soedesh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 02:01: ...sinds enige tijd heeft mijn provider poort 25 naar buiten afgesloten.
Omdat ik geen zakelijk Internet abonnement wens te nemen (ik gebruik het immers privé) wil ik proberen via poort 26 uit te mailen. Geen idee of dat gaat lukken, maar ik ben in elk geval niet van plan de smtp server die ik daarvoor ga gebruiken (wellicht een oud virtueel Windows servertje of XP of 2000 Pro machientje) ook open te zetten voor inkomende e-mails.
Immers is er in deze oude e-mail client geen mogelijkheid om smtp authenticatie aan te zetten, wat volgens mij betekent dat een werkende smtp server per definitie eentje is die door iedereen als relay gebruikt kan worden. Binnen mijn eigen netwerk maakt dat niet zoveel uit. De vraag is of datgene wat ik van plan ben gaat werken....
Sorry voor het quoten van mijzelf, maar ik heb inmiddels een oplossing gevonden die ik graag deel met de retro mensen hier.
Mails versturen over poort 26 lukt niet zoals ik al vreesde.
Interne mails, dus de mailboxen/domeinen die ikzelf host, komen wel aan, maar extern krijg ik een relaying denied melding.
Het lijkt er dus op dat het (ook in deze moderne tijd) nog steeds noodzakelijk is om via poort 25 uit te mailen, want anders komen je (externe) mails niet aan. "Men" heeft bepaald dat jan met de korte achternaam dat niet meer mag doen (terecht overigens), maar dat houdt wel in dat degenen het wel mogen per definitie ergens geregistreerd worden (wat weer indruist tegen andere principes, maar das een andere discussie).
Hetzelfde wat geldt voor poort 26 is overigens ook van toepassing op poort 465 en 587 alsmede poort 2525 is mijn conclusie. De laatstgenoemde poorten worden hooguit gebruikt om te connecten met een mailserver die uiteindelijk toch via poort 25 uit mailt.
De oplossing die wél werkt (op een retro machine) is als volgt:
Ik heb in een Microsoft account aliassen gemaakt van alle mail adressen waarmee ik uit wil mailen.
Vervolgens heb ik in mijn mail server (een Synology in mijn geval) een SMTP Relay ingesteld (smtp.office365.com, poort 587 met TLS) en daar de Mircrosoft accountgegevens ingevoerd.
De Synology mail server zelf heeft geen authenticatie nodig voor SMTP en dit betreft dus een open relay, maar dat is op mijn eigen netwerk. Mijn provider heeft immers poort 25 naar buiten afgesloten!
Het is dus geen enkel probleem om met een (zeer oude) e-mail client (met onbeveiligde POP3 en SMTP) lokaal te verbinden met mijn mail server. Ophalen lukte sowieso al, maar nu kan ik dus ook uitmailen,
Nu maar hopen dat mijn provider niet (per ongeluk) poort 25 naar buiten weer openzet, want dan heb ik dus een beveiligingsprobleem. Ik vertrouw er echter op dat dit niet gebeurt.
Een mooie oplossing voor wie (net zoals ik) zonder (betaalde) hulp van derde partijen toch een mail oplossing wil en dat allemaal dankzij wat gerommel op een oude machine!
Het zal ook wel werken voor andere mailoplossingen dan MS, waarbij je een alias kan instellen, maar de weg via het MS account vond ik het makkelijkst. Bovendien heb ik in de SPF records van de betreffende domeinen ook de MS gegevens gezet (include:spf.protection.outlook.com).
@
frapex Die legacy update website heb ik niet nodig, want heb zelf een WSUS server daarvoor opgetuigd!
Voordat die WSUS server goed en wel werkt moet ik meestal wel eerst (de juiste versie van) WSUS Offline er op loslaten en in het geval van XP (of Windows Fundamentals) doe ik ook nog de POS registry change.
Wel een goed initiatief overigens die website.
@
Waterbeesje Zit er bij die onofficiele SP4 voor 98 ook nog een Nederlandstalige versie of is het alleen Engels? Is er ook zoiets voor Windows Me te vinden?
[
Voor 6% gewijzigd door
soedesh op 10-11-2022 03:17
]