Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 40 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Toch komt er best wat spul uit China dat gewoon zijn werk doet gelukkig :)
Oke, de kans dat het echte UMC chips zijn is matig maar als het zijn werk doet... Waarom niet :)

Overigens heeft menig 486 meer dan genoeg aan een 20ns sram dus hebben deze een redelijke overhead op de geprinte 15ns ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geliefd en gehaat; nVidia. Toch verdiend de GeForce 256 als 3Dfx-killer (helaas) toch wel enig respect. 3Dfx sliep te lang na de Voodoo2? Mismanagement? Gelukkig hebben we de GLide games nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcohFAlveRJhhAMorjDF-ozfDrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXCqfDoUSkOCkc7ephreY99N.jpg?f=fotoalbum_large

Het originele koelertje is best wel hoorbaar, en laat een heatsink uit een oude thin client nou net passen, dus ik ga kijken of het geheel niet te heet wordt onder belasting. Anders toch iets van een Noctua 40mm fan monteren.

edit:
Dat laatste dus, binnen twee minuten is het koelblok al te heet om aan te raken

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 19-12-2022 12:57 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:09:
[...]

Ik heb liever 2e hands IC's van moederborden dan nieuwe fake-IC's ;)
Denk niet dat deze fakes zijn - kijk naar de productiedata: alle drie leesbare zijn verschillend. Fake of (veel vaker voorkomend) gerelabelde IC's hebben steevast allemaal exact zelfde productiedatum erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

PD2JK schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:47:
Geliefd en gehaat; nVidia. Toch verdiend de GeForce 256 als 3Dfx-killer (helaas) toch wel enig respect. 3Dfx sliep te lang na de Voodoo2?
Durf het bijna niet on-line te zeggen maar volgens mij sliepen ze na de originele Voodoo Graphics al. Ik heb een Quantum3D Obsidian SB50-4220 met 8MB en 2 TMU's. De kaarten zijn in principe voorbereid op SLI maar dat is op mijn kaart niet geïmplementeerd.

Ergo: in 1996 kon je Voodoo's in SLI krijgen met 1 Frame Buffer Interface en 2 TMU's. De reguliere Voodoo kaart was echter al duur (en snel genoeg?) voor 1996 en 1997. De reguliere Voodoo was zelfs in 1998 nog wel interessant als de prijs juist was.

Wat is dan de Voodoo2? Nagenoeg hetzelfde als de Voodoo in 1996 maar dan met een kleiner productie procedé en miniscule verbeteringen. De Voodoo2 SLI was in 1998 de killer-setup maar op het productie procedé na had 3Dfx dit in 1996 al in huis. Wat hebben ze in al die jaren gedaan vraag ik mij dan af... ze zouden met de Rampage bezig geweest zijn die keer op keer is uitgestelt en in de tussentijd is er volgens mij een hoop tijd verspild ;).

Als je het mij vraagt is 3Dfx na de launch van de SST-1 / Voodoo Graphics "in slaap gevallen" maar omdat ze toen al een gigantische voorsprong hadden was de opvolger (SST-2 / Voodoo 2) dus nog steeds erg goed.

De GeForce 256 is erg interessant. Als je de haas en de schildpad kent dan is nVidia met GPU-Schildpad voorbij gegaan om vervolgens een raketmotor op z'n schild te zetten :P .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:21

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
[...]

Denk niet dat deze fakes zijn - kijk naar de productiedata: alle drie leesbare zijn verschillend. Fake of (veel vaker voorkomend) gerelabelde IC's hebben steevast allemaal exact zelfde productiedatum erop.
En in dit geval zijn er hele herkenbare sporen van gebruik die niet zo makkelijk te faken zijn en can chip naar chip verschillend zijn.

De shop op aliexpress heeft nog meer van dit spul en heb ik dus even als favoriet opgeslagen. Ik heb ook geheugenchips bij ze gevonden die op het 286 bord zouden passen. Die zijn al ingeklaard dus ik ben benieuwd hoe snel ik die kan testen. Dat was maar 8,- incl verzenden. Als het werkt is het een mooie betaalbare upgrade.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
[...]

Daarom.
Liever goed gebruikt dan nieuw fake.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Om even terug te keren op de vraag die ikzelf tussen neus en lippen door had gesteld wat betreft Internet Radio streams die nog met een oude PC te beluisteren zijn heb ik inmiddels zelf al wat ontdekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb7hi6GI346RKAXL-asYeDwNdlI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/higfmUKQkewybliZL36kVU8r.png?f=user_large

Op de sceenshot is te zien dat ik inmiddels minimaal 4 (Nederlandse) radiozenders heb ontdekt die gewoon afspelen onder WMP 7. Ik vond ze op de (prima) site van Hendrik Jansen en het betreft (zoals verwacht) allemaal http streams. Er zit er zelfs eentje bij met een bitrate van 320 KBit/s, dus de kwaliteit is nog verdomd goed ook.
Ik speel ze hier af op een Virtual PC 2007 Windows Millenium guest onder een Vista Ultimate 32 bit host, zijnde een Dell Optiplex 755 met een E6400 cpu.
Ik denk dat het ook met een Windows 95 machine moet kunnen met WMP 7 (de versie die volgens mij bij IE 5.5 hoort?), maar dat is de volgende stap,
Voor het decoderen zal de machine wel minimaal een Pentium nodig hebben, tenzij ik radiozenders vind die in lagere kwaliteit/bitrates uitzenden.

Met WMP 6.4 (of lager) lukt het mij (vooralsnog) niet om dezelfde streams af te spelen en krijg ik een error melding (zou een ontbrekende codec kunnen zijn, wat misschien op te lossen is, maar misschien ook door iets anders wat niet op te lossen is).

Behalve de screenshot hier heb ik inmiddels ook een filmpje met geluid opgenomen (met Expression Encoder 4) en deze zal ik op FB plaatsen.

Hierbij de link: https://fb.watch/hwCQQfH0Xu/

Werkt goed en supersnel deze manier van radio beluisteren via het internet.
Met oude versies van Winamp kan men wellicht nog meer streams beluisteren is mijn inschatting.

Edit: Inmiddels WMP version 7.00.00.1954 geinstalleerd op een virtuele Windows 95 machine.
Kostte nog behoorlijk wat tijd en moeite om deze te vinden en geinstalleerd te krijgen.
Hoewel dit een hogere versie is dan de versie van de screenhot lukt het niet om ook maar 1 van dezelfde 4 streams af te spelen.
Er is dus toch wat meer aan de hand, maar wat?
De errormelding geeft aan dat er geen informatie beschikbaar is, dus daar heb je weinig aan.

Edit: Geheel toevallig en totaal niet in relatie met deze post van mij had ik vandaag toevallig een oudere lokale radiomaker aan de lijn die mij advies vroeg/vraagt voor het maken van internetradio m.b.v. Icecast.
Ikzelf heb (nog) geen ervaring met Icecast, maar ik ga er in ieder geval voor zorgen dat de streams die hij zal aanbieden vergelijkbaar zijn met de 4 zenders die ik vond en wat mij betreft zelfs nog simpeler.
Hij zal waarschijnlijk wel een broadcast service moeten afnemen op het moment dat hij veel luisteraars heeft en zijn eigen stream moeten uploaden naar de betreffende service. Hoe dat moet ga ik allemaal wel uitzoeken, maar als iemand tips heeft hoor ik het graag.
De betreffende persoon reageerde overigens op een Marktplaats advertentie van mij waarin ik een Windows XP cd-tje aanbood en wil nu een complete XP machine (die los van het internet opereert en die ik hem uiteraard ga leveren) ivm legacy software die hij gebruikt.

[ Voor 38% gewijzigd door soedesh op 21-12-2022 18:17 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oude PC's als radio's gebruiken is altijd leuk. Misschien minder bijzonder, maar een aantal jaar terug had ik nog op werk een Power Mac G3 staan. Gewoon met iTunes lekker muziek draaien :P

Voor de gein ook nog Unreal Tournament for PowerPC erop gezet voor een spelletje (tijdens de pauze ja :P).

C:\>_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waterbeesje schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:30:
Ik ben weer met die mooie Highscreen computer aan de gang geweest. Succesjes zijn geboekt!

[Afbeelding]
Uiteraard zitten er een paar gebruikerssporen op, maar het valt allemaal reuze mee. Wel is er een behoorlijke vergeling opgetreden.

Inmiddels heb ik een paar mooie CPU's weten te bemachtigen (dank @betrokkentweakers!) en mag nu de keuze maken op welke snelheid het systeem uiteindelijk zal draaien. Ik heb deze Pentiums nu liggen: 75, 133, 150, 166 en 200MHz.
Menig retro-liefhebber zou adviseren 'gewoon' de 200 te pakken. Omdat ik dezelfde computer in een ietsjes nieuwere jas heb staan, ga ik dat niet doen.

Computer die ik al heb is dus de iets nieuwere variant, met latere moederbordgeneratie:
FIC PA-2005; P54c 166; 32MB RAM, Video weet ik even niet meer, 2.1GB HDD

Deze 'nieuwe' computer is dus de oudere generatie: FIC PA-2002
Daarom wil ik in dezelfde trend hardware gebruiken:
P54c 133; 16MB RAM, S3 Trio32

Voor de harde schijf heb ik nu een WD 4.3GB HDD gepakt. Ik heb even niks beters liggen, dus dan maar een te nieuwe.

Onder Windows 95 draait dit nu prima. Onder DOS heb ik ook wat benchmarks gedraaid en het systeem lijkt prima mee te komen: Quake op 320x340 gaat op een aardig speelbare 27fps en Speedsys geeft een prima score van 97 op de CPU. PC Player gaat naar de 31.1fps toe. Met een snellere videokaart kan hier op de benchmarks nog wel een paar fps bij, maar die ga ik er niet in stoppen: deze Trio32 is vermoedelijk origineel.

Puntje waarmee ik zit is de geluidskaart. Er zat een Diamond DT0398 kaartje in. In Windows werkt deze prima, maar in Dos geeft deze geen enkel teken van leven. Uiteraard probeer ik de drivers in te laden; deze worden met de Windows driver geïnstalleerd.
Ik heb al geprobeerde een stoelendans op de PCI sloten te doen, handmatig alle adressering in de BIOS te sturen (PnP uit dus) en niks lijkt te werken. In Windows blijft hij gewoon werken en geeft een 'Legacy audio' apparaat weer (SB Compatible) met netjes de verwachte bronnen: 220 / irq5, dma1.
Unisound moet ik nog proberen, maar als dat niet werkt vrees ik dat ik een uitvlucht moet maken naar een of andere veel te nieuwe laffe oplossing van C-Media. Die zijn alles behalve speciaal, maar werken altijd en geven alleraardigst geluid. Ook onder DOS gaat de SB ondersteuning prima.

Uiteraard gaat er nog een netwerkkaartje in. Ik denk een duffe maar betrouwbare Realtek RTL8139D.
En misschien een modem (want dat hoort!), maar de Intel 537 wilde nog geen driver oppikken.

Last but not least: er moet nog een frontje in de voorkant bij. Zal de oplettende lezer vast al hebben opgemerkt. Ik heb nog een stapel van die dingen, dus er zal er vast wel eentje passen.
(Sorry, ff een zelfquote)

Die Diamond geluidskaart heeft dus het veld geruimd. Ding was in dos niet aan te sturen.
Op een gegeven moment kreeg deze irq A toegewezen volgens de DOS software (?!?)

Enfin, ik kwam nog een ISA kaartje tegen in de grote doos. Een Sound Blaster vibra 16c. Niet de meest begeerde, maar deze werkt wel gewoon in simpele doorsnee spelletjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Postbode bracht net voor kerst nog wat leuks, 2 stuks in totaal, geheel NOS.

Misschien m'n nieuwe Novell 3.12 server? (al is een normaal ATX Slot 1 bord waarschijnlijk iets praktischer).

De ODIN zal wel dood zijn, dus dat heeft een mod nodig of een socket.

https://theretroweb.com/motherboards/s/epox-pronix-ep-pp6-nb

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sTxTp5L.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-12-2022 18:06 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 13:05

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:05:

Misschien m'n nieuwe Novell 3.12 server? (al is een normaal ATX Slot 1 bord waarschijnlijk iets praktischer).

[Afbeelding]
Gezien de locatie, zal die er sowieso uit moeten om ‘m te kunnen modden. En anders ook gewoon een socket er tussen! :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:05:

[Afbeelding]
Pentium pro blijft toch iets hebben vind ik hoor.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ppro moederborden zie het minder vaak dan de processors. Mooie vangst! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:31:
Wat ik nog minder vaak zie zijn de Socket 8 koelers :X }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:36:
[...]

Wat ik nog minder vaak zie zijn de Socket 8 koelers :X }:O
Dat inderdaad! Past daar gaan reguliere koeler ook verder? Ik heb me daar nog niet in verdiept... Mede omdat ik 2 borden en 2 processors heb, met 2 bijbehorende koelers dus geen behoefte :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een paar jaar geleden een paar NOS socket8 koelers over laten komen van pccables.com. Die zijn nu out-of-stock zag ik. Ik kan er wel eentje missen. @BlueTooth76

@Waterbeesje De clip is langer dan een socket7 koeler, en ik meende te herinneren ook langer dan socket370/A

5700XT in je computer, en wat speel je op eerste kerstdag; Jazz Jackrabbit Holiday Hare. En vergeet kerst Lemmings niet.

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 25-12-2022 11:10 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:07:
Een paar jaar geleden een paar NOS socket8 koelers over laten komen van pccables.com. Die zijn nu out-of-stock zag ik. Ik kan er wel eentje missen. @BlueTooth76

@Waterbeesje De clip is langer dan een socket7 koeler, en ik meende te herinneren ook langer dan socket370/A

5700XT in je computer, en wat speel je op eerste kerstdag; Jazz Jackrabbit Holiday Hare. En vergeet kerst Lemmings niet.
Jetpack Xmas niet te vergeten!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:38

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:31:
Ik zie beide praktisch nooit.... behalve in dit topic dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

PD2JK schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:07:
Jazz Jackrabbit is gewoon een goede game met goede soundtrack. Zeker de eerste track van Holiday Hare 1994 is wel 100% Rabbit en 100% Xmas. Je zou haast het konijn op tafel zetten :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow7mqhwmyF2yiPH54XQhpF0PW-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VURDr6c4kvuKXYcLyXmz6M39.webp?f=user_large

Net zoals Die Hard, is Duke Nukem 3D geen kerst spel. However… ik relateer kerst daar gek genoeg wel altijd aan! (Net als Die Hard overigens.)

Er is wel een Duke Nukem: Nuclear Winter edition uitgekomen. Misschien valt die wat meer in het genre “Kerst” :9 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Fs82k3onl_HKZvvWQfCfKc3eqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWZjLjq7n4Enps78nyIRCeKB.jpg?f=fotoalbum_large

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:27:
[...]
Jazz Jackrabbit is grwoon een goede game met goede soundtrack. Zeker de eerste track van Holiday Hare 1994 is wel 100% Rabbit en 100% Xmas. Je haast het konijn op tafel zetten :P.
Vanuit die logica moet ik op zoek naar een game met een eend erin voor morgen >:)

Ben al een tijd op zoek naar ZIP28 VRAM voor in een VLB VGA kaart, maar kerstman gaat me niet helpen: op eBay alleen dingen in US met verzendkosten hoger dan prijs dat ik voor kaart betaald heb plus RAM, op Ali een geweldige deal gevonden, maar die is nooit verzonden en aankoop automatisch door Ali geannuleerd :'(

Ben wel benieuwd, chip erop is een IIT/Xtec AGX16A, een vrij vroege high-end optie dat weinig acceleratie bood, maar wel veel RAM en bijbehorende modes ondersteunde, althans dat zou zo moeten zijn volgens schimmige documentatie die ik kan vinden. Kaart heeft 1MB onboard en zou iig naar 2MB uitgebreid moeten kunnen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@dion_b
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R6gmyq21mL60/550x777.jpg

Alstu, met eend :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bah Disney, dan pak ik nog liever deze:
Afbeeldingslocatie: https://tcrf.net/images/5/50/Duck_Out%21_%28ZX_Spectrum%29-title.png

Trouwens net weer op eBay gekeken en 25 stuks ZIP chips voor een acceptabel bedrag in UK op de kop kunnen tikken. We zullen zien...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:23:
[...]

[Afbeelding]

Trouwens net weer op eBay gekeken en 25 stuks ZIP chips voor een acceptabel bedrag in UK op de kop kunnen tikken. We zullen zien...
ZX Spectrum is jouw generatie idd ;) .

Volgens mij mag je Charlie ook op tafel zetten :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:23:
[...]

[Afbeelding]

Ik vond Maui Mallard in Cold Shadow altijd juist wat donkerder dan standaard Disney. Wat ‘m imho weer echt leuk maakte!

YouTube: Donald Duck in Maui Mallard - Maui Mallard in Cold Shadow - Donald D...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Eend, zonder Disney, comming right up!

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/c9kwq8LJfbk/maxresdefault.jpg

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Opinievraag:
In mijn herinnering is de Soundblaster Pro 2 een van de ultieme geluidskaarten om te hebben. Herinneringen zijn natuurlijk nooit zuiver, maar toevallig kan ik er eentje overnemen van iemand. Voordat ik dit doe even een checkvraag in de groep. Is de pro 2 inderdaad een must-have kaart voor de verzameling?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:41:
Opinievraag:
In mijn herinnering is de Soundblaster Pro 2 een van de ultieme geluidskaarten om te hebben. Herinneringen zijn natuurlijk nooit zuiver, maar toevallig kan ik er eentje overnemen van iemand. Voordat ik dit doe even een checkvraag in de groep. Is de pro 2 inderdaad een must-have kaart voor de verzameling?
Als de prijs goed is, dan: ja.

Wil je ‘m gaan gebruiken, of juist op de schap zetten?

Volgens mij hebben deze kaarten best veel ruis. Maar compatibiliteit is wel erg goed. Een directe clone van de SBpro, maar dan met OPL3 ipv 2x OPL2 bij mijn weten. In essentie alsnog een 8-bit kaart, maar met pins voor hogere DMA’s en IRQ’s in te kunnen stellen.

Ik zou er persoonlijk wel een willen bemachtigen, maar niet voor de belachelijke prijzen die je tegenwoordig voor zoiets betaalt. Ik denk dat ik er maximaal €50,- aan uit zou geven. Puur omdat het een interessant iets is om toch ooit eens uit te proberen.

But that’s just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Als toevoeging: ik heb hier een Voodoo 4 4500 AGP. Ooit van iemand gekregen. Zit hier nu in een Pc waarin die prima werkt. Ik zou er, gezien de eBay prijzen, grof geld voor kunnen krijgen, maar dat is niet mijn idee van retro enthousiasme. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

SB16's schijnen best ruisbakken te zijn. Maar daar ga ik binnenkort achterkomen, CT2230 is hier vandaag binnengekomen. Bij de laatste revisie(s) moet dat minder zijn.

edit:
pics or it didn't happen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM9NqaEWEoh8hiB2AHwRpweqIcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaOIxmVbedLLlXoqisakyQAR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cGrN0g947fqNp8RJ5-Bykeb0lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkbgJVrsGlgBnYLCXnTtgUPT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 88% gewijzigd door PD2JK op 29-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

InjecTioN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:35:
[...]

Als de prijs goed is, dan: ja.

Wil je ‘m gaan gebruiken, of juist op de schap zetten?

Volgens mij hebben deze kaarten best veel ruis. Maar compatibiliteit is wel erg goed. Een directe clone van de SBpro, maar dan met OPL3 ipv 2x OPL2 bij mijn weten. In essentie alsnog een 8-bit kaart, maar met pins voor hogere DMA’s en IRQ’s in te kunnen stellen.

Ik zou er persoonlijk wel een willen bemachtigen, maar niet voor de belachelijke prijzen die je tegenwoordig voor zoiets betaalt. Ik denk dat ik er maximaal €50,- aan uit zou geven. Puur omdat het een interessant iets is om toch ooit eens uit te proberen.

But that’s just my 2 cents.
Niet voor op een schap maar om daadwerkelijk te gebruiken. Voor 50,- zou ik ze ook meteen kopen alleen zie je ze zelden aangeboden worden en gaan ze daarom meestal niet voor minder dan het dubbele van de hand. In dit specifieke geval kan ik ze overnemen als onderdeel van een groter geheel waar ik de rest van de onderdelen kan verkopen en daarmee de uiteindelijke prijs van de kaart dus onder de 100 kan drukken en richting die 50 kan komen. Kost iets meer tijd, maar is haalbaar.
PD2JK schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:48:
SB16's schijnen best ruisbakken te zijn. Maar daar ga ik binnenkort achterkomen, CT2230 is hier vandaag binnengekomen. Bij de laatste revisie(s) moet dat minder zijn.
Verschilt per model volgens mij. Eerlijk gezegd heb ik er zelf weinig last van gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door MaNdM op 28-12-2022 20:52 ]

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soedesh
Ik heb (zoals gezegd) mezelf even wat meer verdiept in het streamen van Internet radio en tv (met Expression Encoder, maar ook Windows Media Encoder 9) en heb inmiddels een werkende livestream gerealiseerd met een Dell Optiplex 755 met E6400 CPU en Windows Vista (!). De videoresolutie is 800x600 en het geluid is 64 Kbit stereo en de totale bitrate is 192 Kbit/s, wat (mijn inziens) resulteert in een prima stream.
De stream kan (vooralsnog) alleen geopend worden met Windows Media Player en het adres is mms://windowspc.eu:8080. Ik ben uiteraard (nog) niet 24/7 online, maar het is een aardig begin. Alleen geluid/radio streamen is uiteraard simpeler en vergt nog minder resources.
Wie de url opent ziet en hoort dat ik momenteel met een virtuele Windows Millenium machine (waarvan ik eerder een screenshot postte) een (http) radiozender aan het afspelen ben met WMP 7. Ik heb SRS WOW enabled en dat klinkt verrassend goed!
Wel jammer dat ik de stream nog niet werkend heb in een gewone/recente browser (met het uitgefaseerde Silverlight kan dat wel), maar als er hier nog suggesties zijn om dat te bewerkstelligen hoor ik dat graag.
Probleem is dat de Audio en Video tag in HTML5 kennelijk geen Windows Media ondersteunen. Ik heb overigens wel een Pro versie van Expression Encoder en wellicht dat ik met de h.264 uitvoer mogelijkheid daarvan wel iets voorelkaar kan krijgen, maar dat gaat natuurlijk nooit op een vintage pc werken.

Overigens is dit niet de eerste keer dat ik me heb verdiept in deze materie. Ik heb het meer dan 20 jaar geleden ook al gedaan met Netshow Encoder 4.1 (een voorganger van Expression Encoder en Windows Media Encoder) getuige mijn toenmalige Homepage.

Kom er net achter dat de stream gelukkig ook nog met minimaal één andere Media speler kan worden afgespeeld en dat is in mijn geval SMPlayer. Wel moet ik dan niet de http variant van de stream als url gebruiken, wat in het geval van Windows Media Player wel kan.
VLC Player (op een Nokia Lumia phone met Windows Mobile 8!) zojuist ook getest en dat werkt ook.
Nog oudere Windows Phones (of Pocket PC's), waar nog wel de Windows Media Player op zat, moet ik nog proberen, maar heb goede hoop dat dat ook zal werken.

Hier een screenshot van wat men (op dit moment) ziet als de stream wordt geopend met WMP op een Windows 10 machine:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tkHY7zwUcbpb-F3ztoat17U7n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yd5LyrB7R96fy6kHBjDvGTZW.png?f=fotoalbum_large

De Back To The Old School muziek die op het radiostation wat ik nu beluister te horen is past naar mijn mening goed bij het topic. ;)

[ Voor 60% gewijzigd door soedesh op 28-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
soedesh schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:33:
Kom er net achter dat de stream gelukkig ook nog met minimaal één andere Media speler kan worden afgespeeld en dat is in mijn geval SMPlayer. Wel moet ik dan niet de http variant van de stream als url gebruiken, wat in het geval van Windows Media Player wel kan.
VLC Player (op een Nokia Lumia phone met Windows Mobile 8!) zojuist ook getest en dat werkt ook.
Nog oudere Windows Phones (of Pocket PC's), waar nog wel de Windows Media Player op zat, moet ik nog proberen, maar heb goede hoop dat dat ook zal werken.
Op VLC for Android werkt het prima, maar in VLC op Debian 10 werkt de stream niet. Echter wel in MPV en Mplayer op dezelfde Linux-distro.

En... hij speelt ook af op een oude Wii spelcomputer met WiiMC door de mms-link in een .m3u op te slaan en in WiiMC in te laden als geluidsbestand :+ Goed, ik heb dit op de Wii U in Wii modus getest. Maar ik weet zeker dat 'ie op de Wii boven het ook doet :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BqDcc8rm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EUC4m1Tm.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soedesh
@Josefien Thanks voor de tests! Heb voor nu video weggelaten en ben met WME 9 nu alleen audio aan het streamen in wat hogere kwaliteit (met een totale bitrate van circa 97 kbit/s). Expression Encoder met screencapturer aan vind het namelijk niet leuk als ik de machine met RDP overneem, maar met audio only kan dat wel tijdens het encoderen. Ben en blijf een Lazy Administrator. :)

[ Voor 10% gewijzigd door soedesh op 29-12-2022 03:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Zojuist weer (eens) verbinding gemaakt met de IRC server van Tweakers met behulp van MS Chat 2.5 op een Windows Me machine en daar gelijk uitgegooid en geband door ene Tozzert !?.
Uit de room gekikt met slechts de mededeling "tozzert" en vervolgens geband van de server vanwege spammen!?
Dit terwijl ik nog niks gezegd had in de room #tweakers.net.
Gaat nooit wat worden dat IRC chatten op Tweakers zolang er kennelijk contactgestoorde nerds admin zijn.
Vraag me ook af wie er de hele dag de tijd heeft om aanwezig te zijn in zo'n een chatroom om te modereren ;).
Geen idee wat ik heb misdaan, maar wellicht dat het met mijn oude IRC cliënt te maken heeft?
Ik zat de laatste tijd wel vaker op deze chat (met verschillende retro cliënts) en toen was er nog niks aan de hand. Gebruik ook geen proxy of iets dergelijks.

Aan de andere kant is er gelukkig ook niet zoveel aan de hand, want er zijn er genoeg alternatieve IRC netwerken en servers.
Als het moet kan ik er ook zelf eentje maken/hosten (met Exchange 2000 bijv. of een Linux bakkie).

[ Voor 5% gewijzigd door soedesh op 29-12-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@soedesh Denk niet dat tozzert je een permban heeft gegeven, niks voor hem. :P
Verwijs even naar dit topic. Als je een keer '!re' roept krijg je een warm welkom en misschien wel koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
@PD2JK Goedbedoeld advies, maar als de irc-server slechts bedoeld is voor vrienden onderling dan zouden ze de rooms net zo goed invite only kunnen maken. Begrijp wel dat er moderatie nodig is, maar het hele (vrije) idee van IRC wordt zo wel om zeep geholpen. Van nieuwe aanwas/opvolging/continuïteit zal weinig sprake zijn.
Wat de oude IRC cliënts betreft ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat de (vroeger normaal gevonden) melding dat je Away bent niet wordt gewaardeerd en dat is voor admins op andere netwerken ook aanleiding om je te kicken. Ik was ook niet Away dus...

[ Voor 28% gewijzigd door soedesh op 29-12-2022 20:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vandaag -nou ja, gisteren- heb ik weer een machine vastgepakt die wat meer liefde nodig heeft dan gebruikelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Dj2_0RF0k0zgyrDg1haECqkWa0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPfaxEkLnctU44YKBqHH6j1v.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU13nAjWQLHp7e_QVMj_C4mM624=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otjHChBKo1TDlP46ZbBFKk6F.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar na het eerste kleine schoonmaakwerk op vitale delen (grove stofdelen en floppy koppen) gaat dit arme ding aan zoals het hoort!
Nog wel ff een Dallas mod gedaan, want dat ding was uiteraard hartstikke leeg...

Met een boot floppy of CF adapter gaat het ding weer als een trein!.. tenminste, een kleine rangeerloc want snel is ie niet. Zelfs niet voor een 486SX25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxTYfLBxK6QqKlGCLaZPPdWjCYU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZzulwOUULQNq4zg11LO9RAG.jpg?f=fotoalbum_medium

Zie ook het video geheugen: 768kB. Erg bijzonder imo... Maar er zit wel enige logica achter. 1024x768 bij 256 kleuren zou moeten passen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Had toen een keer zo'n Dell (486-DX33) met slechts 512KB videogeheugen, kon je praktisch geen een leuke DOS game (3d shooters :P ) op draaien. Games als Doom of Descent draaiden echt in slowmotion, plus een gebrek aan cachegeheugen hielp uiteraard ook niet mee (was toen in m'n begin periode van knutselen met PC's, dus zwaar gebrek aan kennis, en vond het al raar dat een DX33, dus met werkende FPU trager was dan onze oude SX33... en niet een klein beetje ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nog geen eigen foto’s gemaakt. Deze kon ik voor een redelijk nette prijs overnemen. De kast vond ik mooi en een 386 met cache op het moederbord is altijd mooi natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uMffbJS7joW2gEwhg5t2pXEz58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQxH6EgEAtYNHukWr4yEqJCs.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzien van een DX-40 en 4MB geheugen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceolZvyyxgcaZsjZ1mCKsL5mcGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BjMqQnmMQ7i07CUqb2IBVos.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga hem natuurlijk nog wat meer periode correct maken. Misschien met allemaal zwarte drives.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nemesizz schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:21:
Had toen een keer zo'n Dell (486-DX33) met slechts 512KB videogeheugen, kon je praktisch geen een leuke DOS game (3d shooters :P ) op draaien. Games als Doom of Descent draaiden echt in slowmotion, plus een gebrek aan cachegeheugen hielp uiteraard ook niet mee (was toen in m'n begin periode van knutselen met PC's, dus zwaar gebrek aan kennis, en vond het al raar dat een DX33, dus met werkende FPU trager was dan onze oude SX33... en niet een klein beetje ook).
Bijzondere verschillen in die tijd inderdaad. De FPU maakt geen enkel verschil met Doom, maar een 33MHz met ISA of VLB is wel een wereld van verschil. Ik herinner dat een oom van mij een UMC 4SLUD moederbord met SX25 en OAK ISA VGA (en volgens mij geen L2-cache) had die zooooooooo ontzettend traag was met Doom II dat bij de drukke Doom II momenten er niet eens sprake was van frames per second maar seconds per frame ;). Ik heb het moederbord nog ergens maar is volgens mij defect. Wil het nog wel eens repareren om er benchmarks op te draaien.

@Waterbeesje: heb ik het goed dat jij ook een 4SLUD hebt maar dan met DX50?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thandor schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:38:
[...]
Bijzondere verschillen in die tijd inderdaad. De FPU maakt geen enkel verschil met Doom, maar een 33MHz met ISA of VLB is wel een wereld van verschil. Ik herinner dat een oom van mij een UMC 4SLUD moederbord met SX25 en OAK ISA VGA (en volgens mij geen L2-cache) had die zooooooooo ontzettend traag was met Doom II dat bij de drukke Doom II momenten er niet eens sprake was van frames per second maar seconds per frame ;). Ik heb het moederbord nog ergens maar is volgens mij defect. Wil het nog wel eens repareren om er benchmarks op te draaien.

Onze SX-33 had inderdaad een VLB kaart (met 1MB) en cache geheugen. Voor huidige maatstaven was dat ook een stutterfest, maar achja, het ging wel (en beter dan de Dell).
M'n enige werkende 486 heeft er ook de nodige moeite mee nog (Doom en dergelijke), redelijke onboard videochip wel (S3 ...509C volgens mij?) maar gebrek aan L2 cache en wat weinig RAM (ding is extreem picky...) en een rete trage harddisk.

Dus eigenlijk meerdere 486's, allemaal zo rond de 33Mhz (SX of DX) en toch zo'n verschil nog tussen die systemen.

Games als Duke3d en Blood (zelfde game-engine) had je wel regelmatig seconds per frame. Geluid ging wel door, maar beeld kon zo een paar seconden stil blijven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nemesizz schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:38:
[...]

Onze SX-33 had inderdaad een VLB kaart (met 1MB) en cache geheugen. Voor huidige maatstaven was dat ook een stutterfest, maar achja, het ging wel (en beter dan de Dell).
M'n enige werkende 486 heeft er ook de nodige moeite mee nog (Doom en dergelijke), redelijke onboard videochip wel (S3 ...509C volgens mij?) maar gebrek aan L2 cache en wat weinig RAM (ding is extreem picky...) en een rete trage harddisk.

Dus eigenlijk meerdere 486's, allemaal zo rond de 33Mhz (SX of DX) en toch zo'n verschil nog tussen die systemen.

Games als Duke3d en Blood (zelfde game-engine) had je wel regelmatig seconds per frame. Geluid ging wel door, maar beeld kon zo een paar seconden stil blijven staan.
Vertel hoe Duke 3D draaide op mijn 486DX2S80? Dat ging redelijk. Het was wel te doen, maar in boss fights ging de framerate naar 3 a 8 fps en soms 1 a 2 fps. Daar klaagde wij niet over want hij draaide het spel wel. Doom 2 ging ook netjes evenals Heretic, Hexen en ander 3D grut. _/-\o_

Als we dan zien hoe verwend we hedendaags zijn. Als een boss fight niet op strak 144 fps gebeurt vinden jongeren van nu het al laggen.

Ik ben nu bezig met The Witcher 3 new gen en soms haal ik niet strak de 60 fps en soms duikt hij richting de 30 fps op 4K en ultra+ settings op een rtx3080, maar zo erg vind ik het niet. Soms heel kortstondig een lagere framerate is niet erg en de beste bottleneck die je kunt hebben is een GPU bottleneck. De framerate is dan wel eens even laag, maar het spel loopt wel gewoon door en het blijft lekker lopen. Als je CPU het niet redt kreeg je pas echt lag en dat was er dan aan de hand met de 80486. Het verschil in framerate is dan best aanwezig.

Tja, de tijd van kleine en langzame harde schijven en blij zijn met je 14"" crt op 320*240 was iets dat ik nooit zal vergeten. Als ik nu kijk naar 4K op 28"" zijn we er wel heel behoorlijk op vooruit gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:38:
[...]
Check! Nog wel tenminste. Maar het bordje heb ik in een complete computer zitten, welke binnenkort naar een andere tweakert toe gaat :)
Daar zit nu een verrassingsprocessor op voor hem dus ga ik niet meer over uitweiden :p

Nu ben ik laatst bezig geweest met twee mooie Highscreen Pentium computers, de Sky Mini als het goed is. Daarover was laatst hier nog een kleine discussie over de geluidskaart, en dat de Sound Boostar wel zo mooi zou zijn want origineel.
--> Driemaal raden wat ik vanmiddag tegenkwam in een stapel onbestemde meuk :D
Nu nog testen of deze werkt...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wat betreft Isa versus vlb: vlb wint altijd. Punt.
Maar als je de Isa bus naar de 15MHz kunt optrekken kom je aardig in de buurt!
Mijn umc 408 videokaart slikt moeiteloos 12MHz :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cjefke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05-2023
soedesh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:25:
Zojuist weer (eens) verbinding gemaakt met de IRC server van Tweakers met behulp van MS Chat 2.5 op een Windows Me machine en daar gelijk uitgegooid en geband door ene Tozzert !?.
Uit de room gekikt met slechts de mededeling "tozzert" en vervolgens geband van de server vanwege spammen!?
Dit terwijl ik nog niks gezegd had in de room #tweakers.net.
Gaat nooit wat worden dat IRC chatten op Tweakers zolang er kennelijk contactgestoorde nerds admin zijn.
Vraag me ook af wie er de hele dag de tijd heeft om aanwezig te zijn in zo'n een chatroom om te modereren ;).
Geen idee wat ik heb misdaan, maar wellicht dat het met mijn oude IRC cliënt te maken heeft?
Ik zat de laatste tijd wel vaker op deze chat (met verschillende retro cliënts) en toen was er nog niks aan de hand. Gebruik ook geen proxy of iets dergelijks.

Aan de andere kant is er gelukkig ook niet zoveel aan de hand, want er zijn er genoeg alternatieve IRC netwerken en servers.
Als het moet kan ik er ook zelf eentje maken/hosten (met Exchange 2000 bijv. of een Linux bakkie).
Wowww een ircx server van exchange... pm me het adres als je hem up hebt ik heb die zelf ook nog niet zo lang geleden gedraaid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:39:
[...]
Als we dan zien hoe verwend we hedendaags zijn. Als een boss fight niet op strak 144 fps gebeurt vinden jongeren van nu het al laggen.
Verbaas ik me nu ook wel eens over... "Uhhh, draait geen 120+FPS op Ultra settings!" en bam, weer even een duizendje of 2 er tegen om het jaar daarop alweer niet tevreden te zijn "144 fps is soooo last year" ;)

Misschien komt het ook wel dat 'we' (ik althans) uit het 486 tijdperk kwamen, en hier thuis niet ieder jaar een nieuwe snelle PC hadden. De 486 hier heeft het 5 jaar moeten doen, en hardware ging toen lange zo goed niet mee als nu (bedoel, een Core2Duo vind ik nog steeds een vlotte processor, draait meeste dingen nog best goed, kon je van een 486 na een paar jaar niet zeggen, die trok werkelijk niks meer).

Daarna ook altijd PC's gehad die zeker niet het snelste van het snelste waren, dus altijd wel wat moeten tweaken om games zo goed mogelijk te laten draaien op bepaalde settings ('ultra settings' bestonden toen nog niet, maar je kon ook vaak niet het hoogste van het hoogste draaien).

Meestal maak ik me niet zo heel druk om beetje framedrops, zit denk ik nog altijd ingebakken dat je het haast verwacht dat het af en toe gebeurt :P , alleen bij Farming Simulator 22 liep ik er tegenaan dat ik het niet mooi kon krijgen qua settings en geen goede framerate meer had, en dus wel een snellere GPU 'moest' hebben (en in dat soort games kan ik niet tegen enorme frame-drops/fluctuaties, dan word ik motion-sick).
Overigens ben ik al tevreden als het gewoon soepeltjes 60 fps haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:50

Aapje

Opel-beun
soedesh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:39:
@PD2JK Goedbedoeld advies, maar als de irc-server slechts bedoeld is voor vrienden onderling dan zouden ze de rooms net zo goed invite only kunnen maken. Begrijp wel dat er moderatie nodig is, maar het hele (vrije) idee van IRC wordt zo wel om zeep geholpen. Van nieuwe aanwas/opvolging/continuïteit zal weinig sprake zijn.
Wat de oude IRC cliënts betreft ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat de (vroeger normaal gevonden) melding dat je Away bent niet wordt gewaardeerd en dat is voor admins op andere netwerken ook aanleiding om je te kicken. Ik was ook niet Away dus...
Volgende keer een betere IRC Client pakken... Even verdiepen in de MS Chat client :-) Die is niet je doorsnee irc client namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vhQhX00X689X3lMA5KB63VPq.jpg
Gaat prima op IRC hoor ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:38:
Nog geen eigen foto’s gemaakt. Deze kon ik voor een redelijk nette prijs overnemen. De kast vond ik mooi en een 386 met cache op het moederbord is altijd mooi natuurlijk.
[Afbeelding]

Voorzien van een DX-40 en 4MB geheugen.
[Afbeelding]

Ik ga hem natuurlijk nog wat meer periode correct maken. Misschien met allemaal zwarte drives.
Mooie vondst!

Dat is de behuizing van mijn eerste 386.
Alleen had ik het Shi-Tec embleem (huismerk van Dynabyte) er op staan en een 386SX40 er in.

De behuizing werd in ieder geval in 1993 en 1994 geleverd.
En met witte (!) drives ;)

Ik heb tot nu toe geen foto van mijn eigen kast kunnen vinden maar vond wel deze foto ooit eens op Marktplaats van een eerder aanbieding, zoals ik hem destijds had.
Ik had zelf een witte Philips muis erbij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/we6fX6v.jpg

Het bestelformulier van destijds:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6EB1NEo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UKYsZp4.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-01-2023 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
MS Works was toch een office suite die expres niet compatibel was gemaakt met MS Office zodat je alsnog Office kon gaan aanschaffen? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zo'n Trust monitor hebben wij ook gehad, de doos hebben we volgens mij nog ergens op zolder (kun je mooi weer andere rotzooi in bewaren...boeken,tijdschriften, kleding enz). Monitor is uiteraard al lang vergaan, is toen vervangen door een 15 inch Philips... die we nog wel ergens moeten hebben staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:12:
MS Works was toch een office suite die expres niet compatibel was gemaakt met MS Office zodat je alsnog Office kon gaan aanschaffen? :o
Hopeloos was het.

Één van m'n eerste klanten (een bedrijf) vond MS Works fantastisch en werkte daar zakelijk mee.
Maar toen ze eenmaal wat meer gingen e-mailen en documenten meegestuurd kregen / moesten versturen, bleek dat toch niet zo heel fijn :+

De 2e helft van de 90's was sowieso wel een interessante periode.

Je had vaak nog een hoop DOS software bij zakelijke klanten die niet zo lekker meer wilde draaien in Windows of op nieuwe CPU's. Daar moest vaak de hele trukendoos voor open (terwijl ze beter konden overstappen op een nieuw pakket).

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:34:
Zo'n Trust monitor hebben wij ook gehad, de doos hebben we volgens mij nog ergens op zolder (kun je mooi weer andere rotzooi in bewaren...boeken,tijdschriften, kleding enz). Monitor is uiteraard al lang vergaan, is toen vervangen door een 15 inch Philips... die we nog wel ergens moeten hebben staan...
Wel grappig, ik ging in 1997 ook van een Trust 14 inch Non-Interlaced naar een Philips 15C monitor.

edit: dat was zo'n geval, kon zo snel niet een betere foto vinden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ASWyJ47.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-01-2023 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
Wat betreft de kickban van Tweakers IRC heb ik inmiddels opheldering gekregen van de betreffende admin, doordat deze mij een log daarvan heeft opgestuurd:

"[29-12 19:41:34] * Soedesh (Soedesh@******.*****.*****.nl) has joined #tweakers.net
[29-12 19:41:35] <Soedesh> # Appears as Tiki_C.http://www.mermeliz.com/phoenix-online/cc/Tiki_C.AVB"

Het kwam (zoals ik al vermoedde) inderdaad door mijn retro IRC cliënt.
Met de MS-Chat cliënt is het namelijk mogelijk om andere caracters te downloaden dan de standaard caracters en dit zijn bestandjes met de extentie .AVB.
Kennelijk heeft het gebruik van zo'n ander caracter (of het switchen naar zo'n caracter) als gevolg dat er ook een linkje naar de downloadsite verschijnt in de chatroom waar je op dat moment actief bent.
Het betrof/betreft uiteraard geen spammen (de site van Mermeliz is alles behalve commercieel en ze hebben zelfs contact met de voormalige medewerker van Microsoft die verantwoordelijk was voor MS-Chat), maar ik begrijp nu wel waardoor het misverstand is ontstaan.

@Aapje Ik heb mezelf kennelijk iets te goed verdiept in MS-Chat 2.5, wat ik overigens een prima en feitelijk zelfs een revolutionaire IRC cliënt vind! De cliënt heeft zelfs een trouwe (kleine, maar wel internationale) aanhang waar ik ook toe behoor. Meer daarover is te lezen op de website van Mermeliz. Ik neem aan dat reclame voor die site hier niet als spam aangemerkt wordt. ;)

@Thandor Ik ben niet echt een gamer, maar Charlie the Duck (van Nederlandse makelij) was wel één van de standaard programmaatjes die ik op oude computers (volgens mij zelfs een 286) installeerde zodat mijn neefjes en nichtjes dat konden spelen. Heb ook nog een (gratis) key ervan en moet even uitzoeken hoe ik het programma met de bijbehorende key op een "nieuwe" machine kan installeren. Op de originele harde schijf van een 486DX66 waar ik nu mee aan het experimenteren ben staat hij o.a. ook, vandaar dat ik die schijf eruit gehaald heb en (nog) niet geformatteerd heb.

@Waterbeesje Beetje late reactie, maar ik zie dat je een Siemens Nixdorf te pakken hebt die veel lijkt op mijn 3BsxA met 386@25Mhz processor. Wellicht eentje uit de 2e kamer waar ze die dingen in ieder geval tot een jaar of 2012 gebruikten voor de klimaatregeling? ;) Leuke Single Board Computer toch?
Die van jou kan kennelijk wel hogere resoluties aan dan de mijne met slechts 256 Kb videogeheugen dus wat dat betreft benijd ik je! Ook is mijn voeding helaas overleden en om die eventueel te repareren moet ik eerst de potnagels uitboren, maar dat is ff op de lange baan geschoven.
Zie nu dat die 486 van jou wel iets nieuwer is, vandaar de hogere specs. Lijkt er toch veel op en ook een SBC zo te zien, maar dan met een dedicated VGA kaart.

@PD2JK Ik heb idd oude disco op staan. Moet wel oppassen dat ik niet teveel luisteraars krijg (tot nu toe hooguit 3 op een dag), want ik wil natuurlijk niet beticht worden van spammen of (nog erger) de Buma op mijn dak hebben!

[ Voor 34% gewijzigd door soedesh op 02-01-2023 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BlueTooth76 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Wel grappig, ik ging in 1997 ook van een Trust 14 inch Non-Interlaced naar een Philips 15C monitor.

edit: dat was zo'n geval, kon zo snel niet een betere foto vinden

[Afbeelding]
Niet geheel toevallig, dat waren toen der tijd hele populaire monitoren. Ik kocht toen zelf de 17inch variant, en mijn vader had een monsterlijk grote (zeker in die tijd) 19inch variant. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@soedesh Met Android Auto werkt het ook. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9095b97NQEFrflX9HMR-yu60lC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRg8MGfDTUEc8jzC4s1BvhDg.jpg?f=fotoalbum_large

underground disco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@BlueTooth76 Zo'n soort model hadden wij ook, alleen dan 2 draaiwieltjes naast de powerknop, en waar bij jou nog meer draaiwieltjes zitten, hadden wij dan druk knopjes zitten.

Heb er nog wel een (vage) foto van, maar modelnummer is dan net niet te lezen, en staat iets teveel in beeld dat ik toch maar geen foto van post :P (nee...geen pr0n).

Daarna, toen m'n ouders een nieuwe PC kochten gingen we over naar een 17 inch Philips (107T) met een platte beeldbuis, die ik op heden nog steeds gebruik voor veel PC's die 'moderne' LCD schermen niks vinden (geen widescreen / 1080P support hebben, en alles niet 1080P zit er vreselijk slecht uit).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soedesh
Josefien schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:12:
Latere versies van Works hadden wel de "gewone" Word.
Het belangrijkste onderdeel van Office, namelijk Outlook ontbreekt wel.
Wel kwam ik er laatst achter dat Outlook (in aantal gebruikers de grootste cashcow van Microsoft tot op heden) ooit ook gratis was. Outlook 98 in ieder geval, want dat was een extra bij de IE4 en browsers waren/zijn uiteraard meestal gratis vanwege de browseroorlog(en).
Volgens mij kan je Outlook 97 ook installeren zonder een noodzakelijke key, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Komt misschien ook omdat ik bij voorkeur Microsoft Select Media/CD's gebruik, wat ik anderen ook kan aanraden.
Zelf heb ik gelukkig (nog) veel fysieke exemplaren, maar de ISO's zijn ook te vinden op Archiv.org.
Beetje grijs gebied, maar op die manier kan men (gelukkig) nog heel veel software installeren zonder dat men een pirated key nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOlPAyueV4PCeRFLL6qdEcDT8ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9MNZ6FXpvB3U5IWKRNoH6vq.jpg?f=fotoalbum_large

Boven van links naar rechts: Works 7, 8 en 8.5
Daaronder Office 97 Plus! (Nederlands, Frans en Engels, waarop ik de gratis Outlook 98 ontdekte) en een MS Select CD met daarop Office Outlook 97 Engels.
Het onderste rijtje vereist geen enkele key en gebruik ik momenteel voor vintage machines, ook omdat er nog wat andere bruikbare gratis software op staat (zoals IE, WMP en nuttige/noodzakelijke updates bijv.)
Op de "betaalde" Office 97 en 2000 CD's (en wellicht ook Office 2002/XP) staan ook nuttige gratis zaken overigens. Evenals op de (gratis) Office 2000 Plus en Year 2000 Resource CD's die ik heb.

Zie net op Wikipedia dat Word slechts werd geleverd bij de uitgebreidere versies van Works, dus waarschijnlijk niet die op de foto. Heb wel ergens één of meerdere van dit soort Works Suites liggen. Edit: Kon niet ver weg zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzU221NpoTbVoEE6mP0iodz0_EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqEOgNfwE4vKKYDyFHoQ32vJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door soedesh op 02-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De laatste weken hier wat rust op het retro front maar ben bezig met een audio project (actieve speaker / boombox) en dat is een prima afleiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een 486 bord met VLB waar in totaal 1MB cache op kan. Wat ik me afvraag is of dat een groot verschil gaat maken voor een DX4-100 bijvoorbeeld. Ik heb het er toevallig ook nog voor liggen dus waarom niet natuurlijk, maar gaat het ergens verschil maken?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Die Works suite is dan wel behoorlijk in omvang toegenomen vanaf de eerste versie.

Toen ik Windows 95 draaide was Works rond de 20 MB in omvang en dan 5 cd's. Heb ik het dan mis of staan er een hoop templates op de 5 cd's?

Anders lijkt me het wel erg omvangrijke software voor 2004.

Ben wel benieuwd hiernaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:33

frapex

got r00t

MaNdM schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:28:
Ik heb een 486 bord met VLB waar in totaal 1MB cache op kan. Wat ik me afvraag is of dat een groot verschil gaat maken voor een DX4-100 bijvoorbeeld. Ik heb het er toevallig ook nog voor liggen dus waarom niet natuurlijk, maar gaat het ergens verschil maken?
256KB L2 cached 32MB RAM in write-back mode, of 64MB RAM in write-through mode.
1024KB L2 cached 128MB RAM in write-back mode, of 256MB RAM in write-through mode.

Als het geheugen (RAM) nu al volledig gecached wordt dan zal het niet veel verschil maken. De stap van 128KB naar 256KB is al minimaal, laat staan van 512KB naar 1024KB.

Maar ik zou het doen! :9 Maar dan wel in combinatie met 128MB RAM >:).

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 03-01-2023 18:19 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:49:
[...]

256KB L2 cached 32MB RAM in write-back mode, of 64MB RAM in write-through mode.
1024KB L2 cached 128MB RAM in write-back mode, of 256MB RAM in write-through mode.

Als het geheugen (RAM) nu al volledig gecached wordt dan zal het niet veel verschil maken. De stap van 128KB naar 256KB is al minimaal, laat staan van 512KB naar 1024KB.

Maar ik zou het doen! :9 Maar dan wel in combinatie met 128MB RAM >:).
Zoveel FPM heb ik niet dus erg zinvol is het niet. Maarrrr... niks mis met een “omdat het kan” upgrade

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
jimh307 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:47:
Die Works suite is dan wel behoorlijk in omvang toegenomen vanaf de eerste versie.

Toen ik Windows 95 draaide was Works rond de 20 MB in omvang en dan 5 cd's. Heb ik het dan mis of staan er een hoop templates op de 5 cd's?

Anders lijkt me het wel erg omvangrijke software voor 2004.

Ben wel benieuwd hiernaar :)
Denk niet zozeer dat het (extra) templates zijn die zoveel ruimte innemen, maar met name komt door de extra programma's die bij Works Suite zijn meegeleverd.
Op de Wikipedia pagina over MS Works kan men lezen wat het verschil is tussen een "kale" Works en een Suite.
Denk dat met name de Encarta Encyclopedie veel ruimte inneemt, net zoals een echte Encyclopedie veel ruimte innam in je boekenkast of wandmeubel! Gelukkig hebben we nu Wikipedia.
Niet dat ik er veel mee doe, maar behalve Encarta heb ik hier in huis ook nog een Summa ("Het verstand op de kast") liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Zoveel FPM heb ik niet dus erg zinvol is het niet. Maarrrr... niks mis met een “omdat het kan” upgrade
Zie het als een voorbereiding op wat later nog kan komen? :P
Bij toeval heb ik nu 256MB 72p Edo in 4 latjes liggen dus theoretisch kan ik een latere 486 daarvan voorzien :p
Heeft het zin? Nee, geen enkel programma dat een 486 vraagt, heeft meer dan 32MB nodig.
Maar omdat het kan is het cool.

Afgelopen dagen ben ik wat aan het spitten geweest in de berg met spulletjes. Dat heb ik 10 kapotte harde schijven tussen gevonden... En 15 werkenden. Het varieert van een paar GB tot 250GB en van ide tot narrow/wide SCSI en sca. Leuke vondst!

Werkend betekent bij mij dat:
- de partities kunnen worden heringedeeld
- de schijf is geformatteerd
- de schijf opstart van ms dos 7.x

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:17:
[...]

Zie het als een voorbereiding op wat later nog kan komen? :P
Bij toeval heb ik nu 256MB 72p Edo in 4 latjes liggen dus theoretisch kan ik een latere 486 daarvan voorzien :p
Heeft het zin? Nee, geen enkel programma dat een 486 vraagt, heeft meer dan 32MB nodig.
Maar omdat het kan is het cool.

Afgelopen dagen ben ik wat aan het spitten geweest in de berg met spulletjes. Dat heb ik 10 kapotte harde schijven tussen gevonden... En 15 werkenden. Het varieert van een paar GB tot 250GB en van ide tot narrow/wide SCSI en sca. Leuke vondst!

Werkend betekent bij mij dat:
- de partities kunnen worden heringedeeld
- de schijf is geformatteerd
- de schijf opstart van ms dos 7.x
EDO heb ik genoeg maar helaas moet op dat bord FPM. Ik zie trouwens dat mijn Dynabyte 386 in totaal 256kb cache aankan. Er zit nu 128 op dus die gaat ook wat extra krijgen natuurlijk.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:45:
[...]

EDO heb ik genoeg maar helaas moet op dat bord FPM. Ik zie trouwens dat mijn Dynabyte 386 in totaal 256kb cache aankan. Er zit nu 128 op dus die gaat ook wat extra krijgen natuurlijk.
4x32MB is alles dat je nodig hebt! :P
Helaas is het meeste fpm 4 of 8 MB...
Je zou zelfs kunnen gaan bakken, als je toe bent aan the next level

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

32MB FPM komt nogal eens betaalbaar voorbij op eBay. Heb tijdje terug set van 4x voor iets van EUR 25 op kop getikt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoelang duurt het tellen/checken van het geheugen dan wel niet? (Zonder op Esc te drukken)
En als je pech hebt 3 of 5x achter elkaar... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
Hoelang duurt het tellen/checken van het geheugen dan wel niet? (Zonder op Esc te drukken)
Korter dan dat het duurde om Windows XP te booten (met een PODP83 op 486-moederbord in kwestie) toen ik er 256MB op aangesloten had :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
Quick boot uitgeschakeld zou dat best eens erg lang zijn :')

Mijn Compaq 5200 met 64MB gaat al naar de 30 sec toe...
Ergens de komende tijd zal ik eens meten hoe dat gaat in mijn Pentium Pro. Die heeft nu 128MB Edo en gaat naar de 384 als ie het trekt :p (oke, niet helemaal vergelijkbaar)
Op een 486 gaat dat wat langzamer uiteraard!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vToM7QBNQdzr_LX8POatIWdb52o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QU8u5nxPjp4l9rnvh0idNhAL.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deze in ontvangst genomen. Voor een paar tientjes kon ik hem niet voorbij laten gaan. Het is een AMD286-10S met 1024KB geheugen. Een MFM HDD van nog onbekende grootte. Bij elkaar een nette vangst. Het was een gokje, want werking onbekend. De twee drives zijn een 360KB en een 1,2MB. Als ik een passend plaatje heb gevonden gaat de 1,2MB naar de Dynabyte kast toe.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:00:
[Afbeelding]

Vandaag deze in ontvangst genomen. Voor een paar tientjes kon ik hem niet voorbij laten gaan. Het is een AMD286-10S met 1024KB geheugen. Een MFM HDD van nog onbekende grootte. Bij elkaar een nette vangst. Het was een gokje, want werking onbekend. De twee drives zijn een 360KB en een 1,2MB. Als ik een passend plaatje heb gevonden gaat de 1,2MB naar de Dynabyte kast toe.
Ziet er strak uit. Beetje retrobright hier en daar en hij is weer als nieuw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Ziet er strak uit. Beetje retrobright hier en daar en hij is weer als nieuw.
Heb ik nog nooit gedaan. Misschien deze zomer een keer proberen.

Edit:
Ik heb vandaag iets anders ook nog opgehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-bY8F8Gn-SnxOKnXnS8NDZUVW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjpg8bJlJpfwYrQBDw5UyuQw.jpg?f=fotoalbum_large

En niet alleen dat, maar…
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOz0V4PDYIeYOuyTB2Cf0o8ffjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAmpikGQWNYYdWD4f1mzsJf9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door MaNdM op 04-01-2023 22:17 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:00:
[Afbeelding]

Nette vangst! Dit was in het begin van de 286 wel de standaard :)
Is het geheugen als dip of simm er op geprikt? Is de video Hercules, ega of vga?
Harde schijf zal gok ik een stepper met 20 of 40 MB zijn :)
Ideale kandidaat om een xt-cf kaart bij te zetten voor extra opslag :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Heb ik nog nooit gedaan. Misschien deze zomer een keer proberen.

Edit:
Ik heb vandaag iets anders ook nog opgehaald
[Afbeelding]

En niet alleen dat, maar…
spoiler:
Dat is nog zo'n mooie vangst! Past mooi bij de 286 :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:20

Petuhr

FreeBSD

Op het moment heb ik een mooie Genoa S3 86C375 Virge/DX kaart, met 2MB geheugen erop.
Deze heeft nog ruimte voor uitbreiding in de vorm van 4 SOJ sloten.

Nu is het type wat ze erop gesoldeerd hebben ( VG264265BJ-4 ) helaas online niet te vinden.
Wat ik wel kan vinden in overvloed is de V53C16258HK35, welke ook op andere S3 86C375 kaarten te vinden is.

Zouden deze samen kunnen werken, of is dat gewoon een grote gok?

Uit de datasheets haal ik dat ze gewoon pincompatible zijn, en qua sizing ook hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door Petuhr op 05-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Petuhr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:45:
Op het moment heb ik een mooie Genoa S3 86C375 Virge/DX kaart, met 2MB geheugen erop.
Deze heeft nog ruimte voor uitbreiding in de vorm van 4 SOJ sloten.

Nu is het type wat ze erop gesoldeerd hebben ( VG264265BJ-4 ) helaas online niet te vinden.
Wat ik wel kan vinden in overvloed is de V53C16258HK35, welke ook op andere S3 86C375 kaarten te vinden is.

Zouden deze samen kunnen werken, of is dat gewoon een grote gok?

Uit de datasheets haal ik dat ze gewoon pincompatible zijn, en qua sizing ook hetzelfde.
Hoe vaak ik niet heb gezien dat verschillende chips op één kaart zijn gebruikt... En gewoon werken. Vaak is de naam ook afhankelijk van het procede en fabrikant.

Wat belangrijke dingen:
1. Formfactor.
2. Voltages.
3. Pinnetjes voor data etc incl positie
4. Protocol, zoals edo vs fpm
5. Minimaal dezelfde snelheid

Kloppen die allemaal, verwacht ik dat het zou moeten werken. Sowieso zul je de chips niet gelijk opblazen als dit klopt. Enkele een melding krijgen dat je nog steeds 2MB en geen 4MB hebt.

Wel even voelen of ze heet worden, zo ja dan heb je verkeerde chips. Kapot of toch ergens verkeerde pinnetjes. Deze chips horen maximaal handwarm / lauw te worden, aangenaam om te voelen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Nette vangst! Dit was in het begin van de 286 wel de standaard :)
Is het geheugen als dip of simm er op geprikt? Is de video Hercules, ega of vga?
Harde schijf zal gok ik een stepper met 20 of 40 MB zijn :)
Ideale kandidaat om een xt-cf kaart bij te zetten voor extra opslag :D
Geheugen is allemaal dip. In totaal 36 chipjes. Video moet ik nog even opzoeken maar het is zeker geen VGA. Qua opslag is mijn persoonlijke voorkeur altijd een CF kaartje. Prachtig die oude schijven maar op deze leeftijd is het wachten tot ze falen.
Waterbeesje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Dat is nog zo'n mooie vangst! Past mooi bij de 286 :p
Maar ze gaan in een 386 en 486. Voor de 286 ga ik op zoek naar een ouder kaartje.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Geheugen is allemaal dip. In totaal 36 chipjes. Video moet ik nog even opzoeken maar het is zeker geen VGA. Qua opslag is mijn persoonlijke voorkeur altijd een CF kaartje. Prachtig die oude schijven maar op deze leeftijd is het wachten tot ze falen.

[...]

Maar ze gaan in een 386 en 486. Voor de 286 ga ik op zoek naar een ouder kaartje.
Zo'n 286 is ook een prachtige bak voor een adlib kaartje :) en die zijn nog best prima zelf te knutselen ook!

Persoonlijk ben ik juist wel gecharmeerd van de oude garde schijven vanwege het karakteristieke geluid dat ze produceren. Heerlijk, die stappenmotor!
Maar als ik eerlijk ben moet ik ook toegeven dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Een keer Scandisk er overheen en de kans is groot dat je er weer een paar B-karakters bij krijgt in het overzicht. Juist daar waar data staat. Maar wat wil je na 30-40 jaar dienst! Daarom ben ik net zo'n gaan van CF en XT-IDE als levensvatbaar alternatief :)

PS. Ik gok dat het geheugen uit 41256 chips bestaat. Als je het moederbord kunt terugvinden op theretroweb zouden misschien ook 44256 of 411000 chips ondersteund kunnen zijn. Krijg je zomaar een volle 4MB ram!

[ Voor 8% gewijzigd door Waterbeesje op 05-01-2023 14:31 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Zo'n 286 is ook een prachtige bak voor een adlib kaartje :) en die zijn nog best prima zelf te knutselen ook!

Persoonlijk ben ik juist wel gecharmeerd van de oude garde schijven vanwege het karakteristieke geluid dat ze produceren. Heerlijk, die stappenmotor!
Maar als ik eerlijk ben moet ik ook toegeven dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Een keer Scandisk er overheen en de kans is groot dat je er weer een paar B-karakters bij krijgt in het overzicht. Juist daar waar data staat. Maar wat wil je na 30-40 jaar dienst! Daarom ben ik net zo'n gaan van CF en XT-IDE als levensvatbaar alternatief :)

PS. Ik gok dat het geheugen uit 41256 chips bestaat. Als je het moederbord kunt terugvinden op theretroweb zouden misschien ook 44256 of 411000 chips ondersteund kunnen zijn. Krijg je zomaar een volle 4MB ram!
Snel even gezocht op chipset. Dit bord staat er nog niet op, maar alle andere borden met deze chipset kunnen inderdaad tot 4MB! Nu nog ff chipjes vinden voor een nette prijs.

Edit:
Zouden dit de goede kunnen zijn? https://www.alldatasheet....9116/TI/TMS4256-10NL.html

Edit 2:
Nee dus. Volgens de documentatie van een ander bord met dezelfde chipset kan je alleen met 411000 chips naar 2 en 4MB toe. En die heb ik nog niet (betaalbaar) gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door MaNdM op 05-01-2023 18:45 ]

To be determined...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

* PD2JK doet gezellig met @MaNdM mee :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9daYvn7xZ74FGts-hlb23QdbT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxVLDaHBfGbiauXaeGKGE4DT.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
speciaal voor @Nemesizz een edit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 06-01-2023 12:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nationale geluidskaartendag? Dan doe ik ook mee!

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tgCmQuO.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niets opgehaald, maar wel even de "moet nog testen" stapel aangevallen, en bovenste van die stapel kan prima met jullie meedoen :P

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6zmQl2bZ91Y1Gs9zI7hsDTS6P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMGlZ1OGHweHlahZKENJAHKE.jpg?f=fotoalbum_large

Al heb ik er helemaal niets aan tot ik een DRAMmetje scoor en soldeer

Verder werkend getest:
- 486 moederbord met OPTi local bus (nu nog videokaart ervoor vinden...)
- Hornet Technologies VL-230 face caching IDE controller (RAM is echt, maar doet niets 8)7 )
- "PT-2072" VLB VGA met IIT Xtec AGX016 chip (6 stuks :P )
- Sigma Designs REALmagic 64/GX 1MB PCI VGA/MPEG accelerator
- Cirrus Logic CL-GD5446 2MB PCI VGA
- MK8330 CMI8330-based SB16+WSS kaart, maar dan goed ;)
- Aztech MMSN-822 2nd gen SBPro2+WSS kaart
- Aztech MMSN-830 3rd gen SBPro2+WSS kaart met ICS WaveFront MIDI op proprietary daughterboard
- Terratec Maestro 32/96 Crystal CS4232+Dream MIDI en 4MB Roland GS samples

Missers:
- Intel Ninja (i420EX So3 bord) schijnbaar helemaal dood
- Terratec Base-1 (el-crappo AD1816-based kaart, zelf blijkbaar gesloopt bij gefaalde poging EEPROM te desolderen :X )
- IBM 'Dolphin' mWave (niet dood, maar software niet aan de praat kunnen krijgen - ga het later weer eens proberen)

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 05-01-2023 23:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

De Supercom 286 is helemaal tot leven. Alles schoongemaakt en een doorgefikte trace van wat soldeer voorzien. Om de HDD werkend te krijgen moest ik wat zoeken maar het is blijkbaar een type 2 schijf. Nu gaat de stappenmotor lekker tekeer en start de machine mooi op in DOS 5.0. Met een whopping 20MB ga ik deze machine lekker zo laten. Er kan altijd nog een CF kaart in maar voor nu is dit best leuk.

Een van de twee 5,25” drives heb ik er wel uit gehaald. Deze mag naar de Dynabyte 386 toe. De 360k blijft in de Supercom en de 1,2MB mag naar de Dynabyte. Dat is een drive van type YD-380B en zou dus 1,2MB moeten zijn, maar de 286 wil hem niet anders herkennen als een 360k drive. Iets om een andere keer uit te zoeken dus.

Heeft iemand misschien een 5,25” bay voor een 3,5” floppydrive over?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, maar het is een heel lichte beige. Gaat er waarschijnlijk niet uitzien...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:51:
Yup, maar het is een heel lichte beige. Gaat er waarschijnlijk niet uitzien...
Zou voor die Supercom zijn en die is erg licht. Hoe erg wijkt het af denk je?

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:37:
De Supercom 286 is helemaal tot leven. Alles schoongemaakt en een doorgefikte trace van wat soldeer voorzien. Om de HDD werkend te krijgen moest ik wat zoeken maar het is blijkbaar een type 2 schijf. Nu gaat de stappenmotor lekker tekeer en start de machine mooi op in DOS 5.0. Met een whopping 20MB ga ik deze machine lekker zo laten. Er kan altijd nog een CF kaart in maar voor nu is dit best leuk.

Een van de twee 5,25” drives heb ik er wel uit gehaald. Deze mag naar de Dynabyte 386 toe. De 360k blijft in de Supercom en de 1,2MB mag naar de Dynabyte. Dat is een drive van type YD-380B en zou dus 1,2MB moeten zijn, maar de 286 wil hem niet anders herkennen als een 360k drive. Iets om een andere keer uit te zoeken dus.

Heeft iemand misschien een 5,25” bay voor een 3,5” floppydrive over?
Vet dat die nu in orde lijkt :D
Mocht je dat 411000 ram kunnen vinden voor een normale prijs die ik ook graag met je mee! Maar tot op heden zie ik ze enkel voor schandalige prijzen voorbij komen, zelfs bij ons Ali...

@dion_b ik ga nog ff naar de Ninja kijken voor je :)

Mag ie trouwens nog ff meedoen met de hype?

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2-xEEH5NyYhNqosLb4bvn7kTzo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/034p1khHwDVI6jdwDy6REsaI.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:07:
[...]

Zou voor die Supercom zijn en die is erg licht. Hoe erg wijkt het af denk je?
Valt bij nader inzien goed mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-vssLHgxz8qQ9PtzMasU3BZalE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27G9ubXDfCkkHIoBVp4HZW1J.jpg?f=fotoalbum_large

Tafel is zuiver wit, gele toetsenbord is echt goed vergeeld, zie stukje elektrabuis als referentie :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:23:
[...]

Valt bij nader inzien goed mee:

[Afbeelding]

Tafel is zuiver wit, gele toetsenbord is echt goed vergeeld, zie stukje elektrabuis als referentie :P
Tijd voor waterstofperoxide :P

Nee, dat beige mis ik niet, maar het is wel mooi retro en vroeger had je niet anders.

Nu heb ik een zwarte PC, zwart mechanisch toetsenbord (cherry), een zwarte monitor, zwarte muis en zwarte speakers. Dus heel het systeem zwart zonder RGB. De kleur is neutraal en lijdt niet af, valt niet op.

Als ik beige systeemkasten zie voel ik wel wat retro en toen wisten we niet beter. Toch zal ik die tijd nooit vergeten. Mijn herinneringen aan retro zal nooit verdwijnen en dan besef je ook hoe makkelijk alles is geworden. Drivers voor hardware doet Windows volautomatisch en vroeger moest je met adressen en interrupts aan de gang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Waren spoilertags in de aanbieding? moet telkens klikken voordat ik de foto's pas zie... :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:19:
[...]

Vet dat die nu in orde lijkt :D
Mocht je dat 411000 ram kunnen vinden voor een normale prijs die ik ook graag met je mee! Maar tot op heden zie ik ze enkel voor schandalige prijzen voorbij komen, zelfs bij ons Ali...

@dion_b ik ga nog ff naar de Ninja kijken voor je :)

Mag ie trouwens nog ff meedoen met de hype?

spoiler:
Als ik 411000 chips vind dat DM ik je!

Edit:
Als het goed is ook onderweg…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyesxq9D3RuBT1C5B8I-R8jrL-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yspqe5utaqi9msPAgyO29Xfd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MaNdM op 06-01-2023 14:18 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nemesizz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:21:
offtopic:
Waren spoilertags in de aanbieding? moet telkens klikken voordat ik de foto's pas zie... :'(
Punt 1: proficiat nog :)

Punt 2: ik vind die spoilertags wel iets hebben in de vorm van het tipje van de sluier oplichten. Misschien in de gedachte dat erop klikken het gevolg heeft dat je de foto's ziet en er niet zomaar langsheen scrolt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jimh307 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Punt 1: proficiat nog :)

Punt 2: ik vind die spoilertags wel iets hebben in de vorm van het tipje van de sluier oplichten. Misschien in de gedachte dat erop klikken het gevolg heeft dat je de foto's ziet en er niet zomaar langsheen scrolt ;)
1: Dankje ;)

2: Ik mag graag door dit topic scrollen, soms alleen al om de foto's te bekijken van allerlei aangeschaft spul, als je dan allemaal zwarte vlakken krijgt waar je eerst op moet klikken is dan wat jammer vind ik.

Spoiler tags vind ik meer voor games/films , aangeschafte hardware (oud of nieuw) moet je mee pronken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:47:
Niets opgehaald, maar wel even de "moet nog testen" stapel aangevallen, en bovenste van die stapel kan prima met jullie meedoen :P

[Afbeelding]

Al heb ik er helemaal niets aan tot ik een DRAMmetje scoor en soldeer
Heb je er nou nog steeds geen DRAMmetje opgeplakt :o. En ik lees dat dat die kaart daarna nog steeds maar 512KB tot zijn beschikking heeft :/... Maar ook daar is een oplossing voor, zie Vogons: Upgrading Philips PCA761AW / AMD Interwave 'GuS Clone' to 1MB RAM :).

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 06-01-2023 20:03 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GO_bv2mL8K68cYBoVeeG8xntyec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myA4X2NosEz7MbttjpIdcFHH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er toch beter uit dan met een 52x cd-rom drive nietwaar? Ook de veel te witte 3,5” floppy even vervangen voor een exemplaar dat beter past qua kleur.

Ik heb wel een vreemd probleem als ik een CF kaart als HDD wil gebruiken. Zodra ik de IDE naar CF adapter op de controller prik krijg ik geen POST meer maar beep-codes. Bijvoorbeeld de code dat er geen videokaart gevonden is. Iemand een idee wat er mis gaat?

[ Voor 19% gewijzigd door MaNdM op 07-01-2023 00:15 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Heb je er nou nog steeds geen DRAMmetje opgeplakt :o.
Heb afgelopen 6 maanden bij benadering in het geheel niets met oude meuk gedaan, dus ook niet met die kaart :o
En ik lees dat dat die kaart daarna nog steeds maar 512KB tot zijn beschikking heeft :/... Maar ook daar is een oplossing voor, zie Vogons: Upgrading Philips PCA761AW / AMD Interwave 'GuS Clone' to 1MB RAM :).
Hmm, dat zit net voorbij rand van wat ik nu kan solderen, maar wel leuke uitdaging. Sowieso, goed idee om een socket te solderen ipv alleen de chip :Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:55:
Ik heb wel een vreemd probleem als ik een CF kaart als HDD wil gebruiken. Zodra ik de IDE naar CF adapter op de controller prik krijg ik geen POST meer maar beep-codes. Bijvoorbeeld de code dat er geen videokaart gevonden is. Iemand een idee wat er mis gaat?
Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat pin 28 PSYNC:CSEL aan GND hangt (op de CF-card IDE adapter). Ik had een soortgelijk probleem, zie mijn reactie frapex in "Het grote Retro Game PC topic".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat pin 28 PSYNC:CSEL aan GND hangt (op de CF-card IDE adapter). Ik had een soortgelijk probleem, zie mijn reactie frapex in "Het grote Retro Game PC topic".
Goede tip. Ik zal eens kijken of een andere adapter die een master/slave jumper heeft beter werkt.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

v&a aangeboden: SRAM chips 486 mobo

256kB aan 25ns cache met elkaar, maar mocht iemand het zoeken... Met een 20ns tag. Mijn kennis is wat roestig op dit gebied.

Pagina: 1 ... 40 ... 87 Laatste