Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Delusion schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:27:
Vanuit daar kun je jezelf omhoog werken en tevens ervaring opdoen. Is dat nou toch zo'n schande?
Overigens begrijp ik hieruit dat je te beroerd bent om te werken, laat mij het maar weten als ik het bij het verkeerde eind heb.
Heb jij teveel GS gelezen of zo? Alles op z'n negatiefst en zuurst proberen uit te leggen is meestal niet echt goed voor de kwaliteit van de discussie.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:35

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:10:
[...]
Wajong + Huurtoeslag en zorgtoeslag.

Je hebt gelijk, moet er eens voor gaan zitten en even die zooi goed inzichtelijk maken. Feit is wel dat er meer uitgaat dan er inkomt.
Ongeacht of je minima bent of niet, is dat nooit een goede zaak.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Delusion schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:27:
[...]

[...]

Vanuit daar kun je jezelf omhoog werken en tevens ervaring opdoen. Is dat nou toch zo'n schande?
Overigens begrijp ik hieruit dat je te beroerd bent om te werken, laat mij het maar weten als ik het bij het verkeerde eind heb.
Zodra ik mijn ziekte heb overwonnen wil ik met alle plezier gaan werken, graag zelfs. Alleen zou ik liever zien dat ik nog een cursus- of opleidingstraject mag doen om zo meer perspectief op de arbeidsmarkt te krijgen.

Je leven lang op een minimumloon te moeten leven is ook geen pretje. Je blijft volgens het CBS toch tot de minima behoren, onderdeel van de werkende armen.

Wikipedia: Working poor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:30:
[...]
Zodra ik mijn ziekte heb overwonnen wil ik met alle plezier gaan werken, graag zelfs. Alleen zou ik liever zien dat ik nog een cursus- of opleidingstraject mag doen om zo meer perspectief op de arbeidsmarkt te krijgen.

Je leven lang op een minimumloon te moeten leven is ook geen pretje. Je blijft volgens het CBS toch tot de minima behoren, onderdeel van de werkende armen.

In mijn optiek is het beter om op minimum niveau te zitten met baan, dan op dat zelfde niveau zonder baan. Baan geeft je dagbesteding, sociale contacten, de mogelijkheid iets van een carriere te maken, en, aan de eind van de maand de voldoening dat je dat geld wel mooi zelf verdient hebt...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:27

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Spacecowboy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:34:
[...]

In mijn optiek is het beter om op minimum niveau te zitten met baan, dan op dat zelfde niveau zonder baan. Baan geeft je dagbesteding, sociale contacten, de mogelijkheid iets van een carriere te maken, en, aan de eind van de maand de voldoening dat je dat geld wel mooi zelf verdient hebt...
Goed punt. En zeker sociale contacten maken... (bovendien ook minder energiekosten)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Technomania schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:37:
[...]

(bovendien ook minder energiekosten)
Hoe zit het dan met die verhalen die je soms hoort dat werkenden met een minimumloon in sommige gevallen minder overhouden dan met een uitkering. Ik mag toch wel aannemen dat reiskosten e.d. vergoed worden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:41:
[...]
Hoe zit het dan met die verhalen die je soms hoort dat werkenden met een minimumloon in sommige gevallen minder overhouden dan met een uitkering. Ik mag toch wel aannemen dat reiskosten e.d. vergoed worden?
Je moet eens een schop onder je reet krijgen. Je ziet overal het negatieve van in ondanks alle goedbedoelde adviezen in al je topics. We zijn ondertussen alweer maanden verder en nog steeds is er niks veranderd. Met je verwijzing oa naar de 'working poor' laat je mijns inziens alweer precies zien wat voor instelling je hebt en maakt ook duidelijk dat er nooit wat gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:41:
[...]
Weet jij misschien hoe ik dit het beste inzichtelijk kan maken zonder dure kasboek software te moeten kopen?
Er even voor gaan zitten en het in een spreadsheet gooien?

Dat kan prima met LibreOffice Calc.

Doe ik ook weleens. Dan download ik simpelweg de bankmutaties bij bijvoorbeeld de ING bank en importeer ik ze in LibreOffice Calc. Met REPLACE en VALUE krijg ik vrij simpel de echte bedragen als getallen.

Vervolgens kan ik mutaties sorteren / groeperen en simpel een SUM er op loslaten.

Dan zie ik vrij snel hoeveel de boodschappen die maand waren bijvoorbeeld.

Hetzelfde kan natuurlijk ook met Excel als je dat hebt. Maar als het gratis moet, is er niks mis met LibreOffice.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:55:
[...]
Bovendien, als Wajonger heb je toch dat stempel, zie maar eens een werkgever te vinden die je een kans wilt geven.
Tsja, voordat dit weer een typisch topic wordt, het kan voor werkgevers interessant zijn om aan goedkoop personeel te komen op deze manier:

https://www.werk.nl/werk_...oneel-subsidies/wajongers

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 02-01-2018 16:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:12
[...]

Ik heb natuurlijk geen idee naar de situatie, maar is er iets wat je vanaf de bank/bed (eventueel zwart) kan doen? zijn er geen call-centra waarvan je vanuit huis in een chatbox van bijvoorbeeld ziggo of bol.com klanten kan chatten voor een paar uur? of heeft dat dan weer beperkingen voor de uitkering, zodat je jezelf alleen maar bezig houd voor hetzelfde geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Sniffels Heeft weinig zin omdat het wordt afgetrokken van je uitkering. Zat nog aan vrijwilligerswerk te denken maar als vervoerskosten enzo niet gedekt worden dan ben je aan het einde van de maan alleen maar meer geld kwijt.

Omdat ik financieel juist zo krap zit wil ik er alles aan doen om meer te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Dat kan je niet generiek zo beoordelen. Dat is toch echt per geval.

Overigens hoor ik ook vaak dat uitkeringsgerechtigde niet 30+ uur per week van huis wil zijn voor "slechts" 100 euro extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

[...]
Er zijn kantelpunten inderdaad, het kan voorkomen dat je net een paar euro over de inkomens grens verdient waardoor je zorgtoeslag of huurtoeslag wegvalt. oa dit topic gaat daar over Het (on)bestaan van het middeninkomen

Dat kantelpunt ligt wel hoger dan minimumloon trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
@Sniffels Heeft weinig zin omdat het wordt afgetrokken van je uitkering.
Met andere woorden: Het levert je geen cent op dus je blijft maar op kosten van de staat thuis zitten.

Ooit er wel eens over gedacht dat het je ook een gevoel van zin en doel in je leven geeft? Heel misschien?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
[...]
Omdat je toeslagen minder worden naarmate je meer verdient. Dus tot een bepaalde grens is meer loon niet direct 100% meer te besteden inkomen.
Verder zijn Onkostenvergoeding vanuit de werkgever lang niet altijd vanzelfsprekend of dekkend.

Reiskosten is daarvan een mooi voobeeld, je krijgt kilometervergoeding met een maxbedrag van €xx, zodra je dus teveel kilometer's moet rijden zit je boven dat bedrag en zal je de rest zelf moeten bijleggen.
Daarbovenop heb je nog de slijtage, afschrijving, verzekering en belasting van de auto.

Reiskostenvergoeding voor een auto zijn dus eigenlijk nooit 100% dekkend, misschien als je een hele goedkope auto hebt met weinig tot geen onderhoud en dezelfde restwaarde zodra je hem verkoopt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:26
MrAngry schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:29:
Heb jij teveel GS gelezen of zo? Alles op z'n negatiefst en zuurst proberen uit te leggen is meestal niet echt goed voor de kwaliteit van de discussie.
Enkel realiteit, niets meer, niets minder. Intentie en emotie zijn op vaak verschillende manieren op te vatten
en staan open voor interpretatie.
stier schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:41:
[...]
Hoe zit het dan met die verhalen die je soms hoort dat werkenden met een minimumloon in sommige gevallen minder overhouden dan met een uitkering.
Als je een uitkering hebt dan worden bepaalde dingen kwijtgescholden, zoals HHNK bijvoorbeeld. Correct me if I'm wrong
Zat nog aan vrijwilligerswerk te denken maar als vervoerskosten enzo niet gedekt worden dan ben je aan het einde van de maan alleen maar meer geld kwijt.
Werkgevers zijn overigens ook niet verplicht om je reiskosten te vergoeden

[ Voor 17% gewijzigd door Delusion op 02-01-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag bijverdienen in de Wajong. Maar alles boven bedrag X wordt gekort op de uitkering. Vroeger was dat iets van 150 euro per maand geloof ik. Boven het minimumloon zul je natuurlijk niet gaan uitkomen. Denk dat je er zelfs onder zult blijven, want "Werken moet lonen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24
Deveon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Dat kan je niet generiek zo beoordelen. Dat is toch echt per geval.

Overigens hoor ik ook vaak dat uitkeringsgerechtigde niet 30+ uur per week van huis wil zijn voor "slechts" 100 euro extra per maand.
Zo is het in de praktijk wel. Alleen heb je dan wel je week gevuld in plaats van hele dagen thuis en uiteindelijk hetzelfde bedrag krijgen. Maar het komt er wel op neer dat je vaak niet ver boven die 1400 euro netto komt bij fulltime werken en als je pech hebt zit je nét boven de toeslagengrens en kan het zo honderden euro's per maand schelen dus dan zou je haast niet van die bank afkomen want dan krijg je nog minder ook, loont het inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
@Sniffels Heeft weinig zin omdat het wordt afgetrokken van je uitkering.
Je realiseert je dat een ander ook aan het werk is om jou uitkering te betalen? Natuurlijk niet helemaal direct maar je begrijpt het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
@MrAngry en @Delusion ... offtopic, maar moest wel direct denken aan :
https://www.geenstijl.nl/5140088/we-zoeken-het-op/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
[...]

Heb je al met het UWV gebeld voor de mogelijkheden?

Al een plan gemaakt wanneer je je inkomsten en uitgaven naast elkaar gaat zetten? Iedere dag dat je dat nalaat kost je misschien wel geld.
Is je leven als 'non-working poor' wel naar je zin? Zou je het niet eens, op z'n minst, willen proberen?Je wikipedialinkje voegt niks toe aan de discussie.

[...]
Die verhalen bestaan, en dat is precies waarom de uitkeringen verlaagd worden. Teveel mensen krijgen geld terwijl er te weinig mensen over blijven om het te betalen. De enige manier om daar als persoon uit te komen is door zelf een inkomen te verkrijgen en te werken.

Maar ook hiervoor geldt gewoon: pak een pen en papier. Bedenk wat voor werk je wil doen en dus wat je gaat verdienen. Reken uit hoeveel wajong je dat gaat kosten (in het geval van wajong zal ieder uur werk je geld opleveren) en je kan dat precies in je vergelijking meenemen.
De ene werkgever vergoed wel reiskosten, de ander niet... de ene geeft je ook een hoger inkomen dan de ander. Daar moet je gewoon zelf achteraan gaan.
Rmg schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Er zijn kantelpunten inderdaad, het kan voorkomen dat je net een paar euro over de inkomens grens verdient waardoor je zorgtoeslag of huurtoeslag wegvalt. oa dit topic gaat daar over Het (on)bestaan van het middeninkomen

Dat kantelpunt ligt wel hoger dan minimumloon trouwens.
Klopt, dat kantelpunt ligt veel hoger dan de bedragen waar TS het over heeft. De oorzaak van die kantelpunten ligt bij TS zelf :)

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 02-01-2018 16:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stoney3K schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Met andere woorden: Het levert je geen cent op dus je blijft maar op kosten van de staat thuis zitten.

Ooit er wel eens over gedacht dat het je ook een gevoel van zin en doel in je leven geeft? Heel misschien?
Om eerlijk te zijn... ja daar komt het wel op neer. Als ik kan werken wil ik heus wel werken, maar dan moet het wel lonen. Voor slechts €100 extra, 40 uur een rotbaantje zou toch onredelijk zijn?

En ja die doorgroeimogelijkheden, wie zegt dat daar daadwerkelijk sprake van is? Ik wil niet pessimistisch zijn maar ik wil er netto (dus wat ik echt over hou voor vrije besteding) niet op achteruit gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

@Sniffels Heeft weinig zin omdat het wordt afgetrokken van je uitkering. Zat nog aan vrijwilligerswerk te denken maar als vervoerskosten enzo niet gedekt worden dan ben je aan het einde van de maan alleen maar meer geld kwijt.

Omdat ik financieel juist zo krap zit wil ik er alles aan doen om meer te verdienen.
1. mooi verhaal en op een bepaald nivo waar maar nog lang niet voor jou van toepassing.
2. zorg eerst eens dat je überhaupt weet waar je geld naartoe verdwijnt.
3. het heet om een reden vrijwilligerswerk niet betaald werk. Maar ook hier zijn regelingen mogelijk (tot beperkte hoogte). Maar ik adviseer eerst eens om een ritje naar het UWV te maken op de fiets of lopend. Lekker goedkoop en ook nog gezond.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:52:
[...]
Om eerlijk te zijn... ja daar komt het wel op neer. Als ik kan werken wil ik heus wel werken, maar dan moet het wel lonen. Voor slechts €100 extra, 40 uur een rotbaantje zou toch onredelijk zijn?

En ja die doorgroeimogelijkheden, wie zegt dat daar daadwerkelijk sprake van is? Ik wil niet pessimistisch zijn maar ik wil er netto (dus wat ik echt over hou voor vrije besteding) niet op achteruit gaan.
Ok laat maar zitten. Je bent (misschien door je ziekte) zo kortzichtig /pessimistisch als de pest.

Met zo'n attitude wil geen werkgever je hebben.

Zet lekker de kachel nog een Tikkie hoger en zet je 50" plasma maar aan. Want je zal niet snel van die bank af gaan komen zo.

[ Voor 32% gewijzigd door Barrycade op 02-01-2018 16:56 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
[...]

Ja, en hier gaat het scheef in mijn inzien.. niet lullig, maar die minimum inkomens/toeslagen/uitkeringen zouden derhalve gehalveerd moeten worden, puur alleen al om hetgeen je hier verwoord !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Jij behoort in geen geval bij de working poor... want je werkt niet.
Het siert je dat je wil werken.

Nu, als je alles samen 1400€ netto per maand hebt, dan denk ik dat je beter af bent dan iemand die voor Deliveroo werkt, of hamburgers staat te draaien bij McDo.
Gaan werken kost ook geld aan verplaatsing, kledij, etc, en die mensen brengen niet gek veel meer dan 1400€ naar huis elke maand.

Dus stel je niet te veel voor over dat snel rijk worden met een instapbaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

[...]
Mijn laatste werk job was chef de cuisine à rinçage (spoelkeukenmedewerker) en daar hield ik ook minder over dan nu. Máár ik werkte voor mijn centjes.

Nu doe ik wat vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 16:27

Rmg

[...]

En ja die doorgroeimogelijkheden, wie zegt dat daar daadwerkelijk sprake van is?
Wie denk je dat bij een sollicitatie interessanter is?

* Iemand met WIA/Wajong die het afgelopen jaar thuis gezeten heeft
* Iemand met WIA/Wajong wel aan het werk is geweest en nu op zoek is naar iets wat meer betaalt.

Doorgroeimogelijkheden zijn niet alleen bij het bedrijf waar je op dat moment werkt, maar ook daarna.

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 02-01-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
Niets in het leven is zeker, alleen de dood. Al heb je alle ervaringen en studies op je naam staan dat garandeerd nog niets. Niet geschoten is altijd mis.
Ga in gesprek met het UWV, zij willen jou graag helpen. Niet alleen met werk, maar ook met cursussen en opleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Patientzero schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:54:
[...]
Ja, en hier gaat het scheef in mijn inzien.. niet lullig, maar die minimum inkomens zouden derhalve gehalveerd moeten worden, puur alleen al om hetgeen je hier verwoord !
Het jammere is dat je daarmee echter ook de mensen pakt die wel willen, maar echt niet kunnen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:04
[...]

Waarom zou dat onredelijk zijn? Geld krijgen om thuis te zitten omdat je vind dat die 100 euro extra het niet waard is dat is pas onredelijk.

Thuis zitten kost veel meer want je verbruikt meer stroom, gas en water. En het staat slecht op je cv.

Je geeft nogal een signaal af van ik krijg geld en dat is te weinig. Hoe kan ik zo makkelijk mogelijk meer geld krijgen zonder er zelf wat voor te moeten doen of ervoor in moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat het sociaal onwenselijk is maar ik ben niet de enige die zo denkt. Uiteindelijk willen we allemaal netto meer overhouden. Nogmaals ik wil best werken als ik mijn ziekte overwonnen heb maar dan moet het wel lonen. Als ik er verlies op zou draaien lijkt me dat niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Die 100 euro betekent voor jou wel dat je een avond meer kan uitgaan én op vakantie kan. Dat is toch wat je wil?
Maar ook nu ga je uit van het pessimistische beeld. Iemand hierboven noemt gekscherend 30 uur werken voor 100 euro als voorbeeld. Jij maakt daar gelijk 40 uur werken van voor 100 euro. Ik denk dat beide tamelijk onrealistisch is. Gezien het rekenprincipe van Wajong zal je altijd fors meer geld voor je werk overhouden, zelfs als je maar 10 uur per week werkt.

Je kan ook tot je 80e thuis blijven zitten, dan weet je zeker dat je niet doorgroeit. Moet je wel duimen dat Nederland niet zo rechts blijft stemmen, anders hou je elke maand alleen maar minder inkomen over. Ik zou voor zekerheid kiezen en het gewoon proberen. Je hebt niks te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Hier ga jij helemaal de mist in.
Als je kan werken dan wordt je geacht te werken, en krijg je eventueel een vergoeding voor werkloosheid.
Als je die in Vlaanderen krijgt, en je bent jonger dan pakweg 55 jaar, dan gaan ze wel achter je aan zitten om je eerst te helpen een job te zoeken, en om na te gaan of je daar zelf wel mee bezig bent.

Het is niet omdat je dan maar 100€ meer krijgt dan je vergoeding dat je zomaar in je bed kan blijven liggen.
Je moet beseffen dat het niet de staat is die dat betaalt, maar wel alle mensen die WEL werken, en dus ook de poetsvrouw die voor 100€ meer dan haar vergoeding bij slecht weer en ontij de fiets op kruipt om bij een ander te gaan poetsen.

Bij werkweigering gaan ze die vergoeding eerst eens een maandje schrappen, en nadien eventueel permanent.
Dan kom je op een leefloon terecht, en kan je ineens dromen van 1400€. Het zal in België eerder 800€ per maand zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 16:22
[...]

Je bent in iedergeval eerlijk, dat is iets.

Besef je wel dat een uitkering er is voor iemand die niet kan of tijdelijk niet kan werken, niet voor iemand die niet wil werken omdat hij\zij dan hetzelfde of net ietsjes meer overhoud.
Ik gun iedereen die het nodig heeft een uitkering waarmee ze rond kunnen komen, daar betaal ik met plezier mijn belastingen voor :) Maar deze uitspraak schiet me toch wel een beetje in het verkeerde keelgat!

Het gaat hier niet om werken voor hetzelfde geld, het gaat erom dat je terug kan keren naar de arbeidsmarkt terwijl je een vangnet hebt in de vorm van je uitkering. Pas zodra je weer meedraait op de arbeidsmarkt kan je gaan werken aan je carriére om op die manier meer te gaan verdienen, en ja in dit geval betekent het dat je op het minimumloon begint.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:59:
Ik begrijp dat het sociaal onwenselijk is maar ik ben niet de enige die zo denkt. Uiteindelijk willen we allemaal netto meer overhouden. Nogmaals ik wil best werken als ik mijn ziekte overwonnen heb maar dan moet het wel lonen. Als ik er verlies op zou draaien lijkt me dat niet gunstig.
Het loont ook om te gaan werken, misschien niet direct in de vorm van meer besteedbaar inkomen maar wel in de vorm van kansen voor je toekomst en zeker niet minder belangrijk: Een stukje voldoening!

[ Voor 18% gewijzigd door Axewi op 02-01-2018 17:02 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Zeg je nu dat je zelf kiest of je je ziekte wil en kan overwinnen afhankelijk van wat je over houdt.

Ik heb al eerdere topics van jou zien voorbij komen. Af en toe doe je je voor als totaal sociaal gehandicapt, en amper handelingsbekwaam, maar als het hier op geld en uitkeringen aankomt, dan ben je volgens mij beter op de hoogte dan de gemiddelde nederlander.

Kan me niet van de indruk ontdoen momenteel dat je hier wat aan het aandacht zoeken bent.
Enjoy it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:50:
Je mag bijverdienen in de Wajong. Maar alles boven bedrag X wordt gekort op de uitkering. Vroeger was dat iets van 150 euro per maand geloof ik. Boven het minimumloon zul je natuurlijk niet gaan uitkomen. Denk dat je er zelfs onder zult blijven, want "Werken moet lonen".
Dat geld alleen voor de oude wajong van voor 2010. Daarbij kan je tot 300 euro precies bijverdienen. Daarna word je 400+ euro gekort.
Dat is ook waarom ik bij mijn stage heb gevraagd om de reiskosten vergoeding te verlagen.

@Verwijderd mijn tip, zoek werk. Je kunt samen met de UWV en je toekomstige werkgever er echt wel uit komen met de reiskosten. Daarbij voel je je serieus veel beter als je iets nuttigs met je leven doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delusion
Ik begrijp dat het sociaal onwenselijk is maar ik ben niet de enige die zo denkt. Uiteindelijk willen we allemaal netto meer overhouden.
Ik weet zeker dat jij niet de enige bent die zo denkt.
Nogmaals ik wil best werken als ik mijn ziekte overwonnen heb maar dan moet het wel lonen. Als ik er verlies op zou draaien lijkt me dat niet gunstig.
In deze invalshoek dan, je krijgt waarschijnlijk meer zelfvertrouwen, je draagt je steentje bij aan de maatschappij en bovendien je eigen statement..
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:55:
En relaties? Vrouwen zitten niet te wachten op een man in de bijstand. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laten we erover ophouden en weer on-topic gaan. Ik loop nu te ver vooruit op mijn situatie, moet eerst mijn ziekte zien te overwinnen. Hoop zware medicatie, zal je de details besparen maar daar moet eerst aan gewerkt worden. En natuurlijk de financiën op orde brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
Het loont naast de financiële vergoeding ook op andere manieren, zo doe je eindelijk ervaring op, heb je eindelijk sociale contacten en sta je eindelijk in het leven. Daarnaast is er een (grote) kans dat je je ziekte zo overwint (er vanuit gaande dat de ziekte waaraan je refereert in je andere topics je enige ziekte is).

Je moet ondertussen weten dat in het leven je niks in de schoot geworpen wordt, hoogstens je uitkering... Eerst zaaien dan oogsten Stier!

Dus ga desnoods eerst vrijwilligerswerk doen, al kost het je de reiskosten. Doe sociale contacten en werkervaring op, ga met het UWV praten en voor je het weet heb je werk en misschien zelfs ooit een vriendin waardoor je grootste wens in vervulling kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik mag als volledig arbeidsongeschikte €1,00 BRUTO per uur bijverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Stoney3K schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Had een vriendin/buurvrouw die 24uur werkte per week, maar met alle huur/zorg/geen idee wat allemaal verdienden we op tientjes na het zelfde als ik met mijn fulltime baan. Maar wel lekker thuis kunnen uitslapen/dubbele weekenden etc. als ik toen zou kunnen ruilen....

Maar das wel erg offtopic, en helpt Stier niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Begint de huidige discussie niet een beetje op dat gevalletje 'waarom werken?' te lijken?

Anyway, reiskosten zijn een bitch. Je werkgever is tot niks verplicht, maar meestal is het 19ct/km met bijv. een auto. Het OV is dan het goedkoopst, want wordt 1 op 1 vergoed áls het vergoed wordt.

Reiskosten van het OV kunnen via de belastingaangiften volgens mij ook worden teruggevraagd, maar hier zit volgens mij wel een maximum aan. Tabel..
Verder is het nadeel dat je die kosten wel het zelf moet 'voorschieten', want je kunt maar 1x per jaar de aangifte doen.

En je moet goed de administratie bijhouden. Een OV chip op naam is dan haast wel een vereiste, maar met dal-korting of tractectkortingen is daar vast wel een mouw aan te passen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 14:25
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:04:
Laten we erover ophouden en weer on-topic gaan. Ik loop nu te ver vooruit op mijn situatie, moet eerst mijn ziekte zien te overwinnen. Hoop zware medicatie, zal je de details besparen maar daar moet eerst aan gewerkt worden. En natuurlijk de financiën op orde brengen.
On-topic is nu de bankafschriften van de afgelopen 3 maanden erbij pakken / overzicht van internetbankieren erbij pakken. Inkomsten opschrijven, uitgaven opschrijven en kijken wat het verschil is. Niet terug komen in dit topic voordat je dat hebt gedaan. (duurt niet langer dan 2 uurtjes dus we zien je vanavond weer).
Daarna kun je kijken waarom er meer uit gaat dan er binnen komt

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Begin met een lijstje maken. Heb ik ook gedaan (zie eerdere post van mij). 2 jaar geleden was ik failliet en het is omdat ik een "voorschotje op de erfenis" kreeg van mijn vader in ruil voor mijn pinpas. Inmiddels dat voorschotje terugbetaald én inmiddels 1000 euro spaargeld... Stelt nog steeds weinig voor maar mocht ik onvoorziene uitgaven hebben kan ik ze gewoon pinnen. (zo dit jaar ook een nieuwe bril kunnen kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Caeruleus schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:07:
[...]

On-topic is nu de bankafschriften van de afgelopen 3 maanden erbij pakken / overzicht dan internetbankieren erbij pakken. Inkomsten opschrijven, uitgaven opschrijven en kijken wat het verschil is. Niet terug komen in dit topic voordat je dat hebt gedaan. (duurt niet langer dan 2 uurtjes dus we zien je vanavond weer).
Daarna kun je kijken waarom er meer uit gaan dan er binnen komt
Het zou fijn zijn (en misschien is dat wel mogelijk) dat banken zelf een "erbij / eraf" tabelletje genereren per maand. Ipv alles door elkaar op 1 maandafschrift.

Maar aan de andere kant zou een creatieveling hier ook prima een 'appje' voor kunnen maken door input te filteren van een complete selectie van een afschrift.

Bij ING is helaas het nadeel dat het AF of BIJ een icoon is en geen tekst, anders kan het zo 1 op 1 in een excel.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
Vanavond is weer een van de zoveelste herhaling van Dubbeltje op zn kant op rtl4. daar bespreken ze ook dingen zoals lijstjes maken, en met contant geld boodschappen doen enzo. wellicht kom je daar op inspiratie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Je laat het zelf hier naar toe afdwalen door geen inzicht te geven in je inkomsten en uitgaven, maar enkel te klagen over hoe zwaar je het hebt omdat je uitkering te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-08 17:09
Deezers schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Landelijk als je aan de voorwaarden voldoet voor huurtoeslag en zorgtoeslag. Maximaal 400 euro per maand en dan nog de bijstand is zo'n 1000 euro, dus 1400 netto. Op papier niet slecht, praktijk val je buiten de sociale groep werkenden.
Deze is grappig. Je krijgt natuurlijk geen huurtoeslag zonder iets te huren. Met max huurtoeslag zit je dus aan een kale huur van ongeveer 700 euro. Dit is dus nog zonder servicekosten (daar krijg je geen toeslag voor).

Ga nu maar eens voor de gein verder rekenen met servicekosten, GWE, verzekeringen, gem. belasting, abo's en kijk wat je over houdt voor eten en andere zaken. Je moet je eigen cijfers eens gebruiken om een idee te krijgen wat je zou moeten bezuinigen. En ik heb bewust niet auto genoemd.

Ik heb dit voor verschillende mensen moeten doorberekenen en ik heb het vermoeden dat de meeste in dit topic geen idee hebben wat je ervoor moet laten in zo'n situatie.

En zeker in het geval als je langer ziek/afgekeurd bent, dan is de ironie ook nog eens dat je moeilijker werk krijgt door gebrek aan recente werk ervaring. Hoe graag je ook wilt. Dit is echt geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

tweaker29789 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:25:
[...]

Deze is grappig. Je krijgt natuurlijk geen huurtoeslag zonder iets te huren. Met max huurtoeslag zit je dus aan een kale huur van ongeveer 700 euro. Dit is dus nog zonder servicekosten (daar krijg je geen toeslag voor).
Lol.... Ik betaal 237 euro per maand voor mijn flatje (incl. Toeslag)

Maar, mijn buren betalen 150 euro meer aangezien ik hier het langst woon en ze de huur niet veel kunnen verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]
Nee, daar mag je niet standaard van uitgaan. Was het maar zo'n feest.

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik krijg een beetje het idee dat het met name schort aan je houding. "Voor dat geld ga ik niet werken". Je verwacht wel dat andere mensen dat wel voor je doen en dan tot 50% belasting gaan afdragen over het geld wat ze verdienen?

HENG HENG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
Alleen de titel al, overleven.... Je woont in Nederland niet in de jungle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Spacecowboy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Nee, daar mag je niet standaard van uitgaan. Was het maar zo'n feest.

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik krijg een beetje het idee dat het met name schort aan je houding. "Voor dat geld ga ik niet werken". Je verwacht wel dat andere mensen dat wel voor je doen en dan tot 50% belasting gaan afdragen over het geld wat ze verdienen?
Zie zijn andere topics.

Ik vrees dat het een manier van aandacht vragen is, de boel te verSTIERen en gewoon niks, maar dan ook niks met goed bedoelde adviezen doet.

Wat mij betreft mag óók dit topic op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Technomania Eigenlijk was het ook niet mijn bedoeling om dit topic persoonlijk te maken. Laten we het algemeen houden, hoe je zuinig en met weinig geld goed kunt leven.

Ik ben zelf bezig het eea in kaart te brengen, en input hoe ik het beste kan bezuinigen is altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Zuinig leven?

- Dagelijks boodschappen doen en op de -35% stickers letten (of in aanbieding én -35%)
- Huismerk boodschappen doen
- Groot koken.. Beste pan kipkerry ben ik 10-15 euro voor kwijt (en sta de hele dag in de keuken) maar kan er ook 15x van eten ofzo.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Richh
@Verwijderd Hier kan je beginnen: Verwijderd in "[Samsung Galaxy S8-serie] Ervaringen & Discussie"
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:49:
Ben sinds een tijdje trotse bezitter van de S8, prachtige telefoon. Maar hoe lang zou ik er nog mee kunnen doen? Ik heb simpelweg geen budget om over 2 jaar weer een nieuwe dure telefoon te kopen.
Verkoop je S8 en koop er een mooie Motorola G5 voor of een Xiaomi A1 of iets dergelijks. Een S8 is in geen enkel opzicht echt 'nodig'. Wel leuk om te hebben, dat snap ik (heb er zelf ook eentje) - maar daar zijn je financiën niet toereikend voor op dit moment.
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:17:
Als ik even mag inbreken boys... Weten jullie een shop waar ik eens lekker kan voelen welke type switches ik lekker vind? Een fysieke shop waar ik dit zelf één voor één mag uitproberen.
Geen mechanisch toetsenbord kopen. Ook daarvoor is geen enkel praktisch nut boven een gewoon ramplankje van een tientje. Tenzij je hardcore programmeert wellicht, maar ik heb niet het idee dat je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:46:
@Technomania

Ik ben zelf bezig het eea in kaart te brengen, en input hoe ik het beste kan bezuinigen is altijd welkom.
Het principe is vrij eenvoudig: bedenk wat je écht nodig hebt om te leven, koop daarvan een prijsbewuste variant en koop verder niks. Eten heb je echt nodig, maar je hoeft niet uit eten te gaan of boodschappen te doen in een dure winkel. Kleren heb je echt nodig, maar die kun je ook bij de Zeeman halen. Een koelkast hoef je niet nieuw te kopen maar kun je ook van Marktplaats halen. Enz.

[edit] een Samsung S8 en een mechanisch toetsenbord zijn niet erg prijsbewust...

De tip om je inkomsten en uitgaven eens naast elkaar te leggen is al eerder voorbij gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door migchiell op 02-01-2018 18:12 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Wat?! Zeuren over sociaal minimum maar dan wel een S8 kopen? Krijg alsjeblieft je prioriteiten eens op orde. Een telefoon heb je zeker nodig (om sociaal isolement te voorkomen), een smartphone misschien ook nog om je bankzaken te kunnen regelen, maar een S8? Dat zijn uitgaven die ik zelf niet eens doe...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Richh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:59:
@Verwijderd Hier kan je beginnen: Verwijderd in "[Samsung Galaxy S8-serie] Ervaringen & Discussie"

[...]

Verkoop je S8 en koop er een mooie Motorola G5 voor of een Xiaomi A1 of iets dergelijks. Een S8 is in geen enkel opzicht echt 'nodig'. Wel leuk om te hebben, dat snap ik (heb er zelf ook eentje) - maar daar zijn je financiën niet toereikend voor op dit moment.

[...]

Geen mechanisch toetsenbord kopen. Ook daarvoor is geen enkel praktisch nut boven een gewoon ramplankje van een tientje. Tenzij je hardcore programmeert wellicht, maar ik heb niet het idee dat je dat doet.
Dit is dan wel weer heel typisch. Mooi gevonden. Penny wise, pound foolish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Hoe ik geld bespaar

1x per week grote was doen, (niet iedere dag).
Groot inkopen bij de Lidl en niet teveel snacks kopen
Geld opzij leggen van wat ik per maand overhoud.
Niet de tram pakken naar en van werk, ik heb de bus nodig om in het centrum te komen, maar vanaf daar kan ik prima lopen. Scheelt me 20 euro per week aan tram kosten.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Weet jij misschien hoe ik dit het beste inzichtelijk kan maken zonder dure kasboek software te moeten kopen?
Excel. Ik heb een zeer eenvoudig kasboek voor je, mocht je willen. Stuur een DM met je e-mail adres, en ik stuur je het Excel-sheet. Hierin kun je zowel een begroting voor het komende jaar maken, als dat je je daadwerkelijke uitgaven vergelijkt met je begrootte uitgaven.
Technomania schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:20:
[...]
(vakantiegeld en bepaalde extra's niet meegerekend)
Je Interpolis is erg hoog, dat kan veel goedkoper (tenzij er een uitvaartverzekering in zit). Tevens kom jij in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschap. Scheelt toch weer € 40 pm. Tevens vind ik je zorgverzekering erg hoog. Ik heb heel veel zorg nodig, maar heb toch geen aanvullende verzekering omdat vrijwel alles uit de basis vergoed wordt.
Ook kun je kijken naar minimaregelingen bij jou in de gemeente. Jouw gemeente kent in ieder geval de jaarlijkse individuele inkomenstoeslag van € 378 pj waarvoor je in aanmerking komt. Ook is er de Meedoenregeling van € 100 pj. Als je wil, kan ik je de URL's DM'en waarmee je deze kunt aanvragen. Ik heb nog niet gevonden of ze ook een collectieve zorgverzekering hebben.

Als je wil, kan ik je (via DM of een keer real life) verder helpen :)

@Verwijderd, vrijwilligerswerk kost niks, je gaat op je fiets er heen, klaar. Maar heb je al eens contact gezocht met een vrijwilligersorganisatie?

Een van jouw grote problemen is dat je alles wilt, en wel nu. Je zult simpelweg moeten accepteren dat dat niet gaat gebeuren. Er is inderdaad een grote kans dat je altijd aan de onderkant van de inkomstenmarkt zult blijven zitten. Dat is een kwestie van accepteren, en tegelijkertijd er aan werken om daar toch uit te komen.

Mijn traject: uitgevallen nog voor m'n 18e, vanaf m'n 23e met terugwerkende kracht Wajong gekregen. Aan mezelf gewerkt, vrijwilligerswerk gedaan, op m'n 27e terug naar school, mezelf in een goede baan gebluft en dat waargemaakt. +/- 12 jaar full time gewerkt, koopwoning kunnen kooen van 4 ton (samen met mijn (nu ex) man). Helaas wel weer ingestort, en nu weer 4+ jaar ziek thuis, WIA van € 1.600 pm. Maar, doordat ik voor geen enkele toeslag of ondersteuning in aanmerking kom, hou ik slechts € 200 meer per maand over dan ie and in de bijstand (als ik een huur van € 600 zou hebben). Ik doe overigens nog steeds veel vrijwilligerswerk.

Het kan dus nog alle kanten op, maar jouw probleem is dat je niks dóet. Zullen we afspreken dat jij me je mail-adres geeft, ik jou die excel stuur, en dat je me die binnen 2 weken ingevuld terug stuurt? Dan kun je een keer een echte stap maken.

Maar ik vermoed echter dat ook dit voorstel weer afgeschoten gaat worden door jou. Want je wil dat het je in de schoot geworpen wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 02-01-2018 18:19 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ziek zijn kiest niemand voor (en is behoorlijk kut). Kijk of je in aanmerking komt voor subsidies vanuit de gemeente. Vaak zijn er voor minima verschillende potjes waar je recht op hebt. Zal misschien niet veel zijn, maar elke euro is er 1.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ardana schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:10:

Je Interpolis is erg hoog, dat kan veel goedkoper (tenzij er een uitvaartverzekering in zit). Tevens kom jij in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschap. Scheelt toch weer € 40 pm. Tevens vind ik je zorgverzekering erg hoog. Ik heb heel veel zorg nodig, maar heb toch geen aanvullende verzekering omdat vrijwel alles uit de basis vergoed wordt.
Ook kun je kijken naar minimaregelingen bij jou in de gemeente. Jouw gemeente kent in ieder geval de jaarlijkse individuele inkomenstoeslag van € 378 pj waarvoor je in aanmerking komt. Ook is er de Meedoenregeling van € 100 pj. Als je wil, kan ik je de URL's DM'en waarmee je deze kunt aanvragen. Ik heb nog niet gevonden of ze ook een collectieve zorgverzekering hebben.

Als je wil, kan ik je (via DM of een keer real life) verder helpen :)
Interpolis is incl. rechtsbijstand.. An sich overbodig, maar ik ben verdomde blij dat ik hem heb.)
Kwijtschelding waterschap en gemeentelijke belasting nét niet... (allang bezwaar aangetekend)
Die meedoen regeling is in behandeling (vorig jaar er een helicoptervlucht van gemaakt)
Univé (via gemeente) is Incl. eigen risico
Dan heb ik nog tegemoedkoning eigen risico (220)
En die inkomstentoeslag ken ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 16:06
Bensimpel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:06:
Groot inkopen bij de Lidl en niet teveel snacks kopen
Dit. Gewoon het noodzakelijke halen, en vooral geen frisdrank/dubbelfris e.d. halen. Kost je zo 1,50 per pak, en je drinkt het in een dag makkelijk leeg. Koop ook blokken kaas ipv plakken, scheelt ook weer flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Technomania schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:18:
[...]
Interpolis is incl. rechtsbijstand.. An sich overbodig, maar ik ben verdomde blij dat ik hem heb.)
Kwijtschelding waterschap en gemeentelijke belasting nét niet... (allang bezwaar aangetekend)
Die meedoen regeling is in behandeling (vorig jaar er een helicoptervlucht van gemaakt)
UWV (via gemeente) is Incl. eigen bijdrage
Dan heb ik nog tegemoedkoning eigen risico (220)
En die inkomstentoeslag ken ik niet
Die kwijtschelding ben ik wel heel benieuwd naar eigenlijk. Mocht je willen, zou ik er wel eens naar willen kijken (de afwijsbrief en je bezwaarschrift). Rechtsbijstand is idd overbodig aangezien je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand hebt, en voor de eigen bijdrage zelfs bijzondere bijstand kan krijgen.

Wat bedoel je met UWV (via gemeente) is incl. eigen risico?

En krijg je ook via het UWV je jaarlijkse toeslag (ergens in september dacht ik?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Ooit begonnen met het maken van een boekhouding in Calc (Excel maar dan van LibreOffice) als samenwonend student. Inkomsten waren toen ook minimaal. Nu verdienen we samen het viervoudige en houdt ik nog steeds een boekhouding bij en weet ik precies wat er in en uit gaat. Ik vind het onzin om geld over de balk te gooien, mocht ik dat inzicht niet hebben. Wat ik bespaar gaat deels in versnelde aflossing. Mocht een van ons ziek worden en we het minder krijgen, dan kunnen we dat tenminste zo opvangen.

Moraal van het verhaal. Het is altijd goed om inzicht te hebben in je inkomsten en uitgaven.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2018 18:24 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ardana schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:22:
[...]

Die kwijtschelding ben ik wel heel benieuwd naar eigenlijk. Mocht je willen, zou ik er wel eens naar willen kijken (de afwijsbrief en je bezwaarschrift). Rechtsbijstand is idd overbodig aangezien je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand hebt, en voor de eigen bijdrage zelfs bijzondere bijstand kan krijgen.

Wat bedoel je met UWV (via gemeente) is incl. eigen risico?

En krijg je ook via het UWV je jaarlijkse toeslag (ergens in september dacht ik?)?
Zie edit.. Bedoelde Univé via gemeente, en eigen bijdrage=eigen risico.. Vandaar die 220

[ Voor 3% gewijzigd door Technomania op 02-01-2018 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Technomania schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:24:
[...]

Zie edit.. Bedoelde Univé via gemeente, en eigen bijdrage=eigen risico.. Vandaar die 220
Ah, dan is het niet heel slecht :)

En ik had het dus over deze toeslag van het UWV: https://www.uwv.nl/partic...dsongeschikten/index.aspx

Hier heeft stier trouwens ook recht op. Toch weer € 170 in de pocket :)

[ Voor 31% gewijzigd door Ardana op 02-01-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:48
ik weet niet waar je woont maar vaak zijn er een of meerdere kringloopwinkels in de buurt in verschillende steden daar kan je al goed mee uit de voeten.

je kunt er onder andere terecht voor :

kleding
elektrische apparaten
speelgoed
meubels en ander spul om je huis gezellig te maken
gereedschap etc

voor vaak minder dan de helft van de nieuwprijs of zelfs veel minder. Met een beetje geluk zal je er ook wat
extra bij kunnen verdienen door dingen weer te verkopen op marktplaats.

verder gewoon bij de lidl of de aldi en action boodschappen doen. Je kan zelf met weinig geld toch gezond leven als je dat wilt. nou hebben ze bij de lidl bijvoorbeeld weer 6 kilo rijst voor 6.99 daar kan je makkelijk een maand van eten. gooi er nog 2 ons groente bij en een stukje vlees en je bent voor 1 euro per dag klaar of zo. pak dan wat yoghurt en wat walnoten erbij en een banaan er door heen en wat brood met (pinda)kaas en je bent voor pak weg 2 euro per dag klaar met eten of zo'n 60 euro per maand. probeer ook voor een hele week boodschappen te doen het is vooral dat elke dag naar de winkel gaan dat funest is.. dan ga je normaal gesproken altijd dingen halen die je niet nodig hebt. vervang de rijst af en toe met aardappels en het brood met pap of havermout en wat andere groentes en noten en je komt al een heel eind en kan toch gezond en gevarieerd eten. armoede gaat vaak gepaard met obesitas omdat mensen vaak hun frustraties gaan weg eten door allemaal junkfood en troost voedsel naar binnen te werken. dat je niet kan werken kan altijd gebeuren zijn 100den redenen maar probeer in ieder geval zo gezond mogelijk te leven helemaal als je al ziek bent moet je gezond eten.

dan kan je waarschijnlijk nog wel op stroom besparen door een tablet te gebruiken of de verwarming een paar graden naar beneden te gooien als het toch niet vriest(vooral gas is duur) of maximiaal 5 of 10 minuten te douchen per dag. Goedkopere internetprovider is idd ook wel een goede. tele2 komt meestal wel als een van de goedkopere uit de bus heb zelf 8 jaar bij ze gezeten en de storingen op 1 hand kunnen tellen dus hier leveren ze best wel kwaliteit. misschien kan je ook een combi abonnement nemen waar je vaak ook geld mee kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ardana schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:25:
[...]

Ah, dan is het niet heel slecht :)

En ik had het dus over deze toeslag van het UWV: https://www.uwv.nl/partic...dsongeschikten/index.aspx

Hier heeft stier trouwens ook recht op. Toch weer € 170 in de pocket :)
En rechtsbijstand? Dankzij hun ben ik afgekeurd. De keuringsarts vond dat ik prima kon werken ondanks ik de avond voor keuring een grote aanval had gehad..

Lijkt me sws handig.... Grote kans dat ik eens ga spoken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overigens, ik heb hier meerdere mensen (via DM en in real life) mensen geholpen met hun financiën. Mocht iemand informatie willen, alles uiteraard geheel vrijblijvend, mijn DM staat open :)

Het is m'n hobby, en was m'n beroep :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 02-01-2018 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:27

iLikeNoobies

With Big Boobies

Wat is de achtergrond van TS? Wat zijn je diploma's? Wat is je werkervaring?

Uiteraard is het zonder diploma ook mogelijk om goed te verdienen, maar ik heb de eerste 10 jaar van mijn carriere op callcenters gespendeerd (VMBO'tje). Nu heb ik sinds een jaar eindelijk een baan waar ik op mijn plek zit, goed verdien en zat doorgroei//opleidingsmogelijkheden heb. Ik heb daar ontzettend hard voor moeten werken en ben nu trots op het resultaat.

Maar 10 jaar geleden zat ik 40 uur per week op een callcenter voor ongeveer 1400 per maand, per week uitbetaald.

Mijn punt is dat je moet werken en je best moet doen om geld te verdienen. Of verwacht je zo binnen te lopen bij een bedrijf dat 5k per maand betaald, reiskosten vergoed en andere mooie secundaire arbeidsvoorwaarden heeft?

Hoe langer je thuis blijft zitten, des te kleiner de kans dat je op een leuke plek aan de slag kan.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Rijke vriendin zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Dus dat doe ik verkeerd :P

Serieus: Wees open en eerlijk over je situatie naar je vrienden en familie toe. Mijn ervaring is dat mensen je absoluut willen helpen. Misschien niet direct financieel, maar anders wel met spullen etcetera.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n 4 maanden terug een nieuwe koelkast gekocht van Siemens en volgens mijn berekeningen kom ik uit op ongeveer duizend kWh besparing per jaar aan stroom. (oude was 25 jaar oud, ijs aan de binnenkant) Scheelt 15-20 euro in de maand op mijn energie voorschot. Moderne koelkasten zijn echt super zuinig.

Je zou ook je telefoon abbo kunnen opzeggen en een AH prepaid kaart kunnen nemen. Whatsapp en surfen kan vrijwel overal in Nederland gratis via Wi-Fi hotspots op de telefoon. Bellen kan ook meestal wel via internet. Het pre-paid tegoed hou je gewoon voor noodsituaties.

Verder moet je uiteraard het goedkoopste internet abonnement nemen. Meer dan 40 Mb/s is zelfs voor hardcore gamers gewoon weggegooid geld. Online game ervaring wordt voor het grootste gedeelte bepaalt door externe omstandigheden waar een particulier weinig tot geen enkele invloed op kan hebben.

Verder, als je jong bent, en niet veel gebruikmaakt van gezondheidszorg, kun je het beste het hoogst mogelijke eigen risico bedrag nemen in je zorgcontract. Hoog eigen risico = laag maand bedrag.

Verder alleen logische dingen die je hopelijk al doet. Niet roken, niet blowen. Weinig (of niets) alcohol drinken, geen auto of brommer hebben. En een ietwat onorthodoxe manier op geld te besparen is om 1 keer in de week te vasten. Je werkt niet, je hoeft echt niet elke dag te eten. (wel minimaal 2 liter water drinken!) Vasten is zelfs gezond. Vooral als je vaak ongezonde dingen eet. Zie het als een soort reset voor je lichaam.

En als je vasten te zwaar vindt (ik doe het zelf regelmatig) dan kun je ook wat vaker gewoon een paar boterhammen eten als avondeten. En bijvoorbeeld maar 2 keer per dag (ontbijt en diner) ipv 3 keer per dag eten. Overkomt je echt niets van hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met bovenstaande bijna helemaal eens op een heel belangrijk punt alleen niet.

Als je geen geld achter de hand hebt moet je dus ook nooit je eigen risico bij de zorgverzekering gaan ophogen. Hoe zou je anders bijvoorbeeld die 850 euro willen ophoesten mocht er toch wat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt, ja. Sorry. Ik zit zelf zo in elkaar, beetje risico nemen. Maar het was inderdaad misschien niet het verstandigste advies. Aan de andere kant, stel je hebt enorme pech. Iets met ernstige ziekte, ziekenhuis of iets dergelijks. Wat maakt het dan eigenlijk uit of je 500 eigen risico betaalt, of 850? Betalen moet je toch. En ook hier zijn weer regelingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Zonder het hele topic door te lezen; haal een keukenweegschaal. Een gemiddeld persoon gooit tientallen kilo's aan eten per jaar weg, of eet met het avondeten teveel 'omdat je die ene aardappel niet weg kunt gooien'

Door voedselverspilling niet aan te pakken door restjes te bewaren maar door met een weegschaal te koken voorkom je dat je eten (en dus geld) weggooit. Pak het probleem dus aan, ip de gevolgen te minimaliseren.

Kook voor 2 personen en zorg dat je niet meer da 500 gram aan avondeten maak. Weeg je stukje vlees, je groente en pas daarop de aardappels aan die je schilt.

Op die manier heb je eigenlijk geen eten wat je teveel maakt en weg moet gooien, of teveel gemaakt eten met tegenzin opeet omdat je het niet weg wil gooien. Blijven er personen eten of kook je voor een paar dagen dan kook je dus exact wat er nodig is:)

Verder valt er op boodschappen heel veel te besparen. Heb je een grote vriezer? Vul deze dan met vlees wanneer dit in de aanbieding is. Dus koop 3 kilo gehakt als het 4 euro de kilo is, en haal 20 rundervinken wanneer deze met 50% in de aanbieding zijn en stop dit in gebruiksklare porties in boterhamzakjes in de vriezer.

Indien het budget het toelaat; neem niet een wekelijks vast budget voor boodschappen, maar bereken continu wat alles kost dat je eet, weggooit en gebruikt. Wat kost wasmiddel per wasbeurt? Wat kost je maaltijd van vanavond? Hoeveel kost je lunch of je snacks? Hoeveel geld aan aardappel(schillen) heb je weggegooid? Probeer daarmee een dagelijks budget aan te houden, dus eet/gebruik bijv niet meer dan 4 euro per dag. Boodschappen haal je op basis wat je nodig hebt, en niet op basis van een vast budget. Hierdoor fluctueert je wekelijkse boodschappengeld wel, helemaal als er in 1 week een paar goede aanbiedingen zijn.

Met deze tips kun je gemakkelijk rondkomen van 4 euro per dag per persoon. Ik doe hetzelfde en vriendin en ik komen rond van 250 euro per maand. Niet dat we het moeten, maar omdat we het willen. En an eten we niet karig of 'goedkoop' (geen speklappen, wel biefstuk :P)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Als je op boodschappen wil besparen, maak eens een overzicht hoe duur elk recept is.
Je zal zien dat kip roerbakken erg lekker is, maar vlees is niet goedkoop. Ik haal zelf altijd voordeelverpakkingen kip/gehakt die je in 3x roerbak/9-12 porties kan delen en invriezen. Dat bespaard iets, maar dan is vlees alsnog snel 50% van je avond maaltijdkosten.

Maar als je het zelf aan kan, vlees af en toe overslaan bespaard ook flink. Nu zijn de eieren vrij duur door die gifbende van afgelopen zomer, maar normaliter is dat een prima eiwit vervanger. En natuurlijk genoeg alternatieven.. ik zou niet vegetarisch er door worden maar ook wat betreft "gezonde" voeding helemaal geen gek idee.

Bovendien kook ik altijd "groot". Meestal eet ik enkele dagen achter elkaar hetzelfde, bvb 1 groot stuk groente of een roerbak gerecht. Ter afwisseling van die "grote" stukken groente combineer ik ook wel eens 2-3 verschillende bij elkaar. Het is wel makkelijk echter om dan teveel te kopen; plannen is essentieel, zeker omdat de meeste eten/groente (rauw & gesneden of gekookt) na 3 dagen in koelkast niet geweldig gezond meer is.
Culinair hoogstandje is het allemaal niet, maar op die manier gooi ik haast nooit wat weg, heb ik elke dag vitamines, en als je de seizoensgroente/aanbiedingen goed in de gaten houd hoeft dat niet duur te zijn.
En zoals @Theo zegt; ja ik weeg ook altijd wat ik kook en onderverdeel.. maar dat is ook handig om de Eetmeter van het voedingscentrum in te vullen.

Verder:

- Bezuinig op abo's. Heb je een data bundel nodig bij je mobiel? Moet je overal binnen 5 minuten je Whatsapp kunnen checken? Voor mij hoeft dat niet, dat kan ook als wel ergens bij gratis wifi.
- Luxe elektronica heeft hoge afschrijving. Nieuwe elektronica heeft nog hogere afschrijving. Ik gebruik meestal mijn spullen totdat ze "op" zijn.
- [Discutabel] Bekijk ook eens kritisch of je de "best value" producten wel moet kopen. Een "best value" grafische kaart voor PC kan nog 300 euro zijn. Maar hoeveel heb je nu echt nodig? Als je krap bij kas zit, zou ik op het minima zitten dan het "lekkerst". Of eerst even 2de hands kijken..
- Betaal niet teveel voor een "merk" (denk het Apple premium)
- Ga nooit met honger boodschappen doen. Of zonder lijstjes. Ik heb 3 supers in de buurt zitten, en bekijk van alle 3 de aanbiedingen en plan ik wat/wanneer ik waar ga halen. En niet beetje grasduinen langs de snoep/drank schappen, want dat gaat mis.

@Verwijderd Hoog eigen risico aannemen voor iemand in de WAJONG zou ik niet direct aanraden. Daar kom je niet in met jeuk of een beetje hoofdpijn. En helaas vallen veel hulpverleners na de huisarts allemaal onder eigen risico.

Ik ken wel medestudenten die anders op hun zorgverzekering besparen, bvb tandarts. Als je geen snoep/koek vreet, 2-3x per dag je tanden poetst en flosst, heeft de tandarts dan nog veel te doen? Die studenten gaan maar 1x per jaar, en hebben geen extra tandarts verzekering. Ze hebben bij goed onderhoud en voeding toch geen gaatjes. Die 1x 30 euro uit eigen zak betalen is goedkoper dan 12 maanden x 14 euro p/m..
Maar goed, wederom met eigen risico verhogen.. als je verstandskies mis zit of wortelkanaalbehandeling nodig hebt, ben je wel het bokje.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 02-01-2018 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:54:
Goed punt, ja. Sorry. Ik zit zelf zo in elkaar, beetje risico nemen. Maar het was inderdaad misschien niet het verstandigste advies. Aan de andere kant, stel je hebt enorme pech. Iets met ernstige ziekte, ziekenhuis of iets dergelijks. Wat maakt het dan eigenlijk uit of je 500 eigen risico betaalt, of 850? Betalen moet je toch. En ook hier zijn weer regelingen voor.
Klopt die regelingen maar vaak zit je dan op rente en een maandelijks af te lossen bedrag mocht je het niet kunnen betalen en dan kom je hoger uit dan wat je ziektekostenverzekering normaal al kost. Dus wordt het nog een stuk lastiger om rond te komen.

Heb je al een leuk spaarpotje en wil je nog meer besparen dan zou ik het wel aanraden om dit risico te nemen maar kun je het niet missen dan absoluut niet doen. Iets met van de regen in de drup.

Overige betreft het topic is dat alles wel een beetje genoemd is. Het belangrijkste is nog wel en vooral bij @Verwijderd Het ligt aan je eigen instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Besparen gaat het beste om je vaste lasten te verlagen.
Ik betaal voor internet/vaste telefoon 35
Mobiel onbeperkt bellen en traag internet 64kb 7,50
Voor tv kijken gebruik ik een oude Digitenne van 5 euro uit de 2e hands winkel voor NPO123 en de regionale zender en ik heb een satelliet voor de ruim 150 FTA Engelse en ruim 150 FTA Duitse zenders. Kosten dus 0,00
Let op je energie verbruik, ik betaal 50 per maand aan G/E en 9 aan water. En ik krijg einde jaarcontract 220 terug wegens overstappen, dus netto betaal ik per maand 40 voor GWE.
Ik heb een gescheiden vaste lasten rekening en een boodschappen rekening, waar 1x per maand 100 en elke dinsdag 40 overgemaakt word en dat neem ik contant op want dan weet je precies wat je nog overhebt.
De vaste lasten bankpas heb ik bij familie liggen en die kunnen zo wat extra overmaken als ik het nodig heb.
Ik hou op deze manier van een Wajong met huursubsidie enzo ongeveer 250 over per maand wat op de spaarrekening komt waar ik nieuwe zuinige apparatuur van kan aanschaffen en leuke dingen van kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Theo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:56:
Zonder het hele topic door te lezen; haal een keukenweegschaal. Een gemiddeld persoon gooit tientallen kilo's aan eten per jaar weg, of eet met het avondeten teveel 'omdat je die ene aardappel niet weg kunt gooien'

Door voedselverspilling niet aan te pakken door restjes te bewaren maar door met een weegschaal te koken voorkom je dat je eten (en dus geld) weggooit. Pak het probleem dus aan, ip de gevolgen te minimaliseren.

Kook voor 2 personen en zorg dat je niet meer da 500 gram aan avondeten maak. Weeg je stukje vlees, je groente en pas daarop de aardappels aan die je schilt.
Dat klinkt heel leuk maar als je alleen woont dan loop je er altijd tegenaan dat de hoeveelheden die ze bij de supermarkt verkopen al te veel zijn, dus je blijft óf altijd restjes houden, óf je moet echt een enorme koelkast/diepvries hebben om al die aangebroken verpakkingen in te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Wat de gezondheidszorg betreft zou ik eerst bij je gemeente informeren of ze een collectiviteitsverzekering hebben en of je daarvoor in aanmerking komt. Die grens ligt meestal iets boven minimum. Bij veel gemeenten is dat basisverzekering incl eigen risico meeverzekerd en soms nog wat extras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
Stoney3K schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:24:
[...]

Dat klinkt heel leuk maar als je alleen woont dan loop je er altijd tegenaan dat de hoeveelheden die ze bij de supermarkt verkopen al te veel zijn, dus je blijft óf altijd restjes houden, óf je moet echt een enorme koelkast/diepvries hebben om al die aangebroken verpakkingen in te bewaren.
Ik persoonlijk heb een tafelmodel vriezer en koelkast, en heel veel kleine 1 persoons diepvries bakjes. Ideaal. Groot koken, en dan invriezen. Wel al helemaal kant en klaar, dus geen alleen pastasaus maar met de pasta al gemengd.
Ook bij de Aldi de diepvries hamburgers, röstirondjes en groente.
Uiteraard bij de AH de 2 halen 1 betalen aanbiedingen, 35% etc.

[ Voor 5% gewijzigd door xippie op 02-01-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Arm zijn is duur. Goedkoop is duurkoop. Buy cheap, buy twice.

Voor sommige dingen loont het om een beetje door te sparen om kwaliteit te kunnen kopen. Je kunt elk jaar een paar laarzen van 20 euro kopen maar als je een keer een duur paar van 100 euro koopt die je kunt laten verzolen kun je er veel langer mee doen.

Of een goed keukenmes. Je kunt er voor een paar euro een bij de Action halen. Maar dan is snijden geen pretje en is het makkelijk om voorgesneden spul te nemen of helemaal geen verse groenten te eten. Of nog erger, je koopt een extra apparaat om snijden makkelijker te maken. Dit hangt ook samen met het zelf koken van je maaltijden, het is een stuk makkelijker en leuker als je goed gereedschap hebt.

Verbruiksartikelen die niet bederven kun je het beste inslaan als ze in de aanbieding zijn. Shampoo, deo en tandpasta heb je toch altijd nodig dus een voorraad is niet verkeerd. Ik ben zelf fan van Amazon op dit vlak, bijvoorbeeld 6 bussen deo voor 7 euro. Bij het Kruidvat heb je nu een aanbieding van 2+2 gratis, maar dan is het alsnog minimaal 6,60 voor 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tweaker29789 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:26:
Wat de gezondheidszorg betreft zou ik eerst bij je gemeente informeren of ze een collectiviteitsverzekering hebben en of je daarvoor in aanmerking komt. Die grens ligt meestal iets boven minimum. Bij veel gemeenten is dat basisverzekering incl eigen risico meeverzekerd en soms nog wat extras.
Was laatst nog wat over op TV, maar dat is echt heel erg duur in veel gemeentes. Er zijn vast situaties waarin dat een goed idee is, maar ik zou toch wel eerst heel serieus ernaar kijken of het een goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xippie
Betaal je eigenrisico in termijnen, ik betaal bij Anderzorg van februari tot november 38,50 en wat je overhoud einde jaar wordt netjes teruggestort. Ze houden er gelukkig rekening mee dat december en januari dure maanden zijn.
Dan heb je niet ineens een rekening van 385 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 23:10
Als je goedkoop wilt doen eet 2x per week brood ipv warm. Koop geen drinken (behalve kraanwater) en 75g vlees pp per dag leef je ook heel goed op.

Vergeet biologisch, vergeet 99% van alles wat je op Tweakers ziet en zorg dat je 100% inzet om uit de bijstand te komen. Minimum loon hamburgers flippen is meer dan die 70% uitkering.

Verder voedselbank en kringloopwinkels zijn je vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sissors schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:42:
[...]

Was laatst nog wat over op TV, maar dat is echt heel erg duur in veel gemeentes. Er zijn vast situaties waarin dat een goed idee is, maar ik zou toch wel eerst heel serieus ernaar kijken of het een goed idee is.
Ik weet dat Leiden echt een zeer goede deal gesloten heeft bij Zorg en Zekerheid. Voor iets van € 1-2 pm heb je € 250 tandartsvergoeding, fysio, en brilvergoeding. Zeker niet slecht. In 2016 was het nog absurder: toen was de collectieve + aanvullende samen zelfs goedkoper dan enkel basis zonder collectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Sissors schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:42:
[...]

Dat hangt van de pakketsamenstelling af natuurlijk. Het zijn nog altijd kortingen die je krijgt op het samengestelde pakket. De vraag of dat pakket op jou van toepassing is is wat anders.

Voor mensen in WIA/Wajong die al zorgkosten hebben en dus elk jaar dat eigen risico moeten betalen, is het meestal wel een goeie keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
peltco schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:48:
Als je goedkoop wilt doen eet 2x per week brood ipv warm. Koop geen drinken (behalve kraanwater) en 75g vlees pp per dag leef je ook heel goed op.

Vergeet biologisch, vergeet 99% van alles wat je op Tweakers ziet en zorg dat je 100% inzet om uit de bijstand te komen. Minimum loon hamburgers flippen is meer dan die 70% uitkering.

Verder voedselbank en kringloopwinkels zijn je vriend.
Ik koop zelden brood, ik eet altijd knäckebröd, die van Fjord 25 slices voor 0,49 en die kwam ook nog eens als beste uit de test van de Consumentenbond.
Ik koop nooit frisdrank, alleen limonade. Dat scheelt ook heel veel.
Ik gebruik oploskoffie, 200 gram voor 1,89 waar ik een maand mee doe.
Senseo is duur. Niet alleen de pads maar ook het opwarmen van de Senseo kost best veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
Ik zou eerst op vaste lasten gaan bezuinigen (GWE, toeslagen, minder/goedkopere abo's, geen/minder merkkleding etc) voordat je aan het eten begint.

Op eten bezuinigen komt meestal neer op aanpassen van ingesleten gewoontes. Kijk maar eens naar mensen die gezonder willen gaan eten hoe moeilijk ze dat soms afgaat. Geen eten weggooien zoals hierboven vermeld is wel altijd een goed begin natuurlijk. Maar wat tips :

- Leer wat uitgebreider koken
- Maak eenpansgerechten (roerbakken, slowcooking, stomen, whatever) zodat je minder vlees per maaltijd kunt gebruiken zonder dat het opvalt.
- Koop groente op de markt en leer hoe je dit het beste kunt bewaren (wat in koelkast en wat niet, wat niet bij elkaar mag enzo).
- Leer hoe je ingredienten kunt inmaken/ langer bewaren.
- Koop rijst, peulvruchten gedroogd
- Als je groene vingers hebt, groei je eigen kruiden.

Je kunt op deze manier heel erg goedkoop zelfs drie per dag warm eten als je dat wilt (op een of andere manier is dat in nederland raar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
tweaker29789 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:52:
[...]

Dat hangt van de pakketsamenstelling af natuurlijk. Het zijn nog altijd kortingen die je krijgt op het samengestelde pakket. De vraag of dat pakket op jou van toepassing is is wat anders.

Voor mensen in WIA/Wajong die al zorgkosten hebben en dus elk jaar dat eigen risico moeten betalen, is het meestal wel een goeie keuze.
Nou in Deventer niet. Het WAS hier iets van 100 euro teruggestort als je als minima je hele ER opmaakte.

De laatste 2 of 3 jaar is het echter omgezet naar een (lokale) naturaverzekering, je moet het allerduurste pakket afnemen, plus je betaalt het hele eigen risico en daarover krijg je dan een paar tientjes korting.

Zelfs als je het hele ER nodig hebt is het op die manier nog steeds erg duur vergeleken bij 1 van de goedkopere restitutiepolissen en niet het allerduurste pakket + ER.

Ik heb ook geen idee wat er gebeurt als je halverwege het jaar zou verhuizen naar buiten dat 'lokale' gebied.

YMMV dus, even goed voor geaan zitten en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Oh, en heel simpel: Als je in de betalingsproblemen mocht komen (doordat er ergens iemand een klein foutje maakt of zo), neem gelijk contact op met de organisatie waar wat mee aan de hand is.

Als je het op een incasso laat aankomen dan mag je gelijk dubbel en dwars extra betalen, waardoor je misschien andere zaken ook niet meer kan betalen, enzovoort. Dan ben je heel snel verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dragon2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Nou in Deventer niet. Het WAS hier iets van 100 euro teruggestort als je als minima je hele ER opmaakte.

De laatste 2 of 3 jaar is het echter omgezet naar een (lokale) naturaverzekering, je moet het allerduurste pakket afnemen, plus je betaalt het hele eigen risico en daarover krijg je dan een paar tientjes korting.

Zelfs als je het hele ER nodig hebt is het op die manier nog steeds erg duur vergeleken bij 1 van de goedkopere restitutiepolissen en niet het allerduurste pakket + ER.

Ik heb ook geen idee wat er gebeurt als je halverwege het jaar zou verhuizen naar buiten dat 'lokale' gebied.

YMMV dus, even goed voor geaan zitten en vergelijken.
Zo is het in mijn gemeente ook, ik heb ook recht op zo'n verzekering, maar hij is duurder dan wat ik nu betaal, voor praktisch hetzelfde pakket 8)7

Hij is wat goedkoper als je bij een dure verzekeraar zit, maar als je bij een budget of semi-budget verzekeraar zit bespaar je dus helemaal niks.

Vind het sowieso knap irritant dat het per gemeente verschilt waar je recht op hebt. Waarom heeft iemand in de ene gemeente wel "recht" op een interessante verzekering, maar iemand een gemeente verderop niet? Maarja, da's meer een discussie voor AWM.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het loont ook, want je wordt minder afhankelijk van het geld van anderen. Ik snap dat het misschien niet zo lijkt, maar er zou voor mij een enorm verschil zitten tussen 1400E ontvangen van de staat of 1400E ontvangen door een maand hard werken. Ik snap dat het makkelijker is voor 1400E thuis te gaan zitten ipv voor 1500E te gaan werken, maar er zijn genoeg mensen die wel moeten werken voor die 1500E omdat ze niets mankeert.

Nu is het enorm vervelend dat het geval dat bij jou wel is, maar blijkbaar heb je arbeidspotentie, want als je volledig afgekeurd was zonder mogelijkheid tot arbeidsparticipatie had je de korting van 5% niet gekregen. Deze geld namelijk alleen voor mensen die (kunnen) werken en is juist bedoelt om je zover te krijgen aan het werk te gaan. Aangezien jij blijkbaar wel de korting heb gekregen kan ik je alvast verklappen dat het voor jou zin heeft om bijv. 16 uur (2 dagen) te gaan werken. Je hebt daarbij recht op loondispensatie waardoor de potentiele werkgever jou voor de helft van het geld kan krijgen, en jij gaat er weer iets meer dan die 5% op vooruit. Die 100 euro per maand die je meer krijgt is precies hetgeen jij kan gebruiken om elke week dat extra'tje van te doen. Of je hebt 1200 euro per jaar voor een vakantie. Ik ben vorig jaar een midweek naar Praag geweest, dat heeft denk ik iets meer dan de helft daarvan gekost. Ook mijn enige vakantie geweest, want het aantal vrije dagen per jaar is ook gelimiteerd.

Er zijn genoeg mensen die 4x zoveel verdienen, maar (op woninglasten na) minder dan je uitgeven, simpelweg omdat ze het zonde vinden, of graag hun hypotheek zo snel mogelijk willen aflossen. Ik let ook niet altijd op mijn uitgaven, maar aan het einde van de maand vind ik het altijd weer jammer. Mijn streven dit jaar is dan ook om max 150E per maand aan boodschappen uit te geven (incl. lekkers) en mijn GWE te minderen naar max 60E. Maak dit voor jezelf ook concreet, ipv "ik wil minder uitgeven".

Goed, on topic over de bezuiniging; In de studietijd heb ik sowieso 1x per week pannenkoeken gemaakt, dan ben je die avond voor 1 euro klaar. Zou het niet elke dag aanraden, maar 1x per week is sowieso geen probleem. Beetje pasta of hagelslag erbij en dan is het voor mij wel goed. Dan kan je ook nog voor twee dagen spaghetti maken en vooral in de zomer maak ik graag maaltijd salades. Dit is gewoon wat sla, met een klein beetje kip, wat penne en slasaus. Als je dit een paar dagen achter elkaar eet dan scheelt dat ook stroom/gas van het koken want je kookt 1x de penne en die blijven wel een paar dagen goed in de koelkast. Het zijn allemaal geen culinaire hoogstandjes, maar als ik thuis kom van werk dan heb ik geen zin twee uur in de keuken te staan dus je gooit wat bij elkaar en het vult. In het weekend pak ik iets meer uit met meestal een stukje vis.

Verder is me altijd bijgebleven, ga wat doen. Het hoeft geen werk, of vrijwilligers werk te zijn, maar ga erop uit, al is het maar wandelen of fietsen. Het probleem met thuis zitten is dat je gefixeerd raakt op dingen die je ziet, die je dan ook wilt. Ik geef tegenwoordig tijdens een vakantie meer geld uit aan onzin dan alle andere maanden bij elkaar, er is gewoon teveel tijd om het internet af te gaan naar dingen die je kan kopen, teveel tijd op steam met aanbiedingen en iets kan wel voor de helft zijn, maar dat is nog altijd duurder dan niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:51:
[...]

Het loont ook, want je wordt minder afhankelijk van het geld van anderen. Ik snap dat het misschien niet zo lijkt, maar er zou voor mij een enorm verschil zitten tussen 1400E ontvangen van de staat of 1400E ontvangen door een maand hard werken. Ik snap dat het makkelijker is voor 1400E thuis te gaan zitten ipv voor 1500E te gaan werken, maar er zijn genoeg mensen die wel moeten werken voor die 1500E omdat ze niets mankeert.

Nu is het enorm vervelend dat het geval dat bij jou wel is, maar blijkbaar heb je arbeidspotentie, want als je volledig afgekeurd was zonder mogelijkheid tot arbeidsparticipatie had je de korting van 5% niet gekregen.
Ik ben het deels eens met je betoog maar je gaat hier wel een beetje de fout in. Dat iemand arbeidspotentie heeft wil niet zeggen dat deze persoon ook aan het werk kan gaan. Het is nu eenmaal zo dat werkgevers er niet om staan te springen om mensen met een handicap aan het werk te krijgen (uitzonderingen daar gelaten) en meestal spelen ook andere dingen een rol. Zoals het niet hebben van een goede opleiding/ervaring. Dan helpt het niet dat je eventjes dat vrijwilligerswerk hebt gedaan voor een half jaar, of papier blaadjes hebt staan vouwen voor de overheid in een loods ergens ver weg.

En dan heb ik het nog niet over de mensen die maar een uurtje of 20 kunnen werken. Dat betekend in de praktijk dat ze bijvoorbeeld wel naast hun uitkering kunnen werken maar als ze ook maar een beetje teveel verdienen er gigantisch op achteruit gaan terwijl de kosten wel hetzelfde blijven.

Dat de overheid vindt dat iemand arbeidspotentie heeft wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk tot uiting kan komen in deze maatschappij waarbij mensen die net zijn afgestudeerd al 10 jaar ervaring moeten hebben en mensen vanaf hun 50e al worden afgeserveerd omdat men te duur is en later weer worden aangenomen voor veel minder omdat ze toch wel handig zijn wat werkervaring betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 02-01-2018 21:06 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat de overheid dat soort 'arbeidsbeperkte' mensen zogenaamd passend werk aanbiedt door ze mensonterende klusjes te geven die je een verstandelijk gehandicapte soms nog niet eens wil laten doen helpt er natuurlijk ook niet aan mee.

En als ze dan bij een bedrijf geplaatst worden dan worden ze daar als 'proefplaatsing' ook op alle rotklusjes gezet met de belofte dat ze een fatsoenlijke positie binnen het bedrijf krijgen, maar aan het einde van de proefperiode worden ze er uit getrapt en door het (dure) reïntegratiebureau weer ergens anders in het verdomhoekje geplaatst. De werknemer schiet er niks mee op, maar het reïntegratiebureau kan bij elke plaatsing weer opnieuw cashen, en de werkgever heeft zijn rotwerk opgeknapt zonder dat het hem een cent kost.

Aan het werk gaan loont zich zeker maar ga vooral zelf solliciteren en laat je niet ergens plaatsen door de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Het allerbelangrijkste voordat je kan bezuinigen is dat je exact je uitgaven patroon kent.
Hoeveel gaat erin hoeveel gaat eruit en vooral waaraan.
Om dat heel goed in de gaten te blijven houden kan je natuurlijk heel ingewikkeld met Excel gaan werken, maar er zijn hele goede alternatieve apps op de markt.
Ga naar je app/play store en zoek op kasboek.
Zelf gebruik ik al een tijdje money lover op android en deze bevalt mij uitstekend.
Kan ik iedereen aanraden!

Heb niet alles door gelezen, dus mocht deze tip al gegeven zijn, dan kan je dit als ongelezen beschouwen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

"Om eerlijk te zijn... ja daar komt het wel op neer. Als ik kan werken wil ik heus wel werken, maar dan moet het wel lonen. Voor slechts €100 extra, 40 uur een rotbaantje zou toch onredelijk zijn?"

Een behoorlijk foute instelling. Als je nu een uitkering + toeslagen krijgt van laten we zeggen 1300 euro, dan moet je dit zien als een inkomen van MIN 1300 euro. Je laat anderen er namelijk voor opdraaien.

Wanneer je vervolgens gaat werken en 1400 verdiend, dan is dat PLUS 1400 euro op eigen kracht, een verschil van 2700 euro in totaal, vanuit de maatschappij gezien.

Zo reken je blijkbaar niet, je rekent alleen voor jezelf. En als klap op de vuurpijl vind je het nog onredelijk ook dat je maar 100 euro vooruit gaat op het gratis geld wat je al die tijd hebt ontvangen.

Nee, 40 uur werken tegen minimumloon is niet leuk. Weet je wat nog minder leuk is? Daar ook nog flink belasting over betalen om het te zien gaan naar mensen zoals jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[...]
Zie mijn eerdere post :)

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
Ik heb bij heel veel hier gelezen dat ze bijna 2x zo goedkoop uit zijn met gas en stroom als ik. Ik moest vorige maand ''maar'' 35,- bijbetalen waar het bedrag 115,- was en dit komende jaar 135,- bij Nuon, maar ik had liever meer teruggehad.

Ik heb al rondgekeken vorige maand en dr zijn best veel goedkopere energiemaatschappijen met een maandbedrag van nog geen 70,- en heel veel geven je een welkomstbonus die wordt verrekend eind het jaar. Bewindsvrouw zei me dat ik daar niks aan had, maar is dat ook zo?ik wil hier best wat op bezuinigen zonder eronder te hoeven lijden want het maandbedrag zou vast niet dubbel naar beneden gaan als ik bijna niets verbruik?.

Abo liep tot vorige maand ergens en ik krijg dan wel zoveel korting als ik blijf staat er in mijn nuon, maar als ik standaard een stuk minder maandbedrag kan gaan betalen dan weet ik het wel

Ik ga vanaf morgen ook weer deels de dag weg zijn,dagbesteding 9-16, en dan blijft de kachel uit, maar ik heb m nu ook op 18 staan en heb het warm met een fleece vest aan.

Ik woon in een hoekhuis uit 1951 wat wel sinds de zomer is geisoleerd. Moet me ook aanwennen de thermostaat uit te doen als ik weg of naar bed ga want ik heb het afgelopen half jaar nog niet heel veel gemerkt van de isolatie
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.