Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 34 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Uit de PCM van november 1989

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y2NMMe4.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 12:29
Toen ook al heel gewoon "Vandaag besteld, morgen in huis!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier is het nog even een zoektocht waarom hij blijft piepen.
De Phoenix 1-1-3 beep lijkt RTC of CMOS gerelateerd zegt Google.

Ik denk dat dit kristal verantwoordelijk is voor de juiste RTClockslagen, die is goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTL-JxxoeS1O2srq-VhdHZvsf9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XH9UaaxwUWaMhGG0k10vzBo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It4mD0vUQkjKhR37Kt_1WBorgds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K801oXumCyY3ATa5KujJue21.jpg?f=fotoalbum_tile

Het kloksignaal verdwijnt als de spanning eraf gaat, dat hoort niet toch? De solderingen maar eens nalopen tussen het kristal en de batterij(en)...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Nemesizz schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:04:
al liep 3.11 uiteraard een stuk beter.
Speaking of 3.11. Zojuist (na vele jaren) een aardige tijdje gechat met Mirc 5.9 16 bit op een Fujitsu Siemens PC met een Pentium III waarmee ik alweer een tijdje aan de slag ben. Het OS is inderdaad Windows for Workgroups 3.11 en het kostte wel weer wat tijd en moeite om te achterhalen hoe dat allemaal in zijn werk gaat, maar Mirc draaide/draait vlekkeloos. Netscape (4.08) is niet zo stabiel (ligt aan het DOS memory management denk ik), maar werkt in elk geval ook.
Helaas is de Ati Rage 128 VR die ik erin heb zitten onder Windows 3.1x hooguit in staat tot 800x600 bij 16 kleuren (met één van de standaard Windows 3.11 drivers) en moet ik (ook volgens de Vogons Wiki) terug naar een 3D Rage Pro of ouder om meer kleuren te krijgen (tenzij iemand anders hier een geniale oplossing voor heeft?). Wel jammer, want er staat ook Windows Me, 2000 Server en XP op deze machine met 384 Mb (ook dat was een dingetje onder Windows 3.11). Downgraden van de videokaart betekent dan dat de videokaart niet tijd specifiek meer is voor deze machine, wat ten koste gaat van de mogelijkheden (en snelheid) van de nieuwere OS-en. Onder DOS heb ik de Soundblaster (emulatie?) van het onboard VIA AC97 geluid al werkend, maar onder Windows 3.1x is dat nog een dingetje.
Wellicht dat ik weer helemaal opnieuw begin met een Riva TNT, waarvan er als het goed is wel (buggy) drivers voor Windows 3.1x bestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 19-09-2022 20:32 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 23:01
Ik wil mijn Dell Optiplex GX1 voeding (Dell PS-5201-7D) vervangen voor een nieuw exemplaar.

Mijn oog is gevallen op een Seasonic SSP350ST2 voeding. Ik ben inmiddels voorzien van een Dell P10 adapter ivm andere wiring naar het mobo.

Nu ben ik een leek op dit gebied en lees ik op o.a Vogons over het ontbreken van -5 lijn bij nieuwe voedingen en dat specifiek voor Slot 1, Pentium 3 een probleem kan zijn.

Kan ik met de seasonic aan de slag of raden jullie mij een ander model aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Shockers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Ik wil mijn Dell Optiplex GX1 voeding (Dell PS-5201-7D) vervangen voor een nieuw exemplaar.

Mijn oog is gevallen op een Seasonic SSP350ST2 voeding. Ik ben inmiddels voorzien van een Dell P10 adapter ivm andere wiring naar het mobo.

Nu ben ik een leek op dit gebied en lees ik op o.a Vogons over het ontbreken van -5 lijn bij nieuwe voedingen en dat specifiek voor Slot 1, Pentium 3 een probleem kan zijn.

Kan ik met de seasonic aan de slag of raden jullie mij een ander model aan?
Die -5v is vooral belangrijk voor een aantal oude of 'minder gebruikelijke' ISA geluidskaarten (Sound Blaster 1350, GUS, PAS). Als je vooral een PCI geluidskaart gebruikt, of misschien een modernere ISA geluidskaart (ESS, Crystal, Sound Blaster 16 of hoger met PnP) kom je vaak wel weg met het ontbreken van de -5v lijn.
Daarnaast kun je -5v ook erg makkelijk aftakken via een klein insteekkaartje, of zelfs in de kabelboom integreren door een LM7905 van de -12v af te laten tappen.

[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 20-09-2022 16:40 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 23:01
Waterbeesje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:21:
[...]

Die -5v is vooral belangrijk voor een aantal oude of 'minder gebruikelijke' ISA geluidskaarten (Sound Blaster 1350, GUS, PAS). Als je vooral een PCI geluidskaart gebruikt, of misschien een modernere ISA geluidskaart (ESS, Crystal, Sound Blaster 16 of hoger met PnP) kom je vaak wel weg met het ontbreken van de -5v lijn.
Daarnaast kun je -5v ook erg makkelijk aftakken via een klein insteekkaartje, of zelfs in de kabelboom integreren door een LM7905 van de -12v af te laten tappen.
Bedankt! Ik heb een SB Live en een Voodoo 2 aangesloten dus neem aan dat ik daar wel mee weg kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze post was niet echt hoopvol, dus ik heb een UMC UM80C206L chipje besteld. Dat zou een clone moeten zijn van de geteisterde Chips&Tech 80C206...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TheInsider schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:24:
Toen ook al heel gewoon "Vandaag besteld, morgen in huis!"
Ja, alleen moest je hem dan zelf op gaan halen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
soedesh schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:08:
Helaas is de Ati Rage 128 VR die ik erin heb zitten onder Windows 3.1x hooguit in staat tot 800x600 bij 16 kleuren (met één van de standaard Windows 3.11 drivers) en moet ik (ook volgens de Vogons Wiki) terug naar een 3D Rage Pro of ouder om meer kleuren te krijgen (tenzij iemand anders hier een geniale oplossing voor heeft?). Wel jammer, want er staat ook Windows Me, 2000 Server en XP op deze machine met 384 Mb (ook dat was een dingetje onder Windows 3.11). Downgraden van de videokaart betekent dan dat de videokaart niet tijd specifiek meer is voor deze machine, wat ten koste gaat van de mogelijkheden (en snelheid) van de nieuwere OS-en. Onder DOS heb ik de Soundblaster (emulatie?) van het onboard VIA AC97 geluid al werkend, maar onder Windows 3.1x is dat nog een dingetje.
Wellicht dat ik weer helemaal opnieuw begin met een Riva TNT, waarvan er als het goed is wel (buggy) drivers voor Windows 3.1x bestaan.
ATi heeft wat mij betreft nog nooit indrukwekkende VESA ondersteuning / Windows 3.x drivers uitgebracht. Hele oude 8bit VGA Wonders waren nog wel leuke dingetjes, maar verder? Meh.

Riva TNT's heb ik nog nooit problemen mee gehad onder DOS of Windows 3.1x. Zelfs niet met TNT2's die schijnbaar minder stabiel zouden zijn in 3.1x. Mocht je nog een TNT(2 Pro) willen, ik heb er nog wel een paar liggen :P

Ik ben zelf nog ook aan het kijken voor een VLB kaart. ATi kaarten zijn krankzinnig duur en niet echt indrukwekkende performance naar mijn inziens. Tseng Labs kaarten zijn vooral duur. Cirrus Logic kaarten schijnen niet zo erg snelle kaarten te zijn. Van S3 zijn er vooral 86C805 kaarten, die ook niet echt snel zijn. Hmmm.

Tenzij iemand hier nog leuke VLB planken heeft liggen? O-)

C:\>_

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:07:
[...]

ATi heeft wat mij betreft nog nooit indrukwekkende VESA ondersteuning / Windows 3.x drivers uitgebracht. Hele oude 8bit VGA Wonders waren nog wel leuke dingetjes, maar verder? Meh.

Riva TNT's heb ik nog nooit problemen mee gehad onder DOS of Windows 3.1x. Zelfs niet met TNT2's die schijnbaar minder stabiel zouden zijn in 3.1x. Mocht je nog een TNT(2 Pro) willen, ik heb er nog wel een paar liggen :P

Ik ben zelf nog ook aan het kijken voor een VLB kaart. ATi kaarten zijn krankzinnig duur en niet echt indrukwekkende performance naar mijn inziens. Tseng Labs kaarten zijn vooral duur. Cirrus Logic kaarten schijnen niet zo erg snelle kaarten te zijn. Van S3 zijn er vooral 86C805 kaarten, die ook niet echt snel zijn. Hmmm.

Echt snelle VLB kaarten kosten je tegenwoordig beide nieren, je lever en je ziel :(
Maar probeer eens een S3 Trio64, 968/964/868/864 op vlb, die zijn vlot! Of iets exotisch van ARK.

Maar naar mijn mening is een vlotte vlb kaart niet veel sneller dan een middelmatige. Die Cirrus die je noemt is een leuk kaartje voor ieder vlb systeem. Wil je echt sneller, weil je ook weer een Pentium processor van boven de 100MHz.

Overigens is een pci-486 niet per definitie sneller, PCI stond nog in de kinderschoenen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:18:
Overigens is een pci-486 niet per definitie sneller, PCI stond nog in de kinderschoenen.
Sneller niet, wel stukken goedkoper. Alleen niet zo cool als een VLB surfplank :P

S3 864, ET4000 of een GD-5430 zal het waarschijnlijk wel worden als ik zelf iets moet gaan aanschaffen ergens. Ook de hoogste kans dan dat het werkt onder Windows '95, mocht ik dat gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:09

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:07:
[...]

Ik heb er twee liggen maar of ze leuk zijn weet ik niet. Ben niet zo heel erg thuis in VLB kaarten. Een Diamond Speedstar Pro VLB en een Trident TGUI 9400 VLB die je simpel kan upgraden naar 2MB.

Zelf heb ik laatst mijn 486 voorzien van een S3 Vision 864 2MB.

To be determined...

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb er twee liggen maar of ze leuk zijn weet ik niet. Ben niet zo heel erg thuis in VLB kaarten. Een Diamond Speedstar Pro VLB en een Trident TGUI 9400 VLB die je simpel kan upgraden naar 2MB.

Zelf heb ik laatst mijn 486 voorzien van een S3 Vision 864 2MB.
Zo'n Trident 9400 loopt alle ISA kaartjes er dik uit, maar is qua performance niet echt een hoogvlieger :P
Heeft wel een erg goede ondersteuning voor VESA en oudere modi :D

De Speedstar Pro is een Cirrus GD5426, prima kaartje en ook dikke ondersteuning. Stukje vlotter weer dan die Trident, en misschien kun je hem iets strakker tunen met Cirrus software.

Wil je die 864 toevallig niet ruilen voor een PCI variant? :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:12:
[...]

Zo'n Trident 9400 loopt alle ISA kaartjes er dik uit, maar is qua performance niet echt een hoogvlieger :P
Heeft wel een erg goede ondersteuning voor VESA en oudere modi :D

De Speedstar Pro is een Cirrus GD5426, prima kaartje en ook dikke ondersteuning. Stukje vlotter weer dan die Trident, en misschien kun je hem iets strakker tunen met Cirrus software.

Wil je die 864 toevallig niet ruilen voor een PCI variant? :P
Nou… die 486 heeft geen PCI dus daar kan ik dan niet zoveel mee :+

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GosseDrent
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 17:31
Hi allemaal, ik heb geen idee of dit het juiste topic is voor deze post, maar ik wil het er toch op wagen. Binnenkort wil ik mijn eigen Windows XP game PC gaan bouwen en het leek mij leuk daar mijn oude kast voor te gebruiken. Nu heb ik deze kast niet meer, maar ik kon online nog wel deze foto vinden van dezelfde kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BYmYAAQCmWmZDGkCmm6mLhb4vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PH6LtyKNjZWxmvpLmRF3QMQ8.png?f=user_large

Als ik mij niet vergis was dit een Paradigit PC, veel meer info heb ik helaas niet. Heeft iemand toevallig nog zo'n oude kast liggen of tips waar deze (mogelijk) zijn te vinden? Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even een advertentie plaatsen op Tweakers V&A

Met je foto erbij uiteraard. :)

Ondertussen heeft hier een Dallas DS12887 het moeten ontgelden dankzij Mr. Dremel.

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 22-09-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GosseDrent schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:53:
Hi allemaal, ik heb geen idee of dit het juiste topic is voor deze post, maar ik wil het er toch op wagen. Binnenkort wil ik mijn eigen Windows XP game PC gaan bouwen en het leek mij leuk daar mijn oude kast voor te gebruiken. Nu heb ik deze kast niet meer, maar ik kon online nog wel deze foto vinden van dezelfde kast:

[Afbeelding]

Als ik mij niet vergis was dit een Paradigit PC, veel meer info heb ik helaas niet. Heeft iemand toevallig nog zo'n oude kast liggen of tips waar deze (mogelijk) zijn te vinden? Dank alvast!
Ik zal je zeggen: ik heb exact dezelfde hir in een doos staan. ZIt mijn P4 config in. Ga ik - helaas voor jou - niet verkopen, maar ik kan je wel melden dat er standaard een 300w FSP voeding in zit en FSP bij mijn weten ook de bouwer van de case was. Al stond er dat niet specifiek op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[Afbeelding]

Mocht ik 'm online ergens tegenkomen dan geef ik een seintje!

Ik vond ooit m'n Shi-tec 386SX40 op Marktplaats, zoals ik 'm destijds gekocht heb.
Helaas kreeg ik pas een dag na het plaatsen van de advertentie een signaaltje van Marktplaats en de verkoper had 'm al verkocht aan iemand die sneller was dan ik... heel jammer...
Gelukkig heb ik daardoor wel weer een foto van de set.

Intussen hier m'n Novell Netware 3.12 studieboeken weer van zolder gehaald.
Krijg wel steeds meer zin om een 486 of Pentium Novell servertje te bouwen en alle 90's retro bakjes aan te sluiten via een 10base-t hubje (gescheiden van de rest van het netwerk).

Mezelf vervelen zal 'm niet worden deze winter :+

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-09-2022 17:39 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:56:
Even een advertentie plaatsen op Tweakers V&A
Ondertussen heeft hier een Dallas DS12887 het moeten ontgelden dankzij Mr. Dremel.
Ontgelden als in succesvolle mod of als in totaal gemold?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

Om die oude kasten terug te vinden kan een drama zijn, vooral als het niet de meest reguliere Aopen of zo was :p
Maar de kast op zich staat erop erg netjes om een vroege Pentium 4 (s423 / s478) in kwijt te kunnen. Dat is meer XP ook een mooi platform :)

Weet je al wat voor hardware je er verder in wilt hebben?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterbeesje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:54:
[...]

Ontgelden als in succesvolle mod of als in totaal gemold?
De teruggebogen (of afgeknipte?) contactpinnen liggen nu bloot, klaar om morgen gesoldeerd te worden. Als het goed is komen dan de batterijhouders binnen.
De Dallas komt uit een DECpc LPv en is gelukkig socketed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:58:
[...]

Om die oude kasten terug te vinden kan een drama zijn, vooral als het niet de meest reguliere Aopen of zo was :p
Maar de kast op zich staat erop erg netjes om een vroege Pentium 4 (s423 / s478) in kwijt te kunnen. Dat is meer XP ook een mooi platform :)

Als voorschotje:
Asus P4P800, P4@3Ghz, 1GB Ram, 2*120GB WD Sata in raid 1, Radeon 9800 pro en een SB Audigy.
Aanvullen met een 21" CRT, XP pro en Need for Speed Underground 2 er op en gaan met die banaan :9

Been there, done that. Alleen de Radeon is helaas overleden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GosseDrent
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 17:31
Waterbeesje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:58:
[...]

Nope, nog geen idee eigenlijk. Ik heb wat YouTube video's gekeken, maar moet mezelf er nog wat meer in verdiepen. Gelukkig heb ik de komende periode wat meer tijd, dus dan wil ik mezelf gaan inlezen. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met retro PC's bouwen, maar ik gelukkig zijn er online altijd veel mensen die willen helpen. Dat maakt het toch een stuk makkelijker (en leuker). :)
The Eagle schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:18:
[...]

Als voorschotje:
Asus P4P800, P4@3Ghz, 1GB Ram, 2*120GB WD Sata in raid 1, Radeon 9800 pro en een SB Audigy.
Aanvullen met een 21" CRT, XP pro en Need for Speed Underground 2 er op en gaan met die banaan :9

Been there, done that. Alleen de Radeon is helaas overleden :(
Thanks, ga ik noteren!

[ Voor 20% gewijzigd door GosseDrent op 23-09-2022 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

GosseDrent schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:59:
[...]

Nope, nog geen idee eigenlijk. Ik heb wat YouTube video's gekeken, maar moet mezelf er nog wat meer in verdiepen. Gelukkig heb ik de komende periode wat meer tijd, dus dan wil ik mezelf gaan inlezen. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met retro PC's bouwen, maar ik gelukkig zijn er online altijd veel mensen die willen helpen. Dat maakt het toch een stuk makkelijker (en leuker). :)

[...]
Wat dat betreft is Pentium 4 een mooi platform: volledige en volwassen plyg&play in plaats van Jumper Paradise uit de 486 tijd :P Windows XP is stabiel van zichzelf, CPU-kracht en geheugen zijn makkelijk te verkrijgen tegen vrij lage prijzen.
Kleine tip: vooral op CPU en moederbord: durf ook te gaan voor 'een stapje minder'. De echte high end spulletjes kosten vaak onevenredig meer.
Een 2,8GHz cpu versus 3,2GHz ga je nauwelijks merken, terwijl de laatste behoorlijk meer kan kosten.
Videokaarten idem: een Ti4200 of Radeon 9600 waren destijds ook zeer behoorlijke kaarten, maar kosten nu ook stukken minder dan een Ti4600 of R9800.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
BlueTooth76 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:35:
[...]
Krijg wel steeds meer zin om een 486 of Pentium Novell servertje te bouwen en alle 90's retro bakjes aan te sluiten via een 10base-t hubje (gescheiden van de rest van het netwerk).
Coax kan natuurlijk ook 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan haal je wel 16 Mbit ipv max 10 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Da's een goeie, heb nog wel wat t-stukjes en terminators liggen op zolder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:33:
[...]

Vergeet de weerstand op het eind niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:33:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:41:
[...]

Vergeet de weerstand op het eind niet ;)
Ahum ;)

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, vrijdag avond :P

Wij noemen het in de montage altijd gewoon een weerstand. Was ook altijd een hel om de kabels te trekken. Zeker de shotgun kabels door krappe ruimtes ;( Het gepriegel met de eerste Keystone was wat, maar de soepelere kabel was een verademing met aanleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Amateurs. Echte pro's gebruiken natuurlijk IBM Tokenring.

Minder goed nieuws; verkeerd bedraadde ATX-AT adapter (en nee, de P8/P9 zaten op de juiste plek) heeft van mijn laatste 486 (VLB) bord de magische rook geconfisceerd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:47:

Minder goed nieuws; verkeerd bedraadde ATX-AT adapter (en nee, de P8/P9 zaten op de juiste plek) heeft van mijn laatste 486 (VLB) bord de magische rook geconfisceerd :/
Rip bordje :( t was nog wel zo'n mooie!

Die hard netwerk broddelwerk komt natuurlijk niet met al die fancy oplossingen en extra insteek kaarten maar gaat over de bestaande interne infrastructuur!
Parallelle Laplink kabels en seriële null modems!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 16:25
Heb nog wel een bordje liggen voor niet al te veel. Ben een beetje aan het opruimen.

all people are wise untill they speak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bah... zonde...

Op zich wel iets waar ik ook niet altijd op let, ga m'n adapters hier toch maar eens vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje @BlueTooth76 Inderdaad dure les die jullie hopelijk niet meer hoeven te leren :( Voeding wordt ook apart gelegd; no way dat ik die gebruik na een storing in het stroomcircuit; vooral met oude voedingen.

@-=*skilla*=- Wat voor iets is het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo, Dallas heeft weer genoeg spanning. Hij zit wel dicht bij de ISA riser, dus vandaar de keus voor een batterijhouder met 2x AA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQWJuaivcHVDnWw2W3sOgXQFi2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdyihDIilR7dhxy164GAVyHK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnRSHaicLkNIM1GIzjml8QSd_Bs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ecIgDGr3JUhZtzG5NSQ4lmN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHwAZZ8_SGlcDheya6qaDy2exrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMTrIPinSPAEenDXbcuWdn38.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan is het altijd leuk om te kijken wat de contents op de disk zijn. Het bootproces begint met Microsoft en eindigd met FreeSCO. Althans, probeert;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN-5CTB0kn4LQWit_iAhS3kja00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KimqWSTSQrJVlBQoBONBzZD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhB15D7DEp9EMxx1TyvwwsfMk_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y0qkHZVAAu2Xl1vI4ci2cy0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:13:
@Waterbeesje @BlueTooth76 Inderdaad dure les die jullie hopelijk niet meer hoeven te leren :( Voeding wordt ook apart gelegd; no way dat ik die gebruik na een storing in het stroomcircuit; vooral met oude voedingen.
Is het toevallig een voeding voor een Dell? Die krengen zijn vaak alternatief bedraad... Grapje van Dell om de connector voor ATX anders te bedraden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:14:
Zo, Dallas heeft weer genoeg spanning. Hij zit wel dicht bij de ISA riser, dus vandaar de keus voor een batterijhouder met 2x AA.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En dan is het altijd leuk om te kijken wat de contents op de disk zijn. Het bootproces begint met Microsoft en eindigd met FreeSCO. Althans, probeert;

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er dan weer goed uit, zo kun je weer vooruit! Ga je de disk nog aan een andere computer koppelen om te kunnen lezen? :P
Of gewoon een dikke foemat en klaar er mee?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, wipen met killdisk en dan een vers OS erop. Het zijn mijn zaken niet om in andermans data te porren. Hoe oud die data ook mag zijn. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39

Nemesizz

Untouchable

PD2JK schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:14:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb ook zo'n Digital! nouja, ik heb dan de 425sx. Ook de Dallas moeten modificeren, heb er alleen een houder voor een CR2032 aan gesoldeerd (wat al heel wat is voor m'n gebrekkige soldeerkunsten en had te stugge kabels gebruikt die moeilijk aan de Dallas bleven zitten :P ).

Helaas is dat ding vreselijk picky met geheugen, en slikt ie (blijkbaar) toch geen DX2 CPU's (jaren erin gehad, maar bleef dus op 33Mhz draaien ipv 66Mhz). Maar het is nog wel de enige functionerende 486 die ik nog heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:23:
[...]

Dan haal je wel 16 Mbit ipv max 10 :Y)
Nee, 10Base2 was gewoon 10Mbps half duplex. 16Mbps was Token Ring. Mooie voor als je een MAU en ICS cabels teveel hebt liggen >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

dion_b schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:52:
[...]

Nee, 10Base2 was gewoon 10Mbps half duplex. 16Mbps was Token Ring. Mooie voor als je een MAU en ICS cabels teveel hebt liggen >:)
Tijdens mijn afstudeeropdracht waren ze bij bedrijf X het Token Ring netwerk aan het vervangen door een Ethernet netwerk. Er waren dus bergen netwerkkabels (met IBM Data Connector), MAU's en Token Ring netwerkkaarten beschikbaar. Heerlijk mee geprutst in de vrije uurtjes B).

Ik heb uiteindelijk een openMosix Cluster (Linux) gebouwd met een stapel oude Compaq Deskpro EP PC's (Pentium II 400MHz). Waarvan één ingezet als "master" node - waarop onder andere een DHCPd en een NFS server draaide - en 14x "diskless" NFS client nodes die via het Token Ring netwerk (PXE boot) opstartten van de "master" node.

Daarvoor moesten nog wel alle PCI Token Ring netwerkkaartjes van een nieuwe firmware voorzien worden. Ook moest Token Ring ondersteuning in de custom openMosix Linux kernel en DHCPd gecompileerd worden. Mooie tijd was dat :9~.

pics or it didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFILgfsuvOPJCPpqz9bxlgyhnDg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBvMrWo7Hleb5zE1gSGTmoXF.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_BpP6JUXkizDKUC0wIICq2aMn4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWssoo9JTLt4KjYgXKvT4e0N.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door frapex op 08-10-2022 11:52 . Reden: foto's als thumbnails ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zie 14x 250w voeding plus een paar viskom monitoren. Pastte dat op 1 groep :X

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

The Eagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:34:
Ik zie 14x 250w voeding plus een paar viskom monitoren. Pastte dat op 1 groep :X
Aan de diskless nodes zat geen monitor. Alleen een netsnoer, een toetsenbord en een Token Ring kabel.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Volgens mij is het daadwerkelijk verbruik eerder maximaal 200W van die machines :p
Dus 2800W totaal, plus max 150 per beeldscherm maakt 3100W. Gaat prima met een 16A/3700W zekering ;)

Stel dat het 250W per bak is:
3500W totaal, plus 150 per monitor, maakt 4000. Met een beetje luie zekering van 3700W zal het net te veel zijn geweest.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vast wel, maar ik ga er ook vanuit dat ie niet de enige was die zijn apparaten op die groep had zitten ;)
Anyway, de tent is niet afgedrukt anders had ie dat vast ook wel gemeld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Staggered power-on. :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag toch maar gehapt op een partij moederborden. Was niet ver bij mij vandaan dus toch even gaan kijken. Blijken die bordjes nieuw te zijn of in ieder geval in uitzonderlijke staat. Zie hier een voorbeeld. Bordje met een AMD DX4-100 erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E8Bc_6-8l7iISO2EPo0-MC7spw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHVpC6CfL5umtVGjdv6Exj0M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qre3C_LrxFJJRLJD6ZiPdFB644=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoY1QMXJg1rUzCvBW9rAMb2p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2stIqNyj8bWyUIUbbw5oqZEHDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7Ho1QASjGT4NFtxWsNnPUbm.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit zelfs een soort zegel op de cpu 8)7

En aangezien ik er toch was ook meteen wat VLB en ISA spul meegenomen.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
Vandaag een oude Tulip "thin client" schoongemaakt uit mijn verzameling. Is een 386 met 4mb ram met een Novell netwerkkaart (zonder UTP aansluiting, maar wel coax en die andere), een 1,44 Mb floppy drive en geen HDD (hoewel er wel een aansluiting op het bord zit). Ik maak nog wel een foto. Ding startte gelijk op na al die jaren, ondanks het feit dat ik jaren terug al verzuimd had de drie AA batterijen die als BIOS batterij dienen eruit te halen. Kast is daardoor op veel plekken (binnen en onder) door zuur aangetast (kan met schuren/zandstralen volledig hersteld en de metalen witte cover/bovenkant is niet beschadigd), maar gelukkig zijn vitale onderdelen gespaard. Vandaag dus de batterijen er eindelijk uitgehaald en de boel enigzins gereinigd.
De kast (zonder CD-rom) is lekker compact en plat en de (platte) voeding ook redelijk stil. Wil er een IDE memory of CF disk-je in stoppen om er vervolgens DOS/WfW 3.11 op te zetten, maar waarschijnlijk blijft de floppy drive na installatie afgekoppeld, omdat de voeding slechts 1 voedingsstekkertje (voor een floppy drive) heeft en ik niet zo snel een splittertje heb. De nic ga ik vervangen door eentje met UTP aansluiting en de ISA risercard heeft nog 1 leeg slot waar ik een geluidskaartje in ga doen. Doordat de batterijzuur het label heeft aangetast weet ik nog niet om welk Tulip model het ging, maar daar kom ik nog wel achter.
@MaNdM Mooie vangst hoor zo'n nieuw VLB bord met 486 DX en 2 type geheugenslots!

[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 26-09-2022 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

MaNdM schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:40:
Vandaag toch maar gehapt op een partij moederborden. Was niet ver bij mij vandaan dus toch even gaan kijken. Blijken die bordjes nieuw te zijn of in ieder geval in uitzonderlijke staat. Zie hier een voorbeeld. Bordje met een AMD DX4-100 erop.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel interessant bord met een recente 486 UMC chipset (WB CPU en werkt ook met EDO geheugen). Leuk voor overclocken! :9

Als je handig bent met een heatgun zou je de externe cache nog kunnen uitbreiden. Of nog beter, upgraden van 20ns naar 10ns of 8ns, die SRAM chips zijn namelijk beschikbaar in SOJ-28 formaat (DIP-28 formaat houdt op bij 12ns). En dan met een 50MHz bus en supersnelle externe cache draaien :9~.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:03:
[...]

Heel interessant bord met een recente 486 UMC chipset (WB CPU en werkt ook met EDO geheugen). Leuk voor overclocken! :9

Als je handig bent met een heatgun zou je de externe cache nog kunnen uitbreiden. Of nog beter, upgraden van 20ns naar 10ns of 8ns, die SRAM chips zijn namelijk beschikbaar in SOJ-28 formaat (DIP-28 formaat houdt op bij 12ns). En dan met een 50MHz bus en supersnelle externe cache draaien :9~.
Die heb ik helaas niet en daarom dus ook geen ervaring mee. Heb al eens met een schuin oog gekeken naar eentje maar ik weet nog niet of ik het veel ga gebruiken.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@soedesh Dat klinkt als de Tulip Vision Line DC. Onze eerste computer die we thuis hadden. De batterijhouder voor 3x AA kan inderdaad helemaal naar de filistijnen gaan. Het LEDje op de print is twee-kleurig, groen en amber, voor respectievelijk Power-On en HDD, ook deze kan makkelijk aangetast raken door de lekkende batterijen. Zelfs de 10-polige (?) flatcable van de front-unit naar het moederbord kan helemaal gecorrodeerd raken en in het ergste geval ook nog het moederbord te grazen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De UMC498f is ook nog een vlotte chipset! :P Heeft mijn Aquarius bordje ook! Dit is een mooie basis om een wat vlottere machine te zijn: 16MB RAM er bij, VLB i/o en VGA er op en gaan! Of 32MB RAM als je Win9x wilt draaien, maar dan zou ik zelf eerder kiezen voor Win3.1 met Calmira.

Zie ik trouwens goed dat er 512kB cache zit vastgesoldeerd en in een ongebruikelijkere vorm van 41256-20 chips? Is 20ns vlot genoeg om de DX4 bij te houden? :P
soedesh schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:38:
Vandaag een oude Tulip "thin client" schoongemaakt uit mijn verzameling. Is een 386 met 4mb ram met een Novell netwerkkaart (zonder UTP aansluiting, maar wel coax en die andere), een 1,44 Mb floppy drive en geen HDD (hoewel er wel een aansluiting op het bord zit). Ik maak nog wel een foto. Ding startte gelijk op na al die jaren, ondanks het feit dat ik jaren terug al verzuimd had de drie AA batterijen die als BIOS batterij dienen eruit te halen. Kast is daardoor op veel plekken (binnen en onder) door zuur aangetast (kan met schuren/zandstralen volledig hersteld en de metalen witte cover/bovenkant is niet beschadigd), maar gelukkig zijn vitale onderdelen gespaard. Vandaag dus de batterijen er eindelijk uitgehaald en de boel enigzins gereinigd.
De kast (zonder CD-rom) is lekker compact en plat en de (platte) voeding ook redelijk stil. Wil er een IDE memory of CF disk-je in stoppen om er vervolgens DOS/WfW 3.11 op te zetten, maar waarschijnlijk blijft de floppy drive na installatie afgekoppeld, omdat de voeding slechts 1 voedingsstekkertje (voor een floppy drive) heeft en ik niet zo snel een splittertje heb. De nic ga ik vervangen door eentje met UTP aansluiting en de ISA risercard heeft nog 1 leeg slot waar ik een geluidskaartje in ga doen. Doordat de batterijzuur het label heeft aangetast weet ik nog niet om welk Tulip model het ging, maar daar kom ik nog wel achter.
@MaNdM Mooie vangst hoor zo'n nieuw VLB bord met 486 DX en 2 type geheugenslots!
Zo'n Tulip is ook een mooi compact dingetje ja! Destijds op scholen vaak gebruikt :)
Wees wel voorzichtig met die Tulip: de voeding is erg op het randje ontworpen. Een CF als harde schijf lukt uiteraard wel, maar iets dat meer dan 5W trekt is al een uitdaging, zeker met 2 ISA kaartjes. Het zal niet de eerste voeding zijn magic smoke laten delen met de wereld.
frapex schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:03:
[...]

Aah, de DX4 in DX2-modus draaien: 50MHz bus met 2x multiplier! Dat vliegt ja :D
Wel even voorzichtig met 2 VLB kaartjes: misschien moet er een wait state op.
Uit ervaring: deze chipset is rotsstabiel op een 50MHz bus ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqcszEL28w8wtOGIZsTs0_q37kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuiFqNTrS3IoeYUJTWnfj0GB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb niet alleen dat ene bordje op de kop getikt, het waren er iets meer. De meeste zijn gewoon nieuw, een aantal is denk ik wel al eens gebruikt maar zien er als nieuw uit. Ik ben zelfs een paar bordjes tegengekomen met van die bommetjes erop die nog intact zijn :D

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:29:
[Afbeelding]
Ik heb niet alleen dat ene bordje op de kop getikt, het waren er iets meer. De meeste zijn gewoon nieuw, een aantal is denk ik wel al eens gebruikt maar zien er als nieuw uit. Ik ben zelfs een paar bordjes tegengekomen met van die bommetjes erop die nog intact zijn :D
UMC fan? Mooie collectie bordjes! Die PC Chips lijkt zelfs echte cache chips te hebben (en een merkloze chipset die 25% onderpresteert)
Misschien een gekke gedachte, maar dat bordje linksboven is zeer interessant voor OC kapriolen :P Pak een leuke ISA videokaart en geef de ISA bus om beurten 8, 10, 12 en 15MHz te slikken! Geen geluid/netwerk/scsi verbinden dan trouwens, die vinden dat niet zo grapig.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was dat die verkoper in Oostrum? (ook een steenworp afstand vanuit mij)

Ik had daar nog graag even willen kijken... Achja. De vroege vogel vangt de worm! :D

Heb je verder nog een lijstje/foto's van wat je allemaal hebt ge-loot? :D nvm, ik moet gewoon doorklikken naar de volgende pagina 8)7 |:( :+

[ Voor 2% gewijzigd door InjecTioN op 26-09-2022 11:19 . Reden: ¯\_(ツ)_/¯ ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[Afbeelding]
Nice!

Ik had de verkoper ook al gecontacteerd of hij wilde verzenden maar nooit antwoord gekregen }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
[Afbeelding]
Shit man, sommige hebben alle geluk :9 ... mijn enkele VLB bord die kapot gegaan is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en nee officieel mogen er maar 10 wcd's op één groep. Dus dan kom je niet weg met zoveel voedingen ;) En ja verlengblokjes tellen ook mee. Daarbij de oudere voedingen nemen ook veel meer vermogen op dan op het type plaatje staat. Dat iets vaak goed gaat maakt het nog niet gelijk een goed idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Waterbeesje schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:42:
[...]
Een CF als harde schijf lukt uiteraard wel, maar iets dat meer dan 5W trekt is al een uitdaging, zeker met 2 ISA kaartjes. Het zal niet de eerste voeding zijn magic smoke laten delen met de wereld.
Ik had daar al enigzins rekening mee gehouden en wil nu dus zeker geen splitter meer gaan gebruiken.
Tips voor een energiezuinige ISA geluidskaart, NIC en CF adapter of IDE memory disk kan ik wel gebruiken.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het inderdaad om een Vision Line gaat en wel de WS 386 sx (staat gewoon op de voorkant!) WS staat voor Workstation, maar ik vind de term "één van de eerste thin clients" misschien wel beter en als eenmaal de Windows 3.1x RDP client is geinstalleerd ga ik hem daar nog voor gebruiken ook!.
Installatie van DOS op een diskette (dus zonder HDD erin) ging vrij makkelijk, maar DOS op een HDD en Windows 3.1x installeren is een heel ander verhaal. Ik ben er al een hele dag mee bezig.
Op de site van de Tulip Gebruikers Vereniging heb ik het DIAGNOSE programma gevonden, wat nodig is om de BIOS settings te wijzigen en daarin kan ik o.a. instellen dat de machine vanaf de harde schijf start.
Echter is de harde schijf die ik er nu (tijdelijk) aan gehangen heb een (3,5 inch) Quantum Fireball van 2,1 Gb (uiteraard extern gevoed met een Molex power supply) en daarmee loop je weer tegen de grens van 1024 cylinders aan die de Phoenix Versie 1.01 BIOS van dit systeempje hooguit ondersteunt.
Gelukkig kwam ik een diskette tegen in mijn archief met daarop Ontrack Diskmanager 6.03 die de Dynamic Drive Overlay installeerde, waardoor de disk toch volledig wordt herkend/benut.
Ik denk dat ik dit ook nodig ga hebben voor een eventuele CF disk (tenzij ik een flash geheugen gebruik met lage capaciteit?) of het IDE memory disk-je wat ik nog heb liggen (die is misschien zelfs groter dan 2,1 Gb).
Ik heb vooralsnog ook nog moeite om een seriele muis werkend te krijgen. Vooralsnog gebruik ik versie 1.01 van mouse.com in combinatie met een generieke seriele muis aangesloten op de 9 pins COM poort alsook een IBM PS2 muis met een adapter van PS2 naar COM, maar deze muizen werken (nog) niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

soedesh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 01:26:
[...]

Ik had daar al enigzins rekening mee gehouden en wil nu dus zeker geen splitter meer gaan gebruiken.
Tips voor een energiezuinige ISA geluidskaart, NIC en CF adapter of IDE memory disk kan ik wel gebruiken.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat het inderdaad om een Vision Line gaat en wel de WS 386 sx (staat gewoon op de voorkant!) WS staat voor Workstation, maar ik vind de term "één van de eerste thin clients" misschien wel beter en als eenmaal de Windows 3.1x RDP client is geinstalleerd ga ik hem daar nog voor gebruiken ook!.
Installatie van DOS op een diskette (dus zonder HDD erin) ging vrij makkelijk, maar DOS op een HDD en Windows 3.1x installeren is een heel ander verhaal. Ik ben er al een hele dag mee bezig.
Op de site van de Tulip Gebruikers Vereniging heb ik het DIAGNOSE programma gevonden, wat nodig is om de BIOS settings te wijzigen en daarin kan ik o.a. instellen dat de machine vanaf de harde schijf start.
Echter is de harde schijf die ik er nu (tijdelijk) aan gehangen heb een (3,5 inch) Quantum Fireball van 2,1 Gb (uiteraard extern gevoed met een Molex power supply) en daarmee loop je weer tegen de grens van 1024 cylinders aan die de Phoenix Versie 1.01 BIOS van dit systeempje hooguit ondersteunt.
Gelukkig kwam ik een diskette tegen in mijn archief met daarop Ontrack Diskmanager 6.03 die de Dynamic Drive Overlay installeerde, waardoor de disk toch volledig wordt herkend/benut.
Ik denk dat ik dit ook nodig ga hebben voor een eventuele CF disk (tenzij ik een flash geheugen gebruik met lage capaciteit?) of het IDE memory disk-je wat ik nog heb liggen (die is misschien zelfs groter dan 2,1 Gb).
Ik heb vooralsnog ook nog moeite om een seriele muis werkend te krijgen. Vooralsnog gebruik ik versie 1.01 van mouse.com in combinatie met een generieke seriele muis aangesloten op de 9 pins COM poort alsook een IBM PS2 muis met een adapter van PS2 naar COM, maar deze muizen werken (nog) niet..
Voor energiezuinige geluidskaarten ben je bij mij niet aan het juiste adres, maar ik durf te gokken dat een eenvoudige latere kaart wel zuiniger is. Zoals een willekeurige maar zeer compatibel ESS 1868 of zo.

Wat betreft de harde schijf: pak lekker een industriële CF van 256 of 512MB. Geen gedoe met overlay software en zo, toch groot genoeg om een 386SX te voorzien van alles dat nodig is :)
Zelf zou ik op een dergelijk systeem Win 3.x zelfs niet installeren. Deze is redelijk zwaar als je echt wat spelletjes wilt gaan doen. Scheelt ook weer 15MB schijfruimte.

Voor de commetjes en PS2tjes zou je kunnen kijken naar de CuteMouse uit FreeDos. Erg lichtgewicht en wat meer compatibel dan de mouse.com uit MS/PC-DOS.
Phils computer lab host 'm ook :)
Mocht dat neit werken heb je misschien te maken met wat ik op een computer he: daar zijn een paar tantaaltjes niet goed meer, en daardoor werken beide COM poorten niet meer. Moet ik nog ''n keer vervangen... ooit :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

InjecTioN schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
[...]

Was dat die verkoper in Oostrum? (ook een steenworp afstand vanuit mij)

Ik had daar nog graag even willen kijken... Achja. De vroege vogel vangt de worm! :D

Heb je verder nog een lijstje/foto's van wat je allemaal hebt ge-loot? :D nvm, ik moet gewoon doorklikken naar de volgende pagina 8)7 |:( :+
Ja klopt. Ik heb vaker contact met hem gehad en ik mocht nu een keer langskomen specifiek voor die borden. Ik heb een eerlijke prijs afgesproken waar we beiden een goed gevoel over hadden.

Nu ben ik ze allemaal door de teststraat aan het halen. Er is in ieder geval één bord die het niet doet en dat is dan ook de enige met beschadiging door een lekkende Varta. Misschien kan ik die nog fixen. Tot dusver lijken ze allemaal prima te werken.

Score: 4 werken, 1 schade, nog 5 te testen

Score: 9 werken, 1 schade

Ik heb ook nog wat VLB kaarten meegenomen waaronder deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdm-cBzqfaZ8E5nossfPCezgPBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywH95oJOtFVBu8H76CkfB0b5.jpg?f=fotoalbum_large

En alle bordjes bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLo46msWLJ8q1qG288C4F1wSmtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHzS9BPyjum7BcB7FmkQSIqh.jpg?f=fotoalbum_large

Compleet met twee AMD DX4-100, een Intel DX-33 en ik denk een Intel DX2-66 cpu. Die laatste zit op het bord wat nu geen POST geeft.

[ Voor 36% gewijzigd door MaNdM op 27-09-2022 23:28 ]

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:49:
[...]

Ja klopt. Ik heb vaker contact met hem gehad en ik mocht nu een keer langskomen specifiek voor die borden. Ik heb een eerlijke prijs afgesproken waar we beiden een goed gevoel over hadden.

Nu ben ik ze allemaal door de teststraat aan het halen. Er is in ieder geval één bord die het niet doet en dat is dan ook de enige met beschadiging door een lekkende Varta. Misschien kan ik die nog fixen. Tot dusver lijken ze allemaal prima te werken.

Score: 4 werken, 1 schade, nog 5 te testen

Score: 9 werken, 1 schade

Ik heb ook nog wat VLB kaarten meegenomen waaronder deze
[Afbeelding]

En alle bordjes bij elkaar:
[Afbeelding]

Compleet met twee AMD DX4-100, een Intel DX-33 en ik denk een Intel DX2-66 cpu. Die laatste zit op het bord wat nu geen POST geeft.
Mooie vangst!

Dat bordje links onderaan daar komt de handleiding me heel bekend van voor. Weet je zo welk merk daar achter zit? Heb sterk het vermoeden dat mijn AMD DX/2 80 @ 100MHz destijds op zo'n bord zat.

edit: m'n eigen zoekresultaten zeggen Biostar. Moet toch eens gaan zoeken of ik dat boekje niet nog ergens op zolder heb liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-09-2022 07:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:17:
[...]

Mooie vangst!

Dat bordje links onderaan daar komt de handleiding me heel bekend van voor. Weet je zo welk merk daar achter zit? Heb sterk het vermoeden dat mijn AMD DX/2 80 @ 100MHz destijds op zo'n bord zat.

edit: m'n eigen zoekresultaten zeggen Biostar. Moet toch eens gaan zoeken of ik dat boekje niet nog ergens op zolder heb liggen.
Ik dacht precies hetzelfde, dat boekje links-onder had ons moederbord ook, en was inderdaad een Biostar.
Echter, die van ons had zo'n 'bommetje' batterij, en geen Dallas (wat ik zie op de foto). Maar goed, zullen wel 'tig versies/modellen uit zijn gekomen met allemaal net iets andere specs.

---
Heb zelf nog een poging gedaan in m'n foto en video archieven om te achter halen welk merk dat goede 486 bord wat ik had (...en heb weggegooid) ook alweer was. Gek genoeg ik er praktisch niks van terug vinden. Ja een filmpje wat ik had gemaakt, van een SX25 op 50Mhz, maar alleen een shot tijdens de POST dat die 25 of 50Mhz zegt en een rondje Doom 2, maar voor de rest noppes.

Dan is het echt zoeken naar een speld in een berg met spelden...(en dan nog, al zou ik het kunnen achterhalen...de vraag is wat zou ik er dan mee doen, want niet alleen het bord is weg, de AT kast waar die in zat ook).

Misschien wel een leuke (detective) zoektoch; kenmerken: -bruin/goudkleurige print (dus geen groene :P ), 8 30-pin geheugensloten (geen 72-pin sloten), Socket 3 (met zo'n extra rand, dus overdrives konden er ook op), jumper opties voor zo'n beetje alle modellen 486 van verschillende merken, VLB sloten (dingen als HDD controller ging ook via insteekkaarten, zaten geen controllers/poorten onboard), AMI BIOS :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:24:
[...]

Ik dacht precies hetzelfde, dat boekje links-onder had ons moederbord ook, en was inderdaad een Biostar.
Echter, die van ons had zo'n 'bommetje' batterij, en geen Dallas (wat ik zie op de foto). Maar goed, zullen wel 'tig versies/modellen uit zijn gekomen met allemaal net iets andere specs.

---
Heb zelf nog een poging gedaan in m'n foto en video archieven om te achter halen welk merk dat goede 486 bord wat ik had (...en heb weggegooid) ook alweer was. Gek genoeg ik er praktisch niks van terug vinden. Ja een filmpje wat ik had gemaakt, van een SX25 op 50Mhz, maar alleen een shot tijdens de POST dat die 25 of 50Mhz zegt en een rondje Doom 2, maar voor de rest noppes.

Dan is het echt zoeken naar een speld in een berg met spelden...(en dan nog, al zou ik het kunnen achterhalen...de vraag is wat zou ik er dan mee doen, want niet alleen het bord is weg, de AT kast waar die in zat ook).

Misschien wel een leuke (detective) zoektoch; kenmerken: -bruin/goudkleurige print (dus geen groene :P ), 8 30-pin geheugensloten (geen 72-pin sloten), Socket 3 (met zo'n extra rand, dus overdrives konden er ook op), jumper opties voor zo'n beetje alle modellen 486 van verschillende merken, VLB sloten (dingen als HDD controller ging ook via insteekkaarten, zaten geen controllers/poorten onboard), AMI BIOS :+
442 resultaten op 5 pagina's... eitje om ff doorheen te bladeren:
https://theretroweb.com/m...rmFactorId=5&cpuSocket1=5
Veel met PCI of 72p sloten, dus dat gooit snel 5/6 weg :P

Heb je nog meer details?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:24:
[...]

---

Hopelijk vind ik het boekje terug. Sluit zelfs niet uit dat ik de aankoopbon nog ergens heb van een computerbeurs ofzo.

Update 1: boekje van een Diamond Stealth SE gevonden, dat is wss m'n eerste VLB kaart.
Update 2: bon van m'n Quantum Bigfoot gevonden, 13-08-1996 voor F557,50, gekocht van opbrengst vakantiebaan

Update 3: flinke zoekactie uitgevoerd op zolder.

Het is nog exact uit die serie ook :D Biostar 1433UIV :D

Update 4: dat m'n 486DX/2 80 op 100MHz liep was overigens niet door een overklok poging maar door het verkeerd instellen van de jumpers :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZnJ8HPJ.jpg

En ik vond ook nog deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HfrdZk0.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-09-2022 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Even een poging om wat foto's te plaatsen (ik doe dat zo vaak... dat ik precies weet hoe dat ook alweer moet... NOT ;) ).

Eentje van het kapotte 486 bord van onze eerste PC (de BIOSTAR met dat bekende boekje), en de ander... een of ander bord wat ik nog had maar nooit echt stabiel kreeg (werkt nog wel ondanks de groene corrosie plekken).

Foto's zijn uiteraard van uitmuntende kwaliteit met de superieure camera van een Iphone 16 Pro Premium Deluxe... (hint; dat was sarcastisch, op het schermpje leek het nog wat, maar op de PC ... ugh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvVhynBWTIdNzg-2lSAn6UlYnyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/So2TDNdQJdGs08RQHqtstYtL.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVoZM4fQ7RaJGUKqxfWvBRYBYwc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6UTPA544VnOVInnUlyZReZY.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyRUSyiCjTIo4Z6WXJFJM28vUho=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4ZFeiE1ePqjbQOgMXuOLILk.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qd5h9symRCOveriEsL_0EJfit0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7lYSZcLamaLrwE9xQwuJNKH.jpg?f=fotoalbum_medium

*edit*
Zie eigenlijk nu pas een typo op het boekje "Mainborad" ipv mainboard :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:18:
[...]

Hopelijk vind ik het boekje terug. Sluit zelfs niet uit dat ik de aankoopbon nog ergens heb van een computerbeurs ofzo.

Update 1: boekje van een Diamond Stealth SE gevonden, dat is wss m'n eerste VLB kaart.
Update 2: bon van m'n Quantum Bigfoot gevonden, 13-08-1996 voor F557,50, gekocht van opbrengst vakantiebaan

Update 3: flinke zoekactie uitgevoerd op zolder.

Het is nog exact uit die serie ook :D Biostar 1433UIV :D

Update 4: dat m'n 486DX/2 80 op 100MHz liep was overigens niet door een overklok poging maar door het verkeerd instellen van de jumpers :+

[Afbeelding]

En ik vond ook nog deze:

[Afbeelding]
Ede, Gorinchem, Leeuwarden en Eindhoven. Reed jij vroeger half NL af voor de goedkoopste hardware ofzo :? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:57:
[...]

Ede, Gorinchem, Leeuwarden en Eindhoven. Reed jij vroeger half NL af voor de goedkoopste hardware ofzo :? :+
Haha, nee, valt mee.

Veel van die bedrijven stonden op computerbeurzen en ik woon zelf in Friesland dus de (Dyna)Byte in Leeuwarden werd daar wel regelmatig bezocht (daar kocht ik ook mijn Shi-Tec 386SX40 in 1994).

Deels zullen het aankopen van computerbeurzen in het noorden geweest zijn maar de HCC-dagen was ook vaak raak, zak vol geld mee en een lijstje van hardware en dan alle stands af gaan 8)

Al moet ik wel zeggen: ik had in die tijd wel een OV-jaarkaart en het was niet ongebruikelijk dat we met een een klein groepje naar Rotterdam gingen om daar ook wat onderdelen te te halen, je had daar DES en Dunnet en die hadden vaak wel scherp geprijsde hardware.

edit: binnenkort zal ik wat van die beursfolders inscannen, heb er nog enkele liggen

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-09-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:43:
[...]

Haha, nee, valt mee.

Veel van die bedrijven stonden op computerbeurzen en ik woon zelf in Friesland dus de (Dyna)Byte in Leeuwarden werd daar wel regelmatig bezocht (daar kocht ik ook mijn Shi-Tec 386SX40 in 1994).

Deels zullen het aankopen van computerbeurzen in het noorden geweest zijn maar de HCC-dagen was ook vaak raak, zak vol geld mee en een lijstje van hardware en dan alle stands af gaan 8)

Al moet ik wel zeggen: ik had in die tijd wel een OV-jaarkaart en het was niet ongebruikelijk dat we met een een klein groepje naar Rotterdam gingen om daar ook wat onderdelen te te halen, je had daar DES en Dunnet en die hadden vaak wel scherp geprijsde hardware.

edit: binnenkort zal ik wat van die beursfolders inscannen, heb er nog enkele liggen
Die folders moet je goed bewaren, die zijnzeldzaam inmiddels :P die gooide je 'gewoon' weg destijds, als de beurs voorbij was.... of in ieder geval de week er na.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:11:
[...]

Die folders moet je goed bewaren, die zijnzeldzaam inmiddels :P die gooide je 'gewoon' weg destijds, als de beurs voorbij was.... of in ieder geval de week er na.
Als ik ze >25 jaar na de beurs nog heb dan is de kans dat ik ze weggooi vast niet zo groot meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nemesizz schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:53:
Zie eigenlijk nu pas een typo op het boekje "Mainborad" ipv mainboard :+
[you will now hear this in the voice of Borat] Mainborad? Is nice!

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:40:
[...]

[you will now hear this in the voice of Borat] Mainborad? Is nice!
On the back:

"Printed in Kazakhstan"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:49:
[...]

Als ik ze >25 jaar na de beurs nog heb dan is de kans dat ik ze weggooi vast niet zo groot meer :+
Ongetwijfeld, maar ze kunnen ook op een andere manier verloren gaan. Opgegeten door papiervisjes, aan elkaar vastgeplakt en losgehaald, verpulverd, wateroverlast.
We all got the Tshirt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:54:
[...]

Ongetwijfeld, maar ze kunnen ook op een andere manier verloren gaan. Opgegeten door papiervisjes, aan elkaar vastgeplakt en losgehaald, verpulverd, wateroverlast.
We all got the Tshirt ;)
Daarom wordt het ook hoog tijd om ze in te scannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een oud 286 moederbord liggen en ik weet niet zo goed hoe ik dat ding aan de praat moet krijgen. Als ik er niks in prik dan krijg ik geen beep-codes. Mijn POST analyzer heeft wel een ISA kant, maar ik heb nog nooit codes gekregen via die kant en ook hier niet. Het display blijft leeg.

Als ik er een videokaartje in prik. Een standaard Trident 512KB geval, dan krijg ik opeens wel een beep code. Namelijk twee lange en drie korte. Volgens mij betekent die juist weer dat er geen video is terwijl die kaart zeker weten werkt.

Iemand tips hoe ik hier wat voortgang in kan krijgen?

Gaat om dit bord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8JsMzZ1IhF-D2xxoTzB4xwNdEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5jAKxAvQnQciRaAeyT5tQzy.jpg?f=fotoalbum_large

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MaNdM schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:37:
Mijn POST analyzer heeft wel een ISA kant, maar ik heb nog nooit codes gekregen via die kant en ook hier niet. Het display blijft leeg.
Dat probleem heb ik ook met de POST analyzer kaart, het is zo'n aliexpress ding, dus ik denk dat het daar aan ligt.
Namelijk twee lange en drie korte.
Dit klinkt precies als het probleem met het Commodore 386SX-16 systeem, hier zit een DTK PPM-1660C bord in, ook met de Chips&Tech 82C206 waar de RTC in verwerkt zit. Ik wacht nog op het vervangende IC en dan post ik mijn bevindingen hier...

Wat gaat er in die Textool/3M connector btw? :)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 30-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
286 moederborden hebben volgens mij niet altijd POST codes, dat zou het ook nog kunnen zijn.

Misschien staat de display adapter met de DIP switches op MDA ingesteld? (edit: ik bedoel de DIP switches op het moederbord :))

Met een snelle Google kon ik dit bord niet vinden, heb je meer foto's of zelf een idee van merk/type?

[ Voor 9% gewijzigd door Coppertop op 30-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

Als ik er een videokaartje in prik. Een standaard Trident 512KB geval, dan krijg ik opeens wel een beep code. Namelijk twee lange en drie korte. Volgens mij betekent die juist weer dat er geen video is terwijl die kaart zeker weten werkt.
Een Trident VGA ISA kaart detecteert zelf of er sprake is van een 8-bit of 16-bit ISA slot. In mijn 286 werkt deze autodetectie niet. Dus stel jouw Trident VGA ISA kaart eens met jumpers in op 16-bit of 8-bit mode, grote kans dat je beeld krijgt :).

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 30-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Staan de DIPS ook voor het geheugen goed ingesteld?

De chipset is de CS8220 AT-compatibel, echt een vroege AT kloon. De voorloper van de beroemde NEAT chipset!

Waar ik ook benieuwd naar ben, is of er daadwerkelijk een CPU onder de heatspreader zit :P
Misschien een stomme vraag, maar om dingen uit te sluiten...
Ook gebeurt het in BIOS chips dat er bitrot optreedt. Dat zou je kunnen bekijken door deze proberen uit te lezen als je een eprom reader (writer) hebt.

Oh en als je tijd&zin hebt: probeer die foto en evt biosook op Vogons / Theretroweb te zetten :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Waterbeesje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:46:Waar ik ook benieuwd naar ben, is of er daadwerkelijk een CPU onder de heatspreader zit :P
In LGA775-termen zou het een 'load plate' zijn ;) . Al had je voor compacte sytemen zoals de Toshiba T3100 wel een load plate + heatsink in één. Zo te zien zit er wel een keramiek CPU'tje onder.

Heb je al geprobeerd om alle losse chips (incl. de PLCC's en de CPU) te reseaten?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:46:
Waar ik ook benieuwd naar ben, is of er daadwerkelijk een CPU onder de heatspreader zit :P
Is geen domme vraag hoor. Het is alleen onmogelijk. :) Een POST code wordt namelijk gegenereerd door een CPU die de code uit het BIOS uitvoert. Zonder BIOS òf CPU, geen code execution, dus géén POST. :)
Waterbeesje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:46:Oh en als je tijd&zin hebt: probeer die foto en evt biosook op Vogons / Theretroweb te zetten :P
Ik kan 'm idd niet vinden op TheRetroWeb, aan de hand van allerlei zoekopdrachten m.b.t. de aanwezige isa sloten, het 286 platform, etc... Het ziet eruit als een echt prachtbord, dus ik zou verwachten dat die er wel op zou moeten staan.

68 pin PLCC-socket, on-board headers voor COM1&2, LPT, Game port, 287 co-pro socket, voldoende DIP memory sockets, volgens mij zelfs verwisselbare oscillators! :D :9~

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@MaNdM Open deur, maar heb je tijdens boot een keyboard aangesloten? Ik kan me er genoeg herinneren die geen kik gaven als er geen keyboard aan hing. Ja, dat toonden ze op scherm, maar dat helpt niet als je (ngo) geen beeld hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb een oud 286 moederbord liggen en ik weet niet zo goed hoe ik dat ding aan de praat moet krijgen. Als ik er niks in prik dan krijg ik geen beep-codes. Mijn POST analyzer heeft wel een ISA kant, maar ik heb nog nooit codes gekregen via die kant en ook hier niet. Het display blijft leeg.

Iemand tips hoe ik hier wat voortgang in kan krijgen?

Gaat om dit bord
[Afbeelding]
Wat staat er eigenlijk tussen de onderste twee ISA sloten? Iets van “P286 4ME”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:46:
Staan de DIPS ook voor het geheugen goed ingesteld?

De chipset is de CS8220 AT-compatibel, echt een vroege AT kloon. De voorloper van de beroemde NEAT chipset!

Ook gebeurt het in BIOS chips dat er bitrot optreedt. Dat zou je kunnen bekijken door deze proberen uit te lezen als je een eprom reader (writer) hebt.

Oh en als je tijd&zin hebt: probeer die foto en evt biosook op Vogons / Theretroweb te zetten :P
Ja de cpu zit er wel onder ja. Dat is wel gecheckt natuurlijk.

Geen idee of de dip switches goed staan, maar zonder docs ga ik daar ook niet zomaar achter komen ben ik bang.

Edit: uitlezen van de chips zal niet gaan. Ik heb geen EEPROM reader/writer. Zelfs als ik deze zou hebben dan zou ik geen nieuwe kunnen schrijven zolang ik niet weet welk bord dit is en geen images heb.
The Eagle schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:25:
@MaNdM Open deur, maar heb je tijdens boot een keyboard aangesloten? Ik kan me er genoeg herinneren die geen kik gaven als er geen keyboard aan hing. Ja, dat toonden ze op scherm, maar dat helpt niet als je (ngo) geen beeld hebt :+
Ja heb ik maar er was wel batterij schade dus ik moet de traces eens goed nakijken.

Hij geeft alleen wel een kik, namelijk die beep codes.
InjecTioN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:07:
[...]

Is geen domme vraag hoor. Het is alleen onmogelijk. :) Een POST code wordt namelijk gegenereerd door een CPU die de code uit het BIOS uitvoert. Zonder BIOS òf CPU, geen code execution, dus géén POST. :)

[...]

Ik kan 'm idd niet vinden op TheRetroWeb, aan de hand van allerlei zoekopdrachten m.b.t. de aanwezige isa sloten, het 286 platform, etc... Het ziet eruit als een echt prachtbord, dus ik zou verwachten dat die er wel op zou moeten staan.

68 pin PLCC-socket, on-board headers voor COM1&2, LPT, Game port, 287 co-pro socket, voldoende DIP memory sockets, volgens mij zelfs verwisselbare oscillators! :D :9~
Inderdaad een prachtbord, daarom heb ik hem ook. Vrijwel alles in sockets. Ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 30-09-2022 20:19 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

InjecTioN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:23:
[...]

Wat staat er eigenlijk tussen de onderste twee ISA sloten? Iets van “P286 4ME”?
Bijna goed. Er staat B286-4MF

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:28:
[...]

Een Trident VGA ISA kaart detecteert zelf of er sprake is van een 8-bit of 16-bit ISA slot. In mijn 286 werkt deze autodetectie niet. Dus stel jouw Trident VGA ISA kaart eens met jumpers in op 16-bit of 8-bit mode, grote kans dat je beeld krijgt :).
Helaas. Heb jumper 8 gesloten en dat zou de autodetectie uit moeten schakelen volgens mij. De andere jumper die ik heb is alleen om 16 of 8 bit te kiezen en deze staat op 16 bit.

Geen verschil. Opvallend is wel dat die beepcode echt bijna meteen begint nadat ik het bord inschakel. Er is vrijwel nul vertraging.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:10:
[...]

Dat probleem heb ik ook met de POST analyzer kaart, het is zo'n aliexpress ding, dus ik denk dat het daar aan ligt.

[...]

Dit klinkt precies als het probleem met het Commodore 386SX-16 systeem, hier zit een DTK PPM-1660C bord in, ook met de Chips&Tech 82C206 waar de RTC in verwerkt zit. Ik wacht nog op het vervangende IC en dan post ik mijn bevindingen hier...

Wat gaat er in die Textool/3M connector btw? :)
Dat is EXACT hetzelfde geluid. In die Textool/3M zit de CPU.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier is vandaag ook weer iets leuks aangekomen. En deftige set IBM computers van met na de PS/2 tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYL0Ua1yGyJ65vmY3PQtzYrLISk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqHSgZzhPcM1ugZrtsLu7y6r.jpg?f=fotoalbum_medium

De 325 heeft een 386SLC processor met ingebakken cache, niet zo'n doorsnee 386DX40 dus :)
Met nu nog 4MB ram, k ga eens kijken of ik er 8 of 16MB van kan maken. Uiteraard is deze computer met harde schijf en floppusmachine.

De 425 staat er minder fijn bij. Geen ram, geen hdd en een voeding zonder organen (geen printplaat). Wel een upgrade socket :)
Maar dat wordt een ander projectje!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje Ik heb serieus naar zo'n zelfde machine zitten kijken. Ding lijkt geen makkelijk manier te hebben om L2 cache te hebben?

Liever een PS/2 486, en daar wil ik best wel wat voor neertellen, maar ze zijn niet eens meer te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:14:
@Waterbeesje Ik heb serieus naar zo'n zelfde machine zitten kijken. Ding lijkt geen makkelijk manier te hebben om L2 cache te hebben?

Liever een PS/2 486, en daar wil ik best wel wat voor neertellen, maar ze zijn niet eens meer te vinden.
Cache voor deze machines is inderdaad een draak. Net zoals bij die Compaq deskpro 486jes is dat een heerlijk property insteek kaartje.
En die 386SLC heeft er niet eens een slot voor dacht ik te zien... Dus die moet het met zijn interne cache doen.
De SX gaat sowieso geen cache bij. Dat ding is al niet vooruit te branden, dus cache maakt m slechts een fractie sneller dan nihil. En een serieuze upgrade ga ik m niet geven :')

Een ps/2 486 is niks, ga dan voor een Pentium (ja die waren er!) :P
Hier staat ook nog een stukje ps/2 historie op de ophaallijst... Maar geen Pentium of 486. Maar voor een PS/2 is alles al prima door de cool factor :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Cache voor deze machines is inderdaad een draak. Net zoals bij die Compaq deskpro 486jes is dat een heerlijk property insteek kaartje.
En die 386SLC heeft er niet eens een slot voor dacht ik te zien... Dus die moet het met zijn interne cache doen.
De SX gaat sowieso geen cache bij. Dat ding is al niet vooruit te branden, dus cache maakt m slechts een fractie sneller dan nihil. En een serieuze upgrade ga ik m niet geven :')

Een ps/2 486 is niks, ga dan voor een Pentium (ja die waren er!) :P
Hier staat ook nog een stukje ps/2 historie op de ophaallijst... Maar geen Pentium of 486. Maar voor een PS/2 is alles al prima door de cool factor :p
Heb het vast wel eens genoemd maar m'n eerste PC was een IBM PS/2 Model 30 met een 8086 CPU en MCGA graphics (greyscale monitor) 8)

Deze destijds nog uitgebreid met een 20MB MiniScribe hardcard, een 8-bit SoundBlaster en een FM-radio kaart.

Heel wat Wings of Fury, Testdrive, Prince of Persia, Ski-or-Die, Operation Wolf, Lemmings, Risk, etc op gespeeld :9

Na diverse homecomputers was ik dermate enthousiast dat ik 8 maand later al een hagelnieuwe 386SX40 kocht :P

En ja, ook daar heb ik de factuur weer van gevonden, in Guldens uiteraard :D

Voor m'n gevoel heb ik die IBM best lang gehad, ook omdat ik er heel intensief mee bezig was om alles uit te pluizen. Maar in de praktijk heb ik hem 8 maand later alweer verkocht via een supermarktadvertentie (en daar nog steeds spijt van).

Sowieso, hoe meer inzicht ik krijg in de tijdlijn van de 90's, hoe duidelijker het wordt dat ik bijna iedere 12 maand weer een ander mainboard met CPU had. Het scheelde ook wel dat ik vrienden en kennissen genoeg had om snel weer iets aan door te verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vXn19e5.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Identificatiehulp nodig :)

Nog geen tijd gehad om hem in te pluggen, maar neig naar Ti4600/Ti4800SE, of heb ik het mis?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iabtd5aHEmqd031NbO6XzxuWXas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRs9M9ICa5vwdYnZTYGvG6NI.jpg?f=fotoalbum_large

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kon nog wel eens een SE zijn, geen heatsinks op de RAM chips. Maar wel een hele mooie kaart!

Nog stickers op de achterzijde?

[ Voor 82% gewijzigd door PD2JK op 02-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

PD2JK schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:42:
Kon nog wel eens een SE zijn, geen heatsinks op de RAM chips. Maar wel een hele mooie kaart!

Onze Ti4400 (van Asus) had ook geen heatsinks op het VRAM. SE was volgens mij ook een Radeon toevoeging voor de 'slow editions' (modellen hadden vaak een kleinere geheugenbus dan de non-SE) , al hadden beide merken allerlei toevoegingen dat het soms een zooitje werd (en dan klagen sommigen mensen nu al als er slechts 3 varianten van een kaart zijn 8)7 ).

*edit*
Even nagezocht, was inderdaad ook een SE variant bij GeForce... lekkere boel qua naming had je toen.

@Sp33dFr34k Gezien het een AGP 8x variant betreft, verwacht ik een Ti 4200 of 4800, de andere hadden meestal alleen AGP 4x (4400 en 4600)...tenminste als ik me niet vergis, allemaal al een tijdje geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nemesizz op 02-10-2022 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Alle GeForce4 kaarten met een AGP8X interface:
MX4000
MX440 8X
Ti4200 8X
Ti4400 8X (Ti4800SE)
Ti4600 8X (Ti4800)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PD2JK schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:42:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8G-M8OyADvzlZMgFtT6MeLjYHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZWvuyaeAA62mOcE0YXSoBLi.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt helaas... dank voor de info allen. Kan dus een Ti4200 zijn of een Ti4800(SE). Toch maar eens inprikken en kijken wat Windows zegt :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neig eerder te denken dat het een mx440 is, de 4600 had meestal al iets meer koelblok. Volgens mij heb ik ook een 4200ti van point of view gehad, maar dat was een maandje of 2 o.i.d. een leuke deal voor een club 3d 9700pro kwam voorbij, en dat gaf een leuke boost :9 Was ook de eerste kaart waar een waterkoelblokje op geschroefd werd. Toen we nog met autoradiators en aquarium pompjes werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De MX kaartjes hadden vaak een kleinere print en simpelere VRM. Veel GF4 kaarten hadden niet zo'n grote koeler (die op onze Asus is ook klein en simpel). De FX serie had vaak een grotere koeling (en dan vooral de snellere varianten, heb een FX 5600 en daar zit ook gewoon een klein blokje op en niks op het VRAM).

---
Net vandaag even bezig geweest met AMD64 PC met de betreffende Asus GF4, maar die begint ook plots wat kuren te krijgen. Bepaalde full-screen games begint het beeld te knipperen (en melding no-signal). Op een lagere resolutie blijft het vaak wel werken.
Kan misschien ook komen omdat ik er even een Radeon in heb gehad ( 9600 TX) om te testen...

*edit* Foto toegevoegd als voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUpW38RzfFcy2Ov7JLFd7iB1rSA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYpROHIYISuTx7F08K0l6hmz.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door Nemesizz op 02-10-2022 18:29 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1 ... 34 ... 87 Laatste