Even een schopje. Na een rits drukke weken is de rust eindelijk wedergekeerd en dat betekent aan de slag gaan met m'n retro-meuk.
Eerste wat ik gedaan heb is m'n speelplek opgeruimd en geupgrade:
Sun, Iiyama en SGI (1600SW

) montioren.
19" rack links: Yamaha MU50XG en Roland MT-32 MIDI en een Sun SparcStation 20.
19" rack rechts: Edirol UM-550 MIDI patchbay, Behringer RX1602 audio mixer, Aten CS-88 KVM
Sun Type 5 keyboard, SGI 'Bigfoot' Granite en IBM Model M toetsenborden, Sun Type 5 en IBM muizen en m'n Microsoft Trackball Explorer.
Oh, en een paar Gravis GamePads (pro en normaal)
Onder het bureau staan m'n 'support' PC, een quadcore Phenom2 met alsnog AGP (kon het niet laten

) en ernaast m'n zoontje's K6-2 350.
Ben vervolgens ook met wat soldeerwerk bezig geweest. Ik heb een STB Velocity 4400 (de eerste nVidia TNT kaart) waar ik lomp een SMD condensator vanaf gemept had weer werkend gekregen.
En dan iets wat misschien meer uitleg waard is:
Als je DOS games wilt doen, ben je vrijwel altijd het beste af met ISA geluidskaarten. PCI gaat namelijk totaal anders om met resources, vooral met DMA, waardoor DOS games eigenlijk niets kunnen met native PCI geluid. Maar wat als je geen ISA sloten hebt? Gelukkig is er een handjevol PCI chips die redelijk goed ISA resources kunnen emuleren. Dat gaat meestal ten koste van flink wat RAM, waardoor je in DOS in de problemen kunt komen. De beste oplossing is een PCI kaart met "PC/PCI" oftewel "SB-Link" connector, wat feitelijk een manier is om ISA DMA alsnog hardwarematig bij een PCI-kaart te krijgen. Vooral de - uitstekende - Yamaha XG (YMF74x) kaarten doen dat goed. Maar... dan moet je ook nog zo'n connector op je moederbord hebben, en die zijn zeldzaam plus onlogischerwijs meestal alleen aanwezig op borden die ook al ISA hebben...
Als dat ook geen optie is ontkom je niet aan DOS emulatie. De alomaanwezige ES137x chipset (bekend van SB64/128) doet het redelijk, net zoals de Yamaha (kan ook zonder PC/PCI), maar de beste resultaten krijg je met de ESS Solo-1 en de Aztech AZF3328 chipsets. "It just works".
Nu heb ik toevallig kaarten met beide chipsets, en had ik op Amibay een ervan met Solo-1 te koop staan (overcompleet). Een koper wilde graag die kaart, maar hij wilde nog meer.
Dit was de kaart:
Mooie strakke PCB, met SB-Link, paar CD audio headers en... een wavetable in silkscreen maar zonder header. *Als* je zo'n ding al voor DOS gebruikt en je die typische retro-obsessie hebt met MIDI is de kans groot dat je stiekem wel die wavetable header zou willen gebruiken. Zo ook die koper. Alleen kon hij totaal niet solderen, dus vroeg hij of ik het kon.
Yep:
Ding werkt ook nog. Ik ben niet zo van de interne MIDI (heb niet voor niets die patchbay gekocht), maar ik heb een Korg module (van Target nota bene

) om te testen enzo, en met die module erop doet het wat het moet doen
Dus ook al heeft de fabrikant iets weggelaten hoef je het er niet bij te laten