Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Homebridge topic

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:11
Mede-auteur:
  • Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online

Rgerr

offtopic:
mede-auteurs welkom!

Homebridge geeft je de mogelijkheid om producten (en plugins) die normaliter niet in homekit werken, tóch te integreren in Apple HomeKit. De slogan van Homebridge is dan ook "Homekit support for the impatient". We hebben namelijk geen zin (of tijd) om te wachten totdat al deze apparaten gecertificeerd zijn. Je kan deze accessoires ook gewoon bedienen in de Woning app of een third party bedieningsapp.
Homebridge fungeert dus als een software-hub waar je plugins installeert van hardware, hardware-hubs, of softwarematige plugins.

Homebridge moet op een computer draaien die eigenlijk altijd aan staat; het is immers de software welke benaderbaar moet zijn om te kunnen functioneren. (Apparaten die in HomeKit uit staan, of waar geen stroom op staat zijn immers ook niet te benaderen en geven een 'Geen reactie!' melding.)

Wellicht de beste optie is om dit op een Raspberry Pi (3B) te installeren. Een RPi 3 heeft namelijk Bluetooth en wifi aan boord, is vrij betaalbaar en goed te verkrijgen bij diverse webshops. Daarnaast heb je een 8/16GB micro SD kaart nodig.

Homebridge installeren is op zich niet moeilijk, hoewel het hier en daar handig is wanneer je snapt welke handelingen je uitvoert en waarom. Gelieve daarom ook deze post als referentie te gebruiken indien je er niet direct uit komt, daarnaast kun je je vragen in dit topic stellen mocht deze post niet voldoende zijn. De onderstaande tutorial is door de auteur en mede-auteurs in elkaar gezet, bedoeld voor de beginnende gebruiker welke maar weinig/geen ervaring heeft met Linux/Raspian. Zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome(kit).

Installeren vanaf Mac of Windows

1 Je kunt kiezen uit verschillende manieren hoe je Raspian (Raspberry OS) op je sd kaart zet, hieronder zijn twee mogelijkheden uitgelicht:

- Apple Pi Baker: Download en installeer.
of
- Etcher: Download en installeer.

2 Download de laatste versie van Raspian. Download altijd Raspian Stretch with desktop, Lite is te beperkt voor Homebridge en gaat meer problemen dan plezier opleveren.

3 Steek een sd kaart van tenminste 8GB (aanbevolen: 16GB of meer) in je PC/Mac, open Apple Pi Baker/Etcher en gebruik de image file uit stap 2 om de image op de sd kaart te schrijven. Als het programma na enkele minuten klaar is, staat Raspbian op de SD kaart en kun je de Raspberry opstarten zodra de sd kaart in je RPi zit. Zorg dat ie de eerste keer gekoppeld is aan een monitor met toetsenbord en muis, dat maakt de stappen erna een stuk makkelijker. Er zijn ook mogelijkheden om zonder monitor/toetsenbord/muis op te starten en te configureren, echter lichten we dat nu niet uit. Voor beginnende gebruikers, geniet een monitor/toetsenbord/muis de voorkeur.

4 Open een terminal (op de Raspberry) en tik

code:
1
sudo raspi-config

selecteer optie 1 en kies een wachtwoord (voor je eigen veiligheid);
selecteer optie 5 en schakel P2 (SSH) en P3 (VNC) in, indien je je RPi extern en zonder monitor wil benaderen;
selecteer optie 7 > A1 (expand filesystem).

Reboot de Raspberry Pi. (Hier vraagt het systeem zelf om.)

5 Open een terminal en tik

code:
1
sudo apt-get update

code:
1
sudo apt-get upgrade

6 Installeer Node en Avahi installeren, beide zijn essentieel om Homebridge te laten functioneren.

code:
1
curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_10.x | sudo -E bash -

code:
1
sudo apt install -y nodejs

code:
1
sudo cp -R * /usr/local/

code:
1
sudo apt-get install libavahi-compat-libdnssd-dev

Dat waren alle voorbereidingen. Nu gaan we Homebridge zelf installeren.

7 Open weer een terminal en tik

code:
1
sudo npm install -g --unsafe-perm homebridge

De installatie kan best even een minuut of 3 duren. Het is belangrijk dat Homebridge zonder foutmeldingen installeert.

Homebridge is nu geïnstalleerd. Probeer maar eens met
code:
1
homebridge

in je terminal. Als Homebridge nu opstart en je de QR-code ziet welke je kunt gebruiken om Homebridge toe te voegen aan Homekit, zit je goed.
Beschikbare plugins kun je relatief makkelijk vinden door hier te zoeken op homebridge:
https://www.npmjs.com/browse/keyword/homebridge-plugin
Een plugin installeren bestaat uit twee delen, soms uit drie;
1. Je installeert de plugin npm install -g homebridge-pluginnaam;
2. Je configureert de plugin in je config bestand (config.json);
3. Sommige plug-ins hebben enkele andere zaken nodig welke staan omschreven op de pagina van de plug-in. Lees deze daarom goed door of je alles hebt geinstalleerd, benodigd voor de plug-in.
De configuratie van de plugin zijn veelal zaken als een token, een MAC- of IPadres, maar ook login credentials bijv, of een API koppeling.

Homebridge werkt dus niet zonder het configuratie-bestand. We moeten dus zo'n bestand aanmaken.
Open de File Manager op de Raspberry (de twee gele mapjes) en tik in de adresbalk
/home/pi/.homebridge

Maak hier een leeg bestand aan door op de rechtermuisknop te klikken, en noem de file
config.json
Rechterklik op de file en kies Text Editor

In de configuratie geef je aan dat de Raspberry je bridge is welke je kan toevoegen in HomeKit, en aan die bridge 'hang' je dus apparaten of plugins. Die worden platforms of accessories genoemd.

VOORBEELD

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
    "bridge": {
        "name": "Homebridge",
        "username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
        "port": 51826,
        "pin": "031-45-154"
    },

"description": "Mijn Homebridge configuratie",

"accessories": [

],

"platforms": [

]
}

Sla het bestand op.

Als voorbeeld voegen we een relatief eenvoudige plug-in toe aan ons config bestand, hiermee voegen we een tegel toe in HomeKit welke de temperatuur en luchtvochtigheid weergeven. (Dan weet je of je moet krabben :+ )

code:
1
sudo npm install -g homebridge-weather

De (software)plugin is nu geïnstalleerd. Maak een key aan op de openweathermap website en genereer een API key.
Vul vervolgens de gegevens in in je config.json.
Deze plugin is een accessory.

dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
        "name": "Homebridge",
        "username": "CC:22:3D:E3:CE:30",
        "port": 51826,
        "pin": "031-45-154"
    },

"description": "Mijn homekit configuratie",

{
        "accessory": "Weather",
        "apikey": "API key",
        "location": "plaatsnaam,nl",
        "name": "OpenWeatherMap Temperature"
        }
    ],

"platforms": [

]
}

Sla het bestand op.

Open weer een terminal en start Homebridge voor het eerst op:

code:
1
homebridge

Je ziet nu dat de zaken uit het configuratie-bestand worden geladen.
Vervolgens zie je de eerder genoemde QR code en een code om de hub toe te voegen aan Homekit.
Beide manieren kun je gebruiken om dan Homebridge toe te voegen aan Homekit.

De Woning app zal je vragen om ofwel een code te scannen, ofwel de code handmatig in te voeren. Doe dit net alsof je een fysiek apparaat zou toevoegen.
Je krijgt een melding dat deze accessoire niet gecertificeerd is voor HomeKit, deze melding kun je negeren en voeg het accessoire toe.
Homebridge is nu als schakelapparaat toegevoegd, en de accessoires die aan het schakelapparaat zijn gekoppeld worden eveneens tegels die je dus gewoon in een kamer kunt plaatsen en aan je favorieten kunt toevoegen.

Ik heb hier een kamer buiten aangemaakt, daar de accessoire in geplaatst en de naam temperatuur gegeven. Siri doet dus nu ook gewoon mee:

De basis is nu gelegd. Het is verstandig om op dit punt een goede backup of kopie van je image te maken van je verse -werkende- setup, en de inhoud van het config.json bestand ook steeds te back-uppen of een versie te bewaren als gewoon tekst-bestand, dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Staat er in het bestand namelijk een komma verkeerd, dan zal de configuratie niet laden en Homebridge niet starten.

Een aan te bevelen plug-in is config-ui-x. Met deze plug-in kun je een configuratie pagina benaderen waarmee je diverse zaken eenvoudig kunt regelen. Ook handig is dat wanneer je iets wijzigt in je config.json, de editor direct nakijkt of je configuratiebestand klopt en als er een fout in zit, dit weer geeft met een rood kruisje. Mocht je dit niet handig vinden, je kunt je config.json ook nakijken op JSONlint.com.

paQ wijzigde deze reactie 08-11-2018 22:44 (22%)
Reden: geupdatet

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

https://jsonlint.com Voor het geval je config.json een error geeft!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
Rgerr schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:00:
[...]

https://www.npmjs.com/package/homebridge-mi-aqara

In de readme kom je een paar Chinese websites tegen, heb de hele pagina (even googelen) laten vertalen naar Engels, zo was het redelijk duidelijk. Mocht je er niet uit komen, lemme know.
Uhm @paQ weet wel hoe het zit, maar heb je homebridge wel toegevoegd in jouw homekit? Dan pas komen de sensoren binnen homekit beschikbaar en kan je automatiseringen aanmaken.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
paQ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:07:
Ik zie het al. je hebt een Android toestel nodig om de gateway LAN gegevens eruit te vissen :|
Dat is niet waar :-)

Momentje... Even opzoeken 😂drukte iets te snel

https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)

Domoticz heeft de iOS handleiding
quote:
You first need to enable local network functions by using the iOS Mi Home App iosApp Mi
Install the App on a iOS device
Make sure you set your region to: Mainland China under settings -> Locale - required for the moment.
Mainland China and language can set on English
Select your Gateway in Mi Home
Then the 3 dots at the top right of the screen
Then click on about
Tap under Tutorial menu(on the blank part) repeatedly
You should see now 3 extra options listed in Chinese until you did now enable the developer mode. [ if not try all steps again!]
Choose the second new option
Then tap the first toggle switch to enable LAN functions. Note down the password (29p9i40jeypwck38 in the screenshot). Make sure you hit the OK button (to the right of the cancel button) to save your changes.
If you change here something, you lose your password! [ this password you need in Domoticz ]

KRGT wijzigde deze reactie 12-12-2017 18:15 (79%)

• paQ
quote:
waddan?
in iOS krijg ik dus niet dezelfde gegevens boven water die in de readme naar boven komen.
Vertaald staat er:
quote:
Ten eerste toegang tot de basisgateway-informatie
Vanwege de huidige mobiele iOS-telefoon kan gierst multi-functie gateway-informatie niet krijgen, moet u de Android-telefoon gebruiken om millet multi-functie gateway-informatie te krijgen. Volg de onderstaande stappen:
quote:
KRGT schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:07:
[...]

Domoticz heeft de iOS handleiding

[...]
edit:
thanks!
quote:
You first need to enable local network functions by using the iOS Mi Home App iosApp Mi
Install the App on a iOS device
Make sure you set your region to: Mainland China under settings -> Locale - required for the moment.
Mainland China and language can set on English
Select your Gateway in Mi Home
Then the 3 dots at the top right of the screen
Then click on about
Tap under Tutorial menu(on the blank part) repeatedly
You should see now 3 extra options listed in Chinese until you did now enable the developer mode. [ if not try all steps again!]
Choose the second new option
Then tap the first toggle switch to enable LAN functions. Note down the password (29p9i40jeypwck38 in the screenshot). Make sure you hit the OK button (to the right of the cancel button) to save your changes.
If you change here something, you lose your password! [ this password you need in Domoticz
Dat werkte na 2 keer proberen :)

edit 2:
perfect _/-\o_

De bridge geeft:
- Gateway switch (aan/uit) ( :? )
- Het lampje incl RGB en dimmer
- Lux meter (met erg bedenkelijke waardes.....)

Nu wachten op de rest.
Ik heb trouwens zelf deze geïnstalleerd:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-mi-aqara-2
quote:
Rgerr schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:54:

Leuk speelgoed voor een kleine 9 euro per deursensor en temperatuur/luchtvochtigheid sensor! Batterijduur zou een jaar moeten zijn, mocht dat nou drastisch korter zijn laat ik dat nog even weten.
De gateway werkt hier prima in woning en andere homekit apps, in automatiseringen.

paQ wijzigde deze reactie 12-12-2017 18:43 (67%)

• paQ
quote:
Lampje007 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:48:
[...]

dat heb ik meedere keren gecheckt en dat is goed, ben verder aan het zoeken geweest en als ik jessie lite pak dan pak de iPhone hem wel maar ja om delaptop nou dag en nacht aan te laten is ook niet de bedoeling want homebridge auto reboot krijg ik dan niet aan de praat
Ik weet niet of het handig is homebridge op een laptop te draaien die niet continu aan is eigenlijk.
Anyway, je kant homebridge automatisch starten na een (re)boot

Maak een bestand aan
code:
1
sudo nano /etc/init.d/homebridge

En zet dit erin, gegeven dat je user 'pi' bent
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
#!/bin/sh
### BEGIN INIT INFO
# Provides: homebridge
# Required-Start: $network $remote_fs $syslog
# Required-Stop: $remote_fs $syslog
# Default-Start: 2 3 4 5
# Default-Stop: 0 1 6
# Short-Description: Start daemon at boot time
# Description: Enable service provided by daemon.
### END INIT INFO
dir="/home/pi"
cmd="DEBUG=* /usr/local/bin/homebridge"
user="pi"

name=`basename $0`
pid_file="/var/run/$name.pid"
stdout_log="/var/log/$name.log"
stderr_log="/var/log/$name.err"

get_pid() {
    cat "$pid_file"
}

is_running() {
    [ -f "$pid_file" ] && ps -p `get_pid` > /dev/null 2>&1
}

case "$1" in
    start)
    if is_running; then
        echo "Already started"
    else
        echo "Starting $name"
        cd "$dir"
        if [ -z "$user" ]; then
            sudo $cmd >> "$stdout_log" 2>> "$stderr_log" &
        else
            sudo -u "$user" $cmd >> "$stdout_log" 2>> "$stderr_log" &
        fi
        echo $! > "$pid_file"
        if ! is_running; then
            echo "Unable to start, see $stdout_log and $stderr_log"
            exit 1
        fi
    fi
    ;;
    stop)
    if is_running; then
        echo -n "Stopping $name.."
        kill `get_pid`
        for i in 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
        # for i in `seq 10`
        do
            if ! is_running; then
                break
            fi

echo -n "."
            sleep 1
        done
        echo

if is_running; then
            echo "Not stopped; may still be shutting down or shutdown may have failed"
            exit 1
        else
            echo "Stopped"
            if [ -f "$pid_file" ]; then
                rm "$pid_file"
            fi
        fi
    else
        echo "Not running"
    fi
    ;;
    restart)
    $0 stop
    if is_running; then
        echo "Unable to stop, will not attempt to start"
        exit 1
    fi
    $0 start
    ;;
    status)
    if is_running; then
        echo "Running"
    else
        echo "Stopped"
        exit 1
    fi
    ;;
    *)
    echo "Usage: $0 {start|stop|restart|status}"
    exit 1
    ;;
esac

exit 0

Dan CTRL+O writeout
[ENTER]
CTRL+X

chmod dan
code:
1
sudo chmod 755 /etc/init.d/homebridge

code:
1
sudo update-rc.d homebridge defaults

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Donstil

Grab them by the 🐈.

He leuk een HomeBridge topic.

Ik gebruik het ook al een tijdje. Eerst op een Mac mini die altijd aanstaat maar inmiddels op een Raspberry Pi.

Wel heb ik nog wat moeite met de Harmony plug-in. Zodra ik die activeer klapt HomeBridge er na een korte periode uit (rond een uurtje ofz). Haal ik die uit de config dan blijft alles draaien. Dat blijft dus nog wel een beetje puzzelen

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

quote:
Donstil schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Oei late reactie. Maar had het niet gezien.

Nee eigenlijk niet. Ga ik zo gelijk even doen.
Heb nu een weekje zonder Hamony in de config (plug-in wel geïnstalleerd) getest en dan is er niets aan de hand. Sinds donderdag staat hij terug en crashed hij steeds.

Na een reboot werkt het weer een half uurtje.

Edit: is al een paar keer gemeld op GitHub zie ik. Wordt tot nu toe niet echt wat mee gedaan.
Heb ook al een aantal keer wat gemeld op Github waar niks mee gedaan is, jammer genoeg... Blijven wachten en hopen dat de ontwikkelaar er iets mee doet.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Via Homewizard heb ik mijn KAKU binnen Homebridge gekregen. Siri beantwoordt en schakelt alles :)

• Lampje007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 23:23
quote:
Rgerr schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:37:
[...]

Ik gebruik een andere plug-in: https://www.npmjs.com/package/homebridge-mi-aqara-2

Denk dat jij een oudere plug-in gebruikt. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar je kunt het wellicht proberen!
moi
ik heb jouw plugin gebruikt en tot zover hij doet het, yipie 8)
bedankt voor de moeite
quote:
arthurgti schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:41:
Wie kan me helpen met het volgende,

Op een of andere manier werkt de combinatie Homebridge en Xiaomi maar tijdelijk.
Na een uurtje kan ik drukken wat ik wil op de draadloze lichtknop van Aqara maar reageren de lampen niet meer.
In Homekit zie ik wel de "tegel" opspringen dus hij reageert wel, alleen de Hue lampen enz. doen niets.
Het zelfde voor de bewegingssensor en deursensoren, Homekit reageert op beweging maar triggers niets.

Start ik dan de homebridge opnieuw op (RPI) dan doen ze het weer even.
Het lijkt hem echt te zitten in de Xiaomi bridge, alle andere plugins (Nest, Magichome en Sony enz.) werken prima en doen het ook altijd.

Misschien heeft hier iemand een idee?
Andere plug-in gebruiken? Mi Aqara 2 werkt hier perfect.

• paQ
quote:
Rgerr schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:39:
Iemand toevallig Foscams in Homebridge staan? De mijne staan nu in mijn NAS op contstant opnemen, maar wil ze wel in Homekit hebben. Alleen kunnen ze dan niet opnemen, correct? Is daar nog een andere oplossing voor, zonder al te veel gezeik?

En als ik dan toch bezig ben: https://www.npmjs.com/package/homebridge-foscamcamera

Hoe dan? :+
Probeer dit anders een:
https://www.domoticz.com/wiki/Camera_Setup

En dan de domoticz plugin in homebridge
Ik weet niet of homekit het dan slikt als zijnde een camera.

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:20
quote:
Rgerr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:07:
[...]

Deze wel gebruikt?
code:
1

Nee, volgens mij is apt-get niet mogelijk op OSX. Maar als ik npm gebruikt dit de melding;
code:
1
2
3
sudo npm install libavahi-compat-libdnssd-dev
npm ERR! code E404
npm ERR! 404 Not Found: libavahi-compat-libdnssd-dev@latest

Volgens mij is dit puur voor ubuntu/debian geschikt en niet zo zeer voor Mac OS waar ik het op geïnstalleerd heb. Heb al van alles geprobeerd, maar helaas klapt homebridge er elke keer uit als ik 'm probeer te koppelen aan mijn iPhone. :-(

Edit; na wat verder onderzoek en herinstallatie van homebridge was het wel mogelijk om de iPhone te pairen! Daarna nog wat gestoei met de config.json en de melding dat de poort die gebruikte al bezet was heb ik het nu werkend! Heb nu zowel de buitentemperatuur als de relatieve luchtvochtigheid als tegel binnen de woning app. :*)

bvsteyn wijzigde deze reactie 09-02-2018 20:46 (40%)

• paQ
Ha! *D

http://a64.tinypic.com/11uuu5s.jpg

quote:
paQ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:58:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
        "name": "HomeBridge",
        "username": "aa:aa:aa:aa:aa:aa",
        "port": "11111",
        "pin": "1111111"
    },
    "platforms": [{
            "platform": "MiAqaraPlatform",
            "gateways": {
                "xxxxxxxxxxxx": "xxxxxxxxxxxxxxx"
            }
        },
        {
            "platform": "FoscamCamera",
            "name": "Foscam",
            "cameras": [{
                    "username": "xxxxx",
                    "password": "xxxxxx",
                    "host": "192.168.xx.xxx",
                    "port": "xx"
                },
                {
                    "username": "xxxxxx",
                    "password": "xxxxxxxxxx",
                    "host": "192.168.xx.xxx",
                    "port": "xx"
                }

]
        }
    ]
}

Kortom, elke [ moet ook een ] hebben
Elke { een }
Elke regel tussen de haken een ,
Maar niet de laatste regel, want dan verwacht de code dat er nog wat volgt.
Ah, thanks! Zag door de bomen het bos niet meer, config werkt weer, Foscam plug-in nog steeds niet. :+ Binnenkort maar eens de eerdere versies proberen, misschien dat het daar beter van wordt.

• paQ
Ik zie trouwens mogelijkheden met die Pushed.co plug-in.

Air quality meter in de kattenbak. Slechte lucht: *ploeng* kattenbak schoonmaken :+ (alleen op mijn vrouw’s telefoon dan hè)

paQ wijzigde deze reactie 10-02-2018 22:43 (13%)

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:55
quote:
bvsteyn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:03:
Ik heb nu homebridge geïnstalleerd op mijn iMac en dat draait prima zolang de Terminal sessie open blijft. Het is niet ideaal natuurlijk. Nu heb ik nog een Raspberry Pi 1, rev B (512 MB) liggen die aan het verstoffen is. Zou daar Homebridge ook goed en stabiel op draaien? Zonde om een nieuwe RPI aan te schaffen als degene die ik toch heb liggen prima gaat werken.
RPi 1B duurt het installeren van homebridge tussen 90-120minuten, althans dat was zo toen ik het probeerde.
Daarna maar snel overgegaan op een RPi 3B, ook omdat domoticz daar beter op draait.

Tweakers V&A Ads

• Roppedop
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
quote:
bvsteyn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:03:
Nu heb ik nog een Raspberry Pi 1, rev B (512 MB) liggen die aan het verstoffen is. Zou daar Homebridge ook goed en stabiel op draaien? Zonde om een nieuwe RPI aan te schaffen als degene die ik toch heb liggen prima gaat werken.
Wat ik vooral merk is dat heel veel tutorials e.d. over de Rpi3 gaan. Bij oudere Rpi's is het dan net weer ff anders. Best lastig. Maar het zou volgens mij gewoon moeten werken op een Rpi1

PSN: RudeRob

• Roppedop
  • Nu online
Dit heb ik vandaag gedaan op m'n Rpi1.Eerst Rpi stretch image installeren, installatietijd valt wel mee.
Al deze regels copy/paste in je ssh terminal .

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

sudo reboot

wget https://nodejs.org/dist/v...6.2.1-linux-armv6l.tar.gz
tar -xzf node-v6.2.1-linux-armv6l.tar.gz
cd node-v6.2.1-linux-armv6l
sudo cp -R * /usr/local/
sudo npm install -g homebridge

sudo reboot

homebridge

Na lang proberen, zoeken, vloeken en opnieuw proberen: het is dan toch gelukt!

Alle Aqara sensoren werken weer in HK, maar dat niet alleen... Ook heb ik m’n Foscams in HK staan! Weliswaar met een oudere plug-in, maar doet wat ‘ie moet doen. (https://github.com/luisiam/homebridge-foscam2)

Afstellen moet nog wel gebeuren, en de automatiseringen afstemmen. Maar ben weer up and running. :+

• Roppedop
  • Nu online
Dat kan met winscp. Niet vergeten show hidden files aan te zetten anders zie je de .homebridge map niet.

• bvsteyn
quote:
Roppedop schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:57:
Dat kan met winscp. Niet vergeten show hidden files aan te zetten anders zie je de .homebridge map niet.
Thnx. Heb alleen geen Windows.. ;)
Heb inmiddels mijn kennis van command prompt commando's weer wat opgepoetst en heb nu via nano de config.json aangemaakt en hierin mijn huidige werkende config in opgenomen. Inmiddels draait de RPI1 naar behoren in mijn meterkast.

Nu alleen zorgen dat ik mijn Samsung smart tv aan en uit kan zetten middels homekit/homebridge. Ik zie wel de status nu (door installatie van homebridge-samsungtv), maar echt bedienen werkt niet. Heel af en toe werkt het uitzetten wel, maar aanzetten lukt al helemaal niet.
Ook nog op zoek naar een mogelijkheid om mijn settopbox (Amino Aria 6) te kunnen bedienen. Helaas daar nog geen plugin voor kunnen vinden. Zou graag een scene 'welterusten' willen maken, waarmee zowel de Hue lampen als de tv en decoder uit gaan.

• DePaul
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:37
Nog even terugkoppeling op mijn vraag over de twee platformen tegelijk laden:

het werkt inmiddels :D @paQ bedankt!

Daarom gisteravond ook mijn Sonos apparatuur nog maar even in Homebridge geparkeerd waardoor die nu ook in HomeKit verschijnen. Is tot nu toe enkel basic aan en uit maar het scheelt weer een extra handeling :+

Zou mooi zijn als ik uiteindelijk enkel nog Homekit hoef te gebruiken in plaats van 6 verschillende apps van 6 verschillende fabrikanten :)

• DePaul
@bvsteyn Inderdaad, die. Verschijnt volgens mij bovenaan als je zoekt op npm homebridge sonos :)

• Hupske
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:32

Hupske

AFCA

quote:
Rgerr schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Momenteel geen tijd om volledig na te kijken, maar onderaan hoort bij ] geen komma te staan. Komma betekent dat er nog iets komt, maar dat is niet het geval hier.
quote:
DePaul schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:40:
Eens met Rgerr; die komma hoort daar niet. Haal hem weg en het zou wel moeten werken als ik naar mijn eigen config.json kijk tenminste
Oeps 8)7 Soms kan de oplossing zo makkelijk zijn. Je zit dan alleen zelf al te lang naar de code te turen :+ Bedankt heren.

De TV is nu gekoppeld aan mijn Homebrid ge :9 Op naar het volgende project.

• DePaul
Geen dank, zo helpen we elkaar :D Dat is nou de kracht van tweakers ;)

• DePaul
@Rgerr

Doe ik ook ... daarmee verschijnen de door/window sensor en de proximity sensor keurig netjes in HomeKit :) Heb er al gekeken maar helaas nog geen oplossing. Hopelijk dat de programmeur wat van zich laat horen op GitHub

• bvsteyn
quote:
paQ schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:25:
Hoe zit je config.json er nu uit dan?
Lijkt er op dat daar de fout zit :?

Is een behoorlijke sample config op github.
Had de config gelijk aan de sample config (minus het switch platform en wel met het juiste ip adres), maar dan ging homebridge al direct over zijn nek. Helaas staat er op de plugin pagina ook niet heel helder beschreven wat je moet doen. Er staan ook nogal wat issues open. Denk dat ik maar gewoon met trial & error moet proberen het werkend te krijgen.. ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
{
  "bridge":{
    "name":"Homebridge",
    "username":"CD:22:3D:E3:CE:30",
    "port":51826,
    "pin":"031-45-156"
  },
  "description":"Homebridge",
  "accessories":[

],
  "platforms":[
    {
      "platform":"BroadlinkRM",
      "name":"Broadlink RM",
      "accessories":[
        {
          "name":"Auto-off Switch",
          "type":"switch",
          "host":"192.168.1.5",
          "disableAutomaticOff": false,
          "onDuration": 5,
          "data":{
            "on":"2600500000012...",
            "off":"2600500000012..."
          }
        },
        {
          "name":"TV On/Off",
          "type":"switch",
          "host":"192.168.1.8",
          "data":{
            "on":"2600500000012...",
            "off":"2600500000012..."
          }
        }
      ]
    }
  ]
}

Edit:

Na wat lopen spelen met de config.json en ik krijg nu de buttons in Homekit waarmee ik de IR signalen van de afstandsbediening zou moeten kunnen inleren. Voor vanavond weer even voldoende..morgen spelen we weer verder.. :*) ;)

oh..dit is de code geworden;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
      "platform":"BroadlinkRM",
      "name":"Broadlink RM",
"hideScanFrequencyButton": false,
"hideLearnButton": false,
{
"name": "New switch",
"type": "switch",
"data": {
"on": "",
"off": ""
}
}

bvsteyn wijzigde deze reactie 20-02-2018 22:23 (16%)

• paQ
lekker pielen toch :P

• DePaul
Jongens! Jullie maken me nieuwsgierig. Ga zo ook ff kijken :D

• Hupske
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:32

Hupske

AFCA

In synolgy is die app gewoon als package te installeren. Makkelijker kan niet :)

Ook nog even een linkje erbij plaatsen: https://github.com/oznu/homebridge-syno-spk/releases

Hupske wijzigde deze reactie 21-02-2018 20:12 (37%)

• paQ
Ik wil deze plugin ook voor homekit :')
man... wat zou dat een rust geven :z

als er nog mensen zijn die de log en restart functie goed hebben staan, please share :)

paQ wijzigde deze reactie 21-02-2018 19:52 (39%)

• Hulliee
  • Niet online
quote:
paQ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:51:
Ik wil deze plugin ook voor homekit :')
man... wat zou dat een rust geven :z

als er nog mensen zijn die de log en restart functie goed hebben staan, please share :)
Restart werkt:
"restart": "sudo systemctl restart homebridge.service",
"sudo": true

Die "sudo":true werkt maar ik weet niet zeker of die nodig is. Logging lukt nog niet

• Hulliee
  • Niet online
quote:
paQ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:20:
[...]

yep, en die werkt prima bij mij, op de niet -x kan ik niet inloggen
Ik heb nu de -x variant aan de praat. Logging werkt ook goed.

Check de gebruiker in [..]/homebridge/auth.json eens?

• Hulliee
  • Niet online
quote:
paQ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:30:
[...]

:)

aanpassen was niet genoeg, hij moest echt delete, uitloggen, nieuwe install, en homebridge starten. nu doet ie het :)

edit:
Updates lijken bij mij niks te doen, terwijl hij aangeeft dat ie het heeft gedaan. Moet ook steeds opnieuw inloggen na elke handeling :?
denk toch dat ik terugkeer naar -x variant.
Handige editor
Ik blijf ook bij de -x variant. Sudo:true, dan zijn de plugin's zijn makkelijk uninstallen.

Alleen die grote QR code neemt wel veel ruimte in zo :X

• bvsteyn
quote:
Rgerr schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Heb ook zo’n RM3 mini besteld, heb je die werkend in Homebridge/HomeKit? En hoe gaat het in zn werk, met zender/volume veranderen, aan/uit? Gewoon tegels in Woning app?
Ja, heb de RM3 mini aan de gang gekregen. Op dit moment stuur ik alleen een aan/uit signaal naar tv, settopbox en optische switch. Per apparaat die je via IR aanstuurt heb je in je config de HEX codes opgenomen voor aan en uit. Ze verschijnen vervolgens als tegels (als switch) in de Woning App. Heb een scene aangemaakt die ik aanroep (al dan niet via Siri) om alles in één keer uit te zetten. Wel heb ik nu last van het feit dat de status van een switch niet bijgewerkt wordt als je tussentijds met de fysieke ab de tv uitzet. Ben nu aan het kijken of dat op te lossen is.

Vervolgstap is het verder programmeren van channel up/down, volume up/down, mute, et cetera. Als je 'm binnen hebt en hulp nodig hebt laat dan maar weten.. ;)
quote:
bvsteyn schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:23:
[...]
Gewoon in het tv meubel werkt dus ook. En idd hij hang niet aan de Pi zelf.. :)
Ah, dat is ook goed om te weten. :) Heb er nu eentje besteld voor de tv/mediabox, maar als het goed bevalt, wil ik er ook eentje bij mn robotstofzuiger neerzetten (of die verplaatsen binnen bereik van RM3 mini).

• paQ
Dat laatste in beide gevallen.
Ik zie niet welke versie hij wil installeren. (is wel op te zoeken natuurlijk)
http://i67.tinypic.com/33tt1jb.png

Een update werkt ook wel, maar gaat dan mekkeren over geen rechten op raspbian.

• paQ
quote:
Naja, nu heb ik een Fidelio E6 systeem, en niet een van die van de oudere systemen ten tijde van deze plugin. Maar ach.. IP = IP dacht ik zo.
Nog even verder graven.

edit:
hmmm nee de speakers benoemd in die app werken via een andere app zie ik.
Fidelio E6 heeft zijn eigen app, samen met nog 1 ander systeem.
Lijkt niet te gaan lukken zo dus jammers... maarja, dat is het gevolg van een niet echt wijdverspreid speakersysteem. -O-

paQ wijzigde deze reactie 25-02-2018 19:34 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DePaul
Ah, mocht je een toepassing vinden, laat het me weten. Ik heb nl ook een Koogeek P1EU plug die perfect in Homekit werkt. Maar wil hem ook in Domoticz aan de gang krijgen zodat vriendinlief 'm ook kan bedienen :)

Kan zelf nix vinden helaas qua Koogeek en Domoticz

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
paQ schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:29:
Dat is hem, hoe stom het ook klinkt, volgens mij staat het mac adres omgekeerd in die regel.

ergo: C7 D8 56 AC A7 AA

_DENK IK_

Althans, als die regel uit die app komt
:*)

Klopt helemaal, heb hem draaiend. Thanks! Gelijk een paar extra besteld voor de andere planten. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
Rgerr schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:42:
[...]

:*)

Klopt helemaal, heb hem draaiend. Thanks! Gelijk een paar extra besteld voor de andere planten. ;)
mooi zo :)

geen idee waarom die app dat doet, maar het viel me een keer op.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
bvsteyn schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 06:37:
[...]

En de tp link werkend gekregen? ;)
Ik HOOP het, nog niet getest. Wachtend op wasdag :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DePaul
Eens met Rgerr

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
bvsteyn schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:19:
[...]

Ja, config werkt verder goed. Heb nu de config weer teruggezet zonder de Xiaomi config erin. En heb de plugin weer verwijderd. Draai nu weer standaard.

Ga nu wederom de plugin proberen te installeren.

Edit: wederom dezelfde foutmelding ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/api.js:108
  if (name.indexOf('.') == -1) {
           ^

TypeError: Cannot read property 'indexOf' of undefined
    at API.platform (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/api.js:108:12)
    at Server._loadPlatforms (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/server.js:294:45)
    at Server.run (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/server.js:85:36)
    at module.exports (/usr/lib/node_modules/homebridge/lib/cli.js:40:10)
    at Object.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/homebridge/bin/homebridge:17:22)
    at Module._compile (module.js:643:30)
    at Object.Module._extensions..js (module.js:654:10)
    at Module.load (module.js:556:32)
    at tryModuleLoad (module.js:499:12)
    at Function.Module._load (module.js:491:3)

Ik stop ermee voor vanavond.. :|

;)
Vreemd, gooi idd zoals @paQ zegt de persist folder eens weg, kijken wat ie dan doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Ah kijk :)

Zou zomaar kunnen dat je API key anders is hoor (iets met China en apps... als je de code blijft verversen kom je ook nog wel eens een zelfde code weer tegen :') )
Zou dus in de app even kijken of je code nog overeenkomt. Ik had ook zoiets, en na 4 of 5 keer een andere code (dezelfde als in het begin) deed ie het ineens.

Start anders eens homebridge met -D er achter (als hij dat pakt) Misschien dat er nog iets voorbij komt in de debugging info.
quote:
Rgerr schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Had te maken met de manier van opstarten van Homebridge (init.d/systemctl enz). De mijne start 'handmatig' middels screen. Maar waar ik ook kijk, kom nergens een homebridge.log tegen. Hoe heb jij dat draaien? De log functie is juist het grote pluspunt van de config-ui. :)
Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
            "platform": "config",
            "port": 8085,
            "log": {
                "tail": "sudo -n tail -n 100 -f /var/log/homebridge.log"
            },
            "sudo": true,
            "error_log": "/var/log/homebridge.err",
            "restart": "/etc/init.d/homebridge restart",
            "name": "Homebridge config"
        },

Daar komt dan bijv dit realtime uit bij tabblad log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
[2018-3-7 07:57:39] [eDomoticz] Data received for Danalock.
[2018-3-7 07:57:39] [Temperatuur] Fetched temperature 3.41 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 07:57:39] [Temperatuur] Fetched humidity 100 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 07:57:39] [Temperatuur] Fetched temperature 3.41 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 07:57:39] [Temperatuur] Fetched humidity 100 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 08:32:14] [Temperatuur] Fetched temperature 3.61 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 08:32:14] [Temperatuur] Fetched humidity 100 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 08:32:14] [Temperatuur] Fetched temperature 3.61 of type current for Temperatuur
[2018-3-7 09:22:17] [eDomoticz] MQTT Message received for Danalock.
Name:           Danalock
Device:         Light/Switch,Switch
Is Switch:      true
SwitchTypeVal:  0
MQTT Message:
{
    "Battery": 100,
    "RSSI": 12,
    "description": "",
    "dtype": "Light/Switch",
    "id": "xxxxxxxxxx",
    "idx": 2,
    "name": "Danalock",
    "nvalue": 0,
    "stype": "Switch",
    "svalue1": "0",
    "switchType": "On/Off",
    "unit": 1
}
[2018-3-7 09:22:18] [alarm] Change target state of Nachtslot to Disarmed
[2018-3-7 09:22:18] [Deurcontrole] Setting switch to true
[2018-3-7 09:23:08] [Deurcontrole] Setting switch to false

paQ wijzigde deze reactie 07-03-2018 10:24 (100%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvsteyn
quote:
paQ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:19:
Ah kijk :)

Zou zomaar kunnen dat je API key anders is hoor (iets met China en apps... als je de code blijft verversen kom je ook nog wel eens een zelfde code weer tegen :') )
Zou dus in de app even kijken of je code nog overeenkomt. Ik had ook zoiets, en na 4 of 5 keer een andere code (dezelfde als in het begin) deed ie het ineens.

Start anders eens homebridge met -D er achter (als hij dat pakt) Misschien dat er nog iets voorbij komt in de debugging info.

[...]
Ik zie na opstarten met Homebridge -D wel gerelateerd verkeer voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2018-3-7 10:54:50] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"temperature\":\"2448\"}"}
[2018-3-7 10:54:50] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"humidity\":\"5895\"}"}
[2018-3-7 10:54:50] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"pressure\":\"99134\"}"}
[2018-3-7 10:54:53] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"temperature\":\"2441\"}"}
[2018-3-7 10:54:53] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"humidity\":\"5383\"}"}
[2018-3-7 10:54:53] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"pressure\":\"99130\"}"}
[2018-3-7 10:54:57] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"temperature\":\"2443\"}"}
[2018-3-7 10:54:57] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"humidity\":\"5135\"}"}
[2018-3-7 10:54:57] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"pressure\":\"99140\"}"}
[2018-3-7 10:55:00] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"temperature\":\"2447\"}"}
[2018-3-7 10:55:00] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"humidity\":\"4951\"}"}
[2018-3-7 10:55:00] [MiAqaraPlatform] [DEBUG][Revc]{"cmd":"report","model":"weather.v1","sid":"158d0001f50b52","short_id":33147,"data":"{\"pressure\":\"99130\"}"}

het sid is in ieder geval de temperatuursensor die voorbij komt. Echter in de woning app blijft het leeg en zie ik niks verschijnen. Heb in de Mi app de key al een paar keer ververst en vervolgens (uiteraard) de config.json file hierop aangepast. Tot op heden geen succes. 8)7

Edit; na een nieuwe reboot van de RPi heb ik ineens extra knoppen in mijn woning app. Lijkt erop dat het werkt dus..

Zo..dat was een behoorlijk avontuur.. 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
of dat ja... rebooten, of even ermee schudden (doen vrouwen altijd)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
paQ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:38:
of dat ja... rebooten, of even ermee schudden (doen vrouwen altijd)
Op slaan/mee slaan en vervolgens manlief vragen of hij er naar wil kijken omdat 'ie (nu) kapot is. :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DePaul
@Lucatjuh

Klopt, je zult Homebridge moeten gebruiken. Is niet moeilijk en zeker betrouwbaar. Zou je alvast willen adviseren dit topic van voor naar achter door te lezen, staat al veel nuttige info in hoe je het beste aan kan pakken. Zelf draai ik het met een Rpi3 maar er zijn diverse mogelijkheden. Ook NPMJS is een bron aan informatie welke plugins je allemaal kunt gebruiken.

Succes ermee :) Het is af en toe even puzzelen maar de voldoening als er weer iets in de Woning app verschijnt wat je kan bedienen maakt veel goed ;)

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-05 18:42
Ik ben recent ook begonnen met het expirimenteren met een raspberry en homebridge. Ik heb een basis met spul wat homekit compatibel is (Mix van Hue Lampen, Tradfri lampen en een aantal Koogeek tussenstekkers) en wil nu uitbreiden.

Hier mijn bevinden tot nu toe:

Ik heb een FLS-PP LED controller werkend in homekit d.m.v. de Phillips hue plugin. Deze controller heb ik begin vorig jaar ooit eens gekocht voor 3 tientjes, jammer dat ie nu zo duur is geworden. Wel heel makkelijk te koppelen.

Verder heb ik een Sonoff stekker geflashed met custom firmware waardoor deze direct Homekit compatibel is. Ik heb de precompiled firmware geflashed omdat ik geen enkele ervaring heb met programmeren. Na een hele zondag aankloten met youtube, terminal commando's en een uit china bestelde usb interface kreeg ik de stekker aan de praat (en voelde ik mij een ware hackerman 8) ). De stekker werkt nu al een paar weken stabiel, dus is voor herhaling vatbaar.

Ik heb nog een sonoff stekker liggen en er is nog een Ledstrip controller onderweg welke ook gebruik maakt van de esp8266 chip (van Banggood). Ik lees heel veel over het flashen van "tasmota" firmware op apparaten met een esp8266. Kan iemand mij uitleggen wat hier nou het grote voordeel van is? En welke plugin is nou het beste om te draaien? Er zijn zoveel plugins om sonoff & ESP8266 spul werkend te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

• paQ
*O*
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
12:10:06] [livingroom Blinds] Blind has moved, new position: 20%
[2018-3-15 12:10:26] [Kitchen Blinds] Requested new position: 22%
[2018-3-15 12:10:33] [Kitchen Blinds] Blind has moved, new position: 22%
[2018-3-15 12:10:33] [Kitchen Blinds] Requested new position: 23%
[2018-3-15 12:10:35] [Kitchen Blinds] Blind has moved, new position: 23%
[2018-3-15 12:10:35] [Kitchen Blinds] Requested new position: 17%
[2018-3-15 12:10:42] [Kitchen Blinds] Blind has moved, new position: 17%
[2018-3-15 12:10:46] [Kitchen Blinds] Requested new position: 41%
[2018-3-15 12:10:53] [Kitchen Blinds] Blind has moved, new position: 41%
[2018-3-15 12:10:58] [livingroom Blinds] Requested new position: 29%
[2018-3-15 12:11:04] [livingroom Blinds] Blind has moved, new position: 29%
[2018-3-15 12:11:04] [livingroom Blinds] Requested new position: 38%
[2018-3-15 12:11:11] [livingroom Blinds] Blind has moved, new position: 38%
[2018-3-15 12:11:11] [livingroom Blinds] Requested new position: 39%
[2018-3-15 12:11:20] [livingroom Blinds] Blind has moved, new position: 39%
[2018-3-15 12:11:54] [Kitchen Blinds] Requested new position: 10%
[2018-3-15 12:12:02] [Kitchen Blinds] Blind has moved, new position: 10%

http://i63.tinypic.com/71mst4.jpg

test lijkt geslaagd. nu nog even kijken of ik het thuis ook aan de praat krijg :D. (daar was het voor soort van)

paQ wijzigde deze reactie 15-03-2018 12:14 (4%)

• DePaul
Leuk! :D

Nu mijn vriendin nog even overtuigen dat we dit toch echt nodig hebben in ons huis 8)

• paQ
quote:
yep :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Allright *D

Het lijkt er op dat alle foutjes nu uit het script zijn voor de SOMA smart shades *O*
https://github.com/paolotremadio/SOMA-Smart-Shades-HTTP-API

Het loopt nu eindelijk stabiel zonder fouten.
HEEL soms kruist een opdracht met een status poll. In dat enkele geval komt de waarde van de positie nog niet overeen met de opgegeven waarde, en blijft het wieltje draaien. (bezig met openen/sluiten) Even zien of we er dat nog uitgesloopt krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Je moet een developers account aanmaken bij pushed.co
Dan een app aanmaken.
De gegevens van die app zijn de secret key en id voor de homebridge plugin.

Dan de pushed app downloaden op je iphone en de qr code scannen die je in je developers account kunt aanmaken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Roppedop
  • Nu online
Raspberry Homekit camera tutorial. Deze is heel makkelijk en snel. Werkt ook over 4G.
http://appleinsider.com/a...spberry-pi-and-homebridge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DePaul
Of je scrollt een paar pagina's terug ... eerste auteur Paq heeft een prima handleiding in de eerste post van dit topic gezet :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22-05 09:30
Yes!!! De Raspberry Pi van @paQ overgenomen en geïnstalleerd. Eindelijk gelukt om de nieuwe plugin van Nest te gebruiken en heb nu dus een Thuis en Eco schakelaar in beeld. Very very nice!!!
Er is toch ook nog ergens een scriptje zodat homebridge automatisch opnieuw opstart na een reboot?

In ieder geval erg blij, kan eindelijk de Mac weer eens uitzetten/dichtklappen. Veel handiger dit!

Edit: de automatische reboot is al geïnstalleerd.

Serena wijzigde deze reactie 30-03-2018 15:35 (6%)

• paQ
Nog even een algehele tip voor Mi-Flower-mate icm Pushed.co:
De flora had na enige tijd de neiging om af en toe 0% door te geven, terwijl hij dat enkele sec later steeds weer herstelde. Dat kan resulteren in 15 valse pushed meldingen op een dag.
Geen idee waarom de mi flora dit doet, maar het ontstond ineens na een poosje. Af en aan.

Ik heb er een delay switch tussen gezet van 60 sec.
ALS delayswitch UIT, EN vochtigheid =< 18% DAN zet pushedco aan
(eventueel uitbreiden met een tijdvak waarin dit moet gelden)

Om de delayswitch te sturen heb ik:
ALS vocht plant ANY CHANGE, EN delayswitch UIT, EN vocht plant =<18%, DAN delayswitch AAN

Dit moet als het goed is de loze 0% polls opvangen. Komt het vochtniveau daadwerkelijk te laag, dan zal je pas 1 min later een melding krijgen.

vanochtend ook de SOMA connect geinstalleerd in homekit.
Werkt als een zonnetje.
Ws de zelfde scritps, alleen allen strikt gescheiden van elkaar.
Je voegt ook daadwerkelijk 3 separate (in mijn geval) producten toe ipv 1 bridge met daaraan de producten.

paQ wijzigde deze reactie 31-03-2018 10:50 (14%)

quote:
Shadow343 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:19:
[...]

Dit heb ik reeds geprobeerd alleen is het me nog niet helemaal gelukt. Ik krijg een foutcode op 1 of andere manier (status=1/failure) dus zit daar nog even mee te prutsen. Bedankt tot zover!

Shit ook na jou tutorial krijg ik:

● homebridge.service - Node.js HomeKit Server
Loaded: loaded (/etc/systemd/system/homebridge.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (auto-restart) (Result: exit-code) since Sat 2018-03-31 16:23:18 UTC; 9s ago
Process: 868 ExecStart=/usr/bin/homebridge $HOMEBRIDGE_OPTS (code=exited, status=1/FAILURE)
Main PID: 868 (code=exited, status=1/FAILURE)

Mar 31 16:23:18 raspberrypi systemd[1]: homebridge.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Mar 31 16:23:18 raspberrypi systemd[1]: homebridge.service: Unit entered failed state.
Mar 31 16:23:18 raspberrypi systemd[1]: homebridge.service: Failed with result 'exit-code'.
https://github.com/nfarin...ning-homebridge-on-bootup

Ik gebruik de init.d methode en werkt perfect. Goed lezen en script aanpassen, komt het helemaal goed. En mocht het onverhoopt toch niet lukken: VNC naar Pi en vanuit daar terminal opstarten met Homebridge. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:29
quote:
Rgerr schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:53:
[...]

Ik heb een aantal Foscam FI9853EP hangen, maar volgens mij moet het met elke ip cam kunnen werken. Zolang er maar een static ip en rtsp feed te verkrijgen is uit de cam.
Misschien toch ook maar eens beginnen met Homebridge. Ik heb zelf een Foscam C1-B. Een static ip is al gelukt. Nu nog even testen of rtsp lukt. Volgens mij kan ik dat laatste eenvoudig doen via VLC.
https://www.foscam.nl/ind...mijn-c1-v3-en-fi9803p-v4/

Indien dit lukt, dan heb je dus op de Favorieten pagina van de Woning app direct de camera (met beeld) zichtbaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
Rgerr schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:30:
[...]

Wat is er op Foscams tegen? Is een vrij ruim assortiment, robuust en betrouwbaar. Mijn ervaring althans. :)
Niets 'mis', maar alle cams <200 euro hebben zo hun zwakheden die zwaarder of minder zwaar bij mij wegen.
Ook bij Foscam.
Mijn oude spotcam HD deed het lang niet gek voor dat bedrag, maar bleek niet duurzaam en aanhoudend kuren. Werkelijk prutapp ook trouwens.
Vervangen voor een y-cam evo. Matig, bagger in het donker en een dramatisch slechte app.

Circle2 is een mooi ding, maar met een achterlijke abo structuur als je ene basis-functie als bewegingsdetectiezones wilt gebruiken :(

De Dahua IPC-C35 viel me positief op
30fps @ full HD, en 25fps @ 3M.
die heb ik zojuist besteld voor 98,95. Eens kijken of dat wat is :)

paQ wijzigde deze reactie 03-04-2018 16:50 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
aha

sudo npm install -g homebridge-mi-flower-mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
quote:
paQ schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:22:
aha

sudo npm install -g homebridge-mi-flower-mate
Hij doet het!!!!!!!!!!!!

Je bent helemaal geweldig…
_/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
Serena schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:29:
[...]

Hij doet het!!!!!!!!!!!!

Je bent helemaal geweldig…
_/-\o_
nawh :P

stom dat precies dat deel helemaal niet in de tutorial staat :')

niet triggeren op "ANY CHANGE" bij deze plugin overigens. Dan gaat hij constant pollen en is je batterij binnen no time leeg.

paQ wijzigde deze reactie 04-04-2018 09:34 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
@Rgerr de stream url die in de browser werkt in de plugin gezet, en zodra je de camera op de iphone in beeld brengt crasht homebridge :?

Jij zoiets aan de hand gehad?

edit:
ow... install ffmpeg op je rpi3 :')

paQ wijzigde deze reactie 04-04-2018 11:23 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
quote:
meesje schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:52:
Kennen jullie deze plugin?
https://www.npmjs.com/package/homebridge-config-ui-x
“This plugin allows you to monitor, backup and configure your Homebridge server from a browser”
Dat klinkt wel goed.

Het is een fork van deze: https://github.com/mkellsy/homebridge-config-ui
Ziet er ook niet verkeerd uit. Geen flauw idee trouwens wat nu de verschillen zijn tussen deze twee GUI’s (behalve uiterlijk).
Die heeft @paQ idd al een aantal keren genoemd…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
quote:
meesje schreef op woensdag 4 april 2018 @ 12:02:
[...]

Hoho, niet lelijk doen he.... :)
Ik volg het dit topic nog maar sinds een paar dagen en, inderdaad, ik heb nog niet alle pagina’s gelezen... ;)
Lelijk, ik??? 🤣

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Serena
Het heeft me de nodige uurtjes gekost, maar inmiddels heb ik wel een paar leuke plugins draaien in HomeBridge.
De Nest, de MiFlora en het weer van OpenWeather.

Woonkamer Homebridge

Voortuin HomeBridge

Met dank aan @paQ voor de hulp!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
paQ schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:45:
[...]

not yet...

Met ffmpeg geïnstalleerd crasht homebridge in elk geval niet meer. De stream tonen in HK wil nog niet...
Stelt niks voor @Serena, tutorial is praktisch al geschreven op de pagina van de plug-in.

Installeer plug-in, op de pagina zelf is een link naar hoe je FFMPEG installeert, even rebooten en je kunt je camera's toevoegen in de Woning app (mits je config.json is aangepast natuurlijk, volgens de README. :))

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
demmit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
quote:
Rgerr schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:07:
[...]

Wel iets soort gelijks, je kunt plug-ins draaien in een webomgeving op GitHub. Nog nooit geprobeerd, maar is me opgevallen op de site.

Edit: je kunt ook een Pi kopen en als het niet wat is weer terugbrengen/sturen.
Ik heb al wat gevonden: http://www.aoakley.com/ar...spbian-x86-virtualbox.php
Het beschrijft virtualbox op Windows, maar virtualbox draait ook op Mac. Vanuit daar kan ik waarschijnlijk wel homebridge installeren.

Nu nog tijd maken... ;)

• paQ
quote:
Oe. Goeie. Zal ik zo eens proberen

Edit:
@Darklance maar dat houdt in dat ik weer naar de mainstream terug moet, waardoor de cam zelf niet de 3M stream opneemt.

edit 2:
Ik denk dat ik het zo even laat.
Er is haarscherp beeld in de app, en er is VGA beeld @20 fps in homekit.
Wellicht is streaming 1280x720 te halen (ik denk dat alle homekit cameras in homekit daar naartoe schalen namelijk), maar dan boet ik in op de 3M resolutie van deze camera.
Niet echt super belangrijk in homekit denk ik; wil je beter beeld, dan kijk je naar de opname of live vanuit de app.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

paQ wijzigde deze reactie 05-04-2018 10:27 (58%)

• Serena
quote:
meesje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:11:
[...]

Ik laat het je weten als gelukt is!
Eerst even sporten, daarna eten en de kleine naar bed doen. Wellicht wordt het pas morgen of in het weekend.
Ik ben al blij dat ik vandaag af en toe even tijd had om op mijn macbook virtualbox+raspbian+homebridge+gui-x werkend te krijgen. Straks eerst proberen de bridge zichtbaar te krijgen in HomeKit. Hopelijk werkt dat uberhaupt vanuit een virtualbox omgeving.... ;) Is wel tijdelijk natuurlijk. Als het aardig werkt dan maar een RPi bestellen.
Vraag even aan.@paQ waar hij die besteld heeft. Zit alles bij, behuizing, kaartje enz.
Het werkt gewoon echt top hier. En kan nu fijn weer mijn MacBook uitzetten/meenemen en alles blijft werken.
Ik ben er echt heel blij mee. Nu nog ontdekken wat de beste/leukste plugins zijn.

• Serena
quote:
meesje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:23:
[...]

Top? Werkt homewizard al? :) Grapje hoor.
Het is leuk knutselen.

Ik kan nog herinneren dat je je destijds een beetje verzette toen iemand zei dat een macbook niet echt gangbaar is al server. ;)
Ach, ik ken hier iemand die HomeBridge uit den boze vond… 7(8)7

• meesje
@Serena : Je moet nog even geduld hebben voor het Foscam script. Ik kan helaas niet de plugin installeren, omdat Raspbian in Virtualbox niet draait op ARM architectuur. Tenminste ik kreeg een dergelijke melding tijden de installatie.
Ik ga nu wachten (hopelijk niet te lang) totdat de Koogeek camera's leverbaar zijn. En als de prijs nog te hoog is, ga ik wel klooien met een RPI en homebridge.
Zojuist bij thuiskomst zag ik dat twee Koogeek DW1 sensors binnen zijn gekomen. Dus nu even wat anders om mee te spelen.

Off topic: Sowieso heb ik elke keer last om via Safari connectie te maken met de Foscam camera. Er wordt gevraagd om een plugin te installeren. Als ik dat gedaan heb (en Safari opnieuw opgestart) blijft het probleem. Dus via de browser kom ik niet meer in mijn camera. Gelukkig doet de app het nog wel. Misschien ga ik morgen overdag even via de chat contact opnemen met Foscam. De vorige keer kreeg ik een andere plugin doorgestuurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rgerr schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:11:
[...]

Wel gelukt dus?

Heb de restart functie ook nog niet werkend, maar open dan gewoon een terminal met Termius op iOS en voer sudo reboot in. :+ Maar voor de volledigheid ga ik er nog wel naar op zoek.

Krijg trouwens de Homebridge Weather plug-in niet geïnstalleerd, met sudo npm install -g homebridge-weather (ook met —unsafe -perm, ook met sudo npm i homebridge-weather) krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
npm ERR! Linux 4.14.30-v7+
npm ERR! argv "/usr/bin/nodejs" "/usr/bin/npm" "install" "-g" "homebridge-weather"
npm ERR! node v7.10.1
npm ERR! npm  v4.2.0
npm ERR! file /root/.npm/homebridge-weather/1.8.0/package/package.json
npm ERR! code EJSONPARSE

npm ERR! Failed to parse json
npm ERR! No data, empty input at 1:1
npm ERR! 
npm ERR! ^
npm ERR! File: /root/.npm/homebridge-weather/1.8.0/package/package.json
npm ERR! Failed to parse package.json data.
npm ERR! package.json must be actual JSON, not just JavaScript.
npm ERR! 
npm ERR! This is not a bug in npm.
npm ERR! Tell the package author to fix their package.json file. JSON.parse

npm ERR! Please include the following file with any support request:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2018-04-09T08_09_17_237Z-debug.log

GitHub geen open issues. :?
Geïnstalleerd middels: sudo -E -n npm install homebridge-weather@latest :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• paQ
voor mensen met een Android Bravia tv van Sony, awesome plugin!
https://www.npmjs.com/package/homebridge-sonybravia-platform

aan/uit, volume, je kan middels jq zelfs een lijst van je apps op de tv opvragen in terminal om die zo in homekit te knallen *O*

http://a66.tinypic.com/jgi53p.jpg

Hey siri tv videoland
:D

paQ wijzigde deze reactie 09-04-2018 19:59 (13%)

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:53
quote:
Rgerr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:59:
Volledige reboot?
code:
1
sudo reboot

Ha! Dat had ik al gedaan maar ik deed het toch nog eens. Done! :) Thanks.
Ik weet nu denk ik ook al wat er mis is gegaan. Is deed de reboot voor ik nog een keer die commando's voor dat persistant/systemd. Toen was m'n config misschien niet helemaal ok.
Maar goed, ik zie ze nu. Ik ben dolblij! :)

• meesje
@paQ Bedankt. Als ik een rpi heb, ga ik me verdiepen in pushed.co. De notificaties moeten inderdaad wel wat toevoegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
dit is de pushed.co plugin
https://www.npmjs.com/package/homebridge-pushed-notification

Als je wilt dat een hue motion in homekit werkt zoals in hue, dan zul je telkens delay switches op de hue motion moeten triggeren. Bij elke beweging zal de delay switch opnieuw beginnen, ook als deze nog niet klaar was. En in dat laatste detail zit hem nou net de werking.
Kwa automation:
ALS beweging DAN lamp aan EN delay switch aan
ALS delay switch uit DAN lamp uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• césaar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-05 23:36
quote:
meesje schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:59:
Dame en heren,

Het moment is bijna aangebroken...... <tromgeroffel>...... :) Morgen of overmorgen krijg ik een Raspberry Pi !!

Om een beetje snel van slag te gaan, heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt welke spullen ik nu in huis heb en middels Homebridge aan HK kan gaan koppelen:
1. Foscam C1
2. Sonoff Basic
3. Synology
4. Ziggo Mediabox XL

Wat betreft punt 1, welke plugin bevalt jullie het beste?

Punten 1 en 2 wil ik echt werkend krijgen.
2. Hiervoor gebruik ik homebridge-mqtt-switch-tasmota. Moet je wel een mqtt server (mosquitto) draaien of een publieke op 't internet gebruiken. Ik heb de mqtt server op mijn raspberry pi gezet. Zo werkt mijn switch nog als 't internet plat ligt.
1. Ik heb deze cam ook, ik gaf het op. Ik probeerde met homebridge-camera-ffmpeg. Op geen enkele manier kwam de rtsp stream binnen. Zou blijkbaar aan de 'funky' firmware van het toestel liggen.

Mijn overig setup:

Garagepoort geautomatiseerd. Ik ken nul van elektriciteit, maar is best makkelijk op mijn manier.
Aan de gpio pinnen van de raspberry koppelde ik een relay board en hieraan een afstandbediening van de poort. De drukknoppen op de remote werden overbrugd en het circuit wordt gesloten wanneer de relais aanspringt. Om de relais aan te spreken, gebruik ik homebridge-script2. Hiermee kan je shell scriptjes uitvoeren in homebridge.
mbhv een reed switch en een sonoff basic sv (kon ook een sonof basic geweest zijn)weet ik als de poort ongewenst openstaat.

Ook heb ik mijn logitech harmony hub via homebridge in homekit werkend. Initieel kan je enkel de activiteiten aan/uitzetten. Maar dankzij een plugin harmonyhubcli (command line hub commando's) en homebridge script kan ik de tv, setop box, dvd, appleTV en surroundsystem volledig met mijn stem bedienen. 'Turn on Discovery Channel', 'Turn on Mute TV', 'Turn on Pause', ... enz.

Kamertemperatuur en vochtigheid lees ik uit van een DHT22 sensor, homebridge-dht plugin.

Staanlamp voorzien van een sonoff basic

homebridge-config-ui-x kende ik nog niet, inmiddels geïnstalleerd en is well chill.

todo:
NodeCmu bordje toevoegen en een PIR sensor.

Heil homebridge!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
Serena schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:20:
[...]

LOL, had ik vorige keer ook al. Ik zag het gewoonweg niet…
Gewoon dat stukje van je huidige kopieren, dan een komma achter de } en dan paste.
“Save” en dan ruimt ie alles netjes op.
Maak je een fout, dan staat er een rood kruisje voor de regel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• césaar
quote:
meesje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:36:
[...]

Mijn spullen moet ik nog bezorgd worden, maar ik wil tzt de Sonoff Basic gaan flashen met Tasmota software. Klopt het dat ik dan geen mqtt server op raspberry hoef te zetten? Dan volstaat toch de homebridge plugin? Met de Tasmota firmware zorg ik er toch ook voor dat ik niet afhankelijk ben van het internet? Of is de mqtt server dan nog steeds nodig?
Mijn sonoffs werden ook geflashed met tasmota. Als je geen MQTT server will gebruiken, moet je dit uitzetten in de tasmota software. Anders probeert hij om de +-5 seconden verbinding te leggen met een mqtt server. Op dat moment worden commando's niet uitgevoerd.
Je bent met tasmota firmware niet afhankelijk van het internet, klopt.
Ik gebruik een mqtt server omdat:
-De gebruikte homebridge plugin om te babbelen met mijn sonoffs dit vereist (homebridge mqtt switch tasmota)
-Ik ook op die manier sensors kan koppelen op de gpio pinnen van de sonoffs die via mqtt communiceren en rapporteren in homebridge.

Wellicht lukt de homebridge sonoff tasmota http plugin ook wel, maar die heb ik nog niet getest. Mijn config werkt en zie geen reden om anders te doen.

Succes met raspbian install en flashen van je sonoff.

oh, installeer ook even cups in raspbian, kan je van jouw printer een airprint compatible device maken, zelf van een usb only connected printer.

césaar wijzigde deze reactie 17-04-2018 19:45 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
Het toevoegen van de extra Mi Flora's was een fluitje van een cent. Ik hoefde dus gewoon NIETS te doen, HomeBridge vond ze helemaal zelf. Ideaal!!!
quote:
paQ schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:10:
[...]

uhm.. en staan die na de auto clean up van de plugin er dan ook nog in?
Na ca 10 min bijv.

Niet echt wenselijk dat dat vanzelf gaat, want dan heb je mi floras van je buren (bij wijze van) er ook automatisch in staan...
Bij mij pakte de plugin ze ook automatisch, achteraf in config bij gezet voor de zekerheid. Werken prima zo. :)

• césaar
quote:
DePaul schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:53:
@césaar Begrijp ik hieruit dat jij je garagedeur nu ook via Homebridge en dus Homekit kan bedienen? Dmv een relay board aan te sluiten op de Pi?
yes, dat zei ik.

raspi on the left, relay board (twee is voldoende, in dit geval zijn het er acht) en rechts een afstandsbediening. De drukknoppen van de remote werden overbrugd en aangesloten op de relais.
De relais worden geschakeld met een shellscriptje. De shellscripts worden ingeladen in homebridge dmv homebridge-script2.

En zo ziet het er uit in homekit:

De switch 'is open' geeft aan wanneer de poort openstaat mbhv een reed switch en een sonof basic sv. Moet wel nog ingesteld worden. Ik wacht nog op mijn reed switch uit China...

césaar wijzigde deze reactie 18-04-2018 22:14 (18%)

quote:
meesje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:00:
@paQ Ik ben helemaal opnieuw begonnen en nog steeds dezelfde foutboodschap bij het cp commando.
Heb jij een bron waar je destijds dit commando vandaag gehaald hebt?

O ja, ben je in jouw stappenplan uitgegaan van Raspbian Stretch with Desktop of Lite? Aangezien ik geen interesse heb in een desktop heb ik gekozen voor Lite.

Edit: is dit cp commando wel nodig?
Hier (https://www.iculture.nl/n...-raspberry-pi-homebridge/) kom ik het commando ook tegen. Hebben ze daar geen fout gemaakt met "indien een RPI 3 dan naar stap 5"? Had dat niet naar stap 6 moeten zijn?

Edit 2: het artikel op iculture gaat uit van de Desktop versie. Morgen of overmorgen maar eens daar mee aan de slag.
Gebruik Etcher en download image van volledige Raspian. Via Etcher image op sd kaart zetten. Is de snelste manier en ook al heb je geen desktop nodig, volledige versie is iig compleet en kun je nagenoeg elke tutorial doorlopen. Met Lite heb je dus beperkingen.

• meesje
Ja ja, homebridge met de config-ui-x plugin draait nu! De oplossing is dus inderdaad om de Desktop versie te installeren ipv Lite. De hele installatie is gelukt zonder monitor en toetsenbord aan te sluiten. Happy, happy!

Morgen maar een backup maken van de SD kaart met Apple Pi baker, zodat ik de komende dagen lekker kan gaan klooien en gemakkelijk terug kan naar de situatie van nu.

De eerste uitdaging wordt de foscam C1. Ik zie het somber in, aangezien de eerste signalen in dit topic slecht waren (mbt deze specifieke webcam).

@paQ of @DePaul Wellicht kunnen jullie onderstaande nog aanpassen in de topic start?
- Bij stap 2: kies voor de Desktop versie (de Lite versie levert tijdens de installatie problemen op)
- Na stap 7 wordt aangegeven dat het niet nodig is om homebridge op te starten. Mijn ervaring is echter dat de map .homebridge in /home/pi nog niet aanwezig is als homebridge niet een eerste keer is gestart. Wellicht opnemen dat je juist homebridge een keer moet starten (en daarna weer gelijk afsluiten), zodat je met het config.json bestand (in de map /home/pi/.homebridge) aan de slag kunt?
- Hebben jullie homebridge ook aan de opstart- en reboot scripts toegevoegd? Is dit wellicht ook handig om mee te nemen in de stappenplan?

En als ik wellicht mijn uiteindelijke stappen (zonder monitor, toetsenbord en muis) moet aanleveren, is dat ook geen probleem.

meesje wijzigde deze reactie 19-04-2018 22:13 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
Yes!!!!!!
Mijn Foscam C1 is werkend onder homekit. Dankzij de plugin die @paQ laatst noemde: https://www.npmjs.com/package/homebridge-camera-ffmpeg-omx

De camera geeft keurig een still image en wanneer ik er op klik verschijnt binnen 3-5 5-10 seconden het live beeld.

@Serena Het is me dus gelukt. Mocht je tzt hulp nodig hebben, laat het me maar weten.

Edit: 3-5 seconden was wel heel opportunistisch. 5-10 sec. is het eerder (in mijn geval dan).

meesje wijzigde deze reactie 20-04-2018 15:47 (66%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
quote:
Roelke13 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:28:
ik heb een vraagje heb een homebridge draaien op een raspberry, alleen moet ik elke dag een sudo reboot geven en daarna homebridge. dan doet alles het weer voor bepaalde tijd. verder werkt alles perfect na de nieuwe opstart. Hoe los ik dit op. Ben zelf een leek, iemand anders heeft het voor mij geïnstalleerd maar deze persoon is geëmigreerd. bedankt alvast voor jullie hulp
Er is ook een specifiek raspberry pi topic. Wellicht kun je daar ook je vraag stellen. En anders toch maar proberen de stappen te volgens zoals beschreven in de topic start (dus een nieuwe installatie van homebridge). Dat kan wellicht sneller zijn dan helemaal uit te zoeken wat er aan de hand is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
ik heb een vraagje heb een homebridge draaien op een raspberry, alleen moet ik elke dag een sudo reboot geven en daarna homebridge. dan doet alles het weer voor bepaalde tijd. verder werkt alles perfect na de nieuwe opstart. Hoe los ik dit op. Ben zelf een leek, iemand anders heeft het voor mij geïnstalleerd maar deze persoon is geëmigreerd. bedankt alvast voor jullie hulp
wat staat er in je log of error log?

/var/log/homebridge.log waarschijnlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• césaar
quote:
Een of andere plugin doet je homebridge crashen.
Je dient homebridge als service in te stellen via systemd. Op die manier zal homebridge automatisch opstarten bij een herstart en ook terug starten indien hij crasht.
Hier is een procedure, https://gist.github.com/johannrichard/0ad0de1feb6adb9eb61a/Het is belangrijk te weten waar homebridge staat. Dit staat netjes omschreven. Gezien je een leek bent, raad ik aan om eerst een image van je huidige sd card te maken, zijnde een back-up als je het om zeep helpt.

• césaar
quote:
Rgerr schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:44:
[...]

https://github.com/nfarin...ning-homebridge-on-bootup

Mocht het nog steeds niet lukken icm je foscam, probeer dan eens een andere plug-in.
Ik vermoed dat de plugin niet aan de basis ligt.
@meesje Mijn invalshoek: Via de procedure met systemd, wordt er op een bepaald punt een gebruiker ‘homebridge’ aangemaakt. Deze gebruiker draait de aangemaakte homebridge service.
ffmpeg zal waarschijnlijk in de map usr/bin staan (commando which ffmpeg biedt uitsluitsel).
De gebruiker homebridge kan ffmpeg hierdoor niet draaien.
Verplaats eens de ffmpeg executable van usr/bin naar usr/local/bin
quote:
meesje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:33:
[...]

De stappen beschreven bij de link heb ik uitgevoerd. Deze komen overeen met de 10 stappen die ik had gevonden. Bij deze 10 stappen werd ook elke commando vooraf gegaan door ‘sudo’. Voor mij als leek wel handig, kopiëren en plakken. ;)

@césaar Bedankt voor het delen van je kijk op dit probleem. Ik heb nu de backup (van voordat ik met de 10 stappen aan de slag ging) weer terug gezet. Vanavond of morgen even kijken of het verplaatsen de executable de oplossing is. Ik zal de uitkomst van de ‘which’ commando’s hier posten.
Volgende keer als je niet over al sudo voor wil zetten: sudo -i :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
quote:
Serena schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:37:
[...]

Of je geeft diegene ook toegang tot HomeKit. Maar of je je huishoudster nu in het lijstje wilt hebben staan. O-)
Zou ik niet snel doen; daar krijg je 'gluur-praktijken' van :P

(kan ze ook in je camera meekijken, zien welk licht aan of uit is enz)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Ik heb het alarm opgenomen in automations. Aankomst op geolocatie, en bij weggaan zodra de Danalock op slot gaat.
Eens kijken de komende paar dagen of dit überhaupt wel functioneert.
bij weggaan zal het nooit een probleem zijn verwacht ik, bij aankomst wil de iPhone nog wel eens onhandig laat registreren waar ik me begeef.

• Serena
Jaaaa!!! Met flink wat hulp van @paQ heb ik nu ook de pushmeldingen werkend voor de Mi Flora.

We hebben nu trouwens ontdekt dat je helaas maar 1 app aan kunt maken in pushed.co als je een gratis account gebruikt. Maar voor meerdere planten kun je die app dus wel meerdere keren gebruiken.

• paQ
quote:
Rgerr schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:27:
Zin om een tut te schrijven voor de Mi Flora icm Pushed.co, @paQ? ;)
komt ie dan

1.
Maak een developers account aan op www.pushed.co
In je account maak je een "app" aan.
Geef de app een naam en omschrijving en activeer de app.
Onderaan dit scherm staan nu twee benodigde zaken.
- App Key. xxxxxxxxxxxxx
- App Secret. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

2.
Installeer https://www.npmjs.com/package/homebridge-pushed-notification deze plugin in homebridge.
Deze plugin voegt een accessoire toe in de vorm van een schakelaar. Activeer je de schakelaar, dan stuurt de plugin een een melding aan je pushed.co app om abonnees (jijzelf) een push message te geven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
  "accessory": "GetPushedNotification",
  "name": "Dit is de naam van de schakelaar",
  "app_key": "APP KEY",
  "app_secret": "APP SECRET",
  "app_name": "naam van de app in pushed.co", 
  "message": "Deze melding krijg je te zien op je push bericht", 
  "mute_notification_interval_in_sec": 60 
}

3.
Installeer pushed op je iPhone vanuit de appstore, en log in.
Log je in met dezelfde gegevens als je developers account dan hoef je volgens mij verder niets meer te doen.
je kunt ook een QR code aanmaken / invite sturen vanuit de developers account van pushed.co

4.
Het krijgen van een melding is dus dat de mi flora (of iets anders) de schakelaar triggert, waarna je na ca 2 sec. een push bericht krijgt vanuit de pushed app op je iPhone. (je moet dus wel zijn ingelogd op je app)

Bijv:
ALS mi flora 15-20%, DAN pushed schakelaar AAN.
(de schakelaar gaat altijd weer vanzelf uit)
En dan krijg je dus een pushbericht met de ingegeven text in je config.

Nu heb ik zelf gemerkt dat de mi flora soms (for no reason) naar 0% springt, heel kort waarna hij weer de juiste waarde aanneemt. Dit kan resulteren in valse meldingen, dus ik heb er nog een delay switch tussen staan.
ALS mi flora 15-20%, DAN delayswitch (60 sec) AAN.
ALS delayswitch UIT, EN mi flora =<20%, EN during the day, DAN pushed schakelaar AAN.
Zo haal je in elk geval de loos alarm meldingen eruit.

Zoals @Serena al aangaf kun je op een gratis account maar 1 app aanmaken, maar dat maakt verder niets uit. Je kun t dezelfde app voor van alles en nog wat inzetten.
Kopieer dan gewoon je accessoire, en geef er een andere melding en naam aan. (NIET app_name of accessory wijzigen)

paQ wijzigde deze reactie 25-04-2018 19:08 (7%)

Pagina: 1 2 3 ... 6

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True