Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:08:
v&a aangeboden: SRAM chips 486 mobo

256kB aan 25ns cache met elkaar, maar mocht iemand het zoeken... Met een 20ns tag. Mijn kennis is wat roestig op dit gebied.
Mooi voor een 486DX33 of 386DX33 :)
Voor een snellere cpu wil je liever naar 20ns toe, anders moet je met waitstates werken.
Kan ook uiteraard, maar kost iets aan snelheid ;)

Over sram gesproken.
Ik heb een chip die prima werkt, 256kb 15ns. Nou ja, prima, tot gisteren toen er ineens twee pootjes naast lagen.
Uiteraard heb ik geprobeerd de pootjes vast te solderen naar ze blijven niet zitten.
Heeft iemand ervaring met het solderen hiervan?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:35

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:49:
[...]
Over sram gesproken. Ik heb een chip die prima werkt, 256kb 15ns. Nou ja, prima, tot gisteren toen er ineens twee pootjes naast lagen. Uiteraard heb ik geprobeerd de pootjes vast te solderen naar ze blijven niet zitten. Heeft iemand ervaring met het solderen hiervan?
Ligt eraan waar ze afgebroken zijn. Als je nog genoeg contactvlak hebt bij de chip zelf, dan kan je daar een pootje van een ander IC tegenaan solderen. Zo heb ik een keer een EEPROM gerepareerd :). Maar als het pootje vlakbij de chip is afgebroken, dan zal je eerst met een freesje aan de slag moeten om wat contactvlak te creëren B).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Ligt eraan waar ze afgebroken zijn. Als je nog genoeg contactvlak hebt bij de chip zelf, dan kan je daar een pootje van een ander IC tegenaan solderen. Zo heb ik een keer een EEPROM gerepareerd :). Maar als het pootje vlakbij de chip is afgebroken, dan zal je eerst met een freesje aan de slag moeten om wat contactvlak te creëren B).
Nou dat. De poot is precies op de chip afgebroken -_-'
Ik heb t spulletje even aan de kant gezet, tzt de Dremel er maar overheen halen dan :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-09 02:48
Zonder weer een screenshot te posten en de url te vermelden wilde ik melden dat ik erin geslaagd ben een (bestaande) radio stream af te spelen met een Windows 95 machine!
Ik moest hier behoorlijk wat moeite voor doen en uiteindelijk is het me gelukt om de (niet ondersteunde?) Windows Media Player 7.01 te installeren op een virtueel W95 (eerste editie) machientje met 64Mb RAM en 2,1Gb FAT16 HDD (een fysieke volgt nog) dankzij een onofficiële(?) versie die ik vond op de site mywindowspage.com.

Windows Media Player 7.0 (de officiële versie) had ik al eerder geïnstalleerd op twee verschillende virtuele W95 machines, maar om de één of andere reden kwam/komt de verbinding met het internet/een externe stream niet tot stand.
Een erg laat ontdekte (en reproduceerbare) bug wellicht? Kan er in ieder geval niet zo snel iets over vinden op het net.
Na de "upgrade" naar versie 7.01 komt de verbinding wel tot stand en kan ik de (http) streams afspelen die ik al eerder afspeelde op een Windows Me machine met WMP 7.

Verder kwam ik erachter dat WMP vanaf Windows Mobile 7 (alsook op Windows RT) de nek is omgedraaid, wat ik beschouw als een grote misstap, aangezien ik altijd al en inmiddels een nog grotere fan was/ben van deze speler (gezien het feit dat Media Player Classic inmiddels jarenlang bestaat was/ben ik daarin niet de enige).
Kennelijk is MS zelf ook tot inkeer gekomen, want in Windows 11 keert WMP geloof ik weer terug?
Ook kwam ik erachter dat er in feite tot wel 3 spelers op een Windows installatie (op mijn Windows 95 machine in ieder geval) kunnen staan, te weten mplayer.exe, mplayer2.exe en wmplayer.exe.
De eerste is de oudste met slechts de naam Media Player (deze speelt i.t.t. de anderen ook MS-Camcorder filmpjes af kwam ik overigens ook achter).
De tweede is Media Player 5 of 6 en de laatste is Windows Media Player 7.
Vreemd genoeg zie ik net dat WMP 12 op mijn Windows 10 machine ook mplayer2.exe is (wat bij mijn Windows 95 machine dus WMP 5 of 6 is en niet 7).

Voordat ik WMP 7.1 werkend kreeg heb ik ook nog WMP 5 en 6.4 geprobeerd en voor die laatste heb ik ook nog een codec pack geinstalleerd. De bestaande streams/radiostations spelen deze oudere versie(s) helaas niet af, maar mijn eigen stream (waarover ik eerder schreef, maar de url hier niet ga herhalen) wel! Als ik audio only gebruik speelt mijn stream zelfs af zonder codecs te hoeven installeren, wat volgens mij de weg opent naar een machientje met Windows 3.1x waarmee ik in ieder geval mijn eigen radiostream kan/ga afspelen. :) Datgene dus wat ik al meer dan 20 jaar geleden deed op mijn Homepage met Netshow (nsplay.exe) en (als ik het me goed herinner) Windows media encoder 4, maar nu dus met wat nieuwere versies/opvolgers van deze software en zo is de cirkel weer rond. ;)
WMP 5 en 6 maken dus ook verbinding met een externe stream, maar de gewone WMP 7 dus niet onder W95.
Nog iets waar ik vandaag achter kwam is dat 48kHz audiostreams met een vervormde kwaliteit weergegeven worden op mijn virtuele W95 machine, maar dat ligt misschien ook aan de ge-emuleerde Soundblaster? Zal het eens met een virtueel XP machientje proberen anders. Streams met een sampling rate van 44kHz doen het prima.en mijn eigen streams speel ik inmiddels af met zowel WMP 6.4 als 7.01. WMP 5 gaat misschien ook wel lukken in hoge audiokwaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door soedesh op 09-01-2023 05:01 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-09 20:18

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Als ik 411000 chips vind dat DM ik je!

Edit:
Als het goed is ook onderweg…
[Afbeelding]
Voor wie ze ook zoekt:
https://a.aliexpress.com/_EHVi80B

Bij deze shop heb ik al meerdere chips gekocht en tot dusver zijn het telkens chips die gerecycled worden en dus geen neppe chips. Levering is netjes en vrij snel ook. Mijn bestelling wordt in principe 4 feb geleverd, maar mijn ervaring is dat ze meestal sneller leveren dan aangegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door MaNdM op 09-01-2023 23:20 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Voor wie ze ook zoekt:

Bij deze shop heb ik al meerdere chips gekocht en tot dusver zijn het telkens chips die gerecycled worden en dus geen neppe chips. Levering is netjes en vrij snel ook. Mijn bestelling wordt in principe 4 feb geleverd, maar mijn ervaring is dat ze meestal sneller leveren dan aangegeven.
Mooie shop!

Helaas kunnen ze niet helpen met mijn grootste uitdaging momenteel: een 16k x1 15ns DIP-20 SRAM chip. Dat zou wel eens redding van mijn Intel Ninja kunnen zijn - hij lijkt niet zonder dirty bit te willen booten - maar zie maar eens zo'n kleine chip zo snel te vinden. Oh, en voor een redelijke prijs. Op Ali vind ik niets, op eBay vind ik een drietal, maar EUR 25 (+invoergedonder) voor een enkele chip vind ik iets te gortig, zeker gezien kans dat ofwel chip dood is (maar dat kan ik met TL866 testen) danwel bord alsnog aan iets anders overleden is. Dan is 10 stuks voor EUR 100 een betere deal, maar zoveel heb ik er niet nodig...

Tenminste goed nieuws op ander vlak. Ik had een 'dode' SB16 CT2950, maar dat bleek een configuratiefout te zijn. Er zijn twee jumpers voor aanwezigheid van CSP/ASP chip. Die moeten beide open of closed zijn. Als je eentje open en de andere closed hebt op een kaart zonder de chip krijg je enorme analoge ruis. Duurde even voor ik die vond, maar was met een jumpertje te verzetten te fixen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 13:52
Als je chips zoekt is utsource.net een van de sites met een heel ruim aanbod, kwam het ooit tegen in een video van TheRasteri en heb toen eens wat exotisch geprobeerd zoals de Yamaha YMF744 chip en die hebben ze.

Je moet wel de exacte chip naam weten, in het geval van Dion heb je bijvoorbeeld deze (Controleer hem wel goed want ik weet dus niet exact welke je zoekt) : https://www.utsource.net/itm/p/6897299.html

[ Voor 33% gewijzigd door henk717 op 11-01-2023 08:19 . Reden: Disclaimer ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henk717 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:10:
Als je chips zoekt is utsource.net een van de sites met een heel ruim aanbod, kwam het ooit tegen in een video van TheRasteri en heb toen eens wat exotisch geprobeerd zoals de Yamaha YMF744 chip en die hebben ze.

Je moet wel de exacte chip naam weten, in het geval van Dion heb je bijvoorbeeld deze (Controleer hem wel goed want ik weet dus niet exact welke je zoekt) : https://www.utsource.net/itm/p/6897299.html
Ben bang dat dat een 16k x 8 chip is, niet 16k x 1. Er zijn twee types die ik heb kunnen vinden:

IDT 6167SA-15
Cypress CY7C167A-15PC

Met lagere snelheid volop te vinden, maar opvallend met die 15ns uitvoering is dat je specifiek dit moederbord als zo'n beetje enige toepassing leest bij een search.

Enfin, ze bestaan zeker, komen ook regelmatig op eBay voorbij - het is gewoon wachten tot er een lot van 2 of 3 voor een schappelijke prijs zonder astronomische verzendkosten verschijnt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Voor wie ze ook zoekt:

Voor wie van plan is wat te bestellen bij deze (specifieke) aliexpress shop, ik heb er van alles besteld: verschillende SRAM IC's, logic chips en EEPROM's. Mijn ervaring: gerecycled (niet nieuw), soms relabeled (namaak). Minimaal 20% is defect, top score 80% defect, slechts één keer alles goed (1x logic chip, 5x EEPROM) :X.

De defecte chips zijn nep (stuk plastic met pootjes), (deels) dood (open circuit), of maken kortsluiting (short circuit). Soms zijn de chips trager dan geadverteerd. Als je een defect meldt (bij de verkoper) dan worden de defecte chips vervangen en krijg je ze opgestuurd zodra je een nieuwe bestelling plaatst.

De bestelling wordt in een kartonnen doosje verzonden, waarbij de chips op zo'n anti-statisch "matje" zitten, maar ook wel gestapeld met een tissue eromheen :/.

Moet je bij deze shop bestellen? Tja, dat mag je lekker zelf weten :P. Bestel wel minimaal 50% meer dan je nodig hebt :). En test de chips voordat je ze in gebruik neemt :Y).

[ Voor 9% gewijzigd door frapex op 11-01-2023 17:41 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 13:52
@dion_b Daarom gaf ik je die site juist, die hebben heel ruim aanbod.

https://www.utsource.net/itm/p/11541408.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 15:26

voz

De echte kenner

Leuk topic! Ik ben de laatste jaren vooral met commodore amiga bezig geweest, maar heb zelf altijd PC gehad vanaf de XT. De beste herinneringen heb ik aan 486/pentium tijdperk. Dus toch maar eens onderdelen op de kop getikt. Als basis de Asus P55T2P4 met 128gb geheugen. AMD K6-2+ CPU. Matrox millennium II videokaart, 3dfx voodoo 1, sound blaster awe 64 gold. De voodoo heb ik ooit zelf nieuw gekocht. Dit alles in een highscreen colani desktop behuizing. Behuizing is niet helemaal period correct, maar vind hem te mooi om niet te gebruiken. Ik verwacht hiermee een mooie dos/windows 98 gamebak samengesteld.

Het mooiste vind ik nog het piepje uit de pc-speaker bij aanzetten en het geratel van de harddisk.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

voz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:54:
Leuk topic! Ik ben de laatste jaren vooral met commodore amiga bezig geweest, maar heb zelf altijd PC gehad vanaf de XT. De beste herinneringen heb ik aan 486/pentium tijdperk. Dus toch maar eens onderdelen op de kop getikt. Als basis de Asus P55T2P4 met 128gb geheugen. AMD K6-2+ CPU. Matrox millennium II videokaart, 3dfx voodoo 1, sound blaster awe 64 gold. De voodoo heb ik ooit zelf nieuw gekocht. Dit alles in een highscreen colani desktop behuizing. Behuizing is niet helemaal period correct, maar vind hem te mooi om niet te gebruiken. Ik verwacht hiermee een mooie dos/windows 98 gamebak samengesteld.

Het mooiste vind ik nog het piepje uit de pc-speaker bij aanzetten en het geratel van de harddisk.
Dat is zeker een leuke samenstelling! Een k6-2+ is een vlotte cpu voor een S7 bordje, en 128MB is ruim voldoende. De Matrox is erg sterk in de beeldkwaliteit en voodoo heeft daarnaast ook een aardige 3D ondersteuning :)

Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Op welk voltage heb je de K6-2+ nu draaien? Bij mij weten vragen deze 2,2 volt of minder, maar in de handleiding kan ik niks vinden dat het bord lager gaat dan 2,5v (dat is te hoog voor een K6-2+).
Je hebt 128MB ram. Heb je ook de juiste TAG chip om dit te ondersteunen? Of gaat de TAG maar tot 64MB? Met een K6-3(+) of K6-2+ processor zal het niet echt iets uitmaken in prestaties, maar bij de mmx was dit wel van belang :)

En niet onbelangrijk: heb je foto's? :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Waterbeesje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Dat is zeker een leuke samenstelling! Een k6-2+ is een vlotte cpu voor een S7 bordje, en 128MB is ruim voldoende. De Matrox is erg sterk in de beeldkwaliteit en voodoo heeft daarnaast ook een aardige 3D ondersteuning :)
Thanks! Zo dacht ik ook. Misschien in de toekomst nog een snellere PCI-kaart zoals een G400, maar da’s waarschijnlijk al overkill, dan zal de CPU bottlenecken denk ik…
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Op welk voltage heb je de K6-2+ nu draaien? Bij mij weten vragen deze 2,2 volt of minder, maar in de handleiding kan ik niks vinden dat het bord lager gaat dan 2,5v (dat is te hoog voor een K6-2+).
Je hebt 128MB ram. Heb je ook de juiste TAG chip om dit te ondersteunen? Of gaat de TAG maar tot 64MB? Met een K6-3(+) of K6-2+ processor zal het niet echt iets uitmaken in prestaties, maar bij de mmx was dit wel van belang :)
De K6-2+ draait op 2,0 volt. Dit is het laagste wat de Asus P55T2P4 kan geven. Undocumented feature. Dit is wel alleen met rev 3.10 (misschien 3.0 ook, maar dat weet ik niet zeker). De CPU heeft officieel 1,8 volt nodig.

De tag-chip is niet relevant omdat de CPU cache onboard heeft. Er zit wel een tag-chip op het moederbord om tot 512mb te kunnen cachen.

De AMD K6-2+ kan nog omgebouwd worden naar een K6-III+ door te delidden en een jumper om te solderen. Dat zou dubbele cache opleveren. Misschien in de toekomst, nu nog niet interessant.
En niet onbelangrijk: heb je foto's? :D
Yep. Nu alleen van de case. Powerknop en floppy eject-knop moeten nog, die zijn in de maak. Ik heb ook nog een tweede front, die heb ik laten spuiten maar helaas in de verkeerde kleur (RAL 9003), die moet nog een keer over in RAL 1013.

Hier zie je wel mooi de verschillende tinten verkleuring 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_38-1j4VKsPYA0SQ3npJprLNw50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcHMz6qSQeF5mkynratuMfAM.jpg?f=fotoalbum_large

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 22:27

Petuhr

FreeBSD

Zouden er nog mensen interesse hebben in seriele / null modem kabels?
Heb er nog wel wat liggen, pinout weet ik even zo snel niet, maar daar is vast achter te komen.

Mocht iemand interesse hebben, PM maar even.
Kleine moeite om zo'n ding in een envelop te stoppen en op te sturen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag ontvangen: een mooie Aztech kaart met OPL2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVDzxsM27II7bJw8s4fDHYFA6EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOa2nuq0VIZeEUkQCUIfKusg.jpg?f=fotoalbum_large

De gebruikelijke Oak OTI-077:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8lLRz2srB1wnIdGeRuWQGFr20k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DjPUwkpZ17Nf7OUHQeaBU1W.jpg?f=fotoalbum_large

De Aztech had ik bedacht voor in de 286. De Oak gaat in een 386 build.

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Vandaag een ISA vga kaartje binnen gekregen, maar helaas issues mee…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLw0k8mCLWrpoLAXs1pfBrMRk58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mJd93VlFQs6lsUxgNjxtPe3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtsnKReemiGcBPsYj3uKdAOO-6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpcGGQZlub6zqSD6veKGkk4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZDBAettx22oWcQ_9BpyLKmq-Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGpbDLssI5KqAfHVg9EjxEWt.jpg?f=fotoalbum_large

Leesbare bootscherm maar eenmalig gezien, daarna niet meer…
Geeft zelfde resultaat in ander systeem.

Kan niet altijd meezitten. Helaas vragen mensen tegenwoordig ook weer veel te veel voor zulke kaartjes…

Ook nog een externe Iomega ZIP100 parallele poort bij de kringloop gescoord met 3 zipdisks in verpakking.
Nog niet op werking kunnen testen, maar mechaniek lijkt wel goed te functioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Petuhr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:36:
Vandaag een ISA vga kaartje binnen gekregen, maar helaas issues mee…

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leesbare bootscherm maar eenmalig gezien, daarna niet meer…
Geeft zelfde resultaat in ander systeem.

Kan niet altijd meezitten. Helaas vragen mensen tegenwoordig ook weer veel te veel voor zulke kaartjes…

Ook nog een externe Iomega ZIP100 parallele poort bij de kringloop gescoord met 3 zipdisks in verpakking.
Nog niet op werking kunnen testen, maar mechaniek lijkt wel goed te functioneren.
Dat is balen zeg! :| Zo te zien gaat het om een fout met het video geheugen. Of wellicht een los contact bij de video chip. Dat moet te repareren zijn, toch? :) Een Iomega ZIP100 is altijd tof om te hebben, bij mijn lokale kringloop ligt helaas nooit iets leuks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Lijkt erop dat het de clock chip is boven de videochip, zodra ik daar in de buurt kom verliest het beeldscherm z’n inputsignaal.
Die er maar eens uit trekken schoonmaken en eventueel even de socket reflowen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 09:55

Thandor

SilverStreak

Bij een hoop van die derdehands meuQ helpt het om de ISA/PCI connector grondig te reinigen met bijv. gedenaturaliseerde alcohol. Ik heb tientallen kaarten op die manier tot leven gewekt :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het is in ieder geval iets met de sturing van het video ram, maar het feit dat er leven in zit, betekent dat ie waarschijnlijk wel te fixen is.

Dit heb ik ooit gehad met een Avance Logic vlb videokaart, waar bij nader inspectie ook 4 pootjes van de controller los zaten. Ook met een mooie fix opgelost.

Een slecht contact lijkt het bij jou ook op, Dus wie weet is het met een beetje schoonmaken en een reflow links en rechts zo opgelost!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• soedesh
[b] Dit alles in een highscreen colani desktop behuizing. Behuizing is niet helemaal period correct, maar vind hem te mooi om niet te gebruiken.
Idd een lelijk ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLE8Usn9yZr_xRbscymrxBYahy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeGBDmKEs6czs0oz9uKg5m9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een foto van de mijne, welke machine uit mijn opslag (geen idee wanneer en en van wie ik hem heb gekregen) al enige tijd geleden de aandacht trok en welke ik vandaag naar aanleiding van jouw post eens aan een grondige inspectie heb onderworpen.
Dit is wat er bij mij in zit:

- Moederbord: Gigabyte GA-586ATV
- Geheugen: 32 Mb (4x 8 Mb)
- HDD Seagate ST32531A 2,5 Gb
- Soundcard: Soundblaster CT4170
- Video card: S3 Trio 64V
- CPU : iets vergelijkbaar met een Pentium 200 MMX? (zie foto onder).
- ISA modem (welke ik eruit ga halen en zal vervangen door een PCI of ISA NIC).

De (AT) voeding werkte niet, maar na het uitelkaar schroeven (waarbij de zekering in orde bleek) lag het waarschijnlijk toch aan de aan/uit knop.
Cable management was/is een ramp, maar heb ik opnieuw gedaan.
Kwam erachter dat de 5 1/4 inch swappable HDD enclosure niet goed functioneert (de power connector geeft geen spanning aan de HDD), maar die was niet in gebruik en heb ik er dus maar uit geflikkerd (en dat gaf/geeft weer ruimte voor beter cable management).
Wel jammer voor het aangezicht, maar wellicht dat ik een 5 1/4 inch floppy drive als vervanging erin stop.

Mijn conclusie: een prachtige en betrouwbare machine die ondanks de ODIN module direct opstartte toen de voeding weer werkte.
In mijn geval lijkt ie veel op een Virtual PC 2007 machine, maar dan met echte hardware.
Ofwel: een leuke machine om Windows 95 en DOS/Win3.1x op te installeren, wat ik de komende dagen waarschijnlijk ga doen.
Wellicht dat ik het geheugen nog iets uitbreid (128 Mb is mogelijk, maar met 64 Mb ben ik al tevreden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEYDXEampY0itv6CkKJoXQlwVPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20SrPzzbEaKd4ad31z1YQvfM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door soedesh op 19-01-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Beauty is in the eye of the beholder :)
- Moederbord: Gigabyte GA-586ATV
- Geheugen: 32 Mb (4x 8 Mb)
- HDD Seagate ST32531A 2,5 Gb
- Soundcard: Soundblaster CT4170
- Video card: S3 Trio 64V
- CPU : iets vergelijkbaar met een Pentium 200 MMX? (zie foto onder).
- ISA modem (welke ik eruit ga halen en zal vervangen door een PCI of ISA NIC).

De (AT) voeding werkte niet, maar na het uitelkaar schroeven (waarbij de zekering in orde bleek) lag het waarschijnlijk toch aan de aan/uit knop.
Cable management was/is een ramp, maar heb ik opnieuw gedaan.
Kwam erachter dat de 5 1/4 inch swappable HDD enclosure niet goed functioneert (de power connector geeft geen spanning aan de HDD), maar die was niet in gebruik en heb ik er dus maar uit geflikkerd.
Wel jammer voor het aangezicht, maar wellicht dat ik een 5 1/4 inch floppy drive als vervanging erin stop.
Origineel kwam dit model behuizing met een 386. Er zijn ook nog 486's met een vergelijkbaar ontwerp. Deze is dus ook al eens voorzien van vlottere hardware.

Zelf heb ik de voeding vervangen voor een nieuwe ATX-voeding met een verloopstekker. Ben geen fan van het in bedrijf houden van oude voedingen.
Mijn conclusie: een prachtige en betrouwbare machine die ondanks de ODIN module direct opstartte toen de voeding weer werkte.
In mijn geval lijkt ie veel op een Virtual PC 2007 machine, maar dan met echte hardware.
Ofwel: een leuke machine om Windows 95 en DOS/Win3.1x op te installeren, wat ik de komende dagen waarschijnlijk ga doen.
Wellicht dat ik het geheugen nog iets uitbreid (128 Mb is mogelijk, maar met 64 Mb ben ik al tevreden).
Wat is het nou, lelijk of prachtig? ;)

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soedesh
@voz Vandaag weer verder gegaan met de machine in Colani behuizing en kwam erachter dat er ooit een 486 SX in heeft gezeten, want op het zwarte plaatje, wat bij die van jou (nog?) ontbreekt, staat idd Highscreen 486 SX 25.
De aan uit knop is bij mij dus ook aanwezig, evenals de floppy eject knop, maar het scheelde niet veel of ik had deze laatste alweer gesloopt bij het terugplaatsen van de metalen buitenkant. Laat jij er wellicht eentje 3D printen voor de jouwe en zo ja, is dat makkelijk?

Geen origineel moederbord dus wat erin zit en wellicht dat ik er ooit een ouder bordje in doe, maar vooralsnog ga ik verder met de GA-586ATV.
Na het opstarten zag ik dat er een Duitse versie van Windows 95 op staat en dat de seriële muis die ik aangesloten had niet werkt.
Modem eruit halen resulteerde er (zoals verwacht) in dat de melding verdween, maar de muis werkt alsnog niet.
Ook gaat de Duitse Windows er vanuit dat er een QWERZ toetsenbord is aangesloten.

Weinig zin om verder te troubleshooten, dus formatteren en opnieuw beginnen met een Engelse (of Nederlandse) versie van DOS en Windows lijkt me de beste oplossing.
Echter, voordat ik dat ga doen wilde ik nog wat keys van software achterhalen.
Niet dat er veel op zit, want het gaat met name om de Windows 95 zelf, de (Engelstalige) Office 95 en (Duitstalige) Phonetools 1.04a van het bedrijf BVRP.
De MS keys boeien me niet zo, want daarvoor heb ik wel alternatieven, maar (de key van) Phonetools wil ik toch wel graag hebben om het verwijderde ISA modem kaartje te kunnen hergebruiken.
Je kan daarmee namelijk iets heel makkelijk doen wat op een moderne PC vrijwel onmogelijk is, namelijk bellen en gebeld worden op je gewone (vaste/VOIP) lijn!
Met een headset uiteraard en oudere Windows versies kunnen het ook wel zonder third party tools, maar deze tool ziet er toch wel handig uit.
Googlen op bovenstaande versie van Phonetools leverde weinig op, maar op onderstaande site van US Robotics vond ik wel nieuwere versies van (naar ik aanneem) hetzelfde programma, die hopelijk gaan werken (in ieder geval als het een ondersteunde USR betreft).

Mijn modem heb ik (nog niet) geïdentificeerd, maar zag wel het volgende staan wat op Google ook geen hits opleverde:

RTC 94V0 97 15 TE 1/1

Hopelijk gaat de software op onderstaande pagina werken, maar dat zien we later wel:

https://www.usr.com/bvrp

Als iemand een tip heeft hoe ik keys kan achterhalen op een oude Windows 95 machine (Keyfinder werkt zoals ik al vreesde niet) hoor ik dat graag, maar dat zal voor een andere machine zijn want deze ga ik weldra formatteren.
De key van Windows 95 is geloof ik te achterhalen uit Computer Eigenschappen, dus daarvan heb ik een screenshot gemaakt en opgeslagen op diskette, evenals van de MitsumI CD driver en CONFIG.SYS/.DOS en AUTOEXEC.BAT/.DOS.
Zo te zien zit er een oude versie van Windows 95 op deze machine (4.00.950 met FAT16), maar aangezien het een iets nieuwer moederbordje betreft en een harde schijf van meer dan 2,1 Gb wordt het denk ik OSR 2.5 wat ik erop ga zetten icm DOS/WfW311. Windows 98 lijkt me iets teveel met slechts 32 Mb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

Weinig nieuws op het retro front.
Wel lees ik hier uiteraard af en toe mee :)

Vandaag nog een 2,88MB Sony floppydrive op de kop getikt, dat is wel een leuke voor de 486 build.

Verder vordert het klassieke radio ombouwproject gestaag.
Er zit een line-in op de versterker dus kan hem ook voor m'n retro computers gebruiken als speaker :)

De filters zijn berekend, beluisterd, een paar keer aangepast en inmiddels in elkaar gesoldeerd.
De oude radio-behuizing en de oude blikken rand zijn opnieuw gespoten (is niet bepaald m'n specialiteit maar op een afstand ziet het er best strak uit) en nu is het wachten op wat laatste onderdelen.

Als het geheel klaar is post ik wel een paar foto's van het project.

Het volgende project is de DX5 133. Heb inmiddels alles binnen om een systeem te bouwen, moet het alleen nog testen. De Quantum Bigfoot heeft een aantal zero-erase sessies (incl. power cycles) overleefd en werkt betrouwbaar. Weet niet voor hoe lang, dat was altijd de vraag met die dingen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-01-2023 12:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:36:
Omdat ik me de laatste tijd zelf bezig hield/hou met radiostreams (zowel het ontvangen op een oude PC, als het zelf streamen) kom ik er zojuist achter dat veel https streams (op bijv. de site van Hendrik Jansen of die van transponder.nl) ook kunnen worden afgespeeld als men de 's' weglaat.

Ofwel: Heel veel radiostreams spelen kan men nog gewoon afspelen op een retro PC!
Ikzelf heb bijv. al zenders van de NPO, Sublime en RadioNL toegevoegd (kijk\luister maar op mijn eigen stream, waarvan ik de url enige tijd geleden postte), maar het zijn er uiteraard veel meer.

Ikzelf gebruik Windows Media Player (7 of hoger), maar er zullen genoeg andere spelers zoals Winamp en XMPlay zijn die dat ook kunnen.

Niet dat ik suggereer om jouw radioproject af te blazen, want dat is een heel andere insteek, maar wellicht een leuke tip voor anderen hier?
Ikzelf hoef in ieder geval geen DAB+ radio zolang zelfs mijn oude machines (vanaf omstreeks de Pentium tijd) hetzelfde (en meer) kunnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

v&a aangeboden: Gravis Ultrasound MAX

Mocht iemand nog desperate opzoek zijn naar een GUS. Ook nog even een 512kB blokje erbij zoeken dan voor Doom. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:08:
v&a aangeboden: Gravis Ultrasound MAX

Mocht iemand nog desperate opzoek zijn naar een GUS. Ook nog even een 512kB blokje erbij zoeken dan voor Doom. ;)
€400, zonder schaamte
In geen 400 jaar dat ik dat uit aan een geluidskaart
8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

soedesh schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:35:
[...]

Omdat ik me de laatste tijd zelf bezig hield/hou met radiostreams (zowel het ontvangen op een oude PC, als het zelf streamen) kom ik er zojuist achter dat veel https streams (op bijv. de site van Hendrik Jansen of die van transponder.nl) ook kunnen worden afgespeeld als men de 's' weglaat.

Ofwel: Heel veel radiostreams spelen kan men nog gewoon afspelen op een retro PC!
Ikzelf heb bijv. al zenders van de NPO, Sublime en RadioNL toegevoegd (kijk\luister maar op mijn eigen stream, waarvan ik de url enige tijd geleden postte), maar het zijn er uiteraard veel meer.

Ikzelf gebruik Windows Media Player (7 of hoger), maar er zullen genoeg andere spelers zoals Winamp en XMPlay zijn die dat ook kunnen.

Niet dat ik suggereer om jouw radioproject af te blazen, want dat is een heel andere insteek, maar wellicht een leuke tip voor anderen hier?
Ikzelf hoef in ieder geval geen DAB+ radio zolang zelfs mijn oude machines (vanaf omstreeks de Pentium tijd) hetzelfde (en meer) kunnen!
Toch aardig bijzonder dat zoveel streams niet https only zijn dan, ik dacht dat de secured versie inmiddels wel de standaard zou zijn

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:12:
[...]

€400, zonder schaamte
In geen 400 jaar dat ik dat uit aan een geluidskaart
8)7
Mijn GUS Max kostte anno 1995 DFL 350. Met inflatiecorrectie voor tussenliggende jaren komt dat neer op EUR 330 nu. Dit is dus inderdaad meer dan het nieuw kostte.

Maar goed, vraag en aanbod - ze worden niet meer gemaakt, het aantal mensen geinteresseerd in vintage zooi groeit en voorraden worden alleen maar kleiner. Dan gaan prijzen omhoog...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 22 januari 2023 @ 03:34:
[...]

Mijn GUS Max kostte anno 1995 DFL 350. Met inflatiecorrectie voor tussenliggende jaren komt dat neer op EUR 330 nu. Dit is dus inderdaad meer dan het nieuw kostte.

Maar goed, vraag en aanbod - ze worden niet meer gemaakt, het aantal mensen geinteresseerd in vintage zooi groeit en voorraden worden alleen maar kleiner. Dan gaan prijzen omhoog...
Waarschijnlijk zal ik ook die reden voorlopig geen GUS of Voodoo 4000/5000/6000 serie hebben. Het moet wel hobby blijven :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Waarschijnlijk zal ik ook die reden voorlopig geen GUS of Voodoo 4000/5000/6000 serie hebben. Het moet wel hobby blijven :p
Economie is een interessant vak. Om die reden zie je ook replica's opkomen. Er zijn nog zat Interwave chips, dus GUS PnP valt makkelijk na te maken. Zie Argus en opkomende Orpheus 2. Die zijn ondertussen goedkoper dan een 'echte' en bieden meerwaarde (bovenal de gewone 30p SIMM). Wie weet is zoiets wel haalbaar.

Of je moet gewoon geluk hebben. Die Philips Gus PnP kloon vond ik ook goedkoop. Doet me denken, ik moet op zoek voor een RAM chip ervoor :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
Als verzamelaar van met name Gravis kaarten, maar ook Soundblasters en andere merken in de tijd dat mensen PC'S met die dingen erin naar het grofvuil brachten, zie ik de waarde van mijn verzameling gestaag stijgen! ;)
Ik heb slechts een paar geluidskaarten nieuw gekocht in mijn leven en de eerste (en wat mij betreft beste) was/is de GUS PnP. waarvan ik de doos en alles nog heb..
De MAX heb ik als het goed is ook, evenals de latere budget variant de Extreme (of heb ik de Ace bedenk ik me nu?) , welke naar ik heb begrepen inmiddels extreem gewild (en dus duur) is onder gamers.
Naar mijn weten nooit een Soundblaster gekocht (zat immers in het Gravis kamp), hoewel ik er wel een flink aantal heb, maar wel een Terratec Maestro en bijv. een (tweedehands, maar wel in doos) Turtle Beach Maui.
De eerste "Soundblaster" die indruk op mij maakte was overigens nieteens van SB, want dat betrof de Ensoniq PCI.met prima software wavetable midi (die van 8mb).Geen idee of die ook zo goed klinkt met games, want ik ben geen gamer.

@Waterbeesje Wat betreft de versleuteling van publieke radiozenders ontgaat mij het nut en logica daarvan, behalve dan dat derden zoals de (tech)industrie en IT-ers (zoals wijzelf ;) ) daar beter van worden!
Ook DRM ben ik geen fan van en in dat geval gaat het sowieso om financiele belangen, maar daar zie ik nog wel de logica van in.

[ Voor 10% gewijzigd door soedesh op 23-01-2023 03:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:53
BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:36:
Weinig nieuws op het retro front.
Wel lees ik hier uiteraard af en toe mee :)

Vandaag nog een 2,88MB Sony floppydrive op de kop getikt, dat is wel een leuke voor de 486 build.

Er zit een line-in op de versterker dus kan hem ook voor m'n retro computers gebruiken als speaker :)

De filters zijn berekend, beluisterd, een paar keer aangepast en inmiddels in elkaar gesoldeerd.
De oude radio-behuizing en de oude blikken rand zijn opnieuw gespoten (is niet bepaald m'n specialiteit maar op een afstand ziet het er best strak uit) en nu is het wachten op wat laatste onderdelen.

Als het geheel klaar is post ik wel een paar foto's van het project.

Het volgende project is de DX5 133. Heb inmiddels alles binnen om een systeem te bouwen, moet het alleen nog testen. De Quantum Bigfoot heeft een aantal zero-erase sessies (incl. power cycles) overleefd en werkt betrouwbaar. Weet niet voor hoe lang, dat was altijd de vraag met die dingen ;)
Oeh leuk, die 2,88mb dingen zijn ook aardig zeldzaam aan het worden lijkt me? Which makes me realise, ik heb nog een doosje IBM 4mb 3,5" diskettes liggen nieuw, ooit eens aan Clint van LGR gevraagd of hij ze wil hebben aangezien die dingen alleen 4mb konden doen op specifieke PS/2 systemen volgens mij. Had ie wel interesse in maar hij zat toen in een verhuizing dus zal dat eens opzoeken, vooral interessant om te zien hoe/of dat werkt, ik heb zelf toch geen systeem wat er iets anders mee kan dan 1,44mb formatteren.

Come to think of it, ik wilde ook weer eens retro game PC gaan bouwen. Toen ik een jaar of 11 was had ik via een radio oproep heel de zolder bij m'n ouders binnen no-time vol met allerlei retro spul, zo jammer dat ik dat allemaal niet meer heb eigenlijk.

Ik heb nog wel e.e.a. liggen zoals een plethora aan verschillende ISA en PCI videokaarten en ook nog wel ergens een moederbord van onze eerste serieuze pc (met AMD K6 166mhz met MMX, 32mb ram etc) dus dat zou een mooie basis kunnen worden, ook nog een Pentium 200mhz Fujitsu Siemens laptop wat ook wel leuk is, die had ik een jaar geleden nog in m'n handen en zat toen te denken of het mogelijk is om de accu nieuw leven in te blazen met nieuwe cellen om hem weer helemaal 100% te maken.

Het is nu nog niet echt retro maar ik heb ook nog een Asus Striker LGA 775 mobo met 8gb ram, 8600gt kaarten (2 stuks met SLI verbindingsstuk) en keuze uit een C2D en een C2Q cpu enz met een foute plexiglas kast :D

Enfin, ik heb nog een hele collectie spellen op CD-ROM (stuk of 150 spellen), van Airline Tycoon tot Dungeon Keeper, C&C RA en ga zo maar door dus heb ik van het weekend al wel een PC die ik binnen handbereik heb staan uitgerust met een DVD/CD-ROM brander om zo hopelijk een en ander daarvan weer eens te kunnen spelen. Maar da's eigenlijk weinig retro (i5 4570, m-ITX 1150 bordje van Asus, 16gb hyper-X ram, GTX 970 in een Sharkoon Shark Zone C10 case) en ik gok dat veel onder W10 niet gaat draaien maar dit was de eenvoudige oplossing en voor wat niet werkt, ga ik die laptop binnenkort maar eens uitgraven :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [steven]
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-07 23:10
Hallo allemaal,
Ik heb deze ISA(?) kaart gevonden en weet niet waar het voor dient. Wie herkent dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlH1rRwaRkW6pysPQ7aoUz-t6Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRZJthgEFpscMZP5p7Io15OO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K_mhuCW31Z9wo5k2pc5rToG9UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbrBBhjGBtGSR44tWVvTEwr6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-09 21:56

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[steven] schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:48:
Hallo allemaal,
Ik heb deze ISA(?) kaart gevonden en weet niet waar het voor dient. Wie herkent dit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi! :)

Dit is een kaart voor een Bus mouse.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onder Made in Taiwan staat heel duneen nummer met daarachter V1.2 oid. Als je dat door Google heen haalt heb je ws exacte merk en type :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [steven]
Dacht ik ook maar is bij mij een mini din 8 connector, bij bus mouse is het een din 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[steven] schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:57:
Dacht ik ook maar is bij mij een mini din 8 connector, bij bus mouse is het een din 9
Nope, bij jou is het ook een dun 9 connector. Goed naar de gaatjes kijken, tellen, en de mantel niet vergeten mee te tellen ;)
Hou je kaart even ondersteboven, dan zie je het.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:42
Deze lijkt op de kaart die bij een handscanner zat die ik jaren geleden ooit eens heb gekocht in een tijd dat eenflatbed scanner niet te betalen was.
Zou zo iets kunnen zijn, dit soort kaarten met 9 pin din waren wel vaker gebruikt voor exotische hardware in die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The Eagle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Nope, bij jou is het ook een dun 9 connector. Goed naar de gaatjes kijken, tellen, en de mantel niet vergeten mee te tellen
De mantel/shield tel je niet mee toch? Dus mini-DIN 8 lijkt mij. Interessant stukje van wiki:
Mini-DIN-8 connectors were used for Sun Microsystems[1] keyboard and mouse ports, as well as for serial printer, modem, and Apple[2] LocalTalk connections. It was also used as the game pad connector for the PC Engine video game system and its variants (except the TurboGrafx-16 USA variant, which used a full sized DIN-8). Furthermore, some devices by Keithley Instruments feature it, too.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [steven]
Thx, blijkt idd voor een handscanner te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De bus muis heeft inderdaad een pinnetje meer, en meestal veel minder logic op het bordje :)

Maar verder een mooi kaartje om aan de muur te hangen oid, tenzij je de specifieke scanner er bij hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:27:
De bus muis heeft inderdaad een pinnetje meer, en meestal veel minder logic op het bordje :)

Maar verder een mooi kaartje om aan de muur te hangen oid, tenzij je de specifieke scanner er bij hebt.
Sterker nog, de connector is flink anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TltMkH_1JtNbkSRN3bAfCVy41Jw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/21einpfogP7p4CArjily7b53.png?f=fotoalbum_tile
  • Bovenste rij - 3 contacten verdeeld (totaal 3)
  • Middelste rij - 1 contact naar links uitgelijnd en de rest naar rechts (totaal 3)
  • Onderste rij - 2 contacten verdeeld (totaal 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3F45_8UMV-IHXpG5e4ZoODs1so=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/11knJlIq1pDgGmWhtVhFguEA.png?f=fotoalbum_tile
  • Bovenste rij - 2 contacten naar links uitgelijnd en 1 naar rechts (totaal 3)
  • Middelste rij - 4 contacten verdeeld (totaal 4)
  • Onderste rij - 2 contacten verdeeld (totaal 2)

Je zou je Bus mouse plug hierin maar kapot duwen! 8)7

My bad! :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

soedesh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:08:
@voz Vandaag weer verder gegaan met de machine in Colani behuizing en kwam erachter dat er ooit een 486 SX in heeft gezeten, want op het zwarte plaatje, wat bij die van jou (nog?) ontbreekt, staat idd Highscreen 486 SX 25.
Plaatje is er wel, bij mij staat er 386SX/25 op. Ik wil nog nieuwe plaatjes laten maken, weet nog niet wat ik erop ga laten zetten.
De aan uit knop is bij mij dus ook aanwezig, evenals de floppy eject knop, maar het scheelde niet veel of ik had deze laatste alweer gesloopt bij het terugplaatsen van de metalen buitenkant. Laat jij er wellicht eentje 3D printen voor de jouwe en zo ja, is dat makkelijk?
Ik ben inderdaad bezig met 3D-printen. Is nog niet zo makkelijk om de maat helemaal goed te krijgen. Ronde vorm is ook niet eenvoudig ivm beperkingen van de 3D-printer. Met een beetje schuren lukt het wel mooi. Binnenkort foto van de powerknop. Heb hem mooi geschuurd en hoogglans zwart gespoten. Dat is niet origineel, maar past mooi bij het plaatje ernaast. Later ga ik nog experimenteren met RAL 1013, wat de originele kleur redelijk zou moeten benaderen.

[ Voor 9% gewijzigd door voz op 24-01-2023 15:39 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Kringloop had weer iets liggen wat ik niet kon laten liggen 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lTUX-9p8r9aJ2FQ2i38qPd8NBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNyg1spzKFWEhRYUZUSeRBzD.jpg?f=fotoalbum_large

Zat ook nog een voeding en harddisk van 4.3GB bij ( inclusief w98 en bestanden van de vorige eigenaar 🤦🏼‍♂️ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Petuhr schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:05:
Kringloop had weer iets liggen wat ik niet kon laten liggen 😋

[Afbeelding]

Zat ook nog een voeding en harddisk van 4.3GB bij ( inclusief w98 en bestanden van de vorige eigenaar 🤦🏼‍♂️ )
Mooie set zo: :Y

Pentium 2 met Trio 3D (4MB?) en 4GB is toch wel een aardig periodecorrecte combi. Stonden er nog kekke kiekjes van tante Bep in de tuin op de schijf? :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Waterbeesje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Mooie set zo: :Y

Pentium 2 met Trio 3D (4MB?) en 4GB is toch wel een aardig periodecorrecte combi. Stonden er nog kekke kiekjes van tante Bep in de tuin op de schijf? :P
Geen kiekjes :P, wel belastingdienst, mappen met mailtjes, etc etc....
Slordig slordig, maargoed..

Ja, nou mooie set, had gisterochtend net een andere P2 opgehaald..
En ik had er ook nog een liggen.

Dus misschien maar eens uitzoeken wat het 'mooiste' bord is, en de rest weer doorzetten naar iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Petuhr schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Geen kiekjes :P, wel belastingdienst, mappen met mailtjes, etc etc....
Slordig slordig, maargoed..

Ja, nou mooie set, had gisterochtend net een andere P2 opgehaald..
En ik had er ook nog een liggen.

Dus misschien maar eens uitzoeken wat het 'mooiste' bord is, en de rest weer doorzetten naar iemand anders.
Chipset, features en hoe het is ontvangen door Anandtech / Tomshardware vind ik altijd een mooi handvat :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BX bord met 3 ISA slots - ideale late DOS bord IMHO :Y

Anand en Tom waren toen inderdaad beste bronnen (samen met Xbitlabs - maar hun content nog vinden kan een uitdaging zijn), maar zij keken logischerwijs naar nieuwste toepassingen op alles, terwijl we achteraf heel andere insteek kunnen hebben. Of een BX bord 1% meer of midner presteert interesseert mij op een schaal van P2-350 tot Ryzen 5 buitengewoon weinig ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:01:

Anand en Tom waren toen inderdaad beste bronnen (samen met Xbitlabs - maar hun content nog vinden kan een uitdaging zijn), maar zij keken logischerwijs naar nieuwste toepassingen op alles, terwijl we achteraf heel andere insteek kunnen hebben. Of een BX bord 1% meer of midner presteert interesseert mij op een schaal van P2-350 tot Ryzen 5 buitengewoon weinig ;)
Awww, dan zou mijn P3B-f met zijn 2 ISA sloten afvallen voor jou?
Nou ja, dat zou ik met de mijne op 980/140MHz ook niet meer voor DOS inzetten... :')

Maar goed, mijn luxepositie is dan ook dat hier meerdere slot 1 computers rondzwerven (naast diverse super7's en wat mmx geweld)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Awww, dan zou mijn P3B-f met zijn 2 ISA sloten afvallen voor jou?
Nou ja, dat zou ik met de mijne op 980/140MHz ook niet meer voor DOS inzetten... :')

Maar goed, mijn luxepositie is dan ook dat hier meerdere slot 1 computers rondzwerven (naast diverse super7's en wat mmx geweld)
Heb hier ook meer Slot 1 dan ik zinnig weet wat mee te doen - naast een oude Tekram BX met 3 ISA sloten (Aztech geval met SBPro2, WSS en bug-free MIDI, AWE64 Gold en GUS Classic :7 ) en een P3-500 voor DOS, ook eentje met onboard Voodoo3 en P3-1400S, en dan natuurlijk dual i840 geval, al blijkt die vooralsnog ongelofelijk lastig qua CPU compatibility en moet ik voor tweede CPU een extra slanke heatsink improviseren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

Mainboards
Abit BH6 - V1.02
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)

- 768 MB RAM ( ook ECC )
- Supports up to AGP 2x (AGP 1.0, 3.3V)
- 2x ISA, 5x PCI

Nadeel : Coppermines over 700 MHz officially only with BH6 V1.1/V1.2

Chaintech 6BTM
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)

- 512 MB RAM ( ook ECC )
- AGP ( ? )
- 3x ISA, 4x PCI

Nadeel : Maar 512 MB RAM mogelijk

Gigabyte 686BX
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)
- Pentium III (Coppermine)

- 1 GB RAM ( ook ECC )
- AGP (1x & 2x Mode,66/133MHz)
- 3x ISA, 4x PCI

Nadeel : This motherboard uses a LinFinity regulator on the 3.3-V rail that is rated to only 5 A—less than the AGP specification, which requires 6 A. When diagnostics or applications are running, the temperature of the regulator rises, causing the voltage to the NVIDIA chip to drop as low as 2.2 V. Under these circumstances, the regulator cannot supply the current on the 3.3-V rail that the NVIDIA chip requires. This problem does not occur when the graphics board has a switching regulator or when an external power supply is connected to the 3.3-V rail.
Processors
PII 350 512E SL2SF dA1

PII 350 512PE SL2U3 dB0

PII 350 512 SL37F dB0
En nu?
Er gaat 1 bord + CPU sowieso weg, maar welke..
Qua CPU zal de SL2SF dA1 er uit gaan, mocht ik ooit nog een Dual PII bord vinden, heb ik in ieder geval 2 met dezelfde stepping.

Dan nog het bord welke weg moet..

Het Abit bord support wel Coppermines, alleen tot maar 700MHz ivm revisie 1.02.

De Chaintech kan maar 512MB aan, maar is wel een ‘degelijk’ bord.

De Gigabyte is mooi omdat er 1GB op kan, maar wil wel wat experimenteren met AGP kaarten, en dan is die max 5A niet heel handig.
Wel kan deze de PIII Coppermines aan, dat is wel weer interessant mocht ik die ooit nog willen proberen.

Dilemma's....
Mocht iemand deze borden goed kennen en nog wat toe te voegen hebben hoor ik het graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@Petuhr Voor zover ik het mij (vaag) kan herinneren werkt de Chaintech 6BTM prima met meer dan 512MB geheugen. Ik vind het een fijn en stabiel moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De GUS en de SB16 (CT2230) 'werken', ik hoef nu enkel in de setup van de betreffende game aan te geven welke geluidskaart ik wil gebruiken (indien mogelijk). Maar of ik nu blij moet zijn met die Sound Blaster...

Ja, het is een oneerlijke strijd in Jazz Jackrabbit, maar ik mis de panfluit-melodie en het klinkt ronduit dof. Binnenkort wat meer games opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3FWTy-KiZ5Lg-Jya66CcX3pvZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvLXmUdqQ12lDFKLGbrkN13K.jpg?f=fotoalbum_large
Sony SRS-ZR5 op de voorgrond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Petuhr schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:33:
Mainboards
Abit BH6 - V1.02
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)

- 768 MB RAM ( ook ECC )
- Supports up to AGP 2x (AGP 1.0, 3.3V)
- 2x ISA, 5x PCI

Nadeel : Coppermines over 700 MHz officially only with BH6 V1.1/V1.2

Chaintech 6BTM
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)

- 512 MB RAM ( ook ECC )
- AGP ( ? )
- 3x ISA, 4x PCI

Nadeel : Maar 512 MB RAM mogelijk

Gigabyte 686BX
- Pentium III (Katmai)
- Pentium II (Deschutes)
- Pentium II (Klamath)
- Pentium III (Coppermine)

- 1 GB RAM ( ook ECC )
- AGP (1x & 2x Mode,66/133MHz)
- 3x ISA, 4x PCI

Nadeel : This motherboard uses a LinFinity regulator on the 3.3-V rail that is rated to only 5 A—less than the AGP specification, which requires 6 A. When diagnostics or applications are running, the temperature of the regulator rises, causing the voltage to the NVIDIA chip to drop as low as 2.2 V. Under these circumstances, the regulator cannot supply the current on the 3.3-V rail that the NVIDIA chip requires. This problem does not occur when the graphics board has a switching regulator or when an external power supply is connected to the 3.3-V rail.
Processors
PII 350 512E SL2SF dA1

PII 350 512PE SL2U3 dB0

PII 350 512 SL37F dB0
En nu?
Er gaat 1 bord + CPU sowieso weg, maar welke..
Qua CPU zal de SL2SF dA1 er uit gaan, mocht ik ooit nog een Dual PII bord vinden, heb ik in ieder geval 2 met dezelfde stepping.

Dan nog het bord welke weg moet..

Het Abit bord support wel Coppermines, alleen tot maar 700MHz ivm revisie 1.02.

De Chaintech kan maar 512MB aan, maar is wel een ‘degelijk’ bord.

De Gigabyte is mooi omdat er 1GB op kan, maar wil wel wat experimenteren met AGP kaarten, en dan is die max 5A niet heel handig.
Wel kan deze de PIII Coppermines aan, dat is wel weer interessant mocht ik die ooit nog willen proberen.

Dilemma's....
Mocht iemand deze borden goed kennen en nog wat toe te voegen hebben hoor ik het graag :)
Die chaintech zou ik gewoon houden. AGP 2x is prima om een GeForce 440MX op te draaien (gf2 non-mx performance) of een periode correcte TNT / Voodoo 3. Lekker en P2-350 er op een gaan!

De Abit heeft een klein nadeel tov de chaintech: 2 ISA sloten tegen 3. Verder is dat ook gewoon een goed bord :)

De Gigabyte heeft dan weer een bredere cpu ondersteuning, dus een GHz is haalbaar. Even opletten dat je er geen hongerige videokaart op zet, maar wederom zit de GeForce 4 MX hier erg netjes binnen de amps.

De grens van 512MB zou ik me geen zorgen over maken op een P2/P3. Meer dan 256 zul je praktisch niet nodig hebben, dus 512 is erg royaal. Bovendien zal het, zoals gezegd, niet de eerste keer zijn dat een bord onofficieel meer ondersteunt dan officieel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:26:
De GUS en de SB16 (CT2230) 'werken', ik hoef nu enkel in de setup van de betreffende game aan te geven welke geluidskaart ik wil gebruiken (indien mogelijk). Maar of ik nu blij moet zijn met die Sound Blaster...

Ja, het is een oneerlijke strijd in Jazz Jackrabbit, maar ik mis de panfluit-melodie en het klinkt ronduit dof. Binnenkort wat meer games opstarten.

[Afbeelding]
Sony SRS-ZR5 op de voorgrond
Stop er een derde geluidskaart bij voor SBPro2.0, WSS en bug-free MPU401 MIDI. Kun je ook gelijk horen of je teleurstellende digital audio te maken heeft met SB vs GUS, of gewoon de specifieke filters van de CT2230.

Jazz (of trouwens OMF) is inderdaad geen eerlijke vergelijking, dat zijn GUS native titles.

Hier trouwens een nieuwe kaart ontvangen. Daar post ik wat over zodra ik het helemaal werkend heb, maar in de tussentijd heb ik met soundfonts zitten kloten.

O.a. Gameboy_GM_Soundfont_2.SF2 :+

Doet exact wat je zou verwachten - alles laten klinken alsof het gesynthed wordt door de Z80+DAC combo van de Gameboy. Heb het wat MIDI-versies van muziek gevoerd en resultaten varieren van perfect (Mayhem en Rainbow klinkt als echte gamemuziek) via hilarisch (Beethoven's 5e symphonie...) tot onherkenbare moes (alles van Rolling Stones wat ik het tot nu toe gevoerd heb. Heb al klachten gehad van gezinsleden O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
Over mijn favoriete onderwerp geluidskaarten gesproken.
Ik kom vandaag tot de conclusie dat ik de SB16 PnP ISA kaart die in mijn Colani systeem zat/zit er toch maar uit ga halen.
Reden? Er zit een Cyrix CPU in deze kast, waardoor ik beperkt ben tot FM Synthesizer midi geluid. Kwam er pas onlangs achter dat de SB16 nog tot best redelijk sottware midi geluid in staat is toen ik de Sound Blaster AWE64 Gold Installation CDs van Vogons op een Virtual PC 2007 machientje met Windows 95 installeerde. Cakewalk Express doet rare dingen (met de timing) op een virtuele machine, maar gewoon midi afspelen met de Creative midi speler of (Windows) Mediaplayer klinkt nog best redelijk. Geen GUS kwaliteit, maar toch.
Vandaag wilde ik dat kunstje herhalen met een fysieke machine, maar kreeg de melding dat een "echte" Pentium is vereist. Zullen vast wel truukjes voor zijn om dat te omzeilen, maar kies er in mijn geval voor de SB16 kaarten slechts in Pentium machines te stoppen. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik voldoende andere dan SB kaarten heb die wel volledig geschikt zijn voor niet Pentium machines.
Wat ik me als niet gamer nog wel afvraag is of het betere midi geluid van een SB16 ook werkt bij (bepaalde) games? Windows games vast wel, maar DOS games lijkt me een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SB16 doet zelf niets met MIDI, het heeft een (afhankelijk van uitvoering) meer of minder buggy MPU-401 UART interface waar je een MIDI device op aan kunt sluiten. Verder heb je in Windows software synths die met non-MIDI geluidshardware op PC (PCM of FM synth) MIDI kan afspelen.

Als je het over "MIDI geluid van een SB16" hebt, heb je het dus over een stuk software in Windows. Dat gaat prima samen met andere hardware. Enige vraag is of het de FM synth van je SB16 (OPL3 of CQM) danwel gewoon PCM uitpoept. Dat bepaalt of een andere kaart hetzelfde kan doen en zo ja exact welke equivalent gaat zijn.

Overigens is SB16 ouder dan Pentium en veel ouder dan Win95. ik herken niet de "echte Pentium vereist" melding die je hier noemt. Ben geen fan van SB16 wegens de vele bugs, maar gebrek aan compatibiliteit met 386/486/non-Intel 586 ontwerpen is (iig onder DOS) geen probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:01:

Sowieso denk ik dat een bord met BX-chipset één van de mooiste oplossingen is om te beginnen met retro computers als je met W9x, DOS en OS/2 wil gaan spelen.

Er zit een ATX PSU-aansluiting op, PCI, AGP en ISA (op de meeste gangbare modellen) en je kan ook nog een aardig formaat HDD kwijt.

Nog een voordeel: ze zijn nog steeds goedkoop en aardig betrouwbaar, zolang je geen slechte elco's treft.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Sowieso denk ik dat een bord met BX-chipset één van de mooiste oplossingen is om te beginnen met retro computers als je met W9x, DOS en OS/2 wil gaan spelen.

Er zit een ATX PSU-aansluiting op, PCI, AGP en ISA (op de meeste gangbare modellen) en je kan ook nog een aardig formaat HDD kwijt.

Nog een voordeel: ze zijn nog steeds goedkoop en aardig betrouwbaar, zolang je geen slechte elco's treft.
Slot 1 is ook aardig toegeeflijk op verkeerde cpu's, geef m een verkeerde en hij doet het gewoon niet.

Je cpu er verkeerd in steken gaat niet (wie heeft er zo nooit een 486 gefrituurd?)

Plug&pray is redelijk stabiel, wat de 486 en vroeger Pentium nogal eens bronconflicten konden geven. En heel andere categorie dan Jumper Paradise of IRQ heaven.

Goede scaling met veel spellen

Veel goedkope hardware met goede compatibiliteit en redelijke snelheid beschikbaar (agp met vesa en 3D support)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:52

Nemesizz

Untouchable

Kon niet zo snel zien welke revisie ik heb van m'n Abit BH6 (staat niet op het bord zelf...althans niet in zicht), maar die van mij heeft er gewoon een 1Ghz Coppermine-T opzitten (133Mhz bus versie, met een Soltek S370 > Slot 1 adapater).

Geweldig bord overigens, een van de beste moederborden die ik ooit heb gehad. Zelfs ver buiten de specs (133Mhz bus is ver buiten de 100Mhz die de BX440 ondersteunt) blijft die gewoon doorgaan.

Ik heb alleen zelf een fanconnector vernield door een fan los te trekken terwijl de PC nog aanstond.... :o en de temperatuursensor is ook kapot, geeft vaak iets onder de 10ºC aan.

EDIT

'Even' gekeken met CPU-z, blijkt dat ik BH6 V1.2 heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 28-01-2023 14:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
dion_b schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:08:
... ik herken niet de "echte Pentium vereist" melding die je hier noemt....
Bij deze wat screenshots om te verduidelijken wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R8c-YysZWkYb5CuBfpOG6UWeHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eazcd2kX4dRPfR1I2uV9lyZv.png?f=user_large

Dit heeft als gevolg dat in de Midi Eigenschappen voor Multimedia slechts de volgende (default) waarden te zien zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GciT46aQZYax3yAIn4cyg0lVoSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ryxcAnBPTqBNnh64WAndaaZ8.png?f=user_large

De MIDI voor External MIDI Port is daarbij uiteraard de MPU-401, maar daarvan maak ook ik vrijwel nooit gebruik. Was/ben het wel van plan en heb ook de kabels ervoor (alsook een paar midi modules en instrumenten), waaronder eentje van Gravis (die ik ooit nieuw heb gekocht maar nog nooit heb uitgepakt! ;)).
Hier heb ik het echter over de interne Midi capaciteiten van een SB16, al dan niet met behulp van software.

Als men Creative Wavesynth installeert op een systeem die wel aan de eisen voldoet, zoals ik met een Virtual PC 2007 machine (met een virtuele SB16) heb gedaan ziet men het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5UhHJy-XXEnpiLdi25yD1-7Ejs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbso2cip6uKZ3zBBsoqP7VNG.png?f=fotoalbum_large

De Externe Midi/MPU-401 ontbreekt in zijn geheel, want een dergelijke poort zit (uiteraard) niet op een virtuele machine.
Resultaat kan ik niet laten horen met een screenshot (plaats nog wel een filmpje op Youtube), maar is in ieder geval stukken beter dan de Internal FM Synthesis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

soedesh schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Hee, het Cyrix probleem begint weer te dagen! Er waren wat gevalletjes bekend waarbij Cyrix processors te laag een ingeschakeld door software.
Ik meen me te herinneren dat bij de Windows ME installatie op een te trage cpu ( >150MHz) waarschuwde dat een Cyrix cpu dit kan veroorzaken

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Was het niet dat bepaalde software de Cyrix 6x86 niet goed konden detecteren (lees: niet geschreven zijn met de gedachte dat non-Intel ook bestaat ;)) en de CPU als 80486 zagen? Dat was bij de exotischere CPU's vaak het geval: IDT WinChip als 80486, NexGen 586 als 80386. Als er hardcoded in staat dat een 486 niet supported is dan houdt het feest op.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 28-01-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ja inderdaad, slechte code breekt veel. AMD komt gelukkig wel redelijk in de buurt van Intel qua ondersteuning, maar de kleinere spelers kregen het nakijken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soedesh schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:37:
[...]

[...]

Als men Creative Wavesynth installeert op een systeem die wel aan de eisen voldoet, zoals ik met een Virtual PC 2007 machine (met een virtuele SB16) heb gedaan ziet men het volgende.

[...]

Resultaat kan ik niet laten horen met een screenshot (plaats nog wel een filmpje op Youtube), maar is in ieder geval stukken beter de Internal FM Synthesis!
Heeft muv de Creative logo niets met je Soundblaster te doen, het is gewoon een stuk software dat MIDI instructies mbv een stel samples in audio verandert, die dan afgespeeld wordt met de digital audio functionaliteit van de SB16. Daarin verschilt het van FM synth omdat daar de OPL3 chip (of CQM min-of-meer-kloon ervan) het geluid maakt.

Dat is dus een software synth. Kan VLC Player ook voor je doen als je een sf2 soundfont installeert :z

Om iets dergelijks in hardware te doen moet je een AWE32/64 pakken en diezelfde sf2 soundfont erin vrotten (mits genoeg geheugen op kaart). Zou hetzelfde moeten klinken. Waarom zou je dat willen? Omdat CPU cycles inderdaad schaars waren en als de AWE (of GF1) het voor je doet hoeft de CPU alleen wat neerkomt op een textfile naar de kaart te sturen en kan het verder focussen op de rest van waar je mee bezig bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuw kaartje (om gebrek aan OPL3 in m'n 486 vroege DOS bak op te lossen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5li0GjqZyvBhRwxtiq4sEomrqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvLm8eJ7cibmmKQRD10wfnNl.jpg?f=fotoalbum_large

Dune 1 heeft nog nooit zo goed geklonken :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Supermooi! Die kaart bij mij ook op de wensenlijst. Dune is idd net ff iets mooier dan op een gewoon Adlibje :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze stond ook hoog op mijn lijstje. Na wat jaartjes is het eindelijk gelukt om dit stukje unobtainium te bemachtigen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ_6wUXcrSCeUivlGzThoFP9iR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQLMTM7J3Ief5veRj3hibSUB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAic4uqpdtuzFuv0K7GY3OnrI3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIUxp80D37pO8UdI7BJwyivh.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook nog met een ander 7IXE bord bezig geweest, waarvan ik verschillende debug card read-outs krijg... Eerst maar eens zeker weten of de BIOS chip goed is. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSwjkrbu3Yuzz9UtUDTYUZjYeqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PP7IwPKUk9gaeAhufIPXOmm.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Nu zie ik dat het moederbord type aangepast is maar 7IXE4. Het is toch echt Slot A. Geen socket. :o
Thunderbird = Model 4 = 7IXE4 bord :+

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 31-01-2023 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:52:
Deze stond ook hoog op mijn lijstje. Na wat jaartjes is het eindelijk gelukt om dit stukje unobtainium te bemachtigen. :)

[Afbeelding][Afbeelding]

Ook nog met een ander 7IXE bord bezig geweest, waarvan ik verschillende debug card read-outs krijg... Eerst maar eens zeker weten of de BIOS chip goed is. :)
[Afbeelding]

Edit:
Nu zie ik dat het moederbord type aangepast is maar 7IXE4. Het is toch echt Slot A. Geen socket. :o
Thunderbird = Model 4 = 7IXE4 bord :+
Vette cpu! Ik ken ze ook vooral als socket materiaal, en dan nog is de magische 1000 niet de meestvoorkomende :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb ook nog een leuk speeltje voor mijn neus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytgahOA-ai3qzFnu_kWP-h6YlRQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmUq0MZnzW2S4urZj1Ot1ZEo.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een Tyan Thunderbolt moederbord, dual slot 1 en met onboard SCSI (2x U2 en klassieke 50 pin), veel PCI, ISA en AGP, en ondersteuning voor 2GB SDRAM. Destijds het neusje van de zalm.
Hierop zitten ook twee slot 1 Coppermine processors van 700MHz.

En om het nog leuker te maken, heb ik twee dezelfde bonus bordjes er bij. Een daarvan zonder bios chip (29c020, dus prima te vinden) en eentje waarvan de bios chip en pootje miste (het opwarmen van de soldeerbout koste meer tijd dan de actie zelf). Met een chip-stoelendans weet ik inmiddels dat ze alle drie netjes booten tot in de bios setup!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:01
Waterbeesje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:37:
Dit is een Tyan Thunderbolt moederbord, dual slot 1 en met onboard SCSI (2x U2 en klassieke 50 pin), veel PCI, ISA en AGP, en ondersteuning voor 2GB SDRAM. Destijds het neusje van de zalm.
Hierop zitten ook twee slot 1 Coppermine processors van 700MHz.
Mooie vangst!
Nou zie ik 2 ATX connectoren, hoe zit dat? 2 PSUs nodig? Redundantie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DieAnder schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Mooie vangst!
Nou zie ik 2 ATX connectoren, hoe zit dat? 2 PSUs nodig? Redundantie?
Inderdaad, redundantie. Hotswap er eentje terwijl de server die gaat :)
Overigens heb ik met 1 getest en dat ging prima. Net als wanneer er maar 1 cpu op staat, er is geen terminator nodig blijkbaar :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Geen retro game PC, maar wel een oude PC met dual-boot Windows ME en XP :D Hij wordt nog gebruikt omwille van de ISA PCMCIA-carddrive die erin zit.

De CMOS-batterij moest vandaag vervangen worden en de Windows XP installatie moest opnieuw gedaan worden. Daarbij erachter gekomen dat mijn Partition Magic 8.0 diskettes het nog doen :D

De PC is een Pentium II-333MHz met 384MB RAM en een 20GB HDD van Seagate. Het moederbord is een Soyo ( :P ) SY-6BE met 440BX chipset. Verder zit er een LS-120 diskettestation in en een vage netwerkkaart met Winbond-chip die maar tot 10mbit/s gaat :P De grafische kaart is een Matrox G250 8MB.

Ik heb 'm in 2013 van een bedrijf gekregen omdat die ISA PCMCIA-drive erin zat. De PC is deels niet meer origineel sinds ik 'm heb: de HDD is een keer geüpgraded vanaf een kleiner Quantum exemplaar, het 1,44MB diskettestation is door de LS-120 vervangen en de grafische kaart was volgens mij een ATi Rage 3D geweest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2TTSVBil.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sd5me8nl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kwphCinl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eBECYUrl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 12-02-2023 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zat laatst al te denken : "De levers en nieren zullen wel op zijn, gebeurt weinig meer in het Retro Game PC topic" maar gelukkig, er is nog leven in de tent :P

Zelf bezig geweest met een HP/Compaq 8100SFF, maar dat is eigenlijk geen retro (PCI-e en een i3, is eigenlijk nog 'te nieuw') , maar daar wel Dosbox opgezet voor een aantal dosgames (die goed draaien op een i3).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wel of geen retro, dat vind iedereen weer anders. Ik doe niet zo moeilijk dus voor mij zelf is dat alles met AGP of ouder. :P

Hier ook met moderner spul bezig; Asus P5N32-E SLI / Q9550 / 2x 8800 GTS 512MB (G92 want G80 gaat snel stuk) / zwikje Velociraptors...

Maar niet getreurd, er zit ook nog een CT1600 in de ontzettend trage pijpleiding vanuit Roemenië. Naah hij is vandaag gebracht! Ben aangestoken door @MaNdM denk ik. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhTFj9MWcfW0rTpTJobuUeEOYr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO0TnIvPF2pldGTz2JpC2HLF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 13-02-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:59:
Zat laatst al te denken : "De levers en nieren zullen wel op zijn, gebeurt weinig meer in het Retro Game PC topic" maar gelukkig, er is nog leven in de tent :P

Zelf bezig geweest met een HP/Compaq 8100SFF, maar dat is eigenlijk geen retro (PCI-e en een i3, is eigenlijk nog 'te nieuw') , maar daar wel Dosbox opgezet voor een aantal dosgames (die goed draaien op een i3).
Dat is wel erg leuk idd! Ik heb zo een kant-en-klare variant gevonden "DosBuntu". Nog niet perfect, maar met een beetje tweaken, een erg interessante build! Zo heb ik 'm nu draaien op (ook) een HP/Compaq 8000 Elite U(ltra)SFF. Draait erg lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

PD2JK schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:09:
Wel of geen retro, dat vind iedereen weer anders. Ik doe niet zo moeilijk dus voor mij zelf is dat alles met AGP of ouder. :P
Ja, op den duur is een RTX 4090 ook wel een keer retro :+

Dingen als Core2Duo/Quad's zijn ook leuke dingen om mee bezig te zijn. Snel zat voor meeste taken, helemaal voor oudere games/programma's (en emulators zoals Dosbox, waar een P4 soms best voor moet zweten kan een Core2 het makkelijk draaien).

Laatst ook nog wel even bezig geweest met een Core2, maar dan om iets moderners te testen ipv retro (videokaart testen, dus moest even Win10 op...).

Ook wat aan het knooien geweest met m'n Proliant ML350 G6 (kantje boord retro? die socket 1366 dingen zijn inmiddels ook oud aan het worden) :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

hahaha hoe cool met die HP SFF kastjes, ik heb hier op mijn thuiswerkplek een 'mediastation' neergezet voor radio/MP3/spotify/whatever, een HP 8200 SFF (met Pentium CPU dan). Ideaal, met een verbruik van ~20W tijdens afspelen van media :) Wel op Win10 draaiend nu.

En op de achtergrond is hier ook heel wat gaande met de retro-stack. Druk bezig met voorbereidingen om mijn verzameling in te krimpen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
Vooral op de Slot1 en Socket370 ga ik me even focussen. Daarvan heb ik nu echt veel te veel liggen.
Ik heb bijvoorbeeld besloten mijn Compaq EP (die liggend en staand kan worden ingericht) met Pentium 2 de deur te wijzen. Een erg net en capabel systeem, maar ik heb gewoon te veel. Wel moet ik deze even goed 'opkuisen' en controleren om er achter te staan :)
Ook twijfel ik over een HP Vectra 1000 en een HP Brio 466. Ik heb verder eigenlijk niet zo veel met HP.

En inmiddels heb ik ook een paar kilo aan meuque die gewoon rechtstreeks naar de metaalhandel gaat, zoals duffe/beschadigde kabels, slechte ATX voedingen, kapotte harde schijven...
Wel heb ik nog een stel 486 en Pentuim builds te maken, maar geen idee hoe/wat/wanneer dat gaat gebeuren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 17:24

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik ben de laatste tijd aan het stoeien met een Commodore Amiga en een Atari ST en dat zijn geen PC's :)

Wel heb ik er een ontzettend gaaf 14" Mitsubishi monitortje voor, gekocht bij de magazijnverkoop van het Homecomputermuseum. Ding doet TTL RGB, VGA (tot 800x600) en composiet video, gebouwd in 1993 en afgezien van een niet heel opvallend krasje in het scherm in heel mooie staat.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Ja, op den duur is een RTX 4090 ook wel een keer retro :+

Dingen als Core2Duo/Quad's zijn ook leuke dingen om mee bezig te zijn. Snel zat voor meeste taken, helemaal voor oudere games/programma's (en emulators zoals Dosbox, waar een P4 soms best voor moet zweten kan een Core2 het makkelijk draaien).

Laatst ook nog wel even bezig geweest met een Core2, maar dan om iets moderners te testen ipv retro (videokaart testen, dus moest even Win10 op...).

Ook wat aan het knooien geweest met m'n Proliant ML350 G6 (kantje boord retro? die socket 1366 dingen zijn inmiddels ook oud aan het worden) :P .
Heel strict genomen valt iets ouds zelfs onder de noemer vintage. Retro is namelijk namaak of lijkend op iets ouds, waar vintage de daadwerkelijk gedateerde oude meuk betreft :+

Ik ben het er overigens wel mee eens hoor. Voor mij geldt dat het steeds interessanter wordt, naar mate het verder weg ligt van de PnP-era. Maar dat is voornamelijk knutsel-technisch. Wanneer het echter op spellen aan komt, dan ben ik juist erg aan DOS/Windows 3x/9x/XP gebonden.

PC's assembleren op basis van nieuwere hardware blijft mij ook heel erg interesseren. Maar gewoon niet meer zo erg als dat 't >10 jaar geleden deed. Toen was de nieuwste hardware nog erg interessant. Nu is het gewoon een simpele blokkendoos, waarbij je niet eens meer zelf hoeft te casemodden. Ik erger me helemaal stuk aan de RGB's en PCIe extensions die iedereen nodig lijkt te hebben voor een "Game PC"... :/

* InjecTioN mist de CCFL-etjes, single-color case fans, stealth optical drives, het zagen van een case window, etc... ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

InjecTioN schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:28:
[...]
PC's assembleren op basis van nieuwere hardware blijft mij ook heel erg interesseren. Maar gewoon niet meer zo erg als dat 't >10 jaar geleden deed. Toen was de nieuwste hardware nog erg interessant. Nu is het gewoon een simpele blokkendoos, waarbij je niet eens meer zelf hoeft te casemodden. Ik erger me helemaal stuk aan de RGB's en PCIe extensions die iedereen nodig lijkt te hebben voor een "Game PC"... :/

* InjecTioN mist de CCFL-etjes, single-color case fans, stealth optical drives, het zagen van een case window, etc... ;(
Heb ik ook een beetje. Ene kant is nieuwe hardware bijvoorbeeld wel interessant, maar word er lang niet zo wild meer van als een aantal jaar geleden "whoa! gaaf nieuwe CPU, moet ik hebben!" nu is het vaak, "ach, m'n 8600K zit meeste dagen niet eens op 100% op alle cores, 12e of 13e gen...pfff, weinig interesse in upgrade".

Vind het leuker om met de wat oudere PC's bezig te zijn. Zijn toch de 'knooi-bakken', main-rig moet gewoon zonder gezeik goed werken en moet de kast zoveel mogelijk gesloten blijven (als die los moet, is het vaak mis :+ ).

Zo kon ik meer lol beleven aan een GTX 1650 in m'n Proliant bouwen, dan m'n GTX 1070 upgraden voor een RTX 3070 (was 'noodzaak' om te upgraden toen).

Het hele RGB gebeuren vind ik ook niks, kun je wel uitzetten, maar moet je weer allemaal van die brakke tooltjes gebruiken waar ik geen zin in heb. Gelukkig is m'n computerbehuizing grotendeels dicht, dus zie er niet heel veel van, beetje rainbow meuk bij de ventilatiegaten.

Ook zijn moderne behuizingen mij een doorn in het oog, vaak lelijke krappe kasten, en kunnen geen eens fatsoenlijk drives in (3,5 inch HDD's, laat staat optische drives... en ja, die gebruik ik veel) en vaak nog duurder dan de oudere ATX kasten die ik had (minder behuizing voor meer geld tegenwoordig...).
(nu zijn oude PC kasten ook vaak wel wat krap, maar konden tenminste nog drives in :P ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Heb ik ook een beetje. Ene kant is nieuwe hardware bijvoorbeeld wel interessant, maar word er lang niet zo wild meer van als een aantal jaar geleden "whoa! gaaf nieuwe CPU, moet ik hebben!" nu is het vaak, "ach, m'n 8600K zit meeste dagen niet eens op 100% op alle cores, 12e of 13e gen...pfff, weinig interesse in upgrade".
Als je niet die-hard gamer of renderaar bent maakt het ook niet meer zoveel uit. Enige reden om tegenwoordig up te graden voor de meeste computers is end-of-support zijn van OSsen. Er gaat volgend jaar een golf komen om het eind van Windows 10 op te vangen, want Windows 11 vereist TPM 2.0...

Windows 10 zelf draait nog prima op een systeem van ruim 10 jaar oud, mits voorzien van genoeg RAM en een SSD.

Windows 3.11 support eindigde officieel eind 2000, maar stel je eens voor dat je probeerde anno 2000 met een 10 jaar oud systeem rond te komen? Anno 1990 zou je met een 386DX-25 met 4MB RAM goede sier gemaakt hebben. Die zou je waarschijnlijk tot 16MB kunnen upgraden, bij hoge uitzondering 64MB. En dan? Windows 95 zou er in theorie op draaien, maar het zou een hemeltergende ervaring worden, Win98/ME laat staan 2k zou je kunnen vergeten. Toen maakte hardware nog echt verschil uit.

Zelfde met al die kaarten, vooral geluidskaarten. Het was niet allemaal PCM met DirectSound - er was kwalitatief verschil tussen de kaarten en standaarden. Veel interessanter :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:09:

Hier ook met moderner spul bezig; Asus P5N32-E SLI / Q9550 / 2x 8800 GTS 512MB (G92 want G80 gaat snel stuk) / zwikje Velociraptors...

Maar niet getreurd, er zit ook nog een CT1600 in de ontzettend trage pijpleiding vanuit Roemenië. Naah hij is vandaag gebracht! Ben aangestoken door @MaNdM denk ik. :+
[Afbeelding]
Sorry daarvoor. Maar een CT1600 mag je nooit overslaan natuurlijk.

Er is weer iets onderweg naar hier. Ik post het zodra het er is natuurlijk.

To be determined...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ben met m'n AdLib Gold replica aan het spelen en heb mogelijk iets interessants gevonden:

Op Mobygames is een vrij omvangrijke lijst van spellen te vinden die met AdLib Gold zouden werken - maar grootste deel daarvan gebruikt enkel de OPL3 voor stereo FM synth, exact zoals ook op bijv een SBPro2 zou klinken.

Hier is een veel kortere lijst van spellen dat het ook voor geluidseffecten gebruikt en daarmee de hardware daadwerkelijk op benut.

Nu staat Sid Meier's Colonization op geen van beide lijsten, toch kan ik het kiezen. Muziek is inderdaad OPL3 (maar dan met lekkere reverb), maar ik kan het ook kiezen voor effects, waar ik geen reguliere AdLib kan doen. Ben er nog niet uit exact wat ik hoor, maar het is iig niet SB emulatie, dus ik denk stiekem dat ik beide lijsten uit kan breiden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag weer een paar mooie toevoegingen mogen ontvangen. Deze zag ik voorbij komen en het leuke is dat er blijkbaar ook alle boekjes bij komen. Voornaamste reden om deze aan te schaffen is de co-processor die er al bij zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAdkJqq8CewZzmceQuvgrz697u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKLN6uCnjDlpqt48MulhOnFi.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kon deze VGA kaart bij en ook hier werd ik verrast met bijbehorende documentatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfwGMwgTrBdLk05gCP7lwN-_7hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvEyoWT7DOp4ErS5IzhsIxtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot had de verkoper ook nog een nette 5.25" 1,2MB drive over die mee mocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNOXHODyxG47jiyPJ5iOl8_EcTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8qHgQAuvLUfiFqOYtoO7muK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMOJHizGupu9nyVueth_YQpZEA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0ZGkgysTj51Q6uRvlPD7Wzz.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat jullie het vragen: nee ik heb geen organen hoeven af te staan hiervoor :+

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:58:
Vandaag weer een paar mooie toevoegingen mogen ontvangen. Deze zag ik voorbij komen en het leuke is dat er blijkbaar ook alle boekjes bij komen. Voornaamste reden om deze aan te schaffen is de co-processor die er al bij zit.
[Afbeelding]

Daar kon deze VGA kaart bij en ook hier werd ik verrast met bijbehorende documentatie.
[Afbeelding]

Tot slot had de verkoper ook nog een nette 5.25" 1,2MB drive over die mee mocht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voordat jullie het vragen: nee ik heb geen organen hoeven af te staan hiervoor :+
Die heb ik ook! :D
Geweldig, compact bordje met veel potentie op DX-40 gebied. Snelheid zit ook marginaal bovengemiddeld (zoals al dit soort bordjes marginaal verschillen hebben) :)

Die dikke Cirrus videokaart er op met de ISA bus op 10MHz en je blaast menig 486-25 omver :P
(dan wel met een geluidskaart die een eigen kristal voert)

Mocht je dat boekje nog onder de scanner leggen toevallig... Theretroweb heeft 'm nog niet. En ik dus ook niet :Y)
https://theretroweb.com/m...star-mb-1333ucg#downloads

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Die heb ik ook! :D
Geweldig, compact bordje met veel potentie op DX-40 gebied. Snelheid zit ook marginaal bovengemiddeld (zoals al dit soort bordjes marginaal verschillen hebben) :)

Die dikke Cirrus videokaart er op met de ISA bus op 10MHz en je blaast menig 486-25 omver :P
(dan wel met een geluidskaart die een eigen kristal voert)

Mocht je dat boekje nog onder de scanner leggen toevallig... Theretroweb heeft 'm nog niet. En ik dus ook niet :Y)
https://theretroweb.com/m...star-mb-1333ucg#downloads
Top, ik had hem al eens gezocht maar dan op de BIOTEQ chipset en kon hem toen niet vinden. Ik ga even uitzoeken hoe ik dit het netst kan scannen en dan ga ik hem daar zeker even uploaden.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@MaNdM Wel knap dat de batterij nog intact is (zo op het oog). Ik ken die dingen haast niet anders of er zit van die wit/groene smurrie rondom omdat ze zijn gaan lekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 17:24
Leuk spul, ik heb er ook zo een in een desktopje. Staat momenteel te koop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5Hm5iZLXJB3piNAt37L5wYAfE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VWe8YzRFvbBx7p7eVH720unl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtCuBh5LvYY2b5tsztxM83bJy0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7P1FH2szUgUZpUZ48ZK9Rer.jpg?f=user_large
MaNdM schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

all people are wise untill they speak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nemesizz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:36:
@MaNdM Wel knap dat de batterij nog intact is (zo op het oog). Ik ken die dingen haast niet anders of er zit van die wit/groene smurrie rondom omdat ze zijn gaan lekken.
Ja dit is vrij uniek te noemen. Er is inderdaad géén schade te ontdekken. Dus deze ga ik er netjes vanaf solderen. Dit bord heeft (zoals de meesten) gewoon een aansluiting voor een externe batterij dus die gebruik ik dan meestal.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Die lichtblauwe GP units lekken minder vaak (of niet) i.t.t. die donkerblauwe Varta krengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je hebt ook die paars-zwarte (merk ff kwijt) en die hangen er een beetje tussenin.
Beter of niet, bij mij gaat er linea recta een kniptang langs als ik ze aantref. Later gaan de pootjes er wel netjes uit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

De gescande handleiding staat nu op theretroweb voor eenieder die hem zocht: https://theretroweb.com/m...star-mb-1333ucg#downloads

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:40:
De gescande handleiding staat nu op theretroweb voor eenieder die hem zocht: https://theretroweb.com/m...star-mb-1333ucg#downloads
HELD :D

Van 't weekend toch die goeie ouwe naaldprinter weer eens aan gang zetten hiervoor :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:46:
[...]

HELD :D

Van 't weekend toch die goeie ouwe naaldprinter weer eens aan gang zetten hiervoor :')
Ik moest even hardop lachen. :D

Ergens natuurlijk wel heul erg authentiek om het zo te doen :D O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:36:
[...]

Ik moest even hardop lachen. :D

Ergens natuurlijk wel heul erg authentiek om het zo te doen :D O+
Hahaha ik mag dan wel een enorme hoeveelheid 'ouwe meuk' hebben, maar heel veel doosjes/boekjes/accessoires zitten daar niet tussen helaas. Dus ik ben daarvoor weer afhankelijk van wat ik zelf op het net kan terugvinden. Dit soort acties is waar ik dat stukje vandaan moet halen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Van alle obscure hardware waar ik driverfloppies ofzo van heb upload ik sowieso alles naar archive.org. Zo heb ik van de week nog een deel van de preload van de Ambra Sprinta II 486 (on-line help en wallpapers enzo) nog kunnen redden en online gezet.

Ik heb ook nog een heel obscure oude TV kaart van Philips. Door middel van carving van het filesystem van de machine waar die kaart in zat kon ik nog de oude software die erbij hoorde terugvinden.. Van de originele diskettes ontbreekt online ieder spoor helaas maar de kaart is zo in ieder geval nog bruikbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door mentalmadnizz op 16-02-2023 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Geen nier hoeven inleveren, wel een grappige CPU binnen gekregen die eigenlijk best wel nutteloos is en daarom z'n dagen zal gaan slijten in de vitrine ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z46lx1U.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-02-2023 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@BlueTooth76 Gewoon een DX4-90 als 'nutteloos' bestempelen ... wat een luxe :+

Sneller dan DX2-66 heb ik niet... en de enige werkende 486 slikt geen CPU's met multiplier (dus verder dan DX33 komt ie voorlopig niet).

Moet eigenlijk op een of andere manier cache geheugen op m'n 486 aan de praat zien te krijgen, misschien dat er dan iets meer fut in zit dan nu (Digital DecPC 425s , al is de 25Mhz sx dus vervangen voor een 33DX).
Pagina: 1 ... 41 ... 86 Laatste