@
voz Vandaag weer verder gegaan met de machine in Colani behuizing en kwam erachter dat er ooit een 486 SX in heeft gezeten, want op het zwarte plaatje, wat bij die van jou (nog?) ontbreekt, staat idd Highscreen 486 SX 25.
De aan uit knop is bij mij dus ook aanwezig, evenals de floppy eject knop, maar het scheelde niet veel of ik had deze laatste alweer gesloopt bij het terugplaatsen van de metalen buitenkant. Laat jij er wellicht eentje 3D printen voor de jouwe en zo ja, is dat makkelijk?
Geen origineel moederbord dus wat erin zit en wellicht dat ik er ooit een ouder bordje in doe, maar vooralsnog ga ik verder met de GA-586ATV.
Na het opstarten zag ik dat er een Duitse versie van Windows 95 op staat en dat de seriële muis die ik aangesloten had niet werkt.
Modem eruit halen resulteerde er (zoals verwacht) in dat de melding verdween, maar de muis werkt alsnog niet.
Ook gaat de Duitse Windows er vanuit dat er een QWERZ toetsenbord is aangesloten.
Weinig zin om verder te troubleshooten, dus formatteren en opnieuw beginnen met een Engelse (of Nederlandse) versie van DOS en Windows lijkt me de beste oplossing.
Echter, voordat ik dat ga doen wilde ik nog wat keys van software achterhalen.
Niet dat er veel op zit, want het gaat met name om de Windows 95 zelf, de (Engelstalige) Office 95 en (Duitstalige) Phonetools 1.04a van het bedrijf BVRP.
De MS keys boeien me niet zo, want daarvoor heb ik wel alternatieven, maar (de key van) Phonetools wil ik toch wel graag hebben om het verwijderde ISA modem kaartje te kunnen hergebruiken.
Je kan daarmee namelijk iets heel makkelijk doen wat op een moderne PC vrijwel onmogelijk is, namelijk bellen en gebeld worden op je gewone (vaste/VOIP) lijn!
Met een headset uiteraard en oudere Windows versies kunnen het ook wel zonder third party tools, maar deze tool ziet er toch wel handig uit.
Googlen op bovenstaande versie van Phonetools leverde weinig op, maar op onderstaande site van US Robotics vond ik wel nieuwere versies van (naar ik aanneem) hetzelfde programma, die hopelijk gaan werken (in ieder geval als het een ondersteunde USR betreft).
Mijn modem heb ik (nog niet) geïdentificeerd, maar zag wel het volgende staan wat op Google ook geen hits opleverde:
RTC 94V0 97 15 TE 1/1
Hopelijk gaat de software op onderstaande pagina werken, maar dat zien we later wel:
https://www.usr.com/bvrp
Als iemand een tip heeft hoe ik keys kan achterhalen op een oude Windows 95 machine (Keyfinder werkt zoals ik al vreesde niet) hoor ik dat graag, maar dat zal voor een andere machine zijn want deze ga ik weldra formatteren.
De key van Windows 95 is geloof ik te achterhalen uit Computer Eigenschappen, dus daarvan heb ik een screenshot gemaakt en opgeslagen op diskette, evenals van de MitsumI CD driver en CONFIG.SYS/.DOS en AUTOEXEC.BAT/.DOS.
Zo te zien zit er een oude versie van Windows 95 op deze machine (4.00.950 met FAT16), maar aangezien het een iets nieuwer moederbordje betreft en een harde schijf van meer dan 2,1 Gb wordt het denk ik OSR 2.5 wat ik erop ga zetten icm DOS/WfW311. Windows 98 lijkt me iets teveel met slechts 32 Mb.