Homebridge topic

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51
funske schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:04:
[...]

Wat zou die plugin van Eufy moeten doen? Ik zie dat je hem gedeactiveerd hebt, maar toch.
Het werkte goed tot de een of andere update roet in de camera gooide, het werkt voor een uurtje en dan is het over. Zijn meer klachten over.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
meesje schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:58:
[...]

Ah helder. Dat kon ik niet uit je opmerking afleiden. Ik vind de documentatie overigens vrij summier. Welke eufy deurbellen worden er bijvoorbeeld allemaal ondersteund? Alleen met homebase of ook die zonder?
En het aantal issues vind ik best flink. Leuk om te proberen als je al een Eufy hebt, maar een dergelijk plug-in (veel issues en weinig docu) zal mij niet overhalen om toch voor Eufy te gaan. Ik wacht wel op de Logitech. Of Netatmo, maar deze heeft nog geen ondersteuning voor HSV en is best flink duurder.
De eufy werkt buiten de homebridge uit de kunst met eigen opslag. Ben er zeer tevreden mee. Als hij (of zij) in homebridge goed zou werken zou het mooi zijn maar niet noodzakelijk

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
funske schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:51:
[...]

Klopt helemaal en had ik ook gevonden, maar hij doet totaal niets bij mij, dus vandaar mijn vraag.
Dat zal ook wel de reden zijn dat @bing69 hem gedeactiveerd heeft.
Hier werktijd wel, krijg beeld. Alleen voor een uurtje

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:39
bing69 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:49:
[...]

De eufy werkt buiten de homebridge uit de kunst met eigen opslag. Ben er zeer tevreden mee. Als hij (of zij) in homebridge goed zou werken zou het mooi zijn maar niet noodzakelijk
Mijn streven is zoveel mogelijk Homekit only devices. Nu alleen de Next box en mijn Sony tv middels homebridge in HomeKit. Next zie ik niet zo snel HomeKit support krijgen (beter gezegd: nooit ;)) en om nu een nieuwe tv te kopen voor HK support vind ik een stap te ver. Over deze twee plug-ins ben ik zeer tevreden. Wat betreft homebridge hou ik het daar waarschijnlijk wel bij. En nieuwe devices moeten HK/HSV ondersteunen.
Eufy begon veelbelovend, maar helaas is er toch een streep gegaan door HomeKit ondersteuning. Ooit nog een foto voorbij zien komen van een chime met HomeKit logo. Ik had toen weer hoop dat Eufy toch met een redelijk betaalbare HK deurbel zou komen, maar helaas.
Ondertussen lang genoeg gewacht, dan kan die paar maandjes (voor een deurbel) er ook nog wel bij. Homekit is voor degene met veel geduld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
meesje schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:35:
[...]

Mijn streven is zoveel mogelijk Homekit only devices. Nu alleen de Next box en mijn Sony tv middels homebridge in HomeKit. Next zie ik niet zo snel HomeKit support krijgen (beter gezegd: nooit ;)) en om nu een nieuwe tv te kopen voor HK support vind ik een stap te ver. Over deze twee plug-ins ben ik zeer tevreden. Wat betreft homebridge hou ik het daar waarschijnlijk wel bij. En nieuwe devices moeten HK/HSV ondersteunen.
Eufy begon veelbelovend, maar helaas is er toch een streep gegaan door HomeKit ondersteuning. Ooit nog een foto voorbij zien komen van een chime met HomeKit logo. Ik had toen weer hoop dat Eufy toch met een redelijk betaalbare HK deurbel zou komen, maar helaas.
Ondertussen lang genoeg gewacht, dan kan die paar maandjes (voor een deurbel) er ook nog wel bij. Homekit is voor degene met veel geduld. :)
Mijn basis is en blijft Domoticz, daar heb ik heel wat meer in zitten dan in Homebridge.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@Serena Ontbreekt bij jou niet de Netatmo plug-in? Jij hebt (of had?) toch een Netatmo weerstation welke niet compatible is met HomeKit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:43
meesje schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:09:
@Serena Ontbreekt bij jou niet de Netatmo plug-in? Jij hebt (of had?) toch een Netatmo weerstation welke niet compatible is met HomeKit?
Nee hoor, geen Netatmo hier.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Gebruikt iemand hier de “Security System” plug-in? Ik heb wel iets werkend, maar of dit nu is zoals het hoort vraag ik me af.
Nu heb ik een rule gemaakt als volgt:
  • sensor registreert iets
  • condition = security staat op away
  • lampen gaan aan (hier kan nog een sirene bij als het goed werkt)
Ik zou verwachten dat je ergens in de instellingen aangeeft welke sensors je wilt gebruiken, maar dat zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
hanoman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:48:
Gebruikt iemand hier de “Security System” plug-in? Ik heb wel iets werkend, maar of dit nu is zoals het hoort vraag ik me af.
Nu heb ik een rule gemaakt als volgt:
  • sensor registreert iets
  • condition = security staat op away
  • lampen gaan aan (hier kan nog een sirene bij als het goed werkt)
Ik zou verwachten dat je ergens in de instellingen aangeeft welke sensors je wilt gebruiken, maar dat zie ik niet.
Ik maak er geen gebruik van. Maar heb je niet gewoon een motion sensor of deur sensor (van bv Aqara of Eve) nodig die als trigger dient? En dan afhankelijk van de conditie (away, Home) geluid afspelen op een Airplay2 speaker (zoals HomePod) of wat jij aangeeft, lampen aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
meesje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:30:
[...]

Ik maak er geen gebruik van. Maar heb je niet gewoon een motion sensor of deur sensor (van bv Aqara of Eve) nodig die als trigger dient? En dan afhankelijk van de conditie (away, Home) geluid afspelen op een Airplay2 speaker (zoals HomePod) of wat jij aangeeft, lampen aanzetten.
Klopt, dat is de eerste stap in mijn lijstje. Je kunt het zelfde doen met een dummy switch. Dus je laat iets af gaan als een sensor iets registreert en als je als voorwaarde toevoegt dat dit alleen werkt als de dummy switch aan staat, dan kun je zo het alarm aan en uit zetten. Die security plug in voegt dus niet zo veel toe lijkt het, behalve dan dat de schakelaar 4 standen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
hanoman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:09:
[...]

Klopt, dat is de eerste stap in mijn lijstje. Je kunt het zelfde doen met een dummy switch. Dus je laat iets af gaan als een sensor iets registreert en als je als voorwaarde toevoegt dat dit alleen werkt als de dummy switch aan staat, dan kun je zo het alarm aan en uit zetten. Die security plug in voegt dus niet zo veel toe lijkt het, behalve dan dat de schakelaar 4 standen heeft.
Zelf heb ik een alarm switch vanuit de Aqara hub. Deze kan ik op away en uit zetten. Aan deze hub heb ik Aqara deursensoren gekoppeld en het alarm verder in de Aqara app ingeregeld. Het is nu wel ingeregeld, maar ik heb echt nog nooit het alarm geactiveerd. :) Toch maar een keer met geofencing aan de slag. Dan moet ik een dummy switch gebruiken, want geofencing werkt niet direct met het alarm. Moet ik niet vergeten mijn vrouw toe te voegen aan HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Dat is met “security system” makkelijk simpelweg de schakelaar aan zetten als iedereen weg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTz3gMnadzfzLx5Miwamfq7vRkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAIm9QVZTmzpJorsG70Q5snb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
hanoman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:16:
Dat is met “security system” makkelijk simpelweg de schakelaar aan zetten als iedereen weg is.
[Afbeelding]
Ah sorry, ik wist het niet meer precies. Jouw automation kan ik ook maken met de Aqara alarm switch. Dit werkt wel icm geofencing. Echter je moet het dan nog steeds bevestigen. Indien een tussenstap met een dummy switch dan hoeft dat niet (deze dummy switch koppel je dan uiteindelijk aan het Aqara alarm).
Dit heb ik toegevoegd aan mijn to do lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
meesje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:27:
[...]

Ah sorry, ik wist het niet meer precies. Jouw automation kan ik ook maken met de Aqara alarm switch. Dit werkt wel icm geofencing. Echter je moet het dan nog steeds bevestigen. Indien een tussenstap met een dummy switch dan hoeft dat niet (deze dummy switch koppel je dan uiteindelijk aan het Aqara alarm).
Dit heb ik toegevoegd aan mijn to do lijst.
Ik zal eens proberen of dit zo goed werkt. Wel vervelend dat je sommige instellingen in de eve app niet ziet en weer andere dingen niet in de home app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Ondertussen nog wat verder gezocht en het blijkt dat je simpelweg de sirene moet aan zetten op basis van een sensor. Als het alarm systeem uit staat dan gaat dit vanzelf niet af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaQYwE3y6ybTlrnPHk4qi2-uby8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNEOOBn9PaOWoUR6Fxq5hnUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
@Serena De installatie van de laatste twee updates (1.1.3 en 1.1.4) van de eosstb plug-in verliepen probleemloos. De ontwikkelaar is bezig om deze verified te krijgen. Hij (of zij) is goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Vandaag de dummy plug-in geïnstalleerd. Hiermee een ‘alarm’ schakelaar ingesteld. En aan deze schakelaar een ‘when leaving Home’ automation gekoppeld. Eerst kijken of dit goed werkt. Zo ja, dan mijn vrouw toevoegen aan HomeKit en een automation inregelen dat als ‘alarm’ schakelaar aan dan zet alarm op away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
hanoman schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:35:
Ondertussen nog wat verder gezocht en het blijkt dat je simpelweg de sirene moet aan zetten op basis van een sensor. Als het alarm systeem uit staat dan gaat dit vanzelf niet af.
[Afbeelding]
Dit plaatje is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat gebeurt er als sirene away aan is? Nu wordt er als er beweging is, deze schakelaar op aan gezet. Heb je aan deze schakelaar een automation gekoppeld dat er hard geluid wordt afgespeeld op Airplay2 speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:55
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer in Homebridge gooi. Gewoon omdat het lekker werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT-gdI6SuLMgNk8wnhTpH0DTFEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EhxpjWIKW0xs9lohn1XVIIBu.png?f=fotoalbum_large

Enige waar ik een echt probleem mee had is de FFmpeg plugin die bleef crashen. En tasmota blijft een error spugen over een bolean, maar dat werkt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
meesje schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:07:
[...]
Dit plaatje is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat gebeurt er als sirene away aan is? Nu wordt er als er beweging is, deze schakelaar op aan gezet. Heb je aan deze schakelaar een automation gekoppeld dat er hard geluid wordt afgespeeld op Airplay2 speakers?
Ik heb inderdaad nog een regel ingesteld: als het alarm afgaat gaan de lampen aan (eerst even alleen lampen voordat ik een sirene toevoeg).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92gyzPZEcviWgfghwkuZ4ZGhItw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF2dCNUSyA9YN3IgSz4lzn3n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanoman
Serena schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:15:
In het kader van *kickje*…

Welke plugins heb jij draaien?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn6wr5gflgZiMLQIOgeh0LuCJWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZC3ub4d6hQFCqBlyHUF3xJM.jpg?f=fotoalbum_large
De Fritz plug-in zorgde ervoor dat mijn WiFi netwerk gelijk plat lag, dus die heb ik gelijk weer uit gezet. Ik zal het nog wel eens proberen, maar veel nut likt deze sowieso niet te hebben.
De LG AC laat de AC wel zien, maar aan en uitzetten lukt niet.
Eufy security werkt een beetje. Als er iemand aan belt, zie je dat wel, maar alleen een beeld van dat moment.
De hue plug-in werkt prima. Ik gebruik deze met een conbee 2 stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
hanoman schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:09:
[...]

[Afbeelding]
De Fritz plug-in zorgde ervoor dat mijn WiFi netwerk gelijk plat lag, dus die heb ik gelijk weer uit gezet. Ik zal het nog wel eens proberen, maar veel nut likt deze sowieso niet te hebben.
De LG AC laat de AC wel zien, maar aan en uitzetten lukt niet.
Eufy security werkt een beetje. Als er iemand aan belt, zie je dat wel, maar alleen een beeld van dat moment.
De hue plug-in werkt prima. Ik gebruik deze met een conbee 2 stick.
Wat doet ‘Security System’?
Dus wat is anders dan dat ik nu met een dummy switch zorg dat ik niet hoef te bevestigen dat het alarm in wordt geschakeld?

[ Voor 7% gewijzigd door Serena op 13-04-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Sorry, per ongeluk op het foute knopje gedrukt.

[ Voor 86% gewijzigd door Serena op 13-04-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
In de GUI terminal heb ik middels sudo hb-config de node.js bijgewerkt van 14.6.0 naar 14.6.1. Hierbij is de npm versie gedowngrade naar 6.14.12.... Ik hou het voortaan wel bij alleen bijwerken van node.js via hb-config.
In principe ook niet echt belangrijk. Waarom zou je perse moeten upgraden als het werkt? Meer een dwangmatig iets. :)

Edit: hier staat: Latest LTS Version: 14.16.1 (includes npm 6.14.12)
Ik hou het dus gewoon bij updaten van node.js. Indien er een hogere versie van npm nodig is, komt ie vanzelf mee.

[ Voor 25% gewijzigd door meesje op 13-04-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Serena schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:59:
[...]

Wat doet ‘Security System’?
Dus wat is anders dan dat ik nu met een dummy switch zorg dat ik niet hoef te bevestigen dat het alarm in wordt geschakeld?
Met een dummy switch kom je ook een heel eind, maar met dit security system kun je bijvoorbeeld een vertraging instellen bij het inschakelen en zijn er 4 standen: nacht, thuis, afwezig en uit. Je kunt daarmee bijvoorbeeld alleen het alarm op de beneden verdieping aan zetten als je slaapt. Je hebt ook de eve app niet nodig om het in te stellen, maar dat maakt natuurlijk niet echt veel uit. Er zijn nog wel meer functies, maar die gebruik ik niet. Nog een: je kunt ook instellen dat hij minimaal 2x beweging moet detecteren voordat het alarm af gaat. Ter voorkoming van valse alarms neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
hanoman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:59:
[...]

Met een dummy switch kom je ook een heel eind, maar met dit security system kun je bijvoorbeeld een vertraging instellen bij het inschakelen en zijn er 4 standen: nacht, thuis, afwezig en uit. Je kunt daarmee bijvoorbeeld alleen het alarm op de beneden verdieping aan zetten als je slaapt. Je hebt ook de eve app niet nodig om het in te stellen, maar dat maakt natuurlijk niet echt veel uit. Er zijn nog wel meer functies, maar die gebruik ik niet. Nog een: je kunt ook instellen dat hij minimaal 2x beweging moet detecteren voordat het alarm af gaat. Ter voorkoming van valse alarms neem ik aan.
De vier states bieden inderdaad wel wat meer mogelijkheden. Het alarm van Aqara kent alleen maar away en uit. De vertraging is ook wel handig, maar dat heb ik via de Aqara app ingesteld. Mijn triggers voor het alarm zijn overigens deur sensoren. Beter zal zijn motion sensoren, maar met huisdieren is dat niet handig.
Tegenwoordig heb ik twee HomePod Mini’s (eentje beneden en eentje boven). Als ik nu ook Music heb dan zou ik de Mini’s ook al alarm kunnen laten afgaan. De luidspreker van de Aqara app maakt denk ik minder herrie dan twee Mini’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Ik heb ook een mini, maar geen Apple Music. Dan kun je die mini wel iets laten spelen, maar je kunt niet bepalen wat voor zo ver ik weet. Dus gewoon de muziek die op dat moment door de mini wordt afgespeeld zo hard mogelijk. Ik heb ook nog Sonos, die kun je ook aan zetten, maar muziek kiezen kan ook niet.
Ooit nog maar eens een domme sirene kopen en die aansluiten op een HomeKit stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Wat fijn. Het updaten van npm en Node gaat nu eindelijk vlekkeloos.
Binnen 5 minuutjes gepiept…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3-u_-8tJyN-vuKMimAWCzCk-XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGITXeCVxoU8A8XY4RTtiD5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@Serena Dan kun je bij een volgende node.js update weer afzonderlijk npm updaten.
Behalve het idee dat je perse de nieuwste versie wil hebben, is er toch geen noodzaak om ook npm afzonderlijk te updaten? Of ben je tegen plug-ins aangelopen die hogere versies vereisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:39:
@Serena Dan kun je bij een volgende node.js update weer afzonderlijk npm updaten.
Behalve het idee dat je perse de nieuwste versie wil hebben, is er toch geen noodzaak om ook npm afzonderlijk te updaten? Of ben je tegen plug-ins aangelopen die hogere versies vereisen?
Heb het nu ook afzonderlijk gedaan. Eerst Node, toen npm.
En mijn OCD vereist gewoon de nieuwste versie… 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:03:
[...]

Heb het nu ook afzonderlijk gedaan. Eerst Node, toen npm.
En mijn OCD vereist gewoon de nieuwste versie… 🤪
Hier nu ook alles bijgewerkt. :)
Lekker makkelijk via de GUI terminal. Bij een reboot moet ik wel altijd even de tv aanzetten. Dat is een (klein) nadeel van de Sony Bravia plug-in. Natuurlijk geen ramp, want: even je tv aanzetten via homebridge, reboot, en daarna je tv weer uitzetten via homebridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:17
Na al jullie enthousiasme ook maar een schone installatie gedaan met image. Gaat heel goed! Dus ik dacht even wat settings terug te zetten, want ik had een back-up gemaakt van de SD (de partities Recovery en Boot). Maar helaas kan ik niets van mijn settings terugvinden in die mappen. Dus ik vrees dat ik al mijn settings kwijt ben :(

Hoe kan ik de volgende keer (op mijn macbook) een goede backup maken van de SD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
Andere vraag, antwoord reeds gevonden! 8)7

[ Voor 132% gewijzigd door DJGizbo op 28-04-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Wellicht even delen wat je gevonden hebt?
In mijn vorige leven heb ik wel eens eerder een backup gemaakt van de sd kaart met homebridge. Nu zou ik echt even moeten opzoeken. Wat me wel bij staat, is dat als ik een Backup had terug gezet homebridge niet probleemloos werkte. Nooit verder in verdiept. Misschien had ik in de Woning app eerst homebridge moeten verwijderen en daarna opnieuw toevoegen, maar dat heeft wel consequenties voor automations en scènes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
meesje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:00:
[...]

Wellicht even delen wat je gevonden hebt?
In mijn vorige leven heb ik wel eens eerder een backup gemaakt van de sd kaart met homebridge. Nu zou ik echt even moeten opzoeken. Wat me wel bij staat, is dat als ik een Backup had terug gezet homebridge niet probleemloos werkte. Nooit verder in verdiept. Misschien had ik in de Woning app eerst homebridge moeten verwijderen en daarna opnieuw toevoegen, maar dat heeft wel consequenties voor automations en scènes.
Ik zocht een manier om headless een text editor te openen, dat was gelukt. Die andere vraag blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Ik krijg de UI-X niet geüpdatet. Nog meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:13:
Ik krijg de UI-X niet geüpdatet. Nog meer mensen last van?
Hier geen problemen. Ik zag wel wat WARN (deprecated) berichten voorbij komen. Dat was volgens mij ook bij de vorige update van config-ui-x het geval. De plug-in is in ieder geval wel bijgewerkt.
Waar gaat het bij jou fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:26:
[...]

Hier geen problemen. Ik zag wel wat WARN (deprecated) berichten voorbij komen. Dat was volgens mij ook bij de vorige update van config-ui-x het geval. De plug-in is in ieder geval wel bijgewerkt.
Waar gaat het bij jou fout?
Ik heb geen idee.
Krijg dit steeds in beeld…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqUQBnXEOprVK-XHub4Typg27o8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoLhkWu8GxqFpXnvsnOooB53.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:00:
[...]

Ik heb geen idee.
Krijg dit steeds in beeld…

[Afbeelding]
Kijk eens op https://github.com/oznu/homebridge-config-ui-x/issues/1158
Overigens bijzonder dat ik deze melding niet heb. We gebruiken beide de homebridge image en zitten op dezelfde versies.

[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 28-04-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:35:
[...]

Kijk eens op https://github.com/oznu/homebridge-config-ui-x/issues/1158
Overigens bijzonder dat ik deze melding niet heb. We gebruiken beide de homebridge image en zitten op dezelfde versies.
Gefixt!!! Thank you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30
Ik wil graag mijn garagedeur (simpele stalen versie) slim maken en via homebridge in homekit bedienbaar maken.

Is er iemand die dit gedaan heeft? Welke merk is de opener en wat zijn je ervaringen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
newtastyland schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:49:
Ik wil graag mijn garagedeur (simpele stalen versie) slim maken en via homebridge in homekit bedienbaar maken.

Is er iemand die dit gedaan heeft? Welke merk is de opener en wat zijn je ervaringen?

Thanks!
Ik heb hiervoor een meross (msg100hk): Link naar Amazon

Je moet op de support site even kijken of je huidige deuropener compatibel is. Het ding fungeert gewoon als een bedrade drukker zoals je die vaak aan de binnenkant hebt.

Is overigens wel gewoon HomeKit, geen homebridge nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Domino op 29-04-2021 07:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
Mooie tip gevonden om een alarm in HomeKit te zetten.
Ik heb de Aqara Hubs uitgezet als alarm en een plugin gebruikt waardoor ik nu buiten Afwezig ook een Nacht optie heb.

YouTube: How to make a DIY HomeKit Security System with HomeBridge (in 3 Easy...

Bij Afwezig doen de bewegingssensoren in huis mee, bij Nacht niet.
Ik gebruik geen sirene maar trigger een scène waarbij een alarm vanuit Apple Music op al mijn HomePods en Sonossen afgespeeld wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Serena op 09-05-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Serena schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:25:

YouTube: How to make a DIY HomeKit Security System with HomeBridge (in 3 Easy...

Bij Afwezig doen de bewegingssensoren in huis mee, bij Nacht niet.
Ik gebruik geen sirene maar trigger een scène waarbij een alarm vanuit Apple Music op al mijn HomePods en Sonossen afgespeeld wordt.
Die gebruik ik ook, maar toch handig zo’n handleiding.
Ik heb hem zonder voorwaarde ingesteld, dat kan ook. Als het alarm wordt geactiveerd, dan gaat een scène lopen. En als beweging wordt gedetecteerd, dan gaat sirene away aan. Siren away kan alleen aan als het alarm op away staat.

[ Voor 16% gewijzigd door hanoman op 10-05-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
hanoman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Die gebruik ik ook, maar toch handig zo’n handleiding.
Ik heb hem zonder voorwaarde ingesteld, dat kan ook. Als het alarm wordt geactiveerd, dan gaat een scène lopen. En als beweging wordt gedetecteerd, dan gaat sirene away aan. Siren away kan alleen aan als het alarm op away staat.
Ik heb die hele Siren knop dus uitgeschakeld.
Dacht slim te zijn en bij Away ook de bewegingssensoren in te schakelen.
Vonden mijn buren vanochtend om 06.00 uur erg leuk.
Was even vergeten dat Roomba die sensoren triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
De laatste tijd is mijn homebridge na een paar dagen niet meer bereikbaar. Gek genoeg blijft HomeKit gewoon werken inclusief alles dat via homebridge draait (het meeste). Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Als ik mijn rpi opnieuw opstart via de terminal, dan werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
@hanoman Niet herkenbaar. Ik werk overigens met de raspberry homebridge image. Wellicht maakt dat nog uit of kun die uitproberen.

[ Voor 24% gewijzigd door meesje op 22-05-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
hanoman schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:02:
De laatste tijd is mijn homebridge na een paar dagen niet meer bereikbaar. Gek genoeg blijft HomeKit gewoon werken inclusief alles dat via homebridge draait (het meeste). Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Als ik mijn rpi opnieuw opstart via de terminal, dan werkt alles weer.
Oude pi, of oude sd kaart? Kan zijn de om de een of andere reden de webserver er mee uitscheid, hoeft niet aan sd te liggen hoor, kan ook zijn dat geheugen na verloop van tijd volraakt en daardoor de webserver niet meer reageert. Kijk eens of je eens per dag het geheugen kunt flushen, misschien dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21
Iemand hier nog veel ervaring met ffmpeg in Homebridge?
Ik wil een RTSP stream van mij ipcam toevoegen. Heb daarom als plugin Homebridge Camera FFmpeg geïnstalleerd.

Camera is simpel toe te voegen aan homekit. Maar geen stream te zien. Als ik de RSTP url
code:
1
rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream
gebruik in VLC heb ik prima beeld.

Maar bij het openen van Homekit krijg ik onderstaande foutmelding in Homebridge

code:
1
2
3
4
5
6
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Starting video stream: 1280 x 720, 25 fps, 299 kbps
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Stream command: /usr/lib/node_modules/homebridge-camera-ffmpeg/node_modules/ffmpeg-for-homebridge/ffmpeg rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream -an -sn -dn -codec:v libx264 -pix_fmt yuv420p -color_range mpeg -r 25 -f rawvideo -preset ultrafast -tune zerolatency -filter:v scale='min(1280,iw)':'min(720,ih)':force_original_aspect_ratio=decrease,scale=trunc(iw/2)*2:trunc(ih/2)*2 -b:v 299k -payload_type 99 -ssrc 3766925 -f rtp -srtp_out_suite AES_CM_128_HMAC_SHA1_80 -srtp_out_params /BUh7am1zYkclYvEFUci/1QgnhPt2TjUiS/lESfq srtp://192.168.0.17:64965?rtcpport=64965&pkt_size=1316 -loglevel level -progress pipe:1
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] [NULL @ 0x3950b10] [error] Unable to find a suitable output format for 'rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream'
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] [error] rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream: Invalid argument
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] FFmpeg exited with code: 1 and signal: null (Error)
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Stopped video stream.

Met onderstaande config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
            "name": "Camera FFmpeg",
            "cameras": [
                {
                    "name": "Buiten",
                    "unbridge": true,
                    "videoConfig": {
                        "source": "rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream",
                        "maxWidth": 1280,
                        "maxHeight": 720,
                        "maxFPS": 25,
                        "audio": false
                    }
                }
            ],
            "platform": "Camera-ffmpeg"

Iemand enig idee?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
krizzziz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:31:
Iemand hier nog veel ervaring met ffmpeg in Homebridge?
Ik wil een RTSP stream van mij ipcam toevoegen. Heb daarom als plugin Homebridge Camera FFmpeg geïnstalleerd.

Camera is simpel toe te voegen aan homekit. Maar geen stream te zien. Als ik de RSTP url
code:
1
rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream
gebruik in VLC heb ik prima beeld.

Maar bij het openen van Homekit krijg ik onderstaande foutmelding in Homebridge

code:
1
2
3
4
5
6
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Starting video stream: 1280 x 720, 25 fps, 299 kbps
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Stream command: /usr/lib/node_modules/homebridge-camera-ffmpeg/node_modules/ffmpeg-for-homebridge/ffmpeg rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream -an -sn -dn -codec:v libx264 -pix_fmt yuv420p -color_range mpeg -r 25 -f rawvideo -preset ultrafast -tune zerolatency -filter:v scale='min(1280,iw)':'min(720,ih)':force_original_aspect_ratio=decrease,scale=trunc(iw/2)*2:trunc(ih/2)*2 -b:v 299k -payload_type 99 -ssrc 3766925 -f rtp -srtp_out_suite AES_CM_128_HMAC_SHA1_80 -srtp_out_params /BUh7am1zYkclYvEFUci/1QgnhPt2TjUiS/lESfq srtp://192.168.0.17:64965?rtcpport=64965&pkt_size=1316 -loglevel level -progress pipe:1
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] [NULL @ 0x3950b10] [error] Unable to find a suitable output format for 'rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream'
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] [error] rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream: Invalid argument
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] FFmpeg exited with code: 1 and signal: null (Error)
[5/24/2021, 9:22:42 PM] [Camera FFmpeg] [Buiten] Stopped video stream.

Met onderstaande config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
            "name": "Camera FFmpeg",
            "cameras": [
                {
                    "name": "Buiten",
                    "unbridge": true,
                    "videoConfig": {
                        "source": "rtsp://XXX.XXX.X.XX:554/user=XXXX_password=XXXXX_channel=0_stream=0.sdp?real_stream",
                        "maxWidth": 1280,
                        "maxHeight": 720,
                        "maxFPS": 25,
                        "audio": false
                    }
                }
            ],
            "platform": "Camera-ffmpeg"

Iemand enig idee?
Je moet even wat proberen met de video codec, check even de GitHub pagina van de plug-in. Daar staan wat voorbeelden welke codec je kunt gebruiken, die vervolgens in je config zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Rgerr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Je moet even wat proberen met de video codec, check even de GitHub pagina van de plug-in. Daar staan wat voorbeelden welke codec je kunt gebruiken, die vervolgens in je config zetten.
Kan niet zoveel voorbeelden vinden maar sowieso even
code:
1
copy
en
code:
1
h264_omx
geprobeerd en beiden geen geluk.
Morgen anders maar even een bug rapporten bij Github

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mregeling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 21:24
Ik heb via een LG plugin de airco's nu in de woning app.
Werkt op zich goed, alleen als ik geen wifi verbinding meer heb op me telefoon kan ik ze niet meer bereiken.
Heel vreemd, weet iemand wat dit kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18
Hoe zit het bij jullie met de snelheid van Homebridge in de Woning app wanneer je de app start? Ik draai enkel HB op een Pi 4 verbonden met ethernet, maar het duurt toch altijd even voordat de accessoires benaderbaar zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn Hue lampen.

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
diotav schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:30:
Hoe zit het bij jullie met de snelheid van Homebridge in de Woning app wanneer je de app start? Ik draai enkel HB op een Pi 4 verbonden met ethernet, maar het duurt toch altijd even voordat de accessoires benaderbaar zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn Hue lampen.
Bij mij geen noemenswaardige verschillen. Ik draai overigens de homebridge image op een RPI 3b+, met maar vier plug-ins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
Rgerr schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Oude pi, of oude sd kaart? Kan zijn de om de een of andere reden de webserver er mee uitscheid, hoeft niet aan sd te liggen hoor, kan ook zijn dat geheugen na verloop van tijd volraakt en daardoor de webserver niet meer reageert. Kijk eens of je eens per dag het geheugen kunt flushen, misschien dat dat helpt.
Pi 2b, na de laatste update van node js blijft het nu werken, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:46
hanoman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 00:09:
[...]

Pi 2b, na de laatste update van node js blijft het nu werken, we zullen zien.
Ik draai HomeBridge in een Docker container op een Synology, met een automatische reboot van de container elke nacht, zodat HomeBridge elke 24 uur automatisch gereboot wordt. Voorkomt vastlopers en werkt daardoor vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Iemand enig idee hoe ik een oudere versie van de Google Smart Home plug-in kan installeren?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
krizzziz schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:01:
Iemand enig idee hoe ik een oudere versie van de Google Smart Home plug-in kan installeren?
Via config-ui-x kun je onder het tabblad plug-ins kiezen voor de steeksleutel waarna je de optie krijgt om een vorige versie te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 19:51
Hey, zijn er hier mensen die homebridge draaien via Docker? Ik neem aan van wel haha.

Ik loop tegen een probleempje aan, namelijk het volgende:

Ik heb een BME280 op de I2C aangesloten van de pi waar homebridge op draait. Toch krijg ik geen temperatuur te zien want zoals de log van homebridge zegt: BME280 initialization failed. Nou denk ik dat zoiets kan liggen aan de permissies van docker. Maargoed: ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan fixen. Heeft iemand hier een idee?

Ik draai de laatste versie van oznu/homebridge docker image. Daarbij gebruik ik de northenman/homebridge-bme280 plugin.

Met docker-compose initialiseer ik de docker image waarbij ik heb aangegeven dat de PUID en PGID 1000 zijn. Echter, de docker groep en de i2c groep hebben een andere id dan 1000. Dus misschien dat daar ergens iets zit? Iemand een duidelijk antwoord waarbij we misschien moeten denken aan het toevoegen van gebruiker pi aan bepaalde groepen?

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos149
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 19:51
jos149 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:02:
Hey, zijn er hier mensen die homebridge draaien via Docker? Ik neem aan van wel haha.

Ik loop tegen een probleempje aan, namelijk het volgende:

Ik heb een BME280 op de I2C aangesloten van de pi waar homebridge op draait. Toch krijg ik geen temperatuur te zien want zoals de log van homebridge zegt: BME280 initialization failed. Nou denk ik dat zoiets kan liggen aan de permissies van docker. Maargoed: ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan fixen. Heeft iemand hier een idee?

Ik draai de laatste versie van oznu/homebridge docker image. Daarbij gebruik ik de northenman/homebridge-bme280 plugin.

Met docker-compose initialiseer ik de docker image waarbij ik heb aangegeven dat de PUID en PGID 1000 zijn. Echter, de docker groep en de i2c groep hebben een andere id dan 1000. Dus misschien dat daar ergens iets zit? Iemand een duidelijk antwoord waarbij we misschien moeten denken aan het toevoegen van gebruiker pi aan bepaalde groepen?

Dankjewel!
Oplossing voor bovenstaand probleem is het toevoegen van het volgende aan je docker-compose:

devices:
- /dev/i2c-1:/dev/i2c-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07
Opmerking. Als je de Meross MSG100 garadeuropener gebruikt icm Homebridge, updat dan niet naar firmware 3.2.3 want dan werkt hij niet meer. Je kunt via de Meross support wel de firmware weer laten downgraden naar 3.2.2.

Enige nadeel is wel dat de Google Assistent om een pincode vraagt voor hij de garagedeur opent. Dat doe Homekit niet. Voor de rest ben ik erg tevreden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb misschien een rare vraag en weet niet waar ik die moet posten.

Ik heb in Domoticz een airco met fan speed mogelijkheid, en dat kan ik daar aanpassen.

Nu heb ik via edomoticz plugin dezelfde fan in Homebridge, alleen staat hij daar als een stateless switch.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat homebridge hem ziet als Fan? Is dat config in Honebridge of config in Domoticz?

Never mind, eerst supported devices lezen.
Tijd om te programmeren

[ Voor 9% gewijzigd door Deshmir op 14-07-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:19
mregeling schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
Ik heb via een LG plugin de airco's nu in de woning app.
Werkt op zich goed, alleen als ik geen wifi verbinding meer heb op me telefoon kan ik ze niet meer bereiken.
Heel vreemd, weet iemand wat dit kan zijn ?
Betreft dit een splitunit? Heb namelijk net een variant van LG laten installeren en zou hem graag in de woning app zien :)

[ Voor 86% gewijzigd door hk12nl op 17-07-2021 22:44 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 07:43
Misschien al bekend voor de meesten, maar ik kwam erachter dat het nu vele malen makkelijker is om HomeBridge op te zetten op een Raspberry pi.

Ik was er een paar jaar terug mee bezig en toen gestopt vanwege de complexiteit (ik had 0 linux ervaring), maar gisteren was ik met een paar stappen weer aan de slag met de nieuwste versie want ze hebben nu een image wat je op een SDcard kan zetten en klaar is kees.
https://github.com/homebr...mage/wiki/Getting-Started

Maar nu vroeg ik me af; weet iemand een aardige vochtigheidssensor die je via homebridge kunt koppelen? Ik zie niet zo snel welke apparaten compatibel met homebridge zijn. Het liefst zonder weer een zigbee hub want ik zit al met een Hue Bridge en mogelijk binnenkort ook met een Ikea gateway... (er matig, al die third party hubs die eigenlijk allemaal hetzelfde doen :( )

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Nu online
@Menesis die van Xiaomi of die van Philips kan je kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ghe... Ik had dit nog niet eerder gezien :)
maar het werkt heel netjes moet ik zeggen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHy5nS4yBeYGUJrbk3ltivU06Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgPkqwTnndPsl8CAO7PCMK1Q.jpg?f=fotoalbum_large

(Samsung wifi AC)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanoman
hk12nl schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Betreft dit een splitunit? Heb namelijk net een variant van LG laten installeren en zou hem graag in de woning app zien :)
Ik gebruik homebridge-LG-ThinQ, maar daarin zie ik mijn AC niet. Eerder wel dacht ik, maar je kon er niets mee. Onze koelkast werk wel prima.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 13:20
Ik draai Homebridge op een Raspberry Pi 4 in Docker. Dat werkt prima, maar Homebridge gebruikt wel erg veel CPU, zo'n 60% met uitschieters naar 80%. Ik gebruik o.a. de plugin Homebridge Camera ffmpeg met 4 camera's. Als ik die plugin disable, dan zakt het cpu-gebruik naar rond de 20%. Maar die plugin hoort toch alleen de cpu te gebruiken als er iemand naar een camera kijkt via Homekit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44
Menesis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:08:
Misschien al bekend voor de meesten, maar ik kwam erachter dat het nu vele malen makkelijker is om HomeBridge op te zetten op een Raspberry pi.

Ik was er een paar jaar terug mee bezig en toen gestopt vanwege de complexiteit (ik had 0 linux ervaring), maar gisteren was ik met een paar stappen weer aan de slag met de nieuwste versie want ze hebben nu een image wat je op een SDcard kan zetten en klaar is kees.
https://github.com/homebr...mage/wiki/Getting-Started

Maar nu vroeg ik me af; weet iemand een aardige vochtigheidssensor die je via homebridge kunt koppelen? Ik zie niet zo snel welke apparaten compatibel met homebridge zijn. Het liefst zonder weer een zigbee hub want ik zit al met een Hue Bridge en mogelijk binnenkort ook met een Ikea gateway... (er matig, al die third party hubs die eigenlijk allemaal hetzelfde doen :( )
Ik draai zelf deconz met een conbee2 stick met daaraan een combinatie van Philips/IKEA/innr/LIDL lampen met Xiaomi/Hue sensoren. Alleen de IKEA rolgordijnen draaien nog op de IKEA hub.

Heb nu wel 2 Hue en een Xiaomi hub over ;)

• Menesis
Deshmir schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:10:
@Menesis die van Xiaomi of die van Philips kan je kopen
Heb eentje van Xiomi gekocht en die in homebridge ondersteund wordt via een plugin. Wel moest ik een soort "hack" uitvoeren om de encryption key in handen te krijgen om hem uit te kunnen lezen.

Mixed Reality dev

• Scatman007
  • Laatst online: 29-12-2022
Weet niet of het hier hoort, maar heb net Homebridge geïnstalleerd en draait goed.
Heb ook zwavejs2mqtt geïnstalleerd en dan mqttthing plugin in homebridge.
Nu een status kan ik al opvragen en dat werkt goed, maar ik heb ook een paar Fibaro en Neo Coolcam power plugs, maar ik kan op geen enkele manier deze aan en uitzetten via mqttthing commando's.
Iemand enig idee welke config ik hiervoor moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Iemand enig idee of er ondertussen een plugin is met een mogelijkheid tot het tonen van een temperatuur als losse tegel, desnoods als thermostaat?
De temperatuur van een weer-plugin in dit specifieke geval.

Stoort me mateloos dat je een thermometer alleen nog maar in een gecombineerde status kunt krijgen namelijk. Een thermostaat is wel een los iets met temperatuur-weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
hanoman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:01:
[...]

Ik gebruik homebridge-LG-ThinQ, maar daarin zie ik mijn AC niet. Eerder wel dacht ik, maar je kon er niets mee. Onze koelkast werk wel prima.
Ondertussen is de AC toegevoegd en hij werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb een vraagje. Ik draai Homebridge via Docker op een Raspberry Pi. Dat werkt eigenlijk best goed. Het grote voordeel vind ik dat je met Docker de informatie goed kunt loskoppelen van de software. De software draait vanuit een image, dat kun je weggooien en vervangen door een nieuwe versie.

De instellingen (en bij Homebridge ook de plugins) staan in een docker volume. Dit volume staat op de fysieke machine in dezelfde map als alle andere volumes. Daardoor kan ik via 1 zip opdracht alle instellingen van alle containers in 1x backuppen. Ik draai bv op dezelfde machine ook Pihole en Zigbee2MQTT.

Maar nu ontstaat er een probleem. Door die images is dat ook de enige manier waarop ik kan upgraden. Ik kan upgraden naar een nieuwe versie van Homebridge als er een nieuw image van is. Maar als dat er niet is, dan kan ik dus niet upgraden. Normaal gesproken geen probleem, maar: Als ik de Philips Hue plugin wil upgraden, zit deze voortdurend te jammeren dat mijn Node.js te oud is.

Ik begrijp dat niet. Volgens mij was het de bedoeling dat alles van Homebridge met een oudere Node.js moet werken, daarom wordt de LTS versie daarvan meegeleverd. Houdt de Hue plugin zich dan niet aan deze afspraak? Hebben meer mensen dit gemerkt en weet iemand misschien een oplossing? Zonder dat ik zelf images moet gaan maken, dat is niet mijn cup of tea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:47
PhilipsFan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:14:
Ik heb een vraagje. Ik draai Homebridge via Docker op een Raspberry Pi. Dat werkt eigenlijk best goed. Het grote voordeel vind ik dat je met Docker de informatie goed kunt loskoppelen van de software. De software draait vanuit een image, dat kun je weggooien en vervangen door een nieuwe versie.

De instellingen (en bij Homebridge ook de plugins) staan in een docker volume. Dit volume staat op de fysieke machine in dezelfde map als alle andere volumes. Daardoor kan ik via 1 zip opdracht alle instellingen van alle containers in 1x backuppen. Ik draai bv op dezelfde machine ook Pihole en Zigbee2MQTT.

Maar nu ontstaat er een probleem. Door die images is dat ook de enige manier waarop ik kan upgraden. Ik kan upgraden naar een nieuwe versie van Homebridge als er een nieuw image van is. Maar als dat er niet is, dan kan ik dus niet upgraden. Normaal gesproken geen probleem, maar: Als ik de Philips Hue plugin wil upgraden, zit deze voortdurend te jammeren dat mijn Node.js te oud is.

Ik begrijp dat niet. Volgens mij was het de bedoeling dat alles van Homebridge met een oudere Node.js moet werken, daarom wordt de LTS versie daarvan meegeleverd. Houdt de Hue plugin zich dan niet aan deze afspraak? Hebben meer mensen dit gemerkt en weet iemand misschien een oplossing? Zonder dat ik zelf images moet gaan maken, dat is niet mijn cup of tea.
Neem aan dat je Docker image van oznu gebruikt? Enige correcte manier is image herbouwen in zelfde of nieuwe container.
Als je verwijzing naar /homebridge correct is behoud hij alle settings.

Overigens is op Raspberry prima te doen om buiten container te doen. Kan je eenvoudiger NodeJS upgraden zelf. Dan heb je de door jou aangegeven afhankelijkheid van image niet, al ervaar ik daar zelf 0 problemen mee zie *. Hierdoor had ik op raspberry ook nooit gezeur met Hue Plugin die indd nieuwe nodejs vereist.

*Sinds week Homebridge in Docker container draaien op NAS (image van Oznu) en NodeJS op core is helemaal bij. En daarmee dus ook de Hue plug-ins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Axel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Neem aan dat je Docker image van oznu gebruikt? Enige correcte manier is image herbouwen in zelfde of nieuwe container.
Als je verwijzing naar /homebridge correct is behoud hij alle settings.

Overigens is op Raspberry prima te doen om buiten container te doen. Kan je eenvoudiger NodeJS upgraden zelf. Dan heb je de door jou aangegeven afhankelijkheid van image niet, al ervaar ik daar zelf 0 problemen mee zie *. Hierdoor had ik op raspberry ook nooit gezeur met Hue Plugin die indd nieuwe nodejs vereist.

*Sinds week Homebridge in Docker container draaien op NAS (image van Oznu) en NodeJS op core is helemaal bij. En daarmee dus ook de Hue plug-ins
De reden dat ik het graag in Docker wil draaien is uniformiteit over m'n systemen. Ik was het zo zat om allerlei aparte mappen op het systeem in kaart te moeten brengen voor de backup. Onder Linux lijkt elke app z'n data zomaar ergens neer te pleuren. De een doet het netjes in /home/<user>, maar zigbee2mqtt gebruikt bv /opt. Hopeloos. Met Docker maak je van die puinhoop een nette map met alle instellingen.

Ik zal eens kijken of er niet toch een nieuwer image is. Ik gebruik inderdaad die van Oznu, Homebridge zegt zelf (in de GUI) dat er geen update is. Wordt vervolgd.

Edit: Nope. Image weggegooid en latst gepulled, maar draait nog dezelfde versie van Homebridge (1.3.5). En geeft dus problemen met de Hue update. Nou ja, ik draai wel ff door met de oude versie totdat er een nieuw Homebridge image komt.

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 31-10-2021 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
Pff het was aardig wat gedoe maar ik heb nu eindelijk meerdere (2) Xiomi Mi Hygrometers v2 (LYWSD03MMC) via HomeBridge in HomeKit zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO2olEM5Noz2ueThv2CPq90QPDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iXtA8QIkintN0qcuQdUZ0HnB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13Ovh1ImfJE6c4mQ0PNYQDVHytM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx55rCaHDcY86qg7XMRzQXsU.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moeilijk was was om de encryptie te pakken te krijgen en om het MAC adres te achterhalen...
Veel aan deze links gehad:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-mi-hygrothermograph

Het MAC adres van deze BLE apparaatjes kon ik via MacOS / iOS niet achterhalen, maar ik vond het via Windows wel door eerst toe te voegen als bluetooth apparaat, en dan hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9UG1F1A1rGX4EzRcWCN4fAx9Pk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YaU89FXM7ZsofYOikMnujmMA.gif?f=fotoalbum_large
Naja, dan staat dit ook weer in dit topic :P

[ Voor 16% gewijzigd door Menesis op 01-11-2021 21:16 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Het MAC adres is redelijk makkelijk in macOS te achterhalen.
Tik in terminal: sudo hcitool lescan
En als je dan in de lijst ‘ MJ_HT_V1’ tegen komt dan is dat het apparaat.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
funske schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:38:
Het MAC adres is redelijk makkelijk in macOS te achterhalen.
Tik in terminal: sudo hcitool lescan
En als je dan in de lijst ‘ MJ_HT_V1’ tegen komt dan is dat het apparaat.
Ok thanks, ik dacht dat dat op MacOS niet te achterhalen was, omdat je via CoreBluetooth alleen toegang zou hebben tot een UID, het MAC adres zou niet te vinden zijn las ik..
Maar goed om te weten, dan probeer ik dat als er nog een derde sensor ooit komt :)

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Menesis schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ok thanks, ik dacht dat dat op MacOS niet te achterhalen was, omdat je via CoreBluetooth alleen toegang zou hebben tot een UID, het MAC adres zou niet te vinden zijn las ik..
Maar goed om te weten, dan probeer ik dat als er nog een derde sensor ooit komt :)
Overigens kun je deze app op je iPhone gebruiken en op je iMac mits je een nieuwe M1 iMac hebt.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Iemand hier wel eens een automatisering aan de Ring deurbel geknoopt? Ik wil het licht in het halletje automatisch aan laten gaan voor x minuten als de deurbel ingedrukt is. Nu moet er ergens een 'programmable switch' zijn om dit mogelijk te maken.

Bij de instellingen van de camera stream geeft hij zelfs aan dat er een 'unconfigured button' is, maar ik kan dat ding voor geen meter vinden in de home.app. Ook in Eve.app ed komt ie niet terug.

Ik gebruik homebridge-ring v9.23.0 en de config is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
            "refreshToken": "xxxxx",
            "hideDoorbellSwitch": false,
            "hideCameraMotionSensor": true,
            "hideCameraSirenSwitch": true,
            "hideAlarmSirenSwitch": true,
            "_bridge": {
                "username": "xx:xx:xx:xx:xx:xx",
                "port": xxxxx
            },
            "platform": "Ring"
        }

Ik heb de plugin al eens opnieuw geistalleerd en ook zonder 'child bridge' config blijft de button onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Domino schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:12:
Iemand hier wel eens een automatisering aan de Ring deurbel geknoopt? Ik wil het licht in het halletje automatisch aan laten gaan voor x minuten als de deurbel ingedrukt is. Nu moet er ergens een 'programmable switch' zijn om dit mogelijk te maken.

Bij de instellingen van de camera stream geeft hij zelfs aan dat er een 'unconfigured button' is, maar ik kan dat ding voor geen meter vinden in de home.app. Ook in Eve.app ed komt ie niet terug.

Ik gebruik homebridge-ring v9.23.0 en de config is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
            "refreshToken": "xxxxx",
            "hideDoorbellSwitch": false,
            "hideCameraMotionSensor": true,
            "hideCameraSirenSwitch": true,
            "hideAlarmSirenSwitch": true,
            "_bridge": {
                "username": "xx:xx:xx:xx:xx:xx",
                "port": xxxxx
            },
            "platform": "Ring"
        }

Ik heb de plugin al eens opnieuw geistalleerd en ook zonder 'child bridge' config blijft de button onzichtbaar.
Heb je al gezocht op ‘ hideDoorbellSwitch’ in de open/closed issues op GitHub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
meesje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:38:
[...]

Heb je al gezocht op ‘ hideDoorbellSwitch’ in de open/closed issues op GitHub?
Goeie, ik zocht alleen in de open tickets. Dit is precies waar ik ook tegenaan loop. De oplossing, een herinstallatie, werkt bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Domino schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:09:
[...]

Goeie, ik zocht alleen in de open tickets. Dit is precies waar ik ook tegenaan loop. De oplossing, een herinstallatie, werkt bij mij dus niet.
Ik heb nu even geen homebridge actief. Wellicht helpt cache leegmaken?
Heb je overigens een herstart gedaan na verwijderen plugin en daarna de plugin weer toegevoegd?

[ Voor 10% gewijzigd door meesje op 24-11-2021 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
Na wat prutsen ben ik eruit gelukkig, maar het zit erg onlogisch in elkaar:

- Ik ben begonnen met het verwijderen van de cache. No luck.
- Opnieuw ring plugin verwijderen, homebridge herstarten, plugin opnieuw installeren. No joy.
- Ring plugin weer in een child bridge gezet. No way Jose (in eerste instantie dan).

Bij het toevoegen van de child bridge komt wel degelijk een ‘programmable button’ naar voren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rQtVO6Zbs7Iw85jkfRbLe9zZ08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcNyg23jtfTiEeZzf4NnL6Ou.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijkt die niet als losse tile te bestaan maar als accessoire in de camera |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKNl1mWNUDWfncTL0xqddSxH56I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tw08RcjFUGHcPi43T9nfJ1HZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wob73EeEF3YJEsN5lhjxD9onZ74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDnfrpn2YB7AJS5aAiRn7vik.jpg?f=fotoalbum_large

En aldaar is de automation te configurenen.

Wellicht heeft iemand er iets aan, en iig bedankt voor het meedenken @meesje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 16:42
Ik gebruik reeds een tiental maanden de volgende setup:

- stopcontacten en schakelaars van Niko Home Control
- Niko Draadloze slimme hub (link)
- Niko Home Control hobby API, werkt op basis van MQTT en JSON (link)
- HomeBridge met plugin "Homebridge Nhc2" - @homebridge-nhc2/homebridge-nhc2 v2.0.0 (link)

Dit zorgde ervoor dat ik binnen Apple Home alle schakelaars en stopcontacten kon bedienen, inclusief automatisaties op basis van andere sensoren binnen HomeKit.

Deze morgen opende ik de Niko Home Control app en deze gaf aan dat er een update was. Ik liet toe de update uit te voeren (why o why) en sindsdien werkt de HomeBridge plugin niet meer.

De Niko Home Control installatie is nog in orde en via native app kan ik schakelaars en stopcontacten bedienen. De weergave en bediening binnen Apple Home is echter stuk.

Ik krijg geen foutmeldingen binnen HomeBridge en heb ook reeds geprobeerd met oudere versies (v1.3.0, v1.3.5 en v1.3.8).

Ook de API key van Niko Home Control lijkt nog steeds ok.

Ik ga uiteraard zowel de maker van de HomeBridge plugin als Niko contacteren, maar hebben jullie nog andere suggesties, iemand met hetzelfde probleem?

Update: blijkbaar resulteerde de software update in een nieuw MAC adres (not sure why that is necessary). Het toestel kreeg een nieuw IP uit de DHCP pool, waardoor de HomeBridge plugin niet meer kon communiceren. Na het aanpassen van de oude DHCP reservatie naar het nieuwe MAC adres en het herstarten van HomeBridge, draait alles weer als een zonnetje.

Ik laat het hier even staan zodat anderen er van kunnen leren, frustrerende dag :O

[ Voor 11% gewijzigd door kwdr op 05-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Weet iemand een methode om een schakelaar in HB als trigger in IFTTT te krijgen?

edit:
na enig klooien is dit wel een nette tutorial:
https://www.dumbswitches.com/ifttt-homekit-integration/

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 13-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 07:01
Ik probeer mijn Philips android tv te koppelen met homebridge maar ik heb een api user en PW nodig. Maar ik snap maar niet hoe ik dat kan genereren want ben dat nodig om de tv te pairen. Iemand die weet hoe het moet?

https://www.npmjs.com/package/homebridge-philips-android-tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:38
pina schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:44:
Ik probeer mijn Philips android tv te koppelen met homebridge maar ik heb een api user en PW nodig. Maar ik snap maar niet hoe ik dat kan genereren want ben dat nodig om de tv te pairen. Iemand die weet hoe het moet?

https://www.npmjs.com/package/homebridge-philips-android-tv
Die krijg je door de configuration wizard te doorlopen, zoals ook op je link staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 07:01
WayLikeMark schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:08:
[...]

Die krijg je door de configuration wizard te doorlopen, zoals ook op je link staat.
nee, dat is het hem net… dat zou wel wat idioot zijn van me moest het echt zo simpel zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Domino schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:01:
Na wat prutsen ben ik eruit gelukkig, maar het zit erg onlogisch in elkaar:

- Ik ben begonnen met het verwijderen van de cache. No luck.
- Opnieuw ring plugin verwijderen, homebridge herstarten, plugin opnieuw installeren. No joy.
- Ring plugin weer in een child bridge gezet. No way Jose (in eerste instantie dan).

Bij het toevoegen van de child bridge komt wel degelijk een ‘programmable button’ naar voren:

[Afbeelding]

Nu blijkt die niet als losse tile te bestaan maar als accessoire in de camera |:(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En aldaar is de automation te configurenen.

Wellicht heeft iemand er iets aan, en iig bedankt voor het meedenken @meesje .
Vandaag ook de Ring deurbel (van 39 euro) via homebridge toegevoegd aan HomeKit. Net als de installatie van homebridge (gewoon een kant en klare image) is deze installatie ook tje-eitje. Gewoon inloggen met je account/wachtwoord, niks middels een terminal venster een token achterhalen. Het is allemaal super makkelijk geworden.

De deurbel button en motion sensor tegels zitten inderdaad een beetje verborgen i.p.v. direct in de kamer zichtbaar.

Wellicht ooit over naar een dedicated HomeKit deurbel die secure video ondersteunt en een beetje betaalbaar is. Maar voor nu is dit een zeer acceptabele oplossing. Deze simpele Ring deurbel is overigens ook nog lekker compact.

T.o.v. mijn HomeKit camera’s duurt het wel wat langer voordat de snapshot en/of stream er is, maar gezien de prijs allemaal wel acceptabel.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 17-12-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:04
Iemand ervaring met homebridge-shelly plugin?
Ik probeer mijn Shelly Plug in homebridge te krijgen maar hij blijft aangeven 0 accessoires loaded from cache
Homebridge draait in docker op mijn NAS en de plug draait op het IoT wifi netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Cloud_VII schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:46:
Iemand ervaring met homebridge-shelly plugin?
Ik probeer mijn Shelly Plug in homebridge te krijgen maar hij blijft aangeven 0 accessoires loaded from cache
Homebridge draait in docker op mijn NAS en de plug draait op het IoT wifi netwerk
neem aan dat je dit ook in je config hebt staan:

{
            "name": "Shelly",
            "username": "admin",
            "password": “password”,
            "admin": {
                "enabled": true
            },
            "platform": "Shelly"
        },

en deze plugin:
Homebridge Shelly
homebridge-shelly v0.19.1

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
bing69 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:49:
[...]

neem aan dat je dit ook in je config hebt staan:

{
            "name": "Shelly",
            "username": "admin",
            "password": “password”,
            "admin": {
                "enabled": true
            },
            "platform": "Shelly"
        },

en deze plugin:
Homebridge Shelly
homebridge-shelly v0.19.1
Exact dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
en de homebridge ook al opnieuw gestart?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
bing69 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:31:
[...]

en de homebridge ook al opnieuw gestart?
Yep. Heb al van alles geprobeerd. Krijg het niet aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Cloud_VII schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Yep. Heb al van alles geprobeerd. Krijg het niet aan de praat
Kun je hem niet ff op een Pi installeren?

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
bing69 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Kun je hem niet ff op een Pi installeren?
Na nog meer spelen heb ik het uiteindelijk voor elkaar in Home Assistent.
En wat denk je. Ik doe nogmaals hetzelfde in Homebridge en daar werkt het nu ook.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:47
Cloud_VII schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Na nog meer spelen heb ik het uiteindelijk voor elkaar in Home Assistent.
En wat denk je. Ik doe nogmaals hetzelfde in Homebridge en daar werkt het nu ook.... 8)7
Wou net reageren, draai Homebridge ook in Docker op NAS en shelly plugin werkt top (Mechanische afzuiging en zonnewering mee geautomatiseerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nieuwe homebridge update
Featured Changes

HomeKit Secure Video @Supereg [#3056]
*O*

Nu is het aan de plugins er mee om te gaan lijkt me zo.

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste