vanisher schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:48:
[...]
Wat mij vooral bevalt is de soepele drive-train van de Phev, alles gaat naadloos. Proefrit gemaakt in een DSG Tiguan, maar dat is toch behoorlijk horten en stoten vergeleken met de PHEV.
Ik moet ergens in de komende maanden beslissen wat ik ga doen. Een Tiguan Allspace beetje aangekleed zit ook zo op 50k, een nieuwe PHEV aangekleed zit ook rond de 50k.
Tiguan is vergeleken met mijn 2013 PHEV idd een stuk beter qua afwerking daar en tegen. De nieuwe Phev (2019 model) schijnt een behoorlijke upgrade te zijn.
Helaas krijg ik last van bijtelling dus die zure appel moet ik maar slikken.
De grootte van de PHEV bevalt me wel, er zijn niet zo veel concurrerende modellen in een vergelijkbare prijsklasse. De Tiguan Allspace is 1 van de weinigen.
Wat voor automaat gebruikt de outlander PHEV? Is dat een CVT?
Het "probleem" van dsg is dat het met koppelingen werkt en daardoor heb je een directe link tussen toerental en snelheid per versnelling. Nu is Nederland gelukkig heel vlak en zal je er in Nederland weinig last van hebben, maar in de bergen is dit echt heel zenuwachtig. Het is eigenlijk gewoon een handmatige robotbak, maar door twee koppelingen te gebruiken (één voor de even en één voor de oneven versnellingen) is het wel bloedjesnel. Maar wel voelbaar inderdaad.
Eigenlijk heeft iedere automaat zijn voor en nadelen en dat zie je ook aan het toepassen van de automaten, wat ook deels te maken heeft met maximale koppel wat ze aankunnen.
Als je naar VAG kijkt, gebruiken ze standaard DSG's. Een robot automaat met dubbele koppeling. Voor de snellere versies van VAG (RS'en) wordt weer een "échte" automaat met koppelomvormer gebruikt. Deze zijn wat onzuiniger, maar wel comfortabeler en ze kunnen doorgaans wat meer koppel aan. Als je in een dergelijke automaat je toeren laat zakken, schakelt hij niet direct een versnelling terug, maar tot op zekere hoogte laat de koppelomvormer je toerental verder stijgen bij gas geven, dan je rotatie van de wielen die bij die snelheid hoort. Het is dus eventjes een soort CVT idee. Je toeren zakken naar mate de snelheid van de wielen stijgen, tot het moment dat je toeren gelijk zijn aan de bijhorende snelheid en dan locked de koppelomvormer het toerental aan de versnelling. Vanaf dat moment zijn de verliezen minimaal. Maar dat maakt het accelereren in zo'n automaat onzuiniger dan in een robotbak.
BMW gebruikt juist een reguliere automaat in alle modellen en alleen op de M versies een DSG variant.
De strategie is dus compleet andersom dan die van VAG.
Dan heb je ook nog de CVT waarin versnellingen helemaal losgelaten wordt. Sommigen zweren erbij, maar feit blijft: het is even wennen
Dat het potentie had, liet Williams in 1993 wel zien in de Formule 1. Veel te succesvol en daarom gebanned.
Persoonlijk heb ik er te weinig mee gereden.
Heeft VW elkel de keuze voor DSG, of leveren ze net als Audi op de sportmodellen een tiptronic variant?
Edit: even op de site gekeken, bij de nieuwe Touareq zit wel een tiptronic automaat. Door het hoger koppel misschien?
De Golf R heeft gewoon nog DSG.