Ik wilde laatst nadat ik bij mijn schoonmoeder aan kwam laden met de bijgeleverde stopcontact lader. Laden begon normaal maar na een paar seconden stopte het laden en brandde de laadpoort rood. De auto zei, stom zoals dat ding is, "opladen voltooid".
Veel geklooi zonder succes. Ander stopcontact, andere manier van insteken, andere volgorde van insteken, 12V accu even los etc. Allemaal hetzelfde resultaat. Stond in de stromende regen in het donker dus fijn was het niet. Uitgerekend de eerste (en laatste) keer dat ik de type 2 kabel niet bij me had natuurlijk dus ik kon het niet bij een laadpaal proberen. 18km range resterend (20%)...
Gebeld met opel service en die raadde mij aan om sochtends naar de locale dealer te gaan.
08:00 stond ik daar aan de poort te hengsten en werd ik geholpen. Maar bij het horen dat het over een elektrische auto ging kregen een paar monteurs grote ogen en kreeg ik te horen dat er niemand getraind was om er aan te werken. Hebben noppes voor me kunnen doen.
Nogmaals gebeld met opel service. Die wilde dat ik naar een Fastned lader ging. En dan ook per se Fastned. Maar dat was veel te ver. Uiteindelijk naar een camping in de buurt (14km met 18km range..) met 60kW snellader gereden. Daar ingestoken en de auto begon zowaar te laden. Voor even...
De auto startte het laden, ging tot ongeveer 400km/uur laden en hield dat enkele seconden vol om vervolgens het laden af te breken en me te presenteren met "opladen voltooid". Geen enkele storing of melding of hoe dan ook.
Nogmaals gebeld met opel service. Die stuurde de ANWB. Gelukkig was het bij een camping waar een terras was dus echt een straf was het niet.
Eenmaal aangekomen kreeg meneer van de ANWB grote ogen: elektrische autos kende hij niet. Na even babbelen kwam de suggestie: de 12V langer loshalen dan ik al had gedaan, misschien maakte dat verschil. Bij het openmaken van de motorkap was het al direct te zien: halve kabelboom aangevreten door een marter. Helaas nergens gebakken marter terug te vinden:
Ik heb het zelf de avond van te voren gemist, het was donker en ik stond in de stromende regen. Helaas niet gezien toen.
Meneer van de ANWB heeft dit tijdelijk gerepareerd en de auto werkt nu weer naar behoren gelukkig. Mijn dealer heeft maarliefst de 25ste al tijd voor me dus de tijdelijke oplossing zal het even vol moeten houden..
Maar wat ik zelf niet begrijp uit dit hele verhaal wat me een complete dag heeft gekost: waarom geeft de auto geen enkele storing terwijl een complete sensorkabel doorgebeten is. Het lijkt me de sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof van het accupack (zit op een warmtewisselaar dus gokje) en een andere kabel waar ik geen idee van heb was ook goed toegetakeld. Maar toch geen enkele melding of storing. HOE dan.
Net zoals met de app is de software van de auto zelf ook om te huilen. Diep beschamend dit. De auto zelf is wel leuk maar dit hele software fiasco geeft mij 0 vertrouwen in een volgende Opel (of PSA). Ik denk erover om een brief te schrijven naar een hoge pief bij Opel om mijn frustratie te uiten van de uitermate slechte app en de bedroevende software van de auto, maar of het zin gaat hebben ..