Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:47

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

@MK_ of iemand anders, is er een overzicht met welke softwareversie de meest recente is voor verschillende Opels? En dan niet sec van de navi/headunit maar meer van de auto zelf.

[Voor 22% gewijzigd door Vaal op 07-04-2021 20:06]

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Vaal schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:06:
@MK_ of iemand anders, is er een overzicht met welke softwareversie de meest recente is voor verschillende Opels? En dan niet sec van de navi/headunit maar meer van de auto zelf.
Nope, maar mocht je iets vinden laat het me weten, altijd handig om te hebben :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:29
LankHoar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:52:
[...]

Aha, dat klinkt zeker wel interessant. Zal auto wel sneller van slijten neem ik aan.
Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je ermee omgaat. Als je altijd snel optrekt en het vermogen benut krijg je op den duur problemen, maar dat geldt ook voor een ongechipt exemplaar.

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:41

Christiano007

Ich bin der champion

Wat is de ervaring met een Astra Sports Tourer 1.0 of 1.4 2015/2018 ? Merk je veel verschil qua motor of problemen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• fisherman
Christiano007 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
Wat is de ervaring met een Astra Sports Tourer 1.0 of 1.4 2015/2018 ? Merk je veel verschil qua motor of problemen?
Als je vaak naar landen met bergen gaat, zou ik den auto nemen met een wat grotere motor.
Met die kleine motoren kan je niet echt op de motor remmen.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:10

MeNTaL_TO

The future is not set

1.4? Is die er? Ik ken wel de 1.4T

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• Westland1940
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:54
Even een vraagje tussendoor, het gaat om de Chevrolet Volt, en aangezien die technisch identiek aan de Opel Ampera, stel ik hem hier.

Een kennis van mij vroeg zich af of je handmatig kan bepalen of je op benzine of elektrisch kunt rijden? Ook als je de auto opstart.

Ik kan er online nog niks over vinden, en ben zelf nog behoorlijk nieuw in de hybride / elektrische autowereld.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:32:
1.4? Is die er? Ik ken wel de 1.4T
Yup! Niet in NL verkocht maar in andere landen kan je hem krijgen met 1.4 (non-Turbo) en 100pk :9

1.0 Turbo is in Nederland voldoende, zou zelf echter altijd gaan voor de 1.4 Turbo. Tweedehands niet veel duurder, krachtiger, verbruikt amper meer brandstof... In het algemeen gewoon een super fijne motor!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Westland1940 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:47:
Even een vraagje tussendoor, het gaat om de Chevrolet Volt, en aangezien die technisch identiek aan de Opel Ampera, stel ik hem hier.

Een kennis van mij vroeg zich af of je handmatig kan bepalen of je op benzine of elektrisch kunt rijden? Ook als je de auto opstart.

Ik kan er online nog niks over vinden, en ben zelf nog behoorlijk nieuw in de hybride / elektrische autowereld.
Volgens mij is bij de Ampera/Volt de _/-\o_ benzinemotor enkel aanwezig als "range extender", de aandrijving van de wielen is puur elektrisch. Volgens mij zit er wel een "Hold" functie op waarmee stroom in de accu wordt bespaard, en volgens mij is er ook een charge stand waarbij de accu opgeladen.

• fisherman
MK_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:01:
Ik gooi op alle auto's Bosch AeroTwin :)
OEM zit er SWF op toch? Die zijn echt wel wat een stuk beter dan Bosch of Valeo.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:24:
[...]

OEM zit er SWF op toch? Die zijn echt wel wat een stuk beter dan Bosch of Valeo.
Ik zou niet durven zeggen wat er OEM op zit :o

Valeo's vind ik echt minder. SWF's heb ik zelf er nog nooit opgezet, maar volgens testen van zowel de ADAC als de ANWB komt Bosch AeroTwin als winnaar uit de bus.

• fisherman
MK_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:24:
[...]

Ik zou niet durven zeggen wat er OEM op zit :o

Valeo's vind ik echt minder. SWF's heb ik zelf er nog nooit opgezet, maar volgens testen van zowel de ADAC als de ANWB komt Bosch AeroTwin als winnaar uit de bus.
ANWB en ADAC neem ik niet zo serieus eigenlijk. Geen idee of ze SWF ook meetesten, maar die zijn wissen over het algemeen een heel stuk beter dan Valeo en Bosch. Ze zijn wel wat duurder over het algemeen. Valeo is inderdaad weer een stuk minder dan Bosch.
Ik dacht dat een aantal merken waaronder BMW, Mercedes en ook Opel standaard SWF wisserbladen af fabriek gemonteerd krijgen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:35:
[...]
ANWB en ADAC neem ik niet zo serieus eigenlijk. Geen idee of ze SWF ook meetesten, maar die zijn wissen over het algemeen een heel stuk beter dan Valeo en Bosch. Ze zijn wel wat duurder over het algemeen. Valeo is inderdaad weer een stuk minder dan Bosch.
Ik dacht dat een aantal merken waaronder BMW, Mercedes en ook Opel standaard SWF wisserbladen af fabriek gemonteerd krijgen.
Ik zag het toevallig toen ik de SWF opzocht, kon ze niet :+ In de ANWB staat de Visioflex, in de ADAC Visioflex en Duotec.

Ik moet zelf zeggen dat de Bosch AeroTwin echt perfect wissen, ik zou niet weten hoe het nog beter kan O-)

• fisherman
MK_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:59:
[...]

Ik zag het toevallig toen ik de SWF opzocht, kon ze niet :+ In de ANWB staat de Visioflex, in de ADAC Visioflex en Duotec.

Ik moet zelf zeggen dat de Bosch AeroTwin echt perfect wissen, ik zou niet weten hoe het nog beter kan O-)
Ik koop wissers meestal online. Geen idee of daar weleens slechte batches tussen zitten, maar zowel bij Bosch als Valeo heb ik heel snel last van strepen, ook na het schoonmaken van de wissers met een doekje.
Overigens doe ik nooit iets tussen de wissers en de ruit op warme dagen om de wissers te beschermen. Ik rijd nu nog met OEM wissers, van SWF dus en dit zijn eigenlijk de eerste wissers die ik heb zonder strepen tot nu toe.
Waar koop jij altijd wissers? Online of toch bij de Brezan of iets dergelijks?

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:49:
[...]

Ik koop wissers meestal online. Geen idee of daar weleens slechte batches tussen zitten, maar zowel bij Bosch als Valeo heb ik heel snel last van strepen, ook na het schoonmaken van de wissers met een doekje.
Overigens doe ik nooit iets tussen de wissers en de ruit op warme dagen om de wissers te beschermen. Ik rijd nu nog met OEM wissers, van SWF dus en dit zijn eigenlijk de eerste wissers die ik heb zonder strepen tot nu toe.
Waar koop jij altijd wissers? Online of toch bij de Brezan of iets dergelijks?
Zomers leg ik er ook niks tussen, 's winters wel i.v.m vastvriezen :) Die van mij (en alle andere auto's in het huishouden/gezin) komen van Amazon :9

• fisherman
MK_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:14:
[...]

Zomers leg ik er ook niks tussen, 's winters wel i.v.m vastvriezen :) Die van mij (en alle andere auto's in het huishouden/gezin) komen van Amazon :9
Amazon is wel top. Sinds de corona crisis ook veel besteld daar. Wordt snel geleverd.
Laatst trouwens voor de auto van mijn vrouw een spiegelglas besteld bij autodoc. Dat duurde best lang, ongeveer 2 weken.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Iemand enig idee of je nog kaart updates voor de GM navigatie kan kopen op Opel en of ze nu al een beetje uptodate zijn?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:23:
[...]

Amazon is wel top. Sinds de corona crisis ook veel besteld daar. Wordt snel geleverd.
Laatst trouwens voor de auto van mijn vrouw een spiegelglas besteld bij autodoc. Dat duurde best lang, ongeveer 2 weken.
AutoDoc heb ik geen ervaring mee, MisterAuto wel en dat duurde ook lang. AutoDoc komt uit Duitsland volgens mij, MisterAuto Frankrijk (?). Allemaal niet echt uit Nederland in ieder geval :)
MeNTaL_TO schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:12:
Iemand enig idee of je nog kaart updates voor de GM navigatie kan kopen op Opel en of ze nu al een beetje uptodate zijn?
https://opel.navigation.c...Language=nl_NL&Country=NL

• fisherman
MK_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:21:
[...]

AutoDoc heb ik geen ervaring mee, MisterAuto wel en dat duurde ook lang. AutoDoc komt uit Duitsland volgens mij, MisterAuto Frankrijk (?). Allemaal niet echt uit Nederland in ieder geval :)

[...]

https://opel.navigation.c...Language=nl_NL&Country=NL
Autodoc is trouwens wel goedkoop, dus als je geen haast hebt kan je daar wel op besparen.
Is inderdaad een Duits bedrijf.
Mister auto heb ik in het verleden ook weleens besteld, die was best snel vond ik.

• Casual_T
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-06 23:32
Iemand ervaring met het upgraden van 16 naar 17 inch velgen? Nu een Opel Astra K (2017) in bezit met nu nog winterbanden en 16 inch velgen. We willen over naar All Season banden en daarmee meteen nieuwe velgen. Ik hoor dat het rijcomfort wat af kan nemen en wellicht ook het brandstofverbruik. Persoonlijk vind ik 16 inch ook niet lelijk, ik ben niet het type dat zich blind staart op 'hoe groter hoe mooier', al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

En waar kan ik dit het beste laten doen? Bij een Opel dealer, of het beste bij een lokale bedrijfje? Houd me aanbevolen voor tips ... :)

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Van de week de eerste mailtjes voor het My Opel account ontvangen. Dus het proces voor onze nieuwe Astra is in gang gezet :)

Nu weet ik alleen niet of het Opel productie proces wordt geraakt door het chip tekort. Onze Opel staat gepland om op 1 oktober geleverd te worden (contract huidige private lease verloopt per 14 oktober).

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:57

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

Casual_T schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:33:
Iemand ervaring met het upgraden van 16 naar 17 inch velgen? Nu een Opel Astra K (2017) in bezit met nu nog winterbanden en 16 inch velgen. We willen over naar All Season banden en daarmee meteen nieuwe velgen. Ik hoor dat het rijcomfort wat af kan nemen en wellicht ook het brandstofverbruik. Persoonlijk vind ik 16 inch ook niet lelijk, ik ben niet het type dat zich blind staart op 'hoe groter hoe mooier', al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

En waar kan ik dit het beste laten doen? Bij een Opel dealer, of het beste bij een lokale bedrijfje? Houd me aanbevolen voor tips ... :)
Even aflezen wat je huidige banden maat is en dan omrekenen naar 17". Steekmaat van een Astra K is 5x105, eigenlijk elke velg met die steek past erop, maar even opletten met de J en ET maat ;) (origineel Opel velgen passen qua J en ET maat altijd wel).

Ik heb toen deze calculator gebruikt voor m'n zomerbanden naar winterbanden (wilde geen 19" winterbanden :+ )
https://www.wheel-size.com/calc/

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Casual_T
ArcticWolf schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:50:
[...]

Even aflezen wat je huidige banden maat is en dan omrekenen naar 17". Steekmaat van een Astra K is 5x105, eigenlijk elke velg met die steek past erop, maar even opletten met de J en ET maat ;) (origineel Opel velgen passen qua J en ET maat altijd wel).

Ik heb toen deze calculator gebruikt voor m'n zomerbanden naar winterbanden (wilde geen 19" winterbanden :+ )
https://www.wheel-size.com/calc/
Banden zijn idd 205/55R16 nu. Kan ik niet gewoon naar een bedrijf dat velgen verkoopt en daarbij behorende banden vragen?

De 5x105 had ik al gelezen dat dat idd de Astra K maat is. Thanks voor je linkje :).

• Vaal

Vaal

Casual_T schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:18:
[...]

Banden zijn idd 205/55R16 nu. Kan ik niet gewoon naar een bedrijf dat velgen verkoopt en daarbij behorende banden vragen?

De 5x105 had ik al gelezen dat dat idd de Astra K maat is. Thanks voor je linkje :).
Je omtrek moet ruwweg gelijk blijven, dus als je grotere velgen neemt moet je zorgen dat de hoogte van de wang afneemt. ;) Er zijn tabelletjes voor, en uit m'n hoofd kan 215x45r17 of 225x40r17. Ik zou die laatste kiezen, bredere banden zijn mooier :)

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• riesjaar
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 20:40
Westland1940 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:47:

Ja dat is mogelijk, dit kan via de drive mode op de berg mode te zetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Casual_T schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:33:

Grotere velgen zorgen niet per direct voor meer brandstofverbruik, betere banden (en dus meer rolweerstand) wel ;)

Persoonlijk vind ik (meestal) een setje OEM-velgen mooier dan aftermarket velgen, maar da's natuurlijk persoonlijk. Ik zou dan zelf op zoek gaan naar een net setje 17" OEM velgen.

Opel heeft een tijdje 7Jx17" gebruikt voor één specifiek model (CNG), voor de rest (en later voor hetzelfde model) 7.5Jx17". Naafafmeting is in alle gevallen 5x105. De 7Jx17' variant gebruikt 215/50 R17, maar praktisch alle zijn uitgerust met 225/45 R17.

Mogelijks zou ik Marktplaats afstruinen, daar kan je wel eens iets leuks vinden :)
nextware schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:11:
Van de week de eerste mailtjes voor het My Opel account ontvangen. Dus het proces voor onze nieuwe Astra is in gang gezet :)

Nu weet ik alleen niet of het Opel productie proces wordt geraakt door het chip tekort. Onze Opel staat gepland om op 1 oktober geleverd te worden (contract huidige private lease verloopt per 14 oktober).
Nog niet expliciet iets over gehoord bij Opel's, maar voor 1 oktober lijkt me dat geen probleem :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:45

LankHoar

Professionele amateur

@Casual_T ik heb 18" OEM wielen op mijn Astra K, en 16" stalen velgen met winterbanden. Vrijdag weer gewisseld, en merk weinig verschil anders dan meer herrie (kwaliteit banden die ik meegeleverd krijg zijn niet geweldig, en heb winterbanden zelf uitgekozen dus die waren heerlijk). Destijds bij de wissel van zomer naar winter in herfst vorig jaar merkte ik niets aan veranderd verbruik.

All-season raad ik trouwens af. Je hebt dan altijd een compromis, dus niet het beste in de zomer en niet het beste in de winter. Je hebt maar 4 contactpunten met de weg, dus ik wil dan het liefst zo veel mogelijk grip en een zo kort mogelijke remweg.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14:32
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:09:
@Casual_T ik heb 18" OEM wielen op mijn Astra K, en 16" stalen velgen met winterbanden. Vrijdag weer gewisseld, en merk weinig verschil anders dan meer herrie (kwaliteit banden die ik meegeleverd krijg zijn niet geweldig, en heb winterbanden zelf uitgekozen dus die waren heerlijk). Destijds bij de wissel van zomer naar winter in herfst vorig jaar merkte ik niets aan veranderd verbruik.

All-season raad ik trouwens af. Je hebt dan altijd een compromis, dus niet het beste in de zomer en niet het beste in de winter. Je hebt maar 4 contactpunten met de weg, dus ik wil dan het liefst zo veel mogelijk grip en een zo kort mogelijke remweg.
Meer bandenlawaai merk ik ook op mijn 17" OEM wielen (225/45/17 banden). Astra K is sowieso niet de stilste qua bandengeluid, maar de 225 breedte helpt ongetwijfeld ook niet t.o.v. de 205 breedte van de winterbanden. Verbruik is gelijk (gem. over 12.000km 5.8/100 volgens de boordcomputer; 6,02/100 daadwerkelijk verbruik - lange leve Fuelio).

[Voor 7% gewijzigd door Barns op 12-04-2021 11:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

Ik heb 19" OEM zomer met 235/35/19 en 17" OEM winter met 215/50/17 en het banden geluid meer aanwezig bij de winterbanden, echter vanwege de dunne wang bij de zomerbanden wordt dat weer gelijk getrokken (minder demping dus rammelt er meer :+ )

[Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 12-04-2021 11:29]

• Casual_T
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:09:

Ik rijd nu met winterbanden in de 'zomer' (iig geen superkoude temperaturen), dus dan heb ik toch ook niet het beste resultaat? Ik ben niet van plan om veel te wisselen, het is geen lease auto en we rijden max 10-12K kilometers per jaar. Mijn afweging was juist: all-season, want dan hoef ik niet veel te wisselen en slechter dan winterbanden in de zomer zal het ook niet zijn, toch? Of raadt je dan juist aan om zomerbanden te nemen en hier ook mee te rijden in de winter? Hoop dat je mijn dilemma zo snapt, haha.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Casual_T schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:57:
[...]
Ik rijd nu met winterbanden in de 'zomer' (iig geen superkoude temperaturen), dus dan heb ik toch ook niet het beste resultaat? Ik ben niet van plan om veel te wisselen, het is geen lease auto en we rijden max 10-12K kilometers per jaar. Mijn afweging was juist: all-season, want dan hoef ik niet veel te wisselen en slechter dan winterbanden in de zomer zal het ook niet zijn, toch? Of raadt je dan juist aan om zomerbanden te nemen en hier ook mee te rijden in de winter? Hoop dat je mijn dilemma zo snapt, haha.
In de zomer doorrijden met winterbanden zou ik niet doen, een keer hard remmen en je bent aan het gummen :D

Ik rij zelf het hele jaar door met zomerbanden. Als ik het afgelopen jaar bekijk, waren er genoeg dagen waar je ongeveer op het midden van de dag kon wisselen van/naar zomerbanden om de beste band te hebben :D Voornamelijk de dagen waarbij er echt sneeuw lag, had je profijt van de winterbanden. Maar goed, toen had je in februari toen het opeens 20+ graden was weer de zomerbanden nodig, en een vorige week had je weer de winterbanden er onder kunnen gooien :+

Persoonlijk heb ik dan nog het voordeel dat ik 9/10 gevallen als er sneeuw ligt, ik niet persΓ© weg hoef. Dus valt er een dik pak, kan ik de auto laten staan.

Ik sanp opzich je overweging van All-Season wel. Moeilijk om te adviseren wat je het beste kan doen. Naar mijn mening is het misschien nieteens het beste om zomer & winterbanden te hebben in NL, maar zomer & all-season banden te hebben. Maar goed, da's een verhaal voor een andere keer :P

• Casual_T
MK_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:06:
[...]

In de zomer doorrijden met winterbanden zou ik niet doen, een keer hard remmen en je bent aan het gummen :D

Persoonlijk heb ik dan nog het voordeel dat ik 9/10 gevallen als er sneeuw ligt, ik niet persΓ© weg hoef. Dus valt er een dik pak, kan ik de auto laten staan.

Ik sanp opzich je overweging van All-Season wel. Moeilijk om te adviseren wat je het beste kan doen. Naar mijn mening is het misschien nieteens het beste om zomer & winterbanden te hebben in NL, maar zomer & all-season banden te hebben. Maar goed, da's een verhaal voor een andere keer :P
Ja exact, dat is het juist. Met de wetenschap dat ik niet wil wisselen door het jaar heen, wat is dan de beste keuze:

- Zomerbanden en accepteren dat je in de winter met sneeuw/ijs minder grip hebt?
- All Season banden en accepteren dat je zowel in de zomer als winter net wat minder grip hebt dan als je een specifieke seizoensband neemt.

Heb je echt geen gouden tip die je wilt meegeven? Ik rijd ook vrij weinig tot niet in de sneeuw / ijs. Ik woon in de randstad, dus dan kan ik prima even de loopwagen inzetten of het OV pakken.

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

@MK_ dat verschilt echt per type band... onder de 8C is het eigenlijk al niet meer "verantwoord" om met m'n zomerbanden te rijden, je voelt gewoon weinig grip. Ik rij nu met zomerbanden maar ik moet echt verstandiger rijden dan wat ik bij 15~20C zou doen.

Maar heb mijn winterbanden ook weleens ruim boven de 10C gekregen in de volle winter... dan ruik je opeens verbrand rubber bij -10C :+

Ben afgelopen jaar (enkel voor) wel geswitched van Michelin PS4S naar Goodyear Asymmetric 5, die zijn qua temperatuur meer allround dan de PS4S die ik daarvoor had. Daar gleed ik bij <10C gewoon de rotonde af als ze koud waren :P

[Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 12-04-2021 14:24]

• Casual_T
ArcticWolf schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:22:
@MK_ dat verschilt echt per type band... onder de 8C is het eigenlijk al niet meer "verantwoord" om met m'n zomerbanden te rijden, je voelt gewoon weinig grip. Ik rij nu met zomerbanden maar ik moet echt verstandiger rijden dan wat ik bij 15~20C zou doen.

Maar heb mijn winterbanden ook weleens ruim boven de 10C gekregen in de volle winter... dan ruik je opeens verbrand rubber bij -10C :+

Ben afgelopen jaar (enkel voor) wel geswitched van Michelin PS4S naar Goodyear Asymmetric 5, die zijn qua temperatuur meer allround dan de PS4S die ik daarvoor had. Daar gleed ik bij <10C gewoon de rotonde af als ze koud waren :P
Maak het maar nog lastiger hoor :). Ik kom toch tot de conclusie dat het niet eens een slecht idee is, die all season banden .... :p

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
ArcticWolf schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:22:

Ik rij gewoon altijd verstandig :7

Zaken als de ANWB, bandenboeren etc geven vaak aan 7 graden celcius, maar ook dat is ondertussen aardig verouderd. Je moet toch al aardig rond/onder het vriespunt zitten voordat je echt iets merkt, heb ik ook zelf ondervonden.

Persoonlijk vind ik het voor in NL weinig nut hebben. Dat er een paar momenten per jaar zijn dat het mogelijks nuttig is, ontken ik niet, maar dan stap ik gewoon niet in de auto :7 En als ik weerstatistieken bekijk, zie ik dat niet zo vlot veranderen voor mij persoonlijk.

Misschien helpt het ook dat ik wat "normalere" banden er onder heb, en niet expliciet wat sportievere banden :P
Casual_T schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:20:
[...]
Ja exact, dat is het juist. Met de wetenschap dat ik niet wil wisselen door het jaar heen, wat is dan de beste keuze:

- Zomerbanden en accepteren dat je in de winter met sneeuw/ijs minder grip hebt?
- All Season banden en accepteren dat je zowel in de zomer als winter net wat minder grip hebt dan als je een specifieke seizoensband neemt.

Heb je echt geen gouden tip die je wilt meegeven? Ik rijd ook vrij weinig tot niet in de sneeuw / ijs. Ik woon in de randstad, dus dan kan ik prima even de loopwagen inzetten of het OV pakken.
Blijft moeilijk te zeggen, en ook lastig aan te bevelen. Als 355/365 per jaar kan je perfect uit de voeten met zomerbanden is mijn ervaring, om nu voor 10 dagen per jaar de rest van het jaar met een compromis te rijden...

De Corsa heb ik sinds aanschaf (2016) enkel zomerbanden, nooit last van grip verlies gehad (uiteraard wel aanpassen naar omstandigheden, maar dat moet je met winterbanden ook). Meriva ook enkel zomerbanden. Ouders hebben tot 2007 winterbanden gehad, maar vonden het sindsdien niet meer waard. Enkel in 2010 toen het extreem hard gesneeuwd had, zaten we "vast" (we kwamen de straat niet uit :P). Eerder een afzonderlijk geval. Broer en schoonzus hebben winterbanden bij de auto, maar afgelopen winter hebben we ze er nieteens op gelegd :')

Blijft natuurlijk je eigen beslissing, maar tenzij je ook door een sneeuwstorm 100km naar je werk moet rijden, of naar andere gebieden rijdt waar wel meer kans op sneeuw is, zou ik het zelf niet doen :)

• Casual_T
MK_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:52:
[...]

[...]

Blijft moeilijk te zeggen, en ook lastig aan te bevelen. Als 355/365 per jaar kan je perfect uit de voeten met zomerbanden is mijn ervaring, om nu voor 10 dagen per jaar de rest van het jaar met een compromis te rijden...

Blijft natuurlijk je eigen beslissing, maar tenzij je ook door een sneeuwstorm 100km naar je werk moet rijden, of naar andere gebieden rijdt waar wel meer kans op sneeuw is, zou ik het zelf niet doen :)
Poeh .. nu neig ik toch naar zomerbanden in plaats van all season. Dan rijd je in de zomer en warmere maanden iig perfect en in de hele koude dagen lever je wat in. All season rijd je dan weer nooit perfect eigenlijk, maar zoals je al zegt is het in NL bijna nooit een strenge winter. Keuzes keuzes keuzes .. en dan ben ik nog niet eens bij de velgen aangekomen! :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@Casual_T ik had een beetje hetzelfde dilemma vorig jaar. Ga ik doorrijden op winterbanden? Of in de winter toch op zomerbanden? Nu ik in CZ woon is dat laatste niet mogelijk (anders mag je tussen november en maart gewoon niet de weg op, simpel), maar in Nederland is dat niet het geval. Mijn onderzoek leverde het volgende op:
  • Het verschil tussen zomer en winterbanden is dat winterbanden meer van een component hebben (silicium, maar gaat onder verschillende merknamen) dat zachter blijft bij lage temperaturen, en dan betere grip geeft.
  • Vanaf een graad of 7-8 of daarbeneden zijn winterbanden beter
  • Daarboven zijn zomerbanden beter, anders kun je inderdaad gaan "gummen" bij flink remmen
  • All-season heeft eigenlijk teveel silicium voor de zomer, en te weinig voor echt koude temperaturen
  • In Nederland is het waarschijnlijk het beste om maar een paar maanden op winterbanden te rijden (en wellicht in late herfst/vroege lente op all-season, idk
Doe er je voordeel mee :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Even op een andere noot: ik vind de 7.8-8 liter benzine op 100 km die mijn 1.4 Turbo gebruikt toch wel aan de hoge kant. Ik had niet verwacht de geadverteerde efficiΓ«ntie te behalen, maar 6-6,5 liter op 100 km had ik toch wel op gerekend. Ik rijd echt niet bijzonder sportief, enkel zo nu en dan maar voornamelijk vrij relaxed. Hoe is de ervaring voor andere Astra K rijders met een 1.4 Turbo motor qua fuel efficiency?

• Casual_T
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:11:
@Casual_T ik had een beetje hetzelfde dilemma vorig jaar. Ga ik doorrijden op winterbanden? Of in de winter toch op zomerbanden? Nu ik in CZ woon is dat laatste niet mogelijk (anders mag je tussen november en maart gewoon niet de weg op, simpel), maar in Nederland is dat niet het geval. Mijn onderzoek leverde het volgende op:
  • Het verschil tussen zomer en winterbanden is dat winterbanden meer van een component hebben (silicium, maar gaat onder verschillende merknamen) dat zachter blijft bij lage temperaturen, en dan betere grip geeft.
  • Daarboven zijn zomerbanden beter, anders kun je inderdaad gaan "gummen" bij flink remmen
  • All-season heeft eigenlijk teveel silicium voor de zomer, en te weinig voor echt koude temperaturen
  • In Nederland is het waarschijnlijk het beste om maar een paar maanden op winterbanden te rijden (en wellicht in late herfst/vroege lente op all-season, idk
Dank, goede tips. Nou is het in Nederland niet continu 7-8 of daarbeneden, dus winterbanden vallen dan iig af voor het hele jaar door. Dan is de keuze nog zomer of all-season, daar ga ik maar is wat meer over lezen nog. :+
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:13:
Even op een andere noot: ik vind de 7.8-8 liter benzine op 100 km die mijn 1.4 Turbo gebruikt toch wel aan de hoge kant. Ik had niet verwacht de geadverteerde efficiΓ«ntie te behalen, maar 6-6,5 liter op 100 km had ik toch wel op gerekend. Ik rijd echt niet bijzonder sportief, enkel zo nu en dan maar voornamelijk vrij relaxed. Hoe is de ervaring voor andere Astra K rijders met een 1.4 Turbo motor qua fuel efficiency?
Grappig, ik heb ook de 1.4 Turbo Astra K (2017) en heb ongeveer dezelfde ervaring. Nu inmiddels 1.200 km op de teller ermee, waarvan waarschijnlijk ongeveer 350KM snelweg en kom ik op 7.0/100, dus ongeveer 1 op 14.

Op de snelweg daalde die in het begin wel erg, dus volgens mij rijdt je op de snelweg wel ruim 1 op 16 Γ‘ 17. Wij rijden ook niet enorm sportief, af en toe even lekker doortrappen maar zeker niet wegsprinten bij een stoplicht. Wel veel kortstedelijke stukken waar we soms 10 a 15km heen gaan. Dan merk je wel dat je niet echt zuinig rijdt. Dus ja, ik herken het verbruik heel erg :P.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Casual_T schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:58:
[...]

Poeh .. nu neig ik toch naar zomerbanden in plaats van all season. Dan rijd je in de zomer en warmere maanden iig perfect en in de hele koude dagen lever je wat in. All season rijd je dan weer nooit perfect eigenlijk, maar zoals je al zegt is het in NL bijna nooit een strenge winter. Keuzes keuzes keuzes .. en dan ben ik nog niet eens bij de velgen aangekomen! :+
Ja je laat altijd op een plek iets liggen, dΓ© perfecte band voor het hele jaar door bestaat helaasch niet :P
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:11:
Klopt over het algemeen, maar zoals ik aangaf is die ~7 graden ondertussen vrij achterhaald. Dat kan je tegenwoordig eerder rond het vriespunt leggen :)
1:12.5-1:12.8... wel wat aan de hogere kant, met de oudere en minder efficientere 1.4T in de Meriva halen we gemiddeld 1:15, op lange ritten naar Zuid-Duitsland 1:16-17 met ~140 op de CC :)

Op Spritmonitor zit zo'n Astra K gemiddeld rond de 1:14.5 (6.9l/100km).

Merk bij de oudere 1.4T (compleet anders dan die van de Astra K, maar puur ter illustratie) wel een flinke fluctuatie tussen zomer en winter :Y Bij de Corsa met atmosferische motor valt het verschil best mee, maar 's winters of zomers is wel het verschil tussen 1:13 en 1:16 voor ons :P (7.7l/100km vs 6.25l/100km)

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

Casual_T schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:58:
[...]

Ik rij met winterbanden in de winter en heb daar echt veel profijt van gehad afgelopen winter, heb ook echt nergens last van gehad met die sneeuw. Een maat van mij rijdt op all seasons (een bus, dus die asdruk is hoog) ook nergens last van gehad maar die gaat deinen vanwege de all seasons in de zomer.

Zomerbanden zijn wat harder en dat rijdt fijner in de zomer dan all seasons.

Ik zou zo kiezen denk ik...
Als je weinig rijdt > all seasons
Als je veel rijdt > een set zomer en winterbanden (voor comfort en veiligheid)

Als het je niet uit maakt > all seasons of altijd zomer :P (zou dan persoonlijk zelf kiezen voor all seasons).

Ik heb nu 3x winter met m'n winterbanden overleefd en dat kunnen er nog wat meer worden gezien het slijtage patroon.

Het is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar met zomerbanden in de winter rijden vind ik persoonlijk niet verantwoord. Al is het idd met die performance banden van mij wel een ander verhaal van grip dan de bandjes van @MK_

Met m'n oude Astra H (105pk 1.6) vloog ik letterlijk de bocht uit bij 10km/u in de sneeuw op zomerbanden en komende van de snelweg met 30km/u had ik een remweg van 150~200 meter tot de ABS eindelijk grip vond (en ik niet het kruispunt op gleed in Amsterdam...)... was ook meteen de laatste keer dat ik op zomerbanden reed in de winter/sneeuw.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@Casual_T @MK_ toch bijzonder dan, dat hoge verbruik bij mij. Ook toen ik snelweg reed naar Nederland en terug bleef hij gewoon op 8 liter per 100 km hangen.. :?

In juni verloopt de garantie, en wil hem dus volgende maand nog even een beurt geven. Toch maar even aangeven dan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:06:
@Casual_T @MK_ toch bijzonder dan, dat hoge verbruik bij mij. Ook toen ik snelweg reed naar Nederland en terug bleef hij gewoon op 8 liter per 100 km hangen.. :?

In juni verloopt de garantie, en wil hem dus volgende maand nog even een beurt geven. Toch maar even aangeven dan.
Bedenk me net wel dat je een automaat had, niet? Eentje met koppelomvormer, die verbruiken vaak sowieso al iets meer dan een handbak. Nu weet ik ook niet precies hoe/wanneer die precies schakelt, maar misschien schakelt hij ook later door dan wat je met een handbak zou doen.

Ik weet niet of die automatische transmissie zelflerend is? Maar je zou ook eens kunnen proberen te rijden in manuele modus, en kijken of je dan een beter verbruik scoort.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:18:
[...]

Bedenk me net wel dat je een automaat had, niet? Eentje met koppelomvormer, die verbruiken vaak sowieso al iets meer dan een handbak. Nu weet ik ook niet precies hoe/wanneer die precies schakelt, maar misschien schakelt hij ook later door dan wat je met een handbak zou doen.

Ik weet niet of die automatische transmissie zelflerend is? Maar je zou ook eens kunnen proberen te rijden in manuele modus, en kijken of je dan een beter verbruik scoort.
Automaat inderdaad. Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dat zeg ik gelijk. Ik had eigenlijk een "sport stand" etc. verwacht maar dat is er niet. Ik zie ook nergens in welke versnelling hij zit. Heb wel altijd het idee gehad dat hij vrij laat opschakelt, persoonlijk zou ik sneller opschakelen vaak.

Dat manueel schakelen bij een automaat snap ik niet echt. Dit is mijn eerste automaat, dus moet dan eens kijken hoe dat zelf schakelen werkt (heb daar sowieso niet echt het nu van gesnapt, het is toch een automaat? :P).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:10:
[...]

Automaat inderdaad. Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dat zeg ik gelijk. Ik had eigenlijk een "sport stand" etc. verwacht maar dat is er niet. Ik zie ook nergens in welke versnelling hij zit. Heb wel altijd het idee gehad dat hij vrij laat opschakelt, persoonlijk zou ik sneller opschakelen vaak.

Dat manueel schakelen bij een automaat snap ik niet echt. Dit is mijn eerste automaat, dus moet dan eens kijken hoe dat zelf schakelen werkt (heb daar sowieso niet echt het nu van gesnapt, het is toch een automaat? :P).
Kan verschillende redenen hebben... soms vind je gewoon dat de bak niet schakelt zoals je het wil, soms wil je een lagere versnelling kiezen zodat je meer kan afremmen op de motor, soms wil je in een hogere versnelling vertrekken, soms wil je 100 controle over de auto.... genoeg redenen :P

Zodra de bak in D staat, kan je hem naar links trekken. Dan staat hij in manuele modus, en kan je door te duwen (versnelling omhoog) of trekken (versnelling omlaag) schakelen. Eigenlijk hoort dat andersom, maar da's een ander verhaal. Zo kan je sequentieel door de versnellingen gaan, in welke versnelling hij staat wordt dan ook weergegeven in het scherm tussen de tellers.

Mocht hij super laag in de toeren vallen, dan schakelt hij in de manuele modus nog altijd automatisch terug. Opschakelen in de toerenbegrenzer doet hij volgens mij niet.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik merk ook wel dat mijn 1.4T Astra een stukje meer drinkt dan mijn Corsa 1.0T, is alleen niet geheel eerlijk, Astra is natuurlijk ook wat groter en zwaarder, Volgens de lease-app rijd ik 1:14,8 en zou de fabrieksnorm 1:18,5 moeten zijn. Dat zou ik wel halen als ik alleen snelweg rijd, reeel vind ik het in ieder geval niet.

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

LankHoar schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:10:
[...]

Op het "circuit" wil je niet dat de automaat ongewild in de "verkeerde" versnelling springt. Ik rij weleens op de Ring en na een paar rondjes weet je welke bocht in welke versnelling je moet nemen maar een automaat schakelt gewoon over wanneer hij denkt dat hij moet schakelen.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Weet iemand wat het onderhoudsinterval van een Corsa-E is? Ik vind het compleet stompzinnig dat dat zo moeilijk terug te vinden is tegenwoordig.

Vandaag de eerste beurt gehad (12.000km). De volgende is volgens de auto alweer over 13.000km. Maar waarom is dit? Zo sta ik 2 keer per jaar bij de dealer voor het kleine beetje onderhoud dat ie nodig heeft :/

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ophidian schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:50:
Weet iemand wat het onderhoudsinterval van een Corsa-E is? Ik vind het compleet stompzinnig dat dat zo moeilijk terug te vinden is tegenwoordig.

Vandaag de eerste beurt gehad (12.000km). De volgende is volgens de auto alweer over 13.000km. Maar waarom is dit? Zo sta ik 2 keer per jaar bij de dealer voor het kleine beetje onderhoud dat ie nodig heeft :/
Elke 25.000km of 2 jaar.

Lijkt me dan dat de onderhoudsinterval niet hersteld is :)

Edit: staat gewoon in je handleiding, p. 233 :)

[Voor 4% gewijzigd door MK_ op 14-04-2021 14:59]

• Kees_B
  • Nu online
Bijzonder, ik zie wel vaker grote verschillen. Ik zit op de boordcomputer meestal rond 6,6 op 100.
Bij veel korte stukken meer richting 7, bij lange(re) vakantieritten meer naar 6,3. Ik trek vlot op (niet met gierende banden natuurlijk), schakel snel over naar hogere versnelling, rol uit op de motor (niet overdreven vroeg ofzo), gebruik start-stop bij verkeerslichten en laat nooit de motor draaien als de auto stil staat.

Iets anders, ik heb enorm veel vocht / condens in m'n rechterkoplamp (Intellilux). Bekend kwaaltje bij de vroege modellen. Geen garantie (reeds gecheckt, alleen bij foutcodes). Deze wil ik eigenlijk vervangen maar voordat ik dat ga doen wil ik als laatste paardenmiddel een gaatje onderin boren. Iemand een ideetje waar ik het beste kan boren, zodat niet het hele inwendige er aan gaat?

πŸ…ŸπŸ…₯ πŸ…žπŸ…€πŸ…£πŸ…ŸπŸ…€πŸ…£

• Ophidian
  • Nu online
MK_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:58:
[...]

Elke 25.000km of 2 jaar.

Lijkt me dan dat de onderhoudsinterval niet hersteld is :)

Edit: staat gewoon in je handleiding, p. 233 :)
Jawel is wel veranderd, want hij stond op nog 500 te gaan. Maar dan nog vind ik het raar dat dit schema niet gewoon op internet staat.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Vaal

Vaal

Hij staat hier nu op 6,3, handbak wel. Automaat is altijd iets onzuiniger. Ben blij dat m'n vrouw er doorgaans in rijdt anders had 'ie ook op 8 gestaan. :+

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ophidian schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:18:
[...]

Jawel is wel veranderd, want hij stond op nog 500 te gaan. Maar dan nog vind ik het raar dat dit schema niet gewoon op internet staat.
Hmmm, opvallend. Misschien was dat zo'n snellere check, en gaan ze vervolgens over op 2 jaar?

Ik zou anders morgen even de dealer opbellen en navragen, normaal is het 2 jaar of 25.000km, wat eerst komt :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:23:
[...]

Kan verschillende redenen hebben... soms vind je gewoon dat de bak niet schakelt zoals je het wil, soms wil je een lagere versnelling kiezen zodat je meer kan afremmen op de motor, soms wil je in een hogere versnelling vertrekken, soms wil je 100 controle over de auto.... genoeg redenen :P

Zodra de bak in D staat, kan je hem naar links trekken. Dan staat hij in manuele modus, en kan je door te duwen (versnelling omhoog) of trekken (versnelling omlaag) schakelen. Eigenlijk hoort dat andersom, maar da's een ander verhaal. Zo kan je sequentieel door de versnellingen gaan, in welke versnelling hij staat wordt dan ook weergegeven in het scherm tussen de tellers.

Mocht hij super laag in de toeren vallen, dan schakelt hij in de manuele modus nog altijd automatisch terug. Opschakelen in de toerenbegrenzer doet hij volgens mij niet.
Van het weekend even geprobeerd, maar kan eigenlijk niet echt vroeger opschakelen dan normaal want dan krijg ik "shift denied" te zien. Heeft dus weinig nut, tenzij ik lekker hoog in de toeren wil rijden :)

Overigens van het weekend een afslag wat te scherp genomen en toen een stoeprandje meegepakt.. Zie niets aan de wagen, hoop dat hij nog in balans is (had alleen bochtige binnenwegen dus nog niet kunnen testen) :X

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:51:
[...]
Van het weekend even geprobeerd, maar kan eigenlijk niet echt vroeger opschakelen dan normaal want dan krijg ik "shift denied" te zien. Heeft dus weinig nut, tenzij ik lekker hoog in de toeren wil rijden :)

Overigens van het weekend een afslag wat te scherp genomen en toen een stoeprandje meegepakt.. Zie niets aan de wagen, hoop dat hij nog in balans is (had alleen bochtige binnenwegen dus nog niet kunnen testen) :X
Oh :') Ook fijn dan :p Ik heb nog nooit met die automaat gereden dus durfde het niet te zeggen :)

Beste is gewoon eens testen op de autosnelweg inderdaad, en dan wat vaart er in :*) Als er iets is voel je het meestal wel. Ik heb zo ook een keer een bocht iets te krap genomen (ofja, moest hem te krap nemen omdat de tegenligger veel te breed reed :( ). Niks te zien, niks te merken. Totdat ik vorige zomer nieuwe banden er op liet leggen, en die velg voor lag. En ja hoor, bij ~120-130 een trilling in het stuur. Banden opnieuw gebalanceerd, maar perfect. Bleek er een super gigantisch kleine slag in te zitten, maar genoeg om te merken in het stuur. Nu ligt die weer achter, merk je niks van :p

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:41:
[...]

Oh :') Ook fijn dan :p Ik heb nog nooit met die automaat gereden dus durfde het niet te zeggen :)

Beste is gewoon eens testen op de autosnelweg inderdaad, en dan wat vaart er in :*) Als er iets is voel je het meestal wel. Ik heb zo ook een keer een bocht iets te krap genomen (ofja, moest hem te krap nemen omdat de tegenligger veel te breed reed :( ). Niks te zien, niks te merken. Totdat ik vorige zomer nieuwe banden er op liet leggen, en die velg voor lag. En ja hoor, bij ~120-130 een trilling in het stuur. Banden opnieuw gebalanceerd, maar perfect. Bleek er een super gigantisch kleine slag in te zitten, maar genoeg om te merken in het stuur. Nu ligt die weer achter, merk je niks van :p
Denk dat ik het in dit geval wel sneller zou moeten merken, gezien het om de rechter voor velg ging. Morgen rijd ik weer een stuk snelweg dus kan het dan wel even testen. We gaan het zien :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:50:
[...]
Denk dat ik het in dit geval wel sneller zou moeten merken, gezien het om de rechter voor velg ging. Morgen rijd ik weer een stuk snelweg dus kan het dan wel even testen. We gaan het zien :)
Ja kan erg verschillen, ik merkte bij <120km/h ook helemaal niks, enkel er boven :p

Sterker nog, mijn ouders hadden een Peugeot 307 voor de Meriva, en daarbij trilde het stuur tussen 79 en 82km/h :+ Heel specifiek, en nooit de oorzaak voor kunnen vinden :') Wel vervelend op een 80 weg, moest je net iets te hard rijden :p

• fisherman
Ophidian schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:50:

Dat is gewoon geldklopperij. Hoeveel vroegen ze voor die beurt? Een EV heeft gewoon niet zoveel beurten nodig. Er kan nu eenmaal minder stuk gaan. Vloeistoffen controleren zal het enige zijn wat ze doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
fisherman schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:11:
[...]

Dat is gewoon geldklopperij. Hoeveel vroegen ze voor die beurt? Een EV heeft gewoon niet zoveel beurten nodig. Er kan nu eenmaal minder stuk gaan. Vloeistoffen controleren zal het enige zijn wat ze doen.
Niks, is gratis eerste zes jaar

• fisherman
Ophidian schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 06:14:
[...]

Niks, is gratis eerste zes jaar
O ja bij de corsa is dat zo. Dan maakt het idd niet veel uit, behalve de tijd die je kwijt bent.
Maar goed, de eerste jaren is onderhoud sowieso zo goed als overbodig, tenzij je natuurlijk heel erg veel kilometers maakt. Slijtageonderdelen zoals banden en ruitenwissers zullen de enige dingen zijn die je moet vervangen.

• fisherman
Heeft iemand trouwens een idee wat echt lichte velgen zouden zijn? Ik zit weleens te denken aan andere velgen ivm gewichtsbesparing en betere wegligging. Helaas is het lastig te bepalen wat het daadwerkelijke gewicht van velgen is. Het staat er simpelweg in de meeste gevallen niet bij.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

fisherman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:03:
Heeft iemand trouwens een idee wat echt lichte velgen zouden zijn? Ik zit weleens te denken aan andere velgen ivm gewichtsbesparing en betere wegligging. Helaas is het lastig te bepalen wat het daadwerkelijke gewicht van velgen is. Het staat er simpelweg in de meeste gevallen niet bij.
Zoveel zal dat niet schelen. Zeker niet op een normale auto.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• fisherman
Touchdomex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:08:
[...]

Zoveel zal dat niet schelen. Zeker niet op een normale auto.
Met lichtere velgen moet je zomaar denken aan een kilo of 3 per velg. Dat is een heel groot verschil hoor. Alleen is het dus lastig op te maken welke velgen daadwerkelijk lichter zijn dan de OEM velgen.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

fisherman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:51:
[...]

Met lichtere velgen moet je zomaar denken aan een kilo of 3 per velg. Dat is een heel groot verschil hoor. Alleen is het dus lastig op te maken welke velgen daadwerkelijk lichter zijn dan de OEM velgen.
Maar in de praktijk. Snap dat 3KG onafgeveerd gewicht per hoek best veel kan maar onder normale omstandigheden in een auto op de weg hier in NL denk ik dat je totale winst niet groot is. Denk dat daarom ook het gewicht er niet standaard bij staat omdat het er niet voldoende toe doet.

Als je gaat kijken moet je zoeken op specifiekere metaalsoorten. Magnesium oid.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• fisherman
Touchdomex schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:29:
[...]

Maar in de praktijk. Snap dat 3KG onafgeveerd gewicht per hoek best veel kan maar onder normale omstandigheden in een auto op de weg hier in NL denk ik dat je totale winst niet groot is. Denk dat daarom ook het gewicht er niet standaard bij staat omdat het er niet voldoende toe doet.

Als je gaat kijken moet je zoeken op specifiekere metaalsoorten. Magnesium oid.
Zou het ook niet in verbruik uit kunnen maken? Uiteraard zit er ook nog verschil in banden. Daar staat het gewicht ook niet bij.

Het is trouwens zelfs zo dat fabrikanten af fabriek soms zelfs banden met minder profiel leveren ivm fabrieksopgave mbt verbruik. Je kunt dus wel hetzelfee type band kopen bij vervanging, maar dan is de kans aanwezig dat je meer profiel krijgt dan de OEM banden.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:49

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fisherman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:21:
[...]

Zou het ook niet in verbruik uit kunnen maken? Uiteraard zit er ook nog verschil in banden. Daar staat het gewicht ook niet bij.

Het is trouwens zelfs zo dat fabrikanten af fabriek soms zelfs banden met minder profiel leveren ivm fabrieksopgave mbt verbruik. Je kunt dus wel hetzelfee type band kopen bij vervanging, maar dan is de kans aanwezig dat je meer profiel krijgt dan de OEM banden.
Die paar kg gewicht die je wint met nieuwe velgen kun je voor het verbruik beter investeren in aerodynamische wieldoppen. Dat gaat meer schelen. Eenmaal op snelheid doet gewicht heel weinig qua verbruik, vooral stroomlijn is dan belangrijk. (En qua energie die opgaat tijdens acceleratie, daarbij is het gewicht van de velgen tov het totaal te verplaatsen gewicht echt verwaarloosbaar).

Zie ook deze parallel uit de wielersport:
http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm

Over waarom je niet moet focussen op minimale gewichtsbesparing, en beter kunt focussen op stroomlijn.

[Voor 9% gewijzigd door Jeroenneman op 20-04-2021 17:44]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• fisherman
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:37:
[...]

Die paar kg gewicht die je wint met nieuwe velgen kun je voor het verbruik beter investeren in aerodynamische wieldoppen. Dat gaat meer schelen. Eenmaal op snelheid doet gewicht heel weinig qua verbruik, vooral stroomlijn is dan belangrijk. (En qua energie die opgaat tijdens acceleratie, daarbij is het gewicht van de velgen tov het totaal te verplaatsen gewicht echt verwaarloosbaar).

Zie ook deze parallel uit de wielersport:
http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm

Over waarom je niet moet focussen op minimale gewichtsbesparing, en beter kunt focussen op stroomlijn.
Acceleratie speelt natuurlijk wel meer in de bebouwde kom. Op de snelweg kan je inderdaad beter gestroomlijne velgen hebben of desnoods wieldoppen.
Overigens schijnen de wieldoppen tussen de 2 en 5% verschil te maken, afhankelijk van hoeveel snelwegkilometers er natuurlijk afgelegd worden.
Overigens is de stelregel meen ik dat iedere kilo onafgeveerd gewicht vermenigvuldigd mag worden met 8 in vergelijking met een kilo elders aan de auto.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Over 3 weken een 2-jaar servicebeurt ingepland voor mijn Astra. De maand erop verloopt de garantie. Een maat van me heeft een Seat van vergelijkbare leeftijd en heeft 2 jaar extra garantie bijgekocht. Is dat bij Opel ook mogelijk, of was dat alleen beschikbaar bij aanschaf? Kan er niet echt veel info over vinden, maar kan zijn omdat ik verkeerd kijk natuurlijk :+

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:35:
Over 3 weken een 2-jaar servicebeurt ingepland voor mijn Astra. De maand erop verloopt de garantie. Een maat van me heeft een Seat van vergelijkbare leeftijd en heeft 2 jaar extra garantie bijgekocht. Is dat bij Opel ook mogelijk, of was dat alleen beschikbaar bij aanschaf? Kan er niet echt veel info over vinden, maar kan zijn omdat ik verkeerd kijk natuurlijk :+
In Nederland kan dat volgens mij :Y Beste even navragen bij je garage/dealer lijkt me :*)

(Lees wel goed de voorwaarden. Sommige uitgebreide garanties zijn best goed en vervangen alles kostenloos, maar er zijn er ook waarbij je bijvoorbeeld een vast "eigen risico" moet betalen)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:46:
[...]

In Nederland kan dat volgens mij :Y Beste even navragen bij je garage/dealer lijkt me :*)

(Lees wel goed de voorwaarden. Sommige uitgebreide garanties zijn best goed en vervangen alles kostenloos, maar er zijn er ook waarbij je bijvoorbeeld een vast "eigen risico" moet betalen)
Met het oog op een remigratie later dit jaar is het misschien handiger om dit in Nederland af te sluiten. Even kijken hoe ik dat kan aanpakken, zal Opel Nederland wel eens schrijven anders, die zullen dit vast weten en kunnen dan gelijk meer inzicht geven over de voorwaarden en prijs.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:21:
[...]

Met het oog op een remigratie later dit jaar is het misschien handiger om dit in Nederland af te sluiten. Even kijken hoe ik dat kan aanpakken, zal Opel Nederland wel eens schrijven anders, die zullen dit vast weten en kunnen dan gelijk meer inzicht geven over de voorwaarden en prijs.
Lijkt me een strak plan :Y Lijkt me wel iets dat je dient af te sluiten voor dat de fabrieksgarantie afloopt.

Misschien is die garantie gewoon voor de gehele EU, maar dat durf ik niet te zeggen :$

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:36
Opel fanaten,

Het moment is daar, ik wissel van werkgever en ga mijn lease Audi inleveren.

Nu zijn wij in de markt voor een Astra station, benzine, automaat, met AGR stoelen. Wat in het budget past zijn de 1.4T 150PK motoren. Wat zijn hier de ervaringen mee ? Hebben deze auto's nog aandachtspunten waar ik moet letten ?

Voorbeeld naar wat voor auto's wij aan het zoeken zijn --> https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2019-50893028

:> _/-\o_

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Galaxis schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:00:
Opel fanaten,

Nu zijn wij in de markt voor een Astra station, benzine, automaat, met AGR stoelen. Wat in het budget past zijn de 1.4T 150PK motoren. Wat zijn hier de ervaringen mee ? Hebben deze auto's nog aandachtspunten waar ik moet letten ?

Voorbeeld naar wat voor auto's wij aan het zoeken zijn --> https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2019-50893028

FIjne auto's, niet veel aandachtspunten :Y Met de automaat heb ik nog nooit gereden, @LankHoar heeft wel precies zo een :)

Die gelinkt is een beetje een rare uitvoering: goedkopere stuurwielbediening en kleinere infotainmentsysteem (zonder ingebouwde navigatie!), maar wel achteruitrijcamera/stoelverwarming/AGR etc. Maar goed, doet verder niks aan de auto af :P Gewoon opmerkelijk :)

• Galaxis
@MK_ Bedankt voor je snelle reactie :) . Goed te horen dat het fine auto's zijn. Het voorbeeld wat ik postte was meer voor de stoelen eigenlijk.

Ik rij 50K per jaar, dus stoelen zijn key voor mij. Hoe zit het met de audio ? Ik ben nu redelijk verwend door een B&O systeem..

De opties die eigenlijk wel wenselijk zijn ; automaat, minimaal 150PK, AGR stoelen, stoelverwarming, stuurverwarming, apple car play.

Nice to have, schuifdakje/kanteldakje , stoelkoeling, lederen bekleding, geupgrade audio ( af-fabriek ) , ACC & lane-assist.

Wij vinden de astra er goed uitzien qua model, vandaar dat wij nu in de markt zijn voor zo een type astra.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@Galaxis indien je 50K per jaar rijd, wil je dan wel een benzine auto?

Ben erg tevreden met mijn 1.4T automaat, ook uit 2019 en Innovation uitvoering met AGR stoelen. Heb er tot nu toe 1x een lange rit mee gereden (NL - CZ en terug), en stoelen zitten echt prima. Enige nadeel vind ik toch wel het verbruik. Ik rijd vrij rustig (zo nu en dan ff vlot optrekken maar dat is zeker niet de regel), en hij verbruikt 8L op 100km.

Ben zelf gewent aan een audio set van > 1000 euro incl. subwoofer (mijn eerste auto was goedkoper dan de audio installatie, ahum prioriteiten wanneer je 19 bent..), en hoewel dit uiteraard niet vergelijkbaar is met de OEM set in de Astra, vind ik het geluid echt prima fabrieksaf. Tenzij je hem op standje schreeuw zet kan het prima meekomen. Toch overweeg ik om nog eens weer een deftige installatie in te bouwen :+

Afgaande op je "must-haves" gaat de Astra prima aan je eisen voldoen. Qua nice-to-have hangt het een beetje van de uitvoering af, maar daar kan @MK_ je meer advies in geven. Zou zeggen zoek eens een dealer en maak eens een proefrit.

• Galaxis
@LankHoar

Ook bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Ik rijd nu in een A3 limousine , met een 1.5tfsi automaat, ook 150PK. Gemiddeld verbruik 5.7L/100KM . Mijn woon/werk route is 76km enkele reis, op 80km/h wegen en 2 stukjes waar ik 100km/h mag rijden. Ik had niet verwacht dat de opel zoveel dorstiger zou zijn. Diesel is gewoon verschrikkelijk duur in wegenbelasting, en gaat alleen maar duurder worden. Diep van binnen ben ik zeker een dieselman, maarja, het imago is helemaal kapot gemaakt daar omtrent. Daarom toch de keuze voor benzine.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Galaxis schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:08:
@MK_ Bedankt voor je snelle reactie :) . Goed te horen dat het fine auto's zijn. Het voorbeeld wat ik postte was meer voor de stoelen eigenlijk.

Ik rij 50K per jaar, dus stoelen zijn key voor mij. Hoe zit het met de audio ? Ik ben nu redelijk verwend door een B&O systeem..

De opties die eigenlijk wel wenselijk zijn ; automaat, minimaal 150PK, AGR stoelen, stoelverwarming, stuurverwarming, apple car play.

Nice to have, schuifdakje/kanteldakje , stoelkoeling, lederen bekleding, geupgrade audio ( af-fabriek ) , ACC & lane-assist.

Wij vinden de astra er goed uitzien qua model, vandaar dat wij nu in de markt zijn voor zo een type astra.
AGR stoelen zijn echt fijn :Y

Audio, njah er is niet echt een pReMiUm optie. Dat gezegd hebbende, vind ik de Opel systemen altijd best prima. Er zijn echt wil mindere systemen :P Daarbij moet je wel opletten, zo eens als je linkte met Intellilink R4.0, kan 4- of 6 luidsprekers hebben afhankelijk van de uitvoering. 6 is wel fijn, dan hebben de achterpassagiers er ook profijt van :+ Het grotere scherm, Navi Intellilink 900, heeft altijd de premium 6 luidsprekers :P Beide hebben wel ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay, dus dat maakt niet uit.

Automaat is in Nederland een ietwat zeldzamere optie, maar ze zijn er wel :) Stoelkoeling is ook een ietwat zeldzamere optie, maar ook die vind je wel. Stoelverwarming hebben er aardig wat, en dan zit er ook altijd stuurwielverwarming op. Lane-assist zit er altijd op, ACC is wel een zeldzame optie. Wordt ook vaker aangeboden als met ACC, maar als puntje bij paaltje komt heeft hij het toch niet :+ ACC kon je enkel krijgen met een automaat, mocht je het zeker willen weten moet je letten op dit vakje in de grill:

Met stoelverkoeling heb je trouwens ook altijd het pReMiUm leder, wat precief het verschil is met het normale leder is me onduidelijk. Misschien voelt het iets zachter aan ofzo :P Is dan wel ook geventileerd. Ook heb je dan elektrische stoelverstelling met geheugen voor de bestuurder.
LankHoar schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:28:
Afgaande op je "must-haves" gaat de Astra prima aan je eisen voldoen. Qua nice-to-have hangt het een beetje van de uitvoering af, maar daar kan @MK_ je meer advies in geven. Zou zeggen zoek eens een dealer en maak eens een proefrit.
Intellilux is een fijne optie :Y Matrix LED :D

Ook al ligt met een diesel de wegenbelasting hoger, met 50k km/jaar haal je dat er echt wel uit :D En als je 4-5 jaar lang 50k km/jaar hebt gereden, dan is de restwaarde toch te verwaarlozen. Je geniet nu wel van een lagere aanschafprijs in de diesels :D

Diesel automaat is maar met één motorisering geleverd, en da's de 1.6 CDTi 136pk. Handgeschakeld kon je ook nog een BiTurbo krijgen met 160pk.

Je vereisten zitten in ieder geval op aardig wat Astra's, vooral die specialere opties als ACC en stoelkoeling zijn zeldzamer :P

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:59:
Wordt ook vaker aangeboden als met ACC, maar als puntje bij paaltje komt heeft hij het toch niet :+
Ik voel me aangesproken! :( :P

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Oh dat was zeker niet de bedoeling :D >:) :(:)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Also, over dat brandstofverbruik:

Hangt uiteraard af van gebruik, met veel langere ritten en 80km/h wegen zal dat wat lager uitvallen. Met de handbak haal je 1:15. De automaat in deze Opel's is geen DSG/DCT (dubbele koppeling), maar een "normale" 6-traps met koppelomvormer. Ietsjes trager, wel heel soepel :9 En in de lange termijn, betrouwbaarder :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:03:
[...]

Oh dat was zeker niet de bedoeling :D >:) :(:)
Het klopt dus wel als een bus. @Galaxis FYI toen ik mijn Astra kocht werd mij verteld dat hij ACC had (stond zo geadverteerd, vertelde de verkoper, en was ik ook specifiek naar op zoek). Kon het niet echt testen tijdens de proefrit ivm geen verkeer voor me. Afijn, lang verhaal kort zit het er dus niet op :( Heb daarna nog andere advertenties van vergelijkbare Astra's bekeken, waar ook op stond dat er ACC als optie op zat, maar ik kon aan de foto's zien dat dit dus niet het geval was (zie foto hierboven, dat ontbrak dus want de gril liep gewoon door, dus kan er geen radar inzitten). Let daar dus goed op.

Je kunt het ook zien aan het icoontje van het knopje van de CC/ACC: bij de CC staat er alleen een klokje met een pijltje, bij ACC staat er nog een autootje bij.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Galaxis schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:00:
Opel fanaten,

Geen idee of je veel 's nachts rijd, maar deze heeft halogeen koplampen, ben zelf voor de IntelliLux LED Matrix verlichting gegaan en zou niet meer zonder willen. De reden was eigenlijk omdat ik van Xenon naar halogeen ging en de eerste tijd geen drol zag omdat ik echt moest wennen aan de mindere verlichting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galaxis
@MeNTaL_TO Ik rij 80% in het donker, dus LED/Xenon is inderdaad ook een must have, die was ik vergeten aan het lijstje toe te voegen. Ik ga geen auto kopen van 20K die vervolgens nog halogeen pitjes heeft haha :) .

Allemaal bedankt heren. De jacht kan beginnen :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Galaxis schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:07:
@MeNTaL_TO Ik rij 80% in het donker, dus LED/Xenon is inderdaad ook een must have, die was ik vergeten aan het lijstje toe te voegen. Ik ga geen auto kopen van 20K die vervolgens nog halogeen pitjes heeft haha :) .

Allemaal bedankt heren. De jacht kan beginnen :)
Ik weet niet of je mogelijks wilt importeren? Maar in Duitsland vind je er meer met automaat Γ©n ACC.

Voorbeeld van eentje met gewoon alles incl 1.6 Turbo:
https://www.autoscout24.c...55-47e0-a027-4c73f789b592

1.4 Turbo met minder km's
https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share

1.6 Turbo met wat minder km's
https://www.autoscout24.c...1c-4f7d-ade6-47ee7e2be598

Allemaal met stoelventilatie (en dus elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, "massage", pReMiUm leder, stoelverwarming, stuurwiel verwarmin), ACC, Intellilux Matrix LED.. :9

• Galaxis
@MK_ Ik had het al gezien dat ze in Duitsland beter bedeeld zijn qua opties. Echter met onze vorige import auto wat uitdagingen gehad, zoals dat er toch wel veel meer kilometers opstonden dan dat de tellerbak aangaf ;) . Ben er wat huiverig voor geworden. Nu is natuurlijk N=1 in dit geval. Maar eigenlijk is import uitgesloten.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Galaxis schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:05:
@MK_ Ik had het al gezien dat ze in Duitsland beter bedeeld zijn qua opties. Echter met onze vorige import auto wat uitdagingen gehad, zoals dat er toch wel veel meer kilometers opstonden dan dat de tellerbak aangaf ;) . Ben er wat huiverig voor geworden. Nu is natuurlijk N=1 in dit geval. Maar eigenlijk is import uitgesloten.
Ai :/

Njah moet je wel goed opletten, die wat je gisteren linkte was ook geΓ―mporteerd :p Dan moet je al kijken naar een origineel Nederlandse :)

• Galaxis
MK_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:28:
[...]

Ai :/

Njah moet je wel goed opletten, die wat je gisteren linkte was ook geΓ―mporteerd :p Dan moet je al kijken naar een origineel Nederlandse :)
Ja dat klopt, dat beperkt de keuze wel enigsinds haha. Ben benieuwd maar de automaat. Ik ben nu een DSG gewend, eens kijken of ik ook een "ouderwetse"automaat kan wennen :)

• fisherman
Galaxis schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:40:
@LankHoar

Ook bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Ik rijd nu in een A3 limousine , met een 1.5tfsi automaat, ook 150PK. Gemiddeld verbruik 5.7L/100KM . Mijn woon/werk route is 76km enkele reis, op 80km/h wegen en 2 stukjes waar ik 100km/h mag rijden. Ik had niet verwacht dat de opel zoveel dorstiger zou zijn. Diesel is gewoon verschrikkelijk duur in wegenbelasting, en gaat alleen maar duurder worden. Diep van binnen ben ik zeker een dieselman, maarja, het imago is helemaal kapot gemaakt daar omtrent. Daarom toch de keuze voor benzine.
Als een economisch aspect een rol speelt is een elektrische variant ook nog te overwegen.
Qua acceleratie niets te klagen met een EV. Je woon werk afstand is ook geen enkel probleem.
Gebruikskosten zijn heel laag bij een EV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@Galaxis ik snap dat import vervelend kan klinken, maar wanneer je het goed aanpakt kan er niet heel veel mis gaan. Altijd een VIN rapport bekijken, en een keuring laten uitvoeren. Wanneer er gaten in de geschiedenis zitten dan is het misse soep, evenals wanneer vragen niet of niet goed beantwoord kunnen worden door de verkoper. Verder prima lijkt me :)

Hier in CZ zijn auto's gewoon een stuk goedkoper. Kijk hier bijvoorbeeld (voorgesorteerd op automaat, met LED, >100 KW en niet ouder dan 2019): https://www.sauto.cz/osob...manufacturer=67&model=519

Mocht je iets vinden wat je interesse heeft hier, dan wil ik best wel voor je kijken en helpen regelen, voel je vrij een DM te sturen :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Zojuist reactie terug van Opel Nederland over mijn vraag over het bijkopen van garantie. Blijkbaar hebben ze dat wel gewoon op hun website staan en keek ik gewoon niet goed genoeg :)

https://www.opel.nl/opel-...en-garantie/garantie.html

Je kunt dus blijkbaar ook een abonnement afsluiten voor onderhoud, en zelfs voor slijtage, tot de banden aan toe. Dat laatste lijkt me niet nodig, maar wil eens gaan rekenen wat losse onderhoudsbeurten zou kosten i.v.m. zo'n abonnement. Het voordeel is namelijk dat je vooruit kunt betalen dus dan zit ik goed voor de komende jaren.

Heeft iemand een idee wat de standaard onderhoudsbeurten voor een Opel Astra K kosten over de duur van 5 jaar tijd? Ik kan zo geen specificatie hiervan vinden (kan Opel weer schrijven, maar als iemand het weet dan hoor ik het graag).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:05:
Zojuist reactie terug van Opel Nederland over mijn vraag over het bijkopen van garantie. Blijkbaar hebben ze dat wel gewoon op hun website staan en keek ik gewoon niet goed genoeg :)

https://www.opel.nl/opel-...en-garantie/garantie.html

Je kunt dus blijkbaar ook een abonnement afsluiten voor onderhoud, en zelfs voor slijtage, tot de banden aan toe. Dat laatste lijkt me niet nodig, maar wil eens gaan rekenen wat losse onderhoudsbeurten zou kosten i.v.m. zo'n abonnement. Het voordeel is namelijk dat je vooruit kunt betalen dus dan zit ik goed voor de komende jaren.

Heeft iemand een idee wat de standaard onderhoudsbeurten voor een Opel Astra K kosten over de duur van 5 jaar tijd? Ik kan zo geen specificatie hiervan vinden (kan Opel weer schrijven, maar als iemand het weet dan hoor ik het graag).
Ik kan je wel standaard prijzen geven van een Corsa D? :P
MK_ in "Het grote Opel topic - Deel 3"

[quote]
• Grote onderhoudsbeurt incl APK 2016: €386,31
• Kleine onderhoudsbeurt incl APK 2017: €212.31
• Grote onderhoudsbeurt incl APK 2018: €422,16
Alles inclusief Pech hulp Europa.

Eventuele losse onderhoud:
• Remvloeistof: €33.56
• Poly-V-riem: €96.16
• LPG filter: €65.01

Ik heb ook nog ergens de prijs van het vervangen van remschijven voor van de Corsa D :)

Astra K zal wel iets meer zijn waarschijnlijk?

• fisherman
MK_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:26:
[...]

Ik kan je wel standaard prijzen geven van een Corsa D? :P

Astra K zal wel iets meer zijn waarschijnlijk?
Als de motor hetzelfde is, zal de service ongeveer even duur zijn. Het grootste deel van de kosten zit vaak toch in het vervangen van olie en filters. Die zijn voor eenzelfde motor niet duurder bij een grotere auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:21:
[...]

Als de motor hetzelfde is, zal de service ongeveer even duur zijn. Het grootste deel van de kosten zit vaak toch in het vervangen van olie en filters. Die zijn voor eenzelfde motor niet duurder bij een grotere auto.
LankHoar heeft een 1.4T, ik een 1.2 N/A: zal wel verschil in zitten :P Voornamelijk in de hoeveelheid olie waarschijnlijk zul je verschillen zien.

Ik had eerst nog ergens een prijslijst, die had ik ooit ergens gevonden met de standaard prijzen per soort onderhoud/reparatie per model. Helaas kan ik hem niet meer vinden :/

• fisherman
MK_ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:01:
[...]

LankHoar heeft een 1.4T, ik een 1.2 N/A: zal wel verschil in zitten :P Voornamelijk in de hoeveelheid olie waarschijnlijk zul je verschillen zien.

Ik had eerst nog ergens een prijslijst, die had ik ooit ergens gevonden met de standaard prijzen per soort onderhoud/reparatie per model. Helaas kan ik hem niet meer vinden :/
Ik had hiervoor ook een 1.4T, maar wel een oude. Deze had ook maar 120pk. Ik liet deze niet meer dealer onderhouden, maar bij een opel service center. Geen idee meer wat de beurten kostten. Wat me bijgebleven is, is dat de bougies relatief duur waren.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:16:
[...]
Ik had hiervoor ook een 1.4T, maar wel een oude. Deze had ook maar 120pk. Ik liet deze niet meer dealer onderhouden, maar bij een opel service center. Geen idee meer wat de beurten kostten. Wat me bijgebleven is, is dat de bougies relatief duur waren.
Voor de Corsa kosten ze €13.99/stuk (Iridium). Voor een Iridium bougie vind ik dat niet schokkend duur :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Garantie ga ik niet bijkopen, het is namelijk toch weer een kleine duizend euro, en de kans op een beroep er op is erg klein daar ik <10K per jaar denk te gaan rijden. Zonder extra garantie kun je blijkbaar ook geen service abo afnemen, dus houd het op.. Snap niet dat ze die niet los aanbieden, zou daar zeker interesse in hebben wanneer de prijs goed was (zij zekerheid dat ik hem dealer onderhoud, ik een goede deal). Enfin, soit :)

Over anderhalve week een 2-jaars beurtje bij de Opel dealer hier, geschatte kosten zijn ~350 euro, mocht iemand daar nog interesse in hebben :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
Garantie ga ik niet bijkopen, het is namelijk toch weer een kleine duizend euro, en de kans op een beroep er op is erg klein daar ik <10K per jaar denk te gaan rijden. Zonder extra garantie kun je blijkbaar ook geen service abo afnemen, dus houd het op.. Snap niet dat ze die niet los aanbieden, zou daar zeker interesse in hebben wanneer de prijs goed was (zij zekerheid dat ik hem dealer onderhoud, ik een goede deal). Enfin, soit :)

Over anderhalve week een 2-jaars beurtje bij de Opel dealer hier, geschatte kosten zijn ~350 euro, mocht iemand daar nog interesse in hebben :)
"Grote" of "kleine" jaarbeurt? :P

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:38:
[...]

"Grote" of "kleine" jaarbeurt? :P
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Heb gewoon gezegd dat ik een beurtje wil, ook met oog op eventuele euvels en afhandeling onder garantie. Het is de 2-jaars service, en ze stuurden me een lijst met wat daar bij hoort (in het CZ).

[Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 29-04-2021 13:57]

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Oh, Jaar 2 beurt is een grote beurt volgens mij inderdaad. Dan is ~350€ een normale prijs. Ik weet niet of daar in TsjechiΓ« ook iets van een APK/keuring bij zit, en of ze je daar Pechhulp (Europa) bij geven...

• fisherman
MK_ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:46:
[...]

Voor de Corsa kosten ze €13.99/stuk (Iridium). Voor een Iridium bougie vind ik dat niet schokkend duur :)
Dat is inderdaad niet duur. Het zal de adviesprijs zijn die ze berekend hebben. Dacht dat het tegen de 30 euro per stuk was voor de 1.4T 88kw
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True