Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12:49
Ophidian schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:03:
Zo fijn die pre-conditioning :+
[YouTube: Preconditioning]

Effect van de verwarming op het verbruik is dan ook meteen zichtbaar. Normaal gebruikt mijn vrouw gemiddeld 20% voor woon werk verkeer 48km in de winter inclusief verwarmen (dus ook als ze terug komt van haar werk waar hij niet preconditioneerd), vanochtend maar 15% ondanks de temperatuur dik onder 0.
Bij mij werkt die app dus gewoon NIET. Volgens mij sinds versie 1.27 ofzo. Ik kan de status niet verversen. Data blijft altijd zo om en nabij de laatste rit. Aangesloten aan de stroom of niet, er komt gewoon geen update. Daardoor kan ik de accustatus niet zien, niet zien of ie aan het laden is, niet uitgesteld laden en niet preconditionen. Antwoord van opel na een aantal mailtjes heen en weer (waarin ze niks meer gedaan hebben dan constant om nieuwe screenshots vragen)
Onze technische afdeling heeft geen defecten kunnen vinden en adviseerd om de app normaal te gebruiken en te wachten tot een nieuwe versie beschikbaar komt.
(inclusief pijnlijke taalfout)

:( |:(

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik de enige ben waarbij dit is. Iemand anders dit soort ervaringen??

• Paling1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Prullenbak84 ,
Hier werkt het voorverwarmen gelukkig wel. Duurt soms wel erg lang voordat er verbinding is. Maar accustatus loopt vaak erg achter. Die laat meestal iets zien van net na de laatste rit. En in de huidige tijd kan dat zomaar een aantal dagen geleden zijn.

Overigens heb ik vandaag mijn app ge-update naar 1.28.0.
Geen idee wat er is veranderd.

Zou het helpen om de app opnieuw te koppelen aan je auto? Misschien een andere telefoon proberen?
Pincode goed ingevuld? Die vraag krijg ik regelmatig van de app.

[Voor 11% gewijzigd door Paling1 op 26-02-2021 13:09]

• Prullenbak84
Paling1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:07:
@Prullenbak84 ,
Hier werkt het voorverwarmen gelukkig wel. Duurt soms wel erg lang voordat er verbinding is. Maar accustatus loopt vaak erg achter. Die laat meestal iets zien van net na de laatste rit. En in de huidige tijd kan dat zomaar een aantal dagen geleden zijn.
Dit is bij jou ook als ie aangesloten is? Waardoor je dus ook die "uitgestelde kosten" (hahaha...man man, zo'n bedrijf en niemand die even die teksten fatsoenlijk kan vertalen) toggle niet aan kan zetten?
Overigens heb ik vandaag mijn app ge-update naar 1.28.0.
Geen idee wat er is veranderd.
Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan. Helpt natuurlijk niks
Zou het helpen om de app opnieuw te koppelen aan je auto?
Wie weet, maar geen idee hoe.
Misschien een andere telefoon proberen?
Pincode goed ingevuld? Die vraag krijg ik regelmatig van de app.
Andere telefoon is niet echt een optie. En gedoe met de pincode heb ik eerder gehad. (Toen bleef de app om een pincode vragen en wat ik ook invulde was fout. Om die te wijzigen moest ik een code uit een smsje overtypen en die was dan ook telkens fout.) Dat was uitendelijk een kwestie van de app een keer helemaal opnieuw te installeren. Dat heb ik nu uiteraard ook al geprobeerd, maar helpt helemaal niks. Waardeloos.

Nu een afspraak bij de dealer gemaakt. Ben benieuwd, maar vrees dat dit een heel vervelend verhaal gaat worden. Ik wil gewoon uitgesteld kunnen laden en pre-conditionen, er is me bij aanschaf beloofd dat dat kan.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Prullenbak84 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Dit is bij jou ook als ie aangesloten is? Waardoor je dus ook die "uitgestelde kosten" (hahaha...man man, zo'n bedrijf en niemand die even die teksten fatsoenlijk kan vertalen) toggle niet aan kan zetten?

[...]
Als de auto is aangesloten dan heb ik meestal net daarvoor de auto ontgrendelt. Dan is de status ook up-to-date. Uitgestelde kosten ( :'( ) werkt dan ook. En dan bedoel ik dat ik dat heel soms heb gebruikt om het laden uit te zetten. Niet om echt de kosten uit te stellen...
Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan. Helpt natuurlijk niks

[...]

Wie weet, maar geen idee hoe.

[...]
Misschien even uitloggen en dan weer inloggen? Zit bij instellingen.
Andere telefoon is niet echt een optie. En gedoe met de pincode heb ik eerder gehad. (Toen bleef de app om een pincode vragen en wat ik ook invulde was fout. Om die te wijzigen moest ik een code uit een smsje overtypen en die was dan ook telkens fout.) Dat was uitendelijk een kwestie van de app een keer helemaal opnieuw te installeren. Dat heb ik nu uiteraard ook al geprobeerd, maar helpt helemaal niks. Waardeloos.

Nu een afspraak bij de dealer gemaakt. Ben benieuwd, maar vrees dat dit een heel vervelend verhaal gaat worden. Ik wil gewoon uitgesteld kunnen laden en pre-conditionen, er is me bij aanschaf beloofd dat dat kan.
Gelijk heb je. Ik blijf het bijzonder vinden dat het bij vrijwel elke autofabrikant mis gaat met dit soort basale dingen in een app.
Maar misschien hebben ze bij de dealer nog wel een software update voor je auto?

• Prullenbak84
Paling1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Als de auto is aangesloten dan heb ik meestal net daarvoor de auto ontgrendelt. Dan is de status ook up-to-date. Uitgestelde kosten ( :'( ) werkt dan ook.
Bij mij dus niet.
En dan bedoel ik dat ik dat heel soms heb gebruikt om het laden uit te zetten. Niet om echt de kosten uit te stellen...
Ja, ik zou het ook daarvoor willen gebruiken. Of om het uit te kienen dat ie op bijvoorbeeld 80% zit als ik wegga. Nu is mijn nieuwe oplossing om dan gewoon maar alvast de stekker (van de granny) uit het stopcontact te trekken, of die er juist later pas in te doen. Maar dat is toch belachelijk.
[...]

Misschien even uitloggen en dan weer inloggen? Zit bij instellingen.
Uiteraard ook geprobeerd. Maakt allemaal niks uit.
[...]

Gelijk heb je. Ik blijf het bijzonder vinden dat het bij vrijwel elke autofabrikant mis gaat met dit soort basale dingen in een app.
Maar misschien hebben ze bij de dealer nog wel een software update voor je auto?
Ik hoop het. En ze kunnen blijkbaar iets uitlezen wat met communicatie te maken heeft. We gaan het zien. Ik hou jullie ongetwijfeld op de hoogte ;)

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik ben overigens wel benieuwd of ze bij PSA ook actief de software van de auto ontwikkelen om bijvoorbeeld het verbruik te verbeteren.
Er worden de laatste weken heel veel auto's uitgebracht die allemaal dezelfde aandrijflijn hebben.

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Deze GM Corsa heeft een OTA-update gekregen, range was opeens 10% beter dan 2 maanden terug!

:+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MK_ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:22:
Deze GM Corsa heeft een OTA-update gekregen, range was opeens 10% beter dan 2 maanden terug!

[Afbeelding]

:+
Wauw! Kleur is na de update wel hetzelfde gebleven? :*)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:37:
[...]
Wauw! Kleur is na de update wel hetzelfde gebleven? :*)
Nee hij is nu bruiner -O-

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Prullenbak84
Als ik op de Opel website inlog dan staat er ergens bij de profiel instellingen:
Wanneer u zich uitschrijft voor de myOpel webapplicatie, blijven uw accounts voor de myOpel app en OpelConnect actief. Als u deze accounts ook wilt deactiveren, kunt u dat doen via het desbetreffende platform.
Dus je moet je blijkbaar echt in de app afmelden.
Als ik in mijn app op het auto-icoontje (die rechts naast de sleutel/schroevendraaier) druk krijg ik helemaal onderin een optie te zien 'Deze opel verwijderen'.
Is dat misschien de manier om de koppeling met je auto te verwijderen? Of had je dat al gedaan?

En dan weer opnieuw koppelen.
handleiding

Bij mij staat er in de app dat het abonnement op de E-Remote Control nog tot November 2030 loopt. Is dat bij jou ook een datum ver in de toekomst?

[Voor 59% gewijzigd door Paling1 op 26-02-2021 16:31]

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:29
Prullenbak84 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Bij mij werkt die app dus gewoon NIET. Volgens mij sinds versie 1.27 ofzo. Ik kan de status niet verversen. Data blijft altijd zo om en nabij de laatste rit. Aangesloten aan de stroom of niet, er komt gewoon geen update. Daardoor kan ik de accustatus niet zien, niet zien of ie aan het laden is, niet uitgesteld laden en niet preconditionen. Antwoord van opel na een aantal mailtjes heen en weer (waarin ze niks meer gedaan hebben dan constant om nieuwe screenshots vragen)

[...]
(inclusief pijnlijke taalfout)

:( |:(

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik de enige ben waarbij dit is. Iemand anders dit soort ervaringen??
Hoe werkt die app bij de corsa? Ik neem aan dat die met zowel 5g als Bluetooth werkt? Bij de Ampera E werkt hij helaas alleen met Bluetooth. Dat werkt dan wel weer best goed en krijgt snel verbinding, maar het werkt alleen thuis met de auto op de oprit. Als ik niet thuis ben lukt dat niet zonder een extra telefoon.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@fisherman ,
Waarschijnlijk alleen met bluetooth.
Ik heb nog nooit via de app verbinding met de auto gehad als ik niet in de buurt was.

[Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 26-02-2021 19:53]

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:13
@Paling1 Nee, niet via bluetooth. Gaat via internet. Ik kan prima app verbinding maken als hij niet thuis is en mijn vrouw ermee weg is. Alleen er zit een server van Peugeot tussen. Heb in mijn Grandland een keer de verbinding bekeken, maar die is encrypted.

@Prullenbak84 Heb je al eens geprobeerd de app compleet te verwijderen van je telefoon en opnieuw te installeren. Dat loste het probleem op bij mijn Grandland. Helaas kan de app absoluut niet goed omgaan met 2 verschillende auto's met Opel connect, dus hij update de ritten niet meer van mijn Corsa :') Maar gelukkig wel voor te verwarmen :+

Wat er eigenlijk gebeurd is dat de auto zijn status op de server wegzet. En via de app vraag je die status op. Het lukt vaak om een verzoek om een statusupdate naar de auto te sturen, maar wordt ook geregeld niet beantwoord. En dan zie je dus ook een oude status. Even op de sluiten knop of iets aanpassen in de app (bijv voorverwarmingsschema) forceert een status update.

[Voor 18% gewijzigd door Ophidian op 26-02-2021 21:01]

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:55:
...
Helaas kan de app absoluut niet goed omgaan met 2 verschillende auto's met Opel connect, dus hij update de ritten niet meer van mijn Corsa :') Maar gelukkig wel voor te verwarmen :+
Bij mij werkt dat ook niet betrouwbaar bij maar 1 opel...

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:13
Paling1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Bij mij werkt dat ook niet betrouwbaar bij maar 1 opel...
De implementatie is vrij beroerd. Wat vaak werkt is als ik de opel app open er en er is geen groene balk, dan even bluetooth van de telefoon uit en weer aan. Dan opeens is hij vaak wel verbonden met groene balk in de app.

Aan de andere kant, een manier waarbij hij continu verbonden is met internet zou wel een drain zijn voor de accu.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• fisherman
Paling1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:52:
@fisherman ,
Waarschijnlijk alleen met bluetooth.
Ik heb nog nooit via de app verbinding met de auto gehad als ik niet in de buurt was.
Bij de Ampera E werkt het inderdaad alleen met Bluetooth. Voorheen werkte dit wel via 4G, maar dit is sinds 1 januari gestopt.

De enige mogelijkheid om via 4G/5G een GM opel nog op afstand te starten is of met de MyChevrolet app via Bluetooth, of met een 2e telefoon die in de auto verbonden is met bluetooth, waar je het scherm van kan overnemen.

• Prullenbak84
Ophidian schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:55:

@Prullenbak84 Heb je al eens geprobeerd de app compleet te verwijderen van je telefoon en opnieuw te installeren. Dat loste het probleem op bij mijn Grandland. Helaas kan de app absoluut niet goed omgaan met 2 verschillende auto's met Opel connect, dus hij update de ritten niet meer van mijn Corsa :') Maar gelukkig wel voor te verwarmen :+

Wat er eigenlijk gebeurd is dat de auto zijn status op de server wegzet. En via de app vraag je die status op. Het lukt vaak om een verzoek om een statusupdate naar de auto te sturen, maar wordt ook geregeld niet beantwoord. En dan zie je dus ook een oude status. Even op de sluiten knop of iets aanpassen in de app (bijv voorverwarmingsschema) forceert een status update.
Helaas. Ook dat al een paar keer geprobeerd. Eind vorig jaar kon ik ook al een tijdje uberhaupt de app niet gebruiken door gedoe met pincodes, toen werkte dat uiteindelijk wel. Maar nu helpt helemaal niks. We gaan deze week zien of de dealer ergens mee kan helpen.
Hoe dan ook is het wel een aanfluiting...

• screamhouse
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:00
gloeiende ...

Had waterlekkage aan de bijrijderskant. Vandaag de oorzaak gevonden, een rubberen manchet zit niet goed.
Moet helaas het hele dashboard gedemonteerd worden :(. Kostbaar grapje.

• Casual_T
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-06 23:32
Sinds vorige week hebben wij een Astra K uit 2017. Nou merk ik dat na het rijden er een tikkend geluid ontstaat, ergens voorin. Lijkt bij de linker voorband te zitten, of anders uit de motorkap. Een soort metaal tikkend geluid, alsof er iets uit zet.

Iemand ervaring hiermee? Het is een 1.4 Turbo uitvoering. Ik dacht zelf aan dat de motor aan het afkoelen is, maar dat zou niet moeten na een stadsritje van 10km, toch? Denk dat ik even de dealer opbel of ik langs kan gaan ter check.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:48
Vandaag bij de garage gaan kijken voor een nieuwe Opel. We hebben de Astra Sport Tourer Elegant Edition op het oog. Ook een proefrit gemaakt. Rijdt gewoon heerlijk.

Aantal jaren terug heb ik via mijn toenmalige werkgever ook een flink aangeklede Astra Tourer gereden. Deze moest ik toen inleveren omdat ik uit dienst ging. Baal ik soms nog van..

De levertijd was toen bijna 9 maanden (model inclusief IntelliLux lampen was toen net nieuw). Vandaag te horen gekregen dat de levertijd 2 weken is _/-\o_

Nog even nadenken over wat optie package (Premium pakket en getinte achterramen), maar ik denk toch dat we er voor gaan :)

[Voor 4% gewijzigd door nextware op 05-03-2021 22:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:57

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

Casual_T schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:41:
Sinds vorige week hebben wij een Astra K uit 2017. Nou merk ik dat na het rijden er een tikkend geluid ontstaat, ergens voorin. Lijkt bij de linker voorband te zitten, of anders uit de motorkap. Een soort metaal tikkend geluid, alsof er iets uit zet.

Iemand ervaring hiermee? Het is een 1.4 Turbo uitvoering. Ik dacht zelf aan dat de motor aan het afkoelen is, maar dat zou niet moeten na een stadsritje van 10km, toch? Denk dat ik even de dealer opbel of ik langs kan gaan ter check.
Heeft m'n Opel ook, dat tikken als je de motor uitzet? Is gewoon krimp/uitzetten van metaal. Is niet specifieks iets van de motor.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:28

LankHoar

Professionele amateur

Wat is eigenlijk goede olie voor een Astra K op benzine (1.4 Turbo)? Dacht laat ik een litertje kopen zodat ik altijd wat bij me heb, en Castrol is volgens mij wel een goed merk. Maar ze hebben tig soorten, GTX, premium, long life, edge, magnetic etc. ik snap er niet zo veel van :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

LankHoar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:46:
Wat is eigenlijk goede olie voor een Astra K op benzine (1.4 Turbo)? Dacht laat ik een litertje kopen zodat ik altijd wat bij me heb, en Castrol is volgens mij wel een goed merk. Maar ze hebben tig soorten, GTX, premium, long life, edge, magnetic etc. ik snap er niet zo veel van :)
Gewoon originele GM olie kopen (via website) gaat ook gewoon dexos 2 olie in meen ik?

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

ArcticWolf schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Gewoon originele GM olie kopen (via website) gaat ook gewoon dexos 2 olie in meen ik?

Zo te zien moet er dexos1 Gen 2 in. Volgens mijn onderhoudsboekje zit er nu "5W30" in dus dan zou ik daar naar op zoek moeten lijkt me.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

LankHoar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien moet er dexos1 Gen 2 in. Volgens mijn onderhoudsboekje zit er nu "5W30" in dus dan zou ik daar naar op zoek moeten lijkt me.
Hmm ik dacht dat daar ook Dexos 2 in moest maar goed, heb zelf een 5L kan van GM gekocht. Kan van de originele GM Dexos 1 Gen 2 ook geen 1L vinden, maar heb even gekeken wat de dealer er afgelopen beurt in heeft gedaan en dat was olie van Total:
https://www.motorolien.nl...-Ineo-MC3-5W-30-(5-liter)

Maar kan ook geen 1L Dexos1 gen 2 van Total vinden :X

Wat voor motor (92, 107, 110kw?) heb je en wat is het bj van de auto?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 10:57
MPM koop ik mijn 5w30 dexos 1 gen2
MPM heeft ook 0w20 demo's 1 gen 2

[Voor 34% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 14:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
screamhouse schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:43:
gloeiende ...

Had waterlekkage aan de bijrijderskant. Vandaag de oorzaak gevonden, een rubberen manchet zit niet goed.
Yikes :/ Welke Opel?
Casual_T schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:41:

Lijkt me normaal, nee?
nextware schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:29:
Vandaag bij de garage gaan kijken voor een nieuwe Opel. We hebben de Astra Sport Tourer Elegant Edition op het oog. Ook een proefrit gemaakt. Rijdt gewoon heerlijk.

Aantal jaren terug heb ik via mijn toenmalige werkgever ook een flink aangeklede Astra Tourer gereden. Deze moest ik toen inleveren omdat ik uit dienst ging. Baal ik soms nog van..

De levertijd was toen bijna 9 maanden (model inclusief IntelliLux lampen was toen net nieuw). Vandaag te horen gekregen dat de levertijd 2 weken is _/-\o_

Nog even nadenken over wat optie package (Premium pakket en getinte achterramen), maar ik denk toch dat we er voor gaan :)
Die auto moet dan al ergens gefabriceed klaar staan, kan niet anders in 2 weken :P But nice *O*
LankHoar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

In mijn Corsa gooi ik 5W30 Dexos 2 in, Meriva ook (moet ook volgens de handleiding). Heb gewoon een GM 5L kan.

In die van jou moet blijkbaar ook 5W30, maar dan Dexos 1 Gen 2. Kan je bijv. in een 5L kan op Amazon krijgen:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07873WLPH/
€26 voor 5L is de hoofdprijs niet, voor sommige betaal je dat voor een liter :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Voor de 1.4NEL en 1.4NET motor is dat later herroepen en vanaf (2017) nu moet er dexos 1 gen 2 in ipv dexos2.
Tot verbazing kwam mijn auto een keer terug van de beurt en was hij gevuld met dexos1 gen 2, maar dat stond ook op de werklijst van opel. Met een dik gedrukte opmerking.
Op mijn motor hebben ze toen een grote opel stikker geplakt.

Wat betreft boekjes het zal allemaal wel.
Mijn karl moet volgens het boekje met dexos 2 5w30 worden gevuld.
Maar volgens de dop van de motor moet er 0w20 dexos 2 in.
Dat schrijft GM immers voor L5Q motor in de US.

[Voor 27% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 14:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11:25
screamhouse schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:43:
gloeiende ...

Zelf doen zeker?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
leonbong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:17:
Voor de 1.4NEL en 1,4NET motor is dat later herroepen en vanaf (2018/2017) nu moet er dexos 1 gen 2 in ipv dexos2.
Tot verbazing kwam mijn auto een keer terug van de beurt en was hij gevuld met dexos1 gen 2, maar dat stond ook op de werklijst van opel. Met een dik gedrukte opmerking.
Op mijn motor hebben ze toen een grote opel stikker geplakt.
Oh, handig om te weten :X Heb ook maar 1x er iets bij gegooid ofzo dus dat zal wel meevallen dan :X

Heb het nog even nagekeken, maar in beide handleidingen staat Dexos 2 voor "Alle Europese landen". Voor de Corsa (A12XER) zal dat ook gewoon nog kloppen vermoed ik, zal het voor de Meriva in het achterhoofd houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Dexos1 gen 2 is beter voor turbo's zeggen ze, maar zal allemaal wel meevallen.

Mijn corsa D 1.2 die ik van 2006 t/m 2011 had altijd dexos2 5w30
Mijn Astra J die van 2011 t/m 2016 heb gehad heeft 1.4NEL motor heeft altijd dexos 2 5w30gehad.
Mijn zafira C 2016 -> ook de 1.4NEL motor die moet opeens sinds 2017 op dexos 1 gen 2. 5w30(wat dus afwijking van het boekje is)
Mijn karl krijgt van de dealer ook dexos 1 gen 2 5w30, (motordop zegt 0w20) nu is dit z'on motor die volgens GM-powertrain ook op mineraal mag en doet het ook in india/china dus die zal niet kritisch zijn.

[Voor 29% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

ArcticWolf schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Hmm ik dacht dat daar ook Dexos 2 in moest maar goed, heb zelf een 5L kan van GM gekocht. Kan van de originele GM Dexos 1 Gen 2 ook geen 1L vinden, maar heb even gekeken wat de dealer er afgelopen beurt in heeft gedaan en dat was olie van Total:

Maar kan ook geen 1L Dexos1 gen 2 van Total vinden :X

Wat voor motor (92, 107, 110kw?) heb je en wat is het bj van de auto?
Ja dat vind ik dus ook wel apart, ik zie eigenlijk vooral die Dexos 2 overal :?

Het betreft een Astra K van 2019, 1.4 Turbo benzine, volgens mij is dat de 110kw versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
leonbong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:31:
Dexos1 gen 2 is beter voor turbo's zeggen ze, maar zal allemaal wel meevallen.

Mijn corsa D 1.2 die ik van 2006 t/m 2011 heb dexos2
Mijn Astra J die van 2011 t/m 2016 heb gehad heeft 1.4NEL motor heeft altijd dexos 2 gehad.
Mijn zafira C 2016 -> ook de 1.4NEL motor die moet opeens sinds 2017 op dexos 1 gen 2. (wat dus afwijking van het boekje is)
Yup, ik lees het inderdaad... wel grappig dat Opel dan in handleiding van de Zafira Modeljaar 2019 (even de laatste auto met de A14NEL/T voor zover ik momenteel kan indenken) nog altijd Dexos2 aangeeft als de correcte olie... alsof ze de handleiding niet geΓΌpdatet hebben _o-

Anyway, de garage zal het wel weten hoop ik :X Meriva komt niet meer bij de dealer maar bij een onafhankelijke garage. En sinds de vorige oliewissel heb ik niks meer hoeven bijvullen :9
LankHoar schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:35:
[...]
Ja dat vind ik dus ook wel apart, ik zie eigenlijk vooral die Dexos 2 overal :?

Het betreft een Astra K van 2019, 1.4 Turbo benzine, volgens mij is dat de 110kw versie.
Voor turbo-motoren zijn ze blijkbaar overgestapt op Dexos 1 Gen 2 in verband met LSPI (Low Speed Pre ignition). Ik zou dus voor Dexos 1 Gen 2 gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Astra K 1.4T is uit mijn hoofd de B14NET (140pk) of B14NEL (120pk) zal dexos 1 gen 2 moeten hebben.
Mijn zafira 2016 heeft A14NEL(120pk) maar bouwjaar 2017 heeft ook de B14NEL

Het verschil tussen A en B euro 5 en euro 6 uit mijn hoofd.

[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 14:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

MK_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Yup, ik lees het inderdaad... wel grappig dat Opel dan in handleiding van de Zafira Modeljaar 2019 (even de laatste auto met de A14NEL/T voor zover ik momenteel kan indenken) nog altijd Dexos2 aangeeft als de correcte olie... alsof ze de handleiding niet geΓΌpdatet hebben _o-

Anyway, de garage zal het wel weten hoop ik :X Meriva komt niet meer bij de dealer maar bij een onafhankelijke garage. En sinds de vorige oliewissel heb ik niks meer hoeven bijvullen :9

[...]

Voor turbo-motoren zijn ze blijkbaar overgestapt op Dexos 1 Gen 2 in verband met LSPI (Low Speed Pre ignition). Ik zou dus voor Dexos 1 Gen 2 gaan.
Bij m'n Z20LEH dus niet, staat ook gewoon in het boekje, daar zit dus nu ook weer Dexos 2 in (Broekhuis onderhouden).

LSPI is stop-start?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
LSPI=Low-speed pre-ignition dat is een term voor vroegtijdig explosies van de brandstof, wat een probleem kan zijn bij ingespoten benzine turbo motoren.

Maar elke motor wat dexos2 in moet mag ook dexos1 gen 2 in want dat is hogere kwaliteit ik vermoed, want er is geen prijsverschil meer dat dealers dus gewoon dexos1 gen 2 toepassen.
Het verschil tussen dexos 1 gen 2 en dexos 2 is de hoeveelheid zwavel in de olie uit mijn hoofd, visco gedrag is het zelfde.

Maar dexos 1 gen 2 is wel echt iets voor turbo benzine motoren, LSPI treedt niet op bij atmosferische motoren en voor diesel speelt het al helemaal niet.

In de us heeft GM het simpel gemaakt.
Dexos 2 noemen ze daar tegenwoordig voor diesel motoren.
Dexos 1 gen 2 voor benzine motoren.
Dexos 1 bestaat daar niet meer.

[Voor 49% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

leonbong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:42:
LSPI=Low-speed pre-ignition dat is een term voor vroegtijdig explosies van de brandstof, wat een probleem kan zijn bij ingespoten benzine motoren.

Maar elke motor wat dexos2 in moet mag ook dexos1 gen 2 in want dat is hogere kwaliteit ik vermoed, want er is geen prijsverschil meer dat dealers dus gewoon dexos1 gen 2 toepassen.
Het verschil tussen dexos 1 gen 2 en dexos 2 is de hoeveelheid zwavel in de olie uit mijn hoofd, visco gedrag is het zelfde.
Ah maar de Z20LEH is nog een multipoint injectie en geen egr. Ik neem aan dat de latere turbo modellen direct ingespoten zijn? Misschien dat daar het verschil in zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
leonbong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:39:
Astra K 1.4T is uit mijn hoofd de B14NET (140pk) of B14NEL (120pk) zal dexos 1 gen 2 moeten hebben.
Mijn zafira 2016 heeft A14NEL(120pk) maar bouwjaar 2017 heeft ook de B14NEL

Het verschil tussen A en B euro 5 en euro 6 uit mijn hoofd.
Nee Astra K heeft geen B14NET/L, maar B/D14XFT/L. Levert dan ook geen 140/120pk, maar 150/125pk :)

A is Euro5, B is Euro6, D is Euro6d-Temp inderdaad :) En het is niet meer NEx maar XFx, de B14NET/L is een GM Family 0 motor waar de B/D14XFT/L een GM SGE (Small Gasoline Engine) is. Een volledig nieuwe motorgeneratie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Sorry mijn fout een astra K had een nieuwe 1.4
Dat is een volledig direct ingespoten ik durf redelijk te gokken dat die dexos 1 gen 2 moet hebben.

[Voor 21% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 15:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Yup, de turbo modellen van de GM SGE Opel-varianten gebruiken directe injectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
ArcticWolf schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Ah maar de Z20LEH is nog een multipoint injectie en geen egr. Ik neem aan dat de latere turbo modellen direct ingespoten zijn? Misschien dat daar het verschil in zit.
A14NEL en B14NEL
A14NET en B14NET

Die zijn ook multipoint injectie maar met turbo en daar ontstaat het probleem door.
PS Z20LEH heeft toch wel EGR?

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 15:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
MK_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:36:
[...]

[...]

2018 boekje zegt het wel goed bij een Zafira en in het 2019 boekje bestaat de B14NET/L motor niet meer want die werd niet meer geleverd.
In het 2018 B14NET Dexos 1 gen 2 waarbij ze de opmerking maken dat B14NEL dezelfde motorcode is als B14NET.

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

leonbong schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:02:
[...]

A14NEL en B14NEL
A14NET en B14NET

Die zijn ook multipoint injectie maar met turbo en daar ontstaat het probleem door.
PS Z20LEH heeft toch wel EGR?
LEH heeft geen EGR.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Ok duidelijk

[Voor 71% gewijzigd door leonbong op 07-03-2021 16:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

@MK_ @ArcticWolf beiden bedankt, heb ff 2 liter van die gen 2 besteld (5 liter lijkt me wat overdreven gezien ik zelf toch geen onderhoud uitvoer, dit is enkel voor bijvullen) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

LankHoar schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:56:
@MK_ @ArcticWolf beiden bedankt, heb ff 2 liter van die gen 2 besteld (5 liter lijkt me wat overdreven gezien ik zelf toch geen onderhoud uitvoer, dit is enkel voor bijvullen) :)
Zolang je niet de autobahn /nurburging op gaat en constant boven de 5000 toeren jankt dan zal het olie verbruik wel meevallen hoor. Mijn LEH (2L turbo) verbruikt 2L per 17.500km (maar ik rij niet echt rustig ;))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Achja ik had toen 5L besteld omdat het volgens mij letterlijk goedkoper was dan 2L kopen, en ik het in 2 auto's kan gooien :9

Volgens mij zit er nog altijd 3L in ofzo, en als ik niet oppas gaat het straks "over de datum"... (meen dat je olie eigenlijk niet langer dan 5 jaar moet bewaren).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• screamhouse
Met 2 linker handen :), nee dat wordt hem niet.

Is een Corsa E

• warhamstr
screamhouse schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:57:
[...]

Met 2 linker handen :), nee dat wordt hem niet.

Is een Corsa E
Hmmm, ok. Al dacht ik dat de bekende lekkages bij die auto's een stuk eenvoudiger op te lossen was...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• screamhouse
Dit was geen bekende lekkage :), zat een rubber slecht gemonteerd bij het kachelhuis en dat is alleen te bereiken door hele dashboard te "slopen"

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

MK_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:49:
Achja ik had toen 5L besteld omdat het volgens mij letterlijk goedkoper was dan 2L kopen, en ik het in 2 auto's kan gooien :9

Volgens mij zit er nog altijd 3L in ofzo, en als ik niet oppas gaat het straks "over de datum"... (meen dat je olie eigenlijk niet langer dan 5 jaar moet bewaren).
Ik heb toen ook 5L besteld idd, was maar 26 euro 8)7 toen ik in Duitsland erachter kwam (op een zondag) dat ik er toch echt een liter olie erbij moest gooien was ik 34 euro kwijt voor 1L |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

:) :) :)

• ArcticWolf

ArcticWolf

πŸ• #team_UTC+1 πŸ•

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Via de lokale prijsvergelijker voor almost anything and then some more kwam ik uit bij een online shop die deze op voorraad had (ik woon in TjsechiΓ«) :)

-EDIT- zie net dat er een datum op de flessen staat, op beiden is dat 21/10/2019. Is dat een THT datum, of juist een productiedatum? :?

[Voor 18% gewijzigd door LankHoar op 09-03-2021 13:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Net ff de olie bij gevuld. Stond redelijk dichtbij het minimum, en nu meer aan de bovenkant van het middelste. Ging zo'n beetje een halve liter in. Wat me op viel bij het checken van het peil is dat de olie vrij zwart is. Is dat normaal? Hij zou in juni een beurt gehad hebben en toen zou ook de olie zijn vervangen volgens het onderhoudsboekje. Foto:

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Juni? We zijn 9 maanden verder, hoeveel kilometers zijn er mee gemaakt?
In princiepe, ja, zwarte olie is vrij normaal. Zeker als er een turbo in zit, want die wordt gesmeerd met een olie-feed en dat ding wordt kneiter heet, waardoor de olie sneller verkleurt.
Also, de olie-feed naar de turbo staat op druk. De turbo lagers zijn in productiewagens meestal simpele glijlagers met een oliecoating. Er verdwijnt daarom ook gewoon olie het uitlaat traject in, om daar te verbranden in de hete uitlaatgassen.
Afhankelijk van het aantal kilometers kan een half litertje verbruik in 9 maanden niet helemaal OK zijn tho.

Is het een diesel, is de verkleuring nog sneller. Elke zuigermotor heeft in zekere mate last van zogeheten blow-by. Dat zijn verbrandingsgassen die ontsnappen langs de zuiger naar de carter, waar het merendeel van de olie is.
Bij een diesel komen er o.a. ook roetdeeltjes in de olie terecht waardoor het nog veel sneller zwart wordt.

[Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 09-03-2021 17:26]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

McKaamos schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:24:
Juni? We zijn 9 maanden verder, hoeveel kilometers zijn er mee gemaakt?
In princiepe, ja, zwarte olie is vrij normaal. Zeker als er een turbo in zit, want die wordt gesmeerd met een olie-feed en dat ding wordt kneiter heet, waardoor de olie sneller verkleurt.
Also, de olie-feed naar de turbo staat op druk. De turbo lagers zijn in productiewagens meestal simpele glijlagers met een oliecoating. Er verdwijnt daarom ook gewoon olie het uitlaat traject in, om daar te verbranden in de hete uitlaatgassen.
Afhankelijk van het aantal kilometers kan een half litertje verbruik in 9 maanden niet helemaal OK zijn tho.

Is het een diesel, is de verkleuring nog sneller. Elke zuigermotor heeft in zekere mate last van zogeheten blow-by. Dat zijn verbrandingsgassen die ontsnappen langs de zuiger naar de carter, waar het merendeel van de olie is.
Bij een diesel komen er o.a. ook roetdeeltjes in de olie terecht waardoor het nog veel sneller zwart wordt.
Heldere uitleg, thanks!

Ik heb hem in oktober gekocht en sindsdien zo'n 5dkm gereden. Gezien de km stand van de VIN check heeft hij sinds december max 1dkm gereden voor ik hem kocht, dus in totaal max 5dkm. Ik heb de olie pas in januari voor het eerst gecheckt, en toen stond het peil al vergelijkbaar als nu, zo'n 500km geleden is dat. Lastig inschatten of er nou gewoon weinig olie in gedaan is tijdens de beurt in juni, of dat er inderdaad een halve liter ofzo is verbruikt in die tijd.

• ComTech
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-06 23:12
Iemand nog een idee waar een Astra J hatchback van 2012 allemaal water kan lekken in de kofferbak?
Ik heb de achterlichten er allemaal uitgehad en afgekit, het 3e remlicht afgekit en de handgreep compleet met logo dat losse gedeelte eruit gehad en opnieuw gekit maar hij blijft lekken.
Het lijkt vanaf de slotplaat zo naar beneden te lopen de reservewielbak in.
Kan maar niet vinden waar het vandaan komt :-(
(heb wat met waterlekkages onze 2e auto Corsa C 2006 had er ook al last van)

| OnePlus8 Pro 256GB Ultramarine Blue | Samsung Galaxy Watch Active 2 44mm |

• warhamstr
ComTech schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:31:
Iemand nog een idee waar een Astra J hatchback van 2012 allemaal water kan lekken in de kofferbak?
Ik heb de achterlichten er allemaal uitgehad en afgekit, het 3e remlicht afgekit en de handgreep compleet met logo dat losse gedeelte eruit gehad en opnieuw gekit maar hij blijft lekken.
Heeft een J ook van die roosters met flappers achter de achterbumper? Die gaan bij de Corsa (D's) vaak lekken. Opspattend rijwater en regenwater kan daar dan naar binnen.

Overigens wil afkitten niet altijd helpen, vaak is het beter om het rubber opnieuw en dan op de juiste manier te bevestigen.

• reiniero
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:04
ComTech schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:31:
De bekendste plekken zijn inderdaad de achterlichten en 3e remlicht. Ook de antennedoervoer schijnt weleens de veroorzaker te zijn, evenals de achterruitenwisser.
Onze Astra J lekt (volgens mij, heb m nog maar een paar weken) alleen als er hoge druk op staat bijvoorbeeld in de wasstraat. Het water kwam toen zo uit de achterklep stromen. Waar dat weg komt moet ik nog achterhalen, maar dat doen we wel een keer met mooi weer en de hogedrukspuit.

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08:25
Voor een klus aan de remmen aan de achterzijde van een Astra j ST wil ik de auto op een assteun zetten. Ik heb een garage krik en een 3T steun, dus dat moet lukken zou je zeggen.
Maar wat is nu de beste plek om de steun te plaatsen? Aan de voorzijde zijn er volgens de handleiding twee plaatsen om de auto op te tillen. Één onder de dorpel (met zo'n uitsparing voor een schaar krik) en iets verderop een plek voor als hij op de brug staat.
Één daarvan kun je dan gebruiken voor de garage krik, de ander voor de assteun.
Maar aan de achterzijde is er volgens de handleiding maar één plek, die je zowel voor de schaar krik als voor de hefbrug kunt gebruiken.
Als ik hem op dat punt opkrik, waar kan ik de assteun dan kwijt?
Met een stukje rubber ter bescherming van de lasnaad toch onder de dorpel?

Zit al een tijdje op YouTube te zoeken, maar dan vind ik helaas geen filmpjes waarin je dit detail kunt zien (wel van Russen die een compleet wiellager vervangen terwijl de auto alleen op de krik staat, maar dat ga ik niet doen).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Sinds kort heb ik mijn vectra c 1.8 uit 2007 op zijn volgende avontuur gezet en dit mee naar huis genomen:

Een 2019 Insignia B met 1.6T benzine motor tegen een 6 bak automaat geschroefd. Eerste indruk: het is net laag vliegen 8) Met adaptieve demping in tour/comfort is een springkussen er niks bij terwijl "sport" ook noemenswaardig invloed op stuur en veergedrag lijkt te hebben!

Erg blij mee en -bijna- full option. Zover ik weet mis ik enkel een verwarmde voorruit, adaptieve cruise control en alarm klasse 3.

De Exclusive wordt niet meer geleverd maar het lijkt erop dat ik hem kan vergelijken met een "GS line" qua uitrusting vandaag de dag. Plus wat onnodige extra's zoals achterbank verwarming :+
Stoelventilatie wordt wel een lastige om afscheid van de nemen over een paar jaar.

Nu uitvogelen waar ik een glascoating kan laten aanbrengen zonder een nier te hoeven verkopen en kijken of ik hem verder kan opleuken met gimmicks zoals wireless carplay, een betere subwoofer (bose systeem klinkt leuk maar kan beter denk ik), en misschien alsnog wat chrome delete.

Hier stond wat zinnigs...

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Gaaf :9 De advertentie van die heb ik volgens mij voorbij zien komen!

Hoop zo'n Insignia B 1.6 Turbo ook over circa een jaar aan te schaffen, als ze prijzen nog even wat zakken :7 Mooie upgrade vanaf een Corsa :9

• Wackoz
  • Nu online
Dat is het zeker @MK_ ! Absoluut een aanrader

Het zou zomaar dezelfde kunnen zijn, ik vermoed dat dit een batch bestelling is geweest in 2019 want er zijn er een paar te koop (geweest) die er -exact- hetzelfde uitzien en uitgerust zijn.

Deze vond ik gisteren bijvoorbeeld en toen ik de mijne kocht stond er nog één voor ongeveer dezelfde prijs & km's (23.000 stond er bij mij op).

Zal het nooit zeker weten maar het lijkt me sterk dat er 10 mensen exact deze samenstelling in praktisch full black (verschrikkelijk > één grote carwashkras in de zon al na 1,5 jaar oud... :> ) hebben besteld en ook zo inleveren.

Je doet er ook enkel wijs aan met wachten. Als ik de specs mag geloven moet deze auto nieuwprijs rond de €52.000 gelegen hebben, wat ik er echt -nooit- voor zou betalen. Maar als je na 1,5jr en pas 20k km's al bijna de helft kwijt bent voelt het als spekkoper :+

[Voor 16% gewijzigd door Wackoz op 16-03-2021 17:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wackoz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:50:
Dat is het zeker @MK_ ! Absoluut een aanrader

Het zou zomaar dezelfde kunnen zijn, ik vermoed dat dit een batch bestelling is geweest in 2019 want er zijn er een paar te koop (geweest) die er -exact- hetzelfde uitzien en uitgerust zijn.

Deze vond ik gisteren bijvoorbeeld en toen ik de mijne kocht stond er nog één voor ongeveer dezelfde prijs & km's (23.000 stond er bij mij op).

Zal het nooit zeker weten maar het lijkt me sterk dat er 10 mensen exact deze samenstelling in praktisch full black (verschrikkelijk > één grote carwashkras in de zon al na 1,5 jaar oud... :> ) hebben besteld en ook zo inleveren.

Je doet er ook enkel wijs aan met wachten. Als ik de specs mag geloven moet deze auto nieuwprijs rond de €52.000 gelegen hebben, wat ik er echt -nooit- voor zou betalen. Maar als je na 1,5jr en pas 20k km's al bijna de helft kwijt bent voelt het als spekkoper :+
Kan ook best die zijn geweest, geen idee :P Ik heb in ieder gevalop Autoscout een notificatie ingesteld voor de Insignia B met 1.6 Turbo, leek er veel op :+

Volgens mij zijn al die 1.6 Turbo Exclusives in het zwart destijds inderdaad besteld in batch als voorraadauto, of misschien zelfs demo auto. Als ik het kenteken van die wat je linkte nakijk, dan blijkt de eerste auto een importeur/dealer te zijn.

Vooral gebruikt zijn het echt ontzettend goede deals. Sowieso is de Insignia B echt een steengoede auto, heb er al een paar keer mee gereden. De 1.5T voldoet, maar de 1.6T maakt hem toch echt de lekkerder rijdende auto.

Ik wacht nog even tot ze zijn gezakt tot circa €20k :*) Zo'n volle spec als die Exclusive hoeft van mij niet, als zal ik niet klagen als het er wel op zit :9 Liefst wel met OPC-Line, LED Matrix etc. Meer is altijd meegenomen.

Eigenlijk wel jammer dat er geen Custom Exclusive kleur op zit, Paars ofzo >:)
* MK_ rent

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Wackoz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:59:
Sinds kort heb ik mijn vectra c 1.8 uit 2007 op zijn volgende avontuur gezet en dit mee naar huis genomen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een 2019 Insignia B met 1.6T benzine motor tegen een 6 bak automaat geschroefd. Eerste indruk: het is net laag vliegen 8) Met adaptieve demping in tour/comfort is een springkussen er niks bij terwijl "sport" ook noemenswaardig invloed op stuur en veergedrag lijkt te hebben!

Erg blij mee en -bijna- full option. Zover ik weet mis ik enkel een verwarmde voorruit, adaptieve cruise control en alarm klasse 3.

De Exclusive wordt niet meer geleverd maar het lijkt erop dat ik hem kan vergelijken met een "GS line" qua uitrusting vandaag de dag. Plus wat onnodige extra's zoals achterbank verwarming :+
Stoelventilatie wordt wel een lastige om afscheid van de nemen over een paar jaar.

Nu uitvogelen waar ik een glascoating kan laten aanbrengen zonder een nier te hoeven verkopen en kijken of ik hem verder kan opleuken met gimmicks zoals wireless carplay, een betere subwoofer (bose systeem klinkt leuk maar kan beter denk ik), en misschien alsnog wat chrome delete.
Nette wagen! Velgen zien er ook blits uit, wat ik er van kan zien (helaas werkt die advertentie niet meer die je later linkte, is al offline gehaald). Veel plezier ermee :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:20
Wackoz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:59:
misschien alsnog wat chrome delete
Wut, alleen het logo is nog over... wou je die ook zwart maken? >:)

zit je nou naar me te loeren?

• Patrick4
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 11:49
Hoi,

Ik ben sinds een aantal ook in het bezit van een Opel Astra K Sports Tourer (Innovation) uit 2017. Nu wil ik een (verticaal afneembare) trekhaak laten monteren, of eventueel zelf monteren, en heb daar voor bij de dealer geinformeerd. Los van de prijs (die flink is) konden zij mij verzekeren dat er geen hap uit bumper wordt gehaald. Echter als ik de montagehandleiding bekijk voor de trekhaak voor mijn auto op opel-accessoires.com wordt duidelijk dat dat wel noodzakelijk is.

Kunnen jullie mij vertellen...

- Hoe het zit met de originele Opel (afneembare) trekhaak, qua bumperafwerking
- Heeft iemand die wel eens zelf gemonteerd en is dat te doen voor een technisch persoon maar auto-leek. Ik zie de grootste uitdaging in het aansluiten van de kabelboom, en ik lees verschillende verhalen over de noodzaak voor het trekken van kabels naar voren, of dat alles in de kofferbak zit (linker zijvak).
- Heeft iemand een 3rd-party trekhaak laten monteren/zelf gemonteerd en hoe is dat afgewerkt? Die van Opel zelf is van westfalia (wordt naar gerefereerd in montagehandleiding), en zelf een westfalia trekhaak kopen t.o.v. de Opel versie scheelt toch de helft.... (zonder montage)

• leonbong
@Patrick4
Ik ben toch benieuwd wat ze ervoor vragen dan.
Mijn opel dealer heeft destijds op mijn Zafira C een originele afneembare trekhaak gemonteerd voor 700€ inclusief kabelboom ik vond het wel meevallen.

Trouwens kijken je hebt optie om te zagen in de bumper of de onderste strip vervangen voor een van de rechtertypes afhankelijk van hoe je uitlaat is. Waar dus een uitneembaar deel in zit.

[Voor 34% gewijzigd door leonbong op 22-03-2021 20:21]

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Wat is eigenlijk de meerwaarde van een afneembare trekhaak? Puur cosmetisch?

Ik wil er ook nog eens een trekhaak op hebben (zou hem momenteel vrijwel niet gebruiken, maar zodra we later dit jaar naar Nederland remigreren waarschijnlijk wel). Ben toch benieuwd dus :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:18:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een afneembare trekhaak? Puur cosmetisch?

Ik wil er ook nog eens een trekhaak op hebben (zou hem momenteel vrijwel niet gebruiken, maar zodra we later dit jaar naar Nederland remigreren waarschijnlijk wel). Ben toch benieuwd dus :)
Yup, als je de trekhaak niet gebruik kan je hem weghalen: ziet er mooier uit

Je mist dan wel de analoge parkeersensor :+

Bij sommige auto's moet het zelfs, anders zit de trekhaak voor de kentekenplaat, en dat mag niet :)

• Wackoz
  • Nu online
Khil schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Wut, alleen het logo is nog over... wou je die ook zwart maken? >:)
De logo’s misschien maar ik ben wel sterk geneigd de keyless entry knopjes te doen. Die dingen zijn chroom op alle deuren en zou liever hebben dat β€˜ie niet stond te uit te dagen om β€œgehackt” te worden :+

aankomende week gaat hij naar een detailer voor een klei/polijst beurt en dan toch gaan beslissen: of wrappen in een gave kleur(combi) of glas coaten...

Zo na het wassen is het prachtig. 1 regenbui of 10 druppels later... aaand it’s gone

• Aegir2002
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-06 23:10
Patrick4 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:12:
Hoi,

Ik ben sinds een aantal ook in het bezit van een Opel Astra K Sports Tourer (Innovation) uit 2017. Nu wil ik een (verticaal afneembare) trekhaak laten monteren, of eventueel zelf monteren, en heb daar voor bij de dealer geinformeerd. Los van de prijs (die flink is) konden zij mij verzekeren dat er geen hap uit bumper wordt gehaald. Echter als ik de montagehandleiding bekijk voor de trekhaak voor mijn auto op opel-accessoires.com wordt duidelijk dat dat wel noodzakelijk is.

[Afbeelding]

- Heeft iemand die wel eens zelf gemonteerd en is dat te doen voor een technisch persoon maar auto-leek. Ik zie de grootste uitdaging in het aansluiten van de kabelboom, en ik lees verschillende verhalen over de noodzaak voor het trekken van kabels naar voren, of dat alles in de kofferbak zit (linker zijvak).
- Heeft iemand een 3rd-party trekhaak laten monteren/zelf gemonteerd en hoe is dat afgewerkt? Die van Opel zelf is van westfalia (wordt naar gerefereerd in montagehandleiding), en zelf een westfalia trekhaak kopen t.o.v. de Opel versie scheelt toch de helft.... (zonder montage)
Als je géén vaste 12V nodig hebt hoef je volgens mij geen kabel naar voren te trekken, en zitten alle aansluitingen in de kofferbak.
Het uitzagen van de bumper gebeurt door de garage vaak ook niet super netjes omdat het toch aan de onderkant zit.
Let ook even op de typegoedkeuring van de trekhaak voor jouw auto. Die heb je erbij nodig, hierin staat ook wat de maximale kogeldruk is en het maximale aanhangergewicht.
Ik heb 2 jaar geleden voor mn 2016 insignia een nieuwe Bosal vaste trekhaak met 13 polige kabelset + vaste 12V kabelset besteld op Ebay. Kostte me €281,- .
Eronder zetten heb ik deze keer niet zelf gedaan (bij mn mazda eerder wel), maar bij een vertrouwde universele garage gedaan. Kostte meen ik €200,-.
Ze waren nog redelijk wat tijd kwijt met inleren kan ik me herinneren. De achteruitrij pieper gaat nl. ook standaard uit bij een aangesloten 13-polige stekker.

Bij de dealer vroegen ze geloof ik €1000,-

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:15

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nou mensjes, ik meld mij ook dan maar. Sinds gisteren rij ik in een Ampera-e. Daar heb ik mijn Astra Sports Tourer voor in moeten leveren :( . Heb mij even verdiept in heel dat OnStar gebeuren... Hier kan Opel toch niet mee weg komen?!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Wackoz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:53:
[...]

De logo’s misschien maar ik ben wel sterk geneigd de keyless entry knopjes te doen. Die dingen zijn chroom op alle deuren en zou liever hebben dat β€˜ie niet stond te uit te dagen om β€œgehackt” te worden :+

aankomende week gaat hij naar een detailer voor een klei/polijst beurt en dan toch gaan beslissen: of wrappen in een gave kleur(combi) of glas coaten...

[Afbeelding]

Zo na het wassen is het prachtig. 1 regenbui of 10 druppels later... aaand it’s gone
Dat heb ik op mijn witte auto ook... vooral nu ik hem gewaxed heb + Ceramic coating, het vuil loopt er zo vanaf maar precies in de punten zie je een zwarte baan omdat zo het water naar beneden loopt :')
HollovVpo1nt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:10:
Nou mensjes, ik meld mij ook dan maar. Sinds gisteren rij ik in een Ampera-e. Daar heb ik mijn Astra Sports Tourer voor in moeten leveren :( . Heb mij even verdiept in heel dat OnStar gebeuren... Hier kan Opel toch niet mee weg komen?!
Da's het resultaat van de overname van Opel door PSA... PSA wilt GM niet betalen voor de kosten van een GM dienst...

• Patrick4
@Aegir2002 en anderen bedankt voor jullie reacties. De dealer vraagt inderdaad 600,- voor de trekhaak, 900,- met montage.

Ik ben nu een rondje aan het maken bij universele garages om te vragen wat zij kunnen betekenen. Desnoods met zaagsnede en mocht het storend zijn, kan ik zelf nog zo'n onderspoiler 13490201 met insnede bestellen.

• fisherman
HollovVpo1nt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:10:
Waarom een boze emoticon? Als je niet tevreden bent met de Ampera E had je beter de Astra kunnen blijven rijden. Ik ben ook van een Astra naar een Ampera E gegaan. Ik heb alles behalve spijt van die keuze.

• Wackoz
  • Nu online
Hoi,

[Afbeelding]

Misschien is dit iets voor je als je een klein beetje handig bent (of iemand kent):

Montagehandleiding horizontaal afneembaar
Montagehandleiding verticaal afneembaar

De website vd fabrikant is waardeloos (http://autohak.com.pl/EN/index.php?id=75) maar bevat wel de montagehandleidingen. Ze bieden 3 modellen aan waarvan 2 afneembaar. Als ik zo de montage handleiding voor de horizontaal afneembare van jouw auto bekijk kan je dit zeker zonder gat monteren.

Kabelset types die erbij passen zijn E62E voor 7 polig en E62T voor een 13 polige.
Als je zin hebt kan je zelfs de adviesprijs omrekenen en checken of je niet getild wordt, ze zijn zo vriendelijk de spreadsheet voor de dealers gewoon op de website te zetten :+ Pagina 69, A1929 t/m 1931

Ik heb zelf een horizontaal afneembare trekhaak van dit merk gekocht en gemonteerd afgelopen jaar (vectra c) en dit was goed zelf te doen. Was niet bereid de €900+ te betalen die mijn lokale stealer ervoor vroeg.

Even goochelen hoe je bumper eraf moet en een middagje kwaad maken.

Scheelt giga in de kosten vergeleken met origineel en doet voor mijn gevoel (anekdotisch) kwalitatief niet tekort. Alles is van dik staal uitgevoerd al toont de foto het wellicht niet. Heb er een paar duizend kilometer van alles mee voort gekregen.

Je zou deze trekhaak online kunnen vinden (hint: duitse ebay) tussen de €180 en €240.
Iets meer filteren en zoeken maar als je het verschil liever in de zak houd de moeite waard imho.

De montagehandleiding van de kabelset verteld stap voor stap wat je moet doen om deze aangesloten te krijgen. Krijg die instructie online alleen niet snel gevonden, mogelijk een mailtje sturen indien je dit ΓΌberhaupt iets lijkt :>

• Aegir2002
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-06 23:10
Als je van plan bent om een caravan te gaan trekken is een hoge toegelaten kogeldruk wel fijn.
De trekhaak van GDW mag 100kg kogeldruk aan, itt de meeste andere merken die 75kg aangeven,
Ik weet niet zeker of onderstaande ook geschikt is voor jouw astra, maar kijk maar even.
https://www.gdwtowbars.com/assets/uploads/gdw-manuals/2157T60-manual.pdf

• leonbong
Ik zou een originele haak nemen even rond bellen veel dealers monteren die voor 700-900€.
Ik heb een keer auto zonder afneembare haak gehad, vervelend hoe vaak ik mijn scheenbeen aan dat ding heb gestoten.
Dus ik neem altijd een afneembare haak, want ik gebruik de haak misschien 2x per jaar voor de rest zit die in de weg.

@Aegir2002
Leuk dat zo’n handleiding opschrijft dat 100kg het maximum is maar daar heb je niks aan.

Uiteindelijk gelden de kogeldrukken die OPEL voorschrijft voor je onderstel.
Ik heb trekhaak waar ook van in de handleiding staat 100kg maar dat geldt alleen als de haak wordt gemonteerd op de laatste Saab 95.

[Voor 42% gewijzigd door leonbong op 27-03-2021 12:34]

• CAD-tekenaar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-06 08:13
Heeft er iemand Android Car in zijn Meriva B (bouwjaar 2016-2017) ?
Ik heb gezocht via Google maar kan niet echt een antwoord hierop vinden.
Mogelijk komt dit omdat het ingebouwde scherm geen touchscreen is?

Wie kan me hiermee helpen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
CAD-tekenaar schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:22:
Heeft er iemand Android Car in zijn Meriva B (bouwjaar 2016-2017) ?
Ik heb gezocht via Google maar kan niet echt een antwoord hierop vinden.
Mogelijk komt dit omdat het ingebouwde scherm geen touchscreen is?

Wie kan me hiermee helpen?
Android Auto i.c.m een Meriva B is nooit geleverd geweest :)

• CAD-tekenaar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-06 08:13
MK_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Android Auto i.c.m een Meriva B is nooit geleverd geweest :)
Jammer. :(
Toch bedankt voor je reactie. _/-\o_

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 11:39
Misschien een domme vraag, maar wat zijn nu kwalitatief goede ruitenwissers?
Mijn Astra K moet volgende maand voor de keuring en de wissers zijn iets aan het scheuren en is dus een afkeerpunt
..
En als ik de dealer dit laat vervangen kost mij dit natuurlijk de hoofdprijs..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik gooi op alle auto's Bosch AeroTwin :)

Bij alle auto's die we in dit huishouden/gezin de laatste jaren hebben gekocht, was dat altijd het eerste wat ik deed vervangen :P Ik snapte nooit hoe mensen met zulke versleten wissers rijden, en dat ze zo zelfs door de APK kwamen net voor aanschaf :z

Anyway: Bosch AeroTwin. Kost 2 tientjes voor een setje, voor + achter ben je voor minder dan 3 tientjes klaar :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:26

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Hoi,

[Afbeelding]

Ik heb sinds gisteren een Astra K ST met afneembare trekhaak, en ik kan je bevestigen dat als het af fabriek is je een hap uit de bumper hebt met een kapje om het af te dekken :)

Erg blij mee, fijne auto :) Innovation uitvoering met Navi900, de comfortstoelen (niet AGR, maar wel elektrische lendensteun). Enige dat 'ie niet heeft (en ik dus gisteren pas achter kwam) is het park+ pakket, dus hij heeft geen dooie hoek verklikkers. :( Niet dat die nou zo fijn zijn, maar ik was er bij de Corsa flink aan gewend. Ff afleren dus :p

Verder de 1.4T, fijne motor met prima vermogen (150pk) en lekker koppel op de snelweg. Goeie vooruitgang tov de 90pk van de Corsa. :) Jammer dat het niet dezelfde bak is als onder de Corsa, die schakelde echt super fijn. Deze is iets "wolliger".

Qua mods heb ik al de dubbele USB besteld voor in de armleuning en ik heb vandaag de Flexorganizer rails gemonteerd :) Ook een rvs bumperbeschermer komt er aan want zo zit 'ie rap vol krassen :p

En hij mag ook nog even langs de dealer, hij trekt naar rechts op de snelweg. :p

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Vaal schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:52:
[...]
Ik heb sinds gisteren een Astra K ST met afneembare trekhaak, en ik kan je bevestigen dat als het af fabriek is je een hap uit de bumper hebt met een kapje om het af te dekken :)

[Afbeelding]

Erg blij mee, fijne auto :) Innovation uitvoering met Navi900, de comfortstoelen (niet AGR, maar wel elektrische lendensteun). Enige dat 'ie niet heeft (en ik dus gisteren pas achter kwam) is het park+ pakket, dus hij heeft geen dooie hoek verklikkers. :( Niet dat die nou zo fijn zijn, maar ik was er bij de Corsa flink aan gewend. Ff afleren dus :p

Verder de 1.4T, fijne motor met prima vermogen (150pk) en lekker koppel op de snelweg. Goeie vooruitgang tov de 90pk van de Corsa. :) Jammer dat het niet dezelfde bak is als onder de Corsa, die schakelde echt super fijn. Deze is iets "wolliger".

Qua mods heb ik al de dubbele USB besteld voor in de armleuning en ik heb vandaag de Flexorganizer rails gemonteerd :) Ook een rvs bumperbeschermer komt er aan want zo zit 'ie rap vol krassen :p

En hij mag ook nog even langs de dealer, hij trekt naar rechts op de snelweg. :p
6-bak van de Corsa is de M22, goed voor toepassingen tot 22*10Nm = 220Nm. Astra K 1.4T 150pk heeft 230Nm, dus daar zou de M22 niet voor geschikt zijn ;)

Anyway, veel plezier er mee :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

[...]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd met je aanschaf! :)

Zou je eens een foto willen sturen van je trekhaak (dopje)? Ben wel benieuwd namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaal

Vaal

LankHoar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:07:
[...]

Gefeliciteerd met je aanschaf! :)

Zou je eens een foto willen sturen van je trekhaak (dopje)? Ben wel benieuwd namelijk.

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• -ET-
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:40

-ET-

Phone Home

[...]

[Afbeelding]

Mooi wagen. Deze staat ook op mijn shortlist om mijn Meriva B te gaan vervangen. Je Corsa was dat een 1.0T? die hebben wij als 2de auto erbij. Ik heb nu de 120PK 1.4T in de Mervia liggen maar die is wel licht onder bemeten t.o.v. de 1.0T in de Corsa. Dus ik twijfel of ik de 1.2T (110PK) of de 1.4T (150PK) moet nemen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
-ET- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:59:
[...]
Mooi wagen. Deze staat ook op mijn shortlist om mijn Meriva B te gaan vervangen. Je Corsa was dat een 1.0T? die hebben wij als 2de auto erbij. Ik heb nu de 120PK 1.4T in de Mervia liggen maar die is wel licht onder bemeten t.o.v. de 1.0T in de Corsa. Dus ik twijfel of ik de 1.2T (110PK) of de 1.4T (150PK) moet nemen.
1.4T in de Meriva moet je ook gewoon chippen naar 170pk, dan wordt het direct een stuk beter >:)

1.2T 110pk is het facelift-model, 1.4T is van voor de facelift :)

• -ET-

-ET-

Phone Home

MK_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:23:
[...]

1.4T in de Meriva moet je ook gewoon chippen naar 170pk, dan wordt het direct een stuk beter >:)

1.2T 110pk is het facelift-model, 1.4T is van voor de facelift :)
dat zal. Ding zweet nu al aardig olie. Vermoed dat dat met een chip niet beter wordt :P

volgens autoweek heeft de facelift een 110PK en 130PK als de 1.2T. In de pre-facelift zat een 1.0T.

ik zie het al de 1.4T is 145PK in de Facelift. Die is alleen met Automaat nog. Of je krijgt een 1.2T met 145PK qua koppel maakt het niet uit tov een 1.2T met 130PK

de pre-facelift 1.4T heeft wel meer koppel.

Dan zou een 1.4T pre facelift wel beter zijn mocht ik er ooit een caravan achter willen gooien. Iets wat achter de Meriva niet echt een optie is.

[Voor 29% gewijzigd door -ET- op 06-04-2021 14:43]

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
-ET- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:35:
[...]
dat zal. Ding zweet nu al aardig olie. Vermoed dat dat met een chip niet beter wordt :P

volgens autoweek heeft de facelift een 110PK en 130PK als de 1.2T. In de pre-facelift zat een 1.0T.

ik zie het al de 1.4T is 145PK in de Facelift. Die is alleen met Automaat nog. Of je krijgt een 1.2T met 145PK qua koppel maakt het niet uit tov een 1.2T met 130PK

de pre-facelift 1.4T heeft wel meer koppel.

Dan zou een 1.4T pre facelift wel beter zijn mocht ik er ooit een caravan achter willen gooien. Iets wat achter de Meriva niet echt een optie is.
Meer vermogen zou niet direct meer olie zweten moeten betekenen :P

Astra K facelift is er in 4 benzine-varianten: 3x 1.2T (110/130/145pk) en 1x 1.4T met CVT. In alle 4 de gevallen een 3-cilinder.

Astra K van voor de facelift was er in veel meer varianten. In NL was het de 1.0T (105pk), 1.4T (150pk) en 1.6T (200pk). In het buitenland had je ook nog een 1.0T 90pk, 1.4 non-T 100pk en een 1.4T 125pk (zelfde als de 1.4T 150pk maar terug getuned). Als je een caravan wilt trekken, zou ik de 1.0T vermijden. Leuk in NL, maar er buiten met een aanhanger minder. 1.4T (of 1.6T :9) is dan beter geschikt.

• -ET-

-ET-

Phone Home

De 1.6T heeft mijn vader nu in zijn Zafira liggen. Hele fijne motor maar iets met budget....

dan zou het een prefacelift 1.4 moeten worden en een facelift 1.2 (130/145PK) Die heeft iets minder koppel 225/245) dan de 1.4 van voor de facelift. Maar goed eerst nog maar sparen. Verwacht dat de Meriva ook geen extreme inruil meer krijgt.

• Vaal

Vaal

De Astra K 1.4T 150pk in NL is eigenlijk altijd de Start/Stop versie (behoudens import natuurlijk), en die is gekoppeld aan de M24 versnellingsbak heb ik me laten vertellen. Die kan 240nm als maximum koppel hebben en kun je beter niet chippen. De versie zonder start/stop heeft een M32 bak en die kan max 320nm hebben.

Lang verhaal kort: niet chippen. ondanks dat ie tot 185pk kan :'(

@-ET- De Corsa was ondanks z'n 90pk vrij fel, vooral in stadsverkeer. De Astra is sterker, maar met wegrijden/stadsverkeer niet enorm merkbaar sneller. Op de snelweg merk je het verschil zeker.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Vaal schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:21:
De Astra K 1.4T 150pk in NL is eigenlijk altijd de Start/Stop versie (behoudens import natuurlijk), en die is gekoppeld aan de M24 versnellingsbak heb ik me laten vertellen. Die kan 240nm als maximum koppel hebben en kun je beter niet chippen. De versie zonder start/stop heeft een M32 bak en die kan max 320nm hebben.

Lang verhaal kort: niet chippen. ondanks dat ie tot 185pk kan :'(

@-ET- De Corsa was ondanks z'n 90pk vrij fel, vooral in stadsverkeer. De Astra is sterker, maar met wegrijden/stadsverkeer niet enorm merkbaar sneller. Op de snelweg merk je het verschil zeker.
M24 bestaat niet :P Zie dat ik eerder ook fout zat, ik meende dat de 1.4T altijd aan de M32 zat maar je hebt gelijk: de start-stop versie zit niet aan de M32 maar aan de M22. Zelfde als wat je in je Corsa E had dus.

S/S varianten hebben ook 230Nm, de non-S/S varianten 245Nm. Om het lekker overzichtelijk te houden :P

Chippen kan opzich wel, zit een ruime marge op die bakken. Genoeg die er gechipt zijn en met de bak heb ik nog niks gehoord :) Maar goed, blijft eigen risico en niet mij aansprakelijk stellen :P

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Wat houd chippen eigenlijk in? Heb die term wel vaker gehoord, maar kan me er zo niet iets bij voorstellen. Hoezo zou hij met een chip ineens meer vermogen krijgen? :? En waarom dan niet fabrieksaf al zo? Is het bijvoorbeeld illegaal ofzo?

Van 150 naar 185 PK gaan klinkt namelijk ook voor mijn Astra K wel interessant :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:08:
Wat houd chippen eigenlijk in? Heb die term wel vaker gehoord, maar kan me er zo niet iets bij voorstellen. Hoezo zou hij met een chip ineens meer vermogen krijgen? :? En waarom dan niet fabrieksaf al zo? Is het bijvoorbeeld illegaal ofzo?

Van 150 naar 185 PK gaan klinkt namelijk ook voor mijn Astra K wel interessant :D
Andere motorsoftware/motorsoftware herschrijven :) Fabrikant heeft natuurlijk rekening te houden met marges, moet werken in alle omstandigheden/milieueisen/... . Met een chiptuning pas je deze aan (kunnen verschillende factoren zijn) waarmee je er meer uit kan halen dan de fabrikant wil/mag/kan :)

Met de Astra K 1.4T ga je richting de 185pk inderdaad :)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

MK_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:19:
[...]

Andere motorsoftware/motorsoftware herschrijven :) Fabrikant heeft natuurlijk rekening te houden met marges, moet werken in alle omstandigheden/milieueisen/... . Met een chiptuning pas je deze aan (kunnen verschillende factoren zijn) waarmee je er meer uit kan halen dan de fabrikant wil/mag/kan :)

Met de Astra K 1.4T ga je richting de 185pk inderdaad :)
Aha, dat klinkt zeker wel interessant. Zal auto wel sneller van slijten neem ik aan. Sowieso niet tijdens mijn garantie, dus over een drie-tal maanden maar eens meer info opzoeken :)

• Patrick4
Ik heb ondertussen een Oris AK41 trekhaak die ze hebben kunnen monteren zonder zagen en/of kapje. Het gaat nΓ©t. Volgens mij heeft een Brink nog meer ruimte, maar die is slechter leverbaar.

Ik moet wel ver door de knietjes om goed bij de draaiknop en stekker te komen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Patrick4 op 06-04-2021 16:57]

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True