Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 37 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Mijn post analizer heb ik van aliexpress en als ik die in ISA sloten steek dan werkt het niet. Best vervelend. Hebben jullie een tip welke wel goed is? Dan ga ik hem toch maar eens vervangen.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:37:
Mijn post analizer heb ik van aliexpress en als ik die in ISA sloten steek dan werkt het niet. Best vervelend. Hebben jullie een tip welke wel goed is? Dan ga ik hem toch maar eens vervangen.
Wel goed om in het slot?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 21:41
Je schijnt deze makkelijk omgedraaid in het ISA slot te kunnen doen waardoor deze het niet doet.
Heb er zelf (nog) niet eentje dus verder geen tips maar kwam het pas tegen bij een YT filmpje waarbij deze het niet deed in een isa slot maar wel in het pci slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

shaiwa887 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Je schijnt deze makkelijk omgedraaid in het ISA slot te kunnen doen waardoor deze het niet doet.
Heb er zelf (nog) niet eentje dus verder geen tips maar kwam het pas tegen bij een YT filmpje waarbij deze het niet deed in een isa slot maar wel in het pci slot.
Nou er staat een pijltje op met het woord "back". Die richt ik altijd naar de CPU toe, maar misschien bedoelen ze het inderdaad andersom... hahaha

Ik zal het vanavond eens gewoon andersom proberen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

[...]

Nou er staat een pijltje op met het woord "back". Die richt ik altijd naar de CPU toe, maar misschien bedoelen ze het inderdaad andersom... hahaha

Ik zal het vanavond eens gewoon andersom proberen.
Hij zou precies omgekeerd moeten zitten t.o.v. hoe hij in een PCI-slot zit.

Op een PCI-kaart zitten de componenten aan de onderkant als je een systeemkast rechtop zet.
Op een ISA-kaart zitten de componenten aan de bovenkant (als je een systeemkast rechtop zet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ykVamJF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UG57hda.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 17:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:33
BlueTooth76 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:11:
De P4 build is ongeveer klaar nu.
Moet straks helaas nog even weg maar het plan is om hem eind van de middag of vanavond aan te sluiten en te testen.

Heb (zoals eerder geopperd) toch maar een SSD ingebouwd (EVO 850 / 250GB) met het idee daar Windows XP op te installeren. Niet helemaal origineel maar wel lekker vlot wss.

De voeding had wel 2x SATA aansluitingen maar met de lengte kwam ik niet helemaal lekker uit.
Daarom toch maar een molex naar SATA ingezet. Alle molex verlengkabels ingespoten met Deoxit en gecontroleerd dat ze goed strak passen. Je wil geen gezemel met slechte contacten.

Harddisk is een Maxtor 200GB S-ATA.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tiens, die case heb ik ook maar dan in het blauw. Nu weet ik eindelijk na al die jaren wat het merk en model is :) (immers ooit eens gratis bij een andere case gekregen, met alle onderdelen behalve de doos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueArchon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Tiens, die case heb ik ook maar dan in het blauw. Nu weet ik eindelijk na al die jaren wat het merk en model is :) (immers ooit eens gratis bij een andere case gekregen, met alle onderdelen behalve de doos).
Deze? ;)

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m1885648428-vintage-pc-kast-blauw-nos

Qua bouw is het gelijk aan de Antec / Chieftec behuizingen, stevig genoeg en wel goed ontworpen voor een kast uit die periode (2003 zo te zien).

Er bestaat ook een Enermax variant van de deze kast, of misschien is de Casetek wel een een variant van Enermax :P

https://www.tomshardware.com/reviews/15-cases-review,588-11.html

Heb wel de extra (scharnierende) fan-bracket, die over de insteekkaarten kan blazen, weggelaten, niet echt nodig en nog meer kabelbrij.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:33
BlueTooth76 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

Deze? ;)

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m1885648428-vintage-pc-kast-blauw-nos

Qua bouw is het gelijk aan de Antec / Chieftec behuizingen, stevig genoeg en wel goed ontworpen voor een kast uit die periode (2003 zo te zien).

Er bestaat ook een Enermax variant van de deze kast, of misschien is de Casetek wel een een variant van Enermax :P

https://www.tomshardware.com/reviews/15-cases-review,588-11.html

Heb wel de extra (scharnierende) fan-bracket, die over de insteekkaarten kan blazen, weggelaten, niet echt nodig en nog meer kabelbrij.
Exact die :) Heeft jarenlang dienst gedaan als mijn home servertje, ideaal met de vele drive bays die nog relatief toegankelijk zijn en best ok koeling. Die scharnierende fan bracket heb ik inderdaad ook nooit gebruikt, lijkt weinig meerwaarde te bieden.

Momenteel is ie aan het wachten op een nieuw projectje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nu heb ik voor de C64 een vervangende PLA clone gekocht, maar de originele PLA chip is niet socketed. Heeft iemand een adresje voor DIP sockets?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 21:06
Mooi hoor, ook die Audigy en een plextor, altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:35:
Nu heb ik voor de C64 een vervangende PLA clone gekocht, maar de originele PLA chip is niet socketed. Heeft iemand een adresje voor DIP sockets?
Ome Ali :)
En als t snel moet, iets van Mouser (niet goedkoop, wel goed)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Hij zou precies omgekeerd moeten zitten t.o.v. hoe hij in een PCI-slot zit.

Op een PCI-kaart zitten de componenten aan de onderkant als je een systeemkast rechtop zet.
Op een ISA-kaart zitten de componenten aan de bovenkant (als je een systeemkast rechtop zet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat was het dus :X

Mijn 286 bord heeft de laatste keren keurig bij iedere boot een beep code gegeven maar nu opeens niks meer. Eerste boot niks en alleen streepjes. Tweede boot weer beep codes en een 12 en 01 op de analizer. Nu geen codes of beeps meer.

Cpu wordt bloedheet.

Het gekke is. Ik heb het bord een tijd niet aangeraakt. Het heeft letterlijk onaangeraakt op zolder gelegen, aangesloten en al.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@MaNdM Meten is weten :)

Begin met het meten van +/-12V en +/-5V rails naar GND bij de AT connector op het moederbord, compleet los, kijken of daar een short zit.
Trek je processor uit de socket en kijken wat voor spanning daar heen gaat.

Ik zou daar mee beginnen.

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met een 286 is het niet heel gek dat hij heet wordt, dat waren heethoofdjes.

Maar dat hij niks meer doet is niet goed. Mijn eerste verdenking gaat -als de voeding goed is- uit naar verlopen condensators / dooie tantaaltjes oid. Ik weet ook niet precies waar die codes voor staan die je noemde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:07:
@MaNdM Meten is weten :)

Begin met het meten van +/-12V en +/-5V rails naar GND bij de AT connector op het moederbord, compleet los, kijken of daar een short zit.
Trek je processor uit de socket en kijken wat voor spanning daar heen gaat.

Ik zou daar mee beginnen.
Waterbeesje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:19:
Met een 286 is het niet heel gek dat hij heet wordt, dat waren heethoofdjes.

Maar dat hij niks meer doet is niet goed. Mijn eerste verdenking gaat -als de voeding goed is- uit naar verlopen condensators / dooie tantaaltjes oid. Ik weet ook niet precies waar die codes voor staan die je noemde.
Ik heb gemeten en voor zover ik kan zien is de 5V keurig. De 12V zit op 11,7. Voor de CPU komt op iedere pin waar 5V moet staan deze ook binnen, dus dat is ook goed. Nadat ik alles doorgemeten had en de CPU even met de hand op de plek hield kreeg ik weer beep codes en een POST code. Toen ik de cpu weer onder het metalen dekseltje deed was het voorbij met de pret.

Je zou denken dat het met de connecties te maken kan hebben maar die zien er toch echt goed uit. Ik heb nog een poging gedaan met handmatig op de plek houden maar dat werkt nu ook niet meer.

Het is een hele lastige om te trouble shooten. Ik werk onder de aanname dat de CPU in orde is maar dat kan ik niet daadwerkelijk controleren helaas.

Op basis van AMI BIOS zouden de codes betekenen dat:
01 NMI is disabled and the i286 register test is about to start
12 64KB base memory test OK

Op basis van AST BIOS hebben we:
01 Test CPU registers
12 Test DMA page registers (EGA.VGA vertical retrace failed)

Op basis van AT&T:
01 CPU test
12 Display controller test

Op basis van Chips & Technologies:
01 CPU flag register failed
12 Task register failed, Keyboard controller failed

Als ik die mogelijkheden zo bekijk dan lijkt de set van AT&T het meest logisch in combinatie met de beep codes die betekenen dat er geen display controller zou zijn. Via theretroweb lijkt het erop dat de meeste van de borden die vergelijkbaar zijn (deze staat er jammer genoeg net niet op) een AMI BIOS hebben. Op basis van een AMI BIOS zou ik eigenlijk verwachten dat er meer codes voorbij vliegen en niet alleen deze twee. Dus wie weet is het toch echt een AT&T BIOS.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het P4 project wil nog niet echt vlotten.
Na het aansluiten had ik de eerste keer beeld, CMOS error, dus alles ingesteld, opnieuw opgestart, leek allemaal goed.

Toen even uit gehad, weer aan en... niets...

CMOS reset gedaan, ook niets.
Geheugen vervangen door wat losse DDR400 modules (o.a. 1 uit m'n testbank en die werkt sowieso).
GPU vervangen door een paar budget AGP kaartjes, ook niets.
Voltages van de (hagelnieuwe) voeding gemeten, allemaal keurig.
Alles los gekoppeld wat niet nodig is, geluidskaart er uit, etc.

Ach ja, soms heb je wat met oud spul

Morgen maar weer even verder testen, eigenlijk alleen CPU of mainboard kunnen de oorzaak nog zijn, dus prik morgen eerst een andere CPU (van m'n testbank) er in en anders een ander bordje.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
BlueTooth76 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:39:
Het P4 project wil nog niet echt vlotten.
Na het aansluiten had ik de eerste keer beeld, CMOS error, dus alles ingesteld, opnieuw opgestart, leek allemaal goed.

Toen even uit gehad, weer aan en... niets...

CMOS reset gedaan, ook niets.
Geheugen vervangen door wat losse DDR400 modules (o.a. 1 uit m'n testbank en die werkt sowieso).
GPU vervangen door een paar budget AGP kaartjes, ook niets.
Voltages van de (hagelnieuwe) voeding gemeten, allemaal keurig.
Alles los gekoppeld wat niet nodig is, geluidskaart er uit, etc.

Ach ja, soms heb je wat met oud spul

Morgen maar weer even verder testen, eigenlijk alleen CPU of mainboard kunnen de oorzaak nog zijn, dus prik morgen eerst een andere CPU (van m'n testbank) er in en anders een ander bordje.
Je had er een nieuwe cmos batterij in gedaan toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

TheInsider schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Je had er een nieuwe cmos batterij in gedaan toch?
Klopt, voor de zekerheid ook nog doorgemeten maar voltage is keurig.

update: CPU vervangen, ook geen beeld
update: een P4P800 bord (dus geen "E Deluxe") geplaatst en deze geeft iig beeld, nu de boel weer opbouwen
update: de X850 XT (die tijdens het testen sowieso uit de machine is gelaten) blijkt ook wat vaag te zijn, eerste alternatief wat ik tegen kwam was een X1950 Pro dus die zit er nu in en geeft normaal beeld :P De X1950 Pro is eigenlijk net iets te modern (net als de SSD) maar als het werkt laat ik 'm wss mooi zitten.
update: door al het schuiven met onderdelen zit er nu blijkbaar een SL79K op het bord. Ook 1MB cache en 800MHz FSB dus vind het wel prima zo.

update: systeem is weer compleet en Memtest86+ draait

update: Windows XP SP3 draait inmiddels, de "Windows XP Professional SP3 x86 - Integral Edition 2021.12.19". Straks even 3DMark draaien.

update: Battlefield 1942 draait als een tierelier. De kast nog even voorzien van wat stickers :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cnKxtaW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Bfex5j.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x7SyquH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9E4MJ71.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

[...]

Ik heb gemeten en voor zover ik kan zien is de 5V keurig. De 12V zit op 11,7. Voor de CPU komt op iedere pin waar 5V moet staan deze ook binnen, dus dat is ook goed. Nadat ik alles doorgemeten had en de CPU even met de hand op de plek hield kreeg ik weer beep codes en een POST code. Toen ik de cpu weer onder het metalen dekseltje deed was het voorbij met de pret.

Je zou denken dat het met de connecties te maken kan hebben maar die zien er toch echt goed uit. Ik heb nog een poging gedaan met handmatig op de plek houden maar dat werkt nu ook niet meer.

Het is een hele lastige om te trouble shooten. Ik werk onder de aanname dat de CPU in orde is maar dat kan ik niet daadwerkelijk controleren helaas.

Op basis van AMI BIOS zouden de codes betekenen dat:
01 NMI is disabled and the i286 register test is about to start
12 64KB base memory test OK

Op basis van AST BIOS hebben we:
01 Test CPU registers
12 Test DMA page registers (EGA.VGA vertical retrace failed)

Op basis van AT&T:
01 CPU test
12 Display controller test

Op basis van Chips & Technologies:
01 CPU flag register failed
12 Task register failed, Keyboard controller failed

Als ik die mogelijkheden zo bekijk dan lijkt de set van AT&T het meest logisch in combinatie met de beep codes die betekenen dat er geen display controller zou zijn. Via theretroweb lijkt het erop dat de meeste van de borden die vergelijkbaar zijn (deze staat er jammer genoeg net niet op) een AMI BIOS hebben. Op basis van een AMI BIOS zou ik eigenlijk verwachten dat er meer codes voorbij vliegen en niet alleen deze twee. Dus wie weet is het toch echt een AT&T BIOS.
Vanavond nog eens naar gekeken en alle chips uit de sockets gehaald en schoongemaakt. Moet zeggen dat alles er eigenlijk heel schoon uitzag maar je weet nooit. Het maakte helaas geen verschil. Geen POST en alleen maar vier keer een - op het display.

Iemand nog tips wat ik kan testen zonder er een oscilloscoop bij te hoeven pakken?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Vanavond nog eens naar gekeken en alle chips uit de sockets gehaald en schoongemaakt. Moet zeggen dat alles er eigenlijk heel schoon uitzag maar je weet nooit. Het maakte helaas geen verschil. Geen POST en alleen maar vier keer een - op het display.

Iemand nog tips wat ik kan testen zonder er een oscilloscoop bij te hoeven pakken?
Long shot: Als je de at&t codes er bij pakt zou het de videokaart kunnen zijn. Heb je deze al gewisseld? Liefst met eentje met een erg sterke cga/ega compatibiliteit. Iets als een Trident, Oak of Chips&tech. Of echte CGA.

Longer shot: stoelendans met het geheugen. Banken wisselen. Enkel het broodnodige en niet meer dan dat er in steken.

Wat open deuren intrappen:
Wees er zeker van dat er een batterij is aangesloten met voldoende voltage.
Geen hdd, wel fdd aangesloten, minimale aan insteek kaartjes.
Controleer waar van toepassing of er niet een pootje schreef in een socket zit. Of een chip andersom.
Probeer een andere voeding
Richt een ventilator op de hete cpu (provisorisch is genoeg nu)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Klopt, voor de zekerheid ook nog doorgemeten maar voltage is keurig.

update: CPU vervangen, ook geen beeld
update: een P4P800 bord (dus geen "E Deluxe") geplaatst en deze geeft iig beeld, nu de boel weer opbouwen
update: de X850 XT (die tijdens het testen sowieso uit de machine is gelaten) blijkt ook wat vaag te zijn, eerste alternatief wat ik tegen kwam was een X1950 Pro dus die zit er nu in en geeft normaal beeld :P De X1950 Pro is eigenlijk net iets te modern (net als de SSD) maar als het werkt laat ik 'm wss mooi zitten.
update: door al het schuiven met onderdelen zit er nu blijkbaar een SL79K op het bord. Ook 1MB cache en 800MHz FSB dus vind het wel prima zo.

update: systeem is weer compleet en Memtest86+ draait

update: Windows XP SP3 draait inmiddels, de "Windows XP Professional SP3 x86 - Integral Edition 2021.12.19". Straks even 3DMark draaien.

update: Battlefield 1942 draait als een tierelier. De kast nog even voorzien van wat stickers :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel voor de mooie foto's van je retrobak :)

Wat waren videokaarten van toen nog licht en single slot. Moet je nu eens kijken. De RTX4090 is minimaal drie slots dik en zwaar met een zeer hoog stroomverbruik van 450 watt!

Verder weet ik nog toen ik UT2004 kocht dat deze net lekker liep op 800*600. Een spel van 6 gigabyte in omvang wat destijds waanzinnig veel was. Met anti-aliasing hoefde je niet aan komen te zetten want dat draaide niet lekker. UT99 draaide wel lekker met AA en dat spel zou ik nooit vergeten. Zoveel lol van gehad. Skyrim kwam later en wat was dit spel mooi. Ik heb hem nu nog steeds en uiteraard zonder kick van mijn systeem op 4K en high res textures pack. Destijds (11 jaar geleden) kon ik niet alles op high spelen en moest ik serieuze concessies doen om het speelbaar te houden; nu een lachertje. :+ Heel soms wil ik nog wel eens Skyrim spelen, maar niet meer zo vaak als vroeger toen de natuur, het leven, de textures en de vrijheid bijzonder was.

Ik weet nog toen ik een GeForce 4 ti 4200 kocht en wat een monster die kaart was. Die was ook aardig dik (vonden we toen) en ik snel naar huis om lekker die kaart te testen. Lees: heel veel gamen.

En wat zijn wij verwend tegenwoordig. 4K gamen is nu aan het opkomen en ik game ook op 4K, maar vroeger was 1024*768 al luxe :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nV734X8-xZgW2kk1dyBasloWHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXiP5wObGWKjvT9m50KAR7JY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de cooler van m'n helaas defecte gainward geforce 7800GS+ gebruikt als upgrade voor een Sapphire Radeon X1950 PRO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 22:44
Staat 'm best goed :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
gravitone schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:36:
[Afbeelding]

Ik heb de cooler van m'n helaas defecte gainward geforce 7800GS+ gebruikt als upgrade voor een Sapphire Radeon X1950 PRO.
"Silent" maar wel met een fan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravitone
TheInsider schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:12:
[...]

"Silent" maar wel met een fan :D
relatief lage RPM dus vrijwel geruisloos. Een flinke verbetering ten opzicht van die high pitch 4cm fannetjes die je op vrijwel iedere videokaart terugvond toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:10

Nemesizz

Untouchable

Qua vorm doet het me een beetje denken aan die Arctic GPU koelers die je toen wel eens zag (volgens mij was het Arctic, zelf nooit zo bezig geweest met GPU koelers vervangen in die tijd).
Een flinke verbetering ten opzicht van die high pitch 4cm fannetjes die je op vrijwel iedere videokaart terugvond toen
Ja, of van die ventilators met kapotte lagers (ook iets wat je vaak had met die kleine fans uit die periode).

Zelf op m'n FX5600 de koeler vervangen door een 'Frankenkoeler' , gewoon heatsink en fan ergens anders vanaf halen, als het maar stiller was dat die high-pitch ventilator die er standaard op zat.

Ventilatorgeluid maakt me vaak niet zo uit, maar dingen als ratels of een hoge pitch... nee, dat irriteert mij zelfs nog :P

Dat een koeler van een GeForce op een Radeon past had ik niet zo snel verwacht...aan de andere kant, Asus had een paar Radeons met GeForce koelers (en dat ging niet altijd even goed qua temperaturen, maar die kaarten zijn dan weer te 'modern' voor het retro topic :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
gravitone schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

relatief lage RPM dus vrijwel geruisloos. Een flinke verbetering ten opzicht van die high pitch 4cm fannetjes die je op vrijwel iedere videokaart terugvond toen.
Dat is zeker zo, heeft best een tijd geduurd voordat “stil” belangrijk werd gevonden.
En heb je alles stil, zonder fan, hoor je wel een hoge piep uit een spoel oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Of je had eindelijk een midrange kaart die passief gekoeld was, veel te zware voeding met pwm en de dikste Zalman koperen cpu koeler, dan klonk je 40GB Maxtor schijf na een paar maanden alsof je met een haakse slijper bezig was.

Wat dat betreft zal ik dat soort fratsen niet missen in de werk pc. Geen 4cm ventilator meer maar 12cm, geen 5000rpm in die ventilator maar 500 en die haakse slijper ingewisseld voor iets dat niet meer roteert.
En niet te vergeten: geen beeldscherm meer op 60-72Hz :p

Begrijp me niet verkeerd, want voor de hobby is het allemaal dik prima om even lichte herrie te hebben. Maar dat systeem gaat dan na maximaal 2 uur ook weer uit. Op het werk niet, en staan er 4 a 5 bij elkaar in de buurt aan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Dat was toch ook lol in die tijd. Eindeloos tweaken om het zo stil mogelijk te maken. Fietsband op de hdds plakken voor demping. Fans aansluiten op de 12v en 5v, zodat het effectief 7v was. Cpu koeler monteren op de gpu (en dus 3 pci sloten opofferen), extra gaten boren voor de front fan.
Investeren in papst en zalman koelers, extra fan op de psu monteren en beide op 7v laten werken. Hdd cases met isolatie materiaal erin. Schuim monteren op de side panels!

Man man man... Hoop geld verkwist hiermee haha :)

Overigens nu nog steeds mee bezig... Maar het is wel een stuk eenvoudiger geworden. Beetje undervolten, fan profile aanpassen en klaar... Om vervolgens een cpu te delidden en liquid metal erop te pleuren :D
Blijft leuk :p

[ Voor 18% gewijzigd door FunFair op 25-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheInsider
Ben vanavond begonnen met alle schijven controleren op data, dubbel check, want als het goed is zijn ze allemaal grondig gewiped.
Maar als je het over janken hebt, is het bij deze series, de silveren uit Malaysia, gegarandeerd raak. De 40 en 80GB echt bijna allemaal rijp voor de prullenbak
De linker zwarte variant, heeft daar bijna nooit last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDp0upcFlemtkneFiGdhW-0jP8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygp8ELVp6u9VKRqsCh2cT5OX.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam ook nog wat moois tegen tijdens het schijven zoeken, dacht dat ik ze al weg had gebracht.
De Asus K8V zonder cpu heeft heel veel bolle elco’s, maar is het in mijn ogen waard om te maken. Ik was heel blij met de Amd Athlon 64 3200 ipv de P4 in die tijd, ook qua geluid 😁
En nog een Asus Tuv4x met denk ik een P3 933mhz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpPI8qC0yzJwuYEsGZf4d6BbJDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWTrI2Nz64gyU9zorRxwcUnl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7sF1LlUN_vwILZ_GwrAt_B7_oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1pdgkWmRC3cP2CRt0tSLXec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-jewAX8gzKLqpQ-ZeqqOakaq0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNl20GwMeTrh0Cd6bLpftW0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3dWefQX-NGHppm17uk32BRvM_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RaaEhDMnkSZcnSRk6MMxq4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcpjmvQd0lKXsCT_TR_w3KvO8Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuThVCtB6ehXOiYd7uD8rqyu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfQUpreDAjZrW9T4VrVbNwOyyD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2BujOSFE4btdD3cjCXLCRUB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door TheInsider op 25-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooie foto's weer :)

Is die videokaart nu een Voodoo kaart? Ziet er allemaal goed uit.

[ Voor 63% gewijzigd door jimh307 op 26-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
jimh307 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:34:
Mooie foto's weer :)

Is die videokaart nu een Voodoo kaart? Ziet er allemaal goed uit.
Ik wist het ook niet precies, is een 3dfx Voodoo Rush. Schijnt niet de beste kaart te zijn geweest, voor het eerst 2d samen met 3d op 1 kaart wat ik zo lees.
Moet ook testen of de kaarten nog werken, de 2 borden met cpu zijn werkend weggelegd, maar al weer lang geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

TheInsider schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Ik wist het ook niet precies, is een 3dfx Voodoo Rush. Schijnt niet de beste kaart te zijn geweest, voor het eerst 2d samen met 3d op 1 kaart wat ik zo lees.
Moet ook testen of de kaarten nog werken, de 2 borden met cpu zijn werkend weggelegd, maar al weer lang geleden.
Vooral niet de snelste kaart. De ondersteuning was zoals altijd met de eerdere 3DFX kaartjes fenomenaal :)
Vergeet ook niet dat er in die tijd nog niet heel veel kaarten waren die goede 3D ondersteuning en dergelijke vesa ondersteuning combineerden met goede beeldkwaliteit.

Concurrenten Matrox en S3 waren op 2D gebied erg sterk, maar 3D liet nog veel te wensen over. ATI 3D Rage was niet sterk genoeg maar goed op weg. Nvidia Riva 128 was nog niet uitgebracht.
S3 of matrox samen met de Voodoo 1 was een gouden combinatie, maar 3DFX zag zijn kansen schoon om wat marktaandeel van S3 af te snoepen en zelfs Matrox te laten inboeten.
In praktijk viel dat dus tegen.

Voor mij een reden dat ik zo'n Rush zou willen hebben. Of de Banshee for that matter. Het zijn de underdogs die destijds hun liefde niet verdiend hebben, maar wel tot de legacy behoren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

TheInsider schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:11:
Ben vanavond begonnen met alle schijven controleren op data, dubbel check, want als het goed is zijn ze allemaal grondig gewiped.
Maar als je het over janken hebt, is het bij deze series, de silveren uit Malaysia, gegarandeerd raak. De 40 en 80GB echt bijna allemaal rijp voor de prullenbak
De linker zwarte variant, heeft daar bijna nooit last van.

[Afbeelding]

Kwam ook nog wat moois tegen tijdens het schijven zoeken, dacht dat ik ze al weg had gebracht.
De Asus K8V zonder cpu heeft heel veel bolle elco’s, maar is het in mijn ogen waard om te maken. Ik was heel blij met de Amd Athlon 64 3200 ipv de P4 in die tijd, ook qua geluid 😁
En nog een Asus Tuv4x met denk ik een P3 933mhz.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waren best leuke kaarten toen, m'n eerste Voodoo kaart.
Hier mijn Hercules Stingray 128/3D "Voodoo Rush Dual Planar" variant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10AAeN9.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
De banshee heb ik ook nog liggen en die deed het volgens mij best goed, was wel een heethoofd, net als trouwens ook de Voodoo 3000.
De info die je nu allemaal kan vinden en vergelijkingen, daar hield ik me in die jaren helemaal niet mee bezig.
Ik weet nog een collega die wel veel games speelde, die wist er ook vaak veel van. De juiste drivers voor een stealth 3d kaart van S3 volgens mij en UT draaide super.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Voodoo Rush, ik weet nog wel dat Unreal er nog een specifieke vraag over had tijdens de setup... niet de beste compatibiliteit met Unreal toendertijd gok ik dan maar.

Schijnt iets van 10% langzamer te zijn dan de Voodoo Graphics omdat de 2D met de 3Dfx chip bandbreedte moesten delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
BlueTooth76 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Waren best leuke kaarten toen, m'n eerste Voodoo kaart.
Hier mijn Hercules Stingray 128/3D "Voodoo Rush Dual Planar" variant.

[Afbeelding]
Die Voodoo Rush kaart ziet er een stuk mooier uit, vooral met zo’n add on board. De komende dagen eens kijken of hij het doet, de kaart heeft lang in een bak met allerlei kaarten gelegen, en weet niet of hij daar beter van is geworden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:34

Petuhr

FreeBSD

Soms liggen er nog wel eens was leuke items tussen de bakken met cd/dvdrom spelers bij de kringloop :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwKMYKsxDFfZbAWLMk3jIBFapvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IHHDyit5Pchwf2j2Tm2r73X.jpg?f=fotoalbum_large

Werken nog helemaal perfect :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:10

Nemesizz

Untouchable

Zipdrives! Dat is wel cool.

Leken mij vroeger ook wel interessant (ten tijde van onze 486, die altijd gebrek had aan opslag), dan leek zo'n zipdrive ideaal.

Nooit aangeschaft (te duur), en later eigenlijk nooit weer gezien dus geen idee hoe goed dat systeem werkte.

Maar...gezien je ze eigenlijk daarna nooit meer zag heb ik het vage vermoeden dat het niet zo'n heel groot succes was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:34

Petuhr

FreeBSD

Volgens mij is het nooit echt heel succesvol geweest.
In '94 kwamen ze met 100MB, vlak daarna met de 250MB ( nooit gezien ).
En in '95 al met de JazDrive van 1GB.

Zelf wel een gekocht ooit, maar dat was pas heel veel later, en waarom achteraf gezien weet ik ook niet meer :')

Dus nu m'n originele zip drive, een in een oude Mac G3, en deze 2.
En maar 3 zip disks... ( Die op MP staan vragen sommigen nog veel te veel voor... )

[ Voor 21% gewijzigd door Petuhr op 27-10-2022 12:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gravitone
Petuhr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:11:
Volgens mij is het nooit echt heel succesvol geweest.
In '94 kwamen ze met 100MB, vlak daarna met de 250MB ( nooit gezien ).
En in '95 al met de JazDrive van 1GB.

Zelf wel een gekocht ooit, maar dat was pas heel veel later, en waarom achteraf gezien weet ik ook niet meer :')

Dus nu m'n originele zip drive, een in een oude Mac G3, en deze 2.
En maar 3 zip disks... ( Die op MP staan vragen sommigen nog veel te veel voor... )
Er is zelfs een 750mb zip variant op de markt verschenen, maar die zijn erg zeldzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAVmy8n3pOdbjz0VMyFFPnXTE-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KqtDXOv6P3wurfv5oHLbjsgm.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door gravitone op 27-10-2022 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gravitone
Vinnie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:33:
Voodoo Rush, ik weet nog wel dat Unreal er nog een specifieke vraag over had tijdens de setup... niet de beste compatibiliteit met Unreal toendertijd gok ik dan maar.

Schijnt iets van 10% langzamer te zijn dan de Voodoo Graphics omdat de 2D met de 3Dfx chip bandbreedte moesten delen.
De 2D chip heeft zijn eigen geheugen op een niet gedeelde bus en heeft daar geen invloed op. Maar de Rush heeft een 64bit memory bus, terwijl de voodoo 1 een 128bit bus tot zijn beschikking heeft. De geheugen bandbreedte is hierdoor slechts 400mb/sec tegenover 800mb/sec.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:21

frapex

got r00t

Petuhr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:59:
Soms liggen er nog wel eens was leuke items tussen de bakken met cd/dvdrom spelers bij de kringloop :

[Afbeelding]

Werken nog helemaal perfect :)
Mooie vondst die ZIP-drives, en dat bij een kringloopwinkel :o. Bij de kringloopwinkels bij mij in de buurt zie ik dat soort interessante onderdelen nooit. Vooral telefoonopladers, soms een oude ATX voeding, aftandse versterkers :'). Als er dan weer eens niets ligt ben ik wel eens naar achteren gelopen om in zo'n afval-/zeecontainer te kijken. Daar stond wel wat leuk spul tussen, hele nette towers, een mooie versterker, TFT schermen. Blijkbaar kunnen ze meer verdienen aan vernietiging. Een bezoek aan zo'n kringloopwinkel bezorgt mij dan ook vooral een naar gevoel. Want als je achter de facade (de kringloopwinkel) kijkt is het gewoon een recycling-/vernietigingsbedrijf :-(...
Nemesizz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:05:
Zipdrives! Dat is wel cool.

Leken mij vroeger ook wel interessant (ten tijde van onze 486, die altijd gebrek had aan opslag), dan leek zo'n zipdrive ideaal. Nooit aangeschaft (te duur), en later eigenlijk nooit weer gezien dus geen idee hoe goed dat systeem werkte. Maar...gezien je ze eigenlijk daarna nooit meer zag heb ik het vage vermoeden dat het niet zo'n heel groot succes was...
In mijn omgeving was de ZIP-drive wel een succes! Nieuw gekocht voor 369 gulden, een rib uit mijn lijf als scholier :X. In het begin vooral als D-schijf gebruikt samen met mijn IBM PS/2 Model 30-286. Ik had een disk voor applicaties, multimedia en games. En natuurlijk eentje voor het uitwisselen van downloads tussen vrienden. Zelfs nog een extra printer poortje met EPP ondersteuning aangeschaft om de snelheid van de ZIP-drive een stuk omhoog te krijgen :9~.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
Ah mooie vondst de zip drive, dat was ook wat.
Ik ging met mijn vader moeder en zus naar Utrecht, de dames winkelen, mijn vader en ik naar de Hcc beurs.
Het vervelende voor ons was, wij wisten heel goed wat wij wilden, hij een zip drive extern, en ik een interne philips cd brander.
Wij waren dus best snel klaar, maar moesten op de dames wachten voordat die eens uit gewinkeld waren om weer thuis met onze nieuwe apparatuur aan de slag te gaan. Ongewenste cursus geduld gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
gravitone schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

De 2D chip heeft zijn eigen geheugen op een niet gedeelde bus en heeft daar geen invloed op. Maar de Rush heeft een 64bit memory bus, terwijl de voodoo 1 een 128bit bus tot zijn beschikking heeft. De geheugen bandbreedte is hierdoor slechts 400mb/sec tegenover 800mb/sec.
In wat voor systeem zou deze kaart dan optimaal zijn? Dat is dan nog in de Pentium 1/ Pentium II tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Vinnie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:33:

De originele Unreal setup vroeg altijd of je een 3dfx kaart had (ook als je die niet had ;) ) zodat de game meteen in 3dfx Glide mode kon starten. Kennelijk hadden ze de detectie nog niet voor elkaar bij Epic.
gravitone schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Volgens mij heeft de SST-96 (Rush) wel een gedeelde bus (Pseudo UMA bus met requests wanneer de 2D of 3D chip iets mag). De bus heeft dezelfde bandbreedte als de SST-1 (Voodoo 1) in 3D mode.
TheInsider schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

In wat voor systeem zou deze kaart dan optimaal zijn? Dat is dan nog in de Pentium 1/ Pentium II tijd?
Net als de Voodoo Graphics past het mooi bij een P166MMX t/m P2 266 :) .

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 27-10-2022 17:28 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

In mijn omgeving was de ZIP-drive wel een succes! Nieuw gekocht voor 369 gulden, een rib uit mijn lijf als scholier :X. In het begin vooral als D-schijf gebruikt samen met mijn IBM PS/2 Model 30-286. Ik had een disk voor applicaties, multimedia en games. En natuurlijk eentje voor het uitwisselen van downloads tussen vrienden. Zelfs nog een extra printer poortje met EPP ondersteuning aangeschaft om de snelheid van de ZIP-drive een stuk omhoog te krijgen :9~.
Dat ja.

Heb er eentje gekocht om m'n PS/2 Model 70-386 met 60MB HDD uit te breiden. Later toen ik mijn P60 kreeg bleef het in gebruik voor bestandsuitwisseling totdat ik ergens in 1999 een CDRW kocht.

Grappig was dat ik met m'n originele drive en 5 disks nooit problemen had, maar later toen ik een paar extra disks kreeg eht aan de lopende band click-of-death werd. Vermoed dat de disks anno 1995 van aanzienlijk betere kwaliteit waren dan de latere.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Grappig was dat ik met m'n originele drive en 5 disks nooit problemen had, maar later toen ik een paar extra disks kreeg het aan de lopende band click-of-death werd. Vermoed dat de disks anno 1995 van aanzienlijk betere kwaliteit waren dan de latere.
De click-of-death, dat was echt eng -O-. Gelukkig alleen meegemaakt met de ZIP-disk (Sony) die werd gebruikt voor het uitwisselen van downloads. Snel formatteren met de Iomega Tools en hopen dat het wegbleef :X. Bij een oppervlakte scan hoorde je dan de leeskop een paar keer seeken omdat er blijkbaar spare sectors ingezet/toegewezen waren. Tenzij je een gare ZIP-drive had, dan was je pas echt de sigaar :7.

Zie ook Wikipedia: Click of death.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

frapex schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Want als je achter de facade (de kringloopwinkel) kijkt is het gewoon een recycling-/vernietigingsbedrijf :-(...
Dat zeg je goed, het is een bedrijf. Met een winstoogmerk. Dus als iets niet winstgevend is of kan zijn, weg er mee. Dat er een kleine groep is die sommige producten wel zou willen is dan jammer, want ze richten zich op een grote en andere doelgroep. Hordes mensen die voor weinig een kast of een bed kunnen gebruiken omdat ze gewoon weinig hebben. Daarvoor is een oude pc niet eens bruikbaar, en ze hebben ook niet de luxe om er in te kunnen hobbyen zoals wij.
Dat er een markt is voor retro pc, absoluut. Alleen wordt die niet bediend door kringloopbedrijven, die richten zich op circuleren van bruikbare spullen voor een minima doelgroep.

Al zou ik best wel eens een keertje in zo'n container willen grutten als dat kon ;)
[...]

Zip drives waren op het HBO in 1997 / 1998 een hit. Breedband internet thuis was er nog niet, en school had een 2 Mbit lijn naar surfnet. Ja, Mbit ja, niet Gbit. Maar uitermate geschikt voor downloads. En een zipdrive was zoveel makkelijker dan met 3 of 4 onbetrouwbare floppies en arj kloten om een mp3 mee naar huis te nemen.
Dus binnen no time had de hele sector informatica zo'n ding thuis, en werd de nieuwe batch Pentium 2 desktops met een interne drive uitgerust :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kwam nog een Casio W-59 tegen met kapot bandje, dat komt in de buurt van 'kermishorloge' toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAefXrkvE3CYL3w9is7dqZdx_SU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUXIKZmmGfcl98Aw2Vfuzqrb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDdB4Rpf9zcJePX8TA7mQ_MByC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFgFDbfCeiGLA6e4wYYfYGoj.jpg?f=fotoalbum_tile

De alignment krijg ik niet beter dan dit...
En alvast een uurtje achteruit gezet voor komend weekend, anders moet het weer los. :+

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 28-10-2022 13:33 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:20:
Kwam nog een Casio W-59 tegen met kapot bandje, dat komt in de buurt van 'kermishorloge' toch?
[Afbeelding][Afbeelding]

De allignment krijg ik niet beter dan dit...
En alvast een uurtje achteruit gezet voor komend weekend, anders moet het weer los. :+
Dat komt wel aardig in de richting ja :D
Kun je van de bovenkant van het horloge nog iets af dremelen om hem beter uit te lijnen? Of dit je dan gelijk in de printplaat?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

- "Wat ben je aan het doen?"
- "de monitorvoet op wintertijd zetten"

:+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Zip drives waren op het HBO in 1997 / 1998 een hit. Breedband internet thuis was er nog niet, en school had een 2 Mbit lijn naar surfnet. Ja, Mbit ja, niet Gbit. Maar uitermate geschikt voor downloads. En een zipdrive was zoveel makkelijker dan met 3 of 4 onbetrouwbare floppies en arj kloten om een mp3 mee naar huis te nemen.
Dus binnen no time had de hele sector informatica zo'n ding thuis, en werd de nieuwe batch Pentium 2 desktops met een interne drive uitgerust :)
Nu je het zegt... de mijne is in 1999 op die manier gebruikt toen ik secretaris was van lokale studentenvakbond. We hadden op de KUN een goede verbinding terwijl het thuis inbellen geblazen was. Napster kon prima draaien in de hoek van het kantoor O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De DIP sockets zijn inmiddels ook binnen, dus met het Commodore 64 projectje kon ik ook verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DdI8Kihjqi7NqLHlHTGSBi0F28=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVs4wyrBuldfElvPQ2bjrkWb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TntpGuJwwydNJCGOB5juSWTCgqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9Q4VAWOXZQ8MJjZMed1NPW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqAIrT83NH9gGNj2YSfuXwcw-0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3iZM2CXOnUvo13WLVP2lwex.jpg?f=fotoalbum_tile

Links de legendarische SID chip :>

Maar nog steeds geen beeld! :(
Hm.... laat ik eens gek doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRRsdqonSSnxbHbP07AOaHaQYdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1sJpHo0M3ZKLVfHRmre6MpQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7839obY88dH-rqvKGyxB7_rQ3yk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFXM5tLzpfUjuWJQIyAzBqdv.jpg?f=fotoalbum_tile

:S Wat een PoS kabel zeg.. Nu nog wat kleur zien te krijgen, ik verdenk nog steeds de kabel n.a.v. deze post
En dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:48
PD2JK schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:54:
De DIP sockets zijn inmiddels ook binnen, dus met het Commodore 64 projectje kon ik ook verder.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Links de legendarische SID chip :>

Maar nog steeds geen beeld! :(
Hm.... laat ik eens gek doen.

[Afbeelding][Afbeelding]

:S Wat een PoS kabel zeg.. Nu nog wat kleur zien te krijgen, ik verdenk nog steeds de kabel n.a.v. deze post
En dit
Altijd leuk die oude Commodore 64's ik heb recentelijk er zelf ook een opgeknapt :P

Beetje karig met soldeer hoor of had je de socket op de foto nog niet vastgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@PVG555 Ik meende genoeg soldeer te hebben gebruikt, maar op de foto lijkt het alsof er nog gaten zitten. Het kan ook nog de reflectie zijn van de TV hier.

Edit:
Toch maar even gedubbelchecked, het is reflectie. :P

Edit2
De 1541 doet het ook. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4SzpXDk1EowiYUCmh-cdMDkEPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zucJdMrOtbGa6lyIXVdr13Wd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhmKH1ZvSpywnGqT7zKPuc3sBfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAMBMWhK2g1ucayU0nGig9dW.jpg?f=fotoalbum_tile

Een of andere C64 demo floppy, maar iets zegt mij dat dit niet de originele content is. :P

[ Voor 85% gewijzigd door PD2JK op 28-10-2022 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:48
@PD2JK Het lijkt op de foto inderdaad op gaten, maar als het IRL niet zo is dan heb ik niets gezegd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5O-FU1rgTJW1tdpGuW4QhranfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JlmP5afAPAkjplTqBEADY13.jpg?f=fotoalbum_large
It’s alive!

Het onbekende 286 moederbord heeft blijkbaar een Phoenix BIOS en 512k base memory.

Hoera!

Alleen hoe kom ik in vredesnaam in de BIOS? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 28-10-2022 16:46 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]
Niet. Want "please run SETUP program". Je zou "Phoenix /Quadtel 286 BIOS Setup Program" of "G-Setup" kunnen proberen, te downloaden via https://ibm-pc.org/utilities/system/system.htm. Of een andere BIOS erin stoppen :+.

[ Voor 15% gewijzigd door frapex op 28-10-2022 17:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]
It’s alive!

Het onbekende 286 moederbord heeft blijkbaar een Phoenix BIOS en 512k base memory.

Hoera!

Als de gebruikelijke Esc, del, f1, f2, f10, ctrl-alt-esc, shift-home etc niet werken heb je inderdaad software nodig. Mijn Unitron 286 heeft precies hetzelfde "probleem".
Ik zal van t weekend eens voor je gaan graven waar het staat op mn server en op mn dropbox gooien :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Onlangs was ik op zoek naar een Teac cd-rom drive en ik vond er één in Duitsland op eBay.
Was niet duurder dan vergelijkbare drives, dus dan ga je voor die ene speciale ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QlemfXB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JoeDGxC.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-10-2022 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Als de gebruikelijke Esc, del, f1, f2, f10, ctrl-alt-esc, shift-home etc niet werken heb je inderdaad software nodig. Mijn Unitron 286 heeft precies hetzelfde "probleem".
Ik zal van t weekend eens voor je gaan graven waar het staat op mn server en op mn dropbox gooien :)
Heel graag want die combinaties werken niet.

Overigens is het bord niet stabiel. Lijkt nu door warmte vast te lopen. Koude start is prima maar vrij snel na opwarmen loopt het vast en geeft een reboot weer vier keer een “-“.

In ander nieuws, ik heb ook een nieuwe drive binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMoOgCp2lYBvwWkqgPsleVbHi-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU7YznWvRoznkXE3B9OeybqY.jpg?f=fotoalbum_large

Een niet vergeelde Aopen 24x

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Heel graag want die combinaties werken niet.

Overigens is het bord niet stabiel. Lijkt nu door warmte vast te lopen. Koude start is prima maar vrij snel na opwarmen loopt het vast en geeft een reboot weer vier keer een “-“.

In ander nieuws, ik heb ook een nieuwe drive binnen:
[Afbeelding]

Een niet vergeelde Aopen 24x
Het blijven mooie drives 8)
En een 24x speed dus je CD's komen niet in stukjes via het frontje naar buiten.

Ik heb hier een hagelnieuwe 52x speed liggen maar als ik die ergens in monteer, gaat er eerst een stukje software op om de snelheid te limiteren }:O

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-10-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:59:
Onlangs was ik op zoek naar een Teac cd-rom drive en ik vond er één in Duitsland op eBay.
Was niet duurder dan vergelijkbare drives, dus dan ga je voor die ene speciale ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, Teac was wel een goed merk net als Plextor destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Ja, Teac was wel een goed merk net als Plextor destijds.
Ja, en Toshiba was ook wel goed geloof ik.
Ook redelijk moeilijk aan te komen helaas, heb er maar 1 in m'n archief.

Ze zien er ook heerlijk strak en "ouderwets" uit dus wel geschikt voor wat oudere builds zonder dat ze direct "te modern" ogen.

edit: voorbeeldje

Afbeeldingslocatie: https://www.global.toshiba/content/dam/toshiba/migration/corp/newsAssets/about/press/1996_04/imgdat/img1501.gif

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-10-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Niet. Want "please run SETUP program". Setup programma opzoeken dus.
Of een andere BIOS erin stoppen :+.
Nou heb ik op theretroweb.com een paar borden gevonden met vergelijkbare specs maar niet precies deze. Die borden hebben allemaal twee chips (odd en even) voor de BIOS. Kan ik die blindelings op het bord knallen?

Overigens moet ik het bord eerst stabiel krijgen anders heb ik daar nog niks aan natuurlijk. Door het opwarmen gaat er iets flink mis waardoor ik geen enkele POST meer krijg. Tot ik alles laat afkoelen en opnieuw probeer.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:41:
[...]
Nou heb ik op theretroweb.com een paar borden gevonden met vergelijkbare specs maar niet precies deze. Die borden hebben allemaal twee chips (odd en even) voor de BIOS. Kan ik die blindelings op het bord knallen?
Ik denk het wel, mits jouw bord ook twee EPROM's heeft. En vergelijkbare chipset.
Overigens moet ik het bord eerst stabiel krijgen anders heb ik daar nog niks aan natuurlijk. Door het opwarmen gaat er iets flink mis waardoor ik geen enkele POST meer krijg. Tot ik alles laat afkoelen en opnieuw probeer.
Kunnen micro cracks in het PCB zijn. Of losse solderingen. Even de magic finger hanteren dus: chips voelen en een beetje drukken.

En goed om te weten: ik heb in mijn reactie - waar je op reageerde - een link toegevoegd naar allerlei BIOS setup programma's.

[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 28-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Ik denk het wel, mits jouw bord ook twee EPROM's heeft. En vergelijkbare chipset.

[...]

Kunnen micro cracks in het PCB zijn. Of losse solderingen. Even de magic finger hanteren dus: chips voelen en een beetje drukken.

En goed om te weten: ik heb in mijn reactie - waar je op reageerde - een link toegevoegd naar allerlei BIOS setup programma's.
Chipset was m’n selectie dus die zou hetzelfde moeten zijn en ik heb inderdaad twee chips. Dat zou het wel makkelijker maken wellicht, maar dan doen we de aanname dat die andere BIOS zonder setup programma werkt.

De magic finger ja. Niet m’n favoriete methode. Ben er niet per se goed in. Is het mogelijk dat de cpu te warm wordt? Die heeft geen koelvin en wordt natuurlijk bloedheet. Het is tenslotte een 286.

Andere oorzaak kan wellicht zijn dat de RAM chips niet allemaal ok zijn. Zonder tester daarvoor wordt dat heel lastig.

En bedankt voor de link naar de software. Zal van pas komen als het bord stabiel genoeg is om voorbij de BIOS te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door MaNdM op 28-10-2022 18:29 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

MaNdM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
De magic finger ja. Niet m’n favoriete methode. Ben er niet per se goed in. Is het mogelijk dat de cpu te warm wordt? Die heeft geen koelvin en wordt natuurlijk bloedheet. Het is tenslotte een 286.

Andere oorzaak kan wellicht zijn dat de RAM chips niet allemaal ok zijn. Zonder tester daarvoor wordt dat heel lastig.
Een 80286 CPU mag lekker warm worden. Maar je zou natuurlijk een koelblokje op de CPU kunnen leggen of er een (kleine) ventilator bij kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die ventilator kan nooit kwaad. En een koelblok met evt wat pasta is ook niet verkeerd. Overigens zou ik niet een kleine ventilator pakken, maar zo'n mooi 12cm luchtkanon. Dubbel. En over het hele bord laten blazen. Weet je zeker dat warmte geen probleem is.

Maar inderdaad, een 286 de temperatuur "handjebrand" krijgen (zoals ik het tegen mn zoon zeg). 70-80'c is geen probleem.

Als ram het probleem is, zou je op een koude start de checkit 3 ram test kunnen draaien. Als die voltooit zonder fouten, ligt het niet aan het ram zelf. Of krijg je voor zo iets niet de tijd?
Die minuscule scheurtjes in de pcb zouden ook mogelijk zijn. Die los je enkel op met nieuwe draden trekken :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Een 80286 CPU mag lekker warm worden. Maar je zou natuurlijk een koelblokje op de CPU kunnen leggen of er een (kleine) ventilator bij kunnen houden.
Heb net een nieuwe test gedaan en het moet iets anders zijn. Bord is nu koud en met koeler erop en nog loopt hij vast. Dit is wat me opviel:
Het bord lag nog aangesloten op de voeding en heeft kunnen afkoelen. Aanzetten resulteerde meteen in geen POST. Voeding afkoppelen en opnieuw aankoppelen lost dit op, er is weer leven. Dan loopt alles weer vast. Herstart geeft wederom geen POST. Wacht een poosje en herhaal.

Er zitten helaas geen normale condensators op, anders zouden die zoiets veroorzaken. Ik heb wel een paar tantilums bij de voedingsconnector zitten. Misschien zijn die het?

Edit:
Het was een hunch, maar het kristal zit niet bijzonder strak in het socket. Ik ben deze eens gaan vasthouden en dat lijkt het gedrag te verbeteren. Heb nu wat soldeer aan de pootjes gedaan zodat die iets dikker zijn en beter contact gaan maken. Eens kijken of ik verder kom en een floppydrive kan laten herkennen.

Edit 2:
Het lijkt zowaar wat op te leveren. Ik heb via de setup util de BIOS kunnen instellen en goed kunnen herstarten in DOS 3.30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJajglaO6TRcIj5UBw2bk42Dg_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tc1NbgKBGBZwwldEm8Rb0kQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Whoohoo *O*

Even laten draaien nu om te kijken of alles stabiel blijft.

Weet je nog, dat een BIOS niet meer was dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrsRaLbvHS6xarNRJ7kViYB3XiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EiUFYFbOyFn50CDBJnqIgLi.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 3:
Dat kristal in dat “socket” werkt niet lekker hoor. Ze hebben een normaal dip-socket gebruikt. Het bord wil nu niet booten tenzij ik het kristal goed in het socket “knijp”. Ik heb dus een vinger achter het bord en de andere op het kristal. Doe ik dat niet dan boot hij niet meer. Soms is een beetje morrelen aan het kristal genoeg om weer in DOS te komen en soms moet je druk geven.

Het valt me ook op dat het een 24MHz kristal is terwijl het een 10MHz cpu is. Had het dan niet een 20MHz kristal moeten zijn? Misschien dat dit ook niet helemaal compatibel is?

Edit 4:
Toevallig komt een filmpje van necroware over een 286 bord voorbij die ook moeite heeft met starten en daar was het een van de BIOS chips die brak was. Dat zou hier ook nog kunnen spelen.

[ Voor 59% gewijzigd door MaNdM op 29-10-2022 07:57 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

20MHz crystal voor 10MHz CPU-clock inderdaad. Vroeger zag je vaak (bij socketed crystals) een tie wrap om de crystal zodat je ‘m stevig vast kunt zetten :).

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 29-10-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi gevonden! Lijkt er op dat de vorige gebruiker een stevige overklok van 20% heeft gedaan ;)
Dan is het ook geen wonder dat de cpu zo heet wordt!

Kijk gelijk even voor welke snelheid de chipset bedoeld is. 10/12/16/20MHz? Die zou ook instabiel kunnen zijn bij een oc.
Aan de andere kant: als de chipset voor meer geschikt is, kun je daar een passende cpu en kristal bij zoeken :p een 286 op 10MHz is niet bepaald de vlotste -kuch-ibm-model-30-286-kuch-

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:46:
Mooi gevonden! Lijkt er op dat de vorige gebruiker een stevige overklok van 20% heeft gedaan ;)
Dan is het ook geen wonder dat de cpu zo heet wordt!

Kijk gelijk even voor welke snelheid de chipset bedoeld is. 10/12/16/20MHz? Die zou ook instabiel kunnen zijn bij een oc.
Aan de andere kant: als de chipset voor meer geschikt is, kun je daar een passende cpu en kristal bij zoeken :p een 286 op 10MHz is niet bepaald de vlotste -kuch-ibm-model-30-286-kuch-
Ja dacht ik ook al aan maar ik zal goed moeten zoeken want dit bord heeft een cpu socket waar de cpu op de pins van het socket rust. De meeste die ik voorbij zie komen zijn voor een ander type socket. Net opgezocht en het is dus een CLCC package.

Dus als iemand toevallig een goede heeft voor dit bord van 16MHz, let me know!

O, en als iemand weet hoe het precies werkt met geheugen uitbreiding dan krijg ik graag advies. Hoe voorzie ik dit bord van het maximum aan geheugen?

[ Voor 10% gewijzigd door MaNdM op 29-10-2022 10:30 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bedoel je dan CLCC (Wat we tegenwoordig kennen als LGA zoals bij moderne Pentium 4's en zo ;)) een zoals deze? Of bedoel je een CPGA of PLCC?
Afbeeldingslocatie: https://thandor.net/data/object/1545/3285.jpg

En niet klagen met je dikke 10MHz CPU! Die op de foto is 4MHz :+ .

Wat betreft geheugen: welk moederbord heb je nu precies? Ik zie op de foto van het BIOS dat er 512KB beschikbaar is maar dat je 384KB reserved memory hebt. Als je die reserved memory dusdanig kunt configureren dat je 640KB in DOS hebt dan ben je er volgens mij wel. Tenminste, voor de meeste 286-toepassingen is dat voldoende. Ja, je kunt 2MB of 4MB in sommige 286'ers stoppen maar het nut daarvan is vaak wel beperkt.

[ Voor 55% gewijzigd door Thandor op 29-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Geheugen zal maximaal op 1 2 of 4MB gaan. Ik gok dat het nu chips zijn van elk 1x256b = 32kB oid. Iets als 41256 of gelijkwaardig.
Als je de chips kunt vervangen door 1x1024 of 4x256 chips (mobo moet ze ondersteunen!) Ga je naar een viervoud toe.
Altijd per 18 chips / 2 banken installeren uiteraard :)

Wil je extreem gaan: vind een xms of Ems bord met 4-8MB :p
Gaat over de ISA dus je verliest iets aan snelheid, maar op een 10/12MHz 286 is dat best te overzien.

Wat betreft de cpu: veel succes :p ik heb er zelf eentje van 8MHz liggen en dat is het. Ik verwacht dat je nog het beste uit bent op EvilBay of bij ome Ali voor zo iets.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Thandor schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:31:
Bedoel je dan CLCC (Wat we tegenwoordig kennen als LGA zoals bij moderne Pentium 4's en zo ;)) een zoals deze? Of bedoel je een CPGA of PLCC?
[Afbeelding]

En niet klagen met je dikke 10MHz CPU! Die op de foto is 4MHz :+ .

Wat betreft geheugen: welk moederbord heb je nu precies? Ik zie op de foto van het BIOS dat er 512KB beschikbaar is maar dat je 384KB reserved memory hebt. Als je die reserved memory dusdanig kunt configureren dat je 640KB in DOS hebt dan ben je er volgens mij wel. Tenminste, voor de meeste 286-toepassingen is dat voldoende. Ja, je kunt 2MB of 4MB in sommige 286'ers stoppen maar het nut daarvan is vaak wel beperkt.
Die bedoel ik ja. En inderdaad 10MHz is monsterlijk snel, maar de max is geloof ik 16MHz en dat is toch weer mooier natuurlijk. Geen idee of die in een dergelijke vorm bestond overigens.
Waterbeesje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:34:
Geheugen zal maximaal op 1 2 of 4MB gaan. Ik gok dat het nu chips zijn van elk 1x256b = 32kB oid. Iets als 41256 of gelijkwaardig.
Als je de chips kunt vervangen door 1x1024 of 4x256 chips (mobo moet ze ondersteunen!) Ga je naar een viervoud toe.
Altijd per 18 chips / 2 banken installeren uiteraard :)

Wil je extreem gaan: vind een xms of Ems bord met 4-8MB :p
Gaat over de ISA dus je verliest iets aan snelheid, maar op een 10/12MHz 286 is dat best te overzien.

Wat betreft de cpu: veel succes :p ik heb er zelf eentje van 8MHz liggen en dat is het. Ik verwacht dat je nog het beste uit bent op EvilBay of bij ome Ali voor zo iets.
De uitdaging is erachter komen wat het bord kan ondersteunen. Tot dusver heb ik nog niet kunnen achterhalen welk merk bord dit is. Laat staan een scan van bijbehorende documentatie.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een bios post string kan helpen als je die in beeld krijgt bij het starten. Sommige mensen kunnen die vertalen naar een bouwer (als die in de string is opgenomen).

Open anders eens een topic op Vogons, daar is naast de Nederlandse kennis ook heel de wereld vertegenwoordigd :)
Dikke kans dat je daar verder komt, met name van mensen die ook zo'n bord hebben.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb inmiddels teruggevonden waar je een foto van het bord plaatste: MaNdM in "Het grote Retro Game PC topic" .

Ziet er redelijk generiek uit. Qua setup programma zou je deze nog kunnen proberen:link. Komt van deze website. Je zou nog verder kunnen zoeken op basis van de NEAT-chipset (Waar o.a. jouw P82C206 en P82C201 chips onderdeel van zijn) en vergelijkbare moederborden opsnorren. Veel zullen een iets andere layout hebben maar vaak ook twee memory banks, de CHIPS-chips (NEAT hé :P) en jumpers/DIP-switches waar je van af kunt kijken.

Gezien BANK1 bij jou nog helemaal leeg is zou ik de vullen met dezelfde spec RAM-chips als in BANK0. That is; als je het geheugen uit wilt breiden. Zonder de chips na te rekenen vermoed ik dat er gewoon 1MB op zit maar nog niet als zodanig geconfigureerd (640KB base, 384KB reserved voor o.a. Shadow RAM).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Thandor schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:11:
Ik heb inmiddels teruggevonden waar je een foto van het bord plaatste: MaNdM in "Het grote Retro Game PC topic" .

Ziet er redelijk generiek uit. Qua setup programma zou je deze nog kunnen proberen:link. Komt van deze website. Je zou nog verder kunnen zoeken op basis van de NEAT-chipset (Waar o.a. jouw P82C206 en P82C201 chips onderdeel van zijn) en vergelijkbare moederborden opsnorren. Veel zullen een iets andere layout hebben maar vaak ook twee memory banks, de CHIPS-chips (NEAT hé :P) en jumpers/DIP-switches waar je van af kunt kijken.

Gezien BANK1 bij jou nog helemaal leeg is zou ik de vullen met dezelfde spec RAM-chips als in BANK0. That is; als je het geheugen uit wilt breiden. Zonder de chips na te rekenen vermoed ik dat er gewoon 1MB op zit maar nog niet als zodanig geconfigureerd (640KB base, 384KB reserved voor o.a. Shadow RAM).
Er zit volgens mij maar 512k op het bord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5O-FU1rgTJW1tdpGuW4QhranfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JlmP5afAPAkjplTqBEADY13.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen BIOS post string. Ik denk dat ik beide banken het beste kan voorzien van grotere chips zodat ik naar 2MB kan gaan bijvoorbeeld.

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Heb de chips nader bekeken: inderdaad 512KB. De chips zijn 256kbit ofwel 32KB en dat maal 16 (reken de parity voor gemak niet mee) maar 512KB. Dus of een setje HY53C256 chips ernaast of op zoek naar chips met dubbele grootte als je meer dan 1MB wil.

Blijf er wel bij dat 1MB in totaal genoeg is voor een 286 :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:44:
Heb de chips nader bekeken: inderdaad 512KB. De chips zijn 256kbit ofwel 32KB en dat maal 16 (reken de parity voor gemak niet mee) maar 512KB. Dus of een setje HY53C256 chips ernaast of op zoek naar chips met dubbele grootte als je meer dan 1MB wil.

Blijf er wel bij dat 1MB in totaal genoeg is voor een 286 :P.
Meer dan 1MB is enkel interessant op een 16MHz of hoger als je serieus met Windows 3 multitasking aan de slag gaat (spoiler: op een 286 loopt dat traaaaaag). Of grote Lotus werkbladen. Maar standaard software en games voor een 286 doen nauwelijks tot niets met 1MB+.
(@Waterbeesje heeft op zijn 286-16 4MB maar nooit gemerkt dat ie er iets deed. De IBM model 30-286 met 1MB heeft nog nooit gevraagd om meer)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ben nog steeds aan de gang met wat oude machientjes en WfW 3.11, wat toch mijn favoriete GUI is (geen OS, want het draait op DOS) en Windows 9x (in mijn geval Me).
Een Siemens Nixdorf met een 386@16 Mhz en 4 Mb RAM bijv. (waar WfW uiteraard het hoogst haalbare is) en bijv. ook een Fujitsu Siemens Pentium III systeem met 384 Mb RAM, wat in principe een quadruple boot machine is, maar waarop Windows Me toch het meest interessant is wat mij betreft.
Ik ben zoals weleens eerder gezegd niet zo van de spelletjes, dus wat dat betreft voldoe ik niet exact aan het Topic onderwerp, maar ik heb toch wel wat leuke dingen (weer) aan de praat gekregen en dat betreft voornamelijk Chat applicaties.
Winpopup is er eentje van en dat werkt prima tussen de WfW en Windows Me machine.
Verder ben ik ook (na zéér lange tijd) aan het stoeien met IRC (Internet Relay Chat), omdat dit nog één van de weinige internet toepassingen is (samen met bijv. ftp en telnet) die nog gewoon werkt op zelfs de oudste machientjes (email met een lage beveiliging ook wel, maar daar ga ik later weer wat tijd in steken).
Op de WfW machine heb ik een client genaamd WSIRC werkend (Mirc 5.91 had ook gekund, maar het machientje heeft slechts een 52 Mb HDD van Quantum op dit moment en WSIRC, welke nog uit mijn eigen archief komt en nergens meer op Internet te vinden is, neemt wat minder ruimte in) en op de Windows Me machine heb ik zowaar MS Chat 2.5 geinstalleerd (ofwel Comic Chat), dus die met het stripverhaal, welke ook als gewone IRC client gebruikt kan worden. Meta (wat volgens mij nooit wat gaat worden) hoeft wat mij betreft dus niet, want Comic Chat vind ik vooralsnog leuker/genoeg!
Probleem met IRC is echter dat er maar weinig kanalen te vinden zijn waarop gelijkgestemden te vinden zijn en als ze er zijn dan is het zo rustig dat je vanzelf afhaakt.
Nu kwam ik er achter dat Tweakers zowaar ook een eigen IRC server heeft (los van de bekende IRC netwerken) en daar wel enige activiteit is.
Met name in de kanalen #tweakers.net, #tweak en #fok, maar er bestaat zowaar ook een kanaal genaamd #retromachines!
Ik zeg niet dat ikzelf daar heel vaak op aanwezig zal zijn, maar het is misschien leuk om iedereen hier erop te wijzen dat de mogelijkheid bestaat om daar op de ouderwetse manier te chatten! Liefst met een retro machine uiteraard (als men de "security risks" aandurft), maar het kan natuurlijk ook met een modernere machine.
Vermeldenswaardig is verder dat TheOldNet ook een irc kanaal heeft op OFTC (#theoldnet), maar daar is helaas ook weinig activiteit te bespeuren.

Hieronder nog even een screenshot (het lukt me nog steeds niet om onder WfW met Paint een screenshot van het gehele beeld te maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBLWeGMaNPzJBs50BlFCj2m1jLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nxgr679bsOubOMLjEt9gkMf0.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door soedesh op 01-11-2022 00:50 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Leuk om met 3.11 toch te IRC’en. Aangaande security: ik zie niet zo’n probleem bij het écht oude spul. Zeker IRC onder DOS. Wat wil een hedendaagse hacker daar op uithalen ;). Volgens mij moet je dan een gepassioneerd hacker hebben die retro spul leuk vindt en de huidige cryptohackertjes vallen niet in die categorie :P.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eens kijken of er nog iets te maken valt van deze Toshiba 220CS. Weer iets met batterijen/accu's;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96yvaNjCB4AapDWC_1QB_fDiGZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQyT5GMC8o18TbXA2wzFOjs6.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker grote SO-DIMM ook... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ook aparte batterypacks. Dat er eentje waarschijnlijk voor de CMOS is lijkt me vanzelfsprekend, maar die 2e? Beetje weinig als systeem accu :+

Mocht er nog iemand een Dual Slot1/So370 systeem willen; hier een ASUS CUR-DLS en Compaq AP400 kunnen wel een nieuwe eigenaar gebruiken :P

@Thandor Wtf, een 286 op 4MHz 8)7 zeker voor snelheidgevoelige programma's die alleen goed op 4(,77)MHz goed werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:26:
(...)
@Thandor Wtf, een 286 op 4MHz 8)7 zeker voor snelheidgevoelige programma's die alleen goed op 4(,77)MHz goed werken :P
Die zou een echte XT er toch dubbel en dwars uit lopen :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soedesh
Vandaag even geëxperimenteerd met e-mail op de 386@16 Mhz en daarvoor MS Internet Mail 3.0 gebruikt (die met IE3 werd meegeleverd en voorloper was/is van Outlook Express) en hoewel ik het in eerste instantie nogal traag vond (wellicht dat een oude versie van Eudora Light 1.5.2 wat sneller is op deze oude machine?) werkt het zoals is te zien op onderstaande screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOvhIt3IAqdtfjdboaS23RFjKu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/skJrvreYhP7bHYzvtOP1akO4.png?f=user_large

Wellicht dat ik later nog de lichtere Eudora versie ga proberen of wellicht Pegasus Mail (die gebruikte ik altijd, totdat ook ik uiteindelijk overging op Outlook), maar ik had gelijk een vraag.
Ophalen van (POP3) mail is geen enkel probleem zoals is te zien, maar sinds enige tijd heeft mijn provider poort 25 naar buiten afgesloten.
Omdat ik geen zakelijk Internet abonnement wens te nemen (ik gebruik het immers privé) wil ik proberen via poort 26 uit te mailen. Geen idee of dat gaat lukken, maar ik ben in elk geval niet van plan de smtp server die ik daarvoor ga gebruiken (wellicht een oud virtueel Windows servertje of XP of 2000 Pro machientje) ook open te zetten voor inkomende e-mails.
Immers is er in deze oude e-mail client geen mogelijkheid om smtp authenticatie aan te zetten, wat volgens mij betekent dat een werkende smtp server per definitie eentje is die door iedereen als relay gebruikt kan worden. Binnen mijn eigen netwerk maakt dat niet zoveel uit. De vraag is of datgene wat ik van plan ben gaat werken.
Behalve de poort die ik in het plaatje al veranderd had van 25 naar 26 ga ik dus ook het IP adres van de SMTP server veranderen in iets anders dan 192.168.0.75.
Mocht het niet kunnen wat ik wil dan zal ik wellicht toch maar een goedkope VPS nemen waarmee ik kan uitmailen, maar daarop zal relaying uiteraard wel uitgeschakeld zijn, wat inhoudt dat ik een Windows 3.1x client moet zoeken die wel SMTP authenticatie (liefst over een beveiligde poort, maar denk dat die er niet zijn?) ondersteunt. Een DOS e-mail programma die dat wel kan is overigens ook welkom. Er bestaat ondertussen immers ook een DOS browser die TLS 1.2 ondersteunt heb ik begrepen.

[ Voor 16% gewijzigd door soedesh op 03-11-2022 02:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Vinnie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:26:
Ook aparte batterypacks. Dat er eentje waarschijnlijk voor de CMOS is lijkt me vanzelfsprekend, maar die 2e? Beetje weinig als systeem accu :+
Dat is een standby accu. Best fancy tech voor die tijd! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb hier ook nog een stapeltje 90's laptops liggen, die ook maar eens opentrekken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gisteravond weer even in retroland aan het spelen geweest met een leuk 486 systeem. Net even anders dan normaal.

Een ISA only computer, met daarin een 1MB UMC 408 videokaart. Die UMC is na het inlezen van een tsr net zou snel als een ET4000AX :D

Doordat het een ISA only is, zit ik voor het fijntunen nog even te twijfelen.
Gaat de ISA bus 'gewoon' op ~8MHz of gaat ie door naar de 10 of zelfs 12? De videokaart profiteert direct van een snellere bus. Dat tegenover komt er waarschijnlijk ook een punt dat de Sound Blaster vibra niet meer wilt.

Met de PCPlayer benchmark kwam ik uit op 7.9 punten. Meer dan het dubbele van wat ik uit mijn 386DX40 haal. En een potje Worms liep soepel en zonder problemen.

Misschien laat ik hele tunen wel over aan de volgende eigenaar: ik heb m beloofd aan een van onze medewerkers (blijf je anoniem of niet?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
Waterbeesje schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:32: met daarin een 1MB UMC 408 videokaart. Die UMC is na het inlezen van een tsr net zou snel als een ET4000AX :D
Ik vroeg me af of dit op hetzelfde neerkomt als wat ik met mijn 386 bordje doe met daarop een Acumos AVGA1 256kB chip. Ik heb een TSR genaamd RAMBIOS.COM en deze laadt een PhoenixVIEW VGA Compatible BIOS versie D1.00 07.
In de CMOS setup van de PC heb ik bij SHADOW BIOS ROM slechts SYSTEM BIOS ONLY gekozen, dus video wordt niet geschaduwd.
Is dat hetzelfde idee? Scheelt het daadwerkelijk in performance? De 386@16 Mhz is per definitie natuurlijk al traag, dus benchmarks heb ik er maar niet op losgelaten tot nu toe.
Overigens voldoet het wel voor de dingetjes die ik er tot nu toe mee doe/heb gedaan (onder WfW 3.11 met name).

Wat betreft een ander machientje waar ik vandaag wat tijd in heb gestoken wil ik graag wat advies, met name van @InjecTioN, want het betreft een Packard Bell 486.
Het bordje is helaas dood en doet helemaal niks, zelfs geen piepje uit het ingebouwd speakertje en als ik er een (PS2) keyboard op aansluit dan gaat daarop ook geen lichtje branden.
Boosdoener is (zoals op de foto is te zien) de lekkende batterij neem ik aan (dit keer geen Varta maar een GS Saft), die ik er uiteraard al jaren geleden uitgehaald had moeten hebben, maar dat vandaag pas gedaan heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1nMMQjbt_m4iP8en7PIH_RhQ4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2v6FO2hDMBo71jJOoSNtJMX.jpg?f=fotoalbum_large

Schoonmaken met staalborstel, kwast en wattenstaafjes met azijn heeft (tot nu toe) niet geholpen en geen bolle condensatoren zichtbaar (op hele oude bordjes zitten overigens weinig condensatoren en meestal hele smalle die dus niet bol zijn).
Wat kan ik hier nog mee? Weggooien vind ik zonde. Halfuurtje in de oven met 50 graden of meer wellicht?
Ik heb hem nu een tijdje aanstaan, want soms krijg je alsnog een Post na wat opwarmen (iets waar mijn 386@16Mhz van Siemens Nixdorf overigens ook last van heeft. De ene dag doet ie het, de andere dag weer niet maar dat heeft ook zijn charme).

Het model van deze Packard Bell is zoals hieronder ook is te zien een Packmate 5002 DF/2, wat ik overigens een mooi plat desktopmodel vind en waarvan ik hoopte een mooi stil retrosysteempje te maken.De 486@25 Mhz die erin zit heeft namelijk geen koeling nodig en met een stille fan in de voeding en een Compact Flash HDD erbij kom je al een aardig eind.
Zou ook nog kunnen dat de 486@25 Mhz er origineel niet in zat en dat er jumpers verkeerd staan?
Maar waar vind ik jumperinstellingen voor dit bord als Google op het modelnummer van de PC al geen resultaten geeft?
Een heel stel andere memory reepjes heb ik ook al geprobeerd en het zou ook nog kunnen dat de CPU zelf stuk is, maar een andere 486 had ik niet zo snel liggen en bovendien weet ik niet hoe het zit met de jumpersettings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2YsvZ9GQY0Xpl5-2bMEMveaU54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7XqoTpE9bLyKGLIbwxqVuIE.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door soedesh op 07-11-2022 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

soedesh schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:58:
[...]

Ik vroeg me af of dit op hetzelfde neerkomt als wat ik met mijn 386 bordje doe met daarop een Acumos AVGA1 256kB chip. Ik heb een TSR genaamd RAMBIOS.COM en deze laadt een PhoenixVIEW VGA Compatible BIOS versie D1.00 07.
In de CMOS setup van de PC heb ik bij SHADOW BIOS ROM slechts SYSTEM BIOS ONLY gekozen, dus video wordt niet geschaduwd.
Is dat hetzelfde idee? Scheelt het daadwerkelijk in performance? De 386@16 Mhz is per definitie natuurlijk al traag, dus benchmarks heb ik er maar niet op losgelaten tot nu toe.
Overigens voldoet het wel voor de dingetjes die ik er tot nu toe mee doe/heb gedaan (onder WfW 3.11 met name).

Wat betreft een ander machientje waar ik vandaag wat tijd in heb gestoken wil ik graag wat advies, met name van @InjecTioN, want het betreft een Packard Bell 486.
Het bordje is helaas dood en doet helemaal niks, zelfs geen piepje uit het ingebouwd speakertje en als ik er een (PS2) keyboard op aansluit dan gaat daarop ook geen lichtje branden.
Boosdoener is (zoals op de foto is te zien) de lekkende batterij neem ik aan (dit keer geen Varta maar een GS Saft), die ik er uiteraard al jaren geleden uitgehaald had moeten hebben, maar dat vandaag pas gedaan heb.

[Afbeelding]

Schoonmaken met staalborstel, kwast en wattenstaafjes met azijn heeft (tot nu toe) niet geholpen en geen bolle condensatoren zichtbaar (op hele oude bordjes zitten overigens weinig condensatoren en meestal hele smalle die dus niet bol zijn).
Wat kan ik hier nog mee? Weggooien vind ik zonde. Halfuurtje in de oven met 50 graden of meer wellicht?
Ik heb hem nu een tijdje aanstaan, want soms krijg je alsnog een Post na wat opwarmen (iets waar mijn 386@16Mhz van Siemens Nixdorf overigens ook last van heeft. De ene dag doet ie het, de andere dag weer niet maar dat heeft ook zijn charme).

Het model van deze Packard Bell is zoals hieronder ook is te zien een Packmate 5002 DF/2, wat ik overigens een mooi plat desktopmodel vind en waarvan ik hoopte een mooi stil retrosysteempje te maken.De 486@25 Mhz die erin zit heeft namelijk geen koeling nodig en met een stille fan in de voeding en een Compact Flash HDD erbij kom je al een aardig eind.
Zou ook nog kunnen dat de 486@25 Mhz er origineel niet in zat en dat er jumpers verkeerd staan?
Maar waar vind ik jumperinstellingen voor dit bord als Google op het modelnummer van de PC al geen resultaten geeft?
Een heel stel andere memory reepjes heb ik ook al geprobeerd en het zou ook nog kunnen dat de CPU zelf stuk is, maar een andere 486 had ik niet zo snel liggen en bovendien weet ik niet hoe het zit met de jumpersettings.

[Afbeelding]
Dat Packard Bell bord is waarschijnlijk een type PY4307-03 of iets in die richting.

En tot nu toe hebben alle borden die ik online vind lekkage...

edit: hier een aardig nuttige video

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YpnegCq.png

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
@BlueTooth76 Geweldig! Dat is precies het filmpje wat ik zocht, want het gaat bij mij om exact dezelfde chip die is gecorrodeerd en waarvan ik al het vermoeden had dat dit de oorzaak was.
Het lossolderen en schoonmaken (met een aardappelmes!) ben ik nog niet aan toegekomen, maar ik ga het allicht proberen. Laat wel weten of het wel of niet gelukt is.
Had de voetjes van de chip al proberen schoon te krabben en schoon te maken overigens, maar op het Youtube filmpje zie ik dat er rigoureuzere maatregelen nodig zijn.

Hierbij een foto van mijn bordje waar wellicht de krassen op te zien zijn van de staalborstel die ik gebruikte. Heb overigens ook al met een Stanleymes tussen de ruimtes tussen de voetjes gepeuterd, maar moet de boel kennelijk de-solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KAhnF42EP0tnr9nzvazUj9p0sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bG6u49K94acdWF5jMZXPtTnS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door soedesh op 07-11-2022 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

soedesh schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:18:
@BlueTooth76 Geweldig! Dat is precies het filmpje wat ik zocht, want het gaat bij mij om exact dezelfde chip die is gecorrodeerd en waarvan ik al het vermoeden had dat dit de oorzaak was.
Het lossolderen en schoonmaken (met een aardappelmes!) ben ik nog niet aan toegekomen, maar ik ga het allicht proberen. Laat wel weten of het wel of niet gelukt is.
Had de voetjes van de chip al proberen schoon te krabben en schoon te maken overigens, maar op het Youtube filmpje zie ik dat er rigoureuzere maatregelen nodig zijn.

Hierbij een foto van mijn bordje waar wellicht de krassen op te zien zijn van de staalborstel die ik gebruikte. Heb overigens ook al met een Stanleymes tussen de ruimtes tussen de voetjes gepeuterd, maar moet de boel kennelijk de-solderen.

[Afbeelding]
Ik gebruik een oude tandenborstel... staal- of koperborstel lijkt me wat te grof.
Als de azijn z'n werk goed doet is dat genoeg tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[...]

Acumos is weer een heel ander beesje dan UMC. Waar UMC de markt wat laat betrad, was Acumos er vrij vroeg bij. Maar het idee is inderdaad hetzelfde: je laadt en tsr in om de 'ontbrekende' vga/vesa/whatever modi in te laden.

Voordeel: om nieuwe modi te ondersteunen breng je een software update uit.
Nadeel: het gebruikt en beetje ram, kostbaar basis geheugen.

Dat je met een 386-16 werkt scheelt trouwens niet zo veel, omdat de ISA bus toch maar op ~8MHz draait. Die bus krijgt de cpu wel gevuld. Of de videokaart dat bijhoudt is de volgende vraag ;)
Dus een ET4000AX of S3 928 werken ook op jouw 396 sneller dan een Oak OTI037 of Trident 9000B. Ook op mijn 286-16 merk ik het verschil tussen die twee groepen al erg goed.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@Waterbeesje Voor jouw IBM PS/2 Model 30-286, en natuurlijk ook voor andere systemen, is er een TSR genaamd VIZ424 (Shareware): "An accelerator for BIOS-DOS-ANSI screen text modes".

De TSR neemt heel weinig geheugen en het scrollen van text gaat aanmerkelijk sneller. Vergelijkbaar met VGA BIOS shadowing. Voor programma's die rechtstreeks met de hardware communiceren (direct hardware access) maakt het qua snelheid niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:12:
@Waterbeesje Voor jouw IBM PS/2 Model 30-286, en natuurlijk ook voor andere systemen, is er een TSR genaamd VIZ424 (Shareware): "An accelerator for BIOS-DOS-ANSI screen text modes".

De TSR neemt heel weinig geheugen en het scrollen van text gaat aanmerkelijk sneller. Vergelijkbaar met VGA BIOS shadowing. Voor programma's die rechtstreeks met de hardware communiceren (direct hardware access) maakt het qua snelheid niet uit.
Die is ook leuk!
Voor de IBM 30-286 is snelheid sowieso wel een dingetje, zelfs voor een 286 is-ie niet bijster vlot.
De 286-16 waarover ik het had, is meer dan dubbel zo snel op benchmarks. Mede door de ATI 28800 videokaart en 0WS ram uiteraard.

Als je op een AT of hogere klasse DOS voldoende naar de upper zone kunt verplaatsen, is een TSR inderdaad niet zo vervelend. Het wordt spannender als je software gebruikt waar je 580kB base ram nodig hebt, zonder UMB of HMA op DOS 6.22 zit... met drivers voor geluid en CDRom... veel succes :P dan is iedere TSR er eentje te veel.
<3 PC Dos 5.02 met zijn kleine footprint en Interlink + DosShell

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Typenr staat - met de hand geschreven - zowaar op de BIOS EPROM sticker: dit is een PB410

Jumpersettings vind je hier:
http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/410.htm

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Dank @dion_b ! Volgens mij vergiste ik me in wie de PB specialist is? Heb vandaag met behulp van de jumpersettings een andere CPU geprobeerd (een 486 DX66), maar dat mocht helaas niet baten. Ook wat meer reinigen met een tandenborstel zoals @BlueTooth76 suggereerde (met Jif en water (!) en dan alleen het gedeelte waar de batterijlekkage zat) en een wattenstaafje met alcohol hielp niet. Ben bang dat er rigoureuzere maatregelen nodig zijn, maar voordat ik zoals in het Youtube filmpje chips ga de-solderen ga ik wellicht bakken in de oven proberen. De twee vierkante chips rechts van de chip van het Youtube filmpje worden warm (dat kan ik voelen met mijn vingers), evenals de CPU. Helaas geen piepje uit de ingebouwde speaker bij het aanzetten, maar iets van een begin van een piepje lijk ik wel te horen. Zal zo'n (Chinese) BIOS analyzer nut hebben in dit geval?

Pagina: 1 ... 37 ... 87 Laatste