Na bijna 9.000 km met de update kan ik je het enkel afraden. Wagen rijdt veel zenuwachtiger, vermogen lijkt later vrij te komen ('doods' tot ongeveer 1800 tpm), motor ratelt veel feller / luider (waarschijnlijk door de EGR), verbruik is quasi hetzelfde, maar hetgeen mij mateloos stoort is die roetfilter die elke 300 km zit te regenereren terwijl dat er voor pas om de 800 km of meer was. Als je nu al bijna van je stokje gaat van de stank, moet je de update ook zeker niet doen, dat wordt er enkel slechter op.
Ik ben zo 'stom' geweest me te laten overhalen door de dealer: mooie praatjes, 2 jaar garantie op diverse onderdelen (zoals EGR koeler, injectoren, .. maar
toevallig niet op de roetfilter..), dus ik dacht een goede deal te hebben gezien mijn wagen al 7 jaar is, maar ik heb er spijt van. VAG techniek biedt de mogelijkheid aan om terug te keren naar de laatste versie voor de update, maar dan is je extra garantie ook weer weg dus ik weet niet wat ik er mee moet.
Nog wat lolligs over de Belgische dealers: een tijd geleden postte ik hier nog dat mijn wagen moeilijk startte, niet direct aansloeg na het vervangen van de brandstoffilter (nog voor de software update). Dealer stuurde me elke keer wandelen dat er misschien wat lucht in zat en dat vanzelf op loste. Niet dus, dik een jaar met rondgereden en bij het volgende onderhoud hebben ze dat even "kosteloos als geste" opgelost door het systeem nogmaals te ontluchten en het probleem was verdwenen. Ik ben niet technisch genoeg om te weten of dat de echte reden is of ze me iets wilden wijsmaken, maar het klinkt mij raar.
Daarbovenop is het blijkbaar ook "normaal" dat een dealer gaten boort in de bodemplaat (bramen nog zichtbaar

). Ook maar pas achter gekomen nadat ik zag dat mijn bodemplaat los hing omdat ze 2 schroeven hadden overgedraaid en de 3de er niet eens in zat...