Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 4 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maar eens een Slot-A setje gekocht, even kijken hoe dat een beetje werkt wanneer het binnenkomt.

MSI K7 Pro
Athlon 650 (/w 512KB L2)
512MB SDRAM

Nu ook even kijken naar welke videokaart;
Voodoo4 4500 AGP
Voodoo3 2000 LC PCI

Voor iets anders zou ik moeten shoppen, en die verdwaalde S3 Trio AGP kaartje zullen we maar niet doen :+

[ Voor 82% gewijzigd door Vinnie op 20-04-2020 09:26 ]

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, drie dingen vielen afgelopen twee dagen samen:
- laatste tentamen tot juni gedaan
- cijfer binnen voor vorige tentamen die het vieren waard was (10)
- salaris binnen, incl CAO-correctie en bescheiden resultaatuitkering van vorig jaar

Dus ben ik gaan shoppen. Ik had in het verleden al een AdLib-replica in elkaar gezet, en een Soundblaster 1.0 incl CMS. Nu ga ik twee andere, wat obscuurdere, kaarten nabouwen:

1) Lo-Tech Tandy Sound Card - geluid van het niveau primitieve 8-bit voor de PC.
2) Innovation SSI-2001 replica - ISA kaart met MOS 6581 aka Commodore SID chip erop.

Vooral die laatste is interesant. Er bestaan voorzover bekend nog maar drie van de originele kaarten, maar ondanks extreme zeldzaamheid is er aardig wat software support voor, waaronder een van m'n favorieten, Ultima 6. PCB's heb ik besteld bij Pavel van pcbsale.tk

Tandy PCB heb ik al, deed er vier weken over om hier te komen. Vanacht dus overige onderdelen ervoor besteld bij reichelt.nl. Dat duurt ws nog geen week. Dus volgende week heb ik hopelijk een Tandy kaart en ergens rond pinksteren kan ik met de SSI-2001 spelen. Duurste was nog het vinden van de SID - dat kost meer dan de PCBs en alle overige componenten op de kaarten - maar dat zegt vooral iets over hoe goedkoop deze zooi is als je het zelf doet ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Oef, ik denk dat ik op de MSI K7 Pro maar beter een PCI videokaart kan gebruiken. Blijkbaar kan die Irongate chipset niet zo lekker omgaan met AGP kaartjes, en dan vooral de GeForce. Hmmm.

Voodoo3 2000 LC PCI
Voodoo5 5500

Of een Radeon 7500 of FX 5500 misschien?

Dat wordt gewoon de Voodoo3. Geen kleine rotfannetjes, maar gewoon een flinke 120/1400mm casefan erop laten blazen.

Ook meteen maar een betere voeding geregeld met beter vermogen capaciteit op de 5V lijn. En een -5V lijn als bonus :+

[ Voor 31% gewijzigd door Vinnie op 25-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:44

Zalmanman

So long,

Ik heb hier een HP Omnibook 600CT waarvan de harde schijf de click-of-death geeft :-( En gezien de 'geinigheidsfactor' van dit apparaat zou ik 'm graag weer W95 laten booten, i.t.t. alleen DOS 6.22 vanaf de floppy drive. Nu is die harde schijf een PCMCIA PC Card van een 160MB, dus niet bepaald groot, of makkelijk een 1:1 vervanger voor te vinden.
Nu ben ik eens gaan kijken naar een PCMCIA > CF adapter, om daar dan een kaartje van een 2GB in te doen. Echter is deze tijd van hardware nogal 'voor mijn tijd', om maar even zo te zeggen :P
Daarom met de vraag: past iedere PCMCIA > CF adapter, of moet ik nog ergens specifiek op letten (pins, aantal bit bus e.d.)? En qua CF kaart, zijn daar nog beperkingen aan? Natuurlijk de grootte, vandaar dat ik het bij 2GB wilde houden.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Je hebt type I, II en III.
Van de Wikipedia;
    PC Card = PCMCIA Card (older name): 16-bit or 32-bit
    PC Card 32-bit version = Cardbus (alternative name)
    16-bit vs. 32-bit: 32 bit includes DMA or bus mastering, 16-bit does not
    Types I–III:

Type I: 16-bit. Configuration thickness 3.3 mm
    Type II: 16-bit or 32-bit. Configuration thickness 5.0 mm
    Type III: 16-bit or 32-bit. Configuration thickness 10.5 mm

PC Card was superseded by ExpressCard in 2003.

Ik heb er hier nog wel eentje liggen in de kast, type II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Wat is trouwens het "geheim" dat iedereen eerder IDE>CF kiest dan IDE>SD adapters?
SD adapters werken uitstekend, daarnaast geen kaartlezer nodig omdat je hem zo in een laptop kan duwen om bestanden overzetten.

Een 32gb SD kaartje kost geen drol waarvan je maar 2 GB partitioneert, Ik zoek nog een 80 mb HDD maar is heel moeilijk aan te komen, ze vragen allemaal de hoofdprijs, dan laat maar zitten.

Mijn SD adapters zijn zo gemaakt dat ze achterin een pci/isa slot zitten waardoor je niet steeds de kap eraf hoeft te halen, niet origineel maar diskette,s of cd,s is mij toch een hoop gedoe(meeste diskettes werken ook niet meer hier).

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2020 12:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Vinnie schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:28:
Je hebt type I, II en III.
Van de Wikipedia;
    PC Card = PCMCIA Card (older name): 16-bit or 32-bit
    PC Card 32-bit version = Cardbus (alternative name)
    16-bit vs. 32-bit: 32 bit includes DMA or bus mastering, 16-bit does not
    Types I–III:

Type I: 16-bit. Configuration thickness 3.3 mm
    Type II: 16-bit or 32-bit. Configuration thickness 5.0 mm
    Type III: 16-bit or 32-bit. Configuration thickness 10.5 mm

PC Card was superseded by ExpressCard in 2003.

Ik heb er hier nog wel eentje liggen in de kast, type II.
Bedankt voor de info! Wat Googlen vertelt me dit: The current models have 340M hard disk drives. Linux sees the disk drive as a standard IDE disk drive, but it is physically a standard type III PCMCIA card. Hetzelfde staat in de handleiding: One Type III PCMCIA slot (or use as two Type II slots).
Dan lijkt mij 1 Type II > CF een goede oplossing vooralsnog. In de goede hoop dat het past in de cradle waar de hdd op dit moment inzit.
mr_evil08 schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:19:
Wat is trouwens het "geheim" dat iedereen eerder IDE>CF kiest dan IDE>SD adapters?
Ik gebruik gewoon SD adapters ze werken uitstekend, daarnaast ben je geen kaartlezer nodig omdat je hem zo in een laptop kan duwen en bestanden overzetten(een hedendaagse laptop heeft altijd wel een kaartlezer).

Een 32gb SD kaartje kost al geen drol waarvan je maar 2 GB partitioneert, zwaar overkill maar functioneert prima, want orgineel wordt het toch niet meer, je koopt geen 80 mb HDD meer nieuw... en met heel veel geluk kun je nog een gebruikte ergens kopen(ik zoek al jaren een 80mb 2,5inch hdd voor mijn oude 80486 of ze vragen de hoofdprijs of het is er niet.

Mijn SD adapters zijn zo gemaakt dat ze achterin een pci/isa slot zitten waardoor je niet steeds de kap eraf hoeft te halen om bestanden over te zetten, niet orgineel maar diskette,s of cd,s is mij toch een hoop gedoe(meeste diskettes werken ook niet meer hier).
Ik zou zo zeggen voornamelijk omdat PCMCIA>CF makkelijker te krijgen is. Als ik zo zoek naar PCMCIA>SD, zijn dat voornamelijk adapters voor in een 'Benz, en geen idee of dat überhaupt werkt. Verder is er in mijn geval dus geen PCI/ISA slot beschikbaar, aangezien het een portable betreft - maar ik snap je punt wel. Een rear-facing SD slot is behoorlijk handig, vooral als er weer een driver besluit alles over hoop te gooien. Je hebt in een paar minuten een clone teruggezet en je kunt weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Vinnie
Heb zelf een zwak voor Slot A. Als ik één retro-bak van de vrouw mocht hebben (:P), moet ik een zeer moeilijke keuze maken. De Pentium 200 MMX of de Athlon 700. Dan zou ik meer geneigd zijn om de Pentium weg te doen.

Heb trouwens ook altijd ruzie tussen de GART driver en de Irongate chipset. Gegarandeerd BSOD's op je verse Windows 98SE installatie.

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 27-04-2020 13:27 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:19:
SD adapters werken uitstekend, daarnaast geen kaartlezer nodig omdat je hem zo in een laptop kan duwen om bestanden overzetten.

Een 32gb SD kaartje kost geen drol waarvan je maar 2 GB partitioneert, Ik zoek nog een 80 mb HDD maar is heel moeilijk aan te komen, ze vragen allemaal de hoofdprijs, dan laat maar zitten.

Mijn SD adapters zijn zo gemaakt dat ze achterin een pci/isa slot zitten waardoor je niet steeds de kap eraf hoeft te halen, niet origineel maar diskette,s of cd,s is mij toch een hoop gedoe(meeste diskettes werken ook niet meer hier).
Het "geheim" is heel simpel: CF = IDE.

Letterlijk zelfde protocol. Je hebt dus niets meer nodig dan een fysieke verloop. Zodra je met actieve conversie moet werken (zoals bij SD) voeg je latency toe en loop je risico op compatibiliteitsgedonder.

Dat je goedkoop grotere formaten SD kunt krijgen is leuk, maar zoals je zelf al aangeeft, als je vast zit aan FAT16 is de toegevoegde waarde boven 2GB toch verwaarloosbaar.

Bovenstaande verklaart trouwens ook waarom CF-PCMCIA zo eenvoudig is (en waarom je behalve formaat - zowel fysiek als qua opslag nergens anders rekening mee hoeft te houden):

PCMCIA is een superset van ISA, IDE is een subset van ISA, en aangezien CF=IDE heb je dus in PCMCIA alles wat je nodig hebt om CF native aan te spreken zonder extra logica ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

@dion_b Dat is duidelijke uitleg, bedankt! Wat ik mij dan nog afvraag, hoe zit het met de 16/32 bit bus van PCMCIA? Is dat nog iets waarmee actief rekening gehouden moet worden als er een PCMCIA>CF adapter en CF kaart aangeschaft worden, of werkt het meestal gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zalmanman schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:31:
@dion_b Dat is duidelijke uitleg, bedankt! Wat ik mij dan nog afvraag, hoe zit het met de 16/32 bit bus van PCMCIA? Is dat nog iets waarmee actief rekening gehouden moet worden als er een PCMCIA>CF adapter en CF kaart aangeschaft worden, of werkt het meestal gewoon?
PCMCIA is 16b only. Jij denkt aan Cardbus, de 32b PC Card variant. Die is gelukkig backwards-compatible met PCMCIA dus het zou moeten werken. Zoals vaker is de vraag of ISA DMA geimplementeerd is. Zo niet kan het de performance beinvloeden, maar meestal niet de compatability van dit soort ding. Alleen als DMA noodzakelijk is (zoals bij geluidskaarten) hoef je daarop te letten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@dion_b Ok Duidelijk nooit gemerkt CF vs SD latency, dat moet wel heel minimaal zijn in vergelijking met orginele HDD,s, is een 32gb SD kaartje nog behoorlijk snel en overkill.

Gewoon zorgen voor ruim werkgeheugen, 16mb bij dos/3.11 en 256mb bij win98, met flash wel handig om het aantal schrijfacties (pagefile) terug te dringen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:32:
@dion_b Ok Duidelijk nooit gemerkt CF vs SD latency, dat moet wel heel minimaal zijn in vergelijking met orginele HDD,s, is een 32gb SD kaartje nog behoorlijk snel en overkill.
Het zit op verschillende plekken. Uiteraard is vs een HDD de read latency volkomen verwaarloosbaar, maar waar het mis gaat met solid state oplossingen is random write latency. Die was bij de eerste generatie budget drives met JMicron zodanig hoog dat je zelf sneller kon typen dan dat de schijf eea weg kon schrijven (in Trillian/ICQ) 8)7

Nu, dan nog valt het ws mee hier, maar SD-IDE blijft duurder en riskanter mbt compatibility.
Gewoon zorgen voor ruim werkgeheugen, 16mb bij dos/3.11 en 256mb bij win98, met flash wel handig om het aantal schrijfacties (pagefile) terug te dringen.
Yep. Onder DOS uitgebreid SMARTDRV.EXE gebruiken, onder Windows kun je met zeer veel RAM een Ramdrive overwegen en daar je swap in hangen. Kan onder DOS ook - de ultieme Ultima 7 config is bijv een 486 met >32MB RAM met een >28MB ramdrive waar je hele game in kopieert en dan daar vanaf speelt :P

* dion_b heeft z'n U5S-33 systeem om die reden met 64MB RAM uitgerust, alleen nog niet toegekomen om rest op orde te krijgen ervoor...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dion_b schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Het zit op verschillende plekken. Uiteraard is vs een HDD de read latency volkomen verwaarloosbaar, maar waar het mis gaat met solid state oplossingen is random write latency. Die was bij de eerste generatie budget drives met JMicron zodanig hoog dat je zelf sneller kon typen dan dat de schijf eea weg kon schrijven (in Trillian/ICQ) 8)7

Nu, dan nog valt het ws mee hier, maar SD-IDE blijft duurder en riskanter mbt compatibility.

[...]

Yep. Onder DOS uitgebreid SMARTDRV.EXE gebruiken, onder Windows kun je met zeer veel RAM een Ramdrive overwegen en daar je swap in hangen. Kan onder DOS ook - de ultieme Ultima 7 config is bijv een 486 met >32MB RAM met een >28MB ramdrive waar je hele game in kopieert en dan daar vanaf speelt :P

* dion_b heeft z'n U5S-33 systeem om die reden met 64MB RAM uitgerust, alleen nog niet toegekomen om rest op orde te krijgen ervoor...
Oke duidelijk compatibiliteit zou kunnen idd, met SD(HC) overgens in praktijk nog niks van gemerkt, geen crc fouten of andere gekke dingen, ik heb er 1 in een 486 en pentium 2, en ook in een 500mhz pentium 3.
Die dingen worden toch veelal gebruikt omdat de hdd stuk is gegaan en het beestje weer in leven brengen.

Ik merk serieus geen verschil met games of in Windows of het nou een CF adapter of SD adapter is en verschil tegenover een hdd is minimaal.
Ik merkte veelal de CPU de bottleneck was en de IDE controller was ook niet geweldig, tot aan Pentium 2 met Windows 98 merk ik geen verschil(Ja DMA staat aan).

Laat ons nog eens weten wat de resultaten zijn geweest.

Vroeger hadden pc,s maar 4mb ram bij Windows 3.1, 8mb ram had je een dikke portomonnee, en L2 cache in een 80486 zag je ook maar weinig, ze worden vandaag de dag tot de kop aan toe geupgrade dan ken je ze niet weer kwa snelheid. 8)7
WIN98 had 32mb en later iets als 64/128mb ram, toen kon je de HDD idd heel erg veel horen ratelen en was de boel nog langzaam, die goede oude tijd waarbij je regelmatig schijfdefragmentatie uitvoerde in de hoop dat de computer sneller werd. :o

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 20:06
Vandaag Pc op gaan halen, blijkt een Pentium 150MHz te zijn, 32MB SIMM ram, vga is de S3 Trio32, geluidskaart een pci kaartje "Crystal Clear 3d Sound card", cd, floppy, hdd met windows 95.

Moederbord is een Octek Rhino 6VX, geen idee of dit iets is...

probleem is dat de muis stuk is, pinnetje afgebroken dus moet op zoek naar een oude muis...

Voor de rest best netjes voor zijn 25 jaar, begonnen met eens uit te blazen en af te wassen...

Wat zijn de beste updates die ik nu kan doen om er leuke game machine van te maken? Opzoek naar ISA soundblaster en pci voodoo 1 en 128MB ram kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden/manieren hoe voor jou een retro-bak eruit zou moeten zien.

Ga je maximaal upgraden of blijf je bij de hardware en capaciteiten wat in 1996 gangbaar was? :p

Welke games, en moeten die zo soepel mogelijk draaien?
Of wil je zoveel mogelijk compatibiliteit?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Wil voor zover mogelijk beetje alles kunnen draaien van laat ons zeggen '92 tot '98. Voor moderner heb ik andere pc's.

Ondertussen al 4x 16mb besteld, voor de prijs moet je het niet laten ;) Ook Voodoo 2 kaartje hier in de buurt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:49:
Vandaag Pc op gaan halen, blijkt een Pentium 150MHz te zijn, 32MB SIMM ram, vga is de S3 Trio32, geluidskaart een pci kaartje "Crystal Clear 3d Sound card", cd, floppy, hdd met windows 95.

Moederbord is een Octek Rhino 6VX, geen idee of dit iets is...
Vrij onopvallend i430VX moederbord. Wat ik zie kunnen de cache configuraties verschillen. Heb je onboard cache? En/of zit er een COAST slot op? Als je nu geen L2 cache hebt en wel een COAST slot wil je dat ding zsm met 256k or 512k PLB vullen.
probleem is dat de muis stuk is, pinnetje afgebroken dus moet op zoek naar een oude muis...
Weet je dat zeker? Als je het over 'pinnetje' hebt is het waarschijnlijk een PS/2 muis - dit bord heeft een PS/2 mouse header. Twee pinnen daarvan zijn 'NC" of Not Connected. Goed mogelijk dat die ontbreken zonder gevolgen - mogelijk zelfs opzettelijk. Zie pinout:
Afbeeldingslocatie: https://img.devrant.com/devrant/rant/c_1030831_XkFow.jpg

Hoe constateer je dat het niet werkt?
Voor de rest best netjes voor zijn 25 jaar, begonnen met eens uit te blazen en af te wassen...

Wat zijn de beste updates die ik nu kan doen om er leuke game machine van te maken? Opzoek naar ISA soundblaster en pci voodoo 1 en 128MB ram kopen?
128MB RAM zou ik alvast afraden. De i430VX kan max 64MB cachen, geheugen daarboven wordt niet gecached en dat hakt in de performance. Het is sneller dan thrashen naar HDD, maar daar is alles mee gezegd. Blijf dus onder de 64MB tenzij je zeker weet dat je meer RAM gebruikt. Bij een P150 is de kans klein dat je überhaupt software acceptabel kunt draaien dat meer dan 64MB nodig heeft.

Mbt Voodoo - dat is bovenal een Windows ding (in geval van V2: uitsluitend). Daar loop je tegenaan dat de specs van je PC aan de lage kant zijn voor Windows 95 laat staan Windows 98. Ja, het gaat draaien, maar nee, niet van harte, en vooral niet met games die nieuwer zijn dat het systeem zelf. Je zou meer aan een Voodoo Rush hebben (die de CPU licht offload) dan aan een V2 met deze CPU. Qua CPU kun je zeker upgraden naar een P200 non-MMX. Of MMX mogelijk is hangt af van voltage. Op TH99 zie ik geen split voltage voor dit bord. Zit er een VRM op? Dan zou je mogelijk 2.8VCore kunnen doen en een Pentium MMX 233MHz. Zo niet dan is de 200 non-MMX de max. Verschil tussen 150 en 166 is trouwens groter dan 166 en 200, omdat je nu op trage 60MHz FSB en dus ook RAM en PCI draait. Stel in op 66MHz en kijk wat er gebeurt.

ISA soundblaster is vooral voor DOS relevant. Ik vind Creative kaarten overrated en (in geval van SB16) vol bugs. Overweeg ook een van de betere clones, ik ben vooral over Aztech kaarten op basis van AZT2316 chip te spreken - volledig SBPro2 compatible, maar ook WSS (voor 16b geluid) en bug-vrije MPU401 MIDI en een echte Yamaha OPL3 FM synth chip.

Persoonlijk zou ik een P150 (of 166) voor pure (late) DOS houden en voor Win98 een sneller systeem (bijv op basis van i440BX en een P3) voor Win9x gebruiken. Daar komt die V2 ook beter tot z'n recht. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-05-2020 08:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
n0sTRa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 05:52:
Wil voor zover mogelijk beetje alles kunnen draaien van laat ons zeggen '92 tot '98. Voor moderner heb ik andere pc's.

Ondertussen al 4x 16mb besteld, voor de prijs moet je het niet laten ;) Ook Voodoo 2 kaartje hier in de buurt gevonden.
Je neemt teveel hooi op de vork.
Jaar 1998 is teveel voor pentium 1 150mhz. stel maar bij tot max 1997 en dat is al optimistisch.
Need for speed 3 (1998) heeft mijn Pentium 2 266mhz al moeite mee, eigenlijk ook niet fatzoenlijk te spelen.
Carmageddon 2 (1998) is ook eigenlijk te zwaar.
Need for speed 2 (1997) heeft recommended CPU: 166 MHz, ok minimaal 90MHz maar je weet hoe game developers er mee omgaan veelal is het onspeelbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Betreffende muis, waren enkele pinnen geplooid, bij het terug plooien brak nr 1 onmiddellijk af.

edit, net de muis er nog eens bij genomen en het is pin 6 die eraf is... nr 5 dien ik nu nog recht te krijgen... er is nog hoop ^^

Voor de 97-98 periode had ik nog een celeron gevonden, maar moederbord heeft allemaal opgeblazen capacitors...

Probeer wat meer info te vinden betreffende dit moederbord, ken nog niet veel over deze periode, mij nog nooit in verdiept dus voorlopig veel chinees hier boven ;-)

Net een soundblaster ct 1600 gaan ophalen, blijkbaar toch geen ideale keuze. Voodoo 2 kaart morgen ophalen is het niets kan ze nog in later systeem dienen.

Mij eerst met wat ouder dos games bezig houden.

[ Voor 10% gewijzigd door n0sTRa op 12-05-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:08:
Betreffende muis, waren enkele pinnen geplooid, bij het terug plooien brak nr 1 onmiddellijk af.

edit, net de muis er nog eens bij genomen en het is pin 6 die eraf is... nr 5 dien ik nu nog recht te krijgen... er is nog hoop ^^

Voor de 97-98 periode had ik nog een celeron gevonden, maar moederbord heeft allemaal opgeblazen capacitors...

Probeer wat meer info te vinden betreffende dit moederbord, ken nog niet veel over deze periode, mij nog nooit in verdiept dus voorlopig veel chinees hier boven ;-)

Net een soundblaster ct 1600 gaan ophalen, blijkbaar toch geen ideale keuze. Voodoo 2 kaart morgen ophalen is het niets kan ze nog in later systeem dienen.

Mij eerst met wat ouder dos games bezig houden.
Als je ook een Celeron hebt, zou ik daarop focussen voor Win9x. Dode condensatoren zijn makkelijk zelf te vervangen. Als je hulp nodig hebt, maak vooral foto's en post die hier, dan kunnen we tips geven.

Daar Voodoo2 in en een PCI geluidskaart (iets met A3D en/of EAX - beste geluidskwaliteit met een SBLive of Audigy, meest geliefd Aureal2, maar een CMI8378 voor EUR 5 is een prima voordelige kues) en je bent klaar.

Die CT1600 is prima voor vroege DOS (<1994 ofzo), alleen een beetje duur voor wat je krijgt. Het werkt wel voor latere dingen, maar dan is gebrek aan 16b geluid en MPU-401 wat beperkend. Maar: als je al een CT1600 hebt, kun je voor latere DOS dingen een andere kaart erbij nemen waarbij je de pluspunten van CT1600 (echte OPL3, volledige SBPro2 compatibility - want het is een SBPro2 8)7 ) niet in de nieuwe kaart hoeft te hebben. Iets als een SoundBlaster AWE64 past daar goed bij, maar als je met geld wilt smijten kan een Gravis Ultrasound ook interessant zijn. Of een goede MIDI interface en externe GM sound modules. Of dat alles bij elkaar als je geld en tijd teveel hebt :P

Maar laat dat voor later, je hebt nu waarschijnlijk de meest compatibele geluidskaart voor DOS, dus als je je nog in alles moet verdiepen, doe dat eerst en pas als je tegen de grenzen van wat je nu hebt aanloopt met andere zooi beginnen. Anders ben je op gegeven moment meer bezig met spullen vinden, testen en ordenen dan daadwerkelijk gebruiken. Kan ik uit ervaring melden O-)

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 12-05-2020 16:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Zal alles netjes demonteren uit die pc van de celeron inplaats van deze in de container te gooien, kan mss inderdaad later deze herstellen, voorlopig zal ik mij toch focussen op de P150MHz, ik voel dat ik met dos nog echt geen feeling heb dus eerst dit onder de knie krijgen...

Ik ben mijn pc tijd begonnen met een w98 machine, paar maand erna op w2000 over gegaan om vervolgens xp, vista en w7 te gebruiken, altijd met muis zonder commands..... Nu ook al jaren op macOS, klein beetje ervaring met linux dus naar mijn gevoel eerst nu met dit leren werken ;)

Wat te modern is voor deze machine zal ik voorlopig wel met de Athlon xp oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door n0sTRa op 12-05-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
wauw, kijk even op eBay voor een Aureal2, zal het niet worden :o 2000€ voor geluidskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Les #1: op eBay vragen mensen idioot hoge prijzen. Zelfs op eBay kun je vaak dingen goedkoper krijgen, maar amibay.com is veel schappelijker (zij het veel minder opties) en op Marktplaats kun je ook goede deals krijgen.

Ik heb een Turtle Beach Montego II, een van de twee hoogst aangeschreven Aureal2 kaarten. Gevonden in een halve kofferbak vol zooi die ik twee jaar terug voor EUR 25 kon ophalen bij een amateur radiostation in Harderwijk die dicht ging. Even iets anders dan EUR 2k - en het was allerminst enige interessante toen, o.a. ook een handige TNT2-M64 PCI, een Abit BE6-II moederbord, een Promise SATA150-TX2+ (een van de weinige SATA controllers die ook op PCI 2.1 werkt) en een IBM Model M toetsenbord.

Ben benieuwd: wat heb je voor die CT1600 neergeteld?

Je kunt trouwens als je meer affiniteit hebt met Linux dan met DOS een stel bash-commando's voor DOS krijgen: uxutl http://reimagery.com/fsfd/unix.htm

Dat gezegd, ik zou gewoon met DOS command prompt om leren gaan. Zorg voor iig een volle DOS 6.22 (of een community edition DOS 7.x), anders mis je de helft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Les 1: loop niet te hard van stapel en laat je niet misleiden door emoties door impulsaankopen te gaan doen.
Neem de tijd en wacht gewoon, spring niet direct op de eerste beste product. ;-)

Marktplaats/ebay heeft idd veel absurt hoge prijzen wat het product niet waard is, zo heb ik tijdelijk iemand gevolgt om te zien of iemand erin trapt en conclusie ze komen het niet kwijt(er zijn ook normale prijzen idd maar je moet goed zoeken).

Zo zijn er verkopers wat om de zoveel tijd advertentie eraf halen en weer erop, Een Pentium 1 is geen 300 euro waard er zat niks bijzonders in, commentaar wordt natuurlijk niet naar geluistert, dat is prima iedereen zijn eigen keus natuurlijk. :F

Natuurlijk hopen ze dat er toevallig iemand langs komt wat zijn huiswerk niet heeft gedaan en door emoties het product koopt, deze mensen hopen ze te bereiken.

Overgens kringloop heeft nog regelmatig wel iets, voor 0,50 cent of 1 euro, Laatst eens een ISA Sound blaster kaart, of een PCI S3 videokaart, ook wel eens AGP kaarten, of COMport/PS2 muizen zie ik ook nog wel eens.

Dit is wel zeer verschillend, en kan gerust 3 maand niks zijn maar ook elke week jackpot, je kan er niks op aan.

Zelf wacht ik gewoon af tot er iets voorbij komt, de verkopers beweren dat het zeldzaam is maar dat is het niet.
Ik had laatst een 80486 op de kop getikt voor 20 euro met alles erop en eraan, wat dus op marktplaats voor 150-200 euro staat...

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Kostprijs die ik betaald heb voor compleet systeem was 25€, de soundblaster heb ik hier in de buurt kunnen ophalen voor 60€ en heb er nog 2 video kaartjes bij gekregen, tnt2 en fire gl 1000.

De voodoo 2 op gaan halen voor 80€

Binnenkort eens langs de kringloop centers lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:00:
Kostprijs die ik betaald heb voor compleet systeem was 25€, de soundblaster heb ik hier in de buurt kunnen ophalen voor 60€ en heb er nog 2 video kaartjes bij gekregen, tnt2 en fire gl 1000.
Met die twee erbij (vooral de GL1000) is dat zeker geen slechte prijs - heb de CT1600 al tijdje niet voor onder de EUR 75 verkocht zien worden.
De voodoo 2 op gaan halen voor 80€
Dat is inderdaad typische prijs. IMHO overrated aangezien je een V3 voor minder hebt, maar goed, heb ook een keer iets van hogere waarde dan dat geruild voor 2x V2 (weliswaar 8MB), dus moet ik niet klagen :z
Binnenkort eens langs de kringloop centers lopen.
Dat is altijd een goede. Hoeveel succes je gaat hebben hangt sterk af van kringloopwinkel. Iha zijn de kleinere kringlopen beter dan de grotere commerciele, maar je weet maar nooit. Belangrijkste is dat er iemand is achter de schermen die inziet dat in dit wereldje ouder = waardevoller en niet gelijk alle beige troep de kliko in gooit. Als je dat hebt loont het om vaker terug te gaan naar diezelfde kringloop :Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
dion_b schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:00:
[...]
Dat is altijd een goede. Hoeveel succes je gaat hebben hangt sterk af van kringloopwinkel. Iha zijn de kleinere kringlopen beter dan de grotere commerciele, maar je weet maar nooit. Belangrijkste is dat er iemand is achter de schermen die inziet dat in dit wereldje ouder = waardevoller en niet gelijk alle beige troep de kliko in gooit. Als je dat hebt loont het om vaker terug te gaan naar diezelfde kringloop :Y
In algemeen hoe netter de kringloop winkel hoe minder je zal vinden, de winkels waar het een "troep" is heb je meeste kans om iets te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
In 2 kringloop centers geweest en geen van beide had iets van computer materiaal.

Denk ook dat er in NL leuker spul te vinden is dan hier in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:06
YouTube: DL191 DIY 3Dfx Voodoo II 8MB to 12MB RAM Upgrade

Soms komt er nog wel iets leuks voorbij in de Youtube recommended sectie :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Heb nog een (waarschijnlijk) domme vraag :)

Op mijn moederbord, octek RHINO 6VX, zit naast de cpu Socket een bruine slot, beetje zoals een psi slot.

Waarvoor dient dit? Is dit voor een slot cpu?

Moest er iemand een idee hebben waar eventueel een manual te vinden van dit mobo, zelf al op Google zitten zien maar nog niets gevonden.

edit: blijkt cache slot te zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door n0sTRa op 15-05-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 17:20

Cyphax

Moderator LNX
n0sTRa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:00:

Moest er iemand een idee hebben waar eventueel een manual te vinden van dit mobo, zelf al op Google zitten zien maar nog niets gevonden.
Het gaat beter als je de typo verbetert naar "rhino" ;)
Een handleiding heb ik nog niet gezien, maar op ebay komen ze nog wel voor zo te zien: https://www.ebay.com/itm/...70520501?autorefresh=true
Wel een beetje prijzig; gaan die mobo's uit die tijd allemaal voor zoveel geld weg?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:09:
[...]

n/of zit er een COAST slot op?

[...]
Zo, dit was dus een Coast slot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:51:
[...]

Zo, dit was dus een Coast slot ;)
Ja, dat is een COAST slot. Als ik het goed begrijp is de Rhino 6VX geleverd in verschillende configuraties:
- Geen PLB onboard, geen COAST
- Geen PLB onboard, wel COAST
- Wel PLB onboard, geen COAST
- Wel PLB onboard, wel COAST

Jij hebt dus in ieder geval COAST. Vraag is dan of er ook al PLB cache onboard is. Simpele test: als je het opstart, zie je "256kB L2 cache" bij POST vermeld staan? Zo ja is het al vrij goed. Je kunt lichte performancewinst boeken met nog eens 256kB erbij op COAST, maar echt veel scheelt het niet. Heb je nu geen cache, dan is verschil met COAST (256kB of 512kB) dag en nacht.

Verder mbt manual:
http://www.uncreativelabs.de/th99/m/M-O/33922.htm
Geen officiele, wel jumper settings enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Thx, handig !

Kijk deze middag eens voor de L2 cache, sowieso op zoek naar een COAST slot en naar een Pentium 200MHz. Nog een CF kaartje vinden, maar lijkt dat dit niet overal meer te koop is.

Denk dat ik dan wel klaar ben met dit systeempje, daarna komt de software kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tweede hands zijn CF kaartjes nog wel te vinden, vroeger veel gebruikt in digitale camera's, met name in oude DSLR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Ja had ook toestel en paar CF kaartjes, helaas tijdje terug verkocht.

Dacht dat deze nog steeds gewoon overal te verkrijgen waren, blijkbaar niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon op eBay (hoge verzendkosten, snel in huis) of AliExpress (gratis verzendne, duurt lang) kijken. Volop keus.

Ik baal, Heb vandaag twee geluidskaarten in elkaar gesoldeerd, geen van beide werkt :'(

Ene is een Tandy Sound kaart die ik in een (dronken) opvlieging kocht. Het is een (8b) ISA kaart met de hardware die in de IBM PC Jr en Tandy PC reeks zat. Komt neer op begin jaren '80 homecomputergeluid voor in een PC. Omdat de Tandy computers in de VS behoorlijk populair waren is support vrij redelijk. Zelfs een spel als Civilization I heeft een Tandy optie. Deze geeft zodra ik PC aanzet een aanhoudende zoemtoon (en geen enkel verschil bij proberen geluid te spelen). Ligt alvast niet aan de chips, want ik heb twee van allevier en alles al uitgewisseld zonder enig verschil in geluid.

Andere is vergelijkbaar maar toch behoorlijk anders, een replica van een Innovation SSI-2001. Als je daar noot van gehoord hebt kan dat kloppen, het was een van de minder populaire pre-Soundblaster kaarten en er bestaan op dit moment welgeteld twee bekende exemplaren van het origineel. Support is beperkt, maar beter dan je zou verwachten bij een totaal afwijkende kaart dat nauwelijks verkocht is; een van de opties is het spel Ultima 6, waar ik enorm nostalgisch over ben. Het is een stuk uitgebreider dan de Tandy Sound, met Line In, Line Out en een Joystickpoort. En als kern de MOS 6581, oftewel de Commodore (64) SID. Geluid is dan ook vergelijkbaar met een C64, dus bovengemiddeld voor jaren '80. Als het werkt. Deze is stil als er niets hoort te gebeuren, maar zodra er geluid uit zou moeten komen is slechts zacht gekraak te horen. Hier 12 chips die ik niet dubbel heb om uit te zoeken. Gelukking zijn 10 ervan standaard 74-logica die ik met m'n EEPROM-programmer kan testen.

Enfin, ga ik hersenloos spel spelen (met ander geluid)? Of zuipen? Of troubleshooten? Ben er nog niet uit.

Edit: alle 74-series IC's testen goed (al is eentje een GND pin kwijt...), ben bang dat ik een dode SID heb. Nu op zoek naar iemand met een C64 om te testen :o (want die dingen zijn dermate duur dat ik niet zomaar een andere ga kopen :X)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 16-05-2020 23:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

n0sTRa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:32:
Thx, handig !

Kijk deze middag eens voor de L2 cache, sowieso op zoek naar een COAST slot en naar een Pentium 200MHz. Nog een CF kaartje vinden, maar lijkt dat dit niet overal meer te koop is.

Denk dat ik dan wel klaar ben met dit systeempje, daarna komt de software kant ;)
Denk anders dat die P200 ook nog wel een uitdaging kan worden, groter dan een CF kaartje vinden (daarvoor zou ik gewoon een fotozaak in lopen, vnl cameras die dat gebruiken). Die P200 is er in een MMX en een non-MMX variant. De vraag is welke versie je moederbord ondersteunt. Ik heb er iig een zonder MMX op een moederbord dat geen MMX ondersteunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Als alles inderdaad hier terug wat normaal wordt ga ik eens naar een fotozaak, nu was het even snel kijken in de carefour of mediamarkt.

Zou voor de 200MHz zonder MMX gaan, ook al is deze pak minder snel, volgens mij zal dit zeker voldoen voor wat ik voor ogen heb, als ook veel meer zekerheid dat alles wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Staat er hier niet eentje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie er in ieder geval eentje tussen. Maar vraag is of een advertentie uit april nog actueel is. Zo ja wil de verkoper er blijkbaar meer voor hebben dan EUR 50. Als alles werkt zeer redelijk, maar als je slechts een enkele CPU nodig hebt aan de dure kant.

Dan is iets als dit zelfs incl verzendkosten een betere optie:
https://www.ebay.nl/itm/I...23b51b:g:prAAAOSwOHpcS0bo

Maar wederom, geduld hebben en wachten tot iets lokaals voor goede prijs voorbij komt is nog steeds beste optie. Ik vind EUR 10 een realistische prijs voor deze CPU, maar verzendkosten kunnen uiteraard lager dan EUR 10.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 17-05-2020 15:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Net nog even gekeken en heb nu op mijn systeem 256k L2 cache.

Als ik het goed heb kan ik dus maar een COAST L2 module van 256k bij plaatsen en niet deze van 512k?

Zou dit nog veel uitmaken of beter eerst zien voor de snellere CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n0sTRa schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:43:
Net nog even gekeken en heb nu op mijn systeem 256k L2 cache.

Als ik het goed heb kan ik dus maar een COAST L2 module van 256k bij plaatsen en niet deze van 512k?

Zou dit nog veel uitmaken of beter eerst zien voor de snellere CPU?
512kB cache kan in sommige toepassingen (Quake is een bekende) redelijk uitmaken, in meeste toepassingen echter een stuk minder. Dit is typisch eentje voor de 'nice to have' lijst, maar niet iets om actief tijd&geld aan uit te geven.

Heb je die P150 al op 166MHz geprobeerd te zetten? Misschien trekt hij 200MHz zelfs...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
gewoon jumpers dan verzetten? Niets in Bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Niet om het 1 en ander maar overclocken vind ik een beetje jammer...
Pak dan een betere machine als hij het niet aan kan, een overclock doet geen wonderen hooguit net dat beetje extra fps uit persen, het blijft minimaal.

Hier een 80486DX2, eerst geen cache, nu 128kb (15ns) en het geeft een kleine boost, kameraard met een DX4 256kb cache(15ns) en er was zo goed als geen verschil in doom, ook in de benchmarks viel mij zwaar tegen...
Pentium overdrive geeft nog wat verschil maar die processors kosten ook veel...
ISA kaart vs VLB kaart gaf nog wel verschil.

Ik heb zoiets hou het gewoon bij die jaar waar je pc van is en ga niet veel zwaarder software draaien, pak dan een zwaardere computer, processors onderling is het verschil niet heel veel.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:16:
Niet om het 1 en ander maar overclocken vind ik een beetje jammer...
Pak dan een betere machine als hij het niet aan kan, een overclock doet geen wonderen hooguit net dat beetje extra fps uit persen, het blijft minimaal.
Draai het eens om:

- impact van 60MHz FSB ipv 66MHz FSB is groot, omdat het cache, geheugen en PCI snelheden allemaal omlaag haalt.
- P150 is dertien-in-een-dozijn CPU, stel dat er iets beschadigd wordt (minimale kans), dan nog verlies je weinig.
Hier een 80486DX2, eerst geen cache, nu 128kb (15ns) en het geeft een kleine boost, kameraard met een DX4 256kb cache(15ns) en er was zo goed als geen verschil in doom, ook in de benchmarks viel mij zwaar tegen...
Want hier laat je FSB gelijk op 33MHz in alle gevallen. Bovendien is een DX2 al dermate snel in Doom dat het nauwelijks bottleneck is. Vervang niet-bottleneck en er verandert niet veel.
Bingo, daar heb je je bottleneck. VGA performance in DOS is zo goed als non-accelerated. Wat telt is hoe snel data van systeemgeheugen naar framebuffer geschreven kan worden, dus VLB is veel sneller dan ISA en dat merk je gelijk. In Windows is het genuanceerder, dan tellen acceleratiefunties zwaarder en is het in theorie mogelijk dat een snelle ISA kaart een trage VLB kaart verslaat - maar waarschijnlijk is het niet, omdat de meeste VLB chipsets ook meer acceleratiefuncties hebben dan ISA.
Ik heb zoiets hou het gewoon bij die jaar waar je pc van is en ga niet veel zwaarder software draaien, pak dan een zwaardere computer, processors onderling is het verschil niet heel veel.
Verschil tussen 60MHz en 66MHz FSB op een Pentium met PCI bus is nagenoeg de volle 10%, aangezien alle potentiele bottlenecks tegelijk aangepakt worden. Nee, daar ga je niet direct Quake op maximale framerate mee kunnen draaien, maar ja, je merkt het zeker. In veel dingen zal 150->166MHz daarom meer schelen dan 166MHz-200MHz: dat laatste is een grotere sprong in core speed, maar de rest eromheen verandert niet.

Ik zou zeggen: voordat je geld gaat uitgeven aan andere hardware, haal het maximaal mogelijke uit de hardware die je hebt liggen. Iets met tweaken enzo...

Enfin, wat je doet met je hardware blijft een persoonlijke afweging, maar wees bewust van de opties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32

Thandor

SilverStreak

mr_evil08 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:16:

Het is uiteindelijk net wat je wilt en wat jouw eigen belevenis is. Zelf vind ik het verschil tussen een DX2/66 en DX4/100 zeker noemenswaardig; met Doom op een UMC PCI platform ga je van 31FPS naar bijna 40FPS. Zeker als je Doom II en/of multiplayer zou willen draaien dan vind ik het een merkbaar verschil (en ja, Doom II zal zelfs op een DX4/100 echt niet op alle vlakken vloeiend draaien).

Eens met het statement om in sommige gevallen gewoon een sneller systeem te pakken maar m.i. speelt wel de situatie en de hobby daarbij een grote rol. Als je het leuk vindt om binnen een bepaald platform te blijven dan moet je dat vooral doen maar ook accepteren dat onderdelen duurder zijn. Maar als je simpel Half-Life of Unreal met een 3dfx kaart wilt spelen; neem dan een Pentium II, III of Athlon i.p.v. een Pentium MMX zo zwaar mogelijk uit te voeren en dan alsnog niet op 1024x768 een degelijke FPS halen ;).
dion_b schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:19:
[...]
Verschil tussen 60MHz en 66MHz FSB op een Pentium met PCI bus is nagenoeg de volle 10%, aangezien alle potentiele bottlenecks tegelijk aangepakt worden. Nee, daar ga je niet direct Quake op maximale framerate mee kunnen draaien, maar ja, je merkt het zeker. In veel dingen zal 150->166MHz daarom meer schelen dan 166MHz-200MHz: dat laatste is een grotere sprong in core speed, maar de rest eromheen verandert niet.
De Doom benchmarks er even weer bij :) :
Pentium 150: 80.57 FPS
Pentium 166: 88.08 FPS
Pentium 200: 93.71 FPS
Pentium 200MMX: 97.63 FPS.

De sprong van 150 naar 166 is inderdaad groter dan van 166 naar 200.
Ik zou zeggen: voordat je geld gaat uitgeven aan andere hardware, haal het maximaal mogelijke uit de hardware die je hebt liggen. Iets met tweaken enzo...
Je zou zelfs nog kunnen proberen om een Pentium 187 te creëren door de FSB op 75MHz te zetten waardoor niet alleen de FSB sneller is maar ook de PCI-bus gaat dan ook naar 37,5MHz en dat zorgt voor een vlot geheel. Ultieme is natuurlijk een 83MHz FSB (ik draaide vroeger een multiplier locked P133 op 2x83MHz) maar die opties zijn lang niet altijd mogelijk en/of haalbaar omdat moederborden/chipsets het niet ondersteunen en randapparatuur niet altijd met een 41,5MHz PCI-bus overweg kan.

Overigens als je niets aan de vCore aanpast zul je qua overclocken niets stuk maken. Pas als je veel te hoge vCores gebruikt dan kom je in de gevarenzone.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Jumpertjes verzet en draait op 2,5x 66MHz, even bekijken hoe stabiel alles draait. Geheugen timing ook van 70 naar 60ns gezet in bios.

Volgende is eens netjes nieuwe istallatie doen, staat nog windows 95 op van vorige eigenaar. Iemand goeie tutorial voor windows 98SE, is zowat 20 jaar geleden dat ik dit nog installeerde en voor zover ik mij herinner kon ik toen booten vanaf de cd wat nu niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

n0sTRa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:11:
Jumpertjes verzet en draait op 2,5x 66MHz, even bekijken hoe stabiel alles draait. Geheugen timing ook van 70 naar 60ns gezet in bios.

Volgende is eens netjes nieuwe istallatie doen, staat nog windows 95 op van vorige eigenaar. Iemand goeie tutorial voor windows 98SE, is zowat 20 jaar geleden dat ik dit nog installeerde en voor zover ik mij herinner kon ik toen booten vanaf de cd wat nu niet lukt.
De snelste optie is om vanuit de Windows '95 installatie een bootdisk te maken inclusief CD-ROM support (kijk evt. hier voor de CONFIG.SYS/AUTOEXEC.BAT configuratie). Je kunt dan opstarten vanaf de diskette en toch bij de CDROM-drive komen. Wat ik bij Win95/Win98 installaties doe is de C:\> formatteren (format C: /s /q, quick-format + bootable) en een directory WIN95 of WIN98 aanmaken op de C:\> en de setup (lees: de inhoud van bijv. D:\WIN95) vanaf de CD daar naar toe kopiëren zodat je de feitelijke setup volledig op de harde schijf hebt staan.

Je kunt dan vanaf C:\WIN98> de setup.exe te starten. De installatiebestanden laat ik na installatie ik de regel op C:\> staan zodat je bij installatie van bijv. drivers of updates kunt verwijzen naar C:\WIN98 en daardoor niet op zoek hoeft naar de Windows '98 CD.

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 25-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
n0sTRa schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:11:

Typ op Google even in download windows 98 en de 1e hit kom je op een bekende website waar allemaal iso,s en (opstart)diskette images etc staan.

Naam of link kan ik hier niet noemen want dan gaat vermoedelijk de schaar erin. :+
Modbreak:Niet doen, ook niet zo :o

Sowieso, hij vraagt niet eens hoe hij aan media kan komen, maar naar een tutorial. Als je daar een goede van weet mag je prima erheen linken :)

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 27-05-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:07

XanderDrake

Build the future!

NitroX infinity schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:00:
Foto's van de SuperSocket7 inbouw;

[Afbeelding] [Afbeelding]

AOpen AX59pro
Intel Pentium 200MHz
2x 128MiB SDR-SDRAM
3dfx Voodoo4 4500 AGP 32MiB
120GB Kingston A400 SSD
Asus DVD-RW
Prachtige build. Alleen is de Voodoo4 niet wat overpowered voor die pentium?

Persoonlijk ben ik ook aan het denken om een Retro build te maken. Ik heb een Voodoo3 2000 AGP gekocht voor een prikkie, welke ik nog niet eens getest heb. Daarnaast heb ik een werkende Voodoo2 kaart liggen, dus mocht de 2000 niet werken dan heb ik een backup.

Alleen complete builds kopen is nogal duur geworden door schaarsheid. Daarnaast is het nogal chaotisch welke moederboarden en chipsets AGP 1.0 3.3v ondersteunen.
Ik wil langs rommelmarkten/kringloop winkels gaan, zodra het weer mag, en zoeken naar oude systemen. Dat betreft ook mijn vraag: wat is een beetje de snelste/nieuwste CPU/cpu generatie waarvan je "standaard" uit kan gaan van AGP 1.0 support?
Ik snap dat er bepaalde moederborden voor Socket A met universal AGP zijn, maar veelal zijn deze nu vrij duur geworden en dan moet ik alle andere oude componenten gaan sprokkelen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 16:03
XanderDrake schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:03:
[...]
Prachtige build. Alleen is de Voodoo4 niet wat overpowered voor die pentium?
Bedankt en ja, die Voodoo is waarschijnlijk wel te krachtig maar het is een systeem bedoeld voor benchmarken en ik wilde beginnen met D3D6 kaarten.
Persoonlijk ben ik ook aan het denken om een Retro build te maken. Ik heb een Voodoo3 2000 AGP gekocht voor een prikkie, welke ik nog niet eens getest heb. Daarnaast heb ik een werkende Voodoo2 kaart liggen, dus mocht de 2000 niet werken dan heb ik een backup.

Alleen complete builds kopen is nogal duur geworden door schaarsheid. Daarnaast is het nogal chaotisch welke moederboarden en chipsets AGP 1.0 3.3v ondersteunen.
Ik wil langs rommelmarkten/kringloop winkels gaan, zodra het weer mag, en zoeken naar oude systemen. Dat betreft ook mijn vraag: wat is een beetje de snelste/nieuwste CPU/cpu generatie waarvan je "standaard" uit kan gaan van AGP 1.0 support?
Ik snap dat er bepaalde moederborden voor Socket A met universal AGP zijn, maar veelal zijn deze nu vrij duur geworden en dan moet ik alle andere oude componenten gaan sprokkelen.
Socket 370 geeft je de grootste kans op compatibiliteit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

NitroX infinity schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:28:
Socket 370 geeft je de grootste kans op compatibiliteit.
Weet je dit zeker? Ter illustratie, het volgende systeem:
V&A aangeboden: Oldschool Pentium 3 900MHz; 512MB, Geforce4 TI 4200
Ik was zeer geneigd om hier een bod op dit systeem, ik ben 99% zeker dat dit een Socket 370 pc is. Maar als ik kijk naar de GPUs, zijn het allemaal 1.5v versies, vrees ik. Dus AGP 2.0.

Of heb ik het mis?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
AGP 4x @ 1,5V werd in '99 geïntroduceerd. Omdat veel mensen nog AGP 1x/2x kaarten hadden zagen we pas bij socket 478 (2001) ondersteuning daarvoor grotendeels verdwijnen.

Ook handig leesvoer; Wikipedia: Accelerated Graphics Port

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

NitroX infinity schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:27:
AGP 4x @ 1,5V werd in '99 geïntroduceerd. Omdat veel mensen nog AGP 1x/2x kaarten hadden zagen we pas bij socket 478 (2001) ondersteuning daarvoor grotendeels verdwijnen.

Ook handig leesvoer; Wikipedia: Accelerated Graphics Port
Dus deze PC kan mogelijk ook 3,3v AGP kaarten ondersteunen? Ik zal het eens vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XanderDrake schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Dus deze PC kan mogelijk ook 3,3v AGP kaarten ondersteunen? Ik zal het eens vragen
100% zeker. Er zijn geen 1.5V-only So370 chipsets. Ik kan niet bepalen welke dit is - maar het is een AGP 4x / 2.0 geval, vandaar dat de Ti4200-8X erin kan werken. Dit is universeel, iedere AGP kaart kan erin werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Retro-gebeuren een niveautje hoger getrokken vanavond:

M'n eerste PCB ontworpen en gelijk ook besteld. Het wordt een interne Covox-kaart. Nouja, "intern", een kaart met 3.5mm jack en bevestiging voor een slot plate, die via flatcable verbonden kan worden met de parallelle header.

* dion_b houdt niet van dongles en was nog niet bediend met wat er was :P

Voor de niet-kenners: de Covox Speech Thing was de eerste digitale audio DAC voor de PC. Het plugde in de printerpoort en wist betere kwaliteit te leveren dan SB 1.0. Game support begin jaren '90 was best goed.

Ongelofelijk primitief ding verder - niet veel meer dan 16 weerstandjes en een condensator. Mijn kaart heeft er alvast meer, 23 identieke om zo klein mogelijke verschillen te krijgen, en verder op CVX-4 geinspireerde dipswitch met wat opties voor de low-pass filter met 5 condensatoren en 4 weerstanden.

Enfin, we zullen zien of het werkt en zo ja hoe het klinkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dat is inderdaad wel next level! Ik heb geen kennis pre-SB.
Wat voor spellen wil je er mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

* PD2JK moest ook even spieken op het kanaal van LGR wat het is :P

Een LPT poort is nog een aardig snel poortje, het zal wel goed werken denk ik?

Hier bezig met een Socket 8 setje. Ik heb alleen nog geen koeler en ik zit er aan te denken om er zelf eentje te maken van een oude heatsink.
Iemand zo een idee welke retention clip er een beetje past? Een clip van een Socket A / 370 koeler is helaas te kort. 754/939/AM2 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XanderDrake schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:20:
Dat is inderdaad wel next level! Ik heb geen kennis pre-SB.
Wat voor spellen wil je er mee spelen?
Dat is altijd de vraag he ;)

Ik heb nu al Covox support op m'n Aztech NXPro geluidskaart. Daar was ik altijd lyrisch over - totdat bleek dat hij in Ultima 7 niet de (Sound Blaster) speech goed doet. Tegenvaller. Dus heb ik het in m'n Ultima 7 - systeem vervangen met m'n Snark Barker (zelfbouw SB 1.0-kloon). Die doet perfecte speech - maar ondersteunt geen Covox - terwijl ik dat systeem wil gebruiken als vergaarbak voor alle oude, obscure zooi. Maar alle andere Covox opties zijn extern. Dan maar zelf maken wat ik wil :P

Sowieso ben ik al vaker dit soort ding aan het solderen en dit was een logische volgende stap - waarbij het ook nog aansluit bij de studie (Elektrotechniek) die ik nu aan het doen ben. Weerstandsladders waren nota bene onderwerp op een tentamen die ik in januari had.

Natuurlijk niet antwoord op je vraag, maar geeft wel m'n prio aan: spelen met de hardware is minstens zo belangrijk als spelen met de games. Enige twee games die ik zou spelen met Covox zijn Star Control 2 en Imperium Galactica. In totaal zo'n 57 opties. Maar Disney Sound Source is erg vergelijkbaar en vaak zullen DSS games ook met Covox werken. Dan komen er 141 bij (volgens Mobygames), waaronder dingen als Prince of Persia, DukeNukem3D en Wolfenstein3D. Omdat de NXPro zowel Covox als DSS ondersteunde heb ik nooit gemerkt wat wel en niet werkt. Gaan we - als mijn kaartje tenminste werkt - achter komen ;)
PD2JK schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:41:
* PD2JK moest ook even spieken op het kanaal van LGR wat het is :P

Een LPT poort is nog een aardig snel poortje, het zal wel goed werken denk ik?

Hier bezig met een Socket 8 setje. Ik heb alleen nog geen koeler en ik zit er aan te denken om er zelf eentje te maken van een oude heatsink.
Iemand zo een idee welke retention clip er een beetje past? Een clip van een Socket A / 370 koeler is helaas te kort. 754/939/AM2 misschien?
So8? Lang sinds ik zo eentje gezien heb... Wat ik me herinner zou het niet passsen - maar ik heb het nooit geprobeerd, destijds waren er nog genoeg heatsinks te vinden, je kunt het allicht proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Edit laat maar.

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:53:
[...]

In Pentium 3 kan je alle AGP kaarten proppen
Ik zou de kaart eerlijk gezegd eerder in een moederbord proppen dan in je CPU >:)

Maar serieus: er zijn verschillende P3 chipsets en een flink aantal ervan heeft nog AGP 1.0 3.3V only slots. Denk dan aan i440BX, Via ApolloPro133 (non-A!) - zo ongeveer de twee meest voorkomende. Alleen de laatste P3 chipsets (Intel i8xx-series, Via ApolloPro133A/D/T, SiS63x etc) hebben universele AGP 2.0

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Over VIA Apollo gesproken...

Hier dus een
ASUS CUV4X-E
Sound Blaster Audigy (SB0090)
Highpoint 370A PCI IDE-RAID
160GB WD Caviar SE IDE
DVD-RW IDE

Een combinatie van een Sound Blaster en de 686B southbridge, hmmm. Nou weet ik niet in hoeverre de Audigy last heeft van PCI-noise/data corruptie met de nieuwste 4in1 drivers. De Audigy heeft een EMU10K chip net als de Sound Blaster Live, de DVD drive zit op de onboard IDE controller, maar de harde schijf zit dus op de Highpoint 370A controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ooh, SBLive + 686B... met HDD op een andere controller ben je iig veilig voor datacorruptie daar. Verder zaten deeloplossingen in zowel moederbordBIOS, 4-in-1 drivers als Audigy drivers. Als je dus naast nieuwste 4-in-1 ook nieuwste BIOS en Audigy drivers draait zou het goed moeten gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-06 22:47

Rob310

kermisfanaat

Hallo, ik weet niet of ik hier de vraag mag stellen maar bestaat er nog interesse als ik mijn oude Compaq 482dx2 wil gaan verkopen en waar kan ik dat het beste doen? (op Tweakers of MP).

Alvast bedankt voor de input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMBKe7At2Xy3tJB2obIse3dojd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSXHSjGyiRx1XclFSDwefLAI.jpg?f=fotoalbum_large

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verkopen? Doom erop knallen! :p

Tweakers V&A bij voorkeur omdat je het hier vraagt ;) , maar op Marktplaats zijn er meer 'gekken' die er potentieel een leuk bedrag voor willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Meh, DOOM op een DX2... persoonlijk vindt ik het niet eens vloeiend genoeg draaien op een DX4, maar een erg leuke retro bak is het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39
Vinnie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:33:
Meh, DOOM op een DX2... persoonlijk vindt ik het niet eens vloeiend genoeg draaien op een DX4, maar een erg leuke retro bak is het zeker!
Ben daar vroeger mee begonnen op mn eerste zelfgespaarde 486 dx 66.

Helaas die machine niet meer. Oudste wat ik heb staan is mn P3 1ghz windows 98se machine. Vorig jaar nog opgepoetst en nieuwe installatie. Deed het nog steeds. Machine komt oorspronkelijk uit 2000 van een winkel in Renkum en die winkel blijkt nog steeds te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Vinnie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:33:
Moah met een VLB kaartje en L2 cache draaide het best wel goed op een DX2 doom1.
We zitten nu in de tijd van de 144hz/fps dan lijkt het al snel niet soepel te draaien, maar doom1 kan oorspronkelijk op een 80386.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb Doom destijds op 386-16 gespeeld en eh... vrij snel weer terug naar Wolfenstein 3D gegaan :o Maar inderdaad, op vrijwel iedere 486 zal het acceptabel tot goed gedraaid hebben, op een DX2-66 zeker mits voorzien van VLB of PCI VGA. Geen idee hoe het met EISA werkt (Compaq was een EISA tent, en de XE 466 had EISA VGA, ws een Compaq Qvision-derivaat), maar waarschijnlijk goed genoeg.

Ik ben nooit echt een FPS-fan geweest, al helemaal niet nu op m'n oude dag, maar ik heb Doom2 op m'n U5S (UMC 486SX-kloon) -33 geinstalleerd staan en het is prima speelbaar.

Dat is trouwens ook het systeem waar ik m'n Covox-kloon voor maak. Mocht iemand nieuwsgierig zijn, ik heb een Github project aangemaakt:
https://github.com/dion-b/Internal-covox

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 07-06-2020 00:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, gooed memories. Wolfenstein 3D op een 286-12,5. Het liep, net goed genoeg fullscreen iirc.
Soundblaster Pro 2.0 gekocht. Toen liep het alleen nog fatsoenlijk in een klein scherm :+
P100 gekocht, problem solved :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Hier heb je een Wolfenstein 3D hack zodat het werkt op een 8086 :+

Wolfenstein 3D via DOSBox op een PowerMac G3 was ook geen succes.. maar ach.. leuke probeerseltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Heeft iemand ervaring hoe je toch een oud retro spul op een modern scherm kan tonen?
Het hoeft niet full screen en mag ook voor 30% op scherm bijvoorbeeld.

Een professioneel scaler is gigantisch duur 200+ euro ik zoek eigenlijk een vga capture kaart op USB en zodat ik het dan op laptop scherm kan tonen.

Werken dit soort zaken bijvoorbeeld?

Resoluties van320x240.
VGA>HDMI
https://www.bol.com/nl/p/...YFZDKQ.1_4.9.ProductTitle

Ik weet het, een scherm met "kont" is het beste, beelden op lcd tonen is doorgaans waardeloos.
Een zo klein mogelijk tft/lcd scherm (14 max 15") is het beste, nadeel van een tft/lcd scherm veelal is de "gigantische" delay/ghosting.

Hoe lossen jullie het "beeldscherm" probleem op, of zit er niks anders op dan maar een CRT te behouden?
En nee videokaarten met HDMI/DVI heb ik nog nooit gezien op ISA/PCI... laat staan dat Windows 3.11 en 98 dat ondersteund. :D

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Gewoon een LCD scherm met VGA aansluiting.

Zelf heb ik deze; pricewatch: Dell UltraSharp U2412M Zwart
(heb ik overigens niet nieuw gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
NitroX infinity schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:01:
Gewoon een LCD scherm met VGA aansluiting.

Zelf heb ik deze; pricewatch: Dell UltraSharp U2412M Zwart
(heb ik overigens niet nieuw gekocht).
Het probleem bij dit soort schermen is pixel mapping 1:1 gaat niet lukken.
24" = 1920x1200 hoe moet ik daar 320x240 op tonen of tot 800x600.

Oude games zijn onspeelbaar op grotere monitoren, 15" is vrijwel de max.
Anders wordt het zwaar blokkerig en bij LCD nog erg wazig ook.

Ik heb nog 1 15" monitor gehaald bij de kringloop en dat is nog acceptabel, maar dat ding heeft een idiote input delay, en anders maar weer terug op CRT helaas, het scherm staat hier nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja, als je een game in 640x480 speelt op een 21" CRT ziet het er nog steeds blokkerig uit. Das een kwestie van native resoluties etc. Idealiter zou je een dergelijke reso windowed willen kunnen spelen op een monitor. Maar dan moet je echt drivers hebben die dat ondersteunen en dat wordt lastig.

Vwb Wolfenstein 3D: ik heb die voor de Gameboy Color liggen. Veel kleiner heb ik het nog niet gespeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
The Eagle schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:26:
Tsja, als je een game in 640x480 speelt op een 21" CRT ziet het er nog steeds blokkerig uit. Das een kwestie van native resoluties etc. Idealiter zou je een dergelijke reso windowed willen kunnen spelen op een monitor. Maar dan moet je echt drivers hebben die dat ondersteunen en dat wordt lastig.

Vwb Wolfenstein 3D: ik heb die voor de Gameboy Color liggen. Veel kleiner heb ik het nog niet gespeeld :+
Op een CRT kom je daar nog wel mee weg, tft/lcd niet echt...
De tijd van 1995-1998 was doorgaans 15" tot 17" schermen ook redelijk normaal.

Ik heb hier nog een 15" CRT staan en daar is het beeld wel prima op.
Maar ik zoek dus een betaalbare oplossing voor op een lcd/tft scherm met nog fatzoenlijk beeld.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb hier een 17" Dell TFT scherm stoffende in de kast staan, met 1600x1200 resolutie, met in ieder geval Windows spelletjes/VESA 800x600 mode kom je er ook nog wel redelijk mee weg.

Ik gebruik liever het 21" beeldkanon met Diamontron buis erin. Jammer dat ie geen BNC connectors heeft, maar ach.. ding werkt verder prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bump.

Nog steeds geen passende koeler voor mijn socket8 systeem gevonden, ik ga zelf iets fabriceren denk ik.

Meanwhile, ondertussen een Dremel rijker en F... You Dallas. :)
de Dremel stond al op de wish-list gelukkig.

De bekende Dallas mod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B_tNcYLIdzqA0m5mmQMIaqqPto=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoswK88U0xaxjwxi5em6SrFm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LunZqTXA3AfZVKz607jgyzaSMOE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p165XYTdCaf5u8QN6BWWJc9Y.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywb2dZmKfz2DQDJmicw-Mu6GJ_0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVvTIbEAMqamKyf5KvKSHeFy.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GqJWQ_X94yvRoXAHLkkS0GSSYc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t816D3ITeeNUuuECXkqvdrXt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbfFFWSkyVWzritxxDJAEanqRtY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIOtqH7WDUyyRv7F8EOavTWo.jpg?f=fotoalbum_small

Het gaat om een Gigabyte GA-686NX bord.
Deze zat nog op BIOS 1.32 dus 1.40 proberen te flashen. Na een paar foutmeldingen mbt compatibiliteit is het bord nu bricked. :?
Binnenkort hotflashen met uniflash. :(

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 01-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:57
Hoi allemaal,

Bij mij heeft het retro gaming virus het huis ook bereikt, en ben begonnen met het e.a samen te stellen.

Op dit moment staat achter mij een prachtige Pentium 3-450 machine te pronken. Met een 12 mb voodoo 2 kaart, een FX5200 (voor 2d) , een Ensoniq geluidskaart, 128 mb ram en een 120 gb schijf.

Alles werkt eigenlijk vrij goed, behalve dan dat ik met geen mogelijkheid Quake 2 met de 3dfx aan de gang krijg. Zodra ik 3dfx OpenGL als renderer selecteer, slaat het hele spel vast en kan ik alleen nog maar resetten. op default openGL pakt hij de FX5200. Unreal (1) werkt wel vrij goed, al vind ik de algemene framerate laag. Ik gok zo 20-30 fps, in mijn herinnering liep het toch veel beter. Maar dat kan ook nostalgie zijn :)

Ik gebruik de originele Voodoo 2 drivers op Windows 98 SE. versie 3.nogwat, laatste WHQL drivers.

Kan iemand mij mss helpen om Quake 2 aan de gang te krijgen op de voodoo 2?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Geen idee, kwam deze video wel tegen waar hij het wel op doet

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Omdat het hotflashen van de GA-686NX uitgelopen is tot een misère (vernaggelen van een Chaintech 6BTM bios-chip en dus nog een dood bord erbij), overgegaan tot de aanschaf van een TL866II Plus USB programmer.
Hopelijk kan ik hiermee ook de Gigabyte 686NX redden, anders wordt het echt een zure zomer qua retro-activiteiten...
Blijven lachen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firebird55
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 10:23
Dag medetweakers, klein vraagje over de video output van oude nintendo apparatuur.

De Nintendo 64 en SNES geven geen beeld via een gele tulpstekker op 2 schermen die ik getest heb. De SNES heeft in het verleden wel gewerkt via RF output. Op beide schermen heb ik wel beeld kunnen krijgen via de tulp ingang met een PS1.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Firebird55 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:53:
Dag medetweakers, klein vraagje over de video output van oude nintendo apparatuur.

De Nintendo 64 en SNES geven geen beeld via een gele tulpstekker op 2 schermen die ik getest heb. De SNES heeft in het verleden wel gewerkt via RF output. Op beide schermen heb ik wel beeld kunnen krijgen via de tulp ingang met een PS1.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is?
Dat kan je denk ik beter even plaatsen in Goeie oude (retro) consoles deel 13 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firebird55
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 10:23
Whoops, excuus.
Ik heb het daar gepost, bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 09-06 19:48

Harrie

NederVlaming

PD2JK schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:12:
Omdat het hotflashen van de GA-686NX uitgelopen is tot een misère (vernaggelen van een Chaintech 6BTM bios-chip en dus nog een dood bord erbij), overgegaan tot de aanschaf van een TL866II Plus USB programmer.
Hopelijk kan ik hiermee ook de Gigabyte 686NX redden, anders wordt het echt een zure zomer qua retro-activiteiten...
Blijven lachen. :-(
Blegh, dat is zuur ja. Zo'n programmer is altijd handig als je veel met retro machines gaat knutselen. Hopelijk is je 6BTM chip nog OK.

Heb zelf ook ooit een moederbord gered door een chip op te sturen naar een tweaker met een programmer, maar geen idee meer wat dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
De BIOS EEPROM chip is vervangbaarals ie echt stuk is (wat ik niet verwacht), dus het bord is altijd te redden met een TL866 (of iets dergelijks) gelukkig :)

Een Pentium Pro heatsink vinden zal lastiger zijn. Ik heb er eentje, na een tijdje zoeken gevonden een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Visgek82 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:37:
Alles werkt eigenlijk vrij goed, behalve dan dat ik met geen mogelijkheid Quake 2 met de 3dfx aan de gang krijg. Zodra ik 3dfx OpenGL als renderer selecteer, slaat het hele spel vast en kan ik alleen nog maar resetten. op default openGL pakt hij de FX5200.
1) Heb je wel de juiste resolutie geselecteerd? 800x600 is de maximale resolutie die een enkele Voodoo2 8MB/12MB kan draaien.

2) Kijk eens of er in de installatiedirectory van Quake 2 een bestand '3dfxgl.dll' staat (check ook de sub-directories en vergeet niet om verborgen bestanden weer te geven). Als deze er staat; hernoem die eens naar _3dfxgl.dll en start Quake 2 opnieuw.

3) Heb je Quake 2 voorzien van de laatste patch?

4) Probeer eens andere Quake 2-achtigen zoals Heretic II of Soldiers of Fortune. Deze gebruiken de Quake 2 engine als basis. Als deze ook niet werken dan ligt het niet aan jouw specifieke Quake 2 installatie.
Unreal (1) werkt wel vrij goed, al vind ik de algemene framerate laag. Ik gok zo 20-30 fps, in mijn herinnering liep het toch veel beter. Maar dat kan ook nostalgie zijn :)

Ik gebruik de originele Voodoo 2 drivers op Windows 98 SE. versie 3.nogwat, laatste WHQL drivers.
Probeer eens de timedemo te draaien van Unreal (open de console met ~ en voer 'timedemo 1' in). Met een Pentium II 450 en een Voodoo II 12MB haal ik average 43.31 FPS met de standaard (High detail textures) settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Thandor schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
1) Heb je wel de juiste resolutie geselecteerd? 800x600 is de maximale resolutie die een enkele Voodoo2 8MB/12MB kan draaien.

2) Kijk eens of er in de installatiedirectory van Quake 2 een bestand '3dfxgl.dll' staat (check ook de sub-directories en vergeet niet om verborgen bestanden weer te geven). Als deze er staat; hernoem die eens naar _3dfxgl.dll en start Quake 2 opnieuw.

4) Probeer eens andere Quake 2-achtigen zoals Heretic II of Soldiers of Fortune. Deze gebruiken de Quake 2 engine als basis. Als deze ook niet werken dan ligt het niet aan jouw specifieke Quake 2 installatie.

[...]
Probeer eens de timedemo te draaien van Unreal (open de console met ~ en voer 'timedemo 1' in). Met een Pentium II 450 en een Voodoo II 12MB haal ik average 43.31 FPS met de standaard (High detail textures) settings.
Bedankt! hier heb ik wat aan. ik ga morgen proberen en dan laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Van de week las ik dit topic. Dacht hey leuk... ik heb nog mijn eerste pc in de kast staan.
Kijken of ik die nog eens tot leven kan wekken en die oudere games op kan spelen. Dat is toch net even wat leuker dan in DosBox. :)

Had de VGA monitor er ook bij. Die bleek dood. ;(
En daar stopt dan ook het verhaal voor mij eigenlijk wel.
De rest van de schermen in huis hebben geen VGA aansluiting en om nou een scherm met VGA te gaan kopen voor een systeem wat eigenlijk uit nostalgie al jaren in de kast staat... nou nee.

Dus... Iemand nog een V&A aangeboden: 486 DX/2 66Mhz, 12MB, VGA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Anoniem: 111246 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:58:
Had de VGA monitor er ook bij. Die bleek dood. ;(
En daar stopt dan ook het verhaal voor mij eigenlijk wel.
De rest van de schermen in huis hebben geen VGA aansluiting en om nou een scherm met VGA te gaan kopen voor een systeem wat eigenlijk uit nostalgie al jaren in de kast staat... nou nee.

Dus... Iemand nog een V&A aangeboden: 486 DX/2 66Mhz, 12MB, VGA ?
Hoe heb je vastgesteld dat het beeldscherm niet meer werkt? Het kan namelijk ook zijn dat de PC niet meer werkt en je daardoor geen beeld krijgt. Een PC die al jaren 'stil' staat (met evt. lekkende NiCD-batterij) wil soms ook eerst wat aandacht nodig hebben voordat er weer een teken van leven ontstaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Scherm ingeplugd, switch van het scherm omgehaald. Er hoort normaliter een groen lapje te gaan branden.
Gebeurd niet. Ook zie ik geen extra power consumptie op het moment dat ik het scherm aanzet (lees mijn slimme meter uit en heb zo'n stekker in het stopcontact waarbij je je verbruik kunt zien).

Daarnaast hoor ik uit de pc de disks opspinnen, zie ik de fans draaien, kan ik de lade van de CD-ROM open en dicht doen en lampje van numlock aan/uit zetten op het toetsenbord.
Derhalve denk ik toch echt dat de pc wel leeft en het scherm defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Eens :). Zeker gezien de numlock nog reageert geeft aan dat de PC tenminste tot de P.O.S.T. komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Thandor schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

[...]
Okay. Ik heb even het e.a getest. Quake 2 had dat bestand inderdaad niet , maar ik was ook niet op de hoogte dat ik dat zelf handmatig in de installatie map moest zetten. Heb 3dfxVGL.dll uit de windows folder gekopieerd en in de Quake 2 map gezet. Nu doet 3dfx openGL het wel, maar de performance is niet echt lekker. rare framedrops op bepaalde momenten (zoals het afvuren van de blaster) en meerdere vijanden in beeld doen de spel ervaring niet ten goede. Het is inderdaad de laatste versie van Quake 2. op 640x480 en 800x600 is de performance vrijwel gelijk. ook zien de kleuren er een beetje gek uit. het lijkt allemaal wat te licht , maar de brightness controls in het spel doen niets.

Unreal kan ik geen timedemo van draaien , de console geeft aan "Unknown command".

Ik begin een beetje te denken dat ik gewoon een stap gemist heb . Ik heb 98se geinstalleerd, de Fastvoodoo2 driver hadmatig geinstalleerd, maar toch werken een heleboel dingen niet zoals het hoort. het lijkt mij toch dat Quake 2 met een Pentium 3 550 en een 12 mb voodoo2 wel op 40-60 fps kan draaien? of is mijn geheugen van vroeger niet correct... kan ook hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Visgek82 op 09-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Visgek82 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

Okay. Ik heb even het e.a getest. Quake 2 had dat bestand inderdaad niet , maar ik was ook niet op de hoogte dat ik dat zelf handmatig in de installatie map moest zetten. Heb 3dfxVGL.dll uit de windows folder gekopieerd en in de Quake 2 map gezet. Nu doet 3dfx openGL het wel, maar de performance is niet echt lekker. rare framedrops op bepaalde momenten (zoals het afvuren van de blaster) en meerdere vijanden in beeld doen de spel ervaring niet ten goede. Het is inderdaad de laatste versie van Quake 2.
Ik had eigenlijk verwacht dat er al een 3dfx*.dll aanwezig zou zijn (voor een andere kaart dan de Voodoo II) die roet in het eten zou gooien. Normaliter hoef je de 3dfx driver DLL's niet in de directories van een game te zetten. Anyhow, mooi dat het in ieder geval al werkt.

Bij met name DOS-games komt het vaker voor dat drivers meegekopieerd werden (in dit geval GLIDE2X.OVL). Als je een game had met de .OVL van een Voodoo Graphics dan kreeg je problemen als je bijv. een Voodoo Banshee of Voodoo II draaide. De oplossing is dan om de .OVL van de juiste kaart/driver te kopiëren of de verkeerde .OVL in de installatiedirectory te verwijderen en een PATH-verwijzing aan te maken naar een directory met de juiste driver (die dan centraal staat).
op 640x480 en 800x600 is de performance vrijwel gelijk. ook zien de kleuren er een beetje gek uit. het lijkt allemaal wat te licht , maar de brightness controls in het spel doen niets.
De kleuren zijn met de 3dfx versie inderdaad wat wazig en bruinig. Sommige grafische effecten zijn mooier, maar met software-rendering is de kleurechtheid mijn inziens een stuk beter. Van de games die 3dfx ondersteunen scoort Quake 2 qua grafische kwaliteiten niet erg hoog. Games zoals Unreal en Dethkarz zijn grafisch veel mooier :) .
Unreal kan ik geen timedemo van draaien , de console geeft aan "Unknown command".
Heb je de laatste patch (226f) geïnstalleerd? Als je het menu opent dan kun je dit in de rechterbovenhoek zien. Zie de eerste screenshot waar je dit kunt zien en de tweede screenshot voor het timedemo commando. Let op dat je zelf de console weer 'terug moet schuiven' na het opgeven van timedemo om weer volledig beeld te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xyT2Pgaq1qKnsOyvKOzV5_mDuU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/njiTTCviEfUBAorAa2R2d96H.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvoBDbzAm1NfwjQha6ursZ1rXKA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SrgzPy6jgPMJzPiNO6aTC5wu.png?f=fotoalbum_medium
Ik begin een beetje te denken dat ik gewoon een stap gemist heb . Ik heb 98se geinstalleerd, de Fastvoodoo2 driver hadmatig geinstalleerd, maar toch werken een heleboel dingen niet zoals het hoort. het lijkt mij toch dat Quake 2 met een Pentium 3 550 en een 12 mb voodoo2 wel op 40-60 fps kan draaien? of is mijn geheugen van vroeger niet correct... kan ook hoor :)
Belangrijk is om bij driver installaties altijd alle DLL's en dergelijk te overschrijven als Windows hier om vraagt tijdens de installatie. Enige uitzonderingen die je hier in kunt maken zijn bijv. MSVCRT.DLL of VB-runtimes. Alles wat maar iets van 3dfx in de bestandsnaam heeft kun je overschijven met de versie die je installeert.

Zelf gebruik ik in de regel eigenlijk alleen maar de originele 3dfx drivers. Andere drivers kunnen ook werken maar ik heb met de meest geavanceerde custom drivers gemerkt dat deze soms trager werken dan de originele als je een tragere CPU hebt. Zeker bij systemen met een Voodoo4/5 en een tijdsperiodiek correcte CPU ben ik geneigd om de originele drivers te gebruiken.

Benchmarks van Quake 2 in 3dfx mode heb ik niet; wel software rendering op 640x480: thandor.net - Quake 2 640x480 software (demo1). Met een Pentium III 450 scoorde ik 26.20FPS en met een 500MHz model 28.80FPS. De 550 heb ik destijds niet getest maar ik gok zo'n 30FPS. Op deze manier kun je in ieder geval testen of het systeem, los van de 3dfx-kaart, optimaal presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Thandor schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:14:
[...]
Ik had eigenlijk verwacht dat er al een 3dfx*.dll aanwezig zou zijn (voor een andere kaart dan de Voodoo II) die roet in het eten zou gooien. Normaliter hoef je de 3dfx driver DLL's niet in de directories van een game te zetten. Anyhow, mooi dat het in ieder geval al werkt.

Bij met name DOS-games komt het vaker voor dat drivers meegekopieerd werden (in dit geval GLIDE2X.OVL). Als je een game had met de .OVL van een Voodoo Graphics dan kreeg je problemen als je bijv. een Voodoo Banshee of Voodoo II draaide. De oplossing is dan om de .OVL van de juiste kaart/driver te kopiëren of de verkeerde .OVL in de installatiedirectory te verwijderen en een PATH-verwijzing aan te maken naar een directory met de juiste driver (die dan centraal staat).

[...]
De kleuren zijn met de 3dfx versie inderdaad wat wazig en bruinig. Sommige grafische effecten zijn mooier, maar met software-rendering is de kleurechtheid mijn inziens een stuk beter. Van de games die 3dfx ondersteunen scoort Quake 2 qua grafische kwaliteiten niet erg hoog. Games zoals Unreal en Dethkarz zijn grafisch veel mooier :) .

[...]
Heb je de laatste patch (226f) geïnstalleerd? Als je het menu opent dan kun je dit in de rechterbovenhoek zien. Zie de eerste screenshot waar je dit kunt zien en de tweede screenshot voor het timedemo commando. Let op dat je zelf de console weer 'terug moet schuiven' na het opgeven van timedemo om weer volledig beeld te krijgen.
[Afbeelding] [Afbeelding]

[...]
Belangrijk is om bij driver installaties altijd alle DLL's en dergelijk te overschrijven als Windows hier om vraagt tijdens de installatie. Enige uitzonderingen die je hier in kunt maken zijn bijv. MSVCRT.DLL of VB-runtimes. Alles wat maar iets van 3dfx in de bestandsnaam heeft kun je overschijven met de versie die je installeert.

Zelf gebruik ik in de regel eigenlijk alleen maar de originele 3dfx drivers. Andere drivers kunnen ook werken maar ik heb met de meest geavanceerde custom drivers gemerkt dat deze soms trager werken dan de originele als je een tragere CPU hebt. Zeker bij systemen met een Voodoo4/5 en een tijdsperiodiek correcte CPU ben ik geneigd om de originele drivers te gebruiken.

Benchmarks van Quake 2 in 3dfx mode heb ik niet; wel software rendering op 640x480: thandor.net - Quake 2 640x480 software (demo1). Met een Pentium III 450 scoorde ik 26.20FPS en met een 500MHz model 28.80FPS. De 550 heb ik destijds niet getest maar ik gok zo'n 30FPS. Op deze manier kun je in ieder geval testen of het systeem, los van de 3dfx-kaart, optimaal presteert.
Thanks ! Unreal draaide inderdaad nog een oude versie, na de update moet ik zeggen dat het ook gelijk een heel stuk beter draait. De timedemo geeft als resultaat een average van 43 fps , op 800x600 met high detail textures. Dat lijkt mij dan prima.

Met Quake 2 krijg ik op demo1 (800x600 , max) ook 42.9 fps. Geen idee of dat ongeveer is wat het hoort te zijn. op software mode krijg ik een bruin scherm en moet ik het spel via windows afsluiten. op default opengl , wat dan de FX5200 is , krijg ik 37.2 fps (lol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Aww yis, GA-686NX & 6BTM back from the dead. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3P_UnjamOWtSV_ICUPARL3nTjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iyyYpKSaGgXXRl2GyDbSOofm.jpg?f=user_large

Was even zoeken naar de goede *.rom, maar met keyword 6BTM0817.BIN bij good 'ol DriverGuide uitgekomen. Gelukkig na jaren nog steeds gratis.

Pagina: 1 ... 4 ... 81 Laatste