1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Dat misstaat ook niet en begrijp de opmerking nu ook beterInjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
Klopt! InjecTioN in "Het grote Retro Game PC topic"
K6-III+ volgt t.z.t. een keer gelukkig!
Maar het was voor mij wel echt m'n 5x86 kastje in 1996 dus ik ga er voor
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ze zijn relatief goedkoop wanneer je 'm zelf ervan kan maken.FunFair schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:59:
Die K6-III+'s zijn niet te betalenWaar haal je die vandaan?
https://www.ebay.nl/itm/274825467551
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=85071
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
In 1995/1996 was een 486-achtige CPU of vroege Pentium inderdaad gebruikelijker/betaalbaarder, dus ik snap jouw overweging ookBlueTooth76 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:21:
[...]
Kan het me voorstellen.
Toch zag ik het kastje wel al in de computerbladen voor de 5x86 uit was (die december 1995 op de markt kwam).
En omdat ik zelf een 5x86 in zo'n behuizing gehad heb (en daarna ook nog m'n Chaintech 5VGM en de TX97-E met diverse CPU's) is het voor mij wel "correct"
edit: 5VGM heeft wss in een andere, oude AT-kast gezeten, ik had nog een 2e PC en gebruikte dan een null-modemkabel om te gamen als er vrienden op bezoek waren, vooral C&C was populair![]()
Die linksonder (Microsys) vind ik overigens ook een heel mooi kastje. Nog niet besloten wat er in komt maar heb genoeg bordjes liggen om er wat leuks mee te doen![]()
Mss daar een 486 VLB machine van maken? DX/2 80 er in? De display heeft maar 2 digits dus @ 100MHz wordt het 99MHz
De Escom moet ook nog compleet gemaakt worden maar ik heb nog een 2e kast staan die netter is, evenals een Highscreen kastje uit die periode. De Escom wil ik iig met de originele CPU uitrusten, dus daar kan dan wel een 5VGM in. Escom had wel vaak Mitsumi CDROM drives in die periode dus daar heb ik ook wel wat voor liggen. Heb ook nog wel een folder als voorbeeld ergens.
De Highscreen (niet op foto) is helemaal compleet maar nog niet getest. Weet ook niet echt meer of hij vergeeld is.
Gaat er dan een PCI bordje in, of een VLB? Of VIP?
Als je voor dat andere kastje een VLB 486 gaat bouwen, zou ik het lekker generiek uitrusten met een DX/2-66 van Intel of AMD. Maar dat is mijn mening
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
M'n vermoeden is dat ik de AMD 5x86 destijds op een Asus PVI-486SP3 had.Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
In 1995/1996 was een 486-achtige CPU of vroege Pentium inderdaad gebruikelijker/betaalbaarder, dus ik snap jouw overweging ook
Gaat er dan een PCI bordje in, of een VLB? Of VIP?
Een bord dat tegenwoordig "onbetaalbaar" is, tenzij je wat geluk hebt met het vinden.
Ik ga nu waarschijnlijk voor 1 van de SOYO VIP borden die ik hier heb rondslingeren.
In het ergste geval druk ik er eerst een Kingston / Evergreen versie op en upgrade ik later wel eens naar een geschikt bord.
Videokaart wordt iig de Hercules Dynamite 128 met ET6000.
Geluidskaart was destijds m'n SB16 ASP (AWE32 kocht ik pas in 1997) maar misschien druk ik er wel een AWE64 kaartje in.
Heb ook al een Quantum Bigfoot 6GB klaarliggen, een stuk groter dan de 2.5GB die ik had (letterlijk ook hoger vanwege de extra platter) maar meer ruimte is niet erg natuurlijk.
Het wordt vrij zeker een DX/2 80 van AMD. In feite heb ik die al compleet in een ander kastje met een DOM van 64MB dus daar moet nog wat groters voor komen. Heb uit China wat 512MB disk-on-modules onderweg. Videokaart moet ik nog even naar kijken, het wordt een Diamond VLB maar zit niet echt vast aan wat ik toen had.Als je voor dat andere kastje een VLB 486 gaat bouwen, zou ik het lekker generiek uitrusten met een DX/2-66 van Intel of AMD. Maar dat is mijn meningAls je voor een DX/4-100 of 120 gaat kun je voor de turbo de meest laffe escape ooit gebruiken: HI en LO op de display.
De HI / LO is inderdaad wel een slimme escape, daar denk ik dan weer niet aan
- - - - - - - - - - - - - - -
Edit: heb een SoundBlaster 2.0 met doos, boekjes en diskettes onderweg uit Frankrijk maar het Franse postkantoor geeft al sinds 23 september geen updates meer dus ik vrees dat die zoek is. Zal vandaag contact opnemen met de verkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 12:18 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De K6-III non + is wat dat betreft veel unieker en zeldzamer, imo is dat ook waard om te behoudenInjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
Klopt! InjecTioN in "Het grote Retro Game PC topic"
K6-III+ volgt t.z.t. een keer gelukkig!
Voor wie dit project wilt doen: Wees je er wel van bewust dat die K6-2+ als een malle doorklokt naar boven de 600MHz en na de mod dat er veel zijn die 'm niet boven de 450 meer krijgen. Zal vast de reden zijn waarom het cache in het beginsel is uitgeschakeld... Ik vraag me dan ook oprecht af of dat extra cache opweegt als je voor snelheid gaat.InjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Ze zijn relatief goedkoop wanneer je 'm zelf ervan kan maken.
(...)
Aan de andere kant is het wel een heerlijke proof of concept, en als het lukt heb je wel een 3+ om op de i430HX/TX/VX bordjes te zetten als deze het voltage ondersteunen!
(@Waterbeesje heeft al twee originele 3+jes en een 3-non-plus dus laat deze serie maar gaan)
Voor mij is dat ook een goede leidraad: gebruik wat je hebt / makkelijk kunt krijgen en wacht vanuit daar tot er iets mooiers langs komt.BlueTooth76 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
M'n vermoeden is dat ik de AMD 5x86 destijds op een Asus PVI-486SP3 had.
Een bord dat tegenwoordig "onbetaalbaar" is, tenzij je wat geluk hebt met het vinden.
Ik ga nu waarschijnlijk voor 1 van de SOYO VIP borden die ik hier heb rondslingeren.
In het ergste geval druk ik er eerst een Kingston / Evergreen versie op en upgrade ik later wel eens naar een geschikt bord.
Videokaart wordt iig de Hercules Dynamite 128 met ET6000.
Geluidskaart was destijds m'n SB16 ASP (AWE32 kocht ik pas in 1997) maar misschien druk ik er wel een AWE64 kaartje in.
Heb ook al een Quantum Bigfoot 6GB klaarliggen, een stuk groter dan de 2.5GB die ik had (letterlijk ook hoger vanwege de extra platters) maar meer ruimte is niet erg natuurlijk.
[...]
Het wordt vrij zeker een DX/2 80 van AMD. In feite heb ik die al compleet in een ander kastje met een DOM van 64MB dus daar moet nog wat groters voor komen. Heb uit China wat 512MB disk-on-modules onderweg. Videokaart moet ik nog even naar kijken, het wordt een Diamond VLB maar zit niet echt vast aan wat ik toen had.
De HI / LO is inderdaad wel een slimme escape, daar denk ik dan weer niet aan
- - - - - - - - - - - - - - -
Edit: heb een SoundBlaster 2.0 met doos, boekjes en diskettes onderweg uit Frankrijk maar het Franse postkantoor geeft al sinds 23 september geen updates meer dus ik vrees dat die zoek is. Zal vandaag contact opnemen met de verkoper.
Voor die Bigfoot is het wel even opletten wat de Bios ondersteunt (512MB, 1,2GB, 2GB, 8GB limieten?). Een XT-IDE chip is uiteraard
En wat betreft de geluidskaart: een AWE64 gaat niet verkeerd
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, als je het zoekt betaal je de hoofdprijs meestal. En soms loop je er zo tegenaan...Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
De K6-III non + is wat dat betreft veel unieker en zeldzamer, imo is dat ook waard om te behouden
[...]
Voor wie dit project wilt doen: Wees je er wel van bewust dat die K6-2+ als een malle doorklokt naar boven de 600MHz en na de mod dat er veel zijn die 'm niet boven de 450 meer krijgen. Zal vast de reden zijn waarom het cache in het beginsel is uitgeschakeld... Ik vraag me dan ook oprecht af of dat extra cache opweegt als je voor snelheid gaat.
Aan de andere kant is het wel een heerlijke proof of concept, en als het lukt heb je wel een 3+ om op de i430HX/TX/VX bordjes te zetten als deze het voltage ondersteunen!
(@Waterbeesje heeft al twee originele 3+jes en een 3-non-plus dus laat deze serie maar gaan)
[...]
Voor mij is dat ook een goede leidraad: gebruik wat je hebt / makkelijk kunt krijgen en wacht vanuit daar tot er iets mooiers langs komt.
Limieten zijn wel spannend, mocht het niet werken dan ligt er nog wel een kleinere WDC, Quantum Fireball of Maxtor drive óf ik ga toch maar weer voor een CF-kaartje.Voor die Bigfoot is het wel even opletten wat de Bios ondersteunt (512MB, 1,2GB, 2GB, 8GB limieten?). Een XT-IDE chip is uiteraard
En wat betreft de geluidskaart: een AWE64 gaat niet verkeerdbeter dan een ruisende SB16 met hanging note bug of zo.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 12:36 ]
In m'n jongere jaren vroeg ik me ook af hoe zo'n 'dom' display toch kon weten hoeveel Mhz de processor draaide (486 bij oom en tante gaf bijv 66 op het display). Echter kwam je er later achter dat het gewoon vooraf ingesteld was (en toen de 486 was vervangen door een Pentium 133 in dezelfde behuizing viel die 66 op het display natuurlijk meteen door de mand)
Voor grote schijven gebruiken in PC's die het eigenlijk niet ondersteunden had ik toen Maxblast van Maxtor.
Zo kon je bijvoorbeeld een 40GB schijf gebruiken in een PC die niet verder ging dan 8GB, en ik had het ook voor m'n 486 toen ik er tijdelijk een 6GB schijf in had (schijf bleek helaas kapot, dus die lol was van korte duur).
Schijf werd dan door een jumper op een beperkt formaat gezet (zodat de BIOS er wat mee kon) en het programmatje zorgde dan dat de volledige schijf bruikbaar was (start net na de POST, maar nog voor het OS).
Geen idee of dat er nu nog is, gezien Maxtor eigenlijk niet meer bestaat / is overgenomen.
Quantum Bigfoot's heb ik er ook nog 2 van... 1.2GB of zoiets, leuke schijven voor 486/P1 klasse PC's.
Vooral omdat ik in die tijd veel zat te klooien met schijven van hooguit 500MB of minder....
Geen idee eigenlijk meer hoe ik aan die dingen gekomen ben, maar heb ze nog steeds.
Je had wel verschillende tools, die meestal een custom versie van EZ-Drive of Ontrack Disk Manager waren. Ook wel mee gewerkt en dat ging best prima in mijn herinnering.Nemesizz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:55:
Onze 486 had toen ook HI / LO op het display, denk ook dat het minder erg leek dan 'slechts' 33Mhz.
In m'n jongere jaren vroeg ik me ook af hoe zo'n 'dom' display toch kon weten hoeveel Mhz de processor draaide (486 bij oom en tante gaf bijv 66 op het display). Echter kwam je er later achter dat het gewoon vooraf ingesteld was (en toen de 486 was vervangen door een Pentium 133 in dezelfde behuizing viel die 66 op het display natuurlijk meteen door de mand)![]()
Voor grote schijven gebruiken in PC's die het eigenlijk niet ondersteunden had ik toen Maxblast van Maxtor.
Zo kon je bijvoorbeeld een 40GB schijf gebruiken in een PC die niet verder ging dan 8GB, en ik had het ook voor m'n 486 toen ik er tijdelijk een 6GB schijf in had (schijf bleek helaas kapot, dus die lol was van korte duur).
Schijf werd dan door een jumper op een beperkt formaat gezet (zodat de BIOS er wat mee kon) en het programmatje zorgde dan dat de volledige schijf bruikbaar was (start net na de POST, maar nog voor het OS).
Geen idee of dat er nu nog is, gezien Maxtor eigenlijk niet meer bestaat / is overgenomen.
Quantum Bigfoot's heb ik er ook nog 2 van... 1.2GB of zoiets, leuke schijven voor 486/P1 klasse PC's.
Vooral omdat ik in die tijd veel zat te klooien met schijven van hooguit 500MB of minder....
Geen idee eigenlijk meer hoe ik aan die dingen gekomen ben, maar heb ze nog steeds.
Over hard drives gesproken, de pakketbezorger kwam weer met wat leuks.
Hagelnieuwe Seagate ST3630A 631MB IDE schijven uit juli 1995.
Nog geen idee wat ik er mee ga doen maar ze liggen niet in de weg iig

Die waren volgens mij ook gebaseerd op Ontrack of EZdrive.
Persoonlijk ben ik geen fan van overlay software, omdat het een extra laag is in mogelijke datacorruptie.
Die displays zijn inderdaad heerlijk star gejumperd van binnen. Meestal met een T-vorm constructie. Leuk om mee te spelen, maakte er vroeger wel eens een FU van ipv lage snelheid
o | o
. |
altijd aan
o ---
. o
high aan
--- o
. o
low aan
of zo
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Voor wie nog op zoek is naar een display, StockClear heeft er nog een aantal liggen.Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:32:
Maxblast: https://archive.org/ helpt je verder
Die waren volgens mij ook gebaseerd op Ontrack of EZdrive.
Persoonlijk ben ik geen fan van overlay software, omdat het een extra laag is in mogelijke datacorruptie.
Die displays zijn inderdaad heerlijk star gejumperd van binnen. Meestal met een T-vorm constructie. Leuk om mee te spelen, maakte er vroeger wel eens een FU van ipv lage snelheid
o | o
. |
altijd aan
o ---
. o
high aan
--- o
. o
low aan
of zo
https://www.stockclear.nl/a-74740101/vintage-pc-parts/vintage-pc-turbo-led-3-digit-s/#description
Ik heb er ook een paar onderweg dus gedetailleerde foto's volgen.
Zo te zien is deze qua montage iig gelijk aan die in m'n 386DX40 behuizing.
Verder zat er nog wat leuks van Geekenspiel in m'n brievenbus.
Met zo'n dome sticker is het toch net wat meer "af"
edit: ondanks flink wat schoonmaakpogingen (o.a. met citroenfoam) lijkt m'n kastje niet echt schoon maar veel beter wordt het niet

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 15:17 ]
Ben op het moment dus aan het zoeken naar geheugen.Waterbeesje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Geheugen: 512MB is een mooi uitgangspunt. Veel meer dan de P2-350 ooit zal gebruiken, dus het geeft je de mogelijkheid om het wisselbestand uit te zetten.
Zelf zou ik hiermee voor PC133 CL2 gaan. Niet dat deze CPU daar heel veel mee doet, maar het opent wel de deur voor snellere processors.
In het boekje van het moederboard staat: "For the system CPU bus to operate at 100MHz, use only PC100-compliant DIMMs".
Kan ik er dan zomaar PC133 in doen vraag ik me af?
Idealiter 4x 128mb neem ik aan, of maakt dat qua snelheid niet uit als ik er 2x 256mb in zou doen bijvoorbeeld?
Kan helaas geen QVL meer vinden, wat zouden jullie mij aanraden?
Daar kwam ik dus achter toen we de 40GB overnamen van de P3 naar een P4 systeem (die wel out-of-the box 40GB aankon uiteraard), Maxblast was ook niet meer nodig dus dat eraf, ging een tijdje goed, tot plots telkens schrijf fouten kreeg. Was toen al bang dat de HDD kapot ging (en was voor mij toen erg duur, had weinig geld, en had dus net een Pentium 4 gekocht), maar bleek dus dat die settings op de schijf nog verkeerd stonden.Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:32:
De P3 kon overigens na een BIOS update ook gewoon 40GB en groter aan, maar voor die tijd had die een limiet van 20GB geloof ik, vandaar dat we dat tooltje gebruikt hadden.
PC133 gaat volgens mij prima in PC100 systemen.PVG555 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
Ben op het moment dus aan het zoeken naar geheugen.
In het boekje van het moederboard staat: "For the system CPU bus to operate at 100MHz, use only PC100-compliant DIMMs".
Idealiter 4x 128mb neem ik aan, of maakt dat qua snelheid niet uit als ik er 2x 256mb in zou doen bijvoorbeeld?
Als je geheugen hebt liggen zou ik dat eerst proberen, het kwam niet heel kritisch in mijn herinnering.
Het kan wel praktisch zijn om gelijke modules te gebruiken.
Voor het testen zou ik Memtest86 of Memtest86+ even downloaden en die een paar uurtjes (en passes) laten draaien.
Van die eerste is sowieso ook nog een floppy image te downloaden, mocht booten vanaf USB of CD-ROM niet lukken.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 15:21 ]
Dat RAM mag geen probleem vormen.PVG555 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
Ben op het moment dus aan het zoeken naar geheugen.
De notitie over PC100 RAM is opgesteld in de tijd dat PC66 nog normaal was, en PC100 nieuw. Met PC66 zou het systeem te snel zijn voor het ram en daardoor niet werken, veel vastlopen of random errors geven.
Zie het als een: RAM moet hieraan minimaal voldoen om stabiel te blijven.
PC133 kun je veilig gebruiken omdat het meer snelheid aankan dan PC100.
Wel is het goed om uit te zoeken hoeveel datadichtheid het systeem aankan. Ik weet dat in vroege systemen met SDRAM, de max zat op 64MB per latje. Die van jou zou 256MB waarschijnlijk ondersteunen, maar mogelijk geen 512MB (ook zelf niet mee getest trouwens). Omdat SDRAM op 1 kanaal werkt, maakt het niks uit of je nu 1, 2, 3 of 4 latjes gebruikt. Het systeem neemt op auto-config gewoon de snelheid over van het traagste latje (dankzij de SPD chip die vertelt hoe snel een latje is).
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bedankt voor het snelle antwoord!Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Dat RAM mag geen probleem vormen.
De notitie over PC100 RAM is opgesteld in de tijd dat PC66 nog normaal was, en PC100 nieuw. Met PC66 zou het systeem te snel zijn voor het ram en daardoor niet werken, veel vastlopen of random errors geven.
Zie het als een: RAM moet hieraan minimaal voldoen om stabiel te blijven.
PC133 kun je veilig gebruiken omdat het meer snelheid aankan dan PC100.
Wel is het goed om uit te zoeken hoeveel datadichtheid het systeem aankan. Ik weet dat in vroege systemen met SDRAM, de max zat op 64MB per latje. Die van jou zou 256MB waarschijnlijk ondersteunen, maar mogelijk geen 512MB (ook zelf niet mee getest trouwens). Omdat SDRAM op 1 kanaal werkt, maakt het niks uit of je nu 1, 2, 3 of 4 latjes gebruikt. Het systeem neemt op auto-config gewoon de snelheid over van het traagste latje (dankzij de SPD chip die vertelt hoe snel een latje is).
:strip_exif()/f/image/NHjbCtAggE6m11YD4tHF6s7R.jpg?f=fotoalbum_large)
256mb per latje is inderdaad de max met een totaal maximaal van 1024mb:
Ik zou de voedingen een uurtje testdraaien en voltages doormeten zonder hardware er aan.TheInsider schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]
Het kriebelt om ze weer eens aan te zetten, wat is wijsheid, recente atx voeding proberen erin de krijgen en daarmee starten? De kasten zijn niet heel ruim en de nieuwere voedingen hebben vaak wat meer kabels dan de oudere at voedingen.
De moederborden kunnen dat aan, asus txp4.
Eventueel met een paar oude harddrives of een paar 12 volt lampen als "load".
Uiteraard ook stofvrij maken als er stof in zit en eventueel even de deksels lichten.
Wauw, die kasten zijn zo lelijk dat het gaaf is!TheInsider schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]
Het kriebelt om ze weer eens aan te zetten, wat is wijsheid, recente atx voeding proberen erin de krijgen en daarmee starten? De kasten zijn niet heel ruim en de nieuwere voedingen hebben vaak wat meer kabels dan de oudere at voedingen.
Ik zet oude voedingen eigenlijk gewoon aan. Zo oud is het spul nu ook weer niet en ik heb maar zeer zelden gehad dat een voeding zodanig stuk ging dat ' ie andere hardware mee nam.
Meestal is het binair, de voeding werkt of de voeding doet niks.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Gave kasten. Doet me een beetje denken aan de Sun Ultra 10 uit die tijd:TheInsider schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]

En als ik zie hoe men toen met design van kasten omging, zal dat niet geheel toevallig zijn gok ik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ook. Sommige machines jaren niet gebruikt, stekker erin een gaan met de ...geitmentalmadnizz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Ik zet oude voedingen eigenlijk gewoon aan. Zo oud is het spul nu ook weer niet en ik heb maar zeer zelden gehad dat een voeding zodanig stuk ging dat ' ie andere hardware mee nam.
Meestal is het binair, de voeding werkt of de voeding doet niks.
Word her en der afgeraden, maar tot nu toe is er bij nog niks geploft. De oude AT voedingen doen het meestal nog prima (machines verbruikten ook relatief weinig). De ATX'jes hebben er soms geen zin meer in, kunnen de piek bij inschakelen niet meer aan, maar dan blijft het beeld gewoon blanco, maar ploft niks.
---
Vraag me eigenlijk af of die B-merk of zelfs C-merk 'meuk' voedingen geschikt zijn voor de oudere systemen.
Vaak hebben die dingen voltage rails en wattages op die rails die juist voor de oudere systemen belangrijk zijn (die zijn minder afhankelijk van de 12V lijn, waar vaak de B en C merk voedingen door de mand gaan met nieuwe systemen). En gezien de oudjes vaak dusdanig laag zijn qua verbruik zou ik haast denken dat het wel moet willen (zit je wel met zooi als ripple maar... hoeveel uur draait een retro PC daadwerkelijk per dag? het is niet bepaald je 'main rig' die je de hele dag aan hebt staan).
Zelf heb ik een tijdje terug (zal inmiddels wel 3 of 4 jaar zijn) van die kleine SFF voedingjes gekocht. Waren iets van een 10tje per stuk (hier op V&A), en van Seasonic. Was ooit van plan om een ITX systeempje in een oude kapotte Xbox te bouwen (wat er uiteraard nooit van is gekomen) dus heb die voedingen maar gewoon gebruikt voor de wat oudere bakjes. Dingen missen dingen zoals een 6-pin PCI-e stekker (toch niet nodig) en helaas wat weinig molex aansluitingen (wel sata...niet zo handig als meeste molex gebruikt).
Als het een "duizend in een dozijn" Pentium 1 bordje is met een P100 dan doe ik meestal niet zo moeilijk.
Maar goede borden worden ook schaarser en het is wel zonde als het met 1 plof afgelopen is.
Misschien heb ik te lang bij computerzaken gewerkt, als er iemand bij ons langs kwam met een systeem dan was het vaak al kapot.
We hadden rond het jaar 2000 PC's met Target voedingen die ik niet eens aansloot maar de voeding zonder testen verving, aangezien die (met een luide knal) alles wat aangesloten was in hun pad van vernieling meenamen, ook de harddisk...
Dus als een klant zei "start niet op" en het was een Target voeding dan ging er eerst een andere voeding in.
edit: druk op zoek naar een plaatje van de betreffende kast
edit: gevonden in m'n fotoarchief
Op zich was het best een net kastje maar de voedingen... boh... zo slecht...

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 20:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nou, inderdaad, het logo was er prima geschikt voorThe Eagle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:19:
Target was idd eigenlijk alleen goed voor target practice![]()
![]()
Deze hoort mss meer in het "blunder topic" maar we hadden wel eens klanten met bijzondere problemen...
Klant "Hij doet het niet"
Wij:

Wel een Diamond Stealth 3D 2000 (?) trouwens.
Ook benieuwd waar de CD-audio kabel op zat aangesloten, zie 'm wel voorbij komen.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 20:33 ]
Uiteindelijk de voeding volledig gereviseerd en intussen weer netjes "aan het werk".
Een andere keer was het rond 2006. Een van die beruchte goudkleurige Q-TEC voeding. Die dingen bleken vaker "de geest" te geven dan stroom...

Volgens mij heeft die toen wel iets aan hardware meegenomen. Ik weet alleen niet meer wat precies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AGy2ImnBS69HvipkY5yjMfum.jpg?f=user_large)
Dit was weliswaar geen A-merk, B-merk, noch C-merk (eerder een Q-merk......), maar ik had toch wel ìets verwacht van dat ding.
Uiteindelijk heb ik daar goed van geleerd. Dus de eerstvolgende aankoop was een OCZ GameXStream 600W (mijn review van toen) gekocht, waar ik duidelijk niet op heb bespaard!
Deze voeding heb ik tot een jaar geleden nog gebruikt. Deze heb ik (na een recap en grondige schoonmaak) in mijn vorige game-bak terug geplaatst (tevens goed schoongemaakt) en op zolder gezet, zodat dit mijn volgende toekomstige retro game-bak zal worden.
Happy future me!
Ook tijdens de stage bij een computershopje nooit Target voorbij zien komen. Wel Sweex en Qtec, wat ook geen beste voedingen waren, maar die zaten dan in (voor die tijd) high-end AMD en P4 systemen.
Zelf ook wel een Sweex voeding in m'n systeem gehad (ook uit de tijd dat je nog niet wist dat het slechte waren, vrij snel vervangen door een beter exemplaar dat wel), maar zelfs dat ding doet het nog. Gebruik em ook eigenlijk alleen op systemen die niet zo... belangrijk zijn
*edit*
@InjecTioN Ja die gouden Sweex ken ik ook nog. Heb de ventilators er nog van volgens mij (al die kapotte Qtec en Sweex voedingen sloopte ik de ventilators uit
[ Voor 12% gewijzigd door Nemesizz op 12-10-2022 20:47 . Reden: toevoeging ]
Die behuizing heb ik destijds als LAN-party bak nog met een Abit NF7-S v2.0 en mijn Athlon XP-M 2400+ en X800 Pro @ XT-PE gedraaid. Ik had er nog een mooi Quake III logo in gezaagd en de verfrandjes als offset wat verder weggeslepen met de dremel voor een grovere look. Een stuk mat plexiglas (uit een LCD-scherm die stuk was) erachter geplakt, rode CCFL erachterBlueTooth76 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:10:
Hangt ook een beetje van de hardware in een systeem af.
Als het een "duizend in een dozijn" Pentium 1 bordje is met een P100 dan doe ik meestal niet zo moeilijk.
Maar goede borden worden ook schaarser en het is wel zonde als het met 1 plof afgelopen is.
Misschien heb ik te lang bij computerzaken gewerkt, als er iemand bij ons langs kwam met een systeem dan was het vaak al kapot.
We hadden rond het jaar 2000 PC's met Target voedingen die ik niet eens aansloot maar de voeding zonder testen verving, aangezien die (met een luide knal) alles wat aangesloten was in hun pad van vernieling meenamen, ook de harddisk...
Dus als een klant zei "start niet op" en het was een Target voeding dan ging er eerst een andere voeding in.
edit: druk op zoek naar een plaatje van de betreffende kast
edit: gevonden in m'n fotoarchiefIn 2000 kocht ik m'n eerste digitale camera en tot nu toe lukt het nog aardig om het fotoarchief niet kwijt te raken
Op zich was het best een net kastje maar de voedingen... boh... zo slecht...
[Afbeelding]
Gelukkig hebben we de foto's nog:
![]() | ![]() |
En goede voeding heeft beveiligingsmaatregelen om oververhitting, kortsluiting en overspanning tegen te gaan.
Filters om voltages strak te krijgen.
De ergste voedingen van net onder de onderste plank missen dat soort onderdelen en vaak dit er op de pcbs ruimte voor.
Gevolg is dat kwaliteit met gewicht komt: die aanvullende componenten en grotere koelvinnen komen met gewicht. Die goedkope meuk heeft dus netjes 12v op de multimeter, maar op een oscilloscoop is het een rimpel van 6 tot 18 volt. Duidelijk voor de componenten op je andere hardware.
Dat gewicht werd ook bekend bij de cheap-ass bouwers en enkele legden een extra plaatje staal of lijm (goedkoop) onderin de voeding om hem zwaarder te maken. Maar de duurdere componenten missen nogsteeds.
Oude voedingen met onbekende reputatie zet ik ook altijd een poosje aan met 3 of 4 oude harde schijven (liefst Maxtor of quantum, die begeven het het liefste)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat is 'mInjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Die behuizing heb ik destijds als LAN-party bak nog met een Abit NF7-S v2.0 en mijn Athlon XP-M 2400+ en X800 Pro @ XT-PE gedraaid. Ik had er nog een mooi Quake III logo in gezaagd en de verfrandjes als offset wat verder weggeslepen met de dremel voor een grovere look. Een stuk mat plexiglas (uit een LCD-scherm die stuk was) erachter geplakt, rode CCFL erachter. Dàt was een vette bak!
![]()
Gelukkig hebben we de foto's nog:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Volgens mij zat er geen front fan intake in die kasten maar met wat geduld uiteraard wel
Ik neem er ook weinig risico mee.Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:55:
Voedingen kan ik ook nog een een boekje over open doen.
En goede voeding heeft beveiligingsmaatregelen om oververhitting, kortsluiting en overspanning tegen te gaan.
Filters om voltages strak te krijgen.
De ergste voedingen van net onder de onderste plank missen dat soort onderdelen en vaak dit er op de pcbs ruimte voor.
Gevolg is dat kwaliteit met gewicht komt: die aanvullende componenten en grotere koelvinnen komen met gewicht. Die goedkope meuk heeft dus netjes 12v op de multimeter, maar op een oscilloscoop is het een rimpel van 6 tot 18 volt. Duidelijk voor de componenten op je andere hardware.
Dat gewicht werd ook bekend bij de cheap-ass bouwers en enkele legden een extra plaatje staal of lijm (goedkoop) onderin de voeding om hem zwaarder te maken. Maar de duurdere componenten missen nogsteeds.
Oude voedingen met onbekende reputatie zet ik ook altijd een poosje aan met 3 of 4 oude harde schijven (liefst Maxtor of quantum, die begeven het het liefste)
Daarom wel blij met m'n partijtje voedingen van Evercase.co.uk
Helaas heeft DPD m'n 2e partij zoek gemaakt maar de hernieuwde poging is onderweg (dankzij Evercase, niet dankzij DPD)
Het gekke is dan weer dat ik jaren heb gedraaid met een wat latere QTEC voeding met een AMD Phenom II X6 1055T (@3.5GHz) en 2x GTX470 in SLI en dat draaide perfect. Maar die gouden voedingen heb ik weinig ervaring mee, behalve die de Sweex Smoke EditionInjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:43:
Ik heb slechts twee voedingen stuk zien gaan. Een was de Philips NMS 9100 voeding, die ik met een luide klap heb horen gaan, ergens in 2018/2019. Een aantal onderdelen binnen de voeding waren daarmee geklapt, wat gelukkig verder geen impact heeft gehad op de rest van de hardware.
Uiteindelijk de voeding volledig gereviseerd en intussen weer netjes "aan het werk".![]()
Een andere keer was het rond 2006. Een van die beruchte goudkleurige Q-TEC voeding. Die dingen bleken vaker "de geest" te geven dan stroom...![]()
Volgens mij heeft die toen wel iets aan hardware meegenomen. Ik weet alleen niet meer wat precies.
[Afbeelding]
Dit was weliswaar geen A-merk, B-merk, noch C-merk (eerder een Q-merk......), maar ik had toch wel ìets verwacht van dat ding.
Uiteindelijk heb ik daar goed van geleerd. Dus de eerstvolgende aankoop was een OCZ GameXStream 600W (mijn review van toen) gekocht, waar ik duidelijk niet op heb bespaard!
Deze voeding heb ik tot een jaar geleden nog gebruikt. Deze heb ik (na een recap en grondige schoonmaak) in mijn vorige game-bak terug geplaatst (tevens goed schoongemaakt) en op zolder gezet, zodat dit mijn volgende toekomstige retro game-bak zal worden.![]()
Happy future me!
[ Voor 61% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 22:24 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Nog geen problemen gehad, ook een opgevoerde Pentium 4 D met een dikke X850Pro draait perfect (al is dat systeem nog niet verder gekomen dan een testopstelling).Waterbeesje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:27:
Evercase, die verkopen voedingen volgens de eerste atx standaard en AT standaard met moderne twist in speciale orders. Seventeam en Fortron voedingen, beide goede kwaliteit
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2022 22:30 ]
Is dat een grap met die voedingstekker op CD_IN?BlueTooth76 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Nou, inderdaad, het logo was er prima geschikt voor![]()
Deze hoort mss meer in het "blunder topic" maar we hadden wel eens klanten met bijzondere problemen...
Klant "Hij doet het niet"
Wij:![]()
![]()
Wel een Diamond Stealth 3D 2000 (?) trouwens.
Ook benieuwd waar de CD-audio kabel op zat aangesloten, zie 'm wel voorbij komen.
[Afbeelding]
Ik vrees dat dit niet de eerste keer is dat ik zoiets tegengekomen ben...FunFair schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Is dat een grap met die voedingstekker op CD_IN?

Was het maar een grap, die PC werd zo gebracht en wilde niet meer opstarten.FunFair schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Is dat een grap met die voedingstekker op CD_IN?
Vermoedelijk wilde de PC al niet meer opstarten, heeft de klant de PC zelf geopend, zag de losse floppy voedingskabel hangen en dacht "oh, kabeltje los, ik kan dit" en heeft 'm op de geluidskaart aangesloten...
Het is te lang geleden om nog na te gaan wat de schade was maar de herinnering staat nog op foto iig
Flash....en daar ging het geheugen
Ik snap de verwarring nog ook...BlueTooth76 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:38:
[...]
Was het maar een grap, die PC werd zo gebracht en wilde niet meer opstarten.
Vermoedelijk wilde de PC al niet meer opstarten, heeft de klant de PC zelf geopend, zag de losse floppy voedingskabel hangen en dacht "oh, kabeltje los, ik kan dit" en heeft 'm op de geluidskaart aangesloten...
Het is te lang geleden om nog na te gaan wat de schade was maar de herinnering staat nog op foto iig
Cd in --> dc in

Totaln00b maar we zijn allemaal uit begonnen met fouten maken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Whehe, dat zou best een verklaring kunnen zijnWaterbeesje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:35:
[...]
Ik snap de verwarring nog ook...
Cd in --> dc in![]()
![]()
Totaln00b maar we zijn allemaal uit begonnen met fouten maken
Inmiddels zijn hier de snelheidsdisplay's van Stockclear aangekomen!
Van meerdere kanten een foto gemaakt voor de liefhebbers.
LED segment display is 25mm bij 14mm.

En ik vond hier ook nog een handig schema online:

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-10-2022 20:21 ]
Ik ben even gaan kijken in mijn foto archief, want die voeding kwam wel heel bekend voor... hier gelukkig geen enkel probleem gezienInjecTioN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:43:
Een andere keer was het rond 2006. Een van die beruchte goudkleurige Q-TEC voeding. Die dingen bleken vaker "de geest" te geven dan stroom...![]()
[Afbeelding]
Nu weet ik wel beter
:fill(white):strip_exif()/f/image/4O4Pkz2UedxKTQK9OCT2WLOq.png?f=user_large)
C:\>_
Dit is oprecht een mooie kastJvanV schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:27:
[Afbeelding]
Ook nog een leuke AT Retro tower die ik over heb die ik wil verkopen. Bij interesse stuur mij even een PM.
Strak, to the point en kolossaal!
Het is dat ik er al te veel heb staan van dit formaat
[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 13-10-2022 20:35 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Of in andere gevallen, alleen de kast al aannemen van een klant en het gewicht, of beter, het gebrek aan gewicht, gaf soms al aan waar het probleem kon zitten.
Die van mij staat op 199, komt net 1 MHz tekort voor de P200BlueTooth76 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Whehe, dat zou best een verklaring kunnen zijn![]()
Inmiddels zijn hier de snelheidsdisplay's van Stockclear aangekomen!
Van meerdere kanten een foto gemaakt voor de liefhebbers.
LED segment display is 25mm bij 14mm.
[Afbeelding]
En ik vond hier ook nog een handig schema online:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Monteer 'm ondersteboven en stel 'm in op 201The Eagle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Die van mij staat op 199, komt net 1 MHz tekort voor de P200
Volgens mij heb ik het kleinere broertjeJvanV schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:27:
[Afbeelding]
Ook nog een leuke AT Retro tower die ik over heb die ik wil verkopen. Bij interesse stuur mij even een PM.
:strip_exif()/f/image/5P6YfRV5lxaHKmFoiESsERgO.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat die van jou een bigtower is. Ik ze het liefst zo klein mogelijk. Anders zou ik meteen een DM sturen.
To be determined...
C:\>_
Een 80486 moet dan ook goed gekoeld wordenVinnie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:29:
Ieder z'n ding, bij mij kunnen ze niet groot genoeg zijnKun je ook tenminste fatsoenlijk in de kast werken in plaats van al dat gefrunnik van flatcables
To be determined...
I beg to differ! :DMaNdM schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:41:
Nou ik moet wel toegeven dat het lastig is om een beetje mooi cable management te doen bij een 486 en dat een grotere kast daar wel bij helpt. En ja, ik wil wel een net interieur natuurlijk.
Nadeel van een bigtower is dan weer dat met een beetje pech de kast meetrilt met de vibraties van de cdrom speler. Die van mij is al 25 jaar gedempt met een tweetal opgevouwen memoblaadjes. In die tijd was het staal van de ombouw ietwat dun, dus dat trilt al snelVinnie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:29:
Ieder z'n ding, bij mij kunnen ze niet groot genoeg zijnKun je ook tenminste fatsoenlijk in de kast werken in plaats van al dat gefrunnik van flatcables
Erg netjes inderdaad, maar dat bord heeft alles onboard en ik doel meer op het meer voorkomende geval waar je met losse controllers zit. En natuurlijk de standaard platte kabels ipv die moderne ronde
To be determined...
Die platte kabels wil ik ook wel eens in 3 of 4 delen in de lengte dubbel vouwen en gegroepeerd met een tie-wrap of zijn klitteband dinges vast zetten. Niet zo net als die van @InjecTioN uiteraard, maar het is niet de klassieke 'cable clog' die we gewend zijn te zien.MaNdM schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
Erg netjes inderdaad, maar dat bord heeft alles onboard en ik doel meer op het meer voorkomende geval waar je met losse controllers zit. En natuurlijk de standaard platte kabels ipv die moderne ronde
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
https://www.dropbox.com/s...20200516_151013.jpg?raw=1
(Sorry, ik heb weer eens ruzie met de ubb code)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Goede tip! Helemaal niet aan gedacht maar ik ga het zeker proberen.Waterbeesje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:28:
[...]
Die platte kabels wil ik ook wel eens in 3 of 4 delen in de lengte dubbel vouwen en gegroepeerd met een tie-wrap of zijn klitteband dinges vast zetten. Niet zo net als die van @InjecTioN uiteraard, maar het is niet de klassieke 'cable clog' die we gewend zijn te zien.
To be determined...
De eerste zending zijn ze bij DPD nog steeds kwijt maar goed, daar kan Evercase zelf ook weinig aan doen.
Prima opgelost.
Zeker netjes opgelost! Ze staan dus echt voor de service en nemen hun verantwoordelijkheid als het bij de post niet lekker looptBlueTooth76 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:14:
Evercase bestelling is inmiddels ook aangekomen.
De eerste zending zijn ze bij DPD nog steeds kwijt maar goed, daar kan Evercase zelf ook weinig aan doen.
Prima opgelost.
Kunnen sommige Nederlandse bedrijven nog een voorbeeld aan nemen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mooiste geluid kwam van een bepaalde serie Quantum Fireball, die schijf kwam zo rond Windows Me op onze prijslijst, volgens mij was hij ook 7200 toeren. Klonk meer als een scsi schijf. En uiteindelijk was de Western Digital Raptor ook een schijf met een heerlijk geluid, en ook goede prestaties voor zijn tijd.
En nog redelijk goed zelf in elkaar te zetten ookBlueTooth76 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Voor wie het geluid van harddisks mist:
[YouTube: The HDD Clicker]
Ik zie hier weer eens een nieuwe projectje op de to do lijst verschijnen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Een heerlijke 5 nostalgische minuten. Defrag aan het einde met het heerlijke geratel van een harddisk. Lekker fullscreen kijkenBlueTooth76 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Microsoft defrag, wel honderden keren gezien in mijn leven en nog steeds mis ik het. Het enigste waaraan de harddiskclicker zich verraad zijn steeds dezelfde geluiden. Met het echte defrag werd het geratel steeds dieper omdat de kop grotere afstanden moet afleggen. Maar ik vind het idee fantastisch.
Op mijn 80486 was het geratel zeer snel bij het pagen van losse 4K pages.
Aan de ene kant mis ik het geratel en de defrag wel ergens, maar ik zou niet durven te zien hoe gefragmenteerd onze SSD's zijn in werkelijkheid. Het heeft even geduurd om te doorgronden waarom defrag bij een SSD alles behalve wenselijk is. Nu weet ik het omdat ik me flink verdiept hebt in de werking van een SSD.
Komt dit in de buurt?MaNdM schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:41:
Nou ik moet wel toegeven dat het lastig is om een beetje mooi cable management te doen bij een 486 en dat een grotere kast daar wel bij helpt. En ja, ik wil wel een net interieur natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/xet6Eg0xVVU42I4u6XbSNEIs.jpg?f=fotoalbum_medium)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die PATA kabels blijven onhandig en lelijk. Ik probeerde ze meestal zo recht mogelijk te vouwen langs de achterkant van de kast, maar dat kon pas echt goed vanaf het PII tijdperk denk ik. Bij de 486 zitten die headers op zo'n onhandige plek.
Jammer dat ze toen nog niet doorhadden dat kabels ook langs de achterzijde van het moederbord hadden kunnen lopen.
Aan de andere kant, niemand gaf erom in die tijd
Is hij nou een flash kaart aan het defraggen? Neem aan dat, dat enkel voor de demo is.BlueTooth76 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:08:
Ik moet zeggen dat ik die oude hdd geluiden niet mis. Heb in die tijd ook van die hdd silencers gehad met isolatie erin
[ Voor 33% gewijzigd door FunFair op 17-10-2022 09:01 ]
Unieke kast, zie je niet vaak.

Oude schijf op de voeding aangesloten en systeem gestart met een nieuwe knoopcel.
De oude was echt dood
Dit een aantal keer voor een paar minuten aan laten staan en dat ging prima.
Alles weer normaal aangesloten en windows 98 starte prima van de 80GB laptop schijf.
Deze zit aangesloten op een adaptec 1205sa controller.
Stonden nog niet veel spellen op, dus via filezilla proberen eea over te zetten, maar dat duurde mij te lang.
Dacht eerst, realtek kaart eruit, 3com erin, maar dat ging ook niet zonder slag of stoot en de snelheid veranderde ook niet.
Ipv filezilla een oude winscp versie opgezocht en dat ging een stuk beter qua snelheid.
Nu wilde ik een foto van de voortgang maken om een verhaal in dit forum te plaatsen en poef, blauw scherm.
Na een reset, geen beeld, geen bios piep, niks. Geheugen module eruit, wel een piep. Daarna helemaal niks meer.
Alle kaarten eruit, hielp allemaal niks.
Toch maar een recente atx voeding proberen, een antec 550w voeding en alles werkte gelukkig weer.
Een tijdje lopen spelen met oude software waaronder impulse tracker en mijn kinderen (4 en 6 jaar, ikzelf 43) kwamen vol interesse om de hoek kijken. Heerlijk geluid ook via de Yamaha speakers.
Epic pinball, silverball, en extreme pinball, commander keen, ze vinden het super leuk, en ik dus ook
Silverball en Dune 2 zijn altijd de eerste spellen die ik weer opstart als ik met oude dos windows zaken bezig ben.
Ik was met mijn vader en mij neef op een beurs in Groningen in de martinihal oid, en daar hoorde ik voor het eerst geluid op een pc via een geluidskaart en de demo was Silverball.
Vanaf dat moment was er maar 1 ding wat ik moest hebben, een soundblaster met boxen.
Wat maakte dat een indruk.
Epic pinball, silverball, en extreme pinball, commander keen, ze vinden het super leuk, en ik dus ook
Vanavond alles maar eens fatsoenlijk inbouwen en netjes wegwerken zo goed als dan kan in zo`n kleine kast.
Kwam er zelfs achter dat ik nog een bios update acherloop met de Asus TXP4, dat dat nog mogelijk is.
Ik had de gepatchte bios er al op staan, maar er is nog een recentere bios uitgebracht, hier te vinden :
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/k6plus.htm#bios
:strip_exif()/f/image/LuAWBrgev9zkXjkAQVlknblt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FNB5YJE3BqTMxeJPz65U0dNh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5kAPa2Nk0BQLr5wUS6FDyqik.jpg?f=fotoalbum_large)
Die beurs in Groningen daar ben ik 2e helft 90's ook een paar keer geweest.TheInsider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:59:
Zaterdagmiddag begonnnen om de retro pentium 200mmx te testen. At voeding eruit, van binnen schoongemaakt en deze zag er op het oog goed uit.
Oude schijf op de voeding aangesloten en systeem gestart met een nieuwe knoopcel.
De oude was echt dood
Dit een aantal keer voor een paar minuten aan laten staan en dat ging prima.
Alles weer normaal aangesloten en windows 98 starte prima van de 80GB laptop schijf.
Deze zit aangesloten op een adaptec 1205sa controller.
Stonden nog niet veel spellen op, dus via filezilla proberen eea over te zetten, maar dat duurde mij te lang.
Dacht eerst, realtek kaart eruit, 3com erin, maar dat ging ook niet zonder slag of stoot en de snelheid veranderde ook niet.
Ipv filezilla een oude winscp versie opgezocht en dat ging een stuk beter qua snelheid.
Nu wilde ik een foto van de voortgang maken om een verhaal in dit forum te plaatsen en poef, blauw scherm.
Na een reset, geen beeld, geen bios piep, niks. Geheugen module eruit, wel een piep. Daarna helemaal niks meer.
Alle kaarten eruit, hielp allemaal niks.
Toch maar een recente atx voeding proberen, een antec 550w voeding en alles werkte gelukkig weer.
Een tijdje lopen spelen met oude software waaronder impulse tracker en mijn kinderen (4 en 6 jaar, ikzelf 43) kwamen vol interesse om de hoek kijken. Heerlijk geluid ook via de Yamaha speakers.
Epic pinball, silverball, en extreme pinball, commander keen, ze vinden het super leuk, en ik dus ook![]()
Silverball en Dune 2 zijn altijd de eerste spellen die ik weer opstart als ik met oude dos windows zaken bezig ben.
Ik was met mijn vader en mij neef op een beurs in Groningen in de martinihal oid, en daar hoorde ik voor het eerst geluid op een pc via een geluidskaart en de demo was Silverball.
Vanaf dat moment was er maar 1 ding wat ik moest hebben, een soundblaster met boxen.
Wat maakte dat een indruk.
Epic pinball, silverball, en extreme pinball, commander keen, ze vinden het super leuk, en ik dus ook![]()
Vanavond alles maar eens fatsoenlijk inbouwen en netjes wegwerken zo goed als dan kan in zo`n kleine kast.
Kwam er zelfs achter dat ik nog een bios update acherloop met de Asus TXP4, dat dat nog mogelijk is.
Ik had de gepatchte bios er al op staan, maar er is nog een recentere bios uitgebracht, hier te vinden :
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/k6plus.htm#bios
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was altijd wel aardig wat volk op de been.
Frieslandhal (FEC / WTC Expo) en buiten het schaatsseizoen in het Thialf waren ook populaire locaties.
Mooi dat het systeem weer werkt, oude voedingen blijven een risico voor je hardware.
Heb je nog in de voeding gekeken? Misschien wat elco's bol / lek?
De voeding heb ik van tevoren open gehad en helemaal schoon gemaakt, heel veel stof.
De elco’s zagen en zien er nu nog prima uit, maar dat is optisch, misschien toch gewoon niet de juiste waardes meer.
Heb genoeg bolle elco’s vervangen, maar doormeten etc heb ik geen ervaring mee.
Zijn er niet veel dus zou het best kunnen doen, maar goed dat is voor later.
Net partition magic 4 gestart om de schijf te vergroten en een extra partitie aan te maken.
Dat was niet slim, had beter een parted live cd kunnen pakken denk ik, dit gaat lang duren.
![]() | ![]() | ![]() |
Dat klopt, oude at voeding, daar zat niet zoveel in. Wel goede voedingen in die tijd wat ik mij kan herinneren.FunFair schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:08:
Dat ziet eruit als een vrij lege voeding. Weinig componenten
:strip_exif()/f/image/LZvKlGjegFcLohOGThDAooOr.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT & CAUTION:TheInsider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:47:
Ja zeker mooi dat hij het weer doet.
De voeding heb ik van tevoren open gehad en helemaal schoon gemaakt, heel veel stof.
De elco’s zagen en zien er nu nog prima uit, maar dat is optisch, misschien toch gewoon niet de juiste waardes meer.
Net partition magic 4 gestart om de schijf te vergroten en een extra partitie aan te maken.
Dat was niet slim, had beter een parted live cd kunnen pakken denk ik, dit gaat lang duren.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kijk eerst even naar de post (hieronder) van @BlueTooth76, alvorens je mijn post verder gaat lezen en de voeding verder open haalt en met spanningen van tussen de 230 en 400V gaat werken!
(Goed punt!)BlueTooth76 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:11:
Die waarschuwing van condensators die nog spanning hebben is overigens wel handig om serieus te nemen.
Op een mainboard is dat niet zo spannend met 3,3 tot 12 volt maar in een voeding gaat het wat hoger
Dus eerst even ontladen / meten.
Hierna mag je weer verder lezen.
Je zou primair eens kunnen beginnen met het meten van de voltages tijdens dat het ding aan staat. Ik verwacht dat die buiten de marges om draaien, òf dat het power_good signaal niet helemaal lekker is, waardoor het moederbord/CPU in reset mode gaat.
ENDANDOETIENIKS
Mochten de voltages inderdaad buiten de marge zijn, dan suspect ik de condensators die het dichtst bij de dradenbundel zitten. Als de voeding überhaupt al moeite heeft met inschakelen, dan verwacht ik bij het switch-mode deel een condensator die droog is.
[ Voor 12% gewijzigd door InjecTioN op 17-10-2022 15:55 ]
Op een mainboard is dat niet zo spannend met 3,3 tot 12 volt maar in een voeding gaat het wat hoger
Dus eerst even ontladen / meten.
Ja dat zeker. Ik heb een bord met alles op VLB en die zitten natuurlijk allemaal onderaan. Dat is niet ideaal voor cable management kan ik je zeggen.
Edit:
Wat ik nu toch tegenkom. Een UMC kaart met I/O en video in één. Het is een 1MB en je hebt dus maar 1 VLB slot nodig. Wel weer handig om een opgeruimde inrichting te hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door MaNdM op 17-10-2022 22:00 ]
To be determined...
Red Flag.TheInsider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:47:
Ja zeker mooi dat hij het weer doet.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hier ontbreken gewoon componenten. Filters die de stroom gelijk trekken en zo. Dit is er eentje die bij mij per direct buiten dienst zou worden gesteld en direct met foto's van de binnenkant op Marktplaats zou gaan.
Met die kleine koelribben zal het ding ook amper gewicht hebben? Haalt ie de kilo?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vergelijkbaar met dit idee, tijdje terug opgepikt.MaNdM schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
Ja dat zeker. Ik heb een bord met alles op VLB en die zitten natuurlijk allemaal onderaan. Dat is niet ideaal voor cable management kan ik je zeggen.
Edit:
Wat ik nu toch tegenkom. Een UMC kaart met I/O en video in één. Het is een 1MB en je hebt dus maar 1 VLB slot nodig. Wel weer handig om een opgeruimde inrichting te hebben.

Bedankt, dan moet ik daar maar naar luisteren, heb nu gelukkig nog een 430w Antec kunnen vinden met een 8x8 fan erin, die past op de kop in deze kast, deze is alleen groen van kleur maar dat is niet anders. Met een 120mm fan op de kop kan ook, maar dat is ook niet echt een mooie oplossing.Waterbeesje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:40:
[...]
Red Flag.
Hier ontbreken gewoon componenten. Filters die de stroom gelijk trekken en zo. Dit is er eentje die bij mij per direct buiten dienst zou worden gesteld en direct met foto's van de binnenkant op Marktplaats zou gaan.
Met die kleine koelribben zal het ding ook amper gewicht hebben? Haalt ie de kilo?
Is het dan dat ze in die tijd de voedingen allemaal zo maakten, geen filters en dat dat later pas de standaard is geworden? De voeding is in vergelijk met nu, zeker niet zwaar, dat klopt.
In het echt is het front wel iets geler dan op de foto, maar in zeer goede staat verder. Voorzien van een P4 en vanvond maar eens kijken wat deze doet, en de schijf netjes opschonen.
![]() | ![]() |
Doel is om er in ieder geval de eerste Battlefield en C.O.D. titels op te kunnen spelen.
Red Alert 2 zal ook geen enkel probleem zijn qua hardware.
Heb eerder dit jaar al een NOS ATX behuizing (beige Casetek C1018) op de kop getikt en langzamerhand zijn alle spullen wel binnen. Het is een behuizing die ik zelf niet direct uitgezocht zou hebben maar hij past wel prima in die tijd en zit vol met leuke grappen, zoals een dubbel uitgevoerd scharnierend voorpaneel met slot, zodat je gemakkelijk bij de fans kan.
Het mainboard is een ongeteste P4P800-E dus dat is nog geen zekerheid.
Het bord heeft 2 SATA poorten dus dat maakt het leven wat makkelijker om er bijvoorbeeld een wat modernere 500GB schijf aan te hangen.
CPU wordt een 2.8GHz P4 met 1MB cache en uiteraard 800MHz FSB.
Dit lijkt me vlot genoeg en is ook een CPU die ik ooit zelf had.
https://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL7E3.html
Voor de koeling heb ik een hagelnieuwe Zalman CNPS 7700-CU koeler liggen.
Voor de rest kan ik kiezen uit een aantal ATI Radeon kaarten en een Audigy 2 met frontpaneel voor deze build. Voor de videokaart probeer ik eerst een wat later AGP model, een X850XT ofzo.
Voeding is nieuw (via Evercase) en zou geen moeite moeten hebben met deze build.
Ook hiervoor geldt dat het de meeste hardware geheel ongetest is dus of er vandaag beeld of rook te zien is, zal afhangen van een beetje geluk.
[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-10-2022 14:07 ]
Het was destijds vooral duur om een goede voeding te bemachtigen.Goede componenten, fikse koelvinnen en degelijke bedrading kosten nu eenmaal geld. Destijds was er geen hond die er om gaf, zolang het maar 5 en 12 volt afgaf. Dat een moederbord kapot ging, werd niet vaak aan de voeding toegeschreven, maar vermoedelijk hebben die aardig wat leed veroorzaark.TheInsider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Bedankt, dan moet ik daar maar naar luisteren, heb nu gelukkig nog een 430w Antec kunnen vinden met een 8x8 fan erin, die past op de kop in deze kast, deze is alleen groen van kleur maar dat is niet anders. Met een 120mm fan op de kop kan ook, maar dat is ook niet echt een mooie oplossing.
Is het dan dat ze in die tijd de voedingen allemaal zo maakten, geen filters en dat dat later pas de standaard is geworden? De voeding is in vergelijk met nu, zeker niet zwaar, dat klopt.
Het ontbreken van wat condensators (of te kleine), betekent dat de 12v die je op de gelijkspanning-multimeter ziet, kan varieren tussen de +6 en +18 (!) volt in slechte gevallen. Gemiddeld netjes 12 volt, en de hardware zal er best mee werken. Wel krijg je veel meer stress op de componenten, die sneller kapot gaan. Erg jammer.
Koelvinnen idem. De spanningsregelaars zijn berekend op een maximale temperatuur. Met goede koelvinnen en deugdelijke bevestiging, kunnen die dingen er z'o 300W doorheen pompen. Met kleine vinnen - je voelt hem al - staan ze veel meer onder spanning (pun intended). Dus die dikke 300W-gespecificeerde voeding zal niet verder komen dan een magere 150W. Destijds trouwens voor menig systeem ook dik voldoende.
Goede voedingen (ik kijk naar Delta, Fortron/FSP, Seventeam) hebben die zaken gewoon op orde, maar kostte je gewoon fl100 meer.
Zie je nu trouwens ook in de pricewatch terug. De betere voedingen zijn gewoon duur, vaak ook met een beter cetificaat (gold minimaal). Betere componenten werken effici"enter, dus heb je ook een betere klasse.
Aopen is een OEM die FSP voedingen gebruiktThe Eagle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:38:
Asus moederbord, Aopen voeding. Da's prima spul allemaal. Niet bezuinigd op de componenten, wel op de case dus
P4P800-E is een heerlijk vlot bordje! Ik heb zelf ook een P4?800 liggen (nou ja, 2 dan) waarmee ik vast ooit ook een vette P4 ga bouwen. De computer die ik nooit heb gehad (want ik had toen een AMD 2800+ ).BlueTooth76 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:44:
Vandaag rustig aan begonnen met het bouwen van een P4 game bak die het tijdperk van de eerste helft van de 00's moet afdekken.
Doel is om er in ieder geval de eerste Battlefield en C.O.D. titels op te kunnen spelen.
Red Alert 2 zal ook geen enkel probleem zijn qua hardware.
Heb eerder dit jaar al een NOS ATX behuizing (beige Casetek C1018) op de kop getikt en langzamerhand zijn alle spullen wel binnen. Het is een behuizing die ik zelf niet direct uitgezocht zou hebben maar hij past wel prima in die tijd en zit vol met leuke grappen, zoals een dubbel uitgevoerd scharnierend voorpaneel met slot, zodat je gemakkelijk bij de fans kan.
Het mainboard is een ongeteste P4P800-E dus dat is nog geen zekerheid.
Het bord heeft 2 SATA poorten dus dat maakt het leven wat makkelijker om er bijvoorbeeld een wat modernere 500GB schijf aan te hangen.
CPU wordt een 2.8GHz P4 met 1MB cache en uiteraard 800MHz FSB.
Dit lijkt me vlot genoeg en is ook een CPU die ik ooit zelf had.
https://www.cpu-world.com/sspec/SL/SL7E3.html
Voor de koeling heb ik een hagelnieuwe Zalman CNPS 7700-CU koeler liggen.
Voor de rest kan ik kiezen uit een aantal ATI Radeon kaarten en een Audigy 2 met frontpaneel voor deze build. Voor de videokaart probeer ik eerst een wat later AGP model, een X850XT ofzo.
Voeding is nieuw (via Evercase) en zou geen moeite moeten hebben met deze build.
Ook hiervoor geldt dat het de meeste hardware geheel ongetest is dus of er vandaag beeld of rook te zien is, zal afhangen van een beetje geluk.
Welk RAM pak je? CL3, CL2.5 of CL2 scheelt ook nogal wat
En wat betreft HDD: waarom geen SSD
Maar 't wordt wel een dik systeen lijkt me zo
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heb nog een leuke collectie aan geheugen liggen, moet even zien wat er geschikt is.Waterbeesje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
P4P800-E is een heerlijk vlot bordje! Ik heb zelf ook een P4?800 liggen (nou ja, 2 dan) waarmee ik vast ooit ook een vette P4 ga bouwen. De computer die ik nooit heb gehad (want ik had toen een AMD 2800+ ).
Welk RAM pak je? CL3, CL2.5 of CL2 scheelt ook nogal wat
En wat betreft HDD: waarom geen SSD![]()
Maar 't wordt wel een dik systeen lijkt me zo
SSD is wel een optie, zeker als bootschijf. Maar wil toch ook wat mechanisch geluid horen.
Voorlopig ben ik nog bezig met het monteren van wat fans, diskdrive, uitbreken van afdekplaatjes en dat soort werk. Kijk ondertussen een serie dus het schiet niet heel hard op
edit: heb een bril nodig, er zit 4x SATA op
Hé die ken ik ergens van!BlueTooth76 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:58:
Gisteren toch wat leuks opgepikt via Marktplaats.
Unieke kast, zie je niet vaak.
[Afbeelding]
Hopelijk heeft de koffie gesmaakt
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Helaas was verder niemand zo scherp dat het opvielPD2JK schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Hé die ken ik ergens van!
Hopelijk heeft de koffie gesmaakt
En koffie was prima! Was welkom na een aardige rit
- - - - - - -
Net een half uur gezocht naar "molex -> 6-pin" maar wel nog 1 gevonden.
Zo is het voor vandaag wel genoeg.
Morgen testen of hij überhaupt beeld geeft en dan verder bouwen.
Uiteraard ook een verse CR2032 in het bord gedrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-10-2022 16:56 ]
Onmisbaar voor de retrofetishistVinnie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:18:
Ik kreeg vandaag voor niks dit nuttig kaartje in mijn handen gedrukt. Handig!![]()
[Afbeelding]
Dit me er aan denken dat ik er momenteel geen heb

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zelf hadden we hier de P4S varianten... in de PC van m'n ouders een P4S533, en ik zelf had toen een P4S800 (wist ik toen veel waarom die goedkoper waren dan de P4P varianten...kwam ik wel snel achter
De P4S varianten hadden een SIS chipset, en... dat was niet altijd even prettig. Niet rampzalig slecht, maar toch af en toe van die kuren of instabiliteit wat je toch niet had bij de Intel chipsets (tenminste, niet die ik had).
En bij mijn P4S800 kon je de AGP versnelling ook niet goed aan de praat krijgen (geheugen toewijzen deed die niks mee, en dat kon je toch merken in prestaties).
Heb ook later een Abit IS7 aangeschaft, en zelfs met exact dezelfde componenten (alles overgezet) was dat ding een stuk sneller (gewoon weer oud vertrouwd Intel chipset). Het Abit bord ondersteunde ook dual-channel, wat natuurlijk erg handig was voor een bandwidh hungry P4.
De P4 met 1MB cache zijn de Prescotts, en foei wat konden die dingen heet worden zeg.
Zelf had ik de Northwoods (zowel de 533 als 800Mhz FSB variant) en die waren niet gek qua temperaturen. Maar in die periode ook een PC voor m'n oom inelkaar gezet, met zo'n 2,8Ghz Prescott (Northwood was toen niet meer te krijgen) en jeetje wat werd dat ding warm. Gewone stock-cooler van de Pentium 4 (die bij de Northwoods gewoon stil bleef) maar bij die Prescott ging dat ding regelmatig voluit, en dan idle temperaturen die toch richting de 50ºC (nouja...als ik aan terug denk was dat volgens mij in de BIOS, niet helemaal hetzelfde als idle in Windows...maar toch).
Zelf heb ik nog een S775 variant van de P4 Prescott (ook 2,8Ghz), maar die werd ook idle ruim 50ºC ... toegegeven, ik gebruikte de 'stroopwafel' koeler die mee kwam bij de latere Pentium-Dualcores (de eerdere hadden nog een normaal groot formaat koeler, de latere waren van die platte flut dingen wat ik stroopwafels noemde).
Wel ideaal tijdens de winter om je handen te warmen (doe ik nu ook nog wel eens met bepaalde PC's , de AMD Athlon II X4 kan ook behoorlijk warm worden, kan ik mooi handen aan warmen). Heb ook nog een laptop met desktop P4 processor (2,8Ghz northwood, dat wel), dan richt ik de lucht uitlaat op m'n handen en laat dan Doom in DosBox lopen, kan ik m'n handen warm houden
Mijn ervaringen waren over het algemeen heel goed met Asus.Nemesizz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:18:
Asus borden... nog wel eens mixed feelings bij die dingen. Ene keer hadden ze een heel goed bord, en andere keer dikke meuk (X-series haalden soms hun eerste boot niet eens, was het meteen plof en een mosfet knapte, vaak in de buurt van de geheugenbanken).
De serie met de meeste rma’s was met de Asus p4p800-s voor de P4. We hadden een pc prive project en de pc met p4p800-s was dan snelste die je kon kiezen van de 2, de andere was volgens mij nog een late P3, met een Asus tuv4x.
Van dat project zijn aardig wat p4p800-s borden binnen het jaar en vlak daarna stuk gegaan. Dat was niet zo prettig.
Alle andere p4p800 varianten ook zoals die BlueTooth76 nu gebruikt waren goed, alleen inderdaad jammer van de hitte, en dus de herrie met de standaard koeler.
Daarnaast ook best wat problemen met P4 borden met rimm geheugen, of rdram. P4T etc, is er gelukkig niet lang geweest.
Zelfs nog 1 of 2 keer bij Asus in Emmen geweest om een bord om te ruilen, waar ze voor Asus reparaties uitvoerden.
Asus P4T533-C ook nog gehad in 2002.TheInsider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:15:
[...]
Mijn ervaringen waren over het algemeen heel goed met Asus.
De serie met de meeste rma’s was met de Asus p4p800-s voor de P4. We hadden een pc prive project en de pc met p4p800-s was dan snelste die je kon kiezen van de 2, de andere was volgens mij nog een late P3, met een Asus tuv4x.
Van dat project zijn aardig wat p4p800-s borden binnen het jaar en vlak daarna stuk gegaan. Dat was niet zo prettig.
Alle andere p4p800 varianten ook zoals die BlueTooth76 nu gebruikt waren goed, alleen inderdaad jammer van de hitte, en dus de herrie met de standaard koeler.
Daarnaast ook best wat problemen met P4 borden met rimm geheugen, of rdram. P4T etc, is er gelukkig niet lang geweest.
Zelfs nog 1 of 2 keer bij Asus in Emmen geweest om een bord om te ruilen, waar ze voor Asus reparaties uitvoerden.
Was wel een heel mooi bord
CPU Core + S-code : Northwood
Mainboard: ASUS P4T533-C
RDRAM: Samsung PC800 @ PC1120
Default Speed: 2000Mhz
Overclocked Speed: 2800Mhz
FSB: 140
V-Core: 1,6 Volt
V-RDRAM: Standard

edit: en zo blijkt er ook nog een foto van m'n P4T533-C te zijn. Oorspronkelijk zat het bord in een Antec kast en dat is deze duidelijk niet. Deze gebruikte ik als "gast" computer als er iemand kwam gamen en voor de rest draaide er af en toe Seti@home op

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 00:53 ]
En nog een alleraardigst cablemanagement ook!BlueTooth76 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:25:
[...]
Asus P4T533-C ook nog gehad in 2002.
Was wel een heel mooi bord
[...]
[Afbeelding]
edit: en zo blijkt er ook nog een foto van m'n P4T533-C te zijn. Oorspronkelijk zat het bord in een Antec kast en dat is deze duidelijk niet. Deze gebruikte ik als "gast" computer als er iemand kwam gamen en voor de rest draaide er af en toe Seti@home opDe voeding is een Huntkey, zag ik op andere foto's. Die waren best goed.
[Afbeelding]
Die dikke Cu zalman koelers zijn ook altijd mooi om te zien
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Vandaag de dag zouden juist die P4T borden met RIMM (socket 423TheInsider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:15:
[...]
Heb een paar jaar geleden nog geprobeerd zo'n bordje te vinden, uiteindelijk genoegen moeten nemen met de budget variant van een socket 423 bord (MSI, met SD-RAM ipv RDRAMM).
Ten eerste omdat het een collectors item is (voor mij althans, vind zo'n socket 423 wel mooi), en ten tweede omdat ik eigenlijk een beetje m'n twijfels had over de Tom's Hardware video van 'What happens when the CPU cooler is removed? ' , dus wilde ik exact hetzelfde bord (wat dus een P4T was) hebben om die test ook eens uit te voeren.
Echter, toen ik m'n 423 bord had kon ik mezelf er niet toe krijgen om de CPU koeler er tijdens het runnen van Quake 3 af te halen (het was geen P4T bord, en... what if what if de beveiliging niet werkt?). Als socket 423 CPU's nou in overvloed waren, maar dat valt ook dik tegen.
Beste wat ik aandurfde was de ventilator uitzetten, en inderdaad, thermal throttle kickt dan wel in (na vele vele runs van demo1 in Quake 3).
En twijfelen over de thermische beveiliging komt mede door een Medion PC. Pentium 4 2,6Ghz (northwood inmiddels), en had daar dus ook getest of thermal throttle werkte. Dus wel koeler erop, maar ventilator uitlaten. Maar dat ding deed niet aan thermal throttle, maar liep uiteindelijk vast (nadat het chipset de 90ºC aantikte).
Gezien die resultaten ook een run gedaan op m'n eigen (inmiddels oude) P4 northwood op het Abit IS7 bord, maar die deed ook niet aan thermal throttle (waarschijnlijk kon de ventilator van de voeding net genoeg airflow voorzien zodat de CPU net geen throttle deed).
Heb in de loop van de tijd wel vaker thermal throttle experimenten gedaan met verschillende PC's, en vooral de inmiddels wat oudere kun je er blijkbaar niet blind op vertrouwen dat het werkt.
(nee, er is niks doorgebrand, als ik het idee had dat het verkeerd zou lopen kapte ik het experiment wel vroegtijdig af
Die machine doet het nog steeds prima
Het was functioneelWaterbeesje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
En nog een alleraardigst cablemanagement ook!
Die dikke Cu zalman koelers zijn ook altijd mooi om te zien
Over cable management gesproken, "less is more" zeggen ze altijd.
Vanochtend het P4 bouwproject weer even opgepakt.
Er zit bovenop de behuizing een paneeltje met USB, sound en FireWire maar die kabels heb ik geheel weggelaten.
Het wordt een onvoorstelbare kabelboom door de kast en juist bij dit soort oude machines wil ik snel een onderdeel (mainboard) kunnen vervangen als er iets stuk is. Dus bij de bouw hou ik er al een beetje rekening mee dat het bord er zonder al te veel moeite in en uit moet kunnen.
De Noctua fanregelaars op de bodem sturen 2 front en 2 rear Noctua NF-A8 PWM fans aan.
Het viel nog niet mee om dat een beetje handig weg te werken maar dit lijkt wel een aardige route.
Misschien gebruik ik de originele stroomkabeltjes van Noctua of ik ga met de soldeerbout aan de slag om een "molex naar 2x Noctua" te maken. Dat zie ik later (vandaag?) in het bouwproces wel.
edit: ik denk te ingewikkeld; met een simpele PWM-fan splitter van een ander Noctua setje kan ik naar 1x PWM en daar kan ik weer vrij eenvoudig een molex verloopje op klikken.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 12:24 ]
Altijd al een keer willen proberen met een Pentium 1 CPU, CPU hotswappenmentalmadnizz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:47:
Ik heb wel een keer met een ouwe Compaq Deskpro EN zitten experimenteren met wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een AGP videokaart of een CPU uit een draaiend systeem trekt (slot1 FTW!)
Die machine doet het nog steeds prima
Dus in een draaiend systeem van P120 naar P133 bijvoorbeeld... echter het ding waar ik het mee wilde proberen ging niet hoger dan 120 dus hele experiment viel al in duigen (althans om op film te zetten).
Ander probleem was dat het wat te heet was aan de vingers
*edit*
Cable management.... krijg ik altijd de kriebels van. Klein beetje wegwerken OK, zorgen dat kabels niet in de ventilators komen. Maar dat hele strakke wegwerken, wilde mij nooit lukken, raak ik heeeleeemaaal gestressed van, en meeste van m'n kasten zitten toch dicht
[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 19-10-2022 12:17 . Reden: toevoeging ]
Cable management was vroeger altijd "als het niet in een fan hangt en de airflow niet teveel beperkt is, zit het wel prima.Nemesizz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Altijd al een keer willen proberen met een Pentium 1 CPU, CPU hotswappen.
Dus in een draaiend systeem van P120 naar P133 bijvoorbeeld... echter het ding waar ik het mee wilde proberen ging niet hoger dan 120 dus hele experiment viel al in duigen (althans om op film te zetten).
Ander probleem was dat het wat te heet was aan de vingersDie oude Pentiums brandde dan wel niet door (zo heet werden ze dan weer niet) , maar wel veel te heet voor m'n vingers (60 a 70ºC tikken ze zo aan zonder heatsink).
*edit*
Cable management.... krijg ik altijd de kriebels van. Klein beetje wegwerken OK, zorgen dat kabels niet in de ventilators komen. Maar dat hele strakke wegwerken, wilde mij nooit lukken, raak ik heeeleeemaaal gestressed van, en meeste van m'n kasten zitten toch dicht
Bij een reparatie kon ik natuurlijk ook niet 3 uur bezig zijn met het wegwerken van kabels, dus dan werk je praktisch.
Voor deze build maak ik er iets meer werk van maar als ik zie dat sommige Tweakers er bijna kunst van maken dan is het nog kinderspel
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 12:27 ]
Het kan ook gewoon helemaal niet. CPU eruit is gewoon crash, punt. Ik vroeg me vooral af of de machine het overleeft en dat is het geval.Nemesizz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Altijd al een keer willen proberen met een Pentium 1 CPU, CPU hotswappen.
Ander probleem was dat het wat te heet was aan de vingersDie oude Pentiums brandde dan wel niet door (zo heet werden ze dan weer niet) , maar wel veel te heet voor m'n vingers (60 a 70ºC tikken ze zo aan zonder heatsink).
Ja dat die crashed als je de CPU eruit haalt wist ik wel, maar als je dan de andere CPU erin stopt, reset knop in drukt heb je eigenlijk wel een soort hot-swap gedaan (PC is immers niet uit geweestmentalmadnizz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
Het kan ook gewoon helemaal niet. CPU eruit is gewoon crash, punt. Ik vroeg me vooral af of de machine het overleeft en dat is het geval.
Overigens zie ik een reset zelf niet als ' hotswap' omdat je met de reset knop alle geheugen leeg maakt en de CPU (eigenlijk het hele systeem) even onderbreekt. Uit-aan heeft precies hetzelfde effect. Maar dat maakt het experiment niet minder leuk
Nog een extra dimensie hierin: bouw een adapter om 2 cpu's te bevestigen op 1 socket, waar je met een schakelaartje en een hoop relais kunt wisselen. Sluit de schakelaar ook aan op de FSB jumpers en de multiplier jumpers, en je hebt een extra turbo-voorziening!
Klik met de schakelaar, en je hebt een P75 (@50x1.5). Klik en je hebt een Pentium 250 (@83x3)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Moet straks helaas nog even weg maar het plan is om hem eind van de middag of vanavond aan te sluiten en te testen.
Heb (zoals eerder geopperd) toch maar een SSD ingebouwd (EVO 850 / 250GB) met het idee daar Windows XP op te installeren. Niet helemaal origineel maar wel lekker vlot wss.
De voeding had wel 2x SATA aansluitingen maar met de lengte kwam ik niet helemaal lekker uit.
Daarom toch maar een molex naar SATA ingezet. Alle molex verlengkabels ingespoten met Deoxit en gecontroleerd dat ze goed strak passen. Je wil geen gezemel met slechte contacten.
Harddisk is een Maxtor 200GB S-ATA.

[ Voor 35% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 14:22 ]
Ram met zo'n heatsink staat altijd wel strak (ondanks het bij ddr niet echt nodig hoort te zijn).
Gaat die deur nog goed dicht met die audigy unit?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die P133 die ik heb heeft volgens mij een vaste MP. Had toen zo'n bord, kon ik de jumpers van de MP wel wisselen, maar had geen effect. Een P120 kon ik wel op 133Mhz krijgen (niet alle modellen vonden dat leuk, sommigen konden het wel, anderen werden vrij snel instabiel).Waterbeesje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:34:
In principe zou die hotswap niet veel doen met de snelheid verwacht ik: die dingen zijn op het moederbord op multiplier ingesteld. Misschien zou je geluk hebben met zo'n 133MHz SY022 waar de multiplier vast staat
Overigens zie ik een reset zelf niet als ' hotswap' omdat je met de reset knop alle geheugen leeg maakt en de CPU (eigenlijk het hele systeem) even onderbreekt. Uit-aan heeft precies hetzelfde effect. Maar dat maakt het experiment niet minder leuk

Nee, helemaal hotswap is het niet (systeem blijft niet doorlopen) maar... als je vingers er aan kan branden is het ook niet echt een cold-swap of niet dan?
@PD2JK Die filmpjes van die Duron (en P4) ken ik nog, was wel grappig maar je kon duidelijk zien dat er vuurwerk onder het bord zat.
Het is idd best redelijk spul denk ik.Waterbeesje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:36:
Staat er strak bij zo! Ook alleen maar 'goede' onderdelen zo te zien
Alleen de videokaart is van Xpert Vision maar mocht hij stuk zijn dan heb ik nog wel wat andere ATI kaartjes liggen van rond die periode.
Ja, al bij het monteren direct een proefpassing gedaan en hou nog 2mm over tot de draaiknopjes als het deurtje dicht zitRam met zo'n heatsink staat altijd wel strak (ondanks het bij ddr niet echt nodig hoort te zijn).
Gaat die deur nog goed dicht met die audigy unit?
Zo'n unit steekt ongeveer net zo ver uit als een hendel van een 5,25 inch floppydrive, dus op zich wel logisch / goed dat ze daar rekening mee hebben gehouden.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2022 14:48 ]