Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 45 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
InjecTioN schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Ik verwacht dat het voor de gemiddelde computer leek inderdaad geen optie was destijds. Formatteren was toen nog een andere tak van sport namelijk, omdat het debug command daarbij aangehaald moest worden met een specifiek adres. Dat verschilde ook nog eens per merk, omdat een low-level-format de HDD BIOS triggerde om de disk te formatteren. Dat was gewoon een stukje software dat je met het debug command triggerde, waardoor je een relatief duidelijke wizard op je scherm getoverd kreeg.

Je moest dan wel een aantal dingen snappen van de disk, zoals virtual HDD's, zodat je een 2e partitie had op de disk, maar dit als een 2e disk gezien werd onder DOS.
Was dat niet zoiets van
debug c800:5 (interleave van 5)?
Lang geleden hier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Was dat niet zoiets van
debug c800:5 (interleave van 5)?
Lang geleden hier :P
De C800:5 was er inderdaad eentje om debug op te richten :)
Daarmee haal je een bepaald deel van de bios extensie op uit de rom van de adapter. Daarin staat het programma om het low level formatteren te starten.
Daarna draai je fdisk om te partitioneren en tot slot high level formatteren (format C:)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Llf oproepen met debug? Ik heb een 286 en een Pentium 1 gehad, en daar zat die functionaliteit gewoon in het BIOS ingebakken..of was dat in dit geval niet voldoende :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:10:
Llf oproepen met debug? Ik heb een 286 en een Pentium 1 gehad, en daar zat die functionaliteit gewoon in het BIOS ingebakken..of was dat in dit geval niet voldoende :?
Dat was inderdaad vaak een mogelijkheid om AT klasse en hogere computers. Dat kon je via de bios de harde schijf instellen en deze had dus geen bios extensie ingeladen (of überhaupt een eeprom op het bord) :)
Maar een XT had dat soort fratsen meestal niet. Die controllers werkten met een eigen bios extensie waar die dan zat ingebakken.

Nog een mooie is bijvoorbeeld een SCSI controller. Zelfs de controller als Adaptec 29160 heeft een onboard format utility. Ingeladen uit der bios extensie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

c800:5 is inderdaad ook een oude bekende.
Destijds m'n Miniscribe 20MB hardcard nog mee geformatteerd.
Niet dat het nodig was maar het stond in een boek, dus ik probeerde het uit :+

edit:

Ik kan me nog herinneren dat ik "DoubleSpace / DriveSpace" ontdekte en daarmee de schijfgrootte verdubbelde.
Vervolgens ontdekte ik een tijdje later ook nog een heel groot verborgen bestand op m'n schijf dat ik weggooide.
"Wow, nog meer ruimte!"

Dat bleek helaas het gecomprimeerde bestand van DriveSpace te zijn waarna m'n schijf weer keurig leeg was :+

Ja, ik heb heel wat geprutst... en toch is het ~4 jaar later m'n vak geworden...

[ Voor 55% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-06-2023 10:27 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 11:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Iemand hier bekend met de Monotech XT-IDE Deluxe? https://monotech.fwscart....rd/p6083514_19478732.aspx

Vind hem interessant omdat daar de ISA bus ook beschikbaar op is waar dan de MicroRAM uitbreiding geprikt kan worden. Dat spaart me een ISA slot voor het extra RAM en dat is in een 5150 heel handig :D

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2023 13:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Specifiek dit model niet, maar het wijkt qua werking niet wezenlijk af van andere bekende XT-IDE oplossingen. Zeker omdat het met dezelfde BIOS extensie is uitgewerkt.

De addon van de ram kaart is daarbij ook erg leuk :) zal vast prima werken op een XT (-kloon)

Mijn ervaring met XTIDE is ronduit goed. Leuk speelgoed om:
- een harde schijf te vervangen als deze de geest heeft gegeven
- een extra opslag toevoegen aan een bestaand systeem (BIOS naar de D-range) en daarmee makkelijk bestanden over te zetten

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik ben bekend met de XT-IDE als concept :)
De IBM 5150 komt normaal zonder harddisk, en maar 5 ISA sloten, maar er zijn genoeg retrofits geweest in der tijd waardoor ik een iets van harddisk er prima in vind kunnen. Ik heb nog een 120MB Conner 3.5" harddisk en een 128MB CF kaart. Dit HDD fysiek monteren kan alleen met kunstelwerk, dus een CF is denk ik praktischer ;)

Als mijn Persyst Time Spectrum 384L multi-IO goed zou werke zou ik die MicroRAM mogelijk niet nodig hebben. Alleen doen de poorten op dat ding het goed, maar de RTC wil niet en de RAM sockets heb ik eens met 64kB aan DRAM gevuld en dat gaf toch wat problemen... En hij zou ze zo mooi verenigen in 1 slot op een period correcte plank :'(

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Persyst is een oprecht leuk kaartje :D Balen dat die het niet goed doet! Moet die kaart niet met 2 rijen tegelijk zijn gevuld? Dus 128kB tegelijk? Voor de RTC heb je vast de batterij al vervangen?

In het kader van IDE + ram upgrade zou jouw voorgestelde combikaart wel een oplossing bieden lijkt mij :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RTC batterij heb ik er hele tijd geleden af gehaald. Dat is nog de originele NiCd en ik wilde niet dat die ging lekken over het bord. Maar ik heb hem nog en hij mat een ruime maand geleden nog 3.28V, dus die kan het nog best eens doen.
Probleem is dat ik met geen enkele Clock utility de National Semi RTC microcontroller vind, zowel niet op 350h als 250h. Alsof ding dood is. Dat vond ik wel even balen. Kan nog met de debug utility aan de gang, kijken of er uberhaupt iets van een reactie komt van de chip.
De IC krijgt stroom, ik meet keurig 5.1V over zijn Vdd en Vss. Alleen heeft hij er nu geen batterij in het circuit bij zitten. Onthouden gaat ie niet doen dan natuurlijk, maar had wel verwacht de hij iig zou reageren op de clock utility (meerdere geprobeerd, die van Persyst en die van David Mutimer (ondersteund meerdere RTCs).

RAM per twee rijen? Dan moet ik van het andere memory expansie bord gaan lenen (blijf er liever af ;)).
Hmm de DIPs hebben wel een setting voor 64K en dat is wat ik er in gestoken had. Daardoor gokte ik dat dat wel zou werken.
Kreeg eerst van de IBM een error 4000 , Parity check 2 melding: dus DRAMmetje op positie 0 slecht?
Vervangen, toen heb ik een 4080 gezien. Andere uiterste van de bank? Die gewisseld met een andere, toen werd het 4040. Ik heb 10 stuks 64Kx1 DRAM ICs (Samsungs, van 100ns).
Kan er nog een keer wat tijd in steken, maar was het toen laat op de avond even zat.

Goed, overweeg dus die XT-IDE van Monotech. Hoe leuk zelf solderen ook is. Dat ga ik later nog wel doen met wat anders (PC-sprint).
Keuze tussen een 8k of 16k ROM. Neig naar de 16K. Ben immers van plan een extern diskettestation te maken, daar zou dan of een 720kB diskette in kunnen of een Gotek. Met die 16K ROM zou ik er van kunnen booten blijkbaar :)
En ik heb CGA booter games.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk dat ik eerst eens ga kijken of mijn EGA kaart nog werkt. Dan heb ik niet voor niets een EGA scherm op de kop getikt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:22:
Iemand hier bekend met de Monotech XT-IDE Deluxe? https://monotech.fwscart....rd/p6083514_19478732.aspx

Vind hem interessant omdat daar de ISA bus ook beschikbaar op is waar dan de MicroRAM uitbreiding geprikt kan worden. Dat spaart me een ISA slot voor het extra RAM en dat is in een 5150 heel handig :D
Ik weet alleen dat ze een goede service bieden.

Ik heb er 2 van die NuXT V2 moederborden besteld en er was per ongeluk 1 geleverd.

Foto's van de verpakking gemaakt (er kon ook echt niet een 2e bij in die doos) en zonder gedoe alsnog nagestuurd.

Het duurde wel lang voor de pakketjes hier waren maar dat is logisch, aangezien ze in Nieuw Zeeland zitten.

edit: ik dacht 3 maar was 2, heb later nog 1 besteld dus heb er nu wel 3 in totaal

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-06-2023 18:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

BlueTooth76 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Ik weet alleen dat ze een goede service bieden.

Ik heb er 2 van die NuXT V2 moederborden besteld en er was per ongeluk 1 geleverd.

Foto's van de verpakking gemaakt (er kon ook echt niet een 2e bij in die doos) en zonder gedoe alsnog nagestuurd.

Het duurde wel lang voor de pakketjes hier waren maar dat is logisch, aangezien ze in Nieuw Zeeland zitten.

edit: ik dacht 3 maar was 2, heb later nog 1 besteld dus heb er nu wel 3 in totaal
Lijkt me best een leuk bord ook! Bevalt goed?
Bedankt voor het laten weten van je positieve ervaring met ze. Ik ga straks de winkelmand denk ik vullen met hun Monotech XT-IDE, met de 16K EEPROM zodat je alles kunt booten, een CF kaart en een USB-CF lezer er voor (zou zweren dat ik er ooit een had maar kan hem nergens vinden...). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Tnx. En idd, veel simpeler dan dit krijg je ze niet.

Moet kijken of ik morgen tijd heb om me erin te verdiepen - laatste volle dag voor anderhalve week grotendeels van huis - huwelijksfeest + hotel, dan weekend in Riga, vervolgens midweek voor werk in de Koelner Messe. Leuk, nuttig, maar tenzij ik me heel erg vergis weinig gelegenheid voor vintage computing :o
@dion_b Is er al een vervolg? :+ }:O

* InjecTioN is slechts een beetje nieuwsgierig! :9

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Lijkt me best een leuk bord ook! Bevalt goed?
Bedankt voor het laten weten van je positieve ervaring met ze. Ik ga straks de winkelmand denk ik vullen met hun Monotech XT-IDE, met de 16K EEPROM zodat je alles kunt booten, een CF kaart en een USB-CF lezer er voor (zou zweren dat ik er ooit een had maar kan hem nergens vinden...). :)
Ik heb de borden maar kort getest en het werkt prima!

Doel is uiteindelijk om 1 van de borden in een oude AT kast te bouwen en dat vergt natuurlijk wat aanpassingen omdat het bord mATX is. Die kast heb ik al. Het is zo'n typische IBM XT / AT kloon behuizing, opgescharreld op eBay in Duitsland.

Heb zoveel projecten in m'n hoofd dat het best nog 3 jaar kan duren :+

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Poe was gisteren weer besmettelijk leuk in het Home Computer Museum.
Ook Bart (@WHiZZi horen vertellen over de Aesthedes II en de machine iets zien doen. Prachtig verhaal, benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen. Ik heb maar eens geabonneerd op de nieuwsbrief.

Het was ook besmettelijk leuk in de vorm dat ik daar een computervirus van mee naar huis heb genomen :+
Betreft een DIR-II.A (http://virus.wikidot.com/dir-ii). Geen hele nare gelukkig, maar mijn F-Prot antivirus waar ik alle floppen door jaag deed bij actie "Disinfect" mooi een delete van de geïnfecteerde .EXE bestanden. Weg Lingo, Stemwijzer 1994, Test Drive EGA en nog wat. :(
Contactformulier met mijn bevinding en welke machine het betreft is al de deur uit. Kan men er actie op ondernemen. Kopieer dus even geen dingen van de machine met de Stemwijzer 1994 (is er volgens mij maar 1; meen een Laser computer naast de Vendex Headstart II) en volgens mij de Philips NMS-9100 (Test Drive EGA vandaan geplukt).

Misschien moet ik toch maar een jaarabonnement nemen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 14:21

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ultraman schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:36:
Poe was gisteren weer besmettelijk leuk in het Home Computer Museum.
Ook Bart (@WHiZZi horen vertellen over de Aesthedes II en de machine iets zien doen. Prachtig verhaal, benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen. Ik heb mij maar een geabonneerd op de nieuwsbrief.

Het was ook besmettelijk leuk in de vorm dat ik daar een computervirus van mee naar huis heb genomen :+
Betreft een DIR-II.A (http://virus.wikidot.com/dir-ii). Geen hele nare gelukkig, maar mijn F-Prot antivirus waar ik alle floppen door jaag deed bij actie "Disinfect" mooi een delete van de geïnfecteerde .EXE bestanden. Weg Lingo, Stemwijzer 1994, Test Drive EGA en nog wat. :(
Contactformulier met mijn bevinding en welke machine het betreft is al de deur uit. Kan men er actie op ondernemen. Kopieer dus even geen dingen van demachine met de Stemwijzer 1994 (is er volgens mij maar 1; meen een Laser computer naast de Vendex Headstart II) en volgens mij de Philips NMS-9100 (Test Drive EGA vandaan geplukt).

Misschien moet ik toch maar een jaarabonnement nemen ;)
Mailtje ontvangen en we gaan actie ondernemen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:51:
[...]

@dion_b Is er al een vervolg? :+ }:O

* InjecTioN is slechts een beetje nieuwsgierig! :9
Tijd is een luxe die ik niet ruim heb momenteel.

Laatste update is helaas een negatieve: ik lijk m'n Batman's Revenge om zeep geholpen te hebben bij desolderen oude RTC en erin solderen van nieuwe. Moet kijken of ik het kan troubleshooten, maar vrees het ergste :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b waar gehobbied wordt vallen spaanders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7pUJTGIev3t9HDsg0QkQJJJZdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvR8MhEtDTfifDKMJYuQ6SpB.png?f=user_large
:P

Op MP kwam ik een Compaq Presario 433 tegen, couldn't resist. Aan de seller pics te zien kon er nog wel eens puike Sound Blaster in zitten, maar helaas. Een ESS AudioDrive ES1688F ding. Hoe is de FM synth hiervan, iemand ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDu6eMcSllFd9n6frrKZImz5yPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96wYxs9YTDxMdB92nY7SKQ5x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N43z1YCNp_qy0C4nlJA27UlhG8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoJCNvBBEwdMkeFZAw7kIRHc.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze had ik nog liggen en komt er t.z.t. nog in, hopelijk gaat dat vlekkeloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSlw1nJCjoH5g42K1oY5XgP0V9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAxN6ocTsDrkiU1R37HHbB6q.jpg?f=fotoalbum_large

Extra RAM kan ie ook nog wel gebruiken, 4MB gesoldeerd is wat karig natuurlijk. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:47:
@dion_b waar gehobbied wordt vallen spaanders.
[Afbeelding]
:P

Op MP kwam ik een Compaq Presario 433 tegen, couldn't resist. Aan de seller pics te zien kon er nog wel eens puike Sound Blaster in zitten, maar helaas. Een ESS AudioDrive ES1688E ding. Hoe is de FM synth hiervan, iemand ervaring?
ESFM.

Hoorbaar anders dan OPL3, maar wordt meestal beschouwd als een van de minst hinderlijke implementaties. Sommigen vinden het zelfs beter klinken.

Hier een vergelijking tussen CQM (AWE64), ESFM en OPL3:

Hier vind ik OPL3 toch echt het beste klinken, maar als ik tussen ESFM en CQM moest kiezen zou ik het wel weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 02:23
Wellicht controversieel maar ik vind de ESFM chip beter dan de OPL3, het is eigenlijk een onofficiele OPL4 chip. Qua emulatie komt die heel erg in de buurt dusdanig dat de verschillen enkel om een klein beetje harder of zachter bij bepaalde tonen aan komt. Net als dat ik verwacht dat de OPL2 net weer even anders klinkt.

Wat de ESFM beter maakt is zijn eigen modus Luister maar eens naar dit verschil : YouTube: Compaq ESS Audiodrive ES1868f Soundcard - ESFM vs. OPL3 mode: Siedle...

Wordt niet heel breed ondersteund maar omdat de OPL3 compatibiliteit zo goed is merk je weinig nadelen. Ik had oorspronkelijk een Yamaha DS-Xzg kaart (YMF744) in mijn PC maar wilde voor betere dos compatibiliteit de ESS Solo-1 parralel draaien. De emulatie was zo dichtbij dat ik toen de Yamaha kaart heb vervangen voor een Audigy 1 en binnen DOS leun op de Solo-1. Die combinatie geeft heel mooi geluid in een grote range van games en dankzij speciale mixer software kan ik hem driverloos doorlussen naar de Line-IN van de Audigy 1.

In mijn systeem doet de Audigy 1 dan het mix werk voor de CD audio, ESS Solo-1 en zijn eigen geluid geheel transparant mits je dus de mixer aan zet met de driver of die tool.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Onder het mom wie wat bewaart heeft wat.... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTgrzcAR3xpwrecFja9gqNCKRgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgqfGOnACvQJG39KTG25SF21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uWoN_OAamhcmgHWfeNUyaWVO78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XyRwG7P0JOn7RGiadOQi9fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eslap4GTaGvyNb4A2t2LJYoV6Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0LTWsQGQU1WZXgBq3T2mB9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3qO3i0NZrfYXuggXn9fupzT4Ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ITw8U8byHkguBzyGGf9MjnT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzMNfQ0Iz6gTUkkpjJv1M8CLzcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUqFNULsDEDnwfLDHzyrGEZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueqbt4z_3tg5bTPGK6gOCEYJAvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8nbDkgts4C9yCglWS9PRuTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggdAiyDrMocnX8aB66j6ZmkXKiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNKLkaqkdiiP1VwoRrYwUZOy.jpg?f=fotoalbum_large

Moet nog s de tijd nemen om bij sommige CPUs de pinnen recht te buigen vermits van toepassing en om ze schoon te maken...:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Exorcist schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:57:
Onder het mom wie wat bewaart heeft wat.... :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet nog s de tijd nemen om bij sommige CPUs de pinnen recht te buigen vermits van toepassing en om ze schoon te maken...:P
Das een mooie collectie ja! Ik zie een paar opvallende:
Amd 586-133: de laatste echte 486 (Cyrix m1 is dat niet)
een draak genaamd SY022 alias de eerste gelockte Pentium; op 133MHz
Een stuk of wat Tualatins (of tualarons?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Waterbeesje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Das een mooie collectie ja! Ik zie een paar opvallende:
Amd 586-133: de laatste echte 486 (Cyrix m1 is dat niet)
een draak genaamd SY022 alias de eerste gelockte Pentium; op 133MHz
Een stuk of wat Tualatins (of tualarons?)
Tualatins met name. Heb er zelf nog twee draaien in een MP setup (2x een Tualatin-S op 1400 MHz). Blijf die dingen fascinerend vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De Tualatins zijn ook mooi speelgoed :)
De opvolger, s423 Pentium 4 had het er maar zwaar mee en stond zielig in een hoekje te snikken en toe te kijken hoe zijn oudere broer toch sneller bleek :p

Doet me er aan denken dat ik slechts 1 tualeron heb, geen tualatin.
Aan de andere kant heb ik weer wel 2 k6-3+ en een k6-3 zonder plus draaien, dus ik mag niet klagen :D

Afgelopen weekend heb ik een verrassingspakket opengebroken, daaruit kwamen 21 latjes van 8MB, 72p FPM modules en 12MB 72p EDO naar boven. En allemaal getest en weekends :)
Ook nog zon 50 latjes DDR1 van vele snelheden en grootte. Nu de vraag wat ik er mee aan moet :')
Dat was een keer bijvangst van een bijna gratis zolderopruiming elders... Dus DM gerust :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog wat leuk speelgoed :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWwFiUYQ4hFSDs4RLxqMQwe1zDI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrAJO1OGDOCyq3NxQM9vfWvv.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Tijd is een luxe die ik niet ruim heb momenteel.

Laatste update is helaas een negatieve: ik lijk m'n Batman's Revenge om zeep geholpen te hebben bij desolderen oude RTC en erin solderen van nieuwe. Moet kijken of ik het kan troubleshooten, maar vrees het ergste :X
Update:
De resterende chips voor de RTC voor XT zijn binnen.Zal kijken of ik vandaag of morgen tijd heb daar wat mee te doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op MP werden wat bordjes aangeboden, waarvan één best wel legendarisch, dus gehapt met succes. Wel wat werk nog te verzetten. We hebben in ieder geval een 'streeploze' BIOS POST. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KArr_EjTNooa7zXMkt-BFC396OM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMpqyCZtIT0do34JcvVGTrq6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEQNcHSO1Rpagjf0TH2GD2F33aQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XPvllUMLJeEAIi8WxlEqDF0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6EKXGlArJEzc8IYwEWqdNRKF4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8lUAIzJZejiAY58GHcEmc6G.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:09:
Op MP werden wat bordjes aangeboden, waarvan één best wel legendarisch, dus gehapt met succes. Wel wat werk nog te verzetten. We hebben in ieder geval een 'streeploze' BIOS POST. :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zie ik daar een MS-6168? :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:13:
[...]

Zie ik daar een MS-6168? :P
Correct. Hoe staat jouw Bora Pro systeem erbij? Al helemaal maxed out? :P

Hoe kon je ook al weer bepalen of er een ZX of BX northbridge aanwezig is, iets met geheugenmodules? De heatsink laat ik liever zitten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PD2JK schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Hoe kon je ook al weer bepalen of er een ZX of BX northbridge aanwezig is, iets met geheugenmodules? De heatsink laat ik liever zitten. ;)
Twee geheugensloten in plaats van drie (of vier) kan een teken van ZX zijn. Die ondersteunt er maar twee afaik, max. 512MB RAM. Al zijn er vast BX borden met ook maar twee sloten te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 26-06-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

Als je een MS-6168 hebt, is het een ZX chipset zie hieronder!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Rev 1, zwarte external I/O: ZX
Rev 2, gekleurde external I/O: BX

Ik zie paarsroze LPT poort, dus ik zeg: rev 2 met BX.
Waterbeesje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Als je een MS-6168 hebt, is het een ZX chipset ;)
Ik heb toch echt 3 stuks met BX. Alleen rev 1 heeft ZX.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 26-06-2023 11:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:35:
[...]

[...]

Ik heb toch echt 3 stuks met BX. Alleen rev 1 heeft ZX.
My bad, ik dacht dat deze juist ZX gebaseerd waren... ben weer wat wijzer :P

Met Speedsys kun je in de meeste gevallen ook de chipset uitlezen. Ik verwacht dat deze ook de BX / ZX uitlezen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Kijk, daar heb je de echte kennis :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ultraman schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Kijk, daar heb je de echte kennis :D
Ik heb anno 2001 dankzij @TERW_DAN n m'n les geleerd :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

In het geval van een MSI MS-6147 (met onboard ATI Rage Pro) staat in de MS-6147 User manual addendum dat je het soort chipset ook tijdens de POST kan achterhalen:
How to distinguish BX chipset from ZX chipset and vice-versa. During system bootup, the BIOS version will show: W6147 ZXMS V1.01. If the underline part show ZxMS the chipset is ZX. If only MS appears, then its BX chipset.
Waarschijnlijk geldt dit ook voor de MS-6168 (met onboard Voodoo 3).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 20:00
Die reepjes kosten toen een godsvermogen.
Ik had deze in een pentium Pro IBM pc server zitten.

Zelf bezig oude Sparc systemen op te poetsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrXf99b2ww-YYGaYxfaABSCmVyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEXZ9iaJryFVQdc42Qx82P4e.jpg?f=fotoalbum_large

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Geheugen heeft altijd een godsvermogen gekost. Alleen zijn we nu wat kapitaal krachtigere tweakers dan toen :P

Gaaf spul die sparc dozen. Laatste keer dat ik die fysiek aanraakte was op het HBO, zal 2002 geweest zijn :D

Wat draai je daar op als OS?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
The Eagle schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:43:
Geheugen heeft altijd een godsvermogen gekost. Alleen zijn we nu wat kapitaal krachtigere tweakers dan toen :P

Gaaf spul die sparc dozen. Laatste keer dat ik die fysiek aanraakte was op het HBO, zal 2002 geweest zijn :D

Wat draai je daar op als OS?
Veel Debian sparc port (versie 12 is nu uit 😀)
Maar ook systemen met solaris 10 tm de laatste .
Heb grote collectie van sparc systemen die destijds niet te betalen waren 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik heb voor de gein nog wel eens gekeken naar een sparc systeem, ik vind ze nu nog steeds best aan de prijs om eerlijk te zijn. Maar dan heb je wel wat bijzonders natuurlijk. Zo jammer dat Oracle Sun over genomen heeft. Java vind ik niet wat, Solaris is nog best leuk. Ik heb ook wel eens met OpenSolaris gewerkt, werkte niet verkeerd. Alleen grafisch niet zo gelikt als Windows of Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
ErnstvV schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:38:
Ik heb voor de gein nog wel eens gekeken naar een sparc systeem, ik vind ze nu nog steeds best aan de prijs om eerlijk te zijn. Maar dan heb je wel wat bijzonders natuurlijk. Zo jammer dat Oracle Sun over genomen heeft. Java vind ik niet wat, Solaris is nog best leuk. Ik heb ook wel eens met OpenSolaris gewerkt, werkte niet verkeerd. Alleen grafisch niet zo gelikt als Windows of Linux.
Somige machines heb ik voor een prikkie, andere wel wat serieuzer geld neer gelegd, nu is het maar net wat een gek er voor geven wilt.
Heb zowel Sun als Oracle sparc systemen.
Het is zeker jammer dat Oracle uiteindelijk de stekker er zowat uit heeft getrokken.
Grafisch is linux en windows tegenwoordig beter. Maar vergis je niet, Sun had destijds met zn XVR4000 (groter kwa formaat dan een rtx4090) een beste grafische kaart op de markt gebracht, deze moest je in een van de cpu backplane connectoren (socket) prikken om te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb op zolder nog een aantal SUN dozen staan, waaronder twee van die SUN blade 100's met rotte elco's.

Gezien het chronische tijdgebrek zullen ze binnenkort wel op de V&A belanden ;)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Is er iemand in het topic actief die goed is in het fixen van borden? Ik heb een aantal repareerbare borden liggen die deze persoon dan wel mag hebben in ruil voor wat hulp. Sowieso een socket 7 bord (POST goed maar keyboard werkt niet) en een Socket 3 bord (batterijschade maar wil wel POST codes geven).

De hulpvraag is om een 386 bord te fixen die geen videokaart kan zien maar verder keurig POST en beep codes geeft.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

MaNdM schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:02:
Is er iemand in het topic actief die goed is in het fixen van borden? Ik heb een aantal repareerbare borden liggen die deze persoon dan wel mag hebben in ruil voor wat hulp. Sowieso een socket 7 bord (POST goed maar keyboard werkt niet) en een Socket 3 bord (batterijschade maar wil wel POST codes geven).

De hulpvraag is om een 386 bord te fixen die geen videokaart kan zien maar verder keurig POST en beep codes geeft.
@InjecTioN? O-)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Roest op deze K7V-T ! Dat ziet er natuurlijk niet uit... Na wat zoeken naar donoren, moesten een P5KPL en een P5S800-VM er maar aan geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeRYXUIMOqOpjPHgPKifl2Nq4oY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNeZUWLk5EJVt1C5sIRD2bMp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff1C1PfypOHvhTXIQv8AyLuCT34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cXu3nTmzW8xadj7ZbjRBdKB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c97lBpWmdZpz5sCSxCv4yrAnYh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1kRvcMBcgFuqDRNuHEBOVDI.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD7kLDilXxQQs5FjHEGFxdJ1KfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx4Oe5k7DQ23OZJcpXlBolUR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvPdNq2eH6RD1F-CwiGPZ3YYEYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V3ZZOYQzKnAHtNFBbtfUu9L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtsQk1JnlrF12TZ2K97kQoekGR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evMXfeLgeH4GklHfZKNLaayL.jpg?f=fotoalbum_tile

Cool 8)

De connectoren zitten niet 100% recht en uitgelijnd als af-fabriek, maar het werkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:30:
Roest op deze K7V-T ! Dat ziet er natuurlijk niet uit... Na wat zoeken naar donoren, moesten een P5KPL en een P5S800-VM er maar aan geloven.

Cool 8)

De connectoren zitten niet 100% recht en uitgelijnd als af-fabriek, maar het werkt. :)
Dat is het betere knutselwerk :) heerlijk zitten tobben met een desoldeerpompje om 4 seriele poorten en 2 parallelle los te wurmen en daarna de helft weer terug zetten :P
(of heb je de oude terug op de donor bordjes geplaatst?
Eind van het verhaal geeft het je een goede voldoening!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 15:43
Hoi, ik heb een vraag / verzoekje:

Recent is een nieuw project ontstaan om oude windows 9x pc's weer via internet te kunnen updaten: http://windowsupdaterestored.com/
Idee is dat alle windows updates geinstalleerd kunnen worden net zoals dat vroeger ging.
Maar: Dit werkt nu nog niet voor Nederlandstalige windows-installaties.

Hiervoor zoeken de makers het mapje C:\Program Files\WindowsUpdate van een originele installatie die toentertijd updates heeft gekregen.

Heeft 1 van jullie toevallig een Windows 95, 98 of ME-pc die:
- Nederlandstalig is
- Een Windows-installatie van vóór pak 'm beet 2006 heeft (dus niet recent opnieuw is geinstalleerd)
- Toen updates via Windows Update heeft ontvangen (dus als je vroeger alleen inbellen had en nooit hebt ge-update, dan is het helaas niet bruikbaar)

Zo ja, zou je me dan een zipje van dit mapje kunnen sturen? Dat zou ik en de community van Windows Update Restored ontzettend waarderen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

arjan1995 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:04:

Recent is een nieuw project ontstaan om oude windows 9x pc's weer via internet te kunnen updaten: http://windowsupdaterestored.com/
Idee is dat alle windows updates geinstalleerd kunnen worden net zoals dat vroeger ging.

Hiervoor zoeken de makers het mapje C:\Program Files\WindowsUpdate van een originele installatie die toentertijd updates heeft gekregen.

- Nederlandstalig is
- Een Windows-installatie van vóór pak 'm beet 2006 heeft (dus niet recent opnieuw is geinstalleerd)
- Toen updates via Windows Update heeft ontvangen (dus als je vroeger alleen inbellen had en nooit hebt ge-update, dan is het helaas niet bruikbaar)

Zo ja, zou je me dan een zipje van dit mapje kunnen sturen? Dat zou ik en de community van Windows Update Restored ontzettend waarderen. Alvast bedankt!
Als het goed is heb ik nog een of twee harde schijven liggen met de 'originele' W95 installatie uit de tijd. Ik zou eens kunnen kijken of dat nog iets oplevert :)

Het is bij mij (en veel andere vintage-gekken) gebruikelijker om de schijven leeg te trekken en opnieuw te installeren ivm privacy. Dat werkt niet mee aan jouw zoektocht (wel een mooi project overigens).

Heb je deze trouwens al uitgeplozen?
Unofficial Windows 98 SE Service Pack 2.0.3 NL is uit!
Hierin wordt het 'unofficial Wundows 98 Service Pack 2.03' behandeld EN is te downloaden.

(en voel je vrij ook hier de voortgang te posten van het geheel! :D )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ultraman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:01:
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken of mijn EGA kaart nog werkt. Dan heb ik niet voor niets een EGA scherm op de kop getikt ;)
Update: die EGA kaart van mij werkte na 20 jaar geen pixel gepompt te hebben nog prima :Y

Wat ik nog helemaal niet uit de doeken gedaan had: die EGA monitor.
Op 4 mei ben ik het land doorkruist om iets op te halen waar ik op geboden had: een werkend IBM EGA beeldscherm. Niet de bekende 5154, die ik vroeger heb gehad, maar een IBM 7534.
7534? Ja, ik kende hem ook niet totdat ik hem tegenkwam. Voluit: IBM 7534 Industrial Display.
Zo eentje had ik nog nooit in levende lijve gezien. Ik gok wel meer niet, dus twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUZORYRh0Qq0aCkrKCYApBw9hxk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUijTHoHqNfR0NvEIOlQx1QQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROoFzRBUuBIesrp7PYTbcqrdgKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgrnaTGPRsGnSpF67lSSu75w.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier gezeteld op mijn, nog stoffige, IBM 5150 en zijn, nog vieze, keyboard. Ik had de 5150 en keyboard pas een week hiervoor uit de mottenballen getrokken. Tijd om die binnenstebuiten te keren had ik nog helemaal niet gehad. Inmiddels oogt het veel frisser wat ik heb twee (retro)actieve maanden mei en juni achter de rug :)

Deze IBM 7534 heeft jaren in de kast gestaan bij de vorige eigenaar. Van zijn vader geweest en sindsdien netjes bewaard. Bij het maken van de deal voorgesteld dat ik mijn IBM 5150 mee wilde nemen zodat we samen de monitor konden testen; dat was helemaal akkoord. Daar de monitor aangesloten en na het correct zetten van de DIP switches op moederbord en videokaart: hoppa, een knipperende cursor en lachende gezichten er tegenover. :D

In de maand mei ben ik begonnen mijn 5150 he-le-maal uit elkaar te trekken. Zoals eerder gepost heb ik de floppy drives als eerste een servicebeurt gegeven. En ik had wat problemen de voeding uit de kast te krijgen, wat daarna ook is gelukt. Ik heb er allemaal foto's van, maar van een IBM 5150 is zoveel op het internet te vinden dat ik jullie daar niet mee zal vervelen (tenzij er vraag naar is).
Ook heb ik inmiddels mijn verzameling 5.25" floppies geïnspecteerd. 80% is inmiddels gekopieerd, ge-imaged en in orde, sommigen na een schoonmaakbeurt. De overige 20% heeft wat vuiligheid of waarneembare meuk op het medium zitten. Vermoed dat de meesten nog wel te redden zijn. Eens in de zoveel tijd ga ik in de avond zitten en maak ik er vier a vijf schoon en probeer ik de data er af te halen. Het is monnikenwerk waar je zo anderhalf uur verder mee bent.

Het verhaal van de 7534 gaat verder in de maand juni. Hij werkte goed. Eerst eens een schoonmaak, incluus intern. De interne fan, ja die zit er in want industrieel, maakte nogal wat herrie. Ik had al gezien dat het een 12V model betrof. Met de schoonmaakbeurt was ik ook benieuwd of ik die fan daarmee stiller kreeg of dat er een ander plan te verzinnen was om daar wat mee te doen.

Ze heeft een body als een tank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxwwC2hCvAWw0t6WeM3pjx9adZc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTYrL4WS5LRZ15YcrilvIIDi.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK4F1lvNA2kJnRGN9Aeggz3jJl0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XXcKZXtIQ6W0BhoTaqn3eyp.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYXCUGzKzuesCA0WXkiuxVaA6jM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUpzIAiUMKD9YkO1IFRSMQoC.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw7yiXkDLaHf-_P9HWSbQhzqhe4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3yw44kPcI4BSA0h5afXRpmL.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwYlc52Gs8ho15i84fNmSBJ5k2M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCb4tLVzxXqfsufAIRNE4rYY.jpg?f=fotoalbum_small
Verhip die anode dop is licht grijs. :P

Opgefrist battlestation!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RiJRXlhfd-W605S-mTGR33vneg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hBVa2dnBro8RebtllqXGF56.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr1vk7Wl1UlAujuOdRFurndsk8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXj2eAq8ytmvSbA2WnCP0qLs.jpg?f=fotoalbum_medium

De MS-DOS 3.30 bootfloppy van onze oude Philips P3102 XT doet het nog steeds. _/-\o_
Zie ook hoe schoon de Model F weer geworden is na de poetsbeurt tov de eerste foto ;)

Tijd om de AST 3G-Plus EGA kaart, samen met het beeldscherm, eens de benen te laten strekken. Ik heb alles utilities van de videokaart, demos en games de revue laten passeren. Alle beeldmodi, zowel text als grafisch, zijn voor mijn neus gepresenteerd. Twee highlights:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADSfVpbKJzbQS94v4BRnw3VySbw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXtx2bQj8xB7UnjLsMlsCMOE.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-1o_Kx6Rs1zwAM3aS5Fu3Qt-5g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEKIuyum9aeYTqlGXObPcjnB.jpg?f=fotoalbum_medium

In mijn nopjes heb ik die avond oude games zitten spelen. O+
Toen ik de machine uitschakelde bleef naast de nostalgische euforie een extraatje over: een piep in mijn oren!
De fan in de monitor maakt dusdanig veel lawaai dat je er bij langdurig gebruik gehoorschade aan over houd. Dat kan echt niet. Een andere gebruiker van dit beeldscherm, welke ik online heb gevonden, gaf aan dat zijn fan zeker niet zoveel herrie maakte. Mijn conclusie: die fan is brak. Misschien door de lange stilstand, of wat dan ook, maakt niet uit; hij moet vervangen worden. Ik ben op zoek gegaan naar de specificaties van de oude fan, ene Panaflo FBP-08B12H (80x80x32), om een vervanger te vinden. Je komt dit model nog wel tegen op internet, en je kunt er blijkbaar zelfs nog aan komen. Ook vind je commentaren dat ze betrouwbaar zijn, maar vooral niet zo stil :+
Gelukkig vond ik na goed zoeken op twee plekken specificaties van dit origineel die overeen kwamen waardoor ik enig vertrouwen kreeg dat die waarschijnlijk klopten. Een goede bron was een blog over het vervangen van de ventilator in zijn Zenith Z-100. Die persoon had gekozen voor een Noctua NF-R8 als vervanger. Ik heb nog een goede Pabst 80 mm liggen. Prima ding, maar die voldeed niet aan de airflow spec van het origineel. Doorzoeken dus. En omdat ik ook fan (ha!) van die Oostenrijkse koelingclub ben was ik al in die hoek aan het zoeken. Ik ben gegaan voor een Noctua NF-A8 FLX, die op zijn 2000 RPM snelheid voldeed aan de vereiste airflow.

Fan besteld en een dag later had ik hem in handen. Monitor weer in de service-positie gezet en na gaan denken hoe ik die ventilator er op een nette manier in ging krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3syZxu9xQWLSfILRoFkREUWe0HI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AegmmwqKXWzxW20uRstyiXih.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImV6hMVxmrR-zhOtBfXBS0B1wpE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbTPTP15RtZFKdfWjsPV8L4n.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrb1NNdB4A98rwoDHCtRcPIuDc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOdd0meJ85cHOnle2ZFSqqJY.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x2Mc3uzPNG5GpueibhNa9m663E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gd0VYujEjmeteqRJCT7l2oK9.jpg?f=fotoalbum_small

Fan er uit halen is goed te doen. Zit netjes op een eigen bracket gemonteerd en is voorzien van een afneembare stekker. IBM had de moeren achter netjes gezekerd met wat kleverige substantie, als een soort Loctite, om te voorkomen dat er ooit iets los zou trillen. Degelijk. :)

Kijkend naar de bekabeling had ik al wel een idee hoe ik dit ging aanpakken. Noctua levert bij haar ventilators een rits accessoires mee, waaronder: low noise adapters, montagemateriaal, Molex-> 3 pin en een 3 pins verlengkabel. Die Molex naar 3 pins (met 2 aders) was mijn eerste interesse, maar nipt aan de korte kant. De verlengkabel leek mij prettiger om mee te werken, dus die gepakt. Ik dacht die oude stekker gaan we behouden, een stuk draad er van ook. Stel iemand wil ooit terug naar (bijna) originele staat: dan kan dat nog (vind ik belangrijk). Dus we maken een adaptertje van IBM fan stekkert naar modern 3-pin stekkert.
Even dubbelcheck of alles ging passen qua afmetingen en controle of het ook echt 12V betrof. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQyHOA3wZzfPPZ7BoLBUtA5PDI4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNTZpxeEbQQfyX0d6mdG0vGq.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYDEZcIXNoe54Tmdzi9L_1KcPAw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VppSAzgkUwFC6gZsnPjYJYj.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2x2auMq4FMkc8hC1vfRSOeiEog=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAxn6rM8CrM0mfGAgfmR83Zg.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8USaWb3k4zStECrL_atmzVBkOMg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QB5C0VDLO6Cvtad0cAW43QPA.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBkYn5IAY2arn7BKVjWBcwq-EYk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MonR6pfogq58SE0jMBAm3PDw.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o04aYyEz9mMqDLp5Nkj4Jua1j9U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3xnbLXi2Y9pcBttK4Jehoiw.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M19f54zXh_FF_2TMf951wSUaO5Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBhU8R3iu27i7jpvEVaOm7Jx.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYgrv2Oaudy9LPlDqgYio7yn_KE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgT1hEEfpYVrTiCHpb8TeGwQ.jpg?f=fotoalbum_small

Voila. Volgt het oude tracé van de oorspronkelijke kabel, past keurig en als die Noctua ooit de geest geeft prik je er zo een andere (moderne) 12V ventilator op. Beeldscherm weer geassembleerd en meteen maar gaan testen door een hele rits oude floppies te formatteren. Kon het beeldscherm warm draaien terwijl ik de werking van de nieuwe ventilator in de gaten kon houden. B)

En dat was de situatie op 9 juni 2023. Ondertussen is er nog wat meer gebeurt. Dat komt nog wel in een vervolgpost, want deze is inmiddels lang genoeg. Plus ik wil nog wat meekrijgen van het avondeten hier ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ultraman op 11-08-2023 13:59 . Reden: zinsbouw. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 15:43
Waterbeesje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Het is bij mij (en veel andere vintage-gekken) gebruikelijker om de schijven leeg te trekken en opnieuw te installeren ivm privacy. Dat werkt niet mee aan jouw zoektocht (wel een mooi project overigens).
Ja dat snap ik idd. Heb zelf een tijd geleden een 98SE pc opgeknapt, maar ook daar had ik de schijf van gewiped (wist toen nog niet van dit project af). Maar was denk ik toch wel de betere keus, want op de originele install zat malware die steeds terug kwam. Dat wil je natuurlijk niet via een retro-site gaan verspreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

arjan1995 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:04:

- Nederlandstalig is

Dat zijn volgens mij ook typisch van die machines die je nog wel eens in werkplaatsen enzo tegenkomt, om draaibanken en what have you aan te sturen. Zou even in het systeembeheerderstopic vragen, zou me niks verbazen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PD2JK schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:13:
Ik zoek nog de versie met front USB van die kast, kom je niet vaak tegen helaas.
Even mezelf quoten, want!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy6jd0SVew1AYk_VI2nZtpDfaI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJLHFjWuE01MmgC942y3R8o8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdjCCFdCP1JB7WwVL4CkgcESGi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd0Q5CHRf8nYPjYwSm6fpXOP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHOOQ8609z2Pwo3g2jgC37cgiJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4rlwCYxNUK89MJNqoGACPqc.jpg?f=fotoalbum_tile

Sneller gevonden dan gedacht. :o d:)b

P1 233 MMX, ATC-5040 bord, Rage Mach64 4MB kaart, SoundBoostar ding, kekke modem, WD Caviar schijf.... Eerst maar een schoonmaakbeurt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 14-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 20-05 13:28
Front USB op een Pentium 1? :o En Pentium 1 als ATX bord? :o Komen beide niet vaak voor, volgens mij :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 18:44
Josefien schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:36:
Front USB op een Pentium 1? :o En Pentium 1 als ATX bord? :o Komen beide niet vaak voor, volgens mij :o
ATX werd geïntroduceerd bij de Super Socket 7 moederboarden met o.a. AGP erop. Tevens was Pentium 1 het platform waarop USB 1.0/1.1 werd geintroduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:52

Nemesizz

Untouchable

Josefien schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:36:
Vaak niet nee, maar m'n Compaq Deskpro 2000 (de MMX variant) had ook 2 USB poorten, power aansluiting leek op ATX maar was nog wel een geschakelde voeding (dus 'gewone' powerknop, geen soft-off).
De non-MMX variant had nog geen USB (in het geval van Deskpro 2000).

Super Socket 7 had inderdaad ook USB en ATX (vaak ook AGP), maar heb het idee dat die dingen vaker voor AMD gebruikt werden dan voor de Pentium 1 modellen... kan mij vergissen hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 20-05 13:28
USB 1.1 heb ik op mijn Pentium 1 ook, maar niet op het front. Bord was een AT.

Het was zelfs alleen een header op de moederbord die niet aangesloten was. Pas toen ik 'm ergens rond 2007 in bezit kreeg monteerde ik een bracket in te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
JvanV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:58:
[...]

ATX werd geïntroduceerd bij de Super Socket 7 moederboarden met o.a. AGP erop. Tevens was Pentium 1 het platform waarop USB 1.0/1.1 werd geintroduceerd.
ATX is een jaartje ouder dan de SS7, vermoed ik op basis van mijn collectie. Ik heb een i430HX van Intel in ATX-vorm (Intel TC430HX), het oudste ATX én USB-bord dat ik heb en dat moet dateren uit '96 - '97.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Blijkbaar kun je de MS-6168 upgraden naar 16MB SGRAM.

Het ziet er niet al te moeilijk uit, vooral zorgen dat je de plastic componenten niet laat smelten, kleine SMD componenten wegblaast, te hoge temperatuur, soldeer eilandjes versmeert/beschadigd of contacten verbuigt.

Je kunt dus wel een 'zeldzaam' en bijzonder bord naar de stront helpen...

Ik heb al een donor. Eerst maar eens wat oefenen op ander materiaal denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOv92Pr-4YwEaFi55mSBNvr68Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKmQ6lwGGjTRtk0zfaOyktbU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

flupke1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:01:
[...]

ATX is een jaartje ouder dan de SS7, vermoed ik op basis van mijn collectie. Ik heb een i430HX van Intel in ATX-vorm (Intel TC430HX), het oudste ATX én USB-bord dat ik heb en dat moet dateren uit '96 - '97.
Intel's Advanced/ATX Thor was de eerste, uit 1995. i430FX chipset, optioneel ook S3 Trio en Crystal audio.

Sowieso was "Super Socket 7" maar een marketingterm dat verschillende inhoud had afhankelijk van wie het wanneer gebruikte. AGP, SDRAM, 100MHz FSB en hoge multipliers waren meestal onderdeel ervan, maar op elk van deze zaken kon afgedongen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:07:
Blijkbaar kun je de MS-6168 upgraden naar 16MB SGRAM.

[YouTube: 3Dfx Voodoo Powered Motherboard Gets a Memory Upgrade! #GPUJune]

Het ziet er niet al te moeilijk uit, vooral zorgen dat je de plastic componenten niet laat smelten, kleine SMD componenten wegblaast, te hoge temperatuur, soldeer eilandjes versmeert/beschadigd of contacten verbuigt.

Je kunt dus wel een 'zeldzaam' en bijzonder bord naar de stront helpen...

Ik heb al een donor. Eerst maar eens wat oefenen op ander materiaal denk ik.
[Afbeelding]
Oeh, dat is een echt leuke :D

Zou het zelf nog niet aandurven, maar heb meerdere van die borden, dus als ik m'n SMD skills verbeter is dit een leuke optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28

Thandor

SilverStreak

En nu nog uitdokteren hoe je die Avenger kunt vervangen voor een VSA-100 chip :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Ben niet zo vaak op het forum de laatste tijd, maar ben nu ff bezig met een retro (software) project wat ik toch even hier wilde posten. Ben namelijk aan de slag gegaan met een "oude" Android TV box die ik gratis kreeg (de Humax H3 met Android 4.4.2) waarop ik een aantal applicaties heb gesideload, waaronder MS Remote Desktop (versie 8.1.13.22), Firefox (versie 68.11.0) alsook de Limbo x86 emulator (versie 2.10.0). Op dit moment ben ik bezig Server 2000 te installeren op een virtuele machine. Tot nu toe een nogal tijdrovende klus met nog wat te nemen hobbels. Met een oud Apple keyboard als USB hub met daarop een USB stick (met Server 2k ISO) lijkt de installatie nu spoedig te verlopen. Benieuwd of ik zometeen een werkbaar systeem heb.
Ik ben/was niet zo'n fan van Android (ook niet van iOS trouwens) en de hardware waarop het draait (ik ben sowieso geen fan van smartphones en tablets), maar wellicht dat ik nu toch iets kan doen met al die afgedankte meuk die iedereen weggooit!

Edit: heb nu Server 2K eindelijk draaien en het is zoals verwacht traag, maar werkt wel.Enige probleem wat ik nu heb is dat het virtuele netwerk niet direct op mijn eigen netwerk zit. De machine heeft IP adres 10.0.2.x en zit in een andere range dan ik zou willen. Wellicht dat iemand hier het antwoord weet, maar wellicht dat ik het in een ander forum vraag.
Edit: m.b.v. portfwd= (zie ook https://wiki.qemu.org/Documentation/Networking) ben ik inmiddels al wat verder gekomen en hieronder een RDP screenshot van de virtuele machine:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CQBo8v8t2zz-oaOoDLs0PjnaBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6KgMmq1uLZ54ih5CvWTz1rQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door soedesh op 19-07-2023 01:55 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 23:55
Bij het spelen van Half-life Alyx kwam ik deze tegen! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://assetsio.reedpopcdn.com/3dfx.jpg?width=1920&height=1920&fit=bounds&quality=80&format=jpg&auto=webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Magic people Voodoo people :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Shockers schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:13:
[Afbeelding]
Ja die IBM PS/2 monitoren overal zijn ook gaaf :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04

Khaine

Python liefhebber

Na een partij graven en opruimen heb ik nog enkele onderdelen gevonden waar de enthousiasteling hier mogelijk wat aan heeft. Ik heb een V&A voor gemaakt die ik hier met toestemming van @dion_b kan plaatsen:

https://tweakers.net/aanbod/3407550/retro-pc-onderdelen.html

Eigenlijk had ik de intentie om de onderdelen weg te gooien maar het is veel leuker om te zien of ik er een andere tweaker blij mee kan maken.

Let op: ik heb geen mogelijkheid om deze onderdelen te testen. Ze gingen werkend de kast in en hebben stofvrij en watervrij gelegen zover ik weet, maar ik heb geen idee of ze nog werken.

Wat je ziet is:
- Een P3 667Mhz processor. Deze heb ik ooit in mijn tussen-pc gehad. Ik ging van een 200 MMX naar een Athlon 1000 Mhz thunderbird (wat een hitte!) en heb toen tijdelijk een moederbord gehad van een waarschijnlijk B of C merk waar deze processor in zat. Dat was al een aardige upgrade trouwens! De rest v/d PC is geupdatet, het moederbord vergeven en uiteindelijk is de processor in de kast beland om er pas enkele dagen terug uit te komen.

- De reep met 256 MB SDRAM is ongeveer even oud als bovenstaande processor, maar dit zal de RAM geweest zijn voor mijn Athlon van toendertijd.

- De zalman koeler was oorspronkelijk van een vriend van mij. Hij had een grafische kaart uit het begin v/h AGP tijdperk (iets van een eerste generatie Radeon denk ik?). Omdat hij problemen had met de hitte van die kaart heeft hij toendertijd deze set gekocht. Er zit zelfs nog een schrioevendraaier bij. De set is net een bouwpakket en bevat o.a. 2 forse platen om aan weerszijden van de kaart te plaatsen. Heb deze set gehad nadat betreffende kaart het begeven had.

- 2 stuks USB backplates. Simpelweg om van interne USB externe poorten te maken. Passen in de standaard slots van een ATX bak. 1 van het merk ASUS met 3 poorten en een ribbon cable en 1 merkloos met standaard connector. Deze hebben misschien ooit in een PC gezeten, maar ik heb ze zelf ook gehad.

Ik zou het leuk vinden als een tweaker ze op komt halen en er iets nuttigs mee kan doen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
Khaine schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:28:

- De zalman koeler was oorspronkelijk van een vriend van mij. Hij had een grafische kaart uit het begin v/h AGP tijdperk (iets van een eerste generatie Radeon denk ik?). Omdat hij problemen had met de hitte van die kaart heeft hij toendertijd deze set gekocht. Er zit zelfs nog een schrioevendraaier bij. De set is net een bouwpakket en bevat o.a. 2 forse platen om aan weerszijden van de kaart te plaatsen. Heb deze set gehad nadat betreffende kaart het begeven had.
Dat is denk ik de Zalman ZM80-HP: twee koelplaten met een heatpipe er tussen.In dit plaatje is hij rebranded naar Sapphire en zit er een optionele fan opgeschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://www.sapphirenation.net/-/media/sites/sapphirenation/articles/2017/03/08-1024x951.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DieAnder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Dat is denk ik de Zalman ZM80-HP: twee koelplaten met een heatpipe er tussen.In dit plaatje is hij rebranded naar Sapphire en zit er een optionele fan opgeschroefd.
[Afbeelding]
Die was meer rond pci-e tijd, denk dan eerder aan een V700 o.i.d. Wij hebben er hier ook nog zo'n eentje liggen die op v&a gaat met wat ander spul.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04

Khaine

Python liefhebber

Thnx, dat klinkt idd wel logisch. Zal wel van rond 2008 zijn dan?
Dat plaatje van @DieAnder ziet er inderdaad uit als de heatsink in kwestie.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
BoomSlang schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Die was meer rond pci-e tijd, denk dan eerder aan een V700 o.i.d. Wij hebben er hier ook nog zo'n eentje liggen die op v&a gaat met wat ander spul.
Heb je überhaupt naar de gelinkte advertentie gekeken? 8)7
Ik doel op de spulletjes die verstopt zitten in het boterhamzakje. Ik herken het want heb het zelf ook nog liggen. Had hem gemonteerd op een ATI Radeon 9600Pro ofzo. Dat was een AGP kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DieAnder schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Heb je überhaupt naar de gelinkte advertentie gekeken? 8)7
Ik doel op de spulletjes die verstopt zitten in het boterhamzakje. Ik herken het want heb het zelf ook nog liggen. Had hem gemonteerd op een ATI Radeon 9600Pro ofzo. Dat was een AGP kaart.
Ja, dus dan is dit een normale reactie?

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
Die Zalman dateert eerder uit 2003-04, ik heb die ook zelf nog op mijn 9700pro gehad, de koeler was optioneel, maar nodig bij high-end kaarten als de 9700 en de 9800.
Dat reepje M.Tec geheugen klokt gemakkelijk op 150 MHz, spijtig dat ik niet in de buurt woon.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Het logo zit inderdaad (nu nog) over het display heen. Destijds echter niet. Toen zat daar bij mijn weten een stukje donker plexiglas overheen. Wat nu tevens mijn voorkeur heeft. Ik heb het plaatje er ook nog niet afgehaald, omdat ik nog even wil kijken wat ik ermee wil doen. Die moet er sowieso netjes vanaf gehaald worden, want die wil ik ergens anders terug plakken.

Vanaf de turbo knop gaat er een 3-polige stekker naar een moederbord met turbo-button header (rood, wit, blauw). Die hoeft slechts 2 pins te hebben verbonden aan de header, mocht het moederbord dat ondersteunen (de Intel Advanced/EV ondersteunt dat niet). Het omdraaien van de stekker, dus ipv oranje-wit, wit-zwart gebruiken op de moederbord header, draait de werking van de turbo switch om. Ingedrukt is dan turbo ingeschakeld, of juist andersom wanneer je de connector omdraait op de pins.

Verder gaat er vanaf de S-pin, naast de 2 power pins van het display (VCC) slechts ‘n een-polige stekker (groene draad) naar de Turbo-LED header. LED_TURBO- (negatief) om precies te zijn. Ik verwacht dat die het interactieve deel voor z’n rekening neemt.

Nog als kleine toevoeging:
  • De knop voor de reset is een dubbelpolige drukknop, welke zowel de reset op het moederbord, als de turbo-speed setting op het display regelt.
  • Power LED en turbo LED worden beide gevoed door de GN-005 pcb.
Laatst weer eens, voor de zoveelste keer, met mijn eigen GN-005 led-segment display gespeeld, maar krijg 'em niet aan de praat :'(. Heel soms geven wat random segmenten een teken van leven, maar dat is slechts tijdelijk :'). Doet jouw GN-005 led-segment display het eigenlijk wel?

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Shockers schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:13:
[Afbeelding]
Vuile jatmoos ;) Grappig zo'n kaart in een spel :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MS-6168 v2 geheugen upgrade van 8 naar 16MB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpQbsZ40u5cPKlCgixpD2yaLB9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9arDiEnrhsjFBWN3t9Lebg8.jpg?f=fotoalbum_large

Oeps. :+

Als ik met een schroevendraaiertje op de geheugen chips druk, verandert de output, dus ik gok nog ergens een los contactje. Morgen maar eens een continuïteit test doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Staat daar nou Fockers Hell of lees ik dat verkeerd? :+

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2023 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:02:

Ik kan zeker wel wat proberen, maar een garantie is in dit geval helaas niet te geven.

Zou je eens hoge resolutie foto’s kunnen maken van de defecte borden? Misschien zijn er een aantal pinnetjes gewoon sluiting aan het maken in een van de slots.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Laatst weer eens, voor de zoveelste keer, met mijn eigen GN-005 led-segment display gespeeld, maar krijg 'em niet aan de praat :'(. Heel soms geven wat random segmenten een teken van leven, maar dat is slechts tijdelijk :'). Doet jouw GN-005 led-segment display het eigenlijk wel?
Heel eerlijk: Hij staat helaas pas wat later dit jaar op mijn lijst om ergens in de koudere dagen op te gaan pakken. Dat is echter ook nog geen garantie dat ik er dan aan toe ga komen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

InjecTioN schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:32:
[...]

Ik kan zeker wel wat proberen, maar een garantie is in dit geval helaas niet te geven.

Zou je eens hoge resolutie foto’s kunnen maken van de defecte borden? Misschien zijn er een aantal pinnetjes gewoon sluiting aan het maken in een van de slots.
Dito eigenlijk.
Mij ontbreekt het vooral aan tijd voor dit soort dingen. En de tijd die ik soms vind besteed ik al goed.
Goede foto's zijn zeker behulpzaam om mee te denken en eventueel wat te kunnen betekenen.

Ik zie in het profiel dat @MaNdM in omgeving Nijmegen zit? Dat is toevallig wel waar ik ook woon. Je kunt mij wel een DM sturen, wie weet kan ik in persoon komen kijken. Niet dat ik dan de oplossing heb, maar kan ik wel een stuk beter inschatten wat ik er eventueel mee zou kunnen.
Zo te zien zit @InjecTioN in Venray, dat is ook niet zo ver. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 22-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Dito eigenlijk.
Mij ontbreekt het vooral aan tijd voor dit soort dingen. En de tijd die ik soms vind besteed ik al goed.
Goede foto's zijn zeker behulpzaam om mee te denken en eventueel wat te kunnen betekenen.

Ik zie in het profiel dat @MaNdM in omgeving Nijmegen zit? Dat is toevallig wel waar ik ook woon. Je kunt mij wel een DM sturen, wie weet kan ik in persoon komen kijken. Niet dat ik dan de oplossing heb, maar kan ik wel een stuk beter inschatten wat ik er eventueel mee zou kunnen.
Zo te zien zit @InjecTioN in Venray, dat is ook niet zo ver. :)
We zijn toevallig reeds in contact. Het ziet er eigenlijk allemaal best reparabel uit, dus we gaan het er gewoon eens even op wagen. Er bestaat een aardige kans dat er wat aan de hand is met een van de buffer IC's of een van de bus tranceivers. We gaan het zien. ¯\_(ツ)_/¯ Leuk projectje iig! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over leuke projectjes gesproken. Escom kastje met een mooi volwaardig AT bord. Alleen nog kijken hoe ik de koeler ga bevestigen, de zwarte clips zijn aan drie kanten afgebroken. (niet op de foto) Slecht design als je het mij vraagt. P60 in de socket. Dallas is uiteraard leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2PjFIWQMa65mPzZAeXZZsu4gSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbpw2cQj01ibrnMqOE6t4RbH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
PD2JK schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:14:
Over leuke projectjes gesproken. Escom kastje met een mooi volwaardig AT bord. Alleen nog kijken hoe ik de koeler ga bevestigen, de zwarte clips zijn aan drie kanten afgebroken. (niet op de foto) Slecht design als je het mij vraagt. P60 in de socket. Dallas is uiteraard leeg.

[Afbeelding]
Leuk! Socket 4 zie ik niet vaak.
Het lijk op je foto alsof je een koeler aan de socket kunt bevestigen zoals bij socket 7, met een klem als bij dit ding uitvoering: Startech.com 1U 60x10mm Socket 7/370 CPU Cooler Fan w/ Copper Hea... Of is de maat anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij is het formaat van die sockets wel gelijk (4, 5, 7, 370 en A).

En zo heel nauw als met moderne CPU's komt het nog niet met die koeling uit die tijd, dus vaak kun je met een beetje knutselen ook wel een koelvin bevestigen.

De Dallas lijkt zo'n vast gesoldeerd model te zijn, dat word wat rottiger om te fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Dallas kun je meer een dremel in place open schuren en een draadje aan vast solderen voor een CR2032 houder. Heb ik al zo vaak gedaan omdat ik te lui ben de complete Dallas er af te halen, socket te solderen om er vervolgens achter te komen dat de "nieuwe' ook al een tijdje leeg is.

De koeler van een andere socket lijkt hier wel te passen ja. Alternatief is met een 3d printer en stukje pla in vorm te smelten. Of zoals ook wel eens heb gedaan met een 486: een binder van een boterhamzakje er omheen knopen (op een sub-100MHz 5v cpu maakt dat echt niet genoeg lekstroom om dingen in de war te schoppen).

@PD2JK gaaf bordje! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou me niks verbazen als die P60 gewoon passief gekoeld is geweest. Ik heb hier ook nog ergens een koelrib liggen die je er gewoon op plakt.

Overigens ziet mijn oog een geheugenbank die recht ipv schuin zit (zoals de rest). Dat gaat nie werken nie zo :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@The Eagle De Intel Batman's Revenge is zo ontworpen, waarschijnlijk omdat anders hoge modules potentieel een HDD/FDD cage van de behuizing aan kunnen raken. Maar dat is maar een theorie.

In de Escom kast zit ook een Iomega Ditto drive. Het kleine ISA kaartje op de foto zal een Ditto Dash kaart zijn. Helaas geen tapes erbij... Verder nog een 1MB Mach64 en een Mitsumi cdrom speler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Yep, leeg. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHvkVx5a3bXn5vfG2olOSmhAemc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyhCTD15UQI2wyxOf3AOULpv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wel ff een spoortje doorsnijden hè, anders gaat je nieuwe cr2032 proberen de interne batterij op te laden en is ie ook zo weer leeg :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Wel ff een spoortje doorsnijden hè, anders gaat je nieuwe cr2032 proberen de interne batterij op te laden en is ie ook zo weer leeg :+
Hmmm, wist ik niks van. Mijn 'Franken-Dallas' met CR2032 heeft het nu een paar jaar volgehouden. Net 2 weken geleden keer weer aangesloten en bleek de batterij nu weer leeg te zijn.

Op 2 draadjes solderen en een batterijhouder heb ik er eigenlijk niks mee gedaan (of ik heb tijdens het los zagen van de behuizing de boel al zo verminkt dat dat 'spoortje' waar je het over hebt al doormidden is ofzo...geen idee :P ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:24:
[...]

Hmmm, wist ik niks van. Mijn 'Franken-Dallas' met CR2032 heeft het nu een paar jaar volgehouden. Net 2 weken geleden keer weer aangesloten en bleek de batterij nu weer leeg te zijn.

Op 2 draadjes solderen en een batterijhouder heb ik er eigenlijk niks mee gedaan (of ik heb tijdens het los zagen van de behuizing de boel al zo verminkt dat dat 'spoortje' waar je het over hebt al doormidden is ofzo...geen idee :P ).
Je kan er natuurlijk ook gewoon een 2-pin DIP header aan de zijkant vast solderen, zodat je de batterij ergens anders in de buurt of zelfs extern kan plaatsen. Zo weet je ook zeker dat je oplossing geen uitbreidingskaarten in de weg gaat zitten. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even kijken of het me lukt een foto te plaatsen van Franken Dallas (wondere wereld van webcodes...).

Zijn nog oude foto's en afwerking is niet geheel netjes (wist eerst ook niet zeker of het überhaubt ging werken), maar het werkt en had zoiets van "niet meer aankomen" . Gebruikte kabels waren erg stug (beetje te), en soldeerbout was niet geweldig dus was blij dat het bleef zitten (eerst paar keer kabeltje weer losgebroken).

Moest het zo over de Dallas heen buigen, omdat daarboven een riser-slot met ISA sloten komt, plastic zakjes is om te voorkomen dat de batterijhouder (pinnen aan de onderkant) perongeluk het moederbord raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t__85Cv7zzFMirOVAwjXYpioR0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgZcyj2EJ2BgmurOIxahRhJM.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFJde5l03WnkckhyJeN0Z8uh_6M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB0pa46ckXkGWvCYp3zghFe2.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier met Gsetup.exe de CMOS setup tot leven gewekt van de Batman's Revenge. Er stond een vreemde tijd en datum in, waarschijnlijk het probleem van de hangende post.

Nu nog opzoek naar een goede koeloplossing. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPAdh-lXOIQ25e6CiA6CZ4St0C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXy4F5k1Q7xNoHqI7GBAHaP2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuri
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-04 14:29
*knip* dit kan je kwijt in Vraag & Aanbod.

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 02-09-2023 15:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier ligt inmiddels ook een project in onderdelen klaar.

Ben deze week al eens aan het spelen geweest met WaybackProxy.
Een Python script dat in een paar simpele stappen een proxy draait waarmee je in een browser naar websites kan surfen via WaybackMachine. Het is wat buggy (missende plaatjes, sommige sites doen het half) en traag maar dat laatste past wel bij de periode :+ Je kan de Docker image gebruiken maar je kan ook Python installeren en het draait dan binnen 5 minuten lokaal.

Voor de complete ervaring wil ik eigenlijk een Dial-Up verbinding. Dus inmiddels een paar US Robotics 56k modems opgescharreld, een oude VoiP router (puur voor kiestoon en om door te verbinden) en als kers op de taart een Vortex86 PC/104 bordje (wat nog onderweg is uit Italië). Dat laatste is niet echt nodig, je kan bijna ieder mainboard gebruiken met een seriële poort en een netwerkadapter maar het is wel leuk om eens mee te spelen. De snelheid zal wel op 28k8 stranden, dus qua gevoel weer terug in 1997 ;)

Als OS ga ik het eerst eens met Freesco Router proberen, die draaide ik rond 1999 (?) op een Tulip 386SX met 2x 3Com ISA netwerkkaartjes om het internet met meerdere PC's en m'n buren te delen. Zo ging dat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-09-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:51:
Hier ligt inmiddels ook een project in onderdelen klaar.

Ben deze week al eens aan het spelen geweest met WaybackProxy.
Een Python script dat in een paar simpele stappen een proxy draait waarmee je in een browser naar websites kan surfen via WaybackMachine. Het is wat buggy (missende plaatjes, sommige sites doen het half) en traag maar dat laatste past wel bij de periode :+ Je kan de Docker image gebruiken maar je kan ook Python installeren en het draait dan binnen 5 minuten lokaal.

Voor de complete ervaring wil ik eigenlijk een Dial-Up verbinding. Dus inmiddels een paar US Robotics 56k modems opgescharreld, een oude VoiP router (puur voor kiestoon en om door te verbinden) en als kers op de taart een Vortex86 PC/104 bordje (wat nog onderweg is uit Italië). Dat laatste is niet echt nodig, je kan bijna ieder mainboard gebruiken met een seriële poort en een netwerkadapter maar het is wel leuk om eens mee te spelen. De snelheid zal wel op 28k8 stranden, dus qua gevoel weer terug in 1997 ;)

Als OS ga ik het eerst eens met Freesco Router proberen, die draaide ik rond 1999 (?) op een Tulip 386SX met 2x 3Com ISA netwerkkaartjes om het internet met meerdere PC's en m'n buren te delen. Zo ging dat ;)
Ach ja FreeSCO. Uit de tijd dat een 386SX snel genoeg was om als router te dienen. Heb het zelf ook lang gebruikt toen we bij @home zaten. Geen idee meer wat voor systeem dat ook weer was.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:37:
[...]

Ach ja FreeSCO. Uit de tijd dat een 386SX snel genoeg was om als router te dienen. Heb het zelf ook lang gebruikt toen we bij @home zaten. Geen idee meer wat voor systeem dat ook weer was.
Ja, Freesco was fantastisch. In die tijd had ik een 10mbit hub op zolder liggen, super modern :P

Net op eBay in de US een stuk of 5 new old stock D-Link DVX-2000MS VoiceCenter IP Phone System kastjes gekocht.

Ik zat wat rond te neuzen en kwam ze bij toeval tegen.

De grap is dat er een Epia CN Rev A2 - Via C7 1.3GHz bordje in zit met ATX maar achterop zit een 12 volt 3A DC-plug dus er zal een ~36Watt DC naar ATX converter in zitten. Of de adapter ook geschikt is voor 230 Volt weet ik niet maar dat merk ik vanzelf, in dat geval moet ik wat anders regelen.

Voor het geld (naja, verzendkosten en invoerkosten komen er nog bij) kon ik ze niet laten liggen.
Kijken of ik daar een leuke DOS-game machine van kan maken ofzo.

Er zit ook een DOM (disk on module) bij en blijkbaar 512MB geheugen waarvan 64MB voor video.

edit: dat ging hard, ze zijn al uitverkocht, zie ze nog wel bij een andere aanbieder en mogelijk heeft deze aanbieder er nog meer en staan die binnenkort online

Foto's van eBay:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MLUm8Ej.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JpKmqQF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iO02OTO.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-09-2023 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi spul. Heb ook al een paar van dat soort kastjes als 'projectje' liggen - eentje met Epia bord (iets ouder dan deze), andere met een Transmeta Crusoe CPU en VT8231 southbridge. Dat zou mooie DOS-bak kunnen worden, maar heb nooit een werkende opslag ervoor kunnen regelen (44p male mini-IDE). Heb ondertussen nog wat meer opties, moet er eens eea mee gaan uitproberen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:59:
Mooi spul. Heb ook al een paar van dat soort kastjes als 'projectje' liggen - eentje met Epia bord (iets ouder dan deze), andere met een Transmeta Crusoe CPU en VT8231 southbridge. Dat zou mooie DOS-bak kunnen worden, maar heb nooit een werkende opslag ervoor kunnen regelen (44p male mini-IDE). Heb ondertussen nog wat meer opties, moet er eens eea mee gaan uitproberen ;)
Ja, de Vortex86 heeft ook 44p aansluitingen maar daar heb ik al wat DOM modules voor op de kop getikt via eBay uit Duitsland.

Deze EPIA heeft P-ATA en S-ATA dus dat moet altijd wel lukken. Ik denk dat met een SSD er in dat Windows XP ook "vliegt".

edit: over de Vortex86 gesproken, ze kwamen net binnen. Kabels, standoffs, alles zit erbij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bCPbkJF.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-09-2023 16:46 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 80 Laatste