TLDR:
Betaald voor (iets) snellere levering voor product dat op voorraad is, maar webwinkel MiEspaña levert niet, stuurt niet-bestaande track&trace nummer en uiteindelijk heb ik dit moeten claimen bij Mastercard.
Ik heb recentelijk een slechte ervaring opgedaan met de webwinkel MiEspaña (
https://www.miespaña.com ). Hier heb ik ook al wat geschreven in het
[Xiaomi Redmi Note 5] Levertijden & Prijzen topic, maar omdat deze winkel meer doet dan alleen dit merk en type smartphone levert, vond ik het toch een post waard in het algemene China topic.
De naam MiEspana doet vermoeden dat het om een Europese winkel gaat, maar het is alleen maar een front voor het in Kowloon, Hong Kong, gebaseerde bedrijf RC Technology Ltd. Ze lijken wel een kantoor in Spanje te hebben, tenminste, dat beweren ze omdat volgens dit bedrijf alle goederen vanuit Spanje verzonden worden. Ik had nog geprobeerd op ervaringen over MiEspaña te lezen, maar vond niet veel. Mijn fout, want ik had bij zoeken standaard "MiEspana" gebruikt in plaats van "MiEspaña" en dat had veel problemen kunnen voorkomen. Het blijkt dat MiEspaña zeer slechte reviews krijgt.
Hoe dan ook, mijn eigen ervaring:
Op 10 augustus bestel ik hier de Xiaomi Redmi Note 5, deze was volgens hun site op voorraad. Voor verzendopties kom je kiezen voor bronze, silver en gold, waarbij bronze gratis was (en de traagste verzendmethode). Ik koos voor bijbetalen voor "silver" waardoor het binnen 20 werkdagen (7 september) bezorgd zou moeten worden, of in elk geval binnen 30 kalenderdagen (9 september, maar zondag, dus 10 september).
Op 23 augustus krijg ik een bericht dat de telefoon in het magazijn was aangekomen. Goed, ik had al vanwege de langere tijd van verzenden en via mijn credit card door dat de winkel niet in Europa zat maar dat ze het eerst vanuit China/Hong Kong naar hun Europese vestiging zouden sturen, dus dat het 23 augustus daar aan was gekomen leek mij niet vreemd. Het zal dan wel binnen een paar dagen bij mij zijn?
Fout, ik bleef wachten. Op 6 september toch een mail gestuurd met de vraag of het nog wel goed ging komen en of ze mij een track&trace nummer kunnen sturen. Reactie krijg ik niet (wel een automatisch bericht dat mail uiterlijk binnen 48 uur beantwoord wordt), maar 7 september kreeg ik wel bericht dat ze mijn telefoon hebben verzonden. Geen track&trace erbij, dus dat was opnieuw verdacht. 8 september mail ik ze opnieuw en pas op 10 september krijg ik antwoord: pakket is verzonden en een track&trace nummer erbij.
Dat T&T nummer ingevoerd, blijkt deze niet te bestaan. Dus ik op 11 september ze een bericht gestuurd dat het nummer niet bestaat en de vraag naar het juiste nummer. Weer geen antwoord, dus om de druk op te voeren stuur ik hetzelfde bericht 12 september opnieuw. Inmiddels begin ik mij toch flink zorgen te maken en probeer ze op alternatieve manieren te bereiken. Als ik kijk naar hun twitter account, zie ik dat Twitter hun account heeft stopgezet omdat ze blijkbaar niet aan de voorwaarden voldeden.
Op 13 september kan ik via T&T nog steeds niets vinden, dus ik neem contact met PostNL (waar zij ook zaken mee doen, als ik de logo's op de website van MiEspaña zou moeten geloven). Zij geven aan dat ze dat T&T nummer ook niet kunnen vinden, op dat moment is de maat vol.
Ik heb contact opgenomen met ICS Mastercard om mijn geld terug te claimen, je hebt daar aflevergarantie waarbij het product er binnen 30 dagen moet zijn. Die termijn was al verstreken en op basis van de uitspraak van PostNL hoefde ik ook (voorlopig?) niets te verwachten.
Wel kreeg ik op diezelfde dag nog wel een mail van MiEspaña, claimende dat het 5 dagen kan duren voordat de T&T zichtbaar is. Omdat ik niet zeker weet of het nodig is, heb ik 15 september alsnog MiEspaña een mail gestuurd dat ik volgens Europees recht (en volgens hun eigen voorwaarden) de overeenkomst beëindig wegens niet leveren binnen een acceptabele termijn (op dat moment zat ik al op 36 dagen na bestellen en ruim een week nadat het zogenaamd was verzonden).
Dan weten ze wel te reageren, negeren volledig de beëindiging en geven op 17 september aan dat het soms meer dan 5 dagen kan duren voordat de T&T zichtbaar is bij PostNL. Diezelfde dag ontvang ik ook bericht van ICS dat ze de zaak in onderzoek nemen, maar dat ze wel alvast het bedrag terugstorten.
Omdat ik met vakantie ben, zie ik dit allemaal wat later en mail MiEspaña 22 september nog een keer om extra duidelijk te maken dat ze al meer tijd hebben gekregen en doordat ze niet hebben geleverd, dat de overeenkomst beëindigd is.
Mijn ervaring staat niet alleen, toen ik eenmaal op de juiste manier ging zoeken naar ervaringen, kwam ik onder andere
Trustpilot tegen waar het vol staat met dezelfde problemen. Heel dom van mij om niet zo uitgebreid te hebben gezocht, dan was ik dat veel eerder tegengekomen en had ik nooit zaken met ze gedaan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus bij deze
[
Voor 2% gewijzigd door
yodeluxe op 24-09-2018 13:34
. Reden: Post te lang geworden, TLDR toegevoegd ]