Ben nog steeds aan de gang met wat oude machientjes en WfW 3.11, wat toch mijn favoriete GUI is (geen OS, want het draait op DOS) en Windows 9x (in mijn geval Me).
Een Siemens Nixdorf met een 386@16 Mhz en 4 Mb RAM bijv. (waar WfW uiteraard het hoogst haalbare is) en bijv. ook een Fujitsu Siemens Pentium III systeem met 384 Mb RAM, wat in principe een quadruple boot machine is, maar waarop Windows Me toch het meest interessant is wat mij betreft.
Ik ben zoals weleens eerder gezegd niet zo van de spelletjes, dus wat dat betreft voldoe ik niet exact aan het Topic onderwerp, maar ik heb toch wel wat leuke dingen (weer) aan de praat gekregen en dat betreft voornamelijk Chat applicaties.
Winpopup is er eentje van en dat werkt prima tussen de WfW en Windows Me machine.
Verder ben ik ook (na zéér lange tijd) aan het stoeien met IRC (Internet Relay Chat), omdat dit nog één van de weinige internet toepassingen is (samen met bijv. ftp en telnet) die nog gewoon werkt op zelfs de oudste machientjes (email met een lage beveiliging ook wel, maar daar ga ik later weer wat tijd in steken).
Op de WfW machine heb ik een client genaamd WSIRC werkend (Mirc 5.91 had ook gekund, maar het machientje heeft slechts een 52 Mb HDD van Quantum op dit moment en WSIRC, welke nog uit mijn eigen archief komt en nergens meer op Internet te vinden is, neemt wat minder ruimte in) en op de Windows Me machine heb ik zowaar MS Chat 2.5 geinstalleerd (ofwel Comic Chat), dus die met het stripverhaal, welke ook als gewone IRC client gebruikt kan worden. Meta (wat volgens mij nooit wat gaat worden) hoeft wat mij betreft dus niet, want Comic Chat vind ik vooralsnog leuker/genoeg!
Probleem met IRC is echter dat er maar weinig kanalen te vinden zijn waarop gelijkgestemden te vinden zijn en als ze er zijn dan is het zo rustig dat je vanzelf afhaakt.
Nu kwam ik er achter dat Tweakers zowaar ook een eigen IRC server heeft (los van de bekende IRC netwerken) en daar wel enige activiteit is.
Met name in de kanalen #tweakers.net, #tweak en #fok, maar er bestaat zowaar ook een kanaal genaamd #retromachines!
Ik zeg niet dat ikzelf daar heel vaak op aanwezig zal zijn, maar het is misschien leuk om iedereen hier erop te wijzen dat de mogelijkheid bestaat om daar op de ouderwetse manier te chatten! Liefst met een retro machine uiteraard (als men de "security risks" aandurft), maar het kan natuurlijk ook met een modernere machine.
Vermeldenswaardig is verder dat TheOldNet ook een irc kanaal heeft op OFTC (#theoldnet), maar daar is helaas ook weinig activiteit te bespeuren.
Hieronder nog even een screenshot (het lukt me nog steeds niet om onder WfW met Paint een screenshot van het gehele beeld te maken):
[
Voor 11% gewijzigd door
soedesh op 01-11-2022 00:50
]