Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 44 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wil de koper van het Intel Vancouver bord zich hier melden aub? Ik kijk drie uur lang effe niet op MP en hij is verkocht. Aaargh.... :(

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:13:
@dion_b Ik kan me mijn PC XT tijd ook nog herinneren. Lang geleden.

Als je ziet dat 8 GB op moderne videokaarten al krap gaat worden dan kan ik daar nog niet zo goed bij. Alle avonturen van Kroz op 1 diskette waar je maanden mee zoet was. Nu Red Dead Redemption II al 120 gigabyte lust zijn de games echt bizar groot in omvang geworden. Vergeleken met de Commodore 64 zijn games nu 1.000.000 tot 2.000.000 keer groter geworden. Bill Gates moet zijn woorden terug nemen (640 KB is all you need).

Heb je nog plannen voor de XT? Misschien Kroz eens gaan proberen ;)
Waarschijnlijk:

- Prince of Persia spelen. Omdat het kan. Evt kijken naar verschil tussen wel/geen AdLib erin enzo.
- Area 5150 afspelen. Omdat het kan.
- uuhh...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 12:59

Brothar

meester

Enige item van enige waarde/enige unieke wat ik tot op heden gevonden had was een Acorn Electron voor iets van 20 euro (zonder voeding, wel met een paar cassetes). Heb nog altijd niet de tijd gehad om te kijken of dat ding uberhaupt functioneert.
Als je info nodig hebt:
Ik heb er één staan - met een defect onderdeel, het beeld valt niet meer op een TV te zien - met een cassettedeck.
En als het goed is, ook nog een boekje.

De BBC Electron las dus BASIC-programma's in, vanaf een (mono) cassettedeck.

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brothar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:05:
[...]

Als je info nodig hebt:
Ik heb er één staan - met een defect onderdeel, het beeld valt niet meer op een TV te zien - met een cassettedeck.
En als het goed is, ook nog een boekje.

De BBC Electron las dus BASIC-programma's in, vanaf een (mono) cassettedeck.
Hoefde geen BASIC te zijn, kon ook pure machinetaal zijn, geprogrammeerd in Assembly.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-07 20:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:41:
[...]

Waarschijnlijk:

- Prince of Persia spelen. Omdat het kan. Evt kijken naar verschil tussen wel/geen AdLib erin enzo.
- Area 5150 afspelen. Omdat het kan.
- uuhh...
...
Paratrooper
Alley Cat
Digger
Space invaders
Sokoban
Street Rod
Grand Prix Circuit
SimCity
Boloball
Paganitzu
PC man
Demon Blue
Perestroika
Castle Adventure: Golden Wombat (unieke ervaring die zelfs op een mda adapter werkt)

Uiteraard WP51, Lotus 123, Norton Commander, Xtree Pro /Gold
En als je toch bezig bent, pak dan een paar benchmarks uit de dos benchmark suite die Philscomputerlab heeft samengesteld. De helft daarvan zou moeten draaien met die dikke TVGA8800 :)

Genoeg mogelijkheden om een 64MB Compactflash te vullen :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:13:
@dion_b Ik kan me mijn PC XT tijd ook nog herinneren. Lang geleden.

Als je ziet dat 8 GB op moderne videokaarten al krap gaat worden dan kan ik daar nog niet zo goed bij. Alle avonturen van Kroz op 1 diskette waar je maanden mee zoet was. Nu Red Dead Redemption II al 120 gigabyte lust zijn de games echt bizar groot in omvang geworden. Vergeleken met de Commodore 64 zijn games nu 1.000.000 tot 2.000.000 keer groter geworden. Bill Gates moet zijn woorden terug nemen (640 KB is all you need).

Heb je nog plannen voor de XT? Misschien Kroz eens gaan proberen ;)
Deels zit dit hem in de absurd realistische gameplay dier die spelers wordt gevraagd, deels door de voorheen onmogelijke grafische details/effecten en deels doordat programmeurs soms iets te lui zijn om code compact te maken... In de tijd van de XT wist een programmeur dat je niet meer dan 320kB aan code kon gebruiken als het programma op een 5,25" flop moest passen :p
Nu haal je 200GB binnen vijf minuutjes binnen op je 2TB opslagruimte, bij wijze van spreken :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 15:39

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:32:
[...]

Deels zit dit hem in de absurd realistische gameplay dier die spelers wordt gevraagd, deels door de voorheen onmogelijke grafische details/effecten en deels doordat programmeurs soms iets te lui zijn om code compact te maken... In de tijd van de XT wist een programmeur dat je niet meer dan 320kB aan code kon gebruiken als het programma op een 5,25" flop moest passen :p
Nu haal je 200GB binnen vijf minuutjes binnen op je 2TB opslagruimte, bij wijze van spreken :p
Heb idee ook (zeg niet dat het daadwerkelijk zo is, heb zelf weinig kaas gegeten van programmeren :P ) dat er veel minder efficiënt met resources word omgegaan. "Ach, fixen we wel in een patch" "tja, dan maar wachten, loopt vast wel op de volgende generatie hardware".
Nu zie je ook plots veel van die console ports, die belabberd omgaan met resources op een PC (de manier hoe een console met z'n resources omgaat is anders op PC, maar met porten van console naar PC word daar niet echt een goede oplossing voor gezocht dus plempen ze maar gewoon al je RAM en VRAM vol).

Voordat (snel) internet gemeengoed was, moest een programma of game gewoon goed zijn, want je kon er niet vanuit gaan dat je achteraf even de boel kon fixen met een patch (console games bijvoorbeeld helemaal niet). En dat merk je ook, dat het spul toen gewoon beter werkte (qua resource management) en redelijk weinig ernstige bugs had. Gaat niet voor alles op uiteraard, ook zat games/software waar nog bugs in zaten, of die niet goed met resources omgingen, maar tegenwoordig kun je een game amper starten of er is wel een 'day 1' patch nodig omdat het gewoon barst van de (grove) bugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 14:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Iemand nog leuke spullen op de vrijmarkt gekocht gisteren? Ik heb uit een bak twee Compaq Evo N610c's gehaald voor een euro per stuk. Afgezien van wat krassen op de deksels (waarschijnlijk zijn die al heel wat markten meegesleept) in nette staat, en voorzien van een Radeon 7500, dus geschikt voor lichte spelletjes :)

Ik was samen met een vriend die die dingen ook leuk vindt dus we hebben er ieder eentje :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:32:
[...]

En dan het gegeven dat de meeste games gecomprimeerd zijn maakt het statement wel valide. Zonder die compressie zouden games echt uit de kluiten gewassen groot worden, wat ze gecomprimeerd al zijn.

Nu is ruimte tegenwoordig niet schaars meer en voor minder dan 200 euro prik je er een 2 TB SSD in. Echter speel je toch niet alle games tegelijk en in Steam is dit prachtig te managen. Ik heb een 300/50 mbps verbinding en een game van 120 GB download ik met het uur. Echter game ik op 1080p met hoge framerates (monitor kan tot 360Hz) en dan is de CPU belangrijker dan de GPU.

Ik weet nog toen ik een 56K6 modem had en ik Doom 2 wilde binnen harken. Dat duurde een uur als de verbinding er niet uit klapte. Totaal onbereikbaar was ik door het vele inbellen en mijn telefoonrekening was 200 gulden per maand gemiddeld! Ik kon het prima betalen, maar het hele gedoe met downloadmanagers was ook wel een punt omdat de verbinding zichzelf nog wel eens spontaan verbrak en de akkefietjes met mijn moeder want ze kon mij niet bereiken. Mobiele telefoons bestonden toen nog niet.

Tot op een goede dag er een kaartje van @home in mijn postvak lag dat er kabelinternet op mijn adres mogelijk was. Ik was nog niet uitgelezen en hing aan de telefoon. Meteen gedaan en breedband was toen nog 5 mbps wat in die tijd 'vloog'. 56 vs 5000 kbps...nogal een flink verschil. Websites waren toen ook veel lichter dan nu (al laden websites tegenwoordig ook in een flits in).

Ook op gebied van audio is er veel veranderd. Vroeger deden we het geluid van de PC via kleine plastic boxjes die nét genoeg waren voor de Windows geluidjes en toen kwamen de wat betere speakers die het alsnog niet haalde met je stereotoren.

Nu? Studiomonitoren op je PC met Qobuz als streamingsdienst en een goede DAC. Wie dacht 20 jaar geleden dat dit mogelijk was? Een bescheiden 100 GB aan muziek (ook veel Hi-res audio titels die er wel inhakken). Van kleine boxjes naar een semi high-res geluid computersysteem. Zet Dire Straits maar een op. Je waant je in een zee van subtiele prachtige klanken met het getokkel van hun elektrische gitaren.

25 jaar geleden was je blij als je een goede torrent vond voor je 128 kbps mp3tje O-) . Napster deed goede zaken en dat de muziek zwaar gecomprimeerd was hoorde je veel minder dan als ik er nu naar luister. Ik had toen vrij weinig muziek in bezit omdat ik de titels vaak niet wist. Hoe vaak ik op de brommert ben gestapt om naar een goede maat van mij te rijden om een cd'tje te branden met allemaal muziek. Zo kwam ik toen aan mijn muziek (en games). Nu koop ik alles keurig en voor 150 euro per jaar heb ik bijna alle muziek die jij je maar kunt bedenken in Qobuz.

Games lopen via Steam en dat vind ik een uitkomst, echt een zaligheid.

PS: Ik heb ruim 10 jaar Spotify gebruikt en daar heb ik heel erg veel muziek opnieuw leren ontdekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoe heb ik dit topic al die tijd gemist... :?

Heb ik tig jaar geleden allerlei hardware weggedaan, waaronder heel veel Pentium 3 gerelateerd materiaal en hardware uit die tijd. Vorige week kwam ik op de zaak een oude administratiemachine tegen en gisteren heb ik die maar eens open geschroefd. Dat het een Slot1 machine was had ik al gezien, vandaar de interesse, wat zie mijn oog na het open schuiven van de case: er zit een Abit BE6-II in :D
Voorzien van een Pentium3 450Mhz Katmai, 128MB PC100 SDRAM, een Matrox Mystique en een werkende 14? GB Quantum Fireball.
En hij werkt, wat wil je nog meer. :)
Ik vermoed dat die op de zaak omgebouwd kan gaan worden tot retro-gamebak. Daar ga ik mij wel voor inzetten.

Hai @dion_b, long time no see!. Gaaf om te zien dat je met een XT bezig bent. Benieuwd naar je soldeeractiviteiten, wellicht is dat ook iets voor mij op den duur. Ik ben toevallig ben ik met iets vergelijkbaars bezig: een IBM PC 5150.
Die heb ik al jaren staan, maar steeds geen tijd of echte zin om er wat mee te ondernemen. Ooit heb jij die nog voor mij opgehaald! Werking onbekend destijds, ik was van plan er een casemod mee te doen maar het bleek om een bootende machine te gaan. Heb het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die uit elkaar te trekken en toen is hij op de plank beland bij pa en ma. Die mocht absoluut niet weg ;)
Afgelopen woensdagavond heb ik die eens uit de mottenballen getrokken en aan een inspectie onderworpen. Alles zag er goed uit. Stroom er op, geen poefs en ze boot nog steeds! De prompts van DOS 2.10 en 3.30 van mijn floppies van de XT van weleer heb ik voorbij zien komen.
Ben de hardware aan het nakijken, wat zit er exact allemaal in en dergelijke. Dat wordt mijn project voor de komende periode :Y

@Waterbeesje groetjes, lang geleden, is er nog wat van mijn Pentium1 spul in leven bij je? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2023 11:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-07 16:12

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:35:
Ik ben toevallig ben ik met iets vergelijkbaars bezig: een IBM PC 5150.

...

Afgelopen woensdagavond heb ik die eens uit de mottenballen getrokken en aan een inspectie onderworpen. Alles zag er goed uit. Stroom er op, geen poefs en ze boot nog steeds!

...
Ik verwacht dat je zeer waarschijnlijk een tweetal Rifa condensators in de voeding hebt zitten. Die zul je wellicht even willen vervangen, voordat die wèl *pang* roepen. :P

Ik heb het idee dat de originele onderdelen hier niet beschreven worden. Echter zullen de nieuwe onderdelen wel werken: https://caps.wiki/wiki/IBM_5150

Daarbij zijn er (uit mijn hoofd) ook een aantal tantalum condensators op het moederbord en wellicht andere kaarten, die ook nogal heftig *pang* kunnen roepen.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bedankt voor de tips!
De tantalums zijn mij bekend. Die ploffen of blakeren zwart inderdaad wanneer het mis gaat. Meestal zijn het die op de 12V lijn. De huidige op het bord zijn op moment goed. Meestal poffen ze nadat ze jaren geen stroom hebben gezien en dan plots weer aan het werk moeten. Als ze periodiek worden ingeschakeld dan is de kans dat ze poffen flink lager. Eventueel zou ik ze een keer kunnen vervangen preventief. Misschien nagaan of ik ze kan doormeten (capacitance). Voorlopig laat ik die even, want ze zijn goed en gaan periodiek aan.

Dat van die Rifa's in de voeding is wel nieuw voor me. Dat ga ik zeker even nakijken. Want dan ga je ook aardlekschakelaars mogelijk er uit trekken of ze doen pof inderdaad. Daar gaat ook heel wat hogere spanning doorheen, want die filteren de lijn natuurlijk. Goede tip om die preventief te vervangen inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 05-05-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hai @dion_b, long time no see!. Gaaf om te zien dat je met een XT bezig bent. Benieuwd naar je soldeeractiviteiten, wellicht is dat ook iets voor mij op den duur. Ik ben toevallig ben ik met iets vergelijkbaars bezig: een IBM PC 5150.
Die heb ik al jaren staan, maar steeds geen tijd of echte zin om er wat mee te ondernemen. Ooit heb jij die nog voor mij opgehaald!
Dat was inderdaad een flinke tijd geleden :P
Werking onbekend destijds, ik was van plan er een casemod mee te doen maar het bleek om een bootende machine te gaan. Heb het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om die uit elkaar te trekken en toen is hij op de plank beland bij pa en ma. Die mocht absoluut niet weg ;)
Afgelopen woensdagavond heb ik die eens uit de mottenballen getrokken en aan een inspectie onderworpen. Alles zag er goed uit. Stroom er op, geen poefs en ze boot nog steeds! De prompts van DOS 2.10 en 3.30 van mijn floppies van de XT van weleer heb ik voorbij zien komen.
Ben de hardware aan het nakijken, wat zit er exact allemaal in en dergelijke. Dat wordt mijn project voor de komende periode :Y
Klinkt alsof ik een RTC en XTIDE voor je apart kan houden ;)

Hier vandaag tegen beter weten in een wazige Marktplaats PC opgehaald. Heb nu een werkende Batman's Revenge en Pentium 60 erbij, maar ook een obscure DRA Laboratories MLSSA luidspreker/akoestieksysteem opgehaald. Alles incl software doet het nog, en als ik naar savefiles kijk is het in de buurt van Barneveld gebruikt om akoestiek van kerken te onderzoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:56:
[...]
Klinkt alsof ik een RTC en XTIDE voor je apart kan houden ;)
Een XTIDE lijkt mij een handig stukje hardware :Y
Een RTC heb ik er twee van. Eentje RTC only (DTK PII-126) en eentje met multi-I/O en RAM expansion er op (Persyst SB384L). Die laatste ooit bewaard uit mijn oude XT. Ben heel benieuwd of die kaart het nog doet...
Beide ongetest, maar ik lijk de software te hebben.
Hier vandaag tegen beter weten in een wazige Marktplaats PC opgehaald. Heb nu een werkende Batman's Revenge en Pentium 60 erbij, maar ook een obscure DRA Laboratories MLSSA luidspreker/akoestieksysteem opgehaald. Alles incl software doet het nog, en als ik naar savefiles kijk is het in de buurt van Barneveld gebruikt om akoestiek van kerken te onderzoeken.
Hopen maar dat de software het berekenen van al die tonen vooral eventuele delingen deed met gehele getallen ipv zwevendekommagetallen. ;)

Hier nog tips voor het reinigen van de stoffige moederborden? Ik geef toe dat ik nog niet hard heb gezocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 05-05-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@Waterbeesje groetjes, lang geleden, is er nog wat van mijn Pentium1 spul in leven bij je? :D
Dat is ook alweer een jaartje of vijf ja!

Het meeste is er nog hoor, maar de hardware heeft inmiddels wel een stoelendans gedaan :p

De kast heeft nu een 486DX100 gekregen, de HDD heeft de geest gegeven, moederbord en ram zitten -als het goed is- in de doos reserve spulletjes.

Die XT-IDE / XT-CF kaart kan ik ook erg aanbevelen voor alles dat geen ATA met vrije connector heeft. Dat maakt je leven gewoon makkelijker met bestandsoverdracht een is een vrij betrouwbare opslag. Naast de o roterende schijf uiteraard, want zonder dat geluid is een vintage pc incompleet imo :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tof :)

Iets van een 386/486 zou ik ook nog wel een keer terug willen. Bijvoorbeeld eentje van de HP Vectra lijn, dat zijn wat kleinere desktop kastjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 05-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42

Thandor

SilverStreak

Hoe heb ik dit topic al die tijd gemist... :?

Heb ik tig jaar geleden allerlei hardware weggedaan, waaronder heel veel Pentium 3 gerelateerd materiaal en hardware uit die tijd. Vorige week kwam ik op de zaak een oude administratiemachine tegen en gisteren heb ik die maar eens open geschroefd. Dat het een Slot1 machine was had ik al gezien, vandaar de interesse, wat zie mijn oog na het open schuiven van de case: er zit een Abit BE6-II in :D
Voorzien van een Pentium3 450Mhz Katmai, 128MB PC100 SDRAM, een Matrox Mystique en een werkende 14? GB Quantum Fireball.
En hij werkt, wat wil je nog meer. :)
Ik vermoed dat die op de zaak omgebouwd kan gaan worden tot retro-gamebak. Daar ga ik mij wel voor inzetten.
Cybersteef!!

Een Katmai is wel mooi! Sneller dan die andere lastige ... Klamath? :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Cybersteef!!

Een Katmai is wel mooi! Sneller dan die andere lastige ... Klamath? :P
Klamath, de oer-pentium-2 met bus van 66MHz :p
Deschutes daarna ging naar de bus van 100MHz en was bedoeld om als Pentium 2 naar 550 a 600MHz te gaan met een procede verkleining.
De K6-3 gooide roet in het eten en klonk sneller dan de P2-450 (was ie ook) een moest Intel in de spagaat een hervormde de Pentium 2 naar Pentium 3 Katmai bij de verkleining (en voegde mmx sse toe als non-event, want niks ondersteunen het nog).
Pas Coppermine veranderde echt veel met opnieuw een verkleining, on-die L2 op full speed en nog wat fratsen; die had eigenlijk pas Pentium 3 moeten heten :p

Overigens is het verschil in performance tussen de P2-450 en P3-450 niks, letterlijk, doordat het onder de streep een procede verkleining was.
De P3 kon dan wel beter overklokken als je het juiste L2 naast de cpu had, dan doet ie zo 600MHz op een bus van 133 (en dus ook flink overgeklokte BX chipset plus AGP bus)

:D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:17:
[...]

De K6-3 gooide roet in het eten en klonk sneller dan de P2-450 (was ie ook) een moest Intel in de spagaat een hervormde de Pentium 2 naar Pentium 3 Katmai bij de verkleining (en voegde SSE toe als non-event, want niks ondersteunen het nog).
Fixed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat ja... Domme ikke. :')

[ Voor 97% gewijzigd door Waterbeesje op 05-05-2023 17:46 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zo lijkt het tenminste dat ik ook ergens iets vanaf weet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kwam vandaag tijdens een zoekactie nog een Dual P3 upgrade tegen. So370, ik gok Coppermine. 1GB ECC, koelertje en flink wat PCI(-X?) slotenl; geen AGP slot. Iemand interesse? :P

Verder ben ik nu wel erg verwend met een 4K OLED, en met de nieuwe DOSBox Staging en VGA-interlacelijnen filter ziet het er toch wel erg mooi uit.... zou me denk ik wel een hoop ruimte schelen als dat 21" Diamontron kanon weg was. Hmmm.

Ook nog van 3 niet werkende Compaq AP400 bakken 1 werkende Dual P2 kunnen maken. 256MB ECC, 9GB SCSI schijf.. en gaan er mee! Zelfs een leuke ESS geluidskaartje onboard. Waren dat ook geen OPL3 clones?

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@BlueTooth76
Hier kwam ik een vierkante Shitec casebadge tegen. Wel je CSI trucendoos tevoorschijn halen, of de verkoper vragen om een scherpere foto. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 06-05-2023 22:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:31:
@BlueTooth76
Hier kwam ik een vierkante Shitec casebadge tegen. Wel je CSI trucendoos tevoorschijn halen, of de verkoper vragen om een scherpere foto. ;)
Dank je!

Hier even wat minder retro actie.

Ben een vriend aan het helpen met z'n netwerk (met wat untagged VLAN's ivm zakelijk / privé netwerk, camera's, PoE, Omada WiFi, etc) en ondertussen ook nog 9 muizenbaby's aan het voeren. Gelukkig eten die nu zelfstandig dus m'n nachtrust komt ook weer wat terug :+ Geen seriële of PS/2 maar gewone bruine huismuizen.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-05-2023 23:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:11:
[...]

Dank je!

Hier even wat minder retro actie.

Ben een vriend aan het helpen met z'n netwerk (met wat untagged VLAN's ivm zakelijk / privé netwerk, camera's, PoE, Omada WiFi, etc) en ondertussen ook nog 9 muizenbaby's aan het voeren. Gelukkig eten die nu zelfstandig dus m'n nachtrust komt ook weer wat terug :+ Geen seriële of PS/2 maar gewone bruine huismuizen.
Die muizen zijn net te nieuw dus.

Toch niet deze generatie bruine muizen?
Afbeeldingslocatie: https://www.cdpronto.com/wp-content/uploads/2020/04/Mouse-Nx7015.jpg

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

'Removable Quantum Bigfoot' ;)

Ik moest er even een filmpje van maken:

SyQuest SQ555 / SQ5110C, het is best een degelijk systeem inclusief herrie, maar ja, switches en hubs konden er ook wat van in het serverhok.

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 08-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
<--

Ik heb deze muis :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xEbTaF2CYiruBbt7SvhJLxcrqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tEMRp3qoa4XzF4n4I00w9wHb.png?f=user_large
Waterbeesje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:58:
Die muizen zijn net te nieuw dus.

Toch niet deze generatie bruine muizen?
[Afbeelding]
Dat moet 70's zijn, met dat woodgrain motief :+

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:17:
<--

Ik heb deze muis :+
[Afbeelding]

[...]

Dat moet 70's zijn, met dat woodgrain motief :+
Ha! Biker mice from Mars :p

Hier en andere 'ontdekking'. Kom ik een doos tegen met een oh ja, dat had ik ook nog: een dikke HD4870 er in... Met daaronder nog eens een 4890.

To crossfire or not to crossfire: the platform is the question.

Ik heb werkelijk geen idee waarin ik die zal gaan proppen. Sowieso zijn ze wat aan de moderne kant voor mijn collectie :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HD4870 'retro'... eigenlijk wel - niet meer fatsoenlijk ondersteund onder actuele OSsen ivm BIOS ipv UEFI.

Keerzijde: OSsen mogen dan wel lastig doen, software doet dat niet. Vooralsnog draait alle Win32/64 meuk op actuele Windows OSsen. Ik vind het vooralsnog leuker om spul te draaien dat niet (zonder emulatie) op een moderne bak draait, en liefst ook nog dermate afwijkende hardware heeft dat emulatie niet (volledig) mogelijk is.

Gistern nog een Yamaha FB-01 veiling gevolgd op eBay, maar afgezien van kopen aangezien het tegen het eind meer dan EUR 150 gekost zou hebben. Dat zou me beetje veel zijn voor handjevol games die ik niet eens zo leuk vind (Thexder doet wel IBM MFC maar is uitgerekend een van de weinige die niet met een FB-01 wil werken). Plus heb redelijke hoop dat er binnenkort een MFC replica beschikbaar komt.

Wat ik wel op de kop heb getikt en donderdag ga ophalen is een 15" Highscreen monitor uit 1994. Waarom? Omdat ik m'n Iiyama 17" te groot en vooral met diamondtron buis te plat en scherp vind. Ik wil een bolle CRT met shadow mask. Waarom specficiek deze? Het is van redelijke kwaliteit, wat exact is wat ik zoek - en het heeft een leuke gimmick: een LCD-schermpje dat de resolutie aangeeft waarmee het gevoerd wordt. Ik had eerder al eentje, maar die is na paar uur overleden, waarschijnlijk dode trafo. Was van plan het nog eens te proberen te repareren, maar nu ik een werkende tegenkwam is dat iig een snellere optie.

Ben ook met plek waar ik het ga stallen bezig. Kleine kinderen worden groter en op moment dat ze naar middelbare school gaan willen ze niet meer kamer delen met hun broertjes. We hebben gelukkig kamers zat, maar momenteel hou ik er twee bezet. Dat moet er voor september eentje worden, maar dan wel een goede. Ik heb sinds 2020 kamer van m'n oudste (die bij hun moeder in SE woonde) ingepikt als thuiskantoor, maar nu oudste 20 is, geemigreerd is om samen te wonen en een eigen appartement heeft met partnerlief, is een eigen kamer hier niet meer zo nodig. Dus ga ik het onder handen nemen om thuiskantoor + retrocave ervan te maken. Details ben ik nog aan het puzzelen, maar het gaat o.a. een enorme bureau hebben met plek voor 3 moderne schermen en die vintage monitor. Ik wil voor- en achterkant van m'n 19" audio meuk bereikbaar hebben, incl de stapel MIDI modules, er moet een systeempje of 4 a 5 vast aangesloten zijn en genoeg ruimte om de rest op te slaan. Oh, en ik wil afzuiging voor een soldeerstation realiseren en tegelijk ook zorgen dat de hitte dat opstijgt van die schermen en m'n moderne PC afgezogen kan worden om geen airco nodig te hebben in de zomer, maar dat ik die airco ook op zelfde afvoer aan kan sluiten als het toch nodig blijkt. Projectjes ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b Ah, dus jij hebt die Highscreen. Die kan ook de refresh rate weergeven dacht ik? Erg leuk ding inderdaad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, mijn PCBtjes zijn binnen.

Minder blij:
- alle XT-IDE-CF kaarten lijken iets van een kortsluiting te hebben in de CF pads. Het is zo consequent dat ik afvraag of het niet zo bedoeld/ontworpen is, maar ben er niet zeker van.
- die pads zijn priegelig - heb pas bij derde poging goed kunnen solderen zonder nog meer bridging.
- eerste kaart is af, er zit een verified goede EEPROM op met r625 ide_xt.bin erop (dus geen 186/188 instructies ofzo, laat staan AT of 386) en default 0x300 I/O en 0xD0000 ROM address en... hij doet niets. Ik boot zonder enige option ROM bericht.

Enfin, kan zijn dat ik nog wat qua config verkeerd doe (XT-IDE documentatie is een hopeloze kluwen en ook Sergei Malinov, ontwerper van de XT-IDE-Lite 4.1, heeft dode links en meldt alleen waarin zijn kaart afwijkt van de reguliere :/ ) dus morgen eens op en wat hanteerbaardere PC spelen met xtidecfg.com

RTC kan ik nog niet bouwen, want zowel DS12885 chips als de SPLDs zijn nog onderweg.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 10-05-2023 01:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@dion_b, Je kan eens proberen om er eens iets van een 3Com EtherLink III 3C509B kaartje, mèt die EEPROM erop, langs de XT-IDE -kaart in het moederbord te steken. Dan kan je bepalen of de XT-IDE BIOS het überhaupt wel (of niet) doet. Het kaartje natuurlijk wel even op
code:
1
bootable from add-in boot ROM
zetten via de 3c9x5 config utility.

Het maakt namelijk niet uit vanaf welke kaart die EEPROM geboot wordt. Let wel even op de addressing van de add-in boot ROM. Ik weet niet zeker of de NIC, of de XT-IDE de addressing hard reserveert, dus die mag wellicht niet conflicteren met een reeds gebruikt adres.

Als alternatief zou je de boot ROM nog op andere adressen kunnen proberen, zoals DA00h, D800h of C800h. Die addressen werken bij mij in:
  • Commodore PC10-III
  • Philips NMS 9100 serie (ik heb de NMS 9116)
  • Vendex Headstart LX-CD / LX-40 Moederbord is gewoon een rebranded Philips NMS P3120 moederbord heeft, maar met een kreupele BIOS - waardoor een add-in boot-ROM niet werkt - dus NMS P3120 BIOS erop gezet.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tnx. Ik zal ze zeker meenemen.

Heb sowieso een Intel Batman's Revenge op testbank liggen naast de XT. Daar kan ik op testen - en bovenal op andere manieren (Gotek, andere CF adapters) bestanden erheen krijgen, zoals xtidecfg en 3c5x9cfg :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:58:
Tnx. Ik zal ze zeker meenemen.

Heb sowieso een Intel Batman's Revenge op testbank liggen naast de XT. Daar kan ik op testen - en bovenal op andere manieren (Gotek, andere CF adapters) bestanden erheen krijgen, zoals xtidecfg en 3c5x9cfg :)
Dat bord zal zonder twijfel prima werken. Het enige dat dit bord misschien ooit aan onderhoud nodig zal hebben is de Dallas RTC en misschien die (volgens mij 15) elektrolytische condensators (ik vertrouw de SMD elektrolytische condensators uit die tijd, en daar voor, niet echt). :9~

Heb je overigens de versie met of zonder de voltage regulator, choke en grotere condensators bij de PSU-aansluiting? Of zelfs een rev2?

Man man man, wat een vet bord blijft dat :D

Wellicht even met CheckIt kijken of je überhaupt wel memory space benut met de EEPROM. En of die wel in het verwachtte segment zit.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Dat bord zal zonder twijfel prima werken. Het enige dat dit bord misschien ooit aan onderhoud nodig zal hebben is de Dallas RTC en misschien die (volgens mij 15) elektrolytische condensators (ik vertrouw de SMD elektrolytische condensators uit die tijd, en daar voor, niet echt). :9~
Dat bord doet het - muv RTC inderdaad - prima :)
Heb je overigens de versie met of zonder de voltage regulator, choke en grotere condensators bij de PSU-aansluiting? Of zelfs een rev2?
Met de extra dingetjes bij de PSU aansluiting :)
Man man man, wat een vet bord blijft dat :D
Geen wonder, het was de flagship voor release van de Pentium, en dan specifieker, de bugfix versie (van de originele Batman).

Overigens heeft het wel degelijk issues, de onboard PCI IDE controller is buggy - je kunt beter een losse PCI IDE of SCSI controller toevoegen.
Wellicht even met CheckIt kijken of je überhaupt wel memory space benut met de EEPROM. En of die wel in het verwachtte segment zit.
Daarom dus op dit ander bord testen - daar kan ik CheckIt of andere programmatuur erbij krijgen. Heb vooralsnog geen enkele manier van bestanden richting de XT te krjigen, daarom juist de CF adapter ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 10-05-2023 10:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Dat bord doet het - muv RTC inderdaad - prima :)

[...]

Met de extra dingetjes bij de PSU aansluiting :)

[...]

Geen wonder, het was de flagship voor release van de Pentium, en dan specifieker, de bugfix versie (van de originele Batman).

Overigens heeft het wel degelijk issues, de onboard PCI IDE controller is buggy - je kunt beter een losse PCI IDE of SCSI controller toevoegen.

[...]

Daarom dus op dit ander bord testen - daar kan ik CheckIt of andere programmatuur erbij krijgen. Heb vooralsnog geen enkele manier van bestanden richting de XT te krjigen, daarom juist de CF adapter ;)
Cool! Dat maakt 'm een rev1 bord. Naar mijn mening wel het vetste bord (vooral door de extra componenten bij het voeding circuit). :) Die IDE controller is idd wel een gedrocht ja. Maar volgens mij heb je daar alleen last van corruptie bij hogere loads, nietwaar? Zal een timing ding zijn verwacht ik.

Desnoods past een deel van CheckIt op een floppy (er zit een hoop documentatie tussen, die je toch niet gebruikt - tenzij je de help opent :P ), dus in theorie kan je na het booten van een DOS floppy de memory address space bekijken met CheckIt op de XT. Maar dat zou alleen zijn om te kijken of de ROM überhaupt gezien wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Desnoods past een deel van CheckIt op een floppy (er zit een hoop documentatie tussen, die je toch niet gebruikt - tenzij je de help opent :P ), dus in theorie kan je na het booten van een DOS floppy de memory address space bekijken met CheckIt op de XT. Maar dat zou alleen zijn om te kijken of de ROM überhaupt gezien wordt.
Floppy is leuk, maar ik heb exact 1 DS/DD 5.25" floppy en dat zit al vol met DOS 3.3 waar ik de XT nu mee boot.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met die XT-CF van Sergei heb ik op een van mijn kaartjes het vreemde verschijnsel, dat ik de eeprom write aan moet hebben staan om de kaart te kunnen gebruiken (niet alleen het schrijven van de eeprom). De andere bordjes gaan wel goed. Kan dat bij jou het probleem zijn?

Zou de switch voor de eeprom enable niet ergens sluiting maken of niet verbonden zijn? Dan doet die ook niks uiteraard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 00:45

Aapje

Opel-beun
dion_b schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 01:06:

RTC kan ik nog niet bouwen, want zowel DS12885 chips als de SPLDs zijn nog onderweg.
Kan uit ervaring zeggen, die RTC build is leuk en werkt goed :)
Afbeeldingslocatie: https://aapje.info/wp-content/uploads/2023/01/IMG_20230127_212544_HDR.jpg

(meer info: https://aapje.info/computers/ibm-5160/ & https://aapje.info/comput...-8-bits-very-low-profile/ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 09:40

Petuhr

FreeBSD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRd1ZPxN5onUwMJ43E0neskkuxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K93ed1PGZ1peF8lhTGllff6y.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een kringloop itempje, 4MB S3 Virge/DX kaart.
Werkt als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:01:
Met die XT-CF van Sergei heb ik op een van mijn kaartjes het vreemde verschijnsel, dat ik de eeprom write aan moet hebben staan om de kaart te kunnen gebruiken (niet alleen het schrijven van de eeprom). De andere bordjes gaan wel goed. Kan dat bij jou het probleem zijn?
Nope, heb al zowel de EEPROM write als enable switches uitgeprobeerd in verschillende standen.
Zou de switch voor de eeprom enable niet ergens sluiting maken of niet verbonden zijn? Dan doet die ook niks uiteraard.
Lijkt me sterk - muv die CF connector is het allemaal erg rechttoe-rechtaan THT soldeerwerk maar als ik met xtidecfg niets vind ga ik beginnen door te meten.

Kan natuurlijk ook zijn dat een van de discrete logic IC's brak is. Gelukkig heb ik daar ook genoeg van, dus die ga ik ook proberen uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 12:59

Brothar

meester

Petuhr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:56:

Werkt als een trein.
Ja, dit topic maakt dat ik mijn PC-antiek níet wegdoe! ;)
(Ik heb er twee liggen, dacht ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh_jej3PpsXDPF4ywKcNanyOsOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nStA1RnUjIt9qeAIR8Tsf4y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Brothar op 10-05-2023 18:19 . Reden: foto toegevoegd ]

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Petuhr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]

Werkt als een trein.
Leuk kaartje. Werd vaak gegrapt dat de Virge een 'media decelerator' was, maar ik vond het ding voor DOS based games best goed presteren. Games zoals Decent draaiden prima op 640x480 op dat ding (wat bij veel '2d' chips vaak niet soepel ging), net als games als Blood/Duke3d/Redneck.

Ik gebruik de Virge nog steeds in m'n Pentium-1 based retro bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Er staat ook al weken een P3 350MHz bij de kringloop, en hoop iedere keer dattie weg is zodat ik em niet alsnog ga aanschaffen 😅
Heb een paar P3 borden liggen en hoop nog ergens een Inwin kast vandaan te kunnen halen, maar die zijn schaars…
Nemesizz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Leuk kaartje. Werd vaak gegrapt dat de Virge een 'media decelerator' was, maar ik vond het ding voor DOS based games best goed presteren. Games zoals Decent draaiden prima op 640x480 op dat ding (wat bij veel '2d' chips vaak niet soepel ging), net als games als Blood/Duke3d/Redneck.

Daar ga ik deze, of een van de andere Virge/DX’en welke ik heb liggen ook voor gebruiken.
Binnenkort allemaal eens benchen welke het snelste uit de bus komt.

[ Voor 56% gewijzigd door Petuhr op 10-05-2023 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Dat van 'decelerator' ging specifiek om z'n 3D functionaliteiten mbv de S3D-API, die vaak trager werkte dan software rendering, althans op de CPUs die dergelijke games ueberhaupt konden draaien.

Onder DOS werd daar in het geheel geen gebruik van gemaakt, dus prestaties van S3 Virge en Trio waren identiek op zelfde clocks. Sowieso, enige feature die onder DOS relevant was, was VESA SVGA support (en dat alleen in een klein aantal games, overigens). Verder was het puur een kwestie van rauwe unaccelerated performance, dus om bits uit geheugen in videogeheugen te krijgen. Negen van de tien keer is dat bij late chipsets bus limited, dus je ziet dat de meeste PCI kaarten nagenoeg zelfde performance neerzetten.

Descent is een van de SVGA games, dus VESA support is van belang, en daar waren S3 traditioneel veruit beste in. Enige echte concurrentie kwam later, van 3Dfx en nVidia, die weliswaar na DOS era kaarten maakten, maar wel gelijk best-in-class VESA deden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De S3 (Virge / Trio / 805 / 928 / 864 / 868 / 964 / 968) is voor mij altijd the way to go op een systeem waar Vesa support belangrijk is en 3D niet. Het werkt altijd, drivers zijn er eigenlijk altijd en geeft geen echte problemen.
Als 3D wèl belangrijker wordt, is de Nvidia (TNT / TNT2 / Geforce 256/2/3/4) serie ook erg sterk.

Voor een eenvoudig systeem zonder poespas of exotische componenten voldoet dit altijd.

Hoewel een MCA S3 805 / 868 een leuk idee lijkt trouwens :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, ik loop helemaal vast met XTIDE.

Ben aan de slag gegaan met mijn XT-IDE-Lte 4.1 kaart. Heb alle 74-series chips vervangen en connectivity van power/GND doorgemeten. Is in orde. Toch niets met de ROM voor elkaar gekregen: geen foutmeldingen, geen hangs, gewoon alsof er niets is. Heb ipv default 0xD00000 geprobeerd op 0xC8000 en 0xC00000. Dit laatste zou met VGA BIOS moeten conflicteren, maar ook dat gebeurt niet. Conclusie: kaartje doet het simpelweg niet.

Dus EEPROM op 3C509-Combo geprikt. Kaart doet het, wordt door 3c5x9cfg gedetecteerd en wel. Als ik de AT28C64B erin prik en bootprom aan zet krijg ik de melding "Either there is no boot PROM installed on the NIC or the selected boot PROM base address is being used by another device or software program installen in the computer". Bij reboot ook nul activiteit.

Dus EEPROM dood? Nee, ik kan het prima in m'n TL866 lezen, en zelfde IDE_XT.BIN op andere AT28C64B schrijven geeft zelfde resultaat in beide kaarten. Vervolgens andere image geprobeerd en exact zelfde effect gehad. Ik heb specifiek deze generieke image gebruikt en deze 'customised' geprobeerd.

Oh, en om uit te sluiten dat ik een probleem had met de TL866 heb ik met xtidecfg geprobeerd te flashen. Deze zegt dat BIOS niet geladen is. Als ik image van file inlees, kan ik flashen. Ik kies dan ROM adres dat ik ingesteld heb en zeg 'flash'. Ik ben gewend dat flashen van een BIOS even duurt, maar hier komt gelijk melding 'succesful'. Er lijkt echter niets gebeurd - als ik de custom IDE_XT.BIN geladen heb en dan de non-custom probeer te flashen, en het vervolgens in mijn TL866 uit probeer te lezen, zie ik nog de custom erop staan.

Kortom, ik heb uitgesloten:
- kaart
- EEPROM
- image
- ROM address
- flasher

En toch krijg ik in twee systemen nul activiteit. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

P.s. scherm is binnen en doet gelijk goed dienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZf0ZYenknmppJ4v6SjR4fzI9RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMRVCK3NROLTpnHiL17WMDwO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 11-05-2023 22:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:20

BlueTooth76

Let the sun shine!

Petuhr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:13:
Er staat ook al weken een P3 350MHz bij de kringloop, en hoop iedere keer dattie weg is zodat ik em niet alsnog ga aanschaffen 😅
Heb een paar P3 borden liggen en hoop nog ergens een Inwin kast vandaan te kunnen halen, maar die zijn schaars…

[...]

Daar ga ik deze, of een van de andere Virge/DX’en welke ik heb liggen ook voor gebruiken.
Binnenkort allemaal eens benchen welke het snelste uit de bus komt.
Riep er iemand Inwin?

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m1977105165-inwin-a500-mini-tower-atx-behuizing

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-05-2023 22:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:23:
[..]
En toch krijg ik in twee systemen nul activiteit. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Ik heb geen suggesties want ik heb nul ervaring met het spul. Ik hoop vooral dat je er uit komt. In het verlengde dat je mij kunt vertellen hoe ik het moet doen eer ik zo ver ben. Blijf proberen, je kunt het :D

Ondertussen ben ik aan de gang gegaan met mijn "tussenstation"-PC: een Intel Pentium 166 MMX machine (meer details kan als daar interesse in is). De CDROM drive wilde niet meer open. Ik heb het weten op te lossen, maar ik vermoed dat het van tijdelijke aard is. Heb de indruk dat het riempje welke de motor verbind met de tandwielen zijn grip wat is verloren. Hij kon niet meer voldoende koppel doorgeven om de kracht sluitmagneet van het loopwerk te overkomen. Beetje smeren her en der en het bandje wat opgeruwd. Nu werkt de drive weer.
Ook is die Pentium voorzien van de 5.25" 360kB drive uit mijn Philips P-3102 XT machine uit mijn jeugd. Dat is één van de delen die ik er wel van heb bewaard (waarom toch niet het hele ding... |:( ). Die drive heeft al jaren geen disk meer gezien, dus hoog tijd voor een servicebeurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQxUk9OfD4n1dIGCU2yxIKwGjVk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uv6eDcUjCbl5XsudkeokcCb2.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle stofkonijntjes zijn er uit, schuifcontact gereinigd, lees/schrijfkoppen met 99% alcohol schoongemaakt en bewegende delen (o.a. metalen rail van de koppen en de sluitmechaniek) dito schoongemaakt met wattenstaafjes en weer voorzien van een klein beetje siliconenvet. Liep weer ontzettend soepel.

ImageDisk op die Pentium uitgepakt en vanuit MS-DOS prompt gedraaid. Pre-formatted lege schone floppy genomen en op onderzoek uit hoe goed de drive presteert. Toerental dik in orde, lezen en schrijven doet hij als een tierelier. En hij is nog behoorlijk stil ook met een verse floppy, stiller dan ik mij herinner.

Die PC nu ook voorzien van een PCI USB 2.0 controller (de NEC variant). USB Mass Storage drivers voor Win98 stonden er al op. Files op USB stick zetten en dan naar floppy schrijven gaat prima. :D

Volgende patiënten liggen al klaar op de behandeltafel:

Drive B: een Mitsubishi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cop-SnnnqCs_yHXtw033HwHZLWk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guhdFi7IrsdW6J4sKhiID3fz.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT5KZOCAYUHRVgSrbEAuKFKTIxI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TJeL0CoPkKOL7YYD43YV36a.jpg?f=fotoalbum_medium

Drive A: een heuse Tandon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HMVGd8C1jpusOvijPKyy1jlUfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIjsVvKWRsv55kOqAhZ3tv1f.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGoURuTN8NggMuUwzdZR1JpOHgI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUfmZVQy2JB1SyHvxfVX32lA.jpg?f=fotoalbum_medium
maar wel met een identiteitscrisis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrfKNjUYmmKUn3D1vc6hGhye06g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjqjcTEJx19aKkoigVRcRtdW.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ktHE4V_wsS6lHw8Q7OOBzd8yM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbUN0KnI2Z6RuqaoyHUOx5FG.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb de drive bays van de IBM inmiddels al schoon. Binnenkort de rest van de kast eens doen, maar eerst eens zien of de floppy drives wat betrouwbaar worden na de schoonmaakbeurt.

[edit]
Na goede schoonmaakbeurt zijn de twee drives helemaal in orde :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ben aan de slag gegaan met mijn XT-IDE-Lte 4.1 kaart. Heb alle 74-series chips vervangen en connectivity van power/GND doorgemeten. Is in orde. Toch niets met de ROM voor elkaar gekregen: geen foutmeldingen, geen hangs, gewoon alsof er niets is. Heb ipv default 0xD00000 geprobeerd op 0xC8000 en 0xC00000. Dit laatste zou met VGA BIOS moeten conflicteren, maar ook dat gebeurt niet. Conclusie: kaartje doet het simpelweg niet.

Dus EEPROM op 3C509-Combo geprikt. Kaart doet het, wordt door 3c5x9cfg gedetecteerd en wel. Als ik de AT28C64B erin prik en bootprom aan zet krijg ik de melding "Either there is no boot PROM installed on the NIC or the selected boot PROM base address is being used by another device or software program installen in the computer". Bij reboot ook nul activiteit.

Dus EEPROM dood? Nee, ik kan het prima in m'n TL866 lezen, en zelfde IDE_XT.BIN op andere AT28C64B schrijven geeft zelfde resultaat in beide kaarten. Vervolgens andere image geprobeerd en exact zelfde effect gehad. Ik heb specifiek deze generieke image gebruikt en deze 'customised' geprobeerd.

Oh, en om uit te sluiten dat ik een probleem had met de TL866 heb ik met xtidecfg geprobeerd te flashen. Deze zegt dat BIOS niet geladen is. Als ik image van file inlees, kan ik flashen. Ik kies dan ROM adres dat ik ingesteld heb en zeg 'flash'. Ik ben gewend dat flashen van een BIOS even duurt, maar hier komt gelijk melding 'succesful'. Er lijkt echter niets gebeurd - als ik de custom IDE_XT.BIN geladen heb en dan de non-custom probeer te flashen, en het vervolgens in mijn TL866 uit probeer te lezen, zie ik nog de custom erop staan.

- kaart
- EEPROM
- image
- ROM address
- flasher

[Afbeelding]
Hm... Het lijkt erop dat de EEPROM dus gewoon niet gealloceerd kan worden door het systeem.

Heb je nog een andere EEPROM liggen? Dan zou ik die namelijk eens flashen als ik jou was. Maar wel met een zelf gemaakte ROM:

Gebruik de XTIDECFG.COM utility eens om deze ROM zelf te maken/compileren onder DOS. Mocht de ROM kleiner zijn dan de EEPROM ruimte, dan verwacht ik dat je de ROM 2x (of vaker) achter elkaar moet zetten, en dan naar de EEPROM moet schrijven. Je hebt wel een default ROM nodig samen met deze utility. De utility en latest ROM's zijn hier te vinden: https://xtideuniversalbios.org/binaries/

Je kan de lege EEPROM dan op de XT-IDE/CF kaart prikken en met deze utility de EEPROM voorzien van de gewenste instellingen.

Daarbij heb je ROM's van verschillende grootte's. 8KB en 12KB. Voor een ROM grootte van 8KB heb je minimaal een 64Kbit EEPROM nodig. Voor 12KB ROM's minimaal 128Kbit. Wanneer je dus een 128Kbit EEPROM gebruikt voor een 8KB ROM, dan zul je die ROM er 2x in moeten zetten, omdat je niet weet vanuit welk deel van de EEPROM het systeem gaat starten met lezen van data.

Houd er overigens rekening mee dat niet alle BIOS-en een option boot rom kunnen verwerken. Het beste kan je dit testen met een SCSI kaart. Als die al niet werkt, check dan de BIOS settings. Als daar niets in staat over add-in/option ROM, dan kijken of je de BIOS kan updaten.

Necroware legt overigens heel netjes uit hoe het XT-IDE proces hoort te gaan (met een pre-compiled ROM):
YouTube: Boot retro PC using XTIDE (Part 2): How to create and use XTIDE ROM

Erg interessant stuk m.b.t. de address space. :)

Overigens zou de XT-IDE ROM ook op zichzelf moeten kunnen werken. Wanneer je in de ROM specificeert dat die de default PATA adressen dient te gebruiken, dan kan je voor hetzelfde doel een simpel IDE-kaartje voor gebruiken. Puur om te testen voor nu natuurlijk. Maar je zou in eerste instantie al activiteit van de XT-IDE BIOS moeten zien, dus eerst die maar eens diagnosen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

- kaart
- EEPROM
- image
- ROM address
- flasher

[Afbeelding]
Gekke vraag, misschien open deur: XT-CF v4 heeft een positie voor weerstand R5, maar deze moet niet worden geïnstalleerd. Heb je deze weggelaten? Die kan ook eea in de war schoppen.
Per ongeluk een freubeltje achterstevoren gezet dat niet zou moeten?
Zoals ook hierboven: vult de image de complete EEPROM ruimte? Compileren om te vullen per 2^n (2/4/8kB) en als deze 4kB is op een 8kB chip gewoon 2x er op zetten tot de chip vol is.

Wat nog meer... de EEPROM zelf lijkt in orde als de 3com hem wel oppikt als aanwezig. Dan kan het nog zitten in de spanning voor het schrijven. Welke spanning levert jouw +5v rail? Is deze stabiel? Een rimpel zou het proces van dataoverdracht kunnen verstoren en een te lage spanning zou niet 'diep genoeg' bitjes over kunnen dragen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

frapex

got r00t

[...]
Je kan 3ccfg.exe uit git repo 3C509B-nestor proberen om de bootrom optie op de 3com NIC aan te zetten. Probeer daarna de ROM te dumpen onder DOS met het DEBUG tooltje (bijvoorbeeld adres 0xd000).
code:
1
-d d000:0
Om de XTIDE kaart zelf te testen (dus niet de EEPROM) kan je de XTIDE ROM laden vanaf een floppy met optromloader. Enne, in de "customised" ide_xt.bin zit de vereiste checksum al, bij de generieke ide_xt.bin moet je daar eerst iets voor doen... Want zonder de juiste checksum initialiseert de XTIDE ROM niet.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Je kan 3ccfg.exe uit git repo 3C509B-nestor proberen om de bootrom optie op de 3com NIC aan te zetten. Probeer daarna de ROM te dumpen onder DOS met het DEBUG tooltje (bijvoorbeeld adres 0xd000).
code:
1
Je volledige post zit vol met ontzettend interessante en bruikbare informatie. Nice! :9~

Primair verwacht ik echter dat het nu al heel erg loont om eens met Checkit te kijken welke adressen er zonder extra hardware überhaupt al in gebruik zijn.
Address range used by the BIOS ROM (boot ROM)

Can be changed via jumpers/switches. The default base (starting) address of the ROM is D0000 hex.

Be sure not to use addresses that will conflict with addresses used elsewhere in your computer.
For example, C8000 is known to conflict with:
• Some VGA cards - see here; and
• Most XT-class hard disk drive controllers.
Bron: https://minuszerodegrees.net/xtide/XT-IDE%20-%20Basics.htm

[ Voor 5% gewijzigd door InjecTioN op 12-05-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog een stukje gekkigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJtfAKyi7KUIbzyho9Coh3T3T6s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQYYZQm66437vtWrc2oeneBI.jpg?f=fotoalbum_medium

Een Tyan S1856S Tomahawk BX bordje, Intel 440BX chipset en socket 370. Nadeel is dat de bios chip er niet op zit. Ik verwacht dat er een 128kb chip op hier, maar geen idee welke precies. Weet iemand hier dat?
(De bios bestandjes zijn trouwens gewoon op theretroweb te vinden)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Je kan 3ccfg.exe uit git repo 3C509B-nestor proberen om de bootrom optie op de 3com NIC aan te zetten.
Dit geeft exact zelfde resultaat als ik het op doe met 3c5x9cfg op de Pentium: melding dat er geen bootROM lijkt te zitten.
Probeer daarna de ROM te dumpen onder DOS met het DEBUG tooltje (bijvoorbeeld adres 0xd000).
code:
1
Allemaal FF. Zowel met een lege ROM (verwacht) als met de ROM waar de modified ide_xt.bin op staat, geflashed met TL866, verified en achteraf uitleesbaar (dump ervan geeft 1:1 zelfde bestand als ik erop flashte).
[...]

Om de XTIDE kaart zelf te testen (dus niet de EEPROM) kan je de XTIDE ROM laden vanaf een floppy met optromloader. Enne, in de "customised" ide_xt.bin zit de vereiste checksum al, bij de generieke ide_xt.bin moet je daar eerst iets voor doen... Want zonder de juiste checksum initialiseert de XTIDE ROM niet.
Volgens mij doe ik iets vrij fundamenteels verkeerd / mis ik iets...

Ondertussen test ik alleen op de Pentium/Batman's Revenge omdat dat een known-good systeem is en ik bovendien zowel via Gotek als IDE/CF bestanden erheen kan krijgen. Ik ben ook alleen bezig met een ROM geinitialiseerd te krijgen, evt CF-functionaliteit van de XT-IDE-Lite zien we later wel.

Ik heb alle memory management uitgeschakeld in de DOS 6.22 die erop draait. CheckIT kan ik alleen op 360k floppy images vinden, maar DOS 6 heeft en MSD en die kan ook aangeven hoe geheugen eruit ziet. Het ziet de D000-range als 'free'.

Als ik op dit systeem een NIC erin zet met EEPROM op D000 ingesteld, boot het niet, lees ik alleen FF uit met Debug, is xtidecfg binnen een fractie van een seconde klaar met 'succesvol' flashen, kan de FLASH tool in Sergei Malinov's 'modified' directory de EEPROM-type niet vinden en niet flashen. En als ik XT-IDE-Lite erin doe allemaal idem.

Het lijkt dus alsof D000 in het geheel niet richting de ROM wijst.
Waterbeesje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Gekke vraag, misschien open deur: XT-CF v4 heeft een positie voor weerstand R5, maar deze moet niet worden geïnstalleerd. Heb je deze weggelaten? Die kan ook eea in de war schoppen.
Die heb ik bewust leeg gelaten.
Per ongeluk een freubeltje achterstevoren gezet dat niet zou moeten?
Denk het niet, maar heb ze er allemaal uitgehaald en opnieuw andere erin gezet (leve sockets). Sowieso zou dit de 3C509 niet beinvloeden.
Zoals ook hierboven: vult de image de complete EEPROM ruimte? Compileren om te vullen per 2^n (2/4/8kB) en als deze 4kB is op een 8kB chip gewoon 2x er op zetten tot de chip vol is.
Bestand is 8kB groot, dus denk van wel.
Wat nog meer... de EEPROM zelf lijkt in orde als de 3com hem wel oppikt als aanwezig. Dan kan het nog zitten in de spanning voor het schrijven. Welke spanning levert jouw +5v rail? Is deze stabiel? Een rimpel zou het proces van dataoverdracht kunnen verstoren en een te lage spanning zou niet 'diep genoeg' bitjes over kunnen dragen.
Gemeten op voeding: +5.15V (stabiel, voorzover dat met mijn multimeter te zien is)
Gemeten op pin B03 ISA bus: +5.14V (even stabiel)
+12V is fwiw 11.65V.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:52:
Hier nog een stukje gekkigheid.

[Afbeelding]

Een Tyan S1856S Tomahawk BX bordje, Intel 440BX chipset en socket 370. Nadeel is dat de bios chip er niet op zit. Ik verwacht dat er een 128kb chip op hier, maar geen idee welke precies. Weet iemand hier dat?
(De bios bestandjes zijn trouwens gewoon op theretroweb te vinden)
Ik heb nog een Tyan Tsunami (ook 440BX bord, maar dan Slot1). Weet niet in hoeverre fabrikanten wisselen van BIOS type (AMI/Award/Phoenix enz) of dat ze vaak dezelfde gebruiken op een bord uit een bepaalde periode, maar zou eventueel kunnen kijken.

Ten tijde van m'n Chaintech 6BTS (met corrupte BIOS) kon ik em fixen door een hotflash op een ander bord uit die periode (ook iets met 6...nogwattes, ander bord, maar wel zelfde soort BIOS (zowel chip zelf als de software, in mijn geval Award), waardoor de flasher iets minder errors gaf :P ).

*EDIT*
Bord even opgezocht (lag mooi bovenin de kast met allerlei andere 'zooi').

Het is een Winbond chip...echter, zit de sticker precies over het modelnummer heen... begint in elk geval met '84' . Code op de achterzijde zegt weinig, zelfs google kan er niks van maken.

Geprobeerd de sticker los te pielen, zit er nóg een sticker onder... 8)7
Dus zie '8430M28' staan, dan iets van een 2, dan sticker met getallen wat een 3 of een 8 kunnen zijn...
Boven dat nummer iets van 'W29' maar de rest zit onder een andere sticker.

Kan zelf helaas weinig vinden met die beperkte info, zal ik alles los moeten proberen te pielen zonder de boel te beschadigen.

*EDIT 2*

Winbond W29C020-90
8430M282309901VA

Dat staat er op de chip (van mijn Tyan in elk geval), misschien dat je er wat mee kan met die info.

[ Voor 24% gewijzigd door Nemesizz op 13-05-2023 20:20 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Dit geeft exact zelfde resultaat als ik het op doe met 3c5x9cfg op de Pentium: melding dat er geen bootROM lijkt te zitten.

[...]

Allemaal FF. Zowel met een lege ROM (verwacht) als met de ROM waar de modified ide_xt.bin op staat, geflashed met TL866, verified en achteraf uitleesbaar (dump ervan geeft 1:1 zelfde bestand als ik erop flashte).

[...]

Volgens mij doe ik iets vrij fundamenteels verkeerd / mis ik iets...

Ondertussen test ik alleen op de Pentium/Batman's Revenge omdat dat een known-good systeem is en ik bovendien zowel via Gotek als IDE/CF bestanden erheen kan krijgen. Ik ben ook alleen bezig met een ROM geinitialiseerd te krijgen, evt CF-functionaliteit van de XT-IDE-Lite zien we later wel.

Ik heb alle memory management uitgeschakeld in de DOS 6.22 die erop draait. CheckIT kan ik alleen op 360k floppy images vinden, maar DOS 6 heeft en MSD en die kan ook aangeven hoe geheugen eruit ziet. Het ziet de D000-range als 'free'.

Als ik op dit systeem een NIC erin zet met EEPROM op D000 ingesteld, boot het niet, lees ik alleen FF uit met Debug, is xtidecfg binnen een fractie van een seconde klaar met 'succesvol' flashen, kan de FLASH tool in Sergei Malinov's 'modified' directory de EEPROM-type niet vinden en niet flashen. En als ik XT-IDE-Lite erin doe allemaal idem.

Het lijkt dus alsof D000 in het geheel niet richting de ROM wijst.
[...]

Die heb ik bewust leeg gelaten.

[...]

Denk het niet, maar heb ze er allemaal uitgehaald en opnieuw andere erin gezet (leve sockets). Sowieso zou dit de 3C509 niet beinvloeden.

[...]

Bestand is 8kB groot, dus denk van wel.

[...]

Gemeten op voeding: +5.15V (stabiel, voorzover dat met mijn multimeter te zien is)
Gemeten op pin B03 ISA bus: +5.14V (even stabiel)
+12V is fwiw 11.65V.
Voeding is in orde, chip is in orde, maar de software gaat niet lekker voor mijn gevoel. Het flashen duurt echt wel ff een minuutje.
Bios boot en write enabled, bios disabled en write enabled, verschillende versies van de flash tool... De flash tool zelf heeft ook wat instellingen om mee te rommelen, kun je daar nog iets mee?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:50:
[...]

Ik heb nog een Tyan Tsunami (ook 440BX bord, maar dan Slot1). Weet niet in hoeverre fabrikanten wisselen van BIOS type (AMI/Award/Phoenix enz) of dat ze vaak dezelfde gebruiken op een bord uit een bepaalde periode, maar zou eventueel kunnen kijken.

Ten tijde van m'n Chaintech 6BTS (met corrupte BIOS) kon ik em fixen door een hotflash op een ander bord uit die periode (ook iets met 6...nogwattes, ander bord, maar wel zelfde soort BIOS (zowel chip zelf als de software, in mijn geval Award), waardoor de flasher iets minder errors gaf :P ).

*EDIT*
Bord even opgezocht (lag mooi bovenin de kast met allerlei andere 'zooi').

Het is een Winbond chip...echter, zit de sticker precies over het modelnummer heen... begint in elk geval met '84' . Code op de achterzijde zegt weinig, zelfs google kan er niks van maken.

Geprobeerd de sticker los te pielen, zit er nóg een sticker onder... 8)7
Dus zie '8430M28' staan, dan iets van een 2, dan sticker met getallen wat een 3 of een 8 kunnen zijn...
Boven dat nummer iets van 'W29' maar de rest zit onder een andere sticker.

Kan zelf helaas weinig vinden met die beperkte info, zal ik alles los moeten proberen te pielen zonder de boel te beschadigen.

*EDIT 2*

Winbond W29C020-90
8430M282309901VA

Dat staat er op de chip (van mijn Tyan in elk geval), misschien dat je er wat mee kan met die info.
Yes! Via Vogons kwam de W29c020 ook al naar voren :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@dion_b heb je misschien een ISA SCSI kaart met boot ROM? Zo ja, zou je die kaart er dan eens in kunnen steken? Ik ben namelijk erg benieuwd of de SCSI kaart met boot ROM wel aangesproken wordt tijdens het booten. Zo niet, dan verwacht ik dat je de oorzaak van het probleem echt bij het moederbord zult moeten vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik verwacht niet dat de SCSI kaart iets zal doen. Xt-cf en 3com doen al niks, @dion_b heeft ook aan dat het schrijven 'voltooid' is na enkele seconden. Dat laatste moet echt wel een minuutje duren, dus ik verwacht dat de rom niet goed wordt geschreven.

Nog een open deurtje waar je makkelijk overheen kijkt: Heb je de standaard instellingen van XTIDECFG gebruikt? De instellingen laten detecteren door de setup met 'autodetect'?
111 autodetect

Overigens gaf Checkit bij mij een lege adresruimte op. Dat was dus geen controle.
107 adres opzoeken

114 BIOS-extensie werkt!

(Hi Ram is trouwens een gimmick van de Philips P3105: een XT met 768kB ram beschikbaar voor de gebruiker)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:41:
Ik verwacht niet dat de SCSI kaart iets zal doen. Xt-cf en 3com doen al niks, @dion_b heeft ook aan dat het schrijven 'voltooid' is na enkele seconden. Dat laatste moet echt wel een minuutje duren, dus ik verwacht dat de rom niet goed wordt geschreven.
Zeker waar. Het is ook puur om uit te sluiten of het moederbord een gebrek heeft, of niet. Als de SCSI kaart namelijk boot, dan ligt het volledig bij de EEPROM. In theorie zou je zelfs de SCSI EPROM moeten kunnen booten vanuit de XT-IDE of 3Com kaart. Maar dat is alleen wanneer de pinout overeen komt.

Nog een open deurtje waar je makkelijk overheen kijkt: Heb je de standaard instellingen van XTIDECFG gebruikt? De instellingen laten detecteren door de setup met 'autodetect'?
[Afbeelding: 111 autodetect]
Die auto-detect kan ik inderdaad beamen dat het een goede tool is die je zelfs kan gebruiken om te zien of je XT-IDE kaart het überhaupt doet.

Overigens gaf Checkit bij mij een lege adresruimte op. Dat was dus geen controle.
[Afbeelding: 107 adres opzoeken]

[Afbeelding: 114 BIOS-extensie werkt!]

(Hi Ram is trouwens een gimmick van de Philips P3105: een XT met 768kB ram beschikbaar voor de gebruiker)
Dat is wel vreemd. Ik denk dat zoiets per systeem dan verschilt. Ik kon mij namelijk heugen dat die bij mijn Commodore PC10-III te zien was. ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Die auto-detect kan ik inderdaad beamen dat het een goede tool is die je zelfs kan gebruiken om te zien of je XT-IDE kaart het überhaupt doet.

[...]
en om je 16b soundblaster-achtige geluidskaart te gebruiken om van tertiaire IDE te booten

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oe een 5160. Fijn al die ISA sloten, ik moet gaan bedenken hoe ik mijn 5 stuks ga verdelen... Ik hoop dat mijn oude multi-IO kaart nog werkt. Dan zou daar RAM + RTC (en serial en paralel als ik wil) op kunnen.

Maar: Hela een PC-Sprint. Die wil ik ook nog gaan maken.
Hoe heb je het PCB gemaakt? Zelf? Of laten maken ergens?
Een NEC V20 (-8) heb ik mogelijk ook gevonden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 00:45

Aapje

Opel-beun
Ultraman schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Oe een 5160. Fijn al die ISA sloten, ik moet gaan bedenken hoe ik mijn 5 stuks ga verdelen... Ik hoop dat mijn oude multi-IO kaart nog werkt. Dan zou daar RAM + RTC (en serial en paralel als ik wil) op kunnen.

Maar: Hela een PC-Sprint. Die wil ik ook nog gaan maken.
Hoe heb je het PCB gemaakt? Zelf? Of laten maken ergens?
Een NEC V20 (-8) heb ik mogelijk ook gevonden :)
Heb de PCB's nog over en extra kristalletjes :-) Kost prijs totaal was iets van 10~15 euro per pcb (want importkosten :/)

Maar laten maken bij pcbway, ging best vlekkenloos eigenlijk.

https://github.com/reeshub/pc-sprint

Je hebt wel wat IC's nodig die wat lastiger krijgen zijn (Intel 8284A). De NEC Cpu heb ik uit een Tulip Compact getrokken die niet wou verkopen.

Meer details op m'n buildje staat op m'n site; https://aapje.info/ibm-xt-5160-overclocked/

[ Voor 5% gewijzigd door Aapje op 15-05-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Aapje schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Heb de PCB's nog over en extra kristalletjes :-) Kost prijs totaal was iets van 10~15 euro per pcb (want importkosten :/)

Maar laten maken bij pcbway, ging best vlekkenloos eigenlijk.

https://github.com/reeshub/pc-sprint

Je hebt wel wat IC's nodig die wat lastiger krijgen zijn (Intel 8284A). De NEC Cpu heb ik uit een Tulip Compact getrokken die niet wou verkopen.

Meer details op m'n buildje staat op m'n site; https://aapje.info/ibm-xt-5160-overclocked/
OK, bedankt voor de info! Ik heb ergens wat clock ICs gevonden en die meteen maar besteld.
PCB via DM doen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nu we lekker aan het XT'en zijn, heb ik ook nog een kleine lifehack.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Zeker waar. Het is ook puur om uit te sluiten of het moederbord een gebrek heeft, of niet. Als de SCSI kaart namelijk boot, dan ligt het volledig bij de EEPROM. In theorie zou je zelfs de SCSI EPROM moeten kunnen booten vanuit de XT-IDE of 3Com kaart. Maar dat is alleen wanneer de pinout overeen komt.
Dit was inderdaad goede tip.

Had geen SCSI kaart bij de hand, wel een ESDI-kaart met ROM die ook niets deed. Ben in de Batman gaan kijken in BIOS en blijkt dat er een setting ISA Shared Memory Size is die per default op disabled staat. Dat zou eea kunnen verklaren. Helaas ben ik gewend dat als een bord geen werkende batterij heeft, je BIOS instellingen kunt wijzigen en ze bewaard blijven bij een soft reboot (Ctrl-Alt-Del, of uit BIOS setup exiten). Hier niet: geen enkele instelling blifjt bewaard.

Dus... ander moederbord gepakt met goede batterij (Full Yes Intel 82430I, met i430FX chipset en P100) en... jawel. Nu kan ik op de NIC met debug de ROM dumpen. Schrijven en booten lukte niet. Als ik het goed lees, geeft de 3C509 niet de nodige write enable signaal door, dus dat schrijven niet lukt is niet gek. Ik heb vervolgens nieuwe EEPROM gepakt en daar de modified image voor de XT-CF-Lite 4.1 op geflashed met mijn TL866. Dat o de 3C509 en jawel: bootROM actief. Uiteraard zoekt hij dan HDD controllers die er niet op zitten, maar dat maakt niet uit.

Dat was het goede nieuws: eindelijk iets known-good met XT_IDE :)

Dan minder nieuws: XT-CF-Lite kaartje doet niets met ROM. Maakt niet uit wat ik met de dipswitches selecteer, het blijft met de known-good ROM FF FF FF geven in debug :'(

Nu geen tijd om verder te troubleshooten maar ben bang dat ik kaart volledig moet doormeten...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 15-05-2023 22:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Dit was inderdaad goede tip.

Had geen SCSI kaart bij de hand, wel een ESDI-kaart met ROM die ook niets deed. Ben in de Batman gaan kijken in BIOS en blijkt dat er een setting ISA Shared Memory Size is die per default op disabled staat. Dat zou eea kunnen verklaren. Helaas ben ik gewend dat als een bord geen werkende batterij heeft, je BIOS instellingen kunt wijzigen en ze bewaard blijven bij een soft reboot (Ctrl-Alt-Del, of uit BIOS setup exiten). Hier niet: geen enkele instelling blifjt bewaard.

Dus... ander moederbord gepakt met goede batterij (Full Yes Intel 82430I, met i430FX chipset en P100) en... jawel. Nu kan ik op de NIC met debug de ROM dumpen. Schrijven en booten lukte niet. Als ik het goed lees, geeft de 3C509 niet de nodige write enable signaal door, dus dat schrijven niet lukt is niet gek. Ik heb vervolgens nieuwe EEPROM gepakt en daar de modified image voor de XT-CF-Lite 4.1 op geflashed met mijn TL866. Dat o de 3C509 en jawel: bootROM actief. Uiteraard zoekt hij dan HDD controllers die er niet op zitten, maar dat maakt niet uit.

Dat was het goede nieuws: eindelijk iets known-good met XT_IDE :)

Dan minder nieuws: XT-CF-Lite kaartje doet niets met ROM. Maakt niet uit wat ik met de dipswitches selecteer, het blijft met de known-good ROM FF FF FF geven in debug :'(

Nu geen tijd om verder te troubleshooten maar ben bang dat ik kaart volledig moet doormeten...
Kijk! Dat is goed nieuws!

Schrijven met een 3Com kaartje lukt inderdaad niet nee. Daar ben je snel genoeg achter gekomen! :p

Het minder goede nieuws wilt gewoon zeggen dat je de volgende keer weer mag hobbyen! :D #rasoptimist

Je hoeft gelukkig alleen maar het deel van de EEPROM door te meten. Dat is die resistor pack, dip-switch pack, een 74LS688 en het ROM socket.
ROM socket: alle pins (behalve MEMR, ROMW, ROM_CS en RDY/BUSY) zijn direct gekoppeld aan de ISA bus. Die zijn dus easy peasy!

Als al die address pins en data pins gewoon naar de ISA bus gaan, dan verwacht ik dat er simpelweg iets mis is met het circuit voor de adressering.

Zou je morgen voor de gein eens kunnen proberen om de XT-CF kaart erin te steken, langs de NIC met de EEPROM die known-good is? Als het goed is kan je dan vanaf de XT-CF booten, of wordt iig de CF-kaart gedetecteerd. Dan kan je dat deel vast uitsluiten. Mits de adresseringen in de ROM goed staan natuurlijk!

Het is in ieder geval een van de simpelere kaartjes die je kan diagnosen op issues, dus ik verwacht dat je het issue snel genoeg gevonden hebt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:54:
[...]

Kijk! Dat is goed nieuws!

Schrijven met een 3Com kaartje lukt inderdaad niet nee. Daar ben je snel genoeg achter gekomen! :p

Het minder goede nieuws wilt gewoon zeggen dat je de volgende keer weer mag hobbyen! :D #rasoptimist

Je hoeft gelukkig alleen maar het deel van de EEPROM door te meten. Dat is die resistor pack, dip-switch pack, een 74LS688 en het ROM socket.
ROM socket: alle pins (behalve MEMR, ROMW, ROM_CS en RDY/BUSY) zijn direct gekoppeld aan de ISA bus. Die zijn dus easy peasy!

Als al die address pins en data pins gewoon naar de ISA bus gaan, dan verwacht ik dat er simpelweg iets mis is met het circuit voor de adressering.

Zou je morgen voor de gein eens kunnen proberen om de XT-CF kaart erin te steken, langs de NIC met de EEPROM die known-good is? Als het goed is kan je dan vanaf de XT-CF booten, of wordt iig de CF-kaart gedetecteerd. Dan kan je dat deel vast uitsluiten. Mits de adresseringen in de ROM goed staan natuurlijk!

Het is in ieder geval een van de simpelere kaartjes die je kan diagnosen op issues, dus ik verwacht dat je het issue snel genoeg gevonden hebt. :)
Tnx. En idd, veel simpeler dan dit krijg je ze niet.

Moet kijken of ik morgen tijd heb om me erin te verdiepen - laatste volle dag voor anderhalve week grotendeels van huis - huwelijksfeest + hotel, dan weekend in Riga, vervolgens midweek voor werk in de Koelner Messe. Leuk, nuttig, maar tenzij ik me heel erg vergis weinig gelegenheid voor vintage computing :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Tnx. En idd, veel simpeler dan dit krijg je ze niet.

Moet kijken of ik morgen tijd heb om me erin te verdiepen - laatste volle dag voor anderhalve week grotendeels van huis - huwelijksfeest + hotel, dan weekend in Riga, vervolgens midweek voor werk in de Koelner Messe. Leuk, nuttig, maar tenzij ik me heel erg vergis weinig gelegenheid voor vintage computing :o
Hoe dan ook, je zult het allicht naar je zin hebben!

We gaan ‘t zien met het kaartje. Ik ben benieuwd wat ermee aan de hand lijkt te zijn. Alles echter op z’n tijd! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Iemand hier een IBM 5150 of 5160 in handen gehad waarvan de voeding er niet uit wil? De vier bouten aan de achterkant zijn er af. Voeding zou nu naar voren moeten schuiven en dan uitneembaar zijn.
Vooraan schuift hij over twee flensen die in een inkeping haken. Ik kan de voeding wiebelen, maar van die dingen schuiven... Nope.
Heb al wat licht percussieve overtuigingskracht geprobeerd maar tot nu toe is ze onscheidbaar van de case...
Iemand een tip? :D

Ik ga straks moederbord en kaarten uitbouwen. Kale case en PSU dan over. Kan ik van opzij wat beter er bij.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2023 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:04:
Iemand hier een IBM 5150 of 5160 in handen gehad waarvan de voeding er niet uit wil? De vier bouten aan de achterkant zijn er af. Voeding zou nu naar voren moeten schuiven en dan uitneembaar zijn.
Vooraan schuift hij over twee flensen die in een inkeping haken. Ik kan de voeding wiebelen, maar van die dingen schuiven... Nope.
Heb al wat licht percussieve overtuigingskracht geprobeerd maar tot nu toe is ze onscheidbaar van de case...
Iemand een tip? :D

Ik ga straks moederbord en kaarten uitbouwen. Kale case en PSU dan over. Kan ik van opzij wat beter er bij.
Vanaf 7:33 is het een prima tutorial. :)

Je hebt aan de onderzijde van de voeding een paar inkepingen die vast klampen aan de behuizing van de 5150. Achterzijde heeft 4 schroeven. That should be it!

En anders, WD40? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bedankt voor de ondersteuning :)

Vanaf 7:33? Link vergeten?

Ja, vier bouten en dan naar voren schuiven. Je zegt het, ik weet het ook. Die inkepingen kun je van onderen zien. Het metaal er in zie je ook bewegen, maar er af schuiven ho maar.

Ik lijkt wel alsof er ergens aan de onderzijde nog een bout zit. Scharnierpunt qua wiebelen lijkt in de hoek bij de schakelaar te zitten.
Daar iets onder de kurken voet? Nee toch? Ik heb nog een tweede Schrack 130W voeding liggen, die is maar 10 weken jonger en die heeft daar geen montageoog zitten...

[Edit]
Met foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1qLOl9jjIUUbPc8Jo14PGOclqc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJB7D5KChXdDUJcERMeifgKy.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu zou ik van mij af moeten kunnen duwen meen ik.
Hij wiebelt, ding zit niet vast gerot en de kast zelf is proper. Hij scharniert iets links bij de schakelaar.

Mijn andere (Schrack 130W) voeding, maar 10 weken jonger, ligt er (gespiegeld) naast als 'referentie'. Die heeft in de hoek van de schakelaar geen schroefgat oid. Dat gat in het midden is in mijn ogen niet het scharnierpunt nu, of het moet een groter gat zijn of een veel te klein boutje/stokje in die omgeving.

Wtf :?

Ik overweeg het voedingdeksel te demonteren. Wie weet zie ik dan iets. Al betwijfel ik het. Hoop wel dat ik hem nog terug krijg.
Beter eerst onder de kurk spieken toch maar. Zonder hem stuk te maken...

[ Voor 50% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kurken voetje er netjes af gekregen. Wat lijmresten, maar niks wat de voeding vast houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bingo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evNY0yC0kMHtQOjJcFybvTkotus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnpMlZe271PDj1VsGp7SZ784.jpg?f=fotoalbum_medium

Combinatie van een iets strakke linker klem en lijmresten? Ik heb er toch een paar keer met mijn halve gewicht van boven op gehangen in soort poging van "move bitch!".
Scharnierpunt waar het vast zat was echt de plek van de lijmresten. Goed spul, vast inmiddels verboden lijm waar je minstens vijf soort enge ziekten en longirritaties van kreeg...
Maar met een beetje WD40, veel wiebelen, duwen en de PSU enkele keren omhoog trekken om de klem iets speling te geven is het toch gelukt.
Pfff.

En nu meteen geen tijd meer om te testen want mijn vaderlijke plichten roepen :z

[ Voor 108% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ultraman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:39:
Bedankt voor de ondersteuning :)

Vanaf 7:33? Link vergeten?
Je hebt gelijk! 8)7

YouTube: IBM 5150 Repair PART I #Doscember2021
Ultraman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:39:
Ja, vier bouten en dan naar voren schuiven. Je zegt het, ik weet het ook. Die inkepingen kun je van onderen zien. Het metaal er in zie je ook bewegen, maar er af schuiven ho maar.

Ik lijkt wel alsof er ergens aan de onderzijde nog een bout zit. Scharnierpunt qua wiebelen lijkt in de hoek bij de schakelaar te zitten.
Daar iets onder de kurken voet? Nee toch? Ik heb nog een tweede Schrack 130W voeding liggen, die is maar 10 weken jonger en die heeft daar geen montageoog zitten...

[Edit]
Met foto:
[Afbeelding]

Nu zou ik van mij af moeten kunnen duwen meen ik.
Hij wiebelt, ding zit niet vast gerot en de kast zelf is proper. Hij scharniert iets links bij de schakelaar.

Mijn andere (Schrack 130W) voeding, maar 10 weken jonger, ligt er (gespiegeld) naast als 'referentie'. Die heeft in de hoek van de schakelaar geen schroefgat oid. Dat gat in het midden is in mijn ogen niet het scharnierpunt nu, of het moet een groter gat zijn of een veel te klein boutje/stokje in die omgeving.

Wtf :?

Ik overweeg het voedingdeksel te demonteren. Wie weet zie ik dan iets. Al betwijfel ik het. Hoop wel dat ik hem nog terug krijg.
Beter eerst onder de kurk spieken toch maar. Zonder hem stuk te maken...
Ik denk dat er een stuk dubbelzijdige tape onder zit! :o

Je zou eens met een stuk plastic tussen de achterkant en de voeding kunnen proberen te duwen. Ik denk namelijk dat je weinig onder die kurken schijven zult vinden.

Van de andere kant, ik zie in dit filmpje ook een schroefgat in de onderkant, bij/onder de kurkschijf: YouTube: 1986 "XT 286" PC Power Supply Gets A Modern Upgrade! - Restoration P...

Misschien toch even kijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het is inmiddels gelukt zoals je kunt zien. Bedankt voor het meedenken! :Y

Ben met een oude bankpas in de weer geweest o.a. Dubbelzijdig tape heb ik niet gespot maar wel een stuk echt stugge lijm. Omdat de klemmen hem naar beneden drukte bleef dat een scharnierpunt waar hij op vast zat lijkt het.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vanavond heb ik mijn ouwe gouden Pentium 3 BX in een nieuw jasje gestopt.
Dit is de P3B-f waarover ik het eerder heb gehad, met de fsb op een gematigde 140MHz.

De oude behuizing was niet echt mijn favoriet, maar wel clean een makkelijk mee te werken. Nu zit ie in deze kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSbBKc1LF8mAZgQ2IhuVAH92I5c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQPrjJbiPQfELGAZwHGlGOvk.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteraard is de kast normaal gesloten, maar toch heb ik wat aandacht aan het binnenwerk besteed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0uX55q-3ztzLfKxY0RFXWIVaYI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXexq1fvCwr6kFEwRdSAm87F.jpg?f=fotoalbum_medium

En natuurlijk even gekeken of alles nog naar behoren werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9HVkLsQaQALfnNzxQOCH2tLtN0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxCnFADjE1125OBcuoaVsjy3.jpg?f=fotoalbum_medium

Score:
7273 / 14665

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 00:35
Hallo, hier weer een aparte vraag van mij waarvan ik niet zo snel weet in welk ander forum ik hem zou kunnen stellen. Ooit hadden we de Psion, waarvan ik er uiteraard nog eentje heb en dat was/is een puik apparaat. Wat ik hier wil vragen is of er ook andere/nieuwere apparaten/handheld computers bestaan die net als de Psion op gewone penlite/AA batterijen werken. Door het energiezuinige zwart/wit scherm en OS had de Psion er slechts weinig nodig, maar het mogen er wat mij betreft ook wel 4 tot zelfs 10 zijn. C en D batterijen mogen ook, maar wel binnen proporties ofwel moeten ze binnen de behuizing van het apparaat passen. Ik ben ook wel gecharmeerd van apparaten zoals de Nokia N810 (heb ik uiteraard ook) die op een Nokia batterij werken, maar mooiste zou een gewone pc/ibm kloon zijn die op gewone batterijen werkt in plaats van een accu (die altijd stuk gaat).
Vind zojuist de HP Omnibook 300 en wellicht meer, maar suggesties en dan met name nieuwere zuinige tablet achtigen blijven welkom.Iets met een energiezuinige cpu zoals een Intel Atom bijv. of anders een Arm apparaat /Raspberry Pie variant?

[ Voor 10% gewijzigd door soedesh op 30-05-2023 02:39 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probleem met batterijvoeding op oenlites is dat het niet zo heel stabiel is, en een alkaline AA batterij 1,5v levert, waar een oplaadbare 1,2 doet. Daarnaast zuipen die dingen stroom, dus heb je steeds hogere capaciteit batterijen nodig. Is economisch niet echt levensvatbaar te noemen, zou bij teveel klanten niet werken of te snel leeg zijn.
Bovendien is een AA batterij in een palmtop (want daar praten we over) een relatief grote formfactor cq deel van het apparaat. Dat terwijl een gemiddelde accu van een telefoon een vele grotere capaciteit, stabiliteit en kleinere formfactor heeft. Combineer dat met het steeds kleiner worden van apparaten tegen een steeds groter wordende verbruiksvraag, en je snapt waarom geen enkele producent focust op het laten werken op penlites ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Een vriend van mij vroeg of ik nog mensen kende die geïnteresseerd zijn in oude hardware. "30 jaar oud met windows 3 als dos programma" (vziw werkt het nog)
Hij wilde deze a.s. donderdag met een monitor en printer naar het milieu park laten brengen, wat ik best zonde vind. Is er hier misschien iemand (uit omgeving Rotterdam) die hier wat mee kan en er zich op korte termijn over wil ontfermen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcWPiDsnF8domRpbQ4mZInWwVEU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld6kFPs5YNJxbZ9LsgPqMUDr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-07 00:35
@The Eagle Wat ik mii afvraag is of het echt zo is (en zo ja hoe dat komt) dat accu's die in moderne handheld apparaten zoals tablets en smartphones zitten zoveel beter zijn dan moderne oplaadbare (AA, B of C) batterijen. Volgens mij zou de vormfactor daarin toch niet moeten uitmaken? Een laptop accu bestaat geloof ik toch ook gewoon uit geschakelde 1,2 volt modules?

[ Voor 12% gewijzigd door soedesh op 31-05-2023 03:08 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Anthor schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:13:
Een vriend van mij vroeg of ik nog mensen kende die geïnteresseerd zijn in oude hardware. "30 jaar oud met windows 3 als dos programma" (vziw werkt het nog)
Hij wilde deze a.s. donderdag met een monitor en printer naar het milieu park laten brengen, wat ik best zonde vind. Is er hier misschien iemand (uit omgeving Rotterdam) die hier wat mee kan en er zich op korte termijn over wil ontfermen?

[Afbeelding]
Ik verwacht dat je met een V&A advertentie heel wat meer publiek zult bereiken. Hier is namelijk ZEKER interesse in!

Als ik zelf in die regio zou wonen, dan zou ik in een handomdraai op de stoep staan! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

soedesh schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 03:05:
Een laptop accu bestaat geloof ik toch ook gewoon uit geschakelde 1,2 volt modules?
Meestal uit het type 18650, met een voltage tussen de 2,5 en 4,2V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]
Dit is een erg mooie kast, niet echt 13-in-een-dozijn. Dit hoort ZEKER niet op de stort te liggen, het zou in mijn hobby-ruimte niet misstaan.

Gokje: dit lijkt op een late 386 of vroege 486 (ISA based). Harde schijf van tussen 160 en 500MB en 4 à 8 MB RAM. Dat deze (waarschijnlijk) werkt is erg mooi, ik verwacht wel een kleine chirurgische ingreep op een Varta bom of Dallas-mod.

Uiteraard even een DM gestuurd, ik kom wel vaker in de regio :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje @Anthor Ik verwacht wel een mini-blog van deze reddingsactie. ;)

En weer een mooie Ever case / Highscreen op de foto! Ik zoek nog de versie met front USB van die kast, kom je niet vaak tegen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi 'ondersteboven' kast (met drivebays onder ipv boven), eens met @Waterbeesje dat het ws late 386/vroege 486 is. Ben vooral benieuwd wat voor geluidskaart erin zit. Gezien tape drive zou het mogelijk geen hebben als het puur zakelijk gebruikt is, maar dit is periode met veruit de meest interessante/diverse opties als er wel eentje in zit ;)

Enfin, als niemand anders er wat mee deed zou ik me er zeker over ontfermen, maar zo te zien is het al in goede handen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Dit is een erg mooie kast, niet echt 13-in-een-dozijn. Dit hoort ZEKER niet op de stort te liggen, het zou in mijn hobby-ruimte niet misstaan.

Gokje: dit lijkt op een late 386 of vroege 486 (ISA based). Harde schijf van tussen 160 en 500MB en 4 à 8 MB RAM. Dat deze (waarschijnlijk) werkt is erg mooi, ik verwacht wel een kleine chirurgische ingreep op een Varta bom of Dallas-mod.

Uiteraard even een DM gestuurd, ik kom wel vaker in de regio :)
Vind ook dat dit niet op de stort hoort, vandaar dat ik me er mee bemoei :)
Ik laat je meer weten via DM.
InjecTioN schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Ik verwacht dat je met een V&A advertentie heel wat meer publiek zult bereiken. Hier is namelijk ZEKER interesse in!

Als ik zelf in die regio zou wonen, dan zou ik in een handomdraai op de stoep staan! :D
Dit werkt kennelijk ook ;)
V&A had ik kunnen proberen als ik er meer van wist, maar dit leek me de beste methode om er een enthousiast iemand voor te vinden

Ik heb ook ooit eens een CT1300A gevonden in mijn bak met printplaten waar nog handige componenten op zaten om te recycelen. (waarschijnlijk uit een oud Tulip-je) Bij het identificeren kwam ik via het Vogons forum bij een zweed die naar die kaart zocht (stond in z'n onderschrift). Ik heb de kaart toen werkend gekregen op oude hardware en verstuurd voor een klein bedragje.

[ Voor 18% gewijzigd door Anthor op 31-05-2023 13:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]
Om precies te zijn:
- AMD Am486-DX40
- 4MB ram (gok ik nu, het is 4x 30p simm)
- Cirrus videokaart (VLB)
- multi i/o VLB
- WD Caviar 2250 (250MB IDE)

Helaas maar verwacht: een varta bom die wat groene meuk heeft veroorzaakt, deze gaat er van het weekend uit zodra ik het systeem uit elkaar kan halen voor wat grondiger inspectie en schoonmaken.
Geen geluidskaart. De pc is jaren lang gebruikt voor productiewerk waarbij een geluidskaart niet nodig was.

Al met al een leuk systeem!

Het beeldscherm dat er bij "hoort" heb ik ook meegenomen. Op het of aan de buitenkant netjes op wat ongelijkmatige vergeling na uiteraard. Verder nog niet goed gekeken wat het precies is.

Verder heb ik ook nog een leuk pentium 2 kastje meegekregen, dat niet compleet is. Ik heb alleen kunnen zien dat het een p2 is, verder nog niet goed kunnen bekijken. Ook dat komt komende weekend wel, of daarna.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij ben ik gaar...

Vanavond zeer laat gegeten (partnerlief vond leuk idee om eea te laten bezorgen, maar bestelde bij tent met aanbieding die pas over anderhalf uur zei te kunnen leveren en alsnog halfuur later dan dat gekomen), dan boodschappen gedaan zodat dat morgen niet hoeft - en dan even gaan zitten voor het desolderen van dode Dallas DS1287 van m'n Batman's Revenge, en vervangen met socket voor een Necroware nwX287 vervanging.

Enfin, eerste keer dat ik met hetelucht desoldeerstation zo'n ding eraf probeer te halen. Was even wennen, maar icm regulier soldeerbout ging het uiteindelijk best soepel. Toen DIL-28 socket bijgeknipt om als DIL-24 zonder alle pinnen te kunnen werken, bord gepakt, ding erin geprikt - en na vastzetten helft pinnen opeens gemerkt dat ik het bij z'n knoopcelhouder beet had. Een socket heeft geen knoopcelhouder :X

Yup, heb de vervanging net zo hard teruggesoldeerd als het origineel |:(

Nu op zoek naar CR1220 of CR1225 om te kijken of ik het verder wel goed gedaan heb :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier is gisteren nog wat leuks binnengekomen.

Harde schijven:
- Western Digital WD93028X
- Miniscribe 8450XT
- Seagate ST3250A

Ram:
- 2x 256MB RDRAM 800MHz
- 2x er RDRAM dummy (Dell branded)
- 2x 32MB 72p (ik dacht FPM)
- 6x SDRAM stickje (details bespaar ik jullie ff)

Voor wie de eerste twee harde schijven niet kent: XTA protocol, zoek maar eens op :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:41:
Hier is gisteren nog wat leuks binnengekomen.

Harde schijven:
- Western Digital WD93028X
- Miniscribe 8450XT
- Seagate ST3250A

Ram:
- 2x 256MB RDRAM 800MHz
- 2x er RDRAM dummy (Dell branded)
- 2x 32MB 72p (ik dacht FPM)
- 6x SDRAM stickje (details bespaar ik jullie ff)

Voor wie de eerste twee harde schijven niet kent: XTA protocol, zoek maar eens op :D
Die Miniscribe 8450XT heb ik hier ook liggen. Probeer ik ook al een tijdje aan de praat te krijgen, maar vooralsnog, geen soelaas. Binnenkort nog maar eens wat meer met het debug command rommelen en de PCB doormeten. Sinds de laatste keer dat ik ermee aan de gang ben gegaan, heel wat meer informatie kunnen vergaren om zoiets op te kunnen lossen! :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Laatst zelf nog een filmpje gemaakt van m'n Miniscribe 8051A drive. Kon die eerst ook niet aan de praat krijgen, maar in een 486 wilde die wel werken. Moest wel eerst de drive nieuwe partitie aanmaken en formateren door Fdisk, want eerder in Windows gedaan (als secondaire schijf) en toen kon dat ding nooit booten (kon wel Dos en Win3.11 installeren, maar booten werkte nooit).

Leuke drive, leuk geluid, maar rete traag :P (en snel vol! Dos, Win311, en shareware versie van Doom, en het ding is praktisch vol).

*EDIT* Pics or it didn't happen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIJJZVQXSz8NZ--8y5mMSGPMAN8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5XbAhboTK2VqzPyn2b2Sjqi.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 28% gewijzigd door Nemesizz op 02-06-2023 12:35 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Pics or it didnt happen, vooruit ik doe mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srhFfNEQRMShZHXWfDm9YqPl0UM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imqnnnxiP5q06YOw8Ayrkrhl.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor de XTA schijfjes is het wel belangrijk te weten dat deze op een ATA controller wel fysiek passen, maar elektrisch is het een grote mismatch. Je zal er geen magic smoke mee vrijlaten, maar ook geen data doorpompen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Miniscribe, later Maxtor toch? Ik heb ooit een 40MB schijf gehad waar beide namen vermeld werden.
Leuk ook die sticker 'Miniscribe Quality', maar een aardig gevuld lijstje met 'As Shipped Defect Criteria'. Mocht je ze daarom nooit low level formatteren omdat anders ook de bad sectors weer aan het licht kwamen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:33:
Laatst zelf nog een filmpje gemaakt van m'n Miniscribe 8051A drive. Kon die eerst ook niet aan de praat krijgen, maar in een 486 wilde die wel werken. Moest wel eerst de drive nieuwe partitie aanmaken en formateren door Fdisk, want eerder in Windows gedaan (als secondaire schijf) en toen kon dat ding nooit booten (kon wel Dos en Win3.11 installeren, maar booten werkte nooit).

Leuke drive, leuk geluid, maar rete traag :P (en snel vol! Dos, Win311, en shareware versie van Doom, en het ding is praktisch vol).

*EDIT* Pics or it didn't happen ;)

[Afbeelding]
Dat is wel een ding ja! :D Maar die kwamen ook niet uit de tijd van Doom, Win311 en MS-DOS >4 :P

Ik denk dat spellen als Prince of Persia (uit 1989) hierop nog vaak te vinden zou kunnen zijn. Windows 2.11 is geen slechte toevoeging (wel al tamelijk groot samen). MS-DOS 3.3 is iets waar een latere XT-clone vaker mee kwam, wat zaken als 1.44MB floppy ondersteuning bevatte. De welbekende Philips nms 9100 serie is daar ook een goed voorbeeld van, hoewel "de mijne" om de een of andere reden geen 1.44MB ondersteunt. 8)7

Deze combinatie van software maakte de XT 8088 een zeer capabele machine. Veel hoger dan dat is ivm schijfruimte niet heel handig, hoewel DOS 5 toch nog aardig wat interessante toevoegingen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:

[Afbeelding]

Voor de XTA schijfjes is het wel belangrijk te weten dat deze op een ATA controller wel fysiek passen, maar elektrisch is het een grote mismatch. Je zal er geen magic smoke mee vrijlaten, maar ook geen data doorpompen.
Hier ben ik een tijdje geleden nog mee aan de gang gegaan. er zijn juist erg veel overeenkomsten in de pinout, wat het met een 8-bit compatible CF-kaart (ja, die zijn er in overvloed!) mogelijk maakt om de on-board XTA-IDE aansluiting te gebruiken. Er zijn uit mijn hoofd 3 pins die je zult moeten herleiden naar een ander punt. De overige datalijnen zullen met een weerstand (resistor pack) verbonden moeten worden aan ground.

Een eigenaar van een Olivetti Prodest PC1 is daar een tijd geleden achtergekomen: YouTube: PC1 HD - Olivetti Prodest - CompactFlash Internal Mod

In deze video heeft hij een pootje van een PAL of GAL IC losgekoppeld en daar volgens mij de CS1 lijn naartoe geleid. Dat leek voor zover hij merkte geen impact te hebben op de werking van het systeem. ¯\_(ツ)_/¯

Ik heb dit voor een groot deel uitgeplozen (pre corona tijd), maar omdat ik vast liep, niet meer mee verdergegaan. Het spul ligt gelukkig klaar in een project-doosje om verder opgepakt te worden in de toekomst! Inmiddels wat meer kennis kunnen opbouwen, dus goede hoop! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:

[Afbeelding]

Die zwarte Seagate's heb ik er ook nog 2 van. Eentje kwam oorspronkelijk uit onze 486 (eerste PC), is een ST3290A (256MB) en later nog een keer eentje van 428MB (ST3491A).
Qua geluid niet bepaald de meest mooie drives, ik noem het al 'ear bleeders' , zit zo'n bepaalde toon in waar m'n oren niet zo blij van worden. En dan te bedenken dat we (m'n broer en ik) vroeger uren en uren en uren naar dat geluid zaten te luisteren als we achter de PC zaten.

Tegenwoordig maken mensen zich al druk als een apparaat geen 'zero fan' optie heeft, man, vroeger was de hardeschijf het luidste onderdeel van de PC (floppy drive buiten beschouwing, zo'n ding draait niet continu door). Zelfs de 80mm ventilator van de voeding die altijd op 100% liep hoorde je niet boven het geluid van de HDD uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:40:
Miniscribe, later Maxtor toch? Ik heb ooit een 40MB schijf gehad waar beide namen vermeld werden.
Leuk ook die sticker 'Miniscribe Quality', maar een aardig gevuld lijstje met 'As Shipped Defect Criteria'. Mocht je ze daarom nooit low level formatteren omdat anders ook de bad sectors weer aan het licht kwamen?
Ik verwacht dat het voor de gemiddelde computer leek inderdaad geen optie was destijds. Formatteren was toen nog een andere tak van sport namelijk, omdat het debug command daarbij aangehaald moest worden met een specifiek adres. Dat verschilde ook nog eens per merk, omdat een low-level-format de HDD BIOS triggerde om de disk te formatteren. Dat was gewoon een stukje software dat je met het debug command triggerde, waardoor je een relatief duidelijke wizard op je scherm getoverd kreeg.

Je moest dan wel een aantal dingen snappen van de disk, zoals virtual HDD's, zodat je een 2e partitie had op de disk, maar dit als een 2e disk gezien werd onder DOS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:40:
Klopt! Maxtor heeft ooit Miniscribe overgenomen. Miniscribe was toen net bezig met het bouwen van een actuator en het resultaat was de Miniscribe 8051. Dat was ook het enige model dat Maxtor in het assortiment heeft behouden.
Leesvoer.

Wat betreft het formatteren: met MFM en RLL schijven was dit af en toe noodzakelijk. Een low level format welke in wezen de sporen opnieuw aanmaakt. De koppen hadden geen referentie waar ze moeten staan en de stappenmotor was niet heel nauwkeurig. Dat verliep.
Met de komst van de actuator was de 'moderne' schijf geboren. Deze maakt een vertaling van de CHS die in de bios is ingevoerd met sporen die de positie op de schijf bepalen... en met een low level format gaat dat ergens fou en kan de schijf de locatie van de actuator niet meer vinden. Dus een llf kon de schijf onbruikbaar maken.
Een llf kan worden opgeroepen met 'debug' uit DOS en soms via de bios van AT-achtige computers.
Met een llf heb ik al een aantal schijven kunnen "redden": een Miniscribe 8425XT, een paar IBM WDI325 schijven en nog eea aan mfm spul dat ik als defect heb gekregen.

(PS. Die 3051A heb ik ook liggen! Met Maxtor plakkertje er op!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 44 ... 84 Laatste