Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 3 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Ben redelijk nieuw op dit topic, tijdje geleden de volgende pc in elkaar gezet:

Fujitsu industrial w26361-w10-z2-02-36 moederbord (SE440bX2 chipset)
Rage 128 ultra
256mb sd-100 ram
AWE64 value geluidskaart
Pentium 2 350mhz
80GB IDE HDD

Nu heb ik geprobeerd om windows 98 SE te installeren, maar ik krijg op het moment van het zoeken naar plug en play hardware een blue screen of dead. Fatal error. Paar keer geprobeerd en de error is elke keer anders. Of de installatie loopt compleet vast. Uiteindelijk windows ME geprobeerd en die installeert prima. Real dos 8 patch geinstalleerd om toch dos op te kunnen starten. Nu heb ik de AWE64 drivers geinstalleerd, maar heb in veel spellen geen geluid (Duke nukem 2, monkey island 2 etc). In doom 1, 2 en Blood heb ik gewoon geluid. Iemand enig idee hoe dit komt?

Had liever windows 98SE geinstalleerd maar blijkbaar wordt de hardware niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je in de BIOS de optie: Plug&Play OS: Yes/No ? Speel daar eens mee.
Soms kun je zelfs kiezen welke Windows versie je hebt; 9x / NT / other ... Je hebt best kans dat er NT gedraaid heeft op een industrieel bord.
Of anders het BIOS helemaal een keer resetten.

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 09-08-2019 21:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:47:

Rage 128 ultra
256mb sd-100 ram
AWE64 value geluidskaart
Pentium 2 350mhz
80GB IDE HDD

Nu heb ik geprobeerd om windows 98 SE te installeren, maar ik krijg op het moment van het zoeken naar plug en play hardware een blue screen of dead. Fatal error. Paar keer geprobeerd en de error is elke keer anders. Of de installatie loopt compleet vast. Uiteindelijk windows ME geprobeerd en die installeert prima. Real dos 8 patch geinstalleerd om toch dos op te kunnen starten. Nu heb ik de AWE64 drivers geinstalleerd, maar heb in veel spellen geen geluid (Duke nukem 2, monkey island 2 etc). In doom 1, 2 en Blood heb ik gewoon geluid. Iemand enig idee hoe dit komt?

Had liever windows 98SE geinstalleerd maar blijkbaar wordt de hardware niet ondersteunt.
Krijg je ook foutmeldingen? Dit klinkt als CTCU.EXE/CTCM.EXE die weigert te draaien met iets nieuwer dan MSDOS 6.22. Gevolg is dat je SB niet initialiseert, waardoor de meeste dingen niet gaan werken.

IMHO doe je er beter aan echt dual-boot te doen met DOS 6.22 en Win9x/ME. Dan staan die twee geheel los van elkaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@PD2JK Ja die optie heb ik en ook mee gespeeld. Was nodig om Windows me te installeren. Helpt alleen niet bij het geluid verhaal in dos.

@dion_b Nee, geen foutmeldingen. Alles start keurig. Ook diagnose.exe gestart en alles functioneert prima. Dat is het vreemde. Ook monkey island 2 proberen te starten in Windows me en dan werkt het geluid wel, maar dan gaat het te snel. Waarschijnlijk door de snelheid van de processor. Freedos krijg ik geen betere resultaten als met ms dos 8. Wag ik eigenlijk wel verwacht had. Ik heb er helaas geen diskette station inzitten dus ms dos 6.22 installeren is wat lastig. Via cd is het volgens mij onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:34:
[...]

@dion_b Nee, geen foutmeldingen. Alles start keurig. Ook diagnose.exe gestart en alles functioneert prima. Dat is het vreemde. Ook monkey island 2 proberen te starten in Windows me en dan werkt het geluid wel, maar dan gaat het te snel. Waarschijnlijk door de snelheid van de processor. Freedos krijg ik geen betere resultaten als met ms dos 8. Wag ik eigenlijk wel verwacht had. Ik heb er helaas geen diskette station inzitten dus ms dos 6.22 installeren is wat lastig. Via cd is het volgens mij onmogelijk.
Snelheid kan ook een issue zijn idd. Mbt DOS installeren - floppy is helemaal niet nodig. Enige bijzondere wat moet gebeuren is dat je SYS C: moet doen op je target partitie (of FORMAT C: /S), waar je een werkende DOS install voor nodig hebt, buiten dat is het puur bestanden kopieeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dion_b dan moet je wel kunnen booten in 6.22 en dat doe je met een floppy. Met een andere versie dos werkt dat niet. Dan geeft hij aan dat de dos versie incorrect is. Ik heb een bootable ms dos 6.22 cd geprobeerd die op internet te vinden is maar daar boot de pc niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:00:
@dion_b dan moet je wel kunnen booten in 6.22 en dat doe je met een floppy. Met een andere versie dos werkt dat niet. Dan geeft hij aan dat de dos versie incorrect is. Ik heb een bootable ms dos 6.22 cd geprobeerd die op internet te vinden is maar daar boot de pc niet vanaf.
Ik gebruik CF kaarten met DOS erop om snel even een OS te kunnen booten op een systeem. Dat gezegd, er zijn wel meer dingen die per se vanaf floppy moeten gebeuren (laatst nog geluidskaart drivers die pertinent niet wilden installeren als ze niet op floppy zaten), dus op termijn is een floppy emulator zoals die van Gotek erg handig als je niet met die oude troep zelf wilt kloten incl de onvermijdelijke "Unable to read drive A:" bij floppy 17 van de 22 iedere keer dat je iets groots moet doen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat kan ook aan de manier van cd branden liggen, of aan je settings of whatever. Sowieso best knap dat je dos vanaf cd zou kunnen booten zonder dat je de cd drivers hebt geladen, want waar staan die ook alweer dan? ;)
Maar imho heeft @dion_b gelijk: bootflop, sys c: en je kunt booten. Copy van de dos bronbestanden en je bent klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@The Eagle alle andere bootdisks werken wel gewoon (freedos, Windows 98, Windows me etc) alleen deze niet. Ook andere dos versie geprobeerd. Start ook niet op.

Inmiddels al voor elkaar gekregen dat de dos games in Windows me wel geluid hebben. Gewoon de awe64 value disk geïnstalleerd van creative. De standaard drivers van Microsoft voldoen gewoon niet. Hoe makkelijk kan het zijn.... Allemaal bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 10-08-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Anoniem: 306567 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:47:

Rage 128 ultra
256mb sd-100 ram
AWE64 value geluidskaart
Pentium 2 350mhz
80GB IDE HDD

Ik heb ook nog bsods gehad bij 98 installeren, bleek dat 98 perse een diskettestation wil hebben en aangesloten ondanks je er niks mee doet.

En ondanks ik de syntax had opgegeven opstartdiskette procedure overslaan tijdens setup, blijft vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2019 22:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Cyphax schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:01:
[...]

Dat is natuurlijk ook wel zo allemaal, maar de hele retro game pc kan je in principe natuurlijk wel gewoon virtualiseren. Het gaat natuurlijk om de hobby. Iets als LFS is heel cool, misschien juist wel in combinatie met een oude pc. :)
Kan je uit ervaring vertellen dat die vlieger niet helemaal opgaat, direct3D versnelling is echt een ramp met virtualisatie, Geen enkele VM software wil Windows 98 goed ondersteunen, heb je spel X aan de praat dan werkt spel B niet, is dat opgelost werkt spel A weer niet vanwege al die verschillende DX versies...

- Dosbox (doet het nice met alleen games voor daadwerkelijk dos).
- Vmware Workstation (verschillende VM versie configuraties geprobeerd).
- Virtualbox (werkt voor geen meter).

In software rendering kun je nog wel gamen met virtualisatie maar niets gaat boven native gamen op Windows 98, Lager dan Windows XP is niet te doen met virtualisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-08-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Eindelijk de BSOD opgelost tijdens de installatie van Windows 98. Het bleek gewoon de geheugenmodule te zijn, die is defect. Andere geheugenmodule er in gestopt en alles draait als een zonnetje. Die geheugenmodule had ik trouwens bij een webshop gekocht (classiccomputershop) en die wil hem niet omruilen omdat de 14 dagen bedenktijd voorbij is. Kennelijk geeft die geen enkele vorm van garantie. Wel een beetje vreemd. Maar ik ben blij dat alles nu werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 13:08
Als het goed is ben ik vanmiddag de gelukkige eigenaar van een Roland SC-88 Pro. Kables komen morgen pas. Zijn er games die je sowieso gehoord moet hebben op dat ding?

Z (the bitmap brother 1996) staat al op mijn lijst.

[ Voor 14% gewijzigd door General_Snuss op 09-09-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

General_Snuss schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:05:
Als het goed is ben ik vanmiddag de gelukkige eigenaar van een Roland SC-88 Pro. Kables komen morgen pas. Zijn er games die je sowieso gehoord moet hebben op dat ding?

Z (the bitmap brother 1996) staat al op mijn lijst.
Alles wat je vroeger alleen met PC speaker of crappy AdLib/SB gehoord hebt qua muziek. Quake, Doom, Descent, dat soort ding. Zelfs iets als Colonization klinkt totaal anders erdoor.

Keerzijde: verwacht er niet teveel van. Het gaat dag/nacht verschil maken in muziek van 1993-1995 games, eerder is nog geen GM en gaat raar klinken (de MT-32 modus van dat ding is nadrukkelijk geen MT-32), later en CD audio was al op vergelijkbaar niveau (want meestal op SC-55mk2 of SC-88 gecomponeerd en op CD gezet :P ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 13:08
dion_b schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 02:04:
[...]

Alles wat je vroeger alleen met PC speaker of crappy AdLib/SB gehoord hebt qua muziek. Quake, Doom, Descent, dat soort ding. Zelfs iets als Colonization klinkt totaal anders erdoor.

Keerzijde: verwacht er niet teveel van. Het gaat dag/nacht verschil maken in muziek van 1993-1995 games, eerder is nog geen GM en gaat raar klinken (de MT-32 modus van dat ding is nadrukkelijk geen MT-32), later en CD audio was al op vergelijkbaar niveau (want meestal op SC-55mk2 of SC-88 gecomponeerd en op CD gezet :P ).
Het is een leuk ding en de games zijn een extra. Voor €70 kon ik hem niet laten liggen. Ik weet dat de MT-32 anders is, zelfs de SC-55 is anders. (sommige tonen missen of zijn anders). Misschien pick ik ooit nog eens een MT-32 op of een SC-55.

Nu wachten op mijn kabel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over geluid gesproken - heb weer eens even de soldeerbout erbij gepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d1uqHpzkHUuZHAgka7Ym14IY/full.jpg

AdLib replica. Voor in de Olivetti XT :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Weet niet of het de juiste topic is.
Heb van iemand een complete computer met MSI K8MM-V(Socket-754, VIA K8M800 chipset)5 mei 2005(1e bios 2005-02-18) erin gekregen, heeft iemand belang stelling voor, kan gratis op gehaald worden, weet dat je eigelijk in vraag en aanbod moet plaatsen, weet niet of nog de moeite loont.
Aanwezig: CPU, geheugen, Floppy Drive?, diskette drive?, dvd brander, voeding, Aopen QF50C Beige/Blue 300W(2005-06-10) nieuw staat,
De computer is alleen gebruikt voor de ledenadministratie, beetje surfen voor de vereniging.
De HD haal ik eruit, weet niet of er nog gegevens opstaan van de vereniging.
Weet niet of de computer het doet.

https://www.msi.com/Motherboard/support/K8MMV
pricewatch: MSI K8MM-V
http://www.eprom.com/home...Motherboards/k8_k8mmv.htm
pricewatch: AOpen QF50C
https://pcel.com/AOpen-91...-con-fuente-de-300W-55165 foto's van de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/95tRnip4XbR7PIhGDYA68DwB/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1VyjqImlvAfuVGrypCpGz8O2/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/btIggWsticWCsqtM8me3gylE/thumb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door brommer1 op 25-10-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@brommer1 Zet het op Tweakers Vraag & Aanbod :)

@dion_b Leuk project. Moet je alle componenten zelf bij elkaar zien te vinden?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat systeem kan het best op V&A idd. Verwacht er overigens niet veel belangstelling voor, P4/A64 systemen zijn vooralsnog nauwelijks gewild. Het gaat niet lang meer duren of daar komt verandering in, je ziet de meer bijzondere configuraties (Rambus P4, Asrock moederborden met meerdere bussen of CPU types) wel aantrekkelijk worden - maar voor een systeem dat anno ~2004 volkomen mainstream was dit was bij aanschaf in 2005 al een oudje zou ik niet veel meer dan een flesje wijn verwachten momenteel, en zelfs gratis ben ik bang dat je deur niet platgelopen gaat worden.
PD2JK schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:08:
[...]

@dion_b Leuk project. Moet je alle componenten zelf bij elkaar zien te vinden?
Ja en nee. Op de projectpagina staat wel een Bill of Materials, en soms (zoals bij de Soundblaster replica die ik eerder maakte) heb je zelfs een kant-en-klare Mouser bestellijst, maar de verzendkosten van Mouser zijn aan de hoge kant voor een enkele kaart, dus is het handiger om lokaal te kijken wat je kunt vinden. Bovendien zijn sommige onderdelen (die OPL2 en bijbhorende DAC, bijvoorbeeld) lang niet meer in productie en moet je die via bijv eBay vinden. Alles bij elkaar zoeken en dan wachten tot je bubbeltjesenvelop uit China aankomt voor dat laatste onderdeel (in dit geval de OPL2 zelf) is juist onderdeel van de lol O+

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 25-10-2019 11:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Wil dat het naar een lief hebber gaat.daarom heb ik hier geplaats.
Alles is compleet, volgens mij zit nog XP op met licentie, de sticker zit nog op de kast, zeker weet ik het niet, ik doe er niks mee, vind het zonde als het verloren gaat.

Denk dat het beste is om het voorlopig bewaren, tot er belangstelling voor is.
Vraag: wat is een P4/A64 systeeem, zijn er veel van verkocht?
Ben benieuw welke cpu in zit, wat voor soort geheugen er in zit.

Als iemand liefhebber weet, kan deze bij mij thuis ophalen.

Heb in de rommelkast een WindowsNT Workstation NL/??, staat in Nederlands Introductie Grondbeginselen en installatie gevonden(onder staat 1998), is geseald, alles zit erbij, is er nog een liefhebber, kan gratis opgehaald worden.

[ Voor 88% gewijzigd door brommer1 op 25-10-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:27
Ik ben vorige week ook maar eens aan de slag gegaan met het inelkaar zetten van een retrosysteem maar ik mis nog wat dingen dus een werkend systeem is er nog niet.

Specs;

Kast; Antec VSK 4000B-U3/U2. De kast heeft geen 2,5" bays dus daarvoor heb ik een 3,5" > 2,5" bracket op Aliexpress gekocht (moet nog arriveren). De voeding zit wel dicht op het moederbord maar voor de rest is het een acceptabele kast. Geen pisbakkenstaal in ieder geval en ik heb ook nog geen scherpe randen opgemerkt.

Voeding; Corsair CX450 (non-M). Heeft helaas geen kabel voor floppydrives, de CX450M wel. Dus een verloopkabeltje van molex naar floppy op Aliexpress aangeschaft.

DVD-ROM; gewoon een modern SATA ding. Heb op Aliexpress een paar maanden geleden al van die IDE naar SATA converters gekocht, moet nog zien of ze werken.

SSD; Kingston A400 120GB. Wil wel graag wat snellere laad en reactietijden van de pc, dus dit proberen met zo'n IDE naar SATA converter.

FDD; besteld op Aliexpress moet dus nog arriveren. Hoop wel dat het met een zwart frontje is zoals op de afbeelding werd getoond.

Moederbord; Asus P4P800-E. Één van de heilige gralen voor socket 478 wat mij betreft. Ondersteunt alles van Willamette t/m Gallatin en met ASUS' socket 479 adapter (welke ik heb) ook Banias en Dothan.

CPU; Momenteel zit er een 2,8GHz P4 HT Northwood in maar liever een Gallatin 3.4 EE of een Pentium M 780. Die laatste heb ik ook op Aliexpress gekocht onlangs.

Koeler; Zalman CNPS7700-AlCu. Tja, zal ik ooit wel eens gekocht hebben omdat het een goede was? Ik heb dat spul hier al zo lang liggen :P

Geheugen; 2x256MiB DDR-400. DDR-533 was leuker geweest maar goed, werken met wat ik heb.

OS; Windows 98se uiteraard.

Videokaart; GeForce4 Ti 4600 128MiB. Één van de krachtigste DX8 kaarten en ondersteunt fog table en 8bit pallet textures (zo uit m'n hoofd). Iets wat ATi's kaarten kennelijk niet doen. Als alles eenmaal werkt donder ik er waarschijnlijk ook nog een Voodoo2 12MiB in. Of misschien een Voodoo5 5500 PCI.

Geluid; onboard. Ik ben geen audiofiel dus verwacht niet dat ik last zal hebben van audio met een mindere kwaliteit.

Moet dus nog wachten op de 3,5" > 2,5" bracket en helaas ook nog een muis en speakers. Als alles werkt, uiteraard foto's en dan mijn jeugd herleven en heel wat spellen spelen die ik toen gemist heb.

Misschien ook nog een 1280x960 monitor. Kosten lopen wel aardig op zo :P

[ Voor 11% gewijzigd door NitroX infinity op 05-11-2019 19:05 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brommer1 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:10:
[..]

Denk dat het beste is om het voorlopig bewaren, tot er belangstelling voor is.
Vraag: wat is een P4/A64 systeeem, zijn er veel van verkocht?
P4 = Intel Pentium 4
A64 = AMD Athlon64
Ben benieuw welke cpu in zit, wat voor soort geheugen er in zit.
Een van die twee dus, of de goedkopere Celeron/Sempron afgeleiden dus. Geheugen meestal DDR1 of 2. Precies het soort systeem wat jij daar hebt dus.
Als iemand liefhebber weet, kan deze bij mij thuis ophalen.

Heb in de rommelkast een WindowsNT Workstation NL/??, staat in Nederlands Introductie Grondbeginselen en installatie gevonden(onder staat 1998), is geseald, alles zit erbij, is er nog een liefhebber, kan gratis opgehaald worden.
Wederom, dit (dit topic of waar dan ook op het forum) is niet de plek voor dit soort aanbiedingen. Die kunnen prima op V&A, daar kijken de liefhebbers namelijk ook :)
NitroX infinity schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:33:
Ik ben vorige week ook maar eens aan de slag gegaan met het inelkaar zetten van een retrosysteem maar ik mis nog wat dingen dus een werkend systeem is er nog niet.

Specs;

[...]

SSD; Kingston A400 120GB. Wil wel graag wat snellere laad en reactietijden van de pc, dus dit proberen met zo'n IDE naar SATA converter.
Dan heb je uitgerekend een van de slechtst mogelijke keuzes op dit moment gemaakt qua SSD. De A400 is niet zo rampzalig als de eerste generatie JMicron SSD's qua reactietijden, maar niet veel beter. Vrijwel alles van zelfde formaat is (veel) beter te noemen. Ik heb laatst een paar Samsung 840 120GB 2e hands op de kop getikt voor aanzienlijk minder dan de A400 nieuw kost. Ook geen snelheidswonder, maar reactietijden (vooral random write) die veel beter zijn dan de A400.
[...]

Moederbord; Asus P4P800-E. Één van de heilige gralen voor socket 478 wat mij betreft. Ondersteunt alles van Willamette t/m Gallatin en met ASUS' socket 479 adapter (welke ik heb) ook Banias en Dothan.
En hij doet het ook nog? Heb vooral dode P4Pxxx borden gezien, de spanningsregulatoren op die dingen waren ronduit onderbemeten voor de stroom die de CPUs erin trokken waardor ze bij bosjes uitvielen :o
CPU; Momenteel zit er een 2,8GHz P4 HT Northwood in maar liever een Gallatin 3.4 EE of een Pentium M 780. Die laatste heb ik ook op Aliexpress gekocht onlangs.
Indrukwekkend - qua So478/479 ongeveer toppunt inderdaad.
Koeler; Zalman CNPS7700-AlCu. Tja, zal ik ooit wel eens gekocht hebben omdat het een goede was? Ik heb dat spul hier al zo lang liggen :P
Ziet er mooi uit, lekker stil. Prima keuze.
Geheugen; 2x256MiB DDR-400. DDR-533 was leuker geweest maar goed, werken met wat ik heb.
:?

Wel geld uitgeven aan floppy drives uit verweggistan, niet een onderdeel dat je letterlijk gratis kunt vinden lokaal aanpakken? Hou Marktplaats een tijdje in de gaten, DDR1 spul wordt regelmatig gratis gedumpt. Dat gezegd, 200MHz zou snel genoeg moeten zijn.
[...]

Misschien ook nog een 1280x960 monitor. Kosten lopen wel aardig op zo :P
Ook hier: CRT monitoren worden gratis gedumpt. Vaak totale shit, maar regelmatig kom je behoorlijk goede Trinitron/Diamondtron 19"/21" beeldbuizen tegen. Lijkt me het soort ding wat je zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
dion_b schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:23:
[...]

Dan heb je uitgerekend een van de slechtst mogelijke keuzes op dit moment gemaakt qua SSD. De A400 is niet zo rampzalig als de eerste generatie JMicron SSD's qua reactietijden, maar niet veel beter. Vrijwel alles van zelfde formaat is (veel) beter te noemen. Ik heb laatst een paar Samsung 840 120GB 2e hands op de kop getikt voor aanzienlijk minder dan de A400 nieuw kost. Ook geen snelheidswonder, maar reactietijden (vooral random write) die veel beter zijn dan de A400.
Het zal toch wel beter zijn dan een HDD? Helemaal een oudere IDE schijf?
[...]

En hij doet het ook nog? Heb vooral dode P4Pxxx borden gezien, de spanningsregulatoren op die dingen waren ronduit onderbemeten voor de stroom die de CPUs erin trokken waardor ze bij bosjes uitvielen :o
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of deze het nog doet, heeft jaren in een doos gelegen en volgens mij heb ik 'm zelfs nog nooit getest :+
[...]

Indrukwekkend - qua So478/479 ongeveer toppunt inderdaad.

[...]

Ziet er mooi uit, lekker stil. Prima keuze.

[...]

:?

Wel geld uitgeven aan floppy drives uit verweggistan, niet een onderdeel dat je letterlijk gratis kunt vinden lokaal aanpakken? Hou Marktplaats een tijdje in de gaten, DDR1 spul wordt regelmatig gratis gedumpt. Dat gezegd, 200MHz zou snel genoeg moeten zijn.
Floppy had ik nog niet en aangezien ik wel wat snel aan de slag wil is wachten tot er eentje op lokale sites beschikbaar komt niet echt een optie. Geheugen had ik wel al. 't Is mij wel goed zo, maar bedankt voor de tip :)
[...]

Ook hier: CRT monitoren worden gratis gedumpt. Vaak totale shit, maar regelmatig kom je behoorlijk goede Trinitron/Diamondtron 19"/21" beeldbuizen tegen. Lijkt me het soort ding wat je zoekt.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik wil liever niet zo'n bakbeest, zelfs geen kleintje. Het moet makkelijk op te bergen zijn en weinig ruimte innemen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:56:
[...]
Het zal toch wel beter zijn dan een HDD? Helemaal een oudere IDE schijf?
Anders, vooral. Alle reads, zowel random als sequential uiteraard veel sneller, maar de random writes zullen elkaar niet veel ontlopen.
[...]

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of deze het nog doet, heeft jaren in een doos gelegen en volgens mij heb ik 'm zelfs nog nooit getest :+
Dan wens ik je vooral veel succes :)
[...]

Floppy had ik nog niet en aangezien ik wel wat snel aan de slag wil is wachten tot er eentje op lokale sites beschikbaar komt niet echt een optie. Geheugen had ik wel al. 't Is mij wel goed zo, maar bedankt voor de tip :)

[...]

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik wil liever niet zo'n bakbeest, zelfs geen kleintje. Het moet makkelijk op te bergen zijn en weinig ruimte innemen.
Dus een 1280x960 TFT. Bestaan die? Ik ken 5:4 1280x1024 en 4:3 800x600, 1024x768 of 1600x1200, maar heb nog nooit een 1280x960 gezien :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25

HugoBoss1985

Xenotech

Wat vinden jullie zaken waar je op moet letten als je Windows 98SE op een SSD wilt installeren?
Ik heb op Vogons iets gelezen over dat zo'n SSD extra sneller zal slijten.
Het bewuste systeem heeft geen sata poorten dus ik wil een simpele IDE > SATA converter kaart gaan gebruiken.

Jammer dat het Windows 7 tijdperk binnenkort ten einde komt (einde support).
Ik heb nog een AGP systeem waar ik af en toe gebruik van maak.
Windows 10 is een nogo voor AGP omdat de AGP bus dan op PCI snelheid werkt.

Zijn daar nog hacks voor w.b.t. Windows 10 of is het enige dan de laatste Windows 10 versie gebruikte die nog wel goed AGP ondersteunde?

Heb recent nog een leuke AGP 7600 GT 256 via V&A gekocht, zijn volgens mij redelijk zeldzaam aan het worden (ik zie ze nooit op V&A).
Klokt ook flink over en een stukje sneller dan een AGP 6800 GT 256.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
HugoBoss1985 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:22:
Jammer dat het Windows 7 tijdperk binnenkort ten einde komt (einde support).
Ik heb nog een AGP systeem waar ik af en toe gebruik van maak.
Windows 10 is een nogo voor AGP omdat de AGP bus dan op PCI snelheid werkt.

Zijn daar nog hacks voor w.b.t. Windows 10 of is het enige dan de laatste Windows 10 versie gebruikte die nog wel goed AGP ondersteunde?
Je kunt 8.1 proberen. Die heeft nog wel een paar jaar ondersteuning.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
dion_b schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:17:
[...]

Anders, vooral. Alle reads, zowel random als sequential uiteraard veel sneller, maar de random writes zullen elkaar niet veel ontlopen.

[...]

Dan wens ik je vooral veel succes :)

[...]

Dus een 1280x960 TFT. Bestaan die? Ik ken 5:4 1280x1024 en 4:3 800x600, 1024x768 of 1600x1200, maar heb nog nooit een 1280x960 gezien :o
Ik bedoel uiteraard 1280x1024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 10 bij de lokale kringloop :Y

Heb een tweetal erg mooie Eizo PVA schermen op die manier geregeld afgelopen jaar. Haarscherp, fantastische kleuren en zowel VGA met goede scaler als DVI-D input.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Maar eens een keertje langsfietsen dan. We hebben hier 3 kringloopwinkels als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25

HugoBoss1985

Xenotech

Heeft iemand hier ervaring met VGA verlengkabels welke goed werken als Voodoo (2) VGA doorluskabels en te koop zijn bij Nederlandse webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Afgelopen week in het bezit gekomen van een complete Trust PC, 486dx2 Cyrix 66mhz, 200mb HDD, 3,5inch floppy drive, 12mb werkgeheugen etc...
Nu druk in de weer om de originele onderdelen te bemachtigen die er bij aankoop bij horen. Lastig, dat wel...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja dat zijn zéker leuke klussen/zoektochten.

Ben ook nog met een Highscreen PC bezig. Exacte modelnummer weet ik niet, maar het is een AT kast, PC Chips moederbord en een 200 MHz snelle Pentium met MMX. Onze eerste "niet-tweedehands" PC thuis, zo'n 23 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik denk dat ik binnekort wat op V&A zet misschien. Vooral te snelle hardware voor wat ik er mee wil doen.
ASrock 775 bordje met AGP, volgens mij zelfs nog met garantie, lol.

Pas nog een Sound Blaster 16 CT1740 gekocht, met V4.05 van een chip, waardoor ik dus geen hanging notes krijg in bepaalde spelletjes. En natuurlijk de echte Yamaha OPL3 chip.

Compaq P1220 21" Diamondtron beeldkanon pas gehaald. Geen krassen op het scherm deze keer gelukkig... maar op hogere resoluties/frequenties lijkt het wat waziger beeld te geven :?

En binnenkort een ASUS videokaartje met Riva 128 chip... en ViVo mogelijkheden. Ik hoop dat ik die werkend krijg onder Windows 3.1x en anders maar een aparte CF kaart met Windows 95.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KatirZan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:43:
Afgelopen week in het bezit gekomen van een complete Trust PC, 486dx2 Cyrix 66mhz, 200mb HDD, 3,5inch floppy drive, 12mb werkgeheugen etc...
Nu druk in de weer om de originele onderdelen te bemachtigen die er bij aankoop bij horen. Lastig, dat wel...
Die specs klinken - muv de 12MB RAM (geheid bij aankoop 4MB) behoorlijk origineel. Wat zou er anders aan moeten?
Vinnie schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:08:
Ik denk dat ik binnekort wat op V&A zet misschien. Vooral te snelle hardware voor wat ik er mee wil doen.
ASrock 775 bordje met AGP, volgens mij zelfs nog met garantie, lol.
Dan wens ik je veel succes - dat is niet alleen voor jou waarschijnlijk minst interessante leeftijd - te oud om nieuw zut goed te draaien, te nieuw om retro echt interessant te zijn. Behalve als het een i865-chipset heeft. Dat zijn de laatste die Win98SE nog beetje fatsoenlijk trekt. i865 met Conroe-support is nog wel een ding ;)
Pas nog een Sound Blaster 16 CT1740 gekocht, met V4.05 van een chip, waardoor ik dus geen hanging notes krijg in bepaalde spelletjes. En natuurlijk de echte Yamaha OPL3 chip.
Ah, de 'noise blaster' - hij is idd ultiem compatible, minste bugs die je op een SB16 gaat aantreffen, en tussen de ruis door komt er zeer aardig geluid uit. Pro-tip: externe MIDI is geweldig ivm geen hanging notes, maar geen Waveblaster daughterboard gebruiken - dat is namelijk totaal niet afgeschermd en daar hoor je pas echt hoe luidruchtig deze kaart is :o
Compaq P1220 21" Diamondtron beeldkanon pas gehaald. Geen krassen op het scherm deze keer gelukkig... maar op hogere resoluties/frequenties lijkt het wat waziger beeld te geven :?
Dat kan goed aan je VGA-kaart of aan je kabel liggen. Welke kaart gebruik je?
En binnenkort een ASUS videokaartje met Riva 128 chip... en ViVo mogelijkheden. Ik hoop dat ik die werkend krijg onder Windows 3.1x en anders maar een aparte CF kaart met Windows 95.
Why :?

Dit is een kaart uit het Win98-tijdperk. Er bestaan idd Win3.1 drivers voor, en nVidia's VESA support was in die tijd voorbeeldig, maar of je dan ook de ViVo meekrijgt... PCI video-in onder Win3.x (feitelijk nog gewoon DOS als het op hardware aankomt) zie ik niet zo snel gebeuren. Als je op een Win3.x-systeem video-in wilt doen zou ik eerder kijken naar een ISA MPEG-1 kaart, zoals Creative's Video Blaster of legio Miro gevallen. En maak alvast wat IRQ's en DMA's vrij :o

Zelf ivm drukte rondom studie vrij weinig 'retro' gedaan. Wel van alles en nogwat on-hold om mee verder te gaan als ik tijd en aandacht heb:
  • iMac G4 bolletje boot niet ivm dode PRAM batterijtje. Nieuwe ligt al klaar, RAM upgrade eveneens.
  • 75% van componenten ontvangen voor een 2MB EMS 8b ISA kaartje voor in een van m'n XT-klasse Olivetti's. Niet echt zinnig (met 8MHz is er weinig software dat je kunt draaien dat EMS vereist) maar wel goede soldeer-oefening - allemaal SMD, maar vrij makkelijke layout.
  • Heb een systeem op basis van een Alaris Leopard bord klaar liggen, weet alleen nog niet wat ik ermee moet doen. Dit is een van de vreemdste borden, feitelijk een i386SX-klasse bord met 16-bit I/O bus voor de CPU, maar wel een clock-doubled IBM 486SLC2-66 erop met L1 cache. Oh, en ondanks die 16b I/O alsnog VLB-sloten. In praktijk draait het ongeveer als een i486DX-33 tot 40, afhankelijk van hoe groot die I/O (en RAM!) bottleneck is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

@dion_b videokaart en geluidskaart zijn niet origineel. Die laatste is onderweg, de eerste moet ik nog vinden

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:10:
Dan wens ik je veel succes - dat is niet alleen voor jou waarschijnlijk minst interessante leeftijd - te oud om nieuw zut goed te draaien, te nieuw om retro echt interessant te zijn. Behalve als het een i865-chipset heeft. Dat zijn de laatste die Win98SE nog beetje fatsoenlijk trekt. i865 met Conroe-support is nog wel een ding ;)
pricewatch: ASRock 775i65G R3.0
Samen met een Quadro4 geen rare dingen kunnen zien onder Windows 98. Al was Windows XP met die hardware een betere combinatie.
Ah, de 'noise blaster' - hij is idd ultiem compatible, minste bugs die je op een SB16 gaat aantreffen, en tussen de ruis door komt er zeer aardig geluid uit. Pro-tip: externe MIDI is geweldig ivm geen hanging notes, maar geen Waveblaster daughterboard gebruiken - dat is namelijk totaal niet afgeschermd en daar hoor je pas echt hoe luidruchtig deze kaart is :o
Ik heb er persoonlijk geen last van, en ik gebruik de Roland SC-55 voor externe MIDI, dus dat zit wel goed.
Dat kan goed aan je VGA-kaart of aan je kabel liggen. Welke kaart gebruik je?
Ik heb het gezien met een Quadro4, Voodoo5 5500 en een onboard SiS 5598. Goed, het zal het meeste dienst doen onder DOS met lage resoluties en frequenties, dus echt last zal ik er niet van hebben.
Why :?

Dit is een kaart uit het Win98-tijdperk. Er bestaan idd Win3.1 drivers voor, en nVidia's VESA support was in die tijd voorbeeldig, maar of je dan ook de ViVo meekrijgt... PCI video-in onder Win3.x (feitelijk nog gewoon DOS als het op hardware aankomt) zie ik niet zo snel gebeuren. Als je op een Win3.x-systeem video-in wilt doen zou ik eerder kijken naar een ISA MPEG-1 kaart, zoals Creative's Video Blaster of legio Miro gevallen. En maak alvast wat IRQ's en DMA's vrij :o
Gewoon benieuwd of het werkend te krijgen is, mocht het niet lukken, dan is een S3 ViRGE kaartje ook zo gehaald. Al wel dingen gelezen dat software als Win32S benodigd was, we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KatirZan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:00:
@dion_b videokaart en geluidskaart zijn niet origineel. Die laatste is onderweg, de eerste moet ik nog vinden
Die noem je dus niet ;)

Welke zit erin en wat had het origineel moeten zijn?
Vinnie schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb het gezien met een Quadro4, Voodoo5 5500 en een onboard SiS 5598. Goed, het zal het meeste dienst doen onder DOS met lage resoluties en frequenties, dus echt last zal ik er niet van hebben.
Zou dan kabel kunnen zijn. Zit de kabel vast aan de monitor of is het los te koppelen? In dat laatste geval kun je een andere proberen. Wat ook kan als er BNC connectoren achterop zitten.

Welke resoluties doen wazig? En op welke refresh rate? Deze zou 1600x1200@85Hz toch wel moeten trekken...
[...]

Gewoon benieuwd of het werkend te krijgen is, mocht het niet lukken, dan is een S3 ViRGE kaartje ook zo gehaald. Al wel dingen gelezen dat software als Win32S benodigd was, we zullen het zien.
Denk dat je ook VfW en misschien WinG nodig gaat hebben.

Gewoon VGA out lukt sowieso wel, het is de Video-in dat uitdagend is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:24:
Zou dan kabel kunnen zijn. Zit de kabel vast aan de monitor of is het los te koppelen? In dat laatste geval kun je een andere proberen. Wat ook kan als er BNC connectoren achterop zitten.

Welke resoluties doen wazig? En op welke refresh rate? Deze zou 1600x1200@85Hz toch wel moeten trekken...
Kabel deed het echter goed op het vorig scherm, dus lijkt me stug dat het de kabel is, kan het helaas niet testen gezien ik dat scherm weg heb moeten gooien :(

Maar gezien het meeste vrij lage resoluties en frequenties betreft, zal het vaak nieteens opvallen. Nieuw scherm heeft gelukkig ook geen krassen in het scherm zelf. Dat begint op een gegeven moment echt wel te irriteren, zodra je weet waar die zit. Net als een dooie/hot pixel op een LCD.
Denk dat je ook VfW en misschien WinG nodig gaat hebben.
Ik geloof dat VfW zelfs op de ASUS driver CD zat, maar anders is daar wel makkelijk genoeg aan te komen.
Gewoon VGA out lukt sowieso wel, het is de Video-in dat uitdagend is.
VGA out zal het echt wel doen ja, gezien het gewoon een Riva 128 is waar drivers voor zijn. Video In wordt een leuke uitdaging. En anders misschien Windows NT. We zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

@dion_b er hoort een Trident 9200 in 😁

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op ebay zie ik er wel een paar langskomen, welke VLB kaarten zijn.
https://www.ebay.nl/itm/d...662ef4:g:Tr8AAOSwEX1eHKuO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulas
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-02-2023
HugoBoss1985 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:22:
Wat vinden jullie zaken waar je op moet letten als je Windows 98SE op een SSD wilt installeren?
Ik heb op Vogons iets gelezen over dat zo'n SSD extra sneller zal slijten.
Het bewuste systeem heeft geen sata poorten dus ik wil een simpele IDE > SATA converter kaart gaan gebruiken.
Gewoon een goedkope SSD regelen, je hebt toch niet veel ruimte nodig. Lijkt me ook sterk dat een SSD sneller slijt dan een compactflash kaartje, dat laatste gebruik ik voor dos en Windows 98, voor een tijd nu, zonder problemen. Ik verwacht dat het minimaal 2 jaar zonder problemen mee kan, waarschijnlijk langer (afhankelijk van hoe veel je je systeem gebruikt). Er zijn zat SSDs te krijgen voor onder de 20 euro tegenwoordig. Gewoon doen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je onder Win98SE een SSD wilt gebruiken, wil je er allereerst voor zorgen dat je de boel partitioneert met correcte alignment. Doe dat onder bijv Linux.

Verder heb je geen TRIM, dus wil je een SSD die daar zo min mogelijk last van heeft. Idealtier neem je dan een oude SLC SSD, zoals de Intel X25E (beschikbaar in 32GB en 64GB).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 02:02:
Als je onder Win98SE een SSD wilt gebruiken, wil je er allereerst voor zorgen dat je de boel partitioneert met correcte alignment. Doe dat onder bijv Linux.
Want? (En ja, ik snap dat et laat was gisteren ;) )
Verder heb je geen TRIM, dus wil je een SSD die daar zo min mogelijk last van heeft. Idealtier neem je dan een oude SLC SSD, zoals de Intel X25E (beschikbaar in 32GB en 64GB).
Wat zou daar dan het gevolg van kunnen ziin?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Want? (En ja, ik snap dat et laat was gisteren ;) )
https://www.diskgenius.com/how-to/4k-alignment.php
When partitioning a disk, partitions are divided in the unit of logical sectors and a partition can start from any numbered logical sectors. If the starting position of a partition is not aligned to the edge of a certain physical sector, after formatting, all clusters won't align to the edge of physical sector, either. As shown in the picture below, each physical sector consists of 4 logical sectors and partition starts from sector No.3. After formatting, each cluster occupies 4 logical sectors and none of these clusters are aligned to the edge of physical sector, that is, each cluster spans 2 physical sectors.

Since disk always reads and writes in the unit of physical sectors, in this case, it has to read an additional physical sector when a cluster is to be read. For instance, to read data on cluster No.0 (4 logical sectors), in actual execution, the disk has to read physical sector No.0 and physical sector No.1 (8 logical sectors in total). Similarly, the write operation to cluster is same process. Obviously, read/write performance degrades greatly.
Daar komt bij dat door twee keer zoveel sectoren te schrijven als nodig je SSD veel sneller slijt en wear-levelling algoritmes op de drive kunnen niet optimaal werken.

Moderne OSsen doen dit automatisch goed, oudere OSsen uit de pre-SSD era per default niet.
[...]

Wat zou daar dan het gevolg van kunnen ziin?
Forse vertraging.
https://www.digitalcitize...t-trim-ssds-why-it-useful
Why is TRIM useful for SSD drives?

You already know by now that when deleting and rewriting data, a solid state drive that does not use TRIM has to partially move significant pieces of information, wipe out all the block(s) containing it and, finally, write the new data onto those blocks. On the one hand, this means that the device's performance is poor. On the other hand, it means that the SSD does lots of erasing and rewriting. These all pile up and cause fast wear of the flash memory chips that are found inside the SSD.
Is niet goed dus. TRIM heb je niet onder retro-OSsen, dus deze extra wear moet je voor lief nemen. Enige wat je kunt doen is kiezen voor een type drive die er beter tegen kan. Ik kan even geen goede link vinden, maar SLC is om twee redenen beter:
- het kan doorgaans 10x meer read/writes aan dan MLC/TLC
- als een MLC/TLC drive bijna vol is moet het alsnog in SLC-modus schrijven, dat levert per defintie veel meer slijtage op.

Nu is een belangrijke factor voor slijtage en vertaging de hoeveelheid unprovisioned space. Als je maar een fractie van de drive gebruikt, kan de onboard garbage collection en wear levelling compenseren voor gebrek aan TRIM. Dus als je geen SLC-drive kunt/wilt kopen, kun je ook een grotere MLC-drive nemen en daar bijvoorbeeld maar de helft van partitioneren.

En ja, dit is gedoe allemaal, maar dat komt ervan als je veel nieuwere hardware wilt gebruiken in systemen en vooral ook met software dat er nooit voor bedoeld was.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
https://www.ebay.nl/itm/R...66-Processor/392698688039

Voor de socket 7 liefhebbers. Ik heb er eentje kunnen grijpen, weet niet of ze nog lang beschikbaar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeLate
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 19:12
NitroX infinity schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:05:
https://www.ebay.nl/itm/R...66-Processor/392698688039

Voor de socket 7 liefhebbers. Ik heb er eentje kunnen grijpen, weet niet of ze nog lang beschikbaar zullen zijn.
Nu nog maar eentje :)

• NitroX infinity
Klein updaatje wat betreft mijn retrobak; heb 'm vandaag voor het eerst geboot en het lijkt allemaal te werken.

(ja ik weet het, slome luilak die ik ben :P)

Wilde foto's nemen maar de batterijen voor m'n camera waren leeg. Vreemd gezien ik ze onlangs nog heb opgeladen. Of de camera is stuk, kan ook :+

Heb de sata DVD-RW en SSD aangesloten op IDE via een adapter en ze worden allebei herkent en de DVD is toegankelijk. Heb Windows nog niet geïnstalleerd omdat ik sindsdien weer wat interesse in socket 7 heb gekregen en ben van plan daar wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Intermezzo:

Een collega op een van de andere engineering-afdelingen op het werk kwam een paar weken terug met een authentieke jaren '70 pong-kloon in alle analoge glorie aanzetten. Wij besloten dat onze afdeling niet achter kon blijven, dus heb ik dit even in elkaar geflansd en op het werk geparkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bEhkmq0NJvA718oUMho3ZsxI/full.jpg

Niet helemaal authentiek maar komt in de buurt:
- 486SLC (386SX-met-486-instructies-en-1kB-cache)
- mini-moederbord in minimini-behuizing
- Tseng ET3000AX VGA/EGA kaart
- I/O kaart met Gotek floppy emulator erop

IBM PS/2 monitor en QuietTouch keyboard.

Heb de Gotek ingericht als soort van console, met zes verschillende bootable images, elk met een jaren '80 spel erop:

0 Arkanoid Revenge of Doh
1 Prince of Persia
2 Duke Nukum
3 Lemmings
4 Leisure Suit Larry
5 Leather Goddesses of Phobos

Aanvankelijk werkte ik met de EGA-uitgang van de videokaart en een MCE2VGA converter, maar besloot na een tijdje dat het geen toegevoegde waarde leverde, dus gewoon direct op VGA aangesloten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik mis het BIOS password "KenSentMe" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zo heb ook een leuk systeempje bemachtigd.

- Shi tech 80486SX.
- 80486DX2(was al geupgrade).
- 20MB ram.
- 200mb HDD.
- Windows 95.
- Cirrus Logic GD5424

- Wat heb ik veranderd:
- 16 mb ram (4x 1mb eruit gehaald want voegt niks toe voor MS-Dos / Windows 3.11).
- 32gb SD adapter toegevoegd (2x 2GB partities herkenbaar ivm FAT16).
- Windows 3.11
- Cirrus Logic GD5424 geupgraded 512kb>1MB ivm meer kleuren/hogere resolutie op tft scherm.
- L2 cache 0kb > 128 KB.

- Voor 1992/1993 niet onmogelijk, je had gewoon fors budget ter beschikking.
- De SD adapter natuurlijk puur omdat het anders een hoop gedoe is met bestanden erop zetten, daar draait het OS ook op wat prima kan gezien de IDE controller de bottleneck is.

Ik gebruik altijd SD>IDE ipv CF>IDE adapters want dat zijn ondingen omdat je dan een apparte kaartlezer erbij moet hebben(SD kaartlezers zitten in veel apparaten wel).

- Zelf ben ik niet van upgrade maar tot de kop toe vol ondanks het niks meer toevoegd, 32mb ram zou compleet overkill zijn vandaar het er niet in zit.

Edit:

@HugoBoss1985 @dion_b mbt stijtage SSD is volgensmij zwaar overrated, zo heb ik hier nog een 64gb SSD liggen(1 van de eerste), dat ding jaren gebruikt en had nog geen trim support, en dat ding functioneerd vandaag de dag nog steeds prima.

Met WIN98 zorgen dat je minimaal 256mb ram hebt.
Met WIN95 zorgen dat je minimaal 128mb ram hebt.

En teveel geheugen zoals 384mb+ loopt niet lekker meer, dan wordt hij juist langzamer is mijn ervaring, tenzij je een pentium 4 gebruikt zoals ik heb je er geen last van (1 van de laatste met Windows 98 drivers supported, en een geforce 5900XT. :+

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
mr_evil08 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:28:
Met WIN98 zorgen dat je minimaal 256mb ram hebt.
Met WIN95 zorgen dat je minimaal 128mb ram hebt.
Toentertijd hadden PC's helemaal niet zoveel geheugen. Windows 95 deed het al prima met 16MB. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 20:41
Wat heerlijk dat hier gewoon een topic over is!

Damn. Toch wel een tikkie spijt van de verkoop van m'n laatst gebouwde Retro PC.
Ging om een anno 2000 pc (ik weet, niet zo retro als een 486 die ik op zolder heb staan), maar erg leuk.

Wilde een top pc van die tijd (2000) maken. Zat geloof ik in:
- Dual Pentium 3 Tualatin 1.4ghz
- Matrox G200 MMS dual GPU
- Plextor SCSI CD-brander
- Plextor SCSI CD-speler
- 768? mb ram
- Sony Trinitron CRT

Wat een fijn systeem was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Cyphax schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:19:
[...]

Toentertijd hadden PC's helemaal niet zoveel geheugen. Windows 95 deed het al prima met 16MB. :P
Ja klopt maar wil je flash gebruiken zoals ik met een IDE>SD adapter ontkom je er niet aan om dit te doen wil je de lees/schijfacties drastisch verlagen, Ik vraag mij af of de pc ook echt langzamer zou worden gezien flash zeer snel kan werken tegenover een HDD mbt pagefile, dus in principe bereik je er weinig mee zou ik het ram geheugen verlagen.

De tijd van stapels cd,s en diskette,s hoeft van mij nou ook niet meer(heb ik geen ruimte voor), gewoon alles op 1 kaart en klaar, daar is een SD adapter idiaal voor, vergelijk het maar met klassieke auto,s daar is ook niet altijd alles 100% orgineel meer, de orginele HDD zit nog in de pc maar gewoon afgekoppeld.

Zo af en toe slinger je dat ding weer aan en speel je even een spelletje van vroeger, het kan ook op een VM maar dan heb je niet de "feeling" vind ik persoonlijk, en aardig wat games werken toch niet helemaal lekker zoals direct3d ondersteuning bij WIN98.

De 80486 staat hier het vaakst aan met Windows 3.11, soms pentium 2 en heel soms de overkill pentium 4 maar die is voor te prutsen en data overzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Edit:

@HugoBoss1985 @dion_b mbt stijtage SSD is volgensmij zwaar overrated, zo heb ik hier nog een 64gb SSD liggen(1 van de eerste), dat ding jaren gebruikt en had nog geen trim support, en dat ding functioneerd vandaag de dag nog steeds prima.
Dat klinkt een beetje als "mijn opa rookte een pakje per dag en werd toch 85...". n=1 en niet noodzakelijk representatief. Veel relevanter: de eerste SSD's waren SLC, niet MLC laat staan TLC. Die hadden een veel lagere write amplification, waardoor je veel minder last had van ontbreken van TRIM. Ik geef je betere kans om een 1-jaar oude 64GB Intel X25-E over 20 jaar te kunnen gebruiken dan een 256GB van nu, zelfs met TRIM.

Keerzijde: retroPCs draaien niet bepaald 24/7 met hoge workloads, dus zo zwaar wordt het medium hoegenaamd niet belast.

Hoe dan ook, er is geen enkele reden om geen goede sector alignment te doen. Kleine moeite, en bevordert naast levensduur ook de prestaties meet- en merkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
Foto's van de SuperSocket7 inbouw;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxfOmZtgIfeG6z_ogVKeUQ0mwfc=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/nf1RypFk4bszsFAJ3iUCcKKc.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5j4uiD8Q6EPiJwu1PG37cIcy34=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/p2RtTENuw1IpibkSMeKVtttk.jpg?f=fotoalbum_medium

AOpen AX59pro
Intel Pentium 200MHz
2x 128MiB SDR-SDRAM
3dfx Voodoo4 4500 AGP 32MiB
120GB Kingston A400 SSD
Asus DVD-RW

De SSD en DVD-RW zitten met IDE>SATA adapters op IDE aangesloten, worden herkent en werkt ook lekker, had er destijds gelijk 10 besteld, zo duur waren ze toch niet :P Windows98se is geïnstalleerd maar een muis is nog afwezig, zou vorige week al komen :(

Ik vraag me trouwens af of externe USB drives ook een mogelijkheid zijn om de boel in werking te krijgen met zulke oude systemen. Zou een hoop geklooi met interne kabels en adapters schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@NitroX infinity Nice, wel jammer dat het niet in een retro kast zit, de voeding kan ik nog begrijpen.
@dion_b levensduur kan inderdaad maar prestaties betwijvel ik zeer sterk, een SSD aan een oude pc met IDE controller is zwaar de bottleneck.
Mijn 486 heeft bijvoorbeeld maar IDE33, Pentium 2 ide66, de schijven kunnen gerust richting 300mb/s een dikke factor 10x of meer, er moet behoorlijk wat gebeuren wil je onder die snelheid gaan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
@mr_evil08 Mijn eigen systeem is zwart, de monitor is zwart, toetsenbord is zwart, moderne DVD drives zijn zwart, floppy drive is zwart, tja dan past het wat beter met een zwarte kast :P

Voeding had ik beter een CX450M kunnen nemen. De non-M heeft geen floppy stroomkabel.

Punt van SSD's zijn trouwens de toegangstijden, niet zozeer de read/write, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door NitroX infinity op 09-03-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@NitroX infinity mbt toegangstijden lijkt ook zwaar overkill, daarvoor zijn de processors te zwak, ik kon niks merken als ik een duidelijk langzamer of sneller SD kaartje gebruikte(totdat ik de adapter+sd kaart in de pentium 4(met IDE133) stopte daar kon ik wel iets merken).

Windows 98 en lager gebruiken de HDD dusdanig weinig (en zolang je genoeg ram hebt), betrijvel ik of je wat kan merken.

De lokale kringloop hier heeft nog regelmatig randapparatuur allemaal voor € 0,50 liggen.
Kwam laatst nog 2 compoort muizen tegen, de 80486 desktop komt daar ook weg voor een prikkie, was anders weggegooit, even met de verantwoordelijke persoon praten of ze dat spul niet meer willen weggooien en daarna even geduld hebben. :o .

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:46:
@NitroX infinity mbt toegangstijden lijkt ook zwaar overkill, daarvoor zijn de processors te zwak, ik kon niks merken als ik een duidelijk langzamer of sneller SD kaartje gebruikte(totdat ik de adapter+sd kaart in de pentium 4(met IDE133) stopte daar kon ik wel iets merken).
Je kunt het in bepaalde workloads wel merken, vooral dingen die veel random writes achter elkaar doen. Een ICQ-client kon de eerste generatie JMicron-based SSDs volledig op de knieen krijgen met een P4 zoals je hier noemt, zo erg dat het trager aanvoelde dan met een HDD.

Maar goed, met meeste workloads voor retro-spul merk je het niet. Blijft de vraag waarom je niet zou sector alignen. Kost je niets namelijk...
[...]
De lokale kringloop hier heeft nog regelmatig randapparatuur allemaal voor € 0,50 liggen.
Waar woon jij? O-)

Hier valt het tegen, heb ooit voor EUR 1 een Fujitsu Peerless clicky toetsenbord (typt voor geen meter, wel mooi museumstuk) weten te vinden en af en toe een 4:3 of 5:4 Eizo TFT met VA-paneel. Oh, en er was een beige HP die veelbelovend leek maar uiteindelijk een ranzige NLX-form factor P3 bleek te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kijk eens bij de kleine kringloop winkels zonder winstoogmerk, de grote jongens als Het Goed hebben een commercieel belang waardoor je vrijwel niets zal vinden, hoe netter de winkel hoe minder je vind.

Ik woon in het noorden, laatst richting homecomputermuseum even bij Nijmegen eraf, en nog een 3com ISA netwerkkaart gescoord voor Windows 3.11, wonderbaarlijk kon ik nog op een paar site,s komen daarmee, kosten 1 euro... omrijden vrijwel niets omdat de snelweg er vrij lineair naast ligt.

CRT schermen zijn er ook zat, regelmatig liggen ze in de container bij de kringloop, als je er naar vraagt zetten ze het volgendekeer wel in de winkel, men denkt niemand wil het oude spul meer dus gooien het direct weg.

[ Voor 66% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
w00t *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPEQkLdEK8mDgSrDOdNiFR_ZTLI=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/pDQ0LnlDJCHmjJdFSdprIR6H.jpg?f=fotoalbum_medium

Morgen maar even de Pentium eruit en deze schoonheid erin om te testen. Van wat ik heb gelezen begeeft het soldeerspul tussen de chip en het pcb nog wel eens :P.

Nog een Tillamook onderweg en dan moet ik alleen nog wat Winchip2's een K5, K6-II+, K6-III en K6-III+ bemachtigen en is mijn socket7 verzameling compleet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Heb even een middagje gekeken of mijn socket7 cpu's wel werken.

RetroGoodies
Foto's van mijn retro systemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOiVbifXEC29dRXwj85F2heoxBw=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/zIp1qt5wjmUeuN3scmgMtxGy.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe1qPABC9RPJYrxHCE4x-H-K9D4=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/ZElouMVUlNjB6kvSH33iodpZ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ-jDs-FjMFEgIykk7-344in37c=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/hbngtwBc9nnovSmkFmHnMCZj.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COPJisL3u0l5094GM-ZnJuSKG-k=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/qICiXlLynAS4hRURFkZfJ525.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wga3yCDMRw8iDvz4vCTB0oPRGAY=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/u5ogPWWIfWNVN9BAyMcDYBmJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1CeHdfHs3V4isVOwTINrJDupn8=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/mCYAIzpsANnjXOwGkeGzq5An.jpg?f=fotoalbum_small

1. AMD K6 300 (Wordt als een K6-2 gerapporteerd, staat echt K6 op de heatspreader :?).

2. AMD K6-2 533AFX (Op 2x100. Multiplier van 2 wordt door de cpu als 6 herkend, standaard).

3. Cyrix 6x86L (L is low-power variant van de reguliere 6x86).

4. Cyrix MII a.k.a. IBM 6x86MX (Met m'n domme kop heb ik zowel de Cyrix als IBM variant gekocht, denkende dat het twee verschillende waren. Nee, de MII is de 6x86MX :P)

5. IDT Winchip C6-240 (op 3x66MT/s. Normaal is 4x60MT/s maar moederbord heeft geen 60MHz en wilde deze (nog) niet overklokken).

6. Rise MP6 PR266 (200MHz. Voltage; 2Volt, FSB; 66MTs, MP; 3. Er is een versie met hoger voltage en 2x100MT/s (volgens cpu world), dat werkt niet op deze).

Moet nog 7 testen maar dat zijn processoren die in de verkoop gaan (dubbel/lager geklokte versies).

Oh, en de Pentium 200 werkt uiteraard ook, zoals uit voorgaande posts duidelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
NitroX infinity schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:19:
1. AMD K6 300 (Wordt als een K6-2 gerapporteerd, staat echt K6 op de heatspreader :?).
AMD veranderde van naam van K6 3D naar K6-2 net voordat ze uitkwamen, er zijn een klein aantal die dus deze oude benaming hebben. Misschien heb je zo eentje?

bron: http://www.cpu-world.com/...20AMD-K6%203D-300AFR.html

[ Voor 10% gewijzigd door Vinnie op 12-03-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@Vinnie Vreemd. Heatspreader heeft het toch echt over een K6. Geen 3D, geen 2, geen II. Wel uit de 36e week van '98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:24:
w00t *O*

[Afbeelding]

Morgen maar even de Pentium eruit en deze schoonheid erin om te testen. Van wat ik heb gelezen begeeft het soldeerspul tussen de chip en het pcb nog wel eens :P.

Nog een Tillamook onderweg en dan moet ik alleen nog wat Winchip2's een K5, K6-II+, K6-III en K6-III+ bemachtigen en is mijn socket7 verzameling compleet voor zover ik weet.
Ah, ik zag die Dragons te koop staan. Het jeukte, maar heb mezelf voorgenomen niet meer aan dat soort verzamelingen te beginnen :P

Ben benieuwd naar performance en compatibility. Heb destijds een 'normale' Rise MP6 gehad, dit is de laptop-versie, net zoals de K6-2+ op lagere voltage. Dat impliceert flink wat OC mogelijkheden >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zo, alle s7 cpu's getest die ik heb, allemaal werkend. Die K6-2 die zich voordoet als K6 (of andersom) heb ik gelukkig een oplossing voor;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPF2FY3buimrI61tXU_oWXbDi2Q=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/zJ1UbjfamXp8tRSwolBXHFYl.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dion_b schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Keerzijde: retroPCs draaien niet bepaald 24/7 met hoge workloads, dus zo zwaar wordt het medium hoegenaamd niet belast.

Hoe dan ook, er is geen enkele reden om geen goede sector alignment te doen. Kleine moeite, en bevordert naast levensduur ook de prestaties meet- en merkbaar.
Ik zal er eens naar kijken maar idd die pc,s staan amper aan en het OS doet vrijwel geen lees/schrijfacties, voor een 200mb HDD was dat heel veel maar flash is het 2 vingers in de neus.

Mijn 486 heeft maar 4gb toegewezen fat16 2x 2gb(zonder smerige hacks ivm dos6.22/win3.11), WIN98 max 137GB ivm lba.
Dat soort grote schijven als 256gb worden totaal niet benut en kunnen daardoor nog enorm lang meegaan.
Nou ja zonder smerige hacks... die van mij kan maar tot 504mb ivm bios, met behulp van drive overlay werk je daar omheen, dus echt orgineel is het niet meer.

Besturingsystemen hoger dan Windows ME/2000 hoort niet thuis in vintage/retro, dat is dan persoonlijke mening, Windows XP is veel te nieuw, XP heeft wel de gewoonte veel lees/schrijfacties te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Windows 9x is qua installatie wat mij betreft onovertroffen, maar qua drivers, oh wat een drama.

Een halve middag kwijt om de boel werkende te krijgen op m'n AX-59Pro inclusief herinstallatie omdat de VIA 4in1 drivers Windows lieten vastlopen bij het opstarten. Hyperion drivers werken wel gelukkig. En drivers voor de geluidskaart installeren ging me ook niet zo soepel af.

Maar goed, ik heb nou een redelijk werkend systeem, moet nog één en ander installeren en nou nog mijn hoofd-pc vervangen. Heb namelijk Mini-ITX en dus geen ruimte voor mijn PCIe 1x videocapture kaart :P

Tillamook en K6-2+ zijn helaas vertraagd door kuch en ik durf op dit moment ook geen spul te kopen van eBay. Je kunt gewoon niet weten wanneer het aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Tillamook en K6-2+ zijn helaas vertraagd door kuch en ik durf op dit moment ook geen spul te kopen van eBay. Je kunt gewoon niet weten wanneer het aankomt.
Kan heel erg meevallen. Afgelopen woensdag ontving ik een bord dat maandagmiddag vanuit Slovenie verstuurd was. Niet helemaal on-topic hier want Alpha dus geen PC, maar snel zat iig. Postbodes hier zijn iig lyrisch dat momenteel iedereen thuis is, ik krijg de indruk dat op dat vlak alles juist gesmeerder loopt dan anders :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Die K6-2+ komt uit Italië, en daar zit de boel op slot en die Tillamook uit China heeft als leveringsdata; 11 Maart tot 6 Mei. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slovenie is net zo op slot als Italie, geen OV, mensen moeten binnen blijven e.d.

China gaat wel laatste tijd van alles en nogwat mis bij de douane (althans, dat zeggen de verkopers). Gelukkig wel steevast restitutie als het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een paar weken geleden iets leuks gevonden bij de kringloop. Stond een oude Compaq Presario 1277. Geen idee wat het precies was maar er zat een sticker op "Designed for Windows 98". Wat vooral opviel is dat ie er nog als nieuw uitziet. Er zit geen krasje op, en de originele adapter zat erbij. Ik kan dat niet zomaar laten liggen, dat moge duidelijk zijn. Ik hoopte in elk geval op P1 of P2-era spul, want Pentium 3's heb ik nou wel genoeg. :+

Het is een AMD K6-II op, volgens de dipswitch-configuratie op 400MHz loopt. 60MB RAM, maar wel een slot vrij voor meer, dat ik misschien ook nog wel heb liggen.
Tot mijn lichte verbazing bootte het ding gewoon meteen naar Win98. Toetsenbord en touchpad werken perfect, beeld is ook goed.

Gelukkig/helaas werkt er ook een hoop niet en zijn er andere kleine uitdagingen. De CD-ROM doet niks. Wordt ook niet herkend in het BIOS, noch gebeurt er iets als ik 'm probeer te ejecten. Het ding heeft geen ethernetpoort, wel een modem. Er komt ook geen geluid uit (terwijl ding een beetje pocht met JBL-speakers, die ik best nog wel wil horen), ook niet via de koptelefoon, maar Windows 98 heeft wel drivers voor een Soundblaster en geeft verder de indruk dat daar niks mis mee is. Behalve dus geen geluid.
Het meest nare probleem werd duidelijk na een paar keer het ding te openen: de scharnieren van het scherm zijn helaas vergaan en hoewel het scherm nog prima scharniert en vastzit, blijft ie niet echt overeind staan. Ik heb intussen heel even gekeken of vervangingen daar nog van te vinden zijn; so far not so good. Maarja, het is ook al een oud beestje.

Ik heb 'm intussen opgemaakt om te kijken of ik iets aan die CD-ROMspeler kan vinden, maar het ziet er allemaal schoon uit, alsof de drive zelf overleden is. Ik zal even op zoek moeten naar een andere CD-ROMspeler met zo'n aansluiting. Geen idee of dat generiek is; oude laptops hebs ik nog wel dus dat wordt even zoeken. Ander lichtpuntje is dat het diskettestation het lijkt te doen. Ik hoop er zo recent mogelijk Linux op te kunnen draaien om te zien of de audio het dan wel doet. Ander lichtpuntje is dat ik na jaren oude meuk hoarden ook wel een PCMCIA-kaartje heb liggen met 10/100Mbit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

60MB RAM... klinkt als 64MB icm een SiS530 (of mogelijk Via MVP4) based integrated VGA. Echt onderste uit de kan anno 1999. CD-Rom zou gewoon generiek ATAPI moeten zijn, de tijden van proprietary CD standaarden waren al rond de komst van de P1 in de mainstream voorbij. Als de connector past gaat het werken.

Mbt geluid: zit er niet ergens een hardwarematige volume/mute-knop?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:20:
60MB RAM... klinkt als 64MB icm een SiS530 (of mogelijk Via MVP4) based integrated VGA. Echt onderste uit de kan anno 1999.
In de BIOS is in te stellen hoeveel geheugen er inderdaad naar die videokaart (Trident Cyberblade Cbi7 -- ook nog eens uitzoeken wat dat allemaal is) gaat 4MB. Al zou ik zweren dat ik 'm gisteren op 2MB heb gezet. Denk dat de batterij leeg is. Ik moet ook de datum steeds instellen intussen.
CD-Rom zou gewoon generiek ATAPI moeten zijn, de tijden van proprietary CD standaarden waren al rond de komst van de P1 in de mainstream voorbij. Als de connector past gaat het werken.
Ik heb de CDROM-bay van m'n C610 even opengemaakt, lijkt dezelfde aansluiting te zijn, dus ik kan er een werkende drive in zetten en dan W98 herinstalleren.
Ik heb 'm nog niet gevonden. Er zitten wel 2 hardwarematige volumeknoppen op. Nu gaan de speakers en de jack-uitgangen zo te zien via hetzelfde snoer. Als daar iets mis mee zou zijn is dat een passende verklaring. Maar het ziet er allemaal uit alsof het zo uit de fabriek komt rollen aan de binnenkant, 's kijken of de speakers bijvoorbeeld los even te testen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Uit verveling even gekeken wat mijn Pentium-S 200MHz kan qua overklokken.

Antwoord; Er is geen overklokken mogelijk voor deze processor met een 66MT/s of 100MT/s FSB op mijn AOpen AX-59Pro met maximum VCore van 3,52Volt.

- De Pentium-S ondersteunt een maximale multiplier van 3,0.
- Een multiplier van 4,0 wordt door de Pentium-S gezien als 2,0 en 4,5 als 2,5.
- De AOpen AX-59Pro heeft geen multiplier van 3,5.
- Een multiplier van 2,5 en FSB van 100MT/s boot niet.

Andere FSB's ga ik niet proberen, dat zorgt imho voor teveel werk met testen. Ben ook geen fan van die onconventionele FSB's gezien ze de AGP en PCI klok ook beïnvloeden.

En er zit eindelijk beweging in de Tillamook *O*

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 25-03-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een paar MHz hoger op de PCI bus / AGP poort kan geen kwaad. :P
PCI/AGP dividers kent het bord niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@PD2JK Dividers zijn er niet. De instellingen zijn voorgeprogrammeerd en via jumpers in te stellen.

Zoals ik al zei, het zorgt ook voor teveel werk met testen, helemaal gezien opvolgende sockets (Slot1/S370, SlotA/S462) alleen nog maar met 66MT/s werken en hoger in stappen van 33MT/s. Ik ga die processoren ook niet testen op andere FSB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentium processors en met name pentium 2 waren inderdaad vrijwel niet over te klokken mogelijk door veel cachegeheugen aan boord, sommige processors kon je ("hacken") door extra cache erop te solderen, meen mij iets te herinneren hier op Tweakers dat iemand dat gedaan had.

De celeron processors kon je wel uitstekend ver overclocken, gewoon hup fsb switch overgooien maar hadden het nadeel van weinig L2 cache.

Zelf begin ik niet met overclocken van die machines kan hij het niet doen dan pak ik wel een snellere pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:27:
pentium processors en met name pentium 2 waren inderdaad vrijwel niet over te klokken mogelijk door veel cachegeheugen aan boord, sommige processors kon je ("hacken") door extra cache erop te solderen, meen mij iets te herinneren hier op Tweakers dat iemand dat gedaan had.
Euh, ik heb een P55C Pentium 200MMX toch echt op 350MHz (3.5x100) draaiend gehad, en menig Deschutes PII-333 wilde vrolijk op 83MHz FSB en soms zelfs op 100MHz FSB lopen.

De beperking zat veel eerder in CPU ontwerpen die tegen hun thermische limieten aanliepen. Daarom dat de P54C P200 non-MMX nauwelijks vooruit te branden was itt de P55C, idem met de PII-300 Klamath, die heter liep dan een P3-500 en als het al op 300MHz stabiel was niet verder wilde/kon.

Cache chips konden ook een belemmering vormen, maar daar had je pas last van als de core wel rek had.
De celeron processors kon je wel uitstekend ver overclocken, gewoon hup fsb switch overgooien maar hadden het nadeel van weinig L2 cache.
Valt mee. Een Celeron 300@450MHz was in de meeste dingen even snel als een P3-450. Weinig cache op volle snelheid was meestal beter dan veel cache op lagere snelheid. Pas met de Coppermine deelden Celeron en P3 dezelfde architectuur en werd de Celeron een onderdeurtje. Wel had Mendocino last van thermische limieten - af en toe kreeg iemand eentje in de buurt van de 600MHz of meer, maar meestal was de rek al veel eerder eruit. Ik hoef de twee C533 in mijn Abit BP6 niet te proberen te overclocken, dan kan ik beter kijken naar C300-366.

En Covington had helemaal geen L2 cache, dus overclocken kon het als de besten- maar het bleef baggertraag op alle kloksnelheden.
Zelf begin ik niet met overclocken van die machines kan hij het niet doen dan pak ik wel een snellere pc.
Voor de prestaties hoef je het bij oude meuk inderdaad niet te doen, maar 'omdat het kan' blijft leuk, kijken hoe ver dingen konden en kunnen gaan. Niet iets om te doen met uiterst zeldzame onderdelen, maar iets als een Celeron is nog volop voorraadig :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Weer een update van mijn kant. Nee, de verwachte processoren zijn nog steeds niet binnen.

Mijn hoofdsysteem is geupdate. Nieuw moederbord, nieuwe kast, 2TB HDD en 500GB SSD. De SSD is om op te nemen en de HDD is om de videos die klaar zijn op te slaan. En ook nog een 120Gig SSD voor het retro systeem; voor de spellen.

Nou komt het deel waar ik het meest tegen-op-zie; met software klooien. Kan nog wel weer een maandje of drie duren voordat ik begin met opnemen. Luie donder die ik ben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 12:41
Lang niet meer gepost op tweakers maar toch een korte update. Heb recent 2 retro PC's eigenlijk portables opgeknapt. Leuk om weer eens mee te spelen. Met Interlnk software overzetten en dingen snel op orde maken met Norton Commander. Het oude spel Drugwars weer gespeeld. Maar zoals altijd is bezit van de zaak einde vermaak. Toch wil ik ze hier "showen" omdat deze niet heel vaak meer voorbij komen. De eerste staat al op V&A de andere zal op korte termijn volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCSwxH3Ek3MJ3WJsgM6e5DvWLmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfssdrLuM0wi3WbtHq2AQmzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnxJ6zfx1pGxOLV6GAGxdkOEtH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BnEmZxnr6zI4TwihE2IlAMg.jpg?f=fotoalbum_large

Plasma schermen zijn lastig te fotograferen met moderne mobieltjes vandaar het halve beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door -=*skilla*=- op 09-04-2020 09:24 . Reden: aanpassing ivm foto ]

all people are wise untill they speak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:20:
60MB RAM... klinkt als 64MB icm een SiS530 (of mogelijk Via MVP4) based integrated VGA. Echt onderste uit de kan anno 1999. CD-Rom zou gewoon generiek ATAPI moeten zijn, de tijden van proprietary CD standaarden waren al rond de komst van de P1 in de mainstream voorbij. Als de connector past gaat het werken.

Intussen heb ik na een hoop geklooi alles wel aan de praat in de een of andere vorm. De drive uit de andere laptop doet het prima, maar het duurde even voor ik doorhad dat wat ik probeerde te booten (W98 en Slax 6) op een DVD stonden ipv op een CD, en ie daarom niet wilde booten van schijf. Booten vanaf een CD ging goed; ik heb er even Ubuntu 6.nogwat op gedraaid. Geen aanrader.
Onder Slax heb ik ook de speakers kunnen testen. Die klinken erg goed voor een set laptopspeakers.

Nu nog een permanente vervanging voor de cd-drive zoeken (misschien heb ik er nog wel eentje extra over) en Windows 98 installeren. De HD is aan het formatteren en is lang bezig met het proberen te recoveren van allocation units... dus die kan ik ws ook beter vervangen.

Ik heb nog een ander ding waar ik aandacht aan wil geven; ik heb nog een Pentium-moederbord liggen (volgens mij uit een oude P133-machine maar ik weet niet precies welk bord het is) om daar een machine uit op te bouwen met mijn allereerste eigen processor (P200MMX). Volgens mij heb ik op 2 dingen na alles om daaraan te beginnen... ik heb geen kast (dat hindert voorlopig nog niet) maar ik heb ook geen AT-voeding. Ik heb eens zitten zoeken naar een goede oplossing. Een moderne PSU converteren zou kunnen, maar is dat echt veilig? Ik kwam dit project tegen: https://x86.fr/atx2at-smart-converter/
The root cause of all these damages was the time needed to react. When you ear cracking noise, it’s already way too late. The problem got even worse because of the tremendous power that a modern ATX PSU can deliver: up to 20A on each rail, and often much more. And you can’t count on the integrated overcurrent limitation. The power drawn by an average 486 motherboard is less than 2.5A. If something fails and creates a short with a low resistance (let’s say 0.25 Ohm, that’s really small, almost short), the PSU will continue to deliver 20A without shutting down on overcurrent condition. Enough to burn small PCB traces in less than a second.

Adding a couple fast-acting fuses on the +5V/+12V power rails directly on the cables could be a good solution … but it’s not. First because the “fast-acting” is not really THAT fast, then because you will burn a lot of fuses if you need to fix a board, and finally because there is a big gap in power consumption between a 386SX motherboard and a Socket 4 (Pentium 60) AT board. You don’t want to spend your time messing with the fuses, right? Right. To solve these issues, protect your old hardware and help anyone that who wants to repair vintage boards, we now have the solution: the ATX2AT Smart Converter.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:05:
[...]

Ik heb nog een ander ding waar ik aandacht aan wil geven; ik heb nog een Pentium-moederbord liggen (volgens mij uit een oude P133-machine maar ik weet niet precies welk bord het is) om daar een machine uit op te bouwen met mijn allereerste eigen processor (P200MMX). Volgens mij heb ik op 2 dingen na alles om daaraan te beginnen... ik heb geen kast (dat hindert voorlopig nog niet) maar ik heb ook geen AT-voeding. Ik heb eens zitten zoeken naar een goede oplossing. Een moderne PSU converteren zou kunnen, maar is dat echt veilig? Ik kwam dit project tegen: https://x86.fr/atx2at-smart-converter/
Laat ik nou toevallig zo'n ding besteld hebben ;)

Alleereerst gaat het even duren, zowel persoonlijke omstandigheden van de initiator als Covid hebben flink vertraging gegeven. Duurt ws nog maandje of twee voordat de eerste op de deurmat gaan vallen.

Sowieso is dit ook idiote overkill om voor een enkel systeem te gebruiken, dit is meer een tool om veilig oude hardware te kunnen testen onder optimale omstandigheden. Voor normaal gebruik is ieder willekeurige adapter met een VRM voor -5V beter.
[...]

Wat is wijsheid?
Tja, je hebt een paar opties om AT hardware te voeden.

Uitdagingen zijn:
- andere stekker (duh)
- mogelijk ontbreken van -5 lijn
- meeste vermogen op 5V ipv 12V bij moderne

Mogelijke oplossingen:

1) een oude AT voeding. Soms lastig te vinden, mogelijk lage kwaliteit en/of versleten/defect. Wel 'period correct' en 100% zeker compatibel. Eventueel kun je zelf refurbishen: uitgedroogde elco's vervangen etc.
2) een nieuwe AT voeding. Startech maakt ze nog. Vrij duur voor wat je krijgt (low-end), maar nieuw en met garantie enzo.
3) een oudere (ATX <=1.1) ATX voeding met relatief zware 5V lijn en aanwezige -5V lijn, en een simpele passive verloopstekker.
3.5) een nieuwe oude spec ATX voeding (yep, weer Startech) met passieve verloop.
4) een nieuwere ATX voeding (helaas met zware 12V) zonder -5V lijn en een verloopstekker met VRM.

-5V is juist voor ISA systemen van belang. Zware 5V, lichte 12V speelt vooral bij latere P3 en Athlon systemen die echt veel stroom trekken over 5V. Voor P1 en ouder boeit het weinig want ze trekken nergens echt veel stroom.

Zelf gebruik ik zoveel mogelijk optie 1, deels omdat ik een goede voorraad heb, deels omdat ik iever niet met adaptertjes kloot. Als je die optie niet hebt zou ik bij een P1 of ouder naar optie 4 kijken. Let wel op dat je een zo laag mogelijk vermogen voeding neemt (dus liever <300W dan 900W) en dat van een zo betrouwbaar mogelijke merk, want PSU werkt het best op ~80% load, en jouw P1 gaat maar enkele tientallen W trekken, dus hoe dan ook wordt het hopeloos inefficient.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:40:
[...]
Sowieso is dit ook idiote overkill om voor een enkel systeem te gebruiken, dit is meer een tool om veilig oude hardware te kunnen testen onder optimale omstandigheden. Voor normaal gebruik is ieder willekeurige adapter met een VRM voor -5V beter.
Ondanks het risico dat hij beschrijft? Op zich vind ik het voor de prijs (39 euro toch?) nieteens zo heel idioot om een oud mobo te beschermen.

Maar het is veilig om bij een moderne voeding via vrm's die -5v te krijgen? Dat is ook een goede oplossing; ik heb nog wel prima (wat oudere) voedingen liggen. Al is het in eerste instantie maar om een begin te hebben. :)

/edit Ik heb op marktplaats wel even gekeken of er een AT-voeding tussen zit, maar helaas. Ik weet niet precies wat de beste plek om dit soort dingen op te zoeken. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 09-04-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:58:
[...]

Ondanks het risico dat hij beschrijft? Op zich vind ik het voor de prijs (39 euro toch?) nieteens zo heel idioot om een oud mobo te beschermen.
Grootste risico is eenmalig, bij aansluiten onbekend moederbord op bekende voeding of onbekende voeding op bekend moederbord. Dat is waar ik dat ding voor bestel, om bij allereerste keer aansluiten de boel niet op te blazen. Als het eenmaal veilig en stabiel is schuift het door naar reguliere voeding/bord.
Maar het is veilig om bij een moderne voeding via vrm's die -5v te krijgen?
Als je de voeding kunt vertrouwen veilig voor het bord, maar als je het bord niet kunt vertrouwen loopt de voeding wel risico.
Dat is ook een goede oplossing; ik heb nog wel prima (wat oudere) voedingen liggen. Al is het in eerste instantie maar om een begin te hebben. :)

/edit Ik heb op marktplaats wel even gekeken of er een AT-voeding tussen zit, maar helaas. Ik weet niet precies wat de beste plek om dit soort dingen op te zoeken. :P
De mijne heb ik grotendeels uit oude kasten en die heb ik uit grotere ladingen die je eens in de zoveel tijd ziet.

Dit soort ding:
https://link.marktplaats.nl/m1534794862

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06 09:00
Ik heb hier wat ouder spul liggen, meeste A64 generatie, maar ook nog een Athlon XP. Ik had graag een Windows 98 game machine gemaakt maar ik vrees dat de specs meer naar Windows XP generatie gaan...?

Gaat om volgende specs: Athlon xp 2200+, Abit KV7, Hercules 3D prophet 9800XT, 2x512 Corsair 3200 C2PRO, WD Raptor 36GB, OCZ Powerstream 520w.

Games die ik wil spelen zijn Need for speed Hot Pursuit , GTA3, UT99, Max Payne, C&C,... Ook wat uit proberen met Dos games, al is dit eigenlijk van voor mijn actief game periode...

XP of 98SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ding is prima voor Win98SE. Het zou ook WinXP kunnen draaien, maar dan zit je aan de onderkant van WinXP. Zo'n beetje alles wat onder Win98SE draaide zou je er perfect op kunnen draaien. Enige waar het minder geschikt voor is, is DOS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
gaan we deze avond eens drivers zoeken en installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@n0sTRa XP natuurlijk, het systeem is te nieuw voor 98.
Voornamelijk de videokaart, ga je issues mee krijgen bij sommige spellen terwijl het op XP wel goed draait.

1 GB met 98 gaat ook niet werken trouwens je zal er ram uit moeten halen of "modden", maximum is rond 256 / 384 mb ram, 512mb kan maar 98 doet er niks mee, en de spellen wat het vereist(512mb of hoger) zijn te nieuw en zullen uberhoupt niet starten.

Eigenlijk is Pentium III het laatste wat 98 nog goed draait, alhoewel ik hier een pentium 4 2,8ghz heb met 98, deze had toevallig nog 98 drivers maar ook die heb ik "gecastreerd", RAM strippen, HT uit, Andere geluidskaart met nog dos ondersteuning, iets oudere videokaart in gestopt.

Edit hieronder: Athlon xp 2200+ kan wel hoor voor 98, je moet dat ding alleen even castreren door wat ram eruit te halen, videokaart de radeon 9800 is een zware gok gezien drivers erg nieuw zijn, maar daar kan natuurlijk een oudere kaart in.

Edit nogmaals hieronder: Kijk eerst welke tijd je op wil focussen en zoek dan alle spul erbij.
Athlon X2 4800+ kan idd voor XP prima.

Zelf heb ik van Dos tot Windows 98 tijd, alles wat niet op 98 kan draaien door hardware te nieuw of software hou ik niet mee bezig, XP is ook niet echt Vintage/Retro dat is een persoonlijke mening, spul is nog te nieuw, zelf heb ik 486, pentium II, pentium 4, waarbij de pentium 4 meer voor prutsen is.

Edit:
@dion_b ja maar niet meer "fatzoenlijk" zoals het hoort, zo heb ik ook al kleine problemen met een ge-force 5900XT wat eigenlijk ook te nieuw is(voor 98), ik moet af en toe switchen van driver, de ge-force 4200Ti werkt wel uitstekend en kwa performance is er vrijwel geen verschil.

[ Voor 85% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0sTRa
Dacht ook meer aan een 1000 thunderbird ofzo om een 98 machine te bouwen maar daarvoor zal ik nog moeten investeren ;)

Heb hier nog een Athlon X2 4800+ met een dfi bord en een Athlon fx60 met een Asus bord, eentje van deze dan beter voor XP gebruiken?

[ Voor 36% gewijzigd door n0sTRa op 14-04-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:55:
Voornamelijk de videokaart, ga je issues mee krijgen bij sommige spellen terwijl het op XP wel goed draait.

1 GB met 98 gaat ook niet werken trouwens je zal er ram uit moeten halen of "modden", maximum is rond 256 / 384 mb ram, 512mb kan maar 98 doet er niks mee, en de spellen wat het vereist(512mb of hoger) zijn te nieuw en zullen uberhoupt niet starten.

Eigenlijk is Pentium III het laatste wat 98 nog goed draait, alhoewel ik hier een pentium 4 2,8ghz heb met 98, deze had toevallig nog 98 drivers maar ook die heb ik "gecastreerd", RAM strippen, HT uit, Andere geluidskaart met nog dos ondersteuning, iets oudere videokaart in gestopt.

Edit hieronder: Athlon xp 2200+ kan wel hoor voor 98, je moet dat ding alleen even castreren door wat ram eruit te halen, videokaart de radeon 9800 is een zware gok gezien drivers erg nieuw zijn, maar daar kan natuurlijk een oudere kaart in.
9800XT wil prima met Win98SE drivers werken, je moet alleen de juiste pakken:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=28231

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Mijn eerste pc was een Athlon 1000 toen ik 15 jaar was, daarna volgens release xp 2400+, a64 3500+, x2 4200+, C2D en daarna hele poos geen pc's meer wegens gebrek aan tijd en plaats en verder gedaan op de laptop. Nu terug redelijk wat materiaal maar oudste die ik bezit is de Athlon XP.

Ik snap wel dat dit voor velen niet echt retro is, voor mij eerder jeugd sentiment ;)

Games die ik wil spelen zijn vooral tussen '99 en 2005 dus eigenlijk eerder XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:55:
[...]

Edit:
@dion_b ja maar niet meer "fatzoenlijk" zoals het hoort, zo heb ik ook al kleine problemen met een ge-force 5900XT wat eigenlijk ook te nieuw is(voor 98), ik moet af en toe switchen van driver, de ge-force 4200Ti werkt wel uitstekend en kwa performance is er vrijwel geen verschil.
Als ik een Win98SE systeem zou samenstellen zou ik er niet voor kiezen nee (de mijne heeft een Tualatin 1400S, 512MB DDR en Gf3Ti200), maar als je niet ouder hebt liggen en je al een paar goede late WinXP era systemen hebt, zie ik geen reden om het niet te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
dion_b schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:31:
[...]

Dat ding is prima voor Win98SE. Het zou ook WinXP kunnen draaien, maar dan zit je aan de onderkant van WinXP. Zo'n beetje alles wat onder Win98SE draaide zou je er perfect op kunnen draaien. Enige waar het minder geschikt voor is, is DOS.
Uh nee, dat is niet de onderkant van XP.

Minimum eisen waren een 233MHz Pentium MMX, K6 of vergelijkbaar met 64MiB geheugen als absolute minimum en een SVGA beeldscherm adapter, 3D was niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

NitroX infinity schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:32:
[...]

Minimum eisen waren een 233MHz Pentium MMX, K6 of vergelijkbaar met 64MiB geheugen als absolute minimum en een SVGA beeldscherm adapter, 3D was niet eens nodig.
Zolang je storage maar een beetje rap is (geen Quantum Bigfoot dus), en alle fancy meuk uitzet, is dat best 'te doen'.

Pak 'm beet 5 jaar na de introductie van XP kreeg je OEM systemen met de volgende casebadge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC4yS2UJDnCk5DBM5-r3HAS49mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r5wsWk6GecNTkz515u7uH2L1.jpg?f=user_large

9 van 10 keer installeerde je Vista juist niet! Storage was keer op keer na de introductie van een nieuwe Windows de bottleneck. :-(
En toen kwam de SSD. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 11:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2eszFFX9ivmzz2-u3FMgKCZHA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4NYgS94hCykQvZvcS1437V1j.jpg?f=user_large

Druk bezig :)

Tulip PC Compact 2 met Nec V20 en mouse chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

De minimale eisen van Microsoft waren totaal niet realistisch, ga maar Windows 98 draaien op een 80486 met 16mb ram..., Voor 98 was 64mb de norm en XP 256mb ram om nog prima te kunnen werkten.
XP zonder updates was fors lichter dan met SP2/3 etc.

Toen der tijd was een nieuw besturingsysteem installeren nog zwaar voor de computer, na Windows Vista is dit niet meer gestegen de vereisten, hardware is software vandaag de dag fors voorbij gegaan.

@PD2JK Dat was mede doordat fabrikanten computers uitgerust waren met 512MB ram, was dit 1 tot 2 GB geweest was er weinig aan de hand, toen Windows 7 uitkwam hadden veel computers standaard 1 tot 2gb en speelde het probleem amper, Vista hadden fabrikanten de drivers niet op orde(ja bedankt fabrikanten) en de Windows index service was iets te zwaar afgesteld, toen kwam de slechte naam en was het al gebeurd en moest Microsoft Vista opnieuw uitbrengen onder een andere naam.

Ram was vaak de bottleneck, de HDD viel wel mee.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 15-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0sTRa
Voorlopig nog te klooien met de sata drivers ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ja, ik heb het ook wel eens gedraaid op een PODP83 op een 486 moederbord die op 16MHz draaide... :z

Neemt niet weg dat je op die manier erg veel geduld leerde :+

XP kwam uit in 2001, dat was de era van de eerste P4's en de Athlon Thunderbirds in de high-end en Durons (en een verdwaalde Coppermine Celeron) in de low-end. Aangezien Vista voor geen meter aansloeg was XP gangbaar tot in ieder geval de komst van Windows 7 in 2009, toen er al Core i7's bestonden in de high-end en de low-end bediend werd door de Wolfdale Pentium Dual Core en Sempron X2.

Welk van die opties zit dichter bij een AthlonXP 2200+ uit 2002 (nog geen jaar na launch XP)? Zelfs de low-end uit 2009 zou per core al rondjes om die AXP2200+ rennen. Dus ja, ik noem een mid-range AthlonXP inderdaad vroege XP, en zelfs de 9800XT (ruim een jaar jonger) ook - dichter bij een 8500 dan bij een HD5870.
mr_evil08 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:58:
[...]

Toen der tijd was een nieuw besturingsysteem installeren nog zwaar voor de computer, na Windows Vista is dit niet meer gestegen de vereisten, hardware is software vandaag de dag fors voorbij gegaan.
Kijk voor de grap eens wat een web browser tegenwoordig doet. Windows 10 draait prima op 1GB, beter dan Vista - maar zodra je om het even welke webpagina probeert te openen berouw je je dat je niet meer dan 4GB hebt, en bij een rij vol tabs is 8GB al geen luxe meer :X
@PD2JK Dat was mede doordat fabrikanten computers uitgerust waren met 512MB ram, was dit 1 tot 2 GB geweest was er weinig aan de hand, toen Windows 7 uitkwam hadden veel computers standaard 1 tot 2gb en speelde het probleem amper, Vista hadden fabrikanten de drivers niet op orde(ja bedankt fabrikanten) en de Windows index service was iets te zwaar afgesteld, toen kwam de slechte naam en was het al gebeurd en moest Microsoft Vista opnieuw uitbrengen onder een andere naam.
Er is meer veranderd dan alleen de naam. Ik heb ooit met een 4GB C2D systeem Windows Vista 64b geinstalleerd om te kijken of het stiekem meeviel. Drama. Veel trager dan onder Windows 7, ook na een week als die indexer z'n shit eindelijk af had. Laten we UAC ook niet vergeten, hij is nog steeds irritant, maar onder Vista was het echt een onding. Vista was echt slecht, ook met hardware dat ruim voldoende had moeten zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 15-04-2020 20:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
* NitroX infinity heeft kennelijk weer geld verspild. |:(

Tillamook is gearriveerd maar werkt niet op de AX-59Pro. Als ik voor de koop even wat onderzoek had gedaan, dan was ik het volgende topic op Vogons tegengekomen;

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=30499

Dus kennelijk zijn er maar weinig borden waar Tillamook standaard op werkt en in enkele gevallen dient er gemod te worden. Maar de AX-59Pro is een no-no. Hoera! Ik heb een museumstuk gekocht dus :P

Leermomentje. O-)

Pagina: 1 ... 3 ... 81 Laatste