem aangesloten maar daar werd de verbinding nóg instabieler van. Vervolgens weer gebeld en een nieuw modem gekregen. Probleem nog steeds niet verholpen.

Uiteindelijk wilden ze een 'eigen' monteur sturen om de boel na te kijken, maar de wachttijd bedroeg iets van 2 weken en uiteraard zou dit mogelijk gepaard gaan met kosten. Uit eigen beweging schakelden ze vanwege de lange wachttijd een monteur van KPN in en die kunnen gelukkig altijd snel terecht.

De KPN-monteur deed een (fysieke) lijnmeting en zag dat er op de blauwe kabel een 'loop' of zoiets zat. Vervolgens heeft hij het DSL-signaal op het andere aderpaar (oranje/wit) gezet en tevens een poortwissel in de DSLAM gedaan.

Sindsdien eigenlijk geen enkele sync meer gehad en de lijn traint maximaal mogelijk in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0VymFqle3ad5KVIKmukh6GenBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PSfkXEsYaiLmY1cWxitVgsKW.png?f=user_large

Ook geen enkele niet-herstelbare fouten (CRC errors) meer. Al met al dus best tevreden, alhoewel het soms wel een crime kan zijn om via de helpdesk van Budget het gewenste resultaat te krijgen. Je krijgt het gevoel dat het eigenlijk altijd aan je eigen apparatuur zou moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

kwon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:15:
Je krijgt het gevoel dat het eigenlijk altijd aan je eigen apparatuur zou moeten liggen.
Daarom dat ik bij problemen alleen de helpdesk bel als alles getest is aangesloten en gecontroleerd met enkel apparatuur van de provider en een enkele bekabelde verbinding. Dat bespaart mijzelf en de andere partij aan de telefoon veel tijd.

Het moet ten eerste met hun eigen apparatuur werken. Als dat werkt, dan regel ik zelf de rest wel.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 04-05-2021 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ik heb KPN met VDSL-bonding en een performance review uitgevoerd tussen een FRITZ!Box 7583 en een
Zyxel VMG4005-B50A in combinatie met een Unifi USG. De FRITZ!Box 7583 heeft het KPN profiel. De Zyxel VMG4005-B50A is enkel een routed modem, dus vandaar de Unifi USG als toevoeging voor de gateway functionaliteit. Ik heb verschillende websites continue laten pingen. De latency van de Zyxel met Unifi USG is net wat beter dan de FRITZ!Box. Je kan dat mooi zien in de onderstaande grafiek, waarbij ik bijvoorbeeld KPN ping. Op vrijdag 21 mei heb ik de FRITZ!Box omgehangen voor de Zyxel en USG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvfPZwSJ61M7-g8PB2ZjlJQ5mwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bULmQeWtFeDGkZPMgYduNDu.png?f=fotoalbum_large

Ik had dit niet verwacht omdat de FRITZ!Box als zeer goed staat aangeschreven. Het scheelt enkele ms, maar toch!

[ Voor 14% gewijzigd door Erhnam op 22-05-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Ik zit met een dingetje. Wij ervaren sinds half mei als ik een speedtest uitvoer dat hij rond de 150/59 blijft steken. Ik heb een eigen Fritz!Box, maar ook de V10 van KPN geprobeerd.

Op sommige momenten haalt hij ineens 190/59 en dat gewoon in de ochtenden.

Ik krijg de indruk dat het probleem eerder aan de speedtest servers liggen? Wat zijn jullie ervaringen met speedtest? Die van XS4ALL haalt eigenlijk elke keer 190/59. Maar test ik Leaseweb Haarlem, KPN Rotterdam of KPN Amsterdam is het wankelend.

[ Voor 16% gewijzigd door king006 op 08-06-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:35

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

king006 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:34:
Ik zit met een dingetje. Wij ervaren sinds half mei als ik een speedtest uitvoer dat hij rond de 150/59 blijft steken. Ik heb een eigen Fritz!Box, maar ook de V10 van KPN geprobeerd.

Op sommige momenten haalt hij ineens 190/59 en dat gewoon in de ochtenden.

Ik krijg de indruk dat het probleem eerder aan de speedtest servers liggen? Wat zijn jullie ervaringen met speedtest? Die van XS4ALL haalt eigenlijk elke keer 190/59. Maar test ik Leaseweb Haarlem, KPN Rotterdam of KPN Amsterdam is het wankelend.
Haal eens 10GB binnen via hier om te achterhalen wat je bandbreedte is over een 'langere' periode:

https://download.xs4all.nl/test/

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Erhnam schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:54:
Ik heb KPN met VDSL-bonding en een performance review uitgevoerd tussen een FRITZ!Box 7583 en een
Zyxel VMG4005-B50A in combinatie met een Unifi USG. De FRITZ!Box 7583 heeft het KPN profiel. De Zyxel VMG4005-B50A is enkel een routed modem, dus vandaar de Unifi USG als toevoeging voor de gateway functionaliteit.
Dat is natuurlijk geen 'eerlijke' vergelijking, want de FRITZ!Box moet alles doen als enkel apparaat. ;)

Een eerlijkere vergelijking zou een FRITZ!Box 7581 zijn in full bridge mode, gecombineerd met dezelfde Unifi USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@MisteRMeesteR,

Dat ga ik morgen even proberen als ik weer thuis ben. Wat zou deze 'constant' moeten doen? hebben 200/60 als verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

king006 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:10:
@MisteRMeesteR,

Dat ga ik morgen even proberen als ik weer thuis ben. Wat zou deze 'constant' moeten doen? hebben 200/60 als verbinding.
200/60 :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Haal eens 10GB binnen via hier om te achterhalen wat je bandbreedte is over een 'langere' periode:

https://download.xs4all.nl/test/
@MisteRMeesteR,

Als deze bezig is, loopt hij voornamelijk tussen de 19 en 20.1 MB/s. Af en toe schiet hij terug naar 18 MB/s.

Ik heb ook nog wat speedtesten achter elkaar gedaan:

https://www.speedtest.net/result/11548502845.png
https://www.speedtest.net/result/11548519078.png
https://www.speedtest.net/result/11548530969.png
https://www.speedtest.net/result/11548542058.png

KPN Amsterdam:
https://www.speedtest.net/result/11548523171.png

KPN Rotterdam:
https://www.speedtest.net/result/11548527308.png

De ene is dus wel netjes rond de 200/60 en de ander juist helemaal niet...

De vraag is dan ;) zou er wel een probleem zijn? of ligt het gewoon aan speedtest.

[ Voor 3% gewijzigd door king006 op 09-06-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

king006 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:52:
De vraag is dan ;) zou er wel een probleem zijn? of ligt het gewoon aan speedtest.
Is wel mijn conclusie zou ik zeggen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
MisteRMeesteR schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Is wel mijn conclusie zou ik zeggen.
Voorlopig deel ik die conclusie met je ;) ik laat voorlopig de V10 van KPN maar even aangesloten zitten en ga het meemaken de aankomende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 14:18
Klopt het dat als je actieve pair bonding op je adres hebt, en momenteel dus 200/60 haalt, dat je upload 60 Mb blijft als je het abonnement zou verlagen naar bijv. 100 Mb, of wordt dit dan alsnog geknepen op 30 Mb?

[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey87 op 10-06-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:32
Jeffrey87 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:24:
Klopt het dat als je actieve pair bonding op je adres hebt, en momenteel dus 200/60 haalt, dat je upload 60 Mb blijft als je het abonnement zou verlagen naar bijv. 100 Mb, of wordt dit dan alsnog geknepen op 30 Mb?
Blijft 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Laatst online: 12:46
Ik heb thuis een KPN hussel pakket met een internet snelheid van 50Mb/s. Voor een mij onbekende reden levert KPN al een ruime tijd (meer dan een jaar) 70 Mb/s, wat geen probleem is natuurlijk :).
Nu is dit sinds gisteren echter veranderd in 200 Mb/s en ben ik eigenlijk benieuwd wat hier de reden van kan zijn en of dit ook zo zal blijven. Ik vind geen recent nieuws artikel dat zegt dat KPN hun snelheden omhoog doet. Weet iemand hier iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 14:18
Flamesz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:03:
Ik heb thuis een KPN hussel pakket met een internet snelheid van 50Mb/s. Voor een mij onbekende reden levert KPN al een ruime tijd (meer dan een jaar) 70 Mb/s, wat geen probleem is natuurlijk :).
Nu is dit sinds gisteren echter veranderd in 200 Mb/s en ben ik eigenlijk benieuwd wat hier de reden van kan zijn en of dit ook zo zal blijven. Ik vind geen recent nieuws artikel dat zegt dat KPN hun snelheden omhoog doet. Weet iemand hier iets van?
Ik heb dit vaker gezien, vaak piekt het zelfs nog tot 100 Mb, maar is 70 Mb het gemiddelde. Het lijkt alsof deze abonnementen een lagere QoS hebben dan de 100 Mb variant.

Je bent dus niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Laatst online: 12:46
Jeffrey87 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb dit vaker gezien, vaak piekt het zelfs nog tot 100 Mb, maar is 70 Mb het gemiddelde. Het lijkt alsof deze abonnementen een lagere QoS hebben dan de 100 Mb variant.

Je bent dus niet de enige.
Wat bedoel je in deze context met QoS? Als ik het google lijkt dat iets te zijn om prioriteit te geven in een netwerk aan bepaalde gebruiksvormen, maar in mijn geval is mijn maximum snelheid omhoog, onafhankelijk van wat ik er mee doe.
En is het dus nieuw dat ik nu naar 200 piek? Gezien je zegt dat het soms zelfs tot 100 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Laatst online: 06-05 18:54
Voor degenen die het aangaat: Ik had telfort en dat is nu KPN. Mijn heerlijke zyxel (P-2812HNU-F1) is ermee opgehouden vanwege de netwerkveranderingen die horen bij de overgang naar het kpn-netwerk. Dat is zelf vrij eenvoudig weer aan het werk te krijgen.

Situatie: Zyxel modem/router stopt werken op kpn netwerk na overgang vanaf telfort netwerk.

Oplossing: Netwerkinstellingen veranderen voor de wan-zijde. Specifiek voor zyxel P-2812HNU-F1. Voor andere types zou dit ook kunnen werken.

Nadeel: Je krijgt ander ip-adres.

Toegevoegde waarde: Je kan er ook ipv6 bij krijgen :)

De oplossing:
Log in op je zyxel. Ga naar 'network settings' --> 'broadband'. Achter 'vdsl' staat een icoontje in de kolom 'modify'. Hier verander je de communicatieinstellingen tussen je modem en KPN.

WANservicetype --> PPPoE
IPv6/IPv4 dual stack --> enable (optioneel)
VLan - P-2812HNU-F1 --> 6 (stond ws op 44 oid)
PPP - username / password --> internet/internet (mag je eigenlijk alles invullen ;) )
PPP - P-2812HNU-F1 --> PAP
IPv6 - Enable Prefix Delegation -->aanvinken

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

Edit: nvm

[ Voor 144% gewijzigd door Illusion op 07-07-2021 20:01 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Grappig. Ik dacht dat de glasvezelzenders (661 tot 668> echt apart waren en je deze echt niet op DSL kon ontvangen.
Ik ben echter van glasvezel naar DSL gegaan en had alles wat eerder aangesloten. Toch nog een week kunnen kijken zonder issues. Nu zijn ze helaas wel verdwenen uit de zenderlijst :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Caelorum schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Grappig. Ik dacht dat de glasvezelzenders (661 tot 668> echt apart waren en je deze echt niet op DSL kon ontvangen.
Zoals je gemerkt hebt zijn ze apart, als in dat ze enkel bij glasvezelabonnementen horen. Er staat technisch niets in de weg om ze ook bij *DSL aan te bieden.

Uiteraard is het voor KPN juist beter om mensen te stimuleren om van KPN glasvezel gebruik te maken (waar beschikbaar), dus ik verwacht dat het DSL aanbod in de toekomst minder aantrekkelijk zal worden, wanneer FttH meer beschikbaar wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Dan hoop ik dat ze dat alleen doen waar FttH beschikbaar is. Ik ben nog geen kilometer verhuisd, maar val nu wel buiten het FttH gebied. Er zijn voorlopig (komend jaar) nog geen plannen om het aan te gaan leggen. Ook al staat een behoorlijk deel van de infra al op een paar honderd meter afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Ik ben echter van glasvezel naar DSL gegaan en had alles wat eerder aangesloten. Toch nog een week kunnen kijken zonder issues. Nu zijn ze helaas wel verdwenen uit de zenderlijst :'(
Ja mooie ondoorgrondelijke keuze van KPN he? over xDSL krijg je wel

HD tv 7.2Mbit
4K tv 27Mbit

Wat mag niet:

HD glas tv van 12.5 Mbit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Max snelheid (bonding) haalbaar op mijn adres?

Momenteel heb ik een 100 Mbit abonnement bij KPN, wat volgens mijn Fritzbox 7590 een 111/33 Mbit verbinding geeft.
Graag zou ik vooral de upload willen verhogen, maar volgens de website van KPN kan ik maximaal 200/30 Mbit halen (voor een dikke euro per maand meer). Dat is weliswaar niet erg duur, maar schiet qua upload niet op.

Nu heb ik dus de volgende vragen:
  • Voor meer upload heb ik volgens mij pair bonding nodig. Weet iemand hoe dat zit met beschikbaarheid en of/hoe dat wordt uitgerold?
  • Hoe kan ik zien in de data van mijn Fritzbox wat maximaal haalbaar is? Volgens de FB zit ik 106 meter van de straatkast, en heb ik een signaal/ruisverhouding van 8 dB in ontvangstrichting en 5 dB in zendrichting. Lijndemping is 7 / 4 dB. Is uit die data op de een of andere manier te bepalen wat de max haalbare snelheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Kpn zal gewoon 200/60 leveren is mijn verwachting. Dat is wat ik met ongeveer dezelfde afstanden ook krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:31:
Max snelheid (bonding) haalbaar op mijn adres?

Momenteel heb ik een 100 Mbit abonnement bij KPN, wat volgens mijn Fritzbox 7590 een 111/33 Mbit verbinding geeft.
Graag zou ik vooral de upload willen verhogen, maar volgens de website van KPN kan ik maximaal 200/30 Mbit halen (voor een dikke euro per maand meer). Dat is weliswaar niet erg duur, maar schiet qua upload niet op.

Nu heb ik dus de volgende vragen:
  • Voor meer upload heb ik volgens mij pair bonding nodig. Weet iemand hoe dat zit met beschikbaarheid en of/hoe dat wordt uitgerold?
  • Hoe kan ik zien in de data van mijn Fritzbox wat maximaal haalbaar is? Volgens de FB zit ik 106 meter van de straatkast, en heb ik een signaal/ruisverhouding van 8 dB in ontvangstrichting en 5 dB in zendrichting. Lijndemping is 7 / 4 dB. Is uit die data op de een of andere manier te bepalen wat de max haalbare snelheid is?
Attaineble rate even uitlezen als deze 111/33 is dan komt bonding uit op 200/60 als je nog een vrij aderpaar hebt.

Bonding is anders van naar een V+ profiel met 200/30 gezet worden. Bonding 200/60moet door een monteur uitgevoerd worden over een dubbel aderpaar.

200/30 kan software matig over een enkel aderpaar.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 31-07-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Koekenbakkertje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:03:
Kpn zal gewoon 200/60 leveren is mijn verwachting. Dat is wat ik met ongeveer dezelfde afstanden ook krijg
Maar dan heb je nu dus pair bonding? Want dat heb ik zeker niet, maar ik vraag me dus af of dat hier beschikbaar is, en vooral hoe ik daar achter kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Maar dan heb je nu dus pair bonding? Want dat heb ik zeker niet, maar ik vraag me dus af of dat hier beschikbaar is, en vooral hoe ik daar achter kom.
Bellen met KPN. Is een handmatige actie die niet op de website staat. Zou het nu doen want als in september er weer meer Corona/griep seizoen regels komen. Dan mogen monteurs niet meer in huis komen.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 31-07-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
stormfly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:19:
[...]
Attaineble rate even uitlezen als deze 111/33 is dan komt bonding uit op 200/60 als je nog een vrij aderpaar hebt.
Mijn FB staat op Nederlands, maar ik denk dat dat de waarde "lijncapaciteit" is. Die staat op 125 / 33 Mbit/s.
Een extra aderpaar is zeker beschikbaar, want de aansluiting is nog maar een jaar oud.
Bonding is anders van naar een V+ profiel met 200/30 gezet worden. Bonding 200/60moet door een monteur uitgevoerd worden over een dubbel aderpaar.
200/30 kan software matig over een enkel aderpaar.
Dat was ook mijn conclusie.
Maar dan blijven er nog twee vraagtekens over:
  • Als mijn huidige lijncapaciteit 125 / 33 is, heeft zo'n V+ profiel dan wel zin? Kan ik dan maar van 111 tot 125 omhoog? Of geeft zo'n profiel via het protocol meer capaciteit en kan ik die 200 Mbit inderdaad halen?
  • En hoe kom ik erachter of ik pair bonding kan krijgen, want ik ben vooral gebaat bij die snellere upload. Ik zal hierover maandag eens met KPN gaan bellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 31-07-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Mijn FB staat op Nederlands, maar ik denk dat dat de waarde "lijncapaciteit" is. Die staat op 125 / 33 Mbit/s.
Een extra aderpaar is zeker beschikbaar, want de aansluiting is nog maar een jaar oud.

[...]

Dat was ook mijn conclusie.
Maar dan blijven er nog twee vraagtekens over:
  • Als mijn huidige lijncapaciteit 125 / 33 is, heeft zo'n V+ profiel dan wel zin? Kan ik dan maar van 111 tot 125 omhoog? Of geeft zo'n profiel via het protocol meer capaciteit en kan ik die 200 Mbit inderdaad halen?
  • En hoe kom ik erachter of ik pair bonding kan krijgen, want ik ben vooral gebaat bij die snellere upload. Ik zal hierover maandag eens met KPN gaan bellen.
VDSL is 100/30
V+ Is 200/30

Bonded is 100/30 + 100/30 = 200/60

Dat laatste kan alleen KPN activeren/ controleren. Bellen is de weg naar oplossingen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
stormfly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:56:
[...]
VDSL is 100/30
V+ Is 200/30
Bonded is 100/30 + 100/30 = 200/60
Dat laatste kan alleen KPN activeren/ controleren. Bellen is de weg naar oplossingen:)
Dank. Ik vroeg me alleen af of bonding hier mogelijk is. Inmiddels wel een nieuw probleem gevonden: Volgens KPN ondersteunt mijn FB 7590 helemaal geen pair bonding, maar moet ik hiervoor een FB 7583 hebben. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Andrehj schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Dank. Ik vroeg me alleen af of bonding hier mogelijk is. Inmiddels wel een nieuw probleem gevonden: Volgens KPN ondersteunt mijn FB 7590 helemaal geen pair bonding, maar moet ik hiervoor een FB 7583 hebben. Jammer.
check even deze site op je postcode huisnr dan kan je zien welke techniek mogelijk is op je adres

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jopoh schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:34:
[...]
check even deze site op je postcode huisnr dan kan je zien welke techniek mogelijk is op je adres
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
Dankjewel voor de link. _/-\o_ Bonded schijnt idd niet beschikbaar te zijn, snelheid max 212 MBit/s.
Is er iets speciaals nodig voor bonded dan? Ik begreep dat het alleen om een y-stukje gaat wat iemand in de straatkast moet monteren. Dat klinkt alsof het zonder problemen in elke kast zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Andrehj schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Dankjewel voor de link. _/-\o_ Bonded schijnt idd niet beschikbaar te zijn, snelheid max 212 MBit/s.
Is er iets speciaals nodig voor bonded dan? Ik begreep dat het alleen om een y-stukje gaat wat iemand in de straatkast moet monteren. Dat klinkt alsof het zonder problemen in elke kast zou moeten kunnen.
bij jou op locatie zit maar 1 ader paar ingelast tussen je isra en de verdeelkast buiten
voor bonding moet je 2 ader paren hebben en deze wordt ook niet meer ingelast wegens de kosten en overgang na glasvezel toe.

y kabel is vanaf isra na je modem toe.

enige wat beschikbaar is bij je vvdsl lijn 110-30 en vplus 200/30 zowel van de vvdsl als vplus blijft je up gelijk rond de 30

[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 31-07-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
stormfly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Bellen met KPN. Is een handmatige actie die niet op de website staat. Zou het nu doen want als in september er weer meer Corona/griep seizoen regels komen. Dan mogen monteurs niet meer in huis komen.
Wat een optimisme..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Nou een maat van mij heeft maanden op bonding gewacht vanwege corona regels. KPN is daar heel streng in, kan je het toch beter nu regelen als je het graag wilt? Kwestie van risico mijden, niet zo zeer negatief bedoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 01-08-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:42
Begin van de week zakte plotseling mijn snelheid in van wat ik normaal 95<bots down had naar ongeveer 30Mbit/s down. Op het modem zag ik niet echt iets vreemds (niet verbazingwekkend veel errors ofzo). Het modem herstarten gaf jammer genoeg ook geen oplossing. Waar eerder op mijn adres volgens fourstack rond de 90Mbit/s behaald kon orden staat deze plots op 60Mbit/s. Toch maar even de provider gebeld. Die zag al direct op afstand dat de waardes wel erg vreemd waren en gaf aan dat de wijkkast erg verouderd is en waarschijnlijk ben ik veranderd van aderpaar door een monteur. Wat vaak hielp was een nieuw modem.

Ik zou een Experia 10 krijgen (zelfde die ik al heb) omdat degene die ik heb gewon op is (had ik maar 2,5 jaar). Ik kreeg echter gister de Experia 10A.

Mijn eerste gedachtes over de letter A... Ze mogen het wel een 11 noemen.
Mijn Experia box 10 kon mooi in mijn rack en de 10A heeft een vaste voet en kan niet mooi netjes in het rack. Echter het modem doet wel keurig zijn werk. Inmiddels zit ik weer keurig op mijn snelheid (zelfs iets erboven). Wat fourstack aangeeft was altijd een indicatie maar die klopt totaal niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:54
Ha all,
Van ziggo overgestapt naar budget internet, wat onderhuids naar mijn weten gewoon kpn/telfort is. De Experia box 10A VRV9517 ontvangen en alles werkt al een tijdje naar behoren. Wifi is prima.
Eén issue, indien er wat geupload wordt is de hele lijn waardeloos voor al het andere verkeer. Pings komen niet aan, en anders zeker boven de 1500ms waar anders 11-12ms voldoende is.
In het modem kan ik geen enkele QoS optie vinden. Heb zelf even geprobeerd met een router die ik heb liggen, een TP-link Archer C7 v3. Na het instellen van QoS, perfect. Helaas heeft deze router op een gegeven moment een probleem met wifi. Om nou elke dag deze router te resetten is ook zo wat.

Iemand anders een oplossing hiervoor, of moet ik echt een nieuwe router kopen omdat de Experiabox geen QoS doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 19:32
TereZz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:59:

Iemand anders een oplossing hiervoor, of moet ik echt een nieuwe router kopen omdat de Experiabox geen QoS doet?
ja

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

TereZz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:59:
Heb zelf even geprobeerd met een router die ik heb liggen, een TP-link Archer C7 v3. Na het instellen van QoS, perfect. Helaas heeft deze router op een gegeven moment een probleem met wifi. Om nou elke dag deze router te resetten is ook zo wat.
Big brain moment: gebruik de TP-Link Archer C7 v3 als router, en de Experiabox als access point. ;)

[edit]
Ah, *DSL. Natuurlijk. De Experiabox heb je daarvoor nodig.

Je kan voor een paar tientjes een tweedehands router van Marktplaats halen die als AC access point gebruikt kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 02-08-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:55
Er is een langdurige storing op het xDSL-netwerk van KPN in de Ronde Venen; donderdagmiddag is de verbinding uitgevallen en die is nog steeds niet hersteld.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
arnold_m schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:53:
Er is een langdurige storing op het xDSL-netwerk van KPN in de Ronde Venen; donderdagmiddag is de verbinding uitgevallen en die is nog steeds niet hersteld.
Is dat breder gedragen of alleen bij jou?

Wat geeft de volgende site? https://www.kpn.com/service/storingen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Het is breder gedragen, een afspraak voor een monteur aan huis is afgezegd omdat de storing breder is.
Die website geeft aan dat er een actieve storing is. De storing zou om 18 uur vandaag beëindigd zijn (was eerder 18 uur op vrijdag), maar duurt nog steeds voort.

Gelukkig heeft de KPN de mobiele telefoon bij het alles-in-1-abonnement voorzien van een databundel van 100GB zodat we toch kunnen internetten en ik kan thuiswerken.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
arnold_m schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:25:
Het is breder gedragen, een afspraak voor een monteur aan huis is afgezegd omdat de storing breder is.
Die website geeft aan dat er een actieve storing is. De storing zou om 18 uur vandaag beëindigd zijn (was eerder 18 uur op vrijdag), maar duurt nog steeds voort.

Gelukkig heeft de KPN de mobiele telefoon bij het alles-in-1-abonnement voorzien van een databundel van 100GB zodat we toch kunnen internetten en ik kan thuiswerken.
Netjes van ze! Hebben ze gemeld wat het is? Kapotte koper kabel of glas kabel?

Als het eigen hardware in de centrale zou zijn, had het waarschijnlijk al weer eerder up geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
Ze hebben alleen gemeld dat de reparatie helaas langer duurt dan verwacht, dat hun monteurs hard aan een oplossing werken en dat ze ons informeren als de reparatie gelukt is.

Geen idee wat voor probleem het is. We wachten voorlopig af.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:54
The Zep Man schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
Big brain moment: gebruik de TP-Link Archer C7 v3 als router, en de Experiabox als access point. ;)

[edit]
Ah, *DSL. Natuurlijk. De Experiabox heb je daarvoor nodig.

Je kan voor een paar tientjes een tweedehands router van Marktplaats halen die als AC access point gebruikt kan worden.
Jep. Beetje zonde wel om er dan drie apparaten voor te hebben draaien waar één genoeg is. Ik ga op zoek naar een óf een DSL modem/router of een losse router. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:36
Weet iemand of het mogelijk is om een Netgear Orbi of Tp-Link Deco als accespoint bedraad tussen de Experiabox en de settopbox te zetten? Experiabox staat nu in de boven in de kelder, maar er loopt een draad naar de settopbox in de woonkamer. Onder andere daar wil ik de wifi verbeteren. Dus als ik daar een deco als hoofdnode kan plaatsen scheelt dat hopelijk meteen in het bereik. Box naar de woonkamer verplaatsen is niet handig want er lopen vanaf daar kabels naar boven, die dan ook naar de woonkamer moeten (of een extra switch in de kelder).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:40:
Weet iemand of het mogelijk is om een Netgear Orbi of Tp-Link Deco als accespoint bedraad tussen de Experiabox en de settopbox te zetten? Experiabox staat nu in de boven in de kelder, maar er loopt een draad naar de settopbox in de woonkamer. Onder andere daar wil ik de wifi verbeteren. Dus als ik daar een deco als hoofdnode kan plaatsen scheelt dat hopelijk meteen in het bereik. Box naar de woonkamer verplaatsen is niet handig want er lopen vanaf daar kabels naar boven, die dan ook naar de woonkamer moeten (of een extra switch in de kelder).
Dat is volledig afhankelijk van of die devices igmp snooping ondersteuning. Zo ja dan zou het in theorie moeten werken. Zo nee, dan hebbie pech.

sudo apt-get rekt

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN xDSL, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie