Om even terug te keren op de vraag die ikzelf tussen neus en lippen door had gesteld wat betreft Internet Radio streams die nog met een oude PC te beluisteren zijn heb ik inmiddels zelf al wat ontdekt:
Op de sceenshot is te zien dat ik inmiddels minimaal 4 (Nederlandse) radiozenders heb ontdekt die gewoon afspelen onder WMP 7. Ik vond ze op de (prima) site van Hendrik Jansen en het betreft (zoals verwacht) allemaal http streams. Er zit er zelfs eentje bij met een bitrate van 320 KBit/s, dus de kwaliteit is nog verdomd goed ook.
Ik speel ze hier af op een Virtual PC 2007 Windows Millenium guest onder een Vista Ultimate 32 bit host, zijnde een Dell Optiplex 755 met een E6400 cpu.
Ik denk dat het ook met een Windows 95 machine moet kunnen met WMP 7 (de versie die volgens mij bij IE 5.5 hoort?), maar dat is de volgende stap,
Voor het decoderen zal de machine wel minimaal een Pentium nodig hebben, tenzij ik radiozenders vind die in lagere kwaliteit/bitrates uitzenden.
Met WMP 6.4 (of lager) lukt het mij (vooralsnog) niet om dezelfde streams af te spelen en krijg ik een error melding (zou een ontbrekende codec kunnen zijn, wat misschien op te lossen is, maar misschien ook door iets anders wat niet op te lossen is).
Behalve de screenshot hier heb ik inmiddels ook een filmpje met geluid opgenomen (met Expression Encoder 4) en deze zal ik op FB plaatsen.
Hierbij de link:
https://fb.watch/hwCQQfH0Xu/
Werkt goed en supersnel deze manier van radio beluisteren via het internet.
Met oude versies van Winamp kan men wellicht nog meer streams beluisteren is mijn inschatting.
Edit: Inmiddels WMP version 7.00.00.1954 geinstalleerd op een virtuele Windows 95 machine.
Kostte nog behoorlijk wat tijd en moeite om deze te vinden en geinstalleerd te krijgen.
Hoewel dit een hogere versie is dan de versie van de screenhot lukt het niet om ook maar 1 van dezelfde 4 streams af te spelen.
Er is dus toch wat meer aan de hand, maar wat?
De errormelding geeft aan dat er geen informatie beschikbaar is, dus daar heb je weinig aan.
Edit: Geheel toevallig en totaal niet in relatie met deze post van mij had ik vandaag toevallig een oudere lokale radiomaker aan de lijn die mij advies vroeg/vraagt voor het maken van internetradio m.b.v. Icecast.
Ikzelf heb (nog) geen ervaring met Icecast, maar ik ga er in ieder geval voor zorgen dat de streams die hij zal aanbieden vergelijkbaar zijn met de 4 zenders die ik vond en wat mij betreft zelfs nog simpeler.
Hij zal waarschijnlijk wel een broadcast service moeten afnemen op het moment dat hij veel luisteraars heeft en zijn eigen stream moeten uploaden naar de betreffende service. Hoe dat moet ga ik allemaal wel uitzoeken, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag.
De betreffende persoon reageerde overigens op een Marktplaats advertentie van mij waarin ik een Windows XP cd-tje aanbood en wil nu een complete XP machine (die los van het internet opereert en die ik hem uiteraard ga leveren) ivm legacy software die hij gebruikt.
[
Voor 38% gewijzigd door
soedesh op 21-12-2022 18:17
]