i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Hij is NOS, geen sporen van IC-trekkers of wat dan ook.
:strip_exif()/f/image/3SLq1zzdQJL2rSHf0pF2TM40.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat weten wat de resultaten zijn...
[ Voor 58% gewijzigd door PD2JK op 03-10-2022 09:12 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Wie ziet 'm?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Yes!
En die kom je niet zo heel vaak tegen, ze waren ook maar kort op de markt.
De Cyrix overigens ook niet, ondanks jaren verzamelen is dit pas de eerste in deze uitvoering.
Van TI heb ik er al aardig wat liggen (ook NOS).
[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2022 10:56 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Da's ook weer een nette combi!BlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:47:
Soms kom je iets op eBay tegen dat op het eerste gezicht niet zo interessant lijkt maar als je 2x kijkt toch ook weer wel.
Wie ziet 'm?
[Afbeelding]
Ga je proberen om het VLB slot er nog op te zetten? Dat zou het wel heerlijk universeel maken, en dan daar video op.... ongekend voor zijn tijd!
En @Waterbeesje maar denken dat zijn blue sink Intel 486 DX2 al redelijk bijzonder was
Mooi speelgoed!
Ga je hier ook nog benchmarks op draaien? Ik ben wel benieuwd wat dit kan en doet!
8 of 16MB RAM er op, S3 928, ISA i/o controller met 2 IDE poortjes, vetste geluidskaart die je hebt... en dit is echt een mooi systeem!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
VLB ga ik er niet op solderen denk ik maar het zou zeker een leuk systeem kunnen zijn.Waterbeesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:02:
[...]
Da's ook weer een nette combi!
Ga je proberen om het VLB slot er nog op te zetten? Dat zou het wel heerlijk universeel maken, en dan daar video op.... ongekend voor zijn tijd!
Mooi speelgoed!
Ga je hier ook nog benchmarks op draaien? Ik ben wel benieuwd wat dit kan en doet!
8 of 16MB RAM er op, S3 928, ISA i/o controller met 2 IDE poortjes, vetste geluidskaart die je hebt... en dit is echt een mooi systeem!
Eerst maar eens kijken of het goed werkt, zal nog wel even duren voor het binnen is
De Super Math Chips had ik wel al in de collectie maar dan met een klein deukje in de heatspreader.
Heb ook nog een stuk of 5 verschillende "NOS" 387 co-processors in doos (al dan niet met folie) maar die bij elkaar zoeken voor een groepsfoto is even wat meer graafwerk
Ben zelf ook best lang op zoek geweest voor ik een net exemplaar vond, dus zeker wel bijzonderEn @Waterbeesje maar denken dat zijn blue sink Intel 486 DX2 al redelijk bijzonder was
Het mooie van CPU's verzamelen is dat je verzameling nooit compleet is.
Zo zoek ik nog een PIII 450 in PII SECC package. CPU Galaxy was me voor
https://twitter.com/CpuGalaxy/status/1515010731850276869

[ Voor 29% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2022 11:56 ]
Ik zie zo gauw het verschil niet met die in de foto en de ...uh... gewone P3 450?BlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:10:
Zo zoek ik nog een PIII 450 in PII SECC package. CPU Galaxy was me voor![]()
https://twitter.com/CpuGalaxy/status/1515010731850276869
[Afbeelding]
Na wat langduriger turen, lijkt ie iets dikker/hoekiger . Is wel weer een speld in een hooiberg zoeken. Wist niet eens dat er andere varianten van waren.
Maar vrees ook wel dat ze 'makkelijk' te faken zijn. De P3 printplaat in een P2 cartridge stoppen en even de getalletjes op de chip aanpassen.
Ik heb zelf nog een P3 667Mhz waarvan ik een beetje de twijfels heb of het een echte is. Ja het staat op de cartridge, en wil ook wel op 667Mhz draaien, maar alle software (CPU-z en dergelijke) geven aan dat het een P3 500E is (100Mhz bus variant, en geen EB wat 133Mhz bus zou zijn...en al helemaal geen 667).
Zit eigenlijk te denken, ik zou het typenummer (als CPU-z dat aangeeft) kunnen checken of het overeen komt met een 667Mhz (die op de package zelf kan dus nep zijn).
Maar het is wel duidelijk dat een aantal van jullie beter op de hoogte is van zeldzame exemplaren CPU's dan ik
Om er nog even op terug te komen... het schijnt geen VLB compatible slot te zijn maar een "proprietary 32-bit MCA Local bus slot" wat in de aanloop naar de VLB standaard wel vaker voor kwam.Waterbeesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:02:
[...]
Ga je proberen om het VLB slot er nog op te zetten?
https://www.vogons.org/vi...php?f=46&t=37583&start=20
"It's not a vlb slot! Mine has it soldered and I checked the vcc pins -> different from VESA pinout.
There is also a post from someone else here that tested it and it killed his vlb vga.
Better stay away from that slot 🤣"
En het FX-3000 bord zou dus een EliteGroup bord zijn:I see now. Now to find that "ECS local bus" Tseng 4000AX compatible card...
http://www.uncreativelabs.de/th99/m/E-H/31766.htm
[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2022 17:35 ]
Dit is een ECS Local Bus, niet de MCA local bus... MCA bestaat niet in deze gedaanteBlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Om er nog even op terug te komen... het schijnt geen VLB compatible slot te zijn maar een "proprietary 32-bit MCA Local bus slot" wat in de aanloop naar de VLB standaard wel vaker voor kwam.
https://www.vogons.org/vi...php?f=46&t=37583&start=20
[...]
[...]
En het FX-3000 bord zou dus een EliteGroup bord zijn:
http://www.uncreativelabs.de/th99/m/E-H/31766.htm
ECS LB is trouwens net zo verfoeid als de Opti Local Bus. Pasvorm klopt, maar stop er een kaartje in en 't laat zijn magische rook vrij op meerdere fronten. Bordje ook.
MCA is de IBM lijn... Die mag ik dan weer wel, omdat het niet pretendeert een andere bus te zijn, het is gewoon een gefaald project met zeer geslaagde nalatenschap
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ah, de discussie op Vogons had me net overtuigd dat het iets in die richting moest zijnWaterbeesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:09:
[...]
Dit is een ECS Local Bus, niet de MCA local bus... MCA bestaat niet in deze gedaante
ECS LB is trouwens net zo verfoeid als de Opti Local Bus. Pasvorm klopt, maar stop er een kaartje in en 't laat zijn magische rook vrij op meerdere fronten. Bordje ook.
MCA is de IBM lijn... Die mag ik dan weer wel, omdat het niet pretendeert een andere bus te zijn, het is gewoon een gefaald project met zeer geslaagde nalatenschap
Maar in ieder geval, 32-bit en magische rook...
EliteGroup was trouwens wel zo'n hit & miss merk in de 2e helft van de 90's en begin 00's.
Soms hele fijne bordjes, soms ook alleen maar ellende mee gehad. Was alweer vergeten dat we daar ook ooit borden van hadden. Wel lekker betaalbaar.
[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2022 17:34 ]
Nu klinkt het alsof je het over PC Chips hebtBlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Ah, de discussie op Vogons had me net overtuigd dat het iets in die richting moest zijn
Maar in ieder geval, 32-bit en magische rook...
EliteGroup was trouwens wel zo'n hit & miss merk in de 2e helft van de 90's en begin 00's.
Soms hele fijne bordjes, soms ook alleen maar ellende mee gehad. Was alweer vergeten dat we daar ook ooit borden van hadden. Wel lekker betaalbaar.
Maar dat was bij nader inzien nèt wat anders...
Heel af en toe hele fijne bordjes, meestal ook alleen maar ellende mee gehad.
( @Waterbeesje kijkt blij naar zijn M577 Super7 "AGPro" MVP3 bordje

Op de een of andere manier kon ECS mij ook nooit overtuigen. Wel heb ik een paar AM2 moederbordjes van ze gehad, ook nooit problemen mee gehad. Maar die waren tweedehands in een pakket meuk, dus weinig over te zeggen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Uiteindelijk is de beste retro hardware, de hardware die het overleefd heeftWaterbeesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:40:
[...]
Nu klinkt het alsof je het over PC Chips hebt
Maar dat was bij nader inzien nèt wat anders...
Heel af en toe hele fijne bordjes, meestal ook alleen maar ellende mee gehad.
( @Waterbeesje kijkt blij naar zijn M577 Super7 "AGPro" MVP3 bordje)
Op de een of andere manier kon ECS mij ook nooit overtuigen. Wel heb ik een paar AM2 moederbordjes van ze gehad, ook nooit problemen mee gehad. Maar die waren tweedehands in een pakket meuk, dus weinig over te zeggen
Overigens ben ik nog steeds verbaasd over de bolle elco op m'n Asus TX97-E bord.
Maar op eBay staat er sowieso nog 1 met een overduidelijk bolle elco, dus blijkbaar is het geen uitzondering.
Deze dus: https://www.ebay.nl/itm/354096554508
Goede quote! Daarover gesproken heb ik weer een oude machine uit mijn verzameling gepakt die de tand des tijds redelijk goed heeft doorstaan en kwam ik uit op een Siemens Nixdorf PCD-3BsxA. Na een paar keer proberen met de aan en uit knop gaat het ding aan en gelukkig zit in deze machine een goede (maar tot nu toe wel lege) en dus niet lekkende CMOS batterij in de vorm van een witte drie-cellige GP 3.6V 300 mAh Ni-Cd accu die men ook wel in oude DECT toestellen (van o.a. Siemens) vindt (en zo vervangen is). Ik zal wel een foto maken van deze PC en de binnenkant als daar liefhebbers voor zijn, maar deze machine heeft een eigen form factor moederbordje met daarop een 386 @16 Mhz.en een geintegreerde Acumos AVGA1 video, waarvan ik zojuist met enige moeite de drivers heb kunnen vinden. Helaas zijn meer dan 16 kleuren in Windows 3.1x niet mogelijk, maar wellicht dat het me toch lukt om 256 kleuren te bereiken met een resolutie van 320x200 (in DOS of Windows). Er zat geen harddisk (meer) in de machine, maar slechts een floppy drive. Ik heb er dus een CF IDE converter aan gehangen met daarin een 64Mb geheugenkaartje en daarop MS-DOS 6.22 geinstalleerd.BlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:04:
[...]
Uiteindelijk is de beste retro hardware, de hardware die het overleefd heeft
Echter lukt het mij (nog) niet om vanaf de vaste schijf op te starten. Ik ben bang dat ik de floppy daarvoor moet blijven gebruiken en kan uiteraard wel wat aanpassingen doen aan CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT om te zorgen dat hij niet steeds weer terug grijpt naar de floppy drive (SET PATH, SET TEMP en SET COMSPEC als ik me niet vergis). Mooiste is echter als hij direct vanaf vaste schijf start, iets wat me wel lukt met de Tulip Vision LIne, met 386 @20 MHz processor, wat een vergelijkbare machine is uit die tijd. De Siemens heeft in tegenstelling tot de Tulip een BIOS waar je met Control-Alt-Ins in kan komen (de Tulip heeft een opstartdiskette met het DIAGNOSE programma daarvoor nodig), maar deze 80386sx BIOS versie 3.10 rev 2.04 (welke door MSD.EXE wordt herkend als een Award computer) heeft (nog) geen optie om vanaf HDD te starten.
De Tulip heb ik nu overigens even opzij gelegd, want het lukt me niet om een CF disk daarop werkend te krijgen (een echte HDD wel overigens, maar daarvan heb ik niet zo snel eentje vrij met minder dan 1024 cilinders).
Ik sta dus open voor goede tips wat betreft Flash naar IDE adapters die wel op de oude Tulip gaan werken en geef de voorkeur aan adapters die met SD geheugen werken, aangezien ik daarvan meer heb liggen (ook in kleine varianten) dan CF kaartjes..
Vraagje nu ik bezig ben met CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT: SMARTDRV.EXE heeft toch geen zin/nut met een Flash Disk? (bij een RAMDISK sowieso niet als ik mijn eigen internetpagina raadpleeg).
[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 03-10-2022 20:16 ]
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Misschien nog een FDISK /MBR nodig?soedesh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:41:
[...]
Echter lukt het mij (nog) niet om vanaf de vaste schijf op te starten.
Nog wat raars wat betreft de Tulip Vision Line: Bij het kopieren van de bestanden van meerdere diskettes naar de vaste schijf wordt een nieuwe diskette niet herkend zonder een herstart. Kopieren resulteert in het kopieren van de bestanden die nog op de eerste diskette stonden. Deze Siemens heeft daar gelukkig geen last van, maar hoe zou je bij de Tulip kunnen voorkomen dat je de PC iedere keer moet herstarten vooraleer je bestanden van een nieuwe diskette kan kopieren?
Wat een verademing overigens die opstarttijd van een DOS computer (wel bij HIMEM.SYS de optie /TESTMEM:OFF en SWITCHES=/F in CONFIG.SYS zetten). vergeleken bij een modernere machine.
Met WfW en een NIC erin zal het ietsje langer duren om Windows te starten, maar nog altijd sneller dan een moderne PC schat ik zo in! ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door soedesh op 03-10-2022 21:04 ]
Je probleem zit hem in het gebruik van de diverse dos bestanden en je path variabele, plus de command.com die je op dat moment geladen hebt. Bij boot van floppy is dat die van A:, en daar staat iirc ook
Probeer het volgende eens:
Boot van floppy, sys C:
C:
Cd\dos
Command.com
Copy a:\*.* . (Hier kopieer je alles naar je dos die waar je al zit)
En dan disks wisselen.
Wat me overigens verbaast is dat je maar 3 disks hebt voor dos 6.22. bij mij zijn het er 5 of 6. Kan zijn dat de boel ingepakt is ofzo?
[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 03-10-2022 21:10 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Probleem is dus al opgelost m.b.v. FDISK /MBR. Wat betreft het aantal floppy disks heb ik toch echt (meerdere) originele setjes van MS-DOS 6.22 met in totaal 4 diskettes. In dit geval ging het om de Nederlandse versie waarvan de eerste drie een label hebben met daarop "Diskette 1", 2 en 3 en op de vierde diskette staat "Supplemental disk", waarbij het mij opvalt dat deze laatste diskette slechts de Engelstalige programma's bevat. Niet zo lang terug heb ik op Marktplaats setjes van zowel MS-DOS als Windows 3.1x/WfW 3.11 gekocht waar ik nu mee werk, maar heb ook nog setjes die ik veel langer heb (waaronder Engelstalige). Hoewel ik wel Nederlandstalige update bestanden heb (van met name Windows 3.1x) heeft Engels toch mijn voorkeur, want daarvan kan je overal op Internet nog updates vinden. Nederlands is wat lastiger en bestaat soms niet. Overigens wil ik het liefst weer OpenDOS of DR-DOS installeren, wat meer mogelijkheden biedt, maar ook iets ingewikkelder is om te configureren.The Eagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:08:
Wat me overigens verbaast is dat je maar 3 disks hebt voor dos 6.22. bij mij zijn het er 5 of 6. Kan zijn dat de boel ingepakt is ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door soedesh op 03-10-2022 21:45 ]
Die moest ik destijds ook uitvoeren (quantum fireball 1GB die denk ik 20+ jaar niet gebruikt was) voordat mijn HDD herkend werd. Dacht dat dat ook bij jou het issue was, vandaar
Hoe de originele disks opgebouwd zijn, geen idee. Licenties voor OS of WordPerfect had ik midden jaren 90 nog nooit van gehoord
[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 03-10-2022 22:22 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
MS Dos had je in zo veel smaakjes... Alleen al 6.22 was er officieel op 5,25" 1,2MB flop, 3,5" op 720k flop en op 1,44 flop. Die laatste bestond uit 3 floppen, en de supplementing disk kwam later uit als soort van service pack. De 720 versie was op 6 floppen.
Dan had je nog PC dos, DR dos en nog wat obscure smaakjes van specifieke oems. Ook allemaal met eigen versies en edities.
Als je meer flexibiliteit zoekt zou het ook voor PC dos 7 kunnen gaan. Gebruikt minder ram en ondersteunt 'modernere' zaken zoals fat32. Configureert met zo makkelijk als ms dos.
Wanneer het toch gaat rommelen met je autoexec en config, kijk voor de grap eens naar een ramdrive. Zet daar je command en wat veelgebruikte dingen in, en zie het systeem vliegen!
Voor de harde schijf en CF op de Tulip: kun je enkel uit standaard formaten kiezen of is er een user config?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Wist nog niet dat er en officiele (IBM) versie van van DOS (PC DOS 7.1, volgens Wikipedia) was uitgekomen die FAT32 ondersteunt. Een niet retail versie zo te zien. Heeft iemand daar ervaring mee?Waterbeesje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:29:
Als je meer flexibiliteit zoekt zou het ook voor PC dos 7 kunnen gaan. Gebruikt minder ram en ondersteunt 'modernere' zaken zoals fat32. Configureert met zo makkelijk als ms dos.
Wanneer het toch gaat rommelen met je autoexec en config, kijk voor de grap eens naar een ramdrive. Zet daar je command en wat veelgebruikte dingen in, en zie het systeem vliegen!
Voor de harde schijf en CF op de Tulip: kun je enkel uit standaard formaten kiezen of is er een user config?
Behalve het ontbreken van Long File Names en de grens van 2,1 Gb mist er wat mij betreft weinig aan DOS versies die alleen FAT16 ondersteunen.
Een Ramdrive is inderdaad supersnel, maar met het huidige machientje waarin slechts 4 Mb RAM zit en een Flash drive denk ik niet dat het veel sneller wordt? Ik vind de 386sx het nog best redelijk doen in combinatie met een flash drive en hij is lekker stil ook. Hoe zit het met SMARTDRV.EXE? Ik heb dat nu uit staan en merk weinig verschil als ik het aanzet (met een fysieke HDD gebruik ik het uiteraard wel).
De Tulip heeft wel user defined vaste schijf settings waar ik al van alles mee heb geprobeerd zonder succes.
Ik heb ook van alles geprobeerd met Ontrack Disk Manager, maar het lukt echt niet om een CF drive werkend te krijgen op de Tulip, terwijl het bij de Siemens wel lukt met dezelfde CF kaartjes en adapters.
Inmiddels een Realtek 8019AS ISA NIC werkend gekregen. Met de standaard NE2000 drivers crashte WfW, maar met de originele Realtek drivers werkt het prima. Na wat benodigde (TCP/IP) updates is het toch altijd weer leuk om te zien dat PING en IPCONFIG gewoon werkt met zo'n oude PC. De Windows 3.1x video driver voor de Acumos grafische chip was nog een verhaal apart, maar heb ik inmiddels ook werken in 800x600 bij 16 kleuren. Ik had wel de RAMBIOS utility nodig en heb in bios video shadowing uitgezet. Een resolutie van 320x200 met 256 kleuren onder DOS is inderdaad mogelijk met de utility SETMODE en dus waarschijnlijk ook in bepaalde DOS games (het ding ondersteunt geen VESA, maar daar heb ik misschien ook een oplossing voor in de vorm van UNIVESA). Morgen eens wat meer proberen op dat vlak. Heb o.a. een DOS programma (DISPLAY 1.89b) wat ook met 16 kleuren mooie plaatjes (GIF en JPG) kan renderen, maar ideaal zou zijn als ik onder Windows 256 kleuren kan bewerkstelligen. ..
Ik ben zeer benieuwd. Waar had je deze precies gevonden?PD2JK schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:09:
@MaNdM De chip is binnen, en aangezien jouw bord 'alles' zo'n beetje socketed heeft, makkelijk te vervangen. Ik moet solderen helaas.
Hij is NOS, geen sporen van IC-trekkers of wat dan ook.
[Afbeelding]
Ik laat weten wat de resultaten zijn...
To be determined...
Heb je deze driver sets al geprobeerd?soedesh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 03:54:
[...]
Wist nog niet dat er en officiele (IBM) versie van van DOS (PC DOS 7.1, volgens Wikipedia) was uitgekomen die FAT32 ondersteunt. Een niet retail versie zo te zien. Heeft iemand daar ervaring mee?
Behalve het ontbreken van Long File Names en de grens van 2,1 Gb mist er wat mij betreft weinig aan DOS versies die alleen FAT16 ondersteunen.
Een Ramdrive is inderdaad supersnel, maar met het huidige machientje waarin slechts 4 Mb RAM zit en een Flash drive denk ik niet dat het veel sneller wordt? Ik vind de 386sx het nog best redelijk doen in combinatie met een flash drive en hij is lekker stil ook. Hoe zit het met SMARTDRV.EXE? Ik heb dat nu uit staan en merk weinig verschil als ik het aanzet (met een fysieke HDD gebruik ik het uiteraard wel).
De Tulip heeft wel user defined vaste schijf settings waar ik al van alles mee heb geprobeerd zonder succes.
Ik heb ook van alles geprobeerd met Ontrack Disk Manager, maar het lukt echt niet om een CF drive werkend te krijgen op de Tulip, terwijl het bij de Siemens wel lukt met dezelfde CF kaartjes en adapters.
Inmiddels een Realtek 8019AS ISA NIC werkend gekregen. Met de standaard NE2000 drivers crashte WfW, maar met de originele Realtek drivers werkt het prima. Na wat benodigde (TCP/IP) updates is het toch altijd weer leuk om te zien dat PING en IPCONFIG gewoon werkt met zo'n oude PC. De Windows 3.1x video driver voor de Acumos grafische chip was nog een verhaal apart, maar heb ik inmiddels ook werken in 800x600 bij 16 kleuren. Ik had wel de RAMBIOS utility nodig en heb in bios video shadowing uitgezet. Een resolutie van 320x200 met 256 kleuren onder DOS is inderdaad mogelijk met de utility SETMODE en dus waarschijnlijk ook in bepaalde DOS games (het ding ondersteunt geen VESA, maar daar heb ik misschien ook een oplossing voor in de vorm van UNIVESA). Morgen eens wat meer proberen op dat vlak. Heb o.a. een DOS programma (DISPLAY 1.89b) wat ook met 16 kleuren mooie plaatjes (GIF en JPG) kan renderen, maar ideaal zou zijn als ik onder Windows 256 kleuren kan bewerkstelligen. ..
Deel 1:
https://www.vogonsdrivers...hp?fileid=260&menustate=0
Deel 2:
https://www.vogonsdrivers...hp?fileid=272&menustate=0
Ik heb op een paar vga kaarten goede resultaten hiermee. Uiteraard die van Cirrus, maar ook een paar anderen waren hiermee ineens 256 kleuren.
Houd er wel rekening mee dat als jouw vga chip "slechts" 256kB ram ter beschikking heeft, je nooit 640x480 in 256 kleuren kan halen.
640 x 480 x 8 (bit kleuren) / 8 (bit/byte) = 307kB
Dat maakt 640x480 op 256 kleuren eigenlijk al een 'super vga' resolutie
640 x 400 x 8 (bit kleuren) / 8 (bit/byte) = 256kB en eigenlijk het maximaal haalbare met 256kB ram. Mocht jouw driver dit ondersteunen of je de driver kunnen tweaken...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Later hernoemd met een P120+ rating maar deze vroege versie destijds nooit in het wild gezien zo.
Niet het gaafste exemplaar maar het kost gelukkig geen nier, deze keer

[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-10-2022 10:41 ]
Weer een net exemplaar! Die 'goldcap' heeft toch altijd wat. Wat wel een leuk detail is, is dat het "IBM-gehalte" vooral bestaat uit de productie en het logo, het ontwerp is 100% CyrixBlueTooth76 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:37:
Er is weer wat leuks onderweg, een (Cyrix) IBM 6x86 op 100MHz.
Later hernoemd met een P120+ rating maar deze vroege versie destijds zelf in het wild nooit gezien zo.
Niet het gaafste exemplaar maar het kost gelukkig geen nier, deze keer
[Afbeelding]
Die 64 bit M1 core (zoals deze heet) is destijds ook in kreupele vorm uitgebracht: de 32 bit versie noemde Cyrix "Cx5x86" en draait op een select aantal socket 3 bordjes. Met zijn P5 roots is het dus eerder een klasse als de POD (Pentium Overdrive).
Ik heb trouwens een 6x86MX en een M2 liggen, volgens mij ten minste één van de twee met IBM logo ook. Erg vlotte dingetjes voor hun kloksnelheid!
Als ik me goed herinner is de 6x86 reeks klok-voor-klok nog steeds een van de snelste CPU's ooit!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik weet nog goed dat mijn Cyrix 150+ @ 200+ (alles werd opgevoerd) wel echt heel fijn draaide.Waterbeesje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:02:
[...]
Weer een net exemplaar! Die 'goldcap' heeft toch altijd wat. Wat wel een leuk detail is, is dat het "IBM-gehalte" vooral bestaat uit de productie en het logo, het ontwerp is 100% Cyrix
Die 64 bit M1 core (zoals deze heet) is destijds ook in kreupele vorm uitgebracht: de 32 bit versie noemde Cyrix "Cx5x86" en draait op een select aantal socket 3 bordjes. Met zijn P5 roots is het dus eerder een klasse als de POD (Pentium Overdrive).
Ik heb trouwens een 6x86MX en een M2 liggen, volgens mij ten minste één van de twee met IBM logo ook. Erg vlotte dingetjes voor hun kloksnelheid!
Als ik me goed herinner is de 6x86 reeks klok-voor-klok nog steeds een van de snelste CPU's ooit!
Vermoedelijk heb ik nog kort een AMD K5 gehad op een Chaintech 5VGM en vermoedelijk heeft ook die Cyrix nog op dat bord gedraaid. Ik liep toen al stage bij een computerzaak (later ook 4,5 jaar vast gewerkt) dus dan zie je allerlei mooi spul voorbij komen en brandt het geld in je zakken
In het begin (~1996) had ik de Hercules Dynamite 128 ET6000 videokaart (boven) in dat systeem en later (~1997) de Hercules Stingray 128/3D met een heuse Voodoo Rush (onder) wat een bijzondere dubbeldekker was.
In m'n herinnering zat Turok bij deze Voodoo kaart meegeleverd en dat was grafisch wel echt een stap vooruit.
Ondertussen was ik ook van m'n Western Digital Caviar 850MB naar een 2.5GB Quantum Bigfoot gegaan dus ruimte zat
We hebben het dan over 1996 t/m 1997 ongeveer, als m'n geheugen me niet in de steek laat. De Bigfoot was sowieso met de inkomsten van m'n vakantiebaantje, augustus 1996.
Tot mijn grote vreugde heb ik beide kaarten weer terug kunnen kopen (voor een stukje van een nier).

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-10-2022 13:26 ]
Ik ben dus inmiddels begonnen met het verzamelen van onderdelen voor een P2 windows 98SE machine.
Tot dusver heb ik de volgende onderdelen al in bezit:
Mainboard: Asus P3B-F
CPU: P2 350Mhz
3dfx: Diamond Monster 3d Voodoo2 8mb (wellicht later nog een 2e voor SLI).
Deze onderdelen moet ik dus nog gaan uitzoeken en daarna opzoeken (marktplaats, ebay, etc).
Geheugen, GPU (AGP), Geluidskaart en Voeding
De behuizing word zelfbouw (All in One lijkt me een leuke uitdaging) met een mix van plexiglas, aluminium en 3d printed parts) maar moet eerst even kijken of dat wel te doen is.
Voeding: kan ik daar elke willekeurige ATX voor gebruiken met een 24 > 20pins adapter?
Geheugen: ik denk aan maximaal 512mb (Windows 98se kan niets met meer zover bekend), verder nog geen merk of type uitgezocht.
GPU: Riva TNT2 Ultra (Denk ik).
Soundcard: Soundblaster Live of iets vergelijkbaars
Wat denken jullie ervan, alle tips op of aanmerkingen zijn welkom!
[ Voor 3% gewijzigd door PVG555 op 04-10-2022 13:58 ]
Oeeeeeeh, de P3B-fPVG555 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:57:
Leuk topic! Ik lees al een hele tijd mee en nu ook besloten om een retro pc te gaan bouwen.
Ik ben dus inmiddels begonnen met het verzamelen van onderdelen voor een P2 windows 98SE machine.
Tot dusver heb ik de volgende onderdelen al in bezit:
Mainboard: Asus P3B-F
CPU: P2 350Mhz
3dfx: Diamond Monster 3d Voodoo2 8mb (wellicht later nog een 2e voor SLI).
Deze onderdelen moet ik dus nog gaan uitzoeken en daarna opzoeken (marktplaats, ebay, etc).
Geheugen, GPU (AGP), Geluidskaart en Voeding
De behuizing word zelfbouw (All in One lijkt me een leuke uitdaging) met een mix van plexiglas, aluminium en 3d printed parts) maar moet eerst even kijken of dat wel te doen is.
Voeding: kan ik daar elke willekeurige ATX voor gebruiken met een 24 > 20pins adapter?
Geheugen: ik denk aan maximaal 512mb (Windows 98se kan niets met meer zover bekend), verder nog geen merk of type uitgezocht.
GPU: Riva TNT2 Ultra (Denk ik).
Soundcard: Soundblaster Live of iets vergelijkbaars
Wat denken jullie ervan, alle tips op of aanmerkingen zijn welkom!
Prachtige plank om als basis te nemen!
Voeding: iedere willekeurige ATX voeding van goede kwaliteit voldoet. Een 24 pins kan zelfs direct op de 20p connector. Je hebt genoeg ruimte hiervoor, en de voeding past toch maar op één manier. De losse pinnetjes naast de socket zijn geen probleem
Als je geen exotische ISA geluidskaart gaat gebruiken, is het ook geen probleem om de -5v lijn te missen. Die mist op bijna alle ATX voedingen van de afgelopen 15 jaar namelijk, want ongebruikt.
Gebruik alsjeblieft geen zeer goedkope kwaliteits-arme voeding: daar krijg je spijt van.
Geheugen: 512MB is een mooi uitgangspunt. Veel meer dan de P2-350 ooit zal gebruiken, dus het geeft je de mogelijkheid om het wisselbestand uit te zetten.
Zelf zou ik hiermee voor PC133 CL2 gaan. Niet dat deze CPU daar heel veel mee doet, maar het opent wel de deur voor snellere processors.
GPU: een TNT2 is schattig. Periode-correct zou eerder de TNT1 zijn, en als je et systeem zo vlot mogelijk wilt hebben, kun je een Geforce 4 MX440 proberen. Kosten ook geen klap momenteel, en zijn net zo snel als een Geforce 2 ultra. Daar kan de CPU weer wèl wat mee, vooral op hogere resoluties.
In de pricewatch staan momenteel ook erg leuke en betaalbare videokaartjes voor dit bordje, zoek op AGP
Geluid: Sound Blaster Live kun je geen buil aan vallen lijkt me
Voodoo 2: prima voor bij een P2 systeem uiteraard
CPU: leuke instap-CPU voor een P3B-f
Zelf heb ik een P3B-f draaien met deze hardware:
- CPU: Pentium 3 Coppermine 933 @ 980MHz (FSB draait op 140MHz) op een slotket
- Video: Geforce 4 Ti4200 (AGP x2 bus draait op ~90MHz)
- RAM: 512MB CL2 SDRAM, stabiel op 150MHz
- Geluid: Sound Blaster Live ook
- Promise U133 IDE controller (want de 440BX chipset doet geen U66)
- de dikste socket A koeler om de CPU stabiel te houden op 1050MHz (maar de videokaart trok een AGP bus van 100MHz niet; een MX440 die ik heb liggen deed dat wel)
- De dikste Aopen voeding (FSP) voor stabiele en vlakke voltages (niet onderschatten!)
:strip_exif()/f/image/qRpxValfsMGTIZ5nVV5LGXtp.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Ldrs21RowDBO47ePQYBeR6e0.jpg?f=fotoalbum_small)
(foto's nog met de "oude" MX440 en zonder Promise er in)
[ Voor 9% gewijzigd door Waterbeesje op 04-10-2022 14:31 . Reden: plaatjes toegevoegd ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Weet niet meer welk model type ik had...misschien ligt die nog wel ergens. Weet wel dat die inmiddels kapot is... na wat overklokken...
---
Die P2/P3 systemen met VooDoo combineren met videokaarten als een GF4 MX (of zelfs TNT2) heeft volgens mij niet veel nut meer? Zelfs een TNT2 M64 is al sneller dan een VooDoo 2, en veel games hadden naast Glide ook wel OpenGL als optie (Quake 2 in elk geval wel).
Vind de VooDoo kaarten over het algemeen ook bizar duur, 't is wel een collectors item, maar zag laatst al een advertentie voor eentje van 400 euro. Die VooDoo 2's gaan ook vaak ruim over de 100 euro.
Vind het behoorlijk veel, en dan is het nog vaak maar de vraag of ze het nog wel (goed) doen, spul is al oud en kan ook kapot.
Heb ik wel mazzel gehad met eentje uit de afvalbak (VooDoo2), en eentje voor €1,50 (VooDoo 3 8MB bij kringloop).
*EDIT*
Wonder boven wonder had ik de Cyrix nog, letters zijn alleen... wat versleten, het is een 6(iets) PR200.
Als ik wat google zal het een 6x86 zijn geweest.
Ook voor de grap even naar 3dFX kaarten zitten kijken op Ebay... maar my goodness, is nog duurder dan ik eerder had gezien. VooDoo 2 SLI setje kost al 1500 euro... Zelfs dat ding wat ik dus voor €1,50 heb betaal je al zo 100 euro voor!
[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 04-10-2022 15:15 . Reden: toevoeging ]
Bij veel van die games was OpenGL of D3D een minder goede implementatie, en zag Glide er gewoon beter uit. Dat zijn dan games die een Pentium als eis hebben, maar wel 3D acceleratie kunnen inzetten.Nemesizz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:58:
(...)
Die P2/P3 systemen met VooDoo combineren met videokaarten als een GF4 MX (of zelfs TNT2) heeft volgens mij niet veel nut meer? Zelfs een TNT2 M64 is al sneller dan een VooDoo 2, en veel games hadden naast Glide ook wel OpenGL als optie (Quake 2 in elk geval wel).
Need For Speed 2SE is er zo eentje
Mijn P3B-f heeft trouwens ook geen 3DFX kaartje aan boord, omdat nGlude al die functies wel oppakt. CPU kracht te over voor titels die enkel op Glide lekker smoelen, wand inderdaad: nieuwere titels hebben wèl een sterke D3D of OpenGL implementatie
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Een tijdje later de Intel i740 8MB vervangen door een Riva TNT2 M64 32MB. Die videokaart was sneller en gaf een mooier beeld dan de Voodoo 2. Ik speelde destijds Quake 2, Unreal Tournament en Half-Life/Counterstrike. De Voodoo 2 heb ik later verkocht voor 8 euro
De Voodoo 2 prestaties zijn trouwens minder afhankelijk van de CPU prestaties. In een systeem met minder MHz'en kan een Voodoo 2 8MB dus best sneller zijn dan een Riva TNT2 M64 32MB.
[ Voor 13% gewijzigd door frapex op 04-10-2022 15:53 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Oh, de Cyrix 6x86 had z'n nadelen en problemen maar als je van een AMD 5x86 af kwam, was het natuurlijk een gigantische sprong vooruitNemesizz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:58:
Heb ook wel een Cyrix processor gehad (socket 7), maar was er niet zo enthousiast over. Veel dingen werkten aanzienlijk trager dan een Pentium, en kreeg soms zelfs foutmeldingen van software dat er minimaal een Pentium processor werd vereist. Zelfs dingen als een MP3tje afspelen ging al niet goed.
Weet niet meer welk model type ik had...misschien ligt die nog wel ergens. Weet wel dat die inmiddels kapot is... na wat overklokken...
---
Vind de VooDoo kaarten over het algemeen ook bizar duur, 't is wel een collectors item, maar zag laatst al een advertentie voor eentje van 400 euro. Die VooDoo 2's gaan ook vaak ruim over de 100 euro.
Vind het behoorlijk veel, en dan is het nog vaak maar de vraag of ze het nog wel (goed) doen, spul is al oud en kan ook kapot.
Heb ik wel mazzel gehad met eentje uit de afvalbak (VooDoo2), en eentje voor €1,50 (VooDoo 3 8MB bij kringloop).
*EDIT*
Wonder boven wonder had ik de Cyrix nog, letters zijn alleen... wat versleten, het is een 6(iets) PR200.
Als ik wat google zal het een 6x86 zijn geweest.
Ze kunnen natuurlijk vragen wat ze willen, op Marktplaats kun je soms nog wel een SLI-setje voor 250 tot 500 scoren, ligt een beetje aan de verkoper en welk merkje er op staat. Trust gaat vaak wat goedkoper dan een Diamond of Creative Labs.Ook voor de grap even naar 3dFX kaarten zitten kijken op Ebay... maar my goodness, is nog duurder dan ik eerder had gezien. VooDoo 2 SLI setje kost al 1500 euro... Zelfs dat ding wat ik dus voor €1,50 heb betaal je al zo 100 euro voor!
Oh ja, de Celeron 300A ook nog gehad op een Asus P2B bordje, FSB op 100MHz en gaanfrapex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:24:
Ik had in het Pentium II tijdperk een Chaintech 6BTM met Intel Celeron 300A@450MHz. Gestart met een goedkope Intel i740 8MB videokaart en een tijdje later ook nog een (gratis) Creative 3D Blaster - Voodoo 2 8MB (CT6670) ernaast. De Voodoo 2 was toch wel een verbetering ten opzichte van de Intel i740. Na de overstap op Windows 2000 had de Intel i740 geen 3D ondersteuning meer, dus moest de Voodoo 2 wel gebruiken.
Een tijdje later de Intel i740 8MB vervangen door een Riva TNT2 M64 32MB. Die videokaart was sneller en gaf een mooier beeld dan de Voodoo 2. Ik speelde destijds Quake 2, Unreal Tournament en Half-Life/Counterstrike. De Voodoo 2 heb ik later verkocht voor 8 euro.
De Voodoo 2 prestaties zijn trouwens minder afhankelijk van de CPU prestaties. In een systeem met minder MHz'en kan een Voodoo 2 8MB dus best sneller zijn dan een Riva TNT2 M64 32MB.
Intel 740 van Daytona, ook gehad idd
[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-10-2022 16:02 ]
Op m'n Abit BH6 lukte het wel, want daar kon je de voltage iets verhogen. Menig ander bord had ik die opties helaas niet en had je regelmatig last van dat het hele systeem plots vast liep (met een 36W Bilgeblower , wat een dikke radiaal ventilator is, kon ik het soms wat rekken). Gekke is, ding werd eigenlijk niet eens zo heet, maar zo gauw de heatsink richting 50ºC liep die vast (terwijl op default snelheid dat geen enkel probleem gaf).
Heel vaak lees je enorm veel negativiteit bij het woord 'Celeron' , maar die mensen hebben denk ik nooit de 300/333A serie in handen gehad
Waren echt leuke processor wat dat betreft. En denk dat de Coppermine Celerons ook best goed konden overklokken (zelf nooit gehad, maar lijkt me wel dat die ook best goed konden).
De Intel Celeron 266 (zonder cache) draait ook zonder problemen op 400MHz. Ik heb destijds echt expliciet gekozen voor de Intel Celeron 300A (met cache) om 'em op 450MHz te draaien. Geloof dat 504MHz (112MHz FSB) ook nog wel ging, maar dat was niet echt stabiel. De Intel Celeron 333 was absoluut geen overclocker.BlueTooth76 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:50:
Oh ja, de Celeron 300A ook nog gehad op een Asus P2B bordje, FSB op 100MHz en gaan
Intel 740 van Daytona, ook gehad idd
In het begin van het Pentium II tijdperk had ik ook een Asus P2B. Maar die ging stuk

Na het stukgaan van de Asus P3B-F mijn geld teruggevraagd en ergens anders een Chaintech 6BTM gekocht. Alles jumperless, en die werkt tot de dag van vandaag nog steeds
De Daytona i740 8MB, daar heb ik de CDROM (drivers) en boekje nog wel van, de kaart zelf heb ik lang geleden verkocht als onderdeel van een PC. Maar ik zie dat ik nog wel een paar Diamond Stealth II G460 videokaarten met i740 heb liggen
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
`Waterbeesje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:36:
Hier is vandaag ook weer iets leuks aangekomen. En deftige set IBM computers van met na de PS/2 tijd.
[Afbeelding]
De 325 heeft een 386SLC processor met ingebakken cache, niet zo'n doorsnee 386DX40 dus
Met nu nog 4MB ram, k ga eens kijken of ik er 8 of 16MB van kan maken. Uiteraard is deze computer met harde schijf en floppusmachine.
De 425 staat er minder fijn bij. Geen ram, geen hdd en een voeding zonder organen (geen printplaat). Wel een upgrade socket
Maar dat wordt een ander projectje!
Ik ben wel fan van de PS/ValuePoint series, je kunt er een stuk meer mee dan met een PS/2. Heb er twee, een 433DX/Si en een 466DX2/S.
Toen ik pas die Eizo FlexScan en die NEC MultiSync ophaalde zat daar onder andere ook nog een Ambra Sprinta II bij, een goedkope 486 machine die verdacht veel weg heeft van een PS/Valuepoint.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Juist die beperking maakt de ps/2 lijn ook weer interessant imomentalmadnizz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:03:
[...]
`
Ik ben wel fan van de PS/ValuePoint series, je kunt er een stuk meer mee dan met een PS/2. Heb er twee, een 433DX/Si en een 466DX2/S.
Toen ik pas die Eizo FlexScan en die NEC MultiSync ophaalde zat daar onder andere ook nog een Ambra Sprinta II bij, een goedkope 486 machine die verdacht veel weg heeft van een PS/Valuepoint.
Maar daar zijn er inderdaad iets meer van dan je zou willen. Alleen al om MCA spulletjes te vinden ben je zeeën van tijd kwijt. Laat staan of ze dan betaalbaar zijn.
De Valuepoint is dan met "normale" Isa/vlb/PCI/IDE veel gebruiksvriendelijker en universeel. En sneller, in mijn beleving zijn die machines net wat sneller dan gelijkwaardige andere 486's.
Kun je wat vergelijken tussen de Valuepoint en de Ambra? Chipset, onboard dingetjes, ondersteuning voor upgrades... Benchmarks
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik zal eens kijken of ik de PS/VP 433DX en die Ambra Sprinta naast elkaar kan zetten, De overeenkomsten qua bouw zijn treffend, zelfs het lettertype op de silkscreen is hetzelfde.Waterbeesje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:12:
[...]
Juist die beperking maakt de ps/2 lijn ook weer interessant imo
Maar daar zijn er inderdaad iets meer van dan je zou willen. Alleen al om MCA spulletjes te vinden ben je zeeën van tijd kwijt. Laat staan of ze dan betaalbaar zijn.
De Valuepoint is dan met "normale" Isa/vlb/PCI/IDE veel gebruiksvriendelijker en universeel. En sneller, in mijn beleving zijn die machines net wat sneller dan gelijkwaardige andere 486's.
Kun je wat vergelijken tussen de Valuepoint en de Ambra? Chipset, onboard dingetjes, ondersteuning voor upgrades... Benchmarks
De Ambra-computers werden later de IBM Aptiva's voor zover ik begrepen heb. Ambra was een dochtermerk van IBM.
i740 heb ik er ook eentje liggen, zal eens kijken welke bouwer deze heeft gemaakt.frapex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
De Daytona i740 8MB, daar heb ik de CDROM (drivers) en boekje nog wel van, de kaart zelf heb ik lang geleden verkocht als onderdeel van een PC. Maar ik zie dat ik nog wel een paar Diamond Stealth II G460 videokaarten met i740 heb liggen.
Voor de 3D prestaties hoef je deze ook niet te pakken, maar qua vesa ondersteuning komt ie al snel in de buurt van de Trio64! Voor een snel DOS systeem is het eeneen mooie basis
En 333A op 100fsb is inderdaad een beetje op het randjeNemesizz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:15:
Celeron 333A heb ik nog, en ook een paar keer op 100Mhz bus gezet, maar dan kom je op 500Mhz uit en dat was moeilijker stabiel te krijgen dan een 300A (helaas).
Op m'n Abit BH6 lukte het wel, want daar kon je de voltage iets verhogen. Menig ander bord had ik die opties helaas niet en had je regelmatig last van dat het hele systeem plots vast liep (met een 36W Bilgeblower , wat een dikke radiaal ventilator is, kon ik het soms wat rekken). Gekke is, ding werd eigenlijk niet eens zo heet, maar zo gauw de heatsink richting 50ºC liep die vast (terwijl op default snelheid dat geen enkel probleem gaf).
Heel vaak lees je enorm veel negativiteit bij het woord 'Celeron' , maar die mensen hebben denk ik nooit de 300/333A serie in handen gehad![]()
![]()
Waren echt leuke processor wat dat betreft. En denk dat de Coppermine Celerons ook best goed konden overklokken (zelf nooit gehad, maar lijkt me wel dat die ook best goed konden).
Zelfde als een p3-500 op een fsb van 133 willen draaien, gaat ook niet echt lekker. Cache limitaties hier. Maar hele legers van de laatste P3-450s willen dat dan weer wel, doordat het cache van de 600 hier ook vaak is gebruikt.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Waren die Valuepoint bakjes ook al door Acer gebouwd? Van mijn aptiva's weet ik dat het toen al wel was. Door een Jumper te verzetten kun je het IBM logo uitzetten en een Acer labs logo maar voren halenmentalmadnizz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Ik zal eens kijken of ik de PS/VP 433DX en die Ambra Sprinta naast elkaar kan zetten, De overeenkomsten qua bouw zijn treffend, zelfs het lettertype op de silkscreen is hetzelfde.
De Ambra-computers werden later de IBM Aptiva's voor zover ik begrepen heb. Ambra was een dochtermerk van IBM.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die Valuepoint 325 heeft een Conner 80MB harde schijf, compleet met op de typesticker dat ie gemaakt is voor IBM
Moet dus wel origineel zijn... Ik wist niet dat IBM met Conner in zee was gegaan. Redelijk betrouwbare schijven, maar niet bijster snel
Nog verwonderlijker: ik prik nietsvermoedend een CF adapter bij op de IDE kabel, en het systeem pikt de CF gewoon op alsof het normaal is. NAAST EEN CONNER SCHIJF!!! die dingen staan er om berucht dat ze meestal geen zin hebben in een tweede ide schijf (een al helemaal geen atapi ding)
Oh ja, er zat 6MB ram in toen ik m binnen kreeg. 2MB onboard en 4MB bijgeprikt. Nu heb ik er nog 8 bij geprikt zodat ik een 386SX heb met 14MB ram
Binnenkort maar eens iets anders proberen op deze machine...
:strip_exif()/f/image/cT8HxfsnzuFwjJlYNN3nlzYu.jpg?f=fotoalbum_medium)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
En ik zie het al gebeuren: "Insert floppy 13 into drive and press enter" (veel floppydrive geluiden) "Floppy could not be read : Abort? Retry? Fail? "
(had ik nog wel eens als je een grote game op diskettes had ingepakt met ARJ, en dat dan halverwege 1 floppy het niet meer deed....
Ja heerlijk, met die 20+ jaar oude floppy disks is dat. Het zal ook hier niet de eerste keer zijn dat er een flop weigert.Nemesizz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:52:
Windows 95 installer op diskette.... oefff... vond installatie via CD al vaak lang duren (op 486 systemen).
En ik zie het al gebeuren: "Insert floppy 13 into drive and press enter" (veel floppydrive geluiden) "Floppy could not be read : Abort? Retry? Fail? "![]()
(had ik nog wel eens als je een grote game op diskettes had ingepakt met ARJ, en dat dan halverwege 1 floppy het niet meer deed....).
Gelukkig heb ik nog ~300 lege floppen op voorraad, zit er vast eentje tussen die het nog doet om op een andere computer even een verse image te schrijven
Nu kennen de meeste hier -waaronder ikzelf- een prachtige bron voor Windows / DOS / whatever retro OS installatiemateriaal... waar de bewuste website dit host als abandonware, en waar bekend is dat er enkel materiaal staat waar de ontwikkelaar pseudo-akkoord is. Waar ook bepaalde softwareversies actief zijn verwijderd op verzoek van de ontwikkelaar (vaak MS) en zo de hele retro-scene in stand kan worden gehouden! (volgens mij mag de website hier niet met naam genoemd worden)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, heel herkenbaar.Nemesizz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:52:
Windows 95 installer op diskette.... oefff... vond installatie via CD al vaak lang duren (op 486 systemen).
En ik zie het al gebeuren: "Insert floppy 13 into drive and press enter" (veel floppydrive geluiden) "Floppy could not be read : Abort? Retry? Fail? "![]()
(had ik nog wel eens als je een grote game op diskettes had ingepakt met ARJ, en dat dan halverwege 1 floppy het niet meer deed....).

Jimh307 wou vroeger het spel Duke Nukem 3D hebben en de vader van (nog steeds) een goede maat van mij had het spel liggen. Dus met RAR images maken en ik met 8 diskettes naar Veghel toe op de brommer. Disk in disk uit "...volgende diskette..." en dan thuis de boel uitpakken en ja, je raad het al, bad sector op de laatste disk, dus onverwijld terug naar Veghel om die ene image van diskette 8 nog maal te kopiëren ; in tweevoud en toen had ik het spel, na in totaal 85 km brommeren op mijn PC staan (beetje stout en niet legaal). Dit was op mijn 80486 waarop Duke 3D op 320*240 nog behoorlijk kon haperen.
En nu klagen mensen al als ze op 4K niet strak 60+fps kunnen halen
Wil je wat te doen hebben dan is deze video wel geniaalWaterbeesje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:39:
Ik heb gisteravond nog een schokkende ontdekking gedaan.
Die Valuepoint 325 heeft een Conner 80MB harde schijf, compleet met op de typesticker dat ie gemaakt is voor IBM
Moet dus wel origineel zijn... Ik wist niet dat IBM met Conner in zee was gegaan. Redelijk betrouwbare schijven, maar niet bijster snel
Nog verwonderlijker: ik prik nietsvermoedend een CF adapter bij op de IDE kabel, en het systeem pikt de CF gewoon op alsof het normaal is. NAAST EEN CONNER SCHIJF!!! die dingen staan er om berucht dat ze meestal geen zin hebben in een tweede ide schijf (een al helemaal geen atapi ding)
Oh ja, er zat 6MB ram in toen ik m binnen kreeg. 2MB onboard en 4MB bijgeprikt. Nu heb ik er nog 8 bij geprikt zodat ik een 386SX heb met 14MB ram
Binnenkort maar eens iets anders proberen op deze machine...
[Afbeelding]
https://youtu.be/r0kZJxmRAvI
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!Waterbeesje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Oeeeeeeh, de P3B-f![]()
Prachtige plank om als basis te nemen!
Voeding: iedere willekeurige ATX voeding van goede kwaliteit voldoet. Een 24 pins kan zelfs direct op de 20p connector. Je hebt genoeg ruimte hiervoor, en de voeding past toch maar op één manier. De losse pinnetjes naast de socket zijn geen probleem
Als je geen exotische ISA geluidskaart gaat gebruiken, is het ook geen probleem om de -5v lijn te missen. Die mist op bijna alle ATX voedingen van de afgelopen 15 jaar namelijk, want ongebruikt.
Gebruik alsjeblieft geen zeer goedkope kwaliteits-arme voeding: daar krijg je spijt van.
Geheugen: 512MB is een mooi uitgangspunt. Veel meer dan de P2-350 ooit zal gebruiken, dus het geeft je de mogelijkheid om het wisselbestand uit te zetten.
Zelf zou ik hiermee voor PC133 CL2 gaan. Niet dat deze CPU daar heel veel mee doet, maar het opent wel de deur voor snellere processors.
GPU: een TNT2 is schattig. Periode-correct zou eerder de TNT1 zijn, en als je et systeem zo vlot mogelijk wilt hebben, kun je een Geforce 4 MX440 proberen. Kosten ook geen klap momenteel, en zijn net zo snel als een Geforce 2 ultra. Daar kan de CPU weer wèl wat mee, vooral op hogere resoluties.
In de pricewatch staan momenteel ook erg leuke en betaalbare videokaartjes voor dit bordje, zoek op AGP
Geluid: Sound Blaster Live kun je geen buil aan vallen lijkt meErg stabiel en zo, maar let er op dat je niet alle bloat van de CD installeert. Scheelt minuten bij het opstarten.
Voodoo 2: prima voor bij een P2 systeem uiteraardmooi voor de Glide titels, en de D3D pak je met de andere kaart. Als je een tweede Voodoo zoekt, trek je er wel je portemonee voor open... Dat moet je maar willen.
CPU: leuke instap-CPU voor een P3B-fmaar het bord trekt veel meer dan dat. Kijk ook eens naar de Pentium 3 reeks
Zelf heb ik een P3B-f draaien met deze hardware:
- CPU: Pentium 3 Coppermine 933 @ 980MHz (FSB draait op 140MHz) op een slotket
- Video: Geforce 4 Ti4200 (AGP x2 bus draait op ~90MHz)
- RAM: 512MB CL2 SDRAM, stabiel op 150MHz
- Geluid: Sound Blaster Live ook
- Promise U133 IDE controller (want de 440BX chipset doet geen U66)
- de dikste socket A koeler om de CPU stabiel te houden op 1050MHz (maar de videokaart trok een AGP bus van 100MHz niet; een MX440 die ik heb liggen deed dat wel)
- De dikste Aopen voeding (FSP) voor stabiele en vlakke voltages (niet onderschatten!)
[Afbeelding] [Afbeelding]
(foto's nog met de "oude" MX440 en zonder Promise er in)
Moederbord ben ik erg blij mee ja...
Voeding word inderdaad geen goedkope rommel, minimaal gold standard en een gerenomeerd merk.
500Watt meer dan genoeg voor zoiets toch?
De CPU is ondermaats maar heb ik gedaan in de hoop nog fatsoenlijk dos-games te kunnen spelen.
Of denk je dat dit met een 350Mhz al problematisch word?
GPU suggesties ga ik even bekijken, thanks.
IDE controller, daar zeg je wat. Moet ik nog even over nadenken, ik heb nog wel een IDE harde schijf liggen maar die is al zo oud. Hoe lastig is het een Sata SSD op zoiets te kunnen draaien?
Systeem van jou is erg netjes, ik kan ook niet wachten om weer eens wat oude games te gaan spelen.
500W voeding zal ongetwijfeld meer genoeg zijn. Zolang de +5v rail maar 15A geeft kom je er mee weg.PVG555 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:40:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Moederbord ben ik erg blij mee ja...![]()
Voeding word inderdaad geen goedkope rommel, minimaal gold standard en een gerenomeerd merk.
500Watt meer dan genoeg voor zoiets toch?
De CPU is ondermaats maar heb ik gedaan in de hoop nog fatsoenlijk dos-games te kunnen spelen.
Of denk je dat dit met een 350Mhz al problematisch word?
GPU suggesties ga ik even bekijken, thanks.
IDE controller, daar zeg je wat. Moet ik nog even over nadenken, ik heb nog wel een IDE harde schijf liggen maar die is al zo oud. Hoe lastig is het een Sata SSD op zoiets te kunnen draaien?
Systeem van jou is erg netjes, ik kan ook niet wachten om weer eens wat oude games te gaan spelen.
De CPU kun je op een slot-1 erg makkelijk wisselen. Waarom maak je daar geen gebruik van?
- Neem de traagste CPU die je kunt vinden, Celeron zonder cache of zo. Of een P2 met 66MHz fsb.
- De 350 die je nu hebt: 100MHz fsb en een van de 'snellere' P2's.
- Iets van 800-1100MHz P3 coppermine. Met of zonder slotket. Een FSB van 100MHz is veilig op een BX, 133 os overklokken...
Als je gaat "overklokken" naar een FSB van 133MHz moet je er rekening mee houden, dat de AGP bus ook gaat overklokken. In mijn ervaring hebben ATI en Matrox kaartjes daar wel een sproblemen mee, Nvidia nagenoeg niet (tenzij je overdreven gaat doen).
Een SATA SSD kun je prima gebruiken op deze machine. Gewoon een goedkope IDE-SATA adapter van Ali scoren.
Let wel op dat je een SSD gebruikt die niet groter is dan 32GB, anders kan Win98SE daar problemen mee hebben. Alternatief: een industriële CF.
En tnx! ^-^ Het heeft redelijk wat tijd gekost om deze config stabiel te krijgen, veel rommelen met koelers en met verschillende geheugenmodules / videokaarten
(en nu begint het te kriebelen om die 150MHz fsb te gaan halen op een Ti4200)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Na enig graafwerk toch alweer wat gevondenBlueTooth76 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Heb ook nog een stuk of 5 verschillende "NOS" 387 co-processors in doos (al dan niet met folie) maar die bij elkaar zoeken voor een groepsfoto is even wat meer graafwerk![]()
[...]
De IIT, MathCo en Intel 487SX zijn nog in folie, de rest is open box.

Netjes!BlueTooth76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Na enig graafwerk toch alweer wat gevonden![]()
De IIT, MathCo en Intel 487SX zijn nog in folie, de rest is open box.
[Afbeelding]
Weinig leuke software die er echt wat mee doet. Echt collectors items
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, echt nuttig is het niet. Maar wel leuk in een vitrine ofzoWaterbeesje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:00:
[...]
Netjes!en dan te bedenken dat ik geen enkele 387 heb... Die 387SX zou wel van pas komen in die IBM 325 voor wat benchmarks. Maar vast ook niet meer dan dat
Weinig leuke software die er echt wat mee doet. Echt collectors items
Heb ook het idee dat ze aan het eind van het 386 tijdperk de co-processors bijna "weggaven" bij een computer.
[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-10-2022 19:31 ]
Duke 3d ook gehad op floppy (ook minder legaal, en ingepakt in ARJ), liep voor geen meter op onze 486-sx33, als je bijvoorbeeld die 'squidies' (soort vliegende octopus) tegenkwam kon het zo zijn dat je beeld voor een paar seconden stil stond, geluid ging wel door. Zelfde hadden we met Blood (game met dezelfde engine als Duke3d), menig keer stond het beeld gewoon stil voor een paar seconden.jimh307 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
Ja, heel herkenbaar.![]()
Jimh307 wou vroeger het spel Duke Nukem 3D hebben en de vader van (nog steeds) een goede maat van mij had het spel liggen. Dus met RAR images maken en ik met 8 diskettes naar Veghel toe op de brommer. Disk in disk uit "...volgende diskette..." en dan thuis de boel uitpakken en ja, je raad het al, bad sector op de laatste disk, dus onverwijld terug naar Veghel om die ene image van diskette 8 nog maal te kopiëren ; in tweevoud en toen had ik het spel, na in totaal 85 km brommeren op mijn PC staan (beetje stout en niet legaal). Dit was op mijn 80486 waarop Duke 3D op 320*240 nog behoorlijk kon haperen.
En nu klagen mensen al als ze op 4K niet strak 60+fps kunnen halenWij retrogamers wisten wel beter
Doordat het zo slecht liep, en teveel hardeschijf ruimte nodig was hadden we die games ook niet lang in het bezit.
Game die ik wel speelde was Hexen. Game was ongeveer 30 of 35MB groot, en stond dus ook ingepakt op 30 diskettes, en dan bij diskette 14 ofzo was het daadwerkelijk "floppy could not be read" ... lekker dan.
Toen nog speciaal een doos gloednieuwe diskettes voor aangeschaft om zeker te weten dat de discs goed waren.
Tegenwoordig probeer ik toch de 'schade' van toen wat te herstellen door bepaalde games alsnog legaal aan te schaffen, maar vroeger hadden we daar helaas het geld niet voor (en snapten ook niet dat games kopiëren illegaal was).
En ja, tegenwoordig sta ik soms te kijken van comment sections bij games of processors/videokaarten.
"Boeh! bah! kan geen 120fps op Ultra halen" ... tjonge jonge, wat wij vroeger toch hebben moeten doorstaan
[ Voor 8% gewijzigd door Nemesizz op 05-10-2022 19:39 . Reden: toevoeging ]
In zekere zin... Niemand kocht ze zomaar, en de schappen lagen vol. Toen de 486 DX2 eenmaal aan de opmars bezig was, zagen computer bouwers de bui hangen en stopte ze als "upgrade" in de budget systemen, waar nog de tien verouderde 386 in zat. Zo konden ze nog een beetje meekomen met software waar steeds vaker de fpu belangrijke was.BlueTooth76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:30:
[...]
Ja, echt nuttig is het niet. Maar wel leuk in een vitrine ofzo
Heb ook het idee dat ze aan het eind van het 386 tijdperk de co-processors bijna "weggaven" bij een computer.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hehe als je in de tijd van Duke 3D op 640x480 wilde spelen mocht je zomaar even €7500 (fl15.000) ophoesten voor een over the top Pentium computer met alles er op een er aan. De wereld was bezig met omschakelen naar -alweer- de DX2. Die €2000 voor een videokaart anno nu is al heel wat, maar een high end computer van nu kost nog niet de helft van wat toen high end was. En dan de inflatie nog...Nemesizz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Duke 3d ook gehad op floppy (ook minder legaal, en ingepakt in ARJ), liep voor geen meter op onze 486-sx33, als je bijvoorbeeld die 'squidies' (soort vliegende octopus) tegenkwam kon het zo zijn dat je beeld voor een paar seconden stil stond, geluid ging wel door. Zelfde hadden we met Blood (game met dezelfde engine als Duke3d), menig keer stond het beeld gewoon stil voor een paar seconden.
Doordat het zo slecht liep, en teveel hardeschijf ruimte nodig was hadden we die games ook niet lang in het bezit.
Game die ik wel speelde was Hexen. Game was ongeveer 30 of 35MB groot, en stond dus ook ingepakt op 30 diskettes, en dan bij diskette 14 ofzo was het daadwerkelijk "floppy could not be read" ... lekker dan.
Toen nog speciaal een doos gloednieuwe diskettes voor aangeschaft om zeker te weten dat de discs goed waren.
Tegenwoordig probeer ik toch de 'schade' van toen wat te herstellen door bepaalde games alsnog legaal aan te schaffen, maar vroeger hadden we daar helaas het geld niet voor (en snapten ook niet dat games kopiëren illegaal was).
En ja, tegenwoordig sta ik soms te kijken van comment sections bij games of processors/videokaarten.
"Boeh! bah! kan geen 120fps op Ultra halen" ... tjonge jonge, wat wij vroeger toch hebben moeten doorstaan(dingen zoals settings tweaken is er ook weinig bij, het is ultra of maar 2000 euro neertellen voor een overdreven high-end videokaart).
10fps ftw!!!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Daarom altijd net de hardware uitzoeken die de meeste "bang for the buck" gaf.
Een DX/2 80@100MHz bijvoorbeeld en later de 5x86 133@160MHz.
Overal net wat meer uitpersen.
Celeron 266 (zonder L2) en de 300A (met 128KB L2) was ook zo'n voorbeeld, volgens mij had de helft van m'n collega's wel één van die CPU's rond die periode. Goede overklokkers.
Nemesizz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:52:
all people are wise untill they speak
De gotek is dan weer een lifehack die de betrouwbaarheid van de floppussen heeft ingehaald. Direct inspoelen vanuit je moderne OS en gaan!-=*skilla*=- schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:05:
Doe het nog steeds met floppy (images) en gotek. Alles op een usb stikkie met driver disk, norton, soundblaster en netwerk etc. Paar oude games erop. Binnen no time elke oude retro via bestaande middelen weer fris geïnstalleerd.
Waar mogelijk blijf ik toch nog ff de oude floppussen verstoken tot de allemaal gaar zijn. Iets met de onvervalste retro ervaring
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
In dat geval haal ik het wat omlaag met 37appel-tje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:54:
Wat is de gemiddelde leeftijd in dit draadje? Ik gok rond de 40+?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
46 hier.appel-tje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:54:
Geen idee hoe relevant het is, ik voel me nog 25
Ik nog meer dan, ben er "pas" 35Waterbeesje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:40:
[...]
In dat geval haal ik het wat omlaag met 37
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Die Goteks zijn inderdaad ideaal voor installatie, maar ik bouw 'm niet ergens vast in. Zodra ik klaar ben met installeren gaat de Gotek los en sluit ik de mechanische FDD weer aan.
Ook handig: Ik heb een Netgear R8000 in een kringloopwinkel gekocht voor 3 euro. Die ligt los op zolder zonder WAN verbinding en de USB fileserver in dat ding gebruik ik om vanaf bijvoorbeeld Windows 95 met een native ondersteunde netwerkkaart software te installeren die niet op floppy past.
@Waterbeesje Ik heb de drivers (geupload door ene Malik) inmiddels geprobeerd i.c.m. de Acumos VGA1 chip met 256 Kb geheugen en heb er inderdaad wat aan gehad.Waterbeesje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Heb je deze driver sets al geprobeerd?
Deel 1:
https://www.vogonsdrivers...hp?fileid=260&menustate=0
Deel 2:
https://www.vogonsdrivers...hp?fileid=272&menustate=0
Ik heb op een paar vga kaarten goede resultaten hiermee. Uiteraard die van Cirrus, maar ook een paar anderen waren hiermee ineens 256 kleuren.
Houd er wel rekening mee dat als jouw vga chip "slechts" 256kB ram ter beschikking heeft, je nooit 640x480 in 256 kleuren kan halen.
640 x 480 x 8 (bit kleuren) / 8 (bit/byte) = 307kB
Dat maakt 640x480 op 256 kleuren eigenlijk al een 'super vga' resolutie
640 x 400 x 8 (bit kleuren) / 8 (bit/byte) = 256kB en eigenlijk het maximaal haalbare met 256kB ram. Mocht jouw driver dit ondersteunen of je de driver kunnen tweaken...
Helaas zit er geen 600x400 driver bij, maar de 320x200 bij 256 color driver, waarvan ik het bestaan wel kende, welke ik (nog) niet had kunnen terugvinden in mijn eigen archief, zat erbij en werkt! Is na wat Google onderzoek gewoon afkomstig van een Windows 3.1 driver pakket van Microsoft zelf met de naam MMDISP.EXE d.d. 06/19/92.
Hierbij een screenshot, welke ik op dezelfde manier heb gemaakt als hoe ik nog steeds (bijv. onder Windows 10) een screenshot maak. Namelijk met Paintbrush (nu Paint geheten). Helaas lukt het mij met deze vroege versie van Paintbrush (nog) niet om de gehele Printscreen te plakken. Zoals is te zien valt een deel weg door een wit/blanco vlak.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2zOwmUypmPui6Qu1mriJwFwZ.png?f=user_large)
Hoewel 256 kleuren ziet het er niet zo fraai uit (de fonts ontbreken denk ik) en is de lage resolutie ook voor de meeste toepassingen onwerkbaar.
Ook zat er in het driver pakket van Vogons een 640x480 palletized driver (ook afkomstig van MMDISP.EXE) met slechts 16 kleuren, die ook werkt en die ziet er in ieder geval beter uit (met een lichtgele achtergrond) dan de standaard VGA driver zoals te zien in de tweede screenshot.
:fill(white):strip_exif()/f/image/e3xO6miGGLTJmH2muAzORcaa.png?f=user_large)
De 800x600 bij 16 color driver van Acumos zelf, die ik al werkend had is tot nu toe nog de beste optie. Echter moet ik, om die in Windows te gebruiken, wel eerst RAMBIOS uitvoeren (heb dat in AUTOEXEC.BAT gezet) en bij de twee nieuw ontdekte drivers hoeft dat niet. Verder geeft de "nieuwe" Dell LCD monitor (wel een vierkante) die ik momenteel gebruik met de Acumos 800x600 bij 16 driver steeds een waarschuwing op het scherm dat de resolutie niet wordt ondersteund, welke ik (vooralsnog) niet heb kunnen wegkrijgen. De twee dankzij Waterbeesje "nieuw" ontdekte resoluties zijn in ieder geval een goede aanvulling vind ik.
Verder is er nog een raar probleem met UNIVESA, waarvan in het screenshot is te zien dat deze werkt.
Hij werkt namelijk niet onder pure DOS! Je zou het eerder andersom verwachten.
De Gotek had ik nog nooit van gehoord, maar zier er inderdaad handig uit. Na installatie zou ik er ook weer originele floppy drives aanhangen. Ik ben 55 overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door soedesh op 07-10-2022 16:15 ]
34 en 'n half!appel-tje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:54:
Toch nog een best spectrum aanwezig, wat betreft leeftijd. Erg leuk om te zien!
Op welke leeftijd zijn jullie eigenlijk begonnen?
Ik begon op mijn 7e met een heuse IBM 5170 uit elkaar te draaien met "ons pap" om er een moederbord met WinBIOS, 386-33DX, copro en 4MB 30pin SIMM geheugen in te zetten. Direct ook mijn eerste Varta batterij daar van het moederbord af gesoldeerd!
Achteraf gruwelijk spijt van het uit elkaar trekken van de 5170, welke intussen al lang en breed door-gerecycled is...
Die computer is uiteindelijk bij een schoolvriendje/klasgenootje neergezet, zodat we er samen mee konden klooien. Mijn broer had namelijk al een Pentium 133 op onze slaapkamer staan (ook dankzij ons pap), waarvoor mijn broer uiteindelijk zelfs een Voodoo kaart voor kocht! Miro Highscore tray window staat me nog altijd bij! De euforie! De nostalgie!
Ik kreeg vervolgens mijn eigen slaapkamer, dus ik moest een eigen PC hebben om mee te kunnen klooien. Ik kreeg een Pentium 75MHz op een Intel Advanced/EV (Endeavour) met on-board Creative SB16 chip (en helaas ongebruikte Goldfinch poort), 16MB RAM en wat SCSI-hardware. Allemaal van ons paps werk meegekregen. Zelf nog een Voodoo Rush erop geprikt en de CPU ge-upgrade naar 90, 120, 133 en uiteindelijk 166MHz non-MMX (omdat ons pap iedere keer uitgefaseerde CPU's toegestopt kreeg van de ICT'ers op z'n werk
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Wel vrij laat een eerste PC gehad, ergens in '98 of '99... het was een Pentium 3 667MHz met 64MB RAM, 20GB HDD, ATi Rage 128 32MB VGA en Windows 98SE. Hij was eigenlijk door m'n vader gekocht voor m'n moeder, maar die had er weinig interesse in waardoor ik 'm langzaamaan innam
M'n pa kocht er later nog 128MB extra RAM en een CD-brander voor die we samen monteerden. En de Win98SE had hij op een gegeven moment vervangen door een dual-boot met Windows 98 en 2000, omdat in die eerste de Lucent 56k WinModem niet werkte. Niemand wist waarom. Pas véél later ontdekte ik dat de PC met 98SE was geleverd en de CD die hij had gekopieerd voor herinstallatie een "gewone" 98 was... en dat modem vermoedelijk alleen in 98SE werkte.
Later heb ik van m'n zakgeld nog de VGA geüpgraded naar een ATi Radeon 9200SE met 128MB geheugen, kwam er een 40GB Maxtor HDD, net als een USB2/FW combo kaart en een DVD-ROM. En ergens in de jaren kreeg ik van m'n vader z'n gebruikte TV-kaart, een Pinnacle TV Rave.
Toen we van een USB ADSL-modem overgingen naar een ethernet-modem kwam een ander "probleem": te weinig PCI-sloten op het ASUS CUV4x-M moederbord om een netwerkkaart te plaatsen. En moest er dus een USB-netwerkadapter komen.
Ergens in 2005 kwamen juist een paar oudere PC's (Pentium 2 400/450, 64MB) in huis, omdat toen moeder en zus ook een PC wilde en er weinig geld voor was. Die Pentium 2's kwamen bij een kringloop vandaan en waren een HP Vectra VE8 en een kleinere VEi8. Via een klasgenoot werd later nog een Deskpro EN overgenomen.
En de PC's die ik zelf heb gekocht waren beide rond de 3000. Gulden (1995) respectievelijk euro (2003). Altijd voor zwaar materiaal gekozen, ging namelijk lekker lang mee
Meh, corruptie op floppy 21 van de 23 is een stukje onvervalste ervaring die ik prima kan missen. Ik was begonnen met veel op Gotek te doen, maar het werd al snel onoverzichtelijk. Ben nu overgestapt op eigenlijk alleen bootmedia en installatiezooi voor OSsen op floppy image. En mTCP netwerk drivers. Rest doe ik via FTPWaterbeesje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:08:
[...]
De gotek is dan weer een lifehack die de betrouwbaarheid van de floppussen heeft ingehaald. Direct inspoelen vanuit je moderne OS en gaan!
Waar mogelijk blijf ik toch nog ff de oude floppussen verstoken tot de allemaal gaar zijn. Iets met de onvervalste retro ervaring
Andere ervaring dan vroeger, maar soms is beetje gemak ook mooi.
Verder qua leeftijd: ben 45.
Eerste computer kreeg ik in 1981 toen 4 was - een ZX81. Daarna Spectrum waar ik grootste deel kinderjaren zoet mee was, en in 1988 via werk moeder (IBM) een PS/2 70 (386-16, 4MB RAM en 60MB HDD, met 30MB voor OS/2 voor moeder (en tekstverwerking - Displaywrite ftw), 30MB voor mij, DOS en mijn spelletjes. Op m'n 18e mocht ik kiezen tussen een eigen PC en rijbewijs. Moge duidelijk zijn wat ik koos
Oslik blyat! Oslik!
Telling gestopt bij 23, maar zou inmiddels 35 jaar moeten zijn...
Eerste knooien met computers (hardware althans) begon pas echt denk ik toen we thuis onze 486 vervingen door een Pentium 3. Ding los halen, kijken wat er in zit, hoe dingen (mogelijk) zouden moeten werken enz.
Eigen echte PC (puur en alleen voor mijzelf die ik niet hoefde te delen
In die periode (dus net na 2000) ook het meeste zitten klooien en meeste geleerd qua hardware, and have been doing it ever since. Al vind ik spul van tegenwoordig eigenlijk wat... boring, weinig interessants meer aan aan nieuwe hardware, en teveel is alles afhankelijk van software, waar ik me mateloos aan erger dat alles inefficiënt werkt/ingedeeld is, en constant maar ook werkelijk constant wil updaten...
Laatste leuke aankoop was ook een 2e hands socket 423 Pentium 4 systeem, niet m'n 8600K Coffeelake of RTX3070. Ik denk ook dat ik een stuk enthousiaster zou zijn als ik een FX 5800 Ultra zou kunnen bemachtigen dan de nieuwste Intel/AMD/nVidia hardware.
Ik dwaal wat af geloof ik
Ah! Nèt de oerknal gemist dus!Nemesizz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:07:
Man, ik heb de uitvinding van het vuur nog meegemaakt! was wat! kon je mammoet vlees braden![]()
Telling gestopt bij 23, maar zou inmiddels 35 jaar moeten zijn...
Ik kan daar zo ontzettend goed bij in komen. Mijn nieuwste hardware bestaat nu ook uit een Apple MacBook Pro M1 (van het werk) en privé een Intel i7 3770K met een Quadro K2200 (nVidia 750Ti 4GB equvalent).Nemesizz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:07: Al vind ik spul van tegenwoordig eigenlijk wat... boring, weinig interessants meer aan aan nieuwe hardware, en teveel is alles afhankelijk van software, waar ik me mateloos aan erger dat alles inefficiënt werkt/ingedeeld is, en constant maar ook werkelijk constant wil updaten...
Laatste leuke aankoop was ook een 2e hands socket 423 Pentium 4 systeem, niet m'n 8600K Coffeelake of RTX3070. Ik denk ook dat ik een stuk enthousiaster zou zijn als ik een FX 5800 Ultra zou kunnen bemachtigen dan de nieuwste Intel/AMD/nVidia hardware.
Ik dwaal wat af geloof ik.
Mijn leukste hardware zit echter tussen de 486 en Pentium 3 -tijd!
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Die werden zo heet dat Intel daar zijn vingers niet aan durfde te branden en toen ging een Nederlands bedrijf die uitdaging aan. De TDP was liefst 14,6 watt.
Telt een
Als je toch met drivers aan het kl***en bent, heb je deze driver er al bij gepakt om eea samen te smelten?soedesh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:51:
[...]
@Waterbeesje Ik heb de drivers (samengesteld door ene Malik) inmiddels geprobeerd i.c.m. de Acumos VGA1 chip met 256 Kb geheugen en heb er inderdaad wat aan gehad.
Helaas zit er geen 600x400 driver bij, maar de 320x200 bij 256 color driver, waarvan ik het bestaan wel kende, welke ik (nog) niet had kunnen terugvinden in mijn eigen archief, zat erbij en werkt! Is na wat Google onderzoek gewoon afkomstig van een Windows 3.1 driver pakket van Microsoft zelf met de naam MMDISP.EXE d.d. 06/19/92.
Hierbij een screenshot, welke ik op dezelfde manier heb gemaakt als hoe ik nog steeds (bijv. onder Windows 10) een screenshot maak. Namelijk met Paintbrush (nu Paint geheten). Helaas lukt het mij met deze vroege versie van Paintbrush (nog) niet om de gehele Printscreen te plakken. Zoals is te zien valt een deel weg door een wit/blanco vlak.
[Afbeelding]
Hoewel 256 kleuren ziet het er niet zo fraai uit (de fonts ontbreken denk ik) en is de lage resolutie ook voor de meeste toepassingen onwerkbaar.
Ook zat er in het driver pakket van Vogons een 640x480 palletized driver (ook afkomstig van MMDISP.EXE) met slechts 16 kleuren, die ook werkt en die ziet er in ieder geval beter uit (met een lichtgele achtergrond) dan de standaard VGA driver zoals te zien in de tweede screenshot.
[Afbeelding]
De 800x600 bij 16 color driver van Acumos zelf, die ik al werkend had is tot nu toe nog de beste optie. Echter moet ik, om die in Windows te gebruiken, wel eerst RAMBIOS uitvoeren (heb dat in AUTOEXEC.BAT gezet) en bij de twee nieuw ontdekte drivers hoeft dat niet. Verder geeft de "nieuwe" Dell LCD monitor (wel een vierkante) die ik momenteel gebruik met de Acumos 800x600 bij 16 driver steeds een waarschuwing op het scherm dat de resolutie niet wordt ondersteund, welke ik (vooralsnog) niet heb kunnen wegkrijgen. De twee dankzij Waterbeesje "nieuw" ontdekte resoluties zijn in ieder geval een goede aanvulling vind ik.
Verder is er nog een raar probleem met UNIVESA, waarvan in het screenshot is te zien dat deze werkt.
Hij werkt namelijk niet onder pure DOS! Je zou het eerder andersom verwachten.
De Gotek had ik nog nooit van gehoord, maar zier er inderdaad handig uit. Na installatie zou ik er ook weer originele floppy drives aanhangen. Ik ben 55 overigens.
https://archive.org/details/PVGA1A31_EXE
Dat is een 640x400 8b driver die precies de resolutie doet welke jij wilt hebben.... alleen is deze voor ene Paradise kaartje.
Misschien kun je ook in de setup.ini een extra resolutie toegevoegd krijgen? Geen idee of dat werkt, maar een long shot
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ooit, net na de oerknal, in 1989, was mijn vader op zijn werk in aanraking gekomen met de wondere wereld van de computer. En jawel: in 1993 vond hij dat er ook eentje in huis moest komen. Een heuse PS/2 model 30 met 8086 CPU, Model M toetsenbord en 8504 monochrome beeldscherm. Net 2 jaar oud van een collega overgenomen. En natuurlijk draaide het op DOS, spelletjes als Prince of Persia en Digger waren mijn favorieten.
Daarna kwam een 386DX25 in huis, ging de PS/2 naar mij toe.
Zodra de 386 was uitgerangeerd, kwam er een IBM Aptiva 2137 met K6-2 266 aan boord. Later een Voodoo 2 bij gekocht
Intussen gooide iedereen de 486 aan de kant, en die kwamen in het lokale advertentiekrantje wel eens voor een paar tientjes naar voren. Zo heb ik een legio aan 486, Pentium 1, Pentium 2 en Pentium 3 computers gehad. Daarbij was mijn papa goede vriendjes met het magazijn, en een bonnetje om iets mee te mogen nemen was goedkoper dan een pc aanbieden voor recycling. Tel uit je winst
Helaas is daar ook heel veel van op de milieustraat beland. Oepsje hier, magic smoke daar... Of het draaide geen Win95 dus "te oud"

Vervolgens kwam er een heuse Vobis Pentium 4 1.7 s423 in huis, met 256MB RDRAM en echte Geforce 2! (oké, een MX200...) Kun je nagaan, kon eindelijk Midtown Madness op 1024x768 32bit gespeeld worden!
Dat het eigenlijk een draak van een PC was wist ik al wel, maarde keuze bij PC-Privé was niet heel groot.
Toen ging het los. Ik had zakgeld, ik werkte af en toe in de weekenden en jawel: mijn eerste eigen PC kwam in zicht! Een Athlon 2800+ stond al snel op mijn slaapkamertje!
Daarna nog een keer een P4-3,2GHz s775 met X700 en zo, maar da's alweer te nieuw
De bewuste IBM model 30 waar het mee begon staat hier nu op de hobbykamer. Samen met nog vijf andere Model 30 uitvoeringen trouwens.
Daarbij staat ook een 2137 in bijna de uitvoering die ik toen had, iets oudere CPU.
Even uit mijn hoofd de huidige stand:
1x 5160 kloon (8088 @4,77MHz)
2x Turbo-XT (10MHz, Philips P3120 en Tulip PC Compact 2)
4x 8086 (allen Model 30 varianten)
2x 80286 (Model 30-286 10MHz, Unitron 286 16MHz
2x 80386 (Valuwpoint 325, noname DX40)
6x 80486 (Valuepoint 425SX (incompleet nu) en 466DX, Compaq XE466, noname DX4-100, noname Am5x86, noname Cx5x86 (en nog spullen om er nog 2 op te bouwen)
3x socket 7 klasse (Highscreen P150, Compaq Deskpro 5200, Aptiva 2137 K6-233 en nog spullen om er 2 op te bouwen)
2x Super 7 klasse (K6-3 en K6-3+, en nog spullen om er 2 te bouwen)
3x Pentium 2 (Siemens met P2-400 en Aptiva 2138 met P2-266, HP Brio Celly 433 en spullen om er nog 2 op te bouwen)
3x Pentium 3 klasse (IBM Netvista, noname 440BX met zware OC, HP Vectra 1GHz)
Daarnaast nog een hele zwik nieuwer spul uit de S775 klasse, vooral oude HP, Fujitsu en Siemens werkstations. Staan niet op de hobby kamer.
En nu graag even meehelpen en zorgen dat mijn vrouw niet meeleest

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Waterbeesje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:50:
spoiler:En nu graag even meehelpen en zorgen dat mijn vrouw niet meeleestIets met een meningsverschil over wel of niet te veel spullen.
Afgelopen week nog een mooie Commodore PC gezien, kon er geen interne foto's van krijgen en kan 'm alleen zo meenemen. Jaja, dan weet ik al hoe laat het is. Of dat ding start toch niet (goed), of de batterij is geexplodeerd en alle zure prut is over het mobo gevloeid.
Wees dan gewoon eerlijk...

C:\>_
Dat idee heb ik ook vaak bij advertenties met de tekst: "Werking onbekend" meestal is dat een vertaling voor "Kapot" (niet altijd, maar wel heel vaak). Overigens niet alleen met computer onderdelen.Vinnie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
spoiler:Oh, dan zal ik niet zeggen dat er naast die Deskpro hier er nog eventueel een Compaq AP400 Dual Pentium2 staat bij interesse
Afgelopen week nog een mooie Commodore PC gezien, kon er geen interne foto's van krijgen en kan 'm alleen zo meenemen. Jaja, dan weet ik al hoe laat het is. Of dat ding start toch niet (goed), of de batterij is geexplodeerd en alle zure prut is over het mobo gevloeid.
Wees dan gewoon eerlijk...
Gebrek aan foto's, of specifieke foto's die missen dan weet je vaak al hoe laat het is.
Ik mag bijvoorbeeld ook wel graag tussen auto's en landbouw machines bladeren (allemaal spul wat ik niet kan betalen), maar als er dan overal foto's van zijn, maar niet van het interieur... nou... dan weet je het wel
Vandaag met het klokje bezig geweest van de monitorvoet. Kapot... Maar ik moet nog ergens een oude Casio hebben liggen, wellicht kan ik die passend maken.
![]() | ![]() |
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Eerste computer was een Commodore 64. De breadbin versie. Daar heb ik heel veel mee gedaan en was mijn introductie tot programmeren.
Daarna kwam een Bull Microsystem wat geloof ik een 286 was. Dat ding had alleen zwart wit te tonen en gamen ging natuurlijk niet op dat ding. Daar heb ik het heel lang mee moeten doen, zo tot in de middelbare school tijd.
Toen kwam er eindelijk een nieuwe en wel meteen een Pentium 166mmx. Best een sprong en dát was de introductie tot het echte gamen. Duke 3D en quake 2 etc. Hier hebben we heel lang mee gedaan dankzij een Voodoo en later Voodoo2.
Eenmaal eindelijk goed kunnen sparen heb ik toen een eigen pc gekocht. Een AMD K6-2 450 en daar had ik een Viper V550 in zitten. Destijds had ik gelukkig al door dat je niet moet besparen op de videokaart. Het was een top systeem. Vooral omdat hij van mijzelf was natuurlijk.
Een tijd later heb ik een upgrade gedaan naar de K7 600. Wat een beest was dat toen zeg. Een mp3 encoden in 20-30 seconden was echt bizar snel. Dat was ook mijn laatste desktop. Hierna heb ik alleen maar laptops gehad.
Tot het een aantal jaar geleden begin te kriebelen en ik de pc’s die ik had of altijd al had willen hebben in die tijd wilde gaan bouwen.
Inmiddels heb ik een aardige verzameling op zolder staan met ook wat specialere stukken. Een opsomming:
- Intel 486 DX2-66, 16MB en 2MB S3 VLB video
- Intel 486 DX4-100, 32MB en S3 PCI video
- Intel Pentium 233mmx, 64MB, Voodoo
- Intel Pentium Pro 200 512KB op Intel ATX bord, 128MB EDO, Voodoo Banshee PCI
- Dual Intel Pentium Pro 200 512KB met 256MB EDO
- Intel Pentium 2 233 op een FX chipset bord
- Intel Pentium 2 450 op Aopen AX6BC, Voodoo2 SLI
Stomme vraag misschien maar hebben jullie dat ook dat je eigenlijk te weinig tijd hebt om ze daadwerkelijk te gebruiken?
To be determined...
Vroeger ging je dan naar de kermisPD2JK schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:32:
Nou vooruit, ergens iets na midden 30 hier.
Vandaag met het klokje bezig geweest van de monitorvoet. Kapot... Maar ik moet nog ergens een oude Casio hebben liggen, wellicht kan ik die passend maken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar volgens mij bestaat het hele begrip kermishorloge tegenwoordig niet meer
@MaNdM Toevallig een BP6 plank, die dual 370? Ik zoek er nog eentje
Ik had er serieus op gegoogled!The Eagle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:48:
[...]
Vroeger ging je dan naar de kermis
Maar volgens mij bestaat het hele begrip kermishorloge tegenwoordig niet meer
Paw patrol horloges komen in de buurt, maar laat mijn dochter het niet merken...
[ Voor 41% gewijzigd door PD2JK op 07-10-2022 19:51 ]
Het kopen en het werkend maken van een oud systeem is voor mij dan nog wel het leukste. Bijvoorbeeld de Compaq AP400 Dual Pentium II is een set van 3 systemen geweest die elk een defect had.MaNdM schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:44:
Stomme vraag misschien maar hebben jullie dat ook dat je eigenlijk te weinig tijd hebt om ze daadwerkelijk te gebruiken?
Alle goede onderdelen bij elkaar gestopt en voila, een werkend systeem!
Nu nog een goed baasje vinden
C:\>_
Nee helaas dan. Het is een Gigabyte 6VXD7. Ook mooi hoor!PD2JK schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:49:
Het knutselen vind ik leuker dan het gamen zelf. Verse Windows naar mijn keuze erop, drivers zoeken tot in de diepste krochten van het internet, alles draait als een zonnetje... Tja en dan
@MaNdM Toevallig een BP6 plank, die dual 370? Ik zoek er nog eentje
[...]
Ik had er serieus op gegoogled!
Paw patrol horloges komen in de buurt, maar laat mijn dochter het niet merken...
To be determined...
Dat Harddisk boek van Mark Minasi (1991 / 1992 - Engelse titel "The Hard Disk Survival Guide") is wel geniaal (hij heeft overigens veel meer uitgebracht en vond ook nog wat recentere interviews op YouTube), bomvol met nuttige informatie.
De klassieke DEBUG -G=C800:5 staat er uiteraard ook in
En wat Novell boeken om me over een tijdje weer op gang te helpen met m'n servertje

Edit: en de postbode had weer wat leuks bij zich

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-10-2022 10:59 ]
Hier eigenlijk vooral te weinig ruimte. Heb nu het spul ongelukkig staan (moet je echt bij de computer staan, geen zit plek) en dat geeft m'n rug en nek al vrij snel op.MaNdM schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:44:
En kan vaak ook maar 1 ding per keer aansluiten, en als het een oudje is met een AT toetsenbord aansluiting (die dikke stekkers ipv ps/2) met een seriële muis is het helemaal knudde.
Tijd werkt uiteraard ook altijd tegen, maar hier is het dus voornamelijk ruimte gebrek.
Heb laatst ook al een paar oude kasten weg moeten doen (af en toe de knoop doorhakken, gebruik ze waarschijnlijk toch nooit meer, helemaal goor van de spinnenpoep dus maar weg gedaan).
*edit*
@BlueTooth76 Wat is dat voor beest?! Een fret ofzo?
[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 08-10-2022 12:10 . Reden: toevoeging ]
Heb ook nog aardig wat AV materiaal en dat is nu langzamerhand getest en schoongemaakt naar zolder aan het verdwijnen. En de ruimte die vrijkomt, wordt net zo hard weer opgevuld door PC-spullen van zolder.
Als ik ooit m'n garage isoleer (zit geïsoleerde kruipruimte onder en spouwmuurisolatie maar de garagedeur en het dak zijn niet geïsoleerd) dan kan ik daar een hobby werkplaats inrichten. Dat is wel m'n uiteindelijke doel.
De warmtepompinstallatie zit al grotendeels in de garage dus wat aftakken voor verwarming is geen enkel probleem.
Klopt, het is m'n fretNemesizz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:06:
[...]
*edit*
@BlueTooth76 Wat is dat voor beest?! Een fret ofzo?
- - - - - - - - - - -
Vandaag m'n HDD testbank maar weer eens aangeslingerd. Heb er een prachtige WD Caviar van 1220MB aan hangen en die lijkt dik in orde. Prima schijfje voor in m'n 5x86 build voor het nostalgische geluid
[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-10-2022 12:16 ]
Deze zet trouwens een Am5x86 op 133MHz te kijken dankzij de M1 kern. Maar deze Cyrix is dan ook geen 486 meer, eerder een POD klasse. Maakte m niet minder leuk!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
TZT maar eens in verdiepen, heb nu toch genoeg projectjes
Tijdens deze operatie is helaas toch een AT voeding gesneuveld en vandaar even een waarschuwing van mijn kant.
Ik weet namelijk zeker dat ik niks verkeerd aangesloten had (het 386 bordje waarbij het gebeurde doet het ook gewoon met een andere voeding), maar ineens hoorde ik iets knappen en rook brandlucht.
Gelukkig direct de stroom eraf kunnen halen, maar wie weet wat er had kunnen gebeuren als ik de PC aangelaten had en was weggelopen.
De voeding (een Astec MODEL SA145-3408 met een piekvermogen van 145 Watt) heb ik inmiddels opengeschroefd en alles ziet er schoon en keurig uit. De brandlucht beperkt zich tot het gedeelte net achter de 220V voedingsstekker en is wellicht nog te repareren (een zwager van mij is Radio en TV reparateur en ik zal hem om advies vragen).
Mijn advies in ieder geval aan allen die een oude PC/oud apparaat na jaren weer aansluiten: blijf erbij want er is altijd een kans op brandgevaar!
Goed advies!soedesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:54:
Deze zondag twee oude 386 bordjes weer leven ingeblazen, maar daarover later wellicht meer.
Tijdens deze operatie is helaas toch een AT voeding gesneuveld en vandaar even een waarschuwing van mijn kant.
Ik weet namelijk zeker dat ik niks verkeerd aangesloten had (het 386 bordje waarbij het gebeurde doet het ook gewoon met een andere voeding), maar ineens hoorde ik iets knappen en rook brandlucht.
Gelukkig direct de stroom eraf kunnen halen, maar wie weet wat er had kunnen gebeuren als ik de PC aangelaten had en was weggelopen.
De voeding (een Astec MODEL SA145-3408 met een piekvermogen van 145 Watt) heb ik inmiddels opengeschroefd en alles ziet er schoon en keurig uit. De brandlucht beperkt zich tot het gedeelte net achter de 220V voedingsstekker en is wellicht nog te repareren (een zwager van mij is Radio en TV reparateur en ik zal hem om advies vragen).
Mijn advies in ieder geval aan allen die een oude PC/oud apparaat na jaren weer aansluiten: blijf erbij want er is altijd een kans op brandgevaar!
Componenten verouderen vanzelf en na ~15 jaar is de boel zodanig verouderd dat de betrouwbaarheid vermindert. Vooral bij de 'ouwe meuk' waarover we het hier in het topic hebben (vaak 25+ jaar oud zelfs) kan dat een probleem zijn.
Nog mooier: vanaf rond de eeuwwisseling kwamen er steeds meer beveiligingen op overspanning, kortsluiting en thermische zaken. Die hebben de boel al veel veiliger gemaakt. Maar de oude voedingen zoals jouw Astec, hebben dit niet. Daar loopt gewoon een dikke kabel dwars door de computerkast heen waar de volle 230 volt opstaat.
Ik ben dan ook van mening dat alles van vóór 2005 actief toezicht nodig heeft.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Wat betreft de tip voor de Paradise 600x400 bij 256 kleuren Windows 3.1x driver. Dat werkt (zoals ik al vermoedde) helaas niet met een Acumos.
Was het een condensator? Bepaalde onstoringscondensators zijn nogal berucht omdat ze allemaal zichzelf opblazen (RIFA caps).soedesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:54:
Deze zondag twee oude 386 bordjes weer leven ingeblazen, maar daarover later wellicht meer.
Hoogstwaarschijnlijk de RIFA capacitor stuk, die roken enorm als ze kapot gaan/zijn.soedesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:54:
Ik verwacht dat de voeding het zonder RIFA capacitor het ook nog wel doet. Even proberen dus als je avontuurlijk ingesteld bent
Video om nog even na te genieten
edit: @hellum was me net voor
[ Voor 25% gewijzigd door frapex op 10-10-2022 16:26 ]
Lust hij/zij ook graag kabels, net als de steenmarter , want daar dacht ik als eerste aan 😇Klopt, het is m'n fretAltijd nieuwsgierig als ik bezig ben en hij vrij rond mag lopen.
Nee, gelukkig nietTheInsider schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:16:
[...]
Lust hij/zij ook graag kabels, net als de steenmarter , want daar dacht ik als eerste aan 😇
Het onderdeel wat het (waarschijnlijk) begeven heeft in jouw voeding zit in echt héél veel apparaten, die dingen functioneren 30-40 jaar prima en daarna klappen ze. Niks mis mee, en eigenlijk ook niet heel onveilig. Er komt even wat herrie en rook uit en dat was het dan. Echt brand komt zelden voor.soedesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:28:
@Waterbeesje Een snelle Google zoekopdracht leert dat er voor deze onveilige voeding inmiddels 100 euro (excl. verzendkosten) tot zelfs 262 dollar gevraagd word. Krankzinnige bedragen uiteraard, maar in ieder geval wel reden om de voeding (hoe onveilig ook) te laten repareren indien mogelijk!
Ik was laatst een DEC Professional 380 aan het testen, en daar klapte er ook eentje. Had het in eerste instantie niet eens door omdat dat ding van zichzelf veel herrie maakte en de enorme fan die erin zit blies die rookkolom gewoon weg. De geur verraadde hem...
Ik heb vervanging voor die dingen standaard op voorraad liggen. Even erin solderen en 't gaat weer jaren mee.
Na wat zoekwerk vond ik een foto van een Alaris moederbord (bekend van de NexGen NX586 moederborden) waar zo'n DLC3 op verwerkt is. Er zou een 75 en een 99MHz versie van zijn.
https://www.os2museum.com/wp/ibm-blue-lightning-worlds-fastest-386/comment-page-1/
Daarnaast vond ik dit topic op Vogons over een "mystery mainboard" wat hetzelfde type blijkt te zijn:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=69130
Het is het "Alaris Cougar 486BL/3" mainboard.
Mocht ik ooit de hand kunnen leggen op een gaaf exemplaar van zo'n bord dan zal dat ongetwijfeld gepaard gaan met het afstaan van één van mijn resterende organen.

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2022 19:55 ]
Ha! De 386 op steroïden! Rare fratsen haalden ze toen uit bij IBM. Gelijk ook de laatste echte IBM x86 cpu, daarna Cyrix ontwerp helaas...BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:47:
In de PCM van september 1993 vond ik dit artikel over de IBM DLC3 op 99MHz waar je zo overheen zou kunnen lezen.
Na wat zoekwerk vond ik een foto van een Alaris moederbord (bekend van de NexGen NX586 moederborden) waar zo'n DLC3 op verwerkt is. Er zou een 75 en een 99MHz versie van zijn.
https://www.os2museum.com/wp/ibm-blue-lightning-worlds-fastest-386/comment-page-1/
Daarnaast vond ik dit topic op Vogons over een "mystery mainboard" wat hetzelfde type blijkt te zijn:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=69130
Het is het "Alaris Cougar 486BL/3" mainboard.
Mocht ik ooit de hand kunnen leggen op een gaaf exemplaar van zo'n bord dan zal dat ongetwijfeld gepaard gaan met het afstaan van één van mijn resterende organen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel met multiplier, intern cache en enkele 486 instructies, maar leunt verder volledig op de 386 architectuur. Echt een hybride dus
Als dit op mijn padje komt zou ik ook moeten vrezen voor mij organen geloof ik
Mooi artikel trouwens, maar wel een met bijsmaak. Jammer dat de stekker er uit ging bij IBM x86. Vooral als je kijkt hoe capabel IBM in andere cpu markten is gebleven.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, wel jammer maar ze zagen er blijkbaar geen brood meer in...Waterbeesje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:28:
[...]
Ha! De 386 op steroïden! Rare fratsen haalden ze toen uit bij IBM. Gelijk ook de laatste echte IBM x86 cpu, daarna Cyrix ontwerp helaas...
Wel met multiplier, intern cache en enkele 486 instructies, maar leunt verder volledig op de 386 architectuur. Echt een hybride dus
Als dit op mijn padje komt zou ik ook moeten vrezen voor mij organen geloof ik
Mooi artikel trouwens, maar wel een met bijsmaak. Jammer dat de stekker er uit ging bij IBM x86. Vooral als je kijkt hoe capabel IBM in andere cpu markten is gebleven.
Net nog even op zolder geweest en de toekomstige systeemkast voor m'n AMD 5x86 goed bekeken.
Hij is echt nog netjes (kast rechtsboven) en totaal niet vergeeld.
Het lijkt me ook wel uit de juiste periode en ik heb deze kast vroeger ook gehad in midi-tower uitvoering (dus met 3x 5,25 inch sleuven ipv 2x). Bovenin had ik daar vroeger m'n 2,5GB Quantum Bigfoot zitten en later een ~8GB Fireball met 2 verloopbrackets
Hij is nog te zien in mijn home video, rond tijdstamp 0:40

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2022 21:08 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Kan het me voorstellen.Waterbeesje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:46:
Die kast linksonder is mooier voor een 486 vind ik zelfdie rechtsboven schreeuwt om een K6-3+
Toch zag ik het kastje wel al in de computerbladen voor de 5x86 uit was (die december 1995 op de markt kwam).
En omdat ik zelf een 5x86 in zo'n behuizing gehad heb (en daarna ook nog m'n Chaintech 5VGM en de TX97-E met diverse CPU's) is het voor mij wel "correct"
edit: 5VGM heeft wss in een andere, oude AT-kast gezeten, ik had nog een 2e PC en gebruikte dan een null-modemkabel om te gamen als er vrienden op bezoek waren, vooral C&C was populair
Die linksonder (Microsys) vind ik overigens ook een heel mooi kastje. Nog niet besloten wat er in komt maar heb genoeg bordjes liggen om er wat leuks mee te doen
Mss daar een 486 VLB machine van maken? DX/2 80 er in? De display heeft maar 2 digits dus @ 100MHz wordt het 99MHz
De Escom moet ook nog compleet gemaakt worden maar ik heb nog een 2e kast staan die netter is, evenals een Highscreen kastje uit die periode. De Escom wil ik iig met de originele CPU uitrusten, dus daar kan dan wel een 5VGM in. Escom had wel vaak Mitsumi CDROM drives in die periode dus daar heb ik ook wel wat voor liggen. Heb ook nog wel een folder als voorbeeld ergens.
De Highscreen (niet op foto) is helemaal compleet maar nog niet getest. Weet ook niet echt meer of hij vergeeld is.
[ Voor 49% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2022 23:35 ]