Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 33 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bijzonder, ik heb nu een 2e 386DX40 bord dat ongeveer gelijk is aan het eerste bord dat niet werkte.
Ook hier "- - - -" op de diagnose testkaart.

Deze heeft veel minder batterijschade dus je zou bijna denken dat het wat anders is.
Zal ze komende winter nog wel eens opgraven, voor nu zijn ze iig schoon.
Nemesizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:00:
[...]

Had ik eigenlijk ook moeten doen, paar leuke 486 bordjes weggedaan vanwege lekkende batterijen (en de schade veroorzaakt daardoor). Achteraf had het misschien nog te fixen geweest of een batterij wissel...maarja, dat is achteraf gepraat.

Een zo'n bord kon ik een SX25 op 50Mhz draaien zonder dat de boel instabiel werd, en zelfs een DX2 lichtelijk overklokken... batterij op/kapot, bord startte niet meer en toen weggedaan, nog steeds beetje spijt van. Weet niet eens meer welk bord het was (merk/type).
Wel herkenbaar, vroeger ook wel vaak wat weggegooid wat je nu zou proberen te repareren.
Andere tijden ;)

Update: ook het 3e Uni 386WB 387C mainboard werkt niet. Ik zie bij CPU Galaxy een vergelijkbaar bord, ook met accuschade en bij hem zie ik geen afwijkende jumpers of wat dan ook. Heb ook al een externe batterij aangesloten (je weet maar nooit) maar ook dat maakt niet uit. Vreemd...

Het enige wat "mooi" is, dat alle 3 de borden exact hetzelfde doen, dus als ik er ooit 1 aan de gang krijg, doen de andere 2 het mogelijk ook wel.

Update 2: verder doen alle andere borden het wel tot nu toe, vooral de Panda bordjes (486DLC40 met VLB) zijn echt fantastisch. Compleet als nieuw, geen vlekje of krasje, werkt met externe batterij dus 0,0 oxidatie. Daar ga ik echt wel een mooi systeempje van bouwen :)

[ Voor 82% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 22:03 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:00:
[...]

Had ik eigenlijk ook moeten doen, paar leuke 486 bordjes weggedaan vanwege lekkende batterijen (en de schade veroorzaakt daardoor). Achteraf had het misschien nog te fixen geweest of een batterij wissel...maarja, dat is achteraf gepraat.

Een zo'n bord kon ik een SX25 op 50Mhz draaien zonder dat de boel instabiel werd, en zelfs een DX2 lichtelijk overklokken... batterij op/kapot, bord startte niet meer en toen weggedaan, nog steeds beetje spijt van. Weet niet eens meer welk bord het was (merk/type).
Een SX25 was meestal een SX33 met 25 label, ze kwamen allemaal die de test waardoor er te weinig SX25 over waren (Intel 'downgrade' ze af fabriek om de SX25 vraag te kunnen bevredigen). Op 33 doen ze in de praktijk bijna allemaal. 40 gaat vaak om erg goed, maar 50 wilt wel wat te zwaar zijn voor veel van deze beestjes! Netjes dus!

In mijn ervaring zijn veel latere VLB bordjes met SiS, opti, umc of ali chipset erg stabiel op een 50MHz bus. Maar dan de juiste cpu er bij vinden is ook interessant. De voeding en insteek kaarten spelen daarbij ook een grote rol. Op en van mijn opti-gebaseerde bordjes draait nu een Am5x86 op 3x50MHz (0-ws ram, 1-ws L2 cache), een Ali gebaseerde met dx4 op 2x50, een SiS bord met echte originele DX50.
Intel bordjes vinden 50MHz vaak niet leuk of kunnen het gewoon niet in de jumpers. Oudere bordjes hebben vaker moeite met de bus van50MHz.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Net weer even ouderwets een 486DX33 in een voetje gepropt.
Dat viel nog niet mee omdat een deel van de pootjes krom was, dus eerst een poosje pootjes zitten bijbuigen onder een lichtloep (afdekplaat voor een insteekslot werkt prima bij het rechtduwen), vervolgens met wat "wiggle wiggle" zakte hij netjes in de socket.

En warempel... beeld :D

(staat op 40MHz gejumperd maar dat is prima natuurlijk)

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 22:50 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BlueTooth76 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:38:
Dat viel nog niet mee omdat een deel van de pootjes krom was, dus eerst een poosje pootjes zitten bijbuigen onder een lichtloep (afdekplaat voor een insteekslot werkt prima bij het rechtduwen), vervolgens met wat "wiggle wiggle" zakte hij netjes in de socket.

Voor de volgende keer: met een vulpotlood kun je heel precies bijbuigen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:49:
[...]

Voor de volgende keer: met een vulpotlood kun je heel precies bijbuigen :)
Heheh, ja, moet je die wel hebben :+

Maar vroegâh deed ik dat al met een backplate en bij Pentium 4 CPU's met de achterkant van een breekmesje. Daarmee kon je ze netjes weer in de rij duwen.

Er liet wel eens iemand een CPU vallen en dan had je weer een rij pennetjes recht te zetten :+

M'n ogen zijn duidelijk niet meer zo goed als in 2001 dus een loeplamp helpt ook wel O-)

Er liggen nog 2 borden die in de oven moeten, 1 bord zit in de oven... dus die laatste 2 moeten maar even samen op 2 verdiepingen (zijn net te groot voor het rooster) anders kom ik nooit meer op bed :9

8 van de 14 geteste borden doet het tot nu toe (met nog 3 te gaan) en dat lijkt me geen gekke score voor een random partij bordjes.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:38:

(staat op 40MHz gejumperd maar dat is prima natuurlijk)
Je test en bord door meteen de boel te gaan overklokken? Heldhaftig! :9
Nu zal zo'n DX33 daar ook niet snel problemen mee hebben, Intel is altijd conservatief geweest met de rating t/m P3.
Aan de andere kant waren er best wat vroegere vlb borden die moeite hadden met een 40MHz bus, laat staan nog vroegere puur ISA borden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:25:
[...]

Je test en bord door meteen de boel te gaan overklokken? Heldhaftig! :9
Nu zal zo'n DX33 daar ook niet snel problemen mee hebben, Intel is altijd conservatief geweest met de rating t/m P3.
Aan de andere kant waren er best wat vroegere vlb borden die moeite hadden met een 40MHz bus, laat staan nog vroegere puur ISA borden.
Ah ja, en anders jumperen we 'm weer terug ;)

------------

Net 1 bord met een DLC40 dat direct na inschakelen een kenmerken "pats" geluid gaf dat bij kortsluiting hoort, het rook daarna een beetje naar ozon maar verder geen zichtbare rook. De voeding schakelde zich direct uit, gelukkig.

Van dit type heb ik er 3 liggen. De eerste deed het sowieso maar dit exemplaar (met de meeste lekschade) werkt dus niet.

Wat wel "grappig" is, is dat het geheugen gespiegeld is dus bank 0 zit rechts. Dacht eerst dat het bord ook stuk was maar de 3 piepjes verwezen naar het geheugen. Bij de controle zag ik mijn fout. Het is wel erg onhandig met geheugen bijplaatsen.

Nu het 3e bord nog testen en dan ben ik door deze batch van moederborden heen.

Update: het 3e bord doet het! Dus van de 14 borden zijn er 3 "dood" en geeft er 1 kortsluiting.
Dat betekent weer 10 retro bordjes erbij (waarvan 1 al in gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g5pmlP5.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier ook een Marktplaats gok genomen, summiere informatie met alleen wat foto's. De TU Delft sticker op de achterkant trok mijn aandacht, en Microway is wat hoger segment spul... dus....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY1XcQx9AJveelzv49sJz36U0cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDxKzyUeDgwBDFTE7qV5ZUfa.jpg?f=fotoalbum_large

Zal alvast verklappen dat het moederbord iets een teleurstelling is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 09-09-2022 19:10 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:08:
Hier ook een Marktplaats gok genomen, summiere informatie met alleen wat foto's. De TU Delft sticker op de achterkant trok mijn aandacht, en Microway is wat hoger segment spul... dus....
[Afbeelding]

Heel nice, karaktervolle systeemkast, daar hou ik wel van :9

En tsja, de hardware kan je aanpassen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

[insert collage]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMd0XXaYFKQevN9KwHyJ9vC1KdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31PvNO9ov9tUwRbgGLTAA9Ho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEC09otIuSt2WbUuXvOKg5kswB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H12n61rPJOKek3VR1RHUyHpf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TuulD6B68tQz59ofB6H1v7KuJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peDWs0cym5m8QwRnkskHmg9C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvE52ChsD7V6ROIJ8KufpaIdH34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr0Z0wwfmNbzZ96mDpBZr2jR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a_lhCwvXjMms3kBqbd_Rfcbm0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SIFZsXkO9fHOQn48TBK0uRz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n6qlAiwzbwT21qNic6owUuyYiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQwrwTJm9HAIWKVDfZfzdEAG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KuhFYOTzshAc0yO2rtXbCYUjJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQOtmedLqzKU1qZU1tUMrfQB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDr6qnqmIeK3jFQkJZxKTm_Tm2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxkfEmIO5ZQO30jfd7Eh9wSg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QkgPhW7ypHUTdSOSLiMWBhDqnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyCNsCP6Rxrd8Avbe5VKAtp7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3IsdyCABlGzA37Z45fS8aEO4fA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUCeAh7ntFqGf5AX3JmyKNWO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziutFm5Flvmfqnl11b8jnD6u4OA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbNMLDgJEIPK31dQfBlrAmQy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bacU7W7K4Fz8l9V1PaFyC_X7i_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NFOz5TJKX4wOaYKNFi67BnO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0polzPbuZeFFhPtNa06jLZCw8qM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM6AfnjOJDus3N7SnC0ptFch.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzVmJGXlurdLszUFAKK4jvPfYrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIDdUBRizJLXtc8x193JgWl4.jpg?f=fotoalbum_tile

Een PCChips M321 bord dus, jammer. Wel een leuk geel briefje.
Eerst de Varta GP bom maar desolderen en schoonmaakazijn erover. Omdat er een Seasonic voeding inzit, durfde ik het wel aan het systeem in te schakelen zonder een eerste inspectie. :P
Het lijkt allemaal te werken. Heerlijk WP 5.1, 10 vingers blind typen mee geleerd. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gewoon zonder twijfel: vet systeem!

Zo'n DLC is wel de ultieme processor om een 386 klasse bord te voeden :p de 'poor mans 486'.
PC Chips is dan wel overkomelijk als het nog steeds draait ;)

Verder zijn het uitstekende componenten die zou je er goed mee vooruit moeten kunnen ;) en nog een mooie kast op de kop toe!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[Afbeelding]

Die kast doet me heel erg denken aan de iconen die je vroeger voor servers in de tekenprogramma's zag. Draw perfect en de eerste Visio ofzo.
Die, en die IBM servermodellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Soon.... Binnenkort een 8560 en 8580 ophalen, met een stel erg leuke upgrades, alleen nog ff inplannen :p

En vandaag een computer gekregen van mijn oom, zo'n HP sff bakje met C2D er in. Zou moeten werken, maar staat al lang stil. Gelukkig zijn die dingen meestal redelijk gebouwd :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
PD2JK schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:06:
Een PCChips M321 bord dus, jammer. Wel een leuk geel briefje.
Waarom is dat jammer? :?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Waterbeesje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:34:
[...]

Soon.... Binnenkort een 8560 en 8580 ophalen, met een stel erg leuke upgrades, alleen nog ff inplannen :p

En vandaag een computer gekregen van mijn oom, zo'n HP sff bakje met C2D er in. Zou moeten werken, maar staat al lang stil. Gelukkig zijn die dingen meestal redelijk gebouwd :)
Die HP heb ik hier ook nog eentje staan, gratis overgenomen van een medetweaker.
Vroeg me laatst nog af of zoiets als streamer zou kunnen dienen. Kan vast wel...maar iets zegt me dat een pi een stuk minder verbruikt :P
Het is dat ze net te lomp zijn voor in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee zo erg is het niet, ben dik tevreden. Maar in zo'n dikke tower had ook een full size AT bord gepast. En op internet staan ook borden als Microway Number Smasher, alleen de naam al. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 12:29
The Eagle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:52:
[...]

Die HP heb ik hier ook nog eentje staan, gratis overgenomen van een medetweaker.
Vroeg me laatst nog af of zoiets als streamer zou kunnen dienen. Kan vast wel...maar iets zegt me dat een pi een stuk minder verbruikt :P
Hier staat zo'n HP 8000 sff serie toch echt in de meterkast hoor, als router, dus dat gaat prima. Op de grond voor de gasmeter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:52:
[...]

TheInsider schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:51:
[...]

Hier staat zo'n HP 8000 sff serie toch echt in de meterkast hoor, als router, dus dat gaat prima. Op de grond voor de gasmeter. :)
Het zijn leuke en bekwame bakjes hoor, maar ze verbruiken gewoon te veel stroom om continu aan te hebben. Dan is een Pi 4 handiger, of zoals ik heb gebouwd, een zuinige zelfbouw server (zie zuinige server topic). De mijne doet idle 6W.

Any way, met een 775 C2D kun je je afvragen hoe lang het nog duurt voor het echt in dit topic past :p van Windows XP t/m 10 draait ie wel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat beiden idd ja :)

Meterkast draaien 2 Pi's, voor Unifi / pihole respectievelijk domoticz. Firewall lost de Ubiquiti USG fijn op, en de nas staat op zolder. Verder geen server nodig, kan van mijn werk in principe onbeperkt cloud gebruiken ook als het echt moet.
Dus nee, dat wordt geen servertje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
PD2JK schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:23:
[...]

Nee zo erg is het niet, ben dik tevreden. Maar in zo'n dikke tower had ook een full size AT bord gepast. En op internet staan ook borden als Microway Number Smasher, alleen de naam al. ;)
Ooh de grootte, op die manier, ik was al even bang dat er iets mis mee zou zijn. :D
Mijn 386 (AMD) zit ook in zo'n bordje. Die zit wel in een standaard tower, dus de grootte past bij de kast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:03:
[...]

Any way, met een 775 C2D kun je je afvragen hoe lang het nog duurt voor het echt in dit topic past :p van Windows XP t/m 10 draait ie wel.
Met Win10 erop: idd, dat is gewoon een (trage) moderne PC. Maar als WinXP bak prima valide retro IMHO.

Niet mijn tijdsperiode, maar goed, ben dan ook oude lul. Jongeren kunnen andere periodes interessant vinden. Mijn zoontje (9) kijkt vooral naar dingen van ongeveer 10 jaar voor z'n geboorte. Hij zit onze oude Wii te hacken, homebrew erop te draaien en vage dingen met controllers te doen. Als hij retro-PC dingen zou doen, zou iets als dit perfect passen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat is dit, Slipstream? Nooit van gehoord eigenlijk. Maar wat lijkt ie veel op een Philips VS0080/00. Hmmm... Ok, ook maar opgehaald. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEGIAIPjUkNj6qF4sAE9OpagdVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWxMoQ8wH9H87qeuqpu94OfT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omwNcLNqCTZQM-32kHFuXdOprHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpLDCgYwouomfZaTIlksJDle.jpg?f=fotoalbum_tile

En een klokje in de voet?
@Thandor Klokje lijkt stuk, althans...er zitten wat barstjes in het LCD. Wordt vervolgd...

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 10-09-2022 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Lijkt op een Commodore scherm. Heb ik ook een tijdje aan de C64 gehad (nadien vervangen door 1084S beeldscherm) met ook een klokje in de voet. Klokje was bij mij wel kapot dus ik heb het nooit werkend gezien.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Kan er naast zitten (zal dan ook wel, gezien anderen hier duidelijk meer kennis van hebben) maar... was het niet zo dat zo'n x87 (387, 487 enz) co-processor eigenlijk de main-cpu override en alles voor z'n rekening nam?

Ligt me altijd iets van bij als je bijvoorbeeld een 486-sx (dus zonder co-processor) had, een 487 (marketing: co-processor) erbij plaatste in de co-processor socket, dat die eigenlijk alles voor z'n rekening nam (eigenlijk dus een 486-DX was).

Betreft die HP SFF. Zal inderdaad 'te nieuwerwets' zijn voor dit topic maar... heerlijke bakjes. Ik vind het leuke kastjes (niet te overdreven, maar ook niet te saai), leuke vlotte hardware erin die de meeste dingen goed kunnen draaien (dus ook DosBox emulator :P ). Ik heb zo'n eentje met de eerste gen i3 ...misschien zelfs al een 2e gen weet het niet eens.

Als zo'n ding overigens helemaal niet aan wil (en je in paniek raakt ; "Oh de proprietary voeding is kapot!") , is het vaak simpel op te lossen door de CMOS batterij te vervangen. Lege batterij en het ding geeft geen ene kick van leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:32:[/b]
Kan er naast zitten (zal dan ook wel, gezien anderen hier duidelijk meer kennis van hebben) maar... was het niet zo dat zo'n x87 (387, 487 enz) co-processor eigenlijk de main-cpu override en alles voor z'n rekening nam?

Ligt me altijd iets van bij als je bijvoorbeeld een 486-sx (dus zonder co-processor) had, een 487 (marketing: co-processor) erbij plaatste in de co-processor socket, dat die eigenlijk alles voor z'n rekening nam (eigenlijk dus een 486-DX was).
Dat was enkel de 486SX met de '487SX'. Intel verkocht je een gewone DX met een extra pinnetje. Dat extra pinnetje geeft een signaal dat de 486SX moet worden uitgeschakeld en je gebruikt volledig en 486DX cpu + npu die op de '487SX' zit.

Overigens was een 486SX meestal ook een DX waar de npu hardwarematig was uitgeschakeld. Al dan niet omdat deze niet goed functioneert, of omdat Intel deze gewoon uitschakelde om aan de SX marktvraag te voldoen. Dus een goedkopere cpu maken door een extra handeling in het proces :S

Voor de 8088/8086/80186/286/386 was de x87 gewoon een echte coprocessor.
Betreft die HP SFF. Zal inderdaad 'te nieuwerwets' zijn voor dit topic maar... heerlijke bakjes. Ik vind het leuke kastjes (niet te overdreven, maar ook niet te saai), leuke vlotte hardware erin die de meeste dingen goed kunnen draaien (dus ook DosBox emulator :P ). Ik heb zo'n eentje met de eerste gen i3 ...misschien zelfs al een 2e gen weet het niet eens.

Als zo'n ding overigens helemaal niet aan wil (en je in paniek raakt ; "Oh de proprietary voeding is kapot!") , is het vaak simpel op te lossen door de CMOS batterij te vervangen. Lege batterij en het ding geeft geen ene kick van leven.
Goeie tip!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Waterbeesje een extra handeling in een proces is bij massaproductie een stuk goedkoper dan een hele aparte productielijn neerzetten, vooral als alle onderdelen verder gelijk zijn :)
Een Golf GTI en de basisuitvoering komen ook van de zelfde productielijn ;)

@PD2JK meen me te herinneren dat Philips hun monitoren (wat gewoon TV's met scart ingang zonder tunerdeel waren) ook bij andere fabrikanten wegzette. Sowieso was Philips destijds een van de grootste beeldbuis fabrikanten ter wereld, dus kan prima dat het ding een witte rebadge Philips NMS is :)
Verder heeft Philips inderdaad twee monitor voeten met klok geleverd, zie https://www.generation-msx.nl/company/philips/345/hardware/ :)
Dus kans dat je een rebranded Philips in handen hebt is vrijwel 100%

* The Eagle zou nog steeds een antraciet voet voor zijn MSX monitor willen, maar serieus niet aan te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

MaNdM

1000-dingen-doekje

[Afbeelding]

Prachtig lelijk ding :P

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Functie boven vorm. O-)

Vandaar dat ik niets met Apple heb. })

Geen idee wat ik er mee ga doen, goed schoonmaken en de voeding recappen en dan zien we wel weer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eens kijken of dit Commodore bordje nog te redden valt. On-board 386SX op 16 MHz, en nog wat geheugen erbij zoeken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9geLhwY-_-ZNi18grULBdSAEf6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9slEXbeBpzVx8vyvgsdKp9Hi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 12-09-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:21:
Eens kijken of dit Commodore bordje nog te redden valt. On-board 386SX op 16 MHz, en nog wat geheugen erbij zoeken....

[Afbeelding]
Die rot zit wel lekker verspreid, maar je komt overal wel redelijk bij. Alleen onder de simsloten is misschien een uitdaging...
Dat stukje eind de bom zelf heeft ook goed aandacht nodig :')
Maar hier kom je wel goed bij voor de rest dus ik geef je goede kansen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Terwijl de 386DX40 al heel wat uurtjes Dune 2 achter de kiezen heeft, ben ik wat computertijdschriften uit 1996 aan het doorlezen om te zien wat gangbaar zou kunnen zijn qua hardware in een AMD 5x86 build.

Voorlopig ga ik voor een wat saaie maar prima AT mini-tower (waar ik ooit een midi-tower versie van had met 1 5,25" slot extra) en een ET6000 PCI videokaartje.

Zal een "groepsfoto" van alle hardware maken zodra ik eruit ben (en een werkend bord heb gevonden) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:58:
[...]

Die rot zit wel lekker verspreid, maar je komt overal wel redelijk bij. Alleen onder de simsloten is misschien een uitdaging...
Dat stukje eind de bom zelf heeft ook goed aandacht nodig :')
Maar hier kom je wel goed bij voor de rest dus ik geef je goede kansen!
Wat is dan een goede methode; contact cleaner?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

HugoBoss1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:29:
[...]

Wat is dan een goede methode; contact cleaner?
Een uurtje in de azijn zou wel flink wat moeten neutraliseren, daarna zie je wel wat er aan schade is.

Als er verdenking is van schade aan traces onder IC's, geheugensloten of andere componenten dan desolderen en inspecteren.

Contact cleaner is eigenlijk niet zo heel nuttig hiervoor, al gebruik ik wel CAIG DeoxIT D100 voor contacten van insteekkaarten, etc. Het is wel effectief in verwijderen van aanslag en lichte oxidatie (in combinatie met een wattenstaafje).

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2022 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Inderdaad: lekker laten weken in de azijn, dat vreet het zuur op. Schrobben met een tandenborstel mag, liefst niet die wat je vanavond je eigen tanden mee gaat doen: azijn smaak niet echt lekker, en restjes zuur lijken me niet best voor je tanden.

Daarna goed naspoelen met liefst isopropyl of anders demiwater. Vervolgens anderhalf uur in de oven op 50'c. Lukt/mag dat niet, dan in een doos, in een dichte zak met een schaaltje rijst er bij om een soort natuurlijke droogkamer te creëren (niet een Bison vochtvreter, dat spul is zelf ook weer erg corrosief) ;)

Over 386 gesproken, hier zitten er twee aan te komen. Beiden IBM zal ik alvast vertellen ;) zitten al even in de koker, maar het gaat gebeuren!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

BlueTooth76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:28:
Terwijl de 386DX40 al heel wat uurtjes Dune 2 achter de kiezen heeft, ben ik wat computertijdschriften uit 1996 aan het doorlezen om te zien wat gangbaar zou kunnen zijn qua hardware in een AMD 5x86 build.

Voorlopig ga ik voor een wat saaie maar prima AT mini-tower (waar ik ooit een midi-tower versie van had met 1 5,25" slot extra) en een ET6000 PCI videokaartje.

Zal een "groepsfoto" van alle hardware maken zodra ik eruit ben (en een werkend bord heb gevonden) :P
De 5x86 is vergelijkbaar met een pentium 133-160. In 1995 kocht ik mijn P100 / 8MB ram / 1GB HDD/ 6x cdrom. Aanvullend met een 16 bits geluidskaart en een 1 of 2 MB videokaart. Met een S3 zit je goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

BlueTooth76 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:44:
Bijzonder, ik heb nu een 2e 386DX40 bord dat ongeveer gelijk is aan het eerste bord dat niet werkte.
Ook hier "- - - -" op de diagnose testkaart.
Zo'n bord heb ik hier nu ook, met alleen een videokaart in het onderste VLB-slot boot ie soms.. Zet je er iets bij of verander je iets stopt 'ie ermee en geeft 'ie ook -- -- op de postcard.

Hoe lang doe jij zo'n bord in de oven en op welke temperatuur?

Afgelopen weekend trouwens mazzel gehad in de kringloop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2IhwUNz31-yR5dO_0uSJ0eONRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmb4G1qEyY19vwpjpteOGkSx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door mentalmadnizz op 12-09-2022 18:41 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:22:
[...]

De 5x86 is vergelijkbaar met een pentium 133-160. In 1995 kocht ik mijn P100 / 8MB ram / 1GB HDD/ 6x cdrom. Aanvullend met een 16 bits geluidskaart en een 1 of 2 MB videokaart. Met een S3 zit je goed.
Een P133 is wat optimistisch, in sommige gevallen kan een 5x86 133 redelijk meekomen met een P1 60Mhz tot P1 75MHz daar houdt het ook wel op. Op 150 of 160MHz lukt een P90 evenaren soms ook nog wel.

Maar evengoed was het wel een "poor mans Pentium" die mee veel uren plezier heeft opgeleverd 8)

edit: video met uitgebreide vergelijking toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mentalmadnizz schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:40:
[...]

Zo'n bord heb ik hier nu ook, met alleen een videokaart in het onderste VLB-slot boot ie soms.. Zet je er iets bij of verander je iets stopt 'ie ermee en geeft 'ie ook -- -- op de postcard.

Hoe lang doe jij zo'n bord in de oven en op welke temperatuur?
60 tot 90 minuten op 60 graden geeft me prima resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@mentalmadnizz Lag er ook een Voodoo (2) in de buurt toevallig? :o

Ik ben al flink met schoonmaakazijn bezig geweest, of is blank natuurazijn voor consumptie beter? Alleen het afspoelen met demiwater kon niet, want dat heb ik niet in huis. Kan ik dan morgen opnieuw beginnen?
Drogen lukt wel met m'n hot air station. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:47:

Ik ben al flink met schoonmaakazijn bezig geweest, of is blank natuurazijn voor consumptie beter? Alleen het afspoelen met demiwater kon niet, want dat heb ik niet in huis. Kan ik dan morgen opnieuw beginnen?
Demiwater heeft als voordeel dat er geen zouten en mineralen in opgelost zitten en dus niets achterlaat en amper geleidend is.

Ik weet niet hoe erg het is om kraanwater te gebruiken (scheelt ook per regio denk ik) maar heb mezelf aangeleerd om altijd wat demiwater op voorraad te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2022 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Nee helaas.. Maar daar heb ik er al best veel van eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik zie ineens filmpjes en posts voorbij komen waarbij moederborden met water, Jif en azijn worden gewassen,en vervolgens in de oven worden gebakken, maar meer dan de videokaart van Imacs (slecht ontwerp overigens) bakken heb ik nooit aangedurfd. Niet droog reinigen zou ik hooguit in allerlaatste instantie aanraden, maar het filmpje en de posts gezien hebbende begin ik er misschien ooit zelf aan gezien de hoeveelheid oude moederborden (met ISA sloten) die ik heb. Vooralsnog zeg ik nog steeds: niet doen! Zeker niet als het moederbord nog gewoon werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 13-09-2022 02:36 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dan zou ik zelf demiwater gaan bestellen ;)

Dan kun je voor nu het bord met gewoon kraanwater afspoelen (geen zeep oid, want sterk geleidend residu!) En later nog een keer met demiwater. Of als je redelijk zacht water hebt, de gok nemen. Het gaat bij veel mensen goed. Ik zou zelf later nog een keer demiwater gebruiken, voor het eerste gebruik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:28:

De Am5x86 is ook wel een bijzonder beestje! <3
De laatste adem van de echte socket 486 generatie.

Wat eigenlijk gebruikelijk was hij een dergelijke computer, was om de onderdelen vlot maar budget te kiezen. Het was een concurrent van de eerste reeks Pentiums.

Het moederbord heeft een goede Opti, UMC of SiS chipset, 4x ISA + 3x PCI of 7x Isa + 3x VLB. En support voor 3,45v cpus

Ram zou je historisch op 16MB 60ns Fastpage hebben gekozen, waarschijnlijk 2x8MB.
Mocht je voor Windows 9x gaan, zou ik tot de cachable limiet gaan. Je verliest wel iets aan compatibiliteit in sommige dos situaties...

Video kan dan een S3 864/868/964/968/Trio32/Trio64 zijn, Cirrus 5428/5429, ET4000/6000 of wat exotischer ATI of ARK.
Op pci is de S3 Virge wat te nieuw, maar zeker een goede keuze wbt compatibiliteit. Op vlb is de Cirrus erg bereikbaar en vlot genoeg.
De ET6000 heeft wel wat compatibiliteit probleempjes trouwens...S3 en Cirrus zijn veilige(r) midrange kaarten.
Blijf weg van ISA, Diamond Viper met Weitek chip en Trident. Die stellen je teleur.

I/O: vlb master met 2x com, lpt, game, FDD en 2x ide. Niks bijzonders.
Alternatief: Isa I/O met een vlb cache controller of SCSI. Als je heel gek wilt doen :p

CD-Rom wordt 4x of 8x historisch gezien, maar ik zou voor een 36x of zo gaan om ook een cdr goed te kunnen lezen.

Harde schijf wordt tussen 400 en 800 MB, afhankelijk van of jouw moederbord en controller lba ondersteunen.
Praktisch: een cf achterop voor bestandsuitwisseling.

De 5x86 is bij voorkeur een ADZ model, die klokken het beste door. 160MHz op 4x40 zou deze zeker moeten doen. Misschien zelfs 4x50 als je een gunstige chip hebt. De meer voorkomende ADW heeft er meer moeite mee, en 160 is vaak lastig stabiel te krijgen. Dan kun je de DX4 modus gebruiken, en 3x50 proberen. Heerlijk voor je geheugen doorvoer ook :D
Vergeet ook niet je vlb op 1WS te zetten om een bus van 40/50 stabiel te krijgen. Vaak is dat wel nodig, als je geluk hebt doet ie het op 0WS.
133MHz ~P75 rating
160MHz ~P90 rating
200MHz ~P100 rating
Maar de npu zal altijd achter blijven. Daarvoor kunt je beter een Pod83 of Cyrix 5x86 pakken. Maar dat zijn geen 486s meer.

Al meer al: Heerlijke bakjes :D
Ik ben benieuwd naar jouw definitief systeem!

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 13-09-2022 09:53 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

BlueTooth76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:42:
[...]

60 tot 90 minuten op 60 graden geeft me prima resultaten.
Inderdaad, het bord bootte na behandeling in ieder geval weer consequent prima gisteravond :)

Heb bij VLB borden het idee dat dat komt door mechanische spanning in het bord, dat spul is behoorlijk gevoelig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Mijn 8086XT ziet voor het eerst kleur :D
Kaartje van marktplaats gehaald in de hoop dat hij ook in een 8-bit slot werkt en eureka!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCYrzl3ju0ONKAz1etyLaPEdnGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qAK1DB15FK6o9ZqsLsokKRM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdx1mAHy01kBS4PRsvELqt_RG9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkriS8pXokxQBTehu33HbGdz.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand enig idee of je 2 videokaarten tegelijk in een 8086 kunt stoppen? Wil primair de originele amber kleurige monitor eraan hangen, maar ook eenvoudig de vga monitor koppelen.

[ Voor 13% gewijzigd door FunFair op 13-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:34:
Kaartje van marktplaats gehaald in de hoop dat hij ook in een 8-bit slot werkt en eureka!
[Afbeelding][Afbeelding]

Iemand enig idee of je 2 videokaarten tegelijk in een 8086 kunt stoppen? Wil primair de originele amber kleurige monitor eraan hangen, maar ook eenvoudig de vga monitor koppelen.
Vette kaart! Deze doet ook Svga en als je het ram vol zet zelfs 800x600! WD was ook zeker niet slecht te noemen ;)

Meerdere kaarten is lastiger met vga, want deze pakt eigenlijk alle functies over van Hercules/mda/CGA/ega.

Met cga en mda is dat makkelijker omdat deze ieder een eigen geheugen reeks gebruiken en via de bios van het moederbord zijn aangestuurd. Als je via software of bios dan specifiek mda of cga selecteert, zou je daarmee weg kunnen komen.

Vga en ega hebben een eigen bios en pakken daardoor alle modi op, wat zorgt dat het beeld flipt of gewoon 1 modus pakt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:34:
[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik mij niet vergis zou dit ook de enige manier zijn voor deze oudere systemen. Een van beide kaarten is dan primair en de andere kaart zul je via mode.com aan moeten spreken onder DOS.

Zie hier een voorbeeld van hoe het (middels emulatie) werkt: https://www.pcjs.org/machines/pcx86/ibm/5150/dual/

Ik heb in mijn NMS9100 ook een TVGA8900 met 8-bit support zitten. Gewoon bij gebrek aan een MDA/CGA/EGA monitor :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:04:
[...]

Als ik mij niet vergis zou dit ook de enige manier zijn voor deze oudere systemen. Een van beide kaarten is dan primair en de andere kaart zul je via mode.com aan moeten spreken onder DOS.

Zie hier een voorbeeld van hoe het (middels emulatie) werkt: https://www.pcjs.org/machines/pcx86/ibm/5150/dual/

Ik heb in mijn NMS9100 ook een TVGA8900 met 8-bit support zitten. Gewoon bij gebrek aan een MDA/CGA/EGA monitor :)
Die tvga zou ook een mogelijke upgrade in de tijd kunnen zijn geweest ;) Zeer compatibel, en echte snelheid heb je op een 8b XT bus toch niet nodig.
Die NMS is ook in staat om Windows 3.0 op een resolutie van 1024x768 te draaien :p
Heb je ook de originele ATI Small Wonder nog?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
InjecTioN schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:04:
[...]

Jammer, de machine boot niet met 2 videokaarten aanwezig. Dan maar hardwarematig ombouwen wanneer ik van monitor zou willen wisselen. Idee erachter is ook om future proof te zijn als het amber scherm het begeeft en natuurlijk om een beetje te kunnen spelen :) Misschien m'n ogen open houden voor een olivetti vga monitor :P Hoewel ik dan natuurlijk wel alle tijdsperiodes door elkaar ga gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:48:
[...]

De Am5x86 is ook wel een bijzonder beestje! <3
De laatste adem van de echte socket 486 generatie.

Wat eigenlijk gebruikelijk was hij een dergelijke computer, was om de onderdelen vlot maar budget te kiezen. Het was een concurrent van de eerste reeks Pentiums.

Het moederbord heeft een goede Opti, UMC of SiS chipset, 4x ISA + 3x PCI of 7x Isa + 3x VLB. En support voor 3,45v cpus

Ram zou je historisch op 16MB 60ns Fastpage hebben gekozen, waarschijnlijk 2x8MB.
Mocht je voor Windows 9x gaan, zou ik tot de cachable limiet gaan. Je verliest wel iets aan compatibiliteit in sommige dos situaties...

Video kan dan een S3 864/868/964/968/Trio32/Trio64 zijn, Cirrus 5428/5429, ET4000/6000 of wat exotischer ATI of ARK.
Op pci is de S3 Virge wat te nieuw, maar zeker een goede keuze wbt compatibiliteit. Op vlb is de Cirrus erg bereikbaar en vlot genoeg.
De ET6000 heeft wel wat compatibiliteit probleempjes trouwens...S3 en Cirrus zijn veilige(r) midrange kaarten.
Blijf weg van ISA, Diamond Viper met Weitek chip en Trident. Die stellen je teleur.

I/O: vlb master met 2x com, lpt, game, FDD en 2x ide. Niks bijzonders.
Alternatief: Isa I/O met een vlb cache controller of SCSI. Als je heel gek wilt doen :p

CD-Rom wordt 4x of 8x historisch gezien, maar ik zou voor een 36x of zo gaan om ook een cdr goed te kunnen lezen.

Harde schijf wordt tussen 400 en 800 MB, afhankelijk van of jouw moederbord en controller lba ondersteunen.
Praktisch: een cf achterop voor bestandsuitwisseling.

De 5x86 is bij voorkeur een ADZ model, die klokken het beste door. 160MHz op 4x40 zou deze zeker moeten doen. Misschien zelfs 4x50 als je een gunstige chip hebt. De meer voorkomende ADW heeft er meer moeite mee, en 160 is vaak lastig stabiel te krijgen. Dan kun je de DX4 modus gebruiken, en 3x50 proberen. Heerlijk voor je geheugen doorvoer ook :D
Vergeet ook niet je vlb op 1WS te zetten om een bus van 40/50 stabiel te krijgen. Vaak is dat wel nodig, als je geluk hebt doet ie het op 0WS.
133MHz ~P75 rating
160MHz ~P90 rating
200MHz ~P100 rating
Maar de npu zal altijd achter blijven. Daarvoor kunt je beter een Pod83 of Cyrix 5x86 pakken. Maar dat zijn geen 486s meer.

Al meer al: Heerlijke bakjes :D
Ik ben benieuwd naar jouw definitief systeem!
ET6000 met 4,25MB gaat het wel worden denk ik, temeer omdat ik die kaart zelf had rond die periode.

En de ADZ daar heb ik er nog een paar van liggen gelukkig :)

CD-rom speler wordt een 8x speed denk ik inderdaad (mss ook wel Mitsumi) en een CF-kaartje als HDD bevalt me het best, daar kan ik ook snel even een image van draaien of bestanden van of naar overzetten.

Iets zegt met wel dat er een 3e lade nodig is voor 486 CPU's want heb nog lang niet alle uitvoeringen en deze 2 zitten al een beetje vol :P (en die Nexgen komt in de vitrine maar zocht tijdelijk een plekje)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nb8EQFA.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-09-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:04:
[...]

ET6000 met 4,25MB gaat het wel worden denk ik, temeer omdat ik die kaart zelf had rond die periode.

En de ADZ daar heb ik er nog een paar van liggen gelukkig :)

CD-rom speler wordt een 8x speed denk ik inderdaad (mss ook wel Mitsumi) en een CF-kaartje als HDD bevalt me het best, daar kan ik ook snel even een image van draaien of bestanden van of naar overzetten.

Iets zegt met wel dat er een 3e lade nodig is voor 486 CPU's want heb nog lang niet alle uitvoeringen en deze 2 zitten al een beetje vol :P (en die Nexgen komt in de vitrine maar zocht tijdelijk een plekje)

[Afbeelding]
...en gewoon ff twee stuks AMD SX2...
Die Intel met blauwe sink is ook erg vet!
Zit de beroemde en beruchte Intel 955 er ook tussen? Ik zie m nog niet zo snel :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:00:
[...]

...en gewoon ff twee stuks AMD SX2...
Die Intel met blauwe sink is ook erg vet!
Zit de beroemde en beruchte Intel 955 er ook tussen? Ik zie m nog niet zo snel :p
Linkerlade, 3e rij, 4e CPU :9
Rechterlade, onderste rij, 4e CPU :P

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-09-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:03:
[...]

Linkerlade, 3e rij, 4e CPU :9
Rechterlade, onderste rij, 4e CPU :P
Gevonden! :D

Even voor mijn beeld, welke mis je nu nog?
486 DX16? SX20? Een echte 5x86-160?
Zie je Ti/Cx/IBM/ST als aparte cpu of als eenzelfde? :P

Mis je de Cyrix 5x86 serie? Of is die niet 486 genoeg met zijn 6x86 roots?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Volgens mij zie ik geen TI486SXL2 66 met zwarte heatsink! Laat ik er daar nou net toevallig 2 van hebben :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thandor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:08:
Volgens mij zie ik geen TI486SXL2 66 met zwarte heatsink! Laat ik er daar nou net toevallig 2 van hebben :P
Die zijn ook wel nice!
Ik moet ergens een bordje uit Hongarije hebben liggen waar zo'n ding op zit, nog niet getest overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:32:
[...]

Gevonden! :D

Even voor mijn beeld, welke mis je nu nog?
486 DX16? SX20? Een echte 5x86-160?
Zie je Ti/Cx/IBM/ST als aparte cpu of als eenzelfde? :P

Mis je de Cyrix 5x86 serie? Of is die niet 486 genoeg met zijn 6x86 roots?
Het is een beetje wat ik tegenkom, ben er niet meer echt naar op zoek maar soms kom je wel wat leuks tegen op Marktplaats met wat geduld.

Compleet krijgen zal toch onmogelijk zijn, zeker met alle "engineer samples" die er ook nog eens van zijn.
Daar kan je op leeglopen.

Ik krijg vandaag overigens nog wel iets leuks binnen (kost ook weer een halve nier) :+ Hopelijk vanavond ff een foto van posten.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2022 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:00:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid ... maar, wat is er zo beroemd/berucht aan dat specifieke model? Ik zie gewoon een DX2 66 liggen volgens mij.

Even spieken bij m'n eigen DX2'tjes, 2 daarvan zijn ook sx955, de ander sx645, en de 4e... zit een klodder lijm resten op waardoor de tekst niet meer zichtbaar is... (zat ooit letterlijk vastgeplakt aan de heatsink, beide wel los gekregen maar de lijmresten er nooit afgekregen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:40:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid ... maar, wat is er zo beroemd/berucht aan dat specifieke model? Ik zie gewoon een DX2 66 liggen volgens mij.

Even spieken bij m'n eigen DX2'tjes, 2 daarvan zijn ook sx955, de ander sx645, en de 4e... zit een klodder lijm resten op waardoor de tekst niet meer zichtbaar is... (zat ooit letterlijk vastgeplakt aan de heatsink, beide wel los gekregen maar de lijmresten er nooit afgekregen).
955 ondersteunt WB-cache, in combinatie met het juist mainboard / bios kan je dat zo'n 5% prestatiewinst geven heb ik begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:40:
[...]

Wat @BlueTooth76 zegt :)
WB cache doet ie als enige Intel dx2. Daarnaast is deze 'SL enhanced' en geschikt voor low power toepassingen (niet als enige) en draait ie zonder mokken op 3,3volt. Zo'n beetje de ultieme Intel DX2.

Ze schijnen in sommige werelddelen redelijk zeldzaam te zijn en bovengemiddeld op te brengen, maar in de praktijk merk je het niet echt.
Op een 3volt bord gaat meestal toch wel een DX4 of 5x86 en WB wordt op 5v only borden nauwelijks ondersteund. Zoek ook eens naar de P24D zoals de officiële codenaam luidt ;)

Overigens zijn er van AMD en Cyrix ook 3v dx2s. En er zijn er met WB cache. Leuk om tegen elkaar uit te zetten qua performance.

Pffff dan heb je ook nog de DX4 in DX2 modus: sommige dx4 cpus ondersteunen onofficieel de 50MHz bus op 2x multiplier naast 33MHz bus met 3x multiplier :p

Die gelijmde heating: was dat geen origineel Intel gemonteerde? Er stond vast ook wel een label op met wat het was :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:18:
[...]
Die gelijmde heating: was dat geen origineel Intel gemonteerde? Er stond vast ook wel een label op met wat het was :)
Nee, was geen originele Intel heatsink, gewoon een willekeurige heatsink die vastgelijmd zat. Heatsink heb ik vast nog wel ergens, maar is allemaal al vrij lang geleden dat ik dat spul van elkaar los gehaald heb dus weet het fijne er ook niet meer van (behalve dan dat het niet zo'n leuke officiële Intel heatsink was :+ ).

Heb ook nog wel videokaarten met dat soort klodders lijm tussen de chip en heatsink, en dat ik me dan afvraag of dat de heat transfer wel eens ten goede kwam...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het pakket dat ik vandaag verwacht had, heb ik helaas niet op tijd kunnen ophalen bij het pakket afhaalpunt... dus dat houden jullie nog tegoed...

Maar, zojuist stond nog wel de postbode met dit pakketje aan de deur.

Iedereen zal in z'n bios wel eens de 2,88MB floppy drive hebben zien staan maar in het wild kom je hem niet zo vaak tegen. En daar moesten natuurlijk diskettes in, 4MB unformatted!

Nu ga ik dat doosje natuurlijk niet open maken (het is sealed) maar op de onderste foto een voorbeeld van deze diskettes (van ander merk). Wie ziet het verschil met de 1.44MB versies? :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z2MNV0W.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZvKLWZ0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rsMmg2P.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2022 20:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Write protection zit hoger?
En er staat overal ED op :+
/Open deur

Leuk, die zie je idd niet veel in het wild. De drives nog minder denk ik.
Ik weet dat mijn moederbord het ondersteunt. Daar profiteer ik wel van; dubbele datarate richting de QIC 80 tapestreamer die op de floppycontroller hangt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Dat gaatje rechts wat iets hoger zit dan de WP-latch links :)

Voor de installatie-flop van mijn IBM Ultimedia M77 heb ik trouwens een HD-flop geformatteerd naar ED. Dat gaat soms gewoon goed :)

Mijn beide IBM PS/2's zijn voorzien van ED loopwerken, en beiden werken nog (gelukkig!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mentalmadnizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:57:
Dat gaatje rechts wat iets hoger zit dan de WP-latch links :)

Voor de installatie-flop van mijn IBM Ultimedia M77 heb ik trouwens een HD-flop geformatteerd naar ED. Dat gaat soms gewoon goed :)

Mijn beide IBM PS/2's zijn voorzien van ED loopwerken, en beiden werken nog (gelukkig!)
Ah, het ouderwetse gaatjes maken :)

Voor de hele jongelingen hier: in de goede oude tijd deden we dat ook met DS DD 1MB (720KB formatted) diskettes om ze vervolgens op 1,44MB te formatteren.
Dat ging best vaak wel goed en ook vaak niet...

Als ik haast had, knipte ik gewoon een hele hoek uit de diskette :P

Ik heb er zelfs een echte perforator voor, ergens opgepikt bij een kringloop denk ik :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NTaUnN7.jpg

Uit China kwamen verder nog een stuk of 8 van deze 40-pins IDE verlengkabeltjes (~15cm).
Lijkt prima zo op het eerste gezicht, stekkers vallen er ook niet direct af.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dx7b0eI.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2022 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

BlueTooth76 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:03:
[...]

Ah, het ouderwetse gaatjes maken :)
Dat hoeft niet eens, die loopwerken in die IBMs hebben geen sensor voor dat gaatje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:33:
[...]

Dat hoeft niet eens, die loopwerken in die IBMs hebben geen sensor voor dat gaatje :)
En dan te bedenken dat we ons afvroegen waarom die disk in een andere machine niet werkte :')

Maar @BlueTooth76 die ED disks zijn en mooie vangst! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Hoeveel ruimte hebben jullie wel niet? :p of huren jullie een pakhuis met zoveel spul :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:36:
Hoeveel ruimte hebben jullie wel niet? :p of huren jullie een pakhuis met zoveel spul :p
Slaapkamer van 3,5 bij 2,2 helemaal ingericht als hobbykamer :P
Rondom volgezet met Ikea Ivar kastjes, dan kun je echt een heleboel kwijt! Daar staan nu ergens rond de 25 computers

Oh en voor het 'minder interessante spul' heb ik ruimte in de garage, vooral de s775 P4/Core2 en nieuwere spulletjes zijn dat ;) Ook nog eens zo'n 25-30 computers momenteel.
.
Disclaimer: Hoard is een vies Engels woord. Preservation is netter.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

FunFair schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:36:
Redelijk grote zolder waar ik min of meer los kan gaan met dat spul :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Inmiddels ligt er hier eentje in het zwembad. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH4kzT3FrAA2lEkfFigUwgzIeSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEqPqssd1fdTygRT4NtLFU9h.jpg?f=fotoalbum_large

@FunFair Op dit bord zit flinke aanslag van de Varta-bom, en inmiddels drijven er wat vlokjes aan de oppervlakte.

[ Voor 172% gewijzigd door PD2JK op 15-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Gewoon om schoon te maken? Of zit er roest op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De groene meuk is weg. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNJIYZONYUi2px4fSInWZkp48gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTBwhjy4gXQYR3k2F09pNPMx.jpg?f=fotoalbum_large

It's alive! oOo

Iemand ervaring met "Kontact Chemie Plastic 70" om de traces te beschermen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Goed bezig! Weer een systeem gered van de eeuwige bitvelden!
Nope. Wel met blanke nagellak. Werkt prima :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Gaaf, wat voor machine is dat precies? Ik heb een Commodore-PC met een 386-25 waar de turbo van kapot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

mentalmadnizz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:04:
Gaaf, wat voor machine is dat precies? Ik heb een Commodore-PC met een 386-25 waar de turbo van kapot is.
Typisch kantoormachientje, maar best geinig. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQgkiRaMG57qqJ_2n3-r3PdhRkA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wky14Hu2lvTYv4mpVh2Mi76t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1SUljpIfSKPuAKKdu-nWB_3LsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUCmIzEmjjTIj1E0G0Kp295X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmm7JtEnsVEAIbHgs-2jcu6Kl_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLBnfHP99dPirLDel56vn2Pj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEOR8NeGjb1IcoUdA_TWPMkbRQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXzq3AtzyqQUs93d5WmuG7XE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ha! die van mij zit in diezelfde kast maar volgens mij heeft 'ie een ander chipset. Had ook behoorlijke batterijschade, na herstel bleef de geintegreerde SuperIO dood en na een tijdje ging ook de turbo dus kapot. Ongeacht de stand van de schakelaar blijft 'ie op lage snelheid staan. Heb wel een vermoeden waar dat zit maar inmiddels staat 'ie weer op zolder en ben ik met andere machines bezig :)

Btw, wel even dat metalen klemmetje rechts van de floppyaansluiting weghalen anders heb je straks vuurwerk :)

[ Voor 12% gewijzigd door mentalmadnizz op 15-09-2022 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRkqS9VnDPcdSxsTCpMYY2NcpZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXzq3AtzyqQUs93d5WmuG7XE.jpg?f=user_large
Als ik bovenstaand plaatje zie dan lijkt het wel of Slimer (van Ghostbusters) op dat moederbord heeft zitten schijten :D

:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:54:
De groene meuk is weg. d:)b

[Afbeelding]

[YouTube: Commodore 386SX-16 revived]

It's alive! oOo

Altijd weer spannend maar mooi dat het in 1x werkt }:O

Inmiddels is hier ook een leuk pakketje binnengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WVWpANJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LxFcJHF.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The Eagle schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
Als ik bovenstaand plaatje zie dan lijkt het wel of Slimer (van Ghostbusters) op dat moederbord heeft zitten schijten :D

:+
Ja, best wel nasty. De verf van het PCB is flink aangetast.

@BlueTooth76 Welk orgaan heb je moeten verpatsen? :P

* PD2JK gaat naar de drogist voor wat nagellak.
mentalmadnizz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:11:
Btw, wel even dat metalen klemmetje rechts van de floppyaansluiting weghalen anders heb je straks vuurwerk :)
Had 'm tijdens een run pas gespot ja, maar het ging goed. :o

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 15-09-2022 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:47:
[...]

Ja, best wel nasty. De verf van het PCB is flink aangetast.

@BlueTooth76 Welk orgaan heb je moeten verpatsen? :P

Het verbaast me dat ik nog organen heb :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:47:
[...]

Mooi roze of geel is ook mogelijk :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb iets vreemds aan de hand met een Gigabyte GA486AM/S. Sinds gisteren rapporteert deze mijn DX4-100 opeens als 120MHz en soms als 100MHz. Nu heb ik nog geen goed moment gehad om er echt naar te kijken, maar heeft iemand een tip wat hier mogelijk aan de hand kan zijn?

Als hij 120MHz rapporteert dan kom ik wel gewoon in DOS maar het geheel is wel erg instabiel.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:52:
[...]

Het verbaast me dat ik nog organen heb :+
Vast nog wel wat familieleden met wat 'overtollige' organen >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MaNdM schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:01:
Ik heb iets vreemds aan de hand met een Gigabyte GA486AM/S. Sinds gisteren rapporteert deze mijn DX4-100 opeens als 120MHz en soms als 100MHz. Nu heb ik nog geen goed moment gehad om er echt naar te kijken, maar heeft iemand een tip wat hier mogelijk aan de hand kan zijn?

Als hij 120MHz rapporteert dan kom ik wel gewoon in DOS maar het geheel is wel erg instabiel.
Aan de hand van jumpers stel je de FSB in toch? Kan het zijn dat een jumper niet lekker contact maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

frapex

got r00t

Als het systeem daadwerkelijk sneller is, dan is er wellicht iets mis met de clock generator, of de instelling daarvan. Probeer eens de jumpers, waarmee het bord op 25/33/40/50 MHz ingesteld wordt, een aantal keer over de contacten heen te bewegen. Wellicht is er sprake van slecht contact.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik verwacht dat een van de volgende jumpers misschien niet helemaal lekker is:
  • JP15 pins5-6: zorgt voor 33/40MHz front side bus (identificeert tevens het enige verschil tussen de DX4-100/33MHz/met jumper en DX4-120/40MHz/zonder jumper)
  • JP13 open/close: Zonder jumper identificeert de CPU als een 80486-DX4 CPU. Met jumper het tegenovergestelde (dus iedere andere CPU).
Je zou ook eens kunnen kijken of je de CPU kan draaien met een 50MHz FSB en een 2x multiplier. Daar lenen deze chips zich ook erg goed voor! Het staat tenslotte op de spec-sheet dat zoiets moet kunnen. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat de rest van de componenten ook op een 50MHz bus draaien. Sommige componenten vinden dat niet zo fijn/snappen dit gewoon niet.

Mocht de CPU niet lekker draaien op 120MHz (40MHz bus), dan kan je eens proberen om wat minder krappe latencies en wait states in de BIOS in te stellen. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
PD2JK schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:09:
[...]

Typisch kantoormachientje, maar best geinig. :)
Joepie!
Ik zie een plekje waar een 387 in past. *O* Ga je die vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

DieAnder schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:58:
[...]

Joepie!
Ik zie een plekje waar een 387 in past. *O* Ga je die vullen?
Het is zeer aanlokkelijk om het gat te vullen, maar als je ziet hoe weinig software er gebruik van kan maken. Falcon 4.0 dacht ik, CAD software, maar verder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

InjecTioN schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ik verwacht dat een van de volgende jumpers misschien niet helemaal lekker is:
  • JP15 pins5-6: zorgt voor 33/40MHz front side bus (identificeert tevens het enige verschil tussen de DX4-100/33MHz/met jumper en DX4-120/40MHz/zonder jumper)
  • JP13 open/close: Zonder jumper identificeert de CPU als een 80486-DX4 CPU. Met jumper het tegenovergestelde (dus iedere andere CPU).
Je zou ook eens kunnen kijken of je de CPU kan draaien met een 50MHz FSB en een 2x multiplier. Daar lenen deze chips zich ook erg goed voor! Het staat tenslotte op de spec-sheet dat zoiets moet kunnen. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat de rest van de componenten ook op een 50MHz bus draaien. Sommige componenten vinden dat niet zo fijn/snappen dit gewoon niet.

Mocht de CPU niet lekker draaien op 120MHz (40MHz bus), dan kan je eens proberen om wat minder krappe latencies en wait states in de BIOS in te stellen. :)
frapex schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:45:
[...]

Als het systeem daadwerkelijk sneller is, dan is er wellicht iets mis met de clock generator, of de instelling daarvan. Probeer eens de jumpers, waarmee het bord op 25/33/40/50 MHz ingesteld wordt, een aantal keer over de contacten heen te bewegen. Wellicht is er sprake van slecht contact.
Het is denk ik inderdaad een slecht contact in een jumper. Heb ze even eraf gehaald en opnieuw erop gedaan en nu blijft het goed.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
PD2JK schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:09:
[...]

Het is zeer aanlokkelijk om het gat te vullen, maar als je ziet hoe weinig software er gebruik van kan maken. Falcon 4.0 dacht ik, CAD software, maar verder...
Ja psies.
Ik heb mijn eigen 386SX-40 nog staan die ik als AutoCAD werkstation heb gebruikt, dus ik moest wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:09:
[...]

...diverse benchmark software :+
MaNdM schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:20:
[...]

[...]

Het is denk ik inderdaad een slecht contact in een jumper. Heb ze even eraf gehaald en opnieuw erop gedaan en nu blijft het goed.
Daar is CAIG DeoxIT D100 perfect voor :)

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-09-2022 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Heerlijk die discussie over de coprocessor :p

Zelfs toen de 486 uit kwam was de copro standaard uitvoering tenzij je een SX had... En Pentium klasse had iedere cpu deze.

En het duurde tot ruim in het Pentium tijdperk voor je er daadwerkelijk eentje nodig had.

Een 8087/287/387 was dus eerder een voorschot op wat komen zou, maar totaal onbruikbaar doordat de bijbehorende x86 al verouderd was :p

Noot1: @Waterbeesje heeft ook wat 287 en 8087 spul in zijn ouwe bakken zitten - omdat het kan
Noot2: als je een vroege copro echt iets wilt laten doen, speel dan Simcity op een 8088/8087 of 286/287 met een erg grote stad. Of als je masochistisch bent en Windows 95 op je 386sx/387sx/4MB zet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Waterbeesje schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:24:

Zelfs toen de 486 uit kwam was de copro standaard uitvoering tenzij je een SX had... En Pentium klasse had iedere cpu deze.

En het duurde tot ruim in het Pentium tijdperk voor je er daadwerkelijk eentje nodig had.
Waarschijnlijk behoorde ik dan tot een groep die de co-processor wel degelijk (lang) voor de Pentium periode nodig had!
Ik hield mij namelijk al heel vroeg bezig met (zowel het de- als en-coderen) van MPEG layer I, II en III en was erg blij toen ik erin slaagde MP3's van 128 kBit en 44,1 kHz stereo in realtime af te spelen. Dat was toevallig met een 486DX van 100Mhz die ik mbv de jumpersetting (in mijn geval bewust) overklokte naar 120 MHz. Met een 486SX (dus eentje zonder co-pro) gaat dat never nooit lukken. Zowel onder DOS als Windows (toen nog 3.1x) zijn er aardig wat (multimedia) players die gebruik maakten/maken van een co-pro. Ik was/ben niet zo van de spelletjes, maar oude games (Waterbeesje noemde Simcity al) en demo's maken er denk ik toch ook wel gebruik van?
Leuk om te vermelden in dit verband: Iomega heeft (Win9x) software bedoeld voor ZIP drives, waarmee je in Layer II kan opnemen. Sony Minidisk en Philips DCC zijn (behalve erg goed) implementaties van Layer I als ik het goed heb.. Sinds Windows Media Player10 (?) kan je CD's rippen naar MP3, maar dat werkt pas vanaf XP. Ampeg en L3enc werkten al onder DOS.en heb ik wel met een 387 gebruikt. Oja Tetris ging ook veels te hard met een 387 op de PC van mijn afstudeeropdracht. Deze 387 was natuurlijk niet gekocht om Tetris te versnellen, maar het programma in Turbo Pascal waar ik aan schreef!

[ Voor 20% gewijzigd door soedesh op 18-09-2022 22:41 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair

Een 8087/287/387 was dus eerder een voorschot op wat komen zou, maar totaal onbruikbaar doordat de bijbehorende x86 al verouderd was :p

Noot1: @Waterbeesje heeft ook wat 287 en 8087 spul in zijn ouwe bakken zitten - omdat het kan
Noot2: als je een vroege copro echt iets wilt laten doen, speel dan Simcity op een 8088/8087 of 286/287 met een erg grote stad. Of als je masochistisch bent en Windows 95 op je 386sx/387sx/4MB zet.
Ik heb 2x een 8087 coprocessor via eBay gekocht, maar beide keren wilde m'n systeem niet booten, ondanks correcte dipswitch instellingen. Had het graag met simcity willen testen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[..] Of als je masochistisch bent en Windows 95 op je 386sx/387sx/4MB zet.
Ik heb het wel gedraaid op een 386DX met 40MHz, en 8MB RAM. Ik wil niet zeggen dat het heel snel en snappy was maar het was wel te doen, zolang je er niet al teveel mee wilde doen ook nog. Nou heb ik zin om masochistisch te gaan doen, en W95 nog eens opnieuw te installeren op die machine... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:47:
[...]

Ik heb 2x een 8087 coprocessor via eBay gekocht, maar beide keren wilde m'n systeem niet booten, ondanks correcte dipswitch instellingen. Had het graag met simcity willen testen :P
Zo'n 287 copro werkt meestal niet in sync met de gewone 286. Vaak heeft deze een 2/3 divider en soms een eigen krystal nodig. Zo heb ik een Chaintech bordje gehad dat echt niets deed met enkel de copro er in (286-16 en 287-12). Daar heb ik toen een interposer voor gevonden met een 10MHz kristal op de onderzijde vastgemaakt en daarmee werkte het prima!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Cyphax schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:23:
[...]

Ik heb het wel gedraaid op een 386DX met 40MHz, en 8MB RAM. Ik wil niet zeggen dat het heel snel en snappy was maar het was wel te doen, zolang je er niet al teveel mee wilde doen ook nog. Nou heb ik zin om masochistisch te gaan doen, en W95 nog eens opnieuw te installeren op die machine... :X
Hier nog een :P maar mijn DX40 staat er momenteel minder vrolijk bij: er zit geen voeding in. De enige AT voeding die ik momenteel heb is er eentje waar de helft van de componenten ontbreekt, en m'n AT-ATX converter voorraad is nog teleurstellender.

En ik heb volgens mij nog ergens een LPX bordje liggen met 386SX. Daar zou ik Win95 ook nog eens op kunnen proberen.... nadat deze wat nieuwe caps heeft. Toen ik deze probeerde waren er een paar die "FSSSSSSH" zeiden met de prachtige 'magic smoke' effecten }:O ;w

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

soedesh schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:31:
[...]

Waarschijnlijk behoorde ik dan tot een groep die de co-processor wel degelijk (lang) voor de Pentium periode nodig had!
Ik hield mij namelijk al heel vroeg bezig met (zowel het de- als en-coderen) van MPEG layer I, II en III en was erg blij toen ik erin slaagde MP3's van 128 kBit en 44,1 kHz stereo in realtime af te spelen. Dat was toevallig met een 486DX van 100Mhz die ik mbv de jumpersetting (in mijn geval bewust) overklokte naar 120 MHz. Met een 486SX (dus eentje zonder co-pro) gaat dat never nooit lukken. Zowel onder DOS als Windows (toen nog 3.1x) zijn er aardig wat (multimedia) players die gebruik maakten/maken van een co-pro. Ik was/ben niet zo van de spelletjes, maar oude games (Waterbeesje noemde Simcity al) en demo's maken er denk ik toch ook wel gebruik van?
Leuk om te vermelden in dit verband: Iomega heeft (Win9x) software bedoeld voor ZIP drives, waarmee je in Layer II kan opnemen. Sony Minidisk en Philips DCC zijn (behalve erg goed) implementaties van Layer I als ik het goed heb.. Sinds Windows Media Player10 (?) kan je CD's rippen naar MP3, maar dat werkt pas vanaf XP. Ampeg en L3enc werkten al onder DOS.en heb ik wel met een 387 gebruikt. Oja Tetris ging ook veels te hard met een 387 op de PC van mijn afstudeeropdracht. Deze 387 was natuurlijk niet gekocht om Tetris te versnellen, maar het programma in Turbo Pascal waar ik aan schreef!
Audiobewerking en videbewerking!! Naast CAD gebruik was dat inderdaad wel iets waar een copro zin had :P Een van de niches waar de doorsnee computergebruiker (had je die toen al?) nog niet veel mee deed uiteraard, maar dat waren ongetwijfeld de specifieke doeleiden! :D

Spelletjes die t/m 386-tijdperk de copro konden gebruiken waren er echt zeer weinig. Mede ook omdat maar weinig computers die copro hadden en software eigenlijk dubbel moest worden geschreven: een keer om met te draaien, een keer om zonder te draaien.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik weet nog, dat je bij onze 486-SX bij het (pogen) te starten van Quake of Hexen 2 (demo) de melding kreeg dan je een co-processor nodig was. Volgens mij had Windows 98 dat ook als eis om te installeren (maar als je vervolgens een geïnstalleerde versie had, en er terug een SX in stopte bleef die wel werken).

Zelfde beetje als WinME met als eis dat je een Pentium-klasse processor moest hebben. Maar vervolgens de geïnstalleerde HDD in een 486 systeem drukken en startte gewoon op :+ Nouja...gewoon...'t is en blijft wel WinME he >:)

Op m'n 386-SX had ik toen ook Win95 draaien. Eigenlijk zo traag als het maar kon...maar het draaide. Vond het managen van bestanden wat makkelijker in Win95 dan 3.11, al liep 3.11 uiteraard een stuk beter.
Die SX was eigenlijk zo rete traag, dat die ideaal was om hoge Citris scores te halen (is een kloon van Tetris), omdat de blokjes nooit sneller naar beneden kwamen had je alle tijd om te bedenken waar ze te plaatsen :P

Maarja, ding werd heet, wat klooien met een losse heatsink erop, verschoof iets, kwam op de pinnen en... POEF...einde 386 (was zo'n eentje die vast gesoldeerd zat op het moederbord).
Pagina: 1 ... 33 ... 87 Laatste