Patrick4 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:12:
Hoi,
Ik ben sinds een aantal ook in het bezit van een Opel Astra K Sports Tourer (Innovation) uit 2017. Nu wil ik een (verticaal afneembare) trekhaak laten monteren, of eventueel zelf monteren, en heb daar voor bij de dealer geinformeerd. Los van de prijs (die flink is) konden zij mij verzekeren dat er geen hap uit bumper wordt gehaald. Echter als ik de montagehandleiding bekijk
voor de trekhaak voor mijn auto op opel-accessoires.com wordt duidelijk dat dat wel noodzakelijk is.
[
Afbeelding]
Kunnen jullie mij vertellen...
- Hoe het zit met de originele Opel (afneembare) trekhaak, qua bumperafwerking
- Heeft iemand die wel eens zelf gemonteerd en is dat te doen voor een technisch persoon maar auto-leek. Ik zie de grootste uitdaging in het aansluiten van de kabelboom, en ik lees verschillende verhalen over de noodzaak voor het trekken van kabels naar voren, of dat alles in de kofferbak zit (linker zijvak).
- Heeft iemand een 3rd-party trekhaak laten monteren/zelf gemonteerd en hoe is dat afgewerkt? Die van Opel zelf is van westfalia (wordt naar gerefereerd in montagehandleiding), en zelf een westfalia trekhaak kopen t.o.v. de Opel versie scheelt toch de helft.... (zonder montage)
Misschien is dit iets voor je als je een klein beetje handig bent (of iemand kent):
Montagehandleiding horizontaal afneembaar
Montagehandleiding verticaal afneembaar
De website vd fabrikant is waardeloos (
http://autohak.com.pl/EN/index.php?id=75) maar bevat wel de montagehandleidingen. Ze bieden 3 modellen aan waarvan 2 afneembaar. Als ik zo de montage handleiding voor de horizontaal afneembare van jouw auto bekijk kan je dit zeker zonder gat monteren.
Kabelset types die erbij passen zijn E62E voor 7 polig en E62T voor een 13 polige.
Als je zin hebt kan je zelfs de adviesprijs omrekenen en checken of je niet getild wordt, ze zijn zo vriendelijk
de spreadsheet voor de dealers gewoon op de website te zetten

Pagina 69, A1929 t/m 1931
Ik heb zelf een horizontaal afneembare trekhaak van dit merk gekocht en gemonteerd afgelopen jaar (vectra c) en dit was goed zelf te doen. Was niet bereid de €900+ te betalen die mijn lokale stealer ervoor vroeg.
Even goochelen hoe je bumper eraf moet en een middagje kwaad maken.
Scheelt giga in de kosten vergeleken met origineel en doet voor mijn gevoel (anekdotisch) kwalitatief niet tekort. Alles is van dik staal uitgevoerd al toont de foto het wellicht niet. Heb er een paar duizend kilometer van alles mee voort gekregen.
Je zou deze trekhaak online kunnen vinden (hint: duitse ebay) tussen de €180 en €240.
Iets meer filteren en zoeken maar als je het verschil liever in de zak houd de moeite waard imho.
De montagehandleiding van de kabelset verteld stap voor stap wat je moet doen om deze aangesloten te krijgen. Krijg die instructie online alleen niet snel gevonden, mogelijk een mailtje sturen indien je dit überhaupt iets lijkt