soedesh schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 01:38:
@
dion_b Kijk, dat is info waar ik wat aan heb. Ik heb idd een 640 moederbord (i430FX met Cirrus Logic GD54xx), zoals je rond half augustus ook aangaf toen ik foto's van mijn pizza tower postte.
Ik maak uit de Excecutive Systems tabel op dat ik een recovery cd set moet hebben die begint met 670, klopt dat?
Ja, dat sowieso. Maar daar zit dus ook flink verschil tussen. Je hebt eentje nodig die de specifieke hardware van jouw systeem ondersteunt. Moederbord is niet zo spannend, maar geluidskaart, modem en zelfs CD-ROM drive des te meer. Daarnaast moet taal kloppen met wat je wilt. Als de drivers niet kloppen wordt installatie niet voltooid...
Bij latere media (die Symphony 676 dingen) is het allemaal een stuk generieker en kun je in een interactieve menu je hardware benoemen, waarbij je dus ook PB hardware uit verschillende systemen kunt combineren of een install doen zonder alle bloatware software. Met deze oude kan dat allemaal niet: het moet allemaal exact kloppen en het is alles of niets.
Ik heb dus niet de goede set met deze die begint met 676 vrees ik
Nee, dat is Win98SE voor veel nieuwere systemen.
Helaas staat er ook (nog) niks op archive.com leert een snelle Google search op 6705980301 + packard.
Wat bedoel je trouwens met 14, 16, etc. formats?
Dat zijn de release nummers; kort door de bocht had PB elk halfjaar een nieuwe software release met OS updates en andere bloatware, waarbij alleen even nummers uitgebracht werden (oneven waren interne testversies). 14 'Callas' was eerste Win95 release eind 1995, 16 'Mona Lisa' begin 1996, 18 'Da Vinci' begin 1997, 20 'Hermes' eind 1997, 22 'Reno' begin 1998, 24 'Hercules' eind 1998, 26 'Symphony' eind 1999 etc. Een aantal van die namen zie je terug op UKTsupport.
Bij de releases die bijna een vol jaar mee moesten (16, 24 en 26) zag je halverwege een vrij grote refresh, iig van de drivers. Je moest altijd een MasterCD hebben die nieuwer was dan je hardware.
Dat is nog nieuwer, als ik me niet vergis een 28-format WinME-era eMove set.
Kan je mij misschien vertellen welke van deze twee setjes 676 en 682) wellicht de juiste is voor de PB met 3DFX sticker, waarvan ik rond 5 september wat foto's postte? Waarschijnlijk gaat het om de Packard Bell Athena, want er zit een MS 6191 moederbord in.
Heb ik de Voodoo kaart (die nog ontbreekt) ook nodig om de recovery te doen slagen?
Niet noodzakelijkerwijs. Dat moederbord is wel een buitenbeentje, enige PB bord met een Slot 1 Athlon en (dus) enige met AMD750 chipset. Ondanks dat die latere CDs vrij flexibel zijn zul je hier wel expliciet support voor deze bord moeten hebben. Ik verwacht dat een late Symphony 2k dit zou moeten ondersteunen. Zonder Voodoo gaat het lukken als je wel een van de andere destijds ondersteunde kaarten had. Even snuffelen... ik verwacht dat een ATi Rage Pro Turbo of Rage 128 zou moeten lukken. Misschien een S3 Savage 4 ook. Ik kan me geen nVidia Riva TNT herinneren, maar valt ook te proberen. Nieuwer dan dat gaat zeker geen optie zijn. Wat je mogelijk kunt proberen is helemaal geen videokaart te selecteren en dan op basic 640x480x16 kleur VGA te installeren. Geen idee of het kan, maar ik zou het proberen...
Dit selecteren doe je trouwens in ofwel OEMSETUP (op A:\ van de restore floppy) danwel EXTHS (in de root van de Master CD). Floppy vind je in <CDRom>\DRIVERS\MCDBF\ - draai onder DOS (geboot vanaf generieke flop) MKMCFBF, of vanuit Windows (op andere PC) MMCDBF. Grote kans dat dat laatste trouwens alleen werkt in oude Windows dat nog 16b support heeft.
Even over die P/N van CDs:
Als je kijkt naar 6767930405 moet je het in stukken opknippen:
676 = Symphony release. Alle hard- en software in deze systemen zal deze drie nummers hebben. Kijk dus ook je Athena moederbord naar een P/N, ws vind je daar ook eentje met 676. Of misschien 682...)
793 = specifiek onderdeelnummer binnen de release. In dit geval: MasterCD
04 = subrelease versie. Begint bij 00 en gaat omhoog. Bij de langere releases kan het best wel hoog worden. Ik meen iig 07 bij Symphony.
05 = taal. 01 is English(UK), verder weet ik het niet exact (ik zat op UK/IE helpdesk), maar 02 zou FR kunnen zijn en 05 NL.
Dus als je hardware komt uit een bepaalde release, maar met een specifieke MasterCD uit die release werkt het niet, dan heb je een hogere subrelease versie nodig voor die CD. In dit geval is het maar de vraag of die relatief vroeg 04 subrelease al Athena moederbord support gaat hebben... misschien heb je zelfs de latere Symphony2k release (678-S/N) nodig ervoor.
Op 5 sept schreef ik: "Eentje helaas zonder 3DFX sticker (dus die komt later wellicht) en de andere wel." .
Die zonder 3DFX sticker is wellicht de Symphony. Wat een hoop speurwerk zeg na al die jaren in de opslag.
O wacht, zoeken op packard 6706750201 leverde wel dit op
https://www.betaarchive.com/forum/viewtopic.php?t=28802
6706750201 is kennelijk de Master CD met Windows 95 en 6706750200 eentje met MS-DOS 6.22 en WfW 3.11. De bootdiskette is idd noodzakelijk lees ik.
Win3x.org heeft alles kom ik nu achter. Laat dat nou net een van de weinige sites zijn waar ik (sinds een paar maanden) me actief op aangemeld heb!
Hoop dat ik met Franse opstartdiskette ook een andere taal (Engels) kan installeren.
Iirc zijn de floppies multi-language (geen -1 -2 of -5 op het eind), maar de CDs zijn wel mono-language. Pas in Windows 7 kon je zomaar installatietaal van Windows veranderen...
Blijkt in het geval van W95 echter wel om een set van twee te gaan met nummer 6723780002 en waarschijnlijk ook in het Frans.
Oui, ce sont en Francais.Geen idee of 672 ook op een 670 machine zal werken.
Het gaat zoals gezegd technisch om de drivers.
Hoe constateer je dat dat hoopgevend is? CPU vereist geen specirieke drivers. Andere apparaten des te meer. De Pentium MMX CPUs werden geleverd op moederborden met S3 Trio/Virge of ATi Rage Pro onboard, jouw PB640 heeft een Cirrus Logic GD543x chip. Dat is sowieso een mismatch, en dan heb je je modem/geluidskaart nog...
Het is hem uiteindelijk gelukt met wat lijkt op een erg vergelijkbaar apparaat met de jouwe. Alleen jammer dat hij niet meldt exact welke images hij gebruikte...
Wellicht dat ik de (enkele) DOS/WfW recovery CD nog wel ga proberen, want daar zijn minder varianten van?
Wordt er niet makkelijker op. Sowieso heb ik helemaal geen documentatie van die oude 12-formats (meer dan 5 jaar oud en dus totaal out of support, zelfs op de betaallijn, toen ik bij PB kwam weerken) en gezien grotere kieskeurigheid van Win3.x drivers (per schermresolutie een verschillende

) ga je potentieel nog meer feest hebben.
Het komt er dus op neer dat je minimaal de originele recovery CD's en opstartdiskette (of de exacte ISO en img files daarvan) moet hebben van je pizza tower
Form factor (pizza tower) is uitgerekend enige wat *niet* relevant is. De media voor 3x3 en 4x4 pizza box systemen en de exotischer hoek-cases zijn exact hetzelfde. Dat is waarom die pizza tower er zo raar uitziet: het gebruikt exact zelfde moederbord en andere interne componenten als de andere form factors.
voor je aan een factory restoration (naar Windows 95) kan denken (en zelfs dan kan gewijzigde hardware roet in het eten gooien). Aangezien ik die niet heb van mijn pizza tower laat ik de Windows 98 2nd installatie voorlopig maar zoals die is. De recovery CD's beginnend met 676 en 682 hoop ik nog wel te kunnen gebruiken icm de bijbehorende machines (mits dat ze zijn).Zo, nu weet ik weer waarom ik altijd een voorkeur had voor zelf samengestelde PC's met een Vanilla installatie.

Idd. Je had altijd twee soorten bellers aan de lijn als er gebeld werd met nieuwe HDD:
- totaal clueless figuren die exact zelfde software build wilden als wat ze voorheen hadden. Die moesten we volgens policy supporten, maar het was soms simpelweg niet te doen door combo van slechte documentatie (grootste deel van gegevens die ik hier quote heb ik zelf bij elkaar moeten verzamelen want stond nergens op papier

), ongelofelijk gevoelige procedures, waar vaak een specifieke floppy opgestuurd moest worden met bijbehorende wachttijden, en wederom feit dat het clueless figuren waren die de complexe stappen slecht tot niet over telefoon uit konden voeren
bedenk dat dit was in tijd voordat iedereen een mobiele telefoon had en vaak de bedrade telefoon beneden stond en de PC boven
- mensen die wel wisten waar ze mee bezig waren en bovenal een eigen schone install wilden vaak van nieuwer OS, maar wilden weten tot hoever ze dingen konden upgraden en welke drivers nodig waren. Officieel mochten we deze lui niet helpen, maar dat ging een stuk makkelijker. Heb zelfs een sheet met max upgrade info en hoe verschillende moederborden te OC'en gemaakt. Zet in geval van jouw PB640 de CPU jumpers eens op positie voor 133MHz