Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 31 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Je flashdrive werdt niet herkend? Ontbrekende driver or helemaal niet?

De beste driver zit verstopt in unofficial service pack maar ik heb hem ook los hier staan.

Die driver werkt het beste als er geen andere USB drivers worden geinstalleerd. Voor VIA USB controllers is er een losse optie omdat die van MS niet stabiel zijn op via borden. Je hebt dan een driver voor alle USB2.0 controllers, usb sticks en zelfs Xbox 360 Controllers (Die laatste zijn ook afhankelijk van DirectX 9).

Enige nadeel is dat het niet direct goed werkt, je zal na de reboot even in device manager moeten duiken. Haal alle defecte USB apparaten die de methode heeft gesloopt weg, en next next finish de driver in de USB2.0 controllers als je die hebt.

Na een herstart vind die nu netjes alle apparaten weer terug en heb je een geweldige USB stack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soedesh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:47:
Even een oude PC uit de garage gehaald om te kijken of het beestje opstart. Dat doet ie prima (met slechts een melding dat de CMOS batterij op is) en het betreft een Packard Bell mm 7042 e. Niks van te vinden op internet, maar zeker geen onbekende PC als men hem ziet (foto's volgen wellicht).
Foto's zouden zeker interessant zijn.

Packard Bell gaf modellen verschillende namen en nummers in verschillende markten, soms zelfs in verschillende winkels. Dus niet gek dat je op zo'n nummer niet zoveel vindt. Interessanter is het om te weten welke kast het heeft en welk moederbord. Gezien rest van de beschrijving klinkt het als een PB640 moederbord (met i430FX chipset). Ik zou verwachten in een of andere Frog case, ws 4x4, maar 3x3 is ook mogelijk.
Voor ik hem aandeed overwoog ik een herinstallatie (met WIndows 98 2nd en/of MS-DOS 6.22 en Windows 3.1x), maar eenmaal aan ben ik daar toch op terug gekomen. Reden is dat de Windows 98 (eerste editie) die standaard door Packard Bell op deze machine was gezet ook enige belangrijke drivers en (de bloatware uitgezonderd) software bevat, welke met geen mogelijkheid (of met zéér veel moeite) opnieuw geinstalleerd kan worden.
No way was Win98FE origineel op deze computer. De enige P1 die nog in gebruik was ten tijde van Hercules-release (eerste Win98 software van PB) was de P233MMX op de AN430TX moederbord (en nog wat Cyrix en AMD CPUs op late So7 borden met SiS chipset). Dit was oorspronkelijk een WIn95 systeem. Mogelijk ooit zonder herinstall geupgrade naar Win98FE, maar niet origineler dan dat.
Behalve een Cirrus Logic 5430/40 videokaart
Videokaart? Dan is dat niet origineel. PB gebruikte nooit videokaarten, altijd onboard video op het moederbord (tot de eerste P2 systemen op AL440LX en SE440BX). Zeker dat het een kaart is? Want CL-GD543x zat dus onboard op PB640...
zit er namelijk ook een gecombineerde geluidskaart/modem van Packard Bell in, welke met Aztech 2320 compatible PnP Audio en een Rocky PnP 28.8 Data Fax Voice Modem bevat.
Volledig standaard spul. AZT2320 heeft native driver support in Win98SE.
Ook zit er een (ISA) FM Radio kaart in met bijbehorende software (FM Radio III).
Die software zou ik wel backuppen als je dit wilt gebruiken. Mbt drivers: check de chip op de kaart.
Helaas heb ik het kabeltje/de antenne die daar bijhoort niet, maar het ziet eruit als een gewone jack aansluiting, dus daar is denk ik wel een mouw aan te passen.
FM radio is niet bepaald rocket science. Een audiokabel met uiteinde eraf geknipt zou voldoen. Ideale antennelengte is 1/2 van de golflengte. Is dat niet haalbaar, dan is 1/4 ook goed. FM is ~100MHz, dus golflengte is ongeveer 3m. 1/4 daarvan is een handzame 75cm.
Verdere specificaties zijn o.a. een Pentium (1 neem ik aan) @120Mhz, 48 Mb RAM en een Seagate HDD van 851 Mb.
CPU en HDD zijn origineel, RAM is geheid uitgebreid (althans, als je 48MB bedoelt en niet Mb), van 16MB origineel.
Ook zit er nog een EICON DIVA 2.01 ISDN kaart in de machine die er denk ik later in is gezet, maar deze kan wat mij betreft eruit want daar kan men toch niks (meer) mee.
Nope, al geldt dat ook voor de analoge modem. Ik zou voor een PCI NIC vervangen.
Ik denk dat een upgrade naar 98 2nd de enige optie is voor deze machine en (een schone) herinstallatie teveel problemen oplevert (tenzij iemand hier een makkelijke oplossing heeft daarvoor). De originele (herstel) CD's zijn uiteraard ook niet aanwezig.
Met de originele CD (zeer waarschijnlijk maar eentje) ga je sowieso lol hebben om het vanuit huidige toestand te herstellen.
Met deze upgrade en een NIC erin kan ik in ieder geval iets meer dan wat de machine nu kan.
Wellicht kan ik er ook nog een Voodoo kaart indoen als dat de moeite waard is in combinatie met de CIrrus Logic.
De GD5430 is niet relevant want in 3D uitgeschakeld ten gunste van de Voodoo. Of het met de P120 interessant is, is een tweede. Ik zou zeggen: nee. Het gaat wel werken, maar vreselijk CPU-bottlenecked zijn.
Oja, als iemand nog een truuk heeft om "Geregistreerd op naam van:" te veranderen dan hoor ik dat graag, want nu staat daar nog de naam van de vorige eigenaar (degene van wie ik de kast jaren terug gratis kreeg).
Vast ergens in registry. Maar herinstallatie is IMHO makkelijker. Zou ik doen. Of Linux erop zetten :P

Maar serieus: P120 vind ik voor Win95 al te traag. Dit is een prima late DOS systeem. Dat is waar ik hem voor zou gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat van de p120 en Windows 95 volg ik helemaal, het voelt niet bepaald snappy aan. Windows 3.1x voelt zich wel helemaal thuis op zijn systeem. Win95 loopt in mijn beleving soepeler vanaf de mmx.

Maar aan de andere kant, in de tijd waren er ook meer dan zat mensen die op de pc dump dagen voor een tientje Windows 95 kochten en hun 486 dx2-66 met 8MB ram en 270MB harde schijf daarmee gingen martelen. (Guilty)

Windows 95 is dus wel periode correct in dat opzicht. Draai er spelletjes op zoals sim city 2000, need for speed 2 of duke 3D op 640x480. Mooi periode correct ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:28:
Dat van de p120 en Windows 95 volg ik helemaal, het voelt niet bepaald snappy aan. Windows 3.1x voelt zich wel helemaal thuis op zijn systeem. Win95 loopt in mijn beleving soepeler vanaf de mmx.

Maar aan de andere kant, in de tijd waren er ook meer dan zat mensen die op de pc dump dagen voor een tientje Windows 95 kochten en hun 486 dx2-66 met 8MB ram en 270MB harde schijf daarmee gingen martelen. (Guilty)

Windows 95 is dus wel periode correct in dat opzicht. Draai er spelletjes op zoals sim city 2000, need for speed 2 of duke 3D op 640x480. Mooi periode correct ;)
Oh, absoluut period-correct. Dit is een 1996 of misschien zelfs 1997 systeem en werd met Win95 geleverd, en met extra RAM erbij draait het ook Win98SE.

Maar goed, "period correct" betekent ook trage als dikke stront door een trechter als je nieuwere soiftware op oudere hardware gaat draaien. Omgekeerd is oudere software op nieuwer hardware (zolang die hardware nog ondersteund wordt) zeer prettig - niet wat je echt ervaarde destijds, maar wat je had willen ervaren.

Ben voor mijn primaire DOS systeem gegaan van P100 tot P200MMX naar P3-500 - maar dan wel met ISA waar ik GUS, AWE64 en jawel, een Aztech AZT2320-based kaart (voor OPL3 en niet-problematische MIDI) in draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze kwam op Vogons voorbij, zo'n IBM 5150 / i8088 moet je niet onderschatten. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:02:
Deze kwam op Vogons voorbij, zo'n IBM 5150 / i8088 moet je niet onderschatten. ;)

[YouTube: Area 5150 Audience Reaction]
Whoa, en dat met dezelfde hardware waarop Alley Cat indrukwekkend leek :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:02:

[YouTube: Area 5150 Audience Reaction]
Die demo is vrij te downloaden! :D

Geen 5150 hier, maar wel een P3120 en Compact 2 waarop dit geweldig zou zijn!
Binnenkort ff op flop dumpen :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
@dion_b @Waterbeesje Ik heb wat foto's gemaakt van de oude Packard Bell met Pentium I processor en het is zoals jullie kunnen zien inderdaad een "frogcase" denk ik? Wat betreft het OS wat er origineel op zat is dat denk ik idd Windows 95 geweest, welke, nu ik er over nagedacht heb, door ondergetekende is ge-upgrade naar 98. Waarschijnlijk heb ik er toen ook wat extra geheugen ingeprikt waardoor hij nu 48MB RAM heeft, want met nog minder is 9x idd een marteling. Screenshots van het beeldscherm en de programma's heb ik nog niet, maar het Packard Bell logo is nog aanwezig bij Systeem en ook zie ik een inbelverbinding waar mijn oude inbel username en password in staat. Vandaar dat ik tot de conclusie kom dat ik een upgrade van 95 naar 98 heb uitgevoerd. Ik ben er denk ik inmiddels ook (weer) achter gekomen dat dit systeem niet eens van CD kan opstarten (maar dus wel zoekt naar inhoud wanneer er een CD in zit). Voor installatie van Windows 98 heb ik dus waarschijnlijk een opstartdiskette met CD-rom ondersteuning gebruikt. Een schone installatie waarbij de modem/soundcard en fm-card (op de foto is te zien dat er een audio kabeltje loopt van de fm-card naar de modem/soundcard) vind ik toch tricky, want de native ondersteuning van MS (en Linux helemaal) voor dit soort hardware vertrouw ik toch niet.
Dat de videokaart een aparte was heb ik nooit zo expliciet gezegd en het is dus idd een ingebouwde.
Verder heb ik mijn best gedaan om een BIOS batterij te ontdekken (zodat ik die kan vervangen), maar tot nu toe zonder succes. Het is namelijk wel hinderlijk dat de BIOS settings steeds gewist zijn en ik op Escape moet drukken om te kunnen booten.
Overigens heb al al jarenlang ergens 2 CD Roms van Packard Bell liggen (ik geloof een blauwe en een rode met een wit kruis erop) die misschien wel van deze machine is. Nu die weer even vinden dus!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNveVhhHZrsSnYJV6NICyyPa2-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jaK74cBrocDamfDzsgfgPOF5.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENNkQlChC0_Y5rL7zNA40KOWS0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbJ1O5Bb9Pp41BJF3gTXTr32.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZRDiDUQUpDNDj5w3PpEQs9oHec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUAiSJoQ4AWaYS2vjZ1Vwz2w.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ads7vaGOH2WcGiF49g6Of6z4fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylAVW4KoeWXkSRjRDn2GbH7y.jpg?f=fotoalbum_large

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Whoa, en dat met dezelfde hardware waarop Alley Cat indrukwekkend leek :D
Alley Cat! Leuke game :) . Zoek eens op ‘Remeow’; een remake die zowel in nieuwe-graphics alsmede de oude modi kan draaien. En ja, ook multiplayer :P .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soedesh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:40:
@dion_b @Waterbeesje Ik heb wat foto's gemaakt van de oude Packard Bell met Pentium I processor en het is zoals jullie kunnen zien inderdaad een "frogcase" denk ik? Wat betreft het OS wat er origineel op zat is dat denk ik idd Windows 95 geweest, welke, nu ik er over nagedacht heb, door ondergetekende is ge-upgrade naar 98. Waarschijnlijk heb ik er toen ook wat extra geheugen ingeprikt waardoor hij nu 48MB RAM heeft, want met nog minder is 9x idd een marteling. Screenshots van het beeldscherm en de programma's heb ik nog niet, maar het Packard Bell logo is nog aanwezig bij Systeem en ook zie ik een inbelverbinding waar mijn oude inbel username en password in staat. Vandaar dat ik tot de conclusie kom dat ik een upgrade van 95 naar 98 heb uitgevoerd. Ik ben er denk ik inmiddels ook (weer) achter gekomen dat dit systeem niet eens van CD kan opstarten (maar dus wel zoekt naar inhoud wanneer er een CD in zit). Voor installatie van Windows 98 heb ik dus waarschijnlijk een opstartdiskette met CD-rom ondersteuning gebruikt. Een schone installatie waarbij de modem/soundcard en fm-card (op de foto is te zien dat er een audio kabeltje loopt van de fm-card naar de modem/soundcard) vind ik toch tricky, want de native ondersteuning van MS (en Linux helemaal) voor dit soort hardware vertrouw ik toch niet.
Native ondersteuning van AZT2320 is gewoon prima in Win98SE, de driver zit op de install CD en het is een PnP kaart, dus wordt automatisch gedetecteerd en geinstalleerd. Mbt Linux: https://www.alsa-project.org/wiki/Matrix:Module-azt2320

Zit al sinds jaar en dag erin. Ik heb het out-of-the-box werkend gehad met Debian 2.2 Potato in 2000.
Dat de videokaart een aparte was heb ik nooit zo expliciet gezegd en het is dus idd een ingebouwde.
"Kaar"t: apart ding wat in een slot steekt. Dat heb je dus wel gezegd :z

Oftewel onboard VGA - dan is het geheid de PB640 (wat ws Intel OEM is, maar exacte Intel modelnr/naam heb ik nooit achterhaald). Feit dat het een PB640 moederbord is, wordt nog eens onderstreept door "Model" op de sticker achterop: A950-PTRE640

(Deels onjuiste) info erover: http://uktsupport.co.uk/pb/mb/640.htm
Verder heb ik mijn best gedaan om een BIOS batterij te ontdekken (zodat ik die kan vervangen), maar tot nu toe zonder succes. Het is namelijk wel hinderlijk dat de BIOS settings steeds gewist zijn en ik op Escape moet drukken om te kunnen booten.
Als het de PB640 is, zou het een CR2032 moeten zijn op het moederbord, vrijwel driect onder die radio-kaart, zie diagram achter bovenstaande link (die klopt nl wel).
Overigens heb al al jarenlang ergens 2 CD Roms van Packard Bell liggen (ik geloof een blauwe en een rode met een wit kruis erop) die misschien wel van deze machine is. Nu die weer even vinden dus!
Dat klinkt als een Hercules of Symphony Win98FE/SE set. Lijkt me zoals gezefd onwaarschijnlijk dat ze hierbij horen.
Ah, de Pizza tower - oftewel hoe toch een LPX moederbord te gebruiken als je zes expansiesloten wilt toepassen. Dan vond ik IBM's oplossing op Aptiva's uit zelfde periode nog eleganter: LPX vertikaal, riserboard voor de slots parallel eraan ipv haaks erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@soedesh die oem informatie kun je in een willekeurige Windows 9x installatie ook weer injecteren :)
Zo heb ik mijn IBM aptiva ook voorzien van de oem info.

Kijk ff in deze thread op Vogons naar mijn post, waar ik heb omschreven welke bestanden ik voor de aptiva heb geript, werkt ongetwijfeld ook zo voor jouw PB.

https://www.vogons.org/vi...t=44836&p=866210&#p866210

Voor drivers en zo heb ik ook nog wel eens een oude versie van doubledriver gebruikt, maar ook weet niet meer of dat nu voor XP of 9x was...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Wauw. dit is werkelijk een prachtige trip down memory lane voor mij:

Vandaag een "thing of beauty" opgehaald bij een vriendelijke kerel in Noord-Brabant.

Het begon met een paar jaar geleden een zoekopdracht op de welbekende Nederlandse tweedehands website, waarin ik regelmatig iets van Escom langs zie komen. Echter zocht ik één specifieke behuizing die ik rond mid-eind 90's heb gehad, en erg leuke herinneringen aan heb. Daarin heb ik voor de eerste keer mijn eigen computer ingebouwd.

Dit betreft zo'n Escom tower met een groene knop en turbo-button+display. Die had ik destijds gesponsord gekregen van mijn oom, die zijn 486 DX2-66 ingeruild had voor een Pentium III van de Aldi (dat waren destijds ook al knappe PC's wat betreft hun hardware). Dat kwam toen goed uit, want ik had daarvoor een hybride tower/desktop case ("desktop case" wordt tegenwoordig "HTPC" genoemd) van Acer (lijkt ontzettend veel hierop, maar die van mij was een full AT desktop, zonder risers, en zonder de originele Acer hardware - overigens ook nog steeds ernaar op zoek).

Afgelopen week kreeg ik dus een melding van Marktplaats over een advertentie met "escom" in de naam. Vervolgens, na het openen van de lijst van advertenties, toen zag ik het direct aan de thumbnails. Dat was 'm!

Ik keek vervolgens even wat verder binnen de advertentie en zag toen het EXACTE moederbord dat ik daar toen vroeger in had. Seriously. What are the odds, right?! Dit is toch wel het meest fascinerende aan de hele situatie.

Een net bod gedaan, verkoper over en weer gesproken over de advertentie en de hij werd voor mij gereserveerd.

Vandaag was de planning om vanuit Noord-Limburg naar Schreveningen te kachelen met vrouwlief en gezin, om vervolgens daar met de vriendinnen (met aanhang en kinderen) van het strand te genieten. Laat de desbetreffende verkoper van die behuizing met inhoud nou nèt op de route liggen (serieus, slechts een kleine detour van maximaal 10 minuten).

Eenmaal daar, netjes aan de deur afgerekend. Even aangegeven waar ik 'm voor wilde hebben, want daar ben ik dus onbewust wel erg trots op! Dat vond die wel interessant om te horen. :)

Ik wist van de advertentie al exact wat erin zou moeten zitten:
  • Escom mid-tower (met groene knop)
  • Intel Advanced/EV Socket 5/7 moederbord met on-board Yamaha OPL3 chip en Creative Vibra geluid-chip - toegankelijk via daughter-board,
  • Pentium 133MHz
  • 2x 16MB 70-pin SIMM modules
  • S3 Trio64V2 +2MB geheugen
  • Een heuse Quantum BigFoot 1,2GB drive (die had ik ook nog niet!)
  • Overige meuk: voeding, floppy drive, een compaq CD-ROM drive en niet-ratelende fan's
Toen ik 'm bij thuiskomst open maakte, kwamen er een hele hoop nostalgische gevoelens naar boven. Wat ontzettend heerlijk is dat toch, wanneer je iets van vroeger (vooral je allereerste PC) na al die tijd zoeken hebt gevonden!

Schaamteloze dump van de advertentie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5-mKPPdKegPt5BBWTwE-ijies8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyhUGyaKhUjs5jT5Twwtg5EN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZFalphW6MVxuVWEdpLFMJClmIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUDqBYNQTRMwNcQEyb8caJ6u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIKdWycWnZLuiOuFqGh5I4OI26w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU9f7DOayslPC1fD2OAPsCVR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_vlWM7LkIZ_LC8-LIAKvOiIapU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLFfK6Pimv3GCpaSqr2yeCpJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1DvFSqRfDxXsvsl8DRWChvi7EI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6Xv86x2LQt5vU5KvFJhrnyy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyC9Iz99Nuel0xutsz1qNZJxynY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBwx4PCAu8IqfLHZ6YgznPbV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN81mSfKjGy9xJftPt4wg6KNRMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UZtBDdF896rwjC7MCk8Ts0V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKx_yVGo3FUVTEwuX1a4rqfBvsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14i7Kh8xkUEYGqFUZwuooroD.jpg?f=fotoalbum_tile

Het doel is:
  • Schoonmaken.
  • De videokaart te vervangen voor een Voodoo Rush (de kaart die ik al die tijd bewaard heb).
  • Waarschijnlijk vervang ik ook de CPU voor de 166MHz Intel CPU die ik destijds gebruikte.
  • Meer geheugen
  • Nieuwe installatie Windows.
Maar wat is dàt vet!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Gefeliciteerd !
En ik ken dat gevoel. :D

De eerste PC die ik bouwde, was een Pentium 2.
Het moederbord had een euvel, het voltage, 12 V of 5V, werd niet goed meer gemeten.
Dus er kwam een nieuw moederbord.
Maar de onderdelen heb ik wél bewaard. En ik wil hem eigenlijk wel weer in elkaar bouwen. Inderdaad: De nostalgie.

Zo'n frequentie-display heb ik bewaard toen een 486-er werd weggedaan.
En omdat ik wat ben gaan stoeien met een Arduino, en daar ook wel dip-switches gebruikt worden, heb ik een paar geprobeerd de handleiding te vinden hoe die frequentie op het display met dip-switches in te stellen.
De bedoeling: Dat koppelen aan de digitale pinnen van een Arduino, om zo een feed-back te krijgen van wat ook op dat oude display (of in ieder geval leuk om mee te stoeien).

Overigens héb ik nog een hoge PC-kast, waar zo'n display in is ingebouwd: Een hoge Vobis-kast, waar meen ik bij aankoop een Intel 440LX moederbord al in zat (toen al een barebone dus).

eagle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

frapex

got r00t

@InjecTioN Leuk verhaal! :9

Weet je wat ook leuk is? Ik heb hier (bijna) exact dezelfde kast :P. Jouw kast model is "ESC MT P133\8\1280", mijn kast model is "ESC MT P100\8\1280 MM 4S". Maar dan flink vergeeld, en met een LED segment display - grotendeels defect, nooit volledig aan de praat gekregen/nooit goed aangesloten - op de plek waar bij jouw kast het ESCOM logo zit. En ook nog een venster aan de voorzijde voor een 4x20 character LCD (jaren terug zelf erin gemod).

Er zit bij mij een Intel Advanced/ZP (Zappa) moederbord, Pentium 100MHz processor en 128MB EDO RAM in. Het systeem heeft tot 2012 een tijd lang als router dienst gedaan (daarna heb ik het hele "server park" geconsolideerd en gevirtualiseerd).

En ook best wel heel bijzonder: ik zie dat jouw kast ESCOM Order ID 2315 heeft, die van mij heeft ESCOM Order ID 2312. Ze hebben dus praktisch naast elkaar gestaan op de assemblagelijn! :D

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 19:07

Nemesizz

Untouchable

Heb inmiddels (in de loop der jaren) best veel oud spul weg (moeten) doen, maar onze eerste PC...of de restanten ervan, heb ik altijd bewaard.

Kast is moeders mooiste niet maar... het blijft toch je eerste PC he (ma Flodder stemmetje) :P
Moederbord heb ik ook nog ook al is die kapot (Biostar 486 bord, lekkende batterij werd een aantal printsporen fataal).

Hoef ik in elk geval niet MP of V/A af te zoeken naar 'onze eerste PC' , zou ook niet weten welk merk kast het is...zoeken naar een speld in een hooiberg zou dat dan worden :P

Het verhaal doet me een beetje denken aan zo'n uitspraak van Jeremy Clarkson ; "To you it might be a just piece of junk, but for me it's something special" (zoiets was het).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@InjecTioN als mijn ogen me niet bedriegen dan zie ik daar ook nog een AUI aansluiting op de netwerkkaart (onderste, isa kaart). Dat zou wel eens een 3com 3c50x kunnen zijn. Of in ieder geval redelijk spul.

Als je pech hebt is een het duffe realtek :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Brothar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:53:
Gefeliciteerd !
En ik ken dat gevoel. :D

De eerste PC die ik bouwde, was een Pentium 2.
Het moederbord had een euvel, het voltage, 12 V of 5V, werd niet goed meer gemeten.
Dus er kwam een nieuw moederbord.
Maar de onderdelen heb ik wél bewaard. En ik wil hem eigenlijk wel weer in elkaar bouwen. Inderdaad: De nostalgie.
Heerlijk!!! :D Het is sowieso echt prachtig om een hoop mensen in dit topic ook weer op te zien bloeien door een trip down memory lane van iemand anders. Dat zijn gewoon van die lichtpuntjes die zo nu en dan eens voorbij komen. Prachtig!
Zo'n frequentie-display heb ik bewaard toen een 486-er werd weggedaan.
En omdat ik wat ben gaan stoeien met een Arduino, en daar ook wel dip-switches gebruikt worden, heb ik een paar geprobeerd de handleiding te vinden hoe die frequentie op het display met dip-switches in te stellen.
De bedoeling: Dat koppelen aan de digitale pinnen van een Arduino, om zo een feed-back te krijgen van wat ook op dat oude display (of in ieder geval leuk om mee te stoeien).
Je zou eens kunnen kijken op LED speed display | minuszerodegrees.net, waar ze een aantal van deze displays gedocumenteerd hebben. :)
Overigens héb ik nog een hoge PC-kast, waar zo'n display in is ingebouwd: Een hoge Vobis-kast, waar meen ik bij aankoop een Intel 440LX moederbord al in zat (toen al een barebone dus).
Dat zijn ook echt wel interessante bordjes. Vooral voor een Celeron, die je met zo'n bord vaak nog wel eens een stuk hoger geklokt kon krijgen. Als je een beetje handig bent met het soldeerbout, dan kan je wellicht een mooie mod op het moederbord doorvoeren, waarmee de CPU een FSB van 100MHz aangeleverd krijgt (als het bord dat niet al kan).

Ook die Vobis behuizingen van eind jaren 90 vond ik erg vet! Zo had ik vroeger deze AT/ATX -cross-over-case, welke echt ontzettend degelijk was. Lekker dik metaal! Heeft nog jaren lang als mijn servertje gedraaid met een Pentium III 550 Slot1 CPU en wat SCSI disks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EyEEAvv-YgC5kSp_l-2oHrjz5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0z3CLIkqQ1auox71VPeZ7KnL.jpg?f=fotoalbum_tile

onderstaande behuizingen vond ik dan ook weer zo ontzettend lelijk, dat ze prachtig waren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri3t42KHru2En4Gt8s_H3i0jYLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksY3XXYFs7aFlPlbnCt3nwCP.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto's zijn overigens (wederom schaamteloos) van google af geplukt. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:09:
@InjecTioN Leuk verhaal! :9

Weet je wat ook leuk is? Ik heb hier (bijna) exact dezelfde kast :P. Jouw kast model is "ESC MT P133\8\1280", mijn kast model is "ESC MT P100\8\1280 MM 4S". Maar dan flink vergeeld, en met een LED segment display - grotendeels defect, nooit volledig aan de praat gekregen/nooit goed aangesloten - op de plek waar bij jouw kast het ESCOM logo zit. En ook nog een venster aan de voorzijde voor een 4x20 character LCD (jaren terug zelf erin gemod).
Sodeknetter! Dat is vet :D *ES▀COM club represent!* *O*

Die van mij heeft ook een 3x7 LED-segment display, welke in te stellen is door het inhouden van de reset knop. Nu nog een verduisterend plaatje zien te vinden in plaats van dat (toch prachtige) ES▀COM logo, zodat de turbo daadwerkelijk gebruikt kan worden. Turbo functionaliteit zit overigens wel op dit moederbord, aldus de handleiding. Dus dat is wel een erg vette feature! :D
https://www.elhvb.com/mob.../Advanced-EV_28183501.pdf
<CTRL><ALT><+> and <CTRL><ALT><->: Turbo mode selection. <CTRL><ALT><-> sets the system for de-turbo mode, emulating an 25 MHz AT, and <CTRL><ALT><+> sets the system for turbo mode. Changing the Turbo mode may be prohibited by an operating system, or when the CPU is in Protected mode or virtual x86 mode under DOS.
Toch eens kijken of ik die turbo-LED header op het moederbord met dat display kan gebruiken, om dat interactief te maken. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhNBTmCBEVJnhxImDqfEdFPnO2I=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Q9VGh5bjpAtFDOcDeKYNq0Dw.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4bE-hlwmRpgUVjye6HU5almBco=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FlK5t0KdV9ZfBB1v839dyabL.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K62vPaSnyz_q13Hx1-CC8WWeJe4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fThHpGrl1lm4cc9jkt7tTe6E.png?f=fotoalbum_tile
Er zit bij mij een Intel Advanced/ZP (Zappa) moederbord, Pentium 100MHz processor en 128MB EDO RAM in. Het systeem heeft tot 2012 een tijd lang als router dienst gedaan (daarna heb ik het hele "server park" geconsolideerd en gevirtualiseerd).
De Intel Advanced/XX -serie is naar mijn mening ook wel erg interessant, wat betreft degelijkheid. Mijn Advanced/EV (Endeavor) Rev.1 (socket 5) had destijds een serial port controller die stuk was, waardoor ik er een losse serial controller in moest stoppen. Dat was ook echt het enige van dat bord dat ooit eens stuk is gegaan (door mijn eigen lompe toedoen wel te verstaan :F ).
En ook best wel heel bijzonder: ik zie dat jouw kast ESCOM Order ID 2315 heeft, die van mij heeft ESCOM Order ID 2312. Ze hebben dus praktisch naast elkaar gestaan op de assemblagelijn! :D
Het feit dat die zo dichtbij die van mij zit, is wel ècht ontzettend leuk, man! Dit draagt volledig bij aan de awesomeness van dit verzamelobject! Een absoluut paradepaardje uit mijn vloot van machines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:55:
Heb inmiddels (in de loop der jaren) best veel oud spul weg (moeten) doen, maar onze eerste PC...of de restanten ervan, heb ik altijd bewaard.
Bekend verhaal ja. Een jaar of 8 geleden heb ik helaas ook een groot deel van mijn spullen ook weg moeten doen door een verhuizing na een lelijke brake-up. Het was toen nog erg simpel om alles bij elkaar te vinden, waar het nu gewoon ontzettend moeilijk en duur is. Daarom sta ik des te meer versteld van mijn laatste vondst! :D
Kast is moeders mooiste niet maar... het blijft toch je eerste PC he (ma Flodder stemmetje) :P
Moederbord heb ik ook nog ook al is die kapot (Biostar 486 bord, lekkende batterij werd een aantal printsporen fataal).
Die sporen zijn nog wel te repareren, mocht je de wens ooit hebben. Wel zou ik even werk maken van het neutraliseren van die lekkende batterij (huishoudazijn). Dat is ècht rotzooi, die zelfs de behuizing aan gort zal vreten. -O-
Hoef ik in elk geval niet MP of V/A af te zoeken naar 'onze eerste PC' , zou ook niet weten welk merk kast het is...zoeken naar een speld in een hooiberg zou dat dan worden :P
Precies dat was voor mij dus ook echt een issue. Ik kon mij niet meer bedenken welke behuizing het nou precies was, tot ik 'm eindelijk een keer voorbij zag komen in een reeds gereserveerde advertentie. :D
Het verhaal doet me een beetje denken aan zo'n uitspraak van Jeremy Clarkson ; "To you it might be a just piece of junk, but for me it's something special" (zoiets was het).
Ik sluit me daar volledig bij aan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

The Eagle schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:52:
@InjecTioN als mijn ogen me niet bedriegen dan zie ik daar ook nog een AUI aansluiting op de netwerkkaart (onderste, isa kaart). Dat zou wel eens een 3com 3c50x kunnen zijn. Of in ieder geval redelijk spul.

Als je pech hebt is een het duffe realtek :+
Het is inderdaad de enige echte "3com Etherlink III 3c509b-TP" met 10Mbit UTP en een AUI aansluiting. Goed gespot! :D

Bijna de hele PC is identiek aan hoe ik 'm vroeger had. De configuratie, zoals die nu is, had ik in combinatie met:
  • 2x 8MB EDO RAM erbij (is nu 32MB, dus moet nog 16MB bij)
  • 166MHz Pentium 1
  • Matsushita CR506b 8x CD-ROM drive (SCSI 50pin)
  • Philips CDD3610 CD-RW drive (IDE)
  • iomega ZIP100 drive (SCSI)
  • Adaptec AHA-2940 SCSI adapter
  • 2x Seagate C2247 (Hewlett Packerd branded), double height 3,5", 1280MB (1GB) drives.
  • 8-bit ISA TV/Radio kaart van Philips (mega lang bord, met een flinke break-out cable aan de achterkant)
  • Onboard SB16 Vibra audio was uiteindelijk een keer vervangen door een Creative AWE64 Value (gekregen van "ons pap").
(hieronder een voorbeeld van een van die "absolute beast of a SCSI-disk")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZYqxMW0PTXpBS40qW-eDcLb9g8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOYcJVgyuA7f6XtCUKXLHW70.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al een flinke bak, nu ik er zo over nadenk. :o :9 >:)

[ Voor 16% gewijzigd door InjecTioN op 15-08-2022 15:45 . Reden: foto disk ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo'n 1GB SCSI drive heb ik ook nog liggen. Zit in een externe casing, met SCSI interface voor mijn MSX2.
Ding is FAT12 geformatteerd. Juist ja, dat is het standaard format voor floppy's :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Sodeknetter! Dat is vet :D *ESCOM club represent!* *O*
ESCOM posse in da house. B-)
Die van mij heeft ook een 3x7 LED-segment display, welke in te stellen is door het inhouden van de reset knop. Nu nog een verduisterend plaatje zien te vinden in plaats van dat (toch prachtige) ES▀COM logo, zodat de turbo daadwerkelijk gebruikt kan worden. Turbo functionaliteit zit overigens wel op dit moederbord, aldus de handleiding. Dus dat is wel een erg vette feature! :D

Toch eens kijken of ik die turbo-LED header op het moederbord met dat display kan gebruiken, om dat interactief te maken. :9
Zat bij jouw kast het ESCOM logo over de 3x7 LED-segment display geplakt? :? Ik heb exact dezelfde LED-segment display (dezelfde kast he :z).

Instellen door ingedrukt houden van de reset knop? :? Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga maar weer eens stoeien met dat display (zodra het wat minder zomers warm is) :Y. Jouw plaatje van het display met alle stekkers aangesloten is in ieder geval erg handig, want misschien heb ik destijds alle draden losgetrokken omdat ik 'em niet aan de praat kreeg. Welk van de draden loopt eigenlijk naar het moederbord, alleen de linker groene draad en de rechter wit+blauw draden?

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

InjecTioN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:07:

Je zou eens kunnen kijken op LED speed display | minuszerodegrees.net, waar ze een aantal van deze displays gedocumenteerd hebben. :)
Merci, ga ik doen.
InjecTioN schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:07:

Dat zijn ook echt wel interessante bordjes. Vooral voor een Celeron, die je met zo'n bord vaak nog wel eens een stuk hoger geklokt kon krijgen. Als je een beetje handig bent met het soldeerbout, dan kan je wellicht een mooie mod op het moederbord doorvoeren, waarmee de CPU een FSB van 100MHz aangeleverd krijgt (als het bord dat niet al kan).
Klinkt leuk - is tenslotte écht Tweaken - maar ik denk dat ik hem origineel hou.
Er zit inderdaad een Celeron (333 mHz meen ik) op.
Ik moet nog flink wat opruimen eer ik erbij kan, en zal dan hier wel een paar foto's van de kast plaatsen.
Het was een schitterende kast om snel insteek-kaartjes te vervangen of in een ander slot te plaatsen: Die werden niet vastgeschroefd, maar vastgeklemd.

Ook het openmaken van de kast was over nagedacht.
Het was een greep op het zijpaneel verschuiven, en tillen maar aan het zij-paneel. :P

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Brothar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Merci, ga ik doen.

[...]

Klinkt leuk - is tenslotte écht Tweaken - maar ik denk dat ik hem origineel hou.
Er zit inderdaad een Celeron (333 mHz meen ik) op.
Ik moet nog flink wat opruimen eer ik erbij kan, en zal dan hier wel een paar foto's van de kast plaatsen.
Het was een schitterende kast om snel insteek-kaartjes te vervangen of in een ander slot te plaatsen: Die werden niet vastgeschroefd, maar vastgeklemd.

Ook het openmaken van de kast was over nagedacht.
Het was een greep op het zijpaneel verschuiven, en tillen maar aan het zij-paneel. :P
Agreed! Er valt voor beide wat te zeggen. Origineel houden is daarin natuurlijk wel vaak een pre. Vooral wanneer je ‘m destijds ook alleen maar als origineel gebruikte. Wanneer je dat destijds niet deed, dan wordt het natuurlijk erg cool om eenzelfde mod nogmaals door te voeren. Puur om ook daar de nostalgische gevoelens uit te halen.

Die zijkanten had de eerstgenoemde behuizing uit mijn eerdere post (de case die ik destijds had) overigens ook! Evenals de oranje “clamp” om de kaarten vast te klemmen. Dat was inderdaad een heerlijke oplossing! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

ESCOM posse in da house. B-)

[...]

Zat bij jouw kast het ESCOM logo over de 3x7 LED-segment display geplakt? :? Ik heb exact dezelfde LED-segment display (dezelfde kast he :z).

Instellen door ingedrukt houden van de reset knop? :? Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga maar weer eens stoeien met dat display (zodra het wat minder zomers warm is) :Y. Jouw plaatje van het display met alle stekkers aangesloten is in ieder geval erg handig, want misschien heb ik destijds alle draden losgetrokken omdat ik 'em niet aan de praat kreeg. Welk van de draden loopt eigenlijk naar het moederbord, alleen de linker groene draad en de rechter wit+blauw draden?
Het logo zit inderdaad (nu nog) over het display heen. Destijds echter niet. Toen zat daar bij mijn weten een stukje donker plexiglas overheen. Wat nu tevens mijn voorkeur heeft. Ik heb het plaatje er ook nog niet afgehaald, omdat ik nog even wil kijken wat ik ermee wil doen. Die moet er sowieso netjes vanaf gehaald worden, want die wil ik ergens anders terug plakken.

Vanaf de turbo knop gaat er een 3-polige stekker naar een moederbord met turbo-button header (rood, wit, blauw). Die hoeft slechts 2 pins te hebben verbonden aan de header, mocht het moederbord dat ondersteunen (de Intel Advanced/EV ondersteunt dat niet). Het omdraaien van de stekker, dus ipv oranje-wit, wit-zwart gebruiken op de moederbord header, draait de werking van de turbo switch om. Ingedrukt is dan turbo ingeschakeld, of juist andersom wanneer je de connector omdraait op de pins.

Verder gaat er vanaf de S-pin, naast de 2 power pins van het display (VCC) slechts ‘n een-polige stekker (groene draad) naar de Turbo-LED header. LED_TURBO- (negatief) om precies te zijn. Ik verwacht dat die het interactieve deel voor z’n rekening neemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrfyxVpsFbSCehEFtOVwhkuX40I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fThHpGrl1lm4cc9jkt7tTe6E.png?f=user_large

Dus de GN-005 heeft de volgende pinout:
  1. VCC: Red positive (+5v)
  2. VCC: Black negative GND (-)
  3. S: Motherboard Sense pin (connected to negative (-) turbo LED header motherboard)
  4. TBLED: Case turbo LED (-)
  5. TBLED: Case turbo LED (+)
  6. PWLED: Case power LED (-)
  7. PWLED: Case power LED (+)
  8. KEY: Case reset switch (white)
  9. IN: Case reset switch (blue)
  10. H: Jumper setting High
  11. S: Jumper setting sense
  12. L: Jumper setting Low (default)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4bE-hlwmRpgUVjye6HU5almBco=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FlK5t0KdV9ZfBB1v839dyabL.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhNBTmCBEVJnhxImDqfEdFPnO2I=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Q9VGh5bjpAtFDOcDeKYNq0Dw.gif?f=fotoalbum_tile

Nog als kleine toevoeging:
  • De knop voor de reset is een dubbelpolige drukknop, welke zowel de reset op het moederbord, als de turbo-speed setting op het display regelt.
  • Power LED en turbo LED worden beide gevoed door de GN-005 pcb.

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 15-08-2022 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
Ook die Vobis behuizingen van eind jaren 90 vond ik erg vet! Zo had ik vroeger deze AT/ATX -cross-over-case, welke echt ontzettend degelijk was. Lekker dik metaal!
Das toevallig. ik was juist vandaag met hetzelfde type kast in de weer (welke al meer dan 10 jaar in mijn garage lag).en nu zie ik hier een fotootje! Stond vanmiddag op het punt een foto te maken, maar zag af van deze extra taak. De kast openkrijgen (ik heb eerst de bovenkant die met 1 schroef vastzit weggehaald, vervolgens de schuif op open gezet en dan het zijpaneel naar beneden geduwd) en hem met een natte lap en kwast schoonmaken (en dat alles omdat ik het geheugen even nodig had om een ander moederbord te testen) vond ik al meer dan genoeg voor vandaag. Wat een degelijke en zware kast idd. Bij mij zie ik nergens Vobis staan, maar wel Highscreen, maar dat was/is toch ook Vobis? (lees net na een Google search dat dit idd zo is)
Bij mij zit er overigens een Pentium II systeem in waarover later wellicht meer.

Dat andere moederbord is overigen een ABIT KT-20 welke zich in een Fujitsu Siemens T-Bird kast bevindt.
Dit is dus een tweede T-Bird die ik heb. Deze heeft een Athlon 1100 (de andere een P III 800).
De Athlon vind ik geschikt voor een dual boot systeem met Windows Me en XP. Onder XP wil ik dan Virtual PC (2004 of 2007) installeren en deze virtuele PC wordt op zijn beurt een dual boot systeem met Windows 98 2nd en DOS/Windows 3.1x. Het andere T-Bird systeem wordt een soortgelijke dual boot, maar dan fysiek ipv virtueel. Het Athlon systeem wordt dus in feite quadruple boot (omdat het zich daarvoor leent).

[ Voor 30% gewijzigd door soedesh op 16-08-2022 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

soedesh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Das toevallig. ik was juist vandaag met hetzelfde type kast in de weer (welke al meer dan 10 jaar in mijn garage lag).en nu zie ik hier een fotootje! Stond vanmiddag op het punt een foto te maken, maar zag af van deze extra taak. De kast openkrijgen (je moet eerst de bovenkant weghalen, vervolgen de schuif op open zetten en dan het zijpaneel naar beneden duwen) en hem met een natte lap en kwast schoonmaken (en dat alles omdat ik het geheugen even nodig had om een ander moederbord te testen) vond ik al meer dan genoeg voor vandaag. Wat een degelijke en zware kast idd. Bij mij zie ik nergens Vobis staan, maar wel Highscreen, maar dat was/is toch ook Vobis? (lees net na een Google search dat dit idd zo is)
Bij mij zit er overigens een Pentium II systeem in waarover later wellicht meer.

Dat andere moederbord is overigen een ABIT KT-20 welke zich in een Fujitsu Siemens T-Bird kast bevindt.
Dit is dus een tweede T-Bird die ik heb. Deze heeft een Athlon 1100 (de andere een P III 800).
De Athlon vind ik geschikt voor een dual boot systeem met Windows Me en XP. Onder XP wil ik dan Virtual PC (2004 of 2007) installeren en deze virtuele PC wordt op zijn beurt een dual boot systeem met Windows 98 2nd en DOS/Windows 3.1x. Het andere T-Bird systeem wordt een soortgelijke dual boot, maar dan fysiek ipv virtueel. Het Athlon systeem wordt dus in feite quadruple boot (omdat het zich daarvoor leent).
Als het goed is kan je die Vobis/HighScreen case ook openen zonder de bovenkant open te hoeven halen. Exact wat ik zo heerlijk vond aan die case. :D

Zo’n T-bird systeem is ook nog iets wat ik ooit in orde wil maken. Ik heb nog een mooi 1400MHz (socket A) model op een Asrock K7VT4-4X plankje zitten, welke nog niet echt gebruikt is. Uiteindelijk de planning om daar nog eens een vette age-appropriate GPU tegenover te zetten en een multi-boot w98SE/XP build van te maken. Het moederbord ben ik ook nog niet zeker van. Maar dat zien we wel weer wanneer ik aan die build toe kom! :D #SoMuchProjectsSoLittleTime :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
InjecTioN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:43:
[...]
. Uiteindelijk de planning om daar nog eens een vette age-appropriate GPU tegenover te zetten en een multi-boot w98SE/XP build van te maken.
Dat die bovenkant niet weghoefde realiseerde ik me pas toen ik het hier opschreef, maar is denk ik toch wel handig als je het zijpaneel weer terugplaatst.
Wat appropriate GPU's betreft heb ik de T-Bird met PIII processor voorzien van een NVIDIA Riva TNT2 M64 (omdat deze AGP kaart zowel Win98 als Win 3.1x drivers heeft en ik daar een dual boot configuratie van wil maken). Het moederbord (Gigabyte 6VX7-4X rev 1.2) heeft bovendien een ISA slot en een mogelijkheid in de BIOS om een Soundblaster, MPU 401 en een FM synthesizer aan te zetten alsook de gameport die achteraan het bordje zit. Wat betreft het T-Bird met Athlon 1100 systeem gaat het om een iets nieuwer bordje met slechts PCI sloten. Ik ben van plan daar de Ati Rage Pro 128 in te zetten die oorspronkelijk in de PIII machine zat, omdat daar wel drivers voor Win9x en XP voor bestaan en niet voor Windows 3.1x. Graag hoor ik of het plaatsen van een 3DFX kaartje en/of een andere AGP kaart (ik heb een hele doos vol) nog wat toevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

soedesh schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Dat die bovenkant niet weghoefde realiseerde ik me pas toen ik het hier opschreef, maar is denk ik toch wel handig als je het zijpaneel weer terugplaatst.
Niet in de kast die ik heb.
Daar was het alleen noodzakelijk om zo bij het drie digit frequentie-display te kunnen komen.
[...]
Ik ben van plan daar de Ati Rage Pro 128 in te zetten die oorspronkelijk in de PIII machine zat, omdat daar wel drivers voor Win9x en XP voor bestaan en niet voor Windows 3.1x. Graag hoor ik of het plaatsen van een 3DFX kaartje en/of een andere AGP kaart (ik heb een hele doos vol) nog wat toevoegd.
Ik denk niet dat een voodoo2 kaart wat toevoegt:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/rage-128-pro.c1716
Die werden meest gebruikt naast grafische kaarten met 4 Mb geheugen, om zo tot 16 Gb te komen.
(Dat is wat ik me herinner).

eagle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Brothar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:37:
[...]
Ik denk niet dat een voodoo2 kaart wat toevoegt:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/rage-128-pro.c1716
Die werden meest gebruikt naast grafische kaarten met 4 Mb geheugen, om zo tot 16 Gb te komen.
Geheugen toevoegen? :P Nee, een Voodoo Graphics en Voodoo 2 is een op zichzelfstaande 3D kaart die je naast een 2D kaart zet. De kaarten zullen niet samenwerken of iets dergelijks. Als je een 3D game start en de Voodoo geconfigureerd hebt dan zal de video-output van de doorgeluste Voodoo actief worden :).

Of het zin heeft: ja, als je 3Dfx wilt ervaren en/of games wilt draaien die het beste op een 3Dfx kaart draaien. Een Athlon 1100 is echter wel ietwat overkill voor zo’n kaart maar dat mag de pret niet drukken ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh

Ik neem aan dat het dus ook niks toevoegt aan de Riva TNT dan? Als ik het goed begrijp zijn 3DFX kaartjes dus alleen bruikbaar in oudere (Pentium II en III) systemen met een PCI videokaart of een hele oude AGP kaart? En dan alleen onder Windows 9x neem ik aan? Wat ik op andere forums lees is dat het onder DOS en Windows 3.1x (als je er drivers voor kan vinden) niet zoveel toevoegd. Bij een Pentium I systeem of ouder vormt de CPU een bottleneck voor een 3DFX schreef iemand al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

soedesh schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Ik neem aan dat het dus ook niks toevoegt aan de Riva TNT dan? Als ik het goed begrijp zijn 3DFX kaartjes dus alleen bruikbaar in oudere (Pentium II en III) systemen met een PCI videokaart of een hele oude AGP kaart? En dan alleen onder Windows 9x neem ik aan? Wat ik op andere forums lees is dat het onder DOS en Windows 3.1x (als je er drivers voor kan vinden) niet zoveel toevoegd. Bij een Pentium I systeem of ouder vormt de CPU een bottleneck voor een 3DFX schreef iemand al.
Ik heb dit er maar even bij gepakt:
Wikipedia: Voodoo2

Ik heb het zó onthouden: Grafische kaarten met 16 Mb geheugen, daar had een Voodoo2 kaart geen nut.
Had je al een Voodoo2 kaart ? Want de bijgeleverde CD zal ook een "readme" hebben, denk ik.
Er staat me bij dat die ook het nut van de kaart uitlegt.
(De doos heb ik niet meer, de CD wel. :D )

Enne (*kuch*):
TERW_DAN in "TNT2 en voodoo2 in een machine?"

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 16-08-2022 18:33 . Reden: Toevoeging TT (Tweakers' Topic) ]

eagle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hé we zijn weer mooie Highscreen kasten aan het posten! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkRcmlL6HzTH55r93n_txMYOFts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLvAXBEfWxQrtK0FRN3sA3tS.jpg?f=fotoalbum_medium

Kan ik niet achterblijven natuurlijk.

De AT (links) is origineel, de ATX niet, maar dat hadden de optical drives al verraden.

AT: Pentium MMX 200MHx, 32MB RAM, Cirrus Logic 2MB VGA, SoundBoostar (Ad1896 dacht ik), Quantum Bigfoot 2,1GB, 24x cd-rom lezer.
Windows 95 OSR2

ATX: Athlon 1GHz 'Orion', 256MB RAM, GeForce3 Ti200 64MB, SB Audigy, WD Protégé 40GB, Pioneer slot-in DVD-ROM, Sony slot-in CD-ROM.
Windows 98 SE

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 16-08-2022 22:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Wat appropriate GPU's betreft heb ik de T-Bird met PIII processor voorzien van een NVIDIA Riva TNT2 M64 (omdat deze AGP kaart zowel Win98 als Win 3.1x drivers heeft en ik daar een dual boot configuratie van wil maken). Het moederbord (Gigabyte 6VX7-4X rev 1.2) heeft bovendien een ISA slot en een mogelijkheid in de BIOS om een Soundblaster, MPU 401 en een FM synthesizer aan te zetten alsook de gameport die achteraan het bordje zit. Wat betreft het T-Bird met Athlon 1100 systeem gaat het om een iets nieuwer bordje met slechts PCI sloten. Ik ben van plan daar de Ati Rage Pro 128 in te zetten die oorspronkelijk in de PIII machine zat, omdat daar wel drivers voor Win9x en XP voor bestaan en niet voor Windows 3.1x. Graag hoor ik of het plaatsen van een 3DFX kaartje en/of een andere AGP kaart (ik heb een hele doos vol) nog wat toevoegd.
Er zijn wel een aantal kaarten die voor een 800MHz PIII “age appropriate” zijn:
  • TNT2 (Ultra)
  • GeForce 256 (SDR of DDR)
  • GeForce 2 MX (niet MX200/400)
  • GeForce 2 GTS
  • ATI Radeon 7200 (SDR of DDR)
  • Voodoo 3 3000/3500
  • Voodoo 5 5000
De vraag is alleen of er (buiten de TNT2) überhaupt nog Windows 3.1 drivers voor bovenstaande kaarten beschikbaar zijn.

Voodoo toevoegen aan een bestaande GPU wordt alleen relevant wanneer je zonder Glide wrapper aan de slag wilt en dus “the real thing” wilt beleven. De ATI Rage 128 is wellicht even snel als een SLI Voodoo 2 12MB setje. Je kan met een Glide wrapper echter niet zoveel klaarspelen op een Rage128 als met zo’n SLI setje. Puur omdat er ook games Glide/3DFX-only zijn gemaakt. Voodoo schaalt overigens best prima met snellere CPU’s, dus ik verwacht dat het wel leuk is om toe te voegen. Ik zie de benchmarks graag tegemoet. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door InjecTioN op 17-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Niet in de kast die ik heb.
Daar was het alleen noodzakelijk om zo bij het drie digit frequentie-display te kunnen komen.
Dan denk ik dat we het over een andere kast hebben. We hadden het over de HighScreen case van Vobis, waarbij de zijpanelen met een schuif los te halen zijn, en de uitbereidingskaarten met een klem te bevestigen zijn. Dat is tevens een ATX-kast.

Ik heb mij geen weet van een AT-kast van deze case mèt turbo display. Kan goed dat jij die wel hebt. In dat geval: pics plz!! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Brothar schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Ik heb dit er maar even bij gepakt:
Wikipedia: Voodoo2

Ik heb het zó onthouden: Grafische kaarten met 16 Mb geheugen, daar had een Voodoo2 kaart geen nut.
Had je al een Voodoo2 kaart ? Want de bijgeleverde CD zal ook een "readme" hebben, denk ik.
Er staat me bij dat die ook het nut van de kaart uitlegt.
(De doos heb ik niet meer, de CD wel. :D )

Enne (*kuch*):
TERW_DAN in "TNT2 en voodoo2 in een machine?"
Dat is dus niet helemaal zo. Een Voodoo 2, en vooral 2x (in SLI) kan lekker vlot werken in zo’n systeem.

Als voorbeeld: Ik heb zo’n setje in een Pentium III 1GHz zitten, waar de kaarten nog lekker mee draaien op hun maximale resolutie, wanneer ik Glide gebruik (t.o.v. een glide wrapper op de GeForce 2 GTS). DX7 games draaien vaak beter op de GeForce.

Het is dus zo’n overbruggingsperiode waarin er meerdere uitkomsten prima werkten, maar de uitkomst afhankelijk was van de usecase. (Lees: Glide/3DFX/OpenGL vs Direct3D)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:38:
Hé we zijn weer mooie Highscreen kasten aan het posten! :+

[Afbeelding]

Kan ik niet achterblijven natuurlijk.

De AT (links) is origineel, de ATX niet, maar dat hadden de optical drives al verraden.

AT: Pentium MMX 200MHx, 32MB RAM, Cirrus Logic 2MB VGA, SoundBoostar (Ad1896 dacht ik), Quantum Bigfoot 2,1GB, 24x cd-rom lezer.
Windows 95 OSR2

ATX: Athlon 1GHz 'Orion', 256MB RAM, GeForce3 Ti200 64MB, SB Audigy, WD Protégé 40GB, Pioneer slot-in DVD-ROM, Sony slot-in CD-ROM.
Windows 98 SE
Baas boven baas! :9~

Het enige dat ik “additioneel” heb van Escom, zijn deze geweldige speakers :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW4ISofT5pJlThDCwyEzll1Pjeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aqp410P5IrN9fmA23tWCy4t.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

InjecTioN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Dan denk ik dat we het over een andere kast hebben. We hadden het over de HighScreen case van Vobis, waarbij de zijpanelen met een schuif los te halen zijn, en de uitbereidingskaarten met een klem te bevestigen zijn. Dat is tevens een ATX-kast.

Ik heb mij geen weet van een AT-kast van deze case mèt turbo display. Kan goed dat jij die wel hebt. In dat geval: pics plz!! ;)
Ja, de foto plaats ik wel, als ik er bij kan.
Inclusief Vobis monitor, en het binnenwerk.

Dan mag je gaan gillen. ;)

Okee, ik zal het maar vast verklappen:
Turtle Beach Tropez Plus geluidskaart, met de geheugenbank voor samples gevuld met (EDO ?) RAM. :)
(Ik dacht wel dat die geluidskaart in deze kast zat.)

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik probeer het originele logo van Escom op een wat hogere resolutie te krijgen dan dat ik nu kan vinden. Weet iemand een bron of heeft iemand misschien een grotere afbeelding? Dit zijn namelijk de enige afbeeldingen die ik tot nu toe heb gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cGLHuayQLWhrj5joleVdoOUTUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bhUyE7IZhwgEOzCxmpbjcoH2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gZrlZChPyVTret3c2OyPYorcxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AaOmJMpIamXlTVws5zTu1sMs.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben helaas (nog) niet behendig met vectorizing van afbeeldingen, dus dat werkt ook niet mee! :D

Het doel is om de zwarte achtergrond te wijzigen naar een transparante achtergrond, en het blokje om te zetten naar de kleur zwart. Dit moet uiteindelijk een casebadge worden voor de Escom case die ik heb, zodat het eruit zal zien, zoals ik 'm origineel had.
De case zoals ik 'm ontvangen heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5-mKPPdKegPt5BBWTwE-ijies8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyhUGyaKhUjs5jT5Twwtg5EN.jpg?f=fotoalbum_tile

De case zoals ik 'm destijds had (niet mijn foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRa0cL8tU2n9arzZW48RqwfJ1mk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g10N2yQsW7RVFr3cjGyPNj9d.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@InjecTioN helaas geen gevonden bij de mij bekende sites. Maar wat je wel redelijk makkelijk kunt doen is overtrekken in Illustrator, het is een simpel logo. Dan heb je meteen een vector bestand.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 16:10
InjecTioN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Baas boven baas! :9~

Het enige dat ik “additioneel” heb van Escom, zijn deze geweldige speakers :D

[Afbeelding]
De onmisbare 90s speakers :P Daar waren volgens mij heel veel varianten van :D

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:53:
@InjecTioN helaas geen gevonden bij de mij bekende sites. Maar wat je wel redelijk makkelijk kunt doen is overtrekken in Illustrator, het is een simpel logo. Dan heb je meteen een vector bestand.
Ik dacht al dat het niet aan mijn zoekmachine-skills lag. :+

Ik zal me er eens in moeten verdiepen dan. Eens zien wat we daarin kunnen maken. Gimp werkt ook prima, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

urk_forever schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

De onmisbare 90s speakers :P Daar waren volgens mij heel veel varianten van :D
Specifiek deze gezocht inderdaad. M’n ouders hebben hun originele setje ook nog buiten onder hun afdak hangen. En ja, óók Escom! <3

Target en een aantal andere merken hebben dit model ook overgenomen. Alleen hadden die een wat primitievere set draaiknoppen erop zitten. Die van mij en m’n ouders hebben de goede potentiometers die een beetje weerstand bieden met draaien (fysiek, naast de eigenschap van de pot meter :+ ). Daarnaast zijn ze totaal niet scratchy of iets. Dus na al die tijd alsnog in perfecte staat gebleven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

InjecTioN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Ik dacht al dat het niet aan mijn zoekmachine-skills lag. :+

Ik zal me er eens in moeten verdiepen dan. Eens zien wat we daarin kunnen maken. Gimp werkt ook prima, toch?
Ik heb GIMP wel vaker gebruikt (want gratis :) ), maar niet voor vector bestanden, dus moest het ff opzoeken. Dit is het antwoord op je vraag: "GIMP is not designed for creating vector images. GIMP is a raster image editor, which means it creates and edits pixels, not vectors."

Illustrator is wat ik zelf altijd gebruik als ik vector bestanden wil maken, en kan het ten zeerste aanraden. Alleen is het (normaal gesproken) dus niet gratis. Misschien kom je ook wel weg met GIMP als je precies weet in welk formaat je logo geprint moet gaan worden. Dan pixeledit je het logo gewoon op dat exacte formaat en heb je geen vector bestand nodig.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-09 10:50
Voor vector gfx kan je inkscape gebruiken , is een open source tegenhanger van illustrator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Thanks, guys! Ik ga nog eens even verder kijken dan.

* InjecTioN gebruikt MacOS :Y) :7

Dus even verder zoeken naar alternatieven. :)

[ Voor 24% gewijzigd door InjecTioN op 18-08-2022 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Schaamteloze post hier: Mocht iemand overigens interesse hebben; ik verkoop mijn Dual Socket 5 met EISA en PCI moederbord met bijbehorende PSU. :)

Hij ligt er maar te liggen en ik heb ‘m alleen maar op de testbank gehad om te zien wat die kan. Erg leuk spul om eens mee te klooien, maar ik weet dat die uiteindelijk geen functie bij mij zal hebben.

EISA is wel een leuke toevoeging voor wanneer je er kaarten voor hebt. Ik heb zo ooit een EISA netwerkkaart gekocht, maar deze heeft helaas nooit gewerkt (kaart bleek stuk, na testen in ander bord). Mijn EISA SCSI kaart werkt gelukkig wel, maar die is voor een andere build (ook omdat het mobo reeds SCSI heeft). >:)

V&A aangeboden: Intel Altserver/CS Dual Socket 5 - PBA 630958-203 moederbord ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36
InjecTioN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:09:
Ik probeer het originele logo van Escom op een wat hogere resolutie te krijgen dan dat ik nu kan vinden. Weet iemand een bron of heeft iemand misschien een grotere afbeelding? Dit zijn namelijk de enige afbeeldingen die ik tot nu toe heb gevonden:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben helaas (nog) niet behendig met vectorizing van afbeeldingen, dus dat werkt ook niet mee! :D

Het doel is om de zwarte achtergrond te wijzigen naar een transparante achtergrond, en het blokje om te zetten naar de kleur zwart. Dit moet uiteindelijk een casebadge worden voor de Escom case die ik heb, zodat het eruit zal zien, zoals ik 'm origineel had.
De case zoals ik 'm ontvangen heb:
[Afbeelding]

De case zoals ik 'm destijds had (niet mijn foto):
[Afbeelding]
Alstublieft :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVpDJB3IG8Aej9kFi7MRd_icMdk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uGTTlgUturvHPEPv7EVegNFc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVcHwD6gG7qfyVyRbgs_Fw7_Oac=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C60xxN0bAwtQwPj1xs1LJMbS.png?f=fotoalbum_tile

Download voor png + vector eps bestanden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag maar eens begonnen aan de Bulgaarse AT-behuizing.

In de behuizing hier en daar wat roest, de kast wat ook wat ontzet maar dat is nu weer aardig recht gebogen.

Helaas is m'n Fertan op en blijkt de webshop waar ik het besteld heb tot de 29e met vakantie (zonder melding op de website). Pas toen ik belde kwam ik er achter waarom het zo lang duurde: ze zijn dicht...

Afijn, de behuizing is alvast leeg gehaald.

Zodra de Fertan er is, eerst even de kast schoonspoelen in de badkuip, dan Fertan er op en dat 24 uur laten inwerken. Dan afspoelen, drogen en spuiten met zinkspray.

Het kunststof krijgt een retrobright behandeling en misschien spuit ik de kap nog wel een keer over (RAL 9002 ?) maar dat heeft minder prioriteit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9NdP0JT.jpg

De kast zoals ik 'm kocht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0uYOt8v.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-08-2022 16:09 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:45:
Vandaag maar eens begonnen aan de Bulgaarse AT-behuizing.

In de behuizing hier en daar wat roest, de kast wat ook wat ontzet maar dat is nu weer aardig recht gebogen.

Helaas is m'n Fertan op en blijkt de webshop waar ik het besteld heb tot de 29e met vakantie (zonder melding op de website). Pas toen ik belde kwam ik er achter waarom het zo lang duurde: ze zijn dicht...

Afijn, de behuizing is alvast leeg gehaald.

Zodra de Fertan er is, eerst even de kast schoonspoelen in de badkuip, dan Fertan er op en dat 24 uur laten inwerken. Dan afspoelen, drogen en spuiten met zinkspray.

Het kunststof krijgt een retrobright behandeling en misschien spuit ik de kap nog wel een keer over (RAL 9002 ?) maar dat heeft minder prioriteit.

[Afbeelding]

De kast zoals ik 'm kocht:

[Afbeelding]
Dat is ook nog een behuizing die ik nog eens een keer van een VLB 486 wil voorzien. Een tante van mij had die destijds. Veel uurtjes doorgebracht achter die PC. :D

Mijn tante had er geen 5,25" bezels meer in en gebruikte 4 alkeline batterijen om de CMOS settings vast te houden (de batterij-houder was bovenop de FDD geplakt). De dingen die je in je leven onthoudt... :P 8)7

Ik ben benieuwd naar de werking van de Fertan en zinkspray. Ik heb ook nog wel een of twee behuizingen die ik eens onder handen wil nemen i.v.m. roest! :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Dat is ook nog een behuizing die ik nog eens een keer van een VLB 486 wil voorzien. Een tante van mij had die destijds. Veel uurtjes doorgebracht achter die PC. :D

Mijn tante had er geen 5,25" bezels meer in en gebruikte 4 alkeline batterijen om de CMOS settings vast te houden (de batterij-houder was bovenop de FDD geplakt). De dingen die je in je leven onthoudt... :P 8)7

Ik ben benieuwd naar de werking van de Fertan en zinkspray. Ik heb ook nog wel een of twee behuizingen die ik eens onder handen wil nemen i.v.m. roest! :o
Hij staat in mijn rijtje met favoriete AT behuizingen. De originele Shi-Tec die ik in 1994 had zoek ik ook nog. Heb er al eens naast gegrepen omdat Marktplaats pas een dag later bericht gaf dat er iets van Shi-Tec te koop stond en die kast was al verkocht (met exact hetzelfde Trust Non Interlaced 14 inch scherm).

Fertan werkt sowieso, daar heb ik al heel wat mee ontroest (daarom is het ook op :+).
En zinkspray ook wel vaker gebruikt, maar dan in m'n herinnering niet op computerbehuizingen.

Heb inmiddels ook ergens anders Fertan besteld dus heb straks weer voldoende staan.
Zodra het binnen is direct aan de slag (en ik plaats wel wat foto's van het proces).

----------------

In ander nieuws:

Heb afgelopen week ook nog een 2e NexGen mainboard met CPU gescoord.
De vorige was hagelnieuw, deze is duidelijk wel gebruikt maar evengoed een leuke aanvulling.

Hij is inmiddels verzonden maar komst uit Slovenië dus moet even geduld hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OT1gciq.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-08-2022 18:44 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Hij staat in mijn rijtje met favoriete AT behuizingen. De originele Shi-Tec die ik in 1994 had zoek ik ook nog. Heb er al eens naast gegrepen omdat Marktplaats pas een dag later bericht gaf dat er iets van Shi-Tec te koop stond en die kast was al verkocht (met exact hetzelfde Trust Non Interlaced 14 inch scherm).

Fertan werkt sowieso, daar heb ik al heel wat mee ontroest (daarom is het ook op :+).
En zinkspray ook wel vaker gebruikt, maar dan in m'n herinnering niet op computerbehuizingen.

Heb inmiddels ook ergens anders Fertan besteld dus heb straks weer voldoende staan.
Zodra het binnen is direct aan de slag (en ik plaats wel wat foto's van het proces).

----------------

In ander nieuws:

Heb afgelopen week ook nog een 2e NexGen mainboard met CPU gescoord.
De vorige was hagelnieuw, deze is duidelijk wel gebruikt maar evengoed een leuke aanvulling.

Hij is inmiddels verzonden maar komst uit Slovenië dus moet even geduld hebben.

[Afbeelding]
Tof! Wat kan je er zoal mee draaien uit het 486-tijdperk? Of kan je gewoon x86 instructies ermee uitvoeren?

Wel erg opmerkelijk dat er ook VLB en reguliere ISA sloten op kijken te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Tof! Wat kan je er zoal mee draaien uit het 486-tijdperk? Of kan je gewoon x86 instructies ermee uitvoeren?

Wel erg opmerkelijk dat er ook VLB en reguliere ISA sloten op kijken te zitten.
Ja, het draait x86 instructies en zou Pentium 1 prestaties moeten opleveren maar in de praktijk zit het wat meer tussen een DX4 100 en een Pentium 1 66 in.

Juist ook dat "falen" maakt dat deze CPU geen succes is geworden en maar een kort leven heeft gehad.

YouTube: The first Pentium competitor - NexGen Nx586

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-08-2022 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben jaloers. Heb ooit zo'n bord gehad. Vond het estetisch waarschijnlijk mooiste PC moederbord aller tijden.

Helaas dood als een pier. Iets in chipset zelf :'(

Jaren later een Nx586 CPU, maar (met dank aan Thandor) getest op een known-good bord, maar eveneens dood.

Mooie van Nx586 is dat het doorontwikkeld werd naar nooit/nauwelijks uitgebrachte Nx686, en dat werd weer door AMD opgekocht en gebruikt als basis voor de K6, waarmee ze tussen geflopte K5 en late Athlon zichzelf in leven gehouden hebben. Zonder Nx586 geen Ryzen 3 :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

"Vandaag voor 16:00 besteld, morgen in huis" lijkt niet te gelden voor Fertan (en een hoop andere dingen).

Het zal dus nog even duren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op MP staat weer eens een MS-6168v2 te koop.
Volgens mij heeft @dion_b er al drie, maar je weet nooit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:25:
Ik had ‘m inderdaad gezien ja. En compleet, in goede staat. Maar ik verwacht dat die er de hoofdprijs voor vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

En nog wel een complete Packard Bell :)
Ik heb al eerder contact gehad met deze verkoper over wat andere dingetjes, en hij weet heel goed wat er op eBay voor wordt gevraagd

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:25:
Je kunt nooit te veel MS-6168 hebben en dit is wel een erg mooie - maar ik heb er inderdaad al drie waarvan eentje in een kast als dit, en > EUR 100 om een kast te hebben met originele 3dfx-sticker gaat me net iets te ver.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Je kunt nooit te veel MS-6168 hebben en dit is wel een erg mooie - maar ik heb er inderdaad al drie waarvan eentje in een kast als dit, en > EUR 100 om een kast te hebben met originele 3dfx-sticker gaat me net iets te ver.
Misschien slikt deze zonder mokken en Coppermine 1133 ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zijn die dingen gewild ja? Tijdje terug eentje kunnen kopen voor een paar tientjes, maar toen ik zag dat de kaart onboard zat maar geskipt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Misschien slikt deze zonder mokken en Coppermine 1133 ;)
Heb ondertussen eentje met Tualatin 1400 draaien, dus dat is alvast niet het punt :P
Sp33dFr34k schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:42:
Zijn die dingen gewild ja? Tijdje terug eentje kunnen kopen voor een paar tientjes, maar toen ik zag dat de kaart onboard zat maar geskipt...
Kaarten zitten per definitie niet onboard :z

Los daarvan, alles met Voodoo is momenteel een hype, vandaar die hoge prijzen voor het systeem. Mijn interesse erin gaat een stuk verder terug, naar een grap die Terw_Dan ooit bij me uithaalde toen we collega's waren op de Packard Bell helpdesk rond 2000 :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sp33dFr34k schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:42:
Voodoo / 3DFX zijn momenteel idioot overgewaardeerd. Voor een v1 boven de €70, v2 voor het dubbele en V3 gaat al over de €200. De 4 en 5 serie zijn al helemaal unobtanium. Tenzij je er je linkerarm en rechter nier voor afstaat en je ziel er bij doet. Waanzin.

Die 6168 heb ik een jaar of wat geleden ook gehad, maar weer een gedaan. De basis klok ligt lager dan een 'echte' voodoo 3 en heeft de helft van het videogeheugen. Ik heb nu een Voodoo 3 3000 AGP kaartje, maar niet eens in gebruik omdat een GeForce 4 Ti4200 op een BX bordje met 90MHz agp bus sneller is op alle vlakken. Noem me maar een barbaar of masochist :p

Is het speciaal? Zeker. Is het uniek? Best wel. Dat maakt dit 'collectable' en ik verwacht dat deze computer ook niet onder de €200 zal worden verkocht.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

dion_b schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:04:
[...]
Kaarten zitten per definitie niet onboard :z

Los daarvan, alles met Voodoo is momenteel een hype, vandaar die hoge prijzen voor het systeem. Mijn interesse erin gaat een stuk verder terug, naar een grap die Terw_Dan ooit bij me uithaalde toen we collega's waren op de Packard Bell helpdesk rond 2000 :P
Ah oké, de PC die ik toen zag had hem wel onboard zitten iig. Maar vertel meer over de grap :P
Waterbeesje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:55:
[...]
Voodoo / 3DFX zijn momenteel idioot overgewaardeerd. Voor een v1 boven de €70, v2 voor het dubbele en V3 gaat al over de €200. De 4 en 5 serie zijn al helemaal unobtanium. Tenzij je er je linkerarm en rechter nier voor afstaat en je ziel er bij doet. Waanzin.

Die 6168 heb ik een jaar of wat geleden ook gehad, maar weer een gedaan. De basis klok ligt lager dan een 'echte' voodoo 3 en heeft de helft van het videogeheugen. Ik heb nu een Voodoo 3 3000 AGP kaartje, maar niet eens in gebruik omdat een GeForce 4 Ti4200 op een BX bordje met 90MHz agp bus sneller is op alle vlakken. Noem me maar een barbaar of masochist :p

Is het speciaal? Zeker. Is het uniek? Best wel. Dat maakt dit 'collectable' en ik verwacht dat deze computer ook niet onder de €200 zal worden verkocht.
Volgens mij is die hype al best een tijdje gaande. Ik was op zoek naar een matchende 2e Voodoo2, hoe langer ik wachtte hoe duurder ze werden. En nu is het idd normaal om €150 voor een Voodoo2 te vragen ofzo, absurd. Ik heb niet lang geleden een hele PC met Voodoo2 weggedaan voor ik geloof €75 (wel de 8mb versie). Ik had een paar dagen terug een deal met iemand hier op Tweakers voor de laatste missende 3DFX kaart in mijn collectie (de Voodoo5), maar die haalde last moment een Marktplaats actie uit... waarschijnlijk scoor ik die nu nooit meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sp33dFr34k schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Ah oké, de PC die ik toen zag had hem wel onboard zitten iig.
Nee, een kaart kan niet onboard zitten. Dan is het geen kaart meer, dat is per definitie een plat ding wat je ergens in steekt.
Maar vertel meer over de grap :P
Ik had een keer iets doms geroepen over mogelijkheid van AGP poort naast onboard AGP graphics, dus had hij mij wijs gemaakt dat er zoiets bestond als de Packard Bell Bora Pro2, met zowel V3 onboard als AGP.

Kan dus niet, AGP is echt een poort, geen bus. Of ja, kan wel als je de V3 via PCI aangesloten zou zijn wat eigenlijk veel beter idee is, aangezien een V3 nauwelijks gebruik maakt van AGP features en dus nagenoeg even snel is over PCI. Dat heeft Asus slim gedaan met een bord met ATi Rage Pro Turbo onboard. Maar als de V3 op AGP zit, kan er niets anders op AGP zitten.

En toch geloofde ik het, wat ik jarenlang nog heb moeten aanhoren :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:55:
[...]

Heb ooit een VooDoo2 uit de afvalbak gevist (mede stagiaire wist niet dat het geen stand-alone kaart was dus werd kapot verklaard...ik wist wel beter :P ), en een VooDoo 3 8MB voor €1,50 bij de kringloop gehaald.

Soms zie ik ze ook op V&A voor best absurde prijzen. Het zijn nu eenmaal wel collectables, maar eerlijk gezegd, zoveel geld zou ik niet over hebben voor dat soort hardware hoe leuk het ook is.
Dan moet het echt iets zijn voor puur authentiek of collectable (nét die laatste kaart die je nog niet in je verzameling hebt ofzoiets), maar zelfs een goedkoop TNT2 (zelfs de M64) is al sneller.

Dat gezegd hebbende.... kuch GeForce 5800 Ultra kuch... :+
(kaart die ik wel graag wil hebben, duurder is dan een RTX kaart, en trager dan een GT710 >:) )

Ook zo'n collectable, heb ook wel eens geprobeerd de Quadro variant ervan te zoeken (iets minder leuke koeler), maar ook dat wil niet tenzij je nieren verkoopt (en ik ben niet zo van uit het buitenland bestellen / Ebay).

Soms is het goedkoper een compleet systeem te kopen waar zo'n kaart toevallig inzit (en de verkoper niet weet dat het zo'n gewild model is) dan een onderdeel los te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:13:
Ik had een keer iets doms geroepen over mogelijkheid van AGP poort naast onboard AGP graphics, dus had hij mij wijs gemaakt dat er zoiets bestond als de Packard Bell Bora Pro2, met zowel V3 onboard als AGP.

Kan dus niet, AGP is echt een poort, geen bus. Of ja, kan wel als je de V3 via PCI aangesloten zou zijn [sub]wat eigenlijk veel beter idee is, aangezien een V3 nauwelijks gebruik maakt van AGP features en dus nagenoeg even snel is over PCI. Dat heeft Asus slim gedaan met een bord met ATi Rage Pro Turbo onboard. Maar als de V3 op AGP zit, kan er niets anders op AGP zitten.

Er staat mij iets bij dat er een website of magazine was die indertijd beweerde dat - een toen gloednieuw moederbord met AGP 2x - daadwerkelijk over twee AGP sloten beschikte. Wellicht dat TERW_DAN de reviewer ook ingefluisterd had? :P
Nemesizz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Dat gezegd hebbende.... kuch GeForce 5800 Ultra kuch... :+
(kaart die ik wel graag wil hebben, duurder is dan een RTX kaart, en trager dan een GT710 >:) )
GeForce FX 5800 Ultra O+ . Zat wel even te kijken naar de absurde prijzen die daar een tijdje terug voor gegeven werden. Mensen die mij vroeger (2008 ergens?) voor gek verklaarde dat ik iets van 30$ over had voor een engineering sample van zo'n onding ... als ik het daadwerkelijk zou verkopen zou het een goede investering geweest zijn ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thandor schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
GeForce FX 5800 Ultra O+ . Zat wel even te kijken naar de absurde prijzen die daar een tijdje terug voor gegeven werden. Mensen die mij vroeger (2008 ergens?) voor gek verklaarde dat ik iets van 30$ over had voor een engineering sample van zo'n onding ... als ik het daadwerkelijk zou verkopen zou het een goede investering geweest zijn ;).
Af en toe kijk eens even rond of ze er nog zijn (dus niet dagelijks/wekelijks), maar ten tijde dat een GeForce 980Ti nog high end was (a €600,-) gingen die FX 5800 Ultra ook voor ongeveer dat bedrag. Maar zag eerder dit jaar ook al prijzen van $1100 a $1200 voor die dingen (en niet eens duidelijk of het een werkend exemplaar was). Soms zijn het ook modded Quadro's, maar die missen dus de icoonische leaf-blower koeler (wat toch wel een heel belangrijk punt was voor die specifieke kaarten...vind ik althans :P ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Nemesizz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Af en toe kijk eens even rond of ze er nog zijn (dus niet dagelijks/wekelijks), maar ten tijde dat een GeForce 980Ti nog high end was (a €600,-) gingen die FX 5800 Ultra ook voor ongeveer dat bedrag. Maar zag eerder dit jaar ook al prijzen van $1100 a $1200 voor die dingen (en niet eens duidelijk of het een werkend exemplaar was). Soms zijn het ook modded Quadro's, maar die missen dus de icoonische leaf-blower koeler (wat toch wel een heel belangrijk punt was voor die specifieke kaarten...vind ik althans :P ).
Sjezus, 1000+ voor een FX5800 Ultra :X ? Die kaart staat nog altijd op mijn verlanglijstje, maar echt niet voor zulke prijzen.

Recent mijn grootste "do want" van mijn verlanglijstje kunnen afstrepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-Jc5iB7zovKQr7H7KzFPoqfOfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pud71I5OLQUdq9UbIXKjj7x5.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn allereerste eigen pc (zelfde model dan) die ik ergens begin jaren 90 met Sinterklaas kreeg, een Siemens Nixdorf PCD-4H. Mijn eigen pc is ergens rond 2000 of 2002 naar de stort gebracht (nu 20 jaar later denk ik WAAROM???!?, maar goed). De originele 2-speed CD-speler die in mijn pc zat heb ik wel nog, die gaat dan ook hierin geplaatst worden.

Dit model schijnt ook enigszins zeldzaam te zijn, een werkende/niet totaal doorgeroeste dan, dus het was een hele zoektocht. Deze ziet er van binnen en buiten bijna als nieuw uit, front zit rechtsvoor bij de sleutel niet helemaal goed en er zitten een paar miniscule krasjes op de kast, maar helemaal niets voor +-30 jaar levensduur. Ding heeft wel nog wat TLC nodig; hij gaat aan, maar batterij is denk ik leeg/kapot, een apart ding die los op het bord zit (met ty-rip vast) en via een kabeltje op het bord aansluit. Verder nog wat rariteiten met het herkennen van de floppydrive, wellicht is deze stuk en er zat geen HDD bij. Kan ook zijn dat dit gedrag komt door een (zo goed als) lege/kapotte batterij, dat het BIOS het niet goed registreert. Als ik een keer tijd heb (gaat nog lastig worden de komende maanden) er eens aan werken.

Wel erg happy met deze vondst, heeft me inclusief verzending vanuit Hongarije (daar kwam ie vandaan) net 150 euro gekost. Dit terwijl je ze soms op Ebay ziet staan voor 2000+ dollar 8)7

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

dion_b schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Nee, een kaart kan niet onboard zitten. Dan is het geen kaart meer, dat is per definitie een plat ding wat je ergens in steekt.

[...]

Kan dus niet, AGP is echt een poort, geen bus. Of ja, kan wel als je de V3 via PCI aangesloten zou zijn wat eigenlijk veel beter idee is, aangezien een V3 nauwelijks gebruik maakt van AGP features en dus nagenoeg even snel is over PCI. Dat heeft Asus slim gedaan met een bord met ATi Rage Pro Turbo onboard. Maar als de V3 op AGP zit, kan er niets anders op AGP zitten.

Godsamme, pak je me nu op definitie haha, oké gotcha, de chip zit onboard dan :P

Haha, dat is wel echt een geek grap (zoals wij allemaal hier in dit topic wss hehe), maar nog best geloofbaar :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sp33dFr34k schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Godsamme, pak je me nu op definitie haha, oké gotcha, de chip zit onboard dan :P

Haha, dat is wel echt een geek grap (zoals wij allemaal hier in dit topic wss hehe), maar nog best geloofbaar :9
Ja, totaal geek, we hebben het dan ook over twee modjes Processors, Moederborden & Geheugen toen dat nog een druk forumonderdeel was :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dual AGP lijkt me oprecht cool!
Pcie en agp combi ken ik wel, ook redelijk niche.

Maar onboard agp kaart chip plus agp poort moet technisch mogelijk zijn lijkt me, waar het inpluggen van een kaart de onboard kaart chip uitschakelt.

maar dan moeten beide chips wel de features ondersteunen.

(@Waterbeesje kijkt nog eens verliefd naar zijn Intel SR440BX bordje met dikke 16MB TNT onboard)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54
Enkele maanden geleden heb ik de HP Compaq T5000 thinclient aangeschaft om weer eens retro games te spelen. Dit project lag even stil door oa corona...

Inmiddels heb ik alles werkend gekregen met een SATA converter voor 1TB 2,5" HDD en Windows 98SE met alle benodigde drivers en community SP3 geïnstalleerd.

Momenteel zit ik nog met 1 uitdaging welke ik nog niet opgelost krijg. Onboard heeft de T5000 een AC'97 geluidskaart welke icm DOS spelen geen prettig huwelijk is. Ik heb het via enkele workarounds werkend proberen te krijgen maar uiteindelijk het gelaten voor wat het is. AC'97 is uitgeschakeld in de BIOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3goeo0AdZHcm9pQ6QHGr42-KCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJX7fRTbomI1CUD3eI2Xi8eJ.png?f=fotoalbum_large

Deze week heb ik een USB SoundBlaster Play! 3 aangeschaft welke direct door Windows 98SE gedetecteerd werd en de benodigde drivers lokaal kon vinden. Geluid functioneert prima.

Er is ook een regel toegevoegd aan autoexec.bat door Windows zelf;
SET BLASTER=A220 I5 D0 P300

Nu probeer ik als test met het spel Blood in de setup onderstaande settings, maar ik krijg de melding dat de geluidskaart niet gedetecteerd wordt :(
Soundcard = Sound Blaster
Port = A220
IRQ = 5

Heeft iemand nog een subtiele hint voor mij :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 22-08-2022 20:50 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Het enige dat ik nog zo weet, dat is dat er een alternatieve setting was.
Die gebruikte ik wel bij geheugen- of DMA- conflicten.

eagle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@Hari-Bo probeer je Blood te starten onder Windows, waarin die een command prompt venster opent, of sluit Windows af en gaat die naar DOS mode?

Je kan onder Windows de snelkoppeling naar Blood aanpassen en daarin de autoexec regel toevoegen.

Onder DOS verwacht ik dat je een TSR nodig hebt om een USB device werkzaam te maken.

Wellicht is het interessant om de setup utility eens met dezelfde voorwaarden als hierboven te openen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
@InjecTioN Ik probeer het inderdaad onder Windows icm DOS prompt.
Ik heb onderstaande tool ook geprobeerd en krijg het enkel functionerend met muziek en niet fx geluid, dan krijg ik enkel een krakend geluid (wat al iets van geluid is :P).
VDMSound9x(Alpha)

Bovenstaande tool heeft wel goede support icm Windows XP/2000 is dat eventueel nog een optie voor DOS gaming? Ik dacht dat vanaf NT DOS via emulatie gedraaid wordt?

En waar staat TSR voor? Dat is mij even onduidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 23-08-2022 11:25 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Blood (en Duke3d en dergelijke) waren toch soms lastig om geluid aan de praat te krijgen omdat je zowel 8-bit als 16-bit sound instellingen moest instellen (IRQ en DMA) en dat leverde regelmatig conflicten op met andere hardware (of gebrek aan opties van de geluidskaart zelf).

Dan kon je de settings voor 8-bit bijv wel aan de praat krijgen, maar settings van 16-bit niet (geluidskaart had die poorten/IRQ's niet / IRQ was in gebruik door een ander onderdeel...vaak printerpoort). Gevolg was dat je dan helemaal geen geluid had.

En wat soms ook gebeurde in Windows, dat er een geluidje afspeelde (error of iets dergelijks) en dat de geluidskaart dan 'bezet' was, en niet meer werkte als je een DOS game wilde starten. Had dat nog wel eens met de half defecte AWE32 geluidskaart die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Hari-Bo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:24:
@InjecTioN Ik probeer het inderdaad onder Windows icm DOS prompt.
Ik heb onderstaande tool ook geprobeerd en krijg het enkel functionerend met muziek en niet fx geluid, dan krijg ik enkel een krakend geluid (wat al iets van geluid is :P).
VDMSound9x(Alpha)

Bovenstaande tool heeft wel goede support icm Windows XP/2000 is dat eventueel nog een optie voor DOS gaming? Ik dacht dat vanaf NT DOS via emulatie gedraaid wordt?

En waar staat TSR voor? Dat is mij even onduidelijk.
Ah! Het is een alpha release!

Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met de ontwikkelaars. Even je probleem daar neerleggen en kijken wat zij erop zeggen. Het kan namelijk goed zijn dat het gewoon niet voldoende doorontwikkeld is om dit werkzaam te krijgen.

Een TSR is een Terminate-and-Stay-Resident applicatie. Ofwel: het blijft in het geheugen staan. Veel nieuwere geluidskaarten hebben dit nodig om de juiste verwijzing naar de geluidskaart te maken voor bijvoorbeeld een SoundBlaster emulatie/compatibiliteit. Ofwel: spel maakt gebruik van SoundBlaster API, kaart uit zichzelf niet, dus moet er een TSR gebruikt worden om het spel en de kaart met elkaar te kunnen laten “praten”. Ofwel: een vertaler. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hari-Bo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:48:
Enkele maanden geleden heb ik de HP Compaq T5000 thinclient aangeschaft om weer eens retro games te spelen. Dit project lag even stil door oa corona...

Inmiddels heb ik alles werkend gekregen met een SATA converter voor 1TB 2,5" HDD en Windows 98SE met alle benodigde drivers en community SP3 geïnstalleerd.

Momenteel zit ik nog met 1 uitdaging welke ik nog niet opgelost krijg. Onboard heeft de T5000 een AC'97 geluidskaart welke icm DOS spelen geen prettig huwelijk is. Ik heb het via enkele workarounds werkend proberen te krijgen maar uiteindelijk het gelaten voor wat het is. AC'97 is uitgeschakeld in de BIOS.
Welke dan? Want de VT8231 heeft gewoon legacy DOS support en de maker van Unisound heeft er een simpel tooltje voor geschreven:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=842960#p842960

Niet zo ideaal als echte ISA sound card, maar veel beter dan in DOS met USB spullen proberen te prutsen IMHO :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben in Polen op vakantie en daar is een speelgoedmuseum. Een deel hiervan is gewijd aan retro games, waar ik natuurlijk een kijkje moest gaan nemen.

Helaas stelde het niet al teveel voor. Er zijn gewoon nieuwere PC's gebruikt (voornamelijk C2D/P4) in combinatie met Dosbox. Maar desalniettemin prima om o.a. effe te fraggen in Quake :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDA37R4KeqrmZwxivHv4bPqWcTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0CvMxs4ghLE452UbkjXVFu8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y-gBf_TQYC5IhGURX1uZ1k9WOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otUpZam0rN5hziIbTswtzXgh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqjnKdwGPNxyrQlvMgIlEd0tBQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRY8vZECllg8Bg1IbvIqedRr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI_tkeXkF_5Qo7JZAPBGPAz3LdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA8jr22HOyNv78ujOqtmJWXZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag de Fertan binnen gekregen!

De kast eerst afgenomen met een schuursponsje en een afwasmiddel zodat er geen vet en vuil op zit en afgespoeld met water.

Opdrogen hoeft niet, of zelfs juist niet, voor Fertan. Een natte ondergrond versnelt het proces.

Met een kwast ieder oppervlak en hoekje ingesmeerd.
Het is wel handig om een emmer water erbij te zetten om je handen schoon te spoelen want schoon houden lukt bijna niet.

Dit moet nu zo 24 uur blijven staan, morgen schoonspoelen en kijken of alle roest omgezet is, anders behandeling nog een keer herhalen (wat meestal wel nodig is).

En als het schoon is, dan droog maken en spuiten met zinkspray.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3uKm2nf.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Welke dan? Want de VT8231 heeft gewoon legacy DOS support en de maker van Unisound heeft er een simpel tooltje voor geschreven:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=842960#p842960

Niet zo ideaal als echte ISA sound card, maar veel beter dan in DOS met USB spullen proberen te prutsen IMHO :o
Ik kwam via reddit uit op een andere tool, maar deze werkt inderdaad perfect! Ik kan de standaard setup draaien en nu werkt alles perfect!

Nu een potje Blood spelen met het gekerm van de tegenstanders door de speakers. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:44:
Vandaag de Fertan binnen gekregen!

De kast eerst afgenomen met een schuursponsje en een afwasmiddel zodat er geen vet en vuil op zit en afgespoeld met water.

Opdrogen hoeft niet, of zelfs juist niet, voor Fertan. Een natte ondergrond versnelt het proces.

Met een kwast ieder oppervlak en hoekje ingesmeerd.
Het is wel handig om een emmer water erbij te zetten om je handen schoon te spoelen want schoon houden lukt bijna niet.

Dit moet nu zo 24 uur blijven staan, morgen schoonspoelen en kijken of alle roest omgezet is, anders behandeling nog een keer herhalen (wat meestal wel nodig is).

En als het schoon is, dan droog maken en spuiten met zinkspray.

[Afbeelding]
Dat ziet er toch zo lekker smeuïg uit :p
Ga je er ook nog een paar lagen matte of zijdeglans blanke lak overheen zetten? Dat vind ik zelf ook erg mooi staan!

Maar lekker bezig!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Dat ziet er toch zo lekker smeuïg uit :p
Ga je er ook nog een paar lagen matte of zijdeglans blanke lak overheen zetten? Dat vind ik zelf ook erg mooi staan!

Maar lekker bezig!
Het is altijd een rommeltje met het smeren van dat spul :P

Het plan was alleen zinkspray maar mss is een afwerklaag ook wel mooi.
Ik bekijk het resultaat wel en als het glans nodig heeft dan spoed ik mij weer naar de bouwmarkt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Na een lange tijd alleen lezen en niet posten toch weer eens een update voor wat betreft Retro PC'tjes.

Momenteel in de restauratie een desktop AMD 486 DX4-100 met VLB Diamond Speedstar, Tekram Cache controller en 1,2 GB WD schijf met Soundblaster en 3Com UTP aangevuld met een Gotek. Deze speelt momenteel Doom etc. maar draait nog niet helemaal optimaal. Soms een lock up of sound doet het niet, verwacht een PnP issue met de 3Com.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfBW94HMmO-zc8ThnNv1fBPPXJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5zZdRQUBzxezdnxEAlUR1jx.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast nog een AMD 386DX-40 in opbouw met een Itt coprocessor. Just for fun en de wat oudere games.

En last but not least een IBM 5160 compleet. Deze is op het keyboard na compleet 100%. Keyboard heeft soms een stuck key. Heb al nieuwe veertjes liggen maar krijg het niet beter. Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7ryAixP0lNbX68B4HC5hTnVpgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBmaLzbf0HgpHI3NBDS9MzXy.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wil ik de collectie wat verkleinen maar heb nog geen idee of ik de IBM wel kwijt wil.

all people are wise untill they speak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

-=*skilla*=- schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:19:
Na een lange tijd alleen lezen en niet posten toch weer eens een update voor wat betreft Retro PC'tjes.

Momenteel in de restauratie een desktop AMD 486 DX4-100 met VLB Diamond Speedstar, Tekram Cache controller en 1,2 GB WD schijf met Soundblaster en 3Com UTP aangevuld met een Gotek. Deze speelt momenteel Doom etc. maar draait nog niet helemaal optimaal. Soms een lock up of sound doet het niet, verwacht een PnP issue met de 3Com.

[Afbeelding]

Daarnaast nog een AMD 386DX-40 in opbouw met een Itt coprocessor. Just for fun en de wat oudere games.

En last but not least een IBM 5160 compleet. Deze is op het keyboard na compleet 100%. Keyboard heeft soms een stuck key. Heb al nieuwe veertjes liggen maar krijg het niet beter. Iemand een tip?

[Afbeelding]

Ook wil ik de collectie wat verkleinen maar heb nog geen idee of ik de IBM wel kwijt wil.
Een mooi draaiende IBM zou ik niet zo snel weg doen, dat lijkt me wel iets waar je over 5 of 10 jaar ineens spijt van krijgt. Heb hier nog wel een mooie IBM staan maar die wacht nog op reparatie van de voeding (met nog 50 andere projecten :+ ).

----------------------

De Fertan doet z'n werk intussen. Op sommige plekken zie je al de typische zwart/blauwe kleur waar de roest vrijwel geheel is omgezet in een "ijzer tannine" verbinding.

Vanavond afspoelen en waar nodig nog een keer insmeren.

Dit is dus niet een close-up van Jupiter maar de onderkant van een ietwat roestige AT-computerbehuizing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l9hUOE0.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

-=*skilla*=- schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ALS er eentje weg gaat, is dat de 386DX40. De 486 op de-turbo stand dekt daarvan de complete lading spellen die gevoelig zijn voor snelheid. De spellen waar de 386 te snel voor is, worden meestal door de IBM gedekt.
Maar als je die 386 er uit doet, krijg je over een paar jaar ook weer spijt verwacht ik... Lekker houden. Daarna komt er nog een Pentium 3 bij voor de Windows 9x dingen en je bent retro-settled :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zojuist de behuizing schoon gespoeld en geborsteld. Ik zie geen bruine roest meer (wel wat kleurstof in de huidige verf getrokken) dus ga geen 2e laag Fertan toepassen.

Heat gun gebruikt om de kast snel te drogen zodat het niet weer gaat roesten op plekken waar metaal op metaal gepopnageld is.

Morgen de grote oppervlakken ontvetten en dan spuiten!

Het frontpaneel ga ik alleen maar schoonmaken, het krijgt geen retrobright behandeling. Het is te lastig uit elkaar te halen (plastic is ietwat dichtgesmolten om switches te monteren, smoke look plastic zit gelijmd, etc.).

Ach ja, het is 30 jaar oud en dat mag je op zich ook wel een beetje zien, toch? :+

---------

Update: de behuizing eerst gespoten met (60% volle spuitbus) zinkspray, de bus was daarna echt leeg. Nu een tweede laag met "Hammerite Metaallak Aluminium Spray" wat wel een aardige afwerking lijkt.
Hopelijk vreten de 2 verschillende verfsoorten elkaar niet op want dan ben ik iets verder van huis.

[ Voor 71% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2022 12:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 12-09 15:17
Mijn eerste retrobright projectje afgerond met waterstof peroxide creme (12%).
Ging verassend goed met de zon van afgelopen 2 dagen. Door het gisterenmiddag en vanochtend in de zon te leggen is het weer stralend wit geworden.

Weer in elkaar gezet, stickertjes van Geekenspiel erop geplakt die ik al een jaar heb liggen. Blij mee :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lxsP67H99JxUE5dTc94mSrnkcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UN9eNPq4n8nwSPNew0qVbpap.jpg?f=fotoalbum_large

Kleurverschil tussen de drives en de kast is op de foto groter dan in het echt. Ze hebben ook een net iets andere kleur dan de kast.
Power button had mischien nog iets langer gemogen, maar op de foto is het ook wat overdreven verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door FunFair op 25-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:
Ging verassend goed met de zon van afgelopen 2 dagen. Door het gisterenmiddag en vanochtend in de zon te leggen is het weer stralend wit geworden.

Weer in elkaar gezet, stickertjes van Geekenspiel erop geplakt die ik al een jaar heb liggen. Blij mee :*)

[Afbeelding]

Kleurverschil tussen de drives en de kast is op de foto groter dan in het echt. Ze hebben ook een net iets andere kleur dan de kast.
Power button had mischien nog iets langer gemogen, maar op de foto is het ook wat overdreven verschil.
Dat lijkt goed geslaagd :)

Was een populair kastje destijds, veel van geassembleerd en later gerepareerd.
Waterbeesje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Dat was niet het plan maar gezien de hoeveelheid "aluminiumglitter" die er vrij komt van de laatste verflaag is dat misschien toch niet onverstandig 8)

Spuitwerk is (voor mijn doen) aardig geslaagd. Geen druipers, wel wat insecten en vuiltjes die het nodig vonden om op m'n vers gespoten werk te landen maar dat is het risico van buiten werken :X

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 12-09 15:17
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dat lijkt goed geslaagd :)

Was een populair kastje destijds, veel van geassembleerd en later gerepareerd.

[...]

Dat was niet het plan maar gezien de hoeveelheid "aluminiumglitter" die er vrij komt van de laatste verflaag is dat misschien toch niet onverstandig 8)

Spuitwerk is (voor mijn doen) aardig geslaagd. Geen druipers, wel wat insecten en vuiltjes die het nodig vonden om op m'n vers gespoten werk te landen maar dat is het risico van buiten werken :X
Als de verf stofdroog is kun je met een natte vinger die insectjes en stofjes nog eruit poetsen.

Laatst ook een spuit projectje gedaan, maar tegen stof en insecten moet je dat eigenlijk binnen kunnen doen, of zo'n klein kas-tentje oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@BlueTooth76 En dan natuurlijk de belangrijkste zaken niet vergeten: foto's :D

@FunFair dat is ook netjes geworden! Die combinatie van 3dfx en K6-2 stickers zijn ook erg mooi!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:24:
@BlueTooth76 En dan natuurlijk de belangrijkste zaken niet vergeten: foto's :D
Achteraf had ik beter nog een 2e spuitbus zinkspray op kunnen halen maar soms rommel je aan met wat je hebt staan ;) Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik van die 2e spuitbus kon verwachten, die ik nog had staan.

De achterkant is strak genoeg en dat is de enige kant die je doorgaans zal zien zodra kap en front gemonteerd zijn dus vind het prima. Roest is weg.

Volgende keer hou ik het bij zinkspray en een laagje vernis, al heb ik niet zoveel kasten met roest ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZXgf4yk.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Achteraf had ik beter nog een 2e spuitbus zinkspray op kunnen halen maar soms rommel je aan met wat je hebt staan ;) Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik van die 2e spuitbus kon verwachten, die ik nog had staan.

De achterkant is strak genoeg en dat is de enige kant die je doorgaans zal zien zodra kap en front gemonteerd zijn dus vind het prima. Roest is weg.

Volgende keer hou ik het bij zinkspray en een laagje vernis, al heb ik niet zoveel kasten met roest ;)

[Afbeelding]
Dat is nou het mooie van zink: het reageert met zuurstof en beschermt daarmee het staal :)
En met wat geluk is die spray dicht genoeg om een afsluitende laag zink oxide te vormen in nog beter het staal te beschermen.

Staat er zo lekker strak bij!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
FunFair schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:

[Afbeelding]

Mooie kast, Inwin A500 zo te zien? De power button misschien nog een keer doen, hij valt mij wel op, zo op de foto. Heel veel Inwin kasten in elkaar gezet, erg fijne kasten om te assembleren. Geen scherpe randen, netjes afgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nu nog even zien of ik een geschikte cd-rom drive heb voor de 386 build.
En anders ligt daarachter misschien nog wel wat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rM0UOhC.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:33:
Nu nog even zien of ik een geschikte cd-rom drive heb voor de 386 build.
En anders ligt daarachter misschien nog wel wat.

[Afbeelding]
Nogal wiedes.
Kolom 2, rij 2.

Single of dual speed mitsumi gok ik? Met zijn slede die er in zijn geheel uit komt?

Zo niet, een van de drie quad speeds er omheen en die slede per omgaande bij mij inleveren :9

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Nogal wiedes.
Kolom 2, rij 2.

Single of dual speed mitsumi gok ik? Met zijn slede die er in zijn geheel uit komt?

Zo niet, een van de drie quad speeds er omheen en die slede per omgaande bij mij inleveren :9
Hehe, ik neig ook naar de Mitsumi met slede maar aan de andere kant heb ik ook nog wel wat games en shareware op cd-rom en dan is 1x speed laden wel erg langzaam. Dus wss stop ik er een Quad-Speed in ;)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Hehe, ik neig ook naar de Mitsumi met slede maar aan de andere kant heb ik ook nog wel wat games en dan is 1x speed laden wel erg langzaam. Dus wss stop ik er een Quad-Speed in ;)
In dat geval zou ik gewoon die slede doen, een er zo'n plextor bij zetten. Plextor op een ide poort op de geluidskaart, mitsumi op een dedicated CD-Rom kaart.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 31 ... 87 Laatste