mr_evil08 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:16:
Niet om het 1 en ander maar overclocken vind ik een beetje jammer...
Pak dan een betere machine als hij het niet aan kan, een overclock doet geen wonderen hooguit net dat beetje extra fps uit persen, het blijft minimaal.
Draai het eens om:
- impact van 60MHz FSB ipv 66MHz FSB is groot, omdat het cache, geheugen en PCI snelheden allemaal omlaag haalt.
- P150 is dertien-in-een-dozijn CPU, stel dat er iets beschadigd wordt (minimale kans), dan nog verlies je weinig.
Hier een 80486DX2, eerst geen cache, nu 128kb (15ns) en het geeft een kleine boost, kameraard met een DX4 256kb cache(15ns) en er was zo goed als geen verschil in doom, ook in de benchmarks viel mij zwaar tegen...
Want hier laat je FSB gelijk op 33MHz in alle gevallen. Bovendien is een DX2 al dermate snel in Doom dat het nauwelijks bottleneck is. Vervang niet-bottleneck en er verandert niet veel.
Pentium overdrive geeft nog wat verschil maar die processors kosten ook veel...
ISA kaart vs VLB kaart gaf nog wel verschil.
Bingo, daar heb je je bottleneck. VGA performance in DOS is zo goed als non-accelerated. Wat telt is hoe snel data van systeemgeheugen naar framebuffer geschreven kan worden, dus VLB is veel sneller dan ISA en dat merk je gelijk. In Windows is het genuanceerder, dan tellen acceleratiefunties zwaarder en is het in theorie mogelijk dat een snelle ISA kaart een trage VLB kaart verslaat - maar waarschijnlijk is het niet, omdat de meeste VLB chipsets ook meer acceleratiefuncties hebben dan ISA.
Ik heb zoiets hou het gewoon bij die jaar waar je pc van is en ga niet veel zwaarder software draaien, pak dan een zwaardere computer, processors onderling is het verschil niet heel veel.
Verschil tussen 60MHz en 66MHz FSB op een Pentium met PCI bus is nagenoeg de volle 10%, aangezien alle potentiele bottlenecks tegelijk aangepakt worden. Nee, daar ga je niet direct Quake op maximale framerate mee kunnen draaien, maar ja, je merkt het zeker. In veel dingen zal 150->166MHz daarom meer schelen dan 166MHz-200MHz: dat laatste is een grotere sprong in core speed, maar de rest eromheen verandert niet.
Ik zou zeggen: voordat je geld gaat uitgeven aan andere hardware, haal het maximaal mogelijke uit de hardware die je hebt liggen. Iets met tweaken enzo...
Enfin, wat je doet met je hardware blijft een persoonlijke afweging, maar wees bewust van de opties.