D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:08:
Uit interesse, zijn er hier ook mensen die niet
begonnen zijn met een computer welke ze (nog) van vroegáh hadden?
Ik overweeg al een poosje om een mooie DOS/Win95 bak in elkaar te schroeven om games uit die tijd natively op te spelen, maar heb eigenlijk geen idee waar ik zou moeten beginnen.

Wel begonnen met een 8086 in mijn jeugd, en deze staat nu nog steeds als pronkstukje tussen de rest van de verzameling

Maar daar is intussen ook heel veel bij gekomen dat niet oorspronkelijk in de verzameling zat.
Waar je moet beginnen is eigenlijk afhankelijk van de vraag: wil je beginnen met een platform, of juist de games? Ik denk als ik jouw vraag zo lees, dat je bij de games zou uitkomen.
Er zijn een aantal games die specifieke eisen stellen aan hoe nieuw hardware mag zijn, want anders draait het niet zonder 'fratsen' uit te halen. Denk aan spelletjes als 'Alley Cat' en 'Test Drive 3'. Als je dit soort games even niet meerekent, draait eigenlijk alles wel op een 'betere' Pentium of Pentium 2. Dat zijn dan ook gelijk platformen waar je wat minder gedoe hoeft te verwachten: in die tijd werd Plug&Play eindelijk volwassen. En ze zijn snel genoeg voor de latere DOS based games, zoals Duke Nukem 3D of GT'97.
Pentium MMX heeft het voordeel dat deze met wat 'fratsen' erg gtraag te krijgen is, geschikt voor enkele snelheid-gevoelige spelletjes. Daarbij is deze op volle capaciteit vlot genoeg.
Het nadeel is dat deze geen AGP heeft, dus de keuze voor videokaarten en 3D accelerators is erg beperkt, mocht je die willen gebruiken (vooral in Windows).
De Pentium 2 is nog wat sneller en hiermee kun je eigenlijk ieder DOS spel op maximale instellingen spelen. Plus deze heeft meestal AGP en voor Windows is 3D acceleratie dus beschikbaar.
Een videokaart hoeft niet per se de snelste te zijn. VESA ondersteuning is daarbij het meest belangrijk voor DOS games.
PCI: iets met S3 chip (Trio64, Virge) is daarin zo'n beetje de referentie chip, met 2 of 4 MB geheugen kun je hier niet mis gaan.
AGP: zoek een Geforce 2 of 4 uit de MX serie. Vlot genoeg voor een Pentium 2 en ook een geweldige VESA ondersteuning.
Ga niet te veel focussen op 3DFX als je die niet hebt liggen: je loopt er op leeg. m.i. niet de moeite waard voor wat je er voor betaalt. Heb je hem wel, is een Voodoo of Voodoo 2 PCI kaart erg leuk. Voodoo 3 is ook erg capabel op VESA èn 3D.
RAM: zorg voor maximaal 64MB. Voor een Pentium zonder Windows 9x is 16MB al zat.
Harde schijf: ga voor een FAT16 partitie van maximaal 2GB voor de C-schijf. Simmige gfames vinden FAT32 niet leuk.
Geluid: dat is erg persoonlijk. Ga voor een goede instapper, een ESS AudioDrive ES1868 chip is erg goed over het algemeen en goed verkrijgbaar.
PS. een 486 wordt vaak benoemd als 'holy grail of vintage computers'. Het is een erg mooi platform, maar ook erg onvolwassen en als instapper zeker niet de beste keuze. Daarbij zijn ze vaak nèt te traag om de 3D DOS games goed te trekken en is alles op dit platform gewoon duur door de hype. Ik vind het zelf juist door de uitdagingen een mooi platform: VLB, onvolwassen PCI, ontelbare jumpers, VARTA bommen, IRQ conflicten, RAM / CACHE timings...
[
Voor 7% gewijzigd door
Waterbeesje op 27-03-2023 12:38
]