2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
IDE kabel langs een slot achterin naar buiten laten steken, samen met een molex, en de drive semi-extern plaatsen?BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
Geen ruimte, er komt ook een 5,25 inch drive in
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hè, verdorie, had ik toch een bigtower moeten kopenWaterbeesje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
IDE kabel langs een slot achterin naar buiten laten steken, samen met een molex, en de drive semi-extern plaatsen?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Hè, verdorie, had ik toch een bigtower moeten kopen

Zo een?
Ik zit nog te bedenken wat ik er mee ga doen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Met wat stickerverwijderaar kom je een heel eindWaterbeesje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
[Afbeelding]
Zo een?
Ik zit nog te bedenken wat ik er mee ga doen
Heb nog 2 hagelnieuwe AT bigtowers (in doos) staan maar die zijn meer wat voor een Pentium of 5x86 build qua bouwjaar.
edit: ik vond online een plaatje van het model, bij nader inzien lijkt het in grote lijnen wel een beetje op die ATX-kast van @FunFair

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2022 23:49 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
En smaller en geen ATX
Ah das toevallig. De eerstvolgende Packard Bell die ik van plan was/ben om uit mijn archief te trekken lijkt wel heel erg veel op deze kast. Weet echter niet zo snel of het 3DFX logo er ook op zit, maar laat het snel weten.PD2JK schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:25:
Op MP staat weer eens een MS-6168v2 te koop.
Volgens mij heeft @dion_b er al drie, maar je weet nooit.
Ook eens gekeken wat deze MP verkoper uit Maastricht zoal verkoopt en zie gezien mijn eigen voorraad hardware al de dollartekens in mijn ogen! (zie je wel dat die ouwe troep meer waard is dan de oud ijzer/goudprijs)
Heb denk ik helaas geen AGP Voodoo kaarten, maar wel een hoop PCI varianten. Ooit nam ik gratis een doos ervan mee na afloop van een beurs in de RAI of Utrecht.
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Plextor, dat was toch erg mooi in die tijd. Weet nog dat er een cd van Borsato met DRM uitkwam, die niet te kopieren was. Maar de oude plextor die ik hier nog heb, kon het wel, zonder problemen.BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:33:
Nu nog even zien of ik een geschikte cd-rom drive heb voor de 386 build.
En anders ligt daarachter misschien nog wel wat.
[Afbeelding]
Begonnen met een 2 speed philips brander op de hcc dagen gekocht, en de irritatie als er 1 mislukte, en het geld dat dat koste. Tafel niet bewegen, tijdens het branden, mooie herinneringen.
Ik kom zelf uit op het volgende maar hoe lastig die zoektocht wordt en of het betaalbaar is daar heb ik voor nu geen flauw benul van:
- AMD Athlon met een moederbord met een 751 chipset.
- Ram 100% speccen op basis van het 751 moederbord dat ik vind.
- GPU Geforce 256 of een Voodoo 3.
- Iets van een Sound Blaster Live voor het geluid.
- Opslag ben ik nog niet helemaal over uit. Als ik op de een of andere manier een sata schijf kan aansluiten op een IDE aansluiting vind ik het ook goed.
De accu moet er af en er is wat groene aanslag maar dat lijkt niet al te ernstig.
Update: de accu was er vlot af met m'n nieuwe desoldeerstation
Update 2: geen groene aanslag meer te zien, bord schoongeborsteld en afgespoeld met demiwater. Nu in de oven drogen op 60 graden.

[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 13:35 ]
1999 is een iconisch jaar, maar lastig voor hardware omdat je wat middenin een snlle evolutiecyclus zit. De MHz race was volop aan de gang, en naargelang het begin of het einde van het jaar zit je op 500 à 800 MHz.Vaenir schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:04:
Ik ben al een paar jaar aan het overwegen om een "ultieme" 1999 gaming pc [...]
Een AMD op slot A is uiteraard interessant, maar het meest betaalbaar en vindbaar zal wel een PIII zijn in Socket 370 (wel niet diezelfde coolfactor).
Qua GPU zijn Geforce 256's zeer moeilijk te vinden en Voodoo's zitten in een zotte hype. Ik zou daar voor een recentere oplossing gaan en de authenticiteit voor lief laten. Idem voor de HDD, als je een solid state-alternatief kan nemen, is dat meegenomen. Startech heeft een IDE-SATA-adapter die me nog nooit heeft in de steek gelaten, dat is bij goedkope modellen niet per se het geval.
Het opsnorren van de juiste hardware kan snel of traag gaan, alles hangt van je budget af.
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Ah kijk hier heb ik wat aan! Dan ga ik mijn zoektocht iets verbreden. Het hoeft van mij geen puristen build te worden. Het einddoel is een "vlotte" Windows 98 SE PC. Ik denk dat ik maar even in Excel een paar builds ga zetten en dan een beetje Marktplaatsen om te zien welke weg het meest rendabel is.flupke1 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:
[...]
1999 is een iconisch jaar, maar lastig voor hardware omdat je wat middenin een snlle evolutiecyclus zit. De MHz race was volop aan de gang, en naargelang het begin of het einde van het jaar zit je op 500 à 800 MHz.
Een AMD op slot A is uiteraard interessant, maar het meest betaalbaar en vindbaar zal wel een PIII zijn in Socket 370 (wel niet diezelfde coolfactor).
Qua GPU zijn Geforce 256's zeer moeilijk te vinden en Voodoo's zitten in een zotte hype. Ik zou daar voor een recentere oplossing gaan en de authenticiteit voor lief laten. Idem voor de HDD, als je een solid state-alternatief kan nemen, is dat meegenomen. Startech heeft een IDE-SATA-adapter die me nog nooit heeft in de steek gelaten, dat is bij goedkope modellen niet per se het geval.
Het opsnorren van de juiste hardware kan snel of traag gaan, alles hangt van je budget af.
Uiteindelijk kan je niet zoveel fout doen, het is net wat je doel is.Vaenir schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Ah kijk hier heb ik wat aan! Dan ga ik mijn zoektocht iets verbreden. Het hoeft van mij geen puristen build te worden. Het einddoel is een "vlotte" Windows 98 SE PC. Ik denk dat ik maar even in Excel een paar builds ga zetten en dan een beetje Marktplaatsen om te zien welke weg het meest rendabel is.
Soms is het leuk om hardware terug te kopen die je zelf had of juist de hardware die in die tijd "onbetaalbaar" was (en nu soms nog).
Je kan ook kijken naar wat goedkopere AGP hardware van een paar jaar later die dan vaak alweer sneller is dan de snelste hardware uit 1999 en dan wel wat betaalbaarder.
Het belangrijkste is dat je er plezier aan hebt
Kijk sowieso naar de GeForce 4 Mx serie. Die lopen met zo vlot als een Gf2 pro en kosten en fracties. En lopen zelfs prima op een agp x2 slot.Vaenir schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Ah kijk hier heb ik wat aan! Dan ga ik mijn zoektocht iets verbreden. Het hoeft van mij geen puristen build te worden. Het einddoel is een "vlotte" Windows 98 SE PC. Ik denk dat ik maar even in Excel een paar builds ga zetten en dan een beetje Marktplaatsen om te zien welke weg het meest rendabel is.
Bezuinigd niet op ram: pak altijd pc133 ram en minimaal 256MB. Scheelt enorm in je wisselbestand. Een bus van 100MHz heeft bij pc133 ram ook voordeel door lagere latency te kunnen toepassen.
1999 schreeuwt om Windows 98SE. Pak daar geen te grote harde schijf voor: Windows kan m flippen. Een 32GB ssd is al perfect. Voor een vlotte w98 build zou ik weg blijven van CF, want de doorvoer is vaak vrij traag (in tegenstelling tot de iops) en het wisselbestand is een aanslag op de levensduur, zelfs voor industriële kaartjes.
Ik ben benieuwd waarmee je ons gaat verrassen!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Neem de vraagprijs ook met een korreltje zout. Zo'n ding kan makkelijk maanden te koop staan als je de hoofdprijs vraagt, kijk maar eens bij dezelfde adverteerder hoe vaak advertenties terug komensoedesh schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:35:
[...]
Ah das toevallig. De eerstvolgende Packard Bell die ik van plan was/ben om uit mijn archief te trekken lijkt wel heel erg veel op deze kast. Weet echter niet zo snel of het 3DFX logo er ook op zit, maar laat het snel weten.
Ook eens gekeken wat deze MP verkoper uit Maastricht zoal verkoopt en zie gezien mijn eigen voorraad hardware al de dollartekens in mijn ogen! (zie je wel dat die ouwe troep meer waard is dan de oud ijzer/goudprijs)![]()
Heb denk ik helaas geen AGP Voodoo kaarten, maar wel een hoop PCI varianten. Ooit nam ik gratis een doos ervan mee na afloop van een beurs in de RAI of Utrecht.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Tevens linkjes met wat informatie gevonden.
Zo te zien aan de jumpersettings en de chips zit er 128KB cache op.
http://www.rainbow-software.org/manuals/367c.html
https://lepszyserwis.pl/x86_info/367c-rev-1-0-unichip-386-dataexpert-uni-386dx-486dlc-bios-jumpers-manual/
https://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=1772&menustate=0
http://www.amoretro.de/2012/02/unichip-367c-uni-386wb-386-dx-40-cache-motherboard.html

[ Voor 109% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 14:54 ]
Inderdaad 128kBBlueTooth76 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:41:
Vers uit de oven
Tevens linkjes met wat informatie gevonden.
Zo te zien aan de jumpersettings en de chips zit er 128KB cache op.
http://www.rainbow-software.org/manuals/367c.html
https://lepszyserwis.pl/x86_info/367c-rev-1-0-unichip-386-dataexpert-uni-386dx-486dlc-bios-jumpers-manual/
https://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=1772&menustate=0
http://www.amoretro.de/2012/02/unichip-367c-uni-386wb-386-dx-40-cache-motherboard.html
[Afbeelding]
Bordje is er netjes uit gekomen
In een aantal opzichten doet dit bordje met denken aan mijn eigen Biostar bord.
Tot op de laatste mm² is het pcb benut om het zo klein mogelijk te maken, maar wel de vlotste 386 er op.
Echt een laat bordje uit de tijd dat de 486 in opkomst was en de 386 voor de budget pc was en langzaamaan uitgefaseerd werd. En zijn beetje het punt dat deze bordjes de maximale betrouwbaarheid hadden
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zolang de tantaaltjes je niet in de steek latenWaterbeesje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:48:
[...]
Inderdaad 128kB
Bordje is er netjes uit gekomen
In een aantal opzichten doet dit bordje met denken aan mijn eigen Biostar bord.
Tot op de laatste mm² is het pcb benut om het zo klein mogelijk te maken, maar wel de vlotste 386 er op.
Echt een laat bordje uit de tijd dat de 486 in opkomst was en de 386 voor de budget pc was en langzaamaan uitgefaseerd werd. En zijn beetje het punt dat deze bordjes de maximale betrouwbaarheid hadden
M'n collectie AT-voedingen is momenteel niet echt betrouwbaar (en de paar goede die ik heb, hebben een keurig gekrompen schakelaar die ik er niet af wil halen) dus ik zet er eerst een 300Watt ATX voeding in met ATX naar AT adapter. Dit is een hagelnieuw FSP exemplaar uit de UK van Evercase en tot nu toe geen problemen met deze voedingen gehad. Omdat ik ook met de GUS en wat andere klassiekers wil gaan spelen in deze machine, wil ik eigenlijk niet het risico lopen dat de voeding vroegtijdig een einde maakt aan het plezier...
Ik geloof niet dat dat de voeding -5V heeft maar indien nodig heb ik nog wel een paar "voltage blasters" liggen.
[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 15:59 ]
Die van Evercase hebben vaker wel dan niet een -5v rail, en een redelijk stevige +5v ook.BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Zolang de tantaaltjes je niet in de steek laten
M'n collectie AT-voedingen is momenteel niet echt betrouwbaar (en de paar goede die ik heb, hebben een keurig gekrompen schakelaar die ik er niet af wil halen) dus ik zet er eerst een 300Watt ATX voeding in met ATX naar AT adapter. Dit is een hagelnieuw FSP exemplaar uit de UK van Evercase en tot nu toe geen problemen met deze voedingen gehad. Omdat ik ook met de GUS en wat andere klassiekers wil gaan spelen in deze machine, wil ik eigenlijk niet het risico lopen dat de voeding vroegtijdig een einde maakt aan het plezier...
Ik geloof niet dat dat de voeding -5V heeft maar indien nodig heb ik nog wel een paar "voltage blasters" liggen.
Daarbij zijn die FSP spulletjes ook altijd een goed en stabiel. Niet zoals de shoarma-bami voedingen uit 1999
Een -5v converter zet ik zelf het liefst in de kabelbom tussen de +5v en lege pin waar de -5v hoort te zitten. Wel zo opgeruimd en kost geen ISA slot
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Nu we het toch over voedingen hebben... t/m de Pentium 3 en Athlon (XP), is het belangrijk dat de +5V rail genoeg vermogen kan leveren. Ok.
Wat is de uitgangspunt van een oud Pentium 4 bord (So423, RDRAM, i850) ?
Veel meer dan...
...kom je vaak niet.IMPORTANT: Due to Pentium 4 CPU’s power consumption requirement, an
ATX12V power supply is recommended for this motherboard. For typical system
configurations, an ATX12V power supply that can supply at least 230W and at least
8.5A on the +12V lead is required. For heavily-loaded configurations, an ATX12V
power supply that can supply at least 300W is required.
Meer vermogen op de +12V lijn, ok.. logisch. Maar hoeveel vermogen is er dan al overgehevelt in de verdeling +5V/+12V? Je blijft met een overgangsperiode; ook met de voedingen van die tijd.
De AUX ('P9' AT) connector met +5V,+3.3V is ook heel apart als je naar de onderkant van wat mobo's kijkt, alles is gewoon direct gekoppeld op de ATX connector. Zolang de draaddikte op de 20pin ATX connector genoeg is, dan heb je zo'n AUX connector toch uberhaupt niet nodig
-5V sensoruitlezing lijkt me ook iets van waarom?.
Op een bord zonder ISA, is er uberhaupt iets wat -5V gebruikt?
C:\>_

Wat denken jullie er van? Deze er maar in?

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 17:22 ]
Voor alles wat Pentium heet, heb keer op de +5v lijn genoeg aan 15A. Processors t/m p3 gebruiken amper stroom, en de keramische kookplaatjes genaamd Pentium 4 zitten zonder uitzondering op de 12v lijn. 100W piek betekend grofweg 8.5A en geen enkele s423 verbruikt dat.Vinnie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:29:
Veel te veel replies sinds laatste bezoek, maar leuk spul hier weer gezien
Nu we het toch over voedingen hebben... t/m de Pentium 3 en Athlon (XP), is het belangrijk dat de +5V rail genoeg vermogen kan leveren. Ok.
Wat is de uitgangspunt van een oud Pentium 4 bord (So423, RDRAM, i850) ?
Veel meer dan...
[...]
...kom je vaak niet.
Meer vermogen op de +12V lijn, ok.. logisch. Maar hoeveel vermogen is er dan al overgehevelt in de verdeling +5V/+12V? Je blijft met een overgangsperiode; ook met de voedingen van die tijd.
De AUX ('P9' AT) connector met +5V,+3.3V is ook heel apart als je naar de onderkant van wat mobo's kijkt, alles is gewoon direct gekoppeld op de ATX connector. Zolang de draaddikte op de 20pin ATX connector genoeg is, dan heb je zo'n AUX connector toch uberhaupt niet nodig
-5V sensoruitlezing lijkt me ook iets van waarom?.
Op een bord zonder ISA, is er uberhaupt iets wat -5V gebruikt?
Voor de +5v lijn heb je enkel nog 'randzaken' als printplaten van harde schijven, wat onboard controllers en wat insteek kaarten. Ieder een ampère per stuk is meestal veilig om mee te rekenen.
De -5v meting op een s423 bord is een gimmick voor het geval je psu het ondersteunt. Leuk omdat het kan. Je hebt er geen klap aan
De overdreven sterke +5v vereiste is puur en alleen aan de socket A Athlon XP voorbehouden. Ontwerpfoutje zeg maar.
Voor een i850 s423 bordje met rdram is er trouwens nog een regel: doneren aan @Waterbeesje
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
ET4000 is altijd een veilige keuze voor een 286/386/486 ISA systeemBlueTooth76 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:18:
Verloopkabels zijn altijd te kort en de stekkers te klein, dus maar weer een adapterkabeltje gekrompen
[Afbeelding]
Wat denken jullie er van? Deze er maar in?
[Afbeelding]
De eerste kaart die de ISA bus vol kon trekken, 1MB videoram en meer zal jouw 386 nooit gebruiken!
Die verlengstukken zijn inderdaad erg praktisch zo
Het is gelukkig geen 230v zoals bij een echte AT voeding
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat is nog een voordeel van ATX toepassen, iddWaterbeesje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
ET4000 is altijd een veilige keuze voor een 286/386/486 ISA systeem
De eerste kaart die de ISA bus vol kon trekken, 1MB videoram en meer zal jouw 386 nooit gebruiken!
Die verlengstukken zijn inderdaad erg praktisch zoik zou wel om een van de twee pootjes nog een krimpkous je zetten. Zo weet je zeker dat ie ook echt weer uit kan, mochten ze per ongeluk contact maken.
Het is gelukkig geen 230v zoals bij een echte AT voeding
We hadden ooit een stagiair die even met een platte schroevendraaier met de stekkers op de schakelaar in de weer was (verkeerd aangesloten terwijl stroom er ook nog eens op stond?) en ineens toch een beetje aan het lassen was, waarna het donker werd in de werkplaats.
Zelden zo'n bleek gezicht gezien
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 17:58 ]
:strip_exif()/f/image/ahMvMNpCfxn4G0ADmGxXnVYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens nog even een Voodoo2 kaartje proberen te testen in XP. Ja, ik weet.
:strip_exif()/f/image/8JdybTII4eDZBIlDWB5q7zb5.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Ik gok dat ze totaal system powerdraw bedoelen, maar kan me inderdaad niet voorstellen dat ze zoveel zouden slurpen.Waterbeesje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:40:
Voor alles wat Pentium heet, heb keer op de +5v lijn genoeg aan 15A. Processors t/m p3 gebruiken amper stroom, en de keramische kookplaatjes genaamd Pentium 4 zitten zonder uitzondering op de 12v lijn. 100W piek betekend grofweg 8.5A en geen enkele s423 verbruikt dat.
Je hebt wel een paar So462 bordjes met een ATX12V connector, maar dat zijn er weinig, en of dat alle +5V problemen verhelpt...?De overdreven sterke +5v vereiste is puur en alleen aan de socket A Athlon XP voorbehouden. Ontwerpfoutje zeg maar.
Make me an offer I can't refuse?Voor een i850 s423 bordje met rdram is er trouwens nog een regel: doneren aan @Waterbeesje
Wat is er mis met een Tualatin en een Voodoo2? Alleen moet je misschien denken om de Voodoo2 wat actief te koelen met snelle processorsPD2JK schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:52:
Vervolgens nog even een Voodoo2 kaartje proberen te testen in XP. Ja, ik weet.Een Tualatin is veel te snel en het OS klopt niet helemaal.
[Afbeelding]
C:\>_
Het 'segment display' voor de snelheidsaanduiding in het frontpaneel moet natuurlijk ook stroom hebben.
Uit de oude voeding (waar 4 parkers in geschroefd zaten en waar duidelijk aan geknutseld was) kwam een 2-pin 5 volt kabeltje maar de nieuwe ATX-voeding heeft dat natuurlijk niet.
Met wat soldeer- en knutselwerk is dat nu ook ondervangen en kan ik eventueel ook nog een extra fan aansturen.
Voor vandaag wel weer genoeg geknutseld. Morgen weer een dag.
Uit de oude doos: toen ik op m'n 18e m'n nieuwe hagelnieuwe PC kocht in 1994 (386SX40) stond een paar dagen later een vriend van me op de stoep met een doos diskettes. Hij installeerde o.a. Dune 2 en dat heb ik toen helemaal grijs gespeeld... Dus dat zal ook de eerste game zijn die ik ga testen op deze DX40 (als er geen rook uit komt).

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 19:39 ]
@VaenirWaterbeesje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
Kijk sowieso naar de GeForce 4 Mx serie. Die lopen met zo vlot als een Gf2 pro en kosten en fracties. En lopen zelfs prima op een agp x2 slot.
Bezuinigd niet op ram: pak altijd pc133 ram en minimaal 256MB. Scheelt enorm in je wisselbestand. Een bus van 100MHz heeft bij pc133 ram ook voordeel door lagere latency te kunnen toepassen.
1999 schreeuwt om Windows 98SE. Pak daar geen te grote harde schijf voor: Windows kan m flippen. Een 32GB ssd is al perfect. Voor een vlotte w98 build zou ik weg blijven van CF, want de doorvoer is vaak vrij traag (in tegenstelling tot de iops) en het wisselbestand is een aanslag op de levensduur, zelfs voor industriële kaartjes.
Ik ben benieuwd waarmee je ons gaat verrassen!
Paar aanvullingen:
1) Te grote hardeschijven kun je mogelijk resizen met seatools --> https://www.philscomputerlab.com/seagate-seatools.html (Zo heb ik een 1TB SATA schijf aangepast naar 100GB en met een SATA/PATA adapter verbonden met een K6-2 systeem)
2) Een CF-IDE adapter is voor een W98SE machine alsnog handig om relatief snel bestanden over te kunnen zetten. USB1.0/1.1 is zo rete traag dat je daar niet op wilt wachten
3) Evt. kun je Windows98 koppelen aan je netwerk om bestanden over te zetten. Let op dat je geen Gateway invult, zodat hij niet verbonden is met internet. Via een FTP server/client kun je dan bestanden overzetten (samba is niet compatible tussen W10 en W98
Hij lijkt er wel heel sterk op. Alleen de power button wijkt af, maar wellicht waren daar verschillende versies van.BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:45:
[...]
Met wat stickerverwijderaar kom je een heel eind
Heb nog 2 hagelnieuwe AT bigtowers (in doos) staan maar die zijn meer wat voor een Pentium of 5x86 build qua bouwjaar.
edit: ik vond online een plaatje van het model, bij nader inzien lijkt het in grote lijnen wel een beetje op die ATX-kast van @FunFair
[Afbeelding]
Dit is wel de eerste case die ik heb, waarbij het moederbord eruit schuift met de achterkant. Dus het is wel een luxere case dan ik destijds had
[ Voor 19% gewijzigd door FunFair op 26-08-2022 20:25 ]
Voor Windows 98 heb ik goede ervaringen met "Quick 'n Easy FTP Server 3.2 Lite". Snel te configureren en te starten en vanaf iedere andere PC zet ik dan probleemloos bestanden met Filezilla over.FunFair schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:23:
[...]
@Vaenir
Paar aanvullingen:
1) Te grote hardeschijven kun je mogelijk resizen met seatools --> https://www.philscomputerlab.com/seagate-seatools.html (Zo heb ik een 1TB SATA schijf aangepast naar 100GB en met een SATA/PATA adapter verbonden met een K6-2 systeem)
2) Een CF-IDE adapter is voor een W98SE machine alsnog handig om relatief snel bestanden over te kunnen zetten. USB1.0/1.1 is zo rete traag dat je daar niet op wilt wachten
3) Evt. kun je Windows98 koppelen aan je netwerk om bestanden over te zetten. Let op dat je geen Gateway invult, zodat hij niet verbonden is met internet. Via een FTP server/client kun je dan bestanden overzetten (samba is niet compatible tussen W10 en W98)
[...]
Dat is wel fantastisch, sommige A-Open behuizingen hadden dat ook.Hij lijkt er wel heel sterk op. Alleen de power button wijkt af, maar wellicht waren daar verschillende versies van.
Dit is wel de eerste case die ik heb, waarbij het moederbord eruit schuift met de achterkant. Dus het is wel een luxere case dan ik destijds had
Assembleerde heel prettig.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-08-2022 20:36 ]
Even een kleine opsomming. Erg ruime schatting, maar niet ondenkbaar.Vinnie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
Ik gok dat ze totaal system powerdraw bedoelen, maar kan me inderdaad niet voorstellen dat ze zoveel zouden slurpen.
[...]
Je hebt wel een paar So462 bordjes met een ATX12V connector, maar dat zijn er weinig, en of dat alle +5V problemen verhelpt...?
[...]
Make me an offer I can't refuse?
[...]
Wat is er mis met een Tualatin en een Voodoo2? Alleen moet je misschien denken om de Voodoo2 wat actief te koelen met snelle processors
Voor het gemak heb ik de 3,3v lijn even niet genoemd naar binnen de 5v laten vallen voor mobo/kaarten. Intens in de voeding zitten die vaak toch aan elkaar gekoppeld.
Pentium 4 1,7GHz Williamette
Cpu 12v 6A (64W tdp)
Mobo 12v 1A 5v 3A
Graka 12v 3A 5v 3A
Insteek kaarten overige totaal 12v 3A 5v 4A
HDD 12v 2A 5v 2A (spin-up)
Cd/dvd: 12v 2A 5v 2A
Cd-rw 12v 2A 5v 2A
4x fan 12v 1,5A (per st)
Kb/muis/joystick 5v 2A
_____+
12v 25A 5v 18A = 390W
Athlon XP 2800
Cpu 5v 13A (65W tdp)
Mobo 12v 1A 5v 3A
Graka 12v 3A 5v 3A
Insteek kaarten overige totaal 12v 3A 5v 4A
HDD 12v 2A 5v 2A (spin-up)
Cd/dvd: 12v 2A 5v 2A
Cd-rw 12v 2A 5v 2A
4x fan 12v 1,5A (per st)
Kb/muis/joystick 5v 2A
_____+
12v 19A 5v 31A = 390W
Oke, niet alles zal meteen maximaal verstoken, en zeker niet tegelijk.
K heb hier enkel de cpu gewisseld. Heeft een heel ander beeld bij beide systemen.
Ook is het bekend dat sommige socket A borden met P4 12v connector bijna niks doen met deze aansluiting. Dus ik zou dat niet op gokken. Dan kun je beter gelijk door gaan naar socket 754 borden omdat die wel de P4 ten volle benutten. Dus iedere moderne ATX voeding is prima
Oh en Tualatin + voodoo 2 = pure masochisme in zijn zuiverste vorm

Die kaart is gemaakt om een 350MHz Pentium 2 bij te staan en heeft het op een 600MHz Coppermine al moeilijk om het bij te houden.
Neem dan een Ti4600 met nGlide als dat je doel is (los van het enkel even testen of een v2 kaart werkt uiteraard)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Met de plextor scsi brander die erg goed was, en misschien nog wel is.
Toch heeft de vergeling heel erg toegeslagen, zo erg was het niet de laatste keer dat ik ze zag
En de floppy drive nog zo mooi wit.
Zo uit mijn hoofd zit er een Asus Txp4 bord in met een pentium 200mmx. De laatste keer dat ik hem heb gestart was ik al een beetje huiverig wat de AT voeding zou doen (ging goed), we zijn nu wel weer een paar jaar verder.
:strip_exif()/f/image/VatiVeWp6qikCyMFLIKhp7sV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cUycCooLIwDAzgkPB7v3R0FK.jpg?f=fotoalbum_large)
AT-voeding ?TheInsider schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:44:
...
Zo uit mijn hoofd zit er een Asus Txp4 bord in met een pentium 200mmx. De laatste keer dat ik hem heb gestart was ik al een beetje huiverig wat de AT voeding zou doen (ging goed), we zijn nu wel weer een paar jaar verder.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik dacht een ATX.
Ik heb nog zo'n moederbord liggen (met cpu, geheugen, cache-geheugen; en ook nog wel een video- en geluidkaart, PCI).
Toch maar eens kijken van de week
...
eagle
Die is ook net weer iets andersBlueTooth76 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:04:
@FunFair
Kwam net dit plaatje tegen in een picdump op VKMag
[Afbeelding]
Ik bedenk me net dat het front uit 2 delen bestaat. Het achterste deel incl. gaatjes in de onderkant en het voorste deel waar de ledjes en knopjes in zitten. Blijkbaar konden ze zo makkelijk nieuwe ontwerpen voor dezelfde kast maken
Alles eerst netjes inbouwen is natuurlijk ook de goden verzoeken
Nu even koffie om en dan straks maar even een testopstelling met een AT voeding en de diagnosekaart stand-by.
Update: op de testbank krijg ik niet meer dan "- - - -" uit de diagnosekaart. Jumpers staan goed, geen beschadigde traces gevonden, ga er komende winter(s) nog wel eens naar kijken.
Heb een ander DX40 bord gepakt en die doet het meteen, zit alleen nog een accu op die er af moet.
Afijn, maar weer ff solderen dan
[ Voor 62% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-08-2022 12:11 ]
Verwisselbare frontjes inderdaad. Stiekem afgekeken van de autoradio industrie denk ikFunFair schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:43:
[...]
Die is ook net weer iets anders
Ik bedenk me net dat het front uit 2 delen bestaat. Het achterste deel incl. gaatjes in de onderkant en het voorste deel waar de ledjes en knopjes in zitten. Blijkbaar konden ze zo makkelijk nieuwe ontwerpen voor dezelfde kast maken
Dat lijkt wel een kast van Sun met dat paarsTheInsider schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:44:
Even op mijn kamer gekeken en daar stonden nog 2 retro pc`s achter de deur met het front uit het zicht.
Met de plextor scsi brander die erg goed was, en misschien nog wel is.
Toch heeft de vergeling heel erg toegeslagen, zo erg was het niet de laatste keer dat ik ze zag
En de floppy drive nog zo mooi wit.
[Afbeelding][Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Volgens mij kan je beide gebruiken, zowel at als atx, ik zal vanmiddag even de binnenkant bekijken.Brothar schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
AT-voeding ?
Ik dacht een ATX.
Ik heb nog zo'n moederbord liggen (met cpu, geheugen, cache-geheugen; en ook nog wel een video- en geluidkaart, PCI).
Toch maar eens kijken van de week
...
Dat kan dus NOS zijn maar ook DOA
Dit is het 2e bord voor m'n 386DX build
De accu kwam er netjes af, geen lekkage dus weinig werk van.
Heb er ook het boekje bij, wat het leven wat eenvoudiger maakt.

Is dit het bord wat het wel gelijk deed, of de dode?BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:40:
Het listige is dat de 14 borden die ik in 1x kocht van een oude winkelvoorraad zijn.
[Afbeelding]
In dat laatste geval zie ik iig erg weinig wat direct fout lijkt, maar het bord heeft wel veel tantalum caps. Die exploderen meestal als ze kapot gaan, maar je zou voor de zekerheid in-situ kunnen controleren op sluiting (want fail short) voor het geval dat.
Oslik blyat! Oslik!
Nee, dit is het bord dat ik nu aan het testen ben en dat inmiddels ook al beeld gaf op de testbank.dion_b schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
Is dit het bord wat het wel gelijk deed, of de dode?
In dat laatste geval zie ik iig erg weinig wat direct fout lijkt, maar het bord heeft wel veel tantalum caps. Die exploderen meestal als ze kapot gaan, maar je zou voor de zekerheid in-situ kunnen controleren op sluiting (want fail short) voor het geval dat.
Eerst even FP3 van de F1 kijken en dan inbouwen
Acer chipset!BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:40:
Het listige is dat de 14 borden die ik in 1x kocht van een oude winkelvoorraad zijn.
[Afbeelding]
Prima vlot en mooie features altijd
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
En beeld, ook met de ATX voeding + verloopjeWaterbeesje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Acer chipset!
Prima vlot en mooie features altijd
edit: MS-DOS 6.22 staat er op! Geïnstalleerd vanaf de diskettes die ik al in 1994 bij m'n PC ontving en die doen het nog prima. Met 'ide_info' tooltje de juiste CHS voor m'n 256MB CF-kaartje achterhaald en daarna ging het vlot. Turbo-knop zat nog wel verkeerd om gemonteerd en de display geef 66 aan ipv 40 maar dat is van latere zorg. Nu nog even zien hoe ik de CDROM + CF2IDE adapter op 1 kabel krijg want heb maar 1 IDE-connector en de kabels zijn allemaal net wat te kort.
edit2: in de basis werkt de Mitsumi 4x iig prima samen met de CF-adapter op 1 kabel. CD's worden prima gelezen

[ Voor 54% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-08-2022 20:12 ]
De kabel 'gewoon' vervangen door een langere, of met een koppelstukje verlenen zou ik zeggen!BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:28:
[...]
En beeld, ook met de ATX voeding + verloopje
edit: MS-DOS 6.22 staat er op! Geïnstalleerd vanaf de diskettes die ik al in 1994 bij m'n PC ontving en die doen het nog prima. Met 'ide_info' tooltje de juiste CHS voor m'n 256MB CF-kaartje achterhaald en daarna ging het vlot. Turbo-knop zat nog wel verkeerd om gemonteerd en de display geef 66 aan ipv 40 maar dat is van latere zorg. Nu nog even zien hoe ik de CDROM + CF2IDE adapter op 1 kabel krijg want heb maar 1 IDE-connector en de kabels zijn allemaal net wat te kort.
edit2: in de basis werkt de Mitsumi 4x iig prima samen met de CF-adapter op 1 kabel. CD's worden prima gelezenNu nog iets bedenken op de kabellengte.
[Afbeelding]
Verder wel lekker bezig daar!
Zet de benchmarks van phills dosbench maar in de thread!
(Tip: device=himem.sys /noems device=emm386.exe /noems)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Destijds had ik QEMM draaien en "menuitems" waarmee ik ook gewoon het standaard geheugenbeheer kon draaien. Was super makkelijk met lastige games.Waterbeesje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:42:
[...]
De kabel 'gewoon' vervangen door een langere, of met een koppelstukje verlenen zou ik zeggen!
Verder wel lekker bezig daar!
(Tip: device=himem.sys /noems device=emm386.exe /noems)
Denk dat ik daar sowieso weer even mee ga spelen
Qemm had inderdaad iets betere opties qua optimalisatie, kon je zomaar een paar kB extra basis ram vrij krijgenBlueTooth76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:33:
[...]
Destijds had ik QEMM draaien en "menuitems" waarmee ik ook gewoon het standaard geheugenbeheer kon draaien. Was super makkelijk met lastige games.
Denk dat ik daar sowieso weer even mee ga spelen
Emm386 had vaak weer een betere compatibiliteit is mijn ervaring, vooral met dynamische Ems/xms wisseling.
En sommige spellen willen enkel een bulk xms
Tot slot willen sommige spellen geheel niet draaien met bepaalde instellingen.
Daar komen ~20 menuitems van pas
Ems (verschillende drivers), enkel xms, met of zonder cd driver, geluidskaart, etc
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat is ook de lol natuurlijk. Internet had je nog niet dus lekker met een DOS-handleiding en de 'help' bestanden urenlang prutsen tot je het werkend hadWaterbeesje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Qemm had inderdaad iets betere opties qua optimalisatie, kon je zomaar een paar kB extra basis ram vrij krijgen
Emm386 had vaak weer een betere compatibiliteit is mijn ervaring, vooral met dynamische Ems/xms wisseling.
En sommige spellen willen enkel een bulk xms
Tot slot willen sommige spellen geheel niet draaien met bepaalde instellingen.
Daar komen ~20 menuitems van pas
Ems (verschillende drivers), enkel xms, met of zonder cd driver, geluidskaart, etc
Ik zal nu eerst een batterij-oplossing maken voor het bord want moet nu voor de 3e keer m'n HDD-parameters invullen
edit: dit moet het maar even doen, er zitten 3x 1,2 volt NiMH AA-batterijen in, heb de boel weer ingesteld en nu even 5 minuten van de stroom om te zien of de klok doorloopt en de settings blijven staan
edit2: het werkt, tijd loopt nu mooi door en geen CMOS-error meer.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-08-2022 13:18 ]
Misschien heb je hier wat aan ?BlueTooth76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:23:
[...]
edit: dit moet het maar even doen, er zitten 3x 1,2 volt NiMH AA-batterijen in, heb de boel weer ingesteld en nu even 5 minuten van de stroom om te zien of de klok doorloopt en de settings blijven staan
[Afbeelding]
https://www.tinytronics.n...erijhouders-en-clips/2032
Er zijn meer leveranciers, en varianten.
(De vraag is natuurlijk, of "dit oude CMOS" niet zoveel stroom "trekt", dat een batterijhouder toch slimmer is)
eagle
Die CR2032 houders heb ik idd wel op voorraad in staand en liggend model maar heb toch maar een 3x AA oplossing gekozen (zie post boven je)Brothar schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Misschien heb je hier wat aan ?
https://www.tinytronics.n...erijhouders-en-clips/2032
Er zijn meer leveranciers, en varianten.
(De vraag is natuurlijk, of "dit oude CMOS" niet zoveel stroom "trekt", dat een batterijhouder toch slimmer is)
Topbench score: 83Waterbeesje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:42:
[...]
Superscape 3D Bench 1.0 (Slower PC's): 14,7
Speedsys 4.78: 45,88MB/s memory bandwidth en 8,92 CPU score
Landmark 6.00: CPU als 66,59MHz AT en Video 3043,47 chr/ms
System Information 8.0: CPU score 40,9 en HDD score 13,6 (1.840,3 KB/s)
[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-08-2022 13:39 ]
Dat zijn nette scores voor een DX40BlueTooth76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:28:
Topbench score: 83
Superscape 3D Bench 1.0 (Slower PC's): 14,7
Speedsys 4.78: 45,88MB/s memory bandwidth en 8,92 CPU score
Landmark 6.00: CPU als 66,59MHz AT en Video 3043,47 chr/ms
System Information 8.0: CPU score 40,9 en HDD score 13,6 (1.840,3 KB/s)
Wat betreft de batterijhouder: heb je deze op de 'external' header gezet? Dan is het goed mogelijk dat deze de batterij niet oplaadt. Dan zouden de NiMH (te) snel spanning verliezen door zelfontlading en kun je beter gewone wegwerp alkalines gebruiken. Als ie wel laadt, heb ik niks gezegd uiteraard
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het valt me ook niet tegenWaterbeesje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
Dat zijn nette scores voor een DX40prima geoptimaliseerd bordje en t cache doet zijn werk!
Ja, hij zit op de "ext" header en nee, hij laadt niet bij.Wat betreft de batterijhouder: heb je deze op de 'external' header gezet? Dan is het goed mogelijk dat deze de batterij niet oplaadt. Dan zouden de NiMH (te) snel spanning verliezen door zelfontlading en kun je beter gewone wegwerp alkalines gebruiken. Als ie wel laadt, heb ik niks gezegd uiteraard
Heb vooral NiMH gekozen omdat die niet zo snel gaan lekken.
Gaan ze leeg, dan moet ik uiteraard de boel opnieuw instellen
De CHS-parameters heb ik inmiddels al op een labeltje geprint en op de CF-card geplakt.
Edit: de afwerking is nog niet helemaal klaar, ik krijg nog een verlengkabel voor de IDE-kabel binnen maar het is aardig gelukt. De oplettende kijker zal een X2GS Waveblaster (Serdanshop) gezien hebben op de CT1750 (die afkomstig is van een Tweaker via V&A).
Edit2: blijkbaar is m'n IDE-LED stekkertje losgeschoten, straks nog maar weer op z'n plek drukken
Edit3: de wat krappe koeling voor de voeding (als de kap er op zit) is geen enkel probleem, het systeem neemt in rust zo'n 43,2 Watt en de voeding wordt niet eens lauw na uren draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-08-2022 14:33 ]
Toch de quad speeds CD-Rom gepakt, voor net dat beetje meer oemf. Scheelt de helft aan laadtijd tov een 2x drive
Ik zie 4 simmetjes ram. Ga je die nog aanvullen? 8MB is voor een 386 comfortabel vind ik zelf. Geen programma dat het gebruikt, maar liever te veel dan te weinig
Wat ik nog wel eens doe met de ide kabel: de middelste connector op de controller, kortste eind naar de cf en langste eind naar de cd drive.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Er zit (sinds vanmiddag) 16MB (4x 4MB) inWaterbeesje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:41:
Staat er goed bij zo! Ook de batterij heeft zo een mooi plekje
Toch de quad speeds CD-Rom gepakt, voor net dat beetje meer oemf. Scheelt de helft aan laadtijd tov een 2x drive
Ik zie 4 simmetjes ram. Ga je die nog aanvullen? 8MB is voor een 386 comfortabel vind ik zelf. Geen programma dat het gebruikt, maar liever te veel dan te weinig
Dat was het plan maar ook dan red ik het net niet met het kortste eind (CF komt in het vrije slot boven de multi-IO).Wat ik nog wel eens doe met de ide kabel: de middelste connector op de controller, kortste eind naar de cf en langste eind naar de cd drive.
Aan de hoeveelheid kabels ligt het niet...

Mooi kastje! Zo jammer dat ze met deze look zijn gestopt en van die saaie kale kasten zijn gaan maken.BlueTooth76 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Het valt me ook niet tegen
[...]
Ja, hij zit op de "ext" header en nee, hij laadt niet bij.
Heb vooral NiMH gekozen omdat die niet zo snel gaan lekken.
Gaan ze leeg, dan moet ik uiteraard de boel opnieuw instellen
De CHS-parameters heb ik inmiddels al op een labeltje geprint en op de CF-card geplakt.
Edit: de afwerking is nog niet helemaal klaar, ik krijg nog een verlengkabel voor de IDE-kabel binnen maar het is aardig gelukt. De oplettende kijker zal een X2GS Waveblaster (Serdanshop) gezien hebben op de CT1750 (die afkomstig is van een Tweaker via V&A).
Edit2: blijkbaar is m'n IDE-LED stekkertje losgeschoten, straks nog maar weer op z'n plek drukken![]()
Edit3: de wat krappe koeling voor de voeding (als de kap er op zit) is geen enkel probleem, het systeem neemt in rust zo'n 43,2 Watt en de voeding wordt niet eens lauw na uren draaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is de beste aanpak om na te kijken wat er aan de hand is? Kan ik de poort op een manier doormeten?
Naast de FIC heb ik recent nog een ander bordje binnen gekregen waar hetzelfde mee aan de hand is. Alles werkt keurig maar geen com poort en dus geen muis.
To be determined...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik probeer het met Windows 98. Zowel tijdens de setup als later in het OS heb ik geen muis.The Eagle schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:21:
Welk OS gebruik je om te testen, dos, Windows of Linux?
To be determined...
Er zijn (helaas) 3 verschillende standaarden voor de pinouts van seriële poorten, waarvan er een non-standard is, en één 1-op-1 hetzelfde als op het moederbord. Je zou het eens kunnen checken.MaNdM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:47:
Ik ben even op zoek naar wat tips. De laatste dagen ben ik aan het vechten met com poorten. Ik heb een FIC PA-2005 waarvan ik zeker weet dat de com poorten gewoon werkten toen ik het bord de laatste keer heb weggelegd. Nu wil ik het bord gebruiken om een p233mmx build mee te maken maar ik krijg de com poort met geen mogelijkheid aan de praat. De kabel werkt op een ander moederbord en de muis ook.
Wat is de beste aanpak om na te kijken wat er aan de hand is? Kan ik de poort op een manier doormeten?
Naast de FIC heb ik recent nog een ander bordje binnen gekregen waar hetzelfde mee aan de hand is. Alles werkt keurig maar geen com poort en dus geen muis.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
O dat wist ik niet. Bedankt voor de tip. Dankzij dat heb ik deze post gevonden: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1089463#p1089463InjecTioN schreef op donderdag 1 september 2022 @ 01:18:
[...]
Er zijn (helaas) 3 verschillende standaarden voor de pinouts van seriële poorten, waarvan er een non-standard is, en één 1-op-1 hetzelfde als op het moederbord. Je zou het eens kunnen checken.
De grap is dat ik zo’n kabel had en niet door had dat die dus bij die FIC hoorde (blijkbaar) en die heb ik omgesoldeerd voor een ander bord. Dus ik denk dat ik mijn probleem zelf veroorzaakt heb

Eens nakijken als we terug zijn van onze vakantie.
To be determined...
all people are wise untill they speak
Mooi bordje en vlot genoeg voor zijn klasse. Ik heb er een Pentium 150 @166 in zitten.
:strip_exif()/f/image/qEfXPm6BWKKo0xvmjl74ASMV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik ga niks beloven, maar ik zou kunnen kijken welke pinout er op mijn bord is gebruikt voor de COM poort. Mijn muis werkt wel gewoon
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Maar zoals vroeger is de lol pas compleet na een potje LAN UT99 dus de Dualaking PIII aangesloten en ouderwets potje Deck16.
:strip_exif()/f/image/3V6CzcuN75XoNgZWDF4UvgEN.jpg?f=fotoalbum_large)
En om mijn To Do lijst compleet te maken eindelijk Crysis op de Dualaking en TripleHead2Go gedraaid.
VIA 694T FTW
Alleen al die kabels....... maar wel een upgrade naar RGB (Action Speakers)
It runs!!!Zanac-ex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:54:
Laatst wat goede vrienden on bezoek, paar biertjes en dan is het altijd gezellig.
Maar zoals vroeger is de lol pas compleet na een potje LAN UT99 dus de Dualaking PIII aangesloten en ouderwets potje Deck16.
[Afbeelding]
En om mijn To Do lijst compleet te maken eindelijk Crysis op de Dualaking en TripleHead2Go gedraaid.
VIA 694T FTW![]()
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Die werd na een jaar of wat ook met Linux naar mijn zin te langzaam.
Dus ging ik op speurtocht op internet naar informatie over een mogelijke upgrade. Conclusie: Een dual-core CPU zou mogelijk moeten zijn.
Toen dus dit aanbod langskwam, de T5500 overgenomen.
Dat werd de Laptop openschroeven, T5500 plaatsen, laptop weer in elkaar, en testen: De Laptop startte niet op. Misschien had ik de Bios eerst moeten updaten?
De Laptop weer opengeschroefd, oorspronkelijke CPU teruggezet: Nee, Bios was de laatste versie.
Het geheugen in de Laptop draaide op 533mHz maar was 667 mHz geheugen. De T5500 draait op 667 mHz, en de Laptop zou automatisch dus het geheugen dan ook daarop moeten ingesteld hebben.
Nou ja, het werkt dus niet. Een miskoop van me?
Toen kwam een socket 479 moederbord langs. Moederbord dus aangeschaft.
Ik hád nog 2 Gb 667 mHz geheugen liggen van een gebouwde PC waar ik het geheugen van had ge-upgrade. Maar ... nu startte dit socket 479 moederbord niet op: Bios ....
Dus de laptop weer gedemonteerd, die CPU in het socket 479 moederbord gezet, Bios ge-upgrade, Laptop weer in elkaar gezet, T5500 CPU op het socket 479 moederbord gezet, en ... draaide.
Nu wilde ik altijd al een Multimedia PC, die zo in het stereo-meubel gezet kon worden, zoals deze:
Wikipedia: Olivetti Envision
Maar met zijn P1 75 mHz, was die eigenlijk te traag. Wél was die Multimedia PC aan te sluiten op een TV, via de SCART-kabel/-uitgang.
En waar ik zo'n PC met een defecte IDE-poort op de kop heb getikt rond 2002, wil ik het socket 479 moederbord met T5500 daar eigenlijk wel in inbouwen; de PC-kast van die Envision heb ik er al voor leeggeruimd.
Maar omdat ik die wat extra functionaliteit wil meegeven, vergelijkbaar met de Envision, is dat een nog on-going project.
En waar ik het in een normale PC-kast had ingebouwd vanwege de veelheid aan interfaces, heb ik het vanmiddag en vanavond maar in een Antec Fusion ingebouwd.
Overigens, de videokaart die er nu in zit, is een "Silicon Image ADD2 DVI, PCI-Express Add On Video Adapter with full size mount bracket". Maar die had ik even nodig om het na overbouwen weer opgestart te krijgen.
Normaliter wil ik de Asus EN9600GT/HTDI/512M er weer in zetten.
Qua voeding - even rekenen c.q. testen - moet er een Pico PSU in.
De software voor de HTPC-functionaliteit ben ik nog niet uit.
Dat wordt even experimenteren.
Voor USB3 ligt er een interface op de plank:
:strip_exif()/f/image/is0DNu6McYBrTQMnFtcylbF2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SB4wyzrhx9uLvBfmDf1qdNqO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Brothar op 02-09-2022 22:10 . Reden: verkeerde url gecorrigeerd ]
eagle
Een van de dingen die ik nog wilde hebben was een TTL RGB (EGA) kleurenscherm, en die heb ik nu, in tweevoud, en nog de gaafste die je kunt hebben ook!
Ziehier, links de NEC MultiSync (de allereerste!) type JC-1401P3ED en rechts de allereerste Eizo FlexScan, type 8060S. Beiden nog in topstaat (ok, de NEC is behoorlijk vergeeld) en met superheldere kleuren en haarscherp beeld. Het fijne van deze dingen is dat ze zo'n beetje alles doen van oud RGB spul tot VGA.
:strip_exif()/f/image/oqvEgTkVzyZcEK0JXT419gcv.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts zie je nog een paar computers die onderdeel waren van de vangst, raad maar wat het is, ik ben er superblij mee
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
EGA scherm ftw! Die zie je niet vaak meer in werkende conditie. Die zijn inderdaad mooie schermpjesmentalmadnizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:00:
Hier zijn recent een aantal geweldige aanwinsten aangespoeld. Moet alles nog uitzoeken, maar een hoop dingen die ik nog niet in de collectie had zijn nu compleet.
Een van de dingen die ik nog wilde hebben was een TTL RGB (EGA) kleurenscherm, en die heb ik nu, in tweevoud, en nog de gaafste die je kunt hebben ook!
Ziehier, links de NEC MultiSync (de allereerste!) type JC-1401P3ED en rechts de allereerste Eizo FlexScan, type 8060S. Beiden nog in topstaat (ok, de NEC is behoorlijk vergeeld) en met superheldere kleuren en haarscherp beeld. Het fijne van deze dingen is dat ze zo'n beetje alles doen van oud RGB spul tot VGA.
[Afbeelding]
Rechts zie je nog een paar computers die onderdeel waren van de vangst, raad maar wat het is, ik ben er superblij mee
Wat betreft de bouwstijl van de computers neig ik naar DEC. Kan het de Rainbow 100 serie zijn?
Bijzondere beestjes, met zowel de 8088 als Z80 aan boord
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Video-output van dat ding is monochroom composiet op een DB15 connector waar ook serieel keyboard overheen gaat, dus ik moet nog een verloopplug maken ervoor.
Er zat ook een MicroVAX 2000 bij, en die gaat wel aan maar geeft verder geen teken van leven.
:strip_exif()/f/image/joFk9s6dzREenU9eyePm6WKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn laatste aanwinst. 2 oude speakers voor bij m'n k6-2
Merk Magnat, type MM35. Nooit van gehoord

Heb jammergenoeg geen monitorvoet... Maar wel genoeg oude boeken
[ Voor 6% gewijzigd door FunFair op 04-09-2022 21:23 ]
Mooie kat! ...oh het ging om de andere dingen in de fotomentalmadnizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:00:
Hier zijn recent een aantal geweldige aanwinsten aangespoeld. Moet alles nog uitzoeken, maar een hoop dingen die ik nog niet in de collectie had zijn nu compleet.
[Afbeelding]
(Maine Coon?)
Kruising Maine Coon/Noorse BoskatNemesizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:06:
[...]
Mooie kat! ...oh het ging om de andere dingen in de foto![]()
(Maine Coon?)
Helaas is ze niet ESD-veilig, maar ze wil erg graag in de buurt zijn als ik met oude computers bezig ben
Die vacht leent zich uitstekend om onder spanning te zetten. Krijgt ie zo'n fijn Einstein kapsel vanmentalmadnizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:34:
[...]
Kruising Maine Coon/Noorse Boskat
Helaas is ze niet ESD-veilig, maar ze wil erg graag in de buurt zijn als ik met oude computers bezig ben
Dit was het dus inderdaad. Ander type kabel gepakt en het werkte meteen!-=*skilla*=- schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:45:
FIC-PA2005 het standaard bord van de Vobis highscreen op dat moment. Stond op de TD daar en heb er werkelijk 100-en door mijn handen gehad. En inderdaad een andere pinout op de rs232 en LPT header. Altijd gedonder als je een verkeerde set uit de kast pakte..
En het andere bord, een Chaintech 5VGM heeft dus ook dat afwijkende type

Die Chaintech wilde ik eigenlijk gebruiken voor m’n p233mmx build, want Intel chipset, maar de com poort werkte niet. Dus ben ik op de FIC overgestapt omdat ik zeker wist dat de com poort daarvan wel werkte. Nouja, hoe dat liep is wel duidelijk.
Veel tijd op verloren. Maar als ik er zo over nadenk past dat ook wel weer met hoe het destijds ging. Niks ging echt soepel in mijn herinnering.
[ Voor 34% gewijzigd door MaNdM op 04-09-2022 22:15 ]
To be determined...
Hoe kan iemand die van retro houdt nooit van Magnat speakers hebben gehoord? Afijn, ik had ze graag willen horen/hebben. Heb wel soortgelijke alternatieven in de vorm van speakers die bij een IBM zaten (heb mijn zus en zwager al meer dan 10 jaar weerhouden die weg te gooien en nu zijn ze van mij)..Geef al sinds computers (goede) geluidskaarten kregen de voorkeur aan het aansluiten op een stereo installatie, maar een goed klinkend retro setje is nooit mis. Heb wel goede (oude) setjes van Logitech en een witte Cambridge Soundworks set, maar die bestaan weer uit zoveel onderdelen/speakers dat het niet praktisch is.Op Youtube zie ik weleens een wit Roland setje wat ik ook graag had gewild.Mijn laatste aanwinst. 2 oude speakers voor bij m'n k6-2
Merk Magnat, type MM35. Nooit van gehoordSchijnbaar een duits merk.
[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 05-09-2022 04:58 ]
Omdat ik vroeger niks om speakers gaf, weet ik er ook vrij weinig vanafsoedesh schreef op maandag 5 september 2022 @ 04:52:
[...]
Hoe kan iemand die van retro houdt nooit van Magnat speakers hebben gehoord? Afijn, ik had ze graag willen horen/hebben. Heb wel soortgelijke alternatieven in de vorm van speakers die bij een IBM zaten (heb mijn zus en zwager al meer dan 10 jaar weerhouden die weg te gooien en nu zijn ze van mij)..Geef al sinds computers (goede) geluidskaarten kregen de voorkeur aan het aansluiten op een stereo installatie, maar een goed klinkend retro setje is nooit mis. Heb wel goede (oude) setjes van Logitech en een witte Cambridge Soundworks set, maar die bestaan weer uit zoveel onderdelen/speakers dat het niet praktisch is.Op Youtube zie ik weleens een wit Roland setje wat ik ook graag had gewild.
Heb vrij lang op marktplaats zitten zoeken naar speakertjes. Die Cambridge had ik vroeger ook, maar subwoofers e.d. is gewoon onpraktisch nu.
[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 05-09-2022 06:53 ]
Staan er erg netjes bij! Maakt t wel completer dan wanneer het op de stereo is aangesloten imoFunFair schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:46:
[Afbeelding]
Mijn laatste aanwinst. 2 oude speakers voor bij m'n k6-2
Merk Magnat, type MM35. Nooit van gehoordSchijnbaar een duits merk.
Magnat is trouwens ook een naam in de knalboemstereoinstallaties voor 1997 autos
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hierbij wat foto's, maar helaas blijkt de Voodoo 3 3000 die erin zou moeten zitten ooit (door mijzelf?) te zijn vervangen door een Riva TNT2. Er zit dus een MS 6191 ver:1 moederbordje in. Zo op het eerste gezicht is de originele configuratie van deze PB dus een stapje hoger en nieuwer dan de 6168 aangezien het een hoger nummer is en er een aparte Voodoo 3 in zit/zat?
Nu maar hopen dat die Voodoo 3 ooit nog komt boven drijven, maar ondertussen doe ik het met de TNT2.
Ik heb de machine ooit voorzien van 192 Mb en een harde schijf van 2.1 Gb (met FAT16) en er Windows XP op gezet, maar nu heb ik er dus 256 Mb in zitten en de schijf vervangen door eentje van 20 Gb.
Op dit moment heb ik er een triple boot machine van gemaakt (MS-DOS 6.22, Windows Me en Server 2000) en dat werkt prima en snel. Waarschijnlijk gaat het een quadruple boot worden met Windows Fundamentals erbij en kan ik dus alle kanten ermee op (zolang ik geen nieuwe websites hoef/wil bekijken en video met HD resolutie of hoger wil bekijken, wat ik ook niet van plan was). Niet slecht voor zo'n oud machientje, waar helaas geen ISA slot in zit zodat ik er bijv. een oude ISA geluidskaart in kan doen, maar de onboard Creative SB ES1373 card vind ik ook niet slecht en deze heeft als ik het goed heb ook nog drivers voor DOS en 3.1x (als het goed is kan ik dus ook de goede Midi geluidensets van 4 of 8 Mb van Ensoniq laden lijkt me?) .
Vreemd genoeg zit er ook geen Athlon van 600 MHz in, maar eentje van 550 MHz.
Afijn een leuke machine dus, die (net zoals de 6168) wellicht zeldzaam en gewild is?
Nog een vraag waar Dion of een andere PB expert wellicht antwoord op heeft. Waartoe dient het zwarte kabeltje wat ik onderin de kast los aantrof en waar op het moederbord moet die aangesloten?
Wat betreft de drivers voor de ES1373 neem ik aan dat ik deze kan gebruiken (?):
C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI>dir
Volume in drive C has no label.
Volume Serial Number is ACEA-A1D2
Directory of C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI
05-09-2022 16:47 <DIR> .
05-09-2022 16:47 <DIR> ..
20-04-2001 01:28 3.031.514 apiwiz31.exe
19-04-2001 23:37 846.804 e64w9xup.exe
20-04-2001 01:16 2.112.515 eapci2m.zip
20-04-2001 00:29 4.656.313 eapci4m.zip
18-04-2001 22:29 7.762.007 Eapci8m.zip
5 File(s) 18.409.153 bytes
2 Dir(s) 40.899.309.568 bytes free
C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI>
Ik vond al deze post op Vogons waaruit ik opmaak dat dit waarschijnlijk wel kan, maar ben even vergeten of die .ECW soundbanks ook onder DOS/Windows 3.1x werkten.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=66033
Als ik onderstaande in de post lees dan concludeer ik van wel, maar wellicht moet ik het maar eerst weer zelf proberen.
"...It also supports host-based General MIDI by loading a .ecw waveset file ..."
Edit: Moet kunnen lees ik nadat ik de drivers hier heb gedownload en daarna het .ZIP bestand heb uitgepakt en de bijbehorende instructies las:
http://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=373
:strip_exif()/f/image/hx78vsEjwQnIMiLTIqIdMGz0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/me21eE63fR5ZDGY3jXyTBb4G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bqax74WKwTK4HYyMT3oSZ1uP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door soedesh op 05-09-2022 17:17 ]
Was echt een geweldig weekendZanac-ex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:54:
Laatst wat goede vrienden on bezoek, paar biertjes en dan is het altijd gezellig.
[Afbeelding]
VIA 694T FTW![]()
Bedankt!
Ben iemand die vaak meeleest,heb zelf geen retro spul meer,maar mooi om deze dingen nog te zien en zelfs nog werken!
Op school kreeg ik dactylo lessen op een 486...ze zeiden ja,een eigen pc zou handig zijn voor te oefenen(afzetters)
Zelfs de leerkracht was onder de indruk,weet nog als ik carmageddon speelde dat hij soms ran out of memory zei,dus een upgrade naar de volle 16mb!
Ikzelf ben mijn carrière begonnen met een Philips videopac, memories.
Btw,magnat is idd geen rommelmerk, heb nog steeds de 1200w woofer op zolder liggen,alleen nu iets te oud voor geworden,haha.
Mooi dat jullie het retro gedoe in stand houden,mss nog een PU van 1995 ofzo bij op de foto!
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Nog met de fiets naar de lokale dagblad handelaar,hopen dat de plastiek zak niet tussen je wiel kwam,haha
[ Voor 38% gewijzigd door Slammed_a4 op 05-09-2022 20:20 ]
Aarrgh! Nee, dat is niet de Squarius 2 kast, maar een onding wiens naam ik nooit heb geweten en misschien maar goed ooksoedesh schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:13:
@dion_b Ik zou nog terugkomen op een Packard Bell kast die veel leek/lijkt op die waarin een MS-6168v2 zit en het bleek dat ik er (minimaal) 2 heb. Eentje helaas zonder 3DFX sticker (dus die komt later wellicht) en de andere wel.
In de UK markt (waar ik voor werkte) hebben ze deze niet ingezet, ze zijn gelijk van Symphony2k (o.a. de MSI-6168 icm Squarius 2 kast) naar eMove (de groene iConnects & co) gegaan.
Denk dat dat wel meevalt, beide zaten in het net-onder-hoogste categorie. Anno 1999 was de Voodoo3 een stuk meer high-end dan anno 2000, zelfs al was het een V3-3000 met 16MB vs die onboard V3-2000 met 8MBHierbij wat foto's, maar helaas blijkt de Voodoo 3 3000 die erin zou moeten zitten ooit (door mijzelf?) te zijn vervangen door een Riva TNT2. Er zit dus een MS 6191 ver:1 moederbordje in. Zo op het eerste gezicht is de originele configuratie van deze PB dus een stapje hoger en nieuwer dan de 6168 aangezien het een hoger nummer is en er een aparte Voodoo 3 in zit/zat?
Grappig moederbordje (als de caps niet dood zijn), leuk om met Slot A Athlons te spelen. Verder idd erg vergelijkbaar met de MS-6168, zelfde Creative PCI sound ook. Ik vind de heatsinks op de MOSFETs opvallend, die zag je destidjs niet vaak.
Idd, sterker nog, met WinXP is 256MB al aan de krappe kant, zelfs als je geen SP's installeert. Zou kijken naar 512MB. Pas dan wel op dat de AMD750 dezelfde beperkingen heeft als i440BX: max 256MB per DIMM met 16 chips. 8 chip 256MB of 16 chip 512MB gaan maar voor de helft werken.Nu maar hopen dat die Voodoo 3 ooit nog komt boven drijven, maar ondertussen doe ik het met de TNT2.
Ik heb de machine ooit voorzien van 192 Mb en een harde schijf van 2.1 Gb (met FAT16) en er Windows XP op gezet, maar nu heb ik er dus 256 Mb in zitten en de schijf vervangen door eentje van 20 Gb.
Daar is het echt niet het bord voor - dit is gericht op late Win98SE en Win2k. Neemt niet weg dat DOS kan, maar dan zit je te rekken en ga je soms compromissen moeten sluiten.Op dit moment heb ik er een triple boot machine van gemaakt (MS-DOS 6.22, Windows Me en Server 2000) en dat werkt prima en snel. Waarschijnlijk gaat het een quadruple boot worden met Windows Fundamentals erbij en kan ik dus alle kanten ermee op (zolang ik geen nieuwe websites hoef/wil bekijken en video met HD resolutie of hoger wil bekijken, wat ik ook niet van plan was). Niet slecht voor zo'n oud machientje, waar helaas geen ISA slot in zit zodat ik er bijv. een oude ISA geluidskaart in kan doen,
Volgens mij gaan die MIDI sets alleen in Windows werken...maar de onboard Creative SB ES1373 card vind ik ook niet slecht en deze heeft als ik het goed heb ook nog drivers voor DOS en 3.1x (als het goed is kan ik dus ook de goede Midi geluidensets van 4 of 8 Mb van Ensoniq laden lijkt me?)
Vreemd genoeg zit er ook geen Athlon van 600 MHz in, maar eentje van 550 MHz.
Afijn een leuke machine dus, die (net zoals de 6168) wellicht zeldzaam en gewild is?[/]
Slot A is altijd schaars, al denk ik dat het tov 3dfx nog meevalt.
Dat ziet er verdacht uit als een thermal diode, om CPU temps te meten. Enige vraag is waar het dan in gestoken zou moeten worden, want ik zie geen aansluiting ervoor.Nog een vraag waar Dion of een andere PB expert wellicht antwoord op heeft. Waartoe dient het zwarte kabeltje wat ik onderin de kast los aantrof en waar op het moederbord moet die aangesloten?
Moet lukken denk ik, behalve dus dat ik twijfel over MIDI in pure DOS.Wat betreft de drivers voor de ES1373 neem ik aan dat ik deze kan gebruiken (?):
C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI>dir
Volume in drive C has no label.
Volume Serial Number is ACEA-A1D2
Directory of C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI
05-09-2022 16:47 <DIR> .
05-09-2022 16:47 <DIR> ..
20-04-2001 01:28 3.031.514 apiwiz31.exe
19-04-2001 23:37 846.804 e64w9xup.exe
20-04-2001 01:16 2.112.515 eapci2m.zip
20-04-2001 00:29 4.656.313 eapci4m.zip
18-04-2001 22:29 7.762.007 Eapci8m.zip
5 File(s) 18.409.153 bytes
2 Dir(s) 40.899.309.568 bytes free
C:\Users\Soedesh\Documents\Software\Drivers\SOUNDCAR\ENSONIQ\AUDIOPCI>
Ik vond al deze post op Vogons waaruit ik opmaak dat dit waarschijnlijk wel kan, maar ben even vergeten of die .ECW soundbanks ook onder DOS/Windows 3.1x werkten.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=66033
Als ik onderstaande in de post lees dan concludeer ik van wel, maar wellicht moet ik het maar eerst weer zelf proberen.
"...It also supports host-based General MIDI by loading a .ecw waveset file ..."
Edit: Moet kunnen lees ik nadat ik de drivers hier heb gedownload en daarna het .ZIP bestand heb uitgepakt en de bijbehorende instructies las:
http://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=373
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oslik blyat! Oslik!
@dion_b heb je bij NEC-Packard Bell in Wijchen gewerkt ?dion_b schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:42:
[...]
Aarrgh! Nee, dat is niet de Squarius 2 kast, maar een onding wiens naam ik nooit heb geweten en misschien maar goed ook
In de UK markt (waar ik voor werkte) hebben ze deze niet ingezet, ze zijn gelijk van Symphony2k (o.a. de MSI-6168 icm Squarius 2 kast) naar eMove (de groene iConnects & co) gegaan.
in pure DOS.
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa-=*skilla*=- schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:54:
[...]
@dion_b heb je bij NEC-Packard Bell in Wijchen gewerkt ?
Oslik blyat! Oslik!
Ach je hebt ze tenminste niet verkocht toch?
To be determined...
Hooguit een MasterCD-set op z'n tijdMaNdM schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:40:
[...]
Ach je hebt ze tenminste niet verkocht toch?
Oslik blyat! Oslik!
Same here net na de millenniumwisseling daar op Servicedesk gezeten, 1e,2e lijn en escalatie voor NL,BE en alle DE sprekende landen.
De juiste master-cd's met opnieuw een config file op de hdd zetten met de juiste parameters was echt iets wat nogal eens moest gebeuren.
Dan zaten we daar tegelijkertijd-=*skilla*=- schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:20:
[...]
Same here net na de millenniumwisseling daar op Servicedesk gezeten, 1e,2e lijn en escalatie voor NL,BE en alle DE sprekende landen.
Ik zat op UK/IE desk, waarbij ik de laatste maanden dat ik daar zat vrijwel uitsluitend correspondentie afhandelde. Ik was die vreemde snuiter met allemaal moederborden opgehangen aan z'n cubicle

tattoo /createdmifromhsDe juiste master-cd's met opnieuw een config file op de hdd zetten met de juiste parameters was echt iets wat nogal eens moest gebeuren.
exths /restore
Oslik blyat! Oslik!
De kabels hebben 5 connectors, dus kan ze eventueel ook nog inkorten door een connector af te knippen.
Uit China zijn er nog wat 30cm verlengkabels onderweg met male-female 40-pin, maar dat kan nog wel even duren voor het binnen is.
Hmmm, dus dat is een bijwerking van werken voor PB? Ik heb dat bij iemand anders ook nog gezien geloof ikdion_b schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:03:
[...]
Ik zat op UK/IE desk, waarbij ik de laatste maanden dat ik daar zat vrijwel uitsluitend correspondentie afhandelde. Ik was die vreemde snuiter met allemaal moederborden opgehangen aan z'n cubicle
[...]
To be determined...
Drie keer raden wie mij destijds met GoT kennis liet maken en waar ik hem ontmoet hebMaNdM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:51:
[...]
Hmmm, dus dat is een bijwerking van werken voor PB? Ik heb dat bij iemand anders ook nog gezien geloof ik

Oslik blyat! Oslik!
Het verwijderen was met het desoldeerstation en wat Amtech flux een eitje.
Afgezien van wat hotglue vielen ze zo uit het bord.
De schade was heel uiteenlopend, sommige accu's hadden wel wat "uitslag" maar niets gelekt op het bord.
Er zijn een stuk of 6 borden die nabehandeling nodig hebben, waarvan 2 met forse schade.
Een paar borden (merk "Panda") hadden sowieso geen onboard accu dus daar is niets gelekt.

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 14:51 ]

En gelijk ook lekker bezig door ze te verwijderen!
Ga je alle borden met schade volledig opknappen? Welke borden zijn het?
Foto's¿
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het gaat me nu wat te ver om ze allemaal afzonderlijk op te sommen maar het gaat om alle borden in deze batch.Waterbeesje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:52:
Mooi setje vuile bommen![]()
En gelijk ook lekker bezig door ze te verwijderen!
Ga je alle borden met schade volledig opknappen? Welke borden zijn het?
Foto's¿
Voor 386DX40 build van 2 week geleden heb ik 2 van deze borden al schoongemaakt en getest, waarbij 1 defect bleek te zijn (en het andere prima werkt en in gebruik is). Dat bord is verder wel schoon, moet er later nog maar eens mee aan de gang.
(Het ALI - Acer bord rechtsboven zit nu goed werkend in dat systeem)

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 14:59 ]
Ze komen iig allemaal uit de overgangsperiode dat de 386 zijn laatste adem uitstootte en de 486 voor het grote publiek interessant werd.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Klopt. Allemaal overgenomen van iemand die het destijds op de plank in z'n computerzaak had liggen.Waterbeesje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:06:
Die Biostar bordjes lijken wel erg veel op de mijneik zou even moeten kijken òf het dezelfde is.
Ze komen iig allemaal uit de overgangsperiode dat de 386 zijn laatste adem uitstootte en de 486 voor het grote publiek interessant werd.
Het is niet 100% zeker of het "NOS" is of "DOA en blijven liggen" maar om sowieso na ~28 jaar nog aan zo'n partij te komen is al de moeite waard op zich.
De bedoeling is dat ik de komende winter(s) alle borden ga testen en als ik het niet zelf aan de gang krijg, ken ik nog iemand die een stuk beter is in troubleshooting en reparatie.
Ik beheers wat basiskennis elektronica en kan redelijk netjes solderen maar dat is het dan ook.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 15:11 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zijn idee was ook om het grootste deel naar het stort te brengen, tot iemand hem er op wees dat er toch wel voor een leuk fortuin aan spullen lag nog.Waterbeesje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:12:
Mooie redding sowiesoEr is al te veel 'ouwe meuk' naar de stort verdwenen.
Heb er ook een 2x NOS Diamond VLB videokaarten van gekocht, waarvan 1 kaart zelfs nog nooit uit z'n antistatische zakje is geweest.

--------------
Het eerste bord dat vers gedroogd uit de oven komt doet het.
Toetsenbord ook werkend.
Zo ga ik de komende dagen de bordjes testen en labelen.
Of ze 100% stabiel zijn weet ik dan uiteraard nog niet maar zo kunnen ze eerst weer in een doos terug.
(display van de diagnose testkaart lijkt wat vreemd zo maar dat komt door de sluitertijd van de telefooncamera)
Update: en ook het 2e bord uit de oven werkt direct, dus sowieso al 2x 386DX40 borden op reserve. Inmiddels heb ik er 2 tegelijk in de oven liggen.

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2022 18:57 ]
Had ik eigenlijk ook moeten doen, paar leuke 486 bordjes weggedaan vanwege lekkende batterijen (en de schade veroorzaakt daardoor). Achteraf had het misschien nog te fixen geweest of een batterij wissel...maarja, dat is achteraf gepraat.BlueTooth76 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:31:
Vandaag weer een stapel moederborden aangepakt (hoofdzakelijk 486DLC en 386DX40, met en zonder co-processor).
Het verwijderen was met het desoldeerstation en wat Amtech flux een eitje.
Afgezien van wat hotglue vielen ze zo uit het bord.
De schade was heel uiteenlopend, sommige accu's hadden wel wat "uitslag" maar niets gelekt op het bord.
Er zijn een stuk of 6 borden die nabehandeling nodig hebben, waarvan 2 met forse schade.
Een paar borden (merk "Panda") hadden sowieso geen onboard accu dus daar is niets gelekt.
[Afbeelding]
Een zo'n bord kon ik een SX25 op 50Mhz draaien zonder dat de boel instabiel werd, en zelfs een DX2 lichtelijk overklokken... batterij op/kapot, bord startte niet meer en toen weggedaan, nog steeds beetje spijt van. Weet niet eens meer welk bord het was (merk/type).