Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 46 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:28

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in dit Retro PC Gaming topic, weet even niet of ik ook over PC games hier mag vragen, of alleen over hardware. Maar ik ben al enige tijd op zoek naar Unreal Tournament uit 1999, iemand een idee waar je die nog ergens kunt kopen? Want in de Epic Store, maar ook Steam of GOG is deze niet te vinden.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Linksquest schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:07:
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in dit Retro PC Gaming topic, weet even niet of ik ook over PC games hier mag vragen, of alleen over hardware. Maar ik ben al enige tijd op zoek naar Unreal Tournament uit 1999, iemand een idee waar je die nog ergens kunt kopen? Want in de Epic Store, maar ook Steam of GOG is deze niet te vinden.
Ik denk dat je misschien nog wel kans op slagen hebt als je gewoon een v&a advertentie maakt. Zat tweakers die nog een oude voorraad gebruikte games hebben die ze niet meer gebruiken.

De enige plekken waar ik weet dat het vrij makkelijk te krijgen is, kost me een berisping van de moderators :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ben toevallig met eentje op marktplaats bezig, denk dat het wel goed komt, maar aangezien ik met pc games volledig digitaal ben, hoopte ik deze ook normaal te kunnen kopen, helaas denkt Epic daar anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zou zomaar kunnen dat Epic geen pure digitale licences voor UT99 verkoopt. Dat was anno 1999 namelijk niet 'normaal'. Om het dan (legaal) te kopen moet je op zoek naar originele media. Misschien interessant om te weten dat het meegeleverd werd met een aantal Diamond videokaarten destijds. Unreal (non-Tournament) zat bij de Viper 550 (TNT), ik meen dat UT geleverd werd bij de Viper 770 (TNT2). Als iemand de CDs daarvan heett, zou je wel eens kunnen vinden wat je zoekt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 13:05

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@Linksquest ik verwacht dat je voor UT GOTY edition of Gold edition zult moeten gaan. Die kan je nog wel digitaal vinden op iig Steam.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
InjecTioN schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 00:04:
@Linksquest ik verwacht dat je voor UT GOTY edition of Gold edition zult moeten gaan. Die kan je nog wel digitaal vinden op iig Steam.
Nou, nee. Niet meer. Helaas :(

https://store.steampowere...Game_of_the_Year_Edition/

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Oh balen! Ik kan 'm inderdaad "vinden" op Steam, maar "Requires agreement to a 3rd-party EULA: eula_epic" gooit duidelijk best wel wat roet in het eten... :(

Nou weet ik wel dat Archive.org nogal wat ISO's faciliteert voor diverse oude games die niet meer te krijgen zijn. Dat valt volgens hen onder de noemer "abandonware", wat (legaly speaking) natuurlijk geen officiële term is.

Verder mag ik je ook niet verwijzen naar de download van deze abandonware, in verband de eerdergenoemde berisping die een modje mij kan geven wanneer ik over deze grens heen ga. :X

[ Voor 37% gewijzigd door InjecTioN op 08-09-2023 08:38 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Klopt, die kwam ik ook tegen en inderdaad kon ik die niet meer kopen. Snap Epic ook echt niet dat ze een titel wat veel mensen nog graag spelen niet op een normale legale manier digitaal aanbieden, misschien alleen maar oog voor Fortnite, jammer. Maar iemand wees me naar een foundation website, waar ik gewoon de iso kon downloaden zonder enig probleem, dat maar eens gedaan en het weekend maar eens kijken of dat werkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leuke verrassing voor mezelf vandaag.

Ben m'n foto's aan het inscannen en kwam verloren gewaande foto's tegen (in een verkeerd fotomapje van een vakantie) van m'n Shitec computer uit 1994.

Op de foto zit de 5,25 inch floppydrive en de Optics Storage Dolphin 8000 er nog niet in, dus dit zal zomer 1994 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8yXpLPA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MzBBfRh.jpg

Update: en kwam ook nog een foto tegen van begin 1996 waar de DX2 80 @ 100MHz er in zat, de Mitsumi drive en wss de 850MB Western digital.

Later dat jaar vervangen door een DX5 133@160MHz en een Quantum Bigfoot 2.5GB (en de 5,25 inch drive niet meer kwijt kon in de behuizing).

Draadloze (IR) koptelefoon _/-\o_
Canon BJ-200EX
En de heerlijke Trust speakers (onder meer merken verkocht), die een flinke upgrade waren.

En voor de mensen met heel goede ogen: ja, dat is Papyrus IndyCar Racing :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NzJv0Ng.jpg

Als kers op de taart nog een foto van m'n Schneider Joyce PCW8256 met de afwijkende 3 inch diskettes en CP/M besturingssysteem. Had daarnaast ook nog een Philips MSX aan m'n TV hangen maar daar ben ik nog geen foto van tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bwAbHtT.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-09-2023 13:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

BlueTooth76 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:19:
Leuke verrassing voor mezelf vandaag.

Ben m'n foto's aan het inscannen en kwam verloren gewaande foto's tegen (in een verkeerd fotomapje van een vakantie) van m'n Shitec computer uit 1994.
:D :Y
Als kers op de taart nog een foto van m'n Schneider Joyce PCW8256 met de afwijkende 3 inch diskettes
Hela de CF-2. Die heb ik echt nog nooit in handen gehad.
Toevallig was ik een podcast aflevering over floppy drives en media aan het luisteren van Advent of Computing. Toen ik de auto op de oprit zette begon hij net over de CF-2. Volgende rit eens meer er over leren vermoed ik.
Wat was de capaciteit van die dingen eigenlijk?

[ Voor 66% gewijzigd door Ultraman op 11-09-2023 14:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:42:
[...]

:D :Y

[...]

Hela de CF-2. Die heb ik echt nog nooit in handen gehad.
Toevallig was ik een podcast aflevering over floppy drives en media aan het luisteren van Advent of Computing. Toen ik de auto op de oprit zette begon hij net over de CF-2. Volgende rit eens meer er over leren vermoed ik.
Wat was de capaciteit van die dingen eigenlijk?
HomeComputerMuseum in Helmond heeft ze sowieso wel liggen, heb er daar nog 1 in de handen gehad vorig jaar.

Capaciteit had ik geen herinnering meer aan, genoeg voor wat ik er mee deed.
Internet lost het mysterie op:
Drives came in two variants: single-sided, single-density (typical capacity about 180 kilobytes per side, in 40 tracks) -- the drive would only read/write one side of the medium, and to access the other, you'd insert the disc the other way up -- and double-sided, double-density (capacity about 720 kilobytes per disc, in 80 tracks) -- in this case the disc would only ever be inserted one way up. Higher-density drives could read, but not (safely) write, media formatted to the lower density.

The discs used in these two sorts of drives were identical, and could all be inserted either way up. (Early on, some discs were marked as being for the DSDD drives by being labelled as CF2DD or CF2-D, but reportedly there was no difference in the underlying physical media.
Mijn Joyce had 2 verschillende drives, herinner ik me nog. Onderste is wss een 720 kiloybyte vesie.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-09-2023 15:13 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

Khaine

Python liefhebber

Heb ook weet wat gevonden in mijn stoffige hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn3ivcb0gSejQmnsA3hBdMXBqjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAdFneA2LdJx1rPy6lrEfaE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNw-CzRlXQBdaDf24jWF3i2PPks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5UOmWYNLDnTUPtC5M5RbpVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qsu4MAf9j2FmLEad61V2PEInLYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ez09Fucom1pCfsOjKqpXUpFv.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het een M1000 . Hij zou nog moeten werken, maar hij heeft al zeker 10 jaar in een lade gelegen :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Khaine schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:37:
Heb ook weet wat gevonden in mijn stoffige hoek:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is het een M1000 . Hij zou nog moeten werken, maar hij heeft al zeker 10 jaar in een lade gelegen :D
Mooie vondst! Mss even een nieuwe cmos batterij en gaan!
Leuk voor W98SE of XP.

Voor de liefhebbers heb ik hier 6 prijslijsten van computerbeurzen van 1994 tot en met 1996.
Het is niet veel maar aangezien ik geen tijdmachine heb, is dit het beste dat ik kon doen ;)

Handmatig ingescand en in totaal ongeveer 15MB.

Mocht iemand anders nog prijslijsten hebben, dan is het mss wel leuk om de collectie wat uit te breiden?

Heb het eerst gezipt in een Wetransfer linkje (1 week geldig). Mocht je het daarna nog willen hebben, stuur me een DM. Mocht iemand het willen hosten, nog mooier!

https://we.tl/t-IUEdIfotWi

Edit: met dank aan petuhr nu ook een wat permanentere hosting: http://petuhr.nl/beursfolders.zip

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-09-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

BlueTooth76 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:18:
[...]
Mooie vondst! Mss even een nieuwe cmos batterij en gaan!
Leuk voor W98SE of XP.
An sich wel, maar ik denk dat ik em toch van de hand ga doen. Ik vind het leuk om nostalgische reden nog eens in deze topics rond te neuzen, maar heb gewoonweg te weinig ruimte om er iets mee te doen.

Nog een keertje testen en dan op V&A neerzetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik heb een ontzettend merkwaardig probleem op mijn retro PC.
Het gaat hier om een ASUS A8V moederbord met VIA chipset en dus een VIA USB 2.0 controller.

Deze week is tijdens het installeren van Windows 7 (Het is een multiboot PC, op Windows 7 test ik moderne software tijdens het ontwikkelen voor een oude PC) ineens het CMOS gecrasht en waren al mijn instellingen weg.

Het meeste heb ik terug kunnen krijgen al moet ik van de winter even benchmarken om te kijken of mijn performance nog klopt. Maar 1 instelling krijg ik gewoon absoluut niet voor elkaar.

Tijdens het booten met een USB stick draait de bootable USB op 1.0 snelheid tot windows is geladen. Dit was ook het geval toen ik de PC voor het eerst had gebouwd en ik ging er van uit dat dit nou eenmal zo is. Maar op een of andere manier heb ik de afgelopen jaren het voor elkaar gekregen om hem op USB 2.0 snelheid te laten booten.

Probleem is dat die snelheidswinst nu met de CMOS reset volledig weg is terwijl onder windows USB 2.0 perfect werkt. Nog vervelender, het hele systeem loopt continu vast tijdens het USB booten tot de juiste drivers zijn geladen. Dus het is zowel 20 keer langzamer als instabiel met een willekeurige kans dat het systeem crasht.

Iemand ervaring hoe ik dit kan oplossen? Ik heb ik het verleden wel een nieuwer bios gedraait, maar die bios versies gaven mij veel problemen waarbij na een reset er een 50/50 kans is dat het systeem boot waarbij de overige 50% je nooit meer kunt booten, ook niet naar het BIOS tot je het cmos reset.

Ik ben toen alle bios bestanden nagelopen met een hex editor om te kijken wanneer die foutieve check was geintroduceerd en heb daarna gedowngrade naar het BIOS dat er nu op staat en er naar mijn herinnering wel toen een setup defaults gedaan maar nooit met een batterij hard gereset.

Je kunt je voorstellen dat ik er niet op zit te wachten om weer het bios te updaten met de kans dat ik dit niet zomaar weer ongedaan kan maken als die voltage bug dan terug komt.

Dus ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, is er een tool of verborgen instelling die de snelheid tijdens het USB booten weer op een hoge snelheid kan krijgen? De rest van mijn systeem heb ik nu redelijk terug, maar het lastig kunnen (her)installeren van besturingsystemen is erg hinderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

henk717 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 01:44:
Ik heb een ontzettend merkwaardig probleem op mijn retro PC.
Het gaat hier om een ASUS A8V moederbord met VIA chipset en dus een VIA USB 2.0 controller.

Deze week is tijdens het installeren van Windows 7 (Het is een multiboot PC, op Windows 7 test ik moderne software tijdens het ontwikkelen voor een oude PC) ineens het CMOS gecrasht en waren al mijn instellingen weg.

Het meeste heb ik terug kunnen krijgen al moet ik van de winter even benchmarken om te kijken of mijn performance nog klopt. Maar 1 instelling krijg ik gewoon absoluut niet voor elkaar.

Tijdens het booten met een USB stick draait de bootable USB op 1.0 snelheid tot windows is geladen. Dit was ook het geval toen ik de PC voor het eerst had gebouwd en ik ging er van uit dat dit nou eenmal zo is. Maar op een of andere manier heb ik de afgelopen jaren het voor elkaar gekregen om hem op USB 2.0 snelheid te laten booten.

Probleem is dat die snelheidswinst nu met de CMOS reset volledig weg is terwijl onder windows USB 2.0 perfect werkt. Nog vervelender, het hele systeem loopt continu vast tijdens het USB booten tot de juiste drivers zijn geladen. Dus het is zowel 20 keer langzamer als instabiel met een willekeurige kans dat het systeem crasht.

Iemand ervaring hoe ik dit kan oplossen? Ik heb ik het verleden wel een nieuwer bios gedraait, maar die bios versies gaven mij veel problemen waarbij na een reset er een 50/50 kans is dat het systeem boot waarbij de overige 50% je nooit meer kunt booten, ook niet naar het BIOS tot je het cmos reset.

Ik ben toen alle bios bestanden nagelopen met een hex editor om te kijken wanneer die foutieve check was geintroduceerd en heb daarna gedowngrade naar het BIOS dat er nu op staat en er naar mijn herinnering wel toen een setup defaults gedaan maar nooit met een batterij hard gereset.

Je kunt je voorstellen dat ik er niet op zit te wachten om weer het bios te updaten met de kans dat ik dit niet zomaar weer ongedaan kan maken als die voltage bug dan terug komt.

Dus ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, is er een tool of verborgen instelling die de snelheid tijdens het USB booten weer op een hoge snelheid kan krijgen? De rest van mijn systeem heb ik nu redelijk terug, maar het lastig kunnen (her)installeren van besturingsystemen is erg hinderlijk.
Ik denk dat je de batterij als eerste eens zult moeten vervangen. Sowieso wordt er na een BIOS update vaak aangeraden om zelfs de batterij er even helemaal vanaf te halen. Gewoon omdat zaken zoals tijd niet gereset worden.

Alles wat er in de CMOS staat, wordt dan geleegd - wat de bedoeling is. Geen random bitjes meer in gedeeltes die het CMOS niet verwacht, maar ook niet direct op crasht.

Succes!

edit:

Controleer ook direct of er geen componenten op het moederbord bol staan oid. Dat wilt ook nog wel eens van invloed zijn! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henk717 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 01:44:
[...]

Zonder te weten welke versie je nu draait en welke je probeerde is weinig concreets te zeggen, maar de meest redete BIOS op de Asus site (0229) fixt specifiek USB problemen.

Mbt andere BIOS ongedaan maken: deze borden hebben socketed PLCC32 BIOS EEPROMs, je kunt de chip er dus prima uit wippen, elders flashen en terugstoppen. Itt systemen met gesoldeerde BIOS eenvoudig ongedaan te maken dus.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Het gaat om BIOS versie 219, hoger gaat fout door nieuwe bugs die zij nooit opgelost hebben.
De batterij is prima, het was puur door een herinstallatie ontstaan.

Hardere CMOS reset gaat waarschijnlijk niet helpen omdat oorspronkelijk tijdens het bouwen van de machine dit al was gebeurd en ik toen dezelfde USB 1.0 snelheid behaalde.

Er moet haast wel een verborgen instelling zijn of iets waar ik niet aan denk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Oeps... nu zijn het er 3 :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33Ri8QwLqLrjiIO3nTtvYO8TAOc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRqejNOP6Jaye5D05idCLOWn.jpg?f=fotoalbum_medium

Vlnr 8565 met 386SX; 8580 met 386DX; 8560 met 286

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje Nou, waar blijft dat Tokenring netwerk? :+

Zou zelf nog wel voor een 486 PS/2 gaan, maar de krankzinnige prijzen die ze daar voor vragen, en zelfs defecte exemplaren... :X

Ook nog een keertje afspreken voor wat swap werk :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:05:
@Waterbeesje Nou, waar blijft dat Tokenring netwerk? :+

Zou zelf nog wel voor een 486 PS/2 gaan, maar de krankzinnige prijzen die ze daar voor vragen, en zelfs defecte exemplaren... :X

Ook nog een keertje afspreken voor wat swap werk :P
Token Ring... Yet another rabit hole :')

Zo'n 486 is ook bijna unobtanium intussen. De mooiste modellen staan bij verzamelaars en de rest wordt inderdaad de hoofdprijs voor gevraagd.
Probeer anders eens een IBM PS/2 Server 95 met heuse Pentium processor te vinden!

Voorlopig ben ik blij met deze set. Naast uiteraard nog 5st IBM model 30 (4 verschillende uitvoeringen), Valuepoint 466 (DX2-66), Valuepoint 325 (met 386SLC), twee Aptiva's (K6 en P2) en Netvista (P3).

De verhuizing is wel redelijk afgerond nu, dus die swap kunnen we gaan inplannen! (en is nu maar 20 min rijden meer!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:17

Aapje

Opel-beun
Waterbeesje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:13:
[...]

Token Ring... Yet another rabit hole :')

Zo'n 486 is ook bijna unobtanium intussen. De mooiste modellen staan bij verzamelaars en de rest wordt inderdaad de hoofdprijs voor gevraagd.
Probeer anders eens een IBM PS/2 Server 95 met heuse Pentium processor te vinden!

Voorlopig ben ik blij met deze set. Naast uiteraard nog 5st IBM model 30 (4 verschillende uitvoeringen), Valuepoint 466 (DX2-66), Valuepoint 325 (met 386SLC), twee Aptiva's (K6 en P2) en Netvista (P3).

De verhuizing is wel redelijk afgerond nu, dus die swap kunnen we gaan inplannen! (en is nu maar 20 min rijden meer!)
Heb bijna alles voor een tokenring netwerk liggen :') Alleen nog genoeg NIC's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmkJkQliB1qNyV9SARqnvPgSe9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tROarEcp5MN2EKnsQdK2YUUl.jpg?f=user_large

En die 325 ValuePoint was leuk :P Vooral de stackéd ringen die ze gebruiken als koeling voor de CPU :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcWB9tu0KHyLjgBgU5nYOBTMZOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mepUgJRt1JeGF4b8OeeyiH2D.jpg?f=user_large
8-)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die NIC's zijn voor de Valuepoint nog beter te krijgen volgens mij; die dingen draaien gewoon ISA. Niet de inferieur-superieure oddball genaamd MCA :P

De koeling op de 325 is inderdaad een prachtig ding om te zien! Doet me ook een beetje denken aan de oude luchtgekoelde motorfietsen. Wordt ook net zo warm...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mooi spul!
IBM wist toch altijd wel mooie kastjes te ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Binnenkort maak ik de kastenwand wat verder af, dan maak ik nog wel een keer een mooie foto van Waterbeesjes IBM-wereld :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

It's alive!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2chMFH_zVuuSqhyss2ETxI_ICNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0ablH0PyMwTxAFj3oqRTtn9.jpg?f=fotoalbum_large

De Via Epia-M werkt dus nog. Tijd om em op V&A te mikken.
Het ziet eruit dat het een VIA EPIA-M10000 is. 1 Ghz, 1 gig ram en een standard IDE HDD.

--------------

Iemand enig idee wat ik er voor kan vragen? Zit in een AOpen mini-itx case.

[ Voor 16% gewijzigd door Khaine op 13-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Aapje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:43:
[...]

Heb bijna alles voor een tokenring netwerk liggen :') Alleen nog genoeg NIC's.

[Afbeelding]

En die 325 ValuePoint was leuk :P Vooral de stackéd ringen die ze gebruiken als koeling voor de CPU :D

[Afbeelding]
8-)
Gaaf! Ik ben opgegroeid met een IBM PS/VP 325T dus die dingen zijn voor mij intense nostalgie. Ik heb nu een PS/VP 433 en een 466DX2/S.

Stiekem zijn die PS/VP's ook een stuk bruikbaarder dan een PS/2. Ik heb een tweetal PS/2's, een model 56 486SLC3 en een Ultimedia M77. Qua perfomance capabel zat, maar qua gaming... PS/VP all the way. _/-\o_

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waterbeesje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:00:
Oeps... nu zijn het er 3 :p

[Afbeelding]

Vlnr 8565 met 386SX; 8580 met 386DX; 8560 met 286
Ah, dat was de tijd dat IBM de term hardware nog echt waar maakte; als je het op je tenen kregen waren die gebroken :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wie had er laatst ook alweer problemen met het vastzetten van een cpu of cooler? Heb een oplossing gevonden die altijd werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f05a3fdf061d9ddfdf44daffb9eca600d046ad9e/?url=https%3A%2F%2Fwww.dumpaday.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F9-37.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PSCY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:55
Die vorkjes beginnen ook redelijk retro te worden. Straks betaal je daar ook de hoofdprijs voor :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Iets zegt me dat ik voorlopig geen tekort aan VIA bordjes meer heb.

Via-via aangekomen (pun intended).

"California, US Only" is niet helemaal gelukt.

https://theretroweb.com/motherboards/s/via-epia-n

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jptSrVZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zxQj0oB.jpg
Khaine schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:37:
It's alive!

[Afbeelding]

De Via Epia-M werkt dus nog. Tijd om em op V&A te mikken.
Het ziet eruit dat het een VIA EPIA-M10000 is. 1 Ghz, 1 gig ram en een standard IDE HDD.

--------------

Iemand enig idee wat ik er voor kan vragen? Zit in een AOpen mini-itx case.
Beetje "wat de gek er voor geeft". Denk dat je met €75 tot €100 een heel eind komt, omdat er ook een kastje omheen zit.
Zou er nog wel even een nieuwe cmos-batterij in doen of vermelden dat hij leeg is.

[ Voor 61% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PSCY schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:47:
Die vorkjes beginnen ook redelijk retro te worden. Straks betaal je daar ook de hoofdprijs voor :p.
Kan vast ook met houten vorkje, geleidt ook niet ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:31:
[...]

Kan vast ook met houten vorkje, geleidt ook niet ;)
Roep niet te hard, straks krijgen we papieren vorkjes. Werkt vast net zo fijn als de papieren rietjes die na 3 slokken onbruikbaar zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

In de categorie "wie het kleine niet eert..."

PostNL kwam met deze prachtige PC-schakelaar.

Het doel is nog steeds om een NuXT v2.0 ATX moederbordje in een oude XT kloon behuizing te bouwen.
Het is natuurlijk zonde om daar een hele PC-voeding voor op te offeren, dus had ik al een tijdje een zoekopdracht voor een schakelaar.

En die is nu binnen en hij past.

Waarschijnlijk zet ik 'm in als "maakcontact" schakelaar, dus kort aan en weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/juupVvn.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die *klak* op de IBM PC (en nazaten&klonen van dat type voeding) is iconisch. Voelt goed, elke keer weer. Snap volkomen dat die er _moet_. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 14-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ultraman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:05:
Die *klak* op de IBM PC (en nazaten&klonen van dat type voeding) is iconisch. Voelt goed, elke keer weer. Snap volkomen dat die er _moet_. :D
Ja, je kan zo'n NuXT zo in een modern ATX-kastje schuiven maar voor het ultieme gevoel wil je natuurlijk de retro "look and feel".

Voordeel is dat ik dan een "daily" PC-XT heb. Tot op heden niet veel geluk met dat oude spul, ben meer aan het sleutelen dan dat ze werken (wat ook z'n charmes heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn IBM model 65SX heeft zojuist de zekering omver gebazen... -_-
Dezelfde heerlijke **klak** en daarna licht geknetter en na 1/10 sec ging de lamp uit.

Zo snel kon ik niet zien wat er is gebeurd, maar ruiken deed ik het wel.
Binnenkort de voeding maar eens openmaken denk ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:49
Ultraman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:05:
Mijn 386er had toen precies zo'n schakelaar rechts achter aan de zijkant. KLAK inderdaad :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:50:
Mijn IBM model 65SX heeft zojuist de zekering omver gebazen... -_-
Dezelfde heerlijke **klak** en daarna licht geknetter en na 1/10 sec ging de lamp uit.

Zo snel kon ik niet zien wat er is gebeurd, maar ruiken deed ik het wel.
Binnenkort de voeding maar eens openmaken denk ik.
Zou mij niks verbazen als het een RIFA filter capacitor is, die willen nog wel eens stinkend ten onder gaan deze dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die RIFA's vliegen je om de oren soms.
Heb een aantal V2000 recorders waar je ze ook wel preventief kan vervangen (of weglaten), anders zit je na een half uurtje tapes afspelen ineens in een mistbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En ook niet vervangen met nieuwe RIFAs. Die zitten soms als met scheuren in de doos.
Pak een ander type X2 filter condensator :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zal eerst eens kijken wat het is, maar inderdaad goede kans dat het een van die filters is.

Maar dat kan nog ff op zich laten wachten, dat komt gewoon op het to do lijstje er bij (in de naweeën van de verhuizing)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Na een jaar naar 66 kijken, werd het wel eens tijd om de 386DX40 display op 40 / 16 in te stellen.
En ja, natuurlijk kan HI en LO ook maar je moet ook wat te doen houden.

Gelukkig is het jumper schema van de S501 gelijk aan die van de S510 dus het was bijna in 1x goed :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/As5TRMf.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:23:
Na een jaar naar 66 kijken, werd het wel eens tijd om de 386DX40 display op 40 / 16 in te stellen.
En ja, natuurlijk kan HI en LO ook maar je moet ook wat te doen houden.

Gelukkig is het jumper schema van de S501 gelijk aan die van de S510 dus het was bijna in 1x goed :P

[Afbeelding]
Netjes :D
Zelf prul ik altijd maar wat aan om te kijken wat welke actie heeft. De T-vorm van de actie is wel standaard en de pinnetjes voor de display zitten is meestal toch wel bij elkaar (duidelijk terug te vinden), en kortsluiten kan niet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:28:
[...]

Netjes :D
Zelf prul ik altijd maar wat aan om te kijken wat welke actie heeft. De T-vorm van de actie is wel standaard en de pinnetjes voor de display zitten is meestal toch wel bij elkaar (duidelijk terug te vinden), en kortsluiten kan niet.
Kortsluiten kan idd niet, al heb ik ooit (~1995) wel eens een rode draad weg gefikt toen ik het chassis raakte tijdens het instellen :+

Dus daarom zoek ik tegenwoordig eerst maar een schema en stel ik het in op de bank met een bak koffie en pincetje en een kleine platte schroevendraaier erbij.

Heb de IDE-kabel ook maar eens verlengd (had een stapeltje verlengkabels van Ali) en dat werkt wel prima. Nu kan de CF-2-IDE converter netjes in een vrij slot aan de achterkant ipv ergens aan vast gebonden met een tie-wrap. Zo'n "tijdelijke oplossing" was na een jaar toch wel redelijk permanent aan het worden.

Om de CHS parameters voor m'n CompactFlash kaartjes te vinden gebruik ik overigens onderstaand programma. Even op een bootfloppy zetten en gaan. Op nieuwere computers werkt autodetect van het BIOS vaak prima maar in m'n 386 is het nog handmatig intikken.

https://www.pcorner.com/list/HDUTIL/IDEINF.ZIP/INFO/

edit: onderstaand programma doet hetzelfde maar is 3 jaar nieuwer

https://archive.org/details/whatide

[ Voor 38% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-09-2023 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wel zo veilig inderdaad ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier wat lekkende Nichicon's en een aantal IC's (mosfet, diode, thyristor) vervangen van een Tulip TCX17 voeding, draait weer als een zonnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW0KeB4GZ1hUOZHBsQuqsO_zlI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5NvZbxo2V39yyrC5ry95Q5H.jpg?f=fotoalbum_large

:')

Tulip DC Compact TC23, 286 16MHz, 1MB RAM, WD90C31 1MB

[ Voor 61% gewijzigd door PD2JK op 22-09-2023 16:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Merkwaardig verschijnsel.

Ik ben bezig met een NuXT bordje om MS-DOS5.0 op een CF-kaartje te krijgen.
Natuurlijk zijn de bootdiskettes 720KB dus mooi met DiskWrite m'n 3 diskettes gemaakt (op 1.44MB diskettes) en... niet booten...

Andere diskdrive, nog een andere diskdrive, zelfs nog een keer weggeschreven met een andere diskdrive, nope.
Dat waren allemaal prima werkende Mitsumi drives die me nooit een probleem hebben gegeven (los van de reputatie die ze volgens sommigen hebben).

Na veel heen en weer lopen met floppy's maar eens een Panasonic diskdrive gepakt, opnieuw weggeschreven en in 1x door naar de MS-DOS 5.0 setup.

Er zal vast een logische verklaring voor geweest zijn die ik in 1993 nog kende maar nu allang blij dat het voorlopig werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-09-2023 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:41:
Merkwaardig verschijnsel.

Ik ben bezig met een NuXT bordje om MS-DOS5.0 op een CF-kaartje te krijgen.
Natuurlijk zijn de bootdiskettes 720KB dus mooi met DiskWrite m'n 3 diskettes gemaakt (op 1.44MB diskettes) en... niet booten...

Andere diskdrive, nog een andere diskdrive, zelfs nog een keer weggeschreven met een andere diskdrive, nope.
Dat waren allemaal prima werkende Mitsumi drives die me nooit een probleem hebben gegeven (los van de reputatie die ze volgens sommigen hebben).

Na veel heen en weer lopen met floppy's maar eens een Panasonic diskdrive gepakt, opnieuw weggeschreven en in 1x door naar de MS-DOS 5.0 setup.

Er zal vast een logische verklaring voor geweest zijn die ik in 1993 nog kende maar nu allang blij dat het voorlopig werkt.
Zou je de “Commodore OEM” variant op winworldpc eens kunnen proberen? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:07:
[...]

Zou je de “Commodore OEM” variant op winworldpc eens kunnen proberen? :)
Op zich wel een keer, denk ik.
Maar op dit moment werkt het dus met de Panasonic drive...

edit: gelijk maar een image van de CF-kaart geschreven met HDD RawCopy. En nu tijd voor games!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHpC31k.jpg

edit 2: voorlopig het idee om het bord in een PC-XT kast in te bouwen in de ijskast gezet, het is een heel project en eigenlijk besteed ik die tijd liever aan de AMD 5x86 133 die ik deze winter nog wil gaan bouwen. Heb bij Reichelt een oerlelijke industriële ATX-behuizing gevonden die perfect is voor dit bordje met een disk- en floppydrive.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LXMwxUQ.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-09-2023 21:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zo'n XT is natuurlijk leuk maar er moest nog wel een geluidskaartje in.
Nu heb ik een Adlib replica die er sowieso in kan, daarnaast nog de keuze uit een SoundBlaster 1.0 (CT-1320-C met C/MS) of een SoundBlaster 2.0 (CT-1350) en dat is toch ook wel leuk. Toch?

De SoundBlaster 2.0 zag er een stuk beroerder uit, dus die uitgekozen voor deze build.

Met wat wattenstaafjes, Deoxit D5, D100, verfkwast en isopropyl alcohol en Deoxit Fader voor de volumeregelaar zag het bord er al snel een stuk beter uit. Zelfs de jumpers los gehad en ingespoten met D5 want uit ervaring weet ik dat die ook wel eens geen contact maken en dan kan je lang zoeken naar de storing.

Alleen de ISA goudcontacten nog licht opgeschuurd met grit 3200 waterproof schuurpapier en extra ontvet, dat ziet er weer gepolijst uit.

Tevens ook de reden dat ik altijd zeg: het mag dan "goud" zijn, blijf er als "best practice" toch maar af met de vingers want na >30 jaar ziet het er zo uit. Ik gruwde dus ook altijd van ex-collega's en YouTubers die met hun vette kladden aan de contactjes van insteekkaarten en geheugenmodules zitten :X :+

1 jumper nog even aangepast naar IRQ5, kaart in het mainboard geduwd, "SET BLASTER=A220 I5 D1 T3" en na een herstart gaf Prince of Persia direct perfect en kraakvrij geluid _/-\o_ :9~.

edit: als ik zo wat rondzoek heb ik best mazzel dat er een complete set C/MS chips op deze Sound Blaster 2.0 zit. Heb 'm ooit rond het jaar 2000 uit een sloopbak gehaald op het werk en vervolgens heeft hij ruim 20 jaar op m'n zolder gelegen (samen met wat andere kaarten).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Geei9k2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZMqXae.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kRyiERX.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nieuw projectje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnL_x7AY0bcq0M4kco4PwJikZMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0fwW1ft9ZqVrzq8Slh8Bzrf.jpg?f=fotoalbum_large

En zo te zien is de kast niet heel erg gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVhS0FPdohbtHHKsUGAumsnYZdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntPrGAS7GqvxfmhP17yPj8gR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door MaNdM op 24-09-2023 20:21 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:07:
Nieuw projectje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh, dat is wel een leuk kastje, niet zo standaard.

Wat heb je daar liggen? 386DX bordje? Ik zie iig een leuke co-processor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:07:
Nieuw projectje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ding! Die 386 zal t daar wel prima in doen :)

Avga3 is volgens mij ook in staat de Isa bus dicht te trekken.

Heeft de i/o controller nou geen com/lpt?

[ Voor 7% gewijzigd door Waterbeesje op 24-09-2023 20:50 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:49:
[...]

Daar heeft het wel alle schijn van idd (Octek 890100 rev 1.1 zo te zien).
Scherp.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-09-2023 21:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:41:
[...]

Oh, dat is wel een leuk kastje, niet zo standaard.

Wat heb je daar liggen? 386DX bordje? Ik zie iig een leuke co-processor.
Dit is een 386DX40 met iit co-pro inderdaad.
Waterbeesje schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:49:
[...]

Mooi ding! Die 386 zal t daar wel prima in doen :)

Avga3 is volgens mij ook in staat de Isa bus dicht te trekken.

Dit is een tijdelijke controller die ik zo voor het pakken had. Er komt een andere in die wel com/lot heeft.
BlueTooth76 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:06:
[...]

Daar heeft het wel alle schijn van idd (Octek 890100 rev 1.1 zo te zien).
Scherp.
Helemaal juist. Dat is hem!

Kleine test opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-JM-HuG9K5zOH-F-LcpDXvDc2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRf8iQxfAOdiWDZQTcw7bYXl.jpg?f=fotoalbum_large

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:44:
[...]

Dit is een 386DX40 met iit co-pro inderdaad.

[...]

Dit is een tijdelijke controller die ik zo voor het pakken had. Er komt een andere in die wel com/lot heeft.

[...]

Helemaal juist. Dat is hem!

Kleine test opstelling:
[Afbeelding]
Ah, een echte kalibratiehamer. Je kan niet zonder in de retro hobby.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:43:
[...]

Ah, een echte kalibratiehamer. Je kan niet zonder in de retro hobby.
Je moet altijd al het dreigende gereedschap in het zicht hebben hangen, anders gaat dat oude spul gek doen. Hebben ze nodig, is echt een andere generatie :P

Heb er ook maar wat geluid in gestoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT4JwiutIuR4DfugUlYFS-rLe5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyyEfXJgtg7jGU7aJzrfNJOG.jpg?f=fotoalbum_large

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Toch vind ik het altijd wat 'wringen' als ik alle ISA kaartjes via een riser op slechts één ISA poort van het mobo steek... Het voelt zo verdrukkend. Ook al wet ik dat er technisch niks mis mee is en het mobo zelf ook precies zo in elkaar steekt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ja dat gevoel heb ik dus ook! Deze riser is dan tenminste nog dubbelzijdig, maar het voelt ook zo zonde van de ISA sloten die ongebruikt blijven. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar gevoel is nou eenmaal niet rationeel.

In dit geval stap ik er graag overheen omdat de kast die ik hier heb er zo netjes uitziet en echt een mooi maatje is.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb zo ook wat spulletjes, bijvoorbeeld een 286-16 met zo'n constructie. Dat werkt prima maar is gevoelsmatig erg druk op het ene gebruikte slot :P

Maar zo je zegt: een lekker compact kastje en ziet er goed uit!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Mwoh, liever dit dan lowprofile/halfheight meuk waar je 70%+ van de interfacekaarten niet kan gebruiken omdat je kaarten te hoog zijn.

Deze zelf een jaar of 20 terug in bezit gehad;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCIAKlf0wuk9wP-GLJFx-gfULAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wSr9l4O4QABYGoiFGa5XFNVL.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Vinnie op 25-09-2023 19:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag kwam het kastje binnen dus gelijk ingebouwd.

Front-USB is niet nodig, dus die verwijderd en er zo goed als mogelijk een sticker overheen geplakt.

Systeempje draait mooi :)

Pasvorm is niet perfect, maar dat zie je op de foto meer dan wanneer je er voor zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VbLStRt.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-09-2023 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb wat hulp nodig met het display in combinatie met de turbo knop.

Om de een of andere reden is er maar 1 draad voor de turbo LED (moederbord naar display) en met het schakelen van de turbo blijft het display staan. De echte turbo LED zit weer met eigen draden aan de print en blijft ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ErkFDckL3UxjrU1DmkSdLHh8WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sebWZdI6xu0r5XBJlj2Ek20M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gok dat ik gewoon een dubbele draad moet pakken maar wil het toch even navragen. Misschien doe ik het wel verkeerd.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Linksquest schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:07:
Hoi allemaal,

eBay. Staat vol met oude originele CD-ROMs. Mocht je PC geen CD-ROm/DVD speler meer hebben dan biedt een goedkope USB-DVD-ROM uitkomst.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:41:
Ik heb wat hulp nodig met het display in combinatie met de turbo knop.

Om de een of andere reden is er maar 1 draad voor de turbo LED (moederbord naar display) en met het schakelen van de turbo blijft het display staan. De echte turbo LED zit weer met eigen draden aan de print en blijft ook uit.

[Afbeelding]

Ik gok dat ik gewoon een dubbele draad moet pakken maar wil het toch even navragen. Misschien doe ik het wel verkeerd.
Ah ja! Dat is een leuke!

Het display (en de LED) worden aangestuurd door de turbo-LED header op het moederbord. Die ene draad mag je op de positieve pin aansluiten van de turbo-LED header op het moederbord. Wanneer je vervolgens schakelt met een toetsencombinatie op het toetsenbord, dan schakelt het moederbord de turbo uit.

Dit werkt veelal zo bij een aantal latere 486 of pentium moederborden. Een voorbeeld waarbij dit zo werkt is de Intel Advanced/EV Endeavor.

Volgens mij bestaat er ook de mogelijkheid om deze om te zetten naar de "reguliere" turbo knop.

Edit:
Ik zie zojuist dat de turbo knop niet naar het display gaat. Dan is dit dus een display met de reguliere turbo knop die naar het moederbord gaat. :)

Het enige dat je dus zult moeten doen, is de turbo LED draad op de + van de turbo-LED header van het moederbord aan te sluiten. Ground (of -) heeft die namelijk al.

[ Voor 10% gewijzigd door InjecTioN op 27-09-2023 09:01 . Reden: oepsje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Tyrian schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:33:
[...]

eBay. Staat vol met oude originele CD-ROMs. Mocht je PC geen CD-ROm/DVD speler meer hebben dan biedt een goedkope USB-DVD-ROM uitkomst.
Is inmiddels al gelukt, iemand op Discord heeft me een iso gemaakt, dus heb hem inmiddels al, en ubs dvd drive heb ik voor te branden moeten kopen, helaas auto radio nog altijd ouderwetse CD.

Kreeg de game pas aan het lopen na de wat patches downloaden, echter blijft het beeld erg donker, krijg hem niet lichter, kon me niet herinneren dat het spel zo donker was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Linksquest schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:47:
[...]

Is inmiddels al gelukt, iemand op Discord heeft me een iso gemaakt, dus heb hem inmiddels al, en ubs dvd drive heb ik voor te branden moeten kopen, helaas auto radio nog altijd ouderwetse CD.

Kreeg de game pas aan het lopen na de wat patches downloaden, echter blijft het beeld erg donker, krijg hem niet lichter, kon me niet herinneren dat het spel zo donker was.
Volgens mij was dat niet werken van de Gamma Control een OpenGL dingetje dat zich niet zo makkelijk liet oplossen.
In Direct3D 9 zou het iig moeten werken, er is een aangepaste voor UT.
Bij de settings van de game zal je dan ook voor Direct3D 9 moeten kiezen, uiteraard.

https://www.cwdohnal.com/utglr/

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

BlueTooth76 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:13:
[...]

Volgens mij was dat niet werken van de Gamma Control een OpenGL dingetje dat zich niet zo makkelijk liet oplossen.
Bij de settings van de game zal je dan ook voor Direct3D 9 moeten kiezen, uiteraard.

Ga het straks eens proberen en laat je wat weten 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren en vandaag druk bezig om wat oude diskettes te archiveren naar images, daar zitten ook een aantal PC Active diskettes tussen.

De diskettes die gisteren niet lukten met de Mitsumi drives (meerdere getest) worden door een Alps drive prima gelezen. Ook de Alps hapert wel eens op dezelfde diskettes (had ze gelukkig opzij gelegd) maar gaat na een paar leespogingen wel gewoon door.

Dat bevestigt wel m'n vermoeden dat die Mitsumi's niet echt heel best zijn. Ook schoonmaken en smeren heeft geen effect.

Heb nog een paar TEAC drives onderweg uit Duitsland, zal het daar ook eens mee testen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje En toen kwam ik een ATX variant tegen... 8)7

Goed verpakt en verstuurd vanuit Polen, nog niet aan gehad. Ding lijkt zo goed als stock zoals toenderijd werd verkocht. In het echt ziet het er een stuk vergeelder uit dan op foto's (helaas).

Specs:
FIC VL-601 (Vobis BIOS)
Intel Pentium II 300 Klamath
192MB PC100
ATI 3D RAGE Pro Turbo 4MB AGP
4GB Maxtor schijf
FDD + TEAC CDROM
Terratec Promedia ISA geluidskaart

Andere videokaart en geluidskaart + grotere harde schijf komt er sowieso in, maar verder... stock houden of iets anders? Ik weet het nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXcrOolI8yN04fCK2BdwMEKKLEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyGovz6H3XPpTKVSurNXNI2l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5WTip4UDYBKvJi1t2fBFglPgeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gQwa7B4MKL93xMtvqc848lcW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXZNoBHU5C341SB2HQZSqHGHnaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hk5YjSMhp3OYIgwoCvLL2Txo.png?f=user_large

@Linksquest @BlueTooth76 Ik gebruik zelf onderstaande renderer voor UT; ondersteunt oa ook S3TC voor hele mooie textures.

https://kentie.net/article/d3d10drv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Zo'n kast heb ik ook gehad, ook ATX. Er zat een Pentium 3 500 (of 550) MHz in. Destijds gekocht bij een kringloopwinkel en gebruikt als thuisserver. Helaas is hij niet meer bewaard gebleven nadat hij defect raakte ;(

De opvolger ervan, een Compaq Deskpro EP met Pentium 3 667MHz, is wèl bewaard gebleven in de berging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Vinnie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:22:

@Linksquest @BlueTooth76 Ik gebruik zelf onderstaande renderer voor UT; ondersteunt oa ook S3TC voor hele mooie textures.

https://kentie.net/article/d3d10drv/
Thnx, ga er dit weekend eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Wat vinden jullie? In een 386 hoort een Soundblaster 1.5 of een 2.0 Pro? Of is het om het even?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:43:
Wat vinden jullie? In een 386 hoort een Soundblaster 1.5 of een 2.0 Pro? Of is het om het even?
386 is lang leverbaar geweest, ik kocht mijn hagelnieuwe 386SX40 in mei 1994 met een SoundBlaster 16ASP en heb in m'n huidige DX40 ook een SB16 met los wavetable daughterboard zitten.

Dus ja... wat "hoort"? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:43:
Een ESS1868f. Beter dan de soundblasters ;)

Zowel SB als SB-pro, vaak een IDE poort en minder ruis. De OPL3-dinges is ook erg goed (maar niet origineel).

Helaas niet volledig periodecorrect, maar het beste van alle werelden!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Aaah geluidskaarten. De eeuwige discussie én dilemma. Wat te kiezen?! :P

Hierbij mijn saaie lijst met het leeuwendeel Creative. Geen aandelen. ;)

286 16MHz: Pro2 (CT1600)
P1 200: AWE32 met 8MB (CT3980) + GUS MAX
Athlon: AWE64 Gold (CT4390) met 32MB (28MB) + Live! (CT4760)
AthlonXP: Audigy2 ZS
Athlon64: X-Fi
Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion * hapt naar adem

Had ook nog een Aureal Vortex 2 overwogen, maar de meeste games welke A3D 2.0 doen kunnen ook EAX1/2/3/4/5 Hoewel wavetracing dan ook wel weer erg stoer klinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 29-09-2023 12:28 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Uiteindelijk heb ik een pool met geluidskaarten, waarvan een deel nog ongetest op zolder..

Een retro bak is voor mij nooit echt "klaar", het is wel eens leuk om dan weer een GUS-kaart (of kloon) te testen, de andere keer een Adlib-kloon er in, of 1 van de Opti / Aztech kaarten.

Gisteren nog aan het prutsen geweest met een ISA FM-radio kaart maar die wil dan weer niet aan de gang :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BlueTooth76 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:41:
Gisteren nog aan het prutsen geweest met een ISA FM-radio kaart maar die wil dan weer niet aan de gang :P
Die Highscreen Sound Boostar kaarten hadden FM optioneel, nooit gezien in het echt. Toevallig die? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:39:
[...]

Die Highscreen Sound Boostar kaarten hadden FM optioneel, nooit gezien in het echt. Toevallig die? :)
Nee, niet de HighScreen, het is de meest uitgeklede SoundForte SF 16 FMR2 zonder versterker, simpel 8-bit kaartje, dus hij moet op een line-in. Ik heb wel diverse software daarvoor maar de kaart heeft er nog geen zin in.

Had in de 90's een FM-radio versie met jumpers (deze heeft dat niet), het instellen daarvan ging wat makkelijker. Ook veel gebruikt, was best handig.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Geluidskaarten, wat zijn er veel de revue gepasseerd.

Vroeger had ik een Terratec geluidskaart en ik heb ook Soundblasters gehad. Het was altijd maar afwachten hoe de DAC was en de ADC. Toen ik nog cd's brandden voor het hele dorp had ik een hele goede walkman op de 'in' poort zitten en moest je het volume erop afstemmen. Dan de audio bewerken met Cooledit Pro en dan met Nero een cd branden op 2 speed. Het opnemen van cassettebandjes ging uiteraard real-time en het branden duurde 40 minuten.
De Terratec had de beste ADC want ook de emphasis bleef behouden zodat het bewerken makkelijker was. Ik vroeg toen 10 gulden per uur (materiaal zat bij de prijs inbegrepen), dus een cd kostte je rond de 15-20 gulden wat heel veel leek, maar het was zeker erg bewerkelijk.
De opnames brandde ik op Sony cd's die het nu nog doen.

Het is al even geleden dat ik de geluidskaart op het moederbord links liet liggen. Ik heb heel lang een externe DAC gehad en nu prik ik een USB stekker op de PC naar mijn Edifier S3000 pro boxen die een hele goede DAC heeft. Ik heb dus geen geluidskaart meer nodig omdat de boxen alles afhandelen en dit gaat de toekomst worden.

Tegenwoordig heb je overal een DAC op zitten. In je telefoon, je monitor, je PC en in de boxen zelf. De geluidskwaliteit van PC kaarten was vroeger beter dan nu en daarom (vind ik) het zelf fijn dat in mijn geval de boxen het zelf afhandelen (mag ook wel voor boxen van 700 euro).

En ja, audio verwerken in Cooledit zorgde ervoor dat je aardig wat RAM geheugen mocht aankopen. Een uur cd-kwaliteit kost 600 MB en dan zit je met 1 GB aan RAM al aardig krap want je moest de undo storage wel uitschakelen. Dan opslaan op de harde schijf en dan nog branden. Ik had zo'n 5 klanten in de week en op piekdagen meer dan 10. Mijn grootste order was een heilige lokale opgenomen mis branden op 100 cd's. Daar was ik wel even zoet mee, maar de Philips cd branden heeft het allemaal doorstaan. Steeds vaker moest ik een 'nee' verkopen totdat ik een 16x speed brander had aangeschaft en dat ding ging maar goed tot 8x want anders was het de ene buffer underrun na de andere wat een hele collectie onderzetters opleverde.

Dat waren eens echte tijden en tijdens het opnemen van een cassette kon ik gratis muziek luisteren met een boek erbij en laat de PC maar zijn wav-file schrijven. Ik ben werkelijk van alles tegengekomen qua muziek (een papa die liedjes zingt met zijn kinderen .... moest ik dat opnemen .... toch wel dus).

De Terratec, de brander, de cd's en mijn moeite waren ruim gecompenseerd, maar rijk werd ik er niet van en dat hoefde ook niet. Het duurde wellicht lang, maar zo heb ik heel wat muziek leren kennen, echt heel veel. Wat ik mooi vond sloeg ik op in mp3. Dit waren de begindagen van lokale muziek op je PC zetten.

En nu? Qobuz, cd-kwaliteit en soms hi-res audio en een Qobuz cache van ruim 60 GB. Streamingsdiensten zijn errug handig en niets real time opnemen>heb je een mooi album gevonden?>klikkerdeklik, en hij staat in de cache. Secondenwerk.

========
Ik kijk dus tweeledig naar vroeger. Het was een prachtige tijd en ik heb heel wat mensen blij gemaakt, maar de huidige tijd is wel veel makkelijker geworden. Alles kan en weinig is nog bijzonder, maar de beste audiokwaliteit heb ik 'nu pas'. :P _/-\o_ :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@jimh307 dan hoop ik wel voor je dat je niet nog steeds op die pc speakers van weleer luistert. Dat gaf geluid maar daar was vaak ook alles mee gezegd :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn PC's zijn altijd gekoppeld geweest aan de stereo (van middenklasse). Goedkope PC speakertjes zijn bij mij als krijt op een bord en meer niet. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Geekenspiel had weer een enveloppe met wat leuke spullen, waaronder deze V20 dome sticker.

De plek van de sticker heb ik niet heel lang over nagedacht en nu ik er langer naar kijk had ik 'm misschien ergens anders geplakt.

En de kenner zal misschien ook zien dat ik m'n Mitsumi diskdrive heb ingewisseld voor een Alps.

Het is in ieder geval een heerlijke machine geworden om mee te werken. Heb er ook nog een 2e CF-card adapter aan toegevoegd zodat ik een D: drive heb waar ik snel data mee kan uitwisselen, zoals images van diskettes en floppy's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Amei1Ao.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cZRhGsb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aEXe7hg.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-09-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

BlueTooth76 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:13:
[...]

Super bedankt, dat heeft inderdaad geholpen, game loopt nu als een zonnetje op Windows 11, alles goed zichtbaar en full screen, heb hem voor nu op 1280x720 gezet, want op 1920x1080 was bijna niks meer van het menu te lezen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Linksquest schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Super bedankt, dat heeft inderdaad geholpen, game loopt nu als een zonnetje op Windows 11, alles goed zichtbaar en full screen, heb hem voor nu op 1280x720 gezet, want op 1920x1080 was bijna niks meer van het menu te lezen 8)7
Mooi dat het werkt! Heb blijft soms een beetje experimenteren wat het best werkt per game en per configuratie en in dit geval lijk je geluk te hebben.

Hier ondertussen een aantal Panasonic EEUFR1A102L condensatoren besteld om m'n ASUS TX97-E moederborden te repareren.

Er zitten "I.Q. 1000μF 6.3 volt" elco's op en daar staan er een aantal bol van, vooral rond de socket en bij 1 ook tussen 2 PCI-sloten dus ik vervang ze per bord alle 7.

Hopelijk komt het dicht genoeg in de buurt qua vervangingswaarde. Voltage iets hoger gekozen (10v ipv 6.3v). Hopelijk zijn waarden als ESR / impedantie / ripple current ook in orde. M'n elektronica basis is beperkt tot het hoognodige en ondanks een paar uur op fora rondhangen ben ik er nog niet erg veel verder mee gekomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

BlueTooth76 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Mooi dat het werkt! Heb blijft soms een beetje experimenteren wat het best werkt per game en per configuratie en in dit geval lijk je geluk te hebben.
Klopt, ben momenteel nog het Worstelen met Worms 2 die ik op GOG.com gekocht had, game wil niet opstarten om een of andere reden, heb er gelukkig maar €1,50 voor betaald in de sale, moet me daar ook nog een keer in verdiepen. Zo veel projecten, ideeën en games die ik wil spelen, maar tijd vinden is vaak een probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op het MBO waar ik ooit zat tussen 1993 en 1996 was ik in m'n vrije tijd (en ook tijdens de les) vaak bij de systeembeheerders te vinden. Een hoop geleerd over het vak en ook degenen die me de juiste richting op stuurden (ICT).

Datatransfer was in die tijd nog niet zo simpel. Er was wel een Novell 3.12 netwerkje maar PC's in reparatie waar de software van gesloopt was, werden toch vaak gewoon bootable gemaakt en daarna werd met een parallelle FastLynx kabel alle software opnieuw gekopiëerd. Niet heel snel maar het werkte wel flexibel tussen de oudste Tulip Compact 2, Amstrad PC-1640, Olivetti 386SX, Tulip 486SX machines en zelfs de eerste Pentiums.

Nu vond ik bij Stockclear een WinLink adapter die van een standaard printerkabel een WinLink kabel maakt, en zo'n kabel is qua schema ook gelijk aan andere kabels voor parallelle datatransfer. Dus dat was een leuk gokje om eens te proberen. Het zal qua binnenwerk niet meer doen dan de juiste draden kruizen maar dat maakt het niet minder handig, want printerkabels heb ik wel liggen en WinLink kabels niet.

FX (FastLynx) opgestart van een diskette en zonder moeite 44MB van m'n PC-XT naar de Toshiba 3200CDT(P1 100MHz) laptop overgezet in 16 minuten, waarmee de snelheid dus zo'n 45KB per seconde is, wat helemaal niet onaardig is.

Normaal had ik misschien de ZIP-disk aan de praat kunnen krijgen of de schijf eruit kunnen halen maar dan is dit toch wel een vlotte oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ia5iYhu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IgEKVnQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dg7oMEj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pine0vY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wZx6Cj.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:31:
Op het MBO waar ik ooit zat tussen 1993 en 1996 was ik in m'n vrije tijd (en ook tijdens de les) vaak bij de systeembeheerders te vinden. Een hoop geleerd over het vak en ook degenen die me de juiste richting op stuurden (ICT).

Datatransfer was in die tijd nog niet zo simpel. Er was wel een Novell 3.12 netwerkje maar PC's in reparatie waar de software van gesloopt was, werden toch vaak gewoon bootable gemaakt en daarna werd met een parallelle FastLynx kabel alle software opnieuw gekopiëerd. Niet heel snel maar het werkte wel flexibel tussen de oudste Tulip Compact 2, Amstrad PC-1640, Olivetti 386SX, Tulip 486SX machines en zelfs de eerste Pentiums.

Nu vond ik bij Stockclear een WinLink adapter die van een standaard printerkabel een WinLink kabel maakt, en zo'n kabel is qua schema ook gelijk aan andere kabels voor parallelle datatransfer. Dus dat was een leuk gokje om eens te proberen. Het zal qua binnenwerk niet meer doen dan de juiste draden kruizen maar dat maakt het niet minder handig, want printerkabels heb ik wel liggen en WinLink kabels niet.

FX (FastLynx) opgestart van een diskette en zonder moeite 44MB van m'n PC-XT naar de Toshiba 3200CDT(P1 100MHz) laptop overgezet in 16 minuten, waarmee de snelheid dus zo'n 45KB per seconde is, wat helemaal niet onaardig is.

Normaal had ik misschien de ZIP-disk aan de praat kunnen krijgen of de schijf eruit kunnen halen maar dan is dit toch wel een vlotte oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laplink! :D
Zo werden de kabels ook genoemd :D
Ik heb hier een kabel liggen die intern zo is gekruisd. Ideaal als je een XT hebt maar geen XT cf voor handen hebt. En verdraaid handig om in sessie te verbinden.

Ik gebruik zelf als software meestal intersvr / interlnk (PC Dos 5.02 of MS Dos 6.00 en hoger leveren dit standaard mee).

Coole toetsenbord en muis trouwens :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb hier een kabel liggen die intern zo is gekruisd. Ideaal als je een XT hebt maar geen XT cf voor handen hebt. En verdraaid handig om in sessie te verbinden.

Ik gebruik zelf als software meestal intersvr / interlnk (PC Dos 5.02 of MS Dos 6.00 en hoger leveren dit standaard mee).
Ja, Intersvr / Interlnk ook wel gebruikt vroeger. Maar altijd wel fan van FX gebleven.
Heb een standaard map met (een groeiend aantal) tooltjes dat op iedere retrobak staat en daar staat FX altijd wel tussen ;)

In de 90's nog wel een paar van dat soort kabels gesoldeerd, evenals nulmodemkabels om te kunnen gamen. Op het laatst had ik daar zelfs een klein "handeltje" in, want kreeg steeds meer verzoeken om die kabels (vanwege Command & Conquer 1:1 gaming vooral). Een thuis-LAN was echt nog iets bijzonders, dat had bijna niemand. Thuis klooide ik voor m'n opleiding wel met Novell 3.12 en wat oude NE2000 kaartjes, coax, t-stukjes en terminators.

Heb overigens ook nog wel een paar seriële interlink kabeltjes van Belkin, werkt ook goed maar natuurlijk erg traag. Voor nood wel bruikbaar en als het overzetten een paar uurtjes duurt is dat vaak ook geen probleem natuurlijk.

Heb voor het overzetten ook wel een paar Gotek drives liggen maar dat geeft toch niet het echte "retro gevoel", dus die vermijd ik eigenlijk zoveel mogelijk.
Thanks ;) Fijn toetsenbord en over de muis ook geen klachten (als linkshandige).

edit: gisteren besteld, nu al in huis :D

edit 2: als je tussen de 2 condensatoren door kijkt zie je op de hoek van de socket nog een lege voet voor een elco. Op iedere foto die ik online kan vinden is die bezet, dus ik soldeer er ook 1 in. Het andere TX97-E bord dat ik hier heb liggen heeft daar ook een elco zitten. Gelukkig had ik al een grotere voorraad condensatoren besteld aangezien de verzendkosten in verhouding hoog waren en het wel een vrij vaak voorkomende waarde is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zV9K2ER.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Iirc was de overkoepelende term "nullmodem kabel". Laplink kabels waren ook speciale kabels, met meer aders bezet voor hogere snelheden en speciaal gebruik met het programma Laplink :)
Nullmodem kon serieel of parallel zijn, waarbij parallel uiteraard het snelste was. Serieel had minimaal 3 aders nodig en het functioneerde al, kon ook met meerdere ades en dan was het nog sneller :)

LapLink V was een bekend programma, met Norton Commander ging files delen ook gewoon :)

Zelf nog eens 20 meter 3aderige seriele kabel in elkaar geflanst (heb je geen pluggen: stukje plakband om een gestripte ader werkt ook :+ ) om met een P100 en een 286 tegen elkaar F29 Retaliator te spelen.
P100 stond op zolder, 286 op de eerste verdieping :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Iirc was de overkoepelende term "nullmodem kabel". Laplink kabels waren ook speciale kabels, met meer aders bezet voor hogere snelheden en speciaal gebruik met het programma Laplink :)
Nullmodem kon serieel of parallel zijn, waarbij parallel uiteraard het snelste was. Serieel had minimaal 3 aders nodig en het functioneerde al, kon ook met meerdere ades en dan was het nog sneller :)

LapLink V was een bekend programma, met Norton Commander ging files delen ook gewoon :)

Zelf nog eens 20 meter 3aderige seriele kabel in elkaar geflanst (heb je geen pluggen: stukje plakband om een gestripte ader werkt ook :+ ) om met een P100 en een 286 tegen elkaar F29 Retaliator te spelen.
P100 stond op zolder, 286 op de eerste verdieping :Y)
Laplink was inderdaad de naam van het stukje software dat er oorspronkelijk was en waar de kabel 'er bij' zat :P

Verder was er weldegelijk een verschil met het null modem: deze werkt zuiver over de seriele verbinding en de "laplink kabel" over parallel. Parallel had altijd een grotere potentie qua snelheid, maar de null modem was zó makkelijk te maken dat die vaak een voorkeur had.

Heerlijk 'cumbersome' was de null modem die je gebruikte met 2 computers die tegenover elkaar stonden en daadwerkelijk bestond uit een paar losse draadjes met een 'lusje' die je met tellen aan het juiste gaatje van de poort pikte en daar met een stukje papier eromheen zorgde dat deze geen sluiting maakt. Wonder boven wonder nooit iets opgeblazen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

BlueTooth76 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:31:

Grappig. Ergens lang geleden, in 2002 of 2003, verkocht De Regenboog computers in Sittard precies deze dingen voor een euro per stuk. Ik heb er toen eentje gekocht en een aantal keer gebruikt, geen idee meer waar 'ie gebleven is. Werkte prima met "Directe kabelverbinding" onder Windows 95.

Stockclear op Marktplaats is volgens mij de oude inventaris van De Regenboog aan het verkopen, dus grote kans dat deze 20 jaar later uit dezelfde partij komt als de unit die ik destijds kocht! :D

Nu gebruik ik de originele gele en blauwe Laplink/Synmantec PCAnywhere kabels :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De elco-transplantatie op 1 bord is gedaan. Eigenlijk is m'n desoldeerstation veel te grof voor deze 0,6mm pootjes (en vast niet veel grotere gaatjes) maar met veel flux (Louis Rossmann zou trots op me zijn, het is de flux uit zijn shop :P) en juist wat verse tin toevoegen kreeg ik er toch grip op zodat ze mooi schoon werden en er weer nieuwe componenten in konden. Tussendoor met IPA alles schoongemaakt, met loeplamp gekeken of er geen rare afwijkingen waren en de boel omgekeerd weer terug gesoldeerd met nog meer flux. Hoewel de polariteit wel op het bord stond, voor de zekerheid ook alles genoteerd op papier maar daar zaten geen verschillen tussen.

Straks een testopstelling maken, eerst het bord alleen met een PSU en speaker en als er geen rook uit komt dan wat geheugen, CPU en een oud PCI videokaartje er op.

Edti: geen rook, wel piepjes en na het plaatsen van CPU, geheugen, PCI videokaart en een paar jumpers goed zetten kwam er keurig beeld uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Goy2Srb.jpg

Edit2: inmiddels ook de Jan Steunebrink bios-patch uitgevoerd, waarmee de 32GB HDD limiet wordt uitgebreid naar 128GB en nog wat support voor recentere K6 CPU's wordt toegevoegd. Straks eens zien wat er op draait, heb nog wel wat liggen.

Edit3: K6-2 300 op het bord nu, voltage op 2,2 volt gekregen na wat zoeken. Multiplier op 5 ingesteld dus draait op 333MHz, ~10% overklok. CPU blijft mooi koel dus het voltage zal vermoedelijk correct zijn ingesteld. Windows 98SE installatie is altijd wel een goede test, dus dat is de volgende stap.

Edit4: CF-kaartjes blijven als installatieschijf toch wat wispelturig, vage schrijffouten (ze zijn niet stuk maar gewoon niet lekker compatible, in m'n D810 camera schiet ik ze zonder problemen vol met RAW files). Toch maar weer een 8GB ATP Industrial kaartje gepakt en die installeert tot nu toe zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xjr4d15.jpg

Edit 5: Keurig :D }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VWFFwsw.jpg

Edit 6: En eindelijk de Hercules Stingray 128/3D "Dual Board" weer op het bord waar het rond 1997 ook op draaide. De CPU in die periode is een raadsel en sowieso werd er regelmatig een upgrade uitgevoerd, dus voorlopig is de K6-2 een prima basis. Mss ooit een K6-3 op 2.0 volt, die wordt ondersteund door dit bord.

Edit 7: de Stingray geeft helaas wel eens wat artifacts (ook op een ander testbord), iets om later eens mee bezig te gaan. Voor nu eerst een ET6000 met een Voodoo II kaart geplaatst en dat draait zonder problemen. Morgen maar even kijken in welk kastje ik het ga monteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J2k9rXA.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:50
Kan ik hier met Pentium 4 (win XP) vragen ook terecht, of is dat nog niet retro genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:17:
Kan ik hier met Pentium 4 (win XP) vragen ook terecht, of is dat nog niet retro genoeg?
Gooi maar in de groep hoor ;) P4 komt wel vaker voorbij.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Heb op het werk een oude Pentium 4 pc uit de container gevist en heb daar een 80GB HD ingehangen ,daar een Windows XP professional op gezet.

Er zit 4-GB DDR2 PC2-4200 (533-MHz) Non ECC (4 x 1GB) geheugen in.

Een oude Ethernet kaart,maar die gaat eruit want daar wil ik toch niet mee online.

Nu wil ik de PC gebruiken om wat oudere spellen te spelen en wil er een GPU en een geluidskaart voor halen.

Is dit eigenlijk wel mogelijk,spellen die ik hier heb en wil spelen zijn:

C&C
Warcraft: Orcs & Humans
Warcraft II: Tides of Darkness and Warcraft 3
UFO Enemy unknown
UFO terror from the deep.
En nog wel meer.

Kaart die ik tegen ben gekomen is de MSI in de advertentie,maar misschien is een andere beter die hij ook daar in de advertentie heeft staan.

https://tweakers.net/aanb...ideokaarten-classics.html

Geluidskaart:

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Misschien denk ik wel te makkelijk,heb nu Warcraft 3 geïnstalleerd maar met het opstarten blijft het spel hangen.

Alle hulp is welkom. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB0UItSApI3B8DqZuoMpb019E8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XP8DJOY0pfTBjBQNYpfgRAzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52nwvPpmMPLMmN5LVcXDLYEedoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giB7CMvRsPHIlb0V8dyH9LQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjI7r5R4cLJsgWns-P4R8_KLhYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyhsujmYcezGepWed26HGDSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCrzxHEX3jKCCJPopKoSjU9jnUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNjZDAhiKBtBcH5KZm4KLSAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFA05pfWJdrjhH2xlOUxlwo9O_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsJZ6WryjVx6FhSrgIIzF2DW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alFjZofy9_afaULzfCxVlP_NDNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgL8cgSaGBbMzRSmr9RsHSuZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door DoubleDutch op 06-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

@DoubleDutch Als ik de foto van het moederbord zie, zie ik toch een paar opgezwollen elco's (vlakbij northbridge chipset, geheugensloten, en southbridge ook). Dat kan dus de nodige instabiliteit veroorzaken.

Gezien er nu nog geen videokaart inzit, zal je wel gebruik maken van Intel graphics (weet niet of je specifiek drivers daarvoor geïnstalleerd hebt of gewone de standaard Microsoft basic display drivers gebruikt), maar dat kan ook verklaren waarom bijvoorbeeld Warcraft 3 niet start (is een werkende 3d accelerator nodig, en dat werkt dus niet met basic drivers).

De andere games (Warcraft 2 bijvoorbeeld) zijn DOS games. Mijn ervaring is dat die heel vaak niet goed meer werken in Windows XP. Vaak ben je dan aangewezen op een emulator (zoals DosBox).
Als je de games bijvoorbeeld van GoG gekocht hebt zit die emulator er al bij.

Dat gezegd hebbende, heeft een Pentium 4 (zelfs een 3Ghz) er nog een hele kluif aan om Dos games op een emulator goed te draaien. Ik heb zelf ook een paar P4 (zelfs een dual Xeon op 3Ghz, wat hetzelfde is eigenlijk als een Pentium 4), maar die heeft het er soms zwaar mee :P
Het draait wel, maar je kunt gewoon merken dat het wat... trager aanvoelt dan wanneer je de games op een authentieke Pentium 1 of iets dergelijks draait.

Maakt verder niet uit, maar ik denk dat die elco's een van je grotere problemen is.
Heb zelf ook een bord gehad met rotte elco's op en rond die plekken, en dan draait het systeem nog wel, maar is dan gewoon erg crash gevoelig (instabiel). De bolle elco's vervangen lost dan vaak het probleem wel op, maar kan soms een beetje lastig zijn als je niet handig bent met een soldeerbout of niet de juiste apparatuur hebt (die P4 borden hebben van dat loodvrije soldeer, wat pas smelt bij 300ºC ofzo, sommige goedkopere boutjes halen dat niet en dan kun je het spoel niet goed los krijgen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Nemesizz Zou je misschien op de foto kunnen omcirkelen welke elco's je bedoelt,dan kan ik het zelf even goed bekijken.

Oudere (DOS) games zou ik dus beter met een emulator kunnne proberen op mijn huidige PC begrijp ik?

Maar Warcraft 3 en nieuwere games zou dus moeten kunnen met een 3D videokaart en geluidskaart, pc draait nu op een intergrated intel graphics media accelerator 950 die niet met spellen om kan gaan las ik ergens.

Enig idee welke videokaart uit de advertentie ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sowieso de rood omcirkelde zijn lek of bol en dan is de kans dat de overige elco's niet al te best meer zijn wel erg groot. In zo'n geval vervang ik minimaal de elco's van hetzelfde type die bol staan. Je kan ze ook per stuk doormeten maar dat vergt wat tools en kennis.

Rond de CPU cooler zou nog meer kunnen zitten wat bol staat, die zijn wat uit het zicht ontnomen.
Als je handig bent in solderen dan is dat te vervangen (zie m'n soldeerklusje hierboven).

En anders is het zoeken naar een ander bordje.
In de huidige situatie zal het niet al te stabiel zijn.

Qua videokaart kan je wel wat tussen 2005 en 2012 kijken, het is een vroeg PCI-E bordje dus dat geeft wel keuze. En als je voornamelijk oudere games wil spelen kan dat wel een licht kaartje zijn (zonder externe voeding), het zal altijd voldoende snel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1WyMFOg.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-10-2023 12:17 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 87 Laatste