Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 43 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:56

BlueTooth76

Let the sun shine!

DrDrax schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:13:
mja was een leuke tijd :) ook niets aangesloten opt het board

[Afbeelding]
Infinite loop cache!

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:38:
[...]

Vervalsen was PC Chips (a.k.a. firma List en Bedrog) niet vies van nee.
Die bios chip zit dan weer een 'gewoon' Award stickertje op... Met een 'burn-in' stickertje daar weer half overheen.
Maar die bios is ook weer licht aangepast naar een oude gewoonte.
Bij de bios-samenvatting net vóór het OS start, met L2 aan, geeft deze bij 'Cache' netjes 1024 kB weer. Met L2 uit geeft deze 'Write-Back' weer.

Verder verbaast het me hoe stabiel dit bord is, zeker voor een PC Chips. :P
Ook onder die stickers is het vaak raak: ipv Atmel of Winbond ofzo vast een afgeschuurde chip met 'HT1569' ofzo erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Niet echt gaming, maar wel retro: twee oude Pentium laptops :D

Een AST Ascentia P Series met een Pentium 100MHz, 24MB RAM, 2,1GB HDD, Cirrus Logic 7543 video en Creative Sound Blaster 16 PnP audio :D Deze heb ik rond 2018 ooit bij een kringloop (weet niet meer of hij gratis of laag geprijsd was, hij stond op de plank om afgevoerd te worden wegens te oud) vandaan op mijn zoektocht naar oude laptops met 12v vpp op het PCMCIA slot voor het beschrijven van flash kaarten. Alleen bleek deze naderhand niet praktisch wegens ontbreken van een floppy drive (en er zit een CD-drive in die geen CD-RW leest) waardoor het lastig is om files over te brengen 8)7

De andere is een Compaq LTE 5250 met Pentium 120MHz, 48MB RAM, 800MB HDD, Cirrus Logic 7543 video en ES1688 audio. Deze heeft wel een diskette-drive maar geen CD-ROM. Deze laptop kreeg ik een jaar of 15 geleden van een vriend omdat de adapter stuk was en de werking onbekend. Ik vond er toen eentje op Marktplaats (die overigens nu weer een draadbreuk heeft :| ) en kon de laptop gebruiken :)

Beide laptops werken nog. Het scherm van de Compaq heeft wel een paar lichte vlekken. De accu van de AST werkt nog enigszins, die van de Compaq is helemaal dood. En ze houden hun datum en BIOS-instellingen niet vast omdat ik de NiMH CMOS-batterijen ooit heb weggegooid uit angst voor lekkages.

Wat ik hiermee nog kan, weet ik niet :P Ik zet ze zo nu en dan even aan en dan gaat ze weer de kast in :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MDStg6al.jpg

Ik heb ook nog een Imation LS-120 drive met parallelle aansluiting die ik wilde testen op de AST, maar ik ben zo stom geweest om bij de drive wel de voeding te bewaren, maar niet de parallelle kabel 8)7 Nu blijk ik thuis alleen LPT-kabels met aan 1 kant zo'n Centronics(?) connector te vinden, maar deze wil DB-25 aan beide kanten :P

De drive had ik zo'n 12 jaar geleden op MP gekocht, toen ik in een gekke bui besloot in alle PC's een LS-120 te bouwen. Naast deze parallelle drive had ik ook een doos met 10 interne drives of zo voor 2,50 p/s en via eBay had ik ook 2 externe USB-drives, maar daarvan heeft eentje geen voeding en de andere een UK-stekker. En in de kast staat nog een doos met zo'n 30 ongebruikte LS-120 schijfjes in folie :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een socket 7 bord en deze heeft alleen met een ISA videokaart een POST. Met een PCI kaart krijg je een beepcode dat de videokaart mist. Is dit het onderzoeken waard of is dit een gevalletje jammer dan? Ik kan geen enkele schade ontdekken.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
MaNdM schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:34:
Ik heb een socket 7 bord en deze heeft alleen met een ISA videokaart een POST. Met een PCI kaart krijg je een beepcode dat de videokaart mist. Is dit het onderzoeken waard of is dit een gevalletje jammer dan? Ik kan geen enkele schade ontdekken.
Heb je niet ergens in de BIOS de optie om aan te geven dat die de PCI video adapter moet gebruiken? Ik dacht dat vroeger wel eens het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Josefien https://www.allekabels.nl...bel-serieel-25-polig.html
Gewoon te krijgen hoor, kost niet heel veel :)

Maar weet je zeker dat die LS120 een parallelle aansluiting heeft en het niet per ongeluk scsi is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:47

frapex

got r00t

MaNdM schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:34:
Ik heb hier een Intel Advanced/ZP (Zappa) moederbord (socket 7) dat ook kieskeurig is met de videokaart. Alleen een ATI Mach64CT videokaart gaf beeld. De S3 videokaarten (die ik destijds heb geprobeerd) werden niet herkend (piepjes). Het kan ook er ook nog aan liggen dat bepaalde PCI videokaarten 3,3V nodig hebben. Op mijn Intel Zappa moederbord heb ik een Auxiliary (3,3V) PCI Power connector, maar daar heb ik zelf niets op aangesloten.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

ErnstvV schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:43:
[...]

Heb je niet ergens in de BIOS de optie om aan te geven dat die de PCI video adapter moet gebruiken? Ik dacht dat vroeger wel eens het geval was.
Dat is een goeie. Ga ik vanavond even nakijken. Er was in die tijd inderdaad een instelling waarmee je kon hard kon instellen of de videokaart automagisch gedetecteerd moest worden of dat het specifiek een ISA danwel een PCI kaart was. Misschien staat dit hard op ISA.
frapex schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb hier een Intel Advanced/ZP (Zappa) moederbord (socket 7) dat ook kieskeurig is met de videokaart. Alleen een ATI Mach64CT videokaart gaf beeld. De S3 videokaarten (die ik destijds heb geprobeerd) werden niet herkend (piepjes). Het kan ook er ook nog aan liggen dat bepaalde PCI videokaarten 3,3V nodig hebben. Op mijn Intel Zappa moederbord heb ik een Auxiliary (3,3V) PCI Power connector, maar daar heb ik zelf niets op aangesloten.
Dit heb ik met een Pentium Pro bord ook eens aan de hand gehad ja. Alleen is dit een vrij standaard bord met standaard Intel 430VX chipset. Daar verwacht ik dit gedrag eigenlijk niet bij.

Het gaat overigens over dit bord: https://theretroweb.com/m...-explorer-ii,-speedeasy-v

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:49:
@Josefien https://www.allekabels.nl...bel-serieel-25-polig.html
Gewoon te krijgen hoor, kost niet heel veel :)

Maar weet je zeker dat die LS120 een parallelle aansluiting heeft en het niet per ongeluk scsi is?
Het is zeker weten een parallelle aansluiting, omdat ik 'm destijds ook een tijdje gebruikt heb bij een PC waar geen ruimte voor een intern exemplaar was :D En ik de kabel telkens moest ompluggen om mijn Willem Programmer te gebruiken die ook parallel was.

Het enige SCSI-apparaat wat ik gehad heb is een HP tapestreamer, een DAT-drive met 2 of 4 GB per tape :D Ik moet 'm ergens nog hebben liggen zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 22:26

Thandor

SilverStreak

Josefien schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:05:
Beide laptops werken nog. Het scherm van de Compaq heeft wel een paar lichte vlekken. De accu van de AST werkt nog enigszins, die van de Compaq is helemaal dood. En ze houden hun datum en BIOS-instellingen niet vast omdat ik de NiMH CMOS-batterijen ooit heb weggegooid uit angst voor lekkages.

Wat ik hiermee nog kan, weet ik niet :P Ik zet ze zo nu en dan even aan en dan gaat ze weer de kast in :P
Beeldschermen op die oude laptops zijn altijd lastig. Ik heb ergens nog een DX/4, P100 en P166MMX laptop maar die schermen zijn dusdanig slecht geworden dat het niet leuk meer is om te gebruiken. De oudste fatsoenlijke (en bovendien erg fijne) laptop die ik heb is een Compaq Armada 1700 met een P2/233 en 32MB. Goed scherm, zelfs een paar uur accu en goed geluid.

Volgens mij kun je aan de oude schermen niet veel doen anders dan vervangen met een nieuw exemplaar met dezelfde afmetingen ... onmogelijke opgave :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Thandor schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:31:
[...]
Beeldschermen op die oude laptops zijn altijd lastig. Ik heb ergens nog een DX/4, P100 en P166MMX laptop maar die schermen zijn dusdanig slecht geworden dat het niet leuk meer is om te gebruiken. De oudste fatsoenlijke (en bovendien erg fijne) laptop die ik heb is een Compaq Armada 1700 met een P2/233 en 32MB. Goed scherm, zelfs een paar uur accu en goed geluid.

Volgens mij kun je aan de oude schermen niet veel doen anders dan vervangen met een nieuw exemplaar met dezelfde afmetingen ... onmogelijke opgave :P.
Ik heb nog een Armada 7800, ook een Pentium 2 maar met 128MB RAM. Scherm is nog prima, maar helaas is het scharnier een paar jaar geleden van het één op het andere moment volledig slap geworden waardoor het scherm alleen dicht of in de maximale open-positie kan, het draait zo los als een deur ;( Een (betaalbare) vervanger voor het scharnier lijkt niet te vinden en na jaren stilstaan wil de muis soms "op hol" slaan en tikt de HDD soms hard. Hij start nog wel op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/27LSaoPl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:17:
[...]

Dat is een goeie. Ga ik vanavond even nakijken. Er was in die tijd inderdaad een instelling waarmee je kon hard kon instellen of de videokaart automagisch gedetecteerd moest worden of dat het specifiek een ISA danwel een PCI kaart was. Misschien staat dit hard op ISA.

[...]

Dit heb ik met een Pentium Pro bord ook eens aan de hand gehad ja. Alleen is dit een vrij standaard bord met standaard Intel 430VX chipset. Daar verwacht ik dit gedrag eigenlijk niet bij.

Het gaat overigens over dit bord: https://theretroweb.com/m...-explorer-ii,-speedeasy-v
Het blijkt dat dit bord inderdaad wat picky is wat videokaarten betreft. Een wat oudere PCI kaart pakt hij wel. Wat me nu ook opvalt is dat het bord geen jumpers heeft voor de bus en multiplier. Er is wel plek voor jumpers maar de headers zijn er niet. Het bord staat standaard op 120MHz nu. Mijn toetsenbord werkt er helaas ook niet op. Dat is een PS/2 plank met verloopstekker en dat vindt ie misschien ook niet leuk. Eens kijken of ik nog ergens een plank met DIN aansluiting heb liggen.

Goede nieuws is dat het bord dus eigenlijk gewoon werkt maar echt fijn is het ding niet.

Edit: natuurlijk heeft het bord geen jumpers! Het is een speedeasy. Oftewel je stelt alles via de BIOS in, doh!

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 10-04-2023 22:00 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Even weer een berichtje van mij op dit forum. Niet zozeer over retro hardware, maar software. Las op een FB forum dat een ontwikkelaar onlangs een ChatGPT DOS client heeft gemaakt. Op zijn website zag ik dat hij in 2019 ook een Windows 3.1 Slack client heeft gemaakt. Hij gebruikt daarbij een HTTP naar HTTPS proxy en op FB vroeg ik hem om een gecompileerde Windows versie daarvan en die heeft hij ook online gezet. De Windows versie van de proxy werkt alleen op Windows 7 of hoger. Nu probeerde ik deze proxy te gebruiken voor IE 11 (of IE 6 op een W2K machine) maar dat werkt helaas niet. Zag op Vogons wel een (uitgebreider) project voor een proxy op Github genaamd WebOne, wat waarschijnlijk wel doet wat ik voor ogen had/heb. .

https://yeokhengmeng.com/...2019-part-1-slack-client/

Verder rommel ik wat aan met het installeren van Windows Messenger 5.1 (een prima VOIP/SIP client), MS Comic Chat 2.5 en nog wat andere legacy software op zowel nieuwe als retro Windows machines.
De beste SIP client zit overigens op oude Nokia telefoons en prima SIP Servers/Trunks zijn oude Synology's of Fritzboxen , maar dat betreft weer hele andere vormen van (retro) hardware. :)

[ Voor 12% gewijzigd door soedesh op 11-04-2023 03:39 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 22:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:58:
[...]

Het blijkt dat dit bord inderdaad wat picky is wat videokaarten betreft. Een wat oudere PCI kaart pakt hij wel. Wat me nu ook opvalt is dat het bord geen jumpers heeft voor de bus en multiplier. Er is wel plek voor jumpers maar de headers zijn er niet. Het bord staat standaard op 120MHz nu. Mijn toetsenbord werkt er helaas ook niet op. Dat is een PS/2 plank met verloopstekker en dat vindt ie misschien ook niet leuk. Eens kijken of ik nog ergens een plank met DIN aansluiting heb liggen.

Goede nieuws is dat het bord dus eigenlijk gewoon werkt maar echt fijn is het ding niet.

Edit: natuurlijk heeft het bord geen jumpers! Het is een speedeasy. Oftewel je stelt alles via de BIOS in, doh!
Dat toetsenbord zou het probleem niet mogen zijn, tenzij er iets kapot is. AT-DIN en PS/2 zijn volledig compatibel, het signaal is exact eender. Enkel de vorm van de aansluiting is anders.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:21

Nemesizz

Untouchable

Soms zijn die PS/2 poorten ook gewoon kapot. Heb er ook een waar de muis poort niet van werkt (toetsenbord gelukkig wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Laatst online: 08:21
Ik heb al gehad dat de voeding het probleem was ook. Bordje weigerde op te starten met bvb een Model M toetsenbord maar sommige andere toetsenborden was het geen probleem. Met een andere voeding startte het bordje ook op met het model M keyboard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is soms even wachten maar dan heb je ook... eh... de traagste 486 en een ietwat snellere...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FSywQPF.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-04-2023 15:54 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:54:
Het is soms even wachten maar dan heb je ook... eh... de traagste 486 en een ietwat snellere...

[Afbeelding]
En dan die SX-16 overklokken naar 33Mhz :+ >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik vond de 486 altijd toch best een gave CPU. Veel nieuwe features ten opzichte van de 386, zoals cache, betere pipeline en ingebakken FPU.
Ik ging van een 10 MHz 286 naar een 100 MHz 486DX4, wat een verschil! Zo'n stap heb ik later niet meer gemaakt. Pentiums had ik minder mee, ik ben daarna over gestapt op een K6 van 600 MHz. Volgens mij liggen die allemaal ondertussen wel op de schroothoop ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:32:
[...]

En dan die SX-16 overklokken naar 33Mhz :+ >:)
Groter kans dat die jou dan met 3 vingers in zijn neus staat uit te lachen, de i486SX is in mijn ervaring en ware meester in overklokken. Meestal toch een DX onder de motorkap die van zichzelf al naar dik 40MHz wilt, ongeacht de rated speed. AMD en Cyrix waren en stuk minder goed door te klokken. 8)7

Maar t is een mooi, uniek ding @BlueTooth76 ! Gaat de vitrine in?

Die overdrive 75 is ook mooi, die naam staat er zo mooi prominent op :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-09 01:08
frapex schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:59:
[...]

Dat moederbord heb ik ook, met een S3 PCI videokaart erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ErnstvV schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:15:
Ik vond de 486 altijd toch best een gave CPU. Veel nieuwe features ten opzichte van de 386, zoals cache, betere pipeline en ingebakken FPU.
Ik ging van een 10 MHz 286 naar een 100 MHz 486DX4, wat een verschil! Zo'n stap heb ik later niet meer gemaakt. Pentiums had ik minder mee, ik ben daarna over gestapt op een K6 van 600 MHz. Volgens mij liggen die allemaal ondertussen wel op de schroothoop ergens.
Je hebt een sterk legendes te pakken!
De 10MHz 286 was de traagste van de 'volwassen' 286 computers, dus na de IBM AT. De IBM model 30-286 heeft hem. Wel stond deze voor het betaalbare alternatief voor de 808x processors (de 286-16 en 286-16 waren schreeuwend duur) die al snel zijn beperkingen vertoonde door serieuze ontwerp tekortkomingen.

Die DX4 markeerde de 100MHz grens voor de consument. Niet de meest iconische 486 (dat was de dx2-66) maar wel een die zijn sporen heeft verdiend :) Zelfs Windows 95 was er bruikbaar op!

Dan de K6, de processor die AMD van de overgang heeft gered nadat ze de problemen met de K5 niet te boven kwamen en uit wanhoop maar een ontwerp hebben gekocht (met computer bedrijf er aan vast). De 600 MHz was wel de praktische Max die je kon halen zonder serieus op de stabiliteit in te boeten (een enkele chipset uitgezonderd).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is er niet ook ooit een 8Mhz 286 geweest? Staat me zoiets bij.

Overigens was mijn stap destijds van de 286-12 met 1Mbyte ram en een 256Kbyte vga kaart van mijn ouders naar een Pentium 100 met 8Mbyte ram en een 1 Mbyte vga kaart. Oh ja, en van 40Mbyte HDD naar 1Gbyte. Dat was even een leap naar de high end destijds :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:56:
[...]

Groter kans dat die jou dan met 3 vingers in zijn neus staat uit te lachen, de i486SX is in mijn ervaring en ware meester in overklokken. Meestal toch een DX onder de motorkap die van zichzelf al naar dik 40MHz wilt, ongeacht de rated speed. AMD en Cyrix waren en stuk minder goed door te klokken. 8)7

Maar t is een mooi, uniek ding @BlueTooth76 ! Gaat de vitrine in?

Die overdrive 75 is ook mooi, die naam staat er zo mooi prominent op :p
Ja, gaat de vitrine in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:35:
Is er niet ook ooit een 8Mhz 286 geweest? Staat me zoiets bij.
De originele AT was uitgerust met een 6MHz 286, daarna kwam de snellere 8MHz variant :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:45:
[...]

De originele AT was uitgerust met een 6MHz 286, daarna kwam de snellere 8MHz variant :P
En de traagste 286 zat op de Matrox SX-900: een 4MHz exemplaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thandor schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:51:
[...]
En de traagste 286 zat op de Matrox SX-900: een 4MHz exemplaar!
Ah kijk. Die had dus wel een instructieset, maar die werkte in ploegendienst :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:56:
[...]

Ik weet het. Heb 2 486-SX 25Mhz modellen die beide op 50Mhz konden draaien (op een specifiek moederbord...dat ik helaas niet meer heb, was ook stabiel, kon Doom gewoon een lange tijd draaien). Geen van de DX'jes die ik heb kwamen zo ver (was 40Mhz de max, en dan vaak al instabiel, zelfde bij DX2 wilde eigenlijk helemaal niet verder dan z'n 66Mhz).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:07:
[...]

Je hebt een sterk legendes te pakken!
De 10MHz 286 was de traagste van de 'volwassen' 286 computers, dus na de IBM AT. De IBM model 30-286 heeft hem. Wel stond deze voor het betaalbare alternatief voor de 808x processors (de 286-16 en 286-16 waren schreeuwend duur) die al snel zijn beperkingen vertoonde door serieuze ontwerp tekortkomingen.

Die DX4 markeerde de 100MHz grens voor de consument. Niet de meest iconische 486 (dat was de dx2-66) maar wel een die zijn sporen heeft verdiend :) Zelfs Windows 95 was er bruikbaar op!

Dan de K6, de processor die AMD van de overgang heeft gered nadat ze de problemen met de K5 niet te boven kwamen en uit wanhoop maar een ontwerp hebben gekocht (met computer bedrijf er aan vast). De 600 MHz was wel de praktische Max die je kon halen zonder serieus op de stabiliteit in te boeten (een enkele chipset uitgezonderd).
Achteraf gezien waren het inderdaad wel bijzijnde systemen. De 286 kwam van een Enschede bedrijf, geen idee meer hoe die heette. Er zat maar liefst 2 MB RAM in. Ik heb ook nog een tijdje een 20 MHz 286 gehad. Nu best jammer dat ik die niet meer heb, die was best zeldzaam.
Eigenlijk heb ik best aparte systemen gehad, ook een tijdje een Dual Pentium 2 gebruikt, met twee externe SCSI RAID behuizingen met elk 4 drives. Dat systeem was al lang achterhaald maar wel leuk om te hebben. Als ik toen toch eens ruimte gehad had…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

ErnstvV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:58:
[...]

...Als ik toen toch eens ruimte gehad had…
10 XT klasse systemen
6 286 systemen
4 386 systemen
Tussen de 10 en 15 486 systemen (incl afgeleiden)
Tussen de 10 en 15 Pentium systemen
30+ Pentium 2 systemen
Handvol K6/2/3/+ systemen
40 Pentium 3 systemen
2 dozijn Pentium 4 systemen
Dozijn core systemen
Handvol Athlon systemen

En dan wat nieuwe is :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-09 01:08
Nemesizz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:20:
[...]

Ik weet het. Heb 2 486-SX 25Mhz modellen die beide op 50Mhz konden draaien (op een specifiek moederbord...dat ik helaas niet meer heb, was ook stabiel, kon Doom gewoon een lange tijd draaien). Geen van de DX'jes die ik heb kwamen zo ver (was 40Mhz de max, en dan vaak al instabiel, zelfde bij DX2 wilde eigenlijk helemaal niet verder dan z'n 66Mhz).
Ik heb zelf een 66MHz op 80 of 83MHz draaien. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 19:07
Waterbeesje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:34:
[...]

10 XT klasse systemen
6 286 systemen
4 386 systemen
30+ Pentium 2 systemen
40 Pentium 3 systemen
Dozijn core systemen
Handvol Athlon systemen

Hoarden ipv verzamelen :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:34:
[...]

10 XT klasse systemen
6 286 systemen
4 386 systemen
30+ Pentium 2 systemen
40 Pentium 3 systemen
Dozijn core systemen
Handvol Athlon systemen

Het stapelvirus heet dat :P
Is onder vintage audio liefhebbers ook vrij veelvoorkomend, dus voel je daar alsjeblieft niet alleen in ;)

Volgens mij ging jij binnenkort verhuizen...ik heb nu al medelijden met je verhuisploeg.
- "WAT, nog meer PC's?!?!?!?"
- "ja, en dan zijn we nog niet eens halverwege :/ "

:+

Spreek uit ervaring overigens. Toen wij verhuisden bleven de luidsprekers ook maar komen. Dat waren er toen (nog maar :P ) een stuk of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als ik de ruimte zou hebben :') zo groot is de collectie niet nu. Helaas / gelukkig, afhankelijk van wie je het vraagt (WAF zit op het randje)

Maar inderdaad, de collectie is wat groot geworden...
Nu in de voorraad:
6x XT
3x 286
2x 386
7x 486
6x Pentium / K6
6x P2
~8x P3
3x Athlon
10x P4

De komende periode gaat niet lukken ivm verhuizing, maar daarna wil ik toch stelselmatig wat computers gaan catalogiseren en misschien een website maken waar ik ze ga tentoonstellen :P (ik had ooit een idee om dat op een Tweakersblog te plaatsen....)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

DrDrax

Bacdafucup

Waterbeesje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:56:
[...]

Als ik de ruimte zou hebben :') zo groot is de collectie niet nu. Helaas / gelukkig, afhankelijk van wie je het vraagt (WAF zit op het randje)

Maar inderdaad, de collectie is wat groot geworden...
Nu in de voorraad:
6x XT
3x 286
2x 386
7x 486
6x Pentium / K6
6x P2
~8x P3
3x Athlon
10x P4

De komende periode gaat niet lukken ivm verhuizing, maar daarna wil ik toch stelselmatig wat computers gaan catalogiseren en misschien een website maken waar ik ze ga tentoonstellen :P (ik had ooit een idee om dat op een Tweakersblog te plaatsen....)
Kijk das een mooie collectie, hoeveel en wat, ik ben allang de tel kwijt :+
Ruimte das wel een dingetje idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUfd94n_V5cbhpFbqTZm0I3n0vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oRRSl6uW5WPOIf6lcMOkSB9.jpg?f=fotoalbum_large

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 20:54

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

DrDrax schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:45:
[...]

Kijk das een mooie collectie, hoeveel en wat, ik ben allang de tel kwijt :+
Ruimte das wel een dingetje idd.

[Afbeelding]
Ruimte ja. Dat vindt mijn vrouw ook een dingetje ja... :X :+

Ik zit momenteel op de 60 builds die vastgelegd zijn in een bestand. Zo staat er nog ongeveer een dozijn op zolder en in de garage die nog niet genoteerd zijn.

Ondertussen ben ik ook al een jaar bezig met het opzetten van een inventory app, waarin ik alle builds en onderdelen documenteer, changelog bij kan houden, staat van de machine, prestatie-index, games en andere software, aanschaf datum en prijs (wanneer van toepassing), bestemming, etc.

Er moet overigens ook nog iets in komen van een build-editor, waarin ik alle onderdelen kan toewijzen aan een build. Het moet dan ook duidelijk zijn per onderdeel wat de aansluitingen en standaarden zijn waarmee een ander component mogelijk mee zou kunnen interconnecten. :)

Zoals alle andere projecten die hier op de schap liggen, duurt het een eeuwigheid om zoiets af te ronden. :) Maar, het wordt wel structureel vastgelegd wat er is! :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door InjecTioN op 13-04-2023 10:59 . Reden: build-editor ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennuz
  • Laatst online: 15-09 20:10
ErnstvV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:58:
[...]

Achteraf gezien waren het inderdaad wel bijzijnde systemen. De 286 kwam van een Enschede bedrijf, geen idee meer hoe die heette. Er zat maar liefst 2 MB RAM in. Ik heb ook nog een tijdje een 20 MHz 286 gehad. Nu best jammer dat ik die niet meer heb, die was best zeldzaam.
Eigenlijk heb ik best aparte systemen gehad, ook een tijdje een Dual Pentium 2 gebruikt, met twee externe SCSI RAID behuizingen met elk 4 drives. Dat systeem was al lang achterhaald maar wel leuk om te hebben. Als ik toen toch eens ruimte gehad had…
Was het toevallig Sirex? Hadden mijn ouders ook een 286 van, met een hercules monochrome video adapter
De PC daarna was meteen een 300 mhz k6-2 met een Intel I-740. Daarna mijn eigen computer maar gekocht want echt goed in computers uitzoeken vond ik ze op dat moment niet :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
mennuz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:14:
[...]

Was het toevallig Sirex? Hadden mijn ouders ook een 286 van, met een hercules monochrome video adapter
De PC daarna was meteen een 300 mhz k6-2 met een Intel I-740. Daarna mijn eigen computer maar gekocht want echt goed in computers uitzoeken vond ik ze op dat moment niet :+ .
Ja klopt, dat was het merk! Ik had wel een super vette EGA kaart er in zitten, dat was in ieder geval een stap vooruit ten opzichte van een Commodore 64. Alleen dat geluid van de pc, daar werd ik niet echt warm van: Bliep bliep…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Aah, de pc speaker met zijn waardeloze interpretatie :p

Je zou voor Windows 3.1x eens moeten kijken naar de pc speaker driver die bij Calmira zit. Dan heb je soundblaster-achtig geluid over de pc speaker. Of een goede dos mediaspeler, zo ken ik Inertiaplayer die voor pc speaker begrip enverbluffend geluid uit de pc speaker krijgt met MOD bestanden.

Ega is trouwens ook een dikke plus op een 286, heel anders dan de standaard iets te goedkope Hercules kloontjes die er vaak in werden gezet ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(Een van?) Mijn eerste eigen IBM compatible PC was een 286 van... Atari! :+
Was wel een beetje een domper achteraf, gezien dat ding een EGA adapter onboard had, en er met geen mogelijkheid een add-in VGA adapter herkend werd.
Of de VGA kaart was gewoon dood, dat kan ook :P

Daar ging mijn wens om Wolfenstein 3D te spelen :(

C:\>_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog een mooi Soltek bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp88WT0zLs3AiXobsU05AsnHc6k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmtxikOamnYx1ZwfrGZKhlBf.jpg?f=fotoalbum_medium

Onder steuning voor de Athlon XP,. Agp 4x en ISA.
En ondersteuning voor een aardig instabiele ervaring, zie net boven de cpu koeler...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 09:57
Waterbeesje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:59:
Hier nog een mooi Soltek bordje.

[Afbeelding]

Onder steuning voor de Athlon XP,. Agp 4x en ISA.
En ondersteuning voor een aardig instabiele ervaring, zie net boven de cpu koeler...
Niet alleen boven de cpu koeler… tijd om een paar elco’s te vervangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

blackmore87 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:28:
[...]

Niet alleen boven de cpu koeler… tijd om een paar elco’s te vervangen ;)
Zegmaar, gewoon alles vervangen dat naar een elco ruikt, jammer dat deze er zo'n last van heeft. Mja, dat weet je met bordjes van rond de eeuwwisseling :P

Deze zit in een systeem dat ik nog niet eerder had bekeken. Ik heb hem voor de grap aan een gezekerde verlengkabel gehangen en op het knopje gedrukt. En hij start gewoon op alsof er niks aan de hand is!
Uiteraard liep ik tegen een beperking aan: het wachtwoord van de vorige gebruiker. Klassiekertje te pakken, reboot naar safe mode en het admin account had uiteraard geen wachtwoord. Nieuw account toegevoegd, oude verwijderd en voilà!

En dan gaat binnenkort het systeem helemaal uit elkaar, de kast is spuuglelijk en vertoont meer roest dan leuk is :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vinnie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:44:
(Een van?) Mijn eerste eigen IBM compatible PC was een 286 van... Atari! :+
Was wel een beetje een domper achteraf, gezien dat ding een EGA adapter onboard had, en er met geen mogelijkheid een add-in VGA adapter herkend werd.
Of de VGA kaart was gewoon dood, dat kan ook :P

Daar ging mijn wens om Wolfenstein 3D te spelen :(
Och, als het helpt: Ik had een 286 @12,5Mhz en een 256Kb VGA kaart.
Wolf3D draaide er op, maar niet helemaal in full screen, daar had je eigenlijk een 386 op 16Mhz of meer voor nodig. Toen ik een SB Pro 2.0 in de 286 inbouwde moest het scherm nog kleiner anders trok ie het helemaal niet :+

Gelukkig was dat later op de P100 geen enkel probleem meer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo mooi, hoe we met zijn alle zitten te kijken naar minimale systeem eisen en dan een bijna-speelbaar-ervaring hebben :P

Ik snap wat dat betreft wel dat mensen een Pentium 3 als DOS systeem inzetten terwijl deze ook Win XP doet.

Aan de andere kant is het ook wel erg gaaf om Prince of Persia op een Turbo-XT met groen CGA-mono scherm te spelen met origineel Adlib geluid op een originele Adlib. Verbaas jezelf over de kwaliteit van graphics en het geluid @1988 :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:52:
Zo mooi, hoe we met zijn alle zitten te kijken naar minimale systeem eisen en dan een bijna-speelbaar-ervaring hebben :P

Ik snap wat dat betreft wel dat mensen een Pentium 3 als DOS systeem inzetten terwijl deze ook Win XP doet.

Aan de andere kant is het ook wel erg gaaf om Prince of Persia op een Turbo-XT met groen CGA-mono scherm te spelen met origineel Adlib geluid op een originele Adlib. Verbaas jezelf over de kwaliteit van graphics en het geluid @1988 :D
Er staat in het Homecomputermuseum (aanrader!) een Compaq all in one (14" VGA iirc) met de originele Prince Of Persia er op draaiend :)
Was verbazingwekkend hoe goed ik nog wist hoe level 1 in elkaar stak en hoe sterk muscle memory na al die tijd nog was, liep er zo doorheen :D

Overigens was dat geen 1988, maar twee jaar later. Wikipedia: Prince of Persia (1989 video game) is van oktober 1989, EU release was in september 1990. Dus als jij hem in 1988 gespeeld hebt vind ik dat heel knap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:58:
[...]

Er staat in het Homecomputermuseum (aanrader!) een Compaq all in one (14" VGA iirc) met de originele Prince Of Persia er op draaiend :)
Was verbazingwekkend hoe goed ik nog wist hoe level 1 in elkaar stak en hoe sterk muscle memory na al die tijd nog was, liep er zo doorheen :D

Overigens was dat geen 1988, maar twee jaar later. Wikipedia: Prince of Persia (1989 video game) is van oktober 1989, EU release was in september 1990. Dus als jij hem in 1988 gespeeld hebt vind ik dat heel knap :P
Op een computer uit 1988 dan ;)
Maar inderdaad, ik heb Prince nog nooit gespeeld vóór 1990, want in '91 kwam onze eerste computer in huis (IBM Model 30 met 8086) :') .

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Ik denk dat dit de beste plek is, om even een ervaring met een bijna 20 jaar oude 250 Gb Harde Schijf, IDE/ATA, te delen.
Die gebruikte ik op een jonger maar inmiddels een 15 jaar oud AMD-moederbord, een Asrock AM2-NF3-VSTA.

Dit systeem draaide altijd naar genoegen, tót ik er een andere processor inzette (van 2-core naar 4-core).
Sindsdien startte het héél langzaam op. Als het eenmaal draaide, ging het wel, maar eerder startte het razendsnel op.

Ik keek wat beter bij het opstarten - intypen van functietoets F1 om de feedback van het opstarten van Linux te zien - en zag een foutmelding 4 maar herhaald worden, voor het verder - langzaam opstartte.
De foutmelding betrof "ATA1" en "No DMA".

Ik haalde IDE-kabel los. en dacht te zien dat één van de pinnen op het electronica-bord van de harde schijf, iets naar binnen leek te zijn geduwd: Bij het plaatsen van de andere cpu, had ik de IDE-kabel losgemaakt, en had zo ruimte genoeg om de cpu te plaatsen. Bij het weer aansluiten van de IDE-kabel op de harde schijf, was ik waarschijnlijk wat te ongeduldig geweest - na middernacht, moe, schaars verlicht, het was toch maar een routine-werkje - en zo een pin naar binnen geduwd.

Afijn, harde schijf uitbouwen, electronica-bord van de harde schijf losschroeven, de pin voorzichtig terugduwen, vlak met alle andere 39 pinnen, electronica-bord terugplaatsen, harde schijf terugplaatsen, en ... geen foutmelding meer, en het start weer snel op.

Misschien kent menigeen dit al, maar het leek me toch nuttig dit even te plaatsen.

eagle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, als je pinnen gaat verbuigen ipv aansluiten kun je idd vreemde effecten krijgen.
Maar tegen fysieke lompheid is geen enkele computer opgewassen :+

Voor het terugbuigen kun je trouwens heel handig een vulpotlood gebruiken. Schuif je over de pin, recht zetten, klaar.
Afhankelijk van de dikte van de pen pak je een andere dikte vulpotlood :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Ik zit al een paar dagen te klooien met een socket 7 systeem. Moederbord is een M571 v3.2, ik krijg regelmatig helemaal niets. Geen beepcodes en geen beeld. Ik vermoed dat het het ram is. Maar als het ram stuk zou zijn, zou ik dan niet op z'n minst beepcodes moeten horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

hellum schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:17:
Ik zit al een paar dagen te klooien met een socket 7 systeem. Moederbord is een M571 v3.2, ik krijg regelmatig helemaal niets. Geen beepcodes en geen beeld. Ik vermoed dat het het ram is. Maar als het ram stuk zou zijn, zou ik dan niet op z'n minst beepcodes moeten horen?
Het zou met foutief ram inderdaad moeten piepen. Tenzij:
- het moederbord zelf dood is
- de CPU niet werkt
- de CPU verkeerd is ingesteld
- het moederbord zelf dood is (ja deze staat er dubbel, maar het is tenslotte PC Chips)

Heb je ander RAM beschikbaar? Gebruik je SDRAM, EDO of Fastpage?
Of een andere CPU? Over het algemeen is een Pentium 100 of 120 een zeer veilige controle-CPU: ze sneuvelen zelden en ik durf deze zelfs bijna bullitproof te noemen :)

Nog een dingetje waar sommige bordjes slecht op gaan: heb je een floppydrive en harde schijf aangesloten? Sommige bordjes doen niks zonder op een of andere vage manier.

Heb je de manual? Zo niet:
https://theretroweb.com/motherboards/s/pcchips-m571-v3.2-a

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Ik heb geen reserve onderdelen meer (vroeger dozen vol), het vage is dat die af en toe wel gewoon start. Soms echt normaal, soms report die maar 1.7MB ram of 2MB.

Processor is een K6-2 400mhz en er zit 1 reepje 64MB SD-RAM in. Heb al ander RAM besteld van Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als deze veel minder RAM aangeeft dan het daadwerkelijk is, zou dat ram latje het probleem kunnen zijn ja.

Nog een mogelijk dingetje: heb je al geprobeerd de contacten schoon te maken met isopropyl van 96%? (die van Kruidvat is al prima!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
Heb ik gedaan en er kwam maar heel weinig troep vanaf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

hellum schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:45:
Heb ik gedaan en er kwam maar heel weinig troep vanaf
Ook het slot schoongemaakt? :) Want die kunnen ook ranzig zijn! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
InjecTioN schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:18:
[...]

Ook het slot schoongemaakt? :) Want die kunnen ook ranzig zijn! :D
Ook :) Met een wattenstaafje met alcohol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Foutief RAM hoeft overigens niet altijd een foutcode te piepen. Wanneer het RAM goed genoeg werkt om de eerste paar stappen van de initiële boot te doen, dan zal er geen RAM error komen, maar komt de POST ook niet verder.

Het zal denk ik wel een goed idee zijn om eens een POST-kaartje ergens op de kop te tikken. Die dingen geven je de beste en meest bruikbare output wanneer er daadwerkelijk hardware defect is.

Zoals @Brothar hier overigens aangeeft, kunnen scheve/niet verbonden pinnetjes ook voor best veel issues zorgen. Vaak met niet booten tot gevolg ook.

Zo had ik hier, in deze post, óók een erg goed voorbeeld van issues met een (of meerdere) pins die scheef stonden in een VLB-slot. Daar heb ik serieus een flinke tijd over gedaan om het issue te vinden (en op te lossen). :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellum
InjecTioN schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:00:
Het zal denk ik wel een goed idee zijn om eens een POST-kaartje ergens op de kop te tikken. Die dingen geven je de beste en meest bruikbare output wanneer er daadwerkelijk hardware defect is.
Ik zat er gisteren al aan te denken om een Arduino (heb er nog meerdere liggen) aan de ISA bus te solderen en op die manier de post codes uit te lezen. Dat moet te doen zijn want als ik hier kijk dan is het hele circuit alleen maar TTL logica.

Wellicht eenvoudiger om gewoon een kaartje uit China te bestellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

hellum schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:08:
[...]

Ik zat er gisteren al aan te denken om een Arduino (heb er nog meerdere liggen) aan de ISA bus te solderen en op die manier de post codes uit te lezen. Dat moet te doen zijn want als ik hier kijk dan is het hele circuit alleen maar TTL logica.

Wellicht eenvoudiger om gewoon een kaartje uit China te bestellen
Via Amazon heb je ze (met Prime) morgen al voor een tientje binnen. :) (zoek op ‘post isa card’)

Natuurlijk is een zelfgemaakte POST card veel leuker, maar verstandiger is om een diagnose tool erbij te hebben, waarvan je zeker(der) kan zijn dat het werkt.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
hellum schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:17:
Vanavond het RAM geheugen vervangen en het systeem lijkt nu gewoon constant op te starten en stabiel te zijn. Nu nog een betere grafische kaart. Heb daarvoor zo’n Chinese ATI Rage 3D besteld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaNdM
  • Nu online

MaNdM

1000-dingen-doekje

Het bord wat geen beeld gaf met PCI videokaart bleek een kras te hebben. Helaas lukte het niet om de grootste onderbreking te overbruggen met soldeer, de kleine wel. Voor nu heel even een lelijke bodge gedaan als test en zowaar: beeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtYCv_B0XPsWZhpFh4841z2H0GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJT9ZP4UyXkZa1A3cwYDihGL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had even geen fatsoenlijk draadje voorhanden, maar nu ik de punten weet kan ik dit zo vervangen.

To be determined...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, interessante ontdekking in eigen huis:

Paar jaar terug kon ik een auto vol meuk ophalen uit garage van iemand die ooit op beurzen oude meuk verkocht en bij abrupt stoppen van beurzen zat hij opeens zonder verkoopkanaal, en is het blijven liggen tot ik het bijna 20 jaar later ophaalde.

Enfin, groot deel ervan heb ik al lang uitgezocht en bewaard, gebruikt danwel verkocht. Een ding wat ik nog had liggen was een demo-PC, met handgemaakte transparate AT 'case', PSU en HDD met opengewerkte behuizing (waarbij duidelijk is dat HDD dood is) en XT-kloon moederbord plus paar kaarten.

Ik meende gezien te hebben dat een van de kaarten een RTC bevatte incl Varta en dat het (decennialang) aan het lekken was op moederbord. Oftewel RIP. Maar nu ik een kast moest verplaatsen heb ik die 'case' eraf gehaald, geconstateerd dat er weinig meer te redden viel (aan alle kanten kapot, met non-standaard afmetingen dus niets te vervangnen) en dus uit elkaar gehaald om de nog zinnig bruikbare inhoud te redden.

Kast dus met moeite opengeschroefd (allemaal platkopschroeven met vrij ronddraaiende moeren erop :r ) en inhoud opgeschoond. Flink verbaasd door wat ik vond: HDD was idd overduidelijk dood, maar verder geen RTC of Varta te bekennen en alleen stof, geen nare corrosieve meuk op moederbord. Ik moet eea nog testen, maar niets is bij voorbaat dood. Misschien heb ik dus een werkende XT moederbord, Hercules videokaart, 8b MFM HDD controller, floppy + I/O controller en wat verdacht lijkt op een grote EMS kaart (eh, plus serial poort erop). Dat wordt leuk testen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hellum
En nu werkt die wel in dit oude systeem :X :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFMKXzM-58hMghymmFl0cd72Nec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mh0TL3JVpwoqLN5zkReIPupA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Maar er gaat mogelijk wel iets stuk als 'ie ooit in een nieuwer bord terecht komt met 3,3v uit het slot? :D

Een variant van zo'n Rage XL zat volgens mij ook vaak in bepaalde Compaq Pentium 2 systemen die een NLX AGP-kaart moesten hebben. Dat was vaak een Rage Pro of een 3D Rage met 8MB geheugen. Ik heb er geen goede herinneringen aan. Onder Win9x kon je er nog redelijk Need for Speed 3 op draaien, maar na een upgrade naar Win2000 of XP halveerde de framerate op de een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
Josefien schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 01:28:
Maar er gaat mogelijk wel iets stuk als 'ie ooit in een nieuwer bord terecht komt met 3,3v uit het slot? :D
Valt wel mee. Dan wordt de 3.3 volt die dit bordje genereert gewoon parallel gezet met de bestaande 3.3 volt rail. De spanning blijft dan gewoon gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die Rage kaartjes zijn niet voor niets vaak gebruikt in kantoorsystemen.
Prima beeld maar niet speciaal vlot. En goedkoop naarmate ze op leeftijd kwamen en de productielijn bleef bestaan. Vandaar dat Compaq er zo dol op was ;)

Betrouwbaar met prima beeldkwaliteit :)

Die vorm is wel een prima tussenstap, maar eens: je hebt geen idee hoe dat ding gaat reageren mocht deze kaart zo in een ander systeem komen. Dan zou een deel van de 3,3v door deze kaart maar het mobo kunnen worden getrokken. Wat de vorm uiteraard niet kan geven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 01:28:

Een variant van zo'n Rage XL zat volgens mij ook vaak in bepaalde Compaq Pentium 2 systemen die een NLX AGP-kaart moesten hebben. Dat was vaak een Rage Pro of een 3D Rage met 8MB geheugen. Ik heb er geen goede herinneringen aan. Onder Win9x kon je er nog redelijk Need for Speed 3 op draaien, maar na een upgrade naar Win2000 of XP halveerde de framerate op de een of andere manier.
Uitermate beroerde drivers.

Prestaties verschilden inderdaad factor 2 tussen beste en slechtste. Niet alleen tussen 9x en 2k, ook op zelfde platform tussen versies.

Zie oa hier, link naar beste 9x drivers: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1155227#p1155227

Weet niet wat beste 2k/XP drivers zouden zijn, wel dat het ws niet de defaults is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
hellum schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:35:
[...]

Valt wel mee. Dan wordt de 3.3 volt die dit bordje genereert gewoon parallel gezet met de bestaande 3.3 volt rail. De spanning blijft dan gewoon gelijk.
Mij was altijd verteld dat je geregelde voedingen nooit zomaar parallel mocht zetten omdat er vaak wat stuk kon gaan, mede omdat de spanning van beide nooit helemaal gelijk is. Maar ik heb het nooit in het echt geprobeerd :D :P
dion_b schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:35:
[...]

Uitermate beroerde drivers.

Prestaties verschilden inderdaad factor 2 tussen beste en slechtste. Niet alleen tussen 9x en 2k, ook op zelfde platform tussen versies.

Zie oa hier, link naar beste 9x drivers: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1155227#p1155227

Weet niet wat beste 2k/XP drivers zouden zijn, wel dat het ws niet de defaults is.
Dat zal het wel zijn geweest, als blijkbaar de nieuwste versie niet de beste is :D

Ik had de drivers destijds van de ATi website, en daar werden de nieuwste aangeboden na selecteren van kaart en besturingssysteem.

Ik herinner me wel dat voor een Diamond Viper V550 (nVidia TNT PCI kaart) een bepaalde oude versie veel betere prestaties gaf onder WinME. Daar was ook nieuwer niet per se beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 22-04-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Hier weer een berichtje van mij met een vraag die ik niet zo gauw in een ander Topic kon/wilde stellen.
Ik vroeg mij namelijk af in hoeverre het mogelijk is om Windows Desktop Search 2.6.5 te gebruiken, niet zozeer voor Desktop Search, maar met name voor (een deel van) het World Wide Web.
Ik kwam hierop via deze url https://learn.microsoft.c...-2x-wds-extendingtheindex waarop het volgende is te lezen:

"... WDS uses URLs to uniquely identify items,
whether those items are in the file system, inside a database-like store, or on the
Web. ..."

Het idee is dat de index resultaten/database van (een klein deel) van het web op mijn lokale machine staat, in plaats van op de server bij een zoekmachine(gigant).

Een goede aanvullende vraag hierover vond ik terug in een oud Topic opTweakers https://gathering.tweaker...message/75130902#75130902

Ook ik behoorde tot de personen die de Desktop Search op Windows XP bewust niet installeerde vanwege de resources die het vrat, maar nu zie ik toch eventuele toegevoegde waarde.

Een andere interessante url die ik (tot nu toe) vond is deze:

https://brandonlive.com/2...p-search-265-has-shipped/

Edit: Ik heb een Youtube videootje geplaatst over een onderwerp wat hiermee samenhangt en dit is de url: https://youtu.be/tlQUMlAgJ0Y

Het betreft een simpele manier om met Google alleen http sites te doorzoeken.
Moet niet zo moeilijk zijn om een (lokale) html zoekpagina te maken waarmee je kan Googlen zonder iedere keer -inurl:http te hoeven intypen. Hoor het graag als iemand daar direct uit het hoofd de (plain text) html code voor heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door soedesh op 24-04-2023 00:19 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yeeha, mijn 8MHz Turbo XT leeft :D

Aanvankelijk wilde het niets doen (geen output op m'n ISA diag kaart, geen piep, niets op scherm), maar na wat gestructureerder te werk gaan kon ik dat stap voor stap oplossen:

- ik gebruik een MCE2VGA om beeld tevoorschijn te krijgen op een (S)VGA scherm. Ik heb voor de zekerheid de Turbo-MGP4-C kaart (Hercules-compatible) in een nieuw systeem (lees: 'maar' 30 jaar oud) gestoken en ook geen beeld. Even gerommeld met dipswitches op de MCE2VGA en warempel: ik had beeld. Blijkbaar had ik het nog op EGA staan |:(
- nu ik weet dat ik beeld kon krijgen terug naar de oude monster gegaan. Het leek nog steeds helemaal dood met FF, geen piep, knipperende LEDs op de keyboard (ja, met schakelaar in 'XT'-positie) - en geen beeld. Of toch wel: heel vaagjes een liggende streep cursor in beeld zonder iets anders. Dus ergens gebeurt wel wat. Manual van het bord (noname Turbo XT 8MHz) erbij gepakt en goed gekeken naar de dipswitches. Volledig XT standaard, dus 5 en 6 waren voor display. Ze stonden op OFF - ON, oftewel "Color Display (40*25 MODE)". Dat moest met Hercules "Monochrome Display" OFF - OFF zijn. En warempel, toen ik het aanzette telde een teller 256kB ( :+ ) RAM af - en hing.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Phoenix ROM BIOS Ver 2.27
Copyright (c) 1984,1985,1986 Phoenix Technologies Ltd
All Rights Reserved

256K

- na RAM probeert XT BIOS een drive te initialiseren, en ik had er niets aan hangen. Dus floppy controller erin met DS/DD 360kB 5.25" drive eraan die ik erbij had. Er zat een floppy in. Op goed geluk deurtje dicht gedaan en keken wat er gebeurde.
code:
1
2
Current date is Tue  1-01-1080
Enter new date (mm-dd-yy):

code:
1
2
Current time is 0:03:34.70
Enter new time:

code:
1
2
3
4
5
6
Microsoft(R) MS-DOS(R)  Version 3.30
             (C)Copyright Microsoft Corp 1981-1987

A>_

*O*

Nu vraag wat ik er in vredesnaam mee moet doen :P

Om zinnig bruikbaar te zijn moet ik in ieder geval:
- RAM ophogen naar >512kB, liefst 640kB
- RAM kaart identificeren, testen en correct configureren (misschien heb ik al 640kB)
- op zoek gaan naar een betere storage optie dan DD 5.25" - ik heb er een 8b MFM controller bij, maar geen passende drive. Idealiter werk ik met CF, wat geheid wat hobbywerk vereist (XT-IDE :) ), of ik pak een 8b SCSI adapter, daar heb ik vast een drive voor.
- op netwerk krijgen. Dat is makkelijke deel: ik heb een Intel 8/16 adapter die z'n naam eer aan doet. Icm mTCP kan ik dit ding zelfs op internet krijgen zodra ik programmatuur ervoor kan opslaan.
- MCE2VGA is leuk, maar een 8b VGA kaart zou practischer zijn. Geen idee of een van m'n ISA kaarten zo wil werken - komen we vanzelf achter :P
- ik heb nog een zelfgebouwd AdLib-kloon dat hier prima bij past

En dan: ga ik er nog iets mee doen? Zien we dan wel :+

Edit:
Wel nog twee raadsels:
- waarom geen output op port 80 diag kaart? port 80 zit niet bepaald in 16p range...
- waarom geen piepjes op aangesloten speaker?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:47

frapex

got r00t

dion_b schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:27:
Wel nog twee raadsels:
- waarom geen output op port 80 diag kaart? port 80 zit niet bepaald in 16p range...
- waarom geen piepjes op aangesloten speaker?
Het is een BIOS uit 1986 voor een 8MHz Turbo XT, ondersteuning voor post codes zit er vast niet in. Wellicht ook geen piepjes. En vast ook geen LBA ondersteuning :+. Eventueel kan je nog een ander merk BIOS proberen.
- op zoek gaan naar een betere storage optie dan DD 5.25" - ik heb er een 8b MFM controller bij, maar geen passende drive. Idealiter werk ik met CF, wat geheid wat hobbywerk vereist (XT-IDE :) ), of ik pak een 8b SCSI adapter, daar heb ik vast een drive voor.
Voor het opstarten vanaf een vast medium zou je inderdaad een XTIDE kaart (8-bit ISA met CF-card slot) kunnen aanschaffen. Of een XTIDE ROM op de Intel 8/16 adapter drukken, en dan via de seriële poort booten :+. Maar een 8-bit SCSI kaart met SCSI schijf is natuurlijk ook tof.
- MCE2VGA is leuk, maar een 8b VGA kaart zou practischer zijn. Geen idee of een van m'n ISA kaarten zo wil werken - komen we vanzelf achter
Trident VGA kaarten met 16-bit ISA werken meestal ook in een 8-bit ISA slot, mits er natuurlijk geen opcode(s) voor 286 (en hoger) in de VGA BIOS zitten.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@dion_b uitdaging: Prince of Persia werkend en speelbaar krijgen :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Binnenkort maar eens deze Asus V6800 (GF256 DDR) proefdraaien. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoM7rvwLjb4DW1mjKjNsIIrjGsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhXRLZQ4CksOJRha2ZuttTQW.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

The Eagle schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:01:
Als het goed is moet Bloxinies ook werken O-) (werkt met 256KB).

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 23-04-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:01:
Challenge accepted. Al is Area 5150 allicht nog leuker als ik een CGA kaart kan vinden :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooie combi, mooie uitdagingen :)

- video: Trident, Oak, C&T... Al de relatief vroege budget kaarten die ik heb getest doen het op 8b. Zelfs een ET4000AX deed het prima op de IBM model 30 8086 :+

- Adlib: no-brainer. Geweldig op een 808x. De uitdaging zit hem in een ESS 1868 met unisound draaiende te krijgen als 8b Sound Blaster kloon :p (maar dan moet je de ram kaart echt werkend krijgen)

- ram kaart: als dit Ems is heb je inderdaad een mooie uitdaging te pakken. Als het base ram is, zou het 1:1 moeten werken als mobo en kaart goed zijn ingesteld...

- opslag: ik heb erg goede ervaringen met de XT-CF v4 van Sergey. Makkelijk zelf te bakken en eenvoudig met een diskette in te lezen.
Floppydisk: met wat geluk wordt een 1.44 drive herkend als 720 drive. Of zelfs daadwerkelijk als 1.44 drive als er een snelle controller achter zit (zoals de Faraday chipset in de Tulip Compact 2)
Of laat de fdd voor wat hij is, en gebruik enkel de CF om data uit te wisselen.

- games: Prince of Persia (tip: dos 3.3); paratrooper, alley cat...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:50:
Mooie combi, mooie uitdagingen :)

- video: Trident, Oak, C&T... Al de relatief vroege budget kaarten die ik heb getest doen het op 8b. Zelfs een ET4000AX deed het prima op de IBM model 30 8086 :+
Ik heb goede hoop voor een Oak kaart die ik heb liggen. Of anders een ET3000.
- Adlib: no-brainer. Geweldig op een 808x. De uitdaging zit hem in een ESS 1868 met unisound draaiende te krijgen als 8b Sound Blaster kloon :p (maar dan moet je de ram kaart echt werkend krijgen)
Heb ook een 8b SB replica, maar die zit in m'n multi-oude-sound systeem.
- ram kaart: als dit Ems is heb je inderdaad een mooie uitdaging te pakken. Als het base ram is, zou het 1:1 moeten werken als mobo en kaart goed zijn ingesteld...
Mobo is alvast niet goed ingesteld, kan vooralsnog geen documentatie vinden over kaart, maar het lijkt eerder EMS dan base.
- opslag: ik heb erg goede ervaringen met de XT-CF v4 van Sergey. Makkelijk zelf te bakken en eenvoudig met een diskette in te lezen.
Yep. Zit te kijken of er eentje is met RTC op zelfde kaart. Anders moet ik daar een losse voor maken.
Floppydisk: met wat geluk wordt een 1.44 drive herkend als 720 drive. Of zelfs daadwerkelijk als 1.44 drive als er een snelle controller achter zit (zoals de Faraday chipset in de Tulip Compact 2)
Moet kijken of ik met andere BIOS een Gotek aan de praat kan krijgen.
Of laat de fdd voor wat hij is, en gebruik enkel de CF om data uit te wisselen.
Dat is doel, vind floppys (al dan niet geemuleerd) een hoofdpijndossier. Maar FTP werkt ook prima.
- games: Prince of Persia (tip: dos 3.3); paratrooper, alley cat...
Ahum:
code:
1
Microsoft(R) MS-DOS(R)  Version 3.30

Dat zit al snor ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ben heel benieuwd of die 8Mhz voldoende zijn om PoP ook echt speelbaar te krijgen. Staat me bij dat ie ging hikken namelijk, zeker icm een geluidskaart ;)

Vwb die floppy drive: je zou eens een HDD als FAT12 kunnen formatteren. Zolang de partitie niet groter is dan 2GB zou dat moeten werken. De vraag is of je moederbord zo dom is om niet te zien dat het geen fysieke FDD is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:47:
Ik ben heel benieuwd of die 8Mhz voldoende zijn om PoP ook echt speelbaar te krijgen. Staat me bij dat ie ging hikken namelijk, zeker icm een geluidskaart ;)
Wordt een leuke om uit te proberen. Heb zelf nooit tragere PC dan 386-16 gehad, daar was het iig volledig soepel, maar dat is natuurlijk totaal andere categorie (zeker met 32b MCA VGA)
Vwb die floppy drive: je zou eens een HDD als FAT12 kunnen formatteren. Zolang de partitie niet groter is dan 2GB zou dat moeten werken. De vraag is of je moederbord zo dom is om niet te zien dat het geen fysieke FDD is :P
Ik denk dat ik gewoon een XT CF Lite ga bouwen. Heb geen werkende 8b SCSI kunnen vinden en een AHA-1542 lijkt niet te willen werken. Ben me ondertussen wel voor m'n hoofd aan het slaan dat ik geen MFM drives heb gehouden - had een 10MB en twee 20MB drives die hier erg nuttig geweest zouden zijn |:(

Ondertussen met VGA kaarten gaan spelen. Viel niet mee - of iets in 8b slot wil werken lijkt niet alleen van chip maar ook kaart af te hangen. Oak OTI-037C kaarten zouden 8b moeten werken (genoeg 8b kaarten ervan voorzien), maar mijn DFI VG-3000 deed niets. Idem voor een Chips & Technologies F82C452 kaart. Eentje met UMC 407 gaf wel beeld, maar flikkerde afgrijselijk en na mem count hing systeem voor booten vanaf flop. Gelukkig had ik een kaart met "Zymos Poach 51 AA" oftewel relabled Trident TVGA8800CS die wel perfect werkte :)

Heb die er nu in laten hangen (goed zat voor een XT) en m'n AdLib replica alsnog uit de kast gehaald.

Enfin, boodschappenlijst:
- RTC-kaart
- XT-CF-Lite
- mogelijk een stuk of 18 41256 DRAM chips

Maar goed, voor ik iets bestel wil ik die RAM kaart identificeren - er zit 45x 64kx1 op, dus 320kB met parity. Dat klinkt als conventional memory (totaal wordt icm de 256 die er al in zit 576kB), maar het wordt niet herkend, dus jumpers staan verkeerd en deze heeft er tientallen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een vriend van me had vroeger een Philips NMS 910x (XT, 8Mhz) waar ie een 1MB Trident of Tsenglabs ET4000 in stopte. Dat werkte, maar uiteraard was lang niet alles vooruit te trappen :P

Voor wat betreft dat geheugen: Ik weet nog dat we een 286 hadden, met SIPP connectors voor meer geheugen. Dat was of/of; je kon de 1MB RAM onboard gebruiken, of memory modules met SIPP. Maar niet alletwee :(
Vermoed dat er bij jou ook zoiets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een turbo XT zou Prince of Persia met Adlib wel prima trekken op 640kB ram. Zowel mijn 8MHz Tulip Compact 2 als 10MHz Philips P3120 doen dat zonder problemen :)
En natuurlijk de IBM model 30, maar dat is vals spelen met de 8086 processor.

Je kunt trouwens vrij eenvoudig wat extra oemf uit zo'n XT trekken door er een V20 in te zetten. Dat scheelt weer ~10% :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Marktplaats advertentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDSUX8A0OZ-uY9EKBuj7o8TQgCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kIGsJTyRptxSX3LLfCSGYuii.png?f=fotoalbum_large

Moest drie keer kijken. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Drie keer kijken? Pentium ... Pentium ... Pentium ... da's 3? :P (Tualatin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Lijkt me de onderkant van de socket... beetje raar. Ding met socket en al van het moederbord afgebroken? (al zie ik niet zo snel 'geweld schade'), of is het een speciaal ding waar je je CPU veilig in kan bewaren? (lijkt me raar, dan zou je geen socket hendeltje eraan hebben...laat staan met koeler + bevestiging...).

Dus zal dan wel het eerste zijn, socket van het moederbord afgesloopt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:17:
Lijkt me de onderkant van de socket... beetje raar. Ding met socket en al van het moederbord afgebroken? (al zie ik niet zo snel 'geweld schade'), of is het een speciaal ding waar je je CPU veilig in kan bewaren? (lijkt me raar, dan zou je geen socket hendeltje eraan hebben...laat staan met koeler + bevestiging...).

Dus zal dan wel het eerste zijn, socket van het moederbord afgesloopt :P
Dat socket komt uit de tijd dat men nog sockets van het moederbord af kon trekken, terwijl de pinnetjes van het socket op het moederbord bleven zitten.

Ik heb dat ooit ook een keer gedaan met een aantal borden waarvan ik dacht dat ik die niet meer kon repareren. Een paar jaar later kwam ik tot de conclusie dat ik die borden nu met gemak had kunnen repareren. |:(

You live, you learn… :+

Het is in ieder geval een Tualatin model. Weet alleen niet welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

InjecTioN schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:22:
[...]

Dat socket komt uit de tijd dat men nog sockets van het moederbord af kon trekken, terwijl de pinnetjes van het socket op het moederbord bleven zitten.

Ik heb dat ooit ook een keer gedaan met een aantal borden waarvan ik dacht dat ik die niet meer kon repareren. Een paar jaar later kwam ik tot de conclusie dat ik die borden nu met gemak had kunnen repareren. |:(

You live, you learn… :+

Het is in ieder geval een Tualatin model. Weet alleen niet welke.
Heb wel eens de socket van een (kapot) 486 en Pentium bord gesloopt...maar dat ging echt niet heel simpel en moest het nodige geweld aan te pas komen (met schade aan de socket/plastic zag er niet zo mooi uit als op die foto laten we maar zeggen :P ).

Nu moet ik zeggen dat ik het met latere modellen (socket A / 370 / 478 enz) nooit weer geprobeerd heb, dus kan zijn dat die makkelijker loskomen.

Vond het dus toch wel bijzonder die foto.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Ben zelf nu zo'n 5(?) jaar redelijk fanatiek aan de hobby met retro hardware, maar heb dit topic dus om de een of andere reden nog nooit eerder ontdekt.. Zag wel tijdens het doorscrollen wat bekende namen van Vogons langskomen. :)

Anyway, ik ben de laatste tijd enigszins aan het afschalen qua hardware. Meer spul dan ruimte zeg maar.. Momenteel qua retro nog actief in gebruik een 386DX40 + roland mt32, p1MMX233 + sc88pro en een P3 1.0Ghz slot1 Windows systeempje. Voor het pielen en proberen tevens een Mister FPGA en een modern gebakje met PCem.

Meest recente project is iets wat al enige tijd op aandacht wacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgK_2FusCIkB2RjZwIpoZJ7LXWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmmfRzAf0vPahwKntX5JGh9b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyz_Q2x0CXymgzjckb08IYbDf-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8L1SwBKyG9JungDh6EC6AZyB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2Z2zqGJm9mtG2ZrORSXTUn4nvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4GGUnoUyCGJnL3RPxVcVm4J.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQh_4uZZ0Z4lcOLZZTPA1kFYBY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IR3bmH1wUBhgVscUy9y51CID.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed, iets met de combinatie baan, tijd en vriendin.. ;)
Leuk topic! Mooi om te zien dat er nog zat retro-liefhebbers bestaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@mati1983 Welkom in dit mooie topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mati1983 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:22:
Ben zelf nu zo'n 5(?) jaar redelijk fanatiek aan de hobby met retro hardware, maar heb dit topic dus om de een of andere reden nog nooit eerder ontdekt.. Zag wel tijdens het doorscrollen wat bekende namen van Vogons langskomen. :)

Anyway, ik ben de laatste tijd enigszins aan het afschalen qua hardware. Meer spul dan ruimte zeg maar.. Momenteel qua retro nog actief in gebruik een 386DX40 + roland mt32, p1MMX233 + sc88pro en een P3 1.0Ghz slot1 Windows systeempje. Voor het pielen en proberen tevens een Mister FPGA en een modern gebakje met PCem.

Meest recente project is iets wat al enige tijd op aandacht wacht:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar goed, iets met de combinatie baan, tijd en vriendin.. ;)
Leuk topic! Mooi om te zien dat er nog zat retro-liefhebbers bestaan!
Die laptop van de zaak heb je ook al even zo te zien :+ :P

Maar welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een headsup:

Voor mijn XT ga ik wat kaartjes solderen, namelijk RTC8088 (mini 8b ISA RTC kaartje met CR2032 en DS12885) en een XT-CF-Lite v4.1 (8b ISA kaartje met CF slot en ROM slot voor XT-IDE). Die RTC was nergens meer te krijgen en de XT-CF-Lite alleen in oudere versie (v2) in de US met ditto verzendkosten, dus ik heb maar een stel PCB's besteld. Minimumbestelling 5 stuks, en ik heb er zelf max 1 of 2 van elk nodig. Dus als iemand nog interesse heeft, stuur even een DM. Ws ga ik onderdelen voor alles in huis halen, alles afmonteren en restant op V&A gooien.

Ben wel cheap-ass geweest en HASL gekozen, gezien factor 10 prijsverschil met goede ENIG. Dit gaan geen ultra-duurzame PCB's zijn. Wel goedkope :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@dion_b Prachtig stukje huisvlijt te doen voor je XT PC. Leuk om dat zo te lezen :)

Wat zijn de verdere specs van de XT? Een compact flash kaartje is er niet in 20MB. Kan een XT dan meer zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:08:
@dion_b Prachtig stukje huisvlijt te doen voor je XT PC. Leuk om dat zo te lezen :)

Wat zijn de verdere specs van de XT? Een compact flash kaartje is er niet in 20MB. Kan een XT dan meer zien?
Wat de XT kan zien ligt puur aan het OS en de controller.
Voor Dos 5 ligt dat rond de 502MB dacht ik, voor Dos 6 2GB per partitie met 8GB totaal en voor Dos 3.3 zou dat 30MB per partitie zijn (of deed deze al fat16? Of verwar ik nu met dos 3.1/3.2?)

De oude lichting mfm/rll/esdi/SCSI/xta/ata controllers konden inderdaad erg beperkt omgaan met capaciteit: geen LBA ondersteuning en vastgezette parameters hielpen daar niet mee ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Waterbeesje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:57:
[...]
(..) voor Dos 3.3 zou dat 30MB per partitie zijn (of deed deze al fat16? Of verwar ik nu met dos 3.1/3.2?)
Zie het laptopje hierboven, dus even nagekeken voor je.
3.30 Doet 1 primaire partitie van 32MB en vervolgens kun je los met een extended partitie met tig 32mb logical drives.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:32
Vandaag (denk ik) het koopje van de eeuw gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcmTkc7oEl3fIxYSZ3bSV5CR2bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0nlijsa5nuB3Gqrpr17IaKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2oUoZzhl8-HnJzUGSieVPpcMQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2NEaGyHK85UB3Y1iIoxYqJv.jpg?f=fotoalbum_large

Een Diamond Monster 3D II 3DFX Voodoo 2 kaart voor, ja t prijskaartje klopt, 1 euro. Gevonden bij een kraampje bij de lokale Koningsdag rommelmarkt. Lag tussen een paar USB 1.0 en 56k modem kaartjes.

Ik moet nog controleren of ie werkt, maar ook al mocht dat niet zo zijn, voor die ene euro wil ik hem dan best ter display neerzetten :9

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een Diamond Monster 3D II 3DFX Voodoo 2 kaart voor, ja t prijskaartje klopt, 1 euro. Gevonden bij een kraampje bij de lokale Koningsdag rommelmarkt. Lag tussen een paar USB 1.0 en 56k modem kaartjes.

Ik moet nog controleren of ie werkt, maar ook al mocht dat niet zo zijn, voor die ene euro wil ik hem dan best ter display neerzetten :9
Maak ons maar jaloers :')

Ik ben niet verder gekomen dan een paar Paw Patrol autos voor mn oudste

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@Moi_in_actie Poah, das inderdaad een koopje. Dat is zelfs goedkoper dan wat ik jaren terug betaald heb voor een VooDoo 3 bij de kringloop (toen €1,50 :P ).

Die verkoper heeft waarschijnlijk niet door gehad wat die verkocht heeft (of moet inderdaad kapot zijn...maar dan nog), die VooDoo 2 kaarten gaan toch vaak 'vrolijk' over de 200 euro heen, zie ze ook vaak voor 400+ gaan... (en dan ook nog eens een 12MB versie, zelf heb ik een 8MB VooDoo 2).

Denk het enige wat zo'n koopje kan overtreffen is een GeForce 5800 Ultra :+ (werkend voor een euro :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Goed gevonden! Wel een enge floppydrive kabel die niet thuis hoort in die poort! Je kunt 'm modden als SLi kabel maar standaard is het dat dus niet ;). Check ook even de pinnetjes op de BE en CK chips of ze elkaar niet raken. De chip linksboven ziet er verdacht uit al kan het ook een prutje/stofje zijn.

Grappig dat jouw kaart twee merken geheugenchips heeft. Heb ik vaker gezien bij Voodoo 2's maar de meeste hebben 1 merk. Op zich ook niet vreemd bij de Voodoo 2; waarschijnlijk is het ooit als 8MB product gemaakt en door meer vraag naar 12MB versies in de fabriek geupgradet naar 12MB.

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 27-04-2023 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:08:

Verder specs... het is een Turbo XT die op 4.77 of 8MHz kan draaien. Momenteel zit er 256kB RAM op, met nog eens 320kB op nog niet geidentificeerde geheugenkaart - die inderdaad niet correct geconfigureerd is. Er zat een Hercules kaartje bij maar nu vervangen door een 'Zymos Poach' (=Trident TVGA8800) VGA kaart en een floppy+parallel+serieel kaartje waar een DS/DD 5.25" drive aan hangt. Meer is het niet.

Als ik RAM richting de 640kB heb en enige vorm van opslag dan gaan er nog een AdLib replica en Intel 8/16 NIC in.
Moi_in_actie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is aardig koopje, zelfs al doet hij het niet :+

Hier uitermate teleurstellend tripje door de Bijlmer gehad. Volop babykleding en DVD's, maar meest interessante computerspullen waren een paar HDD's uit vroege jaren '00 en wat low-end crappy gaming mechanical keyboards. Nope, ik liep door :'(

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 27-04-2023 17:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:32
Nemesizz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:58:
@Moi_in_actie Poah, das inderdaad een koopje. Dat is zelfs goedkoper dan wat ik jaren terug betaald heb voor een VooDoo 3 bij de kringloop (toen €1,50 :P ).

Die verkoper heeft waarschijnlijk niet door gehad wat die verkocht heeft (of moet inderdaad kapot zijn...maar dan nog), die VooDoo 2 kaarten gaan toch vaak 'vrolijk' over de 200 euro heen, zie ze ook vaak voor 400+ gaan... (en dan ook nog eens een 12MB versie, zelf heb ik een 8MB VooDoo 2).

Denk het enige wat zo'n koopje kan overtreffen is een GeForce 5800 Ultra :+ (werkend voor een euro :P ).
De verkopers waren een vrouw met dochter van ik schat een jaar of 8 a 10. Wellicht dat pappa zich inmiddels thuis afvraagt waar zn Voodoo kaart gebleven is ;)
Waterbeesje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:38:
[...]

Maak ons maar jaloers :')

Ik ben niet verder gekomen dan een paar Paw Patrol autos voor mn oudste
Nou troost je, dit is ook pas de eerste keer dat ik een dergelijk uniek item zo vind. Enige item van enige waarde/enige unieke wat ik tot op heden gevonden had was een Acorn Electron voor iets van 20 euro (zonder voeding, wel met een paar cassetes). Heb nog altijd niet de tijd gehad om te kijken of dat ding uberhaupt functioneert.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@dion_b Ik kan me mijn PC XT tijd ook nog herinneren. Lang geleden.

Als je ziet dat 8 GB op moderne videokaarten al krap gaat worden dan kan ik daar nog niet zo goed bij. Alle avonturen van Kroz op 1 diskette waar je maanden mee zoet was. Nu Red Dead Redemption II al 120 gigabyte lust zijn de games echt bizar groot in omvang geworden. Vergeleken met de Commodore 64 zijn games nu 1.000.000 tot 2.000.000 keer groter geworden. Bill Gates moet zijn woorden terug nemen (640 KB is all you need).

Heb je nog plannen voor de XT? Misschien Kroz eens gaan proberen ;)
Pagina: 1 ... 43 ... 87 Laatste