soedesh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:47:
Even een oude PC uit de garage gehaald om te kijken of het beestje opstart. Dat doet ie prima (met slechts een melding dat de CMOS batterij op is) en het betreft een Packard Bell mm 7042 e. Niks van te vinden op internet, maar zeker geen onbekende PC als men hem ziet (foto's volgen wellicht).
Foto's zouden zeker interessant zijn.
Packard Bell gaf modellen verschillende namen en nummers in verschillende markten, soms zelfs in verschillende winkels. Dus niet gek dat je op zo'n nummer niet zoveel vindt. Interessanter is het om te weten welke kast het heeft en welk moederbord. Gezien rest van de beschrijving klinkt het als een PB640 moederbord (met i430FX chipset). Ik zou verwachten in een of andere Frog case, ws 4x4, maar 3x3 is ook mogelijk.
Voor ik hem aandeed overwoog ik een herinstallatie (met WIndows 98 2nd en/of MS-DOS 6.22 en Windows 3.1x), maar eenmaal aan ben ik daar toch op terug gekomen. Reden is dat de Windows 98 (eerste editie) die standaard door Packard Bell op deze machine was gezet ook enige belangrijke drivers en (de bloatware uitgezonderd) software bevat, welke met geen mogelijkheid (of met zéér veel moeite) opnieuw geinstalleerd kan worden.
No way was Win98FE origineel op deze computer. De enige P1 die nog in gebruik was ten tijde van Hercules-release (eerste Win98 software van PB) was de P233MMX op de AN430TX moederbord (en nog wat Cyrix en AMD CPUs op late So7 borden met SiS chipset). Dit was oorspronkelijk een WIn95 systeem. Mogelijk ooit zonder herinstall geupgrade naar Win98FE, maar niet origineler dan dat.
Behalve een Cirrus Logic 5430/40 videokaart
Videokaart? Dan is dat niet origineel. PB gebruikte nooit videokaarten, altijd onboard video op het moederbord (tot de eerste P2 systemen op AL440LX en SE440BX). Zeker dat het een kaart is? Want CL-GD543x zat dus onboard op PB640...
zit er namelijk ook een gecombineerde geluidskaart/modem van Packard Bell in, welke met Aztech 2320 compatible PnP Audio en een Rocky PnP 28.8 Data Fax Voice Modem bevat.
Volledig standaard spul. AZT2320 heeft native driver support in Win98SE.
Ook zit er een (ISA) FM Radio kaart in met bijbehorende software (FM Radio III).
Die software zou ik wel backuppen als je dit wilt gebruiken. Mbt drivers: check de chip op de kaart.
Helaas heb ik het kabeltje/de antenne die daar bijhoort niet, maar het ziet eruit als een gewone jack aansluiting, dus daar is denk ik wel een mouw aan te passen.
FM radio is niet bepaald rocket science. Een audiokabel met uiteinde eraf geknipt zou voldoen. Ideale antennelengte is 1/2 van de golflengte. Is dat niet haalbaar, dan is 1/4 ook goed. FM is ~100MHz, dus golflengte is ongeveer 3m. 1/4 daarvan is een handzame 75cm.
Verdere specificaties zijn o.a. een Pentium (1 neem ik aan) @120Mhz, 48 Mb RAM en een Seagate HDD van 851 Mb.
CPU en HDD zijn origineel, RAM is geheid uitgebreid (althans, als je 48M
B bedoelt en niet Mb), van 16MB origineel.
Ook zit er nog een EICON DIVA 2.01 ISDN kaart in de machine die er denk ik later in is gezet, maar deze kan wat mij betreft eruit want daar kan men toch niks (meer) mee.
Nope, al geldt dat ook voor de analoge modem. Ik zou voor een PCI NIC vervangen.
Ik denk dat een upgrade naar 98 2nd de enige optie is voor deze machine en (een schone) herinstallatie teveel problemen oplevert (tenzij iemand hier een makkelijke oplossing heeft daarvoor). De originele (herstel) CD's zijn uiteraard ook niet aanwezig.
Met de originele CD (zeer waarschijnlijk maar eentje) ga je sowieso lol hebben om het vanuit huidige toestand te herstellen.
Met deze upgrade en een NIC erin kan ik in ieder geval iets meer dan wat de machine nu kan.
Wellicht kan ik er ook nog een Voodoo kaart indoen als dat de moeite waard is in combinatie met de CIrrus Logic.
De GD5430 is niet relevant want in 3D uitgeschakeld ten gunste van de Voodoo. Of het met de P120 interessant is, is een tweede. Ik zou zeggen: nee. Het gaat wel werken, maar vreselijk CPU-bottlenecked zijn.
Oja, als iemand nog een truuk heeft om "Geregistreerd op naam van:" te veranderen dan hoor ik dat graag, want nu staat daar nog de naam van de vorige eigenaar (degene van wie ik de kast jaren terug gratis kreeg).
Vast ergens in registry. Maar herinstallatie is IMHO makkelijker. Zou ik doen. Of Linux erop zetten
Maar serieus: P120 vind ik voor Win95 al te traag. Dit is een prima late DOS systeem. Dat is waar ik hem voor zou gebruiken.