LankHoar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Dat inderdaad. Ik vind dit echt wel too much. Het ziet er juist niet retro uit imo maar meer futuristisch. Vind de Astra daar niet echt lenen voor zo'n image. Het is ook een vrij grote verandering in design tegenover de Astra K imo.
Voorkant met de vizor is wel "retro"
Sowieso vind ik ontwerpen tegenwoordig vaker meer "meh", en na een tijdje groeit het op me. Dit vind ik al best netjes vanaf het begin, dus da's goed zeker?

[...]
Blijf dat toch gek vinden. Budget telefoons van 200 euro kunnen al OLED schermen hebben, maar auto's slechts mondjesmaat. Het is niet alleen prettiger, het oogt ook gelijk veel luxer imo. En de meerprijs op een auto is echt verwaarloosbaar lijkt mij. Snap dat gewoon echt niet

Zijn eigenlijk verschillende redenen voor. Zo'n 200 euro smartphone is natuurlijk bedoeld om ~2 jaar mee te gaan, daarna wordt het praktisch weggegooid (helaasch, wegwerpcultuur

). In een voertuig moet het 10, 20+ jaar mee gaan. Daar lijkt OLED tot op heden niet geschikt voor. Daarnaast wordt in de automotive wereld in de regel meer bewezen en geteste technologie gebruikt, waarvan men weet dat het langer mee kan gaan. Da's bijvoorbeeld ook waarom vaak infotainmentsystemen achterlopen qua rekenkracht op bijvoorbeeld een smartphone.
Daarnaast heb je bij OLED nog altijd last van burn-in, zeker bij een infotainmentsysteem of digitale tellers wordt veel van hetzelfde weergeven. Zeker wanneer een scherm in de zon zit, met temperatuurwisselingen, zal zoiets zeker optreden. Mean time between failure zal ook lager liggen.
Er zijn dus, naast kosten, aardig wat nadelen. En dat voor voordelen die in auto's niet persé handig zijn. Een goed LCD IPS paneel zal voor 99.5% een goed beeld geven, een langere levensduur hebben en minder kosten. Lijkt me een eenvoudige afweging

[...]
Nu je het zegt lijkt dat inderdaad een stuk hoger. Misschien valt het dan mee. Ik heb vorig jaar verschillende auto's laten staan vorig jaar o.a. omdat de armsteun gewoon onhandig was (bv. Renault Megane, daar is hij te kort, in een Kia C'eed was hij veel te laag, en allemaal niet of niet voldoende verstelbaar).
Zal even afwachten zijn, denk dat er weinig verstelling in zit, waarschijnlijk enkel vooruit/achteruit. De middenconsole zit aardig hoger, als ik snel wat foto's vergelijk lijkt er niet veel verschil te zitten met de huidige Astra

Niet ideaal nee

Vind pianolak wel mooi, maar da's geen goede plek.
Moet zeggen dat het op mijn Corsa nog verrassend goed uit ziet na ruim 9 jaar

Waarom niet de elektrische aandrijving erin! De Corsa-e rijdt echt heel goed, maar moet net een maat groter. Zeker als station EV zou een gat in de markt zijn. Kan de accu ook gewoon wat groter.
Was bij de 308 ook niet, en daar kregen ze hetzelfde commentaar

Peugeot gaf toen ook aan dat er geen BEV variant van kwam, echter hebben ze ondertussen aangegeven door de overweldigende vraag naar een BEV te kijken. Het platform wordt ook gebruikt door o.a de Zafira-e/Vivaro-e, met daarin een 77kWh accupakket. Zou wel mooi zijn als dat in een Astra-e zou komen
Wel een iets krachtigere motor dan eventueel, 150kW ofzo. Of 2 uitvoeringen, 100kW 50kWh (Corsa-e aandrijflijn) en 150kW 77kWh
De 308 staat gepland voor 2023, een Astra variant kan je waarschijnlijk rond diezelfde tijd verwachten.
Peugeot heeft wel aangegeven geen PSE variant te maken, daar is de vraag te laag voor. Dus waarschijnlijk komt er dan ook geen Astra OPC of GSI
EMP2 kan wel ook een elektromotor op de achteras, dus misschien in de toekomst een Hybrid4 300-variant van de Astra? Of een GSE, met elektromotor op de voor en achteras?