Update: die EGA kaart van mij werkte na 20 jaar geen pixel gepompt te hebben nog prima
Wat ik nog helemaal niet uit de doeken gedaan had: die EGA monitor.
Op 4 mei ben ik het land doorkruist om iets op te halen waar ik op geboden had: een werkend IBM EGA beeldscherm. Niet de bekende 5154, die ik vroeger heb gehad, maar een IBM 7534.
7534? Ja, ik kende hem ook niet totdat ik hem tegenkwam. Voluit: IBM 7534 Industrial Display.
Zo eentje had ik nog nooit in levende lijve gezien. Ik gok wel meer niet, dus twee foto's:
Hier gezeteld op mijn, nog stoffige, IBM 5150 en zijn, nog vieze, keyboard. Ik had de 5150 en keyboard pas een week hiervoor uit de mottenballen getrokken. Tijd om die binnenstebuiten te keren had ik nog helemaal niet gehad. Inmiddels oogt het veel frisser wat ik heb twee (retro)actieve maanden mei en juni achter de rug
Deze IBM 7534 heeft jaren in de kast gestaan bij de vorige eigenaar. Van zijn vader geweest en sindsdien netjes bewaard. Bij het maken van de deal voorgesteld dat ik mijn IBM 5150 mee wilde nemen zodat we samen de monitor konden testen; dat was helemaal akkoord. Daar de monitor aangesloten en na het correct zetten van de DIP switches op moederbord en videokaart: hoppa, een knipperende cursor en lachende gezichten er tegenover.
In de maand mei ben ik begonnen mijn 5150 he-le-maal uit elkaar te trekken. Zoals eerder gepost heb ik de floppy drives als eerste een servicebeurt gegeven. En ik had wat problemen de voeding uit de kast te krijgen, wat daarna ook is gelukt. Ik heb er allemaal foto's van, maar van een IBM 5150 is zoveel op het internet te vinden dat ik jullie daar niet mee zal vervelen (tenzij er vraag naar is).
Ook heb ik inmiddels mijn verzameling 5.25" floppies geïnspecteerd. 80% is inmiddels gekopieerd, ge-imaged en in orde, sommigen na een schoonmaakbeurt. De overige 20% heeft wat vuiligheid of waarneembare meuk op het medium zitten. Vermoed dat de meesten nog wel te redden zijn. Eens in de zoveel tijd ga ik in de avond zitten en maak ik er vier a vijf schoon en probeer ik de data er af te halen. Het is monnikenwerk waar je zo anderhalf uur verder mee bent.
Het verhaal van de 7534 gaat verder in de maand juni. Hij werkte goed. Eerst eens een schoonmaak, incluus intern. De interne fan, ja die zit er in want industrieel, maakte nogal wat herrie. Ik had al gezien dat het een 12V model betrof. Met de schoonmaakbeurt was ik ook benieuwd of ik die fan daarmee stiller kreeg of dat er een ander plan te verzinnen was om daar wat mee te doen.
Ze heeft een body als een tank!
:strip_exif()/f/image/oCb4tLVzxXqfsufAIRNE4rYY.jpg?f=fotoalbum_small)
Verhip die anode dop is licht grijs.
Opgefrist battlestation!
De MS-DOS 3.30 bootfloppy van onze oude Philips P3102 XT doet het nog steeds.
Zie ook hoe schoon de Model F weer geworden is na de poetsbeurt tov de eerste foto
Tijd om de AST 3G-Plus EGA kaart, samen met het beeldscherm, eens de benen te laten strekken. Ik heb alles utilities van de videokaart, demos en games de revue laten passeren. Alle beeldmodi, zowel text als grafisch, zijn voor mijn neus gepresenteerd. Twee highlights:
In mijn nopjes heb ik die avond oude games zitten spelen.
Toen ik de machine uitschakelde bleef naast de nostalgische euforie een extraatje over: een piep in mijn oren!
De fan in de monitor maakt dusdanig veel lawaai dat je er bij langdurig gebruik gehoorschade aan over houd. Dat kan echt niet. Een andere gebruiker van dit beeldscherm, welke ik online heb gevonden, gaf aan dat zijn fan zeker niet zoveel herrie maakte. Mijn conclusie: die fan is brak. Misschien door de lange stilstand, of wat dan ook, maakt niet uit; hij moet vervangen worden. Ik ben op zoek gegaan naar de specificaties van de oude fan, ene Panaflo FBP-08B12H (80x80x32), om een vervanger te vinden. Je komt dit model nog wel tegen op internet, en je kunt er blijkbaar zelfs nog aan komen. Ook vind je commentaren dat ze betrouwbaar zijn, maar vooral niet zo stil

Gelukkig vond ik na goed zoeken op twee plekken specificaties van dit origineel die overeen kwamen waardoor ik enig vertrouwen kreeg dat die waarschijnlijk klopten. Een goede bron was
een blog over het vervangen van de ventilator in zijn
Zenith Z-100. Die persoon had gekozen voor een Noctua NF-R8 als vervanger. Ik heb nog een goede Pabst 80 mm liggen. Prima ding, maar die voldeed niet aan de airflow spec van het origineel. Doorzoeken dus. En omdat ik ook fan (ha!) van die Oostenrijkse koelingclub ben was ik al in die hoek aan het zoeken. Ik ben gegaan voor een
Noctua NF-A8 FLX, die op zijn 2000 RPM snelheid voldeed aan de vereiste airflow.
Fan besteld en een dag later had ik hem in handen. Monitor weer in de service-positie gezet en na gaan denken hoe ik die ventilator er op een nette manier in ging krijgen...
Fan er uit halen is goed te doen. Zit netjes op een eigen bracket gemonteerd en is voorzien van een afneembare stekker. IBM had de moeren achter netjes gezekerd met wat kleverige substantie, als een soort Loctite, om te voorkomen dat er ooit iets los zou trillen. Degelijk.
Kijkend naar de bekabeling had ik al wel een idee hoe ik dit ging aanpakken. Noctua levert bij haar ventilators een rits accessoires mee, waaronder: low noise adapters, montagemateriaal, Molex-> 3 pin en een 3 pins verlengkabel. Die Molex naar 3 pins (met 2 aders) was mijn eerste interesse, maar nipt aan de korte kant. De verlengkabel leek mij prettiger om mee te werken, dus die gepakt. Ik dacht die oude stekker gaan we behouden, een stuk draad er van ook. Stel iemand wil ooit terug naar (bijna) originele staat: dan kan dat nog (vind ik belangrijk). Dus we maken een adaptertje van IBM fan stekkert naar modern 3-pin stekkert.
Even dubbelcheck of alles ging passen qua afmetingen en controle of het ook echt 12V betrof.
Voila. Volgt het oude tracé van de oorspronkelijke kabel, past keurig en als die Noctua ooit de geest geeft prik je er zo een andere (moderne) 12V ventilator op. Beeldscherm weer geassembleerd en meteen maar gaan testen door een hele rits oude floppies te formatteren. Kon het beeldscherm warm draaien terwijl ik de werking van de nieuwe ventilator in de gaten kon houden.
En dat was de situatie op 9 juni 2023. Ondertussen is er nog wat meer gebeurt. Dat komt nog wel in een vervolgpost, want deze is inmiddels lang genoeg.
Plus ik wil nog wat meekrijgen van het avondeten hier
[
Voor 0% gewijzigd door
Ultraman op 11-08-2023 13:59
. Reden: zinsbouw. ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.