Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 727197

Topicstarter
Ik zie hier veel topics voorbijkomen waarbij ik me soms verbaas hoeveel mensen uitgeven aan bijv. kleding en boodschappen. Zelf zit ik op het sociaal minimum en ben druk bezig met een bezuinigingsslag maar desondanks moet ik toch zoals ieder ander mezelf kunnen onderhouden.

Geloof dat ik zeker niet de enige ben die moet rondkomen van weinig geld dus het lijkt me een interessant idee om een topic te openen waarbij we tips kunnen uitwisselen om goedkoop te kunnen leven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Afhankelijk van je huidige uitgaven denk ik dat je veel kan hebben aan de tips in dit topic.

Los daarvan is er een standaardriedeltje wat je af kan gaan, methinks:
- gas/water/electriciteit optimaliseren --> overstappen en cashbackbonussen; ook kleine besparingen zoals investeren in een paar LED-lampen voor de meest verlichte ruimtes als je nog gloeilampen hebt kunnen helpen.
- abonnementen stopzetten of kosten minimaliseren; denk aan bijv. sportschool, tijdschriften, providers..
- zorgen dat je alle toeslagen en subsidies correct aanvraagt en daarbij een realistische (iets te hoge) schatting van je inkomen opgeeft, zodat je in elk geval niet iets terug hoeft te betalen
- werken met een boodschappenlijstje, wekelijks boodschappen doen bij een goedkope supermarkt
- kritisch kijken naar vervoersbehoefte --> is alleen een fiets voldoende?
- vast maar ook realistisch* bedrag per maand apart zetten voor tegenvallers, zodat je geen dure leningen aan hoeft te gaan voor een wasmachine bijv. * = niet dat je om de week weer geld van je spaarrekening terugboekt dus.

Misschien wel interessant om in eerste instantie je uitgaven en inkomsten eens goed in kaart te brengen en daar dus een huishoudboekje van de afgelopen 3 maanden van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Heb je inzichtelijk waar je geld heen gaat elke maand? Als je dat helder hebt kan je gaan kijken waar er wat te besparen valt.
Zelf heb ik een aantal jaren terug ook rond moeten komen van een minimaal inkomen, samen met mijn toenmalige vriendin hebben we met name geleefd uit potjes: potje huishoudgeld wat elke maand aangevuld wordt met een bepaald bedrag etc. vooral het hebben van contant geld zorgde voor overzicht in de boodschappen.
in Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 staan overigens ook veel tips qua verzekeringen/vervoer/etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Stoppen met roken en je aan de verkeersregels houden. Dit zou voor de meeste bijstandsgerechtigden al een flinke besparing op moeten leveren!

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Conono schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:36:
Stoppen met roken en je aan de verkeersregels houden. Dit zou voor de meeste bijstandsgerechtigden al een flinke besparing op moeten leveren!
JA!!! Want alle mensen op sociaal minimum zijn tokkies die de hele dag roken en veel te hard rijden in hun opgevoerde Golfjes of Civics #maaskantje 8)7

Je begrijpt toch zeker wel dat een minimale verkeersboete als snel 60 Euro is. Dat is voor mensen als topicstarter erg veel geld dus redelijkerwijs neem ik dan aan dat die risico's niet worden genomen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
MAX3400 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:43:
[...]

JA!!! Want alle mensen op sociaal minimum zijn tokkies die de hele dag roken en veel te hard rijden in hun opgevoerde Golfjes of Civics #maaskantje 8)7
Het was niet geheel serieus bedoeld, al zit er wel een kern van waarheid in.
Je begrijpt toch zeker wel dat een minimale verkeersboete als snel 60 Euro is. Dat is voor mensen als topicstarter erg veel geld dus redelijkerwijs neem ik dan aan dat die risico's niet worden genomen.
Aannemen doe ik dat niet, hopen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Conono schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Het was niet geheel serieus bedoeld, al zit er wel een kern van waarheid in.

[...]

Aannemen doe ik dat niet, hopen wel.
Ik denk dat als je op het sociaal minimum zit met een Wajong of bijstandsuitkering dat je niet eens een auto kunt betalen. Zelfs met minimumloon is het echt de eindjes aan elkaar knopen en natuurlijk moet je ook elke maand een buffer wegzetten voor noodgevallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga in Excel een overzicht maken van je inkomsten en uitgaven, gewoon via je bankrekening kijken (en bonnetjes van wat je cash hebt betaald)
Vervolgens hier kritisch naar kijken. Wat valt er hoog uit, wat drukt op je kosten, wat kan je makkelijk weglaten of missen?

qua boodschappen zou ik juist niet alleen focussen op goedkope supermarkten. De Consumentenbond heeft berekend dat juist Albert Heijn de meeste aanbiedingen heeft. Ik hou alle acties van supermarkten goed in de gaten en haal praktisch alleen maar dingen die in de aanbieding zijn. Vlees en groenten vries ik in zodat ik altijd eten in huis heb en niet last minute wat moet halen. Pasta en rijst zijn vrij goedkoop dus dat heb ik ook altijd op voorraad. Leer zoveel mogelijk zelf koken en niet uit pakjes/zakjes, dat is overall veel duurder. En ga niet voor gemak, een zakje gesneden spitskool is even duur of zelfs duurder dan een hele ongesneden spitskool waar tig keer meer van gegeten kan worden!

[ Voor 56% gewijzigd door SmurfLink op 02-01-2018 13:05 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Helaas door omstandigheden is voor mij ook nog onbekend wat er gaat gebeuren door fysieke en mentale klachten maar daar laat ik mij nu nog over uit want wacht op uitslag en daardoor ben ik ook aan het denken wat er gaat gebeuren als ik er ook in kom en hoe ik op de kleine dingen moet gaan letten.
Stroom ga ik schakelen met een aan/uit knop of afstandsbediening. Stroom en gas zo minimaal mogelijk zien te gebruiken. Alles wat niet nodig is uitzetten en zorgen dat je inzicht krijgt in je kosten. Dan maar geen receiver en dan maar een soundbar of geluid via tv want dat is veel zuiniger.
Sowieso ga ik dan zorgen dat ik ook zo goedkoop mogelijk ga inkopen qua groentes, goedkoop vlees/vis maar wel max 100/125 gram, weinig pasta, rijst of aardappelen. Fruit zo min mogelijk omdat het heel duur is. Alleen maar bij één winkel inkopen en maken voor meerdere dagen, zelf brood maken en proberen meer zelfvoorzienend gaan worden. Ga misschien ook een kas kopen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:32
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:50:
[...]
Ik denk dat als je op het sociaal minimum zit met een Wajong of bijstandsuitkering dat je niet eens een auto kunt betalen.
Dat is niet waar. Een vriendin en een vriend van mij hebben een wajong, wonen op hunzelf en kunnen gewoon een auto runnen zonder "bij te leggen" uit hun spaarpot. Ze maken gewoon gebruik van alle subsidies wat ook weer rond de 300 per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 13:59
spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:55:
[...]
Dat is niet waar. Een vriendin en een vriend van mij hebben een wajong, wonen op hunzelf en kunnen gewoon een auto runnen zonder "bij te leggen" uit hun spaarpot. Ze maken gewoon gebruik van alle subsidies wat ook weer rond de 300 per maand is.
Wonen die vriendin en vriend samen (= 2x wajong inkomen)?
Op welke subsidie a 3.600 per jaar doel je en is dit netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:55:
[...]

Lijkt me sterk. Vergeet niet dat de Wajong nu gelijk is getrokken met de bijstand van 70% minimumloon, dus hetzelfde niveau als de bijstand.

In 2013 werd besloten dat de Wajong in 2018 terug moet naar 70% van het minimumloon. Momenteel is dit nog 75% van het minimumloon. Voor een alleenstaande Wajongere betekent dit al snel dat ze bijna 80 euro per maand minder ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
richard_r86 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:00:
[...]

Wonen die vriendin en vriend samen (= 2x wajong inkomen)?
Op welke subsidie a 3.600 per jaar doel je en is dit netto?
Neen ze wonen apart en hebben überhaupt geen relatie met elkaar, behalve dat ze in de zelfde vriendengroep zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:02:
[...]
Lijkt me sterk. Vergeet niet dat de Wajong nu gelijk is getrokken met de bijstand van 70% minimumloon, dus hetzelfde niveau als de bijstand.

In 2013 werd besloten dat de Wajong in 2018 terug moet naar 70% van het minimumloon. Momenteel is dit nog 75% van het minimumloon. Voor een alleenstaande Wajongere betekent dit al snel dat ze bijna 80 euro per maand minder ontvangen.
Toch is het zo. Als je een zuinige lichte auto neemt vallen de kosten reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:26
itsalex schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:54:
Helaas door omstandigheden is voor mij ook nog onbekend wat er gaat gebeuren door fysieke en mentale klachten maar daar laat ik mij nu nog over uit want wacht op uitslag en daardoor ben ik ook aan het denken wat er gaat gebeuren als ik er ook in kom en hoe ik op de kleine dingen moet gaan letten.
Stroom ga ik schakelen met een aan/uit knop of afstandsbediening. Stroom en gas zo minimaal mogelijk zien te gebruiken. Alles wat niet nodig is uitzetten en zorgen dat je inzicht krijgt in je kosten. Dan maar geen receiver en dan maar een soundbar of geluid via tv want dat is veel zuiniger.
Sowieso ga ik dan zorgen dat ik ook zo goedkoop mogelijk ga inkopen qua groentes, goedkoop vlees/vis maar wel max 100/125 gram, weinig pasta, rijst of aardappelen. Fruit zo min mogelijk omdat het heel duur is. Alleen maar bij één winkel inkopen en maken voor meerdere dagen, zelf brood maken en proberen meer zelfvoorzienend gaan worden. Ga misschien ook een kas kopen.
Wat betreft boodschappen/eten:
- Doe 1x per week boodschappen
- maak vooraf een lijst wat je de komende week gaat eten.
- Doe dat voor de komende 6 dagen, dag 7 kan je vaak van de resten van dag 1-dag 6 een heerlijke maaltijd maken.
- hou je aan de boodschappenlijst, niet meer kopen dan wat er op staat.
- Als je de tijd hebt, zelf brood maken, nadeel is dat eigen brood maar 1 dag lekker is. Dus je zult het elke dag moeten maken...
- als je een vriezer hebt: Koop en kook grotere hoeveelheden. Stamppotten zijn goedkope (en lekkere) maaltijden.
- Pastasaus: Kun je heel goedkoop zelf maken (ook in grotere hoeveelheden, invriezen), nu blik gepelde tomaten is nu goedkoper dan verse tomaten, dus die kun je nu gebruiken.
- Geraspte kaas: koop een stuk kaas (in aanbieding) rasp die en vries deze in kleine zakjes in. Heb je altijd voor op de pasta lekkere kaas.
- Gesneden soepgroente (vers) kun je ook gewoon invriezen, goedkoper is om een groente die in de aanbieding is zelf heel klein snijden, preitje er bij en bijvoorbeeld wat wortel ook klein snijden. Dit mengen en in kleine zakjes invriezen, heel goed te gebruiken als soepgroente of pastasaus groenten.
- Heb je geen vriezer: Koop kleine (jam)potten en maak groente in die in de aanbieding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:02:
[...]

Dat kan prima. Niet iedereen die in de bijstand zit heeft daar heel het leven in gezeten. Je mag als alleenstande in de bijstand ruim 5k aan eigen vermogen hebben (incl auto). Dus wat je hebt voordat iemand in de bijstand komt, hoeft niet persee worden omgezet in geld.

Andere kant is, door het verlagen van de wajong, stijgen de zorgtoeslag en de huurtoelsag ook weer.

Je hebt wel een punt als de persoon zorgbehoevend is. Als je elk jaar die 385 eigen risico er doorheen jaagd en je een dure aanvullende zorgverzekering nodig hebt, dan hakt dat er wel behoorlijk in ja.

Als je niet zorgbehoevend bent heb je aan de goedkoopste zorgverzekering van ±103 euro genoeg. Maar als daar een verzekering van 50 euro nog bij komt en die 31 euro eigen risico elke maand, dan is dat ook weer een 80 euro minder om elders aan te besteden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou juist zeggen niet bij 1 winkel inkopen, fruit is duur in de supermarkt, maar bij de turk hier op de hoek al een heel stuk beter betaalbaar.
Rijst is weer zo'n perfect product waar je gewoon een 10 kilozak van kan kopen en dan heb je voor een half jaar genoeg.

En heel erg oppassen met kleine porties, die zijn over het algemeen schreeuwend duur. 2x100 gram vlees/vis is vaak net zo duur als 1x 500 gram vlees/vis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik kan je nu al vertellen dat je eigen brood bakken je alleen maar geld gaat kosten. Het lijkt me stug dat je dat lukt voor minder dan 1 euro per brood (Wat een brood kost in het lage segment).
Tevens zijn pasta, aardappelen en rijst juist hele goedkope maagvullers die ik echt niet links zou laten liggen. Vlees is enorm duur en kan je makkelijk beperken tot 1 a 2 keer per week.
Ook groenten en fruit hoeven helemaal niet duur te zijn, zeker niet wanneer je de seizoenen volgt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Dat zou ik juist niet doen. Deze zijn relatief goedkoop, lang te bewaren, en groot in te kopen. Daarnaast zorgt het eten hiervan voor voldoende energie, en genoeg vulling zodat je niet na 2 uur alweer honger hebt...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

spijkerhoofd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:04:
[...]
Toch is het zo. Als je een zuinige lichte auto neemt vallen de kosten reuze mee.
uitgaande van een klein karretje (950 KG) en 1 tank benzine, reken op €180 per maand (incl. onderhoud, APK, verzekering, wegenbelasting, excl. aanschafprijs/afschrijving).
Goedkoper ga je het niet krijgen. En lijkt me toch pittig als je op het minimum zit. Zeker als je meer dan 400KM per maand gaat afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

MrJayMan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:17:
[...]

uitgaande van een klein karretje (950 KG) en 1 tank benzine, reken op €180 per maand (incl. onderhoud, APK, verzekering wegenbelasting, excl. aanschafprijs/afschrijving).
Goedkoper ga je het niet krijgen. En lijkt me toch pittig als je op het minimum zit. Zeker als je meer dan 400KM per maand gaat afleggen.
Denk dat als je echt op WA-jong of bijstandsniveau zit een auto iets is wat je het beste kan laten. Voor die keren dat je een Uto nodig hebt kan je eens kijken naar auto delen (snapcarr etc), of kijken of het ov een alternatief is (al is dat ook niet goedkoop). Als je in de WA-jong of bijstand zit heb je de auto niet nodig voor woon-werk.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 14:34
Probeer na de weekmarkt te gaan, wij halen meestal 2 grote tassen vol met groenten en fruit voor om en de nabij 15,-. Aan de eind van de dag kan dit nog goedkoper, uiteindelijk moet de kraam toch leeg, en haal je een hoop voor amper wat. Bezuinig op vlees en probeer dagen vegatarisch te maken. Bezuinigen op "gezonde" producten is zonde en dit zal je eigen gemoedstoestand alleen verslechteren.

Edit: Verder halen wij relatief veel kwaliteitsproducten in grootverpakking, hier komt regelmatig 5 of 10 KG (Zilvervlies)rijst binnen, als je het omrekent is het net zo goedkoop als de budget rijst uit de super, alleen is dat de gewone witte rijst, dit doen we ook met bloem, en bonen, deze moeten we dan alleen zelf een avond ervoor weken.

Verder geen Senseo, buiten de smaak om is het gewoon ontzettend duur, filterkoffie is net zoveel werk en een stuk goedkoper.

En ik weet niet hoe je woont, maar mocht je in de huursector zitten vanuit de gemeente, probeer te kijken of je buurt op de lijst kan komen te staan voor zonnepanelen, probeer dit ook te onderbouwen. Hier in Wageningen is de gemeente druk bezig om zoveel mogelijk huizen op zonne energie te krijgen. Wij vallen hier voorlopig helaas nog buiten, maar ook dat kunnen prima bezuinigingen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Klojet op 02-01-2018 13:29 ]

https://www.discogs.com/user/Klojett

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Stroom ga ik schakelen met een aan/uit knop of afstandsbediening.
Dan kun je het net zo goed niet schakelen. Zodra je met een afstandsbediening werkt weet je dat er sluipverbruik is. Gewoon een fysieke aan/uit knop is de enige juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Croga schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:22:
[...]

Dan kun je het net zo goed niet schakelen. Zodra je met een afstandsbediening werkt weet je dat er sluipverbruik is. Gewoon een fysieke aan/uit knop is de enige juiste manier.
Ik vermoed dat er klikken/klik uit schakelaars worden bedoeld. Die kan je middels een afstandsbediening schakelen. op deze manier kan je alle apparaten in 1 keer uitzetten, ipv ze op stand-by te laten.

Bij de schakelaars die ik heb wordt er dan ook geen stroom meer verbruikt door de apparaten zelf.

Als je het nog zuiniger wilt doen, alle apparaten op 1 stekkerdoos, deze in de wandcontactdoos, en deze er uittrekken als je de apparatuur niet meer gebruikt.

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat ik veel mensen zie doen die klagen over "ik heb zo weinig geld" is dat ze best wel zuinig zijn met veel dingen, maar toch telkens dingen kopen die ze eigenlijk niet echt nodig hebben, kunnen grote dingen zijn, kunnen kleine dingen zijn, maar het tikt wel aan.

Zo zit er sinds een aantal maanden een Budget Food vlak bij mijn vaders werk, het resultaat was dat ie iedere dag met iets "leuks" van eten aankwam, wat inderdaad best goedkoop was, maar ook volstrekt onnodig. Doe dat 20x in een maand, en opeens ben je gewoon iets van 50-100 euro kwijt aan shit die je niet nodig had.

En dat doet ie ook met andere dingen, gewoon kopen "want het is in de aanbieding!", laatst had ie weer een Lego set van een dikke 50 euro gekocht, want het was in de aanbieding. Hij heeft er alleen geen ruimte voor, en eenmaal gebouwd doet ie er niks mee. Maar, aan het eind van de maand wel weer klagen dat het geld zo snel op is, tja.

Het is gewoon een best bekende valstrik: dingen kopen omdat ze in de aanbieding zijn, niet omdat je het nodig hebt, maar omdat het goedkoop is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Spacecowboy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:14:
[...]

Dat zou ik juist niet doen. Deze zijn relatief goedkoop, lang te bewaren, en groot in te kopen. Daarnaast zorgt het eten hiervan voor voldoende energie, en genoeg vulling zodat je niet na 2 uur alweer honger hebt...
Eten is niet belangrijk meer voor mij. Hongergevoel, hmmm dat zal wel als mensen dat roepen. Ik eet mijn groentes en vlees/vis en meer niet. Ik eet nu ook niet meer dan de basis en nodig is.
Via Duitsland is het zelfgemaakte brood veel goedkoper en gewoon invriezen als het klaar en afgekoeld is. Kan je nog lang van genieten.

Ik vergeet ook nu gewoon te eten (ik hoop echt dat het tijdelijk is). Drinken ben ik wel heel stipt in en ik moet van mijzelf.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

itsalex schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:27:
[...]

Eten is niet belangrijk meer voor mij. Hongergevoel, hmmm dat zal wel als mensen dat roepen. Ik eet mijn groentes en vlees/vis en meer niet. Ik eet nu ook niet meer dan de basis en nodig is.
Via Duitsland is het zelfgemaakte brood veel goedkoper en gewoon invriezen als het klaar en afgekoeld is. Kan je nog lang van genieten.

Ik vergeet ook nu gewoon te eten (ik hoop echt dat het tijdelijk is). Drinken ben ik wel heel stipt in en ik moet van mijzelf.
Toch is goed eten belangrijk. Dit voorkomt bijvoorbeeld ook dat je ziek wordt, en opeens onverwachte ziektenkosten krijgt (eigen risico...). Heb je wel eens gedacht aan dingen als de voedselbank?

HENG HENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 16:14
Alhoewel ik nu al 12 jaar geen financiele zorgen heb, heb ik als student toch ruim 7 jaar flink onder het zogenaamde minimum bestaansinkomen gezeten en lukte me dat aardig. Nu kan ik je heel veel praktische tips geven, maar het gaat er vooral om dat je jezelf blijft respecteren.

Volgens mij is het belangrijk om het te accepteren dat je geen geld hebt en voorlopig ook niet zal krijgen. Dat brengt rust en maakt je ook vindingrijk. Elk tientje dat je hebt bespaard is namelijk extra inkomsten en kun je daarmee jezelf mee tracteren, hoe klein dat ook kan zijn.

Daarnaast zorgt een dergelijke gemoedsrust ook er voor dat je beseft dat je best wel bij draagkrachtiger vrienden en familie mag vragen om steun. Denk hierbij aan apparatuur die zij upgraden en jij de oude vraagt. Of eens op visite gaan om eens lekker te genieten van een drankje en een lekker stukje vlees.

Merkwaardig genoeg hebben de mensen die om je geven, best wel veel begrip voor je situatie. Tenminste; ik ben wel begaan met mijn vrienden en familie die financieel wat minder bedeeld zijn. En met mij zijn dat velen.

[ Voor 11% gewijzigd door righthand op 04-01-2018 10:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

righthand schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:33:
Alhoewel ik nu zeer ruim leef heb ik als student toch ruim 7 jaar op een minimum gezeten (onder bestedingsniveau sociaal minimum) en lukte me dat aardig.

Volgens mij is het vooral voor jezelf accepteren dat je geen geld hebt en voorlopig ook niet zal krijgen. Dat brengt rust en maakt je vooral ook vindingrijk. Elk tientje dat je hebt bespaard is namelijk extra inkomsten en kun je daarme iets leuks voor doen, hoe klein dat ook kan zijn.

Daarnaast zorgt een dergelijke gemoedsrust ook er voor dat je beseft dat je best wel bij draagkrachtiger vrienden en familie mag vragen om steun. Denk hierbij aan apparatuur die zij upgraden en jij de oude vraagt. Of eens op visite gaan om eens lekker te genieten van een drankje en een lekker stukje vlees.

Merkwaardig genoeg hebben de mensen die om je geven, best wel veel begrip voor je situatie. Tenminste; ik ben wel begaan met mijn vrienden en familie die financieel wat minder bedeeld zijn. En met mij zijn dat velen.
Precies dit. Daarom nodig ik vrienden die in die situatie zitten ook gewoon wekelijks (wat natuurlijk vrij staat om niet langs te komen) een keer uit. Sowieso is het gezellig, en of we nou koken voor 2 of 3 man, dat maakt voor ons toch niet uit. En spullen die ik over heb schuif ik door.

Als we met de groep vrienden een weekend weggaan ofzo doen we meestal even een crowdfunding voor de mensen binnen de groep, zodat iedereen gewoon meekan. Kleine moeite, groot plezier.

[ Voor 8% gewijzigd door Spacecowboy op 02-01-2018 13:39 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Nieuw jaar, veel diensten of producten stijgen in prijs, bijvoorbeeld vervoer, verzekeringen, boodschappen etc. Maar de lonen in Nederland blijven helaas nagenoeg gelijk. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hier gaat het over het minimum en dat stijgt 2x per jaar (1x in januari, 1x in juli). Denk dat je de vraag op de verkeerde plek stelt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
RaZ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:58:
Hier gaat het over het minimum en dat stijgt 2x per jaar (1x in januari, 1x in juli). Denk dat je de vraag op de verkeerde plek stelt ;)
Juist de mensen die weinig hebben zullen er meer van voelen, bijstand stijgt maar paar euro per maand mee maar gemiddeld zit je al gauw op enkele tientjes per jaar stijging. Ook nu door de energiebelasting die omhoog gaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Uit nieuwsgierigheid; wat ontvang je maandelijks op bijstandsniveau eigenlijk inclusief alle toeslagen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:56:
Nieuw jaar, veel diensten of producten stijgen in prijs, bijvoorbeeld vervoer, verzekeringen, boodschappen etc. Maar de lonen in Nederland blijven helaas nagenoeg gelijk. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De lonen stijgen over het algemeen wel mee. Daarnaast hebben veel mensen naast de inflatiestijging (die in veel CAO's vaak wel zit), ook een prestatie afhankelijke loonstijging (niet overal, maar wel op veel plaatsen).

Volgens mij stijgt de bijstandsuitkering ook wel wat, maar niet genoeg om inflatie en belastingverhogingen te dekken. Effectief ga je er dan dus op achteruit...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Lensent schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:13:
Uit nieuwsgierigheid; wat ontvang je maandelijks op bijstandsniveau eigenlijk inclusief alle toeslagen e.d.?
Landelijk als je aan de voorwaarden voldoet voor huurtoeslag en zorgtoeslag. Maximaal 400 euro per maand en dan nog de bijstand is zo'n 1000 euro, dus 1400 netto. Op papier niet slecht, praktijk val je buiten de sociale groep werkenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

*knip offtopic politieke discussie over rechtvaardiging van uitkeringen*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2018 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:56:
Ik vind het echt totale onzin dat half Nederland maar weer denkt dat alles duurder is geworden.

Een auto blijft even duur (benzine is niet goedkoper of duurder, wegenbelasting is inderdaad 0,8% gestegen maar dat lijkt me niet noemenswaardig, en mijn verzekering is +1 schadevrij jaar dus goedkoper). Treinkaartjes zijn even duur. Fietsen is ook even duur.

Mijn zorgverzekering is ietsje duurder geworden, ja. Maar de zorgtoeslag is ook gestegen. Met overstappen en een cashback ben ik dit jaar goedkoper uit dan vorig jaar.

Boodschappen duurder? Onzin. Er zullen vast wat producten van prijs zijn veranderd, maar dat gebeurd het hele jaar door. De BTW-verhoging in het lage tarief is naar 2019 verschoven. Ik heb even gegoogled; tenzij je last hebt van o.a. aambeien of kalknagels (van 6% naar 21%) veranderd er niks noemenswaardig.

De prijzen blijven nagenoeg gelijk. De lonen ook (althans, in veel gevallen stijgt het ook mee). Ondertussen gaat de kinderbijslag omhoog (dat laatste is vergelijkbaar met de wegenbelasting) en de zorgtoeslag omhoog. Voor mij is dat winst.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Nu online
Als je jezelf prima kan vermaken klinkt dit best bijzonder ja. Maar vergeet niet dat je langs de zijlijn staat bij veel dingen, mensen kijken je toch op een andere manier aan. Daar moet je ook maar mee kunnen/willen leven. Ik zou gillend gek worden van elke dag vrije tijd.

[ Voor 70% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2018 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
Richh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:22:
[...]

Ik vind het echt totale onzin dat half Nederland maar weer denkt dat alles duurder is geworden.

Een auto blijft even duur (benzine is niet goedkoper of duurder, wegenbelasting is inderdaad 0,8% gestegen maar dat lijkt me niet noemenswaardig, en mijn verzekering is +1 schadevrij jaar dus goedkoper). Treinkaartjes zijn even duur. Fietsen is ook even duur.

Mijn zorgverzekering is ietsje duurder geworden, ja. Maar de zorgtoeslag is ook gestegen. Met overstappen en een cashback ben ik dit jaar goedkoper uit dan vorig jaar.

Boodschappen duurder? Onzin. Er zullen vast wat producten van prijs zijn veranderd, maar dat gebeurd het hele jaar door. De BTW-verhoging in het lage tarief is naar 2019 verschoven. Ik heb even gegoogled; tenzij je last hebt van o.a. aambeien of kalknagels (van 6% naar 21%) veranderd er niks noemenswaardig.

De prijzen blijven nagenoeg gelijk. De lonen ook (althans, in veel gevallen stijgt het ook mee). Ondertussen gaat de kinderbijslag omhoog (dat laatste is vergelijkbaar met de wegenbelasting) en de zorgtoeslag omhoog. Voor mij is dat winst.
toon volledige bericht
Ja de CBS zuigt het inflatiecijfer uit zijn duim...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Als je jezelf prima kan vermaken klinkt dit best bijzonder ja. Maar vergeet niet dat je langs de zijlijn staat bij veel dingen, mensen kijken je toch op een andere manier aan. Daar moet je ook maar mee kunnen/willen leven. Ik zou gillend gek worden van elke dag vrije tijd.
Ik denk dat het probleem van "sociale uitsluiting" (dus het aan de zijlijn toekijken), een even groot probleem is als de financiele kant van het verhaal.

Overiegsn is energie dit jaar wel fors duurder geworden:
Het kabinet verwacht dat de energierekening van huishoudens in 2018 gemiddeld 45 euro hoger uitvalt dan in 2017.

Waar een gemiddeld huishouden in 2017 zo'n 1.439 euro aan de energierekening kwijt was, gaat het in 2018 om een bedrag van 1.484 euro. Overigens is bij deze bedragen uitgegaan van een lichte daling in het elektriciteits- en gasverbruik.
Bron: https://www.nu.nl/geldzak...ders-sinds-1-januari.html

Overigens is de inflatie dit jaar 1,3%, maar ook dat getal is afhankelijk van hoe je het berekent. CBS doet dit op basis van een mandje goederen. Als je hier een deel niet van gebruikt, wordt je ook niet geraakt door de prijsverhoging op die goederen, maar dit zit wel in het generieke inflatiecijfer.

[ Voor 12% gewijzigd door Spacecowboy op 02-01-2018 14:29 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Malt007 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:24:
[...]

Ja de CBS zuigt het inflatiecijfer uit zijn duim...
Ik heb zo het vermoeden dat het CBS zijn inflatiecijfer beter kan onderbouwen dan dat jij dat kan doen O-)

Sowieso; en dan nog: wat maakt het uit?
[...]

Een Wajonger mag dan ook gewoon werken als hij/zij teveel vrije tijd heeft? Natuurlijk zal hij/zij daardoor een gedeelte van de Wajong-toeslag in moeten leveren, maar onder de streep zal dit sowieso geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Richh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb zo het vermoeden dat het CBS zijn inflatiecijfer beter kan onderbouwen dan dat jij dat kan doen O-)

Sowieso; en dan nog: wat maakt het uit?
Jij ontkent volgens mij het effect van inflatie, niet ik. Als je maar enkele tientjes per maand te besteden hebt na alle vaste lasten en de inflatie is 1.4%, dan kan dat dus een significant gedeelte van je vrij besteedbaar inkomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Overigens, te veel vrije tijd? Ik heb afgelopen jaar noodgedwongen 3 maanden thuis gezeten, maar heb mij werkelijk geen moment verveeld. Dat zou ik echt hele lange tijd vol kunnen houden. Beetje met de hond lopen, wat klussen aan het huis, beetje gamen etc)

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Vroeger ging dit dus eigenlijk vrij makkelijk. Ik heb in het verleden 2 jaar een Wajong uitkering gehad (80-100% afgekeurd). Dan hebben we het wel over een jaar of 16 geleden. Ik was toen 21 of 22 en liep vast op het reguliere WO en HBO, deels vanwege mijn slechtziendheid en deels vanwege verkeerde studiekeuzes. Toen ben ik via een begeleider uit het slechtziendheidcircuit gewezen op verschillende door het UWV betaalde (re)integratieregelingen. En daar zat er wel 1 tussen die zou passen. Dus ik ging naar het UWV voor zo'n integratietraject via een speciale onderwijsinstelling en kwam thuis met dat traject en een uitkering.

Ik vond het maar idioot: zonder die uitkering kon ik dat traject vergeten. Nouja, doe dan die uitkering ook maar he? :)

Ik ging dus van de situatie: studerend met bijbaantjes -> volledig in de Wajong voor 2 jaar vanwege dat traject -> vanaf dag 1 na het aflopen van het traject had ik werk en de afgelopen 15 jaar heb ik geen dag zonder werk gezeten. Tsja, wat is arbeidsongeschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Vroeger ging dit dus eigenlijk vrij makkelijk. Ik heb in het verleden 2 jaar een Wajong uitkering gehad (80-100% afgekeurd). Dan hebben we het wel over een jaar of 16 geleden. Ik was toen 21 of 22 en liep vast op het reguliere WO en HBO, deels vanwege mijn slechtziendheid en deels vanwege verkeerde studiekeuzes. Toen ben ik via een begeleider uit het slechtziendheidcircuit gewezen op verschillende door het UWV betaalde (re)integratieregelingen. En daar zat er wel 1 tussen die zou passen. Dus ik ging naar het UWV voor zo'n integratietraject via een speciale onderwijsinstelling en kwam thuis met dat traject en een uitkering.

Ik vond het maar idioot: zonder die uitkering kon ik dat traject vergeten. Nouja, doe dan die uitkering ook maar he? :)

Ik ging dus van de situatie: studerend met bijbaantjes -> volledig in de Wajong voor 2 jaar vanwege dat traject -> vanaf dag 1 na het aflopen van het traject had ik werk en de afgelopen 15 jaar heb ik geen dag zonder werk gezeten. Tsja, wat is arbeidsongeschikt?
Denk dat het lastiger wordt als je langere tijd uit het arbeidsproces bent geweest. Familielid zit in WA-jong. Wil werken, heeft ook afgeronde opleiding, maar door omstandigheden een aantal jaren vlak na haar opleiding niet kunnen werken. Wordt nergens aangenomen. Te oud, te duur, te weinig ervaring, etc... Dus noodgedwongen is dat een voortzetting van de WA-jong...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Malt007 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:31:
[...]

Jij ontkent volgens mij het effect van inflatie, niet ik. Als je maar enkele tientjes per maand te besteden hebt na alle vaste lasten en de inflatie is 1.4%, dan kan dat dus een significant gedeelte van je vrij besteedbaar inkomen zijn.
Nu leg je me woorden in mijn mond. Ik ontken nergens dat inflatie effect heeft. Ik denk namelijk wel degelijk dat inflatie gevolgen heeft op je besteedbaar inkomen. Wel ben ik van mening dat wanneer het CBS 1,4% stelt, en je stroopwafels 2% duurder worden, dat je dan niet direct kan stellen dat het CBS het fout heeft. Wellicht moet je overstappen op wafels die 1% duurder zijn geworden.

Jij bent degene die twijfelt aan het inflatiecijfer van het CBS. Ik heb geen idee of jij denkt of ze het te hoog of te laag inschatten, en welke gevolgen jij denkt dat het heeft.
Daarnaast vraag ik me af of je je gelijk kan onderbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:41

MsG

Forumzwerver

Alles begint altijd met inzage in hoe de huidige flow is. Of je nou miljonair bent of straatarm, inzicht is key. Kijk bijvoorbeeld eens naar iets als AFAS Personal (https://www.afaspersonal.nl/) waarbij de meeste geldstromen al worden gecategoriseerd op basis van het rekeningnummer, dat scheelt enorm veel handwerk.

Daarnaast waar eenvoudig te besparen valt:
Stap jaarlijks over met:
- Telefonie-abonnement
- Internet-abonnement
- Gas/energie-abonnement (Overstappen naar een nieuwe energieleverancier)
- Zorgverzekering (Zorgverzekering 2018)

Koop je hardware lekker tweedehands, hierbij is de waardevermindering al door iemand anders gedaan. dit scheelt echt enorm. Zo draai ik regelmatig break even met mijn telefoontoestel of is het bij wijze van een euro per maand.

Kijk op koopjesplatforms als Pepper (https://nl.pepper.com/) en bij de aanbiedingen hier op Tweakers (Meld hier uw kortingscodes/coupons V2.0 Centraal aanbiedingen topic. V2.0), maar let op dat je alleen kijkt naar noodzakelijke items of abbo's die je sowieso al wilde en nu goedkoper kan regelen, zodat je geen onzin erbij koopt omdat het goedkoop is

Sluit elk contract af, of elke online aankoop, via een cashback-platform zodat je op jaarbasis soms honderden euro's terugkrijgt: (Ervaringen met cashbacksites)

Ga naar de Aldi of de Lidl voor je boodschappen en kijk tactisch naar bijv. tweede gratis-aanbiedingen bij Albert Heijn. Vermijdt van die B-merkloze winkels als de Jumbo.Met een app als Hiiper (https://www.hiiper.nl/) kan je kijken waar een product het goedkoopst is, mocht je toch een bepaald A-product willen.

Zorg dat je rondslingerende elektronica van kennissen of vrienden die anders in de kliko zou gaan mag hebben. Soms is het eenvoudig te repareren of weer deels inzetbaar zodat je niet het apparaat per se nieuw had hoeven kopen.

Ga eens naar de kringloop en kijk wat er daar te halen valt. Sommige producten zijn daar echt stukken goedkoper.

Ik vind het zelf vooral leuk om te besparen en hou wel van een koopje. Het is voornamelijk een mindset. Zo zijn er ook genoeg miljonairs die nog steeds zo pennywise leven.

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 02-01-2018 14:49 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 22:06
Ik ben ook een oude wajonger, maar ik geef er niks om hoe andere naar me kijken. Ik heb ook een autotje(Twingo) en sinds eind December krijg ik bijzondere bijstand voor bewindvoering. Ik begin morgen weer met dagbesteding in afwachting van wanneer UWV arbeidsdeskundige me uitnodigt voor een nieuw gesprek voor betaald werk.

Ik ga proberen om minder de auto te pakken en dat is ook al een besparing. Ik krijg vanaf deze week weer 50,- ipv 40,- en ik heb nu vorige week wel wat onnodigs gekocht, maar ik hou meestal wel over omdat ik niet rook en sporadisch drink en op aanbiedingen let.

Nu ik vanaf deze maand wordt gekort scheelt het enigsinds wel dat zorg en huurtoeslag dan omhoog gaan, maar als ik zou merken dat de auto te duur wordt dan verkoop ik m als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11-2024

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Minder vlees eten.
Drinken door water of thee vervangen.
Computers de deur uit doen en laptop verder gaan. (want die zijn zuiniger)
Goedkoopste adsl nemen.
Genoegen nemen met een minder goede telefoon.
Voedselbank is er voor de echte minimum.
Raak gewend aan water en brood mee te nemen onderweg. (elke x buiten huis is eigenlijk een hele dag uitgaven aan voedsel zowat).
Probeer te minderen op dingen die je neit nodig heb. wanneer je tegen je zelf moet zeggen "het is maar ** euro" om jezelf te bedriegen heb je het waarschijnlijk niet nodig laat het staan.
Eten voor meerdere dagen (is vaak goedkoper)

to be honest mijn ervaring met bijstandsmensen is dat ze meer uitgeven omdat ze de hele dag niks doen. uit verveling doe je de meeste vreemde aankopen. mensen op hun werk kunnnen minder snel ff voor "snelle trek" naar de supermarkt.

koop dingen met korting die nodig zijn. Kortingen zijn niet altijd kortingn. 50% korting is nog steeds 50% meer uitgeven dan het laten staan (in veel gevallen).

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Richh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:36:
[...]

Nu leg je me woorden in mijn mond. Ik ontken nergens dat inflatie effect heeft. Ik denk namelijk wel degelijk dat inflatie gevolgen heeft op je besteedbaar inkomen. Wel ben ik van mening dat wanneer het CBS 1,4% stelt, en je stroopwafels 2% duurder worden, dat je dan niet direct kan stellen dat het CBS het fout heeft. Wellicht moet je overstappen op wafels die 1% duurder zijn geworden.

Jij bent degene die twijfelt aan het inflatiecijfer van het CBS. Ik heb geen idee of jij denkt of ze het te hoog of te laag inschatten, en welke gevolgen jij denkt dat het heeft.
Daarnaast vraag ik me af of je je gelijk kan onderbouwen.
Och jee, je herkent sarcasme niet, nu snap ik je. Maar ik weerlegde jou juist door je te vragen of je dacht dat het CBS het inflatiecijfer verzon.

Maar wat als je nou al overgestapt was op die goedkoopste stroopwafels, wat dan? Dat is nou juist het punt van de inflatiecijfer, het is een gemiddelde prijsindex. Dus ja het heeft invloed, je kan wellicht wisselen van producten om stijgingen te ontlopen, maar dan kan je alles wat krom is wel proberen recht te lullen, dan hoeven we ook geen inflatiecorrectie op onze salarissen, toeslagen en uitkeringen meer.

Maar lijkt me allemaal offtopic, dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48
Verwarming lager zetten! Ik ben 1.5 week vrij geweest en de verwarming heeft de meeste dagen op 16 graden gestaan en dat was voldoende. In de avond soms richting de 17 wanneer ik een film op de bank keek. Als ik het fris had in een shirt/polo dan een dik vest aan. Dat scheelt best veel! Tevens opletten in welke vertrekken je de verwarming wel of niet aan zet.

Hierbij zeg ik niet dat TS zijn verwarming op 22 heeft staan, maar ik ken mensen die het doen.

Wel een bijkomend nadeel; ik merk wel dat ik ben gewend aan mijn thuis temperaturen. Wanneer het bij mensen binnen richting de 20 graden of meer gaat vind ik het al snel oncomfortabel warm worden.
Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:19:
Op papier niet slecht, praktijk val je buiten de sociale groep werkenden.
Daarbij komt ook nog dat je meer tijd hebt om geld op te maken. Ik merk ook dat ik meer geld kwijt ben aan boodschappen als ik 2 weken vrij ben, dan als ik 2 weken werk. Daarbij komt ook nog dat in mijn normale ritme de verwarming thuis op dinsdag en donderdag helemaal niet aan komt (standje 12/13/14 graden), overdag werken en 's avonds weg.
MrJayMan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:17:
uitgaande van een klein karretje (950 KG) en 1 tank benzine, reken op €180 per maand (incl. onderhoud, APK, verzekering, wegenbelasting, excl. aanschafprijs/afschrijving).
Ik denk dat je met een Suzuki Alto van een jaar of 15 oud best aan de 120 per maand kan zitten. Afschrijving heeft zo'n ding bijna niet, die koop je voor 500-700 een als die 5 jaar later nog rijdt kan je er nog 500 voor krijgen. Er kan bijna niets aan kapot gaan, veel klein onderhoud kan je zelf doen. Wegenbelasting is 20 in de maand. WA verzekering op een auto met een nieuwprijs van nog geen 8k valt ook best mee, zeker wanneer je aan de 75% korting zit (al moet die eerst worden opgebouwd).
Standeman schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:13:
Ik kan je nu al vertellen dat je eigen brood bakken je alleen maar geld gaat kosten. Het lijkt me stug dat je dat lukt voor minder dan 1 euro per brood (Wat een brood kost in het lage segment).
Zelf geen ervaring met eigen brood maken. Maar ik heb wel 2 tante's die het soms doen en mijn oma ook. Met kerst zeiden ze nog dat het wel goedkoper is als brood bij de bakker halen, maar voor hun gevoel was het duurder dan het goedkoopste brood in de supermarkt. Maar dat is gevoel, daar heb ik geen berekening onder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:41

MsG

Forumzwerver

Brood zelf maken is leuk en lekker, maar goedkoper dan regulier supermarktbrood gaat er bij mij niet in. Bovendien is het ook een stuk minder lang houdbaar, waarbij de kans op veroudering en dus derving behoorlijk groot. Bovendien slurpt zo'n elektrisch apparaat behoorlijk wat stroom om de boel te verwarmen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:47

Standeman

Prutser 1e klasse

MsG schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:51:
Brood zelf maken is leuk en lekker, maar goedkoper dan regulier supermarktbrood gaat er bij mij niet in. Bovendien is het ook een stuk minder lang houdbaar, waarbij de kans op veroudering en dus derving behoorlijk groot. Bovendien slurpt zo'n elektrisch apparaat behoorlijk wat stroom om de boel te verwarmen.
Dat is het ook. Wanneer je afschrijving, stroomverbruik en verspilling (na 1 dag oud) meerekent, kom je maar met moeite onder de 1 euro per brood. Het lukt misschien wanneer volkorenmeel per 10-25kg inkoopt, maar dat is weer voor iemand in de bijstand een erg lastige taak.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Landelijk als je aan de voorwaarden voldoet voor huurtoeslag en zorgtoeslag. Maximaal 400 euro per maand en dan nog de bijstand is zo'n 1000 euro, dus 1400 netto. Op papier niet slecht, praktijk val je buiten de sociale groep werkenden.
Was het maar zo'n feest, haha. Die 1400 euro netto klopt echt niet. Waarom pretendeer je dat het hebben van een Wajong/bijstand zo'n luxe is? Voor de meesten is het echt moeilijk rondkomen.
Ik ontvang zelf een Wajong 2010, met huur en zorgtoeslag... maar hou aan het einde van de maand nauwelijks wat over om leuke dingen te doen. Uitgaan e.d. is al gauw te duur. Een vakantie zit er ook niet in zonder meer uit te geven dan er binnenkomt. Dan komt er al gauw sociale uitsluiting om de hoek kijken, want je wilt immers ook leuke dingen doen, erbij horen... maar als je nauwelijks vrij te besteden budget hebt, kun je bijna niks anders doen dan thuis op de bank zitten.

Bovendien, als Wajonger heb je toch dat stempel, zie maar eens een werkgever te vinden die je een kans wilt geven.

En relaties? Vrouwen zitten niet te wachten op een man in de bijstand. :')

Kortom denk ik niet dat mensen voor de lol in de bijstand of Wajong zitten. De eisen voor een Wajong zijn onlangs ook nog fors verscherpt.
Wajong-uitkering omlaag
De maximale uitkering voor mensen met een Wajong-uitkering kan per 1 januari 2018 omlaag gaan door de gevolgen van de Participatiewet.

Het UWV beoordeelt of uitkeringsgerechtigden een arbeidsvermogen hebben. Bij een arbeidsvermogen gaat de maximale Wajong-uitkering omlaag van 75 procent naar 70 procent van het wettelijk minimumloon.

Beoordeelt UWV dat uitkeringsgerechtigden niet over arbeidsvermogen beschikken. Dan blijft de hoogte van de uitkering 75 procent van het minimumloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:20
Was het maar zo'n feest, haha. Die 1400 euro netto klopt echt niet. Waarom pretendeer je dat het hebben van een Wajong/bijstand zo'n luxe is?
Wat is volgens jou dan wel het goede bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:44
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:55:
Waarom pretendeer je dat het hebben van een Wajong/bijstand zo'n luxe is?
Waarom is het geen luxe?
maar hou aan het einde van de maand nauwelijks wat over om leuke dingen te doen. Uitgaan e.d. is al gauw te duur. Een vakantie zit er ook niet in zonder meer uit te geven dan er binnenkomt.
Goed, hoe ziet jouw uitgave patroon eruit? Wat zijn jouw vaste lasten? Je kan bijvoorbeeld met aanbiedingen vrij goed besparen als je in groot inkoopt en invriest.
Bovendien, als Wajonger heb je toch dat stempel, zie maar eens een werkgever te vinden die je een kans wilt geven.
Genoeg werkgevers willen je die kans maar al te graag geven, ga maar in gesprek met het UWV.
En relaties? Vrouwen zitten niet te wachten op een man in de bijstand. :')
In mijn ervaring kijken vrouwen toch meer naar karakter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Anoniem: 727197 mag ik zeggen dat ik me een beetje irriteer aan je laatste post? Ik lees vooral een verhaal hoe lastig het voor je is (begrijp me goed, ik snap dat het ook daadwerkelijk lastig is) maar een topic waar we met z'n allen in huilen, daar heeft niemand wat aan.

Je vraagt in je allereerste post om tips en tricks om te besparen. Een aantal keer is genoemd om je inkomsten en uitgaven goed uit te diepen. Misschien kan je daar wat meer duidelijkheid in geven zodat we het daar over kunnen hebben, daar hebben we allemaal wat meer aan.

1400 klopt niet, maar welk getal klopt er dan wel? Wajong staat gelijk aan de bijstandsuitkering, toch? Dat is in 2018 €992. Als ik de rekenhulp toeslagen invul met zelfs 15.000 euro aan inkomen en 700 euro huur, dan komt daar iedere maand nog €444 aan zorgtoeslag (94) en huurtoeslag (350, eigenlijk altijd 50% van de huurkosten) overheen.
Wellicht wil je nog eens kijken of je misschien aanspraak kan maken op meer toeslagen. Of kan je meer details vinden zodat we daar wat nuttigers over kunnen zeggen.

Verder pretendeert hij nergens dat het hebben van Wajong een luxe is.
Voor de meesten is het echt moeilijk rondkomen.
Om even flauw te doen: de meesten? Voor jou is het lastig; dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
hou aan het einde van de maand nauwelijks wat over om leuke dingen te doen. Uitgaan e.d. is al gauw te duur. Een vakantie zit er ook niet in zonder meer uit te geven dan er binnenkomt.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat wat voor uitkering dan ook niet hoog genoeg is om vakanties te betalen en/of regelmatig uit te gaan. Er moet immers altijd een drang zijn om te werken (en daarmee loonbelasting te betalen zodat (oa) anderen een bijstandsuitkering uitbetaald kunnen krijgen), anders zou iedereen van de bijstand willen leven en is er niemand meer om het op te brengen :P
Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat je met juist budgetteren best 1x per maand een paar biertjes op de zaterdagavond kan drinken. Genoeg tenten met gratis entree, je moet alleen geen dure shotjes willen uitdelen; maar dat zullen je vrienden ook vast niet van je verwachten.
En relaties? Vrouwen zitten niet te wachten op een man in de bijstand.
Alsof alle vrouwen op geld uit zijn :P dat hoeft helemaal niet. Wel denk ik dat vrouwen vallen op een zelfverzekerde man die positief in het leven staat en het maximale uit zijn leven wil halen, ondanks eventuele beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Delusion schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:10:

Waarom is het geen luxe?

Omdat het slechts net voldoende is om van te leven.

Goed, hoe ziet jouw uitgave patroon eruit? Wat zijn jouw vaste lasten? Je kan bijvoorbeeld met aanbiedingen vrij goed besparen als je in groot inkoopt en invriest.

Weet eerlijk gezegd geen exacte cijfers, ben bezig om mijn financiën op orde te maken. Maar vast staat dat je netto na aftrek van alle lasten weinig over hou.

Genoeg werkgevers willen je die kans maar al te graag geven, ga maar in gesprek met het UWV.

Dan wordt je loon door het UWV tot het minimumloon aangevuld, ben je nog steeds een minima.

In mijn ervaring kijken vrouwen toch meer naar karakter..

Niet geheel waar, er is bij werkloze mannen nog sprake van een stigma dat hen minder aantrekkelijk maakt.
toon volledige bericht

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 727197 op 02-01-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:09

dragonhaertt

@_'.'

[...]
Was het maar zo'n feest, haha. Die 1400 euro netto klopt echt niet. Waarom pretendeer je dat het hebben van een Wajong/bijstand zo'n luxe is? Voor de meesten is het echt moeilijk rondkomen.
Hoezo klopt dat echt niet? Als ik minimumloon van een 18-jarige pak, daar 75% van en de toeslagen toevoeg kom ik al over de 1000 euro heen. Dat is al meer dan ik per maand tijdens mijn studiejaren te besteden had, en ik durf zeker niet te beweren dat ik zuinig ben geweest met de alcohol-consumptie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm.. ja he hebt gelijk, mits je de maximale toeslagen krijgt. Maar dan ben je alsnog veel kwijt aan vaste lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:54
Niet lullig bedoeld, maar het is toch ook bedoeld voor een dak boven je hoofd en eten op tafel?
Dat er dan geen geld over is om te gaan stappen of op vakantie te gaan is begrijpelijk klote, maar daar is het ook niet voor bedoeld?

Lijkt me dat je met 1400 euro toch wel een heel eind moet komen? Zeker als je in een sociale huurwoning zit. Veel werkenden houden dan niet over na belastingen lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delusion
@Anoniem: 727197 Je bent erg selectief in het antwoorden. Je hebt dit topic gestart, maar het lijkt erop dat je niet de discussie wilt aangaan of realisterwijs wilt participeren in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Delusion schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:29:
@Anoniem: 727197 Je bent erg selectief in het antwoorden. Je hebt dit topic gestart, maar het lijkt erop dat je niet de discussie wilt aangaan of realisterwijs wilt participeren in het topic.
Wat wil je exact weten? Dit topic is ook bedoeld om te discussiëren met doelstelling die vaste lasten te onderdrukken. Maar je kunt toch niet ontkennen dat het belachelijk is dat ze de Wajong op bijstandsniveau hebben gezet.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 727197 op 02-01-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:26:
[...]
Hmm.. ja he hebt gelijk, mits je de maximale toeslagen krijgt. Maar dan ben je alsnog veel kwijt aan vaste lasten.
Natuurlijk is het niet veel geld, en de vaste lasten zullen niet meevallen als je geen goedkope woning hebt, maar dat maakt de stelling nog niet waar. Het hele topic gaat nou juist over vaste lasten verminderen.

Bij mij was tijdens de jaren dat ik zuinig deed eten de grootste kostenpost. Overstappen val AH naar bijvoorbeeld een Aldi scheelt al een hele hoop. Samen eten/koken voor meerdere dagen helpt ook een bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grootste kostenpost is hier de huur.. daarna energie (gas,water,electra) en dan de verplichte verzekeringen
boodschappen hoeven niet duur te zijn..
altijd even opletten op de aanbiedingen.. of de "extra" kortingen omdat de super er vanaf wil..

verder kook ik regelmatig in het groot omdat een groot verpakking toch weer voordeliger is. of in de aanbieding..

kleine opsomming:
inkomen inc toeslagen: 1180
huur: 380
GWE: 170
verzekeringen: 170
Internet / Mobieltje / TV: 90
onderhoud / brandstofkosten snorfiets: 20

hoef ik verder niet elk dubbeltje om te keren voor mn boodschappen... maar door wel kritisch te kijken blijft er wel wat over.. waardoor er ruimte is om een keer een nieuwe TV te kopen etc..

verder droog ik mn was ook gewoon lekker lui in een wasdroger, staat als ik thuis ben de CV gewoon op 20 graden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

SMSfreakie schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:31:
verder droog ik mn was ook gewoon lekker lui in een wasdroger, staat als ik thuis ben de CV gewoon op 20 graden
Dan nog... woon je in een vrijstaand huis zonder isolatie..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:35:
[...]

Dan nog... woon je in een vrijstaand huis zonder isolatie..?
nee.. flatje zeg maar

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 10:51
Ik zit als student in een 50m2 flatje (met z'n tweeen) en ben niet meer dan 50-60 euro per maand kwijt :?

dat is al 100 euro in de pocket. Kun je mooi wat gezelligs mee doen dacht ik zo.

[ Voor 14% gewijzigd door s0ulmaster op 02-01-2018 15:37 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wow. Daar valt nog wel iets te halen denk ik. Hier een 2p-huishouden in gezinswoning met 1/3 dat verbruik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-07 19:37
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Wow. Daar valt nog wel iets te halen denk ik. Hier een 2p-huishouden in gezinswoning met 1/3 dat verbruik :/
Maaaar, dan zijn jullie beide waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag van huis ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 17:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

SMSfreakie schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:31:

Die GWE kosten lijken mij ook aardig hoog. Weet je toevallig hoeveel die droger verbruikt?
Ik droog m'n was lekker lui op een rekje, kost niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:30:
[...]
Wat wil je exact weten? Dit topic is ook bedoeld om te discussiëren met doelstelling die vaste lasten te onderdrukken. Maar je kunt toch niet ontkennen dat het belachelijk is dat ze de Wajong op bijstandsniveau hebben gezet.
Zolang je zelf geen idee hebt wat er precies inkomt, en wat je uitgeeft heeft dat niet zo heel veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Conono schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:40:
[...]

Zolang je zelf geen idee hebt wat er precies inkomt, en wat je uitgeeft heeft dat niet zo heel veel zin.
Weet jij misschien hoe ik dit het beste inzichtelijk kan maken zonder dure kasboek software te moeten kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 10:51
LordSinclair schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:39:
[...]

Maaaar, dan zijn jullie beide waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag van huis ;)
Ik momenteel niet. Mijn vriendin best wel. Maar afgelopen jaar wel (beide) erg veel thuis gezeten en daar baseer ik mijn 50-60 euro op.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:41:
[...]
Weet jij misschien hoe ik dit het beste inzichtelijk kan maken zonder dure kasboek software te moeten kopen?
Excel, uitdraaitje van de laatste 3 maanden van je bank en een uurtje of 2 werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LordSinclair schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:39:
[...]

Ook als 1 of 2p de hele dag thuis zijn hoeft de kachel niet al te hoog. Je zit toch niet de hele dag stil.
's Avonds mag het wat warmer zijn, en dat is geen verschil met nu ;)
En ach, zelfs als ik het verbruik tijdens de kerstvakantie (1,5 week thuis) doortrek, komt het verbruik (op jaarbasis) niet boven de 100/m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delusion
[...]
Probeer het eens met pen en papier of gewoon excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Vast wel.. wil wel een zuinigere wasmachine.. maar dan moet de CV verlegt worden.. en dat gaat niet zo 1/2/3 :'(

en verder ga ik niet teveel inboeken op Comfort..

vaatwasser, wasdroger, NAS die 24/7 wat energie drinkt etc.. en toch denk ik ondanks er overal LED lampen zitten daar ook nog wel wat.. ivm kleine ramen..

owja en een onzuinige MV unit die de woningcooperatie weigert te vervangen want hij doet t nog "prima"
dat de lagers er zowat uitlopen boeit ze niet ;/

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
*knip op de man*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:40:
[...]

Die GWE kosten lijken mij ook aardig hoog. Weet je toevallig hoeveel die droger verbruikt?
Ik droog m'n was lekker lui op een rekje, kost niets ;)
minder dan de vorige.. en minder dan die daarvoor :+

https://www.coolblue.nl/product/512029/aeg-t75373nah.html staat er tegenwoordig

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
[...]
Software heb je niet nodig. Je kan zelf gewoon opschrijven wat je per maand ontvangt, en wat je uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48
Dat vind ik serieus veel. Ik zat vorig jaar op zo'n 80-90 per maand meen ik. En dan heb ik een jaren 60 hoekhuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

En om even aan te sluiten op het GWE verhaal, ik kook elektrisch, heb 100W aan lampen aanstaan 14h per dag en een elektrische boiler voor het warm water/douchen. Ik woon op een apartement van 60m2 en geef zo'n 40 euro per maand aan elektriciteit uit.
Ik doe ook zeker niet zuinig met de versterker/TV/computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:07
GWE lijkt mij inderdaad ook veel. Met 2 man had ik veel minder kosten ;). 105 euro, uit mijn hoofd. En daar waren we echt niet zuinig.
Verder lijkt me voor 170 verzekeringen ook erg veel, en internet / tv / mobiel voor 90 ook. Als je nog ergens wilt snijden zou ik daar eens een blik op werpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 02-01-2018 15:52 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 17:56
GWE lijkt me inderdaad heel veel.
Daar kom ik nog niet eens op met een IT-bedrijfje aan huis met een zware pc die 16/7 aan staat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Belangrijk is ook dat je niet doorslaat in de zuinigheid. Het moet wel 'leuk' blijven :)

Zoals verwarming: Mensen hier stellen voor om deze op 17 graden te zetten. Voor velen is dat gewoon koud! En je wilt niet kreperen in je eigen huis. Basiscomfort is ook belangrijk.
Het kan wél helpen om een programmeerbare thermostaat op te hangen (dus géén duur 'smart' ding). En alleen een warme temepratuur te hanteren op de momenten dat je thuis bent.
Bij bij is de bodemtemperatuur overdag 17 graden. Het is namelijk érg inefficiënt om je huis vanaf een veel lagere temperatuur weer op te warmen.
Ter illusratie: Ik heb een eengezinswoning met twee verdiepingen. CV staat mij mij in de vroege ochtend, avond en weekend op 20 graden. Als ik wegga zet ik de verwarming uit, en weer aan bij thuiskomst.
Totale kosten gas/licht komen voor mij dit jaar op ongeveer 80 euro per maand (zonder mijn zonnepanelen).
Het hoeft dus niet per se zuinig. Gewoon bewust!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:36
[...]
Dit kan je toch gewoon prima zelf in Excel of op papier?

Mijn vrouw en ik hebben beide een prima salaris en houden elke maand genoeg 'over'. Toch houden wij wekelijks onze uitgaven- en inkomsten bij.

Een aantal reacties geleden antwoordde je op iemand die je adviseerde om via het UWV een betaalde baan te zoeken, dat het UWV dat slechts aan zou vullen tot het minimum inkomen. Wat je echter daarin vergeet mee te nemen is het volgende:
- Werken via het UWV is slechts tijdelijk, de werkgever neemt vaak dat contract over
- Je doet werkervaring op, waardoor je waardevoller wordt, eventueel voor een andere werkgever
- Je bent aan het werk (= ook opdoen van sociale contacten).
- Een baan is dan wel geen Tinder, maar een relatie met een collega komt regelmatig voor.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
[...]
Men neme:

1 pen
1 A4tje

Schrijf links:

Inkomsten incl toeslagen:

-
-
-

Schrijf rechts:

Uitgaven

-
-
-
-
-

Trek het totaal van 'Uitgaven' af en totaal 'Inkomsten' en voila.

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Nyarlathotep schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:49:
...Bij bij is de bodemtemperatuur overdag 17 graden. Het is namelijk érg inefficiënt om je huis vanaf een veel lagere temperatuur weer op te warmen.
...
Dat is alleen waar als je een zeer goed geïsoleerd huis hebt. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-07 14:59
Geen fijn nieuws zo in 2018, tuurlijk gezondheid is het belangrijkste, maar geldzorgen zorgen toch altijd voor stress, wat natuurlijk weer niet goed is om wellicht de bron aan te pakken: werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 17:56
Sniffels schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:06:
Geen fijn nieuws zo in 2018, tuurlijk gezondheid is het belangrijkste, maar geldzorgen zorgen toch altijd voor stress, wat natuurlijk weer niet goed is om wellicht de bron aan te pakken: werk zoeken.
Het lijkt me dat de TS niet voor niets in de Wajong zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]
Je reageert niet op mij, maar zoals ik al vroeg: ik ben nieuwsgierig naar je inkomsten. De meeste mensen komen uit op 1400 euro netto inkomsten. Je zegt dit niet te ontvangen; waarom krijg je minder?

En ik durf dat zeker wel te ontkennen trouwens ;) trouwens, je kan toch ook niet ontkennen dat het belachelijk is dat ik meer dan 33% van mijn inkomsten moet inleveren bij de belastingdienst?
[...]
Wat dacht je van, er een middagje zelf voor zitten? Eventjes inloggen op internetbankieren en bekijken welke boekingen er onder 'bij' staan en welke boekingen er onder 'af' staan. Deel dat op in categorieën (bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag, boodschappen, abonnementen, energie, kleding, zorg, auto, sparen) en tel alles eens bij elkaar op.

Ik vind mezelf behoorlijk financieel op de hoogte van wat er bij mij in- en uitgaat, maar ik gebruik daarvoor geen enkele software buiten de rekenmachine op mijn smartphone.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 02-01-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Lensent schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:56:
Men neme:

1 pen
[...]
Trek het totaal van 'Uitgaven' af en totaal 'Inkomsten' en voila.

..........
je vergeet het onderscheid tussen vaste en variabele lasten. Ook zijn sommige kosten/inkomsten maandelijks, jaarlijks per kwartaal of eenmalig.

Alle kosten die niet maandelijks eraf gaan moet je een reservering voor aanhouden. Dan zijn er nog onverwachte uitgaven (de kat wordt ziek, het dak is lek). Ook daar een reservering voor aanhouden.

Ik zou in Excel alles terugrekenen naar maandopbrengst minus lasten en reserveringen om inzichtelijk te krijgen wat vrij besteedbaar is danwel hoe groot het tekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:08:
[...]

zoals ik al vroeg: ik ben nieuwsgierig naar je inkomsten. De meeste mensen komen uit op 1400 euro netto inkomsten. Je zegt dit niet te ontvangen; waarom krijg je minder?
Wajong + Huurtoeslag en zorgtoeslag.

Je hebt gelijk, moet er eens voor gaan zitten en even die zooi goed inzichtelijk maken. Feit is wel dat er meer uitgaat dan er inkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]
Waarom is dat belachelijk? Het moet gefinancierd worden uit publieke middelen. Die zijn nu eenmaal eindig. Ik snap dat het niet leuk is om op het minumum te zitten, maar wees blij dat er iets bestaat als WA-jong/bijstand.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

I
[...]
Isavemoney is wel een goede app, en gratis ;)

Google Play: Expense-Monthly Budget Planner

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:10:
[...]
Wajong + Huurtoeslag en zorgtoeslag.

Je hebt gelijk, moet er eens voor gaan zitten en even die zooi goed inzichtelijk maken. Feit is wel dat er meer uitgaat dan er inkomt.
Maar zo simpel is het dus niet. Wajong verschilt per persoon afhankelijk van waarom je die toeslag precies ontvangt. Daarbij is er de mogelijkheid dat je te weinig Wajong ontvangt, vandaar het belang dat je dit goed uitzoekt.

Huurtoeslag is meestal 50% van je huur. Hoeveel betaal je iedere maand aan huur, en klopt de huurtoeslag dan nog? Dit is uniek per persoon en daarom is het belangrijk dat je inzicht geeft in deze gegevens. Misschien ontvang je wel te weinig huurtoeslag.

Zorgtoeslag is als het goed is €94 per maand in 2018. Klopt dat in jouw geval? En wat betaal je aan je zorgverzekering? Heb je eind vorig jaar goed gekeken naar je polis, heb je veel of weinig zorg nodig? Je zal de eerste niet zijn die hier tientallen euro's per maand op zou kunnen besparen. Je topic is echter een weekje te laat hiervoor. Maar ook dit is uniek per persoon en meer details zijn nodig.

Ga er eens een uurtje voor zitten, genoeg Tweakers hier die je willen helpen als je wat meer details geeft. Ik weet wel bijna zeker dat je er veel geld mee kan verdienen. Of besparen. Net hoe je het bekijkt. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Nou Stier. Ik zit ook op sociaal minimum en kan daar prima van leven. Ik heb geen auto, dat scheelt al
inkomsten:
-IVA 988
-Zorg 89
-Huur 123
------
totaal: 1200

uitgaven:
-huur 360,80
-zorg 147,46
-tele2 13
-oxxio 121
-interpolis 30,31
-pwn 11
-ziggo 46,50
-kosten 1,30
-raoul 3,75
-Waterschap 13,05
-GEMEENTEBEL. 20,36
------
totaal: 788,53 Delen door 30.5 = 13,49 PER DAG
toon volledige bericht
(vakantiegeld en bepaalde extra's niet meegerekend)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackEyedAngel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:20

BlackEyedAngel

Just a decent guy

@Anoniem: 727197
Geen Inhoudelijk advies, maar wel veel sterkte en succes met je situaties en uitdagingen in je leven die je probeert te overwinnen #positievevibes d:)b

It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delusion
[...]
Anoniem: 727197 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:22:
"Genoeg werkgevers willen je die kans maar al te graag geven, ga maar in gesprek met het UWV."

Dan wordt je loon door het UWV tot het minimumloon aangevuld, ben je nog steeds een minima.
Vanuit daar kun je jezelf omhoog werken en tevens ervaring opdoen. Is dat nou toch zo'n schande?
Overigens begrijp ik hieruit dat je te beroerd bent om te werken, laat mij het maar weten als ik het bij het verkeerde eind heb.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.