Zo, vandaag kwam de monteur de DSL opleveren en dat ging eigenlijk beter dan verwacht. We komen van de Ziggo af, en dan is dit toch even anders.
Na de eerste teleurstelling van het gebrek aan instelling van het Sagemcom F5359 ExperiaBox 12 een plan gemaakt. Thuis gebruikte ik jarenlang het Ubee modem in Bridge modus met een eigen UBNT Edgerouter X. Het KPN modem kan niet de IP range aanpassen (Boooo) en heeft ook geen Statische IP routes (harrr). De Dynamic DNS client ondersteunt alleen DynDNS, ehm ok. En waar is mijn IPv6? Het is 2020.
Wat ik nu gedaan heb is een WAN interface van de Edgerouter X op het KPN modem poort 2 aangesloten. Vast IP adres 192.168.2.253 ingesteld met een default route naar het KPN modem op 192.168.2.254. In het KPN modem de Wifi uitgezet, en de DMZ host naar het 192.168.2.253 adres. Helaas wel dubbel NAT, en liever niet gehad. Maar gelukkig kan met port forwarding en OpenVPN dit zonder problemen om heen werken om apparatuur te bereiken.
Voor de IPTV heb ik het op de volgende manier opgelost, en dit zou ook moeten werken voor de gebruikers van de Glasvariant van de KPN IPTV.
In de Meterkast waar het modem staat op mijn Netgear GS108PEv3 switch poort 8 gedefinieerd als VLAN10 untagged, en in de multicast instellingen het IGMP Snooping vlan ID op 10 gezet. Daarna poort 8 van deze switch aangesloten op poort 1 van het KPN Experia 12 modem.
Alle andere poorten van deze "managed" Netgear Switch vlan 10 met getagged zodat deze op die manier doorgegeven wordt.
In het TV meubel heb ik een HP Procurve 1810-8G (EOL, nu de 1820/1830) switch, ook daar vlan 10 aangemaakt, poort 8 Untagged vlan 10, de andere poorten tagged vlan 10. Deze oudere switch heeft geen IGMP Snooping, helaas. Mocht je een nieuwere kopen of iets als de Netgear dan is dat wel handig
Ik kan nu dus TV kijken in de huiskamer (of later boven) met in stand houden van eigen netwerk met allerlei Domotica apparatuur en koppelingen die op 192.168.11.n leven. Dat zag ik dus echt niet zitten
Unrelated - Daarnaast in de UBNT Unifi controller een guest netwerk aangemaakt gekoppeld aan vlan 10, dus die mensen kunnen rechtstreeks gebruik maken van de KPN verbinding zonder alle Domotica spullies.
De Snelheid is verder prima. Julianadorp is inmiddels tot wijkniveau glas, dus maar een meter of 100 tot de dichtsbijzijnde kast. Het modem heeft 109/33 sync, en dat is prima. Een speedtest geeft 50/27 tijdens TV kijken, dus dat is prima.