Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@BlueTooth76 dat is best een bijzonder ding, komt oorspronkelijk vast uit een laptop? Sowieso is een bus van 30MHz erg ongebruikelijk en veel moederborden ondersteunen dit niet.
Aan de andere kant: de kans is groot dat ie ook gewoon op 100 draait :p

@Nemesizz die DX33 is toch een leuk ding! Als het moederbord het ondersteunt, kun je misschien ook 40MHz draaien. Of zelfs 50 als je een cpu hebt die dat doet :)
Trouwens wel bijzonder dat een mobo wel een DX33 pakt, maar niet een dx2-66 :/ Die dingen worden hetzelfde aangestuurd en zouden dacht ik 1:1 uitwisselbaar moeten zijn... niet eerder van gehoord.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Cyphax

Moderator LNX
Nemesizz schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:08:
@BlueTooth76 Gewoon een DX4-90 als 'nutteloos' bestempelen ... wat een luxe :+

Sneller dan DX2-66 heb ik niet... en de enige werkende 486 slikt geen CPU's met multiplier (dus verder dan DX33 komt ie voorlopig niet).

Moet eigenlijk op een of andere manier cache geheugen op m'n 486 aan de praat zien te krijgen, misschien dat er dan iets meer fut in zit dan nu (Digital DecPC 425s , al is de 25Mhz sx dus vervangen voor een 33DX).
Ik heb een paar weken geleden toevallig een 486 binnengekregen. Alleen niet een hele machine, maar moederbord + processor (50MHz) + geheugen (16MB). Dus daar moet nog het een en ander omheen dat ik niet over heb, maar zou moeten "lenen" van de 386. Een behuizing en een IDE-controller heb ik helaasch niet over. Wel een ISA videokaartje, en een ISA soundblaster 16 (PnP) heb ik ook nog wel over (of de awe 64), maar de rest moet ik maar eens achteraan gaan. Hopelijk is dat een beetje te vinden allemaal. :X

Maar dat was nog niet genoeg, want ik moest van Marktplaats een Voodoo3 2000 kopen. Ik heb nog nooit zo'n moderne voodoo-kaart gehad :+
Maar: nieuw dilemma. Ik heb maar 1 compleet systeem waar 'ie in past. Daar zit nu een TNT2 Ultra in, dus qua specs zou het een downgrade zijn om 'm daarin te stoppen. Daarnaast zitten er al 2 Voodoo2-kaarten in dat systeem, en ik heb geen idee of dat een goed idee is. Ergens zou het leuk kunnen zijn om de performance van de Voodoo2-sli-kaarten te vergelijken met de Voodoo3, maar of dat wat oplevert...
Misschien een andere PC omheen bouwen? Maar ik heb ook nog een Pentium-based PC op de to-do lijst staan.
Maar goed dat de voorjaarsvakantie volgende week is dus. :X

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:35:
@Nemesizz die DX33 is toch een leuk ding! Als het moederbord het ondersteunt, kun je misschien ook 40MHz draaien. Of zelfs 50 als je een cpu hebt die dat doet :)
Trouwens wel bijzonder dat een mobo wel een DX33 pakt, maar niet een dx2-66 :/ Die dingen worden hetzelfde aangestuurd en zouden dacht ik 1:1 uitwisselbaar moeten zijn... niet eerder van gehoord.
't Is inderdaad een bijzonder ding. Heb er ook een hele tijd een DX2-66 in gehad in de veronderstelling dat die ook op 66Mhz liep maar... helaas, draaide maar op 33Mhz (verschil tussen de DX2-66 en DX33 was dan ook 0,00, en BIOS gaf ook altijd maar 33Mhz aan). Zal wel niet overweg kunnen met multipliers. Jumper op het moederbord geeft ook alleen als optie SX/DX, niet iets van DX2 of iets dergelijks.

Misschien ook wel opzettelijk gedaan (deden, en doen OEM's wel vaker); beperkingen aanbrengen zodat als je meer wilt, je toch gedwongen word naar de duurdere producten.

Overklokken ook wel eens geprobeerd, maar wil niet echt op dat bord. Bij 40Mhz word die vaak al instabiel, en 50Mhz blijft de boel meestal op zwart (en ligt niet aan de CPU's, SX25 kon ik op een ander bord bijvoorbeeld gewoon op 50Mhz draaien, en op dit bord is 40Mhz al te veel gevraagd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sneller dan DX2-66 heb ik niet... en de enige werkende 486 slikt geen CPU's met multiplier (dus verder dan DX33 komt ie voorlopig niet).

Moet eigenlijk op een of andere manier cache geheugen op m'n 486 aan de praat zien te krijgen, misschien dat er dan iets meer fut in zit dan nu (Digital DecPC 425s , al is de 25Mhz sx dus vervangen voor een 33DX).
Niet echt nutteloos natuurlijk maar meer dat het weinig functie heeft aangezien er al 100 / 120 / 133MHz cpu's liggen en een FSB van 30MHz ook wat afwijkend is, al zal hij wss ook wel op 3x 33 draaien (?)

Vooral "verzamelwaarde" en dat is ook niet erg.

;)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-02-2023 15:31 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puur practisch gezien is iedere stuk hardware van meer dan 25 jaar oud (en als ik m'n Trackball Explorers en IBM Model M niet meetel: meer dan 10 jaar oud) volstrekt nutteloos. Niets functioneels dat mijn Ryzen niet met twee vingers in de neus van een van z'n cores kan doen, en de dingen die niet willen draaien onder 64b Windows/Linux werken prima in DOSbox.
Interessant - aangezien de interne multiplier van een DX2 exact dat is: intern. Alle externe instellingen voor een i486DX2-66 zijn identiek aan een i486DX-33
Dat zal veel schelen idd.

Vanavond weer aan het hobbyen hier: heb recent een Artist Graphics Netvision 2000i PCI op de kop getikt. Ben begonnen dat ding te testen: het geeft beeld :P

Ik ga kijken of ik iig de originele diagnoseprogramma's erop los kan laten (vooral om te kijken wat het met de 2x 16MB EDO die erop zitten doet aangezien het volgens spec max met 2x 4MB FP werkt), en misschien nog wat met AdLib Gold rommelen.

Verveel ik me? Dan ga ik de heteluchtblazer (afgelopen week binnengekregen een Aoyue 852) aanzetten om m'n Philips PCA761AW van SOJ socket te voorzien zodat ik er RAM op kan prikken zodat het iig in DOS als GUS wil werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:11:
[...]
Vanavond weer aan het hobbyen hier: heb recent een Artist Graphics Netvision 2000i PCI op de kop getikt. Ben begonnen dat ding te testen: het geeft beeld :P

Ik ga kijken of ik iig de originele diagnoseprogramma's erop los kan laten (vooral om te kijken wat het met de 2x 16MB EDO die erop zitten doet aangezien het volgens spec max met 2x 4MB FP werkt), en misschien nog wat met AdLib Gold rommelen.
Toevallig heb ik laatst een rode 2500i (die jou bekend voor zou moeten komen :P ) weer in handen gehad voor DOS-benchmarks. Win3.1/95/NT nog niet getest.

Wellicht handig: https://web.archive.org/w...s.com/files/drivers/2000/

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@dion_b idee stuk hardware van 10 jaar oud volstrekt nutteloos. Ik zat door die uitspraak even na te denken: ik heb hier een Dell laptop i7 met 8GB en een 256GB SSD uit 2012 liggen. Zo hard gaat het dus.
Overigens was dat destijds het neusje van de zalm (alleen de SSD was toen een optie van 1500 ex btw :X).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Toevallig heb ik laatst een rode 2500i (die jou bekend voor zou moeten komen :P ) weer in handen gehad voor DOS-benchmarks. Win3.1/95/NT nog niet getest.
Blijft een van de mooiste stukken hardware die ik in handen gehad heb O+
Daar heb ik ze inderdaad al vandaan. Geen benchmarks gedraaid, wel iig de VESA driver uitgeprobeerd en gezien dat het doet wat het zou moeten, incl leuke 1024x2048 virtual display window waar het dan overheen kon scrollen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:36
dion_b schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Blijft een van de mooiste stukken hardware die ik in handen gehad heb O+

[...]

Daar heb ik ze inderdaad al vandaan. Geen benchmarks gedraaid, wel iig de VESA driver uitgeprobeerd en gezien dat het doet wat het zou moeten, incl leuke 1024x2048 virtual display window waar het dan overheen kon scrollen :P
Zo’n 2200i heb ik hier ook liggen (of is het nu een 2500i :? ), het is inderdaad een mooi stukje hardware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khZd2SpnaKrdqyNbDfjoMyvfDqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YvUvPhVCGs1JLPSCNC95BaH.jpg?f=fotoalbum_large
(Al moet ik hem nog wat schoonmaken…)

Ook nog niet al te veel mee getest, al merkte ik wel dat Duke3d gevoelig trager was met deze kaart dan een S3 Virge DX (getest op een M550 bordje met een K6-2 450).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueArchon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Zo’n 2200i heb ik hier ook liggen (of is het nu een 2500i :? ), het is inderdaad een mooi stukje hardware:
[Afbeelding]

Ook nog niet al te veel mee getest, al merkte ik wel dat Duke3d gevoelig trager was met deze kaart dan een S3 Virge DX (getest op een M550 bordje met een K6-2 450).
Nu is een Virge ook wel subliem op vraag gebied natuurlijk :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueArchon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]

Dat is de 2500i, zonder RAM-uitbreiding.

De 2000i is 'saai' groen met twee SIMMs.

Verschil is dat de 2000i strak onderscheid heeft tussen VRAM (framebuffer) en DRAM (Z-buffer), terwijl de 2500i als ik het goed begrijp VRAM voor beide kan gebruiken. Dat maakt het sneller als het past binnen de 2MB/4MB, maar als je meer Z-buffer nodig hebt is de 2000i beter.

VRAM is sowieso trager in DOS dan DRAM, je hebt driver support nodig om baat te hebben bij dual ported RAM.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46

frapex

got r00t

dion_b schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:11:
[...]
Verveel ik me? Dan ga ik de heteluchtblazer (afgelopen week binnengekregen een Aoyue 852) aanzetten om m'n Philips PCA761AW van SOJ socket te voorzien zodat ik er RAM op kan prikken zodat het iig in DOS als GUS wil werken.
Eindelijk actie :D. Heb je inmiddels een SOJ-40 DRAM chip gevonden?

@Petuhr is het nog gelukt de Genoa S3 86C375 Virge/DX kaart te upgraden van 2MB naar 4MB geheugen?

Naar aanleiding van @Petuhr zijn zoektocht heb ik nu zelf ook een videokaart (ATI Mach64 CT "WinCharger") gevonden met twee lege sockets. Lege sockets houd ik niet van, dus de videokaart wil ik uitbreiden naar 2MB geheugen :P. Helaas is de snelheid van de DRAM chips die ik gevonden heb 70ns, op de videokaart zit nu 60ns (Hyundai HY514260B). Inmiddels wel een lijstje van allerlei merken/types SOJ-40 DRAM chips samengesteld 8)7.

Heeft er eigenlijk nog iemand defecte S3/Trident/ATI videokaarten met SOJ-40 DRAM chips? De DRAM chips kunnen daar namelijk van afgehaald worden om daar andere videokaarten mee te pimpen :+ :9.

edit: inmiddels 2x SOJ-40 FP DRAM chip (Mosel Vitelic V53C16256HK50) op de videokaart bijgeplaatst, en dat werkt prima. Upgrade is getest met VMTCE en XVESA (UNIVBE was wel nodig, anders fouten).

[ Voor 7% gewijzigd door frapex op 16-03-2023 22:33 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Eindelijk actie :D. Heb je inmiddels een SOJ-40 DRAM chip gevonden?
Yep. En de sockets.

Sterker nog, als dat goed gaat, ga ik kijken of ik twee DRAMs op elkaar kan piggy-backen en twee dunne draadjes naar de chip select lijnen op de controller ga kunnen trekken om 1MB te hebben.

Heb het gisteren niet meer gedaan - laatste paar nachten slecht geslapen en kon niet voldoende concentreren tussen het gapen door. Wel alvast gekeken naar softwarematige kant van zaken, alle drivers (zowel de specifieke voor de Philips als de generieke GUS PnP) klaargezet etc.

Eea liep uit door gedonder met muizen. Typisch geval van gekloot met meerdere variabelen. Bleek dat zowel m'n seriele trackball als m'n PS2toSerial kuren vertonen. Pas nadat ik met meerdere losse I/O kaarten had getest en een oude Genius serial mouse opgegraven had, had ik een known-good situatie waarmee ik exact waar het mis ging kon achterhalen.

Pro-tip: Kensington maakt ergonomisch prima apparaten, maar blijf verre van hun Orbit trackballs. Ik heb er ondertussen vijf gehad, alle vijf zijn overleden. Het is niet steeds hetzelfde, algemene build quality is beneden ieder peil :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:16

Petuhr

FreeBSD

frapex schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:35:
[...]

@Petuhr is het nog gelukt de Genoa S3 86C375 Virge/DX kaart te upgraden van 2MB naar 4MB geheugen?
Nog niet uitgevoerd, wel binnen gekomen overigens.
Iets met tijd helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Toch 'even' (zo 45 minuten kwijt) wat bezig geweest met m'n 486 (de Digital DECpc LPV+), om te kijken of ik toch iets van L2 cache aan de praat kon krijgen.

Informatie is moeilijk te vinden (of op websites waar ik twijfels over heb dus maar niet aan klik :P ), maar wat ik dus een beetje begrijp moet je naast de cache chipjes ook nog TAG chipjes hebben. En die heb ik uiteraard niet...

Paar cache chipjes geprobeerd die ik uit wat van m'n vorige (overleden) 486's heb, maar de BIOS geeft dan aan dat er geen L2 cache controller aanwezig is, dus de chips doen dan niks...helaas.
Ook heb ik niet goed bijgehouden uit welke 486 de chips kwamen, dingen liggen grotendeels verspreid in meerdere doosjes, kastjes en laatjes.... handig 8)7 (denk je op dat moment niet aan, ding moet weg, gauw spullen van enig nut er nog uithalen, gooi maar ergens neer, en door).

Bij die andere 486's, waar ik dus die cache chipjes uit had, was ik niet van die aparte TAG chips nodig (althans, niet dat ik weet, of ze moesten al op het bord zelf zitten geen idee).

Dat is een beetje het probleem, m'n kennis is toch iets te gebrekkig van dat soort dingen (begon toen ook pas met computers knooien) en info vinden op internet is behoorlijk lastig.

Achja, als het niet werkt...jammer dan, 't is niet bepaald je 'main-rig' meer, zo vaak sluit ik de 486 toch niet aan, maar had wel leuk(er) geweest als die een tikje vlotter is dan nu (Win 95, weinig ram, geen L2, en rete trage HDD gecombineerd helpt niet mee :P ).

* Gaat maar even weer op 2160p gamen >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgBhYdUUfxASo1kIzLxcSF2sHZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1drhwYN30XGHXlV9pqKSw9KK.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn er. Na de carnaval eens kijken of ze werken.

[ Voor 76% gewijzigd door MaNdM op 26-02-2023 15:10 ]

To be determined...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Update:
De eerste bank werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05td-dizlFhpIpGSEXudi1mSneI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YFflNW3wWU13YMZnqqo9OrR.jpg?f=fotoalbum_large

Ben wel meteen moeten stoppen want érgens komt magic smoke vandaan. Kan niks vinden en hij blijft wel werken gelukkig.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:10:
Update:
De eerste bank werkt!
[Afbeelding]

Ben wel meteen moeten stoppen want érgens komt magic smoke vandaan. Kan niks vinden en hij blijft wel werken gelukkig.
Magic smoke is erg spectaculair, maar niet echt de bedoeling :/
Geen te warme chips gevonden? Was het niet een tantaaltje dat de pijp aan Maarten gaf? Soms blijft de hele zaak dan nog gewoon draaien tot je een specifiek onderdeel aanspreekt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Magic smoke is erg spectaculair, maar niet echt de bedoeling :/
Geen te warme chips gevonden? Was het niet een tantaaltje dat de pijp aan Maarten gaf? Soms blijft de hele zaak dan nog gewoon draaien tot je een specifiek onderdeel aanspreekt.
Dacht ik ook als eerste aan, maar niks warms te vinden afgezien van de cpu en optisch zien tantaaltjes er goed uit. Als ze de rook eruit laten dan is dat normaal gesproken goed zichtbaar toch?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die zie je inderdaad meestal, een zwarte rand of helemaal uit elkaar gespat. Ik weet niet of je een faal hebt waar deze niet zichtbaar kapot is, maar wel gerookt heeft...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Magic smoke maar niks te zien? Koelpasta die ergens verkeerd zit? Torretje in de voeding?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:23:
Magic smoke maar niks te zien? Koelpasta die ergens verkeerd zit? Torretje in de voeding?
Koelpasta bij een 286? Lijkt me niet...

Voeding daarentegen - zit er toevallig een RIFA cap in?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Tijdens het repareren van de schade die de batterij aangericht had in mijn Commodore PC10-III, heb ik ook menig tantaaltje om de oren zien suizen. Echter vond ik het wel opvallend dat, bij de eerste tantalum condensator die z'n magische rook spectaculair eruit spoot (het zag er een beetje uit als wat een vuurpijl uitpoept), er niets aan het exterieur van de tantaal te zien was, nadat de magic smoke eruit was. Tot nadere inspectie natuurlijk!

Bij de tantaal in kwestie was er slechts een klein zwart putje of gaatje te zien in het blauwe epoxy omhulsel.

Die heb ik direct uit het bord gehaald natuurlijk. Maar eigenlijk had het niet eens gehoeven. Wanneer een tantalum condensator faalt, dan faalt die "gesloten (circuit)". Ofwel; zo'n component is dan eerder een draad dan een condensator. Omdat die op zo'n moment sluiting maakt, wordt dat heet aan de binnenkant en dan verfikt de binnenkant, wat soms tot vliegende/knetterende/spuitende tantaaltjes leidt. Daarna is de sluiting weer weg, dus kan je in principe gewoon verder zonder verder iets te moeten solderen. :+

De tantalums worden meestal parallel met een IC of ander component gebruikt als decoupling capacitor. Dat houdt in dat er nogal wat jitter op de lijn kan zitten, nadat de spanning eindelijk bij het component aangekomen is, wanneer de spanning uiteindelijk door het hele circuit heen is gegaan. Door het onttrekken van spanning door andere componenten in het circuit, kunnen voltages nogal schommelen bij verschillende soorten workloads. Daarom wordt er, om de componenten een stabieler voltage aan te kunnen leveren, een condensator in parallel gezet. Die vangt de spanning dips op.

Omdat die parallel op een component staat, en vaak preventief erbij gezet is, is het dus meestal niet (direct) nodig om er een te vervangen als die gesprongen is. Wel kan je soms dus vooraf bepalen of er een tantaaltje problemen gaan veroorzaken in het circuit, door simpelweg de + en - van de voltlijnen door te meten op een lage weerstand. Als de weerstand erg laag is (<25 ohm) dan bestaat de kans dat er een tantaal sluiting veroorzaakt. Een tweede indicatie is dat de voltages (te) laag zijn.

De simpelste manier om zo'n kortsluitende (en dus kapotte) tantaal te vinden, is door het apparaat gewoon in te schakelen en de tantaal z'n rook eruit te laten spugen. Dit heb ik eens bij een Tulip Vision Line DT 4/66 moederbord gedaan. Alleen kon z'n eigen voeding dat dus niet voor elkaar krijgen. Dus sterkere voeding erop, en toen klapte die er zo uit! :+

Dat zo'n klein componentje zo'n heftige reactie kan geven, is inmiddels al wel duidelijk bij velen. Dit ligt aan het feit dat het daadwerkelijke componentje in een epoxy/resin wordt gedoopt, waardoor de tantaaltjes vaak een parel/druppel achtig uiterlijk hebben. Dat is luchtdicht, dus bij ophoping van een hoop hitte, spat zo'n ding uit elkaar. *O*

* InjecTioN heeft overigens gewoon alle tantaaltjes preventief vervangen in de Commodore PC10-III. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik zag wat ik dacht dat een mooie 386 staan in een mooie lelijke kast. Bij ontvangst bleek de kast niet compleet en half uit elkaar te zijn gebroken. Ik kan het niet terugzoeken maar ik heb denk ik iets over het hoofd gezien. Jammer, het was anders een heel leuk projectje geweest maar deze schade is te ver helaas.

Niet getreurd echter, want dit bordje zit er in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAqLfethXwhTLdhIKDOvHNoZMH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktmxJ0ZifVMktXxH1rd82ddb.jpg?f=fotoalbum_large

Met een Tseng 4000 1MB zelfs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moSYpWHMpPVT_6-zVFNWQCsz3Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qMn7CIGZeAwDqUTfPi5w0sI.jpg?f=fotoalbum_large

En de batterij… bijna niks te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/677lasvFJINIR3sytnb0h66twQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBjG4JPLYPW46JNocWvyJidC.jpg?f=fotoalbum_large

Tel daar een werkende 5,25” floppydrive van 1,2MB bij, een HDD, natuurlijk de controllers en de co-pro bij en het is toch een leuke vondst.

Dit is de laatste aanschaf geweest. Ik heb mezelf opgelegd dat het nu echt even een tijdje klaar is. Nu bouwen en de rest opruimen.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MaNdM schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:54:
Dit is de laatste aanschaf geweest. Ik heb mezelf opgelegd dat het nu echt even een tijdje klaar is. Nu bouwen en de rest opruimen.
Herkenbaar, dat heb ik nu ook met deze laatste aanschaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ligdc3gaYRUSofy08mLiMFgvLtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3VRlWwGFxM2V9tif5u4uRQ6.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi om eens mee te klooien. :)
Het schijnt nogal een dingetje te zijn om hem samen met bijvoorbeeld een SB Pro2 te laten werken. Het ding kan alleen MIDI a la SC-7?

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 10-03-2023 19:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:45:
[...]

[Afbeelding]
Het schijnt nogal een dingetje te zijn om hem samen met bijvoorbeeld een SB Pro2 te laten werken. Het ding kan alleen MIDI a la SC-7?
Als deze van MP komt dan snap ik dat je ff moet stoppen. Niet echt een betaalbaar kaartje zeg maar.

Wel mooi :9

To be determined...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Mijn laatste aanschaf, om de IBM PS/2 Model 77 Ultimedia compleet te maken (nu helemaal compleet met 17" 9517 Trinitron display, Model M keyboard en de PS/2 muis):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikd8EUMkTdzJQymBE8p-yIiY6Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRNJuKCzzkSL67NvxqwtGCaq.jpg?f=fotoalbum_large

Een IBM MM-1 Multimedia Option. Speakersetje met microfoon voor onder je monitor. Het ding is typisch IBM-overengineered, erg gaaf.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:01:
Mijn laatste aanschaf, om de IBM PS/2 Model 77 Ultimedia compleet te maken (nu helemaal compleet met 17" 9517 Trinitron display, Model M keyboard en de PS/2 muis):

[Afbeelding]

Een IBM MM-1 Multimedia Option. Speakersetje met microfoon voor onder je monitor. Het ding is typisch IBM-overengineered, erg gaaf.
Beide nieren gok ik?
Maar n gaaf ding hoor! Je ziet ze niet vaak voorbij komen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

[Afbeelding]
Dus daar is hij naartoe! Ook je laatste nier verloren denk ik, dat is ook lekker op geboden :p

Wat voor systeem gaat deze naartoe? :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 10:11

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waterbeesje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Beide nieren gok ik?
Maar n gaaf ding hoor! Je ziet ze niet vaak voorbij komen
Viel eigenlijk wel mee. hij was ook vet ranzig én ongetest. Hij werkte op wat kraakjes na prima, dus na een goede schoonmaakbeurt is 'ie weer prima :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterbeesje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Dus daar is hij naartoe! Ook je laatste nier verloren denk ik, dat is ook lekker op geboden :p

Wat voor systeem gaat deze naartoe? :)
Volgens @dion_b kun je niet genoeg geluidskaarten in een PC hebben, dus ik denk dat deze in het DX4 / IBM 5x86c systeem gaat komen. Maar er zal wel een scriptje moeten komen om een actieve kaart te selecteren. Ook ga ik uitzoeken of het wel nut heeft om hem naast een GUS MAX te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 11-03-2023 06:59 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Volgens @dion_b kun je niet genoeg geluidskaarten in een PC hebben, dus ik denk dat deze in het DX4 / IBM 5x86c systeem gaat komen. Maar er zal wel een scriptje moeten komen om een actieve kaart te selecteren. Ook ga ik uitzoeken of het wel nut heeft om hem naast een GUS MAX te plaatsen.
Gus
Pas
Awe64
Roland
SB Live
Adlib

Wat nog meer?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Viel eigenlijk wel mee. hij was ook vet ranzig én ongetest. Hij werkte op wat kraakjes na prima, dus na een goede schoonmaakbeurt is 'ie weer prima :)
Dat scheelt weer in de prijs ja! Zo heb ik ook al vaker leuke dingen voor een vriendelijke prijs gehad :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterbeesje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Gus
Pas
Awe64
Roland
SB Live
Adlib

Wat nog meer?
Disney Sound Source / Covox als we door de uitbreidingssloten heen zijn. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

[Afbeelding]
Ah, jij hebt hem te pakken :P Zag hem voorbij komen, maar prijs was boven wat ik over heb voor een pure curiostiteit gestegen.

Nee, zeker niet alleen MIDI, het unieke is juist dat het - als enige Roland kaart - ook 16b digital audio kan doen; beetje als SB16 maar dan zonder clicks, slowdowns en hanging notes als je ook MIDI doet. Alleen is het een eigen, slecht ondersteunde, standaard zonder enige SB compatibility.
PD2JK schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Oi :( ;)

Ben afgestapt van idee van alles in zelfde systeem te stoppen. Nagenoeg alles is aan de praat te krijgen, maar je moet dan zulke afwijkende resources kiezen dat veel games alsnog niet werken ermee. Drie of vier is wel de max, en dan hooguit twee van vergelijkbare werking (SB-varianten)

Dat gezegd, dit plus GUS zou geen probleem mogen zijn, althans niet GUS native. Mogelijk dat Ultramid en de MPU-401 op de RAP-10 in de knoop raken, maar dat zou met verschillende base address te voorkomen moeten zijn. Combineren met Sound Blaster zou lastiger zijn, maar ook daar denk ik dat het geen probleem zou mogen geven als je zorgt voor verschillende base address voor kaart en voor MIDI.

Snap niet helemaal wat je met een scriptje wilt. Dit soort non-PnP kaarten bezetten sowieso hun resources. Een DOS game gebruikt waar het op ingesteld is, dat kies je in de game, niet erbuiten.
Waterbeesje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Gus
Pas
Awe64
Roland
SB Live
Adlib

Wat nog meer?
Zat meer.

Denk aan:
AdLib
AdLib Gold
Covox Speech Thing
Covox Sound Master
Disney Sound Source
SSI-2001
CMS
SB, SBPro, SBPro2, SB16
ESS Audiodrive
PAS, PAS16
WSS
GUS
IBM MFC
RAP-10
MT-32, GS, XG
AWE
etc etc...

Nu, dat alles in een enkele PC is onbegonnen werk, maar met twee of drie kom je al een eind. Sowieso, de meeste recentere DA standaarden (alle SB, alle PAS, RAP-10, Audiodrive, WSS etc) hebben weliswaar andere specs, maar in-game klinken ze deprimerend vergelijkbaar. Het heeft echt weinig zin die te combineren tenzij de analoge filters sterk verschillen.

Mijn twee DOS geluidssysteempjes momenteel:

Oud:
CMS + SB - Snark Barker (zelfgebouwde SB1.0 replica met CMS chips)
AdLib Gold - replica
SSI-2001 - replica
MT-32 + GS + XG - MusicQuest intelligent mode MIDI met o.a. MT-32, SC-55ST en MU-50 via patchbay
Todo: zelfbouw Covox Speech Thing aan de praat krijgen laatste poging veroorzaakte kortsluiting en rook.... Of opgeven en kijken of ik een Aztech Sound 16 Basic (met SBPro2 + WSS + Covox + DSS) naast de SB aan de praat kan krijgen...
Todo2: zodra de Covox Sound Master replica v2 schema een keer gereleased wordt, bouwen.

Nieuw:
SBPro2 + WSS + GS + XG - Aztech 2320-based kaart
SB16 + AWE - AWE64 Gold
GUS - GUS (duh :z )

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 11-03-2023 22:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En dan vergeet je een simpele 2 wire lead naar de PC speaker nog voor Wikipedia: RealSound :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 12 maart 2023 @ 01:00:
En dan vergeet je een simpele 2 wire lead naar de PC speaker nog voor Wikipedia: RealSound :)
De Calmira Windows93 diskette heeft een mooie driver om Windows geluid over de pc speaker te laten draaien :)
Het kost je wel alle cpu tijd, maar het kan!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroeger mocht ik wel eens zo'n LinSoft shareware diskette kopen, en ik wist niet wat ik hoorde toen ik Electro Body / Man / World opstartte.
Het spelletje was van een Poolse studio dacht ik, en het was ook nog eens erg vermakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:42:
Vroeger mocht ik wel eens zo'n LinSoft shareware diskette kopen, en ik wist niet wat ik hoorde toen ik Electro Body / Man / World opstartte.
Het spelletje was van een Poolse studio dacht ik, en het was ook nog eens erg vermakelijk.
Die zijn ook erg leuk ja! En makkelijk te vinden via de reguliere bekende kanalen die je niet op t.net mag vermelden :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:10:
[...]

De Calmira Windows93 diskette heeft een mooie driver om Windows geluid over de pc speaker te laten draaien :)
Het kost je wel alle cpu tijd, maar het kan!
Vast wel, maar realsound was er al voor dos, heen windows nodig :)
Eerste spel waar ik het tegen kwam was Crime Wave; we spreken ca 1992 :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met een Compaq LTE Elite 4/75cx bezig. Deed vreemd in het begin, dus helemaal uit elkaar gehaald. Helaas is het front LED bandkabeltje gescheurd bij het terug assembleren. :(
Maar er zit wel weer leven in, zonder een oorzaak te kunnen vinden... Denk een contactje ergens dan. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe7492jh237HQHjUbqkI_CS9_Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhskyzpMP0ip5CFBvcFMyaLv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ8HyjOmJT38mQ3JdRer4DZqfsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LaLBsFcVYMWKpu0KOgl3ryl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44_vaXvZsMSua5UV06jALS3uC3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCI5BhnguhzvcFf4iLpqafhK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgYyUZzP0KtwEoCaND4b41rRccs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBIgb59VXY9wj8SqMWf33uYQ.jpg?f=fotoalbum_tile

(externe monitor aangesloten)

Edit: Toch even in de oven dan maar. De artifacts komen terug wanneer hij weer in elkaar is geschroefd. Gebroken soldering hoop ik, anders een printspoor. ;(

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 14-03-2023 12:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJbAa5OgfikDZuMpEv8ruFMyfUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhBlcjy0cjlYPhAExIbf9nfE.jpg?f=fotoalbum_large
V.L.N.R: Am486 DX4 100 / iDX4 100 / IBM 5x86c 100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LEs5y-nneTVeYQIj5cqM1wVHwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXgbc8UMtuMgdaEj88swiCkq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vEmdTCIIrtn6XrcofbEl35Xg8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am7mbFhHg2f07hNXNJcgoZJV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jabe5rMcntnUY9Eb_0-bSE3pK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9Ub7GwNVYJ70P30DW7p1kFy.jpg?f=fotoalbum_tile

En de IBM nog even op z'n staart getrapt naar 120 MHz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNGNsmbZROHSZD9XvkHfAprB9Ms=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXszWKzt09uCY9XqrICYEMGO.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat een beest. :) Nu nog een POD83. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:00:
[Afbeelding]
V.L.N.R: Am486 DX4 100 / iDX4 100 / IBM 5x86c 100

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een beest. :) Nu nog een POD83. O-)
OK dan, een Cx 5x86 :D Da's een heerlijk beest! Als je denkt dat je er bent met 120MHz zou je nog eens hiernaar kunnen kijken.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=30607

Met deze tools kun je het systeem nog een paar procent sneller krijgen :D
En ook zeer instabiel krijgen als je te veel wilt :/
Maar voor de retro-tweaker is dit leuk speelgoed om net dat laatste beetje er uit te persen!

Wat me ook opvalt, is dat de AMD en Intel DX4 zo'n stuk uit elkaar liggen qua performance. Nooit verwacht, ik had ze wat dichter bij elkaar verwacht, vooral omdat de AMD een V16B is. Had je de cache controller toch wel op WB staan?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Yes die staat op WB. Ik heb telkens de CPU's verwisseld zonder de BIOS aan te passen. Enkel een jumper verzet. De Intel vond ik ook tegenvallen idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

[Afbeelding]
Oeh, prachtig!
Als je 'm ooit wegdoet dan mij wel even tippen O-)

Op Marktplaats staat nu een mooie GUS Classic van een vertrouwd adresje, heb er al 2 dus ga me inhouden.

edit: die GUS is net verkocht zie ik

Heb nog wel net een Philips CDD3610 op de kop getikt. Heb er al een paar maar 1 extra is nooit verkeerd.
Vind het één van de mooiste branders uit die tijd, al was de betrouwbaarheid niet echt top.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-03-2023 23:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BlueTooth76 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:53:
[...]
Heb nog wel net een Philips CDD3610 op de kop getikt. Heb er al een paar maar 1 extra is nooit verkeerd.
Vind het één van de mooiste branders uit die tijd, al was de betrouwbaarheid niet echt top.
Mijn eerste brander was ook die 3610, 2x branden, drie kwartier wachten, behalve als ik tegen m'n bureau stootte waar de PC op stond, dan was de CD eigenlijk direct mislukt. Ik heb ergens de bon nog liggen (800 gulden!) maar niet meer de brander. Ik heb nog wel m'n eerste dvd-brander, ooit bij de hcc-dagen voor iets meer dan 100 euro gekocht. :P
Wat is zo'n 3610 nog waard nu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Cyphax schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Mijn eerste brander was ook die 3610, 2x branden, drie kwartier wachten, behalve als ik tegen m'n bureau stootte waar de PC op stond, dan was de CD eigenlijk direct mislukt. Ik heb ergens de bon nog liggen (800 gulden!) maar niet meer de brander. Ik heb nog wel m'n eerste dvd-brander, ooit bij de hcc-dagen voor iets meer dan 100 euro gekocht. :P
Vergeet de Traxdata versie niet. Ook met zo’n mooie rode knop. Ik heb van ieder eentje, omdat het gewoon een dingetje was destijds. Een CD branden was magisch.

[ Voor 7% gewijzigd door MaNdM op 19-03-2023 14:28 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oh, de GUS is weer terug zie ik.

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m1956674012-gravis-ultrasound-classic-gus
Cyphax schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Ik heb gemiddeld tussen de €20 en €50 betaald en ook nog 1 extern exemplaar cadeau gekregen van een vriend van me die wist dat ik er 1 zocht :) Die versie (uit de US) heeft een grijze ipv een rode knop.
MaNdM schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Vergeet de Traxdata versie niet. Ook met zo’n mooie rode knop. Ik heb van ieder eentje, omdat het gewoon een dingetje was destijds. Een CD branden was magisch.
Traxdata inderdaad ja!
En er was nog een merk, misschien Ricoh? Moet heel diep graven in m'n geheugen.

De HP branders werden ook door Philips geproduceerd in die tijd, ander frontje dat wel.

[ Voor 76% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-03-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat je op de Pioneer doelt. Die was slot in, met laadmechanisme, dus zonder lade.
Andere bekende brander naam was de Plextor.

Voor DVD branders moest vrijwel iedereen de NEC hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MaNdM schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Ik weet niet of ik de Traxdata-versie ooit gezien heb, maar die rode knop vergeet je in elk geval nooit meer. 't Is ook best een mooi ding voor wat het is, misstaat niet in een bijpassend systeem. :)
BlueTooth76 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:
Ik heb gemiddeld tussen de €20 en €50 betaald en ook nog 1 extern exemplaar cadeau gekregen van een vriend van me die wist dat ik er 1 zocht :) Die versie (uit de US) heeft een grijze ipv een rode knop.
Dat is wel in de categorie "betaalbaar" :D
Ik ga af en toe eens op Marktplaats kijken of er eentje voorbijkomt. Ik weet niet of dat de beste plek is om te zoeken/browsen, maar er komt wel veel voorbij. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cyphax op 19-03-2023 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:10:
Ik denk dat je op de Pioneer doelt. Die was slot in, met laadmechanisme, dus zonder lade.
Andere bekende brander naam was de Plextor.
Ik doelde meer op andere modellen die gebaseerd waren op dat Philips loopwerk, zoals de HP en Traxdata. Er is sowieso nog 1 merk maar het is me ontschoten, dacht dat het Ricoh kon zijn.
Voor DVD branders moest vrijwel iedereen de NEC hebben :)
Ja, die waren wel top en ook strak design wel.
Heb hier een stuk of wat van die dingen liggen.
Plextor CDR / DVDR ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Cyphax schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is wel in de categorie "betaalbaar" :D
Ik ga af en toe eens op Marktplaats kijken of er eentje voorbijkomt. Ik weet niet of dat de beste plek is om te zoeken/browsen, maar er komt wel veel voorbij. :)
Daar heb ik mijn twee vandaan (Philips en Traxdata) en ik heb er daar maar 10,- per stuk betaald ex verzenden. Dit keer is MP dus best gunstig geweest.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ooit, lang geleden, was er meer op deze wereld dan enkel ATI, Nvidia en 3DFX.
Hier is bijvoorbeeld de Hercules 3D Prophet 4000. Uniek en bedenkelijk succesvol binnen zijn territorium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ExUb7iivwowA2__gLUl7mGon2Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwKwTq5SgwvbkFjOAHce7AzZ.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kyro / Kyro II ?
In een magazine las ik over het geheime wapen van deze GPU. Delen in een scène die niet zichtbaar zijn, omdat ze op dat moment bijvoorbeeld achter een ander object bevinden, werden niet gerenderd. Dat zou dan een aardige fps-winst moeten opleveren. Geen ervaring met de praktijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:47:
Kyro / Kyro II ?
In een magazine las ik over het geheime wapen van deze GPU. Delen in een scène die niet zichtbaar zijn, omdat ze op dat moment bijvoorbeeld achter een ander object bevinden, werden niet gerenderd. Dat zou dan een aardige fps-winst moeten opleveren. Geen ervaring met de praktijk. :P
Kyro 1 :)
Dit was het wapen tegen de GeForce 2 mx, en inderdaad daardoor geslaagd in zijn missie.
De Hercules 4500 was de Kyro 2.

Ik weet inmiddels dat hij beeld geeft op mijn test systeem, maar verder nog niks getest op de 3D capaciteit of snelheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
[b]PD2JK schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:00:

En hoe zit het met de AMD? Is die niet te overklokken in jouw geval? In mijn geval lukte dat wel en was dat de eerste CPU waarmee ik eindelijk MP3's van goede kwaliteit in realtime kon afspelen (een Pentium lag nog boven mijn budget toen!). Met 100Hz lukte het niet, maar met 120 Mhz wel. Geloof dat ik Audio Active onder Windows 3.1 gebruikte, uiteraard i.c.m. mijn GUS PnP. XTC Player onder DOS werkte ook goed geloof ik.en die gebruikte ik ook als eerste DJ tool op een oud en nieuw feestje toen.

[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 21-03-2023 04:18 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een amd dx4-100 zou misschien nog wel 120 trekken. Die zijn er ook volop origineel gemaakt en hebben dezelfde die.

Als je echt hoger wilt in kloksnelheid, kom je uit bij de Am5x86: 4x33 (stock) / 3x50 / 4x40 ( / 4x50 misschien wel)
Neemt niet weg dat een Cx5x86 op 100MHz pas moeite krijgt met een Am5x86 als die op 150/160MHz draait. Met Cx op 120 of 133... Bye bye AMD.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag een goedkoop zwikje CPU's op de kop getikt.
Er zit weinig interessants tussen, maar de 486SX16 maakt dat weer goed.

Niet echt iets om mezelf mee te gaan pijnigen maar leuk voor in de vitrine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:02:
Vandaag een goedkoop zwikje CPU's op de kop getikt.
Er zit weinig interessants tussen, maar de 486SX16 maakt dat weer goed.

Niet echt iets om mezelf mee te gaan pijnigen maar leuk voor in de vitrine.
Ik dacht dat 25Mhz de traagste 486 was. Maar 16Mhz... heeft dat ding dan een 0.5 multiplier of hoe zit dat?

De 486 moederborden die ik had gingen niet lager dan 25Mhz FSB volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Ik dacht dat 25Mhz de traagste 486 was. Maar 16Mhz... heeft dat ding dan een 0.5 multiplier of hoe zit dat?

De 486 moederborden die ik had gingen niet lager dan 25Mhz FSB volgens mij.
Zover ik kan vinden gingen die 16MHz dingen alleen naar OEM's, dus dan waren de borden er al geschikt voor.

edit: CPU Galaxy review toegevoegd

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DHL stond op de stoep met mijn Cray Research X1 MCM (Multi Chip Module).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4brgYFM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q9FzRVh.jpg

Foto's van internet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L0z8R1L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VDfAW9j.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SQP24Ex.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-03-2023 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002

Thandor

SilverStreak

Er zijn ook een aantal 486 moederborden die undocumented 16MHz FSB kunnen draaien. Heb wel eens zitten testen met een SiS VLB moederbord die dat kon. Als ik mij het goed herinner zelfs nog lager; dan duurde het minuten voordat de POST / memtest verscheen. Dacht dat de MHz indicatie dan ook niet eens zichtbaar was.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dell en HP hadden machines met een 16MHz 486. Theoretisch draait het Windows 98, maar zelfs een toch al kreupele 33MHz 386SX stond er bij te gniffelen omdat het snelheidsverschil schandalig klein was.
De 16MHz bus trok de hele performance zo omlaag, ram en i/o waren dramatisch en ik heb het gevoel dat deze 'budget 486' systemen nooit L2 cache kregen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die 486 16 had ook geen FPU, die was er voor budget redenen uitgesloopt.

Zag ergens wel dat een IBM model 70 dat ding kon hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:34
The Eagle schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:47:
Die 486 16 had ook geen FPU, die was er voor budget redenen uitgesloopt.
Da's toch typerend voor de 486SX, dat hij geen FPU had? Die zit vanaf de 486DX onboard.
Of ben ik nou abuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DieAnder schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:19:
[...]

Da's toch typerend voor de 486SX, dat hij geen FPU had? Die zit vanaf de 486DX onboard.
Of ben ik nou abuis?
Dat is inderdaad enig verschil tussen 486SX en DX (itt 386, waar het 16/32b externe bus indiceerde).

Eigenlijk was het nog cynischer: de 486SX was exact zelfde die als de 486DX, maar de FPU was disabled. Dat was af en toe door fouten, maar doorgaans puur voor marketing/marktsegmentatiedoeleinden.

Wat deed je als je een SX had en een DX wilde? Dan has je een 487 nodig. Wat was dat? Wederom zelfde die, maar dan met subtiel andere pinout. Dus als je je SX uitbreidde met 487 had je twee ALUs en twee FPUs die hoogstwaarschijnlijk alle vier hadden kunnen werken 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Dat is inderdaad enig verschil tussen 486SX en DX (itt 386, waar het 16/32b externe bus indiceerde).

Eigenlijk was het nog cynischer: de 486SX was exact zelfde die als de 486DX, maar de FPU was disabled. Dat was af en toe door fouten, maar doorgaans puur voor marketing/marktsegmentatiedoeleinden.

Wat deed je als je een SX had en een DX wilde? Dan has je een 487 nodig. Wat was dat? Wederom zelfde die, maar dan met subtiel andere pinout. Dus als je je SX uitbreidde met 487 had je twee ALUs en twee FPUs die hoogstwaarschijnlijk alle vier hadden kunnen werken 8)7
Inderdaad de grootste marketingstunt allertijden.

Intel bakt 3x een 486DX
De eerste wordt een èchte 486DX, ALU en FPU enabled.
Duur ding!

De tweede wordt een 486SX. Kunstmatig worden een paar lijntjes doorgebrand om de FPU uit te schakelen. FPU werkt daardoor niet meer, maar is eigenlijk gewoon in orde.
Goedkoper, dankzij de extra stap in productie (wait, wut?)

De derde wordt een 487SX, een FPU upgrade voor een 486SX. Eigenlijk wordt enkel de pinout iets omgeleid en wordt een extra pinnetje voorzien die het moederbord instrueert de onboard SX geheel uit te schakelen. De 487SX neemt ALLE functies over: ALU + FPU op de 487 doen alles. Eigenlijk een 486DX in vermomming.
Duur, want Intel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Naast natuurlijk dat een SX op de snelheid draaide van de system bus van het moederbord, en de DX die intern verdubbelde (de zgn klokverdubbelaar).
Vandaar volgens mij ook de SX (Single) en DX2 (Double met multiplier rate). Al is dat een beetje misleidend, want de DX4 liep intern op 3x de busssnelheid (3x33). 4x24 had ongetwijfeld ook technisch gekund - maar dan laat je het mobo trager draaien, en dat slaat nergens op :P

Bron van deze wijsheden: Wikipedia: i486 :P

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 27-03-2023 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Naast natuurlijk dat een SX op de snelheid draaide van de system bus van het moederbord, en de DX die intern verdubbelde (de zgn klokverdubbelaar).
Vandaar volgens mij ook de SX (Single) en DX2 (Double met multiplier rate). Al is dat een beetje misleidend, want de DX4 liep intern op 3x de busssnelheid (3x33). 4x24 had ongetwijfeld ook technisch gekund - maar dan laat je het mobo trager draaien, en dat slaat nergens op :P

Fout.

SX vs DX stond geheel los van clock doubling. Er was zelfs een SX2 met clock doubling.

Wat je beweert staat ook niet achter je link, er staat duidelijk:
i486SX An i486DX with the FPU part disabled

[...]

i486SX2 i486DX2 with the FPU disabled

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:24:
[...]

Nog mooier:

486SX - multiplier 1, geen copro
486SX2 - multiplier 2, geen copro
486DX - multiplier 1
486DX2 - multiplier 2
486DX3 - multiplier 2,5 (nooit officieel uitgebracht)
486DX4 - multiplier 3
486DX Overdrive - multiplier van - ik dacht- 2,5
AMD 5x86 - multiplier 4
Cyrix 5x86 - multiplier 3 of 4
Pentium Overdrive - multiplier van - ik dacht- 2,5

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

Uit interesse, zijn er hier ook mensen die niet begonnen zijn met een computer welke ze (nog) van vroegáh hadden?

Ik overweeg al een poosje om een mooie DOS/Win95 bak in elkaar te schroeven om games uit die tijd natively op te spelen, maar heb eigenlijk geen idee waar ik zou moeten beginnen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:08:
Uit interesse, zijn er hier ook mensen die niet begonnen zijn met een computer welke ze (nog) van vroegáh hadden?

Ik overweeg al een poosje om een mooie DOS/Win95 bak in elkaar te schroeven om games uit die tijd natively op te spelen, maar heb eigenlijk geen idee waar ik zou moeten beginnen. :)
Wel begonnen met een 8086 in mijn jeugd, en deze staat nu nog steeds als pronkstukje tussen de rest van de verzameling :D Maar daar is intussen ook heel veel bij gekomen dat niet oorspronkelijk in de verzameling zat.

Waar je moet beginnen is eigenlijk afhankelijk van de vraag: wil je beginnen met een platform, of juist de games? Ik denk als ik jouw vraag zo lees, dat je bij de games zou uitkomen.
Er zijn een aantal games die specifieke eisen stellen aan hoe nieuw hardware mag zijn, want anders draait het niet zonder 'fratsen' uit te halen. Denk aan spelletjes als 'Alley Cat' en 'Test Drive 3'. Als je dit soort games even niet meerekent, draait eigenlijk alles wel op een 'betere' Pentium of Pentium 2. Dat zijn dan ook gelijk platformen waar je wat minder gedoe hoeft te verwachten: in die tijd werd Plug&Play eindelijk volwassen. En ze zijn snel genoeg voor de latere DOS based games, zoals Duke Nukem 3D of GT'97.

Pentium MMX heeft het voordeel dat deze met wat 'fratsen' erg gtraag te krijgen is, geschikt voor enkele snelheid-gevoelige spelletjes. Daarbij is deze op volle capaciteit vlot genoeg.
Het nadeel is dat deze geen AGP heeft, dus de keuze voor videokaarten en 3D accelerators is erg beperkt, mocht je die willen gebruiken (vooral in Windows).
De Pentium 2 is nog wat sneller en hiermee kun je eigenlijk ieder DOS spel op maximale instellingen spelen. Plus deze heeft meestal AGP en voor Windows is 3D acceleratie dus beschikbaar.

Een videokaart hoeft niet per se de snelste te zijn. VESA ondersteuning is daarbij het meest belangrijk voor DOS games.
PCI: iets met S3 chip (Trio64, Virge) is daarin zo'n beetje de referentie chip, met 2 of 4 MB geheugen kun je hier niet mis gaan.
AGP: zoek een Geforce 2 of 4 uit de MX serie. Vlot genoeg voor een Pentium 2 en ook een geweldige VESA ondersteuning.
Ga niet te veel focussen op 3DFX als je die niet hebt liggen: je loopt er op leeg. m.i. niet de moeite waard voor wat je er voor betaalt. Heb je hem wel, is een Voodoo of Voodoo 2 PCI kaart erg leuk. Voodoo 3 is ook erg capabel op VESA èn 3D.

RAM: zorg voor maximaal 64MB. Voor een Pentium zonder Windows 9x is 16MB al zat.

Harde schijf: ga voor een FAT16 partitie van maximaal 2GB voor de C-schijf. Simmige gfames vinden FAT32 niet leuk.

Geluid: dat is erg persoonlijk. Ga voor een goede instapper, een ESS AudioDrive ES1868 chip is erg goed over het algemeen en goed verkrijgbaar.

PS. een 486 wordt vaak benoemd als 'holy grail of vintage computers'. Het is een erg mooi platform, maar ook erg onvolwassen en als instapper zeker niet de beste keuze. Daarbij zijn ze vaak nèt te traag om de 3D DOS games goed te trekken en is alles op dit platform gewoon duur door de hype. Ik vind het zelf juist door de uitdagingen een mooi platform: VLB, onvolwassen PCI, ontelbare jumpers, VARTA bommen, IRQ conflicten, RAM / CACHE timings...

[ Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 27-03-2023 12:38 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46
Waterbeesje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:30:
[...]

AGP: zoek een Geforce 2 of 4 uit de MX serie. Vlot genoeg voor een Pentium 2 en ook een geweldige VESA ondersteuning.
Ga niet te veel focussen op 3DFX als je die niet hebt liggen: je loopt er op leeg. m.i. niet de moeite waard voor wat je er voor betaalt. Heb je hem wel, is een Voodoo of Voodoo 2 PCI kaart erg leuk. Voodoo 3 is ook erg capabel op VESA èn 3D.
Voor een MS-Dos/Win95 machine met een Pentium 2 zou ik hooguit een Geforce 2 nemen of zelfs eerder nog een Riva128, tenminste indien je het een beetje periode correct wilt houden. Ik had vroeger een van de eerste Pentium 4 pc's (Medion ding met P4 1.8Ghz) en daarin zat de toen net nieuwe GeForce 3 Ti200. In een Medion model erna, meen een 2.0 of 2.4Ghz Pentium 4, daarin zat een GeForce 4 MX440.

Voor een Pentium 2 build voor wat DOS en Win95 games zou je zelfs gebruik kunnen maken van onboard videochips op t moederbord, de meeste P1/P2 machines uit die tijd hadden dat en daar kan ik als kind ook mee gamen. Maar goed, bij de wat zwaardere spellen krijg je het toch snel lastig.

Ter referentie: mijn oude Pentium 1 100Mhz (nog in originele staat, alleen andere kast) bevat een Diamond Stealth S3 Vision868 videokaart (PCI) en met die combo was het prima gamen destijds. Mijn limiterende factor was toen HDD ruimte, want er zat maar een 1.2GB schijfje in en zeker met Win95 geinstalleerd bleef er niet heel veel over. C&C Red Alert (+Aftermath) stond er altijd op, andere zaken was steeds "het ene verwijderen, andere installeren". Ook genoeg dingen als RollerCoaster Tycoon en Need for Speed 3 gespeeld op die pc, ging prima.
Moet de pc nog eens verder/opnieuw installeren, staat nu alleen MSDos op :)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

Bwhoa dat is een bult aan informatie, hulde. :D

Ik had al zo'n vermoeden dat ik het systeem het beste rondom de wensen kan bouwen i.p.v. andersom. Wordt nog een aardige bult aan denkwerk met m'n lijstje (en nog wel meer waar ik zo 1-2-3 niet aan denk):

- Elite II
- Flight sim 95
- Age of Empires 1/2
- BUILD games
- (Ultimate) Doom 1/2, Heretic, Hexen etc
- Wolf3D, Triad
- Tomb Raider 1 / 2 (/ 3 / 4)
- Fury3 / Hellbender
- C&C t/m Tiberian Sun
- RCT

Dikke kans dat m'n lijstje te veeleisend is/wordt voor 1 enkele machine, maar hey je kan beter groot dromen dan helemaal niet. 8)

Waar ik zelf vooral benieuwd naar ben is de algemene compatibiliteit van grafische accelerators, zijn er bepaalde kaarten die vrijwel overal werken? Zijn er bepaalde kaarten welke je als de pest moet ontwijken? Ik was flink te jong om ook maar iets mee te krijgen van hardware in die tijd, dus buiten wat basale CPU kennis om kom ik daar helaas niet ver. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2023 13:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je hebt wel wat opties voor die games.

Ik adviseer als eerste 90's retro PC meestal een P3 (Slot 1 of S370) omdat die goed verkrijgbaar zijn, geen bijzondere eisen stellen aan de voeding (is 20-pin ATX maar er past ook 24 pins op, de 4 pinnen die teveel zijn sluit je niet aan), PS/2 en USB aansluitingen heeft, PCI, AGP en meestal nog ISA sloten.
Dus je kan heel veel kanten op en alles is nog relatief goedkoop te vinden.
Ook kan je gewoon een moderne systeemkast gebruiken maar misschien heb je ook nog wel wat staan of staat er bij de kringloop nog een bruikbare behuizing. Verkoper "StockClear" op Marktplaats heeft soms nog nieuwe beige ATX-behuizingen.

Wat betreft het moederbord: het mooiste is minimaal 1 ISA-slot voor een geluidskaart voor DOS-games.
Voor Windows games komt de geluidskaart wat minder kritisch, een SoundBlaster Live PCI is een leuke kaart daarvoor, is goedkoop aan te komen.

Grafische kaart is ook niet heel spannend, Gforce AGP kaarten zijn er nog wel in overvloed. De latere budget modellen zijn vaak sneller dan de eerste topmodellen. En die budget kaarten zijn ook een stuk goedkoper. Let er wel op dat de latere AGP kaarten niet meer altijd in zo'n bord passen, goed op de nokjes letten. Dus wat moi_in_actie voorstelt bijvoorbeeld, die passen wel.

Je kan ook een "verzameling" grafische kaarten aanleggen en daar wat mee experimenteren.
Voodoo 3 is ook leuk, maar dan ben je meestal wel boven de €100 kwijt.

Met wat geluk kan je een complete PC als basis vinden die aan je eisen voldoet, Marktplaats en V&A een beetje in de gaten houden.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-03-2023 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij komt het niet zo heel nauw met videokaarten, heb in de loop der jaren vanalles gehad, meeste werkte wel prima in Win98 met de meeste games uit de periodes.

Echt problemen met drivers en dergelijke kreeg je bij Windows XP met bepaalde kaarten (crashende games, crashende drivers, slechte performance enz).

Heb zelf dingen als S3 Trio gehad, S3 Savage 4, S3 Virge, TNT2 M64, Radeon 9000 en 9200se, VooDoo 2, VooDoo 3, Cirrus Logic, Trident enz.

Moet wel zeggen, dat de '2d' kaarten (S3 Trio en dergelijke) behoorlijk wat trager zijn. Als het een beetje 3d is (ook in Win95 tijdperk, dus eerste 3d games) kakt performance behoorlijk in.
Ook games als Blood, op een resolutie die wat hoger ging kakte performance behoorlijk in, dingen zoals transparante textures (ramen) helemaal. En dan had ik mijne nog wel geüpgrade naar 2MB, maar zette ook geen zoden aan de dijk.

Radeons waren soms wat vervelend met drivers, maar gebruikte dan vaak Omega drivers die een stuk stabieler waren (en vaak meer opties hadden).

Zelf hadden we een TNT2 in die periode, draaide eigenlijk alles op, alleen met de latere 3d games (Quake 3 bijvoorbeeld, of Descent 3) moest je color-depth op 16-bit laten, want op 32-bit kakte performance behoorlijk in.

Vind wel dat kaarten als GF2 dat de prijzen vaak wat hoog zijn (zelfde als bij VooDoo kaarten), mensen weten dat ze gewild zijn voor 'retro-builds' en dan vragen ze er ineens een arm-and-a-leg for it.

Dingen zoals de TNT2 (M64 model, dus de tragere) kreeg je bij wijze van bij een pak cornflakes, zaten in heel veel OEM bakkies en dergelijke en kosten dan ook vaak geen fluit, maar kunnen wel zo'n beetje alles uit die periodes goed draaien, inclusief DOS games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zo uit m'n hoofd draait m'n P2 systeem (momenteel P3) met een MX400 kaartje op dit moment.
Kost geen drol en snel zat voor alles tot nu toe.

Voor een Athlon of P4 build niet aan te raden maar in combinatie met een P2 / P3 snel zat.

[ Voor 73% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46
Aansluitend op wat @BlueTooth76 hierboven zegt: ik zou eens moeten testen hoe games als Tiberian Sun en dergelijke lopen op een van mijn oude bakkies. Wanneer het doel niet zo zeer één specifieke periode/generatie van pc's is, maar meer een bepaalde reeks aan games, dan zou ik inderdaad ook wat meer neigen richting een Pentium 3 vanwege de flexibiliteit. Heb je/wil je een bepaalde ISA geluidskaart of iets dergelijks, dan zit er meestal nog wel 1 zo'n slot op zo'n moederbord. Aangezien je ook PCI en soms ook al AGP ter beschikking hebt, kun je ook switchen tussen meerdere GPU's; van een oudere Diamond Stealth tot een GeForce 4 of nog beter. Let wel: een dergelijk systeem is mogelijk zelfs al "overkill" voor die games, kan best zijn dat heel wat ook prima draait op een Pentium 1 200Mhz MMX.
D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:55:
Waar ik zelf vooral benieuwd naar ben is de algemene compatibiliteit van grafische accelerators, zijn er bepaalde kaarten die vrijwel overal werken? Zijn er bepaalde kaarten welke je als de pest moet ontwijken? Ik was flink te jong om ook maar iets mee te krijgen van hardware in die tijd, dus buiten wat basale CPU kennis om kom ik daar helaas niet ver. ;(
Ik meen, correct me if I'm wrong, dat de "compatibiliteitsproblemen" vooral speelden bij de echt oude GPU's (Pentium 1 tijdperk er eerder). Toen DirectX eenmaal uit kwam in 1995 ging het een stuk beter, had je alleen nog bepaalde "extra's" die b.v. alleen op Voodoo kaarten werkte (Glide API). Voor die tijd zag dat er soms een stuk mooier/beter uit, maar zoals hier al eerder is gezegd: Voodoo kaarten zijn leuk, maar erg prijzig en lang niet iedere game uit midden/eind jaren 90 haalt echt meerwaarde eruit. Games zoals Tiberian Sun of RCT draaien prima op GeForce kaartjes.

Mijn tip zou zijn:
- Wil je zelf bouwen, kijk eerst rond wat je gemakkelijk (lees: tegen goede prijs) kunt krijgen en wat match. Is dat een P2 systeem met bijpassend RAM en een GPU die past (PCI, AGP), prima. Ligt de "sweetspot" eerder bij een P3 build, dan is dat ook prima
- Kijk eventueel eens in het V&A gedeelte, of op Marktplaats, naar een compleet P2/P3 systeem uit die tijd. Wellicht dat er nog geen GPU in zit, maar die kun je altijd erbij halen.
- Tenzij je echt "oldschool" wilt gaan: let bij aanschaf erop dat het moederbord een ATX power aansluiting heeft. Voedingen willen t nog wel eens begeven na al die jaren, een vervangende en goed werkende oude AT voeding vinden is heel wat lastiger, dan een random nieuwe 80+ Bronze voeding met eventueel een paar molex-splitters indien je veel HDD's/ODD's gebruikt.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

D4NG3R schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:55:
Bwhoa dat is een bult aan informatie, hulde. :D

Ik had al zo'n vermoeden dat ik het systeem het beste rondom de wensen kan bouwen i.p.v. andersom. Wordt nog een aardige bult aan denkwerk met m'n lijstje (en nog wel meer waar ik zo 1-2-3 niet aan denk):

- Elite II
- Flight sim 95
- Age of Empires 1/2
- BUILD games
- (Ultimate) Doom 1/2, Heretic, Hexen etc
- Wolf3D, Triad
- Tomb Raider 1 / 2 (/ 3 / 4)
- Fury3 / Hellbender
- C&C t/m Tiberian Sun
- RCT

Dikke kans dat m'n lijstje te veeleisend is/wordt voor 1 enkele machine, maar hey je kan beter groot dromen dan helemaal niet. 8)

Dit is inderdaad met een snelle Pentium 1 / vroege Pentium 2 op het 'bare minimum'. Een aantal zijn ook meer Direct3D Windows games, dus dan wil je niet met een 2D kaart werken.
Zoals gezegd: een mooie Pentium 3 doet deze games op zijn sloffen.

--> Moederbord met Slot 1 voor CPU en een 440BX chipset en ondersteuning voor P3 processors (kun je controleren op bijvoorbeeld Theretroweb.com)
--> CPU: Pentium 3 450 à 500MHz: deze kom je met bosjes tegen voor weinig geld, werkt eigenlijk bijna altijd prima
--> RAM: 64MB max ivm DOS ondersteuning, maar dat kan voor Windows games soms een beperkende factor zijn.
--> Video: Toch een Geforce 2 of 4 uit de MX serie. Geen 2D kaart als een Trio64 of zo: dan loop je in Windows games tegen serieuze limieten aan.

Even een kleine verduidelijking waarom ik de Geforce 2 MX en 4 MX zo graag aanhaal.
Een TNT (1 of 2) Pro is wat meer periodecorrect, maar heeft minder goede prestaties. En verbruikt meer energie. Dat vindt niet ieder BX bord leuk. Een TNT Vanta / M64 is weer zwaarder gelimiteerd in prestaties. Verder zijn het prima bruikbare kaarten, maar je boet in op dingen.
De Geforce 2 non-MX en Geforce 3: "the real deal" voor een snelle P3 Tualatin of vroege Pentium 4. Overkill voor een P3-500 en deze kaarten kosten je een nier.
Geforce 4 non-MX: eveneens zwaar overkill. Ook de Ti4200 op mijn P3-980MHz staat regelmatig uit zijn neus te vreten.
Geforce 2 MX: prestaties zoals de TNT2 voor €5
Geforct 4 MX: Prestaties als de Geforce 2 GTS (méér kan een P3-500 toch niet verwerken) voor €5
Geforce 5 en hoger: zwaardere drivers (cpu-belasting) en aftakelende VESA ondersteuning. Een 5200 is eventueel op het randje te overwegen.
ATI kaarten t/m de Rage IIc: geen 3D prestaties van betekenis.
ATI kaarten na de Rage IIc: ik heb af en toe wat kleine gaten in de VESA ondersteuning gevonden. Daarom durf ik ze niet aan te raden voor DOS games. In Windows is een Radeon 9 serie wel gewoon een heel nette kaart, en een 92x0 is al ruim voldoende voor jouw Windows games.
Matrox: Sublieme beeldkwaliteit, niet altijd de vlotste en ook wat VESA gaten.
Voodoo (whatever versie): duur, duurder, duurst. Kost je een nier en je eerstgeborene. Wel goede prestaties. De V3 is periodecorrect en biedt ook goede VESA ondersteuning.
Overige, meer obscure 3D kaarten zou ik lekker vergeten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Voor games als Tiberian Sun zou ik toch minimaal voor een Pentium 2-klasse gaan.

Heb zelf jaren op een Pentium 1 klasse machine gespeeld maar dat leunt toch best zwaar op de CPU, en zelfs bij de 200 en 233MMX merk je dat ze toch te niet snel genoeg zijn om het mooi te spelen (ik speelde toen samen met m'n broer over LAN, hij op een P3 en ik op een P1, grootste lol gehad, maar oh oh wat had die P1 het zwaar).

Videokaart maakte niet heel veel uit, had er toen zelfs een PCI versie van de TNT2 in, maar dat mocht niet baten, CPU was gewoon te slap voor die titel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:36
Nemesizz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:15:
Voor games als Tiberian Sun zou ik toch minimaal voor een Pentium 2-klasse gaan.
Akkoord, ik heb het onlangs nog gemerkt in een build: met een 233MMX gaat het spel toch zo’n beetje in slow motion maar na een upgrade met een K6-2 450 was het verschil wel héél duidelijk merkbaar en gaat alles zeer vlot.

Dat gezegd zijnde, vroeger hebben mijn broer en ik het dan wel weer uitgespeeld op een 200MMX :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueArchon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:32:
[...]

Akkoord, ik heb het onlangs nog gemerkt in een build: met een 233MMX gaat het spel toch zo’n beetje in slow motion maar na een upgrade met een K6-2 450 was het verschil wel héél duidelijk merkbaar en gaat alles zeer vlot.

Dat gezegd zijnde, vroeger hebben mijn broer en ik het dan wel weer uitgespeeld op een 200MMX :)
De 'authentieke' ervaring inderdaad: traag, haperend en frustrerend :+

Ik zou inderdaad wat sneller kijken, mijn late DOS-systeem is een vroege P3 met moederbord met 3 ISA sloten. Voor Win9x zou ik zelf nog wat sneller kijken, eigenlijk snelste wat je met een ISA slot (want DOS-eis) kunt vinden, late P3 of vroege Athlon zou ideaal zijn.

Verder eens met hierboven mbt een vroege nVidia AGP kaart, voor perfecte DOS VESA compatibility en goed werkbare OpenGL en Direct3D support in Windows. Evt met Voodoo(2) te paren als je geld teveel hebt.

Qua geluid ook eens met een SBLive voor Windows mits je *geen* Via 686B southbridge hebt, blijf dan verre van Creative SBLive/Audigy kaarten.

Voor DOS geluid kun je ongelofelijk diep de rabbit hole in duiken, maar als je een enkele relatief probleemloze en goedkope single-card oplossing wilt zou ik inzetten op ALS100 (let op: *niet* de ALS100Plus die high DMA mist en daarmee volle SB16 compatibility). Echte of 1:1 kloon OPL3 voor FM, SBPro2 en SB16 compatibility (incl high DMA) en bug-vrije UART MPU-401 voor MIDI. Minpunten vooral gelegen in de low-end kaarten met ditto build quality, al heb ik een paar redelijk mooie gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 28-03-2023 00:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueArchon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:32:
[...]

Ik zat er op te wachten, de K6 serie en Super 7 :P Na de 486 mijn favoriete platform.

K6-2: De processor die de Pentium 2 killer had moeten zijn (en in de vorm van K6-3(+) dat ook daadwerkelijk met de eerste Pentium 3 deed). Nog zo'n platform waar je veel lol uit kunt halen in een wereld van Pentium MMX, Cyrix M2 en allerlei K6-smaakjes. Zeer flexibel en het laatste platform waarop je serieuze concurrenten had. Geef een Pentium MMX steroïden en blaas hem door naar de 300 à 350MHz en zie hoe deze een Pentium 2 aan het zweten krijgt :P

Maar dat platform heeft ok weer zijn rariteiten, quirks, vage chipsets etc. die je moet doorgronden om er ècht wat van te maken. Een Pentium 2/3 is dan meer 'fool-proof' en werkt meestal direct probleemloos. Vooral als je een Intel chipset als de 440BX of 815 hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Maar dat platform heeft ok weer zijn rariteiten, quirks, vage chipsets etc. die je moet doorgronden om er ècht wat van te maken. Een Pentium 2/3 is dan meer 'fool-proof' en werkt meestal direct probleemloos. Vooral als je een Intel chipset als de 440BX of 815 hebt.
Mwoeah, de nadelen van late So7 worden vaak overtrokken. De eerste chipset drivers waren een drama, maar 25 jaar later heb je daar geen last van.

Het is eerder dat i440BX uitzonderlijk probleemloos was dan dat late So7 bijzonder problematisch was, waarbij grootste deel daarvan meer te maken heeft met feit dat Microsoft de chipset drivers in Windows 98SE ingebakken heeft dan dat het technisch superieur is. En dan nog zie ik meer topics over "help ik krijg mijn Coppermine niet aan de praat op mijn BX bord!" dan daadwerkelijke Super Socket 7 issues.

Mbt die issues:

Via MVP3:
- de allereerste borden konden zeer weinig vermogen op AGP leveren en vooral de FIC PA-2013 had de onhebbelijke neiging door te branden met een Voodoo 3 erop. Vermijd dat bord en het is veilig, en de meeste borden uit 1999 hebben sowieso geen issue meer hiermee.
- zeer late borden konden een 686B southbridge hebben met bijbehorende gedonder rondom SoundBlaster Live kaarten, net als op P3, P4 of Athlon borden met zelfde southbridge.

ALi Aladdin V:
- vroege chipset drivers hadden compatibility issues met nVidia kaarten/drivers. Vermijd de oudste drivers voor beide en geen problemen.
- oude revisies (tem E) van de M1541 northbridge konden maar 64MB RAM cachen. Nieuwe revisies (v/a F) van de M1541 kunnen zoveel RAM cachen als het moederbord aan kan.
- specifiek de 1.06 revisie van de Asus P5A(-B) met G-revisie M1541 heeft een hardware compatibility issue met de AMD K6-2+/3+ CPUs. Dit is met een draadje op te lossen. Overige Aladdin V borden hebben hier geen last van; vermijd de P5A(-B) rev 1.06 als je geen zin hebt om te solderen; cacheable limit is voor de K6Plus CPUs sowieso minder relevant, want door interne L2 cache wordt moederbord cache L3 en is het nagenoeg irrelevant voor performance.

Algemeen: als je OS geen ingebakken drivers heeft voor je chipset, dan als eerste na installatie chipset drivers installeren. Dan pas overige drivers zoals voor VGA. Anders gaat het geheid mis in Win9x.

Voor DOS + Win95 is cacheable limit ook niet relevant want je wilt toch niet >64MB gebruiken

Kortom, twee specifieke borden (uit honderden) die echte bugs hebben en verder niet veel anders dan andere chipsets.

Overigens, voor P3 kun je net zo goed een waslijst aan mitsen en maren maken per chipset en bord. Die eeuwige Coppermine (of zelfs Tualatin) vraag hangt af van VRM versie en uitvoering, en speelt dus bij i440BX net zo. Komt bij de Via 686B issues, en aan Intel-zijde feit dat je je verre moet houden van i810, en van i820 met 3 RIMM slots of een MTH. Oh, en de Serverworks III IDE interface is zo buggy dat het onbruikbaar is, en... en... :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Overigens, voor P3 kun je net zo goed een waslijst aan mitsen en maren maken per chipset en bord. Die eeuwige Coppermine (of zelfs Tualatin) vraag hangt af van VRM versie en uitvoering, en speelt dus bij i440BX net zo. Komt bij de Via 686B issues, en aan Intel-zijde feit dat je je verre moet houden van i810, en van i820 met 3 RIMM slots of een MTH. Oh, en de Serverworks III IDE interface is zo buggy dat het onbruikbaar is, en... en... :+
Maar dat is toch echt user error...... :+

(rent heel hard weg buiten arm bereik van @dion_b ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zolang je niet het onderste uit de kan wil is een P2 / P3 met een BX-chipsetje iig een heel fijn platform om mee te starten.

En natuurlijk zodra je met slotconverters en niet ondersteunde hardware aan de gang gaat moet je wat boekjes lezen en zoekmachines gebruiken maar dan heb je meestal al een plan. Toch? }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Om nog even in het BX tijdperk te blijven... dacht je dat ik Windows 2000 geïnstalleerd kreeg op mijn BP6 machientje met HPT366 controller? Na wat zoekwerk blijkt dus dat Windows 2000 + HPT366 met een slave disk niet gaat. Momenteel zitten er twee schijven in, ieder op zijn eigen PATA kabel als master.

Work in progress van het dual themed gebakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH3a7d6E3LlAnQZGxkcbjIpmpuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDmDmK2K3GyAs38VBYEKb742.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy39ccwwYeCcEtfWJxKPAsflzPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYwA121D8ECAnkJ3ZLo6AsZA.jpg?f=fotoalbum_tile

Even de Voodoo's aan het werk zetten.
Alles zit in een InWin Q500. De Zalman voeding levert 400Watt met 40A op de +5V. Toen deze opgewarmd was kwam er een brandlucht uit, waarschijnlijk nog wat 15 jaar oude flux residu. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:57:
Om nog even in het BX tijdperk te blijven... dacht je dat ik Windows 2000 geïnstalleerd kreeg op mijn BP6 machientje met HPT366 controller? Na wat zoekwerk blijkt dus dat Windows 2000 + HPT366 met een slave disk niet gaat. Momenteel zitten er twee schijven in, ieder op zijn eigen PATA kabel als master.

Work in progress van het dual themed gebakje:
[Afbeelding][Afbeelding]

Even de Voodoo's aan het werk zetten.
Alles zit in een InWin Q500. De Zalman voeding levert 400Watt met 40A op de +5V. Toen deze opgewarmd was kwam er een brandlucht uit, waarschijnlijk nog wat 15 jaar oude flux residu. :+
Hehe, nice. De oude Zalman's konden wel wat hebben. De latere waren niet zo geweldig helaas (en ook een stuk lichter).

Voodoo 2 in SLI (Die van Aashima / Trust waren prima)
AWE32

Toe maar weer :D

En ik zie ook geen lekke of zelfs bolle elco's, dus dat is een bonus.

edit: Ik ben op zoek naar een foto van een vierkante ShiTec casebadge (Dynabyte / Byte huismerk).
Mocht iemand iets hebben, laat me het weten. Lage kwaliteit is ook prima, kan het zelf wel overtrekken in Adobe Illustrator.

edit 2:

De bouw van m'n 5x86 begint vorm te krijgen. Afgelopen week heb ik de systeemkast aangekocht die ik ik in 1994 had en waar ik een 386SX40, 486DX280 en een 5x86 133 heb gehad voor ik naar een nieuwe behuizing ging.

Omdat ik al een prima 386DX40 systeem heb, ga ik er een 5x86 133, in bouwen. Het is niet helemaal correct voor die periode maar wel correct voor mijn situatie en het upgrade pad van destijds.

edit 3:

De postbode kwam zojuist aan met een 486SX20 die ik aangekocht had ná de SX16.
De SX16 is nog onderweg, die moet van wat verder komen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZePDoqW.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-03-2023 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

"RISC architecture is going to change everything" :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asGiSB_Mrv79UQWeiKLg7NgXwn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWUojgmiwMXPSw6Ds0e1Knje.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwLJWa0npK0KssMTpXtKVNCD3UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZagF6Jsbw330PNEqfv0EFUaT.jpg?f=fotoalbum_tile

HP NetRAID 3Si dacht ik. Accu is dood, BIOS hangt. Maar die laatste kan uit. :)
En 2x 128MB FP ECC parity...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAzF-DuA9bDO2LlnfH3g2GEfvVY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kloHS6JIl6pTkCLpGxSoc3DS.jpg?f=fotoalbum_medium

Gewoon een vraagje tussendoor.
Waarom???

Werkt trouwens gewoon zoals verwacht en stabiel, identificeert netjes als the real deal.
Dit zit op mijn PC Chips M577. Een van de weinige bordjes van dit merk dat daadwerkelijk een prima bordje is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik had vandaag even wat oudere hardware op tafel liggen voor een groepsfoto wegens een verzoekje op een ander forum.
(SDRAM geheugen + CPU ligt erbij om een gevoel te krijgen bij het formaat)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ejymaL.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-04-2023 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:00:
Ik had vandaag even wat oudere hardware op tafel liggen voor een groepsfoto wegens een verzoekje op een ander forum.
(SDRAM geheugen + CPU ligt erbij om een gevoel te krijgen bij het formaat)

[Afbeelding]
Ringkerngeheugen is inderdaad wel heel erg retro 8) Wat was er dan mogelijk met zo'n computer?
Mooi spul hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:06:
[...]

Ringkerngeheugen is inderdaad wel heel erg retro 8) Wat was er dan mogelijk met zo'n computer?
Mooi spul hoor.
Wat er mogelijk was? We konden er o.a. mee naar de maan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:26:
[Afbeelding]

Waarom???

Werkt trouwens gewoon zoals verwacht en stabiel, identificeert netjes als the real deal.
Dit zit op mijn PC Chips M577. Een van de weinige bordjes van dit merk dat daadwerkelijk een prima bordje is.
Misschien in licentie gemaakt? En anders gewoon ordinaire spionage praktijken.
Ik heb er altijd flink hard van weggerent. Leek me toen ook al niks, al kan het best een 1:1 kloon zijn.
VX/TX Pro waren ook van die typische chips je bij oa PCChips bordjes tegenkwam :P

Ik bleef wel bij VIA/Intel.
Voor lange tijd wist ik ook niet van wie ALi nou was en grapte maar over ALi baba en de 40 chip rovers :+

C:\>_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

BlueTooth76 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:18:
[...]

Wat er mogelijk was? We konden er o.a. mee naar de maan :+
Rond 1999 werd het nog gebruikt in schakelcentrales van KPN.
Net gedetacheerd, kreeg ik een rondleiding op het testcentre. (als ik me de naam goed herinner).
Daar hadden twee medewerkers ht erover, dat het binnenkort een probleem zou worden: Het zou niet meer gemaakt worden (kwam op dat moment uit Hongarije).
Prompt opperde ik een interface/converter te maken, als oplossing: De functie van geheugen was immers niet veranderd.
"Vind je het arg dat ik dat voorstel aan Tim?".
"Nee. Ik weet niet wie Tim is, maar zolang je mijn naam er maar bij noemt.".

Het project waar ik toen op gedetacheerd was, werd met een paar maanden afgelast; te ambitieus en te kostbaar.
drie maanden later, weer gedetacheerd bij KPN, las ik op het Intranet dat deze heren het idee hadden ingediend bij Telecom Ideeën Management", gezamelijk F. 25.000 mochten delen, en promotie hadden gemaakt: Het idee had KPN een half miljoen bespaard ...

Toen ik TIM daarover belde, "Sorry, kan ik niets aan doen. Ik kan je wel een map sturen.".
Ik kreeg dus een mooie omslag, van met blauwe stof bekleed karton, voor een schrijfblok.

Ik heb hem niet bij de hand, anders had ik er voor de volledigheid een foto van bij dit relaas gedaan, maar ik heb de map nog (waarde een paar gulden?)

eagle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:26:
[Afbeelding]

Waarom???
Op gegeven moment waren ze zo gewend om te vervalsen dat ze het overal op deden. Kijk eens op de BIOS EEPROM, die is ws ook gerelabeld 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 01:53:
[...]

Op gegeven moment waren ze zo gewend om te vervalsen dat ze het overal op deden. Kijk eens op de BIOS EEPROM, die is ws ook gerelabeld 8)7
Vervalsen was PC Chips (a.k.a. firma List en Bedrog) niet vies van nee.
Die bios chip zit dan weer een 'gewoon' Award stickertje op... Met een 'burn-in' stickertje daar weer half overheen.
Maar die bios is ook weer licht aangepast naar een oude gewoonte.
Bij de bios-samenvatting net vóór het OS start, met L2 aan, geeft deze bij 'Cache' netjes 1024 kB weer. Met L2 uit geeft deze 'Write-Back' weer.

Verder verbaast het me hoe stabiel dit bord is, zeker voor een PC Chips. :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41

DrDrax

Bacdafucup

mja was een leuke tijd :) ook niets aangesloten opt het board

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYXuSh8Lvd10AMELkwJNF32jtM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRz1EeCv6xUV2NypwDgRijEK.jpg?f=fotoalbum_large

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DrDrax schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:13:
mja was een leuke tijd :) ook niets aangesloten opt het board

[Afbeelding]
Zwarte blokjes met pootjes :P valt nog mee dat ze niet "Write Back Cache" genoemd zijn zonder verdere nummertjes :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik was eigenlijk niet zo op de hoogte van die PC Chips kopie-streken. Ik snapte die ene foto ook al niet zo :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:30:
Ik was eigenlijk niet zo op de hoogte van die PC Chips kopie-streken. Ik snapte die ene foto ook al niet zo :o
De Chipset "AGP Pro" of "AGPro" (hoe je hem ook leest) is een typische naamgeving zoals PC CHips hem kan bedenken, maar de 82c598AT codering verwijst naar de sublieme Via mVP3 chipset. In dit geval blijkt de chipset ook daadwerkelijk deze mVP3 te zijn. Zowel in identificatie, compatibiliteit als in stabilitiet. En de performance loopt niet veel achter op de andere mVP3 bordjes :)

(dit bordje is het trouwens)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste